ORDONANTA
URGENTA Nr. 94 din 29 august 2009
pentru asigurarea
continuitatii activitatii unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 602 din 31 august 2009
Având în vedere prevederile Deciziei Curţii
Constituţionale nr. 1.039/2009, prin care se constată că Legea de aprobare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2009 pentru modificarea şi completarea
unor acte normative referitoare la organizarea şi funcţionarea unor structuri
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului este neconstituţională şi, ca
urmare, ordonanţa în legătură cu această lege încetează să mai producă efecte
juridice, fapt care determină suspendarea prevederilor referitoare la unele
structuri ale aparatului de lucru al Guvernului,
luând în considerare că aceste structuri au în derulare
o serie de activităţi derivate din atribuţiile stabilite prin ordonanţa de
urgenţă, precum şi raporturi de muncă cu personalul angajat,
având în vedere faptul că în lipsa unei reglementări a
prezentei situaţii, pe calea ordonanţei de urgenţă, aceste structuri din
aparatul de lucru al Guvernului se află în imposibilitatea de a asigura
continuitatea activităţilor în vederea îndeplinirii obligaţiilor asumate pe
perioada funcţionării acestora,
luând în considerare faptul că toate aceste elemente
vizează interesul public, iar reglementarea lor nu poate fi amânată,
a fost promovată prezenta ordonanţă de urgenţă în
vederea producerii efectelor juridice menţionate până la data adoptării unei
noi reglementări privind organizarea şi funcţionarea aparatului de lucru al
Guvernului, precum şi a altor autorităţi ale administraţiei publice centrale,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) In cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, în aparatul ministerelor, cu excepţia Ministerului Apărării
Naţionale, precum şi în aparatul organelor de specialitate ale administraţiei
publice centrale se organizează şi funcţionează, în subordinea demnitarului,
cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală, denumit în continuare
cabinetul demnitarului.
(2) Numărul maxim de posturi din cadrul cabinetului
viceprim-ministrului, pentru fiecare funcţie din cadrul acestuia, este cel
stabilit potrivit anexei nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 32/1998 privind
organizarea cabinetului demnitarului din administraţia publică centrală,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare,
pentru funcţia de ministru de stat, iar numărul maxim de posturi din cabinetul
secretarului de stat din cadrul aparatului propriu de lucru al
viceprim-ministrului, pentru fiecare funcţie din cadrul acestuia, este cel
stabilit potrivit anexei nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 32/1998, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, pentru funcţia
de secretar de stat.
(3) Numărul maxim de posturi din cadrul cabinetului
secretarului general al Guvernului, pentru fiecare funcţie din cadrul acestuia,
este cel stabilit potrivit anexei nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 32/1998,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare,
pentru funcţia de ministru, iar numărul maxim de posturi din cabinetul
secretarului general adjunct al Guvernului, pentru fiecare funcţie din cadrul
acestuia, este cel stabilit potrivit anexei nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr.
32/1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările
ulterioare, pentru funcţia de secretar de stat.
Art. 2. - Secretarul general al Guvernului şi
secretarul general adjunct al Guvernului participă la şedinţele Guvernului.
Art. 3. - (1) Conducerea Departamentului pentru Afaceri
Europene se exercită de către un şef de departament cu rang de ministru, numit,
respectiv eliberat din funcţie prin decizie a primului-ministru, care are
calitatea de ordonator secundar de credite. Şeful Departamentului pentru
Afaceri Europene este ajutat de 2 subsecretari de stat, numiţi prin decizie a
primului-ministru.
(2) Departamentul pentru Afaceri Europene are un
secretar general, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii.
(3) Şeful departamentului reprezintă Departamentul
pentru Afaceri Europene în raporturile cu autorităţile publice, cu persoanele
juridice şi fizice din ţară şi din străinătate.
(4) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin, şeful
departamentului emite ordine, în condiţiile legii.
(5) Şeful departamentului conduce reuniunile
Comitetului de coordonare, care se desfăşoară săptămânal.
(6) Şeful departamentului participă la şedinţele
Guvernului. Art. 4. - Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul, structură cu
personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, finanţată
prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, este condus de ministrul
pentru relaţia cu Parlamentul, care are calitatea de ordonator terţiar de
credite, ajutat de unul sau mai mulţi secretari de stat.
Art. 5. - Viceprim-ministrul este ajutat în activitatea
sa de unul sau mai mulţi consilieri de stat şi secretari de stat, numiţi,
respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru, la propunerea
viceprim-ministrului.
Art. 6. - (1) Corpul de control al primului-ministru,
structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, este
condus de un secretar de stat numit, respectiv eliberat din funcţie prin
decizie a primului-ministru.
(2) Corpul de control al primului-ministru funcţionează
în subordinea primului-ministru şi în coordonarea, din punct de vedere
administrativ-financiar, a secretarului general al Guvernului.
(3) Corpul de control al primului-ministru urmăreşte
modul în care, la nivelul fiecărei instituţii vizate, s-au stabilit şi
respectat obligaţiile sale cu privire la autorizarea şi răspunderea persoanelor
care au acces la resursele materiale, financiare şi informaţionale şi cum s-au
separat atribuţiile şi responsabilităţile pentru a se reduce riscul de eroare,
de fraudă, de încălcare a legislaţiei, precum şi riscul de a nu putea detecta
aceste situaţii.
(4) Corpul de control al primului-ministru
îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) în vederea realizării funcţiei de autoritate a
Guvernului, controlează şi urmăreşte activitatea ministerelor, agenţiilor,
autorităţilor administraţiei publice locale, serviciilor publice deconcentrate
ale ministerelor şi ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale, instituţiilor publice, oficiilor, departamentelor, comisiilor,
regiilor autonome, societăţilor comerciale, companiilor şi societăţilor
naţionale, instituţiilor financiar-bancare, cu capital de stat integral sau
majoritar, precum şi dacă activitatea acestora se desfăşoară cu respectarea
politicilor interne şi a obligaţiilor impuse de lege, regulamente şi proceduri;
b) urmăreşte îmbunătăţirea modalităţilor de efectuare
şi corelare a activităţilor de control la nivel naţional pentru a se evita
paralelismele şi creşterea exigenţei şi responsabilităţii în actul de control;
c) acordă sprijin şi colaborează cu celelalte entităţi
care desfăşoară activităţi de control prin desfăşurarea de acţiuni comune, prin
verificarea modului în care la nivelul entităţilor vizate a crescut funcţia
preventivă a controlului fiscal-bugetar şi a celui privind raporturile de
muncă, pentru a se diminua economia necontabilizată şi munca la negru;
d) verifică modul în care fiecare entitate vizată
primeşte, expediază, înregistrează şi arhivează documentaţia, modul în care se
respectă formalităţile legale adecvate şi dacă operaţiunile sunt consemnate şi
transpuse veridic în documente şi acte, pentru a se asigura continuitatea activităţii;
e) analizează abaterile de la proceduri,
circumstanţele şi modul în care au fost gestionate acţiunile, în vederea
desprinderii unor concluzii de bună practică pentru viitor, sens în care va
iniţia acţiuni de formalizare şi propuneri de îmbunătăţire a legislaţiei;
f) verifică modul în care s-a exercitat de către
prefect controlul de legalitate asupra actelor administrative ale autorităţilor
administraţiei publice locale;
g) analizează şi verifică sesizările primite de
primul-ministru şi Secretariatul General al Guvernului privind încălcări ale
legii, cu respectarea principiului separaţiei puterilor în stat;
h) monitorizează şi controlează modul în care se
elaborează şi se asigură transparenţa raportărilor periodice prezentate,
conform reglementarilor legale în vigoare, de către autorităţile administraţiei
publice centrale, de instituţii şi entităţi publice centrale şi servicii
deconcentrate;
i) exercită controlul administrativ intern privind
respectarea prevederilor legale în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, la
solicitare, în ministere, în celelalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, precum şi la regiile autonome, companiile şi
societăţile naţionale sau la societăţile comerciale cu capital integral ori
majoritar de stat;
j) verifică eficienţa şi transparenţa activităţii
administraţiei publice locale;
k) exercită controlul asupra activităţii autorităţilor
şi instituţiilor publice centrale, stabilit prin sarcină încredinţată de Guvern
sau dispus de primul-ministru;
l) urmăreşte implementarea politicilor şi strategiilor
în domeniul controlului;
m) coordonează şi controlează aplicarea de către
entităţile cu atribuţii de control a prevederilor actelor normative care
reglementează controlul şi conduita personalului cu atribuţii de control la
nivelul administraţiei publice centrale;
n) propune măsuri de corectare a disfuncţionalităţilor
şi a încălcărilor legilor în vigoare, sesizate în activitatea de control, pe
care le înaintează primului-ministru sau, după caz, ministerelor de resort, şi
transmite, când se impune, sesizări către organele de urmărire penală sau către
Curtea de Conturi, pentru a se stabili prejudiciile şi răspunderea penală, dacă
este cazul;
o) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
actele normative în vigoare, cu excepţia Legii nr. 477/2004 privind Codul de
conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice,
şi dispuse de primul-ministru.
(5) In realizarea atribuţiilor de control, autorităţile
şi instituţiile publice, precum şi operatorii economici vizaţi au obligaţia să
pună la dispoziţia reprezentanţilor Corpului de control al primului-ministru
documentele şi informaţiile în termenul solicitat. Refuzul nejustificat atrage
răspunderea administrativă, civilă sau penală, după caz, a persoanei vinovate.
(6) Instituţiile cu atribuţii de control din cadrul
administraţiei publice centrale şi locale au obligaţia, la solicitarea Corpului
de control al primului-ministru, să pună la dispoziţie informaţiile solicitate
şi să acorde sprijin pentru realizarea misiunii de control.
(7) Pentru realizarea atribuţiilor sale, personalul
Corpului de control al primului-ministru efectuează controale directe,
întocmind acte de control, respectiv rapoarte de control, procese-verbale,
informări sau sinteze, care sunt prezentate spre aprobare şefului Corpului de
control al primului-ministru, cu respectarea procedurilor legale.
(8) Cererile formulate de Corpul de control al
primului-ministru pentru furnizarea de date şi informaţii sunt scutite de orice
taxe sau tarife.
(9) Actele de control aprobate se transmit
instituţiilor vizate, care, în termen de 10 zile, au obligaţia de a comunica
Corpului de control al primului-ministru măsurile luate în condiţiile legii.
(10) Numărul maxim de posturi al Corpului de control
al primului-ministru, inclusiv demnitarul, se stabileşte prin decizie a
primului-ministru, în funcţie de necesităţi, cu încadrarea în numărul maxim de
posturi aprobat pentru aparatul de lucru al Guvernului.
(11) Personalul Corpului de control al
primului-ministru beneficiază în continuare de salarii de bază cu 50% mai mari
decât cele prevăzute de lege pentru aparatul de lucru al Guvernului.
(12) Numirea, modificarea, suspendarea, încetarea
raporturilor de muncă, precum şi sancţionarea disciplinară a personalului
Corpului de control al primului-ministru se realizează prin act administrativ
al ordonatorului principal de credite al Secretariatului General al Guvernului.
(13) Personalul Corpului de control al
primului-ministru cu atribuţii de control trebuie să îndeplinească condiţiile
prevăzute de lege, să prezinte dovada de studii corespunzătoare, specializări,
să nu aibă antecedente penale, să aibă certificat de sănătate din care să
rezulte că este apt din punctul de vedere al exercitării acestui tip de
activitate, precum şi recomandare de la ultimul loc de muncă şi este obligat să
aibă un comportament decent, moral şi legal.
(14) Corpul de control al primului-ministru îşi
desfăşoară activitatea prin personal propriu şi în colaborare cu alte entităţi
specializate, dacă se impune.
(15) Persoanele cu atribuţii de control din cadrul
Corpului de control al primului-ministru sunt persoanele desemnate de şeful
acestuia să exercite controale, în condiţiile legii, pentru a se asigura legalitatea,
regularitatea, economicitatea şi eficienţa în utilizarea fondurilor publice şi
administrarea patrimoniului public, şi intră sub incidenţa regimului
incompatibilităţilor şi conflictelor de interese stabilit prin lege pentru
funcţionarii publici.
Art. 7. - (1) Departamentul pentru Lupta Antifraudă -
DLAF, denumit în continuare Departament, structură fără personalitate
juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, finanţat prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului, funcţionează în subordinea
primului-ministru şi în coordonarea viceprim-ministrului şi este condus de un
şef cu rang de secretar de stat, ajutat de unul sau mai mulţi subsecretari de
stat, numiţi şi, respectiv, eliberaţi din funcţie prin decizie a
primului-ministru, la propunerea viceprim-ministrului.
(2) Departamentul este instituţia de contact cu
Oficiul European de Luptă Antifraudă - OLAF şi asigură, sprijină sau
coordonează, după caz, îndeplinirea obligaţiilor ce revin României privind
protecţia intereselor financiare ale Comunităţii Europene, în conformitate cu
prevederile art. 280 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, având
atribuţia de control al obţinerii, derulării sau utilizării fondurilor
comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente.
(3) In îndeplinirea atribuţiilor care îi revin,
potrivit legii, Departamentul acţionează pe bază de autonomie funcţională şi
decizională, independent de alte instituţii publice, conform obligaţiilor
asumate de România.
(4) Departamentul are următoarele atribuţii principale:
a) asigură coordonarea luptei antifraudă şi
protejarea efectivă şi echivalentă a intereselor financiare ale Uniunii
Europene în România;
b) efectuează controlul obţinerii, derulării şi
utilizării fondurilor provenite din asistenţa financiară acordată României de
Uniunea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, în vederea
identificării de nereguli, având şi calitatea de organ de constatare, în sensul
prevederilor art. 214 din Codul de procedură penală, în privinţa fraudelor ce
afectează interesele financiare ale Uniunii Europene în România;
c) efectuează acţiuni de control în vederea
descoperirii fraudelor ce aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii
Europene în România, prin diminuarea ilegală a resurselor proprii înscrise în
bugetul general al Uniunii Europene, având calitatea de organ de constatare, în
sensul art. 214 din Codul de procedură penală;
d) asigură şi facilitează cooperarea dintre
instituţiile naţionale implicate în protecţia intereselor financiare ale
Uniunii Europene în România, precum şi dintre acestea şi Oficiul European de
Luptă Antifraudă şi autorităţile publice relevante din celelalte state membre
ale Uniunii Europene;
e) iniţiază, prin Secretariatul General al
Guvernului, şi avizează proiecte de acte normative privind protecţia
intereselor financiare ale Uniunii Europene în România;
f) culege, analizează şi prelucrează datele în scopul
realizării analizelor relevante în domeniul protecţiei intereselor financiare
ale Uniunii Europene în România;
g) elaborează şi coordonează programe de
perfecţionare, stagii de pregătire şi instruire în domeniul luptei antifraudă;
h) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin
acte normative sau prin decizii ale primului-ministru.
(5) Departamentul primeşte sesizările Oficiului
European de Luptă Antifraudă sau din alte surse ori se sesizează din oficiu cu
privire la posibile nereguli ce afectează interesele financiare ale Uniunii
Europene, efectuează controalele corespunzătoare şi pune la dispoziţia Oficiului
European de Luptă Antifraudă actul de control cuprinzând aspectele constatate,
precum şi toate datele şi informaţiile cerute.
(6) Toate autorităţile cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, şi direcţia
de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice au obligaţia să
sesizeze de îndată Departamentul în cazul descoperirii unor indicii privind
posibile fraude.
(7) In exercitarea atribuţiilor de control,
Departamentul va proceda la efectuarea de controale la faţa locului, la luarea
de declaraţii, va solicita documentele şi informaţiile necesare.
(8) In vederea efectuării eficiente şi cu celeritate
a controalelor, toate instituţiile şi autorităţile publice implicate, precum şi
operatorii economici, indiferent dacă sunt cu capital de stat sau privat, sunt
obligaţi să permită reprezentanţilor Departamentului accesul necondiţionat în
sedii, pe terenuri, în mijloace de transport ori în alte spaţii folosite în
scopuri economice.
(9) Pe parcursul desfăşurării controalelor,
Departamentul solicită tuturor instituţiilor şi autorităţilor publice
implicate, precum şi operatorilor economici, indiferent dacă sunt cu capital de
stat sau privat, documentele şi informaţiile necesare întocmirii actului de control.
Dacă din diverse motive acestea nu pot fi furnizate imediat, persoanele
juridice menţionate au obligaţia să răspundă corespunzător şi complet în cel
mult 10 zile de la data solicitării.
(10) Pentru ducerea la îndeplinire a obligaţiei
prevăzute la alin. (9), toate instituţiile şi autorităţile publice implicate,
precum şi operatorii economici, indiferent dacă sunt cu capital de stat sau
privat, care derulează ori beneficiază de fonduri comunitare vor desemna una
sau mai multe persoane de contact. Acestea trebuie să beneficieze de pregătire
specifică şi dotare tehnică pentru îndeplinirea corespunzătoare şi operativă a
solicitărilor Departamentului.
(11) In baza împuternicirii de control,
reprezentanţii Departamentului pot proceda la luarea de declaraţii de la
persoana a cărei activitate este supusă controlului sau de la reprezentantul
acestuia, precum şi de la martorii ce pot furniza date cu privire la săvârşirea
unor nereguli ori fraude.
(12) La cererea Departamentului, organele de control
financiar-fiscal, organele de poliţie, jandarmerie sau alţi agenţi ai forţei
publice sunt obligaţi să acorde sprijin echipei de control în exercitarea
atribuţiilor ce îi revin.
(13) In cazul identificării de nereguli,
Departamentul transmite actul de control autorităţilor cu competenţe în
gestionarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente, în vederea luării masurilor care se impun pentru remedierea
deficienţelor şi, după caz, recuperarea sumelor plătite necuvenit.
(14) In baza motivelor de fapt constatate de către
Departament şi a temeiului de drept indicat de acesta, autorităţile procedează
la stabilirea şi individualizarea obligaţiilor de plată şi emiterea titlului de
creanţă, în cazul în care au fost prejudiciate bugetul general al Comunităţilor
Europene sau bugetele administrate de acestea ori în numele lor şi/sau bugetele
din care provine cofinanţarea aferentă.
(15) Constatările Departamentului sunt obligatorii
pentru autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare şi a
cofinanţării aferente.
(16) Autorităţile cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare pot solicita Departamentului reexaminarea situaţiei de
fapt în cazul existenţei unor elemente care nu au fost avute în vedere în
cadrul controlului efectuat de Departament, precum şi dispunerea controlului şi
verificărilor proprii.
(17) Autorităţile cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi direcţia de
specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice au obligaţia de a
comunica, în termen de 30 de zile de la data primirii actului de control al
Departamentului, măsurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate prin
acesta, precum şi acţiunile întreprinse pentru recuperarea eventualelor
prejudicii.
(18) In cazul constatării unor elemente de natură
infracţională în gestionarea fondurilor comunitare, după efectuarea tuturor
operaţiunilor necesare, actul de control este transmis parchetului competent
din punct de vedere material să efectueze urmărirea penală în vederea luării de
îndată a măsurilor legale pentru indisponibilizarea fondurilor, recuperarea
prejudiciului şi restituirea acestuia, precum şi pentru tragerea la răspundere
penală a persoanelor vinovate.
(19) In scopul îndeplinirii atribuţiei prevăzute la
alin. (4) lit. f), toate autorităţile cu competenţe în gestionarea asistenţei
financiare nerambursabile, în controlul utilizării corespunzătoare a fondurilor
comunitare, în prevenirea şi combaterea neregulilor şi fraudelor, precum şi
cele cu competenţe în efectuarea urmăririi penale şi sancţionarea celor
vinovaţi şi în recuperarea prejudiciilor au obligaţia de a transmite
Departamentului, în termen de 15 zile, datele şi informaţiile solicitate.
(20) Autorităţile cu competenţe în gestionarea
asistenţei financiare comunitare au obligaţia de a comunica, în termen de 30 de
zile de la data dispunerii, măsurile luate pentru remedierea aspectelor
semnalate prin actele de control ale Departamentului, precum şi pentru
recuperarea eventualelor prejudicii.
(21) Departamentul poate beneficia din partea Uniunii
Europene de asistenţă şi dotare tehnică, precum şi de programe de pregătire
specifică a personalului.
(22) La solicitarea Oficiului European de Luptă
Antifraudă, reprezentanţii acestuia pot participa direct la controalele
efectuate de Departament. Reprezentanţii Oficiului European de Luptă Antifraudă
au acces la toate datele şi informaţiile care au stat la baza întocmirii
actului de control, în condiţiile legii.
(23) Numirea, modificarea, suspendarea şi încetarea
raporturilor de muncă ale personalului Departamentului se realizează prin act
administrativ al ordonatorului principal de credite al Secretariatului General
al Guvernului.
(24) Personalul din cadrul Departamentului şi şeful
Departamentului beneficiază de prevederile Legii nr. 490/2004 privind
stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 8. - Personalul încadrat în structurile din
aparatul de lucru al Guvernului, prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă,
existent la data publicării Deciziei Curţii Constituţionale nr. 1.039/2009, îşi
păstrează toate drepturile şi obligaţiile rezultate din raporturile de muncă.
Art. 9. - Drepturile salariale aferente lunii august
2009 pentru personalul reglementat prin prezenta ordonanţă de urgenţă se acordă
integral, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 10. - Prezenta ordonanţă de urgenţă produce efecte
până la data adoptării unei noi reglementări privind organizarea şi
funcţionarea aparatului de lucru al Guvernului, precum şi a altor autorităţi
ale administraţiei publice centrale.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş