ORDONANTA DE URGENTA Nr. 96 din 29 iunie 2000
pentru modificarea si completarea unor acte normative in vederea unificarii
sistemului de evidenta informatizata a persoanei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 308 din 4 iulie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Legea nr. 105/1996 privind evidenta populatiei si cartea de identitate,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 30 septembrie
1996, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (3) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Sistemul national informatic de evidenta a populatiei reprezinta
ansamblul activitatilor desfasurate cu mijloace informatice pentru tinerea
evidentei persoanei, producerea, eliberarea si evidenta cartilor de identitate,
pasapoartelor, permiselor de conducere, certificatelor de inmatriculare a autovehiculelor
si a altor documente necesare persoanei in relatiile cu statul."
2. Dupa articolul 3 se introduce articolul 3^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 3^1
(1) Documentele prevazute la art. 1 alin. (3) se elibereaza in conditiile
prezentei legi, respectiv ale reglementarilor privind regimul pasapoartelor,
circulatia pe drumurile publice sau, dupa caz, ale altor acte normative care
prevad eliberarea de catre Ministerul de Interne a unor documente necesare
persoanei.
(2) Coordonarea activitatii de evidenta informatizata a persoanei, de
producere, eliberare si evidenta a documentelor se asigura de Ministerul de
Interne prin Directia generala de evidenta informatizata a persoanei."
3. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Cetatenii romani sunt luati in evidenta la nastere, pe baza datelor de
stare civila din actele de nastere, comunicate de autoritatile administratiei
publice locale. Comunicarea se face la formatiunea de evidenta informatizata a
persoanei de la locul de domiciliu."
4. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Actualizarea datelor Registrului permanent de evidenta a populatiei se
realizeaza de formatiunile de evidenta informatizata a persoanei pe baza
documentelor prezentate de persoana fizica in cauza sau comunicate, in
situatiile prevazute de lege, de ministere si de alte autoritati ale
administratiei publice centrale si locale, potrivit atributiilor ce le revin,
in legatura cu situatia persoanei fizice.
(2) Fisele de evidenta a populatiei, precum si fisele de apartament ce
constituie exemplarul II al cartilor de imobil, pentru cladirile cu destinatia
de locuinta, din mediul urban, intocmite si actualizate pana la data de 1 iulie
2000, vor fi conservate si pastrate de catre formatiunile de evidenta
informatizata a persoanei, urmand sa fie exploatate si utilizate pentru
furnizarea unor date, la solicitarea persoanelor fizice si juridice, precum si
a institutiilor interesate, in conditiile legii."
5. Alineatul (1) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Formatiunea de evidenta informatizata a persoanei de la locul de
domiciliu al persoanei fizice comunica acesteia, la cerere, date din Registrul
permanent de evidenta a populatiei."
6. La articolul 9 se introduc alineatele (2) si (3) cu urmatorul cuprins:
"(2) Se excepteaza de la plata verificarile in evidenta populatiei
pentru datele de identificare a unor persoane, solicitate de institutiile
publice cu atributii in domeniul apararii, sigurantei nationale, ordinii
publice si justitiei, precum si in cel al realizarii creantelor bugetare prin
modalitatile de executare silita prevazute de lege, in scopul exercitarii
atributiilor legale ale acestora.
(3) Se excepteaza de la plata furnizarile de date din evidenta populatiei
catre:
a) casele de asigurari de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti,
Casa de Asigurari de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale
si Autoritatii Judecatoresti si Casa Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor,
in scopul exercitarii atributiilor legale ale acestora;
b) Ministerul Finantelor, in scopul urmaririi impozitului pe venit datorat
de persoanele fizice."
7. La articolul 13 se introduce alineatul (3) cu urmatorul cuprins:
"(3) Pentru copiii orfani, abandonati, institutionalizati in unitati
de ocrotire si protectie sociala, precum si pentru persoanele in varsta care nu
au venituri proprii si sunt internate in unitati sanitare si de protectie
sociala cheltuielile pentru eliberarea cartii de identitate vor fi suportate de
institutiile in subordinea carora se afla respectivele unitati."
8. Alineatul (1) al articolului 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Cartea de identitate provizorie se elibereaza persoanei fizice care nu poseda
toate actele necesare in vederea eliberarii cartii de identitate."
9. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
In cartea de identitate se pot face mentiuni de catre lucratorii
formatiunilor de evidenta informatizata a persoanei, referitoare la stabilirea
resedintei, iar in baza comunicarii scrise a organelor abilitate, si cu privire
la interdictia de a se afla in anumite localitati sau de a parasi localitatea
de domiciliu."
10. Litera a) a articolului 22 va avea urmatorul cuprins:
"a) persoana care pierde cetatenia romana ori careia i s-a aprobat
stabilirea domiciliului in strainatate, la formatiunea de evidenta
informatizata a persoanei de la locul de domiciliu, o data cu primirea
pasaportului;"
11. Dupa litera b) a articolului 22 se introduce litera c) cu urmatorul
cuprins:
"c) persoana care a pierdut sau careia i s-a furat actul de identitate
si ulterior l-a gasit, daca i s-a eliberat intre timp carte de identitate.
Aceasta este obligata ca in termen de 48 de ore sa predea actul de identitate
gasit formatiunii de evidenta informatizata a persoanei de la locul de
domiciliu sau de resedinta."
12. Alineatul (5) al articolului 27 se abroga.
13. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 39 se face de catre
personalul anume desemnat din Ministerul de Interne, care aplica si
amenda."
14. Dupa articolul 42 se introduce articolul 42^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 42^1
(1) In scopul asigurarii resurselor financiare necesare pentru producerea
documentelor prevazute la art. 1 alin. (3), Ministerul de Interne prevede
sumele necesare, anual, in mod distinct, in bugetul de venituri si cheltuieli
al Directiei generale de evidenta informatizata a persoanei.
(2) Veniturile realizate de Directia generala de evidenta informatizata a
persoanei prin furnizarea datelor din Registrul permanent de evidenta a
populatiei, din producerea si eliberarea documentelor, precum si din
valorificarea imprimatelor tipizate, necesare pentru aceste activitati, se
retin ca venituri extrabugetare, cu titlu permanent, care vor fi utilizate
pentru acoperirea cheltuielilor materiale si de capital.
(3) Dotarea Directiei generale de evidenta informatizata a persoanei se
realizeaza prin grija Ministerului de Interne, din productia interna si din
import.
(4) Tehnica, echipamentele, aparatura, softul si materialele procurate din
import sunt scutite de la plata taxelor vamale."
Art. 2
Legea nr. 46/1996 privind pregatirea populatiei pentru aparare, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 120 din 11 iunie 1996, cu
modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul 2 al articolului 38 va avea urmatorul cuprins:
"Organele specializate in tinerea evidentei militare sunt centrale
militare judetene, municipale si de sector, unitatile de politie, precum si,
dupa caz, formatiunile subordonate Directiei generale de evidenta informatizata
a persoanei din cadrul Ministerului de Interne."
2. Alineatul 2 al articolului 57 va avea urmatorul cuprins:
"De asemenea, sprijina, indruma si verifica activitatea unitatilor de
politie si a formatiunilor subordonate Directiei generale de evidenta
informatizata a persoanei din cadrul Ministerului de Interne in ceea ce
priveste tinerea evidentei militare a recrutilor si rezervistilor."
3. Literele g) si j) ale articolului 59 se abroga.
4. Dupa articolul 59 se introduce articolul 59^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 59^1
Directia generala de evidenta informatizata a persoanei din cadrul
Ministerului de Interne si formatiunile subordonate au urmatoarele obligatii
privind evidenta militara a recrutilor si rezervistilor:
a) sa efectueze in documentele de evidenta a recrutilor si rezervistilor,
in localitatile unde nu functioneaza centre militare judetene, municipale sau
de sector, luarea ori scoaterea din evidenta;
b) sa comunice lunar centrelor militare judetene, municipale ori de sector
recrutii sau rezervistii luati ori scosi din evidenta;
c) sa intocmeasca tabele nominale cuprinzand recrutii sau rezervistii luati
ori scosi din evidenta si sa le trimita, la termenele stabilite, centrelor
militare judetene, municipale sau de sector;
d) sa efectueze in actele de identitate ale cetatenilor cu obligatii
militare, in localitatile unde sunt centre militare judetene, municipale sau de
sector, mentiunea de schimbare a domiciliului, iar in cele ale recrutilor, si
mentiunea de stabilire ori de schimbare a resedintei, numai dupa ce acestia fac
dovada ca au fost luati in evidenta de catre centrele militare respective;
e) sa retina adeverintele de recrutare, livretele militare si ordinele de
chemare la mobilizare de la cetatenii cu obligatii militare care se prezinta
pentru a anunta ca parasesc tara si sa comunice centrelor militare judetene,
municipale sau de sector pe cei care au declarat ca parasesc tara pentru o
perioada mai mare de 30 de zile, precum si pe cei care au plecat definitiv din
tara."
5. Alineatul 2 al articolului 61 se abroga.
Art. 3
Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice, republicat
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 49 din 28 iunie 1984, se modifica dupa cum
urmeaza:
1. Alineatul 2 al articolului 19 va avea urmatorul cuprins:
"Autovehiculele se inmatriculeaza la formatiunile subordonate
Directiei generale de evidenta informatizata a persoanei din cadrul
Ministerului de Interne, cu exceptia celor ce apartin Ministerului Apararii
Nationale, care se inmatriculeaza la acest minister, si a tramvaielor si
troleibuzelor, care se inmatriculeaza la unitatile de transport care le
detin."
2. Alineatul 2 al articolului 22 va avea urmatorul cuprins:
"Permisul de conducere se obtine pe baza de examen si se elibereaza de
Directia generala de evidenta informatizata a persoanei din cadrul Ministerului
de Interne sau de formatiunile subordonate".
3. Alineatul 1 teza a doua din articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Permisul de conducere eliberat de alte state se preschimba de
Directia generala de evidenta informatizata a persoanei sau de formatiunile
subordonate."
Art. 4
Decretul nr. 975/1968 cu privire la nume, publicat in Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 136 din 29 octombrie 1968, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Cererea de schimbare a numelui, impreuna cu toate actele prevazute la art.
5 si cu opozitiile, daca s-au facut, se trimit de consiliul local, spre
rezolvare, Directiei generale de evidenta informatizata a persoanei din cadrul
Ministerului de Interne, prin formatiunile de evidenta informatizata a
persoanei de la locul de domiciliu."
2. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Directia generala de evidenta informatizata a persoanei verifica daca sunt
indeplinite toate conditiile prevazute de lege si, apreciind temeinicia
cererii, precum si a opozitiilor facute, va da o decizie motivata, dupa caz, de
admitere sau de respingere a cererii, in termen de 60 de zile de la primirea
dosarului."
3. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Dovada schimbarii numelui se face cu decizia de admitere a schimbarii
numelui, data de Directia generala de evidenta informatizata a persoanei, sau
cu certificatul eliberat pe baza deciziei de admitere a schimbarii
numelui."
4. Alineatul 1 al articolului 17 va avea urmatorul cuprins:
"Decizia de respingere a cererii de schimbare a numelui se comunica
solicitantului de catre Directia generala de evidenta informatizata a persoanei."
Art. 5
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
dispozitiile lit. o): "tine evidenta populatiei, elibereaza acte de
identitate si inregistreaza schimbarea domiciliului, precum si a resedintei
cetatenilor romani, in conditiile prevazute de lege;" de la art. 15 din
Legea nr. 26/1994 privind organizarea si functionarea Politiei Romane,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 123 din 18 mai 1994,
cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii
contrare.
(2) La aceeasi data denumirile "Directia generala de pasapoarte,
straini si probleme de migrari", "Directia de pasapoarte" si
"Directia de evidenta a populatiei" din continutul actelor normative
in vigoare se inlocuiesc cu denumirea "Directia generala de evidenta
informatizata a persoanei".
(3) De asemenea, denumirile "serviciul de pasapoarte",
"serviciul judetean de evidenta a populatiei" si "formatiunea de
evidenta a populatiei" se inlocuiesc cu denumirea "formatiunea de
evidenta informatizata a persoanei".
Art. 6
Legea nr. 105/1996 privind evidenta populatiei si cartea de identitate, cu
modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se articolelor o
noua numerotare.
p. PRIM-MINISTRU,
MIRCEA CIUMARA
Contrasemneaza:
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu