ORDIN Nr. 1268
din 21 decembrie 2009
privind modificarea si
completarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 806/2007 pentru
aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane RACR-AZAC „Admisibilitatea la
zbor a unor categorii de aeronave civile", editia 01/2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 9 din 7 ianuarie 2010
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, ca autoritate de stat în
domeniul transporturilor,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f), ale
art. 17 alin. (3) şi ale art. 74 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului
nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, ale art. 2 din Hotărârea Guvernului
nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile
Române, cu modificările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
Art. I. - Anexa la
Ordinul ministrului transporturilor nr. 806/2007 pentru aprobarea
Reglementării aeronautice civile române RACR-AZAC „Admisibilitatea la zbor
a unor categorii de aeronave civile", ediţia 01/2007, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 18 septembrie 2007, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. La capitolul 1 „Generalităţi",
articolul „RACR-AZAC.100 Aplicabilitate" se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„RACR-AZAC.100 Aplicabilitate
(1) Prevederile RACR-AZAC se aplică:
a) aeronavelor menţionate la lit. (a)-(d), (h)
şi (i) din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 20 februarie 2008 privind normele comune în
domeniul aviaţiei civile şi instituirea unei Agenţii Europene de
Siguranţă a Aviaţiei şi de abrogare a Directivei 91/670/CEE
a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 şi a Directivei
2004/36/CE;
b) altor aeronave care nu se află sub
incidenţa regulamentelor Uniunii Europene;
c) activităţilor ce privesc întreţinerea
şi operarea aeronavelor menţionate la lit. a) şi b).
(2) Pentru aeronavele şi activităţile
menţionate la pct. (1), prezenta reglementare stabileşte cerinţe
privind:
a) admisibilitatea la zbor şi emiterea permisului
de zbor naţional;
b) emiterea certificatului de navigabilitate pentru
export;
c) aprobarea modificărilor şi
reparaţiilor;
d) autorizarea sistemului de întreţinere al unui
operator aerian civil;
e) autorizarea organizaţiilor de întreţinere.
(3) Incadrarea aeronavelor prevăzute la pct. (1)
din prezenta reglementare se stabileşte de către Autoritatea
Aeronautică Civilă Română, denumită în continuare AACR.
(4) Prevederile prezentei reglementări nu se
aplică aeronavelor ultrauşoare, aşa cum sunt definite prin
Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
630/2007 privind modul de reglementare a domeniului aeronauticii civile cu
aeronave ultrauşoare din România, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 265 din 19 aprilie 2007."
2. La capitolul 1 „Generalităţi",
articolul „RACR-AZAC.120 Directive de navigabilitate", punctul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) In cazul în care se constată existenţa
unei condiţii pentru apariţia unei situaţii de
nesiguranţă a zborului pentru o aeronavă ce face obiectul
prezentei reglementări, AACR emite sau validează o directivă de
navigabilitate în care sunt prevăzute inspecţiile, condiţiile
şi limitările în care aeronava în cauză poate fi operată în
continuare."
3. La capitolul 1 „Generalităţi",
articolul „RACR-AZAC.125 Suspendarea şi revocarea permisului de zbor
naţional", punctul (1) litera b), paragraful (iv) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(iv) aeronava a fost implicată într-un incident,
incident grav sau accident de aviaţie".
4. La capitolul 2 „Aeronave istorice",
articolul „RACR-AZAC.250 Valabilitate" se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„RACR-AZAC.250 Valabilitate
(1) Dacă nu este revocat, suspendat sau nu s-a
renunţat voluntar la permisul de zbor naţional, acesta este valabil
pe durată nelimitată.
(2) Menţinerea valabilităţii permisului
de zbor naţional este condiţionată de rezultatele
inspecţiei la aeronavă.
(3) Inspecţiile la aeronave sunt efectuate de
personalul AACR calificat în mod corespunzător.
(4) Frecvenţa acestor inspecţii este de cel
puţin o inspecţie într-un interval de 12 luni calendaristice."
5. Titlul capitolului 7 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL 7
Autorizarea organizaţiilor de
întreţinere"
6. La capitolul 7 „Autorizarea organizaţiilor
de întreţinere", articolul „RACR-AZAC.700 Aplicabilitate" se
modifică si va avea următorul cuprins:
„RACR-AZAC.700 Aplicabilitate
(1) Prezentul capitol stabileşte cerinţe
pentru autorizarea organizaţiilor de întreţinere.
(2) Cerinţele prevăzute la pct. (1) nu se
aplică aeronavelor ce intră sub incidenţa cap. 4 şi 6 din
prezenta reglementare."
7. La capitolul 7 „Autorizarea organizaţiilor
de întreţinere", articolul „RACR-AZAC.705
Generalităţi" se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„RACR-AZAC.705 Generalităţi
(1) Pentru menţinerea continuităţii
navigabilităţii aeronavelor este necesar ca întreţinerea
acestora să se facă în organizaţii autorizate de AACR.
(2) O organizaţie poate fi autorizată să
emită documente şi să certifice că o aeronavă sau o
componentă de aeronavă, inclusiv motor ori elice, a fost
întreţinută în conformitate cu documentaţia tehnică
aferentă aprobată şi este aptă pentru punerea în serviciu,
dacă respectiva organizaţie îndeplineşte condiţiile de
autorizare din prezentul capitol."
8. Capitolul 8 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„CAPITOLUL 8
Autorizarea sistemului de întreţinere
RACR-AZAC.800 Prevederi generale
(1) Prezentul capitol stabileşte cerinţe
pentru autorizarea administrării sistemului de întreţinere al
operatorilor aeronavelor care intră în domeniul de aplicabilitate al
reglementării.
(2) O persoană fizică sau juridică,
denumită în continuare operator, poate opera o aeronavă numai
dacă activităţile de întreţinere tehnică (exceptând
inspecţia aeronavei înainte de zbor) şi de punere în serviciu a
aeronavei sunt executate de o organizaţie (proprie sau aparţinând
unui alt agent aeronautic) autorizată, recunoscută ori acceptată
de AACR, în baza prezentei reglementări.
(3) Un operator poate contracta administrarea
sistemului de întreţinere la un operator autorizat/organizaţie
autorizată în mod corespunzător.
(4) Prevederile prezentului capitol nu se aplică
aeronavelor ce intră sub incidenţa cap. 4 şi 6 din prezenta
reglementare.
RACR-AZAC.805 Documentaţia necesară pentru
autorizarea administrării sistemului de întreţinere al unui operator
(1) In vederea autorizării, modificării
autorizaţiei, prelungirii autorizaţiei sau reautorizării
administrării sistemului de întreţinere a aeronavelor unui operator,
operatorul/organizaţia care solicită una dintre activităţile
menţionate anterior trebuie să înainteze către AACR o cerere,
completată în mod corespunzător, însoţită de
următoarele documente:
a) Memoriul de prezentare al managementului
întreţinerii (MME);
b) programul de întreţinere elaborat pentru aeronavele
a căror continuitate a navigabilităţii va fi asigurată de
către solicitant;
c) specimenul Jurnalului de bord care urmează a fi
folosit pentru aeronavele a căror continuitate a navigabilităţii
va fi asigurată de către solicitant;
d) copii ale contractelor încheiate de solicitant cu
organizaţii autorizate, recunoscute sau acceptate de AACR pentru
întreţinerea aeronavelor, din care să rezulte conformarea cu
prevederile pct. (1) lit. b) a RACR-AZAC.810 (după caz).
(2) Formatul cererii este elaborat de AACR şi
publicat pe pagina web proprie (www.caa.ro).
(3) AACR va răspunde cererii în termen de maximum
60 de zile de la data înregistrării acesteia.
RACR-AZAC.810 Responsabilităţi privind
întreţinerea
(1) Operatorul/Organizaţia trebuie să asigure
navigabilitatea aeronavelor cărora le administrează continuitatea
navigabilităţii, precum şi disponibilitatea în timpul
operării atât a echipamentului destinat operării normale, cât şi
a celui pentru operarea în condiţii de urgenţă, prin:
a) efectuarea inspecţiilor înainte de zbor (în
cazul operatorului);
b) remedierea oricărei defecţiuni şi
avarii ce afectează operarea;
c) efectuarea tuturor activităţilor de
întreţinere menţionate în programul de întreţinere elaborat
şi aprobat pentru tipul respectiv de aeronavă, potrivit
cerinţelor RACR-AZAC.830;
d) analiza, din punct de vedere al
eficacităţii, a programului de întreţinere elaborat şi
aprobat pentru fiecare tip de aeronavă;
e) respectarea cerinţelor şi a
limitărilor impuse prin directive operaţionale şi/sau de navigabilitate,
precum şi a oricăror alte cerinţe privind menţinerea
navigabilităţii, declarate obligatorii prin reglementările emise
de AACR;
f) efectuarea modificărilor şi a
reparaţiilor în conformitate cu cerinţele reglementărilor emise
de către AACR, iar în cazul modificărilor opţionale, stabilirea
unei politici de încorporare a acestora.
(2) Operatorul/Organizaţia, dacă nu are
organizaţie proprie de întreţinere, poate contracta, în întregime sau
parţial, către o organizaţie de întreţinere
autorizată, recunoscută ori acceptată de către AACR, din
ţară sau din străinătate, activităţile de
întreţinere prevăzute la pct. (1) lit. b), c), e) si f), precum si la
pct. (6).
(3) Contractul de întreţinere şi
modificările/actele adiţionale ulterioare trebuie să fie acceptate
de AACR şi să detalieze activităţile specificate la pct.
(1).
(4) Operatorul/Organizaţia trebuie să se
asigure că valabilitatea permisului de zbor naţional emis pentru
fiecare dintre aeronavele cărora le administrează continuitatea
navigabilităţii este menţinută în raport cu:
a) cerinţele menţionate la pct. (1);
b) limitările specificate în documentul de
autorizare; şi
c) cerinţele de întreţinere.
(5) Operatorul/Organizaţia trebuie să
elaboreze şi să transmită spre aprobare la AACR procedurile
interne necesare conformării cu cerinţele menţionate la pct.
(1).
(6) Operatorul/Organizaţia trebuie să
stabilească masa şi centrajul fiecărei aeronave la care
administrează continuitatea navigabilităţii, prin cântărire
şi calcularea centrajului înainte de emiterea iniţială a
permisului de zbor naţional, urmate de activităţi similare
ulterioare, planificate după cum urmează:
a) în cazul aeronavelor cu masa maximă la decolare
mai mare de 5.700 kg, la intervale de 4 ani;
b) în cazul aeronavelor cu masa maximă la decolare
mai mică de 5.700 kg, la intervalele prevăzute de programul de
întreţinere aprobat pentru tipul de aeronavă în cauză (inclusiv
la ieşirea din reparaţia capitală).
(7) In cazul efectuării unor lucrări de modificare
şi/sau reparare a aeronavelor, operatorul/organizaţia va lua în
considerare şi va documenta efectele cumulate ale acestor
activităţi asupra masei şi centrajului aeronavei.
(8) In cazul în care aceste efecte nu pot fi evaluate
cu exactitate, după finalizarea lucrărilor de modificare şi/sau
reparaţie, aeronavele în cauză vor fi supuse procedurii de
cântărire şi de calcul al centrajului.
RACR-AZAC.815 Managementul sistemului de
întreţinere
(1) Un operator/o organizaţie trebuie:
a) să deţină o autorizaţie
emisă în conformitate cu cerinţele RACR-AZAC.805;
b) să nominalizeze o persoană, acceptată
de AACR, responsabilă cu managementul sistemului de întreţinere;
c) să nominalizeze o persoană, acceptată
de AACR, care să asigure faptul că a fost implementat şi funcţionează
un sistem de asigurare a calităţii în conformitate cu cerinţele
RACR-AZAC.820.
(2) In cazul în care organizaţia utilizează
facilităţi ori activităţi pe bază de contract cu
terţi, autorizaţi corespunzător, răspunderea privind
siguranţa operării revine în exclusivitate operatorului.
RACR-AZAC.820 Sistemul de asigurare a
calităţii, specific activităţii de întreţinere
Operatorul/Organizaţia are obligaţia de a
implementa şi menţine funcţional un sistem de asigurare a
calităţii în scopul:
a) monitorizării, în conformitate cu procedurile
interne aprobate de către AACR, a desfăşurării
activităţilor prevăzute la RACR-AZAC.810;
b) monitorizării executării, în conformitate
cu contractele încheiate, a tuturor activităţilor de întreţinere
contractate.
RACR-AZAC.825 Memoriul de prezentare a
managementului întreţinerii (MME)
(1) Operatorul/Organizaţia trebuie să
elaboreze şi să transmită către AACR Memoriul de prezentare
a managementului întreţinerii (MME), document care detaliază
următoarele:
a) numele, atribuţiile şi
responsabilităţile persoanelor desemnate în funcţiile de
management ale sistemului de întreţinere;
b) procedurile interne necesare a fi aplicate pentru
îndeplinirea responsabilităţilor privind activitatea de
întreţinere.
(2) Memoriul de prezentare a managementului
întreţinerii (MME), precum şi toate amendamentele ulterioare ale
acestuia se aprobă de AACR.
(3) Lista capitolelor obligatorii a fi incluse în
Memoriul de prezentare a managementului întreţinerii (MME) este
elaborată de AACR şi publicată pe pagina web proprie
(www.caa.ro).
RACR-AZAC.830 Programul de întreţinere
(1) Intreţinerea este efectuată în
conformitate cu programul de întreţinere elaborat conform standardelor
şi practicilor recomandate în anexa 6 ICAO şi aprobat pentru tipul
respectiv de aeronavă.
(2) Programul de întreţinere trebuie să
conţină informaţii privind volumul şi frecvenţa
tuturor activităţilor de întreţinere ce trebuie efectuate.
(3) Programul de întreţinere poate să
includă un program de fiabilitate, în cazul în care:
a) masa maximă de decolare a aeronavei este mai
mare de 5.700 kg;
b) aeronavele nu sunt utilizate numai pentru
operaţiuni de aviaţie generală care includ efectuarea de
transport aerian în interes propriu, zboruri în interes propriu particulare,
zboruri de şcoală şi zboruri sportive;
c) programele de întreţinere tehnică ale
acestor aeronave nu conţin durate de serviciu până la reparaţia
capitală pentru toate componentele majore ale sistemelor.
(4) Programul de întreţinere este analizat
şi, dacă este cazul, actualizat anual.
(5) Programul de întreţinere şi amendamentele
ulterioare sunt aprobate de către AACR.
RACR-AZAC.835 Instruirea personalului
Operatorul/Organizaţia trebuie:
a) să asigure competenţa necesară pentru
personalul care desfăşoară activităţi ce influenţează
siguranţa zborului;
b) să instruiască sau să
întreprindă alte acţiuni pentru a asigura nivelul de
competenţă necesar;
c) să evalueze eficacitatea acţiunilor
întreprinse;
d) să menţină înregistrări adecvate
referitoare la studii, instruire, abilităţi şi
experienţă.
RACR-AZAC.840 Sistemul de evidenţă a
stării tehnice a aeronavei (Jurnalul tehnic al aeronavei)
(1) Operatorul/Organizaţia trebuie să
implementeze şi să menţină un sistem de evidenţă
a stării tehnice pentru fiecare aeronavă pentru care administrează
continuitatea navigabilităţii, accesibil echipajului, care să
conţină următoarele:
a) informaţii referitoare la fiecare zbor:
(i) tipul şi înmatricularea aeronavei;
(ii) data, ora şi locul fiecărei
decolări şi aterizări;
(iii) numărul total de ore de zbor, astfel încât
orele de funcţionare până la următoarea lucrare de
întreţinere tehnică planificată să poată fi
determinate de către echipaj;
(iv) detalii, confirmate prin semnătura
comandantului aeronavei, privind orice defect cunoscut de către acesta, al
aeronavei sau echipamentelor acesteia care afectează navigabilitatea sau
siguranţa operării;
(v) cantitatea de combustibil şi lubrifianţi
de la bord, înainte de decolare şi după aterizare, specificată
pentru fiecare rezervor sau grup de rezervoare;
(vi) tipul şi concentraţia fluidului de
degivrare şi/sau antigivrare şi momentul (ora şi minutul)
începerii ultimei etape a procedurii de degivrare şi/sau antigivrare;
(vii) confirmarea, sub semnătură
autorizată, a efectuării inspecţiei înainte de zbor;
b) certificatul de punere/repunere în serviciu, în
vigoare, al aeronavei;
c) informaţii, confirmate sub semnătură
autorizată, privind:
(i) următoarea lucrare de întreţinere
tehnică planificată a fi executată;
(ii) orice lucrare ce trebuie realizată între
lucrările de întreţinere tehnică planificate;
d) informaţii privind toate defectele neremediate,
amânate, care afectează operarea aeronavei; şi
e) instrucţiuni-ghid necesare echipajului, privind
contractele de întreţinere tehnică.
(2) Sistemul de evidenţă a stării
tehnice a aeronavei, precum şi toate modificările ulterioare ale
acestuia se aprobă de AACR.
(3) Operatorul/Organizaţia trebuie să asigure
că informaţiile rezultate în urma implementării şi
funcţionării sistemului de evidenţă a stării tehnice a
aeronavelor prevăzut la pct. (1) sunt păstrate în conformitate cu
cerinţele menţionate în cadrul RACR-AZAC.845.
RACR-AZAC.845 Sistemul de înregistrări privind
întreţinerea
(1) Operatorul/Organizaţia trebuie să
implementeze un sistem capabil să păstreze, pentru perioadele
specificate mai jos, următoarele informaţii:
a) toate înregistrările detaliate privind
lucrările de întreţinere tehnică efectuate la aeronavă
şi/sau la oricare componentă de aeronavă montată pe aceasta
- 24 de luni de la efectuarea acestora;
b) totalul timpului şi/sau al ciclurilor de zbor,
după caz, pentru aeronavă şi toate componentele de aeronavă
cu resursă tehnică sau durată de serviciu limitată - 12
luni de la data scoaterii definitive a aeronavei din serviciu;
c) timpul şi/sau ciclurile de zbor, după caz,
de la ultima reparaţie capitală a aeronavei sau a componentelor de
aeronavă cu resursa tehnică sau durata de serviciu limitate -
până la următoarea reparaţie capitală succesivă (sau o
altă lucrare de întreţinere tehnică echivalentă) a
aeronavei ori a componentelor acesteia;
d) statutul inspecţiilor aeronavei, în aşa
fel încât să poată fi stabilită conformarea cu programul de
întreţinere tehnică a aeronavei aprobat de către AACR pentru
operatorul aerian în cauză - până când inspecţia aeronavei sau a
componentei acesteia a fost urmată de o altă inspecţie ori
activitate echivalentă;
e) situaţia curentă privind stadiul
aplicării directivelor de navigabilitate şi buletinelor de serviciu
aplicabile aeronavei şi componentelor acesteia - 12 luni după ce
aeronava a fost definitiv retrasă din serviciu;
f) detalii privind modificările şi
reparaţiile curente la aeronave, motoare, elice sau alte componente ale
aeronavei, vitale pentru siguranţa zborului - 12 luni după ce
aeronava a fost definitiv retrasă din operare;
g) informaţii referitoare la programe speciale de
întreţinere - 24 de luni după expirarea perioadei lor de
valabilitate.
(2) Sistemul utilizat de către
operator/organizaţie trebuie să asigure uşor şi în
totalitate identificarea informaţiilor arhivate.
(3) In cazul în care aeronava este transferată
definitiv, operatorul care a deţinut aeronava are obligaţia de a
transfera odată cu aceasta şi informaţiile mai sus
menţionate.
RACR-AZAC.850 Cazuri de siguranţă
echivalentă
In cazuri documentate şi acceptate de către
AACR, operatorul poate utiliza proceduri alternative celor prevăzute în
prezentul capitol dacă acestea au fost aprobate în prealabil de către
AACR ca reprezentând cazuri de siguranţă echivalentă.
RACR-AZAC.855 Autorizarea sistemului de
întreţinere
(1) AACR aprobă administrarea sistemului de
întreţinere a aeronavelor în următoarele condiţii:
a) operatorul/organizaţia a depus la AACR toate
documentele solicitate la pct. (1) a RACR-AZAC.805;
b) inspectorii AACR au constatat faptul că
operatorul/ organizaţia respectă procedurile declarate în cadrul
documentelor de prezentare transmise.
(2) Documentul de autorizare a sistemului de
întreţinere trebuie să conţină cel puţin
următoarele informaţii:
a) numele şi adresa operatorului/organizaţiei;
b) condiţiile în care operatorul/organizaţia
este autorizat/autorizată să administreze continuitatea
navigabilităţii;
c) data emiterii autorizaţiei;
d) tipul aeronavelor/seriile pentru a căror
administrare a continuităţii navigabilităţii operatorul/organizaţia
este autorizat/autorizată.
(3) Formatul documentului de autorizare a
administrării sistemului de întreţinere al aeronavelor este elaborat
de AACR.
RACR-AZAC.860 Valabilitate
(1) După emitere, valabilitatea aprobării
administrării sistemului de întreţinere este de 2 ani.
(2) Aprobarea administrării sistemului de
întreţinere al aeronavelor rămâne valabilă atât timp cât
operatorul/organizaţia satisface condiţiile pe baza cărora
documentul a fost emis, reînnoit sau prelungit.
(3) In vederea verificării conformării
permanente cu cerinţele de autorizare, AACR stabileşte un program de
supraveghere derulat pe perioada de valabilitate a aprobării."
9. După capitolul 8 se introduc patru noi
capitole, capitolele 9-12, cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL 9
Certificatul de navigabilitate pentru export
RACR-AZAC.900 Eligibilitate
(1) Certificatul de navigabilitate pentru export este
emis pentru aeronavele ce intră în domeniul de aplicare al prezentei
reglementări şi sunt obiectul unui export în ţările non UE.
(2) Cererea pentru emiterea unui certificat de
navigabilitate pentru export poate fi făcută de către:
a) fabricantul, deţinătorul sau
împuternicitul legal al acestuia, în cazul unui produs nou;
b) deţinătorul sau împuternicitul legal al
acestuia, în cazul unui produs utilizat;
c) o altă autoritate de stat în domeniul
aviaţiei civile dintr-un stat semnatar al Convenţiei de la Chicago.
RACR-AZAC.905 Cererea pentru emiterea certificatului
de navigabilitate pentru export
(1) Cererea pentru emiterea certificatului de
navigabilitate pentru export se depune la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie să fie însoţită de
următoarele documente:
a) declaraţia de conformitate (în cazul
aeronavelor noi);
b) raportul de cântărire şi centraj al
aeronavei, schema de încărcare;
c) manualul de întreţinere al aeronavei, când un
astfel de document este cerut de cerinţele de navigabilitate aplicabile
(în cazul aeronavelor noi);
d) manualul de zbor, când acest document este cerut de
cerinţele de navigabilitate aplicabile aeronavei respective;
e) declaraţie privind conformarea cu directivele
de navigabilitate aplicabile sau notificarea neaplicării, în cazul în care
directivele de navigabilitate nu au fost aplicate;
f) descrierea generală a instalaţiilor
provizorii montate pe aeronavă, în scopul livrării, împreună cu
o declaraţie că acestea vor fi demontate şi aeronava
readusă la configuraţia aprobată, după încheierea zborului
de livrare (dacă este cazul);
g) înregistrări privind istoricul aeronavei pentru
a se stabili standardul de producţie, de modificare şi de
întreţinere al aeronavei, în cazul aeronavelor utilizate;
h) descrierea metodelor utilizate, precum şi
precizarea duratei pentru care conservarea şi ambalarea aeronavelor este
eficientă, în scopul protejării lor împotriva coroziunii şi
avarierii, pe timpul cât sunt în tranzit sau depozitate;
i) declaraţie privind data la care documentele
lipsă la depunerea cererii vor fi transmise;
j) declaraţie privind data la care titlul de
proprietate a fost sau se aşteaptă să fie transferat unui
cumpărător străin.
(3) Formatul cererii este elaborat de AACR şi
publicat pe pagina web proprie (www.caa.ro).
(4) AACR va răspunde cererii în termen de maximum
60 de zile de la data înregistrării acesteia.
RACR-AZAC.910 Certificatul de navigabilitate pentru
export
(1) AACR emite aprobări de navigabilitate pentru
export, sub forma unui certificat de navigabilitate pentru export, numai pentru
aeronave.
(2) Celelalte categorii de produse de aviaţie pot
fi exportate pe baza documentelor de punere autorizată în serviciu, altele
decât cele emise pentru aeronave, eliberate de organizaţiile de
producţie sau de întreţinere autorizate corespunzător.
(3) Aprobarea de navigabilitate pentru export este
emisă doar dacă persoana fizică sau juridică care transmite
cererea este supusă jurisdicţiei române, iar în cazul în care
persoana juridică are facilităţi, parteneri sau
subcontractanţi în afara României, AACR poate emite un certificat
dacă:
a) solicitantul a transmis informaţii privind
procedurile de coordonare cu acele facilităţi, inclusiv privind
relaţia dintre solicitant şi facilitatea amplasată în afara
României; şi
b) aceste proceduri şi relaţii agreate de
autoritate permit acesteia să efectueze toate inspecţiile şi testele
necesare pentru constatarea conformării cu cerinţele aplicabile.
(4) Aprobarea de navigabilitate pentru export este
emisă pe baza unei declaraţii scrise din partea statului
importatorului. Cerinţele care nu sunt satisfăcute şi
diferenţele de configuraţie, dacă există, dintre produsul
ce urmează a fi exportat şi produsul de tip asociat aprobat trebuie
listate ca excepţii în aprobarea de navigabilitate pentru export.
RACR-AZAC.915 Emiterea certificatului de
navigabilitate pentru export
(1) AACR emite un certificat de navigabilitate pentru
export dacă solicitantul demonstrează, cu excepţia celor
prevăzute la pct. (2), că:
a) aeronava se conformează proiectului de tip
acceptat de ţara importatoare;
b) aeronava nouă a fost fabricată într-o
organizaţie de producţie corespunzător autorizată;
c) aeronava utilizată deţine sau este
eligibilă pentru un certificat de navigabilitate valabil emis de
către AACR;
d) aeronava întruneşte cerinţele suplimentare
de import ale ţării importatoare (când acestea sunt cunoscute);
e) toate documentele listate la pct. (2) al
RACR-AZAC.910 au fost transmise;
f) aeronava este identificată în conformitate cu
RACR- AZAC.925;
g) aeronava a fost întreţinută în baza unui
program de întreţinere aprobat de AACR şi deţine un certificat
de punere în serviciu emis de o organizaţie autorizată sau
recunoscută de către AACR prin care se face dovada că se
află cu lucrările de întreţinere la zi;
h) rezultatele unei inspecţii la sol şi/sau
în zbor confirmă faptul că aeronava este aptă de zbor.
(2) In cazul în care autoritatea de stat în domeniul
aviaţiei civile din ţara importatorului acceptă şi
confirmă în scris acest lucru, o aeronavă poate să nu respecte
una dintre cerinţele menţionate la pct. (1) lit. a) şi f).
RACR-AZAC.920 Sarcini şi responsabilităţi
ale solicitanţilor de certificate de navigabilitate pentru export
Dacă nu este altfel stabilit de autoritatea de
stat în domeniul aviaţiei civile a ţării importatoare, persoana
fizică sau juridică care solicită o aprobare de navigabilitate
pentru export trebuie:
a) să transmită autorităţii de stat
în domeniul aviaţiei civile a ţării importatoare toate
documentele şi informaţiile necesare operării
corespunzătoare a produselor ce se exportă (de exemplu: manuale de
zbor, manuale de întreţinere, buletine de serviciu şi
instrucţiuni de asamblare, precum şi alte asemenea materiale care
sunt stipulate în cerinţele speciale ale ţării importatoare);
b) să înainteze autorităţii
ţării importatoare instrucţiunile de asamblare ale aeronavei
suficient de detaliate astfel încât să permită orice montare,
aliniere şi reglaj, precum şi instrucţiunile de testare la sol,
necesare pentru a se asigura că aeronava se conformează
configuraţiei aprobate când este asamblată, precum şi un program
de încercare în zbor, aprobat de AACR, în cazul în care aeronava se
exportă neasamblată;
c) să protejeze şi să ambaleze
produsele, aşa cum este necesar pentru a le proteja împotriva coroziunii
şi avarierii atât timp cât sunt în tranzit sau depozitate şi să
specifice durata pentru care metoda utilizată este eficientă;
d) să demonteze sau să dispună
demontarea oricărei instalaţii provizorii încorporate într-o
aeronavă în scopul livrării la export şi să readucă
aeronava la configuraţia aprobată după încheierea zborului de
livrare.
RACR-AZAC.925 Identificarea produselor, pieselor
şi echipamentelor
(1) Aeronave şi motoare de aeronave
a) Aeronavele sau motoarele de aeronavă fabricate
în baza unui certificat de tip sau a unei autorizări ca organizaţie
de producţie trebuie să fie identificate.
b) Identificarea se realizează cu ajutorul unei
plăcuţe rezistente la foc, care conţine informaţiile
menţionate în RACR-AZAC.930.
c) Datele de identificare sunt marcate prin frezare
chimică, poansonare, gravare sau altă metodă aprobată de
marcare rezistentă la foc.
d) Plăcuţa de identificare trebuie
fixată într-o manieră care să nu permită desprinderea sau
îndepărtarea ei în timpul serviciului normal ori pierderea sau distrugerea
ei în cazul unui accident.
(2) Elice, pale şi butuci de elice
a) Elicele, palele sau butucii de elice fabricaţi
în condiţiile unui certificat de tip sau a unei autorizări ca
organizaţie de producţie trebuie să fie identificaţi.
b) Identificarea se realizează cu ajutorul unei
plăcuţe rezistente la foc care conţine informaţiile
menţionate în RACR-AZAC.930, plasată pe o suprafaţă
necritică.
c) Datele de identificare sunt marcate prin frezare
chimică, poansonare, gravare sau altă metodă aprobată de
marcare rezistentă la foc.
d) Plăcuţa de identificare trebuie
fixată în aşa fel încât să nu poată fi desprinsă sau
îndepărtată în timpul serviciului normal ori pierdută sau
distrusă în cazul unui accident.
(3) Baloane libere pilotate
a) Plăcuţa de identificare trebuie
fixată de anvelopa balonului şi trebuie plasată, dacă este
posibil, astfel încât să fie lizibilă şi atunci când balonul
este umflat.
b) Nacela şi orice agregat de încălzire
trebuie marcate definitiv şi lizibil cu numele fabricantului, numărul
reperului (sau un echivalent) şi numărul de serie (sau un
echivalent).
RACR-AZAC.930 Date de identificare
(1) Identificarea produselor, pieselor şi
echipamentelor trebuie să includă următoarele:
a) numele fabricantului;
b) denumirea produsului sau a piesei;
c) numărul de serie al fabricantului; şi
d) orice alte informaţii pe care autoritatea le
consideră potrivite.
(2) Persoanele care execută lucrări de
întreţinere în baza prevederilor reglementărilor aplicabile au
dreptul, în conformitate cu metode, tehnici şi practici acceptabile AACR:
a) să îndepărteze, să modifice sau
să plaseze informaţiile cerute de pct. (1); sau
b) să demonteze o plăcuţă de
identificare când este necesar, în timpul operaţiilor de întreţinere.
(3) Nicio persoană nu are dreptul să
instaleze o plăcuţă de identificare, îndepărtată în
conformitate cu pct. (2), pe altă aeronavă, motor, elice, pală
sau butuc de elice decât aeronava, motorul, elicea, pala ori butucul de elice
de pe care ea a fost îndepărtată.
(4) Cu excepţia celor prevăzute la pct. (2),
nicio persoană nu are dreptul să îndepărteze, să modifice
sau să plaseze informaţiile de identificare pe aeronave, motoare,
elice, pale sau butuci de elice, fără aprobarea AACR.
(5) Cu excepţia celor prevăzute la pct. (2),
nicio persoană nu are dreptul să demonteze sau să instaleze
plăcuţe de identificare fără aprobarea AACR.
RACR-AZAC.935 Identificarea pieselor critice O piesă ce urmează a fi instalată pe un produs
certificat de tip şi a fost identificată ca piesă critică
trebuie să fie marcată definitiv şi lizibil cu un număr de
reper (sau un echivalent) şi cu un număr de serie (sau un
echivalent), în conformitate cu prevederile reglementărilor aplicabile în
vigoare.
CAPITOLUL 10
Modificări
RACR-AZAC. 1.000 Clasificarea modificărilor
(1) Modificările sunt clasificate ca minore
şi majore.
(2) Modificarea minoră este o modificare
care nu are un efect apreciabil asupra masei, centrajului, rezistenţei
structurale, fiabilităţii, caracteristicilor operaţionale sau
altor caracteristici care afectează navigabilitatea produsului.
(3) Celelalte modificări sunt clasificate ca
modificări majore.
(4) Atât modificările majore, cât şi cele
minore sunt aprobate în conformitate cu RACR-AZAC. 1.615 sau 1.020, după
caz, şi trebuie identificate în mod corespunzător.
RACR-AZAC.1.005 Eligibilitate
AACR acceptă o cerere pentru aprobarea unei
modificări majore/minore în baza prevederilor prezentului capitol.
RACR-AZAC. 1.010 Cererea
(1) Cererea pentru aprobarea unei modificări
trebuie să includă:
a) descrierea modificării, identificând:
(i) toate părţile proiectului de tip şi
ale manualelor aprobate, afectate de modificare; şi
(ii) cerinţele cu care modificarea a fost
proiectată să se conformeze, potrivit RACR-AZAC. 1.025;
b) identificarea oricăror investigaţii
necesare demonstrării conformării produsului modificat cu
cerinţele aplicabile.
(2) Formularul tip al cererii este elaborat de AACR
şi publicat pe pagina web proprie (www.caa.ro).
(3) AACR va răspunde în termen de maximum 60 de
zile de la depunerea cererii.
RACR-AZAC. 1.015 Modificări minore
(1) Modificările minore sunt clasificate şi
aprobate de către:
a) AACR; sau
b) o organizaţie de proiectare autorizată, în
conformitate cu prevederile reglementărilor aplicabile în vigoare.
(2) Un solicitant al unei aprobări necesare pentru
efectuarea unei modificări minore trebuie:
a) să transmită o cerere de aprobare
către AACR;
b) să furnizeze AACR date justificative
împreună cu orice date descriptive necesare;
c) să demonstreze continuarea conformării cu
cerinţele aplicabile şi să furnizeze AACR dovezi în
susţinerea demonstraţiei; şi
d) să demonstreze continuarea conformării cu
cerinţele privind inspecţiile şi testele sau, acolo unde este
aplicabil, cu cerinţele privind testele în zbor.
RACR-AZAC.1.020 Modificări majore
(1) Un solicitant al unei aprobări necesare pentru
efectuarea unei modificări majore trebuie:
a) să transmită o cerere de aprobare
către AACR;
b) să furnizeze AACR date justificative
împreună cu orice date descriptive necesare, pentru includerea lor în
proiectul de tip;
c) să demonstreze că produsul modificat se
conformează cerinţelor aplicabile;
d) să demonstreze conformarea cu cerinţele
aplicabile şi să furnizeze AACR dovezi în susţinerea
demonstraţiei; şi
e) să se conformeze cu cerinţele privind
inspecţiile şi testele sau, acolo unde este aplicabil, cu
cerinţele privind testele în zbor.
(2) Aprobarea modificării unui proiect de tip se
limitează la acea (acele) configuraţie (ii) specifică(e) din
proiectul de tip pe care este făcută modificarea.
RACR-AZAC.1.025 Desemnarea cerinţelor
aplicabile
(1) Solicitantul unei aprobări pentru o modificare
a unui proiect trebuie să demonstreze că produsul modificat se
conformează reglementărilor în vigoare la data depunerii cererii,
aplicabile produsului modificat.
(2) Solicitantul poate demonstra conformarea cu un
amendament anterior al reglementărilor menţionate la pct. (1), precum
şi cu oricare altă cerinţă pe care AACR o consideră
direct asociată, în următoarele cazuri:
a) pentru o modificare pe care AACR o consideră
nesemnificativă;
b) pentru fiecare zonă, sistem, piesă sau
echipament pe care AACR nu îl consideră afectat de modificare;
c) pentru fiecare zonă, sistem, piesă sau
echipament care este afectat de modificare/reparaţie şi pentru care
AACR consideră că cerinţa conformării sale cu cerinţa
descrisă la pct. (1) nu ar contribui în mod substanţial la nivelul de
siguranţă al produsului modificat sau ar fi imposibilă.
(3) Baza utilizată pentru aprobarea
modificării nu poate fi anterioară celei folosite pentru certificatul
de tip iniţial/specificaţia tehnică.
(4) Dacă AACR consideră că
cerinţele în vigoare la data depunerii cererii de modificare nu
prevăd standarde adecvate cu privire la modificarea propusă,
solicitantul se va conforma oricăror condiţii speciale şi
amendamente la acestea, pentru a asigura un nivel al siguranţei echivalent
aceluia stabilit prin cerinţele în vigoare la data depunerii cererii de
modificare.
(5) O cerere de modificare este în vigoare 3 ani, iar
în cazul în care nu a fost aprobată modificarea sau nu există
certitudinea că va fi aprobată în limita de timp stabilită în
baza acestui punct, solicitantul poate:
a) să depună o nouă cerere de modificare
şi să se conformeze tuturor prevederilor pct. (1) aplicabile unei
cereri iniţiale de modificare; sau
b) să solicite o extindere a cererii iniţiale
şi să se conformeze prevederilor pct. (1).
RACR-AZAC. 1.030 Emiterea aprobării
(1) Autoritatea aprobă o modificare majoră
dacă:
a) solicitantul a transmis cererea la care se face
referire la pct. (1) al RACR-AZAC.1.020;
b) se demonstrează, într-o manieră
acceptabilă AACR, că:
(i) produsul modificat respectă cerinţele
aplicabile, specificate la RACR-AZAC.1.025;
(ii) orice prevederi de navigabilitate cu care nu s-a
produs conformarea sunt compensate prin factori care asigură un nivel
echivalent de siguranţă; şi
(iii) nicio particularitate sau caracteristică a
produsului nu îl face nesigur pentru utilizările pentru care este
solicitată certificarea.
(2) O modificare minoră trebuie să fie
aprobată în conformitate cu RACR-AZAC.1.015, dacă se
demonstrează că produsul modificat întruneşte cerinţele
aplicabile, specificate în RACR-AZAC. 1.025.
(3) Forma şi conţinutul documentului de
aprobare a modificărilor majore sau minore sunt stabilite de către
AACR.
RACR-AZAC.1.035 Păstrarea înregistrărilor
Pentru fiecare modificare, toate informaţiile de
proiectare, desenele şi rapoartele de testare relevante, inclusiv
înregistrările de inspecţie pentru produsul modificat testat, trebuie
puse la dispoziţia AACR de către solicitant şi trebuie
păstrate în scopul furnizării informaţiilor necesare
asigurării continuităţii navigabilităţii produsului
modificat.
CAPITOLUL 11
Reparaţii
RACR-AZAC.1.100 Aprobarea proiectelor de
reparaţii
O reparaţie a cărui proiect nu a fost aprobat
de către proiectant sau fabricant trebuie tratată ca o modificare şi
aprobată în conformitate cu prevederile cap. 10 «Modificări» al
prezentei reglementări.
CAPITOLUL 12
Contestaţii
RACR-AZAC.1.200 Contestarea deciziilor
In cazul neacordării sau revocării de
către AACR a permiselor de zbor naţionale sau a certificatelor de
autorizare, solicitantul poate contesta argumentat acea decizie, potrivit
legii."
Art. II. - Autoritatea
Aeronautică Civilă Română va lua măsuri pentru ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu