ORDONANTA
URGENTA Nr. 25 din 18 martie 2009
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile
de credit si adecvarea capitalului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 179 din 23 martie 2009
Având în vedere că transpunerea în legislaţia naţională
a Directivei 2007/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5
septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CEE şi a
directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE şi 2006/48/CE în ceea ce
priveşte normele de procedură şi criteriile de evaluare aplicabile evaluării
prudenţiale a achiziţiilor şi a majorărilor de participaţii în sectorul
financiar trebuie realizată până la data de 21 martie 2009, termen stabilit la
art. 7 din directivă, astfel încât până la acea dată să poată fi derulată şi
procedura de informare a Comisiei Europene în legătură cu adoptarea actelor
normative interne necesare pentru asigurarea transpunerii acestei directive,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind
instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 1.027 din 27 decembrie 2006,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
227/2007, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 5,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Se interzice oricărei persoane juridice
care nu este instituţie de credit autorizată, precum şi oricărei persoane
fizice sau entităţi fără personalitate juridică să se angajeze într-o
activitate de atragere de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la
public, într-o activitate de emitere de monedă electronică ori într-o
activitate de atragere şi/sau gestionare de sume de bani provenite din
contribuţiile membrilor unor grupuri de persoane constituite în vederea
acumulării de fonduri colective şi acordării de credite/împrumuturi din
fondurile astfel acumulate pentru achiziţionarea de bunuri şi/sau servicii de către
membrii acestora."
2. La articolul 5 alineatul
(2), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) în cazurile expres prevăzute de legislaţia
românească sau de legislaţia comunitară, cu condiţia ca aceste activităţi să
fie reglementate şi supravegheate corespunzător, în scopul protejării
deponenţilor şi investitorilor."
3. La articolul 6,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Fără a se aduce atingere prevederilor alin. (1),
entităţile, persoane juridice române, din grupul din care face parte o
instituţie de credit pot utiliza în denumirea acestora iniţialele, sigla,
emblema, denumirea ori alte elemente de identificare utilizate la nivel de grup."
4. La articolul 7 alineatul
(1), după punctul 1 se introduc două noi puncte, punctele 11 şi 12, cu următorul cuprins:
„11. achizitor
potenţial - orice persoană fizică sau juridică ori
grupul de astfel de persoane care acţionează concertat în legătură cu o
achiziţie propusă;
12. achiziţie
propusă - decizia luată de un achizitor potenţial
de a achiziţiona, direct sau indirect, o participaţie calificată într-o
instituţie de credit, persoană juridică română, ori de a-şi majora participaţia
calificată astfel încât proporţia drepturilor sale de vot sau a deţinerii la
capitalul social să atingă ori să depăşească nivelul de 20%, o treime sau 50%
ori astfel încât instituţia de credit să devină o filială a sa;".
5. Articolul 9 se abrogă.
6. La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) La constituirea unei instituţii de
credit, persoană juridică română, capitalul iniţial este reprezentat de
capitalul social, cu excepţia cazurilor în care instituţia de credit care se
constituie este rezultată dintr-un proces de reorganizare prin fuziune sau
divizare ori dintr-un proces de transformare conform secţiunii a 2-a a cap. VII
- Transformarea unei alte entităţi în instituţie de credit."
7. La articolul 15, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) La evaluarea
persoanelor prevăzute la alin. (1)se au în vedere prevederile art. 25 alin.
(2), art. 26 alin. (1) şi (4) şi cele ale art. 262."
8. Articolul 16 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - In
aplicarea prevederilor art. 15 alin. (1), modalitatea
de determinare a drepturilor de vot se stabileşte de Banca Naţională a României
prin reglementări, cu respectarea prevederilor referitoare la obligaţiile de
transparenţă a informaţiilor privind emitenţii ale căror valori mobiliare sunt
admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată."
9. La articolul 21, partea
introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - In afară de operaţiunile prevăzute la art.
20 alin. (1) lit. b), instituţiile de credit se pot angaja în operaţiuni cu
bunuri mobile şi imobile dacă:".
10. Articolul 25 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) Orice achizitor potenţial trebuie să
notifice în prealabil, în
scris, Băncii Naţionale a României în legătură cu orice achiziţie propusă, cu
indicarea valorii participaţiei vizate şi furnizarea informaţiilor relevante la
care se face referire în art. 26 alin. (4).
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), condiţiile în
care se consideră că mai multe persoane acţionează concertat în calitate de
achizitor potenţial se stabilesc prin reglementări emise de Banca Naţională a
României.
(3) Banca Naţională a României confirmă în scris
achizitorului potenţial, de îndată, dar nu mai târziu de două zile lucrătoare,
primirea notificării şi, dacă este cazul, primirea ulterioară a oricăror
informaţii suplimentare solicitate în condiţiile alin. (5) şi comunică
achizitorului potenţial, în fiecare caz, data la care expiră termenul de
evaluare.
(4) Banca Naţională a României realizează evaluarea
prevăzută la art. 26 alin. (1) în termen de cel mult 60 de zile lucrătoare de la data confirmării scrise
a primirii notificării şi a tuturor documentelor care trebuie transmise
acesteia pe baza listei informaţiilor la care se face referire la art. 26 alin.
(4). Dacă notificarea nu este însoţită de toate documentele cerute potrivit
reglementărilor aplicabile, termenul de evaluare începe să curgă de la data
confirmării de către Banca Naţională a României a
primirii tuturor documentelor respective.
(5) Dacă este necesar, Banca Naţională a României
poate solicita în scris, dar nu mai târziu de expirarea a 50 de zile lucrătoare
din termenul de evaluare prevăzut la alin. (4), orice informaţii suplimentare
necesare pentru finalizarea evaluării, cu indicarea informaţiilor cerute.
(6) Achizitorul potenţial trebuie să transmită
informaţiile suplimentare solicitate în termen de 20 de zile lucrătoare de la
data comunicării solicitării, în cazul neîndeplinirii acestei obligaţii fiind
incidente prevederile art. 26 alin. (2). Pe perioada respectivă, termenul de
evaluare prevăzut la alin. (4) se suspendă. Orice altă solicitare din partea
Băncii Naţionale a României de completare sau de clarificare a informaţiilor
primite nu mai are ca efect suspendarea termenului de
evaluare.
(7) Banca Naţională a României poate hotărî
prelungirea perioadei de suspendare a termenului, prevăzută la alin. (6), până
la 30 de zile lucrătoare, dacă achizitorul potenţial este:
a) situat sau reglementat
într-un stat terţ;
b) o persoană fizică sau juridică ori o altă entitate
situată într-un stat membru şi care nu este supusă supravegherii prudenţiale
aplicabile instituţiilor de credit, organismelor de plasament colectiv în
valori mobiliare, societăţilor de asigurări de viaţă, de asigurări generale,
pieţei de capital sau intermediarilor în asigurări.
(8) Dacă la finalizarea evaluării Banca Naţională a
României hotărăşte să se opună achiziţiei propuse, comunică în scris
achizitorului potenţial hotărârea sa, în termen de două zile lucrătoare de la
data adoptării acesteia şi fără a depăşi termenul prevăzut pentru realizarea
evaluării, indicând şi motivele care au stat la baza hotărârii. La cererea
achizitorului potenţial, poate fi făcută publică o motivaţie corespunzătoare a
hotărârii.
(9) Dacă până la expirarea termenului de evaluare
Banca Naţională a României nu se opune în scris achiziţiei propuse, aceasta se
consideră aprobată.
(10) In cazul aprobării achiziţiei propuse, Banca
Naţională a României poate stabili un termen maxim pentru finalizarea acesteia
şi poate prelungi acest termen dacă este necesar."
11. Articolul 26 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) La examinarea notificării prevăzute la
art. 25 alin. (1) şi a informaţiilor suplimentare prevăzute la art. 25 alin.
(5), în vederea asigurării unui management prudent şi sănătos al instituţiei de
credit vizate de achiziţia propusă şi luând în considerare posibila influenţă a
achizitorului potenţial asupra instituţiei de credit, Banca Naţională a
României evaluează în ce măsură calitatea achizitorului potenţial este
adecvată, precum şi soliditatea financiară a acestuia în raport cu achiziţia
propusă, pe baza următoarelor criterii îndeplinite cumulativ:
a) reputaţia achizitorului potenţial, respectiv
integritatea şi competenţa profesională a acestuia;
b) reputaţia şi experienţa oricărei persoane care va
exercita responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere a instituţiei de
credit, ca rezultat al achiziţiei propuse;
c) soliditatea financiară a
achizitorului potenţial, în special în raport cu tipul de activitate
desfăşurată în prezent şi cu cea preconizată a fi desfăşurată de instituţia de
credit vizată de achiziţia propusă;
d) capacitatea instituţiei de credit de a respecta
cerinţele prudenţiale prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi de reglementările emise în aplicarea
acesteia şi, după caz, prevăzute de alte acte normative aplicabile, în special
de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2006, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 152/2007, şi de Legea nr. 297/2004, cu modificările
şi completările ulterioare, inclusiv reglementările emise în aplicarea
acestora, precum şi de a se conforma permanent acestor cerinţe şi, în special,
cerinţei ca grupul din care va face parte să aibă o structură care să permită
exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului eficient de
informaţii între autorităţile competente şi împărţirea responsabilităţilor
între aceste autorităţi;
e) existenţa unor motive rezonabile de a suspecta că,
în ceea ce priveşte achiziţia propusă, este sau a fost săvârşită o infracţiune
ori o tentativă a infracţiunii de spălare a banilor sau de finanţare a actelor
de terorism, în sensul prevederilor art. 2 lit. a), respectiv lit. a1) din Legea nr. 656/2002
pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru
instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de
terorism, cu modificările şi completările ulterioare, sau că achiziţia propusă
ar putea creşte un astfel de risc.
(2) Banca Naţională a României se poate opune
achiziţiei propuse numai dacă există motive rezonabile în acest sens, pe baza
criteriilor prevăzute la alin. (1), sau dacă informaţiile furnizate de
achizitorul potenţial sunt incomplete.
(3) Banca Naţională a României nu poate impune nicio
condiţie prealabilă privind nivelul participaţiei care trebuie să fie
achiziţionată şi nici nu poate evalua achiziţia propusă pe criteriul
necesităţilor economice ale pieţei.
(4) Banca Naţională a României face publică o listă
cuprinzând informaţiile necesare pentru realizarea evaluării, care trebuie să
îi fie furnizate la momentul notificării prevăzute la art. 25 alin. (1).
Informaţiile solicitate trebuie să fie proporţionale şi adaptate la natura
achizitorului potenţial şi a achiziţiei propuse şi să prezinte relevanţă din
perspectiva unei evaluări prudenţiale.
(5) Criteriile prevăzute la alin. (1), lista de
informaţii prevăzută la alin. (4) pentru realizarea evaluării şi documentaţia
aferentă se detaliază de Banca Naţională a României prin reglementări.
(6) Fără a aduce atingere prevederilor art. 25 alin.
(3)-(7), în cazul în care Banca Naţională a României este notificată în
legătură cu două sau mai multe intenţii de achiziţie a unor participaţii
calificate sau de majorare a unor astfel de participaţii în aceeaşi instituţie
de credit, aceasta asigură tratament nediscriminatoriu tuturor achizitorilor
potenţiali."
12. După articolul 26 se
introduc două noi articole, articolele 261 şi 262, cu următorul cuprins:
„Art. 261. - (1) In
realizarea evaluării prevăzute la art. 26 alin. (1), Banca Naţională a României
colaborează prin consultare reciprocă în toate privinţele cu alte autorităţi de
supraveghere naţionale sau din alte state membre implicate, în cazurile în care
achizitorul potenţial este:
a) o instituţie de credit, o societate de asigurări de
viaţă, o societate de asigurări generale, o societate de reasigurare, o firmă
de investiţii sau o societate de administrare a investiţiilor, autorizată într-un alt stat membru ori în alt sector al sistemului financiar;
b) societatea-mamă a unei entităţi din categoria
celor prevăzute la lit. a) care sunt autorizate într-un alt stat membru sau în
alt sector al sistemului financiar;
c) o persoană fizică sau juridică ce controlează o
entitate din categoria celor prevăzute la lit. a) care sunt autorizate într-un
alt stat membru sau în alt sector al sistemului financiar.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), Banca Naţională a
României asigură, fără întârziere, schimbul de informaţii care sunt esenţiale şi relevante pentru
realizarea evaluării cu autorităţile de supraveghere implicate. In calitate de
autoritate competentă a instituţiei de credit vizate de achiziţia propusă,
Banca Naţională a României ia în considerare toate informaţiile esenţiale
furnizate de autorităţile de supraveghere în cauză şi poate solicita acestora
toate informaţiile pe care le consideră relevante pentru realizarea evaluării.
Hotărârea Băncii Naţionale a României cu privire la achiziţia propusă trebuie
să indice orice opinie sau rezervă exprimată de autoritatea competentă a
achizitorului potenţial.
Art. 262. - (1) In
cazurile în care achizitorul potenţial este o entitate reglementată dintr-un
stat terţ, Banca Naţională a României poate colabora cu autoritatea de
supraveghere implicată dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) cadrul de supraveghere din statul terţ poate fi
considerat echivalent de către Banca Naţională a României;
b) nu există legi, reglementări sau măsuri de natură
administrativă din statul terţ care să împiedice schimbul de informaţii;
c) autoritatea de supraveghere din statul terţ şi-a
exprimat disponibilitatea privind încheierea unui acord de colaborare cu Banca
Naţională a României pentru asigurarea schimbului de informaţii.
(2) Entitate reglementată reprezintă o entitate
reglementată în sensul art. 2 alin. (1) pct. 5 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 98/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
152/2007, precum şi orice entitate similară dintr-un stat terţ."
13. Articolul 27 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - Orice persoană fizică sau juridică ce a
decis să cedeze, direct ori
indirect, o participaţie calificată într-o instituţie de credit, persoană
juridică română, sau să îşi reducă participaţia calificată astfel încât
proporţia drepturilor sale de vot ori a deţinerii la capitalul social să se
situeze sub nivelurile de 20%, o treime ori de 50% sau astfel încât instituţia
de credit în cauză să înceteze să mai fie o filială a persoanei în cauză
trebuie să notifice în prealabil, în scris, Banca Naţională a României în
legătură cu această decizie, conform reglementărilor emise în acest sens."
14. Articolul 28 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28. - In aplicarea
prevederilor art. 25 şi 27, pentru calculul drepturilor de vot se au în vedere reglementările emise de
Banca Naţională a României în temeiul art. 16."
15. Articolul 30 se abrogă.
16. La articolul 31, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 31. - (1) Banca Naţională a României nu poate
stabili prin reglementări cerinţe mai stricte decât cele prevăzute în prezenta
subsecţiune pentru efectuarea notificării şi pentru evaluarea achiziţiilor
directe sau indirecte de participaţii calificate la o instituţie de credit,
persoană juridică română."
17. Articolul 33 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 33. - (1) Banca Naţională a României hotărăşte cu privire la o cerere de autorizare a unei
instituţii de credit, în sensul acordării aprobării de constituire a
instituţiei de credit sau al respingerii cererii, în termen de 4 luni de la
data primirii cererii de autorizare însoţite de documentaţia stabilită potrivit
prevederilor art. 10 alin. (2).
(2) In termen de 5 zile lucrătoare de la primirea
cererii, Banca Naţională a României comunică titularului, dacă este cazul,
documentele care nu au fost prezentate conform alin. (1), în vederea depunerii
de îndată a acestora.
(3) Banca Naţională a României poate solicita în
scris, pe parcursul termenului prevăzut la alin. (1), dar nu mai târziu de trecerea a 3 luni de la primirea cererii
de autorizare, orice informaţii sau documente suplimentare, dacă cele
prezentate nu sunt suficiente ori relevante pentru realizarea evaluării sau
dacă documentaţia prezintă alte deficienţe.
(4) Titularul cererii are la dispoziţie un termen de o
lună de la data comunicării solicitării formulate potrivit alin. (3), pentru
prezentarea informaţiilor şi/sau a documentelor cerute, respectiv pentru
remedierea deficienţelor constatate, perioadă pe parcursul căreia termenul de 4
luni prevăzut la alin. (1) se suspendă. Titularul poate furniza din proprie
iniţiativă orice alte informaţii şi/sau documente considerate relevante, însă
acestea trebuie să fie prezentate cel târziu cu 30 de zile anterior datei
expirării termenului în care Banca Naţională a României trebuie să se pronunţe
asupra cererii de autorizare.
(5) Dacă Banca Naţională a României hotărăşte
acordarea aprobării de constituire, pentru obţinerea autorizaţiei de
funcţionare, instituţia de credit trebuie ca în cel mult două luni de la data
comunicării hotărârii Băncii Naţionale a României să îi prezinte acesteia
documentele care atestă constituirea legală a instituţiei de credit, conform
dispoziţiilor aplicabile şi proiectului prezentat.
(6) Banca Naţională a României hotărăşte cu privire la
acordarea autorizaţiei de funcţionare a instituţiei de credit în termen de cel
mult 3 luni de la data primirii documentelor prevăzute la alin. (5).
(7) Banca Naţională a României poate solicita în scris
orice informaţii şi documente suplimentare necesare evaluării şi/sau, după caz,
remedierea altor deficienţe constatate, în termen de o lună de la data primirii
documentaţiei prevăzute la alin. (5), iar titularul are la dispoziţie un termen
de o lună de la data comunicării solicitării pentru prezentarea acestora.
Titularul poate furniza din proprie iniţiativă orice alte informaţii şi
documente considerate relevante, dar acestea trebuie să fie prezentate cel
târziu cu 30 de zile anterior datei expirării termenului prevăzut la alin. (6).
(8) Informaţiile şi documentele prezentate cu
depăşirea termenelor prevăzute pentru depunerea acestora nu sunt luate în
considerare la evaluarea cererii de autorizare şi se restituie titularului
cererii.
(9) In oricare dintre etapele procesului de
autorizare prevăzute la alin. (1) şi (6), Banca Naţională a României comunică
în scris titularului cererii hotărârea sa, indicând şi motivele care au stat la
baza acesteia în cazul respingerii cererii de
autorizare."
18. La articolul 38
alineatul (1), literele a) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) documentaţia prezentată este incompletă ori nu
este întocmită în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi/sau
informaţiile furnizate nu prezintă relevanţă ori sunt insuficiente pentru
evaluarea respectării condiţiilor prevăzute pentru acordarea autorizaţiei;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
f) calitatea acţionarilor/membrilor instituţiei de
credit nu corespunde cerinţelor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi
în reglementările emise în aplicarea acesteia."
19. La articolul 107, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Directorii instituţiei de credit sau, după caz,
membrii directoratului trebuie să exercite exclusiv funcţia pentru care au fost
numiţi, cu excepţia directorilor instituţiei de credit care a optat pentru
sistemul unitar de administrare, care pot fi şi administratori, şi a situaţiei
în care persoana în cauză îndeplineşte alte funcţii în cadrul entităţilor
aflate în acelaşi perimetru de consolidare prudenţială cu instituţia de
credit."
20. La articolul 107,
alineatul (4) se abrogă.
21. La articolul 108, alineatele (1) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 108. - (1) Membrii consiliului de administraţie
şi directorii sau, după caz, membrii consiliului de supraveghere şi ai
directoratului unei instituţii de credit, precum şi persoanele desemnate să
asigure conducerea structurilor care privesc activităţile de administrare şi
control al riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie, creditare,
precum şi orice alte activităţi care pot expune instituţia de credit unor
riscuri semnificative trebuie să dispună de o bună reputaţie şi experienţă
adecvată naturii, extinderii şi complexităţii activităţii instituţiei de credit
şi responsabilităţilor încredinţate şi trebuie să îşi desfăşoare activitatea în
conformitate cu regulile unei practici bancare prudente şi sănătoase.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) Fiecare dintre persoanele prevăzute la alin. (1)
trebuie să fie aprobată de Banca Naţională a României înainte de începerea
exercitării responsabilităţilor, potrivit reglementărilor emise în acest sens."
22. La articolul 108, după
alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Persoanele desemnate în calitate de
administratori, directori, membri ai consiliului de supraveghere sau ai
directoratului, după caz, trebuie să exercite efectiv responsabilităţile de
administrare şi/sau de conducere ce le revin."
23. Articolul 118 se abrogă.
24. La articolul 146, după alineatul (2) se
introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) In cazul în care entitatea din statul terţ
prevăzută la alin. (1) este entitate reglementată, Banca Naţională a României
poate colabora cu autoritatea de supraveghere implicată, în condiţiile
prevăzute la art. 262."
25. La articolul 147, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) In cazul în care o instituţie de credit, persoană
juridică română, sau, după caz, societatea-mamă a acesteia ori persoana fizică
sau juridică ce controlează instituţia de credit decide să achiziţioneze ori să
majoreze o participaţie calificată, direct sau indirect, într-o altă instituţie
de credit, o societate de asigurări de viaţă, o societate de asigurări
generale, o societate de reasigurare, o firmă de investiţii sau o societate de
administrare a investiţiilor, autorizată într-un alt stat membru sau, după caz,
în alt sector al sistemului financiar, Banca Naţională a României asigură
colaborarea prin consultare reciprocă în toate privinţele cu celelalte
autorităţi de supraveghere naţionale sau din alte state membre implicate, la
sesizarea acestora. In acest sens, Banca Naţională a României furnizează la
cerere orice informaţie relevantă şi din oficiu orice informaţie esenţială şi
comunică celorlalte autorităţi de supraveghere implicate opinia sa şi orice rezervă
cu privire la decizia de achiziţie."
26. La articolul 163,
litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) modalităţile şi formele de publicare, altele decât
situaţiile financiare;".
27. La articolul 168,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 168. - (1) Banca Naţională a României poate face
recomandări instituţiei de credit, persoană juridică română, în vederea
adoptării de măsuri corespunzătoare de către aceasta pentru îmbunătăţirea
cadrului de administrare, a strategiilor, proceselor şi mecanismelor
implementate, pentru asigurarea unei organizări adecvate a activităţii
desfăşurate ori pentru restabilirea
sau susţinerea situaţiei sale financiare, inclusiv în cazul constatării deteriorării
indicatorilor financiari şi de prudenţă ai acesteia. Instituţia de credit
trebuie să comunice Băncii Naţionale a României măsurile întreprinse, în
termenele stabilite de aceasta."
28. La articolul 182,
alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(6) Deciziile luate în conformitate cu prevederile
alin. (3), precum şi cele luate de autorităţile competente cu supravegherea pe
bază consolidată, în situaţia în care nu s-a ajuns la o decizie comună, sunt
definitive şi opozabile Băncii Naţionale a României, care trebuie să le aplice
în mod corespunzător."
29. După articolul 222 se
introduc două noi articole, articolele 2221 şi 2222, cu următorul cuprins:
„Art. 2221. - (1)
Fără a se aduce atingere dispoziţiilor art. 214 şi 216, Banca Naţională a
României poate furniza anumite informaţii departamentelor din administraţia
centrală responsabile cu legislaţia în domeniul supravegherii instituţiilor de
credit, instituţiilor financiare, serviciilor de investiţii financiare şi
societăţilor de asigurări, precum şi inspectorilor care acţionează în numele
acestor departamente.
(2) Furnizarea informaţiilor prevăzută la alin. (1)
poate fi făcută numai pentru scopuri de control prudenţial.
Art. 2222. In
situaţia prevăzută la art. 2221, informaţiile primite de Banca Naţională a României potrivit art.
215 şi 218 şi cele obţinute ca urmare a verificărilor la faţa locului,
efectuate în condiţiile art. 174 alin. (1), nu pot fi divulgate de către
aceasta fără acordul expres al autorităţii competente de la care s-au primit
informaţiile, respectiv al autorităţii competente din statul membru în care a
fost efectuată verificarea la faţa locului."
30. La articolul 226
alineatul (2), litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) să dispună instituţiei de credit înlocuirea
persoanelor desemnate să asigure conducerea sucursalelor instituţiei de
credit;".
31. La articolul 228, partea introductivă se modifică după cum urmează:
„Art. 228. - Banca Naţională a României poate aplica
sancţiuni, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, în cazurile în
care constată că o instituţie de credit, persoană juridică română, şi/sau
oricare dintre persoanele prevăzute la art. 108 alin. (1) sau persoanele
desemnate să asigure conducerea sucursalelor instituţiei de credit se fac
vinovate de următoarele fapte:".
32. La articolul 228, după
litera e) se introduce o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins:
,,f) periclitarea credibilităţii şi/sau viabilităţii
instituţiei de credit prin administrarea necorespunzătoare a fondurilor."
33. La articolul 229
alineatul (1), literele c) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) amendă aplicabilă persoanelor prevăzute la art.
108 alin. (1) şi persoanelor desemnate să asigure conducerea sucursalelor
instituţiei de credit, între 1-6 salarii medii nete pe instituţia de credit,
conform situaţiei salariale existente în luna precedentă datei la care s-a constatat fapta;
d) retragerea aprobării acordate persoanelor prevăzute
la art. 108 alin. (1);".
34. La articolul 229, alineatul
(4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d)
se aplică persoanelor cărora le poate fi imputată fapta, întrucât aceasta nu
s-ar fi produs dacă persoanele respective şi-ar fi exercitat în mod corespunzător
responsabilităţile care decurg din îndatoririle funcţiei lor stabilite conform legislaţiei aplicabile societăţilor
comerciale, reglementărilor emise în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă
şi cadrului intern de administrare ori, după caz, persoanelor în privinţa
cărora Banca Naţională a României constată că acestea nu îşi desfăşoară
activitatea în conformitate cu regulile unei practici bancare prudente şi
sănătoase şi/sau că nu mai corespund cerinţelor de reputaţie şi competenţă
adecvată naturii, extinderii şi complexităţii activităţii instituţiei de credit
şi responsabilităţilor încredinţate."
35. La articolul 275, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 275. - (1) Actele adoptate de Banca Naţională a
României conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, cu privire la o
instituţie de credit, inclusiv cele cu privire la persoanele prevăzute la art.
108 alin. (1) ori la persoanele desemnate să asigure conducerea sucursalelor
instituţiei de credit şi actele cu privire la acţionarii acesteia, pot fi
contestate, în termen de 15 zile de la comunicare, la Consiliul de
administraţie al Băncii Naţionale a României, care se pronunţă prin hotărâre
motivată în termen de 30 de zile de la data sesizării."
36. La articolul 292, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Garantarea creanţelor decurgând din creditele
acordate potrivit alin. (1) lit. a)-c) se realizează în condiţiile prevăzute
prin reglementările Băncii Naţionale a României."
37. Articolul 367 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 367. - (1) Persoanele desemnate să asigure
conducerea structurilor care privesc activităţile de administrare şi control al
riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie, creditare, precum şi orice
alte activităţi care pot expune cooperativele de credit unor riscuri
semnificative, în măsura în care aceste activităţi nu sunt conduse la nivel
centralizat, trebuie să fie aprobate de casa centrală înainte de începerea
exercitării responsabilităţilor, în condiţiile prevăzute prin
reglementările-cadru emise de aceasta.
(2) Casa centrală poate retrage aprobarea acordată, cu
aplicarea în mod corespunzător a prevederilor art. 229 alin. (4)."
38. Articolul 413 se abrogă.
Art. II. - (1) Banca
Naţională a României asigură emiterea reglementărilor necesare pentru punerea
în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006
privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările ulterioare, astfel cum a
fost modificată şi completată prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Cererile de autorizare şi
notificările de achiziţii propuse, nesoluţionate la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, urmează regimul prevăzut de reglementările în
vigoare la data depunerii acestora la Banca Naţională a României.
Art. III. - (1) Banca
Naţională a României evaluează calitatea persoanelor care asigură conducerea
structurilor care privesc activităţile de administrare şi control al
riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie, creditare, precum şi orice
alte activităţi care pot expune instituţia de credit unor riscuri
semnificative, în cadrul instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi
a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe şi
întreprinde măsurile necesare, astfel încât, în termen de maximum 6 luni de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, să se asigure
îndeplinirea cerinţelor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările ulterioare,
astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta ordonanţă de urgenţă,
şi a celor cuprinse în reglementările emise în aplicarea acesteia.
(2) Pentru motive justificate, Banca Naţională a României poate prelungi termenul prevăzut la alin. (1)
o singură dată, dar nu mai mult de 3 luni.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (1) care nu au
obţinut aprobarea Băncii Naţionale a României nu mai pot exercita
responsabilităţile încredinţate, instituţiile de credit fiind obligate să
procedeze la înlocuirea acestor persoane în termenele prevăzute la alin. (1)
sau, după caz, la alin. (2).
(4) Pentru cooperativele de credit, evaluarea
persoanelor prevăzute la art. 367 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările
ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta ordonanţă
de urgenţă, intră în competenţa casei centrale la care acestea sunt afiliate,
cu aplicarea în mod corespunzător a dispoziţiilor alin. (1)-(3).
Art. IV. - Persoanele care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă au calitatea de membri ai consiliului de administraţie sau, după
caz, ai consiliului de supraveghere al cooperativelor de credit se consideră că
deţin aprobarea Băncii Naţionale a României, conform prevederilor legale.
Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune dispoziţiile
art. 5 paragrafele 2-4 şi ale art. 8 paragraful 2 din Directiva 2007/44/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 5 septembrie 2007 de modificare a
Directivei Consiliului 92/49/CEE şi a directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE,
2005/68/CE şi 2006/48/CE în ceea ce priveşte normele de procedură şi criteriile
de evaluare aplicabile evaluării prudenţiale a achiziţiilor şi a majorărilor de
participaţii în sectorul financiar, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene (JOUE) nr. L 247 din 21 septembrie 2007.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puscas