ORDIN
Nr. 1834 din 4 decembrie 2001
pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind conditii de
avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele aflate in zonele supuse
servitutilor de aeronautica civila RACR - CADT
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 838 din 27 decembrie 2001

Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei,
in temeiul art. 4 lit. b), f) si p), al art. 62 si 77 din Ordonanta
Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, aprobata si modificata prin Legea
nr. 130/2000, al art. 2, 3 si al art. 4 pct. 4.1, 4.12 si 4.13 din Regulamentul
de organizare si functionare a Autoritatii Aeronautice Civile Romane, aprobat
prin Hotararea Guvernului nr. 405/1993 privind infiintarea Autoritatii
Aeronautice Civile Romane, precum si al art. 4 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
In scopul asigurarii sigurantei zborului se aproba Reglementarea
aeronautica civila romana privind conditii de avizare a documentatiilor tehnice
pentru obiectivele aflate in zonele supuse servitutilor de aeronautica civila
RACR - CADT, prezentata in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Supravegherea respectarii prevederilor prezentului ordin se va face de
catre Inspectoratul de Stat in Constructii si de Directia generala de servicii
transport aerian din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin orice alte dispozitii
contrare isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ion Selaru,
secretar de stat
ANEXA 1
REGLEMENTARE
privind conditii de avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele aflate
in zonele supuse servitutilor de aeronautica civila RACR - CADT
CAP. 1
Introducere
1.1 Scop
1.1.1. Prezenta reglementare privind conditiile de avizare a
documentatiilor tehnice pentru obiectivele aflate in zonele supuse servitutilor
de aeronautica civila este elaborata pentru aplicarea prevederilor
Reglementarii RACR - SACZ privind stabilirea servitutilor de aeronautica civila
si a zonelor supuse servitutilor de aeronautica civila.
1.1.2. Reglementarea de fata stabileste:
a) caracteristicile, conditiile si cerintele generale pentru zonele supuse
servitutilor de aeronautica civila (zone care trebuie protejate in interes
aeronautic);
b) cadrul permisiv de extindere si/sau de utilizare a constructiilor,
amenajarilor, activitatilor, terenurilor etc. in zonele supuse servitutilor de
aeronautica civila (limitari, restrictii etc.).
1.1.3. Prezenta reglementare furnizeaza elementele tehnice necesare in
vederea declararii zonelor supuse servitutilor de aeronautica civila si
instituirii regimului de protectie adecvat acestor zone, cu respectarea
prevederilor legislatiei nationale aplicabile.
1.2 Aplicabilitate
1.2.1. - (1) Zonele care trebuie protejate in interes aeronautic civil
(zone supuse servitutilor de aeronautica civila) sunt zonele din perimetrul si
din vecinatatea terenurilor de aeronautica civila.
(2) Terenurile de aeronautica civila sunt:
a) aerodromurile civile (aeroporturi, heliporturi, helipuncte, terenuri de
lucru aerian permanente sau temporare); si
b) amplasamentele mijloacelor de navigatie aeriana si meteorologie
aeronautica aferente aviatiei civile.
1.2.2. - (1) Autoritatea Aeronautica Civila Romana (A.A.C.R.) furnizeaza
elementele tehnice necesare si acorda consultanta de specialitate in legatura
cu stabilirea zonelor supuse servitutilor de aeronautica civila si regimului de
protectie corespunzator, asa cum sunt definite prin Reglementarea de
aeronautica civila RACR - SACZ, corelat cu prevederile legislatiei nationale in
vigoare.
(2) Fiecare zona va fi individualizata prin forma si dimensiunile/limitele
sale, prin servitutile de aeronautica civila sub incidenta carora se afla,
precum si prin regimul de utilizare permis, compatibil cu servitutile
respective, si va fi inclusa in planurile de urbanism zonal, potrivit
prevederilor legislatiei nationale in vigoare (privind amenajarea teritoriului,
domeniul public, regimul constructiilor, protectia mediului, planurile de
urbanism etc.) si cu perspectivele/proiectele de dezvoltare si/sau de
modernizare din domeniul aeronautic.
1.2.3. Controlul tehnic de specialitate asupra obiectivelor (constructii,
amenajari, activitati etc.) din zonele cu servituti de aeronautica civila se
exercita de Autoritatea Aeronautica Civila Romana prin intermediul avizelor
emise, potrivit normelor legale in vigoare, la documentatiile tehnice (inclusiv
studii de fezabilitate, proiecte de executie/instalare etc.) ale obiectivelor
respective, precum si prin intermediul bazei de date specializate care include
caracteristicile relevante ale obiectivelor implicate.
1.2.4. Responsabilitatea aplicarii prezentei reglementari revine:
a) Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
(M.L.P.T.L.) si Autoritatii Aeronautice Civile Romane (A.A.C.R.) - in
indeplinirea atributiilor de reglementare tehnica a conditiilor de avizare a
documentatiilor tehnice pentru constructii si amenajari, de elaborare de studii
aeronautice si de acordare de consultanta de specialitate, precum si in
actiunile de colaborare cu administratiile publice locale pentru protejarea
zonelor de interes aeronautic si a obiectivelor destinate aviatiei civile;
b) administratorilor aeroporturilor si administratorilor mijloacelor de
navigatie aeriana - in indeplinirea responsabilitatilor acestora de cunoastere
si de control asupra obstacolelor, pentru prevenirea tuturor factorilor de risc
pentru zborul aeronavelor in zonele aferente aerodromurilor/mijloacelor
administrate;
c) administratiilor publice locale - in indeplinirea responsabilitatilor de
declarare a zonelor supuse servitutilor de aeronautica civila si de instituire
si mentinere a regimului de protectie adecvat in zonele respective.
Responsabilitatile se exercita in cadrul competentelor detinute privind
aplicarea prevederilor legale referitoare la planificarea teritoriului in
scopuri urbanistice, autorizarea constructiilor si controlul respectarii
legalitatii in domeniu.
1.2.5. Pentru siguranta zborului este obligatorie evaluarea si avizarea de
catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana a tuturor obstacolelor care
penetreaza una dintre suprafetele de limitare superioara a zonelor definite mai
jos, precum si a tuturor obiectivelor (amenajari, activitati etc.) amplasate in
aceste zone, care intra sub incidenta servitutilor de aeronautica civila,
conform prevederilor prezentei reglementari.
1.2.6. Zonele supuse servitutilor aeronautice sunt urmatoarele:
a) Zone de siguranta, impartite dupa cum urmeaza:
(1) Zona I
- limitarea inaltimii obstacolelor: suprafata trapezoidala inclinata, avand
panta 1:250 de la marginea benzii pistei (0 m), simetrica fata de prelungirea
axului pistei, cu evazare 15% spre exterior (30 m);
- referinta: cota aerodromului.
Nota: Zona I se considera la fiecare capat al pistei.
(2) Zona II
- limitarea inaltimii obstacolelor: suprafata conica, din care se exclude
zona I, avand panta de 1:150 de la marginile benzii pistei (0 m) spre exterior
(30 m);
- referinta: cota aerodromului.
(3) Zona III
- limitarea inaltimii obstacolelor: suprafata orizontala, de la
extremitatea zonei I si exclude zona II, la inaltimea de 30 m;
- referinta: cota aerodromului.
(4) Zona IV
- fara restrictii de inaltime; prezinta interes obstacolele cu inaltimi
egale sau mai mari de 45 m;
- referinta: cota terenului.
b) Zonele de protectie sunt impartite dupa cum urmeaza:
(1) Zona ILS
- asociata amplasamentului antenei ILS de panta;
- forma: dreptunghiulara orizontala;
(2) Zona radioaltimetru
- asociata pistei de decolare-aterizare;
- forma: dreptunghiulara orizontala;
(3) Alte zone de protectie
- asociate amplasamentelor VOR, DME, NDB, radar, marker etc.;
- forma: circulara.
c) Regiuni de control (CTR, TMA) - caracteristici stabilite de A.A.C.R.
1.2.7. Pana la trasarea zonelor supuse servitutilor de aeronautica civila
in planurile de urbanism zonal, in conformitate cu prevederile Codului aerian,
extinderea zonelor prevazute la articolul precedent este urmatoarea:
(1) Zona I
- distanta/extindere: 8.500 m de la marginea pistei, in directia axului;
(2) Zona II
- distanta/extindere: 4.500 m de la marginile benzii pistei de
decolare-aterizare, in orice directie;
(3) Zona III
- distanta/extindere: 8.500 m de la extremitatea zonei I, in orice
directie;
(4) Zona IV
- distanta/extindere: de la extremitatea zonei II pana la limita zonei de
control de aerodrom - CTR, respectiv pana la limita regiunii terminale;
(5) Zona ILS
- distanta/extindere: 300 m lateral fata de prelungirea marginii pistei de
decolare-aterizare (de partea antenei de panta), pe lungimea de 1.000 m de la
extremitatea pistei (in prelungirea axului pistei, pe directia de aterizare
echipata cu ILS);
(6) Zona radioaltimetru
- distanta/extindere: 900 m x 120 m, amplasata inaintea pistei;
(7) Alte zone de protectie
- distanta/extindere: 2.000 m fata de amplasamentul echipamentului de
referinta, in orice directie.
1.2.8. Fata de caracteristicile de mai sus ale zonelor supuse servitutilor
de aeronautica civila, Autoritatea Aeronautica Civila Romana poate impune restrictii
locale suplimentare, determinate de conditii specifice particulare.
1.3. Definitii si abrevieri
1.3.1. In sensul prezentei reglementari, termenii utilizati au urmatoarele
semnificatii:
Administrator al aerodromului - persoana fizica sau juridica care conduce
sau gestioneaza un aerodrom aflat in proprietate publica sau in proprietate
privata.
Aerodrom - suprafata delimitata pe pamant sau pe apa, care cuprinde,
eventual, cladiri, instalatii si materiale, destinata sa fie utilizata, in totalitate
sau in parte, pentru sosirea, plecarea si manevrarea la sol a aeronavelor.
Aeroport - aerodrom deschis pentru operatiuni comerciale de transport
aerian.
Agent aeronautic civil - orice persoana juridica autorizata sa desfasoare
activitati aeronautice civile.
Aviz - document emis de Autoritatea Aeronautica Civila Romana pe baza unei
solicitari, prin care se stabilesc conditiile pentru realizarea, dezvoltarea
si/sau utilizarea unui obiectiv (constructie, amenajare, activitate etc.)
amplasat in zone supuse servitutilor aeronautice sau in afara lor si care poate
afecta siguranta zborului.
Heliport - aerodrom utilizat exclusiv pentru elicoptere.
Helipunct - heliport cu amenajari auxiliare minime, fara constructii
specifice.
Mijloace de navigatie aeriana - echipamente/sisteme de radionavigatie,
supraveghere si comunicatii aeronautice, amplasate la sol, destinate navigatiei
aeriene (VOR, NDB etc.) si protectiei navigatiei aeriene (radar).
Mijloace meteorologice - echipamente/sisteme meteorologice aeronautice,
amplasate la sol si destinate protectiei zborului aeronavelor.
Obstacol - orice obiect fix (natural sau artificial, temporar sau
permanent) sau mobil ori parti ale acestuia care, prin localizare, proprietati
fizice, caracteristici constructive si/sau functionale, afecteaza sau poate
afecta siguranta zborului, precum si orice fenomen care nu are origine
atmosferica si care afecteaza siguranta operarii aeronavelor.
Pista de decolare-aterizare - suprafata dreptunghiulara delimitata pe un
aerodrom terestru, amenajata pentru aterizarea si decolarea aeronavelor.
Regiune terminala de control - regiune de control stabilita, in principiu,
la convergenta rutelor cu servicii de trafic aerian asigurate, in vecinatatea
unuia sau a mai multor aerodromuri importante.
Reglementari aeronautice - norme, proceduri sau standarde specifice
activitatilor aeronautice.
Servitute de aeronautica civila - conditii, restrictii si obligatii impuse
sau recomandate de prevederile reglementarilor aeronautice nationale si/sau
internationale in interesul sigurantei zborului.
Securitate aeronautica - ansamblu de masuri, resurse materiale si forte
umane, coordonate, mobilizate si utilizate in scopul protectiei aeronauticii
civile impotriva actelor de interventie ilicita.
Siguranta zborului - capacitate a activitatii aeronautice constand in
evitarea afectarii sanatatii sau pierderii de vieti omenesti, precum si a
producerii de pagube materiale.
Teren de lucru aerian - teren de aeronautica civila compus dintr-un teren
amenajat si demarcat pentru zbor, fara infrastructura specifica, dotat cu
instalatii si/sau constructii sumare destinate unor activitati aeronautice.
Zona critica ILS - zona protejata, de dimensiuni definite (precizate) in
jurul antenelor radiofarurilor de directie si de panta, in care accesul
vehiculelor si/sau al aeronavelor este interzis pe durata tuturor operarilor
ILS (in scopul eliminarii perturbatiilor inacceptabile ale semnalului ILS).
Zona supusa servitutilor aeronautice - zona aflata sub incidenta
servitutilor aeronautice (zona de siguranta, zona de protectie, regiune de
control, zona de dezvoltare etc.).
Zona de control de aerodrom - spatiu aerian controlat, care se extinde pe
verticala de la suprafata pamantului pana la o limita superioara specificata.
Zona de dezvoltare - zona prevazuta in programele/proiectele de extindere a
aerodromurilor existente, de modernizare a mijloacelor de navigatie aeriana si
meteorologice sau de instalare de noi astfel de mijloace, delimitata in scopul
actualizarii si conservarii servitutilor aeronautice, in interes public si
pentru asigurarea sigurantei zborului.
Zona de protectie - zona adiacenta amplasamentelor mijloacelor de navigatie
aeriana si meteorologice, indiferent de proprietar, delimitata cu scopul de a
preveni interferentele negative de orice natura, directe si/sau indirecte,
asupra performantelor operationale ale acestor echipamente, in interesul
sigurantei zborului.
Zona de siguranta - zona adiacenta unui aerodrom, indiferent de proprietar,
definita cu scopul de a limita inaltimea obstacolelor si de a preveni efectele
negative de orice natura, directe si/sau indirecte, asupra operarii aeronavelor
si ansamblului activitatilor aeronautice, in interesul sigurantei zborului si
al securitatii aeronautice.
Zona sensibila ILS - zona protejata, care se extinde de la zona critica ILS
si in care stationarea si/sau miscarea vehiculelor si/sau a aeronavelor sunt
controlate pe durata operarilor ILS (in scopul evitarii perturbatiilor
inacceptabile ale semnalului ILS, cauzate de obiectele mobile de mari
dimensiuni aflate in perimetrul acestei zone).
1.3.2. In cuprinsul prezentei reglementari abrevierile utilizate au
urmatoarele semnificatii:
A.A.C.R. - Autoritatea Aeronautica Civila Romana
CTR - zona de control de aerodrom
DME - echipament pentru masurarea distantei
ILS - sistem de aterizare dupa instrumente
M.L.P.T.L. - Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
NDB - radiofar nedirectional
TMA - regiune terminala de control
VHF - frecventa foarte inalta
VOR - radiofar omnidirectional VHF.
CAP. 2
Conditii de avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele din zonele
supuse servitutilor de aeronautica civila
2.1. In zonele prevazute la cap. 1, paragrafele 1.2.5 si 1.2.6, este
necesar avizul Autoritatii Aeronautice Civile Romane (A.A.C.R.) la
documentatiile tehnice aferente tuturor obstacolelor (cladire, structura,
stalp/pilon, cos de fum, macara etc.) care depasesc limita de inaltime
reglementata, precum si tuturor obiectivelor (constructii, amenajari,
activitati etc.) care, prin prezenta sau functionare, afecteaza sau pot afecta
siguranta zborului si a activitatilor aeronautice amplasate in zonele
respective, care intra sub incidenta servitutilor de aeronautica civila,
conform prevederilor Reglementarii RACR - SACZ.
2.2. Suplimentar cerintei de la paragraful 2.1 este necesar avizul A.A.C.R.
la documentatiile tehnice (inclusiv studii de fezabilitate, proiecte de
executie/instalare etc.) pentru urmatoarele obiective:
2.2.1. In zona I:
(1) in interiorul perimetrului infrastructurii aeroportuare:
a) amenajari diverse (denivelari de teren, imprejmuiri etc.);
b) instalatii aeroportuare diverse (dispozitivul luminos de apropiere
etc.);
c) instalare sau modernizare mijloace de navigatie de aeroport
(echipamente/sisteme de radionavigatie);
d) extindere/dezvoltare aeroport;
e) alte obiective cu destinatie aeronautica sau conexa.
(2) In zonele limitrofe ale aeroportului (terenuri exterioare si adiacente
perimetrului infrastructurii aeroportuare):
a) cladiri (locuinte, depozite, hoteluri etc.) care depasesc limita de
inaltime reglementata;
b) constructii/structuri (piloni, cosuri de fum, sonde etc.), care depasesc
limita de inaltime reglementata;
c) constructii sau structuri metalice de mari dimensiuni (pereti si/sau
invelitori metalice, imprejmuiri metalice, panouri publicitare metalice etc.);
d) pasaje rutiere suprainaltate;
e) unitati de morarit, silozuri etc.;
f) gropi de gunoi, instalatii de reciclare a deseurilor etc.;
g) statii de difuziune (radio, TV);
h) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori
etc.);
i) activitati/surse producatoare de perturbatii in functionarea mijloacelor
de navigatie aeriana (actionari electrice de forta, sudura etc.);
j) activitati/surse potentiale de incendiu, explozie etc. (statii de
alimentare si/sau depozite de combustibili, aplicatii pirotehnice etc.);
k) deschiderea, dezvoltarea sau modernizarea terenurilor de lucru aerian
permanente sau a heliporturilor/helipunctelor;
l) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice
aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
m) instalarea sau modernizarea mijloacelor de navigatie aeriana
(echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
n) alte obiective care interfereaza sau pot interfera cu domeniul
aeronautic civil.
2.2.2. In zona II:
(1) In interiorul perimetrului infrastructurii aeroportuare:
a) sisteme rutiere aeroportuare (pista de decolare-aterizare, cai de
rulare, platforme);
b) cladiri aeroportuare (aerogara, hangar etc.) si amenajari diverse
(inclusiv imprejmuiri, parapete antizgomot etc.);
c) instalatii aeroportuare diverse, inclusiv stalpii pentru iluminatul
platformei;
d) instalarea sau modernizarea mijloacelor meteorologice si de navigatie de
aeroport (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
e) extinderea, dezvoltarea aeroportului;
f) alte obiective cu destinatie aeronautica sau conexa.
(2) In zonele limitrofe ale aeroportului (terenuri exterioare si adiacente
perimetrului infrastructurii aeroportuare):
a) cladiri (locuinte, depozite, hoteluri etc.) care depasesc limita de
inaltime reglementata;
b) constructii sau structuri metalice de mari dimensiuni (pereti si/sau
invelitori metalice, imprejmuiri metalice, panouri publicitare metalice etc.);
c) constructii/structuri izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care
depasesc limita de inaltime reglementata sau care nu depasesc limita de
inaltime reglementata, dar constituie obstacole locale semnificative;
d) pasaje rutiere suprainaltate;
e) unitati de morarit, silozuri etc.;
f) gropi de gunoi, instalatii de reciclare a deseurilor etc.;
g) statii de difuziune (radio, TV);
h) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori
etc.);
i) activitati/surse producatoare de perturbatii in functionarea mijloacelor
de navigatie aeriana (actionari electrice de forta, sudura etc.);
j) activitati/surse potentiale de incendiu, explozie etc. (statii de
alimentare si/sau depozite de combustibili, aplicatii pirotehnice etc.);
k) deschidere, dezvoltare sau modernizare terenuri de lucru aerian
permanente sau heliporturi/helipuncte;
l) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice
aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
m) instalarea sau modernizarea mijloacelor de navigatie aeriana
(echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
n) alte obiective care interfereaza sau pot interfera domeniul aeronautic
civil.
2.2.3. In zona III:
a) statii de difuziune (radio, TV);
b) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori
etc.);
c) constructii/structuri izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care
nu depasesc limita de inaltime reglementata, dar constituie obstacole locale
semnificative;
d) unitati de morarit, silozuri etc.;
e) gropi de gunoi, instalatii de reciclare a deseurilor etc.;
f) deschiderea, dezvoltarea sau modernizarea terenurilor de lucru aerian
permanente sau a heliporturilor/helipunctelor;
g) instalarea sau modernizarea mijloacelor de navigatie aeriana
(echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
h) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice
aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
i) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
2.2.4. In zona IV:
a) statii de difuziune (radio, TV);
b) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori
etc.);
c) constructii/structuri izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care
nu depasesc limita de inaltime reglementata, dar constituie obstacole locale
semnificative;
d) deschiderea, dezvoltarea sau modernizarea terenurilor de lucru aerian
permanente sau a heliporturilor/helipunctelor;
e) instalarea sau modernizarea mijloacelor de navigatie aeriana
(echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
f) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice
aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
g) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
2.2.5. In zona ILS:
a) denivelari de teren;
b) obiecte/structuri de orice fel (cu exceptia mijloacelor de navigatie
care nu pot fi inlaturate din motive operationale si care trebuie sa aiba
structuri constructive si/sau de montaj frangibile);
c) imprejmuiri metalice;
d) trecere de fire/cabluri electrice (cu exceptia celor instalate pentru
buna desfasurare a activitatilor aeronautice);
e) surse de campuri electromagnetice perturbatoare (inclusiv cabluri de
transmisie programe TV);
f) acces/tranzit (auto) vehicule, animale, persoane etc. (inclusiv
aeronave, pe durata operarii ILS);
g) alte obiective care afecteaza sau pot afecta buna functionare a
sistemului ILS.
2.2.6. In zonele de protectie:
a) cladiri si amenajari diverse, inclusiv imprejmuiri;
b) constructii sau structuri metalice diverse (pereti, invelitori si/sau
imprejmuiri metalice, poduri metalice etc.);
c) conducte subterane diverse;
d) pasaje rutiere suprainaltate;
e) statii de difuziune (radio, TV);
f) statii de comunicatii (radiorelee, telefonie celulara, translatori
etc.);
g) activitati/surse producatoare de perturbatii in functionarea mijloacelor
de navigatie aeriana (actionari electrice de forta, sudura etc.);
h) deschiderea, dezvoltarea sau modernizarea terenurilor de lucru aerian
permanente sau a heliporturilor/helipunctelor;
i) instalarea sau modernizarea mijloacelor de navigatie aeriana (echipamente/sisteme
de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
j) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice
aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
k) alte obiective care afecteaza sau pot afecta buna functionare a
mijloacelor de navigatie aeriana respective.
2.3. Eliberarea avizelor pentru documentatiile tehnice ale obiectivelor
aflate in zona I si zona II (conform paragrafelor 2.2.1 si 2.2.2) se va face
numai cu aprobarea Directiei generale de servicii transport aerian si
aeroporturi din cadrul M.L.P.T.L., in baza raportului intocmit de A.A.C.R.
2.4. In restul teritoriului Romaniei este necesar avizul A.A.C.R. la
documentatiile tehnice aferente oricarui obiect/obstacol (stalp/pilon, cos de
fum etc.) cu inaltimea egala sau mai mare de 45 m fata de cota
terenului/amplasamentului.
2.5. Suplimentar cerintei de la articolul precedent, in restul teritoriului
Romaniei este necesar avizul A.A.C.R. la documentatiile tehnice (inclusiv
studii de fezabilitate, proiecte de executie/instalare etc.) pentru obiective
cum sunt:
a) constructii/structuri izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care
nu depasesc limita de inaltime reglementata dar constituie obstacole locale
semnificative;
b) deschiderea, dezvoltarea sau modernizarea terenurilor de lucru aerian
permanente sau a heliporturilor/helipunctelor;
c) instalarea sau modernizarea mijloacelor de navigatie aeriana
(echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
d) trasee pentru autostrazi/sosele nationale, cai ferate, linii electrice
aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
e) alte obiective care afecteaza sau pot afecta siguranta zborului.
CAP. 3
Dispozitii finale
3.1. - A.A.C.R. va comunica autoritatilor administratiei publice locale
modificarile in legatura cu zonele supuse servitutilor de aeronautica civila,
respectiv cu regimul de protectie aferent, in vederea actualizarii planurilor
de urbanism zonal.
3.2. - (1) Pentru instituirea regimului de protectie corespunzator in
zonele aflate sub incidenta servitutilor de aeronautica civila, autoritatile
administratiei publice locale implicate vor include in documentatiile tehnice
ale planurilor de urbanism zonal aspectele specifice referitoare la restrictii,
limite, obligatii, conditii/posibilitati de utilizare (inclusiv structura
culturilor agricole si modalitatile de exploatare a acestora pe terenurile
limitrofe aerodromurilor, pentru descurajarea si evitarea concentrarii
pasarilor si animalelor salbatice) etc.
(2) Daca zonele supuse servitutilor de aeronautica civila se extind peste
mai multe unitati administrativ-teritoriale, procedurile indicate vor fi
derulate de fiecare dintre autoritatile administratiei publice locale
implicate, potrivit portiunilor de zone care le revin, astfel incat sa se
asigure continuitatea zonelor respective si unitatea regimului de protectie
instituit.
3.3. - In cazul in care, datorita extinderii unor terenuri de aeronautica
civila sau deschiderii altor asemenea terenuri, constructiile existente
impiedica sau pericliteaza activitatea aeronautica, A.A.C.R. va stabili,
impreuna cu autoritatile administratiei publice locale implicate si in
conformitate cu prevederile legislatiei nationale in vigoare, masurile necesare
pentru respectarea conditiilor de siguranta a zborului.
3.4. Autoritatile administratiei publice locale vor solicita organizatiilor
care au, potrivit legii, drumuri in administrare avizele A.A.C.R. pentru
portiunile de drum destinate decolarii-aterizarii aeronavelor in situatii
speciale/de urgenta.
3.5. In zonele supuse servitutilor de aeronautica civila autoritatile administratiei
publice locale vor elibera autorizatiile de constructie numai pe baza avizelor
emise de A.A.C.R., cu respectarea integrala a cerintelor/conditiilor stipulate
in avizele respective.
3.6. Autoritatile administratiei publice locale vor soma persoanele fizice
sau juridice care detin sau administreaza un obiectiv care afecteaza siguranta
zborului si pentru care nu s-a obtinut in prealabil, potrivit normelor legale,
avizul definitiv al A.A.C.R. sa desfiinteze neconditionat obiectivul de referinta.
3.7. Autoritatile administratiei publice locale vor asigura aplicarea
respectarii prevederilor prezentei reglementari, referitor la declararea
zonelor cu servituti de aeronautica civila, instituirea regimului de protectie
corespunzator si conditiile de autorizare si de realizare a diferitelor
obiective in zonele respective.
3.8. - (1) Realizarea/instalarea, intretinerea si supravegherea marcajelor
pentru zi si a balizajelor pentru noapte se asigura de catre detinatorii
obiectivelor respective.
(2) Detinatorii obiectivelor balizate luminos trebuie sa asigure buna
functionare si utilizarea corecta a balizajului pentru noapte (punerea in
functiune pe timpul noptii, precum si ziua, in conditii de vizibilitate
redusa).
(3) Proprietarii terenurilor pe care exista constructii, instalatii si/sau
amenajari care necesita marcare pentru zi si/sau balizare pentru noapte trebuie
sa permita accesul detinatorilor acestor obiective in vederea instalarii,
intretinerii si/sau supravegherii functionarii marcajelor si balizajelor
respective.
ANEXA 1
la reglementare
Figura 1, reprezentand Zone de evaluare si avizare a obstacolelor de catre
A.A.C.R., se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 838 din 27
decembrie 2001, la pagina 15.