ORDIN Nr. 1019
din 28 iulie 2009
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului finantelor publice si al ministrului întreprinderilor
mici si mijlocii, comertului si mediului de afaceri nr. 2.225/994/2009 pentru
aprobarea Conventiei privind implementarea programului „Prima casa" si a
Conventiei de garantare si pentru reglementarea unor masuri necesare pentru
aplicarea prevederilor art. 10 din anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr.
717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului „Prima
casa"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTREPRINDERILOR MICI SI MIJLOCII, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 526 din 30 iulie 2009
In vederea reglementării condiţiilor necesare
facilitării aplicării programului „Prima casă", aprobat prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării
programului „Prima casă",
având în vedere prevederile art. 1 alin. (6) şi (7) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, precum şi necesitatea creării
cadrului legal pentru aplicarea dispoziţiilor art. 10 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a
programului „Prima casă", cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 4 şi 24 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 717/2009, cu modificările ulterioare, al art. 10 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi
al art. 5 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 4/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi
Mediului de Afaceri, cu modificările ulterioare,
ministrul finanţelor publice şi ministrul
întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri emit prezentul ordin.
Art. I. - Ordinul ministrului finanţelor publice şi al
ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de
afaceri nr. 2.225/994/2009 pentru aprobarea Convenţiei privind implementarea
programului „Prima casă" şi a Convenţiei de garantare şi pentru reglementarea
unor măsuri necesare pentru aplicarea prevederilor art. 10 din anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a
programului „Prima casă", publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 469 din 7 iulie 2009, cu modificările ulterioare, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. După articolul
2 se introduce un nou articol, articolul 21, cu următorul cuprins:
„Art. 21. -In baza contractului de garantare
se înscrie în cartea funciară dreptul de ipotecă legală prevăzut la art. 1
alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele
măsuri în vederea implementării programului „Prima casă" şi se notează
interdicţia de vânzare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani de la data
achiziţionării acesteia şi interdicţia de grevare cu alte sarcini pe toată
durata finanţării."
2. La articolul 3,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Prin prezentul ordin, Ministerul
Finanţelor Publice, în numele statului român, acordă finanţatorilor, prin
reprezentanţii lor legali, un mandat special în vederea înscrierii ipotecii
prevăzute la art. 10 din normele de implementare a programului „Prima
casă", aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 717/2009, cu modificările ulterioare,
precum şi pentru efectuarea tuturor formalităţilor necesare pentru notarea
interdicţiilor în cartea funciară şi pentru depunerea cererii de radiere a
ipotecii şi interdicţiilor, în condiţiile convenţiei de garantare."
3. La anexa nr. 1, articolul 3 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 3. - FNGCIMM, în calitate de mandatar, are
următoarele obligaţii:
a) să comunice MFP lista finanţatorilor eligibili în
cadrul Programului;
b) să transmită propuneri de alocare pro-rata pe
finanţatori a plafonului de garantare stabilit la art. 2 lit. a) şi să evalueze
periodic, la fiecare 3 luni, gradul de realizare a acestor plafoane, propunând
eventuale realocări ale plafonului pe finanţatori;
c) să încheie convenţii de garantare cu finanţatorii
eligibili, conform modelului standard aprobat;
d) să predea MFP o copie certificată a convenţiilor de
garantare încheiate cu finanţatorii;
e) să emită şi să monitorizeze garanţiile în
condiţiile prevăzute în convenţiile şi contractele de garantare încheiate cu
finanţatorii;
f) să aprobe plata garanţiei numai în condiţiile
expres prevăzute în convenţiile şi contractele de garantare încheiate cu
finanţatorii;
g) să comunice MFP situaţia plăţilor de efectuat,
consolidată pe finanţatori, însoţită de deciziile de aprobare a cererilor de
plată;
h) să transmită organelor teritoriale ale Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, documentele necesare recuperării sumelor
achitate în contul garanţiilor acordate conform Programului, în condiţiile
prevăzute în cap. V al prezentei convenţii;
i) să transmită MFP rapoartele prevăzute în cap. III al
prezentei convenţii;
j) să solicite acordul MFP, în cazul în care decide să
suspende unilateral acordarea de garanţii în baza unora dintre convenţiile de
garantare ori să denunţe unele dintre acestea, cu prezentarea argumentelor care
au condus la această propunere;
k) să ţină o evidenţă a garanţiilor
acordate/promisiunilor de garantare emise în condiţiile Programului, distinctă
de evidenţa garanţiilor acordate în nume propriu;
l) să predea Finanţatorului cererea de radiere a
interdicţiei de vânzare, notată în cartea funciară în favoarea statului român,
reprezentat de către MFP, în condiţiile expirării termenului de 5 ani de la
data achiziţiei locuinţei, după obţinerea acordului MFP;
m) să predea Finanţatorului cererea de radiere a
dreptului de ipotecă legală de rang I şi a interdicţiei de grevare cu alte
sarcini pe toată durata finanţării şi, după caz, de vânzare, la data
rambursării integrale a finanţării garantate, la termen sau anticipată, după
obţinerea acordului MFP;
n) să predea Finanţatorului cererea de radiere a
dreptului de ipotecă legală de rang I şi a interdicţiei de grevare cu alte
sarcini pe toată durata finanţării, la respingerea plăţii în condiţiile expres
prevăzute în convenţia de garantare încheiată cu Finanţatorul, după obţinerea
acordului MFP;
o) să îndeplinească orice alte atribuţii care îi revin
în calitate de mandatar, necesare bunei desfăşurări a Programului, solicitate
de MFP;
p) să ţină evidenţa beneficiarilor în cadrul
Programului, asigurându-se că un beneficiar contractează un singur credit în
cadrul Programului."
4. Anexa nr. 2 se
modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. II. - Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Ministrul întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului
şi mediului de afaceri,
Constantin Niţă
ANEXĂ (Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 2.225/994/2009)
CONVENŢIE DE GARANTARE
pentru programul „Prima casă"
Incheiată între următoarele părţi:
Banca................................,
cu sediul social în ..............., telefon/fax.................., cod unic de
înregistrare........................, înmatriculată în registrul comerţului sub
nr................. şi la Registrul bancar sub nr.....................,
reprezentată de ......................, în calitate de................., şi
de......................, în calitate de................., denumită în
continuare Finanţator
şi
Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN,
împuternicit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind
unele măsuri în vederea implementării programului „Prima casă", în
calitate de mandatar al statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor
Publice, cu sediul social în Bucureşti, str. Ştefan Iulian nr. 38, sectorul 1,
înmatriculat în registrul comerţului sub nr. J40/10581/2001, cod unic de
înregistrare 14367083, înregistrat în Registrul general al IFN sub nr.
RG-PJR-41-110174 şi în Registrul special al IFN sub nr. RS-PJR-41-110030,
reprezentat de........................., în calitate
de........................, şi de....................., în calitate de.............................,
denumit în continuare Fond.
In scopul facilitării accesului persoanelor fizice la
achiziţia unei locuinţe prin contractarea de credite în cadrul programului
„Prima casă", denumit în continuare Programul, părţile convin încheierea
prezentei convenţii în următoarele condiţii:
CAPITOLUL I
Definiţii
Art. 1. - Noţiunile utilizate în prezenta convenţie au
următoarele semnificaţii:
a) Programul - programul „Prima casă",
aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri
în vederea implementării programului „Prima casă" şi detaliat prin normele
de implementare a programului „Prima casă", aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 717/2009, cu modificările ulterioare;
b) condiţiile Programului - criteriile de
eligibilitate ale beneficiarilor şi finanţatorilor, descrierea, acordarea,
monitorizarea şi plata garanţiei;
c) garanţie - angajament asumat de FNGCIMM, în
numele şi în contul statului, materializat într-un contract de garantare, care
acoperă pierderea suportată de Finanţator ca urmare a producerii riscului de
credit. Garanţia se include în plafonul de garantare în conformitate cu
clauzele prezentei convenţii;
d) plafon de garantare - suma maximă în limita
căreia Fondul garantează finanţările acordate de către Finanţator
beneficiarilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute la cap. III din prezenta
convenţie;
e) beneficiar- persoana fizică ce îndeplineşte
criteriile de eligibilitate şi condiţiile din normele de creditare ale
Finanţatorului, care solicită şi primeşte finanţare din partea acestuia,
garantată de FNGCIMM, în numele şi contul statului, în cadrul Programului;
f) Finanţator - bancă, inclusiv unităţile
teritoriale ale acesteia (sucursale, agenţii etc), care îndeplinesc criteriile
de eligibilitate şi acordă o finanţare unui beneficiar în cadrul Programului;
g) finanţare garantată (principalul) - credit de
maximum 60.000 euro sau echivalent lei la cursul de schimb al Băncii Naţionale
a României (BNR) valabil la data aprobării solicitării de garantare,
acordat în cadrul Programului, exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi
alte sume datorate de beneficiar în baza contractului de credit;
h) riscul de credit- neplata, parţială sau
integrală, de către beneficiar a finanţării garantate (principalului);
i) convenţie de garantare - documentul
contractual cadru, încheiat între Finanţator şi FNGCIMM, care cuprinde, în
principal, clauze privind drepturile şi obligaţiile părţilor, acordarea,
monitorizarea şi executarea garanţiilor;
j) solicitarea de garantare - documentul
standard întocmit de către una dintre unităţile Finanţatorului (sucursală,
agenţie etc), prin care se solicită FNGCIMM aprobarea garanţiei individuale şi
includerea acesteia în plafonul de garantare aprobat. Conţinutul documentului
este prezentat în anexa nr. 1 la prezenta convenţie;
k) contract de garantare - documentul
contractual încheiat între FNGCIMM, Finanţator şi beneficiar, în care se prevăd
condiţiile specifice de acordare şi plată a unei garanţii. Conţinutul
documentului este prezentat în anexa nr. 2 la prezenta convenţie;
l) valoarea garanţiei - valoarea menţionată în
contractul de garantare, al cărei nivel acoperă soldul finanţării garantate
(principalul), exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate
de beneficiar în baza contractului de credit;
m) perioada de valabilitate a garanţiei-
perioada de la data intrării în vigoare a garanţiei şi până la data încetării
răspunderii FNGCIMM, în numele şi în contul statului;
n) data încetării răspunderii FNGCIMM în numele şi
în contul statului - data rambursării integrale de către beneficiar a
finanţării garantate, la termen sau anticipată, data la care Ministerul
Finanţelor Publice plăteşte valoarea de executare a garanţiei sau data comunicării
respingerii cererii de plată a garanţiei în cazul nerespectării de către
Finanţator a obligaţiilor referitoare la plata garanţiei, în situaţiile expres
prevăzute în prezenta convenţie;
o) promisiune unilaterală de creditare -
documentul emis de Finanţator pe formularul din anexa nr. 3 la prezenta
convenţie, prin care acesta îşi exprimă disponibilitatea de a acorda o
finanţare unui beneficiar care, la data acordării, trebuie să se încadreze în
criteriile de eligibilitate ale Programului. Documentul are valabilitate pe
perioada de construcţie a locuinţei, dar nu mai mult de 18 luni;
p) promisiune de garantare - documentul emis de
FNGCIMM pe formularul din anexa nr. 4 la prezenta convenţie, prin care acesta
îşi exprimă intenţia de a garanta finanţarea care va fi acordată beneficiarului
de către Finanţator. Documentul are valabilitate pe perioada de construcţie a
locuinţei, dar nu mai mult de 18 luni;
q) comision de gestiune - suma achitată de
Finanţator pentru remunerarea activităţii de acordare şi administrare a
garanţiei;
r) comision unic de analiză - suma achitată de
Finanţator pentru remunerarea activităţii de analiză şi emitere a unei
promisiuni de garantare;
s) valoarea de executare a garanţiei - suma ce
urmează a fi plătită de către Ministerul Finanţelor Publice ca urmare a
producerii riscului de credit, egală cu soldul finanţării garantate;
t) cerere de plată - document prin care
Finanţatorul solicită plata valorii de executare a garanţiei, după
înregistrarea unei întârzieri la rambursarea principalului mai mare sau egală
cu 60 de zile. Conţinutul documentului este prezentat în anexa nr. 5 la
prezenta convenţie.
CAPITOLUL II
Obiectul convenţiei
Art. 2.1. - Obiectul prezentei convenţii îl constituie
garantarea de către Fond, în numele şi în contul statului, în mod direct,
expres, irevocabil şi necondiţionat, a obligaţiilor de rambursare a
finanţărilor acordate de Finanţator beneficiarilor care îndeplinesc condiţiile
de garantare prevăzute la art. 3.1 din prezenta convenţie şi condiţiile specifice
prevăzute în cadrul normelor interne de creditare ale finanţatorilor, în limita
unui plafon de garantare. Plafonul se alocă de către Fond, conform Hotărârii
Guvernului nr. 717/2009, cu modificările ulterioare, şi se comunică
Finanţatorului.
Art. 2.2. - In limita plafonului de garantare alocat,
Finanţatorul solicită Fondului acordarea de garanţii/emiterea de promisiuni de
garantare. Valoarea unei garanţii/promisiuni de garantare este de maximum
60.000 euro sau echivalentul în lei la cursul de schimb al BNR valabil la data
aprobării solicitării de garantare.
Art. 2.3. - Garanţiile acordate de Fond în baza acestei
convenţii sunt valabile pe întreaga durată a finanţării.
Art. 2.4. - Beneficiarii pot achiziţiona în cadrul
Programului următoarele tipuri de locuinţe:
a) locuinţă finalizată;
b) locuinţă care urmează să se construiască;
c) locuinţă aflată în faza de construcţie, denumită în
continuare construcţie la roşu.
CAPITOLUL III
Criterii de eligibilitate la acordarea garanţiei
Art. 3.1. - (1) Criterii de eligibilitate pentru
beneficiarii care achiziţionează locuinţe finalizate:
a) la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 60/2009 nu deţin în proprietate o locuinţă, individual sau în
comun, împreună cu soţii lor sau cu alte persoane, indiferent de modul în care
a fost dobândită şi nici nu au în derulare un credit ipotecar;
b) achiziţionează în cadrul Programului o singură
locuinţă finalizată, aflată pe teritoriul României, înscrisă în cartea funciară
în condiţiile legii;
c) îndeplinesc condiţiile specifice prevăzute în cadrul
normelor interne de creditare ale finanţatorilor;
d) dispun de un avans de minimum 5% din preţul de
achiziţie al locuinţei, dacă preţul acesteia este mai mic sau egal cu 60.000
euro, sau de 3.000 euro plus diferenţa dintre preţul de achiziţie al locuinţei
şi 60.000 euro, dacă preţul acesteia este mai mare de 60.000 euro;
e) se obligă să constituie un depozit colateral pentru
garantarea dobânzii, în valoare egală cu 3 rate de dobândă, valabil pe întreaga
durată a finanţării;
f) se obligă să nu înstrăineze locuinţa achiziţionată
în primii 5 ani de la data dobândirii. După expirarea acestui termen, în cazul
preluării contractului de credit de către un terţ, acesta trebuie să
întrunească criteriile de eligibilitate ale beneficiarilor Programului;
g) se obligă să asigure locuinţa achiziţionată din
finanţarea garantată împotriva tuturor riscurilor şi desemnează statul român,
reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, ca beneficiar al poliţei de
asigurare, pe toată durata finanţării.
(2) Pentru garanţia acordată în temeiul prezentei
convenţii, se instituie, în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
60/2009, în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor
Publice, ipotecă legală asupra locuinţei achiziţionate din finanţarea garantată
şi se notează în cartea funciară interdicţia de vânzare a acesteia pe o
perioadă de 5 ani şi interdicţia de grevare cu alte sarcini pe toată durata
finanţării. Inscrierea ipotecii legale şi notarea interdicţiilor se efectuează
în temeiul contractului de garantare.
Art. 3.2. - Criteriile de eligibilitate pentru
beneficiarii care achiziţionează locuinţe care urmează să se construiască sau
locuinţe aflate în faza de construcţie „construcţii la roşu":
a) la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 60/2009, nu deţin în proprietate o locuinţă, individual sau în
comun, împreună cu soţii lor sau cu alte persoane, indiferent de modul în care
a fost dobândită, nici nu au în derulare un credit ipotecar şi nu au mai
achiziţionat o locuinţă prin Program;
b) îndeplinesc condiţiile specifice prevăzute în cadrul
normelor interne de creditare ale finanţatorilor;
c) dacă beneficiarul solicită emiterea unei promisiuni
unilaterale de creditare, trebuie să prezinte Finanţatorului antecontractul de
vânzare-cumpărare a locuinţei.
CAPITOLUL IV
Comisioane
Art. 4.1. - Comisionul de gestiune
Art. 4.1.1. - Pentru remunerarea activităţii de
acordare şi administrare a garanţiei, Finanţatorul datorează Fondului un
comision de gestiune al cărui procent este de 0,37% pe an, calculat la soldul
finanţării.
Art. 4.1.2. - Comisionul de gestiune pentru garanţiile
acordate se calculează astfel:
(1) pentru intervalul cuprins între data acordării şi
data de 31 decembrie a anului respectiv (primul an):
*) Valoarea garanţiei în lei sau echivalent lei la
cursul de schimb al BNR, valabil la data aprobării solicitării de garantare.
**) Inclusiv luna în care se aprobă solicitarea de
garantare.
(2) pentru anii următori (întregi):
Comision de gestiune
|
=
|
Procent comision
|
x
|
Sold garanţie*) la data de 31 decembrie a anului precedent celui
de plată**)
|
*) Soldul garanţiei în lei sau echivalent lei la cursul
de schimb al BNR, valabil la data de 31 decembrie a anului precedent.
**) In cazul în care la data de 31 decembrie a anului
precedent finanţarea aprobată nu a fost acordată, comisionul aferent anului în
curs se calculează la valoarea garanţiei din solicitarea de garantare.
(3) pentru ultima fracţiune de an:
*) Soldul garanţiei în lei sau echivalent lei la cursul
de schimb al BNR, valabil la data de 31 decembrie a anului precedent. **)
Exclusiv ultima lună de valabilitate a contractului de garantare.
Art. 4.1.3. - Plata comisionului de gestiune se face în
contul Fondului nr.................................., deschis
la.............................. eşalonat în rate anuale, proporţional cu
numărul de luni de garantare, astfel:
a) pentru primul an de valabilitate a contractului de
garantare, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea aprobării
solicitării de garantare;
b) pentru anii următori de valabilitate a contractului
de garantare - până la data de 1 martie a anului de plată, pe baza facturii
transmise de Fond, sau până la data scadenţei finale, dacă în ultimul an
scadenţa finală este anterioară datei de 1 martie.
Art. 4.1.4. - Comisionul de gestiune pentru garanţiile
aferente finanţărilor în valută se plăteşte în echivalent lei astfel:
a) la cursul de schimb al BNR valabil la data
aprobării solicitării de garantare, în cazul comisionului datorat pentru
intervalul dintre data aprobării garanţiei şi data de 31 decembrie a anului
respectiv;
b) la cursul de schimb al BNR valabil în data de 31
decembrie a anului anterior celui de plată, în cazul comisionului datorat pe
următorii ani de valabilitate a contractului de garantare.
Art. 4.1.5. - (1) Pentru întârzieri în plata
comisionului de gestiune, Finanţatorul datorează penalităţi de 0,1% pe zi de
întârziere, aplicate la suma datorată. Pentru transformarea în lei a
penalităţilor ce privesc garanţiile aferente finanţărilor în valută, se va
utiliza cursul de schimb al BNR valabil la data de 31 decembrie a anului
precedent celui de plată.
(2) In cazul în care Finanţatorul nu achită comisionul
de gestiune restant şi penalităţile de întârziere datorate în termen de 30 de
zile calendaristice de la data la care a fost notificat în acest sens, Fondul
este în drept să treacă la recuperarea pe cale judiciară a debitului, în
condiţiile legii.
Art. 4.1.6. - Obligaţia de plată a comisionului de
gestiune încetează la data înregistrării la Fond a cererii de plată.
Art. 4.2. - Comisionul unic de analiză
Art. 4.2.1. - (1) Pentru remunerarea activităţii de
analiză şi emitere a unei promisiuni de garantare, Finanţatorul datorează
Fondului un comision unic de analiză de 0,15% aplicat la valoarea promisiunii
unilaterale de creditare emisă de Finanţator.
Comision unic de analiză
|
=
|
Procent comision
|
x
|
Valoarea promisiunii unilaterale de creditare
|
(2) Valoarea promisiunii de garantare este exprimată în
euro sau în echivalent lei la cursul de schimb BNR valabil la data emiterii
promisiunii de garantare.
(3) Comisionul unic de analiză este suportat de
beneficiar.
CAPITOLUL V
Garanţia
Art. 5.1. - (1) Garanţia acoperă integral valoarea
finanţării garantate, dar nu mai mult de 60.000 euro sau echivalent lei la
cursul de schimb al BNR valabil la data aprobării solicitării de garantare.
(2) Garanţia se acordă în euro sau în monedă naţională
şi se plăteşte în monedă naţională, la cursul de schimb comunicat de BNR şi
valabil la data plăţii.
(3) Valoarea garanţiei se diminuează cu valoarea
ratelor de capital (principal) rambursate de beneficiar.
Art. 5.2. - Este irevocabilă - furnizorul
protecţiei nu îşi poate rezerva prin contract dreptul de a revoca unilateral
garanţia sau de a creşte costul efectiv al garanţiei, cu excepţia cazului în
care cumpărătorul protecţiei nu plăteşte la scadenţă costul protecţiei.
Art. 5.3. - Este necondiţionată - contractul
prin care este furnizată protecţia nu conţine nicio clauză asupra căreia
cumpărătorul protecţiei nu deţine controlul, clauză care să poată scuti
garantul de obligaţia de a plăti în termen de maximum 90 de zile
calendaristice, în cazul în care obligatul principal nu achită la termen plata
scadentă/plăţile scadente.
Art. 5.4. - Este directă şi expresă - protecţia
furnizată de garanţie este legată în mod clar de expuneri ce pot fi
identificate cu exactitate sau de un portofoliu de expuneri clar delimitat,
astfel încât gradul de acoperire al protecţiei este clar definit şi nu poate fi
pus la îndoială.
Art. 5.5. - Este plătibilă la prima cerere scrisă
a Finanţatorului.
Art. 5.6. - Are valoare determinată, iniţial
egală cu valoarea rezultată din raportul de evaluare a locuinţei mai puţin
avansul, fără a depăşi 60.000 euro sau echivalent lei la cursul de schimb al
BNR valabil la data aprobării solicitării de garantare. Raportul de evaluare va
fi întocmit de un evaluator autorizat, agreat de Finanţator.
Art. 5.7. - Răspunderea Fondului, în numele şi
în contul statului, începe la data semnării de către părţi a
contractului de garantare.
Art. 5.8. - Contractul de garantare încetează în
următoarele situaţii:
a) la data rambursării integrale de către beneficiar a finanţării
garantate, la termen sau anticipată;
b) la data la care Ministerul Finanţelor Publice
plăteşte valoarea de executare a garanţiei;
c) la data comunicării respingerii cererii de plată a
garanţiei, în cazul nerespectării de către Finanţator a obligaţiilor
referitoare la plata garanţiei, în situaţiile expres prevăzute în prezenta
convenţie.
Art. 5.9. -Acordarea garanţiei se face astfel:
5.9.1. -In situaţia în care Finanţatorul solicită
acordarea unei garanţii:
a) După aprobarea finanţării de către structurile sale
competente, Finanţatorul, direct sau prin unităţile sale teritoriale
(sucursale, agenţii etc), transmite Fondului solicitarea de garantare, prin
curier sau prin poştă, cu confirmare de primire, la sediul acestuia din str.
Ştefan Iulian nr. 38, sectorul 1, Bucureşti.
Solicitarea va fi însoţită de următoarele documente:
(i) documentul de identitate al beneficiarului, precum
şi al soţului/soţiei, dacă este căsătorit, în copie certificată;
(ii) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului,
dată în formă autentică (exemplar original), din care să rezulte că la data
intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 nu deţine
în proprietate o locuinţă, individual sau în comun, împreună cu soţul/soţia sau
cu alte persoane, indiferent de modul în care a fost dobândită, nu are în
derulare un credit ipotecar şi nu a mai achiziţionat o altă locuinţă prin
Program, declaraţie emisă cu maximum 15 zile înainte de data depunerii cererii
de credit la Finanţator;
(iii) extras de carte funciară privind imobilul ce
urmează să fie achiziţionat din finanţare, eliberat cu cel mult 15 zile înainte
de data transmiterii solicitării, în original;
(iv) antecontractul de vânzare-cumpărare a imobilului
ce urmează să fie achiziţionat din finanţare şi titlul de proprietate al
vânzătorului imobilului, în copii certificate;
(v) raportul de evaluare a imobilului, în copie
certificată.
b) Fondul analizează documentaţia transmisă, respectiv
concordanţa dintre datele înscrise în solicitarea de garantare, documentele
remise, criteriile de eligibilitate din Program, verifică beneficiarul în
listele cu persoanele suspectate de săvârşirea sau finanţarea actelor de
terorism, publicate conform legii, şi adoptă hotărârea de aprobare/respingere.
c) In termen de 5 zile lucrătoare de la primirea
solicitării, Fondul comunică unităţii solicitante, prin fax, decizia adoptată.
Decizia de aprobare se transmite prin fax, împreună cu o copie a facturii
reprezentând contravaloarea comisionului de gestiune datorat.
d) Finanţatorul achită comisionul de gestiune datorat
pentru acordarea garanţiei şi transmite Fondului, prin fax, la
nr......................, copia documentului de plată.
e) Finanţatorul încheie contractul de credit şi îl
transmite Fondului, prin fax, la numărul.........................
f) După îndeplinirea de către Finanţator a
obligaţiilor prevăzute la lit. d) şi e) Fondul redactează contractul de
garantare în 5 (cinci) exemplare originale, pe care le remite Finanţatorului,
prin curier sau prin poştă cu confirmare de primire, în vederea semnării
acestora de către Finanţator şi beneficiar. Concomitent se transmit, în
original, factura cu contravaloarea comisionului de gestiune datorat şi decizia
de aprobare a solicitării de garantare.
g) In termen de 5 zile lucrătoare de la primirea
acestora, Finanţatorul şi beneficiarul semnează şi remit Fondului, prin curier
sau prin poştă cu confirmare de primire, contractul de garantare, în toate cele
5 (cinci) exemplare originale.
h) In termen de 3 zile lucrătoare de la primire, Fondul
semnează contractul de garantare şi transmite Finanţatorului, prin curier sau
prin poştă cu confirmare de primire, 3 (trei) exemplare originale ale acestuia.
Anterior transmiterii prin curier sau prin poştă, contractul de garantare se
comunică Finanţatorului prin fax.
i) Finanţatorul remite beneficiarului un exemplar
original al contractului de garantare, sub semnătură de primire, efectuează
formalităţile de înscriere în cartea funciară a ipotecii legale asupra imobilului
achiziţionat din credit, de notare a interdicţiei de vânzare a acesteia pe o
perioadă de 5 ani şi a interdicţiei de grevare cu alte sarcini pe toată durata
garanţiei şi transmite Fondului graficul de rambursare a finanţării garantate.
5.9.2. In situaţia în care Finanţatorul solicită
acordarea unei promisiuni de garantare:
a) După aprobarea cererii de emitere a promisiunii
unilaterale de finanţare de către structurile sale competente, Finanţatorul,
direct sau prin unităţile sale teritoriale (sucursale, agenţii etc), transmite
Fondului solicitarea de emitere a promisiunii de garantare pe formularul din
anexa nr. 6 la prezenta convenţie, prin curier sau prin poştă cu confirmare de
primire, la sediul acestuia din str. Ştefan Iulian nr. 38, sectorul 1, Bucureşti.
Solicitarea va fi însoţită de următoarele documente:
(i) documentul de identitate al beneficiarului, precum
şi al soţului/soţiei, dacă este căsătorit, în copie certificată;
(ii) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului,
dată în formă autentică (exemplar original), din care să rezulte că la data
intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 nu deţine
în proprietate o locuinţă, individual sau în comun, împreună cu soţul/soţia sau
cu alte persoane, indiferent de modul în care a fost dobândită, nu are în
derulare un credit ipotecar şi nu a mai achiziţionat o locuinţă prin Program,
declaraţie emisă cu maximum 15 zile înainte de data depunerii cererii de credit
la Finanţator;
(iii) antecontractul de vânzare-cumpărare, în copie
certificată;
(iv) promisiunea unilaterală de creditare.
b) Fondul analizează documentaţia transmisă, respectiv
concordanţa dintre solicitarea de emitere a promisiunii de garantare,
documentele remise, verifică beneficiarul în listele cu persoanele suspectate
de săvârşirea sau finanţarea actelor de terorism, publicate conform legii, şi
decide aprobarea/ respingerea solicitării.
c) In termen de 5 zile lucrătoare de la primirea
solicitării, Fondul comunică unităţii solicitante, prin fax, decizia privind
solicitarea de emitere a promisiunii de garantare. Decizia de aprobare se
transmite prin fax, împreună cu o copie a facturii reprezentând contravaloarea
comisionului unic de analiză.
d) Finanţatorul achită comisionul unic de analiză
datorat pentru emiterea promisiunii de garantare şi transmite Fondului prin
fax, la nr....................., copia documentului de plată.
e) După achitarea comisionului unic de analiză, Fondul
transmite, prin curier sau prin poştă, cu confirmare de primire, în original,
factura cuprinzând comisionul datorat şi promisiunea de garantare.
Art. 5.10. - Orice modificări ale condiţiilor iniţiale
prevăzute în contractul de garantare vor fi solicitate Fondului pe formularul
din anexa nr. 7 la prezenta convenţie şi vor fi aprobate/respinse de Fond, în
condiţiile prezentei convenţii. Pe baza acestei aprobări Fondul redactează,
semnează şi transmite Finanţatorului actul adiţional la contractul de garantare
în 5 (cinci) exemplare, în vederea semnării lui de către Finanţator şi beneficiar.
Ulterior semnării, Finanţatorul remite Fondului două exemplare originale ale
acestuia. Nu pot face obiectul actelor adiţionale acele clauze ale contractului
de garantare care privesc condiţiile de eligibilitate ale Programului.
Art. 5.11. - Preluarea creditului de către un alt
beneficiar, după expirarea perioadei de 5 ani de interdicţie de vânzare a
imobilului, se consideră o nouă acordare şi va fi analizată în condiţiile
prezentei convenţii.
CAPITOLUL VI
Drepturile şi obligaţiile părţilor
Art. 6.1. - Drepturile şi obligaţiile
Finanţatorului:
a) la acordarea finanţării, să verifice îndeplinirea de
către beneficiar a tuturor criteriilor de eligibilitate prevăzute în Hotărârea
Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului
„Prima casă", cu modificările ulterioare;
b) să solicite un avans de 5% din preţul de achiziţie
al imobilului, dacă preţul acestuia este mai mic sau egal cu 60.000 euro, sau
3.000 euro plus diferenţa dintre preţul de achiziţie al locuinţei şi 60.000 euro,
dacă preţul acesteia este mai mare de 60.000 euro;
c) să solicite beneficiarului, în situaţia
achiziţionării locuinţelor prevăzute la art. 2.4 lit. b) şi c) din prezenta
convenţie, să prezinte antecontractul de vânzare-cumpărare;
d) să efectueze, prin intermediul unor evaluatori
autorizaţi agreaţi, evaluarea imobilului cu destinaţie de locuinţă;
e) să solicite beneficiarului să constituie un depozit
colateral pentru garantarea dobânzii, în valoare egală cu 3 rate de dobândă,
valabil pe toata durata finanţării;
f) să plătească comisioanele datorate Fondului, la
termenele şi în condiţiile prevăzute la cap. IV din prezenta convenţie;
g) să acorde finanţările în cadrul Programului pe o
perioadă de maximum 30 de ani;
h) să efectueze formalităţile de înscriere/radiere a
ipotecii legale asupra locuinţei achiziţionate din finanţare, în favoarea
statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, precum şi cele de
notare/radiere a interdicţiilor de vânzare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani
de la data dobândirii acesteia şi de grevare cu alte sarcini pe toată durata
finanţării;
i) să nu insereze în contractul de finanţare clauze
care să permită modificarea unilaterală a acestuia;
j) să prevadă în mod expres în contractele de credit
separat costurile cu dobânda exprimate în raport cu EURIBOR/ROBOR la 3 luni şi
separat costurile cu comisioanele;
k) să nu perceapă comision de rambursare anticipată;
l) să notifice beneficiarul cu privire la declararea
exigibilităţii anticipate a finanţării garantate;
m) să prezinte, odată cu cererea de plată, încheierea
de carte funciară, cuprinzând intabularea dreptului de ipotecă legală asupra
locuinţei achiziţionate din finanţarea garantată în favoarea statului român,
reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, notarea interdicţiei de vânzare a
locuinţei pe o perioadă de 5 ani de la data dobândirii şi a interdicţiei de
grevare cu alte sarcini pe toată durata finanţării;
n) să prezinte, odată cu cererea de plată, un extras de
carte funciară din care să rezulte că ipoteca legală în favoarea statului
român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, are rangul I şi că au fost
notate interdicţiile de vânzare şi grevare prevăzute la lit. m);
o) în situaţia prevăzută la art. 7.2 alin. (3),
concomitent cu radierea din cartea funciară a dreptului de ipotecă legală de
rang I asupra imobilului achiziţionat din finanţarea garantată şi a
interdicţiei de grevare a acestuia cu alte sarcini pe toată durata finanţării,
Finanţatorul are dreptul să îşi înscrie în cartea funciară privilegiul
reglementat de art. 1737 pct. 2 din Codul civil, asigurându-şi astfel
prioritatea în urmărirea imobilului respectiv.
Art. 6.2. - Pe parcursul derulării contractelor de
garantare Finanţatorul are următoarele obligaţii de raportare:
a) să confirme anual, până la data de 30 martie a
anului de raportare, menţinerea criteriilor de eligibilitate ale Programului în
derularea contractelor de finanţare încheiate în condiţiile acestuia şi
îndeplinirea tuturor obligaţiilor asumate prin contractele de garantare;
b) să transmită lunar, prin sediul central al
Finanţatorului, până la data de 7 a lunii curente pentru luna anterioară de
raportare, în format electronic, la adresa de e-mail
primacasamonitorizare@fngcimm.ro, informaţii referitoare la finanţările
garantate de acesta, utilizând formularele prevăzute în anexa nr. 8 la prezenta
convenţie. Aceste informaţii vor fi utilizate de Fond pentru efectuarea
raportărilor prevăzute de reglementările BNR şi a celor la care este obligat
prin convenţia cu Ministerul Finanţelor Publice.
Art. 6.3. - Drepturile şi obligaţiile Fondului:
a) să solicite Finanţatorului informaţii suplimentare,
atunci când elementele cuprinse în solicitarea de garantare şi în documentaţia
furnizată nu sunt suficiente pentru efectuarea analizei;
b) să urmărească şi să verifice îndeplinirea de către
Finanţator a obligaţiilor asumate prin contractul de garantare, la termenele şi
în condiţiile prevăzute de acesta;
c) să urmărească periodic stadiul derulării
finanţărilor garantate, pe baza situaţiilor furnizate de Finanţator, conform
prevederilor contractului de garantare;
d) să verifice încadrarea cererii de plată în termenii
şi în condiţiile convenţiei pentru implementarea Programului, convenţiei de
garantare şi ale contractului de garantare;
e) să comunice debitorului beneficiar al garanţiei, în
termen de 15 zile calendaristice de la data efectuării de către Ministerul
Finanţelor Publice a plăţii garanţiei către Finanţator, înscrisul prin care se
individualizează creanţa bugetară rezultată prin plată, exprimată în moneda
naţională, şi data scadenţei acesteia; comunicarea se face prin poştă, cu
scrisoare recomandată cu dovadă de primire sau prin alte mijloace ce asigură
transmiterea actelor şi confirmarea primirii acestora;
f) să evalueze, la intervale regulate de 3 luni, modul
de utilizare de către Finanţator a plafonului alocat şi să efectueze realocări
în funcţie de gradul de utilizare a plafonului alocat, comunicate conform
anexei nr. 9 la prezenta convenţie;
g) să comunice Finanţatorului decizia cu privire la
plata garanţiei, precum şi faptul că, în vederea efectuării plăţii, s-a
transmis la Ministerul Finanţelor Publice dosarul aferent;
h) să transmită la Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală, în vederea declanşării executării silite a beneficiarului,
documentaţia prevăzută de Hotărârea Guvernului nr. 717/2009, cu modificările
ulterioare;
i) să predea Finanţatorului cererea de radiere a
interdicţiei de vânzare a imobilului achiziţionat din finanţarea garantată,
notată în cartea funciară în favoarea statului român, reprezentat de către
Ministerul Finanţelor Publice, în condiţiile expirării termenului de 5 ani de
la data achiziţiei locuinţei;
j) să predea Finanţatorului cererea de radiere din
cartea funciară a imobilului achiziţionat din finanţarea garantată a sarcinilor
şi interdicţiilor înscrise în favoarea statului român la data rambursării
integrale a finanţării garantate, la termen sau anticipată;
k) să predea Finanţatorului cererea de radiere din
cartea funciară a imobilului achiziţionat din finanţarea garantată a dreptului
de ipotecă legală de rang I şi a interdicţiei de grevare cu alte sarcini pe
toată durata finanţării, la respingerea cererii de plată a garanţiei în
condiţiile prevăzute la art. 7.2 alin. (3).
CAPITOLUL VII
Plata garanţiei
Art. 7.1. - Cererea de plată se transmite de către
Finanţator în termen de maximum 75 de zile calendaristice de restanţă la plată
a beneficiarului, împreună cu următoarele documente:
a) documentul de identitate al beneficiarului şi cel
al soţului/soţiei, în copie certificată pentru conformitate cu originalul. Se
vor transmite cele mai recente documente aflate în posesia Finanţatorului;
b) contractul de credit, însoţit de toate actele
adiţionale încheiate la acesta, în copie certificată pentru conformitate cu
originalul;
c) încheierea de intabulare a dreptului de ipotecă
legală şi notare a interdicţiilor de vânzare şi grevare cu alte sarcini, în
copie certificată pentru conformitate cu originalul;
d) extras de carte funciară din care să rezulte că
ipoteca legală în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor
Publice, are rangul I şi că au fost notate interdicţiile de vânzare şi grevare
prevăzute în prezenta convenţie (exemplar original);
e) extrasul contului curent şi extrasul contului de
credit ale beneficiarului sau un document echivalent, din care să reiasă
trecerea la restanţă a soldului finanţării garantate, în copie certificată
pentru conformitate cu originalul;
f) notificarea băncii către beneficiar cu privire la
declararea exigibilităţii anticipate a finanţării garantate, în copie
certificată pentru conformitate cu originalul.
Art. 7.2. - (1) In termen de cel mult 10 zile
calendaristice de la primirea cererii de plată, Fondul aprobă sau respinge cererea
de plată.
(2) Fondul aprobă cererea de plată a garanţiei în
condiţiile respectării de către Finanţator a obligaţiilor prevăzute la art. 6.1
lit. g)-n) şi art. 7.1.
(3) Fondul respinge cererea de plată a garanţiei în
condiţiile neîndeplinirii integrale sau parţiale de către Finanţator a
obligaţiilor prevăzute la art. 6.1 lit. g)-n) şi art. 7.1.
(4) Decizia referitoare la plată se comunică
Finanţatorului şi Ministerului Finanţelor Publice cel mai târziu în ziua
următoare adoptării.
(5) Plata garanţiei se face de către Ministerul
Finanţelor Publice, pe baza deciziei Fondului de aprobare a cererii de plată,
în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii de către Fond a
cererii de plată, fără însă a depăşi 90 de zile calendaristice de restanţă la
plată a beneficiarului.
(6) Sumele garantate de Fond se plătesc Finanţatorului
de către Ministerul Finanţelor Publice, din bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Finanţelor Publice -Acţiuni generale, pe baza deciziei Fondului de
aprobare a plăţii, şi se recuperează, prin executare silită, de către organele
competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală de la beneficiarii
finanţării garantate, conform reglementărilor legale în materie de colectare a
creanţelor fiscale.
Art. 7.3. - Plata sumei aferente garanţiei acordate
pentru finanţări în valută se face în lei, la cursul de schimb al BNR, valabil
la data plăţii.
Art. 7.4. - După primirea comunicării Ministerului
Finanţelor Publice privind plata garanţiei, Fondul notifică beneficiarul cu
privire la plata efectuată şi, în cazul în care acesta nu achită debitul în
termenul acordat, înaintează dosarul de executare organelor teritoriale
competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea
recuperării debitului, conform legii.
CAPITOLUL VIII
Comunicări
Art. 8.1. - (1) Toate comunicările privind prezenta
convenţie se vor face la adresele părţilor indicate în preambul, în atenţia
conducătorilor următoarelor structuri interne:
Pentru Finanţator:
.........................................................
Pentru Fond:
.........................................................
(2) Părţile îşi vor comunica reglementările specifice
Programului în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la semnarea prezentei
convenţii. Orice modificări ale acestora se vor comunica în maximum 10 zile
lucrătoare de la aprobare.
Art. 8.2. - Părţile declară prin prezenta convenţie că
respectă standardele de cunoaştere a clientelei impuse de autoritatea de
supraveghere şi legislaţia aplicabilă.
Art. 8.3. - Părţile îşi vor comunica rapoartele anuale,
în forma destinată publicităţii prin registrul comerţului, conform legii.
Art. 8.4. - (1) Părţile vor aduce la cunoştinţa
unităţilor lor teritoriale (sucursale, agenţii etc.) prevederile prezentei
convenţii.
(2) Părţile sunt de acord să promoveze facilităţile de
finantare-garantare convenite prin prezenta convenţie prin postare pe
website-urile proprii, pliante de promovare şi alte materiale promoţionale ale
celor două instituţii, organizarea în comun de evenimente etc.
CAPITOLUL IX
Alte dispoziţii
Art. 9.1. - Părţile recunosc că se află sub incidenţa
prevederilor din legislaţia bancară referitoare la confidenţialitatea şi
secretul bancar.
Art. 9.2. - Forţa majoră - aşa cum este aceasta
definită în doctrina juridică şi jurisprudenţa - apără de răspundere partea
care o invocă, sub condiţia anunţării celeilalte părţi în termen de 10 zile
lucrătoare de la apariţie şi a probării acestui eveniment cu documente
justificative eliberate de Camera de Comerţ şi Industrie a României. Incetarea
forţei majore va fi anunţată tot în termen de 10 zile lucrătoare.
Neîndeplinirea formalităţilor de anunţare a forţei majore atrage decăderea
părţii în cauză din dreptul de a o invoca şi de a beneficia de prevederile
acestui articol.
Art. 9.3. - Orice litigiu apărut între părţile
semnatare în legătură cu încheierea, interpretarea sau executarea prezentei
convenţii se soluţionează pe cale amiabilă, prin conciliere, în condiţiile art.
7201 din Codul de procedură civilă. In cazul în care concilierea
rămâne fără rezultat, părţile vor supune litigiul spre soluţionare instanţelor
judecătoreşti competente de la sediul social al Fondului.
Art. 9.4. - Fondul are dreptul să suspende unilateral
acordarea de garanţii în temeiul prezentei convenţii în cazul în care
Finanţatorul nu respectă obligaţiile prevăzute la art. 6.2.
Suspendarea se produce de drept în ziua lucrătoare
următoare primirii de către Finanţator a comunicării privind suspendarea şi
încetează la data primirii de către Fond a dovezii referitoare la executarea de
către Finanţator a obligaţiilor care au constituit motiv al suspendării.
CAPITOLUL X
Incetarea convenţiei
Art.10.1. - Prezenta convenţie se încheie pe durata
Programului şi poate înceta prin denunţare unilaterală în orice moment, cu un
preaviz de 60 de zile calendaristice. In acest caz părţile rămân răspunzătoare
pentru obligaţiile asumate în baza convenţiei, a solicitărilor aprobate şi a
contractelor de garantare emise înainte de data încetării.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii finale
Art. 11.1. - Părţile garantează că persoanele care
semnează prezenta convenţie sunt împuternicite în mod legal pentru aceasta,
potrivit dispoziţiilor legale în vigoare la data semnării convenţiei, actelor
constitutive şi normelor şi regulamentelor interne.
Art. 11.2. - Ori de câte ori în prezenta convenţie sau
în anexele la aceasta se face referire la documente certificate părţile înţeleg
faptul că acele documente poartă înscrisă expresia „conform cu
originalul", însoţită de numele, prenumele, funcţia şi semnătura
funcţionarului bancar care face certificarea.
Art. 11.3. -In cazul în care actele normative
referitoare la programul „Prima casă" vor fi modificate/completate,
clauzele corespunzătoare ale prezentei convenţii se vor considera amendate în
conformitate cu dispoziţiile normative respective.
Art. 11.4. - Prevederile prezentei convenţii pot fi
modificate prin acte adiţionale semnate de ambele părţi şi se completează cu
dispoziţiile corespunzătoare din legislaţia în vigoare.
Art. 11.5. - Prezenta convenţie include următoarele
anexe:
- anexa nr. 1 - Solicitare de garantare;
- anexa nr. 2 - Contract de garantare;
- anexa nr. 3 - Promisiune unilaterală de creditare;
- anexa nr. 4 - Promisiune de garantare;
- anexa nr. 5 - Cererea de plată;
- anexa nr. 6 - Solicitare emitere promisiune de
garantare;
- anexa nr. 7 - Solicitare de modificare a contractului
de garantare;
- anexa nr. 8 - Situaţia finanţărilor garantate;
- anexa nr. 9 - Comunicare plafon garanţii - program
„Prima casă".
Prezenta convenţie a fost încheiată în 3 exemplare
originale, două exemplare pentru Fond, dintre care unul va fi comunicat
Ministerului Finanţelor Publice, unul pentru Finanţator, s-a semnat de către
Fond în data de ................... şi de către
Finanţator în data de......................şi intră în
vigoare la data de......................................
FOND,
.........................................................
FINANŢATOR,
.........................................................
ANEXA Nr. 1 la convenţie
SOLICITARE DE GARANTARE
Emisă în baza prevederilor Convenţiei
nr..............din data de...................., denumită în continuare Convenţie.
1. Finanţatorul
.............................................., prin Sucursala/Agenţia
....................................., cu sediul în
localitatea.............................. str............................
nr......., judeţ/sector.................., înmatriculat la registrul
comerţului sub nr. ............................., cod unic de înregistrare.....................,
telefon..................,fax..................., e-mail...................,
reprezentat de ...................................în calitate
de..................................şi de...................................,
în calitate de..............................., având cont bancar
nr....................................., deschis
la........................................,
solicită acordarea unei garanţii în sumă
de....................................lei/euro pentru
2. Beneficiarul ( numele şi
prenumele)....................................................,
pseudonim............, cetăţean.............................., data
naşterii.........., locul naşterii............, cu domiciliul/rezidenţa în
localitatea...............................str......................nr.......,
bloc ........, sc............., et.........,
ap..........Judeţ/sector...................., telefon...................,
e-mail.............................., legitimat cu...... seria.........nr....................eliberat
de.............................................la data
de......................., CNP......................................, de
profesie..............................., angajat
la.............................., care îndeplineşte condiţiile prevăzute la
art. 3.1 din convenţia susmenţionată.
Beneficiarul este/nu este persoană expusă
politic....................(DA/NU)
Beneficiarul real al
garanţiei................................................................................................
3. Soţ/soţie (nume şi
prenume)....................................................,
pseudonim............, cetăţean.............................., data
naşterii.........., locul naşterii............, cu domiciliul/rezidenţa în
localitatea.............................., str......................nr.......,
bloc........, sc............, et.........,
ap.........judeţ/sector...................., telefon...................,
e-mail................................., legitimat cu......seria.........
nr..................., eliberat
de.............................................la data
de..................................,
CNP...................................................., de
profesie..............................., angajat la...............................
4. Tipul finanţării: finanţare garantată prin programul
„Prima casă."
5. Preţ achiziţie imobil rezultat din
antecontractul de vânzare-cumpărare:.....................................Iei/EUR,
din care avans..........................Iei/EUR, reprezentând.............% din
preţul de achiziţie.
6. Valoarea imobilului rezultată din raportul de
evaluare:...........................Iei/EUR.
7. Valoarea finanţării aprobate:...............Iei/EUR,
data aprobării...........................
8. Depozit colateral pentru garantarea dobânzii, în
valoare egală cu 3 rate de dobândă...................................lei/EUR.
9. Destinaţia finanţării: achiziţie imobil cu
destinaţia de locuinţă, constând
în.................................................., situat în localitatea...............................,
str......................nr.........,bloc....., sc......, et......,
ap.......Judeţ/sector.................înscris în cartea funciară a localităţii
.................................sub nr......................., nr. cadastral/nr.
topo..........................., aflat în proprietatea
.......................................................conform titlului de
proprietate.............................................................................................
10. Durata finanţării:.............................ani/luni.
Perioada de graţie.........luni.
11. Data scadenţei
finanţării:..........................................
12. Angajamente existente în sold la data prezentei:
a) la Finanţator.........................lei, din care
credite restante......................lei;
b) la alte instituţii de
credit/asimilate:.............., din care finanţări restante..........
13. Gradul de îndatorare a beneficiarului (calculat
conform normelor Finanţatorului):..................................................%.
14. Comisionul de gestiune cuvenit Fondului este
de 0,37% pe an, calculat la soldul finanţării.
Menţionăm că Finanţatorul a analizat şi a aprobat
documentaţia de credit conform normelor proprii, cu respectarea regulilor de prudenţă
impuse de cerinţele activităţii bancare, şi declară pe propria răspundere că
beneficiarul îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 3.1 din Convenţia de
garantare pentru programul „Prima casă" şi prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a
programului „Prima casă", cu modificările ulterioare.
Anexăm următoarele documente:
a) documentul de identitate al beneficiarului, precum
şi al soţului/soţiei, dacă este căsătorit, în copie certificată;
b) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului,
dată în formă autentică (exemplar original), din care să rezulte că la data
intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind
unele măsuri în vederea implementării programului „Prima casă" nu deţine
în proprietate o locuinţă, individual sau în comun, împreună cu soţul/soţia sau
cu alte persoane, indiferent de modul în care a fost dobândită, nu are în
derulare un credit ipotecar şi nu a mai achiziţionat o altă locuinţă prin
Program, declaraţie emisă cu maximum 15 zile înainte de data depunerii cererii
de credit la Finanţator;
c) extras de carte funciară privind imobilul ce urmează
să fie achiziţionat din finanţare, eliberat cu cel mult 15 zile înainte de data
transmiterii prezentei solicitări, în original;
d) antecontractul de vânzare-cumpărare a imobilului ce
urmează să fie achiziţionat din finanţare şi titlul de proprietate al
vânzătorului imobilului, în copii certificate;
e) raportul de evaluare a imobilului, în copie
certificată.
FINANŢATOR
Persoane autorizate:
ANEXA Nr. 2 la convenţie
CONTRACT DE GARANTARE
Nr............./.......................
Incheiat în baza prevederilor Convenţiei
nr......./.......din data de...................., denumită în continuare Convenţie,
între:
1. Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN,
împuternicit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind
unele măsuri în vederea implementării programului „Prima casă", în
calitate de mandatar al statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor
Publice, cu sediul social în Bucureşti, str. Ştefan Iulian nr. 38, sectorul 1,
înmatriculat în registrul comerţului sub nr. J 40/10581/2001, cod unic de
înregistrare 14367083, înregistrat în Registrul general al IFN sub nr.
RG-PJR-41-110174 şi în Registrul special al IFN sub nr. RS-PJR-41-110030,
reprezentat de................... în calitate de...............şi
de...........................în calitate de........................, denumit în
continuare FNGCIMM sau Fond,
2. Finanţatorul ...................................................,
cu sediul social în
........................................................................,
telefon/fax.................., cod unic de înregistrare.........................înmatriculat
în registrul comerţului sub nr.................şi la Registrul bancar sub
nr....................., reprezentat de....................., în calitate
de................, şi de......................, în calitate
de................., denumit în continuare Finanţator,
şi
3. Beneficiarul1 (numele şi
prenumele)....................................................,
pseudonim............, cetăţean.............................., data naşterii
.........., locul naşterii ............, cu domiciliul/rezidenţa în
localitatea..............................., str......................nr.......,
bloc........, sc............, et.........,
ap..........judeţ/sector...................., telefon...................,
e-mail.............................., legitimat cu......
seria.........nr...................., eliberat
de.............................................la data
de......................., CNP......................................, de
profesie..............................., angajat la..............................,
în următoarele condiţii:
CAPITOLUL 1
Definiţii
Art. 1.1. - Termenii folosiţi în prezentul contract au
următoarele semnificaţii:
a) beneficiar - persoana fizică care
îndeplineşte criteriile de eligibilitate prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.
717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului „Prima
casă";
b) Finanţator - banca, inclusiv unităţile
teritoriale ale acesteia (sucursale, agenţii etc), care îndeplinesc criteriile
de eligibilitate şi acordă beneficiarului o finanţare;
c) Program - programul „Prima casă"
aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri
în vederea implementării programului „Prima casă" şi detaliat prin normele
de implementare a programului „Prima casă", aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 717/2009, cu modificările ulterioare;
d) condiţiile Programului - criteriile de
eligibilitate pentru beneficiari şi finanţatori, descrierea, acordarea,
monitorizarea şi plata garanţiei;
e) finanţarea garantată ( principal) - credit
de maximum 60.000 euro sau echivalentul în lei, acordat în cadrul Programului,
exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de beneficiar
în baza contractului de credit;
f) riscul de credit- neplata, parţială sau
integrală, de către beneficiar a finanţării garantate (principalului);
g) valoarea garanţiei - valoarea menţionată în
contractul de garantare, al cărei nivel acoperă soldul finanţării garantate
(principalului), exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate
de beneficiar în baza contractului de credit;
h) valoarea de executare a garanţiei- suma ce
urmează a fi plătită de către Ministerul Finanţelor Publice ca urmare a
producerii riscului de credit, egală cu soldul finanţării garantate;
i) data încetării răspunderii FNGCIMM în numele şi
în contul statului în temeiul prezentului contract de garantare - data
rambursării integrale de către beneficiar a finanţării garantate, la termen sau
anticipată, data la care Ministerul Finanţelor Publice
plăteşte Finanţatorului valoarea de executare a
garanţiei sau data comunicării de către Fond a respingerii cererii de plată a
garanţiei;
j) perioada de valabilitate a garanţiei-
perioada de la data intrării în vigoare a garanţiei şi până la data încetării
răspunderii FNGCIMM în numele şi în contul statului;
k) cerere de plată - documentul prin care
Finanţatorul solicită plata valorii de executare a garanţiei, după
înregistrarea unui serviciu al datoriei principalului mai mare de 60 de zile.
CAPITOLUL 2
Obiectul contractului
Art. 2.1. - (1) Prin prezentul contract, FNGCIMM
garantează, în numele şi în contul statului, în mod direct, expres, irevocabil
şi necondiţionat rambursarea finanţării acordate beneficiarului de către
Finanţator, plătind acestuia valoarea de executare a garanţiei la apariţia
riscului de credit.
(2) Finanţarea garantată constă în credit în valoare
de ............................Iei/EUR, acordat de Finanţator prin programul
„Prima casă" beneficiarului, pentru achiziţia imobilului cu
destinaţia de locuinţă2.................................................................,
situat în localitatea...............................,
str.............................. nr................, bloc....., sc.....,
et......, ap......., judeţ/ sector.................înscris în cartea
funciară a localităţii................. sub nr........................nr.
cadastral/nr. topo....................
(3) Imobilul se va achiziţiona de la
vânzătorul ............................................................,
conform Antecontractului de vânzare-cumpărare
nr................./..............., la un preţ de
.................................. .
(4) Finanţarea se acordă prin Contractul de credit
nr............. din data de..........................pe termen de.....ani, cu o
perioadă de graţie de.....luni.
Art. 2.2. - Valoarea maximă a garanţiei
este de ....................................lei/EUR şi se diminuează cu
valoarea ratelor de capital (principal) rambursate de beneficiar în baza
contractului de credit încheiat cu Finanţatorul.
1 Dacă
beneficiarul este căsătorit, contractul de garantare se semnează şi de către
soţul acestuia.
2 Descrierea
imobilului.
Art. 2.3. - (1) Beneficiarul garantează îndeplinirea
obligaţiei de rambursare a sumelor plătite Finanţatorului în temeiul
prezentului contract, cu ipotecă legală de rang I în favoarea statului român,
reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, asupra imobilului identificat la
art. 2.1, valabilă pe întreaga durată a finanţării.
(2) Beneficiarul este de acord cu notarea în cartea
funciară a imobilului identificat la art. 2.1 a interdicţiei de vânzare a
imobilului pe o perioadă de 5 ani de la data dobândirii acestuia şi a
interdicţiei de grevare a acestuia cu alte sarcini pe întreaga durată a
finanţării.
(3) Inscrierea şi notările în cartea funciară,
prevăzute la alin. (1) şi (2), se fac în baza prezentului contract de
garantare, de către Finanţator, în numele şi pentru statul român, reprezentat
de Ministerul Finanţelor Publice.
CAPITOLUL 3
Comisionul de gestiune
Art. 3.1. - Pentru remunerarea activităţii de acordare
şi administrare a garanţiei, Finanţatorul datorează Fondului un comision de
gestiune al cărui procent este de 0,37% pe an, calculat la soldul finanţării.
Art. 3.2. - Comisionul de gestiune pentru garanţiile
acordate se calculează potrivit cap. IV din Convenţie.
Art. 3.3. - Plata comisionului de gestiune se face în
contul Fondului nr.........................., deschis
la....................................., eşalonat în rate anuale, proporţional
cu numărul de luni de garantare, astfel:
a) pentru primul an de valabilitate a contractului de
garantare, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea aprobării
solicitării de garantare;
b) pentru anii următori de valabilitate a contractului
de garantare - până la data de 1 martie a anului de plată, pe baza facturii
transmise de Fond, sau până la data scadenţei finale, dacă în ultimul an
scadenţa finală este anterioară datei de 1 martie.
Art. 3.4. - Comisionul de gestiune pentru garanţiile
aferente finanţărilor în valută se plăteşte în echivalent lei astfel:
a) la cursul de schimb al BNR valabil la data
aprobării solicitării de garantare, în cazul comisionului datorat pentru
intervalul dintre data aprobării garanţiei şi data de 31 decembrie a anului
respectiv;
b) la cursul de schimb al BNR valabil la data de 31
decembrie a anului anterior celui de plată, în cazul comisionului datorat pe
următorii ani de valabilitate a contractului de garantare.
Art. 3.5. - (1) Pentru întârzieri în plata comisionului
de gestiune Finanţatorul datorează penalităţi de 0,1% pe zi de întârziere,
aplicate la suma datorată. Pentru transformarea în lei a penalităţilor ce
privesc garanţiile aferente finanţărilor în valută, se va utiliza cursul de
schimb al BNR valabil la data de 31 decembrie a anului precedent celui de
plată.
(2) In cazul în care Finanţatorul nu achită comisionul
de gestiune restant şi penalităţile de întârziere datorate în termen de 30 de
zile calendaristice de la data la care a fost notificat în acest sens, Fondul
este în drept să treacă la recuperarea pe cale judiciară a debitului, în
condiţiile legii.
Art. 3.6. - Obligaţia de plată a comisionului de
gestiune încetează la data înregistrării la Fond a cererii de plată.
CAPITOLUL 4
Obligaţiile părţilor
Art. 4.1. -
Beneficiarul se obligă:
a) să ramburseze finanţarea garantată conform
contractului de credit prevăzut la art. 2.1 alin. (4) şi a eventualelor acte
adiţionale la acesta;
b) să constituie şi să menţină pe durata derulării
finanţării garantate un depozit colateral pentru garantarea dobânzii aferente
finanţării garantate, în valoare egală cu 3 rate de dobândă;
c) să asigure imobilul ipotecat împotriva tuturor
riscurilor pe întreaga durată a prezentului contract şi să desemneze statul
român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, ca beneficiar al poliţei
de asigurare pe toată durata finanţării;
d) să suporte din surse proprii costurile aferente
operaţiunilor prevăzute la art. 2.3 lit. c), precum şi cele de evaluare a
imobilului achiziţionat din finanţarea garantată;
e) să restituie statului român, prin Ministerul
Finanţelor Publice, suma achitată în contul garanţiei acordate prin prezentul
contract, în caz contrar acest debit va fi recuperat în mod silit de către
organele teritoriale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF),
prin valorificarea locuinţei ipotecate şi prin alte modalităţi prevăzute de
lege;
f) să plătească accesorii la suma prevăzută la lit. e)
egale cu cele prevăzute de Codul de procedură fiscală pentru neplata la termen
a obligaţiilor fiscale.
Art. 4.2. - (1) Finanţatorul se obligă:
a) la acordarea finanţării, să verifice îndeplinirea
de către beneficiar a tuturor criteriilor de eligibilitate prevăzute în
Hotărârea Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a
programului „Prima casă", cu modificările ulterioare;
b) să solicite un avans de 5% din preţul de achiziţie
al imobilului, dacă preţul acestuia este mai mic sau egal cu 60.000 euro, sau
3.000 euro plus diferenţa dintre preţul de achiziţie a locuinţei şi 60.000
euro, dacă preţul acesteia este mai mare de 60.000 euro;
c) să efectueze, prin intermediul unor evaluatori
autorizaţi agreaţi, evaluarea imobilului cu destinaţie de locuinţă;
d) să solicite beneficiarului să constituie un depozit
colateral pentru garantarea dobânzii, în valoare egală cu 3 rate de dobândă,
valabil pe toată durata finanţării;
e) să plătească comisioanele datorate Fondului, la
termenele şi în condiţiile prevăzute la cap. IV din Convenţie;
f) să efectueze formalităţile de înscriere/radiere a
ipotecii legale asupra locuinţei achiziţionate din finanţare, în favoarea
statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, precum şi cele de
notare/radiere a interdicţiilor de vânzare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani
de la data dobândirii acesteia şi de grevare cu sarcini pe toată durata
finanţării;
g) să nu insereze în contractul de finanţare clauze
care să permită modificarea unilaterală a acestuia;
h) să acorde finanţările în cadrul Programului pe o
perioadă de maximum 30 de ani;
i) să prevadă în mod expres în contractul de credit
separat costurile cu dobânda exprimate în raport cu EURIBOR/ROBOR la 3 luni şi
separat costurile cu comisioanele;
j) să nu perceapă comision de rambursare anticipată;
k) să notifice beneficiarul cu privire la declararea
exigibilităţii anticipate a finanţării garantate;
l) să prezinte, odată cu cererea de plată, încheierea
de carte funciară, cuprinzând intabularea dreptului de ipotecă legală asupra
locuinţei achiziţionate din finanţarea garantată în favoarea statului român,
reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, notarea interdicţiei de vânzare a
locuinţei pe o perioada de 5 ani de la data dobândirii şi a interdicţiei de
grevare cu alte sarcini pe toată durata finanţării;
m) să prezinte, odată cu cererea de plată, un extras de
carte funciară din care să rezulte că ipoteca legală în favoarea statului
român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, are rangul I si că au fost
notate interdicţiile de vânzare si grevare prevăzute la lit. k).
(2) In situaţia respingerii plăţii garanţiei, prevăzută
la art. 7.2 alin. (3) din Convenţie, concomitent cu radierea din cartea
funciară a dreptului de ipotecă legală de rang I asupra imobilului achiziţionat
din finanţarea garantată şi a interdicţiei de grevare a acestuia cu alte
sarcini pe toată durata finanţării, Finanţatorul are dreptul să îşi înscrie în
cartea funciară privilegiul reglementat de art. 1737 pct. 2 din Codul civil,
asigurându-şi astfel prioritatea în urmărirea imobilului respectiv.
Art. 4.3. - Fondul se obligă:
a) să urmărească şi să verifice îndeplinirea de către
Finanţator a obligaţiilor asumate prin prezentul contract de garantare, la
termenele şi în condiţiile prevăzute de acesta;
b) să urmărească periodic stadiul derulării creditului,
pe baza situaţiilor furnizate de Finanţator, conform prevederilor contractului
de garantare;
c) să verifice încadrarea cererii de plată în termenii
şi în condiţiile convenţiei pentru implementarea Programului, convenţiei de
garantare şi ale prezentului contract de garantare;
d) să aprobe cererea de plată a garanţiei în
condiţiile respectării de către Finanţator a obligaţiilor prevăzute la art. 4.2
alin. (1) lit. f)-m) şi art. 6.1 din prezentul contract;
e) să respingă cererea de plată a garanţiei în
condiţiile neîndeplinirii integrale sau parţiale de către Finanţator a
obligaţiilor prevăzute la art. 4.2 alin. (1) lit. f)-m) şi art. 6.1 din
prezentul contract;
f) să comunice Finanţatorului decizia de aprobare sau
respingere a plăţii în termen de cel mult 10 zile calendaristice de la primirea
cererii de plată; în cazul aprobării plăţii, va transmite şi dovada comunicării
deciziei către Ministerul Finanţelor Publice, în vederea efectuării plăţii de
către acesta;
g) să comunice beneficiarului, prin scrisoare
recomandată cu dovadă de primire sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea
actelor şi confirmarea primirii acestora, în termen de 15 zile calendaristice
de la data efectuării de către Ministerul Finanţelor Publice a plăţii garanţiei
către Finanţator, înscrisul prin care se individualizează creanţa bugetară
rezultată prin plată, exprimată în moneda naţională, şi data scadenţei
acesteia;
h) să transmită la ANAF documentaţia prevăzută de
Hotărârea Guvernului nr. 717/2009, cu modificările şi completările ulterioare,
în vederea declanşării executării silite a beneficiarului;
i) să predea Finanţatorului cererea de radiere a
interdicţiei de vânzare a imobilului prevăzut la art. 2.1, notată în cartea
funciară în favoarea statului român, reprezentat de către Ministerul Finanţelor
Publice, în condiţiile expirării termenului de 5 ani de la data achiziţiei
acestuia;
j) să predea Finanţatorului cererea de radiere din
cartea funciară a imobilului prevăzut la art. 2.1 a dreptului de ipotecă legală
de rang I şi a interdicţiilor înscrise în favoarea statului român la data
rambursării integrale a finanţării garantate, la termen sau anticipată;
k) să predea Finanţatorului cererea de radiere din
cartea funciară a imobilului achiziţionat din finanţarea garantată a dreptului
de ipotecă legală de rang I şi a interdicţiei de grevare cu alte sarcini pe
toată durata finanţării, la respingerea cererii de plată a garanţiei.
CAPITOLUL 5
Răspunderea părţilor
Art. 5.1. - Părţile răspund conform legii în cazul
neîndeplinirii, îndeplinirii necorespunzătoare sau cu întârziere a obligaţiilor
ce le revin potrivit prezentului contract, convenţiei de garantare şi
legislaţiei corespunzătoare aplicabile acesteia, cu excepţia cazurilor în care
nerespectarea se datorează forţei majore, faptului celeilalte părţi ori
îndeplinirii unei activităţi impuse de lege.
CAPITOLUL 6
Plata garanţiei
Art. 6.1. -In cazul în care beneficiarul nu achită
ratele de principal pe o perioadă mai mare de 60 de zile, Finanţatorul poate
transmite Fondului cererea de plată. Cererea de plată se transmite Fondului în
termen de maximum 75 de zile calendaristice de restanţă la plată a
beneficiarului, însoţită de documentele prevăzute la art. 7.1 din Convenţie.
Art. 6.2. - (1) In termen de cel mult 10 zile
calendaristice de la primirea cererii de plată, Fondul aprobă sau respinge
plata.
(2) Fondul aprobă cererea de plată a garanţiei în
condiţiile respectării de către Finanţator a obligaţiilor prevăzute la art. 4.2
alin. (1) lit. f)-m) şi art. 6.1 din prezentul contract.
(3) Fondul respinge cererea de plată a garanţiei în
condiţiile neîndeplinirii integrale sau parţiale de către Finanţator a
obligaţiilor prevăzute la art. 4.2 alin. (1) lit. f)-m) şi art. 6.1 din
prezentul contract.
(4) Decizia referitoare la cererea de plată se
comunică Finanţatorului şi Ministerului Finanţelor Publice cel mai târziu în
ziua următoare adoptării.
(5) Plata garanţiei se face de către Ministerul
Finanţelor Publice, pe baza deciziei Fondului de aprobare a cererii de plată,
în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii de către Fond a
cererii de plată, fără însă a depăşi 90 de zile calendaristice de restanţă la
plată a beneficiarului.
(6) Suma garantată de Fond se plăteşte Finanţatorului
de către Ministerul Finanţelor Publice, din bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Finanţelor Publice -Acţiuni generale, şi se recuperează de la
beneficiar prin executare silită, de către organele competente ale Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, conform reglementărilor legale în materie de
colectare a creanţelor fiscale.
Art. 6.3. - Plata sumei aferente garanţiei acordate
pentru finanţări în valută se face în lei, la cursul de schimb al Băncii
Naţionale a României, valabil la data plăţii.
Art. 6.4. - După plata garanţiei, Fondul notifică
beneficiarul cu privire la plată, iar în cazul în care acesta nu achită debitul
în termenul acordat, înaintează dosarul de executare organelor teritoriale
competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea
recuperării debitului, conform legii.
CAPITOLUL 7
Litigii
Art. 7.1. - Orice litigiu apărut între părţile
semnatare în legătură cu încheierea, interpretarea sau executarea prezentului
contract se soluţionează pe cale amiabilă, prin conciliere, în condiţiile art.
7201 din Codul de procedură civilă. In cazul în care concilierea
rămâne fără rezultat, părţile vor supune litigiul spre soluţionare instanţelor
judecătoreşti competente de la sediul social al Fondului.
CAPITOLUL 8
Dispoziţii finale
Art. 8.1. - Prezentul contract intră în vigoare la data
semnării sale de către părţi şi este valabil pe toată durata finanţării
garantate.
Art. 8.2. - Modificarea prezentului contract se poate
face numai prin acordul părţilor, materializat în acte adiţionale.
Art. 8.3. -In conformitate cu art. 1 alin. (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 prezentul contract constituie
titlu executoriu.
Incheiat astăzi, data semnării de către Fond,
............., în 5 (cinci) exemplare originale, două pentru Finanţator unul
pentru beneficiar şi două pentru FNGCIMM.
FNGCIMM,
..........................................
FINANŢATOR,
..........................................
BENEFICIAR
..........................................
ANEXA Nr. 3 la convenţie
PROMISIUNE UNILATERALĂ DE CREDITARE*)
Nr.........../........................
Emisă în baza prevederilor Convenţiei
nr..............din data de...................., denumită în continuare Convenţie.
1. Finanţatorul...........................................,
cu sediul social în ............................,
telefon/fax.................., cod unic de
înregistrare........................, înmatriculat în registrul comerţului sub
nr.................şi la Registrul bancar sub nr.....................,
reprezentat de dl........................., în calitate de director general, şi
de dl..........................., în calitate de................., denumit în
continuare Finanţator, la cererea
2. Beneficiarului (numele
şi prenumele)...............................................................,
pseudonim .....................................,
cetăţean.............................., data naşterii.........., locul
naşterii............, cu domiciliul/rezidenţa în
localitatea...............................,
str..............................................nr......., bl.........,
sc............, et........., ap..........Judeţ/sector....................,
telefon..................., e-mail.............................., legitimat
cu............seria.........nr...................., eliberat
de......................................................la data
de......................., CNP......................................, de
profesie..............................., angajat
la.............................., care îndeplineşte condiţiile prevăzute la
art. 3.2 din convenţia sus-menţionată, îşi exprimă disponibilitatea de a acorda
o
3. Finanţare în
sumă de....................................lei/EUR, pe o durată
de....................................., pentru o locuinţă care urmează să se
construiască/aflată în faza de construcţie, constând
în..................................................................................,
situată în localitatea...............................Judeţ/sector................,
conform Antecontractului de vânzare-cumpărare
nr................/....................
4. Finanţatorul va
acorda finanţarea, cu condiţia ca beneficiarul să se încadreze în criteriile de
eligibilitate prevăzute de programul „Prima casă".
Această promisiune unilaterală de creditare este
valabilă până la data de..........................(maximum 18 luni de la data
aprobării) sub condiţia obţinerii unei promisiuni de garantare. Emisă
azi......................în.......exemplare originale.
FINANŢATOR
Persoane autorizate:
*) Formular-cadru.
ANEXA Nr. 4 la convenţie
PROMISIUNE DE GARANTARE
Nr............../.............................
Emisă în baza prevederilor Convenţiei
nr..............din data de...................., denumită în continuare Convenţie.
1. Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN,
cu sediul social în Bucureşti, str. Ştefan Iulian nr. 38, sectorul 1,
telefon/fax 310.18.74/310.18.57, înmatriculat în registrul comerţului sub nr.
J40/10581/2001', cod unic de înregistrare 14367083,
îşi exprimă disponibilitatea de a garanta finanţarea în
sumă de........................, ce urmează a fi acordată de
2. Finanţatorul..............................................................................................................,
prin Sucursala/ Agenţia....................................., cu sediul în
localitatea................................, str...................................................nr.......,
judeţ/sector.................., înmatriculat în registrul comerţului sub
nr..............................., cod unic de
înregistrare.....................,
telefon..................,fax..................., e-mail...................,
reprezentat de.....................................,în calitate
de................................, şi de...................................,
în calitate de....................., având cont bancar
nr............................., deschis la................................,
3. Beneficiarului (numele
şi prenumele)
.....................................................................,
pseudonim..........................., cetăţean..............................,
data naşterii.........., locul naşterii............, cu domiciliul/rezidenţa în
localitatea...............................,
str...................................................nr......., bl........,
sc..........., et........, ap.........Judeţ/sector...................., telefon...................,
e-mail.............................., legitimat
cu......seria.........nr...................., eliberat
de.................................la data de......................,
CNP......................................, de profesie...............................,
angajat la..............................,
în baza Promisiunii de creditare nr...............din
data de.........................
La solicitarea Finanţatorului, primită în termenul de
valabilitate a prezentei promisiuni, Fondul va acorda garanţia în condiţiile
Convenţiei.
Această promisiune de garantare este valabilă până
la..........................(maximum 18 luni de la data emiterii).
Emisă azi......................, în 2 (două) exemplare
originale, dintre care unul se transmite Finanţatorului conform Convenţiei.
FOND
Persoane autorizate:
ANEXA Nr. 5 la convenţie
CERERE DE PLATĂ
Emisă în baza prevederilor Convenţiei
nr..............din data de...................., privind Contractul de
garantare nr.......... din data de.................
1. Finanţatorul................................................................,
prin Sucursala/Agenţia........................................, cu sediul în
localitatea..............................,
str.........................................nr.......,
judeţ/sector.................., înmatriculat în registrul comerţului sub
nr..............................., cod unic de înregistrare
....................., telefon .................., fax...................,
e-mail ..................., reprezentat de...................................,
în calitate de..............................., şi
de...............................,în calitate de...............................,
având cont bancar nr....................................., deschis
la........................................, vă comunicăm că la data
de............................,
2. Beneficiarul (numele
şi prenumele)....................................................,
pseudonim............, cetăţean.............................., data
naşterii.........., locul naşterii............, cu domiciliul/rezidenţa în
localitatea...............................,
str...........................nr......., bl........, sc..........., et........,
ap..........judeţ/sector.................., telefon................,
e-mail..........................., legitimat cu......
seria.........nr...................., eliberat
de.............................................la data de.......................,
CNP......................................, de
profesie..............................., angajat
la.............................., a rambursat din finanţarea garantată suma
de...................................... lei/euro.
3. Finanţare garantată
restantă.............................................lei (şi echivalent
euro);
...................................................................................................euro
(şi echivalent lei)
4. Valoarea plăţii
solicitate.......................................................lei (şi
echivalent euro);
....................................................................................................euro
(şi echivalent lei).
5. Plata se va
efectua în contul Finanţatorului deschis
la............................................................, cod IBAN..................................................................
6. Anexăm prezentei următoarele documente:
a) documentul de identitate al beneficiarului, precum
şi al soţului/soţiei, dacă este căsătorit, în copie certificată pentru
conformitate cu originalul, cel mai recent aflat în posesia finanţatorului;
b) contractul de credit, însoţit de toate actele
adiţionale încheiate la acesta, în copie certificată pentru conformitate cu
originalul;
c) încheierea de intabulare a dreptului de ipotecă
legală şi notare a interdicţiilor de vânzare şi grevare cu alte sarcini, în
copie certificată pentru conformitate cu originalul;
d) extras de carte funciară din care să rezulte că
ipoteca legală în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor
Publice, are rangul I şi că au fost notate interdicţiile de înstrăinare şi
grevare prevăzute în convenţia de garantare (exemplar original);
e) extrasul contului curent şi extrasul contului de
credit ale beneficiarului sau un document echivalent, din care să reiasă
trecerea la restanţă a soldului finanţării garantate, în copie certificată
pentru conformitate cu originalul;
f) notificarea băncii către beneficiar, cu privire la declararea
exigibilităţii anticipate a finanţării garantate, în copie certificată pentru
conformitate cu originalul.
Finanţatorul declară pe propria răspundere că a
respectat prevederile Hotărârii Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea
normelor de implementare a programului „Prima casă", cu modificările
ulterioare.
FINANŢATOR
Persoane autorizate:
ANEXA Nr. 6 la convenţie
Nr...........din data.....................
SOLICITARE EMITERE PROMISIUNE DE GARANTARE
Emisă în baza prevederilor Convenţiei
nr..............din data de...................., denumită în continuare Convenţie.
1. Finanţatorul..................................................................,
prin Sucursala/Agenţia........................................, cu sediul în
localitatea..............................,
str.....................................nr.......Judeţ/sector..................,
înmatriculat la registrul comerţului sub nr..............................., cod
unic de înregistrare....................., telefon..................,fax...................,
e-mail..................., reprezentat de...................................,
în calitate de.................................., şi
de..................................., în calitate
de..............................., având cont bancar
nr....................................., deschis la
........................................, solicită emiterea unei promisiuni
de garantare în sumă de............................lei/euro pentru
2. Beneficiarul (numele
şi prenumele)....................................................,
pseudonim............, cetăţean.............................., data
naşterii.........., locul naşterii............, cu domiciliul/rezidenţa în
localitatea..............................., str.................................nr.......,
bl........, sc..........., et........, ap.........,
judeţ/sector...................., telefon...................,
e-mail.............................., legitimat cu......
seria.........nr...................., eliberat de.............................................la
data de......................., CNP......................................, de
profesie..............................., angajat
la.............................., în condiţiile Promisiunii unilaterale de
creditare nr............din data de.........................
3. Comisionul unic
de analiză este de 0,15%, aplicat la valoarea promisiunii unilaterale de
creditare emise de Finanţator. Comisionul se va plăti într-o singură tranşă.
Menţionăm că am efectuat analiza documentaţiei conform
normelor proprii, cu respectarea regulilor de prudenţă impuse de cerinţele
activităţii bancare.
Anexăm prezentei următoarele documente:
a) documentul de identitate al beneficiarului, precum
şi al soţului/soţiei, dacă este căsătorit, în copie certificată;
b) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului,
dată în formă autentică (exemplar original), din care să rezulte că, la data
intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind
unele măsuri în vederea implementării programului „Prima casă", nu deţine
în proprietate o locuinţă, individual sau în comun, împreună cu soţul/soţia sau
cu alte persoane, indiferent de modul în care a fost dobândită, nu are în
derulare un credit ipotecar şi nu a mai achiziţionat o altă locuinţă prin
Program, declaraţie emisă cu maximum 15 zile înainte de data depunerii cererii
la Finanţator;
c) antecontractul de vânzare-cumpărare a locuinţei, în
copie certificată;
d) promisiunea unilaterală de creditare.
FINANŢATOR
Persoane autorizate:
ANEXA Nr. 7 la convenţie
SOLICITAREA DE MODIFICARE A CONTRACTULUI
DE GARANTARE
Nr................../.............................
Emisă în baza prevederilor Convenţiei
nr..............din data de...................., denumită în continuare Convenţie.
1. Finanţatorul................................................................,
prin Sucursala/Agenţia........................................, cu sediul în
localitatea..............................,
str.....................................nr.......Judeţ/sector..................,
înmatriculat la registrul comerţului sub nr..............................., cod
unic de înregistrare.....................,
telefon..................,fax..................., e-mail...................,
reprezentat de..................................., în calitate
de................................., şi
de...................................,în calitate
de..............................., având cont bancar
nr....................................., deschis la.................................................,
solicită modificarea Contractului de garantare nr..................din data.......................
încheiat cu beneficiarul............................................
2. Modificările
solicitate:
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
3. Data aprobării modificării de către Finanţator: .................................................
4. Documentele care stau la baza solicitării: .........................................................
FINANŢATOR
Persoane autorizate:
ANEXA Nr. 8 la convenţie
FNGCIMM - S.A. - IFN
Program „Prima casă"
Situaţia finanţărilor garantate existente în
portofoliu la data de.............................
Nr. crt.
|
Banca
|
Unitatea
teritorială a băncii
|
Beneficiar
garanţie
|
CNP
|
Număr
contract
de
garantare
|
Data
emiterii
contractului
de
garantare
|
Valuta
|
Garanţia
acordată
|
Rambursările
de rate
de capital
[în valuta contractului]
|
Sold
garanţie*)
|
Număr de
zile de întârziere
la plata
ratelor de principal
|
Suma
restantă
aferentă
întârzierii
la plată
|
Nr. poliţei
de
asigurare
|
Scadenţa
poliţei de asigurare
|
în luna de
raportare
|
total
rambursări
de rate de
capital
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL LEI:
|
TOTAL EURO:
|
*) Sold garanţie - garanţia acordată, diminuată
cu ratele rambursate din principal.
ANEXA Nr. 9 la convenţie
Nr................../.................
De la: Fondul Naţional
de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN
Către: ....................................
Referitor: Comunicare
plafon garanţii - Program „Prima casă"
In conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 717/2009
privind aprobarea normelor de implementare a programului „Prima casă", cu
modificările ulterioare, vă comunicam că, începând cu data prezentei, plafonul
alocat/realocat instituţiei dumneavoastră este de.........................................EUR.
Precizăm că, în conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 717/2009, cu modificările ulterioare, FNGCIMM - S.A. - IFN este
autorizat să evalueze, la intervale regulate de 3 luni, modul de utilizare de
către instituţia dumneavoastră a plafonului alocat şi să efectueze realocări
între finanţatori în funcţie de gradul de utilizare a plafoanelor alocate.
Menţionăm că figuraţi în evidenţele FNGCIMM - S.A. -
IFN, la data de ......................., cu un plafon alocat de
...............................EUR, din care
utilizat.........................EUR.
FINANŢATOR
Persoane autorizate: