Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 118 din 20 august 2003

pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind conditiile de avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele aflate in zone cu servituti aeronautice civile - RACR - CADT, editia 02/2003

ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 641 din  9 septembrie 2003


SmartCity3


    In scopul asigurarii sigurantei zborului,
    in temeiul prevederilor art. 4 lit. b), f) si p), ale art. 62 si 77 din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 130/2000, republicata, ale art. 2, 3 si ale art. 4 pct. 4.1, 4.12 si 4.13 din Regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii Aeronautice Civile Romane, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 405/1993 privind infiintarea Autoritatii Aeronautice Civile Romane, precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,

    ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Pe data prezentului ordin se aproba Reglementarea aeronautica civila romana privind conditiile de avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele aflate in zone cu servituti aeronautice - RACR - CADT, editia 02/2003, prezentata in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Supravegherea respectarii prevederilor prezentului ordin se va face de catre Directia generala aviatie civila din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Regia Autonoma "Autoritatea Aeronautica Civila Romana", Regia Autonoma "Administratia Nationala a Serviciilor de Trafic Aerian" ROMATSA, precum si de toate aeroporturile din Romania.
    Art. 3
    La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.834/2001 pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind conditii de avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele aflate in zonele supuse servitutilor de aeronautica civila RACR - CADT, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 27 decembrie 2001.
    Art. 4
    Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                          p. Ministrul transporturilor,
                          constructiilor si turismului,
                                 Ileana Tureanu,
                                secretar de stat

    ANEXA 1

    MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI

                       REGLEMENTARE AERONAUTICA CIVILA ROMANA
privind conditiile de avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele aflate in zone cu servituti aeronautice civile - RACR - CADT, editia 02/2003

    CAP. 1
    Introducere

    1.1. Scop
    1.1.1. - (1) Prezenta reglementare privind conditiile de avizare a documentatiilor tehnice pentru constructii, amenajari, activitati etc. in zone cu servituti aeronautice civile este elaborata pentru asigurarea protejarii corespunzatoare a zonelor respective si a obiectivelor destinate aviatiei civile, in interesul public al sigurantei traficului aerian.
    (2) Prezenta reglementare este conforma cu prevederile Reglementarii aeronautice civile RACR - SACZ (editia curenta) privind stabilirea servitutilor aeronautice civile si a zonelor cu servituti aeronautice civile.
    1.1.2. Prezenta reglementare sintetizeaza aspecte aeronautice relevante si furnizeaza repere utile autoritatilor administratiei publice locale privind:
    a) declararea zonelor cu servituti aeronautice civile si instituirea regimului de protectie adecvat acestor zone, cu respectarea prevederilor legislatiei nationale in vigoare;
    b) limitele si conditiile de utilizare a terenurilor, constructiilor, amenajarilor, activitatilor etc. in zonele cu servituti aeronautice civile;
    c) criteriile generale de identificare a obiectivelor (constructii, amenajari, activitati etc.) pentru realizarea carora este necesar avizul de specialitate al Autoritatii Aeronautice Civile Romane (AACR), in functie de amplasamentul propus si de caracteristicile fizice si functionale/operationale ale fiecarui obiectiv.

    1.2. Aplicabilitate
    1.2.1. - (1) Zonele care trebuie protejate in interes aeronautic civil (zone cu servituti aeronautice civile) sunt zonele din perimetrul si din vecinatatea terenurilor de aeronautica civila.
    (2) Terenurile de aeronautica civila sunt:
    a) aerodromurile civile (aeroporturi, heliporturi, terenuri de aviatie generala si lucru aerian permanente sau temporare);
    b) amplasamentele centrelor de dirijare a zborului;
    c) amplasamentele mijloacelor de navigatie aeriana si meteorologice aferente aviatiei civile.
    1.2.2. AACR furnizeaza informatiile tehnice necesare si acorda consultanta de specialitate in legatura cu stabilirea zonelor cu servituti aeronautice civile si a regimului de protectie corespunzator, asa cum sunt definite prin Reglementarea aeronautica civila RACR - SACZ (editia curenta), corelat cu prevederile legislatiei nationale in vigoare.
    1.2.3. - (1) Fiecare zona protejata in interes aeronautic va fi individualizata prin forma si dimensiunile/extremitatile sale, prin servitutile aeronautice civile sub incidenta carora se afla, precum si prin regimul de utilizare permis, compatibil cu servitutile respective si cu programele/proiectele de dezvoltare si/sau modernizare din domeniul aviatiei civile.
    (2) Zonele prevazute la alin. (1) sunt zone supuse unor reglementari speciale si este necesar sa fie integrate corespunzator in planurile de urbanism si amenajarea teritoriului, potrivit prevederilor legislatiei nationale in vigoare.
    1.2.4. Controlul tehnic de specialitate asupra obiectivelor (constructii, amenajari, activitati etc.) din zonele cu servituti aeronautice civile se exercita de catre AACR prin intermediul avizelor emise, potrivit normelor legale in vigoare, la documentatiile tehnice (inclusiv studii de fezabilitate, proiecte de executie/instalare etc.) ale obiectivelor respective, precum si prin intermediul bazei de date specializate care include caracteristicile relevante ale obiectivelor implicate.
    1.2.5. Aplicarea prevederilor prezentei reglementari revine:
    a) Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) si AACR - in indeplinirea atributiilor de colaborare si acordare de consultanta de specialitate autoritatilor administratiei publice centrale si locale pentru stabilirea zonelor supuse servitutilor aeronautice civile si pentru protejarea obiectivelor destinate aviatiei civile;
    b) administratorilor aeroporturilor si administratorilor mijloacelor de navigatie aeriana si meteorologice - in indeplinirea responsabilitatilor acestora de colaborare cu autoritatile administratiei publice locale pe probleme specifice regimului de protejare a zonelor si/sau obiectivelor de interes aeronautic din cadrul unitatilor administrativ-teritoriale in cauza;
    c) autoritatilor administratiei publice centrale si locale - in indeplinirea responsabilitatilor de declarare a zonelor cu servituti aeronautice civile si de instituire si mentinere a regimului de protectie adecvat in zonele respective. Responsabilitatile se exercita in cadrul competentelor detinute privind aplicarea prevederilor legale referitoare la planificarea teritoriului in scopuri urbanistice, autorizarea constructiilor, controlul respectarii legalitatii in domeniu, precum si la activitatile care utilizeaza spatiul aerian de deasupra zonelor cu servituti aeronautice civile.

    1.3. Definitii si abrevieri
    1.3.1. In sensul prezentei reglementari, termenii utilizati au urmatoarele semnificatii:
    - administrator al aerodromului - persoana fizica sau juridica care conduce si gestioneaza un aerodrom aflat in proprietatea publica ori in proprietatea privata a unor persoane fizice ori juridice;
    - aerodrom - suprafata delimitata pe pamant sau pe apa, care cuprinde, eventual, cladiri, instalatii si materiale, destinata sa fie utilizata, in totalitate sau in parte, pentru sosirea, plecarea si manevrarea la sol a aeronavelor;
    - aeroport - aerodrom deschis pentru operatiuni comerciale de transport aerian;
    - agent aeronautic civil - orice persoana fizica sau juridica autorizata sa desfasoare activitati aeronautice civile;
    - aviz - document emis de AACR, pe baza unei solicitari, prin care se stabilesc conditiile pentru realizarea, dezvoltarea si/sau utilizarea unui obiectiv (constructie, amenajare, activitate etc.) amplasat in zone supuse servitutilor aeronautice sau in afara lor si care poate afecta siguranta zborului;
    - banda pistei - zona definita, care incadreaza pista si, unde exista, prelungirea de oprire, destinata sa reduca riscul de deteriorare pentru aeronava care iese in afara pistei si sa protejeze aeronava care trece pe deasupra ei in timpul operatiunilor de decolare sau aterizare;
    - compatibilitate electromagnetica - capabilitatea unui echipament de a functiona fara sa afecteze functionarea in parametri nominali a mijloacelor de navigatie aeriana;
    - frangibilitate - caracteristica a unui obiect, care ii asigura integritate structurala si rigiditate pana la o anumita sarcina, dar care - in cazul depasirii sarcinii specificate - se deformeaza sau cedeaza, astfel incat sa prezinte un risc minim pentru aeronave la impactul cu acesta;
    - heliport - aerodrom utilizat exclusiv pentru elicoptere;
    - mijloc de navigatie aeriana - echipament/sistem de comunicatii, navigatie sau supraveghere, amplasat la sol si destinat navigatiei aeriene;
    - mijloc meteorologic - echipament/sistem meteorologic aeronautic, amplasat la sol si destinat protectiei meteorologice a navigatiei aeriene;
    - obstacol - orice obiect fix (natural sau artificial, temporar ori permanent) sau mobil ori parti ale acestuia, care prin localizare, proprietati fizice, caracteristici constructive si/sau functionale afecteaza ori poate afecta siguranta activitatilor aeronautice;
    - pista - suprafata dreptunghiulara definita, situata pe un aerodrom terestru, amenajata pentru decolarea si aterizarea aeronavelor;
    - prelungire degajata - suprafata dreptunghiulara delimitata pe sol sau pe apa, aflata sub controlul autoritatii aeroportuare, stabilita si amenajata corespunzator, peste care o aeronava poate sa efectueze o parte a urcarii initiale pana la o inaltime specificata;
    - prelungire de oprire - suprafata dreptunghiulara delimitata pe sol in prelungirea pistei de decolare/aterizare, amenajata corespunzator in interesul sigurantei aeronavelor care ruleaza in limitele declarate, in cazul unei decolari intrerupte;
    - regiune de control - spatiu aerian controlat care se extinde in plan vertical, incepand de la o limita precizata deasupra pamantului;
    - regiune terminala de control - regiune de control stabilita in mod normal la confluenta rutelor cu servicii de trafic aerian asigurate, in vecinatatea unuia sau mai multor aerodromuri importante;
    - reglementare aeronautica - norme, proceduri sau standarde specifice activitatilor aeronautice;
    - securitate aeronautica - ansamblu de masuri, resurse materiale si forte umane, coordonate, mobilizate si utilizate in scopul protectiei aeronauticii civile impotriva actelor de interventie ilicita;
    - servitute aeronautica - conditii, restrictii, obligatii impuse sau recomandate de prevederile reglementarilor aeronautice nationale si/sau internationale in interesul sigurantei zborului aeronautic;
    - siguranta zborului - capacitate a activitatii aeronautice constand in evitarea afectarii sanatatii sau pierderii de vieti omenesti, precum si a producerii de pagube materiale;
    - spatiu aerian controlat - spatiu aerian de dimensiuni definite, in interiorul caruia este asigurat serviciul de control al traficului aerian in conformitate cu clasificarea spatiului aerian;
    - suprafata critica ILS - suprafata de dimensiuni definite, in jurul antenelor de panta si de directie, unde prezenta vehiculelor, inclusiv a aeronavelor, nu este permisa pe durata tuturor operarilor ILS;
    - suprafata sensibila ILS - suprafata care se extinde dincolo de suprafata critica ILS, unde parcarea si/sau miscarea vehiculelor, inclusiv a aeronavelor, sunt controlate pentru a se preveni posibilitatea unei interferente inacceptabile cu semnalul ILS pe timpul operarilor ILS;
    - teren de lucru aerian - teren de aeronautica civila amenajat si demarcat pentru zbor, fara infrastructura specifica, dotat cu instalatii si/sau constructii sumare destinate unor activitati aeronautice;
    - zona cu servituti aeronautice - zona aflata sub incidenta servitutilor aeronautice (zona de siguranta, zona de protectie, regiune de control, zona de dezvoltare etc.);
    - zona de control de aerodrom - spatiu aerian controlat, delimitat lateral, care se extinde pe verticala de la suprafata pamantului pana la o limita superioara specificata;
    - zona de dezvoltare - zona prevazuta in programele/proiectele de extindere a aerodromurilor existente, de modernizare a mijloacelor de navigatie aeriana si meteorologice sau de instalare de noi astfel de mijloace, delimitata in scopul actualizarii si conservarii servitutilor aeronautice - in interes public si pentru asigurarea sigurantei zborului;
    - zona de protectie - zona adiacenta amplasamentelor mijloacelor de navigatie aeriana si meteorologice, indiferent de proprietar, delimitata cu scopul de a preveni interferentele negative de orice natura, directe si/sau indirecte, asupra performantelor operationale ale acestor mijloace - in interesul sigurantei zborului aeronavelor;
    - zona de siguranta - zona adiacenta unui aerodrom, indiferent de proprietar, definita cu scopul de a limita inaltimea obstacolelor si de a preveni efectele negative de orice natura, directe si/sau indirecte, asupra operarii aeronavelor si ansamblului activitatilor aeronautice - in interesul sigurantei zborului aeronavelor si securitatii aeronautice.
    1.3.2. In cuprinsul prezentei reglementari abrevierile utilizate au urmatoarele semnificatii:
    AACR      - Autoritatea Aeronautica Civila Romana;
    CTR       - zona de control (Control zone);
    DME       - echipament pentru masurarea distantei
                (Distance Measuring Equipment);
    ILS       - sistem de aterizare instrumental (Instrument Landing System);
    MTCT      - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
    NDB       - radiofar nedirectional (Non-Directional radio Beacon);
    OACI/ICAO - Organizatia Internationala a Aviatiei Civile
                (International Civil Aviation Organization);
    TMA       - regiune terminala de control (Terminal control Area);
    VHF       - frecventa foarte inalta (Very High Frequency);
    VOR       - radiofar omnidirectional VHF (VHF Omnidirectional Radio range).

    CAP. 2
    Avizarea documentatiilor tehnice pentru obiectivele din zone cu servituti aeronautice civile

    2.1. Pentru siguranta zborului sunt obligatorii evaluarea si avizarea de catre AACR a documentatiilor tehnice aferente tuturor obiectelor (cladiri, structuri, stalpi/piloni, cosuri de fum, macarale, arbori etc.) care depasesc limita de inaltime reglementata pentru zonele de referinta considerate la paragraful 2.3, precum si a tuturor obiectivelor (instalatii, amenajari, activitati etc.) amplasate in zonele cu servituti aeronautice civile si care, prin prezenta sau functionare, pot constitui obstacole pentru navigatia aeriana sau pot afecta performantele operationale ale mijloacelor de navigatie aeriana si meteorologice.
    2.2. AACR impreuna cu autoritatile administratiei publice locale implicate vor stabili zonele cu servituti aeronautice civile si regimul de protectie adecvat, in conformitate cu prevederile Codului aerian si ale legislatiei nationale in vigoare.
    2.3. In vederea includerii si trasarii zonelor cu servituti aeronautice civile in planurile de urbanism si amenajarea teritoriului, la nivelul autoritatilor administratiei publice locale se considera, corelat cu prevederile Reglementarii aeronautice civile RACR - SACZ (editia curenta), urmatoarele zone de referinta:
    a) pe si in vecinatatea fiecarui aerodrom:
    (1) zona I - suprafata trapezoidala inclinata (panta 1:285);
    - baza mica a trapezului coincide cu marginea benzii pistei;
    - simetrica fata de prelungirea axului pistei;
    - evazare 15 grade spre exterior;
    - extindere/distanta orizontala: 8.500 m de la capatul benzii pistei, pe directia axului pistei;
    - inaltimea bazei mari a trapezului: +30 m fata de cota aerodromului (0 m);
    - referinta: cota aerodromului.
    NOTA: zona I se regaseste la fiecare capat al pistei.
    (2) zona II: - suprafata conica din care se exclude zona I;
    - extindere/distanta orizontala de la marginile benzii pistei, in orice directie: 4.500 m (exclusiv zona I);
    - panta: 1:150 de la marginea benzii pistei, spre exterior;
    - inaltimea marginii exterioare: +30 m fata de cota aerodromului (0 m);
    - referinta: cota aerodromului.
    NOTA: Marginile benzii pistei sunt la 150 m lateral de axul pistei.
    (3) zona III: - suprafata orizontala care incepe de la extremitatea zonei II si din care se exclude zona I;
    - inaltimea suprafetei: +30 m fata de cota aerodromului (0 m);
    - extindere/distanta orizontala de la marginile benzii pistei, in orice directie: 8.500 m (exclusiv zona I si zona II);
    - referinta: cota aerodromului.
    (4) zona IV: - extindere: de la extremitatea zonei III pana la limita CTR/TMA;
    - intereseaza obstacolele cu inaltimi egale sau mai mari de 45 m fata de cota aerodromului (0 m);
    - referinta: cota aerodromului;
    b) in jurul amplasamentelor mijloacelor de navigatie aeriana si meteorologice:
    (5) zone ILS:
    panta - suprafata dreptunghiulara orizontala, asociata amplasamentului antenei ILS de panta;
    - extindere/dimensiuni: 600 m lateral fata de axul pistei, pe lungimea de 2.000 m in fata antenei de panta (raportat la directia de aterizare echipata cu ILS);
    directie - suprafata dreptunghiulara orizontala, asociata amplasamentului antenei ILS de directie;
    - extindere/dimensiuni: +/-450 m simetric fata de axul pistei, pe lungimea de 5.500 m (5.000 m in fata antenei de directie si 500 m in spatele acesteia, raportat la directia de aterizare echipata cu ILS);
    (6) zona radioaltimetru: - suprafata dreptunghiulara orizontala, amplasata inaintea pistei;
    - extindere/dimensiuni: +/-60 m simetric fata de axul pistei, pe lungimea de 1.000 m;
    (7) alte zone de protectie: - suprafete circulare orizontale, asociate amplasamentelor VOR, DME, NDB, radar, marker, platforma meteorologica etc.;
    - dimensiuni/raza: 2.000 m fata de amplasamentul echipamentului de referinta, in orice directie.
    (8) regiuni de control (CTR, TMA): - caracteristici stabilite de AACR.
    2.4. Zonele cu servituti aeronautice civile aferente aerodromurilor/aeroporturilor (zonele I, II, III si IV) sunt figurate in anexa la prezenta reglementare.
    2.5. Suplimentar cerintei de la paragraful 2.1, este necesar avizul AACR la documentatiile tehnice, inclusiv studii de fezabilitate, proiecte de executie/instalare etc. (dupa caz), pentru obiective cum sunt:
    2.5.1. In zona I:
    (1) In interiorul perimetrului infrastructurii aeroportuare:
    a) amenajari diverse (denivelari de teren, imprejmuiri etc.);
    b) instalatii aeroportuare diverse (dispozitivul luminos de apropiere etc.);
    c) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie de aeroport (echipamente/sisteme de comunicatii, navigatie, supraveghere);
    d) extindere/dezvoltare de aeroport;
    e) alte obiective cu destinatie aeronautica sau conexa.
    (2) In zonele limitrofe ale aeroportului (terenuri exterioare si adiacente perimetrului infrastructurii aeroportuare):
    a) cladiri (locuinte, depozite, hoteluri etc.) care depasesc inaltimea de referinta [conform paragrafului 2.3 a) (1)];
    b) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana (echipamente/sisteme de comunicatii, navigatie, supraveghere);
    c) modernizare si/sau dezvoltare de aerodrom/aeroport;
    d) alte obiective cu destinatie aeronautica sau conexa.
    (3) In zonele limitrofe aerodromului/aeroportului (terenuri exterioare si adiacente perimetrului infrastructurii de aerodrom/aeroport):
    a) cladiri (locuinte, depozite, hoteluri etc.) care depasesc inaltimea de referinta [conform paragrafului 2.3 a) (1)];
    b) constructii/structuri (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care depasesc inaltimea de referinta [conform paragrafului 2.3 a) (1)];
    c) constructii sau structuri metalice de mari dimensiuni (pereti si/sau invelitori metalice, imprejmuiri metalice, panouri publicitare metalice etc.);
    d) constructii sau amenajari care pot obtura lampile dispozitivului luminos de apropiere;
    e) pasaje rutiere suprainaltate;
    f) unitati de morarit, silozuri etc.;
    g) gropi de gunoi, instalatii de reciclare a deseurilor etc.;
    h) statii radio (radiodifuziune, TV etc.);
    i) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori etc.);
    j) activitati/surse producatoare de perturbatii in functionarea mijloacelor de navigatie aeriana (actionari electrice de forta, sudura electrica etc.);
    k) activitati/surse potentiale de incendiu, explozie etc. (statii de alimentare si/sau depozite de combustibili, aplicatii pirotehnice etc.);
    l) utilizarea de dispozitive cu fascicul laser sau de surse de lumina orientate in sus (sisteme de iluminat, firme/reclame luminoase etc.);
    m) lansare de focuri de artificii, inaltare de baloane sau aeromodele etc.;
    n) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generala sau de lucru aerian permanente;
    o) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili solizi, retele de radiorelee etc.;
    p) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
    q) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
    2.5.2. In zona II:
    (1) In interiorul perimetrului infrastructurii de aerodrom/aeroport:
    a) sisteme rutiere (pista de decolare-aterizare, cai de rulare, platforme);
    b) cladiri (aerogara, hangar, ateliere, depozite etc.) si amenajari diverse (inclusiv imprejmuiri, parapete antizgomot etc.);
    c) instalatii aeroportuare diverse, inclusiv stalpii pentru iluminatul platformei;
    d) instalare sau modernizare de mijloace meteorologice si de navigatie aeriana (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
    e) modernizare si/sau dezvoltare de aerodrom/aeroport;
    f) alte obiective cu destinatie aeronautica sau conexa.
    (2) In zonele limitrofe aerodromului/aeroportului (terenuri exterioare si adiacente perimetrului infrastructurii de aerodrom/aeroport):
    a) cladiri (locuinte, depozite, hoteluri etc.) care depasesc inaltimea de referinta [conform paragrafului 2.3 a) (2)];
    b) constructii sau structuri metalice de mari dimensiuni (pereti si/sau invelitori metalice, imprejmuiri metalice, panouri publicitare metalice etc.);
    c) constructii/structuri izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care depasesc inaltimea de referinta [conform paragrafului 2.3 a) (2)] sau care nu depasesc aceasta inaltime, dar constituie obstacole locale semnificative;
    d) pasaje rutiere suprainaltate;
    e) unitati de morarit, silozuri etc.;
    f) gropi de gunoi, instalatii de reciclare a deseurilor etc.;
    g) statii radio (radiodifuziune, TV etc.);
    h) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori etc.);
    i) activitati/surse producatoare de perturbatii in functionarea mijloacelor de navigatie aeriana (actionari electrice de forta, sudura electrica etc.);
    j) activitati/surse potentiale de incendiu, explozie etc. (statii de alimentare si/sau depozite de combustibili, aplicatii pirotehnice etc.);
    k) utilizarea de dispozitive cu fascicul laser sau de surse de lumina orientate in sus (sisteme de iluminat, firme/reclame luminoase etc.);
    l) lansare de focuri de artificii, inaltare de baloane sau aeromodele etc.;
    m) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generala sau de lucru aerian permanente;
    n) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili lichizi, retele de radiorelee etc.;
    o) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
    p) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
    2.5.3. In zona III:
    a) statii radio (radiodifuziune, TV etc.);
    b) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori etc.);
    c) constructii/structuri izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care depasesc inaltimea de referinta [conform paragrafului 2.3 a) (3)] sau care nu depasesc aceasta inaltime, dar constituie obstacole locale semnificative;
    d) unitati de morarit, silozuri etc.;
    e) gropi de gunoi, instalatii de reciclare a deseurilor etc.;
    f) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generala sau de lucru aerian permanente;
    g) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
    h) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili lichizi, retele de radiorelee etc.;
    i) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
    2.5.4. In zona IV:
    a) statii radio (radiodifuziune, TV etc.);
    b) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori etc.);
    c) constructii/structuri izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care depasesc inaltimea de referinta de 45 m inclusiv [conform paragrafului 2.3 a) (4)] sau care nu depasesc aceasta inaltime, dar constituie obstacole locale semnificative;
    d) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generala sau de lucru aerian permanente;
    e) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
    f) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili lichizi, retele de radiorelee etc.;
    g) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
    2.5.5. In zona dispozitivului luminos de apropiere:
    a) cladiri, obiecte, structuri si/sau amenajari diverse (inclusiv garduri, parapete etc.);
    b) pomi, arbori etc.;
    c) iluminat public, firme/reclame luminoase etc.;
    d) cai de acces/tranzit pentru (auto)vehicule, animale si/sau persoane;
    e) canale, conducte subterane diverse, excavatii etc.;
    f) alte obiective care prin prezenta sau functionare pot ecrana luminile dispozitivului sau pot afecta buna functionare a acestuia.
    2.5.6. In zonele ILS:
    a) denivelari de teren;
    b) obiecte/structuri de orice fel (cu exceptia mijloacelor de navigatie care nu pot fi inlaturate din motive operationale si care trebuie sa aiba structuri constructive si/sau de montaj frangibile);
    c) imprejmuiri metalice;
    d) trecere de fire/cabluri electrice (cu exceptia celor instalate pentru buna desfasurare a activitatilor aeronautice);
    e) surse de campuri electromagnetice perturbatoare (inclusiv cabluri de transmisie programe TV);
    f) acces/tranzit pentru (auto)vehicule, animale, persoane etc. (inclusiv aeronave, pe durata operarii ILS);
    g) alte obiective care afecteaza sau pot afecta buna functionare a sistemului ILS.
    2.5.7. In alte zone de protectie:
    a) cladiri si amenajari diverse, inclusiv imprejmuiri;
    b) constructii sau structuri metalice diverse (pereti, invelitori si/sau imprejmuiri metalice, poduri metalice etc.);
    c) conducte subterane diverse;
    d) pasaje rutiere suprainaltate;
    e) denivelari de teren;
    f) statii radio (radiodifuziune, TV etc.);
    g) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori etc.);
    h) activitati/surse producatoare de perturbatii in functionarea mijloacelor de navigatie aeriana (actionari electrice de forta, sudura etc.);
    i) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generala sau de lucru aerian permanente;
    j) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
    k) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili lichizi, retele de radiorelee etc.;
    l) alte obiective care afecteaza sau pot afecta buna functionare a mijloacelor de navigatie aeriana respective.
    2.6. In exteriorul zonelor cu servituti aeronautice civile este necesar avizul AACR la documentatiile tehnice aferente oricarui obiect/obstacol (stalp, pilon, cos de fum etc.) cu inaltimea egala sau mai mare de 45 m fata de cota terenului amplasamentului.
    2.7. Suplimentar cerintei de la paragraful 2.6, in exteriorul zonelor cu servituti aeronautice civile este necesar avizul AACR la documentatiile tehnice, inclusiv studii de fezabilitate, proiecte de executie/instalare etc. (dupa caz), pentru obiective cum sunt:
    a) constructii/structuri izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care nu depasesc limita de inaltime reglementata, dar constituie obstacole locale semnificative;
    b) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generala sau de lucru aerian permanente;
    c) instalare sau modernizare de mijloace de navigatie aeriana (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
    d) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili lichizi, retele de radiorelee etc.;
    e) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
    2.8. - (1) Procedura de emitere a avizelor AACR la documentatiile tehnice pentru obiectivele din zone cu servituti aeronautice civile face obiectul reglementarii RACR - PMA-1 (editia curenta).
    (2) Procesul de evaluare/analiza a documentatiilor tehnice si de elaborare a avizelor pentru realizarea de obiective in zonele cu servituti aeronautice civile face obiectul unei proceduri interne a AACR.
    2.9. Eliberarea avizelor pentru documentatiile tehnice ale obiectivelor aflate in zona I si zona II (conform paragrafelor 2.5.1 si 2.5.2) se va face numai cu aprobarea Directiei generale aviatie civila din cadrul MTCT, in baza raportului intocmit de AACR.
    2.10. AACR poate impune conditii locale suplimentare, determinate de aspecte specifice, particulare, inclusiv verificarea din zbor a efectelor unor obiective/obstacole asupra parametrilor operationali ai mijloacelor de navigatie aeriana (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere), in conformitate cu prevederile reglementarilor aeronautice nationale si/sau internationale aplicabile.

    CAP. 3
    Dispozitii finale

    3.1. AACR defineste servitutile aeronautice civile, caracteristicile zonelor cu servituti aeronautice civile, precum si conditiile de realizare/utilizare a diferitelor obiective (constructii, amenajari, activitati etc.) in zonele respective.
    3.2. AACR va acorda, la cerere, consultanta de specialitate autoritatilor administratiei publice locale pentru stabilirea zonelor cu servituti aeronautice civile si a regimului de protectie adecvat.
    3.3. - (1) Pentru declararea zonelor cu servituti aeronautice civile si instituirea regimului de protectie corespunzator, este necesar ca autoritatile administratiei publice locale sa includa aceste zone in planurile de urbanism zonale si sa integreze datele specifice referitoare la forma, dimensiuni/extremitati, restrictii, obligatii, conditii/posibilitati de utilizare (inclusiv structura culturilor agricole si modalitatile de exploatare a acestora pe terenurile limitrofe aerodromurilor, pentru descurajarea si evitarea concentrarii pasarilor si animalelor salbatice) etc.
    (2) Daca zonele cu servituti aeronautice civile se extind peste mai multe unitati administrativ-teritoriale, este necesar ca procedura indicata la alin. (1) sa fie derulata de fiecare dintre autoritatile administratiei publice locale implicate, potrivit portiunilor de zone care ii revin, astfel incat sa se asigure continuitatea zonelor respective si unitatea regimului de protectie instituit.
    3.4. In zonele cu servituti aeronautice civile sunt interzise amplasarea si realizarea de constructii, amenajari, instalatii, echipamente si alte obiective noi, precum si desfasurarea de activitati care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului, fara avizul AACR.
    3.5. - (1) La emiterea avizelor de specialitate AACR va analiza documentatiile tehnice aferente obiectivelor (constructii, amenajari, activitati etc.) din zone cu servituti aeronautice civile in conformitate cu prevederile reglementarilor aeronautice nationale si/sau internationale aplicabile, cu alte specificatii tehnice si operationale relevante (dupa caz).
    (2) La emiterea avizelor AACR pentru realizarea unor obiective in perimetrul terenurilor de aeronautica civila este necesar acordul prealabil al administratorilor terenurilor respective, insotit de o evaluare a implicatiilor/efectelor asupra sigurantei si securitatii aeronautice.
    3.6. Avizul de specialitate al AACR trebuie reinnoit daca:
    a) lucrarile de constructii-montaj nu au demarat in decurs de un an de la data emiterii avizului respectiv;
    b) se modifica amplasamentul, caracteristicile obiectivului si/sau conditiile de realizare/utilizare aprobate initial;
    c) se schimba beneficiarul obiectivului.
    3.7. In interes aeronautic civil, pentru siguranta zborului, este necesar ca autoritatile administratiei publice locale sa elibereze autorizatiile de construire in zone cu servituti aeronautice civile numai pe baza avizelor emise de AACR, cu respectarea integrala a cerintelor/conditiilor stipulate in avizele respective.
    3.8. In cazul extinderii unor terenuri de aeronautica civila sau al deschiderii altor asemenea terenuri, pentru obiectivele existente (constructii, amenajari etc.) care afecteaza activitatea aeronautica AACR va stabili, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale implicate si in conformitate cu prevederile legislatiei nationale in vigoare, masurile necesare pentru respectarea conditiilor de siguranta a zborului.
    3.9. In cazul obiectivelor care afecteaza siguranta zborului si pentru care nu s-a obtinut in prealabil, potrivit normelor legale, avizul definitiv al AACR, autoritatile administratiei publice locale vor intreprinde demersurile necesare pentru desfiintarea neconditionata a obiectivelor respective, in conformitate cu prevederile legislatiei nationale in vigoare.
    3.10. Organizatiile care administreaza drumuri cu tronsoane destinate decolarii-aterizarii aeronavelor in situatii speciale/de urgenta trebuie sa detina avize AACR pentru tronsoanele cu utilizare aeronautica.
    3.11. - (1) Realizarea/instalarea, intretinerea si supravegherea marcajelor pentru zi si a balizajelor pentru noapte se asigura de catre detinatorii obiectivelor respective.
    (2) Detinatorii obiectivelor balizate luminos trebuie sa asigure buna functionare si utilizarea corecta a balizajului pentru noapte (punere in functiune pe timpul noptii, precum si ziua, in conditii de vizibilitate redusa).
    3.12. Proprietarii terenurilor pe care exista constructii, instalatii si/sau amenajari care necesita marcare pentru zi si/sau balizare pentru noapte trebuie sa permita accesul detinatorilor acestor obiective in vederea instalarii, intretinerii si/sau supravegherii functionarii marcajelor si balizajelor respective.

    ANEXA 1*)

    *) Anexa este reprodusa in facsimil.

    Figura 1, reprezentand zone cu servituti aeronautice civile aferente aerodromurilor/aeroporturilor   zone de evaluare si avizare de catre AACR a obiectivelor noi (cladiri, amenajari, instalatii etc.)  , se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 641 din 9 septembrie 2003, la pagina 7.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 118/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 118 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu