ORDONANTA
URGENTA Nr. 51 din 16 iunie 2010
privind reglementarea unor
masuri pentru reducerea unor arierate din economie, precum si alte masuri
financiare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 413 din 21 iunie 2010
Având în vedere:
- volumul mare al plăţilor restante înregistrate de
unităţile administrativ-teritoriale faţă de operatorii economici care prestează
servicii şi lucrări de interes public local, precum şi datoriile pe care
aceştia le înregistrează faţă de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale
de stat şi bugetele fondurilor speciale;
- prevederile Aranjamentului stand-by dintre România şi
Fondul Monetar Internaţional, referitoare la eliminarea plăţilor restante,
întrucât toate aceste aspecte vizează interesul public
şi constituie situaţii urgente şi extraordinare a căror reglementare nu poate
fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 61
din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi
completările ulterioare, în anul 2010 Ministerul Finanţelor Publice acordă
unităţilor administrativ-teritoriale împrumuturi din veniturile obţinute din
privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, cu
o dobândă de 6,25%, cu termen de rambursare de maximum 5 ani, cu o perioadă de
graţie de un an, în limita sumei de 1.500.000 mii lei, pentru achitarea
obligaţiilor de plată restante înregistrate de acestea la data de 31 decembrie
2009 faţă de operatorii economici furnizori de bunuri, servicii şi lucrări,
inclusiv faţă de operatorii economici care prestează serviciul public de
producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat,
neachitate la data solicitării împrumutului. Perioada de acordare a
împrumutului se stabileşte în convenţiile de împrumut încheiate cu unităţile
administrativ-teritoriale.
(2) Sumele acordate unităţilor
administrativ-teritoriale cu titlu de împrumut din veniturile obţinute din
privatizare vor fi utilizate exclusiv pentru:
a) stingerea obligaţiilor fiscale restante ale
operatorilor economici furnizori de bunuri, servicii sau lucrări ai unităţilor
administrativ-teritoriale, inclusiv ale operatorilor economici care prestează
serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în
sistem centralizat;
b) stingerea obligaţiilor fiscale restante ale
operatorilor economici care au de încasat sume restante de la operatorii
economici care prestează serviciul public de producere, transport şi
distribuţie a energiei termice în sistem centralizat.
(3) In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin obligaţii
fiscale restante se înţelege totalitatea obligaţiilor datorate de către
operatorii economici la data de 31 martie 2010 şi neachitate bugetului de stat,
bugetului asigurărilor sociale de stat sau bugetelor fondurilor speciale.
(4) Rambursarea împrumutului se efectuează în tranşe
lunare, începând cu prima lună după încheierea perioadei de graţie. Dobânda
aferentă reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului, se plăteşte lunar,
începând cu luna acordării împrumutului, şi se calculează prin aplicarea ratei
dobânzii prevăzute la alin. (1) la soldul împrumutului.
(5) Pentru neplata la termen a ratelor scadente şi a
dobânzilor de plătit la împrumutul acordat se calculează o dobândă de
întârziere de 0,05% pe zi de întârziere până la data stingerii obligaţiei.
Dobânda de întârziere reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului.
(6) Unităţile administrativ-teritoriale virează sumele
datorate în conturi distincte deschise la Trezoreria operativă centrală,
codificate cu codurile de identificare fiscală ale acestora. In termen de 3
zile lucrătoare de la alimentarea acestor conturi se sting obligaţiile de plată
în următoarea ordine: dobânzile de întârziere, dobânzile şi ratele de capital.
(7) In cazul în care unităţile administrativ-teritoriale
nu respectă termenele de rambursare prevăzute la alin. (4), Ministerul
Finanţelor Publice sistează alimentarea bugetelor locale respective cu cote
defalcate din impozitul pe venit şi cu sume defalcate din taxa pe valoarea
adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale.
(8) Până la lichidarea obligaţiilor de plată ale
unităţilor administrativ-teritoriale către Ministerul Finanţelor Publice,
cotele defalcate din impozitul pe venit şi sumele defalcate din taxa pe
valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost sistate
potrivit prevederilor alin. (7), vor fi alocate bugetelor locale numai pentru
achitarea acestor obligaţii.
(9) Ordonatorii principali de credite şi autorităţile
deliberative au obligaţia ca la elaborarea şi aprobarea bugetelor locale să
prevadă restituirea sumelor acordate de Ministerul Finanţelor Publice.
Art. 2. - (1) Unităţile administrativ-teritoriale pot
contracta împrumuturile prevăzute la art. 1 numai cu avizul Comisiei de
autorizare a împrumuturilor locale, prevăzută la art. 61 alin. (3) din Legea
nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) La documentaţia pentru obţinerea avizului Comisiei
de autorizare a împrumuturilor locale, prevăzută de Hotărârea Guvernului nr.
9/2007 privind constituirea, componenţa şi funcţionarea Comisiei de autorizare
a împrumuturilor locale, cu modificările şi completările ulterioare, se
anexează certificatele de atestare fiscală pentru obligaţii fiscale restante
ale operatorilor economici, inclusiv ale operatorilor economici care prestează
serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în
sistem centralizat, faţă de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de
stat şi bugetele fondurilor speciale, eliberate potrivit prevederilor art. 3.
In cazul în care împrumutul solicitat cuprinde şi sume aferente obligaţiilor
fiscale prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b), vor fi anexate şi certificatele
de atestare fiscală pentru obligaţii fiscale restante ale operatorilor
economici furnizori de bunuri, servicii sau lucrări ai operatorilor economici
care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a
energiei termice în sistem centralizat.
(3) In termen de maximum 15 zile calendaristice de la
obţinerea avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, unităţile
administrativ-teritoriale solicită Ministerului Finanţelor Publice încheierea
de convenţii de împrumut.
(4) Imprumuturile contractate în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă nu intră sub incidenţa limitelor stabilite pe anul 2010
pentru finanţările rambursabile care pot fi contractate şi pentru tragerile din
finanţările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate de către
unităţile administrativ-teritoriale.
Art. 3. - Direcţiile generale ale finanţelor publice
judeţene/a municipiului Bucureşti/Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, după caz, eliberează certificatele de atestare fiscală
solicitate de unităţile administrativ-teritoriale pentru operatorii economici,
în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea solicitării.
Certificatele de atestare fiscală se eliberează pe baza datelor cuprinse în
evidenţa pe plătitor a organului fiscal competent, cuprind creanţele fiscale
exigibile, existente în sold la data de 31 martie 2010 şi neachitate până la
data eliberării acestora, şi au o valabilitate de 60 de zile de la data
eliberării.
Art. 4. - (1) In termen de 5 zile lucrătoare de la
semnarea convenţiilor, Ministerul Finanţelor Publice va vira suma aprobată
într-un cont distinct de disponibil deschis pe numele unităţii
administrativ-teritoriale, la unitatea Trezoreriei Statului unde aceasta este
arondată.
(2) In termen de 5 zile lucrătoare de la încasarea
sumelor în contul de disponibil prevăzut la alin. (1), unităţile
administrativ-teritoriale vor vira într-un cont distinct de disponibil al
operatorilor economici care prestează serviciul public de producere, transport
şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat, deschis la Trezoreria
Statului, sumele din care vor fi stinse obligaţiile fiscale restante ale
furnizorilor acestor operatori economici prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b).
Sumele astfel virate nu pot fi mai mari decât cele prevăzute în certificatele
de atestare fiscală ale furnizorilor de bunuri, servicii şi lucrări ai
operatorilor economici care prestează serviciul public de producere, transport
şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat, prezentate ca anexă la
documentaţia pentru obţinerea avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor
locale.
(3) In termenul prevăzut la alin. (1), Ministerul
Finanţelor Publice va comunica Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
sumele aprobate unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi lista
operatorilor economici furnizori de bunuri, servicii şi lucrări ale căror
obligaţii fiscale restante se sting în limita acestor sume, conform
destinaţiilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b).
Art. 5. - (1) In termen de 25 de zile de la
transmiterea comunicărilor prevăzute la art. 4 alin. (3), organele fiscale vor înainta
unităţilor Trezoreriei Statului la care sunt arondate unităţile administrativ
teritoriale nota de transfer al sumelor din conturile de disponibilităţi ale
acestora deschise potrivit art. 4 alin. (1) în contul obligaţiilor fiscale
restante ale operatorilor economici furnizori de bunuri, servicii şi lucrări
şi, respectiv, ale operatorilor economici care prestează serviciul public de
producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat.
(2) In acelaşi termen prevăzut la alin. (1), organele
fiscale vor înainta unităţilor Trezoreriei Statului la care sunt arondaţi
operatorii economici care prestează serviciul public de producere, transport şi
distribuţie a energiei termice în sistem centralizat nota de transfer al
sumelor din conturile de disponibilităţi ale acestora deschise potrivit art. 4
alin. (2) în contul obligaţiilor fiscale restante ale furnizorilor de bunuri,
servicii şi lucrări ai operatorilor economici respectivi.
(3) Sumele înscrise în nota de transfer nu pot depăşi
cuantumul sumelor aprobate prin convenţiile de împrumut pentru fiecare operator
economic.
(4) Unităţile Trezoreriei Statului vor vira în
conturile corespunzătoare de venituri bugetare sumele prevăzute în nota de
transfer, în termen de 5 zile de la primirea acesteia.
(5) Sumele rămase neutilizate în conturile de
disponibil deschise pe numele unităţilor administrativ-teritoriale se restituie
de unităţile Trezoreriei Statului în contul Ministerului Finanţelor Publice, în
cea de-a 30-a zi de la încasarea acestora.
(6) Sumele rămase neutilizate în conturile de
disponibil deschise pe numele operatorilor economici care prestează serviciul
public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem
centralizat se restituie în conturile unităţilor administrativ-teritoriale din
care au fost primite, în cea de-a 30-a zi de la încasarea acestora. Sumele
astfel încasate se restituie în contul Ministerului Finanţelor Publice de către
unităţile administrativ-teritoriale, cel târziu în a doua zi lucrătoare de la încasarea
acestora.
Art. 6. - Sumele acordate unităţilor
administrativ-teritoriale potrivit art. 1 au destinaţie specială în condiţiile
prevederilor art. 452 alin. (2) lit. a) din Codul de procedură civilă şi se
utilizează numai potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 7. -In aplicarea prevederilor art. 1-6, în termen
de 15 zile de la publicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul
Finanţelor Publice va elabora norme metodologice de aplicare, aprobate prin
ordin al ministrului.
Art. 8. - (1) In situaţia în care unitatea
administrativ-teritorială, respectiv subdiviziunea acesteia, după caz, are
calitatea atât de debitor pentru obligaţiile de plată restante înregistrate de
aceasta faţă de operatorii economici furnizori de bunuri, servicii şi lucrări,
precum şi faţă de operatorii economici care prestează serviciul public de
producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat,
la data de 31 decembrie 2009 şi neachitate la data solicitării, cât şi de
creditor pentru creanţele fiscale restante către bugetul local al acesteia la
data de 31 decembrie 2009 şi neachitate la data solicitării, poate opera
stingerea obligaţiilor respective potrivit procedurii aprobate prin ordin comun
al ministrului finanţelor publice şi al ministrului administraţiei şi
internelor.
(2) In cazul în care disponibilităţile bugetelor locale
sunt insuficiente pentru operarea stingerii obligaţiilor prevăzute la alin.
(1), unităţile Trezoreriei Statului vor asigura echilibrarea temporară a
golului temporar de casă al bugetului local determinat de operaţiunea de
stingere a obligaţiilor, din disponibilităţile contului curent general al
Trezoreriei Statului.
(3) Suma acordată pentru echilibrarea bugetelor locale
în condiţiile alin. (2) nu poate depăşi nivelul sumei care face obiectul
stingerii obligaţiilor şi se recuperează integral în aceeaşi zi lucrătoare în
care a fost acordată, după finalizarea operaţiunii de stingere a obligaţiilor.
Recuperarea sumei acordate pentru echilibrarea bugetelor locale se va efectua
prin debitarea de către unităţile Trezoreriei Statului a contului de venituri
al bugetului local în care aceasta a fost virată.
Art. 9. - (1) Restituirea sumelor virate eronat în
conturi de cheltuieli bugetare deschise la Trezoreria Statului se efectuează de
către ordonatorii de credite din conturile de cheltuieli bugetare în care
acestea au fost încasate.
(2) Sumele virate eronat în conturi de cheltuieli
bugetare în anii anteriori se restituie de la subdiviziunea de cheltuieli
bugetare la care sumele respective au fost încasate, în limita creditelor
bugetare aprobate pentru anul în care se face restituirea. In cazul în care
creditele bugetare aprobate sunt insuficiente pentru efectuarea restituirilor,
ordonatorii de credite sunt autorizaţi să efectueze pe parcursul întregului an
virări de credite bugetare, în condiţiile legii.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), sumele
virate eronat la titlul 85 „Plăţi efectuate în anii precedenţi şi recuperate în
anul curent" în anii anteriori celui în care se solicită restituirea pot
fi restituite fără deschiderea de credite bugetare şi fără a fi aprobate
credite bugetare la această subdiviziune de cheltuieli în bugetul ordonatorului
de credite.
(4) Operaţiunile prevăzute la alin. (1)-(3) se
efectuează pe răspunderea ordonatorilor de credite şi sunt supuse vizei de
control preventiv propriu şi delegat, după caz.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga