LEGE
Nr. 26 din 12 mai 1994
privind organizarea si functionarea Politiei Romane
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 123 din 18 mai 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Politia Romana face parte din Ministerul de Interne si este institutia
specializata a statului care exercita pe teritoriul tarii atributiile privind
apararea drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanelor, a avutului
privat si public, prevenirea si descoperirea infractiunilor, respectarea
ordinii si linistii publice, in conditiile legii.
Art. 2
Activitatea Politiei Romane se desfasoara exclusiv pe baza si executarea
legii. Politistii nu pot face parte din partide sau formatiuni politice.
Art. 3
In indeplinirea misiunilor ce ii revin, Politia Romana colaboreaza cu
celelalte institutii ale statului care au atributii privind asigurarea ordinii
de drept si coopereaza in acest sens cu cetatenii, in limitele legii.
Art. 4
Politia se organizeaza corespunzator organizarii administrative a
teritoriului tarii. De asemenea, se poate organiza si dupa specificul unor
sectoare ale economiei nationale - transporturi feroviare, aeriene si navale -
sau al unor obiective economice si sociale, in functie de numarul si importanta
acestora.
Unitatile de politie se infiinteaza prin ordin al ministrului de interne.
CAP. 2
Organizare si functionare
SECTIUNEA I
Structura organizatorica
Art. 5
Politia Romana are urmatoarea structura organizatorica:
a) Inspectoratul General al Politiei;
b) Directia generala de politie a municipiului Bucuresti;
c) inspectoratele de politie ale judetelor;
d) inspectoratele de politie pentru transporturi feroviare, aeriene si
navale;
e) institutii de invatamant pentru pregatirea si specializarea
politistilor.
Art. 6
Inspectoratul General al Politiei este unitatea centrala a politiei care
conduce, indruma si controleaza activitatea tuturor celorlalte unitati de
politie, desfasoara activitati operative in cauze de importanta deosebita si
orice alta activitate data in competenta sa prin lege.
Art. 7
Inspectoratul General al Politiei este condus de un inspector general,
numit prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului de interne.
Inspectoratul general este ajutat de un numar de adjuncti, numiti, la
propunerea sa, de catre ministrul de interne.
In aplicarea legii, inspectoratul general al politiei poate emite
dispozitii obligatorii pentru personalul din subordine.
Art. 8
Inspectoratul General al Politiei are in structura sa organizatorica
directii generale, directii, brigazi, servicii si birouri infiintate cu
aprobarea ministrului de interne, in limita fondurilor la dispozitie.
SECTIUNEA a II-a
Unitatile teritoriale din subordinea
Inspectoratului General al Politiei
Art. 9
In municipiul Bucuresti functioneaza Directia generala de politie a
municipiului Bucuresti, condusa de un director general, ajutat de adjuncti.
In judete functioneaza inspectoratele de politie, conduse de un sef al
inspectoratului, ajutat de adjuncti.
Directorul general al Directiei generale de politie a municipiului
Bucuresti, precum si sefii inspectoratelor de politie ale judetelor se numesc
si se elibereaza din functie prin ordin de catre ministrul de interne, cu
avizul prefectului.
Art. 10
In cadrul Directiei generale de politie a municipiului Bucuresti se
organizeaza si functioneaza unitati de politie ale sectoarelor, corespunzator
organizarii administrativ-teritoriale a acestuia.
In fiecare sector se organizeaza si functioneaza sectii de politie. Numarul
acestora se stabileste prin ordin al ministrului de interne, in functie de intinderea
teritoriului, de numarul populatiei, de numarul si importanta obiectivelor
economice, sociale si politice, precum si de sarcinile specifice de activitate.
Art. 11
In municipiile si orasele din judete functioneaza politii municipale si
orasenesti, iar in comune, posturi de politie.
In municipii pot fi infiintate sectii de politie, iar in comunele cu
suprafata teritoriala mare, cu sate si catune dispersate, pot fi infiintate
birouri de politie, potrivit criteriilor si in conditiile prevazute de art. 10
alin. 2.
Art. 12
In sectorul transporturilor feroviare, navale si aeriene se organizeaza si
functioneaza, cu competenta specifica, inspectoratele de politie pentru
transporturi.
Numarul inspectoratelor de politie pentru transporturi si raza lor
teritoriala de competenta se stabilesc prin ordin al ministrului de interne.
Inspectoratele de politie pentru transporturi au in structura
organizatorica servicii, birouri, compartimente, precum si posturi de politie
pentru transporturi feroviare, navale si aeriene.
Sefii inspectoratelor de politie pentru transporturi si adjunctii acestora
se numesc prin ordin de catre ministrul de interne.
Art. 13
Directia generala de politie a municipiului Bucuresti, inspectoratele de
politie ale judetelor, inspectoratele de politie pentru transporturi, politiile
municipale, orasenesti si sectiile din cadrul sectoarelor municipiului
Bucuresti si din alte municipii mari se pot organiza pe brigazi, servicii,
birouri si compartimente, potrivit ordinului ministrului de interne, si isi
desfasoara activitatea pe baza regulamentului de organizare si functionare.
Art. 14
Prin ordin al ministrului de interne, la propunerea sefului Inspectoratului
General al Politiei, in cadrul inspectoratelor de politie judetene si al
Directiei generale de politie a municipiului Bucuresti se pot infiinta unitati
de politie in obiective si domenii de interes public, in raport cu nevoile
concrete de munca si in limita efectivelor si fondurilor aprobate.
CAP. 3
Atributii
Art. 15
Politia Romana are urmatoarele atributii:
a) apara viata, integritatea corporala si libertatea persoanelor, avutul
privat si public, celelalte drepturi si interese legitime ale cetatenilor si
ale statului;
b) asigura mentinerea ordinii si linistii publice si respectarea legii;
c) asigura, impreuna cu trupele de jandarmi, direct sau in cooperare cu
alte forte legitime ale statului, combaterea manifestarilor de violenta,
neutralizarea unor actiuni de natura sa impiedice desfasurarea normala a
activitatii pe caile publice, in piete, gari, in zonele de acces la punctele de
control pentru trecerea frontierei si in alte obiective de importanta
deosebita, restabilirea ordinii publice;
d) stabileste masurile necesare, potrivit sarcinilor ce-i revin prin lege,
cu privire la asigurarea desfasurarii normale a adunarilor si manifestarilor
publice;
e) indruma si coordoneaza organizarea si functionarea pazei bunurilor la
institutiile publice si la agentii economici cu capital de stat si acorda, la
cerere, sprijin de specialitate agentilor economici cu capital privat, precum
si altor solicitanti in organizarea si functionarea pazei bunurilor;
f) actioneaza pentru culegerea de informatii in vederea cunoasterii,
prevenirii si combaterii infractiunilor, precum si in situatiile in care exista
date sau indicii ca se pregateste savarsirea de fapte ilicite;
g) desfasoara, potrivit competentei stabilite prin lege, activitati pentru
constatarea savarsirii faptelor prevazute de legea penala si efectuarea
cercetarilor in legatura cu aceste fapte;
h) asigura paza si functionarea, in conditiile legii, a locurilor de
retinere si de arest preventiv organizate in cadrul unitatilor de politie;
i) desfasoara activitati specifice de politie in domeniul transporturilor
feroviare, navale si aeriene;
j) exercita controlul, potrivit legii, asupra detinerii, portului si
folosirii armelor si munitiilor, a detinerii si folosirii materiilor explozive,
a modului in care se efectueaza operatiunile cu arme, munitii si materii
explozive, precum si asupra functionarii atelierelor de reparat arme;
k) exercita controlul, potrivit legii, asupra respectarii normelor legale
referitoare la produsele si substantele toxice, stupefiante si radioactive,
precum si la alte obiective si materii supuse autorizarii, care prezinta
pericol public ori care pot fi folosite la savarsirea de infractiuni;
l) supravegheaza si controleaza circulatia rutiera, tine evidenta
conducatorilor de autovehicule si a autovehiculelor, in afara cazurilor
exceptate prin lege; colaboreaza cu alte autoritati publice pentru
imbunatatirea organizarii si sistematizarii traficului, asigurarea starii
tehnice a autovehiculelor, perfectionarea pregatirii conducatorilor auto si
educarea rutiera a participantilor la circulatie;
m) colaboreaza cu institutiile de invatamant si cadrele didactice la
activitatea de educare a copiilor si tineretului scolar, in vederea circulatiei
corecte pe drumurile publice;
n) coordoneaza si indruma in mod unitar, impreuna cu Departamentul pentru
Administratie Publica Locala, activitatea de stare civila din administratia
publica si asigura registrele si certificatele necesare pentru aceasta
activitate;
o) tine evidenta populatiei, elibereaza acte de identitate si inregistreaza
schimbarea domiciliului, precum si a resedintei cetatenilor romani, in
conditiile prevazute de lege; la comune, tine evidenta nominala a cetatenilor
romani cu obligatii militare;
p) organizeaza, in conditiile legii, cazierul judiciar pentru tinerea
evidentei persoanelor condamnate ori impotriva carora s-au luat alte masuri cu
caracter penal;
r) constata si aplica sanctiuni pentru contraventiile la dispozitiile
legale date in competenta politistilor;
s) participa, impreuna cu unitatile de jandarmi si de pompieri, in
cooperare cu trupe ale Ministerului Apararii Nationale, unitati de protectie
civila si alte organe prevazute de lege, la activitatile de salvare si evacuare
a persoanelor si bunurilor periclitate de incendii, explozii, avarii,
accidente, epidemii, calamitati naturale si catastrofe, precum si de limitare
si inlaturare a urmarilor provocate de astfel de evenimente;
t) indeplineste orice alte atributii ce ii sunt date prin lege.
Unitatile teritoriale sunt obligate sa sprijine prefectii, primarii si
presedintii consiliilor judetene in exercitarea atributiilor lor de mentinere a
ordinii si linistii publice.
CAP. 4
Drepturi si obligatii
Art. 16
In realizarea atributiilor ce ii revin potrivit legii, politistul este
investit cu exercitiul autoritatii publice si are urmatoarele drepturi si
obligatii:
a) sa legitimeze si sa stabileasca identitatea persoanelor care incalca
dispozitiile legale ori sunt suspecte si sa ia masurile legale care se impun;
b) sa conduca la sediul politiei, in vederea luarii masurilor legale, pe
cei care prin actiunile lor pericliteaza ordinea publica, viata persoanelor sau
alte valori sociale, precum si persoanelor suspecte a caror identitate nu a
putut fi stabilita.
Persoanele suspecte de actiuni prin care se pericliteaza ordinea publica,
viata persoanelor sau alte valori sociale, care refuza sa-si decline
identitatea ori aceasta nu poate fi stabilita, sunt conduse la sediul politiei
pentru clarificarea situatiei si, dupa caz, prezentarea acestora, de indata, in
fata organului de urmarire penala competent, activitati ce nu pot dura mai mult
de 24 de ore;
c) sa invite sediul la politiei persoanele a caror prezenta este necesara
pentru indeplinirea atributiilor legale ale politiei, prin aducerea la
cunostinta, in scris, a scopului si motivului invitatiei;
d) sa ia masura retinerii, sa puna in executare mandatele de aducere,
mandatele de arestare si pe cele de executare a pedepselor in cazurile si in
conditiile prevazute de lege.
Organele de cercetare ale politiei au obligatia sa aduca de indata la
cunostinta celui retinut sau arestat, in limba pe care o intelege, motivul
retinerii sau arestarii, iar invinuirea, in cel mai scurt termen. Invinuirea se
aduce la cunostinta numai in prezenta unui avocat ales sau numit din oficiu;
e) sa acorde sprijin persoanelor cu functii ce implica exercitiul
autoritatii publice, daca acestea intampina rezistenta fizica in executarea
sarcinilor de serviciu;
f) sa intre, pentru indeplinirea atributiilor legale, in orice incinta a
unitatilor economice, a institutiilor publice ori particulare, a organizatiilor
social-politice, indiferent de detinator, de proprietar sau de destinatia
acesteia, la bordul navelor si aeronavelor romane, cu respectarea dispozitiilor
legale. Orice perchezitie sau act de urmarire penala trebuie sa se faca numai
cu consimtamantul conducerii acestor unitati, institutii sau organizatii, al
comandantilor navelor sau aeronavelor ori cu autorizatia magistratului, in
conditiile prevazute de lege.
In caz de infractiune flagranta, consimtamantul sau autorizatia nu este
necesara;
g) sa intre in locuinta persoanelor fizice, la solicitarea sau cu
consimtamantul scris al acestora, ori cu autorizatia magistratului, in
conditiile prevazute de lege.
In caz de infractiune flagranta, consimtamantul sau autorizatia nu este
necesara;
h) sa controleze vehiculele aflate in circulatie rutiera, in cazul
savarsirii unor infractiuni grave ori cand exista indicii temeinice ca
savarsirea de infractiuni este iminenta, iar persoana sau bunurile cautate se
afla in zona controlata;
i) sa efectueze controale si razii cand exista indicii cu privire la
savarsirea de infractiuni ori ascunderea unor infractori sau bunuri provenite
din infractiuni;
j) sa poarte asupra sa armamentul cu care este dotat si munitia necesara,
indiferent daca este in uniforma sau civil, si sa foloseasca, pentru
indeplinirea misiunilor, autovehicule din dotare cu sau fara insemnele
distinctive ale politiei;
k) sa foloseasca orice mijloace de transport si telecomunicatii, indiferent
de proprietar sau detinator - persoana fizica sau persoana juridica -, cu
exceptia celor apartinand corpului diplomatic, pentru luarea unor masuri legale
ce nu sufera amanare si care nu pot fi aduse la indeplinire altfel.
Cheltuielile ocazionale vor fi achitate ulterior, la cererea proprietarilor, si
vor fi suportate, dupa caz, din fondurile organelor de politie sau de
persoanele ce au determinat interventia;
l) sa foloseasca, gratuit, mijloacele de transport in comun in timpul
serviciului pentru executarea unor misiuni care nu pot fi indeplinite altfel;
personalul din politia pentru transporturi are dreptul sa foloseasca, gratuit,
mijloacele de transport feroviare si navale in executarea sarcinilor de
serviciu. Folosirea mijloacelor de transport se face pe baza legitimatiei de
serviciu;
m) sa solicite sprijinul cetatenilor pentru indeplinirea atributiilor
legale referitoare la urmarirea, prinderea, imobilizarea si conducerea la
unitatile de politie a infractorilor, a persoanelor care intreprind actiuni
prin care pun in pericol integritatea corporala a altor persoane, a celor care
tulbura prin acte violente ordinea si linistea publica ori care degradeaza sau
distrug bunuri, precum si a persoanelor care intreprind actiuni de ultraj
contra unui functionar care indeplineste o functie ce implica exercitiul
autoritatii publice;
n) exercita orice alte drepturi si indeplineste orice alte indatoriri
prevazute de lege.
In exercitarea atributiilor, politistul este obligat sa isi faca cunoscuta,
in prealabil, calitatea si sa prezinte legitimatia de serviciu. El este obligat
sa actioneze cu impartialitate si demnitate, sa aiba o conduita politicoasa si
civilizata fata de cetateni, ferma si intransigenta fata de cei ce incalca
legile tarii.
Art. 17
Pentru combaterea crimei organizate si a infractiunilor grave, in interesul
urmaririi penale, politia poate solicita parchetului competent interceptarea
convorbirilor telefonice si deschiderea corespondentei de catre organele
abilitate potrivit Legii nr. 51/1991.
Art. 18
Pentru impiedicarea si neutralizarea actiunilor agresive ale persoanelor
care tulbura grav ordinea si linistea publica, actiuni ce nu au putut fi
inlaturate sau anihilate prin utilizarea altor mijloace legale, politistul
poate folosi scutul de protectie, casti cu vizor, bastoane de cauciuc, bastoane
cu energie electrostatica, dispozitive cu substante iritant-lacrimogene, jeturi
de apa, arme cu glont din cauciuc, caini de serviciu, precum si alte mijloace
de imobilizare, care, de asemenea, nu pun in pericol viata sau nu produc o
vatamare corporala grava.
Mijloacele prevazute la alin. 1 pot fi folosite impotriva persoanelor care:
a) intreprind actiuni care pun in pericol integritatea corporala a altor
persoane;
b) incearca sa patrunda sau patrund fara drept in sediile organelor
administratiei publice, ale partidelor politice sau ale altor institutii de
interes public ori privat si pericliteaza in orice mod securitatea acestora si
a personalului ori tulbura desfasurarea normala a activitatii;
c) ultragiaza organele de ordine ori persoanele cu functii ce implica
exercitiul autoritatii publice, prin amenintare, lovire sau orice alte acte de
violenta.
Folosirea mijloacelor prevazute la alin. 1 impotriva participantilor la
actiunile agresive se va face in mod gradat, dupa atentionarea prealabila
repetata, asupra uzului unor asemenea mijloace si lasarea timpului necesar
pentru incetarea actiunilor si parasirea zonei. Mijloacele folosite nu trebuie
sa depaseasca nevoile reale pentru impiedicarea sau neutralizarea actiunilor
agresive.
Art. 19
In caz de absoluta necesitate si cand folosirea altor mijloace de impiedicare
sau constrangere nu este posibila, politistul poate folosi forta armelor albe
sau a armelor de foc, in conditiile strict prevazute de lege pentru:
a) apararea sa si a altor persoane impotriva atacurilor care le pun in
pericol viata si sanatatea, precum si pentru eliberarea ostaticilor;
b) respingerea atacurilor indreptate impotriva sediilor sau altor bunuri
ale politiei ori asupra efectivelor fortelor de ordine, cand vietile acestora
sunt in pericol iminent;
c) apararea obiectivelor, a perimetrului terenului sau a persoanelor de
care raspund;
d) retinerea infractorilor prinsi in flagrant care incearca sa fuga si nu
se supun somatiei de a ramane la locul faptei;
e) retinerea infractorului care a ripostat cu arme albe sau de foc sau a
celor evadati din locurile de detinere ori care fug de sub escorta.
Art. 20
Se interzice folosirea mijloacelor prevazute la art. 18 si 19 impotriva
femeilor cu semne vizibile de sarcina, a persoanelor cu semne vadite de
invaliditate si a copiilor, cu exceptia in care acestia infaptuiesc un atac
armat sau in grup, care pune in pericol viata sau integritatea corporala a unor
persoane.
Art. 21
In cazurile prevazute la art. 19 si 20 se va face uz de arma numai dupa ce
s-a facut somatia legala. Somatia se face prin cuvantul: "Stai!". In
caz de nesupunere, se someaza din nou prin cuvintele: "Stai, ca
trag!". Daca cel (cei) in cauza nu se supune, nici de aceasta data, se
someaza prin tragerea focului de arma in sus, in plan vertical. In cazul in
care, dupa executarea somatiei legale, potrivit prevederilor din prezentul
articol, persoana (persoanele) in cauza nu se supune, se poate face uz de arma
impotriva acesteia. Uzul de arma se va face in asa fel incat sa duca la
imobilizarea celor impotriva carora se foloseste arma, pentru a se evita
cauzarea mortii acestora.
Uzul de arma se poate face fara somatie in cazul atacului prin surprindere
exercitat asupra politistului sau asupra altei persoane, precum si pentru
retinerea infractorilor care riposteaza cu arme albe sau de foc, daca lipseste
timpul necesar pentru somatie.
Art. 22
Politia intervine in forta pentru impiedicarea sau neutralizarea
manifestarilor ce tulbura ordinea si linistea publica, care pun in pericol
viata si integritatea corporala a persoanelor si organelor de ordine sau
ameninta cu devastarea ori distrugerea de cladiri si bunuri de interes public
si privat.
Interventia in forta a politiei si a celorlalte organe de ordine, cu
mijloace tehnice din dotare, va fi decisa, pentru fiecare caz in parte, de
catre prefect, primar sau inlocuitorii acestora din localitatea in care au avut
loc asemenea evenimente, la solicitarea sefului organului local de politie sau
a inlocuitorului acestuia.
Folosirea mijloacelor tehnice din dotare se face numai dupa avertizarea si
somarea, prin mijloace de amplificare sonora, a participantilor la dezordine,
asupra necesitatii respectarii legii si ordinii publice. Daca, dupa avertizare,
se incalca in continuare ordinea publica si legile, politistul numit ca sef al
dispozitivului de ordine sau sefii ierarhici someaza pe participanti, folosind
formula: Prima somatie: "Atentiune, va rugam sa parasiti... Vom folosi
forta!", urmata de semnale sonore si luminoase. Daca, dupa trecerea perioadei
de timp necesare dispersarii, cei somati nu se supun, se foloseste o ultima
somatie, astfel: Ultima somatie: "Parasiti.... se va folosi forta!".
Daca in astfel de situatii se impune si folosirea armelor de foc, in
prealabil se va repeta ultima somatie.
Folosirea mijloacelor de impiedicare si constrangere inceteaza de indata ce
s-a restabilit ordinea publica.
Aprobarea interventiei nu este necesara in cazul in care asupra organelor
de ordine se exercita violenta ori acestea se afla intr-un pericol iminent.
Art. 23
Fiecare situatie in care s-a facut uz de arma se raporteaza de urgenta
ierarhic. Daca in urma uzului de arma s-a produs moartea sau vatamarea unei
persoane, fapta se comunica de indata procurorului competent.
Art. 24
Prin ordin al inspectorului general al politiei sunt desemnati politistii
care au calitatea de organe de cercetare penala.
In indeplinirea activitatilor specifice, politistul are competenta
teritoriala corespunzatoare unitatii de politie din care face parte.
In caz de continuare a unei masuri sau activitati specifice, politistul
poate actiona si in raza teritoriala a altor unitati de politie, comunicand
despre aceasta unitatii competente.
In caz de detasare sau misiune ordonata pe raza teritoriala a altei unitati
de politie, politistul are competenta teritoriala stabilita pentru acea
unitate. Politistul din Inspectoratul General al Politiei are competenta
teritoriala generala.
Art. 25
Politistul este obligat sa intervina si in afara orelor de program, a
atributiilor sale de serviciu si a competentei teritoriale a unitatii din care
face parte, cand ia cunostinta de existenta unei infractiuni flagrante, precum
si pentru conservarea probelor in cazul altor infractiuni a caror cercetare va
fi efectuata de organele competente.
CAP. 5
Personalul Politiei Romane
Art. 26
Personalul Politiei Romane se compune din politisti si salariati civili.
Drepturile si indatoririle specifice de serviciu ale politistului se
stabilesc prin statut.
Art. 27
Politistului ii este interzis sa provoace unei persoane suferinte fizice
ori psihice, cu scopul de a obtine, de la aceasta persoana, sau de la o terta
persoana, informatii sau marturisiri, de a o pedepsi pentru un act pe care
aceasta sau o terta persoana l-a comis ori este banuita ca l-a comis, de a o
intimida sau de a face presiuni asupra ei ori asupra unei terte persoane.
De asemenea, politistului ii este interzis sa comita acte de tortura, in
orice imprejurare, oricare ar fi ea, fie ca este vorba de stare de razboi sau
de amenintari cu razboiul, de instabilitate politica interna sau de orice alta
stare de exceptie.
Politistul nu poate invoca ordinul superiorului sau al altei autoritati
publice, pentru a justifica incalcarea legii, in vreuna din situatiile
prevazute in alin. 1 si 2.
Art. 28
Politistul raspunde pentru faptele sale savarsite prin indeplinirea abuziva
a atributiilor de serviciu sau neindeplinirea lor si poate fi tras la
raspundere in conditiile prevazute de lege.
Art. 29
Personalul politiei este obligat sa vegheze ca sanatatea si integritatea
corporala a persoanelor a caror paza o exercita sa fie pe deplin ocrotite si,
in special, sa ia imediat masuri ca ingrijirile medicale sa le fie acordate de
fiecare data cand acestea se impun.
Art. 30
Personalul politiei este obligat sa aiba o conduita corecta, sa fie integru
si incoruptibil si sa actioneze cu hotarare pentru prevenirea si combaterea
oricaror acte de natura sa stirbeasca autoritatea si prestigiul institutiei.
Art. 31
Personalul politiei este obligat sa respecte legea si sa actioneze pentru
impiedicarea oricarei incalcari a acesteia. Personalul politiei care ia
cunostinta de incalcarea normelor cu privire la conduita politistului este
obligat sa o semnaleze superiorilor ierarhici si, la nevoie, altor autoritati
competente.
Art. 32
Personalul politiei se bucura de stabilitate la unitatea de politie la care
a fost numit. Avansarea in functie, mutarea, transferarea sau detasarea, precum
si scoatere din politie se pot face in cazurile prevazute de statut si de
regulamentul aprobat de ministrul de interne.
Art. 33
Salariatii civili sunt supusi prevederilor statutului functionarilor
publici, dispozitiilor Codului muncii si celorlalte norme legale referitoare la
drepturile si indatoririle acestora, in masura in care prin prezenta lege nu se
dispune altfel.
Art. 34
Politistii provin din randul absolventilor institutiilor de invatamant de
specialitate.
Pentru satisfacerea nevoilor de specialisti se pot incadra in politie si
absolventi ai institutiilor civile de invatamant.
Inspectoratul General al Politiei organizeaza cursuri pentru pregatirea de
specialitate a politistilor, perfectionarea pregatirii de specialitate a acestora
si a salariatilor civili, in limita fondurilor aprobate in acest scop.
Pentru anumite perioade de timp, in conditiile legii, pot fi rechemate in
activitate cadre de politie din rezerva.
Art. 35
Politistii depun la angajare juramantul prevazut in statutul politistului.
Salariatii civili, la incadrare, depun urmatorul juramant: "Jur sa
respect Constitutia si legile tarii, sa pastrez secretul profesional si sa-mi
indeplinesc cu buna-credinta sarcinile incredintate".
Art. 36
Drepturile banesti ce se cuvin persoanelor politiei sunt stabilite prin
legi si hotarari ale Guvernului, in baza carora ministrul de interne poate
emite ordine si instructiuni de aplicare.
Art. 37
Dreptul la pensie al personalului politiei se stabileste in conditiile
legii.
Personalului politiei, familiilor si urmasilor acestora li se asigura
asistenta medicala sociala si, dupa caz, drepturile de asigurari sociale, in
conditiile prevazute de lege.
Art. 38
In exercitarea atributiilor de serviciu, politistii se bucura de protectia
deosebita, potrivit prevederilor legii penale.
In cazul infractiunilor savarsite impotriva sotului sau a sotiei ori a
copiilor politistului, in scop de intimidare sau razbunare pentru masuri legale
luate de acesta in exercitarea atributiilor de serviciu, limitele maxime ale
pedepselor prevazute in Codul penal se majoreaza cu 2 ani.
Omorul savarsit impotriva unui politist in exercitiul atributiilor sale de
serviciu sau in legatura cu indeplinirea acestor atributii constituie
infractiunea de omor deosebit de grav si se pedepseste conform art. 176 din
Codul penal.
Art. 39
Politistii care si-au pierdut total sau in cea mai mare parte capacitatea
de munca in urma savarsirii impotriva lor a unor infractiuni, in timpul sau in
legatura cu serviciul, vor primi pensie pentru invaliditate permanenta, egala
cu salariul avut in momentul respectiv, si vor beneficia, o singura data, de o
gratificatie egala cu de cinci ori salariul din ultima luna de activitate.
Politistii care au devenit partial incapabili de munca in conditiile alin.
1 si nu mai pot exercita in continuare profesia vor beneficia de o pensie egala
cu cel putin 1/2 din salariul avut in ultima luna de activitate, de o
gratificatie egala cu de trei ori salariul avut in momentul respectiv, precum
si de dreptul de a cumula pensia cu salariul pe care il pot primi pentru o alta
activitate desfasurata.
Art. 40
Urmasilor politistilor decedati in timpul sau din cauza serviciului, ori in
conditiile art. 38 alin. 3, li se acorda, conform legii, o pensie egala cu
salariul integral pe care politistii respectivi l-au avut la data decesului.
In cazul cand nu exista urmasi si nici sot supravietuitor, daca cel decedat
era singurul sustinator al parintilor sai, acestia vor beneficia, in conditiile
legii, de jumatate din pensia de urmas, stabilita potrivit prevederilor alin.
1.
Art. 41
De drepturile prevazute la art. 38, 39 si 40 beneficiaza orice militar care
a participat la actiuni de cooperare in vederea indeplinirii unor misiuni.
Art. 42
In cazul persoanelor prevazute la art. 38, supuse unor amenintari sau rele
tratamente, ca mijloc de intimidare sau razbunare, Ministerul de Interne are
obligatia de a le acorda operativ tot sprijinul, in vederea inlaturarii
pericolului, prinderii si tragerii la raspundere a vinovatilor.
Art. 43
Ministerul de Interne va avansa sumele necesare pentru acoperirea daunelor
materiale suferite de politisti si membrii de familie ai acestora, in
conditiile art. 38, urmand sa le recupereze de la persoanele vinovate, potrivit
legii.
Art. 44
Componentele fortelor armate care coopereaza cu politia si vor avea cazuri
ce intra sub incidenta art. 38 asigura sumele necesare pentru acoperirea
daunelor materiale suferite de militari si familiile lor.
Art. 45
Personalului politiei i se pot conferi ordine, medalii si titluri de
onoare, prevazute de lege, pentru indeplinirea cu credinta a obligatiilor ce-i
revin, de aparare a ordinii publice si a legilor tarii.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 46
Unitatile Politiei Romane coopereaza cu:
a) autoritatile publice centrale de specialitate si autoritatile
administratiei publice locale;
b) organele de stat cu atributii in domeniul sigurantei nationale;
c) marile unitati, unitatile si institutiile Ministerului Apararii
Nationale in indeplinirea unor atributii privind paza unor obiective,
combaterea manifestarilor de violenta si restabilirea ordinii de drept,
apararea civila, efectuarea obligatiilor militare, circulatia pe drumurile
publice, precum si a altor atributii prevazute de lege ori stabilite de Guvern
sau prin hotarare a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
d) celelalte unitati si organe ale Ministerului de Interne.
Art. 47
Sefii organelor locale ale politiei au obligatia sa informeze periodic sau
la cerere pe prefecti si primari despre starea infractionala, masurile luate
pentru prevenirea si descoperirea infractiunilor, mentinerea ordinii si
linistii publice, asigurarea pazei si solicita sprijinul administratiei publice
in legatura cu masurile ce se impun in unitatea administrativ-teritoriala
pentru aplicarea si respectarea legilor, decretelor, hotararilor si
ordonantelor Guvernului.
Art. 48
Informatiile cu caracter confidential, care sunt detinute de personalul
politiei, trebuie tinute secret, in afara cazului cand indatoririle functiei
sau nevoile justitiei impun dezvaluirea lor.
Art. 49
Inspectoratul General al Politiei poate autoriza, la cerere, infiintarea
societatilor de detectivi ori exercitarea activitatii de detectiv particular.
Conditiile de autorizare, organizare si functionare a societatilor de
detectivi ori de exercitare a activitatii de detectiv particular se stabilesc
prin hotarare a Guvernului.
Art. 50
Politia Romana coopereaza cu organele similare din alte state si cu
organisme internationale de politie, in baza intelegerilor la care Romania este
parte. In cadrul Organizatiei Internationale de Politie Criminala - INTERPOL -
coopereaza cu politiile nationale ale celorlalte state membre ale acestei
organizatii.
Art. 51
Politia Romana isi organizeaza banca de date privind infractiunile si
criminalitatea.
Art. 52
Unitatile de politie utilizeaza un parc propriu de autovehicule si au in
dotare tehnica de lupta, aparatura tehnico-stiintifica si alte mijloace
necesare indeplinirii atributiilor de serviciu.
Pe langa unitatile de politie se pot constitui unitati de asistenta
sanitara, sectii sau asociatii sportive si gospodarii anexe.
Art. 53
Structura unitatilor de politie si posturile de personal pentru fiecare
unitate se stabilesc de ministrul de interne, in raport cu efectivele aprobate
prin hotarare a Guvernului.
Art. 54
In termen de 90 de zile de la adoptarea prezentei legi, Guvernul va
prezenta Parlamentului spre aprobare proiectul de lege privind statutul
politistului.
Art. 55
Legea nr. 21 din 18 noiembrie 1969 privind organizarea si functionarea
militiei, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si Senat in sedinta
comuna din 19 aprilie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN