ORDONANTA
URGENTA Nr. 63 din 30 iunie 2010
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, precum si
pentru stabilirea unor masuri financiare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 450 din 2 iulie 2010
Având în vedere necesitatea eficientizării activităţii
instituţiilor publice locale şi a îmbunătăţirii actului managerial în
condiţiile reducerii cheltuielilor bugetare locale,
luând în considerare opiniile şi recomandările Fondului
Monetar Internaţional, Comisiei Europene şi ale Băncii Mondiale referitoare la
creşterea disciplinei financiare, predictibilităţii şi a transparenţei
execuţiei bugetare la nivelul unităţilor/subdiviziunilor
administrativ-teritoriale, la diminuarea arieratelor înregistrate ca urmare a
managementului financiar imprudent şi la reducerea cheltuielilor bugetare ale
unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, este necesară adoptarea
unei politici de restrângere a cheltuielilor bugetare şi de întărire a
disciplinei financiare, astfel încât să se reducă deficitele dintre veniturile
şi angajamentele legale de cheltuieli publice locale. Arieratele bugetare
înregistrate la nivelul unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale se
reflectă în deficitul bugetului general consolidat, conducând la creşterea
acestuia.
In considerarea faptului că aceste elemente vizează
interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a
căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr.
273/2006 privind finanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, după punctul 22 se introduc două
noi puncte, punctele 221 şi 222, cu următorul cuprins:
„221. deficitul secţiunii de funcţionare -
diferenţa dintre suma plăţilor efectuate şi a plăţilor restante, pe de o parte,
şi veniturile încasate, pe de altă parte, cuprinse în secţiunea de funcţionare,
ce poate să apară pe parcursul execuţiei bugetare;
222. deficitul secţiunii de dezvoltare -
diferenţa dintre suma plăţilor efectuate şi a plăţilor restante, pe de o parte,
şi veniturile secţiunii de dezvoltare, pe de altă parte, ce poate să apară pe
parcursul execuţiei bugetare;".
2. La articolul 2, punctele 26, 50 şi 51 se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„26. echilibrul bugetar- egalitatea dintre
veniturile bugetare programate şi cheltuielile bugetare de efectuat în cadrul
unui exerciţiu bugetar. In cazul în care veniturile programate ale secţiunii de
dezvoltare sunt mai mici decât cheltuielile bugetare prevăzute ale acesteia,
echilibrul bugetar se poate asigura utilizând ca sursă de finanţare excedentul
anilor precedenţi;
50. secţiune de funcţionare - partea de bază,
obligatorie, a bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2), cu excepţia bugetelor
fondurilor externe nerambursabile şi a bugetelor împrumuturilor externe şi
interne, care cuprinde veniturile necesare finanţării cheltuielilor curente
pentru realizarea competenţelor stabilite prin lege, precum şi cheltuielile
curente respective. Veniturile şi cheltuielile secţiunii de funcţionare sunt
prevăzute la alin. (2) şi (3);
51. secţiune de dezvoltare - partea
complementară a bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2), cu excepţia bugetelor
fondurilor externe nerambursabile, care cuprinde veniturile şi cheltuielile de
capital aferente implementării politicilor de dezvoltare la nivel naţional,
regional, judeţean, zonal sau local, după caz. Veniturile şi cheltuielile
secţiunii de dezvoltare sunt prevăzute la alin. (4) şi (5);".
3. La articolul 2, după punctul 28 se introduc două
noi puncte, punctele 281 şi 282, cu următorul cuprins:
„281. excedentul secţiunii de funcţionare
- diferenţa dintre veniturile încasate, pe de o parte, şi suma plăţilor
efectuate şi a plăţilor restante, pe de altă parte, cuprinse în secţiunea de
funcţionare, ce poate să apară pe parcursul execuţiei bugetare;
282. excedentul secţiunii de dezvoltare -
diferenţa dintre veniturile secţiunii de dezvoltare, pe de o parte, şi suma
plăţilor efectuate şi a plăţilor restante, pe de altă parte, cuprinse în
secţiunea de dezvoltare, ce poate să apară pe parcursul execuţiei
bugetare;".
4. La articolul 2, punctul 34 se abrogă.
5. La articolul 2, după punctul 44 se introduce un
nou punct, punctul 441, cu următorul cuprins:
„441. plăţi restante - sume datorate
şi neachitate care au depăşit termenul de plată prevăzut de actele normative
sau de contract/factură;".
6. La articolul 2 se introduc cinci noi alineate,
alineatele (2)-(6), cu următorul cuprins:
„(2) Veniturile secţiunii de funcţionare, prevăzută la
alin. (1) pct. 50, sunt următoarele:
a) venituri proprii, potrivit art. 5 alin. (1) lit.
a), cu excepţia veniturilor din valorificarea unor bunuri;
b) venituri proprii ale instituţiilor publice locale
finanţate integral sau parţial din venituri proprii;
c) subvenţii pentru finanţarea cheltuielilor curente;
d) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de
stat pentru finanţarea cheltuielilor curente;
e) venituri din împrumuturi acordate instituţiilor şi
serviciilor publice locale sau activităţilor finanţate integral din venituri
proprii;
f) vărsăminte din secţiunea de funcţionare pentru
finanţarea secţiunii de dezvoltare, care se reflectă cu valoare negativă.
(3) Cheltuielile secţiunii de funcţionare, prevăzută la
alin. (1) pct. 50, sunt următoarele:
a) cheltuieli de personal;
b) bunuri şi servicii;
c) dobânzi;
d) subvenţii;
e) transferuri curente între unităţile administraţiei
publice;
f) alte transferuri pentru cheltuieli curente;
g) asistenţă socială;
h) rambursări de credite;
i) alte cheltuieli;
j) împrumuturi pentru instituţii şi servicii publice
locale sau activităţi finanţate integral din venituri proprii.
(4) Veniturile secţiunii de dezvoltare, prevăzută la
alin. (1) pct. 51, sunt următoarele:
a) vărsăminte din secţiunea de funcţionare;
b) sume rezultate din valorificarea unor bunuri;
c) subvenţii pentru cheltuieli de capital;
d) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de
stat pentru finanţarea cheltuielilor de capital;
e) sume primite de la Uniunea Europeană şi/sau alţi
donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări.
(5) Cheltuielile secţiunii de dezvoltare, prevăzută la
alin. (1) pct. 51, sunt următoarele:
a) cheltuieli de capital;
b) proiecte cu finanţare din fonduri externe
nerambursabile de postaderare;
c) transferuri pentru cheltuieli de capital;
d) alte transferuri interne pentru cheltuieli de
capital.
(6) In cazul bugetelor împrumuturilor externe şi
interne, tragerile autorizate din finanţările rambursabile contractate
reprezintă sursa de finanţare a cheltuielilor acestora."
7. La articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Veniturile şi cheltuielile bugetelor
prevăzute la art. 1 alin. (2), cumulate la nivelul unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale, alcătuiesc bugetul general al unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale care, după consolidare, prin eliminarea
transferurilor de sume dintre bugete, va reflecta dimensiunea efortului
financiar public, în anul respectiv, în unitatea/subdiviziunea
administrativ-teritorială şi starea de echilibru sau dezechilibru."
8. La articolul 5 alineatul (1), după litera d) se
introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e) sume primite de la Uniunea Europeană şi/sau alţi
donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări."
9. La articolul 5, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Fundamentarea veniturilor proprii ale bugetelor
locale se bazează pe constatarea, evaluarea şi inventarierea materiei
impozabile şi a bazei de impozitare în funcţie de care se calculează impozitele
şi taxele aferente, evaluarea serviciilor prestate şi a veniturilor obţinute
din acestea, precum şi pe alte elemente specifice, în scopul evaluării corecte
a veniturilor. Donaţiile şi sponsorizările se cuprind, prin rectificare
bugetară locală, în bugetul de venituri şi cheltuieli numai după încasarea
lor."
10. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul
cuprins: „Principiul echilibrului
Art. 13. - Cheltuielile unui buget se acoperă integral
din veniturile bugetului respectiv, inclusiv excedentul anilor
precedenţi."
11. La articolul 14, după alineatul (5) se introduc
trei noi alineate, alineatele (6)-(8), cu următorul cuprins:
„(6) La elaborarea bugetelor prevăzute la art. 1 alin.
(2), ordonatorii de credite şi autorităţile deliberative au obligaţia să
prevadă distinct credite bugetare destinate stingerii plăţilor restante la
finele anului anterior celui pentru care se întocmeşte bugetul.
(7) In situaţia în care gradul de realizare a
veniturilor proprii programate în bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) în
ultimii 2 ani este mai mic de 97% pe fiecare an, ordonatorii de credite
fundamentează veniturile proprii pentru anul curent cel mult la nivelul realizărilor
din anul precedent. Gradul de realizare a veniturilor proprii se stabileşte
potrivit metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului administraţiei
şi internelor şi al ministrului finanţelor publice, după consultarea prealabilă
a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale.
(8) Ordonatorii de credite au obligaţia ca în
execuţia bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) să asigure achitarea plăţilor
restante prevăzute la alin. (6). Ordonatorii de credite pot face noi
angajamente legale, în limita prevederilor bugetare aprobate, numai după
stingerea plăţilor restante înregistrate la finele anului anterior."
12. La articolul 24, după alineatul (1) se introduc
trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu următorul
cuprins:
„(11) Instituţiile publice locale, inclusiv
cele prevăzute la art. 54 alin. (7), precum şi cele care nu dispun de resurse
financiare suficiente pentru asigurarea integrală a cheltuielilor secţiunii de
funcţionare cooperează pentru organizarea şi exercitarea unor activităţi în
scopul realizării unor atribuţii stabilite prin lege autorităţilor
administraţiei publice locale, cu precădere în domeniile ce privesc
activităţile de control, audit, inspecţie, pe principii de eficienţă,
eficacitate şi economicitate, la nivelul structurilor judeţene cu personalitate
juridică ale structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice
locale recunoscute ca fiind de utilitate publică sau prin asociaţii de
dezvoltare intercomunitară înfiinţate potrivit legii.
(12) Activităţile prevăzute la alin. (11)
se organizează şi se exercită în baza hotărârilor consiliilor locale interesate
prin care se aprobă acordurile de cooperare, care cuprind:
a) părţile semnatare;
b) obiectul acordului de cooperare;
c) drepturile şi obligaţiile părţilor în organizarea şi
exercitarea activităţii respective, inclusiv cele financiare;
d) atribuţiile exercitate;
e) durata şi desfiinţarea acordului de cooperare;
f) alte clauze;
g) dispoziţii finale.
(13) Prin ordin comun al ministrului
administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice se stabileşte
modelul-cadru al acordului de cooperare."
13. La articolul 25, litera b) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,b) cadrul fiscal-bugetar cu prognozele bugetare şi
politica fiscal-bugetară, precum şi cadrul de cheltuieli pe termen
mediu;".
14. La articolul 26, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Bugetele structurate potrivit alin.
(2) se aprobă şi pe secţiunile prevăzute la art. 2 alin. (1) pct. 50 şi
51."
15. La articolul 26, alineatele (7)-(9) se abrogă.
16. Articolul 29 se modifică şi va avea următorul
cuprins: „Regimul sumelor rezultate din vânzarea unor bunuri aparţinând
domeniului privat
Art. 29. - Sumele rezultate din vânzarea, în condiţiile
legii, a unor bunuri aparţinând domeniului privat al unităţilor
administrativ-teritoriale constituie integral venituri ale bugetelor locale şi
se cuprind în secţiunea de dezvoltare, prin rectificare bugetară locală, numai
după încasarea lor."
17. La articolul 30, alineatul (7) se abrogă.
18. La articolul 32, alineatele (1)-(4) se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 32. - (1) Din impozitul pe venit încasat la
bugetul de stat la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale se alocă
lunar, în termen de 5 zile lucrătoare de la finele lunii în care s-a încasat
acest impozit, o cotă de:
a) 44% la bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi
municipiilor pe al căror teritoriu îşi desfăşoară activitatea plătitorii de
impozit pe venit;
b) 12% la bugetul local al judeţului;
c) 21% într-un cont distinct, deschis pe seama
direcţiei generale a finanţelor publice judeţene la trezoreria municipiului
reşedinţă de judeţ, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, ale
oraşelor şi ale municipiilor, precum şi a bugetului local al judeţului.
(2) In execuţie, cota de 21% se alocă de către
direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, în termenul prevăzut la
alin. (1), pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, ale oraşelor şi
ale municipiilor, precum şi a bugetului local al judeţului, proporţional cu
sumele repartizate şi aprobate în acest scop în bugetele respective, potrivit
prevederilor art. 33 alin. (3)-(5).
(3) Cota de 77% din impozitul pe venit pentru
municipiul Bucureşti se repartizează, în termenul prevăzut la alin. (1),
astfel:
a) 22,5% la bugetele locale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti;
b) 44,5% la bugetul local al municipiului Bucureşti;
c) 10% într-un cont distinct, deschis pe seama
Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti la Trezoreria
Municipiului Bucureşti, pentru echilibrarea bugetelor locale ale sectoarelor,
precum şi a bugetului local al municipiului Bucureşti.
(4) In execuţie, cota de 10% se alocă de către
Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti, în termenul
prevăzut la alin. (1), pentru echilibrarea bugetelor locale ale sectoarelor,
precum şi a bugetului local al municipiului Bucureşti, proporţional cu sumele
repartizate şi aprobate în bugetele respective, potrivit prevederilor art. 33
alin. (6)."
19. La articolul 33, alineatele (71), (72) şi (8)
se abrogă.
20. La articolul 34, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Din bugetul de stat, din sume defalcate din unele
venituri ale bugetului de stat, precum şi prin bugetele unor ordonatori
principali de credite ai acestuia ori din alte bugete se pot aloca, pe bază de
contract de finanţare, resurse financiare către bugetele locale pentru
finanţarea integrală sau parţială a unor proiecte de dezvoltare sau sociale de
interes naţional, judeţean ori local. Stabilirea proiectelor şi a
unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale beneficiare se face pe
baza criteriilor propuse de fiecare ordonator principal de credite al bugetului
de stat şi aprobate prin hotărâre a Guvernului. Contractul de finanţare
cuprinde, în mod obligatoriu, prevederi referitoare cel puţin la următoarele
elemente:
a) obiectul contractului;
b) valoarea totală a proiectului;
c) durata contractului;
d) contribuţia din bugetul de stat, respectiv din
bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2), pentru implementarea proiectului;
e) eşalonarea multianuală a implementării şi a
alocărilor din bugetul de stat, precum şi din bugetele prevăzute la art. 1
alin. (2), după caz, pe ani bugetari, până la finalizarea proiectului, inclusiv
punerea în funcţiune a obiectivelor, după caz, în maximum 3 ani de la semnarea
contractului;
f) cheltuielile eligibile aferente contribuţiei din
bugetul de stat;
g) clauze de modificare sau reziliere a contractului
de finanţare;
h) clauze privind răspunderea în solidar, ca urmare a
prejudiciilor generate de nerespectarea clauzelor contractuale, din motive
imputabile părţilor."
21. La articolul 34, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Sumele aferente finanţării integrale sau parţiale
a unor proiecte de dezvoltare, prevăzute la alin. (2), se repartizează pe
unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale prin hotărâre a Guvernului sau
ordin al ministrului, după caz, şi se comunică acestora, în termen de 15 zile
de la intrarea în vigoare a legii bugetului de stat."
22. La articolul 39, alineatele (2) şi (8) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Direcţiile generale ale finanţelor publice
judeţene, respectiv Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Municipiului
Bucureşti, precum şi consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului
Bucureşti, în condiţiile legii, repartizează pe unităţi/subdiviziuni
administrativ-teritoriale, în termen de 5 zile de la comunicare, sumele
defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, precum şi transferurile
prevăzute la art. 34 alin. (1), în vederea definitivării proiectelor bugetelor
locale de către ordonatorii principali de credite. In acelaşi termen,
direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv Direcţia
Generală a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti, comunică unităţilor
administrativ-teritoriale, respectiv subdiviziunilor acestora, după caz, şi o
estimare a veniturilor din cotele defalcate din impozitul pe venit.
(8) Ordonatorii principali de credite au obligaţia să
transmită direcţiilor generale ale finanţelor publice bugetele locale, în
condiţiile prezentei legi, în termen de 5 zile de la aprobarea acestora."
23. La articolul 39, după alineatul (8) se introduc
două noi alineate, alineatele (9) şi (10), cu următorul cuprins:
„(9) Direcţiile generale ale finanţelor publice, în
termen de 10 zile de la primirea bugetelor locale aprobate, întocmesc şi
transmit Ministerului Finanţelor Publice, inclusiv în format electronic,
bugetele pe ansamblul fiecărui judeţ, respectiv al municipiului Bucureşti,
grupate în cadrul fiecărui judeţ şi al municipiului Bucureşti, pe comune, oraşe,
municipii, sectoare ale municipiului Bucureşti şi pe judeţ, pe structura
clasificaţiei bugetare.
(10) Direcţiile generale ale finanţelor publice, în
termenul prevăzut la alin. (9), transmit Ministerului Administraţiei şi
Internelor, în format electronic, bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2), pe
judeţ, respectiv pe fiecare unitate/subdiviziune administrativ-teritorială, pe
structura clasificaţiei bugetare."
24. La articolul 41 se introduce un nou alineat,
alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Pot fi cuprinse în programul de investiţii publice
numai acele obiective de investiţii pentru care sunt asigurate integral surse
de finanţare prin proiectul de buget multianual, potrivit art. 38."
25. La articolul 49, după alineatul (7) se introduc
opt noi alineate, alineatele (8)-(15), cu următorul cuprins:
„(8) Autorităţile administraţiei publice locale pot să
prevadă şi să aprobe vărsăminte din secţiunea de funcţionare pentru secţiunea
de dezvoltare numai dacă au asigurate integral venituri programate necesare
acoperirii cheltuielilor secţiunii de funcţionare.
(9) Pe parcursul execuţiei bugetare, ordonatorii de
credite asigură în totalitate cheltuielile secţiunilor de funcţionare ale
bugetelor respective.
(10) In situaţia în care secţiunea de funcţionare înregistrează
deficit în cursul anului, ordonatorul principal de credite propune autorităţii
deliberative rectificarea bugetului local, inclusiv prin diminuarea sumelor
reprezentând vărsăminte din secţiunea de funcţionare către secţiunea de
dezvoltare, cu condiţia ca sumele respective să nu facă obiectul unor
angajamente legale.
(11) In situaţia în care, în execuţie, se constată că
sumele reprezentând vărsăminte din secţiunea de funcţionare către secţiunea de
dezvoltare sunt mai mari decât sumele aprobate prin rectificarea bugetară
locală, prevăzută la alin. (10), sumele transferate în plus se restituie de la
secţiunea de dezvoltare la secţiunea de funcţionare prin ordin de plată.
(12) In lunile aprilie, iulie şi octombrie, pentru
trimestrul expirat, şi cel târziu în decembrie, pentru trimestrul al patrulea,
ordonatorii principali de credite au obligaţia de a prezenta în şedinţă
publică, spre analiză şi aprobare de către autorităţile deliberative, execuţia
bugetelor întocmite pe cele două secţiuni, cu excepţia bugetului împrumuturilor
externe şi interne, cu scopul de a redimensiona cheltuielile în raport cu
gradul de colectare a veniturilor, prin rectificare bugetară locală, astfel
încât la sfârşitul anului:
a) să nu înregistreze plăţi restante;
b) diferenţa dintre suma veniturilor încasate şi
excedentul anilor anteriori utilizat pentru finanţarea exerciţiului bugetar
curent, pe de o parte, şi suma plăţilor efectuate şi a plăţilor restante, pe de
altă parte, să fie mai mare decât zero.
(13) In lunile aprilie, iulie şi octombrie, pentru
trimestrul expirat, şi cel târziu în decembrie, pentru trimestrul al patrulea,
ordonatorii principali de credite au obligaţia de a prezenta, în şedinţă
publică, spre analiză şi aprobare de către autorităţile deliberative, execuţia
bugetului împrumuturilor externe şi interne, cu scopul de a redimensiona
cheltuielile, astfel încât la sfârşitul anului:
a) să nu înregistreze plăţi restante;
b) diferenţa dintre tragerile autorizate în anul
respectiv şi suma dintre plăţile efectuate şi plăţile restante să fie mai mare
decât zero.
(14) La sfârşitul anului, bugetul general consolidat al
unităţii administrativ-teritoriale, respectiv al subdiviziunii acesteia, după
caz, trebuie să îndeplinească următoarea condiţie: suma veniturilor încasate, a
tragerilor din împrumuturile contractate şi a sumelor utilizate din excedentele
bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2), pe de o parte, să fie mai mare decât
suma plăţilor efectuate şi a plăţilor restante, pe de altă parte.
(15) Curtea de Conturi, potrivit prevederilor art. 21
şi 22 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de
Conturi, republicată, efectuează audit la unităţile/subdiviziunile
administrativ-teritoriale pentru verificarea respectării prevederilor alin.
(8), (9), (12)-(14)."
26. La articolul 57, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Ministerul Finanţelor Publice comunică
trimestrial şi anual unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale
indicatori cu privire la execuţia bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2).
Indicatorii se stabilesc prin metodologia aprobată prin ordin comun al
ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice,
după consultarea prealabilă a structurilor asociative ale autorităţilor
administrativ-teritoriale."
27. La articolul 58, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 58. - (1) Excedentul anual al bugetului local
rezultat la încheierea exerciţiului bugetar, pe cele două secţiuni, după
efectuarea regularizărilor în limita sumelor defalcate din unele venituri ale
bugetului de stat prevăzute la art. 6 lit. a), a celor exceptate la art. 6 lit.
b) şi a transferurilor din bugetul de stat sau din alte bugete, precum şi după
achitarea plăţilor restante, se reportează în exerciţiul financiar următor şi
se utilizează, în baza hotărârilor autorităţilor deliberative, astfel:
a) ca sursă de finanţare a cheltuielilor secţiunii de
dezvoltare;
b) pentru acoperirea temporară a golurilor de casă
provenite din decalajele între veniturile şi cheltuielile secţiunilor de
funcţionare şi dezvoltare în anul curent, în limita disponibilului rezultat în
urma aplicării prevederilor lit. a);
c) pentru acoperirea definitivă a eventualelor deficite
ale secţiunilor de funcţionare şi dezvoltare, după caz, la sfârşitul
exerciţiului bugetar."
28. La articolul 58, după alineatul (1) se introduc
trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu următorul
cuprins:
„(11) Subvenţiile de la bugetul de stat către
bugetele locale, necesare susţinerii implementării proiectelor finanţate din
fonduri externe nerambursabile postaderare, rămase neutilizate la finele
exerciţiului bugetar, se reflectă în excedentul bugetului local şi se
utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie pentru care aceste fonduri au
fost acordate, în cadrul secţiunii de dezvoltare, până la finalizarea
proiectelor respective.
(12) Prefinanţarea acordată beneficiarilor
care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local, rămasă neutilizată
la finele exerciţiului bugetar, se reflectă în excedentul bugetului local şi se
utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie, în cadrul secţiunii de
dezvoltare.
(13) Avansul acordat promotorilor de
proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile care au calitatea de
ordonatori de credite ai bugetului local, rămas neutilizat la finele
exerciţiului bugetar, se reflectă în excedentul bugetului local şi se
utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie, în cadrul secţiunii de
dezvoltare."
29. La articolul 58, alineatele (2)-(4) se abrogă.
30. La articolul 61, alineatul (11) se
abrogă.
31. La articolul 61, după alineatul (5) se introduce
un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Cheltuielile finanţate din împrumuturile contractate
de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale se reflectă în bugetul
împrumuturilor externe sau interne al acestora numai după aprobarea
contractării împrumuturilor, prin rectificare bugetară locală, în condiţiile
legi, în limita tragerilor anuale autorizate aferente împrumuturilor."
32. La articolul 63, alineatul (4) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(4) Unităţilor/Subdiviziunilor
administrativ-teritoriale li se interzice accesul la împrumuturi sau la
garantarea oricărui fel de împrumut, dacă totalul datoriilor anuale
reprezentând ratele scadente la împrumuturile contractate şi/sau garantate,
dobânzile şi comisioanele aferente acestora, inclusiv ale împrumutului care
urmează să fie contractat şi/sau garantat în anul respectiv, depăşesc limita de
30% din media aritmetică a veniturilor proprii, prevăzute la art. 5 alin. (1)
lit. a), diminuate cu veniturile din valorificarea unor bunuri, pe ultimii 3
ani anteriori anului în care se solicită autorizarea finanţării rambursabile
care urmează să fie contractată şi/sau garantată. Calcularea încadrării în
limită se realizează după cum urmează:
Suma = (Cc + Cn) trebuie să fie mai mică sau cel mult
egală cu 30% din:
(Vpt-3 - Vct-3)
+ (Vpt-2 - Vct-2)+ (Vp t-1
- Vc t-1) ,
3
unde:
Cc - (Rată credit + dobândă + comisioane)
credite contractate;
Cn - (Rată
credit + dobândă + comisioane) credit nou;
Vpt-3 -
veniturile proprii realizate în cel de-al 3-lea an anterior celui în care se
solicită contractarea/garantarea;
Vpt-2 -
veniturile proprii realizate în cel de-al 2-lea an anterior celui în care se
solicită contractarea/garantarea;
Vpt-1 -
veniturile proprii realizate în anul anterior celui în care se solicită
contractarea/garantarea;
Vct-3 -
veniturile din valorificarea unor bunuri, potrivit art. 29, în cel de-al 3-lea
an anterior celui în care se solicită contractarea/garantarea;
Vct-2 -
veniturile din valorificarea unor bunuri, potrivit art. 29, în cel de-al 2-lea
an anterior celui în care se solicită contractarea/garantarea;
Vct-1 -
veniturile din valorificarea unor bunuri, potrivit art. 29, în anul anterior
celui în care se solicită contractarea/garantarea."
33. La articolul 63, după alineatul (4) se introduc
două noi alineate, alineatele (41) şi (42), cu următorul
cuprins:
„(41) Unităţile/Subdiviziunile
administrativ-teritoriale care au înregistrat plăţi restante la data de 31
decembrie a anului anterior, neachitate până la data solicitării avizului
Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, sau care au înregistrat deficit
al secţiunii de funcţionare la sfârşitul anului anterior solicitării nu au
dreptul la contractarea sau garantarea de împrumuturi.
(42) Sunt exceptate de la prevederile alin.
(41) unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care se află
în procedură de criză financiară sau insolvenţă şi care solicită împrumuturi
sau garanţii pentru refinanţarea datoriei publice locale, potrivit planului de
redresare a crizei financiare sau insolvenţei, după caz."
34. La articolul 63, alineatul (51) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(51) Imprumuturile contractate şi/sau
garantate de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pentru
asigurarea prefinanţării şi/sau cofinanţării proiectelor care beneficiază de fonduri
externe nerambursabile de preaderare şi postaderare de la Uniunea Europeană
sunt exceptate de la prevederile alin. (4) şi (41)."
35. La articolul 63, după alineatul (9) se introduc
trei noi alineate, alineatele (10)-(12), cu următorul cuprins:
„(10) Pentru încadrarea în nivelul anual al deficitului
bugetului general consolidat, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice,
până la data de 1 noiembrie a fiecărui an, se aprobă, prin hotărâre a
Guvernului, limitele anuale pentru finanţările rambursabile care urmează a fi
contractate de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi pentru
tragerile ce se pot efectua din finanţările rambursabile contractate sau care
urmează a fi contractate, pe o perioadă de 3 ani următori anului în care se
aprobă.
(11) La stabilirea limitelor prevăzute la alin. (10) nu
se includ finanţările rambursabile pentru prefinanţarea şi/sau cofinanţarea
proiectelor care beneficiază de fonduri externe nerambursabile de la Uniunea
Europeană, inclusiv cele cuprinse în Planul Elen de Reconstrucţie şi Dezvoltare
Economică a Balcanilor - HiPERB, şi tragerile din aceste finanţări
rambursabile, contractate sau care urmează a fi contractate de
unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale.
(12) Comisia de autorizare a împrumuturilor locale
autorizează finanţările rambursabile care urmează a fi contractate de
unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi tragerile ce se
pot efectua din finanţările rambursabile contractate sau care urmează a fi
contractate, în limita cărora se pot efectua plăţi, cu încadrarea în limitele
anuale prevăzute la alin. (10)."
36. La articolul 65, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 65. - (1) In situaţia în care, pe parcursul
execuţiei, apar goluri temporare de casă ca urmare a decalajului dintre
veniturile şi cheltuielile bugetului local, acestea pot fi acoperite prin
împrumuturi acordate de Ministerul Finanţelor Publice din disponibilităţile
contului curent general al Trezoreriei Statului, numai după utilizarea excedentului
din anii precedenţi."
37. După articolul 75 se introduce un nou articol,
articolul 751, cu următorul cuprins:
„Excepţii
Art. 751. - Prevederile art. 14 alin.
(6)-(8) şi ale art. 49 alin. (6)-(13) nu se aplică unităţilor/subdiviziunilor
administrativ-teritoriale care intră în procedura de criză financiară,
respectiv de insolvenţă, potrivit legii speciale prevăzute la art. 85."
38. După articolul 76 se introduce un nou articol,
articolul 761, cu următorul conţinut:
„Proceduri de publicitate a bugetelor unităţilor/
subdiviziunilor administrativ-teritoriale
Art. 761. - (1) Ordonatorii principali de
credite ai instituţiilor publice locale au obligaţia publicării pe paginile de
internet ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale a
următoarelor documente şi informaţii:
a) proiectele bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2)
supuse consultării publice, inclusiv anexele acestora, în maximum două zile
lucrătoare de la supunerea spre consultare publică;
b) comunicările prevăzute la art. 57 alin. (21),
în maximum 5 zile lucrătoare de la primire;
c) bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) aprobate,
inclusiv anexele acestora, în maximum 5 zile lucrătoare de la aprobare;
d) situaţiile financiare asupra execuţiei bugetare
trimestriale şi anuale aferente bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2),
inclusiv plăţile restante, în maximum 5 zile lucrătoare de la depunerea la
direcţiile generale ale finanţelor publice;
e) bugetul general consolidat al
unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, întocmit potrivit
metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului administraţiei şi
internelor şi al ministrului finanţelor publice, în maximum 5 zile lucrătoare
de la prezentarea în consiliul local;
f) registrul datoriei publice locale, precum şi
registrul garanţiilor locale, actualizate anual, până la data de 31 ianuarie a
fiecărui an;
g) programul de investiţii publice al
unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale în maximum 5 zile lucrătoare
de la aprobare.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) se transmit în
format electronic în termen de 5 zile lucrătoare de la termenele prevăzute la
alin. (1) Ministerului Administraţiei şi Internelor, în vederea publicării pe
pagina de internet a acestuia.
(3) Se consideră îndeplinită obligaţia prevăzută la
alin. (2) numai după obţinerea numărului de înregistrare generat automat de
programul informatic după încărcarea informaţiilor.
(4) Unităţile administrativ-teritoriale care până la
data de 31 decembrie 2010 nu au pagini de internet publică documentele şi
informaţiile prevăzute la alin. (1), în termenele respective, la avizierul
aflat la sediul acestora, fără a fi exceptate de la aplicarea prevederilor
alin. (2) şi (3).
(5) Unităţile administrativ-teritoriale care se
încadrează în prevederile alin. (4) au obligaţia ca până la data de 31
decembrie 2010 să realizeze şi să operaţionalizeze pagini de internet
proprii."
39. La articolul 78 alineatul (1), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) nerespectarea dispoziţiilor art. 5 alin. (2)-(4),
art. 14 alin. (6), art. 24 alin. (3), art. 26 alin. (4), art. 32 alin. (1)-(4),
art. 33 alin. (3)-(6), art. 39 alin. (2), art. 49 alin. (3)-(5) si (7) art. 51
alin. (1), art. 54 alin. (2)-(6) si (9), art. 55 alin. (1), art. 56 alin. (1),
art. 70 alin. (1), art. 72 alin. (2), art. 73 alin. (3), art. 74 alin. (4), (6)
şi (13), art. 75 alin. (19) şi ale art. 761;".
40. La articolul 78 alineatul (1), litera d) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) nerespectarea dispoziţiilor art. 14 alin. (8),
art. 49 alin. (8), (9), (12)-(14), art. 61 alin. (3)."
41. La articolul 78 alineatul (1), după litera d)
se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e) nerespectarea dispoziţiilor art. 62 alin. (9) şi
(10)."
42. La articolul 78, după alineatul (21)
se introduce un nou alineat, alineatul (22), cu următorul cuprins:
„(22) Contravenţiile prevăzute la alin. (1)
lit. e) se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 40.000 lei."
43. Articolul 83 se abrogă.
Art. II. - Sumele
veniturilor cu destinaţie specială, prevăzute la art. 83 din Legea nr. 273/2006
privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,
inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, rămase neutilizate
în conturile unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale la data de 10
decembrie 2010 se cuprind în bugetele locale.
Art. III. - (1) Pentru
îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege, la stabilirea numărului de posturi
din aparatul de specialitate al primarului, aparatul de specialitate al
consiliului judeţean, precum şi din instituţiile publice locale înfiinţate prin
hotărâri ale autorităţilor deliberative, autorităţile administraţiei publice
locale se încadrează în numărul maxim de posturi determinat potrivit anexei
care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Numărul maxim de posturi prevăzut la alin. (1) nu
se aplică şi capitolelor bugetare „Invăţământ" şi „Asigurări şi asistenţă
socială", finanţate din bugetele locale, precum şi capitolului bugetar
„Sănătate", indiferent de sursa de finanţare.
(3) Se interzice salarizarea/raportarea din/în
capitolele bugetare prevăzute la alin. (2) a personalului care realizează
atribuţii şi activităţi specifice celorlalte capitole bugetare, respectiv
instituţii publice locale.
(4) In baza plafonului aprobat anual potrivit Legii
responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010 se stabileşte nivelul maxim al
cheltuielilor de personal aferent bugetului general centralizat al unităţilor
administrativ-teritoriale, care se repartizează pe unităţi/subdiviziuni
administrativ-teritoriale prin ordin comun al ministrului administraţiei şi
internelor şi al ministrului finanţelor publice, ţinând cont de prevederile
anexei.
(5) Pentru reducerea cheltuielilor de personal şi
încadrarea în numărul maxim de posturi prevăzut la alin. (1) şi (2), respectiv
în nivelul maxim al cheltuielilor de personal stabilit potrivit alin. (4),
ordonatorii de credite ai bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr.
273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările
ulterioare, pot reduce numărul de posturi finanţate şi, respectiv, pot
disponibiliza, în condiţiile legii, personalul aferent.
(6) Stabilirea funcţiilor în limita numărului maxim de
posturi, determinat potrivit prevederilor alin. (1) şi (2), se realizează prin
derogare de la următoarele prevederi:
a) anexele nr. 1 şi 2b) la Legea bibliotecilor nr.
334/2002, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din
11 februarie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile
continuării funcţionării serviciului public respectiv;
b) art. 5 şi 7 din Legea nr. 339/2007 privind
promovarea aplicării strategiilor de management de proiect la nivelul unităţilor
administrativ-teritoriale judeţene şi locale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 839 din 7 decembrie 2007, cu modificările şi
completările ulterioare;
c) art. 17 alin. (2) din Regulamentul de organizare
şi funcţionare a autorităţii teritoriale de ordine publică, prevăzut în anexa
nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 787/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 575 din 5 august 2002, în condiţiile continuării
funcţionării serviciului public respectiv;
d) art. 30 alin. (1) din Legea muzeelor şi colecţiilor
publice nr. 311/2003, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 927 din 15 noiembrie 2006, cu modificările ulterioare;
e) art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 118/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi desfăşurarea
activităţii aşezămintelor culturale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.038 din 28 decembrie 2006, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 143/2007;
f) art. 8 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr.
21/2007 privind instituţiile şi companiile de spectacole sau concerte, precum
şi desfăşurarea activităţii de impresariat artistic, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 2 februarie 2007, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 353/2007, cu modificările ulterioare.
(7) Autorităţile administraţiei publice locale şi
persoanele din instituţiile publice locale care îndeplinesc atribuţiile de
angajare, lichidare, ordonanţare şi plată a drepturilor salariale răspund
disciplinar, administrativ, contravenţional, civil, patrimonial sau penal, după
caz, de nerespectarea prevederilor alin. (1)-(3) şi (5).
(8) In termen de 20 de zile de la publicarea ordinului
comun al ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor
publice, prevăzut la alin. (11), în Monitorul Oficial al României, Partea I,
prefectul comunică numărul maxim de posturi prevăzut la alin. (1) şi (2), pe
fiecare unitate/subdiviziune administrativ-teritorială. Comunicările se
transmit, în format electronic, şi Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, precum şi direcţiilor generale
judeţene ale finanţelor publice, respectiv Direcţiei Generale a Finanţelor Publice
a Municipiului Bucureşti, după caz.
(9) In situaţia nerespectării încadrării în numărul
maxim de posturi, determinat potrivit alin. (1) şi (2), respectiv neîncadrării
în cheltuielile de personal potrivit alin. (4), direcţiile generale ale
finanţelor publice suspendă alimentarea cu cote defalcate din impozitul pe
venit şi sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, repartizate
potrivit art. 33 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, până la data la care autorităţile administraţiei publice locale fac
dovada încadrării în prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(10) Instituţiile prefectului şi direcţiile generale
ale finanţelor publice monitorizează încadrarea în numărul de posturi şi în
nivelul cheltuielilor de personal prevăzute la alin. (1)-(7) şi raportează
trimestrial Ministerului Finanţelor Publice situaţii referitoare la modul de
respectare a prevederilor legii de către instituţiile publice locale. In termen
de 3 zile de la primirea situaţiilor, Ministerul Finanţelor Publice le
comunică, în format electronic, Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(11) Anual, prin ordin comun al ministrului
administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice, se
revizuieşte media numărului de locuitori prevăzută în tabelul 2 din anexă.
Art. IV. - (1)
Nerespectarea prevederilor art. III alin. (1), (3) şi (7) constituie
contravenţie.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 40.000 lei.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor
se fac de către persoane împuternicite în acest scop de Curtea de Conturi,
Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Ministerul Finanţelor Publice,
potrivit legii.
(4) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1) li se
aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia art. 28 şi 29.
Art. V. - Pentru anul
2010, comunicările prefecţilor prevăzute la art. III alin. (8) se transmit în
termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, potrivit prevederilor din tabelul 2 din anexă.
Art. VI. -In termen de
40 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă
autorităţile deliberative, la propunerea autorităţii executive, au obligaţia să
aprobe modificările organigramelor şi să reflecte în bugetele de venituri şi
cheltuieli prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu
modificările si completările ulterioare, prevederile art. III alin. (1)-(3).
Art. VII. - Guvernul
alocă sume din fondul de rezervă aflat la dispoziţia sa, potrivit art. 30 din
Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările
ulterioare, numai unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale care
îndeplinesc următoarea condiţie:
Plăţile restante t-1 < Plăţile
restantet_2,
unde:
Plăţile restante t-1 - plăţi restante la sfârşitul anului anterior celui în care se solicită
alocarea de sume din fondul de rezervă aflat la dispoziţia Guvernului
Plăţile restantet-2 - plăţi restante la sfârşitul anului anteanterior celui în care se
solicită alocarea de sume din fondul de rezervă aflat la dispoziţia Guvernului.
Art. VIII. - Ordonatorii
de credite care gestionează programe naţionale prin intermediul cărora se
finanţează proiecte de dezvoltare sau sociale, potrivit art. 34 alin. (2) din
Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu
cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, iau, în termen de 90 de zile de
la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, următoarele măsuri:
a) analizează oportunitatea finanţării din bugetul de
stat a proiectelor aprobate înaintea intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă şi pentru care nu există angajamente legale încheiate şi nici
obligaţii de plată;
b) încheie contracte de finanţare, cu aplicarea
corespunzătoare a prevederilor art. 34 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta
ordonanţă de urgenţă, pentru proiectele în curs de implementare la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în limitele creditelor
bugetare aprobate;
c) ulterior aprobării cadrului de cheltuieli pe termen
mediu, încheie acte adiţionale la contractele de finanţare prevăzute la lit.
b), în vederea finanţării cu prioritate a proiectelor de investiţii respective,
astfel încât acestea să fie finalizate până cel târziu la sfârşitul anului
2013.
Art. IX. - (1) In cazul
unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale unde certificatul de
înregistrare fiscală are menţionat ca titular „PRIMĂRIA ...", „CONSILIUL
LOCAL ..."' sau „CONSILIUL JUDEŢEAN ...", după caz, prin grija
autorităţii executive, se solicită la organul fiscal competent din subordinea
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în termen de cel mult 30 de zile de
la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, schimbarea
certificatului de înregistrare fiscală şi înscrierea în acesta, după cum
urmează: „COMUNA ...", „ORAŞUL ...", „MUNICIPIUL ...", „SECTORUL
... AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI" sau, după caz, „JUDEŢUL ...". In locul
marcat prin puncte se înscrie denumirea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
(2) In termenul prevăzut la alin. (1) se procedează şi
la schimbarea în mod corespunzător a denumirii titularilor conturilor deschise
la unităţile teritoriale de trezorerie şi contabilitate publică, precum şi la
unităţile bancare.
Art. X. - Prevederile
prezentei ordonanţe de urgenţă intră în vigoare în termen de 3 zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia următoarelor
prevederi:
a) art. I pct. 41 şi 42 şi art. IV, care intră în
vigoare în termen de 30 de zile, calculate de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) art. I pct. 1-8, 11, 13-15, 17-21, 25-40 şi 43,
care intră în vigoare la 1 ianuarie 2011.
Art. XI. - Legea nr.
273/2006 privind finanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta
ordonanţă de urgenţă, se va republica, după aprobarea acesteia prin lege, în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan
ANEXĂ*)
PROCEDURA DE STABILIRE
a numărului maxim de posturi ce pot fi încadrate la
nivelul unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, cu excepţia celor
din cadrul capitolelor bugetare „Invăţământ" şi „Asigurări şi asistenţă
socială", finanţate din bugetele locale, precum şi din capitolul bugetar
„Sănătate", indiferent de sursa de finanţare
Tabelul 1.1.
|
Numărul posturilor din comune,
corespunzător grupelor de populaţie
|
Nr. crt.
|
Grupe în funcţie de numărul de
locuitori
|
Numărul posturilor
|
minim
|
mediu
|
maxim
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
cel mult 1.500
|
10
|
14
|
16
|
2
|
1.501-3.000
|
17
|
19
|
22
|
3
|
3.001-5.000
|
22
|
25
|
30
|
4
|
5.001 -10.000
|
30
|
35
|
43
|
5
|
10.001 -20.000
|
44
|
52
|
60
|
|
|
|
|
|
|
Tabelul 1.2.
|
Numărul posturilor din oraşe,
corespunzător grupelor de populaţie
|
Nr. crt.
|
Grupe în funcţie de numărul de
locuitori
|
Numărul posturilor
|
minim
|
mediu
|
maxim
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
1.501-3.000
|
25
|
30
|
33
|
2
|
3.001 - 5.000
|
35
|
44
|
51
|
3
|
5.001 - 10.000
|
53
|
63
|
75
|
4
|
10.001-20.000
|
76
|
100
|
130
|
5
|
20.001-50.000
|
131
|
151
|
189
|
|
|
|
|
|
|
Tabelul 1.3.
|
Numărul posturilor din
municipii, corespunzător grupelor de populaţie
|
Nr. crt.
|
Grupe în funcţie de numărul de
locuitori
|
Numărul posturilor
|
minim
|
mediu
|
maxim
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
10.001 - 20.000
|
100
|
145
|
165
|
2
|
20.001 -50.000
|
171
|
202
|
349
|
3
|
50.001 -100.000
|
350
|
498
|
575
|
4
|
100.001-200.000
|
600
|
625
|
699
|
5
|
200.001-400.000
|
700
|
747
|
800
|
|
|
|
|
|
|
Tabelul 1.4.
|
Numărul posturilor din
municipiul Bucureşti si din sectoarele acestuia
|
Nr. crt.
|
Grupe în funcţie de numărul de
locuitori
|
Numărul posturilor
|
minim
|
mediu
|
maxim
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
Municipiul Bucureşti
|
4.391
|
4.391
|
4.391
|
2
|
Sectoarele municipiuilui Bucureşti
|
630
|
896
|
950
|
|
|
|
|
|
|
Tabelul 1.5.
|
Numărul posturilor din judeţe,
corespunzător gupelor de populaţie
|
Nr. crt.
|
Grupe în funcţie de numărul de
locuitori
|
Numarul posturilor
|
minim
|
mediu
|
maxim
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
cel mult 500.000
|
310
|
402
|
455
|
2
|
cel puţin 500.001
|
507
|
605
|
698
|
|
|
|
|
|
|
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
Tabelul 2. Media numărului
locuitorilor corespunzător grupei, pe categorii de unităti/ subdiviziuni
administrativ-teritoriale
|
Nr. crt.
|
Grupe in funcţie de numărul de
locuitori
|
comune
|
oraşe
|
municipii
|
judeţe
|
Sectoare ale
municipiului
Bucureşti
|
Municipiul Bucureşti
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
1
|
cel mult 1.500
|
1.182
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
2
|
1.501 -3.000
|
2.265
|
2.588
|
X
|
X
|
X
|
X
|
3
|
3.001 -5.000
|
3.813
|
4.170
|
X
|
X
|
X
|
X
|
4
|
5.001 -10.000
|
6.218
|
7.368
|
X
|
X
|
X
|
X
|
5
|
10.001 -20.000
|
11.038
|
12.896
|
17.407
|
X
|
X
|
X
|
6
|
20.001 -50.000
|
X
|
26.329
|
31.746
|
X
|
X
|
X
|
7
|
50.001 -100.000
|
X
|
X
|
72.513
|
X
|
X
|
X
|
8
|
100.001 -200.000
|
X
|
X
|
132.914
|
X
|
X
|
X
|
9
|
200.001 -400.000
|
X
|
X
|
282.653
|
X
|
X
|
X
|
10
|
cel mult 500.000
|
X
|
X
|
X
|
364.117
|
X
|
X
|
11
|
cel puţin 500.001
|
X
|
X
|
X
|
655.450
|
X
|
X
|
12
|
sectoare ale municipiului Bucureşti
|
X
|
X
|
X
|
X
|
325.652
|
X
|
13
|
municipiul Bucureşti
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
1.944.226
|
Numărul maxim al posturilor pentru fiecare
unitate/subdiviziune administrativ-teritorială, cu excepţia celor din cadrul
capitolelor bugetare „Invăţământ" şi „Asigurări şi asistenţă
socială", finanţate din bugetele locale, precum şi din capitolul bugetar
„Sănătate", indiferent de sursa de finanţare, se stabileşte după cum
urmează:
1. Numărul maxim al posturilor corespunzător
fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, cu excepţia posturilor
aferente funcţionării serviciului public comunitar local de evidenţă a
persoanelor, poliţiei comunitare şi pazei obiectivelor de interes judeţean,
după caz, se stabileşte prin raportarea la media numărului locuitorilor
aferentă, prevăzută în Tabelul 2. Dacă numărul locuitorilor unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale este mai mic sau mai mare decât media grupei din care
face parte, atunci se parcurg următoarele etape de calcul:
Etapa I: Se
calculează Raportul dintre numărul locuitorilor şi media numărului
locuitorilor corespunzătoare grupei din care face parte unitatea/subdiviziunea
administrativ-teritorială, cu ajutorul următoarei forumule de calcul:
Nr. loc
Media grupei
unde:
Nr. loc. - numărul
locuitorilor din unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială la data de 31
decembrie a anului anterior anului de calcul.
Media grupei - Media
numărului locuitorilor corespunzătoare grupei din care face parte
unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, potrivit tabelului 2.
Etapa a II-a: Se calculează Produsul dintre Raportul determinat în
etapa I şi Numărul mediu al posturilor aplicabil unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale, corespunzător grupei din tabelele 1.1-1.5. Numărul posturilor aplicabil nu poate mai mic, respectiv
mai mare, după caz, decât numărul minim, respectiv maxim, al posturilor,
corespunzător grupei din tabelele 1.1 -1.5.
In situaţia în care numărul rezultat nu este un
număr întreg se aplică următoarele reguli de rotunjire:
Regula 1: reducere la numărul întreg, când
fracţiunile sunt mai mici de 50
Regula 2: majorare la numărul întreg, când
fracţiunile sunt de 50 sau mai mari.
Numărul maxim al posturilor pe care
unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială îl poate avea potrivit
prezentei ordonanţei de urgenţă este cel determinat potrivit etapelor I şi a
II-a şi cuprinde inclusiv funcţiile de primar, primar general, viceprimar,
preşedinte al consiliului judeţean, vicepreşedinte al consiliului judeţean,
secretar al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, după caz.
2. In cazul în care unitatea/subdiviziunea
administrativ-teritorială are organizat serviciul public comunitar local de
evidenţă a persoanelor, cu sau fără personalitate juridică, la Numărul maxim
al posturilor rezultat în urma aplicării prevederilor de la punctul 1 se mai
adaugă numărul de posturi determinat după cum urmează:
a) un post pentru fiecare 6.500 de locuitori pentru
comune, oraşe şi municipii, cu excepţia municipiului Bucureşti;
b) un post pentru fiecare 5.000 de locuitori pentru
sectoarele municipiului Bucureşti;
c) un post pentru fiecare 15.000 de locuitori
pentru judeţe, respectiv municipiul Bucureşti.
Pentru unităţile administrativ-teritoriale cu
numărul locuitorilor mai mic de 22.750 numărul maxim de posturi este 3.
Numărul posturilor astfel determinat poate fi
prevăzut şi utilizat numai pentru serviciul public comunitar local de evidenţă
a persoanelor.
Nota: In
situaţia în care numărul rezultat nu este un număr întreg se aplică următoarele
reguli de rotunjire:
Regula 1: reducere la numărul întreg, când
fracţiunile sunt mai mici de 50.
Regula 2: majorare la numărul întreg, când
fracţiunile sunt de 50 sau mai mari.
3. In cazul în care unitatea/subdiviziunea
administrativ-teritorială are organizat serviciul public de poliţie comunitară,
respectiv serviciul de pază a obiectivelor de interes judeţean, după caz, cu
sau fără personalitate juridică, la Numărul maxim al posturilor rezultat în
urma aplicării prevederilor de la punctul 1 şi punctul 2, după caz, se mai
adaugă numărul posturilor determinat după cum urmează:
a) un post pentru fiecare 1.000 de locuitori pentru
comune, oraşe, municipii, şi sectoare ale municipiului Bucureşti;
b) un post pentru fiecare 5.000 de locuitori pentru
judeţe, respectiv municipiul Bucureşti.
Pentru unităţile administrativ-teritoriale cu
numărul locuitorilor mai mic de 3.500 numărul maxim al posturilor este 3.
Numărul posturilor astfel determinat poate fi
prevăzut şi utilizat numai pentru serviciul public de poliţie comunitară,
respectiv serviciul de pază a obiectivelor de interes judeţean.
Nota: In
situaţia în care numărul rezultat nu este un număr întreg se aplică următoarele
reguli de rotunjire: Regula 1: reducere la numărul întreg, când fracţiunile
sunt mai mici de 50. Regula 2: majorare la numărul întreg, când fracţiunile
sunt de 50 sau mai mari.
4. In cazul în care unitatea/subdiviziunea
administrativ-teritorială implementează proiecte finanţate din fonduri externe
nerambursabile, atunci la Numărul maxim al posturilor rezultat în urma
aplicării prevederilor de la punctul 1, punctul 2 şi punctul 3, după caz, se
mai adaugă, numai pentru perioada implementării proiectelor, numărul posturilor
corespunzător din următorul tabel:
Tabelul 3.
|
Numărul maxim al posturilor care
se poate adăuga pentru unitatile /subdiviziunile administrativ-teritoriale
care implementează proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile
|
Nr. crt.
|
Grupe în functie de valoarea
totală cumulată a proiectelor în curs
de implementare
|
Numărul posturilor
|
0
|
1
|
2
|
1.
|
Până în 50.000 euro
|
2
|
2.
|
Intre 50.001 euro Si 500.000 euro
|
3
|
3.
|
Intre 500.001 euro Si 3.000.000 euro
|
5
|
4.
|
Intre 3.000.001 euro Si 10.000.000
euro
|
8
|
5.
|
Peste 10.000.000 euro
|
10
|