ORDIN
Nr. 1012 din 22 aprilie 2005
privind aprobarea Regulamentului-cadru pentru organizarea examenului de
promovare in clasa a functionarilor publici, incadrati pe functii publice cu
nivel de studii inferior, care absolvesc o forma de invatamant superior de
lunga sau de scurta durata in specialitatea in care isi desfasoara activitatea
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 396 din 11 mai 2005
Avand in vedere prevederile art. 20 alin. (1) lit. d) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile
ulterioare, ale art. 12 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale
functionarilor publici pentru anul 2005, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 76/2005,
in temeiul art. 19 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, republicata, cu
modificarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici emite prezentul
ordin.
Art. 1
Se aproba Regulamentul-cadru pentru organizarea examenului de promovare in
clasa a functionarilor publici, incadrati pe functii publice cu nivel de studii
inferior, care absolvesc o forma de invatamant superior de lunga sau de scurta
durata in specialitatea in care isi desfasoara activitatea, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
(1) La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 207/2005 privind
aprobarea Regulamentului-cadru pentru organizarea examenului de promovare in
clasa a functionarilor publici, incadrati pe functii publice cu nivel de studii
inferior, care absolvesc in cursul anului 2005 o forma de invatamant superior
de lunga sau de scurta durata in specialitatea in care isi desfasoara
activitatea, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 191 din 7
martie 2005.
(2) Examenele de promovare aflate in desfasurare la data intrarii in
vigoare a prezentului ordin se vor finaliza potrivit prevederilor Ordinului
presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 207/2005.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici,
Jozsef Birtalan
ANEXA 1
REGULAMENT-CADRU
pentru organizarea examenului de promovare in clasa a functionarilor publici,
incadrati pe functii publice cu nivel de studii inferior, care absolvesc o
forma de invatamant superior de lunga sau de scurta durata in specialitatea in
care isi desfasoara activitatea
SECTIUNEA 1
Activitati premergatoare desfasurarii examenului
Art. 1
(1) La examenul de promovare in clasa a functionarilor publici pot
participa functionarii publici incadrati pe functii publice cu nivel de studii
inferior, care au absolvit o forma de invatamant superior de lunga sau de
scurta durata in specialitatea in care isi desfasoara activitatea.
(2) Examenul de promovare in clasa se organizeaza de catre autoritatea sau
institutia publica in care isi desfasoara activitatea functionarii publici, in
conditiile prezentului regulament-cadru.
(3) Cu cel putin 30 de zile inainte de data organizarii examenului de
promovare in clasa, conducatorul autoritatii sau institutiei publice
organizatoare a acestuia are obligatia de a emite un act administrativ prin
care stabileste:
a) componenta comisiei de examen;
b) data sustinerii examenului;
c) bibliografia, pe baza propunerilor compartimentelor in care isi
desfasoara activitatea functionarii publici care participa la examen.
(4) Compartimentul de resurse umane are obligatia sa afiseze la sediul
autoritatii sau institutiei publice, cu 30 de zile inainte de data organizarii
examenului de promovare in clasa, data, ora, locul desfasurarii acestuia si
bibliografia.
(5) In cazul in care, din motive obiective, nu se pot respecta data si ora
desfasurarii examenului de promovare in clasa, compartimentul de resurse umane
are obligatia de a afisa la sediul autoritatii sau institutiei publice
modificarile intervenite in desfasurarea acestuia.
Art. 2
Functionarii publici incadrati pe functii publice cu nivel de studii
inferior, care au absolvit o forma de invatamant superior de lunga sau de
scurta durata in specialitatea in care isi desfasoara activitatea, trebuie sa
prezinte diploma de absolvire sau, dupa caz, adeverinta care sa ateste
absolvirea unei forme de invatamant superior de lunga ori de scurta durata,
precum si o cerere de inscriere la examenul de promovare in clasa, in termen de
10 zile de la data afisarii.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile membrilor si secretarului comisiei de examen
Art. 3
(1) Examenul de promovare in clasa consta in 3 etape, dupa cum urmeaza:
a) verificarea indeplinirii conditiilor prevazute la art. 1 alin. (1) si la
art. 2;
b) proba scrisa;
c) interviul.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a), comisia de examen va
verifica indeplinirea urmatoarelor conditii:
a) functionarul public sa fi absolvit o forma de invatamant superior de
lunga sau de scurta durata;
b) functionarul public sa fi absolvit o forma de invatamant superior de
lunga sau de scurta durata in specialitatea in care isi desfasoara activitatea;
c) functionarul public sa fi depus cererea de inscriere la examenul de
promovare in clasa, in termen de 10 zile de la data afisarii.
(3) Pot participa la probele prevazute la alin. (1) lit. b) si c)
functionarii publici admisi de comisia de examen, in conditiile prezentului
regulament-cadru.
Art. 4
(1) Probele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) si c) se noteaza cu
puncte de la 1 la 100.
(2) Proba scrisa consta in redactarea unei lucrari sau in rezolvarea unor
teste-grila in prezenta comisiei de examen.
(3) Promovarea fiecarei probe se face ca urmare a obtinerii punctajului
minim de 50 de puncte. Promovarea probei scrise este obligatorie pentru
sustinerea interviului. Punctajul final necesar pentru promovarea examenului
este de minimum 100 de puncte si se obtine prin cumularea punctajului obtinut
la fiecare dintre probele prevazute.
Art. 5
(1) Comisia de examen este formata din 3 functionari publici, dintre care
cel putin unul detine o functie publica de clasa I.
(2) Presedintele comisiei de examen este desemnat din randul membrilor,
prin actul administrativ de constituire a comisiei.
(3) Fiecare comisie de examen are un secretar de comisie, functionar public
din cadrul compartimentului de resurse umane sau cu atributii in acest domeniu,
prevazute in fisa postului, desemnat prin actul administrativ de constituire a
comisiei.
(4) Nu pot fi membri in comisia de examen persoanele care au calitatea de
sot, sotie, ruda sau afin pana la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre
candidati.
(5) Situatia de incompatibilitate poate fi sesizata de persoana in cauza,
de oricare dintre candidati, de conducatorul autoritatii sau institutiei
publice organizatoare a examenului de promovare in clasa sau de catre orice
alta persoana interesata. In acest caz conducatorul autoritatii sau institutiei
publice, potrivit prevederilor prezentului regulament-cadru, va constata
situatia de incompatibilitate si va lua masuri de inlocuire, in termen de doua
zile de la data sesizarii, a membrului respectiv cu o alta persoana care sa
indeplineasca conditiile cerute.
Art. 6
Comisiile de examen au urmatoarele atributii principale:
a) verifica indeplinirea conditiilor prevazute la art. 1 alin. (1) si la
art. 2 si afiseaza la sediu, cu mentiunea "Admis" sau
"Respins", lista functionarilor publici care pot participa la examen,
cu maximum 5 zile inainte de data organizarii acestuia;
b) stabilesc subiectele pentru proba scrisa;
c) stabilesc planul interviului si realizeaza interviul;
d) noteaza fiecare proba a examenului;
e) transmit compartimentelor de resurse umane, prin secretarul comisiei,
rezultatele examenului, pentru a fi comunicate candidatilor.
Art. 7
Secretarul comisiei de examen are urmatoarele atributii principale:
a) vegheaza la respectarea procedurii de organizare si desfasurare a
examenului;
b) intocmeste, redacteaza si semneaza alaturi de comisia de examen intreaga
documentatie privind activitatea specifica a acesteia;
c) asigura transmiterea rezultatelor examenului compartimentelor de resurse
umane, pentru a fi comunicate candidatilor;
d) indeplineste orice sarcini specifice necesare pentru buna desfasurare a
examenului.
SECTIUNEA a 3-a
Procedura de desfasurare a examenului
Art. 8
(1) Subiectele pentru proba scrisa se stabilesc pe baza bibliografiei afisate,
astfel incat sa reflecte capacitatea de analiza si sinteza a candidatului, in
concordanta cu specialitatea in care functionarul public isi desfasoara
activitatea, respectiv cu studiile superioare absolvite.
(2) Comisia de examen stabileste doua seturi de subiecte pentru proba
scrisa si punctajele ce vor fi acordate pentru fiecare subiect, inainte cu doua
ore de inceperea acestei probe.
(3) Seturile de subiecte se semneaza de membrii si de secretarul comisiei
de examen.
(4) Durata probei scrise se stabileste de comisia de examen in functie de
gradul de dificultate si complexitate al subiectelor, dar nu poate depasi 3
ore.
(5) Iesirea din sala pe durata desfasurarii examenului atrage eliminarea
din examen, cu exceptia situatiilor de urgenta din care functionarii publici
pot fi insotiti de unul dintre membrii comisiei de examen sau de persoanele
care asigura supravegherea.
(6) La ora stabilita pentru inceperea probei scrise comisia de examen
prezinta candidatului seturile de subiecte si il invita sa extraga un plic cu
subiectele de examen.
(7) In incaperea in care are loc examenul, pe toata perioada derularii
acestuia, inclusiv a formalitatilor prealabile si a celor ulterioare
finalizarii probei, candidatilor nu le este permisa detinerea sau folosirea
vreunei surse de consultare ori a telefoanelor mobile sau a altor mijloace de
comunicare la distanta. Nerespectarea acestor dispozitii atrage eliminarea
candidatului din proba de examen.
Art. 9
(1) Interviul se sustine, de regula, in aceeasi zi, dar nu mai tarziu de 3
zile lucratoare de la data sustinerii probei scrise.
(2) Fiecare membru al comisiei de examen poate adresa intrebari
candidatului. Nu se pot adresa intrebari referitoare la opiniile politice ale
candidatului, activitatea sindicala, religie, etnie, sex, stare materiala si
origine sociala.
(3) Intrebarile si raspunsurile la interviu se consemneaza in anexa la
procesul-verbal intocmit de secretarul comisiei de examen, semnata de membrii
comisiei si de candidat.
Art. 10
(1) La finalizarea examenului de promovare in clasa se intocmeste un
proces-verbal care contine modul de desfasurare a celor doua probe si
rezultatele obtinute de candidati, semnat de membrii si de secretarul comisiei
de examen.
(2) Candidatul are acces, la solicitarea sa, la lucrarea individuala
redactata in cadrul probei scrise a examenului.
SECTIUNEA a 4-a
Notarea probelor si comunicarea rezultatelor
Art. 11
(1) Notarea probei scrise si a interviului se face, de regula, in termen de
24 de ore, dar nu mai tarziu de 3 zile de la data sustinerii probelor.
(2) Acordarea punctajului pentru fiecare proba se face pe baza mediei
aritmetice a punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei de examen.
(3) Se considera admis la examenul de promovare in clasa functionarul
public care a obtinut punctajul minim necesar promovarii.
(4) Punctajele obtinute, cu mentiunea "Admis" sau
"Respins", se comunica candidatilor prin afisare la sediul
autoritatii sau institutiei organizatoare a examenului de promovare in clasa,
in termen de 3 zile de la sustinerea interviului.
Art. 12
Functionarul public nemultumit de rezultatul examenului de promovare in
clasa se poate adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile
legii.
Art. 13
Functionarii publici declarati respinsi se pot prezenta la urmatorul examen
de promovare in clasa organizat de autoritatea sau institutia publica.
Art. 14
(1) Autoritatea sau institutia publica organizatoare a examenului de
promovare in clasa are obligatia de a transmite Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici rezultatele acestuia si solicitarea de transformare a
posturilor pentru functionarii publici admisi, in conformitate cu prevederile
art. 12 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind
reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor
publici pentru anul 2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
76/2005.
(2) Dupa primirea avizului de transformare a posturilor conducatorul
autoritatii sau institutiei publice are obligatia de a emite, in termen de 10
zile lucratoare, actul administrativ de numire in functia publica, cu
respectarea prevederilor art. 12 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 92/2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 76/2005.