LEGE
Nr. 105 din 25 septembrie 1996
privind evidenta populatiei si cartea de identitate
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 237 din 30 septembrie 1996
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Organizarea evidentei populatiei
Art. 1
(1) Evidenta cetatenilor romani care domiciliaza in Romania se tine dupa
principiul locului de domiciliu al acestora, de Ministerul de Interne, prin
formatiunile de evidenta a populatiei, in cadrul Sistemului national informatic
de evidenta a populatiei.
(2) In sensul prezentei legi, prin formatiune de evidenta a populatiei se
intelege orice structura de aceasta specialitate, constituita si organizata de
Ministerul de Interne.
(3) Sistemul national informatic de evidenta a populatiei reprezinta
ansamblul de activitati desfasurate pentru tinerea evidentei populatiei,
locului de domiciliu, stabilirii resedintei, pentru eliberarea cartilor de
identitate si evidenta locatarilor prin cartea de imobil.
Art. 2
(1) Registrul permanent de evidenta a populatiei este o parte componenta a
Sistemului national informatic de evidenta a populatiei si se intocmeste pe
baza datelor de evidenta a persoanelor, in scopul cunoasterii numarului,
structurii si miscarii populatiei pe teritoriul tarii.
(2) Intocmirea, actualizarea, exploatarea si valorificarea datelor
Registrului permanent de evidenta a populatiei se fac de Ministerul de Interne,
prin formatiunile de evidenta a populatiei.
(3) Continutul Registrului permanent de evidenta a populatiei se aproba
prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului de Interne.
(4) Datele individuale referitoare la persoana fizica au caracter
confidential; in toate cazurile, acestea nu pot fi comunicate altor persoane
fizice sau juridice decat in conditiile legii.
Art. 3
Registrul permanent de evidenta a populatiei functioneaza in sistem
deschis, servind ca suport unic pentru furnizarea de date, potrivit
competentelor si drepturilor legale, pentru toate sistemele informatice din
domeniul administratiei publice centrale si locale, care prelucreaza date
nominale privind persoana fizica.
Art. 4
Cetatenii romani sunt luati in evidenta la nastere, prin intocmirea unei fise
de evidenta a populatiei, pe baza datelor de stare civila din actele de
nastere, comunicate de autoritatile administratiei publice locale. Comunicarea
se face la formatiunea de evidenta a populatiei din localitatea de domiciliu.
Art. 5
(1) Fiecarei persoane fizice i se atribuie, incepand de la nastere, un cod
numeric personal care se inscrie in actele si certificatele de stare civila si
se preia in celelalte acte cu caracter oficial, emise pe numele persoanei
respective, precum si in Registrul permanent de evidenta a populatiei.
(2) Codul numeric personal reprezinta un numar semnificativ ce
individualizeaza o persoana fizica si constituie singurul identificator pentru
toate sistemele informatice care prelucreaza date nominale privind persoana fizica.
(3) Gestionarea si verificarea atribuirii codului numeric personal revine
Ministerului de Interne, prin formatiunile de evidenta a populatiei.
Art. 6
Actualizarea fiselor de evidenta a populatiei si a Registrului permanent de
evidenta a populatiei se realizeaza de formatiunile de evidenta a populatiei pe
baza documentelor prezentate de persoana fizica in cauza sau comunicate, in
situatiile prevazute de lege, de ministere si de alte autoritati ale
administratiei publice centrale si locale, potrivit atributiilor ce le revin,
in legatura cu situatia persoanei fizice.
Art. 7
Datele nominale privind persoana fizica se comunica de catre:
a) primarii localitatilor, pentru nascutii vii, pentru modificari
intervenite in statutul civil al persoanei fizice si pentru decedati;
b) Ministerul Justitiei, pentru cei care dobandesc sau pierd cetatenia
romana;
c) instantele judecatoresti ale caror hotarari au ramas definitive si
irevocabile, pentru modificari intervenite ca urmare a divortului si pentru cei
supusi interdictiei de a parasi o localitate sau de a se afla intr-o
localitate;
d) Ministerul Afacerilor Externe, pentru repatriati si pentru cei care
detin statutul de cetatean roman cu domiciliul in strainatate.
Art. 8
(1) Formatiunea de evidenta a populatiei de la locul de domiciliu al
persoanei fizice comunica acesteia, la cerere, date inscrise in fisa proprie.
(2) Formatiunea de evidenta a populatiei poate comunica, la cerere, unei
persoane fizice sau juridice, date de stare civila, domiciliul sau resedinta
altei persoane fizice, numai dupa ce a obtinut consimtamantul scris al
acesteia.
(3) Consimtamantul prevazut la alin. (2) nu este necesar cand exista un
temei legal justificat.
Art. 9
Comunicarea datelor din evidenta populatiei la cererea persoanelor fizice
si juridice, precum si transmiterea unor date pentru crearea, intretinerea,
actualizarea sau exploatarea bazelor de date apartinand altor sisteme
informatice se face, cu sau fara plata, in conditiile stabilite prin hotarare a
Guvernului.
CAP. 2
Cartea de identitate
Art. 10
(1) Cartea de identitate este documentul care se elibereaza cetateanului
roman cu domiciliul in Romania, la implinirea varstei de 14 ani, si cu care se
face dovada identitatii si a domiciliului.
(2) Cu cartea de identitate se poate face si dovada cetateniei romane.
(3) In relatiile dintre cetateni si orice alte persoane fizice sau persoane
juridice se folosesc, pentru legitimare si identificare, carti de identitate
valabile, potrivit legii.
(4) Dovada identitatii, cetateniei romane si a domiciliului minorului sub
14 ani se face cu certificatul de nastere al acestuia si cu cartea de
identitate a parintelui sau a reprezentantului sau legal.
(5) In sensul prezentei legi, prin cartea de identitate se intelege si
cartea de identitate provizorie.
Art. 11
Cartea de identitate se intocmeste si se elibereaza de catre formatiunea de
evidenta a populatiei de la locul de domiciliu sau resedinta al persoanei
fizice, pe baza cererii scrise a acesteia sau a reprezentantului sau legal - in
cazul minorilor sau persoanelor fizice puse sub interdictie - si a documentelor
cu care, potrivit legii, se face dovada numelui, starii civile, cetateniei
romane, a domiciliului si, dupa caz, a situatiei militare.
Art. 12
Cu cel putin 15 zile inainte de implinirea varstei de 14 ani, persoana
fizica in cauza ori reprezentantul sau legal trebuie sa solicite formatiunii de
evidenta a populatiei eliberarea cartii de identitate, prezentand, dupa caz,
documentele mentionate la art. 11.
Art. 13
(1) Minorilor, care, la implinirea varstei de 14 ani, se gasesc internati
in unitati de protectie sociala, li se elibereaza carti de identitate prin
grija administratiei unitatilor respective, de catre formatiunile de evidenta a
populatiei pe raza carora functioneaza unitatile de protectie sociala.
(2) In situatia in care parintii celor prevazuti la alin. (1) nu sunt
cunoscuti, la rubrica "domiciliu" se inscrie adresa unitatii de
protectie sociala respective.
Art. 14
(1) Cartea de identitate se elibereaza cu termen de valabilitate de 10 ani.
(2) De la implinirea varstei de 55 de ani, cartea de identitate se
elibereaza fara termen de valabilitate.
Art. 15
(1) Orice modificari, adaugari sau mentiuni, altele decat cele prevazute de
lege, inscrise in cartea de identitate, sunt interzise si atrag nulitatea sa.
(2) Politistul care constata una dintre situatiile prevazute la alin. (1)
este obligat sa retina cartea de identitate si sa o depuna la formatiunea de
evidenta a populatiei.
(3) In situatiile prevazute la alin. (1), nulitatea se constata de catre
orice formatiune de evidenta a populatiei.
(4) Personalul celorlalte autoritati publice abilitate prin lege sa
legitimeze persoane fizice, in cazul stabilirii uneia dintre situatiile
prevazute la alin. (1), este obligat sa anunte cea mai apropiata unitate de
politie.
Art. 16
(1) O noua carte de identitate se elibereaza:
a) la expirarea termenului de valabilitate;
b) daca s-au modificat numele sau prenumele titularului, prenumele
parintilor, data sau locul nasterii;
c) in cazul schimbarii domiciliului;
d) in cazul deteriorarii;
e) in cazul distrugerii, pierderii sau furtului;
f) la expirarea sau revocarea interdictiei titularului de a se afla in
anumite localitati;
g) cand fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia
titularului;
h) in cazul anularii.
(2) Cu cel putin 15 zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a
cartii de identitate, persoana fizica in cauza ori reprezentantul sau legal are
obligatia sa solicite formatiunii de evidenta a populatiei eliberarea unei noi
carti de identitate, prezentand, dupa caz, documentele prevazute la art. 11.
(3) In termen de 15 zile de la producerea uneia dintre situatiile prevazute
la alin. (1) lit. b) - h), persoana fizica in cauza este obligata sa solicite
formatiunii de evidenta a populatiei eliberarea unei noi carti de identitate.
Art. 17
(1) Cartea de identitate provizorie se elibereaza in urmatoarele cazuri:
a) cand persoana fizica care solicita eliberarea cartii de identitate nu
poseda toate actele necesare eliberarii acesteia;
b) in cazul distrugerii, pierderii sau furtului cartii de identitate.
(2) Pentru cartea de identitate provizorie, termenul de valabilitate se
stabileste de formatiunea de evidenta a populatiei, dar nu poate depasi un an.
Art. 18
In cartea de identitate se pot face mentiuni de catre personalul din
formatiunile de evidenta a populatiei, cu privire la stabilirea resedintei, iar
la comunicarea scrisa a instantelor judecatoresti, si cu privire la interdictia
de a se afla in anumite localitati.
Art. 19
(1) Cartea de identitate a persoanei fizice retinute, arestata preventiv
sau care executa pedepse privative de libertate se pastreaza de administratia
aresturilor ori a penitenciarelor si se restituie la punerea in libertate a
titularilor acesteia.
(2) Cartea de identitate a persoanei fizice internate in institutii de
reeducare si de protectie sociala se pastreaza, pe durata internarii, de catre
administratia acestor institutii.
Art. 20
(1) Titularii cartilor de identitate, precum si autoritatile publice
prevazute la art. 19 sunt obligate sa ia masuri pentru a evita deteriorarea,
distrugerea, pierderea sau furtul acestora.
(2) Furtul cartii de identitate trebuie reclamat de catre persoanele fizice
si autoritatile publice mentionate in alin. (1) unitatii de politie pe raza careia
s-a produs, in termen de 24 ore de la constatare, iar pierderea sau
distrugerea, la formatiunea de evidenta a populatiei de la locul de domiciliu
sau resedinta a titularului.
Art. 21
Persoana care gaseste o carte de identitate este obligata sa o depuna, in
termen de 48 de ore, la cea mai apropiata unitate de politie.
Art. 22
Are obligatia sa predea cartea de identitate:
a) persoana care pierde cetatenia romana ori careia s-a aprobat stabilirea
domiciliului in strainatate, la serviciul de pasapoarte, o data cu primirea
pasaportului;
b) persoana care detine cartea de identitate a unei persoane decedate, la
ofiterul starii civile, o data cu inregistrarea decesului. Ofiterul starii
civile este obligat sa predea cartile de identitate primite, la formatiunea de
evidenta a populatiei, in termen de 30 de zile de la primirea acestora.
Art. 23
(1) Cartea de identitate a unei persoane fizice nu poate fi retinuta in
afara cazurilor prevazute in prezenta lege.
(2) Este interzisa darea sau primirea cartii de identitate drept garantie
pentru prestarea unor servicii, pentru incredintarea unor bunuri si valori,
pentru plata datoriilor sau in alte scopuri.
CAP. 3
Stabilirea si schimbarea domiciliului si resedintei cetatenilor romani cu
domiciliul in Romania
Art. 24
(1) Cetatenii romani cu domiciliul in Romania au dreptul sa-si stabileasca
sau sa-si schimbe domiciliul ori resedinta in orice localitate din tara, in
conditiile legii.
(2) Persoanele fizice prevazute la alin. (1) nu pot avea, in acelasi timp,
decat un singur domiciliu si o singura resedinta. In cazul in care acestea
detin mai multe locuinte isi pot stabili domiciliul sau resedinta in oricare
dintre ele.
Art. 25
(1) Domiciliul persoanelor fizice prevazute in art. 24 este la adresa din
localitatea unde acestea isi au locuinta statornica.
(2) Domiciliul minorului este la parintii sai sau la acela dintre parinti
la care el locuieste statornic.
(3) Domiciliul minorului incredintat de instanta judecatoreasca unei alte
persoane ramane la parintii sai, iar in cazul in care acestia au domiciliile
separate si nu se inteleg, instanta judecatoreasca decide la care dintre ei va
avea domiciliul minorul.
(4) Domiciliul minorului este la reprezentantul sau legal, in cazul in care
numai unul dintre parintii sai il reprezinta ori in cazul in care se afla sub
tutela.
(5) Dispozitiile alin. (4) se aplica si in cazul persoanei fizice puse sub
interdictie.
Art. 26
Resedinta este locuinta la care persoanele prevazute in art. 24 locuiesc
temporar, alta decat cea de domiciliu.
Art. 27
(1) Stabilirea domiciliului sau, dupa caz, inscrierea mentiunii de
stabilire a resedintei in cartea de identitate se face la cererea persoanei
fizice interesate, care declara pe propria raspundere adresa la care are
locuinta asigurata.
(2) Declaratia se da in scris si se semneaza in fata unei persoane
autorizate din cadrul formatiunii de evidenta a populatiei.
(3) Pentru minorii si persoanele fizice puse sub interdictie, declaratia
prevazuta la alin. (2) se da si se semneaza de parinti sau de reprezentantii
lor legali.
(4) In cazurile de imposibilitate de scriere sau de semnare se face
mentiune despre aceasta.
(5) Stabilirea domiciliului sau a resedintei se inscrie in fisa de evidenta
a populatiei si in Registrul permanent de evidenta a populatiei.
Art. 28
Persoana care isi schimba domiciliul este obligata ca, in termen de 15 zile
de la data mutarii la noua adresa, sa se prezinte la formatiunea de evidenta a
populatiei pentru eliberarea unei noi carti de identitate.
Art. 29
(1) Persoana care locuieste temporar mai mult de 45 de zile la alta adresa
decat cea de domiciliu este obligata sa se prezinte la formatiunea de evidenta
a populatiei pentru inscrierea, in cartea de identitate si in documentele de
evidenta, a mentiunii de stabilire a resedintei.
(2) Mentiunea de stabilire a resedintei se acorda pentru perioada
solicitata, dar nu mai mare de un an, si are valabilitate pe timpul cat
persoana locuieste la resedinta stabilita. La expirarea acestui termen,
persoana poate solicita inscrierea unei noi mentiuni de stabilire a resedintei.
Art. 30
Se excepteaza de la obligatia prevazuta la art. 29:
a) persoana care locuieste o perioada mai mare decat cea prevazuta la art.
29 alin. (1), dar nu mai mult de 60 de zile, in interesul serviciului, la
odihna sau tratament;
b) elevul si studentul aflati in vacanta;
c) persoana internata pentru ingrijirea sanatatii;
d) cadrul militar activ care locuieste in interesul serviciului in alta
localitate decat cea de domiciliu, indiferent de durata.
Art. 31
(1) Evidenta locatarilor prin cartea de imobil se tine in urmatoarele
categorii de imobile:
a) destinate cazarii in comun;
b) care servesc total sau partial ca locuinta, situate in municipii, orase
sau in comunele din zona de frontiera;
c) care servesc total sau partial ca locuinta, situate in celelalte
localitati, daca dispun de mai multe unitati locative.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu sunt aplicabile locatarilor imobilelor
situate in incinta unitatilor militare, a sediilor misiunilor diplomatice si a
oficiilor consulare sau in locuintele ocupate exclusiv de membrii acestora.
(3) Organizarea activitatii de tinere a evidentei locatarilor prin cartea
de imobil revine Ministerului de Interne, prin unitatile de politie.
Proprietarul, administratorul de imobil sau unul dintre locatari, desemnat de
acestia, caruia i-a fost incredintata cartea de imobil, are obligatia sa
inscrie, pe baza cartilor de identitate, persoanele care domiciliaza sau au
resedinta in imobilul respectiv si sa o prezinte, la cerere, organelor
abilitate ale Ministerului de Interne.
(4) Cartea de imobil se intocmeste in doua exemplare, dintre care unul se
pastreaza la responsabilul cartii de imobil, iar celalalt la unitatea locala de
politie.
Art. 32
Persoanele care locuiesc in imobil sunt obligate sa prezinte cartea de
identitate responsabilului cartii de imobil, in vederea luarii in evidenta.
Art. 33
Persoanele care isi schimba domiciliul sau resedinta sunt obligate sa ceara
inscrierea in cartea de imobil, la noua locuinta, in termen de 5 zile de la
sosire.
Art. 34
La hoteluri si alte locuri de cazare in comun, inscrierea in cartea de
imobil se face la sosire, prin grija proprietarului sau administratorului
acestora, dupa caz.
Art. 35
Unitatile de protectie sociala, casele de copii, scolile de reeducare, alte
institutii sau persoane fizice care interneaza, primesc pentru ingrijire sau
gazduire persoane care nu poseda acte de identitate si, datorita starii fizice
sau psihice in care se afla, nu pot fi identificate sunt obligate sa anunte
imediat formatiunea de evidenta a populatiei de care apartin, in vederea luarii
acestora in evidenta provizorie, pana la stabilirea identitatii lor.
Art. 36
In cazul in care se schimba denumirea localitatilor si a strazilor,
cheltuielile pentru schimbarea cartii de identitate vor fi suportate de
institutiile publice care au propus schimbarea denumirilor.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 37
Incalcarea dispozitiilor prevazute in prezenta lege atrage, dupa caz,
raspunderea civila, materiala, disciplinara, contraventionala sau penala a
persoanelor vinovate.
Art. 38
Declararea necorespunzatoare a adevarului privind domiciliul sau resedinta
constituie infractiunea de fals in declaratii si se pedepseste potrivit
dispozitiilor din Codul penal.
Art. 39
Constituie contraventii la dispozitiile prezentei legi si se sanctioneaza
dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 47, cu amenda de la 20.000 lei la
40.000 lei;
b) nerespectarea dispozitiilor art. 12, 16 alin. (2) si (3), art. 20, 21 si
31 alin. (3), cu amenda de la 25.000 lei la 50.000 lei;
c) nerespectarea dispozitiilor art. 13 alin. (1), art. 22, 23, 32, 33, 34
si 35, cu amenda de la 40.000 lei la 80.000 lei;
d) nerespectarea dispozitiilor art. 15 alin. (1), art. 28, 29 si 45, cu
amenda de la 75.000 lei la 150.000 lei.
Art. 40
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 39 se face de catre ofiterii
si subofiterii de politie abilitati, care aplica si amenda.
Art. 41
Contraventiilor prevazute in prezenta lege le sunt aplicabile dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
exceptia art. 25-27.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 42
Forma si continutul cartii de identitate, a cartii de imobil si a fisei de
evidenta a populatiei se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului de Interne.
Art. 43
(1) Formatiunile de evidenta a populatiei comunica directiilor judetene de
statistica sau, dupa caz, Directiei generale de statistica a municipiului
Bucuresti, datele necesare pentru statistica demografica, referitoare la
persoanele fizice care isi schimba domiciliul ori resedinta dintr-o localitate
in alta sau dintr-un sector in altul, in municipiul Bucuresti.
(2) Forma si cuprinsul imprimatelor folosite pentru comunicarea datelor, precum
si periodicitatea si circuitul lor se stabilesc de Ministerul de Interne si
Comisia Nationala pentru Statistica.
Art. 44
Cererile misiunilor diplomatice si oficiilor consulare acreditate in
Romania si ale misiunilor diplomatice si oficiilor consulare de cariera ale
Romaniei, referitoare la identificarea unor persoane fizice, se solutioneaza de
catre Ministerul de Interne, prin Directia de evidenta a populatiei.
Art. 45
Persoana care din diferite motive locuieste la alta adresa decat cea
mentionata in buletinul de identitate este obligata, ca in termen de 90 de zile
de la intrarea in vigoare a prezentei legi, sa solicite formatiunii de evidenta
a populatiei inscrierea adresei unde domiciliaza efectiv.
Art. 46
Pana la preschimbarea in totalitate a actualelor buletine de identitate, in
acestea se pot face mentiuni cu privire la schimbarea numelui si prenumelui
parintilor, data sau locul nasterii, de catre primari si alte persoane care,
potrivit legii, indeplinesc functia de ofiter al starii civile.
Art. 47
Persoana care nu are mentionat codul numeric personal in buletinul de
identitate este obligata sa se prezinte, in termen de 120 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei legi, la formatiunea de evidenta a populatiei,
de la locul de domiciliu, pentru transcrierea acestuia din fisa personala de
evidenta.
Art. 48
Ministerul de Interne impreuna cu Departamentul pentru Administratie
Publica Locala, Ministerul Justitiei si cu Ministerul Afacerilor Externe vor
elabora, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
norme metodologice pentru stabilirea continutului, fluxului documentelor si a
nomenclatoarelor unitare, care sa asigure tinerea in actualitate a evidentei si
Registrului permanent de evidenta a populatiei.
Art. 49
Organizarea activitatii de eliberare a cartilor de identitate, procedura de
preschimbare esalonata a buletinelor de identitate actuale, precum si aspectele
privind termenele de valabilitate a acestora se vor stabili prin hotarare a
Guvernului.
Art. 50
La data intrarii in vigoare a prezentei legi, Legea nr. 5/1971 cu privire
la actele de identitate ale cetatenilor romani, precum si procedura schimbarii
domiciliului si a resedintei si orice alte dispozitii contrare se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 11 septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
p. PRESEDINTELE SENATUI
DAN VASILIU