ORDIN
Nr. 1041/139 din 24 decembrie 2002
privind modificarea si completarea Ordinului ministrului sanatatii si familiei
si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 85/65/2002
pentru aprobarea subprogramelor de sanatate si a Normelor metodologice privind
finantarea, raportarea si controlul indicatorilor prevazuti in programele,
respectiv in subprogramele de sanatate finantate din bugetul Ministerului
Sanatatii si Familiei si din bugetul Fondului de asigurari sociale de sanatate,
in anul 2002
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Nr. 1.041 din 24 decembrie 2002
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
Nr. 139 din 20 decembrie 2002
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 7 martie 2003
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si
completarile ulterioare, al Legii nr. 100/1998 privind asistenta de sanatate
publica, al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea
si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, precum si al
Hotararii Guvernului nr. 41/2002 privind derularea programelor finantate din
bugetul Ministerului Sanatatii si Familiei si din bugetul Fondului de asigurari
sociale de sanatate, in anul 2002, cu modificarile ulterioare,
vazand Referatul de aprobare nr. DB/14.197/CNAS/3.152/2002,
ministrul sanatatii si familiei si presedintele Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate emit urmatorul ordin:
Art. 1
Ordinul ministrului sanatatii si familiei si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 85/65/2002 pentru aprobarea
subprogramelor de sanatate si a Normelor metodologice privind finantarea,
raportarea si controlul indicatorilor prevazuti in programele, respectiv in
subprogramele de sanatate finantate din bugetul Ministerului Sanatatii si
Familiei si din bugetul Fondului de asigurari sociale de sanatate, in anul
2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 176 din 13
martie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza astfel:
1. In anexa nr. 3, subprogramul 2.2 "Preventie si control in patologia
oncologica", la "Indicatori de evaluare", indicatorii fizici
sunt urmatorii:
- numar de teste screening - 50.000;
- numar de cazuri inregistrate in RNC - 30.000;
- numar de tratamente efectuate/an bolnavilor, pe coduri de boala si tipuri
de terapie - 497.379.
2. Anexa nr. 4 se inlocuieste cu anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
prof. univ. dr. Eugeniu Turlea
ANEXA 1
(Anexa nr. 4
la Ordinul ministrului sanatatii si familiei
si al presedintelui Casei Nationale
de Asigurari de Sanatate nr. 85/65/2002)
NORME METODOLOGICE
privind finantarea, raportarea si controlul indicatorilor prevazuti in
programele, respectiv in subprogramele de sanatate, in anul 2002
I. Finantarea programelor, respectiv a subprogramelor de sanatate
1. Ministerul Sanatatii si Familiei si Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate, in calitate de ordonatori principali de credite, proiecteaza,
implementeaza, finanteaza si coordoneaza programe, respectiv subprograme de
sanatate, in scopul realizarii unor obiective de sanatate.
2. Implementarea consta in punerea in practica a activitatilor necesare
realizarii scopului si obiectivelor programului, respectiv ale subprogramului
de sanatate, urmarindu-se rezultatele obtinute, precum si incadrarea in timpul
si in costurile aprobate.
3. Institutele medicale sau alte unitati sanitare desemnate de Ministerul
Sanatatii si Familiei pot coordona si finanta subprograme sau actiuni de
sanatate.
4. Sumele alocate pentru subprogramele de sanatate se cuprind in bugetele
de venituri si cheltuieli ale unitatilor sanitare, se aproba o data cu acestea
si se utilizeaza potrivit destinatiilor stabilite. Ordonatorii secundari si
tertiari de credite evidentiaza sumele alocate pe subdiviziunile clasificatiei
bugetare atat in plan, cat si in executie.
5. Din sumele aprobate in bugetul Ministerului Sanatatii si Familiei pentru
finantarea programelor, respectiv a subprogramelor de sanatate, se pot efectua
cheltuieli de personal, cheltuieli materiale si servicii si cheltuieli de
capital, avandu-se in vedere urmatoarele precizari:
a) In sumele prevazute la subprogramele de sanatate care se executa prin
unitati finantate integral de la bugetul de stat de la titlul 20
"Cheltuieli materiale si servicii" se cuprind medicamente si
materiale sanitare, materiale si prestari de servicii cu caracter functional,
obiecte de inventar si de mica valoare sau scurta durata si echipament,
reparatii curente, reparatii capitale, carti si publicatii.
Cheltuielile de intretinere si gospodarire ale unitatilor sanitare sunt
incluse in "Programul comunitar de sanatate publica".
Cheltuielile pentru inspectiile sanitare de stat sunt cuprinse in
"Programul comunitar de sanatate publica" si in "Programul de
sanatate a copilului si familiei".
b) Sumele aferente procurarii vaccinurilor prin licitatie la nivel national
sunt cuprinse in "Programul comunitar de sanatate publica",
subprogramul "Supravegherea si controlul bolilor transmisibile", in
bugetul Institutului de Sanatate Publica Bucuresti.
c) Cheltuielile aferente efectuarii unor teste de diagnostic care nu pot fi
facute in laboratoarele obisnuite si a testelor de confirmare a diagnosticului
sunt prevazute in bugetul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino".
d) Laptele praf ce se acorda gratuit in cadrul Programului de sanatate a
copilului si familiei se achizitioneaza si se distribuie in conditiile
prevazute de Legea nr. 321/2001 privind acordarea gratuita de lapte praf pentru
copii cu varste cuprinse intre 0 - 12 luni, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 341 din 27 iunie 2001, si de Ordinul ministrului
sanatatii si familiei si al ministrului administratiei publice nr. 449/410/2001
pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea gratuita de lapte praf
pentru copii cu varste cuprinse intre 0 - 12 luni care nu beneficiaza de lapte
matern.
e) Finantarea subprogramelor de sanatate de la titlul 20 "Cheltuieli
materiale si servicii" se face lunar pe total titlu, pe baza cererilor
justificate ale ordonatorilor de credite, in raport cu gradul de utilizare a
fondurilor puse la dispozitie anterior si in limita bugetului aprobat.
f) Finantarea subprogramelor de sanatate de la titlul 38
"Transferuri" se face lunar pe baza cererilor justificate ale
ordonatorilor de credite si in limita bugetului aprobat.
g) Din sumele aprobate subprogramelor de sanatate la titlul 38
"Transferuri", articolul 40, alineatul 44 "Programe de sanatate",
realizate prin unitatile sanitare finantate din venituri extrabugetare, conform
legii, se asigura cheltuielile de personal pentru personalul angajat pe durata
determinata sau cu fractiune de norma, potrivit art. 4 alin. (2) din Hotararea
Guvernului nr. 41/2002 privind derularea programelor finantate din bugetul
Ministerului Sanatatii si Familiei si din bugetul Fondului de asigurari sociale
de sanatate, in anul 2002, cheltuielile materiale si servicii si de capital (cu
aprobarea directiei coordonatoare), cu obligatia utilizarii sumelor respective
numai pentru realizarea subprogramelor de sanatate pentru care sunt
responsabile. Ocuparea posturilor pe durata determinata, cu norma intreaga sau
fractiune de norma, se face cu aprobarea directiei de sanatate publica sau a
Ministerului Sanatatii si Familiei, dupa caz.
h) Din veniturile proprii realizate de institutiile sanitare publice se
finanteaza programe, respectiv subprograme de sanatate, in conditiile legii.
6. In cadrul subprogramului "Reabilitarea serviciilor de urgenta
prespitaliceasca" se cuprind si cheltuielile aferente organizarii
transportului, in cazuri speciale si cu aeronave, cu aprobarea Directiei
generale asistenta medicala si programe.
7. Contraceptivele achizitionate prin licitatie la nivel national din
fondurile alocate Programului de sanatate a copilului si familiei se acorda
fara plata, in conditiile prevazute la art. 6 alin. (1) din Hotararea
Guvernului nr. 41/2002. Documentele justificative pe baza carora se acorda
contraceptive fara plata sunt: carnetele de elev, de student si de somer,
adeverinte emise de consiliile locale, precum si declaratii pe propria
raspundere, dupa caz.
8. Inregistrarea in contabilitate si circuitul documentelor in cazul unor
achizitii de medicamente, vaccinuri si materiale sanitare pentru care achizitia
si plata se fac centralizat sunt prezentate in anexa care face parte integranta
din prezentele norme metodologice.
9. a) Finantarea subprogramelor de sanatate din bugetul Fondului de
asigurari sociale de sanatate se efectueaza de casele de asigurari de sanatate
de la capitolul 62.16 "Servicii medicale si medicamente" titlul 20
"Cheltuieli materiale si servicii" articolul 25 "Cheltuieli
materiale si prestari de servicii cu caracter medical", in cadrul
bugetului aprobat.
b) Sumele alocate sunt destinate asigurarii in spital si in ambulatoriu a
unor medicamente si materiale sanitare specifice unor boli cu consecinte grave
asupra starii de sanatate a populatiei.
c) Sumele aferente fiecarui subprogram de sanatate sunt stabilite de casele
de asigurari de sanatate in functie de numarul de bolnavi si de costul
mediu/bolnav si sunt cuprinse in contractele incheiate, distinct, potrivit
modelului prezentat in anexa, cu unitatile prestatoare de servicii medicale
implicate, prevazute in anexa nr. 2 la ordin.
d) Sumele destinate finantarii subprogramelor de sanatate cuprinse in
contracte vor fi defalcate pentru procurarea medicamentelor sau a materialelor
sanitare ce se acorda in spital si, respectiv, in ambulatoriu, de catre casele
de asigurari de sanatate in colaborare cu coordonatorii locali de programe de
sanatate.
e) Medicamentele ce se acorda in ambulatoriu in cadrul subprogramelor de
sanatate se asigura prin farmaciile apartinand unitatilor sanitare prin care se
deruleaza subprogramul.
f) Unitatea prestatoare de servicii medicale prezinta caselor de asigurari
de sanatate, in primele 5 zile ale lunii in curs, decontul pentru luna
precedenta, cuprinzand numarul de bolnavi tratati, costul mediu/bolnav, sumele
achitate, conform copiei ordinului de plata (cu stampila trezoreriei) cu care
s-a achitat contravaloarea facturii pentru medicamentele si/sau materialele
sanitare specifice aprovizionate pentru luna precedenta, precum si cererea
justificativa insotita de copia de pe factura emisa de furnizor pentru
medicamentele si/sau materialele specifice aprovizionate pentru luna in curs.
g) Casele de asigurari de sanatate vor analiza indicatorii prezentati in
decont si gradul de utilizare a resurselor puse la dispozitie anterior si vor
deconta, in limita sumei prevazute in contract, in termen de 5 zile de la
primire, contravaloarea facturii prezentate in copie de unitatea prestatoare de
servicii medicale pentru medicamentele si/sau materialele specifice
aprovizionate pentru luna curenta in cadrul subprogramelor de sanatate.
h) Neprezentarea documentelor prevazute la lit. f) de catre unitatile
prestatoare de servicii medicale atrage sistarea finantarii.
i) Nerespectarea clauzelor contractuale in sensul utilizarii fondurilor
pentru alte destinatii sau neraportarea indicatorilor stabiliti atrage
rezilierea contractului respectiv.
j) Situatiile prevazute la lit. h) si i) vor fi aduse la cunostinta Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate si Ministerului Sanatatii si Familiei de
catre organele constatatoare, in termen de 48 de ore de la data constatarii.
10. Sursele de finantare a programelor, respectiv a subprogramelor de
sanatate, pot fi completate, potrivit legii, cu donatii si sponsorizari.
II. Raportarea indicatorilor din subprogramele de sanatate si
responsabilitatile specifice in derularea acestora
11. a) Indicatorii fizici si de eficienta prevazuti in subprogramele de
sanatate finantate din bugetul Ministerului Sanatatii si Familiei se
monitorizeaza pe baza evidentei tehnico-operative conduse la nivelul unitatilor
sanitare, al directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti. Indicatorii se transmit directiilor coordonatoare de programe din
Ministerul Sanatatii si Familiei pentru centralizare, analiza si luare de
masuri si vor sta la baza raportarilor trimestriale efectuate de acestea pe
formularele anexa la Situatia financiara. Anual, pe baza acestor indicatori
directiile coordonatoare din Ministerul Sanatatii si Familiei vor stabili
indicatorii de rezultat.
b) Periodicitatea raportarii indicatorilor prevazuti in subprogramele de
sanatate este trimestriala si anuala pentru indicatorii fizici si de eficienta
si anuala pentru indicatorii de rezultat, utilizandu-se modalitatile de
raportare (suport hartie, magnetic etc.) convenite cu directiile coordonatoare
din Ministerul Sanatatii si Familiei.
c) Indicatorii fizici si de eficienta corespunzatori subprogramelor de
sanatate finantate din bugetul Fondului de asigurari sociale de sanatate se
transmit caselor de asigurari de sanatate si Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate in vederea analizei acestora.
d) Casele de asigurari de sanatate transmit lunar Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate, o data cu raportarea contului de executie, sumele
alocate de acestea pentru fiecare subprogram de sanatate, sumele utilizate de
unitatile prestatoare de servicii medicale care deruleaza aceste subprograme,
precum si indicatorii realizati, conform anexei nr. 3 la ordin.
12. Costul mediu/indicator fizic se calculeaza ca raport intre suma alocata
pentru actiunea respectiva si numarul de indicatori fizici. In cazul in care au
fost finantate si alte actiuni pentru care nu au fost stabiliti sau raportati
indicatori fizici, acestea vor fi enumerate, indicandu-se costul total pe
fiecare actiune. Costul mediu/bolnav tratat si costul mediu/cura (tip de
terapie, sedinta, interventie) se calculeaza ca raport intre suma utilizata si
numarul de bolnavi tratati, respectiv numarul de cure realizate (tip de
terapie, sedinta, interventie).
13. La finele anului, nivelul costurilor medii va sta la baza unor analize
comparative atat cu nivelul indicatorilor prevazut a se realiza, cat si cu cel
realizat.
14. Unitatile sanitare care deruleaza subprograme de sanatate au obligatia
de a raporta, pana la data de 10 a lunii urmatoare incheierii trimestrului,
directiilor de sanatate publica sau Ministerului Sanatatii si Familiei, dupa
caz, indicatorii fizici si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora.
Dupa centralizare, directiile de sanatate publica transmit acesti indicatori
directiilor coordonatoare de programe din Ministerul Sanatatii si Familiei,
pana la data de 20 a primei luni din trimestrul urmator si pana la 25 ianuarie
2003, pentru indicatorii ce se raporteaza anual.
15. In termen de 15 zile de la primirea datelor anuale, directiile
coordonatoare de programe din Ministerul Sanatatii si Familiei centralizeaza si
analizeaza indicatorii raportati, pe judete, stabilind nivelul indicatorilor de
rezultate, pe total program.
16. Rezultatele analizelor insotite, dupa caz, de propuneri de imbunatatire
a activitatilor de elaborare, finantare si raportare a indicatorilor prevazuti
in programele de sanatate vor fi prezentate conducerii Ministerului Sanatatii
si Familiei pana la data de 15 februarie 2003.
17. a) Unitatile prestatoare de servicii medicale care deruleaza
subprograme de sanatate finantate de casele de asigurari de sanatate transmit
acestora raportari lunare privind sumele utilizate pe fiecare subprogram,
precum si indicatorii realizati, conform prevederilor pct. 10 lit. f).
Indicatorii prevazuti in anexa nr. 3 la ordin se raporteaza pana la data de 10
a lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea.
b) Unitatile prestatoare de servicii medicale care deruleaza subprograme de
sanatate au obligatia organizarii evidentei nominale (sau pe cod numeric
personal) a bolnavilor care beneficiaza de medicamente sau de materiale
specifice prescrise in cadrul subprogramelor. Aceasta evidenta va fi pusa la
dispozitia caselor de asigurari de sanatate trimestrial, pana la data de 15 a
lunii urmatoare incheierii trimestrului pentru care se face raportarea.
18. Lunar, directiile de specialitate din cadrul Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate, care au repartizate sarcini privind programele de
sanatate, analizeaza pe fiecare subprogram de sanatate si pe judete sumele
alocate si gradul de utilizare a fondurilor la nivelul unitatilor prestatoare
de servicii medicale, precum si indicatorii fizici si de eficienta realizati.
19. Responsabilitatile specifice in derularea programelor de sanatate
revin:
a) Ministerului Sanatatii si Familiei, prin Directia generala a bugetului,
care asigura fondurile pentru finantarea programelor, respectiv a
subprogramelor de sanatate, de la bugetul de stat;
b) institutiilor sanitare publice care asigura fondurile pentru finantarea
subprogramelor de sanatate din venituri proprii;
c) coordonatorilor nationali si directiilor de sanatate publica, in
calitate de coordonatori locali, care raspund de utilizarea fondurilor aprobate
pentru desfasurarea programelor, respectiv a subprogramelor de sanatate, de
organizarea activitatilor specifice prin compartimentele de specialitate si
institutiile cu rol in realizarea subprogramului, de raportarea, analiza si
controlul indicatorilor fizici, de eficienta si de rezultate;
d) Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si caselor de asigurari de
sanatate, care raspund de asigurarea, urmarirea si controlul utilizarii
fondurilor aprobate pentru derularea programelor de sanatate, de monitorizarea
si controlul indicatorilor fizici si de eficienta si de analiza indicatorilor;
e) medicilor din cadrul unitatilor sanitare cu responsabilitati in
realizarea subprogramului de sanatate, in calitate de coordonatori locali,
care:
- raspund de utilizarea fondurilor primite pentru efectuarea cheltuielilor;
- dispun masurile necesare aplicarii metodologiei de program in vederea
asigurarii indeplinirii obiectivelor prevazute;
- raspund de organizarea, de monitorizarea si buna desfasurare a
activitatilor medicale din cadrul subprogramului de sanatate;
- raspund de raportarea la timp a datelor catre directiile de sanatate
publica si casele de asigurari de sanatate;
- evalueaza impactul asupra starii de sanatate a populatiei cuprinse in
subprogramele de sanatate;
f) contabilului-sef (directorului economic) al unitatii sanitare, care
raspunde de modul de organizare a contabilitatii, a evidentelor
tehnico-operative, de utilizarea sumelor potrivit destinatiilor aprobate, cu
respectarea legilor in vigoare, de exactitatea si realitatea datelor raportate
directiilor de sanatate publica si caselor de asigurari de sanatate.
III. Controlul raportarii indicatorilor prevazuti in programele, respectiv
in subprogramele de sanatate
20. Indicatorii prevazuti in programele de sanatate aprobate prin bugetul
de stat sunt supusi controlului ce se efectueaza de organele abilitate.
21. Controlul raportarii indicatorilor din subprogramele de sanatate se
realizeaza astfel:
a) Pentru subprogramele de sanatate finantate din bugetul Ministerului
Sanatatii si Familiei controlul raportarii indicatorilor va fi efectuat
trimestrial de catre coordonatorii locali, respectiv directiile de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti, pentru institutiile sanitare care
deruleaza subprograme de sanatate, si de catre coordonatorii nationali,
directiile coordonatoare din minister, prin sondaj.
b) Pentru subprogramele de sanatate finantate din bugetul Fondului de
asigurari sociale de sanatate controlul raportarii indicatorilor va fi efectuat
de casele de asigurari de sanatate, trimestrial, la unitatile prestatoare de
servicii medicale care deruleaza aceste subprograme.
22. Controlul indicatorilor din subprogramele de sanatate va urmari, in
principal, urmatoarele:
a) incadrarea in bugetul aprobat, precum si masura in care fondurile
alocate au fost utilizate potrivit destinatiilor stabilite si au servit la
realizarea obiectivelor propuse in programul sau in subprogramul de sanatate
respectiv;
b) respectarea de catre persoanele implicate a responsabilitatilor legate
de derularea subprogramelor de sanatate;
c) realitatea indicatorilor raportati;
d) acuratetea si validitatea datelor colectate;
e) eventuale obstacole sau disfunctionalitati in derularea programului sau
a subprogramului de sanatate.
23. In urma fiecarui control se va intocmi un raport care va fi discutat cu
persoanele responsabile in derularea subprogramelor de sanatate respective, in
vederea remedierii eventualelor disfunctionalitati, urmand ca, in termen de 30
de zile, sa se stabileasca rezultatele finale ale controlului. In cazul in care
directia de sanatate publica sau casa de asigurari de sanatate, dupa caz,
identifica probleme ce nu pot fi solutionate la nivel local, acestea vor fi
transmise spre solutionare directiilor coordonatoare din Ministerul Sanatatii
si Familiei sau Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
Pentru anul 2002 controlul anual se va efectua pana la data de 31 ianuarie
2003.