HOTARARE Nr. 697 din 17 august 2000
privind cartea de alegator
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 397 din 24 august 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 14
alin. (2) si ale art. 83 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea
Camerei Deputatilor si a Senatului, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si ale art. 23 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2000 nr. 76/2000,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Cartea de alegator este documentul pe baza caruia cetatenii inscrisi in
listele electorale permanente isi executa dreptul de vot.
(2) Cetatenii romani aflati in strainatate pot vota si fara carte de
alegator.
(3) Cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, inscrisi in listele
electorale permanente, pot vota in tara pe baza pasaportului.
Art. 2
Cartea de alegator se intocmeste de Ministerul de Interne, prin formatiunile
de evidenta informatizata a persoanei la care este arondata localitatea, pentru
toti alegatorii inscrisi in listele electorale permanente ale localitatii in
care domiciliaza.
Art. 3
(1) Cartile de alegator sunt valabile pentru toate consultarile electorale,
potrivit numarului de scrutine prevazut in cuprinsul lor.
(2) Numarul fiecarui scrutin din cartea de alegator se aproba prin hotarare
a Guvernului, o data cu stabilirea datei alegerilor.
Art. 4
(1) Cartea de alegator contine urmatoarele informatii: numele si prenumele
alegatorului, codul numeric personal, domiciliul, seria si numarul cartii de
identitate, fotografia color, codul formatiunii emitente, seria si numarul
cartii de alegator si data emiterii.
(2) Modelul cartii de alegator este prevazut in anexa nr. 1.
Art. 5
Fiecare alegator primeste o singura carte de alegator. Cartea de alegator
nu este transmisibila, se pastreaza si se foloseste numai de catre titular.
Art. 6
(1) Cartea de alegator se editeaza de Ministerul de Interne si se
elibereaza titularului pe baza actului de identitate, prin formatiunile de
evidenta informatizata a persoanei.
(2) Pentru cetatenii cu drept de vot, posesori ai buletinului de
identitate, cartile de alegator se elibereaza concomitent cu cartile de
identitate, in conditiile legii.
Art. 7
Ministerul de Interne organizeaza actiunea de eliberare a cartilor de
alegator, scop in care aduce la cunostinta publica, prin orice mijloc de
publicitate, sediul formatiunii de evidenta informatizata a persoanei, la care
este arondata localitatea respectiva, precum si programul stabilit.
Art. 8
(1) Eliberarea cartii de alegator se face pe baza actului de identitate,
sub semnatura titularului, de catre:
a) formatiunea de evidenta informatizata a persoanei, la care este arondata
localitatea de domiciliu;
b) formatiunea de evidenta informatizata a persoanei, la care este arondata
localitatea de resedinta a titularului. In acest scop solicitantul adreseaza
sefului formatiunii de evidenta informatizata a persoanei o cerere, care va
contine datele de identificare: numele si prenumele, domiciliul, seria si
numarul actului de identitate, codul numeric personal. Acesta solicita sefului
formatiunii de evidenta informatizata a persoanei, la care este arondata
localitatea de domiciliu, trimiterea cartii de alegator;
c) biroul electoral al sectiei de votare din localitatea in care alegatorul
isi exercita dreptul de vot, pentru cartile de alegator neridicate. In acest
scop cartile de alegator neridicate si tabelele de evidenta a acestora se
predau de catre formatiunea de evidenta informatizata a persoanei, primarilor,
respectiv primarilor sectoarelor municipiului Bucuresti, cu 3 zile inainte de
data alegerilor, pe baza de proces-verbal, potrivit modelului prezentat in
anexa nr. 2. Primarul le va preda presedintilor sectiilor de votare pe baza de
proces-verbal. Presedintele sectiei de votare le va elibera alegatorilor in
ziua votarii.
(2) Pentru distribuirea cartilor de alegator, formatiunile de evidenta
informatizata a persoanei sunt sprijinite, la nevoie, de formatiunile de ordine
publica din cadrul inspectoratelor judetene de politie, Directia Generala de
Politie a Municipiului Bucuresti, precum si de alte structuri ale Ministerului
de Interne.
(3) In situatia in care se organizeaza al doilea tur de scrutin ori in
cazul balotajului, presedintele sectiei de votare preda primarului, pe baza de
proces-verbal, cartile de alegator neridicate, inclusiv tabelele de evidenta a
acestora. Primarul are obligatia de a asigura pastrarea lor in conditii de
siguranta. Cu 24 de ore inaintea celui de-al doilea tur de scrutin primarul
preda documentele respective presedintelui sectiei de votare in aceleasi
conditii.
(4) Cartile de alegator neridicate de la sectiile de votare, impreuna cu
procesul-verbal prevazut in anexa nr. 2 si cu tabelele de evidenta a acestora
se restituie formatiunilor de evidenta informatizata a persoanei, de catre
primari, in termen de 5 zile de la incheierea votarii.
Art. 9
(1) In cazul pierderii, distrugerii, deteriorarii sau furtului cartii de
alegator, formatiunea de evidenta informatizata a persoanei elibereaza, la
cerere si pe baza declaratiei pe propria raspundere a solicitantului, un
duplicat.
(2) Formatiunea de evidenta informatizata a persoanei face mentiunea
privind eliberarea duplicatului in tabelul de evidenta a cartii de alegator.
(3) Pentru cetatenii care voteaza pe baza duplicatului cartii de alegator
se face precizarea la rubrica "Mentiuni" din lista electorala
permanenta.
(4) Cartea de alegator declarata pierduta, furata, distrusa sau deteriorata
este nula de drept. Utilizarea unei astfel de carti de alegator se pedepseste
conform legii.
Art. 10
(1) Persoanelor cu drept de vot, in cazul in care li se elibereaza o noua
carte de identitate, li se va elibera si o noua carte de alegator, potrivit
datelor inscrise in noua carte de identitate.
(2) In situatia eliberarii unei noi carti de alegator, cea veche se
anuleaza si se retine la formatiunea de evidenta informatizata a persoanei care
a emis noua carte, facand mentiune despre aceasta in tabelul de evidenta a
eliberarii cartilor de alegator si in lista electorala permanenta.
Art. 11
Cartile de alegator anulate se distrug de formatiunea de evidenta
informatizata a persoanei, anual, incheindu-se in acest scop un proces-verbal.
Art. 12
Evidenta cartilor de alegator si a duplicatelor eliberate se tine de catre
Ministerul de Interne la formatiunile de evidenta informatizata a persoanei. In
acest scop formatiunile de evidenta informatizata a persoanei intocmesc
tabelele "Evidenta eliberarii cartilor de alegator", potrivit
modelului prevazut in anexa nr. 3.
Art. 13
Sesizarile privitoare la datele inscrise in cartile de alegator se
solutioneaza cu respectarea prevederilor art. 12 din Legea nr. 68/1992 pentru
alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, cu modificarile si completarile
ulterioare, care se aplica in mod corespunzator.
Art. 14
In vederea exercitarii dreptului de vot posesorii cartilor de alegator vor
prezenta si actul de identitate.
Art. 15
(1) Pentru efectuarea cheltuielilor privind editarea, actualizarea si
distribuirea cartilor de alegator, aferente alegerilor parlamentare si prezidentiale
din anul 2000, se aproba suplimentarea bugetului Ministerului de Interne cu
suma de 33 miliarde lei din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia
Guvernului, din care: 3,23 miliarde lei la titlul "Cheltuieli de
personal", 15,47 miliarde lei la titlul "Cheltuieli materiale si
servicii", 14,3 miliarde lei la titlul "Cheltuieli de capital".
(2) Achizitia hartiei, a materialelor consumabile si a echipamentelor
necesare in vederea prelucrarii datelor si editarii cartilor de alegator se
efectueaza centralizat, de catre Ministerul de Interne, prin Directia generala
de evidenta informatizata a persoanei, dintr-o singura sursa, cu aplicarea
prevederilor legale privind achizitiile publice.
(3) Sumele puse la dispozitie Ministerului de Interne potrivit alin. (1),
ramase neutilizate, se restituie la bugetul de stat in vederea reintregirii
Fondului de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, in termen de cel mult 30
zile de la data publicarii rezultatului alegerilor in Monitorul Oficial al
Romaniei, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2000.
Art. 16
Cartile de alegator intocmite conform Hotararii Guvernului nr. 729/1992
privind organizarea activitatii de intocmire si eliberare a cartii de alegator,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 325 din 14 decembrie
1992, cu modificarile ulterioare, si Hotararii Guvernului nr. 758/1993 pentru
aprobarea Metodologiei privind intocmirea si eliberarea cartilor de alegator,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 31 din 1 februarie
1994, cu modificarile ulterioare, sunt declarate nule, iar cele aflate in
pastrarea primariilor se predau pentru topire agentilor economici specializati,
in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 17
(1) Pentru alegerile parlamentare si prezidentiale din anul 2000 Ministerul
de Interne asigura intocmirea si eliberarea cartilor de alegator numai pentru
cetatenii posesori ai cartii de identitate.
(2) Cetatenii care nu detin carte de identitate, respectiv carte de
alegator, isi vor exercita dreptul de vot, dupa caz, pe baza buletinului de
identitate, a adeverintei care tine loc de buletin de identitate, pasaportului
diplomatic sau de serviciu ori a carnetului de serviciu militar.
Art. 18
Ministerul Finantelor este autorizat sa introduca modificarile
corespunzatoare in bugetul Ministerului de Interne si in bugetul de stat pe
anul 2000.
Art. 19
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Ministrul functiei publice,
Vlad Rosca
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
MODELUL CARTII DE ALEGATOR
- Fata -
______________________________________________________________
| ROMANIA |
| CARTE DE ALEGATOR |
| FOTO COLOR |
| Nume: Popescu |
| Prenume: Ion |
| C.N.P. 1670897150011 DB 900 |
| C.I. seria DD nr. 123456 000011 |
| Domiciliu: 09.06.2000 |
| Mun Bucuresti, sector 5 |
| Str. Iuliu Maniu, nr. 67, bl. 6p, Sc. 1, ap. 55 |
|______________________________________________________________|
- Verso -
Se utilizeaza incepand cu alegerile generale din anul 2000
_______________________________________________________________
| Scrutin nr. 1 | Scrutin nr. 2 | Scrutin nr. 3 | Scrutin nr. 4 |
| | | | |
| Data ........ | Data ........ | Data ........ | Data ........ |
|_______________|_______________|_______________|_______________|
| Scrutin nr. 5 | Scrutin nr. 6 | Scrutin nr. 7 | Scrutin nr. 8 |
| | | | |
| Data ........ | Data ........ | Data ........ | Data ........ |
|_______________|_______________|_______________|_______________|
| Se utilizeaza pentru alegerile partiale |
|_______________________________________________________________|
| Scrutin nr. 9 | Scrutin nr. 10| Scrutin nr. 11| Scrutin nr. 12|
| | | | |
| Data ........ | Data ........ | Data ........ | Data ........ |
|_______________|_______________|_______________|_______________|
- Dimensiuni: 105 mm lungime x 74 mm latime
- Continut fata: nume, prenume, cod numeric personal, seria si numarul
cartii de identitate, domiciliul, foto color, codul formatiunii emitente,
numarul cartii de alegator, data emiterii
- Continut spate: caroiaj cu 12 scrutinuri pentru aplicarea stampilei de
vot si datei
- Nota: pentru duplicat, se face mentiunea corespunzatoare pe cartea de
alegator
ANEXA 2
- model -
Antet emitent (predator)
Nr. ......... din ..............
PROCES-VERBAL
DE PREDARE-PRIMIRE
Subsemnatul ...................... reprezentand
..........................., si subsemnatul .......................
reprezentand ..........................., am procedat la predarea, respectiv
primirea cartilor de alegator neridicate si a tabelului privind evidenta
eliberarii cartilor de alegator, in baza prevederilor din Legea nr. 68/1992
pentru alegerea Camerei Deputatilor si Senatului, cu modificarile si
completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:
- pentru sectia de votare nr. ...........
- numar de carti de alegator neridicate ............
- evidenta eliberarii C.A. ....... file
- pentru sectia de votare nr. ...........
- numar de carti de alegator neridicate ............
- evidenta eliberarii C.A. ....... file
- pentru sectia de votare nr. ...........
- numar de carti de alegator neridicate ............
- evidenta eliberarii C.A. ....... file
- pentru sectia de votare nr. ...........
- numar de carti de alegator neridicate ............
- evidenta eliberarii C.A. ....... file
- pentru sectia de votare nr. ...........
- numar de carti de alegator neridicate ............
- evidenta eliberarii C.A. ....... file
- pentru sectia de votare nr. ...........
- numar de carti de alegator neridicate ............
- evidenta eliberarii C.A. ....... file
- pentru sectia de votare nr. ...........
- numar de carti de alegator neridicate ............
- evidenta eliberarii C.A. ....... file
- pentru sectia de votare nr. ...........
- numar de carti de alegator neridicate ............
- evidenta eliberarii C.A. ....... file
Procesul-verbal s-a intocmit in 2 exemplare, din care fiecare parte a
primit cate unul.
Am predat Am primit
.................... .................
ANEXA 3
- model -
pag. nr. .........
Judetul .............. |__|__|
Circumscriptia electorala nr. |__|__|__|
Municipiul/Orasul/Comuna ..................
Sectia de votare nr. |__|__|__| Denumirea ............
Tabel privind evidenta eliberarii cartilor de alegator
Sat/Str. ...
________________________________________________________________________
|Nr. |Numele si| Serie si | Domiciliul | Data |Semnatura |Observatii|
|crt.|prenumele|numar C.I.|(numar, bloc, |inmanarii|de primire| |
| | | | scara, etaj, | | | |
| | | | apartament, | | | |
| | | | sector) | | | |
|____|_________|__________|______________|_________|__________|__________|
|____|_________|__________|______________|_________|__________|__________|
|____|_________|__________|______________|_________|__________|__________|
|____|_________|__________|______________|_________|__________|__________|
|____|_________|__________|______________|_________|__________|__________|
|____|_________|__________|______________|_________|__________|__________|
|____|_________|__________|______________|_________|__________|__________|
|____|_________|__________|______________|_________|__________|__________|
|____|_________|__________|______________|_________|__________|__________|
|____|_________|__________|______________|_________|__________|__________|
|____|_________|__________|______________|_________|__________|__________|
Sef formatiune de evidenta informatizata a persoanei, Intocmit,