Având în vedere faptul că zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice cuprinde fâşiile de teren, în limită de 20 m fiecare, situate de o parte şi de alta a axei căii ferate, necesare pentru amplasarea instalaţiilor de semnalizare şi de siguranţă a circulaţiei şi a celorlalte instalaţii de conducere operativă a circulaţiei trenurilor, precum şi a instalaţiilor şi lucrărilor de protecţie a mediului,întrucât urgenţa reglementării este determinată de faptul că activitatea de circulaţie feroviară se confruntă cu perturbări ale traficului din cauza căderilor de arbori aflaţi în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice generate de frecvenţa crescută a fenomenelor meteorologice extreme, iar lipsa acestor modificări legislative generează riscul producerii unor accidente feroviare grave cu posibile victime şi pagube materiale însemnate,în condiţiile în care prevederile actuale generează proceduri greoaie care nu permit realizarea cu operativitate a intervenţiilor preventive sau corective în cazul căderilor de arbori aflaţi în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice,ţinând cont de faptul că în prezent siguranţa circulaţiei feroviare este afectată de faptul că aceste căderi ale arborilor pe calea ferată afectează linia de contact pentru alimentarea cu energie electrică pentru tracţiune, celelalte elemente ale infrastructurii feroviare, dar şi materialul rulant, ceea ce generează pagube materiale, dar şi întârzieri ale trenurilor, afectând astfel siguranţa şi interesul publicului călător, precum şi ale personalului feroviar şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în vederea întreprinderii cu celeritate a măsurilor necesare pentru asigurarea integrităţii fizice a publicului călător şi a personalului feroviar, precum şi a materialului rulant şi a elementelor infrastructurii feroviare aflate în situaţii de risc, eliminarea situaţiilor de perturbare masivă a traficului feroviar, precum şi realizarea intervenţiilor prompte în scopul restabilirii acestuia în contextul în care legislaţia actuală generează proceduri greoaie,în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, se impune elaborarea în regim de urgenţă a unor reglementări privind implementarea măsurilor care trebuie luate în cazul căderilor de arbori, aflaţi în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. Articolul IArticolul 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 834 din 9 septembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. Alineatele (21)-(23) se modifică şi vor avea următorul cuprins: (21) Toaletarea, doborârea şi îndepărtarea arborilor aflaţi în limita zonei de siguranţă a infrastructurii feroviare şi care periclitează elementele căii ferate şi/sau circulaţia pe calea ferată se realizează de către administratorul infrastructurii feroviare, în baza acordului ocolului silvic care asigură administrarea pentru fondul forestier proprietate publică a statului sau, după caz, al proprietarului. Ocolul silvic care asigură administrarea pentru fondul forestier proprietate publică a statului sau proprietarul, după caz, îşi exprimă acordul scris şi asigură marcarea arborilor destinaţi tăierii, conform prevederilor legale, în termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării notificării formulate de administratorul infrastructurii feroviare. (22) După obţinerea acordului, precum şi în cazul necomunicării acordului în termenul prevăzut la alin. (21), administratorul infrastructurii feroviare va realiza toaletarea, doborârea şi îndepărtarea arborilor aflaţi în limita zonei de siguranţă a infrastructurii feroviare şi care periclitează elementele căii ferate şi/sau circulaţia pe calea ferată. (23) Prin derogare de la prevederile art. 63 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul prevenirii accidentelor feroviare determinate de arbori/părţi de arbori căzuţi peste elementele căii ferate, administratorul infrastructurii feroviare asigură în regim de urgenţă extragerea şi îndepărtarea arborilor căzuţi, fără marcarea prealabilă a acestora. 2. După alineatul (23) se introduc două noi alineate, alineatele (24) şi (25), cu următorul cuprins: (24) După efectuarea lucrărilor prevăzute la alin. (23), estimarea volumului de masă lemnoasă şi marcarea cioatelor se realizează de către ocolul silvic care asigură administrarea/serviciile silvice sau, după caz, de către ocolul silvic nominalizat. (25) Masa lemnoasă prevăzută la alin. (21) şi (22) se încadrează în categoria produse extraordinare, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. e) din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu modificările şi completările ulterioare, şi se valorifică în condiţiile legii. 3. Alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(3) În cazurile în care limitele stabilite conform alin. (2) cuprind terenuri aflate în proprietate privată, se poate proceda la expropriere pentru cauză de utilitate publică, în condiţiile legii. Articolul II Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 834 din 9 septembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.PRIM-MINISTRUVASILICA-VIORICA DĂNCILĂContrasemnează:Ministrul transporturilor,Alexandru-Răzvan CucMinistrul apelor şi pădurilor,Ioan DeneşMinistrul apărării naţionale,Gabriel-Beniamin Leş