ORDONANTA Nr. 84 din 30 august 2001
privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare
de evidenta a persoanelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 544 din 1 septembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. IV.4 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor, denumite in
continuare servicii publice comunitare, se organizeaza la nivelul consiliilor
locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, precum si la nivelul
consiliilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
(2) Serviciile publice comunitare asigura intocmirea, pastrarea, evidenta
si eliberarea, in sistem de ghiseu unic, a actelor de stare civila, cartilor de
identitate, cartilor de alegator, listelor electorale permanente, permiselor de
conducere si certificatelor de inmatriculare a autovehiculelor, precum si
eliberarea pasapoartelor simple.
Art. 2
Coordonarea si controlul metodologic al serviciilor publice comunitare se
asigura in mod unitar de Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor,
denumit in continuare Inspectorat.
Art. 3
Serviciile publice comunitare si Inspectoratul coopereaza cu institutiile
abilitate din domeniul ordinii publice, sigurantei si apararii nationale,
conform legii.
CAP. 2
Servicii publice comunitare de evidenta a persoanelor
Art. 4
(1) Se infiinteaza, in subordinea consiliilor locale ale comunelor,
oraselor si municipiilor, servicii publice comunitare locale de evidenta a
persoanelor, denumite in continuare servicii publice comunitare locale, prin
reorganizarea compartimentelor de stare civila din aparatul propriu al
consiliilor locale si a formatiunilor locale de evidenta a populatiei din
structura Ministerului de Interne.
(2) Servicii publice comunitare locale se infiinteaza si in sectoarele
municipiului Bucuresti prin reorganizarea compartimentelor de stare civila din
aparatul propriu al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti,
precum si a activitatii de evidenta a populatiei din structura Serviciului de
evidenta informatizata a persoanei al municipiului Bucuresti din structura
Ministerului de Interne.
Art. 5
Serviciile publice comunitare locale au urmatoarele atributii principale:
a) elibereaza, in sistem de ghiseu unic, certificatele de stare civila,
cartile de identitate, cartile de alegator, pasapoartele simple, permisele de
conducere si certificatele de inmatriculare a autovehiculelor;
b) inregistreaza actele si faptele de stare civila, precum si mentiunile si
modificarile intervenite in statutul civil, in domiciliul si resedinta
persoanei, in conditiile legii;
c) intocmesc si pastreaza registrele de stare civila, in conditiile legii;
d) intocmesc, completeaza, rectifica, anuleaza sau reconstituie actele de
stare civila, precum si orice mentiuni facute pe actele de stare civila si pe
actele de identitate, in conditiile legii;
e) constituie, actualizeaza si administreaza Registrul local de evidenta a
persoanei, care contine datele de identificare si de adresa ale cetatenilor
avand domiciliul in raza de competenta teritoriala a serviciului public
comunitar local respectiv;
f) furnizeaza, in conditiile legii, datele de identificare si de adresa ale
persoanei catre autoritatile si institutiile publice centrale, judetene si
locale, agentii economici si catre cetateni;
g) intocmesc listele electorale permanente;
h) constata contraventiile si aplica sanctiuni, in conditiile legii;
i) primesc cererile si documentele necesare in vederea eliberarii
pasapoartelor simple, permiselor de conducere si certificatelor de
inmatriculare a autovehiculelor si le inainteaza, dupa caz, serviciilor publice
comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor, respectiv serviciilor
abilitate cu evidenta si producerea permiselor de conducere si a certificatelor
de inmatriculare;
j) primesc pasapoartele simple, permisele de conducere si certificatele de
inmatriculare a autovehiculelor, intocmite de serviciile publice comunitare
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, pe care le elibereaza
solicitantilor;
k) tin registrele de evidenta pentru fiecare categorie de documente
eliberate.
Art. 6
(1) Se infiinteaza, in subordinea consiliilor judetene, servicii publice
comunitare judetene de evidenta a persoanelor, denumite in continuare servicii
publice comunitare judetene, prin reorganizarea serviciilor de stare civila din
aparatul propriu al consiliilor judetene, precum si a birourilor de evidenta a
populatiei si regim permise de conducere si certificate de inmatriculare din
cadrul serviciilor judetene de evidenta informatizata a persoanei din structura
Ministerului de Interne.
(2) Se infiinteaza, in subordinea Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor al municipiului
Bucuresti prin reorganizarea serviciului de stare civila din aparatul propriu
al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, precum si a sectoarelor de
evidenta a populatiei si regim permise de conducere si certificate de
inmatriculare a autovehiculelor din cadrul Serviciului de evidenta
informatizata a persoanei al municipiului Bucuresti din structura Ministerului
de Interne.
(3) Serviciile publice comunitare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti,
functioneaza ca institutii publice de interes judetean, respectiv municipal, cu
personalitate juridica.
Art. 7
Serviciile publice comunitare judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, indeplinesc urmatoarele atributii principale:
a) constituie, actualizeaza si valorifica Registrul judetean de evidenta a
persoanei si Registrul judetean de evidenta a permiselor de conducere si
certificatelor de inmatriculare a autovehiculelor;
b) coordoneaza si controleaza metodologic activitatea serviciilor publice
comunitare locale;
c) controleaza modul de gestionare si de intocmire a registrelor de stare
civila si a listelor electorale permanente de alegator;
d) asigura producerea si emiterea certificatelor de stare civila, a
cartilor de identitate, a permiselor de conducere si a certificatelor de
inmatriculare a autovehiculelor, precum si a cartilor de alegator;
e) monitorizeaza si controleaza modul de respectare a prevederilor legale
in domeniul asigurarii protectiei datelor referitoare la persoana;
f) gestioneaza resursele materiale si de dotare necesare activitatii
proprii;
g) tin evidenta si pastreaza registrele de stare civila, exemplarul 2, si
efectueaza mentiuni pe acestea, conform comunicarilor primite.
Art. 8
Organizarea si functionarea ghiseului unic se realizeaza in mod unitar, pe
baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului administratiei
publice.
Art. 9
(1) Personalul formatiunilor locale de evidenta a populatiei, respectiv al
formatiunilor de evidenta a populatiei din cadrul Serviciului de evidenta
informatizata a persoanei al municipiului Bucuresti din structura Ministerului
de Interne, care se preia de serviciile publice comunitare locale, judetene,
respectiv al municipiului Bucuresti, se considera transferat in interesul
serviciului.
(2) Salarizarea personalului din serviciile publice comunitare, locale,
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, se stabileste potrivit
reglementarilor legale in vigoare.
(3) Structura organizatorica, statul de functii, numarul de personal si
regulamentul de organizare si functionare a serviciilor publice comunitare
locale judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, se stabilesc prin
hotarare a consiliilor locale, respectiv a consiliilor judetene si a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, cu avizul Inspectoratului.
(4) Activitatea serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor
este coordonata de secretarul general al judetului si al municipiului
Bucuresti, respectiv de secretarul municipiului, sectorului municipiului
Bucuresti, orasului si comunei.
Art. 10
Pentru aplicarea unitara a prevederilor legale la nivelul unitatilor
administrativ-teritoriale Guvernul va aproba metodologia privind criteriile de
dimensionare a numarului de functii din aparatul serviciilor publice
comunitare, constituirea patrimoniului si managementul resurselor umane,
financiare si materiale.
CAP. 3
Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor
Art. 11
(1) Se organizeaza Inspectoratul, organ de specialitate al administratiei
publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului
Administratiei Publice, prin reorganizarea Directiei generale de evidenta
informatizata a persoanei - Directia de evidenta a populatiei si a Serviciului
central de regim permise de conducere si certificate de inmatriculare din
structura Ministerului de Interne.
(2) Inspectoratul are sediul in municipiul Bucuresti, str. Obcina Mare nr.
2, sectorul 6.
Art. 12
Inspectoratul asigura punerea in aplicare, intr-o conceptie unitara, a
legislatiei in vigoare in domeniul evidentei persoanei si a programelor de
reforma privind modernizarea relatiilor dintre administratia publica centrala
si locala si cetatean, precum si integrarea informationala a sistemelor de
stocare si prelucrare a datelor referitoare la persoane.
Art. 13
In realizarea obiectivelor sale Inspectoratul indeplineste urmatoarele
functii:
a) de strategie, prin care se fundamenteaza directiile de dezvoltare a
evidentei persoanei, se elaboreaza si se pun in aplicare programe de reforma
pentru optimizarea fluxului de actualizare si de valorificare a datelor
referitoare la persoana, la cresterea calitatii serviciilor prestate pentru
cetatean si perfectionarea mijloacelor utilizate pentru stocarea si prelucrarea
datelor;
b) de reglementare, prin care se asigura elaborarea actelor normative
necesare in vederea armonizarii cu legislatia comunitara, precum si a
instructiunilor, normelor si metodologiilor de lucru pentru serviciile publice
comunitare.
c) de autoritate de stat, prin care se urmareste modul de aplicare si
respectare a reglementarilor legale in domeniul actualizarii, administrarii,
valorificarii, utilizarii si protectiei datelor referitoare la persoane, precum
si in domeniul eliberarii actelor de stare civila, actelor de identitate,
permiselor de conducere, certificatelor de inmatriculare a autovehiculelor si a
intocmirii listelor electorale permanente;
d) de sprijin, indrumare si control metodologic a activitatilor serviciilor
publice comunitare.
Art. 14
Inspectoratul are urmatoarele atributii principale:
a) raspunde de punerea in aplicare a reglementarilor legale in domeniul
evidentei persoanelor si starii civile, schimbarii numelui pe cale
administrativa, permiselor de conducere si certificatelor de inmatriculare;
b) elaboreaza normele si metodologiile de lucru utilizate de serviciile
publice comunitare de evidenta a persoanelor;
c) administreaza Registrul permanent de evidenta a persoanelor care contine
datele de identificare si de adresa ale intregii populatii a tarii, precum si
imaginile posesorilor de carte de identitate;
d) administreaza Registrul national de evidenta a permiselor de conducere
si certificatelor de inmatriculare;
e) furnizeaza, in conditiile legii, date de identificare a persoanei,
solicitate de autoritati si institutii publice, agenti economici si de alte
persoane juridice pentru derularea unor actiuni de interes general reglementate
prin acte normative;
f) asigura compatibilitatea sistemelor informationale care stocheaza si
prelucreaza date referitoare la persoana;
g) raspunde de punerea in aplicare, impreuna cu celelalte institutii
abilitate, a reglementarilor privind confidentialitatea si protectia datelor
referitoare la persoana;
h) asigura suportul tehnic pentru mentinerea in functiune si dezvoltarea
Sistemului national informatic de evidenta a persoanelor si a Sistemului
national informatic de evidenta a permiselor de conducere si certificatelor de
inmatriculare a autovehiculelor;
i) colaboreaza cu celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale pentru constituirea unor registre permanente, potrivit legii.
Art. 15
Pentru indeplinirea functiilor si a atributiilor ce ii revin Inspectoratul
colaboreaza cu ministerele si cu alte organe ale administratiei publice
centrale, potrivit prevederilor legale in vigoare.
Art. 16
Inspectoratul gestioneaza Sistemul national informatic de evidenta a persoanelor
si Sistemul national informatic de evidenta a permiselor de conducere si
certificatelor de inmatriculare a autovehiculelor, impreuna cu alte institutii
abilitate.
Art. 17
(1) Inspectoratul este condus de un inspector general cu rang de secretar
de stat, ajutat de un inspector general adjunct cu rang de subsecretar de stat,
numiti prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului
administratiei publice.
(2) In indeplinirea atributiilor legale inspectorul general emite decizii.
(3) Inspectorul general este ordonator secundar de credite.
(4) Inspectoratul are un secretar general, functionar public de conducere,
numit prin concurs sau examen, potrivit legii, ale carui atributii se stabilesc
prin Regulamentul de organizare si functionare a Inspectoratului.
Art. 18
(1) Personalul Directiei de evidenta a populatiei si al Serviciului central
de regim permise de conducere si certificate de inmatriculare din structura
Ministerului de Interne va fi transferat la Inspectorat in mod esalonat, pe
baza unui program aprobat prin hotarare a Guvernului.
(2) Salarizarea personalului civil si militar din cadrul Inspectoratului se
va face potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Art. 19
Regulamentul de organizare si functionare a Inspectoratului se aproba prin
hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, la propunerea Ministerului Administratiei Publice.
CAP. 4
Asigurarea financiara si materiala
Art. 20
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale serviciilor publice
comunitare se asigura din venituri extrabugetare si din subventii de la
bugetele locale, judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, dupa caz.
(2) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Inspectoratului se
asigura din venituri extrabugetare si din subventii de la bugetul de stat.
Art. 21
Inspectoratul, respectiv serviciile publice comunitare, gestioneaza in
regim extrabugetar, conform legii, veniturile incasate din activitatile de
eliberare a documentelor, prin valorificarea formularelor utilizate in procesul
de eliberare a acestora si prin furnizarea, in conditiile legii, a datelor
referitoare la persoana, precum si din donatii si din sponsorizari.
Art. 22
Taxele de eliberare a documentelor si de furnizare a datelor din registrele
administrate de serviciile publice comunitare si de Inspectorat sunt unice
pentru intregul teritoriu national si se aproba prin ordin al ministrului
administratiei publice, la propunerea Inspectoratului, in conditiile legii.
Art. 23
Materiile prime necesare in vederea producerii documentelor, tipariturile
speciale si tehnica de calcul utilizate in activitatea de evidenta a persoanei
se achizitioneaza de Inspectorat, in conditiile legii.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 24
Bunurile mobile si imobile, proprietate publica sau privata a statului,
aflate in administrarea Ministerului de Interne, destinate activitatilor
reglementate prin prezenta ordonanta, trec, dupa caz, in administrarea
Ministerului Administratiei Publice sau in folosinta comuna a Ministerului
Administratiei Publice si Ministerului de Interne.
Art. 25
In unitatile administrativ-teritoriale in care nu functioneaza formatiuni
de evidenta informatizata a persoanei serviciile publice comunitare locale se
organizeaza esalonat, o data cu dotarea si asigurarea resurselor necesare,
potrivit legii.
Art. 26
(1) Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2002.
(2) Pe aceeasi data se abroga orice dispozitie contrara prezentei
ordonante.
(3) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante prevederile actelor
normative prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta
se modifica in mod corespunzator.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministru de interne,
Abraham Pavel,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand actele normative care se modifica corespunzator prevederilor
prezentei ordonante
1. Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice,
republicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 49 din 28 iunie 1984, cu
modificarile si completarile ulterioare
2. Decretul nr. 975/1968 cu privire la nume, publicat in Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 136 din 29 octombrie 1968
3. Legea nr. 40/1990 privind organizarea si functionarea Ministerului de Interne,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 146 din 18 decembrie
1990, cu modificarile si completarile ulterioare
4. Legea cetateniei romane nr. 21/1991, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 98 din 6 martie 2000
5. Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 16 iulie
1992, cu modificarile si completarile ulterioare
6. Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 16 iulie 1992, cu
modificarile si completarile ulterioare
7. Legea nr. 46/1996 privind pregatirea populatiei pentru aparare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 120 din 11 iunie
1996, cu modificarile si completarile ulterioare
8. Legea nr. 105/1996 privind evidenta populatiei si cartea de identitate,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 30 septembrie
1996, cu modificarile si completarile ulterioare
9. Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 282 din 11 noiembrie 1996, cu
modificarile si completarile ulterioare
10. Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor in
Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 226 din 30
august 1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 216/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare
11. Regulamentul pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966 privind
circulatia pe drumurile publice si pentru stabilirea si sanctionarea
contraventiilor in acest sector, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 229 din 21 mai 1999, cu modificarile si completarile ulterioare,
aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 772/1966.
12. Hotararea Guvernului nr. 111/1997 privind forma si continutul cartii de
identitate, ale cartii de imobil si ale fisei de evidenta a populatiei,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 71 din 21 aprilie
1997, cu modificarile ulterioare
13. Hotararea Guvernului nr. 112/1997 privind organizarea activitatii de
eliberare a cartilor de identitate, procedura de preschimbare esalonata a
buletinelor de identitate actuale, precum si aspectele privind termenele de
valabilitate a acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 71 din 21 aprilie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare
14. Hotararea Guvernului nr. 113/1997 privind continutul, actualizarea si
valorificarea datelor din Registrul permanent de evidenta a populatiei,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 71 din 21 aprilie
1997, cu modificarile si completarile ulterioare
15. Hotararea Guvernului nr. 697/2000 privind cartea de alegator, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 397 din 24 august 2000
16. Hotararea Guvernului nr. 720/2000 privind listele electorale
permanente, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 402 din
28 august 2000.