ORDIN
Nr. 104 din 15 aprilie 2003
privind aprobarea Procedurii de implementare a subprogramului "Structura
parteneriatului intre consiliile judetene in vederea implementarii proiectelor
pentru dezvoltare regionala"
ACT EMIS DE: MINISTERUL DEZVOLTARII SI PROGNOZEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 286 din 24 aprilie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Avand in vedere:
- prevederile art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 350/2003 privind
aprobarea structurii, indicatorilor si fondurilor aferente subprogramului
"Stimularea parteneriatului intre consiliile judetene, in vederea
implementarii proiectelor pentru dezvoltare regionala", care se finanteaza
prin bugetul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei pe anul 2003, in cadrul
programelor regionale specifice,
in temeiul prevederilor art. 6 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.
758/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei, cu completarile ulterioare,
ministrul dezvoltarii si prognozei emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Procedura de implementare a subprogramului "Stimularea
parteneriatului intre consiliile judetene in vederea implementarii proiectelor
pentru dezvoltare regionala", prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Directia zone asistate duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
ANEXA 1
PROCEDURA
de implementare a subprogramului "Stimularea parteneriatului intre
consiliile judetene in vederea implementarii proiectelor pentru dezvoltare
regionala"
2003
1. Importanta programului
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 758/2002 privind organizarea si
functionarea Ministerului Dezvoltarii si Prognozei, cu modificarile si
completarile ulterioare, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei aplica politicile
de dezvoltare economica si sociala pe ansamblul tarii, pe regiuni si zone de
dezvoltare. Pentru realizarea acestor obiective, alaturi de alte actiuni
intreprinse, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei elaboreaza si implementeaza
programe multianuale de sprijin financiar al dezvoltarii economice si sociale a
regiunilor.
Avand in vedere interesul relativ redus al consiliilor judetene de a
realiza sau de a achizitiona proiecte care sa fie implementate in doua ori mai
multe judete sau chiar in doua regiuni de dezvoltare, Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei propune subprogramul "Stimularea parteneriatului intre
consiliile judetene in vederea implementarii proiectelor pentru dezvoltare
regionala", aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 350/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 233 din 5 aprilie 2003. In cadrul
prezentei proceduri subprogramul "Stimularea parteneriatului intre
consiliile judetene in vederea implementarii proiectelor pentru dezvoltare regionala"
este denumita program.
Prin implementarea programului se urmareste cresterea capacitatii
consiliilor judetene de a detine proiecte care sa fie competitive in diversele
licitatii organizate pentru accesarea de fonduri nerambursabile sau cu dobanda
redusa. Acest program de finantare urmareste totodata stimularea initiativei
judetene de a realiza proiecte de amploare, intarind capacitatea administratiei
publice de a solutiona si de a gestiona interesele colectivitatilor pe care le
reprezinta, prin dezvoltarea unor actiuni la nivel regional. Programul este
conceput pentru a finanta numai proiectele care ofera certitudinea
implementarii, asigurand astfel succesul acestei masuri guvernamentale.
Specificul acestui program de dezvoltare consta in asistenta financiara
acordata consiliilor judetene pentru achizitionarea serviciilor de proiectare
pentru propuneri de investitii realizate la nivelul unei regiuni sau al mai
multor regiuni. In acest context, autoritatile locale sunt stimulate pentru:
- identificarea corecta a prioritatilor in materia investitiilor regionale
de interes public;
- achizitionarea celor mai bune servicii specializate in proiectare;
- aplicarea masurilor necesare pentru a respecta conditiile impuse de
finantatori.
2. Obiectivele programului:
- stimularea consiliilor judetene de a implementa in parteneriat proiecte
de dezvoltare regionala;
- atragerea fondurilor externe prin cresterea competitivitatii proiectelor
elaborate la nivel regional;
- armonizarea masurilor implementate la nivel regional sau interregional;
- reducerea disparitatilor regionale existente si prevenirea aparitiei de
noi dezechilibre;
- stimularea implementarii proiectelor interjudetene de amploare;
- reducerea diferentelor dintre consiliile judetene in ceea ce priveste
capacitatea de a achizitiona proiecte de dezvoltare regionala.
3. Bugetul programului
Bugetul total estimat al programului, aferent anilor 2003 si 2004, este de
399.999.618 mii lei, din care suma de 199.999.809 mii lei este alocata de la
bugetul de stat.
De la bugetul de stat programul este finantat astfel:
- mii lei -
___________________________________________________________
2003 2004 estimat Buget total
___________________________________________________________
Ajutor financiar 49.999.857 149.999.952 199.999.809
nerambursabil
Total: 49.999.857 149.999.952 199.999.809
___________________________________________________________
Ajutorul financiar nerambursabil acordat pentru elaborarea proiectelor care
sunt implementate in doua judete nu poate depasi 2 miliarde lei reprezentand
maximum 30% din valoarea totala eligibila a acestora.
Pentru elaborarea proiectelor care sunt implementate in 3 sau mai multe
judete dintr-o regiune ori mai multe regiuni de dezvoltare, ajutorul financiar
nerambursabil acordat nu poate depasi 4,5 miliarde lei reprezentand maximum 70%
din valoarea eligibila a acestora.
Diferenta trebuie sa fie finantata din sursele proprii ale solicitantului,
integral, in numerar. Nu se admit contributii in natura.
4. Programul finanteaza:
- achizitionarea de catre consiliile judetene a serviciilor de proiectare
pentru obiective de investitii comune in doua sau mai multe judete.
5. Cadrul institutional al programului
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei este autoritatea contractanta, in
numele Guvernului Romaniei, care raspunde de implementarea programului si stabileste
regulile de depunere si selectie a cererilor de finantare.
Mecanismul de implementare a programului este urmatorul:
- dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei
proceduri, orice solicitant poate depune cerere de finantare la sediul
Ministerului Dezvoltarii si Prognozei;
- cererile de finantare se analizeaza in ordinea depunerii lor;
- conformitatea si eligibilitatea cererilor de finantare sunt analizate de
reprezentantii Ministerului Dezvoltarii si Prognozei;
- evaluarea tehnica, financiara si selectia cererilor de finantare se
realizeaza de Comisia de evaluare constituita in acest scop;
- fiecare cerere de finantare este analizata de membrii Comisiei de
evaluare, care o propune spre aprobare ministrului dezvoltarii si prognozei;
- daca cererea de finantare este aprobata, se incheie un contract de
finantare intre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei si beneficiar;
- beneficiarul achizitioneaza serviciul de proiectare, conform legislatiei
din domeniul achizitiilor publice;
- dupa incheierea fazei de proiectare Ministerul Dezvoltarii si Prognozei
efectueaza plata, dupa ce beneficiarul dovedeste ca a achitat contributia
proprie;
- beneficiarul trebuie sa implementeze proiectul elaborat in conditiile
asumate de acesta in cererea de finantare.
6. Criterii de eligibilitate
6.1. Solicitantii trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie consilii judetene, indiferent de regiunea de dezvoltare din care
face parte judetul respectiv;
b) obiectivele de investitii/lucrarile de interventie comune in doua sau
mai multe judete, rezultate in urma implementarii proiectului, sa faca parte
din domeniul public al unitatii administrativ-teritoriale.
Potentialii solicitanti nu sunt in drept sa participe la licitatia deschisa
sau sa primeasca finantare nerambursabila daca sunt declarati intr-o situatie
de incalcare contractuala prin neindeplinirea obligatiilor provenind dintr-un
alt contract incheiat cu Ministerul Dezvoltarii si Prognozei sau un alt
contract finantat din fonduri bugetare ori ale Comisiei Europene.
6.2. Eligibilitatea cererilor de finantare
Valoarea cererii: nu exista limita maxima a cheltuielilor totale pentru
proiectare. Pentru elaborarea de proiecte care se vor implementa in doua
judete, cererea de finantare trebuie sa prevada contributia solicitantului de
cel putin 70% din costurile eligibile admise. Pentru elaborarea de proiecte
care se vor implementa in 3 sau mai multe judete, cererea de finantare trebuie
sa prevada contributia solicitantului de cel putin 30% din costurile eligibile
admise. Indiferent de costul total eligibil, solicitarea de ajutor financiar
nerambursabil nu trebuie sa depaseasca valoarea de 2 miliarde lei pentru primul
caz mentionat si, respectiv, 4,5 miliarde lei pentru cel de-al doilea caz.
Durata realizarii proiectului: prezentul program se incheie la sfarsitul
anului 2004; nu exista limita maxima de implementare a proiectului.
Servicii finantate: elaborarea fazelor de proiectare (studiu de
prefezabilitate, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de executie)
pentru obiective de investitii comune in doua sau mai multe judete.
Sunt finantate urmatoarele servicii definite conform Clasificarii
produselor si serviciilor asociate activitatilor - CPSA, aprobata prin
Hotararea Guvernului nr. 53/1999 si organizate potrivit Clasificarii
activitatilor din economia nationala - CAEN:
742 - Servicii de proiectare, urbanism, inginerie si alte servicii tehnice:
7420 - Servicii de proiectare, urbanism, inginerie si alte servicii tehnice
7420.2 - Servicii de arhitectura;
7420.21 - Servicii de studii si consultatii arhitecturale prealabile;
7420.22 - Servicii de proiectare arhitecturala;
7420.23 - Alte servicii arhitecturale;
7420.3 - Servicii de inginerie specializata;
7420.31 - Servicii de studii si consultatii tehnice prealabile;
7420.32 - Servicii de proiectare tehnica pentru constructia cladirilor;
7420.33 - Servicii de proiectare tehnica de instalatii mecanice si
electrice pentru dotarea cladirilor;
7420.34 - Servicii de proiectare tehnica pentru constructii civile;
7420.35 - Servicii de proiectare tehnica pentru instalatii industriale;
7420.36 - Servicii de realizare a proiectelor de restaurare a monumentelor
si cladirilor istorice;
7420.37 - Alte servicii de proiectare tehnica neclasificate in alta parte;
7420.38 - Alte servicii de inginerie specializate.
Zone geografice: sunt eligibile judetele din toate regiunile Romaniei,
inclusiv municipiul Bucuresti.
Numarul cererilor de finantare depuse de un solicitant: un solicitant poate
depune mai multe cereri de finantare pentru proiecte diferite.
Sunt finantate si studiile de pre- si fezabilitate din care rezulta ca
investitiile nu sunt justificate.
Nu este finantata elaborarea proiectelor a caror procedura de achizitie
publica a fost incheiata inaintea intrarii in vigoare a prezentei proceduri.
6.3. Costuri
In sensul prezentului program, in cheltuieli pentru proiectare se cuprind
cheltuielile pentru:
- studii de teren;
- obtinerea de avize, acorduri si autorizatii;
- elaborarea tuturor fazelor de proiectare;
- plata verificarii tehnice a proiectarii;
- elaborarea documentatiilor necesare obtinerii acordurilor, avizelor si
autorizatiilor;
- documentatii ce stau la baza emiterii avizelor si acordurilor, impuse
prin certificatul de urbanism, documentatii urbanistice;
- studii de impact;
- studii/expertize de amplasament.
Cheltuielile pentru proiectare sunt formate din costuri eligibile pentru
finantare din cadrul programului si costuri neeligibile. Fiecare categorie de
costuri este detaliata in continuare.
Prin costuri eligibile se intelege valoarea estimata, in moneda nationala,
a cheltuielilor pentru elaborarea urmatoarelor faze de proiectare:
- studiu de prefezabilitate;
- studiu de fezabilitate;
- proiect tehnic, detalii de executie.
Costurile eligibile sunt singurele costuri luate in considerare pentru
finantarea nerambursabila.
Sunt neeligibile urmatoarele costuri:
- studii de teren;
- verificarea tehnica a proiectarii;
- elaborarea documentatiilor necesare obtinerii acordurilor, avizelor si
autorizatiilor aferente obiectivului de investitie;
- documentatii ce stau la baza emiterii avizelor si acordurilor impuse prin
certificatul de urbanism;
- documentatii urbanistice;
- studii de impact;
- studii/expertize de amplasament;
- obtinerea de avize, acorduri si autorizatii;
- organizarea procedurilor de achizitie publica;
- consultanta;
- asistenta tehnica;
- comisioane, taxe, cote legale si costuri de finantare;
- taxa pe valoarea adaugata.
7. Promovarea programului
Pentru a permite informarea clara si unitara a potentialilor solicitanti va
fi sustinuta o campanie de promovare la nivel national, regional si judetean de
catre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, impreuna cu agentiile pentru
dezvoltare regionala si cu sprijinul consiliilor judetene.
Agentiile pentru dezvoltare regionala vor organiza sesiuni de informare cu
aceasta tematica in fiecare municipiu resedinta de judet, cu invitarea
reprezentantilor consiliilor judetene, prefecturii si Ministerului Dezvoltarii
si Prognozei.
8. Distribuirea procedurii de implementare
Prezenta procedura de implementare va fi utilizata si drept "Ghidul
solicitantului" si se distribuie gratuit celor interesati, la cerere, de
catre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei si agentiile pentru dezvoltare
regionala, pe suport hartie, prin e-mail sau pe suport magnetic. De asemenea,
acesta poate fi accesat de pe pagina de Internet a Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei www.mdp.ro si la urmatoarele adrese ale agentiilor pentru dezvoltare
regionala:
________________________________________________________________________________
Nr. Regiuni Judete Adresele agentiilor pentru
crt. dezvoltare regionala
________________________________________________________________________________
1. Nord-Est Bacau, Botosani, Agentia pentru Dezvoltare Regionala
Nord-Est,
Iasi, Neamt, str. Alexandru cel Bun nr. 27 bis, cod 5600
Suceava, Vaslui Piatra-Neamt, judetul Neamt,
telefon: 0233/218071, fax: 0233/218071,
e-mail: adrnordest@adrnordest.ro
2. Sud-Est Braila, Buzau, Agentia pentru Dezvoltare Regionala Sud-Est,
Constanta, Galati, Piata Independentei nr. 1, et. 5, cod 6100
Vrancea, Tulcea Braila, judetul Braila, telefon:
0239/611086,
fax: 0239/623403,
e-mail: seagency_ro@cjbraila.ro
3. Sud Arges, Calarasi, Agentia pentru Dezvoltare Regionala Sud
Muntenia Dambovita, Muntenia, Str. 1 Decembrie 1918 nr. 1,
Giurgiu, Ialomita, cod 8500 Calarasi, judetul Calarasi,
Prahova, telefon: 0242/331769, fax: 0242/313167,
Teleorman e-mail: adr3sud@nex.ro
4. Sud-Vest Dolj, Gorj, Agentia pentru Dezvoltare Regionala
Sud-Vest,
Mehedinti, Olt, Str. Unirii nr. 19, cod 1100 Craiova,
Valcea judetul Dolj, telefon: 0251/414904,
fax: 0251/419496, e-mail: adr4@rdslink.ro,
ofice@adroltenia.ro
5. Vest Arad, Agentia pentru Dezvoltare Regionala Vest,
Caras-Severin, str. Proclamatia de la Timisoara nr. 5,
Hunedoara, Timis cod 1900 Timisoara, judetul Timis,
telefon: 0256/191981, 0256/191923,
fax: 0256/191981, e-mail: office@adr5vest.ro
6. Nord-Vest Bihor, Agentia pentru Dezvoltare Regionala
Bistrita-Nasaud, Nord-Vest, str. Sextil Puscariu nr. 2,
Cluj, Salaj, cod 3400 Cluj-Napoca, judetul Cluj,
Satu Mare, telefon: 0264/431550, fax: 0264/439222,
Maramures e-mail: adrnv@mail.dntcj.ro
7. Centru Alba, Brasov, Agentia pentru Dezvoltare Regionala Centru,
Covasna, str. Decebal nr. 12, cod 2500 Alba Iulia,
Harghita, Mures, judetul Alba, telefon: 0258/818613,
Sibiu fax: 0258/818613,
e-mail: adcentru@abx.logicnet.ro
8. Bucuresti- Bucuresti-Ilfov Agentia pentru Dezvoltare Regionala
Ilfov Bucuresti-Ilfov, Calea Victoriei
nr. 16 - 20, sc. A, et. 2, sectorul 1,
Bucuresti, telefon: 021/3159659,
fax: 021/3159665, e-mail: adrbi@home.ro
________________________________________________________________________________
9. Completarea formularului "Cerere de finantare"
Pentru completarea cererii de finantare Ministerul Dezvoltarii si Prognozei
si agentiile pentru dezvoltare regionala furnizeaza toate informatiile cerute,
in mod gratuit, potentialilor solicitanti.
In scopul asigurarii unor sanse egale tuturor solicitantilor, se va
respecta confidentialitatea datelor si informatiilor mentionate in cererile de
finantare si nu se va face nici o apreciere cu privire la sansele de finantare
a cererilor depuse.
Cererea de finantare va fi semnata de toti reprezentantii consiliilor
judetene implicate in proiect.
Solicitantii trebuie sa respecte strict formularul "Cerere de
finantare", precum si ordinea paginilor.
Cererea de finantare trebuie indosariata, paginile numerotate, iar
documentele cerute trebuie sa fie separate prin despartitori. Copiile trebuie
sa fie lizibile. Cererea de finantare, completata in limba romana, trebuie
depusa impreuna cu toate anexele.
Nu sunt acceptate cereri de finantare completate de mana.
Documente care insotesc cererea de finantare
Pentru proiectele pentru a caror implementare solicitantul are surse certe
de finantare:
1. copie de pe hotararea fiecarui consiliu judetean implicat in proiect
privind aprobarea finantarii obiectivelor de investitii sau a lucrarilor de
interventie;
2. copie de pe hotararea fiecarui consiliu judetean implicat in proiect
privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciului care va administra
obiectivele de investitii.
Pentru proiectele pentru a caror implementare solicitantul nu are surse
certe de finantare:
1. copie de pe hotararea fiecarui consiliu judetean implicat in proiect
privind aprobarea cofinantarii obiectivelor de investitii sau a lucrarilor de
interventie;
2. copie de pe hotararea fiecarui consiliu judetean implicat in proiect
privind participarea la licitatie deschisa pentru propuneri de proiecte.
10. Depunerea formularului "Cerere de finantare"
Cererile de finantare trebuie trimise in plic sigilat, prin posta, cu
confirmare de primire, sau depuse la Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, str.
Cristian Popisteanu nr. 2 - 4, sectorul 1, Bucuresti (aducatorului i se va
elibera o confirmare de primire cu data si semnatura).
Cererile de finantare trimise prin orice alte mijloace (de exemplu, fax sau
e-mail) ori trimise la alte adrese vor fi respinse.
Cererile de finantare (formularul de cerere si anexele) vor fi depuse in
original, insotite de doua copii.
11. Termenul limita
Cererile de finantare se pot depune la sediul Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei incepand cu data publicarii prezentei proceduri in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, pana la termenul limita de 31 martie 2004.
Avand in vedere faptul ca cererile de finantare vor fi deschise, analizate,
evaluate si selectate in ordinea primirii lor la Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei, valoarea totala a bugetului pentru program se va diminua progresiv
in functie de numarul cererilor primite si selectate pentru finantare. De
aceea, este in interesul solicitantilor sa prezinte cereri de finantare cat mai
bine fundamentate intr-un termen cat mai scurt de la lansarea licitatiei.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei va publica periodic pe pagina de
Internet sumele contractate si sumele ramase disponibile, pe masura incheierii
fiecarui contract.
Daca sumele prevazute in cererile de finantare depuse in anul 2003 depasesc
bugetul alocat, cererile de finantare aprobate, dar care nu pot fi onorate, vor
fi finantate in anul 2004 in limita bugetului aprobat pentru acest program.
Durata proiectarii este de maximum 8 luni, inclusiv durata de realizare a
procedurii de achizitie publica.
12. Evaluarea si selectarea cererilor de finantare
12.1. Conformitatea si eligibilitatea
Conformitatea reprezinta prima etapa in analiza cererii de finantare si
presupune verificarea existentei tuturor documentelor solicitate pentru
licitatie, mentionate la sectiunea 9.
Eligibilitatea reprezinta a doua etapa in analiza cererii de finantare si
presupune verificarea indeplinirii criteriilor de eligibilitate prevazute la
sectiunea 6.
Verificarea prevazuta in cele doua etape mentionate mai sus va fi realizata
de catre Directia zone asistate. Cererea de finantare nu poate fi inaintata
Comisiei de evaluare atata timp cat nu este conforma si eligibila. Daca cererea
de finantare nu este conforma, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei poate cere
documente suplimentare. Solicitantul trebuie sa raspunda la cererea
Ministerului Dezvoltarii si Prognozei in termen de 3 zile. Daca raspunsul este
transmis mai tarziu, cererea de finantare este respinsa.
Persoanele care realizeaza verificarea conformitatii si eligibilitatii
completeaza in fisa cererii de finantare (al carei model este prevazut in anexa
nr. 1) daca sunt/nu sunt indeplinite criteriile de conformitate/eligibilitate.
Solicitantii care au fost respinsi in urma verificarii conformitatii si/sau
eligibilitatii vor fi anuntati in scris.
12.2. Evaluarea tehnica, evaluarea financiara si selectia cererilor de
finantare
Cererile de finantare sunt analizate de Comisia de evaluare care stabileste
daca vor fi propuse spre finantare sau vor fi respinse. Dupa fiecare sesiune
Comisia de evaluare intocmeste un raport prin care propune cererile de
finantare selectate in vederea finantarii, indicand pentru fiecare suma prevazuta
pentru finantare.
Criteriile de evaluare si de selectie sunt aceleasi pentru toate cererile
de finantare ajunse in faza de evaluare tehnica, evaluare financiara si
selectie.
Comisia de evaluare va analiza daca cererile de finantare indeplinesc urmatoarele
criterii:
- obiectivul/obiectivele proiectului raspunde/raspund prioritatilor
regionale;
- exista necesitatea elaborarii proiectului;
- se demonstreaza viabilitatea financiara;
- exista o legatura cu alte obiective de investitie/lucrari de interventie;
- certitudinea implementarii.
Pentru orice neclaritati ale Comisiei de evaluare se admite pentru
clarificari contactarea solicitantului prin intermediul secretarului comisiei.
Orice comunicare, solicitare sau notificare intre Comisia de evaluare si
solicitant trebuie sa se transmita sub forma de document scris. Documentele
scrise pot fi transmise prin una dintre urmatoarele forme: scrisoare transmisa
prin posta, cu aviz de primire, telegrama, telex, telefax. Solicitantul are
obligatia de a transmite documentele respective in cel mult 3 zile. Daca
raspunsul la solicitare nu se primeste in termen de 3 zile, cererea de
finantare este respinsa.
Pentru cererile de finantare respinse solicitantului ii vor fi prezentate
motivele care au dus la luarea acestei decizii.
13. Comisia de evaluare
Membrii Comisiei de evaluare sunt alesi dintre specialisti cu experienta in
domeniu si sunt numiti prin ordin al ministrului dezvoltarii si prognozei. Vor
fi nominalizate cel putin doua rezerve, pentru cazurile in care se identifica
un conflict de interese sau apar evenimente neprevazute.
Secretariatul si presedintia Comisiei de evaluare vor fi asigurate de
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei.
Componenta Comisiei de evaluare
Comisia de evaluare va fi formata din 5 membri, dintre care:
a) 3 cu drept de punctare:
- 2 reprezentanti ai Ministerului Dezvoltarii si Prognozei;
- un reprezentant al Ministerului Administratiei Publice;
b) 2 membri fara drept de punctare, respectiv presedintele si secretarul
Comisiei de evaluare. Secretarul va redacta raportul de evaluare si
procesele-verbale ale sedintelor Comisiei de evaluare.
Sedintele Comisiei de evaluare
Comisia de evaluare se intalneste in sesiuni, compuse din una sau mai multe
sedinte, la convocarea presedintelui. La sfarsitul fiecarei sesiuni Comisia de
evaluare elaboreaza un raport.
In prima sesiune toti membrii Comisiei de evaluare semneaza declaratia de
confidentialitate si impartialitate. Orice membru al Comisiei de evaluare
implicat intr-un conflict de interese va fi recuzat si exclus din comisie.
In aceasta sesiune Comisia de evaluare stabileste:
- regulile si programul de desfasurare a sesiunilor comisiei in procesul de
evaluare, inclusiv cazurile in care se pot cere clarificari din partea
solicitantilor;
- modalitatile in care comisia va comunica cu solicitantii.
14. Evaluarea calitatii cererilor de finantare
Evaluarea si selectia cererilor de finantare sunt realizate pe baza
criteriilor prevazute la sectiunea 12, fiecare membru cu drept de punctare al
Comisiei de evaluare evaluand toate cererile de finantare.
Fiecare membru cu drept de punctare va completa in fisa cererii de
finantare daca sunt/nu sunt indeplinite criteriile de evaluare.
Evaluatorul apreciaza indeplinirea sau neindeplinirea unui criteriu cu
"da" sau "nu".
Nota unui evaluator este stabilita prin calcularea ponderii criteriilor
indeplinite in totalul criteriilor evaluate.
Vor fi propuse spre finantare cererile de finantare care indeplinesc
minimum 75% din ponderea criteriilor de evaluare.
15. Aprobarea cererilor de finantare
Cererile de finantare sunt aprobate de ministrul dezvoltarii si prognozei
in limita fondului alocat din bugetul programului.
16. Conditiile de incheiere a contractelor
Procesul de contractare se va desfasura dupa cum urmeaza:
Contractul de finantare nerambursabila
Partile in contractul de finantare nerambursabila vor fi Ministerul
Dezvoltarii si Prognozei si toti beneficiarii finantarii care vor raspunde in
nume propriu pentru obligatiile pe care si le-au asumat in cererea de
finantare, care este parte integranta a contractului.
Daca un consiliu judetean este reprezentantul celorlalte consilii judetene
implicate in proiect, contractul de finantare se incheie intre Ministerul
Dezvoltarii si Prognozei si acesta. In acest caz se va anexa Hotararea
consiliilor judetene implicate in proiect privind drepturile si obligatiile
care rezida din reprezentarea stabilita in cadrul acestui program.
Principalele elemente ale contractului sunt:
- obiectul contractului;
- durata de executie a proiectului;
- finantarea proiectului;
- continutul raportului tehnic si financiar, precum si modalitatile de
plata;
- obligatii generale;
- raspundere;
- confidentialitate;
- publicitate;
- evaluarea proiectului;
- amendamente ce pot fi aduse contractului;
- rezilierea contractului;
- rezolvarea litigiilor;
- verificarile tehnice, financiare si contabile.
17. Achizitionarea bunurilor, serviciilor sau lucrarilor in cadrul
programului
Achizitionarea de catre beneficiarii ajutorului financiar a serviciilor de
proiectare, prevazute in contractul de finantare nerambursabila incheiat intre
acestia si Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, se realizeaza cu respectarea
legislatiei in vigoare privind achizitiile publice.
18. Plati
Sumele acordate de Ministerul Dezvoltarii si Prognozei din bugetul
programului reprezinta ajutoarele financiare nerambursabile acordate
beneficiarilor in urma aprobarii cererilor de finantare.
Ajutoarele financiare nerambursabile sunt acordate strict in limita valorii
totale prevazute in contract.
In vederea obtinerii ajutorului financiar nerambursabil, beneficiarii
transmit cererea de plata Ministerului Dezvoltarii si Prognozei, semnata de
reprezentantii consiliilor judetene implicate in proiect, insotita de
documentele justificative originale si de copii ale acestora. Astfel, cererea de
plata este formulata de reprezentantii consiliilor judetene implicate in
proiect. Daca in contractul de prestari de servicii incheiat intre consiliile
judetene si furnizorul de servicii se prevede ca o faza de proiectare este
platita doar de unul dintre beneficiarii proiectului, cererea de plata poate fi
formulata doar de beneficiarul care efectueaza plata.
Daca contractul de prestari de servicii este incheiat intre furnizor si un
singur consiliu judetean, care reprezinta si celelalte consilii judetene
implicate in proiect, cererea de plata se va formula doar de acesta.
Platile se efectueaza in contul furnizorului serviciului de proiectare, pe
masura achitarii contributiei proprii de catre beneficiari, conform derularii
contractului de prestari de servicii de proiectare.
In cazul in care proiectul elaborat se implementeaza in doua judete, pentru
fiecare suma solicitata prin cererea de plata beneficiarii vor face dovada
achitarii a 70% din suma contractata, situatie in care Ministerul Dezvoltarii
si Prognozei va vira 30% (valoarea ajutorului financiar nerambursabil) pe
masura achitarii de catre solicitant a contributiei proprii.
In cazul in care proiectul elaborat se implementeaza in 3 sau mai multe
judete, pentru fiecare suma solicitata prin cererea de plata beneficiarii vor
face dovada achitarii a 30% din suma contractata, situatie in care Ministerul
Dezvoltarii si Prognozei va vira 70% (valoarea ajutorului financiar
nerambursabil) pe masura achitarii de catre solicitant a contributiei proprii.
Cererea de plata transmisa de beneficiari va fi insotita de urmatoarele
documente:
- contractul cu proiectantul/furnizorul de servicii de proiectare;
- facturi originale si copii ale acestora;
- ordinul de plata care sa ateste efectuarea platii de catre beneficiari;
- extrase de cont prin care se face dovada achitarii contributiei proprii
de 70% si, dupa caz, 30%;
- identificarea financiara pentru furnizorul beneficiarului.
Virarea ajutorului financiar nerambursabil se va face in contul deschis la
trezorerie de catre furnizorul serviciului de proiectare.
19. Monitorizarea
Monitorizarea va avea la baza rapoartele elaborate de fiecare beneficiar,
care vor fi analizate de Ministerul Dezvoltarii si Prognozei.
Beneficiarii au obligatia de a efectua catre Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei raportari anuale privind evolutia obiectivului de investitie sau a
lucrarilor de interventie a caror proiectare s-a realizat cu cofinantare prin
bugetul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei raspunde de evaluarea rezultatelor si a
impactului programului, precum si de informarea Guvernului si a opiniei
publice.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei elaboreaza periodic rapoarte de
examinare calitativa a activitatilor de implementare.
20. Raportarea
20.1. Raportari efectuate de catre beneficiari
Pentru efectuarea platilor de catre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei,
beneficiarii sprijinului financiar inainteaza rapoarte tehnice si financiare
privind stadiul activitatii de proiectare si executie a obiectivelor de
investitii/lucrarilor de interventie.
Beneficiarii ajutoarelor financiare nerambursabile sunt obligati sa
elaboreze:
a) raportul de achizitie avand ca scop prezentarea procedurii pentru
atribuirea contractului de achizitie publica si incadrarea in prevederile
legale privind achizitiile publice (se anexeaza dosarul achizitiei publice);
b) rapoarte periodice (intermediare):
- in 30 de zile de la data incheierii elaborarii proiectului (acest raport
va contine o copie a proiectului);
- la incheierea contractelor de achizitie publica de lucrari pentru
realizarea obiectivului de investitie sau a lucrarilor de interventie;
c) raportul final: la incheierea obiectivului de investitie sau a
lucrarilor de interventie a caror proiectare a fost realizata cu ajutor
financiar nerambursabil.
20.2. Raportari efectuate de catre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei elaboreaza un raport anual privind
implementarea programului, care este prezentat Consiliului National pentru
Dezvoltare Regionala si Guvernului.
21. Controlul
Sistemul de control cuprinde urmatoarele niveluri:
- Ministerul Dezvoltarii si Prognozei si agentiile pentru dezvoltare
regionala verifica daca proiectele elaborate cu ajutor financiar nerambursabil
au fost executate;
- Ministerul Finantelor Publice, prin compartimentele sale specializate,
colaboreaza cu Ministerul Dezvoltarii si Prognozei pentru realizarea
activitatilor de control asupra modului de implementare a programului;
- Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Dezvoltarii si Prognozei isi
rezerva dreptul de a controla, in etapa de elaborare sau executie, desfasurarea
proiectelor finantate prin prezentul program.
22. Publicitatea ex post
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei in colaborare cu agentiile pentru
dezvoltare regionala asigura transparenta si publicitatea ex post.
Lista ajutoarelor financiare nerambursabile acordate prin program se
publica pe pagina de Internet a Ministerului Dezvoltarii si Prognozei, dupa
incheierea contractelor cu beneficiarii, si contine urmatoarele informatii:
- numele beneficiarilor;
- pozitia geografica a beneficiarilor (regiunea de dezvoltare, judetul,
localitatea);
- titlul proiectului pentru elaborarea caruia beneficiarii au solicitat
cofinantare;
- valoarea finantarii; rata de finantare, ca proportie a costurilor totale
eligibile ale operatiunii;
- dupa implementarea proiectului se va completa cu prezentarea obiectivului
de investitie/lucrarilor de interventie.
23. Dispozitii finale
Prezenta procedura privind implementarea, monitorizarea si evaluarea
programului se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
CERERE DE FINANTARE
Data depunerii:
Numar de inregistrare:
1. Informatii despre solicitanti
______________________________________________________________________________
| Denumirea legala completa |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Codul fiscal | |
|________________________________________|_____________________________________|
| Adresa |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Reprezentant |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Responsabil de proiect | |
|________________________________________|_____________________________________|
| Telefon nr. |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Fax nr. |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Adresa e-mail |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Website |
|
|________________________________________|_____________________________________|
______________________________________________________________________________
| Denumirea legala completa |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Codul fiscal | |
|________________________________________|_____________________________________|
| Adresa |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Reprezentant |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Responsabil de proiect | |
|________________________________________|_____________________________________|
| Telefon nr. |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Fax nr. |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Adresa e-mail |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Website |
|
|________________________________________|_____________________________________|
______________________________________________________________________________
| Denumirea legala completa |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Codul fiscal | |
|________________________________________|_____________________________________|
| Adresa |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Reprezentant |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Responsabil de proiect | |
|________________________________________|_____________________________________|
| Telefon nr. |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Fax nr. |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Adresa e-mail |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Website |
|
|________________________________________|_____________________________________|
2. Informatii despre proiect
2.1. Titlul proiectului pentru a carui elaborare se solicita finantare:
____________________________________________________________________________
2.2. Localizare:
____________________________________________________________________________
Regiunea de dezvoltare, judete, localitati
2.3. Durata estimata a obiectivelor de investitie/lucrarilor de
interventie:
- Pentru proiectare:
_______________________________________________________________________
- Pentru executie:
_______________________________________________________________________
2.4. Data propusa pentru incepere:
____________________________________________________________________________
Pentru faza de proiectare
2.5. Data estimata de finalizare a implementarii proiectului:
____________________________________________________________________________
Pentru faza de executie
2.6. Cheltuieli pentru proiectare:
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
Suma ceruta ca ajutor lei % din total
financiar nerambursabil
____________________________________________________________________________
Suma de cofinantare lei
din partea solicitantilor
____________________________________________________________________________
2.7. Cheltuieli estimate de executie:
____________________________________________________________________________
3. Descrierea proiectului
Tema proiectului:
____________________________________________________________________________
Investitiile/lucrarile de interventie pentru care se elaboreaza proiectul
Obiectivul/obiectivele proiectului:
____________________________________________________________________________
Maximum o pagina. Trebuie sa fie strans legate de prioritatile regionale
Necesitatea elaborarii proiectului:
____________________________________________________________________________
Maximum 5 pagini. Informatii despre:
a) beneficiari;
b) situatia actuala;
c) cum imbunatateste proiectul situatia regionala;
d) exista studii anterioare (de oportunitate, prefezabilitate, fezabilitate
etc.)
Resurse financiare pentru proiectare si executie:
____________________________________________________________________________
Informatii cu privire la sursele de finantare preconizate
Legatura proiectului cu alte obiective de investitie/lucrari de
interventie:
____________________________________________________________________________
Riscuri majore care pot afecta incheierea cu succes a proiectului si
actiuni
de remediere:
____________________________________________________________________________
Nume:
Semnatura:
Functie: Data:
Nume:
Semnatura:
Functie: Data:
Nume:
Semnatura:
Functie: Data:
NOTA:
Cererea va fi semnata de reprezentantii tuturor consiliilor judetene
implicate in elaborarea proiectului.
Documente care se anexeaza la cerere:
Pentru proiectele pentru a caror implementare solicitantul are surse certe
de finantare:
1. copie de pe hotararea fiecarui consiliu judetean implicat in proiect
privind aprobarea finantarii obiectivelor de investitii sau a lucrarilor de
interventie;
2. copie de pe hotararea fiecarui consiliu judetean implicat in proiect
privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciului care va administra
obiectivele de investitii.
Pentru proiectele pentru a caror implementare solicitantul nu are surse
certe de finantare:
1. copie de pe hotararea fiecarui consiliu judetean implicat in proiect
privind aprobarea cofinantarii obiectivelor de investitii sau a lucrarilor de
interventie;
2. copie de pe hotararea fiecarui consiliu judetean implicat in proiect
privind participarea la licitatie deschisa pentru propuneri de proiecte.
ANEXA 1
FISA CERERII DE FINANTARE
Solicitant ................................................................
Solicitant ................................................................
Solicitant ................................................................
Titlul proiectului ........................................................
Suma solicitata de la program .............................................
Eligibilitate .............................................................
Conformitate ..............................................................
Verificator ...............................................................
Nume si prenume ...........................................................
Semnatura .................................................................
Evaluare:
_______________________________________________________________________
| | DA | NU |
|____________________________________________________|_________|________|
| Obiectivul/obiectivele proiectului raspund | | |
| prioritatilor regionale | | |
|____________________________________________________|_________|________|
| Exista necesitatea elaborarii proiectului | | |
|____________________________________________________|_________|________|
| Se demonstreaza viabilitatea financiara | | |
|____________________________________________________|_________|________|
| Exista o legatura cu alte obiective de | | |
| investitie/lucrari de interventie | | |
|____________________________________________________|_________|________|
| Certitudinea implementarii (Sunt prevazute | | |
| actiuni care sa asigure implementarea proiectului) | | |
|____________________________________________________|_________|________|
Total pondere "DA"
........................................................
Evaluator .................................................................
Nume si prenume ...........................................................
Semnatura .................................................................