ORDONANTA DE URGENTA Nr. 26 din 29 aprilie 2004
privind unele masuri pentru finalizarea privatizarii societatilor comerciale
aflate in portofoliul Autoritatii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului si consolidarea unor privatizari
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 385 din 30 aprilie 2004

Avand in vedere faptul ca finalizarea privatizarii in mod accelerat a
societatilor comerciale care se mai afla in portofoliul Autoritatii pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, mai ales a celor cu
impact semnificativ in plan economic si social, precum si consolidarea unor
privatizari, in scopul mentinerii acestor societati comerciale in activitate si
fara perturbari sociale majore, servesc interesului public general si imediat,
avand in vedere importanta urgentarii punerii in aplicare a noilor
prevederi speciale, ceea ce justifica caracterul de urgenta,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica societatilor
comerciale la care statul este actionar si aflate in portofoliul Autoritatii
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului sau societatilor
comerciale privatizate de catre Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului, la care se aproba consolidarea conform prevederilor
cap. V.
Art. 2
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai
jos au urmatoarele semnificatii:
a) APAPS - Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului;
b) certificat de obligatii bugetare - certificatul emis de institutia
bugetara, la solicitarea APAPS, privind datoriile restante ale societatii
comerciale, inclusiv dobanzi si penalitati de orice fel aferente acestora.
Pentru creantele preluate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare
de la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, potrivit Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 95/2003 privind preluarea de catre Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare a unor creante bugetare in vederea incasarii si
virarii lor la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 577/2003, certificatul de obligatii
bugetare va fi emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
c) creante proprii si credite bugetare gestionate de catre APAPS -
dividende, fonduri de restructurare si redresare, credite garantate de catre
APAPS, imprumuturi pentru plata furnizorilor de utilitati, precum si sumele
lasate la privatizare cu titlu gratuit la dispozitia societatii comerciale, in
situatia desfiintarii contractelor de privatizare;
d) notificarea APAPS - notificarea transmisa societatii comerciale de catre
APAPS cu privire la datoriile reprezentand creantele proprii si/sau credite
bugetare gestionate de catre APAPS;
e) ordin comun - actul administrativ prin care se acorda inlesnirile la
plata obligatiilor bugetare restante ale societatii comerciale, emis de catre
APAPS impreuna cu fiecare creditor bugetar;
f) act aditional la ordinul comun - actul administrativ prin care se acorda
inlesnirile la plata obligatiilor bugetare datorate si neachitate pana la data
emiterii ordinului comun, altele decat cele care au facut obiectul ordinului
comun, sau/si prin care se acorda inlesnirile prevazute in cap. V si VI;
g) program de conformare - plan de masuri cuprinzand etape care trebuie
parcurse in intervale precizate prin prevederile autorizatiei de mediu de catre
titularul activitatii, sub controlul autoritatii competente pentru protectia
mediului, in scopul respectarii reglementarilor privind protectia mediului.
CAP. 2
Metode speciale de privatizare
SECTIUNEA 1
Privatizarea accelerata
Art. 3
Privatizarea accelerata este metoda de diminuare a participatiei statului
prin vanzarea actiunilor societatii comerciale, prin licitatie cu strigare, in
termen de 10 zile de la publicarea ofertei de vanzare.
Art. 4
(1) Oferta de vanzare va fi precedata de publicarea unui anunt de vanzare
cu cel putin 10 zile inainte.
(2) Anuntul de vanzare va cuprinde societatile comerciale care vor fi
privatizate in conditiile prezentei sectiuni, datele de identificare ale
acestora, obiectul de activitate, numarul de actiuni si cota din capitalul
social detinut de stat care se vinde.
Art. 5
Oferta de vanzare va cuprinde:
- pretul de incepere a licitatiei;
- documentele de participare ale ofertantilor;
- taxa de participare;
- garantia de participare;
- locul, data si ora la care se tine licitatia.
Art. 6
Anuntul si oferta de vanzare se afiseaza la sediul APAPS si se publica in
unul sau mai multe cotidiene locale si nationale, precum si in alte mijloace de
informare in masa, dupa caz.
Art. 7
(1) Pentru participarea la licitatie potentialii cumparatori depun la sediul
APAPS urmatoarele documente:
a) dovada privind depunerea taxei de participare si a garantiei de
participare;
b) imputernicirea acordata persoanei care reprezinta investitorul la
licitatie, daca este cazul;
c) documentele care certifica identitatea si calitatea investitorului:
- pentru persoanele juridice romane:
(i) copii de pe certificatul de inmatriculare la oficiul registrului
comertului, de pe actul constitutiv, actele aditionale relevante si de pe
certificatul de inregistrare fiscala;
(ii) scrisoare de bonitate financiara, eliberata de o banca romana;
(iii) declaratie pe propria raspundere, autentificata la un notar public,
privind:
- achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari;
- faptul ca nu se afla in reorganizare judiciara sau in faliment;
- faptul ca nu se afla in nici una dintre situatiile prevazute la art.
5 alin. (3) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii;
- pentru persoanele juridice straine:
(i) actul de inmatriculare a societatii comerciale straine;
(ii) scrisoare de bonitate financiara, eliberata de o banca straina;
(iii) declaratie pe propria raspundere ca nu se afla in reorganizare
judiciara sau in faliment si in nici una dintre situatiile prevazute la art. 5
alin. (3) din Legea nr. 137/2002;
- pentru comercianti, persoane fizice sau asociatii familiale: copie de pe
actul de identitate si de pe autorizatia de functionare eliberata de
autoritatea competenta sau de pe actul legal de constituire, dupa caz, precum
si declaratie pe propria raspundere privind achitarea obligatiilor fiscale;
- pentru persoanele fizice romane: copie de pe actul de identitate, precum
si declaratie pe propria raspundere privind achitarea obligatiilor fiscale;
- pentru persoanele fizice straine: copie de pe pasaport si dovada ca nu au
obligatii bugetare restante.
(2) Neprezentarea de catre potentialii cumparatori a oricaruia dintre
documentele prevazute la alin. (1) conduce la eliminarea acestora din
licitatie.
(3) In cazul in care din continutul documentelor prevazute la alin. (1) nu
rezulta indeplinirea cerintelor APAPS prevazute in anuntul de vanzare, comisia
de licitatie poate solicita si accepta informatii suplimentare date pe propria
raspundere a potentialilor cumparatori. In cazul in care licitatia se adjudeca
de catre un ofertant aflat in aceasta situatie, incheierea contractului va fi
conditionata de completarea informatiilor solicitate.
Art. 8
Vanzarea se face prin licitatie deschisa cu strigare, in cursul sedintei de
licitatie ofertantii avand dreptul sa anunte, prin strigare si prin ridicarea
talonului de participare, un pret egal sau mai mare ori mai mic decat pretul
anuntat de presedintele comisiei de licitatie, in functie de raportul dintre
cerere si oferta.
Art. 9
(1) Licitatia se desfasoara in prezenta a cel putin 2 ofertanti acceptati.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), in situatia in care la
licitatie se prezinta un singur ofertant, procedura de vanzare a actiunilor se
transforma in negociere, numai daca acesta ofera pretul de pornire publicat in
oferta de vanzare.
(3) Licitatia se desfasoara dupa regula licitatiei competitive sau
olandeze, respectiv la un pret in urcare sau in scadere, in functie de raportul
dintre cerere si oferta, astfel:
a) daca se ofera pretul de pornire a licitatiei, presedintele comisiei de
licitatie va creste pretul cu cate un pas de licitare pana cand unul dintre
ofertanti accepta pretul astfel majorat si nimeni nu ofera un pret mai mare;
b) daca nici unul dintre ofertanti nu ofera pretul de pornire a licitatiei,
presedintele comisiei de licitatie va scadea pretul cu cate un pas de licitare
pana cand se inregistreaza prima oferta de cumparare de cel putin 20% din
pretul de pornire. In cazul in care mai multi ofertanti ofera 20% din pretul de
pornire, licitatia va continua dupa regula licitatiei competitive prevazute la
lit. a) pana la adjudecarea actiunilor;
c) daca nu se formuleaza oferte de cumparare cu plata integrala a pretului,
presedintele comisiei de licitatie, cu acordul prealabil al institutiei publice
implicate, poate solicita participantilor formularea de oferte de cumparare cu
plata pretului in rate;
d) in situatia in care nici unul dintre ofertanti nu ofera cel putin 20%
din pretul de pornire, licitatia se declara inchisa.
Art. 10
Daca la sedintele de licitatie prevazute la art. 9 nu se prezinta nici un
ofertant, APAPS poate decide organizarea unei noi licitatii cu strigare sau
schimbarea metodei de privatizare.
Art. 11
La inchiderea licitatiei/negocierii, presedintele comisiei de licitatie
anunta castigatorul si se intocmeste procesul-verbal de licitatie/negociere.
Art. 12
Pretul de oferta este calculat de APAPS pe baza raportului de evaluare
simplificat. In situatia in care pretul rezultat din raportul de evaluare
simplificat are valoare negativa, pretul de oferta va fi de 20% din valoarea
nominala a unei actiuni.
Art. 13
(1) Plata pretului de vanzare se va face in maximum 15 zile de la data
semnarii contractului de vanzare-cumparare de actiuni.
(2) In situatia in care cumparatorul nu achita pretul la termenul prevazut
la alin. (1) plus 15 zile in care acesta datoreaza penalitati la nivelul celor percepute
pentru intarzierea la plata creantelor bugetare, contractul de
vanzare-cumparare se desfiinteaza de drept.
Art. 14
(1) In situatia desfiintarii contractelor conform art. 13 alin. (2), APAPS
poate incheia contractul de vanzare-cumparare de actiuni cu ofertantul clasat
pe locul 2.
(2) In situatia in care 2 sau mai multi ofertanti s-au clasat pe locul 2,
APAPS poate incheia contractul cu ofertantul care a avut numarul de participare
la licitatie cel mai mic.
SECTIUNEA a 2-a
Privatizarea prin transferul drepturilor dobandite de APAPS ca urmare a
desfiintarii contractelor de vanzare-cumparare de actiuni
Art. 15
Prevederile prezentei sectiuni se aplica societatilor comerciale la care
contractul de vanzare-cumparare de actiuni a fost desfiintat ca urmare a
efectelor pactului comisoriu de gradul IV sau prin hotarari judecatoresti
definitive si irevocabile si la care APAPS nu s-a reinscris ca actionar.
Art. 16
APAPS poate instraina drepturile dobandite in urma desfiintarii
contractelor de vanzare-cumparare de actiuni ale societatilor comerciale,
potrivit art. 15, prin incheierea unui contract de instrainare.
Art. 17
APAPS poate formula o oferta de instrainare a drepturilor dobandite ca
urmare a desfiintarii acestui contract, prin publicarea unui anunt intr-un
cotidian de circulatie nationala si in format electronic.
Art. 18
Oferta de instrainare va cuprinde pretul pachetului de actiuni vandut, care
este egal cu diferenta dintre pretul prevazut initial in contractul de
vanzare-cumparare si pretul/restul de pret, dupa caz, achitat de catre
cumparator in contul acestuia pana la desfiintarea contractului, la care se
adauga dobanda aferenta in situatia in care pretul se plateste in rate.
Art. 19
Anuntul de instrainare va cuprinde:
a) denumirea societatii comerciale;
b) date de identificare;
c) numarul de actiuni care au facut obiectul contractului desfiintat si
procentul din capitalul social aferent acestora la momentul instrainarii;
d) data si ora pana la care se vor putea depune ofertele la sediul APAPS;
e) alte conditii stabilite de APAPS.
Art. 20
Ofertantul care intentioneaza sa dobandeasca drepturile prevazute la art.
16 trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute pentru ofertanti de
reglementarile in vigoare referitoare la achizitionarea unui pachet de actiuni
detinut de APAPS in societatile comerciale cu capital de stat.
Art. 21
Ca urmare a publicarii ofertei APAPS, ofertantul care indeplineste
conditiile prevazute la art. 20 poate depune o oferta de cumparare in vederea
dobandirii drepturilor mentionate la art. 16.
Art. 22
APAPS va putea accepta transferul drepturilor prevazute la art. 16 doar
daca prin oferta de cumparare sunt indeplinite conditiile mentionate in anuntul
de instrainare.
Art. 23
(1) Plata pretului actiunilor dobandite se va efectua integral sau in rate
pe o perioada de pana la 3 ani, cu un avans de cel putin 30% din pret.
(2) In situatia in care plata pretului se face in rate, se va percepe
dobanda, iar diferenta de pret va fi garantata prin instituirea unei garantii
reale mobiliare asupra intregului pachet de actiuni.
Art. 24
In baza contractului de instrainare si a confirmarii de catre APAPS a
platii pretului actiunilor sau avansului, dupa caz, dobanditorul se va inscrie
ca actionar al societatii comerciale.
Art. 25
Procedura prevazuta in prezenta sectiune nu este supusa reglementarilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile
de investitii financiare si pietele reglementate, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 525/2002.
CAP. 3
Restructurarea la privatizare a datoriilor societatii comerciale catre
creditorii bugetari si APAPS
Art. 26
(1) APAPS si institutiile bugetare creditoare, la solicitarea APAPS, vor
acorda societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, aflate in proces
de privatizare, urmatoarele inlesniri:
a) scutirea totala sau partiala de la plata a obligatiilor restante la data
de 31 decembrie 2003, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri
bugetare, precum si credite si garantii acordate de creditorii bugetari;
b) scutirea totala sau partiala de la plata a obligatiilor reprezentand
creante proprii si credite bugetare gestionate de catre APAPS;
c) scutirea totala sau partiala de la plata a obligatiilor restante la data
de 31 decembrie 2003 catre bugetele locale, reprezentand impozite, taxe,
contributii si alte venituri, precum si a celor reprezentand creantele proprii
si a celor provenite din credite bugetare gestionate de autoritatea
administratiei publice locale;
d) in cazul scutirii partiale, diferenta ramasa de plata in sarcina
societatii comerciale va fi achitata esalonat pe o perioada de pana la 5 ani,
cu 6 luni perioada de gratie, cuprinsa in perioada de esalonare, conform
graficului intocmit de catre creditorul bugetar, autoritatea administratiei
publice locale sau APAPS, dupa caz;
e) scutirea de plata a dobanzilor si a penalitatilor de orice fel aferente
obligatiilor bugetare datorate si neachitate la data de 31 decembrie 2003,
cuprinse in certificatele de obligatii bugetare, calculate pana la data
transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor;
f) scutirea totala de la plata a dobanzilor si a penalitatilor de orice fel
aferente creantelor prevazute la lit. b), cuprinse in notificarile emise de
APAPS, calculate pana la data transferului dreptului de proprietate asupra
actiunilor.
(2) Facilitatile prevazute la alin. (1) lit. c) pot fi acordate numai daca
autoritatile administratiei publice locale hotarasc in acest sens.
(3) De la prevederile alin. (1) lit. a) fac exceptie obligatiile bugetare
restante ale societatilor comerciale, reprezentand contributia pentru pensia
suplimentara, contributia individuala de asigurari sociale, contributia
individuala pentru asigurarile de somaj, TVA suspendata in vama, impozitul pe
veniturile din salarii, impozitul pe dividende si celelalte impozite cu
retinere la sursa, pentru care se acorda urmatoarele inlesniri:
a) esalonarea la plata a obligatiilor bugetare restante pe o perioada de
pana la 5 ani, cu o perioada de gratie de 6 luni, cuprinsa in perioada de
esalonare, conform graficului intocmit de creditorul bugetar care administreaza
venitul respectiv;
b) scutirea de plata a dobanzilor si penalitatilor de orice fel aferente
obligatiilor bugetare esalonate conform lit. a), calculate pana la data
transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor;
c) TVA suspendata in vama se va inscrie in primul decont de TVA depus dupa
privatizare atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, fara plata
efectiva a acesteia. Se scutesc de la plata dobanzile si penalitatile de
intarziere aferente TVA suspendate in vama, calculate pana la data transferului
dreptului de proprietate asupra actiunilor. Reflectarea in contabilitate a
acestor operatiuni se efectueaza potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
(4) De la prevederile alin. (1) fac exceptie obligatiile bugetare restante
ale societatilor comerciale, datorate Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, si contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de
sanatate, pentru care se acorda, dupa caz, urmatoarele inlesniri:
a) esalonarea obligatiilor bugetare restante pe o perioada de 5 ani, cu 6
luni perioada de gratie, cuprinsa in perioada de esalonare;
b) scutirea la plata a dobanzilor si penalitatilor de orice fel aferente
obligatiilor bugetare prevazute la lit. a), calculate pana la data transferului
dreptului de proprietate asupra actiunilor.
(5) Intocmirea graficelor de esalonare la plata si precizarea sumelor care
fac obiectul inlesnirilor se fac de creditorul bugetar, autoritatea
administratiei publice locale sau APAPS, dupa caz.
(6) Obligatiile bugetare datorate si neachitate pana la data emiterii
ordinului comun, de natura celor prevazute la alin. (1) si/sau (3) si care nu
fac obiectul inlesnirilor la plata, se esaloneaza la plata pe o perioada de
pana la 5 ani, cu o perioada de gratie de 6 luni, cuprinsa in perioada de
esalonare, prin emiterea unui act aditional la ordinul comun.
(7) Se scutesc la plata, prin actul aditional la ordinul comun, dobanzile
si penalitatile de orice fel aferente obligatiilor ce fac obiectul inlesnirilor
la plata prevazute la alin. (6), calculate pana la data emiterii ordinului
comun.
(8) Pentru obligatiile bugetare ce fac obiectul inlesnirilor la plata
prevazute la alin. (1), (2) si (3) nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi
si penalitati de orice fel intre data transferului dreptului de proprietate si
data emiterii ordinului comun.
(9) Inlesnirile la plata obligatiilor bugetare care fac obiectul ordinului
comun isi pierd valabilitatea in situatia in care societatea comerciala nu isi
achita obligatiile bugetare curente ale fiecarui an fiscal cu termene scadente
incepand cu data emiterii ordinului comun. In cazul in care societatea
comerciala nu achita la scadenta obligatiile bugetare curente, poate efectua
plata acestora in cel mult 90 de zile, impreuna cu dobanzile si penalitatile de
intarziere aferente. Obligatiile cu termene de plata dupa data de 1 septembrie
a fiecarui an fiscal vor fi achitate pana cel tarziu la data de 20 decembrie a
anului respectiv.
(10) Nerespectarea conditiilor si a termenelor in care s-au aprobat
inlesnirile prin ordinul comun si actul aditional la ordinul comun atrage
anularea acestora, inceperea sau continuarea, dupa caz, a executarii silite
pentru intreaga suma neplatita si obligatia de plata a dobanzilor si a
penalitatilor de intarziere calculate de la data la care termenele si/sau
conditiile nu au fost respectate.
(11) Sumele care fac obiectul inlesnirilor la plata sunt cele stabilite in
certificatele de obligatii bugetare eliberate la cererea APAPS, conform
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, pe baza actelor de control,
efectuate de organele teritoriale ale creditorilor bugetari si de autoritatile
administratiei publice locale pentru bugetele locale, precum si in notificarile
emise de APAPS.
(12) In termen de 30 de zile lucratoare de la data solicitarii APAPS,
ministerele si autoritatile administratiei publice centrale sau locale
creditoare vor emite certificatele de obligatii bugetare prin care se atesta
cuantumul sumelor care fac obiectul inlesnirilor la plata.
(13) La data scutirii la plata a obligatiilor societatii comerciale catre
APAPS se anuleaza la plata si obligatia APAPS catre bugetul consolidat al
statului privind incasarea creantelor proprii si creditelor bugetare gestionate
de catre APAPS.
(14) Pentru sumele reprezentand obligatii esalonate la plata se datoreaza
si se calculeaza dobanzi conform prevederilor legale in vigoare, plata acestora
efectuandu-se impreuna cu rata respectiva. Pe perioada de gratie acordata la
esalonare dobanzile datorate conform legii se achita lunar.
(15) Inlesnirile la plata prevazute in prezentul articol se acorda prin
ordin comun al institutiei publice care administreaza creantele respective si
APAPS.
(16) Criteriile de selectie si de incadrare in grila privind acordarea
inlesnirilor sunt cele stabilite prin Normele metodologice de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii
nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 577/2002.
(17) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de
stat, APAPS va face notificarea catre Consiliul Concurentei in numele tuturor
furnizorilor de ajutor de stat. Orice forma de ajutor de stat reglementata prin
prezenta ordonanta de urgenta se acorda cu respectarea dispozitiilor Legii nr.
143/1999 si ale reglementarilor emise in aplicarea acesteia.
(18) Prevederile alin. (16) se aplica si societatilor comerciale
privatizate in baza Legii nr. 137/2002.
(19) Suspendarea executarii silite prevazuta la art. 16 alin. (5) lit. c)
din Legea nr. 137/2002 se extinde de la data transferului dreptului de
proprietate asupra actiunilor pana la implinirea ultimului termen de plata
prevazut in ordinele comune sau pana la data pierderii valabilitatii
inlesnirilor acordate prin ordin comun sau prin act aditional la ordinul comun.
(20) Inlesnirile la plata pentru obligatiile societatii comerciale,
datorate si neachitate catre bugetele locale, se acorda prin hotarare a
consiliului local.
Art. 27
Pentru societatile comerciale privatizate si pentru care pana la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta nu s-au emis ordine comune
pentru acordarea inlesnirilor la plata, aceste ordine vor fi emise cu
respectarea prevederilor legale in vigoare la data semnarii contractului de
vanzare-cumparare de actiuni.
CAP. 4
Dispozitii speciale privind finalizarea privatizarii unor societati
comerciale
Art. 28
(1) Se aproba stingerea prin conversie in actiuni a urmatoarelor creante
asupra Societatii Comerciale "Fortus" - S.A. Iasi, creante ce vor fi
cuprinse in certificatele de obligatii bugetare:
a) creantele bugetare reprezentand contributia la Fondul national unic de
asigurari sociale de sanatate, exigibile la data transferului dreptului de
proprietate asupra actiunilor;
b) creantele bugetare retinute si inregistrate de catre societatea
comerciala si platibile in numele tertilor, exigibile la data transferului
dreptului de proprietate asupra actiunilor, reprezentand contributia pentru
pensia suplimentara, contributia individuala pentru asigurarile sociale,
contributia individuala pentru asigurarile de somaj, contributia angajatilor
pentru asigurarile sociale de sanatate, impozitul pe veniturile din salarii,
impozitul pe dividende si celelalte impozite cu retinere la sursa, precum si
dobanzile, penalitatile si penalitatile de intarziere aferente acestora,
datorate si neachitate pana la data transferului dreptului de proprietate
asupra actiunilor.
(2) Actiunile rezultate in urma conversiei vor fi transferate pe baza de
protocol la APAPS pentru a fi vandute la acelasi pret pe actiune si in aceleasi
conditii cu actiunile vandute prin contractul de vanzare-cumparare de actiuni.
(3) Sumele incasate de APAPS in urma vanzarii vor fi virate bugetelor, dupa
deducerea cheltuielilor aferente privatizarii.
(4) TVA suspendata in vama se va inscrie in primul decont de TVA depus dupa
privatizare atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, fara plata
efectiva a acesteia. Reflectarea in contabilitate a acestor operatiuni se
efectueaza potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
Art. 29
Pentru Societatea Comerciala "Tractorul UTB" - S.A. Brasov se
aproba scutirea la plata a tuturor sumelor acordate cu titlu de imprumut de
catre APAPS in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 privind
stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor
societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital
majoritar de stat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
569/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonantei Guvernului nr.
53/2003 privind privatizarea Societatii Comerciale "Tractorul UTB" -
S.A. Brasov.
Art. 30
(1) Se scutesc la plata datoriile Societatii Comerciale "Hart" -
S.A. Miercurea-Ciuc, reprezentand creditul acordat de Ministerul Finantelor
Publice potrivit Hotararii Guvernului nr. 935/1997 privind alocarea din Fondul
special de dezvoltare aflat la dispozitia Guvernului a sumei de 6 miliarde lei
pentru finantarea productiei de tractoare fabricate de Societatea Comerciala
"Hart" - S.A. Miercurea-Ciuc, inclusiv majorarile, dobanzile si
penalitatile de intarziere aferente acestuia pentru sumele datorate si
neachitate la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor.
(2) Se convertesc in actiuni datoriile societatii comerciale catre Fondul
national unic de asigurari sociale de sanatate, inclusiv contributia
angajatilor, datorate la data de 31 decembrie 2002.
CAP. 5
Consolidari ale unor privatizari efectuate de APAPS
Art. 31
Prezentul capitol se aplica societatilor comerciale privatizate in vederea
consolidarii contractelor de vanzare-cumparare de actiuni.
Art. 32
Societatile comerciale pentru care au fost emise ordine comune pot
beneficia pentru obligatiile ramase de plata la intrarea in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta de scutirea totala sau partiala de la plata a creantelor
proprii si a celor provenite din credite bugetare gestionate de APAPS, precum
si de scutirea totala de la plata a dobanzilor si a penalitatilor de intarziere
aferente acestora, cuprinse in notificarile emise de APAPS, de la data semnarii
contractului de vanzare-cumparare de actiuni si pana la data emiterii ordinului
comun.
Art. 33
In situatia in care ordinele comune pentru acordarea inlesnirilor la plata
obligatiilor bugetare au fost emise intr-o perioada mai mare de 90 de zile de
la semnarea contractului de vanzare-cumparare de actiuni, iar societatile
comerciale si-au achitat obligatiile bugetare curente ale fiecarui an fiscal,
cu termene scadente incepand cu data semnarii contractului de vanzare-cumparare
de actiuni, pana la data de 20 decembrie a fiecarui an fiscal, inlesnirile la
plata obligatiilor bugetare acordate societatilor comerciale prin ordine comune
isi mentin valabilitatea cu toate efectele prevazute de lege.
Art. 34
Se acorda Societatii Comerciale "Cost" - S.A. Targoviste
urmatoarele inlesniri:
a) se scutesc la plata orice alte obligatii bugetare anterioare semnarii
contractului de privatizare si necuprinse in ordinele comune;
b) se convertesc in actiuni obligatiile bugetare restante datorate Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate, acumulate intre data de 1
ianuarie 2002 si data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor;
c) se scutesc la plata dobanzile si penalitatile aferente creantelor
proprii APAPS, calculate intre data transferului dreptului de proprietate
asupra actiunilor si data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
d) se scutesc la plata dobanzile si penalitatile de intarziere neachitate,
aferente debitelor prevazute la lit. a) si b), calculate pana la data semnarii
contractului de vanzare-cumparare de actiuni, prin ordin comun, si cele
calculate dupa data semnarii contractului de vanzare-cumparare de actiuni pana
la data emiterii ordinului comun, prin actul aditional la ordinul comun.
Art. 35
(1) Se acorda Societatii Comerciale "Industria Sarmei" - S.A.
Campia Turzii urmatoarele inlesniri:
a) se scutesc la plata datoriile reprezentand creditele pentru plata
furnizorilor de utilitati, acordate de APAPS in baza Ordonantei Guvernului nr.
13/1995 privind unele masuri de accelerare a procesului de restructurare a
regiilor autonome si a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, de
intarire a disciplinei financiare si de imbunatatire a decontarilor in
economie;
b) se scutesc la plata obligatiile bugetare restante reprezentand impozite,
taxe, contributii si alte venituri bugetare, cu exceptia obligatiilor bugetare
locale, acumulate intre data de 1 ianuarie 2003 si data transferului dreptului
de proprietate asupra actiunilor;
c) se convertesc in actiuni obligatiile bugetare restante datorate Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate, acumulate intre data de 1
ianuarie 2003 si data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor;
d) se scutesc la plata dobanzile si penalitatile de intarziere neachitate,
aferente debitelor prevazute la lit. a) - c), calculate pana la data
transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, prin ordin comun, si
cele calculate dupa data transferului dreptului de proprietate asupra
actiunilor pana la data emiterii ordinului comun, prin actul aditional la
ordinul comun.
(2) Scutirile prevazute la alin. (1) se acorda prin act aditional intocmit
la ordinul comun.
Art. 36
Se scutesc la plata datoriile Societatii Comerciale "Mefin" -
S.A. Sinaia, reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere aferente
dividendelor cuvenite APAPS, datorate si neachitate la data de 31 decembrie
2001, cu diminuarea corespunzatoare a obligatiei de plata a APAPS catre bugetul
general consolidat.
Art. 37
(1) Pentru societatile comerciale privatizate si pentru care s-au incheiat
conventii de esalonare a creantelor furnizorilor de energie electrica si gaze
naturale se scutesc la plata majorarile si penalitatile de intarziere calculate
de furnizorii de utilitati intre data transferului dreptului de proprietate si
data incheierii conventiei de esalonare a creantelor furnizorilor de energie
electrica si gaze naturale.
(2) Scutirea prevazuta la alin. (1) se acorda prin act aditional la
conventia de esalonare.
(3) De la data incheierii conventiei de esalonare, sub conditia respectarii
prevederilor acesteia, nu se mai calculeaza majorari si penalitati de
intarziere pentru sumele care au facut obiectul esalonarii.
(4) Pe perioada pe care au fost acordate esalonari la plata furnizorii de
utilitati vor calcula dobanzi la nivelul celor aferente creantelor bugetare.
Art. 38
Termenul legal prevazut la art. 14 alin. (10) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 8/2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
569/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, privind solicitarea APAPS
pentru incheierea conventiilor de esalonare, incepe sa curga de la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 39
(1) Pe perioada de la transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor
pana la realizarea prevederilor ordinului comun sau, dupa caz, pana la ultima
plata efectuata conform graficului de esalonare prevazut in ordinul comun se
suspenda aplicarea oricarei masuri de executare silita inceputa de catre
institutiile bugetare creditoare si APAPS asupra societatii comerciale si nu se
va face nici un demers pentru instituirea unor noi astfel de masuri.
(2) Nerespectarea conditiilor si a termenelor in care s-au acordat
inlesnirile prin ordin comun atrage anularea acestora, inceperea sau
continuarea, dupa caz, a executarii silite pentru intreaga suma neplatita si
obligatia de plata a dobanzilor si penalitatilor de orice fel calculate de la
data la care termenele si/sau conditiile nu au fost respectate.
Art. 40
(1) Inlesnirile la plata acordate prin ordinele comune isi pierd
valabilitatea si in situatia in care societatea comerciala privatizata nu isi
achita obligatiile bugetare curente ale fiecarui an fiscal, cu scadente ce se
implinesc ulterior datei emiterii ordinului comun.
(2) In cazul in care societatea comerciala privatizata nu achita la
scadenta obligatiile bugetare curente, poate efectua plata acestora in cel mult
90 de zile, impreuna cu dobanzile si penalitatile de intarziere aferente.
Obligatiile bugetare cu termene de plata dupa data de 1 septembrie a fiecarui
an fiscal vor fi achitate cel tarziu la data de 20 decembrie a anului
respectiv.
(3) La societatile comerciale la care contractele de vanzare-cumparare de
actiuni ale statului au fost semnate dupa data intrarii in vigoare a Legii nr.
137/2002 si pentru care ordinele comune de acordare a inlesnirilor la plata
s-au comunicat societatilor comerciale dupa data de 1 decembrie 2003 si pana la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, obligatiile bugetare
cu termene scadente dupa data semnarii contractelor de vanzare-cumparare de
actiuni ale statului si pana la data emiterii ordinului comun, impreuna cu
dobanzile si penalitatile de intarziere aferente, se vor achita in 180 de zile
de la data emiterii ordinului comun.
Art. 41
La societatile comerciale pentru care au fost extinse inlesnirile la plata
prevazute la art. 18 din Legea nr. 137/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, prin hotarari ale Guvernului adoptate in temeiul art. 13 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2003, cu modificarile si completarile
ulterioare, se extind inlesnirile la plata pana la data de 31 decembrie 2002 si
pentru creantele proprii ale institutiei publice implicate.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 42
(1) In situatia in care ulterior semnarii ordinului comun se constata ca
sumele si celelalte informatii care au stat la baza acordarii inlesnirilor la
plata au fost eronate si au implicatii majore in continutul ordinului comun, pe
baza documentelor care atesta aceasta situatie, APAPS si creditorul bugetar,
care au aprobat inlesnirea la plata, anuleaza ordinul comun.
(2) Anularea ordinului comun va fi comunicata debitorului de catre APAPS.
In aceasta situatie documentatia va fi completata in mod corespunzator si va fi
reanalizata in vederea acordarii inlesnirii la plata printr-un nou ordin comun.
(3) In situatia in care se constata erori materiale de alta natura decat
cele prevazute la alin. (1), APAPS si creditorul bugetar pot incheia un act
aditional de rectificare a ordinului comun prin care s-au acordat inlesnirile
la plata.
Art. 43
(1) La societatile comerciale privatizate sumele reprezentand fonduri de
restructurare si redresare acordate in baza Legii privatizarii societatilor
comerciale nr. 58/1991 si/sau credite acordate in baza Ordonantei Guvernului
nr. 13/1995, datorate si neachitate pana la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta, se convertesc in actiuni ce revin de drept
statului.
(2) Se convertesc in actiuni si dobanzile, penalitatile de intarziere,
precum si alte sume similare, aferente sumelor prevazute la alin. (1) datorate
si neachitate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
(3) Administratorii societatilor comerciale privatizate vor convoca in
termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta
adunarea generala extraordinara a actionarilor, avand pe ordinea de zi
majorarea capitalului social cu sumele prevazute la alin. (1) si (2).
(4) Adunarea generala extraordinara a actionarilor se va tine in termen de
5 zile de la convocare.
(5) Actiunile rezultate din conversia prevazuta la alin. (1) si (2) se vand
de catre APAPS cu acordarea dreptului de preferinta cumparatorului
participatiei statului la capitalul social sau succesorului legal al acestuia.
(6) Cumparatorul sau succesorul legal al acestuia isi va exprima optiunea
in termen maxim de 15 zile de la data inregistrarii la oficiul registrului
comertului a majorarii capitalului social cu sumele prevazute la alin. (1) si
(2).
(7) In cazul in care cumparatorul sau succesorul legal al acestuia nu isi
manifesta dreptul de preferinta in termenul prevazut la alin. (6) sau nu
accepta pretul de oferta, APAPS va putea vinde actiunile rezultate din
conversie prin orice metoda.
(8) Operatiunile prevazute la alin. (1) - (7) se realizeaza prin derogare
de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 525/2002, cu modificarile ulterioare.
Art. 44
Studiile de evaluare sau expertiza elaborate in cadrul procesului de
privatizare, postprivatizare sau lichidare voluntara pentru societatile
comerciale aflate in portofoliul APAPS se realizeaza de catre un evaluator
autorizat, persoana fizica sau juridica romana sau straina, care va fi angajat
direct de catre APAPS sau de catre societatea comerciala, dintre evaluatorii
agreati de APAPS, pe baza de selectie de oferte.
Art. 45
(1) Societatile comerciale cu capital majoritar de stat care nu au depus
timp de 3 ani consecutiv situatii financiare anuale sau alte acte care,
potrivit legii, se depun la registrul comertului ori care si-au incetat
activitatea se dizolva de drept si se radiaza din registrul comertului la
solicitarea APAPS, in calitate de actionar majoritar.
(2) Bunurile ramase dupa radierea prevazuta la alin. (1) se vand direct de
catre APAPS prin una dintre metodele prevazute de legislatia in materia
privatizarii, veniturile obtinute astfel fiind considerate venituri din
privatizare. Transferul dreptului de proprietate al acestor bunuri din
patrimoniul societatii comerciale catre APAPS nu este supus taxei pe valoarea
adaugata.
(3) Dispozitiile prevazute la alin. (1) se aplica numai societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat care nu au creditori comerciali
privati, care sa poata sa isi valorifice creantele in conditiile legii.
Art. 46
Masurile de natura ajutorului de stat prevazute in prezenta ordonanta de
urgenta se vor acorda cu respectarea prevederilor legale in vigoare in materia
concurentei si ajutorului de stat.
Art. 47
(1) Pe perioada derularii inlesnirilor la plata acordate societatilor
comerciale prin ordin comun, potrivit prevederilor Legii nr. 137/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, se suspenda aplicarea oricaror masuri
de executare silita incepute de catre institutia publica implicata asupra
societatii comerciale si nu se va face nici un demers pentru instituirea unor
noi astfel de masuri.
(2) Nerespectarea conditiilor si a termenelor in care s-au acordat
inlesnirile prevazute in ordinul comun atrage anularea acestora, inceperea sau
continuarea, dupa caz, a executarii silite.
Art. 48
In scopul indeplinirii unor angajamente asumate de Guvernul Romaniei, la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, dar nu mai mult de 6
luni, se suspenda judecarea tuturor actiunilor judiciare, extrajudiciare,
precum si orice procedura de executare silita pana la finalizarea procedurilor
de dizolvare si lichidare voluntara, prevazute de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Legea
nr. 137/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, indreptate impotriva
urmatoarelor societati comerciale:
- Societatea Comerciala "COLOROM" - S.A. Codlea;
- Societatea Comerciala "REPUBLICA" - S.A. Bucuresti;
- Societatea Comerciala "CUG" - S.A. Cluj-Napoca;
- Societatea Comerciala "TURNU" - S.A. Turnu Magurele;
- Societatea Comerciala "BRAFOR" - S.A. Brasov;
- Societatea Comerciala "AMPELUM" - S.A. Zlatna;
- Societatea Comerciala "AUTOTRANSPORT" - S.A. Brasov;
- Societatea Comerciala "IAIFO" - S.A. Zalau;
- Societatea Comerciala "ENERGOREPARATII" - S.A. Bucuresti;
- Societatea Comerciala "ROCAR" - S.A. Bucuresti;
- Societatea Comerciala "CMB" - S.A. Bocsa;
- Societatea Comerciala "UTEPS" - S.A. Alba Iulia;
- Societatea Comerciala "FORAJE SONDE" - S.A. Targu Carbunesti;
- Societatea Comerciala "SEREDILE" - S.A. Galati;
- Societatea Comerciala "FLACARA" - S.A. Buzau;
- Societatea Comerciala "SINCAR" - S.A. Braila;
- Societatea Comerciala "VERACHIM" - S.A. Giurgiu.
Art. 49
Pentru societatile comerciale privatizate de APAPS si la care in dosarele
de prezentare in vederea privatizarii nu a fost prevazuta posibilitatea
acordarii de inlesniri la plata obligatiilor bugetare si/sau a creantelor
proprii ale APAPS fata de aceste societati comerciale, dar contractele de
privatizare deja incheiate cuprind prevederi referitoare la acordarea de
inlesniri la plata, la solicitarea APAPS, creditorii bugetari si/sau APAPS,
dupa caz, vor acorda inlesnirile la plata prevazute in contracte, dar in limita
prevederilor din actele normative in vigoare la data privatizarii acestora.
Art. 50
Metodele speciale de privatizare si masurile de restructurare la privatizare
a datoriilor societatilor comerciale catre creditorii bugetari si APAPS,
prevazute in cap. II si III, precum si la art. 39 - 42 si la art. 44 - 47, se
pot aplica si de Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie
pentru societatile comerciale, societatile si companiile nationale a caror
lista se va aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 51
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu celelalte
dispozitii legale in materia privatizarii, in masura in care acestea nu sunt
contrare dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 52
Ordonanta Guvernului nr. 72/2002 privind unele masuri pentru finalizarea
procesului de privatizare a Societatii Comerciale "Santierul Naval" -
S.A. Constanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648
din 31 august 2002, aprobata si modificata prin Legea nr. 33/2003, se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3 se introduc alineatele (3) si (4) cu urmatorul cuprins:
"(3) Esalonarea la plata a obligatiilor bugetare restante prevazute la
alin. (2) se acorda prin ordin comun al creditorilor bugetari si al APAPS, in
conditiile prevazute de Legea nr. 137/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(4) Se scutesc la plata majorarile de intarziere, dobanzile si penalitatile
de orice fel aferente obligatiilor bugetare prevazute la alin. (2), calculate
pana la data emiterii ordinului comun."
2. Dupa articolul 11 se introduce un articol nou, articolul 11^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 11^1
Se scutesc la plata majorarile de intarziere, dobanzile si penalitatile de
orice fel aferente creantelor care fac obiectul conversiei prevazute la art. 3
- 5, datorate de la data finalizarii privatizarii pana la data realizarii
conversiei, precum si orice alte accesorii aferente creantelor bugetare
achitate de societatea comerciala, datorate si calculate la data finalizarii
privatizarii."
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Presedintele Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Ministrul de stat,
ministrul economiei si comertului,
Iulian Iancu,
secretar de stat