ORDIN
Nr. 118 din 20 august 2003
pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind conditiile de
avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele aflate in zone cu
servituti aeronautice civile - RACR - CADT, editia 02/2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 641 din 9 septembrie 2003

In scopul asigurarii sigurantei zborului,
in temeiul prevederilor art. 4 lit. b), f) si p), ale art. 62 si 77 din
Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 130/2000, republicata, ale art. 2, 3 si ale art. 4
pct. 4.1, 4.12 si 4.13 din Regulamentul de organizare si functionare a
Autoritatii Aeronautice Civile Romane, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
405/1993 privind infiintarea Autoritatii Aeronautice Civile Romane, precum si
ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea
si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Pe data prezentului ordin se aproba Reglementarea aeronautica civila romana
privind conditiile de avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele
aflate in zone cu servituti aeronautice - RACR - CADT, editia 02/2003,
prezentata in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Supravegherea respectarii prevederilor prezentului ordin se va face de
catre Directia generala aviatie civila din cadrul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, Regia Autonoma "Autoritatea Aeronautica
Civila Romana", Regia Autonoma "Administratia Nationala a Serviciilor
de Trafic Aerian" ROMATSA, precum si de toate aeroporturile din Romania.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.834/2001
pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind conditii de
avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele aflate in zonele supuse
servitutilor de aeronautica civila RACR - CADT, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 27 decembrie 2001.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
REGLEMENTARE AERONAUTICA CIVILA ROMANA
privind conditiile de avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele
aflate in zone cu servituti aeronautice civile - RACR - CADT, editia 02/2003
CAP. 1
Introducere
1.1. Scop
1.1.1. - (1) Prezenta reglementare privind conditiile de avizare a
documentatiilor tehnice pentru constructii, amenajari, activitati etc. in zone
cu servituti aeronautice civile este elaborata pentru asigurarea protejarii
corespunzatoare a zonelor respective si a obiectivelor destinate aviatiei
civile, in interesul public al sigurantei traficului aerian.
(2) Prezenta reglementare este conforma cu prevederile Reglementarii
aeronautice civile RACR - SACZ (editia curenta) privind stabilirea servitutilor
aeronautice civile si a zonelor cu servituti aeronautice civile.
1.1.2. Prezenta reglementare sintetizeaza aspecte aeronautice relevante si
furnizeaza repere utile autoritatilor administratiei publice locale privind:
a) declararea zonelor cu servituti aeronautice civile si instituirea
regimului de protectie adecvat acestor zone, cu respectarea prevederilor
legislatiei nationale in vigoare;
b) limitele si conditiile de utilizare a terenurilor, constructiilor,
amenajarilor, activitatilor etc. in zonele cu servituti aeronautice civile;
c) criteriile generale de identificare a obiectivelor (constructii,
amenajari, activitati etc.) pentru realizarea carora este necesar avizul de
specialitate al Autoritatii Aeronautice Civile Romane (AACR), in functie de
amplasamentul propus si de caracteristicile fizice si functionale/operationale
ale fiecarui obiectiv.
1.2. Aplicabilitate
1.2.1. - (1) Zonele care trebuie protejate in interes aeronautic civil
(zone cu servituti aeronautice civile) sunt zonele din perimetrul si din
vecinatatea terenurilor de aeronautica civila.
(2) Terenurile de aeronautica civila sunt:
a) aerodromurile civile (aeroporturi, heliporturi, terenuri de aviatie
generala si lucru aerian permanente sau temporare);
b) amplasamentele centrelor de dirijare a zborului;
c) amplasamentele mijloacelor de navigatie aeriana si meteorologice
aferente aviatiei civile.
1.2.2. AACR furnizeaza informatiile tehnice necesare si acorda consultanta
de specialitate in legatura cu stabilirea zonelor cu servituti aeronautice
civile si a regimului de protectie corespunzator, asa cum sunt definite prin
Reglementarea aeronautica civila RACR - SACZ (editia curenta), corelat cu
prevederile legislatiei nationale in vigoare.
1.2.3. - (1) Fiecare zona protejata in interes aeronautic va fi
individualizata prin forma si dimensiunile/extremitatile sale, prin servitutile
aeronautice civile sub incidenta carora se afla, precum si prin regimul de
utilizare permis, compatibil cu servitutile respective si cu
programele/proiectele de dezvoltare si/sau modernizare din domeniul aviatiei
civile.
(2) Zonele prevazute la alin. (1) sunt zone supuse unor reglementari
speciale si este necesar sa fie integrate corespunzator in planurile de
urbanism si amenajarea teritoriului, potrivit prevederilor legislatiei
nationale in vigoare.
1.2.4. Controlul tehnic de specialitate asupra obiectivelor (constructii,
amenajari, activitati etc.) din zonele cu servituti aeronautice civile se
exercita de catre AACR prin intermediul avizelor emise, potrivit normelor
legale in vigoare, la documentatiile tehnice (inclusiv studii de fezabilitate,
proiecte de executie/instalare etc.) ale obiectivelor respective, precum si
prin intermediul bazei de date specializate care include caracteristicile
relevante ale obiectivelor implicate.
1.2.5. Aplicarea prevederilor prezentei reglementari revine:
a) Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) si
AACR - in indeplinirea atributiilor de colaborare si acordare de consultanta de
specialitate autoritatilor administratiei publice centrale si locale pentru
stabilirea zonelor supuse servitutilor aeronautice civile si pentru protejarea
obiectivelor destinate aviatiei civile;
b) administratorilor aeroporturilor si administratorilor mijloacelor de
navigatie aeriana si meteorologice - in indeplinirea responsabilitatilor
acestora de colaborare cu autoritatile administratiei publice locale pe
probleme specifice regimului de protejare a zonelor si/sau obiectivelor de
interes aeronautic din cadrul unitatilor administrativ-teritoriale in cauza;
c) autoritatilor administratiei publice centrale si locale - in
indeplinirea responsabilitatilor de declarare a zonelor cu servituti
aeronautice civile si de instituire si mentinere a regimului de protectie
adecvat in zonele respective. Responsabilitatile se exercita in cadrul
competentelor detinute privind aplicarea prevederilor legale referitoare la
planificarea teritoriului in scopuri urbanistice, autorizarea constructiilor,
controlul respectarii legalitatii in domeniu, precum si la activitatile care
utilizeaza spatiul aerian de deasupra zonelor cu servituti aeronautice civile.
1.3. Definitii si abrevieri
1.3.1. In sensul prezentei reglementari, termenii utilizati au urmatoarele
semnificatii:
- administrator al aerodromului - persoana fizica sau juridica care conduce
si gestioneaza un aerodrom aflat in proprietatea publica ori in proprietatea
privata a unor persoane fizice ori juridice;
- aerodrom - suprafata delimitata pe pamant sau pe apa, care cuprinde,
eventual, cladiri, instalatii si materiale, destinata sa fie utilizata, in
totalitate sau in parte, pentru sosirea, plecarea si manevrarea la sol a
aeronavelor;
- aeroport - aerodrom deschis pentru operatiuni comerciale de transport
aerian;
- agent aeronautic civil - orice persoana fizica sau juridica autorizata sa
desfasoare activitati aeronautice civile;
- aviz - document emis de AACR, pe baza unei solicitari, prin care se
stabilesc conditiile pentru realizarea, dezvoltarea si/sau utilizarea unui
obiectiv (constructie, amenajare, activitate etc.) amplasat in zone supuse
servitutilor aeronautice sau in afara lor si care poate afecta siguranta
zborului;
- banda pistei - zona definita, care incadreaza pista si, unde exista,
prelungirea de oprire, destinata sa reduca riscul de deteriorare pentru
aeronava care iese in afara pistei si sa protejeze aeronava care trece pe
deasupra ei in timpul operatiunilor de decolare sau aterizare;
- compatibilitate electromagnetica - capabilitatea unui echipament de a
functiona fara sa afecteze functionarea in parametri nominali a mijloacelor de
navigatie aeriana;
- frangibilitate - caracteristica a unui obiect, care ii asigura
integritate structurala si rigiditate pana la o anumita sarcina, dar care - in
cazul depasirii sarcinii specificate - se deformeaza sau cedeaza, astfel incat
sa prezinte un risc minim pentru aeronave la impactul cu acesta;
- heliport - aerodrom utilizat exclusiv pentru elicoptere;
- mijloc de navigatie aeriana - echipament/sistem de comunicatii, navigatie
sau supraveghere, amplasat la sol si destinat navigatiei aeriene;
- mijloc meteorologic - echipament/sistem meteorologic aeronautic, amplasat
la sol si destinat protectiei meteorologice a navigatiei aeriene;
- obstacol - orice obiect fix (natural sau artificial, temporar ori
permanent) sau mobil ori parti ale acestuia, care prin localizare, proprietati
fizice, caracteristici constructive si/sau functionale afecteaza ori poate
afecta siguranta activitatilor aeronautice;
- pista - suprafata dreptunghiulara definita, situata pe un aerodrom
terestru, amenajata pentru decolarea si aterizarea aeronavelor;
- prelungire degajata - suprafata dreptunghiulara delimitata pe sol sau pe
apa, aflata sub controlul autoritatii aeroportuare, stabilita si amenajata
corespunzator, peste care o aeronava poate sa efectueze o parte a urcarii
initiale pana la o inaltime specificata;
- prelungire de oprire - suprafata dreptunghiulara delimitata pe sol in
prelungirea pistei de decolare/aterizare, amenajata corespunzator in interesul
sigurantei aeronavelor care ruleaza in limitele declarate, in cazul unei
decolari intrerupte;
- regiune de control - spatiu aerian controlat care se extinde in plan
vertical, incepand de la o limita precizata deasupra pamantului;
- regiune terminala de control - regiune de control stabilita in mod normal
la confluenta rutelor cu servicii de trafic aerian asigurate, in vecinatatea
unuia sau mai multor aerodromuri importante;
- reglementare aeronautica - norme, proceduri sau standarde specifice
activitatilor aeronautice;
- securitate aeronautica - ansamblu de masuri, resurse materiale si forte
umane, coordonate, mobilizate si utilizate in scopul protectiei aeronauticii
civile impotriva actelor de interventie ilicita;
- servitute aeronautica - conditii, restrictii, obligatii impuse sau
recomandate de prevederile reglementarilor aeronautice nationale si/sau
internationale in interesul sigurantei zborului aeronautic;
- siguranta zborului - capacitate a activitatii aeronautice constand in
evitarea afectarii sanatatii sau pierderii de vieti omenesti, precum si a
producerii de pagube materiale;
- spatiu aerian controlat - spatiu aerian de dimensiuni definite, in
interiorul caruia este asigurat serviciul de control al traficului aerian in
conformitate cu clasificarea spatiului aerian;
- suprafata critica ILS - suprafata de dimensiuni definite, in jurul
antenelor de panta si de directie, unde prezenta vehiculelor, inclusiv a
aeronavelor, nu este permisa pe durata tuturor operarilor ILS;
- suprafata sensibila ILS - suprafata care se extinde dincolo de suprafata
critica ILS, unde parcarea si/sau miscarea vehiculelor, inclusiv a aeronavelor,
sunt controlate pentru a se preveni posibilitatea unei interferente
inacceptabile cu semnalul ILS pe timpul operarilor ILS;
- teren de lucru aerian - teren de aeronautica civila amenajat si demarcat
pentru zbor, fara infrastructura specifica, dotat cu instalatii si/sau
constructii sumare destinate unor activitati aeronautice;
- zona cu servituti aeronautice - zona aflata sub incidenta servitutilor
aeronautice (zona de siguranta, zona de protectie, regiune de control, zona de
dezvoltare etc.);
- zona de control de aerodrom - spatiu aerian controlat, delimitat lateral,
care se extinde pe verticala de la suprafata pamantului pana la o limita
superioara specificata;
- zona de dezvoltare - zona prevazuta in programele/proiectele de extindere
a aerodromurilor existente, de modernizare a mijloacelor de navigatie aeriana
si meteorologice sau de instalare de noi astfel de mijloace, delimitata in
scopul actualizarii si conservarii servitutilor aeronautice - in interes public
si pentru asigurarea sigurantei zborului;
- zona de protectie - zona adiacenta amplasamentelor mijloacelor de
navigatie aeriana si meteorologice, indiferent de proprietar, delimitata cu
scopul de a preveni interferentele negative de orice natura, directe si/sau
indirecte, asupra performantelor operationale ale acestor mijloace - in
interesul sigurantei zborului aeronavelor;
- zona de siguranta - zona adiacenta unui aerodrom, indiferent de
proprietar, definita cu scopul de a limita inaltimea obstacolelor si de a
preveni efectele negative de orice natura, directe si/sau indirecte, asupra
operarii aeronavelor si ansamblului activitatilor aeronautice - in interesul
sigurantei zborului aeronavelor si securitatii aeronautice.
1.3.2. In cuprinsul prezentei reglementari abrevierile utilizate au
urmatoarele semnificatii:
AACR - Autoritatea Aeronautica Civila Romana;
CTR - zona de control (Control zone);
DME - echipament pentru masurarea distantei
(Distance Measuring Equipment);
ILS - sistem de aterizare instrumental (Instrument Landing System);
MTCT - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
NDB - radiofar nedirectional (Non-Directional radio Beacon);
OACI/ICAO - Organizatia Internationala a Aviatiei Civile
(International Civil Aviation Organization);
TMA - regiune terminala de control (Terminal control Area);
VHF - frecventa foarte inalta (Very High Frequency);
VOR - radiofar omnidirectional VHF (VHF Omnidirectional Radio range).
CAP. 2
Avizarea documentatiilor tehnice pentru obiectivele din zone cu servituti
aeronautice civile
2.1. Pentru siguranta zborului sunt obligatorii evaluarea si avizarea de
catre AACR a documentatiilor tehnice aferente tuturor obiectelor (cladiri,
structuri, stalpi/piloni, cosuri de fum, macarale, arbori etc.) care depasesc
limita de inaltime reglementata pentru zonele de referinta considerate la
paragraful 2.3, precum si a tuturor obiectivelor (instalatii, amenajari,
activitati etc.) amplasate in zonele cu servituti aeronautice civile si care,
prin prezenta sau functionare, pot constitui obstacole pentru navigatia aeriana
sau pot afecta performantele operationale ale mijloacelor de navigatie aeriana
si meteorologice.
2.2. AACR impreuna cu autoritatile administratiei publice locale implicate
vor stabili zonele cu servituti aeronautice civile si regimul de protectie
adecvat, in conformitate cu prevederile Codului aerian si ale legislatiei
nationale in vigoare.
2.3. In vederea includerii si trasarii zonelor cu servituti aeronautice
civile in planurile de urbanism si amenajarea teritoriului, la nivelul
autoritatilor administratiei publice locale se considera, corelat cu
prevederile Reglementarii aeronautice civile RACR - SACZ (editia curenta),
urmatoarele zone de referinta:
a) pe si in vecinatatea fiecarui aerodrom:
(1) zona I - suprafata trapezoidala inclinata (panta 1:285);
- baza mica a trapezului coincide cu marginea benzii pistei;
- simetrica fata de prelungirea axului pistei;
- evazare 15 grade spre exterior;
- extindere/distanta orizontala: 8.500 m de la capatul benzii pistei, pe
directia axului pistei;
- inaltimea bazei mari a trapezului: +30 m fata de cota aerodromului (0 m);
- referinta: cota aerodromului.
NOTA: zona I se regaseste la fiecare capat al pistei.
(2) zona II: - suprafata conica din care se exclude zona I;
- extindere/distanta orizontala de la marginile benzii pistei, in orice
directie: 4.500 m (exclusiv zona I);
- panta: 1:150 de la marginea benzii pistei, spre exterior;
- inaltimea marginii exterioare: +30 m fata de cota aerodromului (0 m);
- referinta: cota aerodromului.
NOTA: Marginile benzii pistei sunt la 150 m lateral de axul pistei.
(3) zona III: - suprafata orizontala care incepe de la extremitatea zonei
II si din care se exclude zona I;
- inaltimea suprafetei: +30 m fata de cota aerodromului (0 m);
- extindere/distanta orizontala de la marginile benzii pistei, in orice
directie: 8.500 m (exclusiv zona I si zona II);
- referinta: cota aerodromului.
(4) zona IV: - extindere: de la extremitatea zonei III pana la limita
CTR/TMA;
- intereseaza obstacolele cu inaltimi egale sau mai mari de 45 m fata de
cota aerodromului (0 m);
- referinta: cota aerodromului;
b) in jurul amplasamentelor mijloacelor de navigatie aeriana si meteorologice:
(5) zone ILS:
panta - suprafata dreptunghiulara orizontala, asociata amplasamentului
antenei ILS de panta;
- extindere/dimensiuni: 600 m lateral fata de axul pistei, pe lungimea de
2.000 m in fata antenei de panta (raportat la directia de aterizare echipata cu
ILS);
directie - suprafata dreptunghiulara orizontala, asociata amplasamentului
antenei ILS de directie;
- extindere/dimensiuni: +/-450 m simetric fata de axul pistei, pe lungimea
de 5.500 m (5.000 m in fata antenei de directie si 500 m in spatele acesteia,
raportat la directia de aterizare echipata cu ILS);
(6) zona radioaltimetru: - suprafata dreptunghiulara orizontala, amplasata
inaintea pistei;
- extindere/dimensiuni: +/-60 m simetric fata de axul pistei, pe lungimea
de 1.000 m;
(7) alte zone de protectie: - suprafete circulare orizontale, asociate
amplasamentelor VOR, DME, NDB, radar, marker, platforma meteorologica etc.;
- dimensiuni/raza: 2.000 m fata de amplasamentul echipamentului de
referinta, in orice directie.
(8) regiuni de control (CTR, TMA): - caracteristici stabilite de AACR.
2.4. Zonele cu servituti aeronautice civile aferente
aerodromurilor/aeroporturilor (zonele I, II, III si IV) sunt figurate in anexa
la prezenta reglementare.
2.5. Suplimentar cerintei de la paragraful 2.1, este necesar avizul AACR la
documentatiile tehnice, inclusiv studii de fezabilitate, proiecte de
executie/instalare etc. (dupa caz), pentru obiective cum sunt:
2.5.1. In zona I:
(1) In interiorul perimetrului infrastructurii aeroportuare:
a) amenajari diverse (denivelari de teren, imprejmuiri etc.);
b) instalatii aeroportuare diverse (dispozitivul luminos de apropiere
etc.);
c) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie de aeroport (echipamente/sisteme
de comunicatii, navigatie, supraveghere);
d) extindere/dezvoltare de aeroport;
e) alte obiective cu destinatie aeronautica sau conexa.
(2) In zonele limitrofe ale aeroportului (terenuri exterioare si adiacente
perimetrului infrastructurii aeroportuare):
a) cladiri (locuinte, depozite, hoteluri etc.) care depasesc inaltimea de
referinta [conform paragrafului 2.3 a) (1)];
b) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana
(echipamente/sisteme de comunicatii, navigatie, supraveghere);
c) modernizare si/sau dezvoltare de aerodrom/aeroport;
d) alte obiective cu destinatie aeronautica sau conexa.
(3) In zonele limitrofe aerodromului/aeroportului (terenuri exterioare si
adiacente perimetrului infrastructurii de aerodrom/aeroport):
a) cladiri (locuinte, depozite, hoteluri etc.) care depasesc inaltimea de
referinta [conform paragrafului 2.3 a) (1)];
b) constructii/structuri (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care depasesc
inaltimea de referinta [conform paragrafului 2.3 a) (1)];
c) constructii sau structuri metalice de mari dimensiuni (pereti si/sau
invelitori metalice, imprejmuiri metalice, panouri publicitare metalice etc.);
d) constructii sau amenajari care pot obtura lampile dispozitivului luminos
de apropiere;
e) pasaje rutiere suprainaltate;
f) unitati de morarit, silozuri etc.;
g) gropi de gunoi, instalatii de reciclare a deseurilor etc.;
h) statii radio (radiodifuziune, TV etc.);
i) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori
etc.);
j) activitati/surse producatoare de perturbatii in functionarea mijloacelor
de navigatie aeriana (actionari electrice de forta, sudura electrica etc.);
k) activitati/surse potentiale de incendiu, explozie etc. (statii de
alimentare si/sau depozite de combustibili, aplicatii pirotehnice etc.);
l) utilizarea de dispozitive cu fascicul laser sau de surse de lumina
orientate in sus (sisteme de iluminat, firme/reclame luminoase etc.);
m) lansare de focuri de artificii, inaltare de baloane sau aeromodele etc.;
n) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de
aviatie generala sau de lucru aerian permanente;
o) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice aeriene
magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili solizi,
retele de radiorelee etc.;
p) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana
(echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
q) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
2.5.2. In zona II:
(1) In interiorul perimetrului infrastructurii de aerodrom/aeroport:
a) sisteme rutiere (pista de decolare-aterizare, cai de rulare, platforme);
b) cladiri (aerogara, hangar, ateliere, depozite etc.) si amenajari diverse
(inclusiv imprejmuiri, parapete antizgomot etc.);
c) instalatii aeroportuare diverse, inclusiv stalpii pentru iluminatul
platformei;
d) instalare sau modernizare de mijloace meteorologice si de navigatie
aeriana (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
e) modernizare si/sau dezvoltare de aerodrom/aeroport;
f) alte obiective cu destinatie aeronautica sau conexa.
(2) In zonele limitrofe aerodromului/aeroportului (terenuri exterioare si
adiacente perimetrului infrastructurii de aerodrom/aeroport):
a) cladiri (locuinte, depozite, hoteluri etc.) care depasesc inaltimea de
referinta [conform paragrafului 2.3 a) (2)];
b) constructii sau structuri metalice de mari dimensiuni (pereti si/sau
invelitori metalice, imprejmuiri metalice, panouri publicitare metalice etc.);
c) constructii/structuri izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care
depasesc inaltimea de referinta [conform paragrafului 2.3 a) (2)] sau care nu
depasesc aceasta inaltime, dar constituie obstacole locale semnificative;
d) pasaje rutiere suprainaltate;
e) unitati de morarit, silozuri etc.;
f) gropi de gunoi, instalatii de reciclare a deseurilor etc.;
g) statii radio (radiodifuziune, TV etc.);
h) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori
etc.);
i) activitati/surse producatoare de perturbatii in functionarea mijloacelor
de navigatie aeriana (actionari electrice de forta, sudura electrica etc.);
j) activitati/surse potentiale de incendiu, explozie etc. (statii de
alimentare si/sau depozite de combustibili, aplicatii pirotehnice etc.);
k) utilizarea de dispozitive cu fascicul laser sau de surse de lumina
orientate in sus (sisteme de iluminat, firme/reclame luminoase etc.);
l) lansare de focuri de artificii, inaltare de baloane sau aeromodele etc.;
m) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de
aviatie generala sau de lucru aerian permanente;
n) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice
aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
o) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana (echipamente/sisteme
de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
p) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
2.5.3. In zona III:
a) statii radio (radiodifuziune, TV etc.);
b) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori
etc.);
c) constructii/structuri izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care
depasesc inaltimea de referinta [conform paragrafului 2.3 a) (3)] sau care nu
depasesc aceasta inaltime, dar constituie obstacole locale semnificative;
d) unitati de morarit, silozuri etc.;
e) gropi de gunoi, instalatii de reciclare a deseurilor etc.;
f) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de
aviatie generala sau de lucru aerian permanente;
g) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana
(echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
h) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice
aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
i) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
2.5.4. In zona IV:
a) statii radio (radiodifuziune, TV etc.);
b) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori
etc.);
c) constructii/structuri izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care
depasesc inaltimea de referinta de 45 m inclusiv [conform paragrafului 2.3 a)
(4)] sau care nu depasesc aceasta inaltime, dar constituie obstacole locale semnificative;
d) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de
aviatie generala sau de lucru aerian permanente;
e) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana
(echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
f) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice
aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
g) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
2.5.5. In zona dispozitivului luminos de apropiere:
a) cladiri, obiecte, structuri si/sau amenajari diverse (inclusiv garduri,
parapete etc.);
b) pomi, arbori etc.;
c) iluminat public, firme/reclame luminoase etc.;
d) cai de acces/tranzit pentru (auto)vehicule, animale si/sau persoane;
e) canale, conducte subterane diverse, excavatii etc.;
f) alte obiective care prin prezenta sau functionare pot ecrana luminile
dispozitivului sau pot afecta buna functionare a acestuia.
2.5.6. In zonele ILS:
a) denivelari de teren;
b) obiecte/structuri de orice fel (cu exceptia mijloacelor de navigatie
care nu pot fi inlaturate din motive operationale si care trebuie sa aiba
structuri constructive si/sau de montaj frangibile);
c) imprejmuiri metalice;
d) trecere de fire/cabluri electrice (cu exceptia celor instalate pentru
buna desfasurare a activitatilor aeronautice);
e) surse de campuri electromagnetice perturbatoare (inclusiv cabluri de
transmisie programe TV);
f) acces/tranzit pentru (auto)vehicule, animale, persoane etc. (inclusiv
aeronave, pe durata operarii ILS);
g) alte obiective care afecteaza sau pot afecta buna functionare a
sistemului ILS.
2.5.7. In alte zone de protectie:
a) cladiri si amenajari diverse, inclusiv imprejmuiri;
b) constructii sau structuri metalice diverse (pereti, invelitori si/sau
imprejmuiri metalice, poduri metalice etc.);
c) conducte subterane diverse;
d) pasaje rutiere suprainaltate;
e) denivelari de teren;
f) statii radio (radiodifuziune, TV etc.);
g) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori
etc.);
h) activitati/surse producatoare de perturbatii in functionarea mijloacelor
de navigatie aeriana (actionari electrice de forta, sudura etc.);
i) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de
aviatie generala sau de lucru aerian permanente;
j) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana
(echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
k) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice
aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
l) alte obiective care afecteaza sau pot afecta buna functionare a
mijloacelor de navigatie aeriana respective.
2.6. In exteriorul zonelor cu servituti aeronautice civile este necesar
avizul AACR la documentatiile tehnice aferente oricarui obiect/obstacol (stalp,
pilon, cos de fum etc.) cu inaltimea egala sau mai mare de 45 m fata de cota
terenului amplasamentului.
2.7. Suplimentar cerintei de la paragraful 2.6, in exteriorul zonelor cu
servituti aeronautice civile este necesar avizul AACR la documentatiile
tehnice, inclusiv studii de fezabilitate, proiecte de executie/instalare etc.
(dupa caz), pentru obiective cum sunt:
a) constructii/structuri izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care
nu depasesc limita de inaltime reglementata, dar constituie obstacole locale
semnificative;
b) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de
aviatie generala sau de lucru aerian permanente;
c) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana
(echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
d) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice
aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
e) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
2.8. - (1) Procedura de emitere a avizelor AACR la documentatiile tehnice
pentru obiectivele din zone cu servituti aeronautice civile face obiectul
reglementarii RACR - PMA-1 (editia curenta).
(2) Procesul de evaluare/analiza a documentatiilor tehnice si de elaborare
a avizelor pentru realizarea de obiective in zonele cu servituti aeronautice
civile face obiectul unei proceduri interne a AACR.
2.9. Eliberarea avizelor pentru documentatiile tehnice ale obiectivelor aflate
in zona I si zona II (conform paragrafelor 2.5.1 si 2.5.2) se va face numai cu
aprobarea Directiei generale aviatie civila din cadrul MTCT, in baza raportului
intocmit de AACR.
2.10. AACR poate impune conditii locale suplimentare, determinate de aspecte
specifice, particulare, inclusiv verificarea din zbor a efectelor unor
obiective/obstacole asupra parametrilor operationali ai mijloacelor de
navigatie aeriana (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii,
supraveghere), in conformitate cu prevederile reglementarilor aeronautice
nationale si/sau internationale aplicabile.
CAP. 3
Dispozitii finale
3.1. AACR defineste servitutile aeronautice civile, caracteristicile
zonelor cu servituti aeronautice civile, precum si conditiile de realizare/utilizare
a diferitelor obiective (constructii, amenajari, activitati etc.) in zonele
respective.
3.2. AACR va acorda, la cerere, consultanta de specialitate autoritatilor
administratiei publice locale pentru stabilirea zonelor cu servituti aeronautice
civile si a regimului de protectie adecvat.
3.3. - (1) Pentru declararea zonelor cu servituti aeronautice civile si
instituirea regimului de protectie corespunzator, este necesar ca autoritatile
administratiei publice locale sa includa aceste zone in planurile de urbanism
zonale si sa integreze datele specifice referitoare la forma,
dimensiuni/extremitati, restrictii, obligatii, conditii/posibilitati de
utilizare (inclusiv structura culturilor agricole si modalitatile de exploatare
a acestora pe terenurile limitrofe aerodromurilor, pentru descurajarea si
evitarea concentrarii pasarilor si animalelor salbatice) etc.
(2) Daca zonele cu servituti aeronautice civile se extind peste mai multe
unitati administrativ-teritoriale, este necesar ca procedura indicata la alin.
(1) sa fie derulata de fiecare dintre autoritatile administratiei publice
locale implicate, potrivit portiunilor de zone care ii revin, astfel incat sa
se asigure continuitatea zonelor respective si unitatea regimului de protectie
instituit.
3.4. In zonele cu servituti aeronautice civile sunt interzise amplasarea si
realizarea de constructii, amenajari, instalatii, echipamente si alte obiective
noi, precum si desfasurarea de activitati care afecteaza sau pot afecta
siguranta zborului, fara avizul AACR.
3.5. - (1) La emiterea avizelor de specialitate AACR va analiza
documentatiile tehnice aferente obiectivelor (constructii, amenajari,
activitati etc.) din zone cu servituti aeronautice civile in conformitate cu
prevederile reglementarilor aeronautice nationale si/sau internationale
aplicabile, cu alte specificatii tehnice si operationale relevante (dupa caz).
(2) La emiterea avizelor AACR pentru realizarea unor obiective in
perimetrul terenurilor de aeronautica civila este necesar acordul prealabil al
administratorilor terenurilor respective, insotit de o evaluare a
implicatiilor/efectelor asupra sigurantei si securitatii aeronautice.
3.6. Avizul de specialitate al AACR trebuie reinnoit daca:
a) lucrarile de constructii-montaj nu au demarat in decurs de un an de la
data emiterii avizului respectiv;
b) se modifica amplasamentul, caracteristicile obiectivului si/sau
conditiile de realizare/utilizare aprobate initial;
c) se schimba beneficiarul obiectivului.
3.7. In interes aeronautic civil, pentru siguranta zborului, este necesar
ca autoritatile administratiei publice locale sa elibereze autorizatiile de
construire in zone cu servituti aeronautice civile numai pe baza avizelor emise
de AACR, cu respectarea integrala a cerintelor/conditiilor stipulate in avizele
respective.
3.8. In cazul extinderii unor terenuri de aeronautica civila sau al
deschiderii altor asemenea terenuri, pentru obiectivele existente (constructii,
amenajari etc.) care afecteaza activitatea aeronautica AACR va stabili,
impreuna cu autoritatile administratiei publice locale implicate si in
conformitate cu prevederile legislatiei nationale in vigoare, masurile necesare
pentru respectarea conditiilor de siguranta a zborului.
3.9. In cazul obiectivelor care afecteaza siguranta zborului si pentru care
nu s-a obtinut in prealabil, potrivit normelor legale, avizul definitiv al
AACR, autoritatile administratiei publice locale vor intreprinde demersurile
necesare pentru desfiintarea neconditionata a obiectivelor respective, in
conformitate cu prevederile legislatiei nationale in vigoare.
3.10. Organizatiile care administreaza drumuri cu tronsoane destinate
decolarii-aterizarii aeronavelor in situatii speciale/de urgenta trebuie sa
detina avize AACR pentru tronsoanele cu utilizare aeronautica.
3.11. - (1) Realizarea/instalarea, intretinerea si supravegherea marcajelor
pentru zi si a balizajelor pentru noapte se asigura de catre detinatorii
obiectivelor respective.
(2) Detinatorii obiectivelor balizate luminos trebuie sa asigure buna
functionare si utilizarea corecta a balizajului pentru noapte (punere in
functiune pe timpul noptii, precum si ziua, in conditii de vizibilitate
redusa).
3.12. Proprietarii terenurilor pe care exista constructii, instalatii
si/sau amenajari care necesita marcare pentru zi si/sau balizare pentru noapte
trebuie sa permita accesul detinatorilor acestor obiective in vederea
instalarii, intretinerii si/sau supravegherii functionarii marcajelor si
balizajelor respective.
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Figura 1, reprezentand zone cu servituti aeronautice civile aferente
aerodromurilor/aeroporturilor zone de evaluare si avizare de catre AACR a
obiectivelor noi (cladiri, amenajari, instalatii etc.) , se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 641 din 9 septembrie 2003, la
pagina 7.