ORDIN Nr
ORDIN Nr.
13012 din 13 noiembrie 2007
privind stabilirea
modalitatii de acordare a calificativelor si aprobarea Criteriilor de
performanta pe baza carora se face evaluarea performantelor profesionale
individuale ale functionarilor publici pentru anul 2007
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 797 din 22 noiembrie 2007
Având în vedere:
- prevederile art. 22 alin. (1) lit. b) şi lit. f) şi
art. 69 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, republicată;
- prevederile art. 2 alin. (4) din anexa nr. 3 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.209/2003 privind organizarea şi dezvoltarea carierei
funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 21 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, republicată, al art. 3 lit. b) şi art. 11 alin. (5) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.000/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici,
preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici emite prezentul ordin.
Art. 1. - Pentru anul 2007, calificativele acordate în
urma evaluării performanţelor profesionale ale funcţionarilor publici se
stabilesc pe baza notei finale, după cum urmează:
a) între 1,00-1,50 - „nesatisfăcător";
b) între 1,51-2,50 - „satisfăcător";
c) între 2,51-3,50 - „bine";
d) între 3,51-5,00 - „foarte bine".
Art. 2. - Criteriile de performanţă pe baza cărora se
face evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor
publici pentru anul 2007 sunt cele prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Jozsef Birtalan
ANEXA
CRITERII DE PERFORMANŢA
pe baza cărora se face evaluarea performanţelor
profesionale individuale ale funcţionarilor publici pentru anul 2007
I. CRITERII DE
PERFORMANTA PENTRU FUNCŢIONARII PUBLICI DE EXECUŢIE
Nr. crt.
|
Criterii de performanţă
|
Definirea criteriului
pentru funcţionarii publici
din clasa I
|
Definirea criteriului
pentru funcţionarii publici
din clasa a II-a
|
Definirea criteriului
pentru funcţionarii publici
din clasa a III-a
|
1.
|
Adaptabilitate
|
Capacitatea de a îndeplini activităţile pe care le presupune
realizarea atribuţiilor corespunzătoare funcţiei publice şi a atribuţiilor
delegate, precum şi activităţile sau lucrările cu caracter neplanificat
|
Capacitatea de a îndeplini activităţile pe care le presupune
realizarea atribuţiilor corespunzătoare funcţiei publice şi a atribuţiilor
delegate, capacitatea de a desfăşura activităţi într-un context reglementat
|
Capacitatea de a îndeplini activităţile pe care le presupune
realizarea atribuţiilor corespunzătoare funcţiei publice şi a atribuţiilor
delegate, capacitatea de a desfăşura activităţi într-un context reglementat
|
2.
|
Asumarea responsabilităţilor
|
Capacitatea de a accepta erorile sau, după caz, deficienţele
propriei activităţi, de a răspunde pentru acestea; capacitatea de a învăţa
din greşeli şi de a nu le mai repeta
|
Capacitatea de a accepta erorile sau,
după caz, deficienţele propriei activităţi, de a răspunde pentru acestea;
capacitatea de a învăţa din greşeli şi de a nu le mai repeta
|
Capacitatea de a accepta erorile sau, după caz, deficienţele
propriei activităţi, de a răspunde pentru acestea; capacitatea de a învăţa
din greşeli şi de a nu le mai repeta
|
Nr. crt.
|
Criterii de performanţă
|
Definirea criteriului
pentru funcţionarii publici
din clasa I
|
Definirea criteriului
pentru funcţionarii publici
din clasa a II-a
|
Definirea criteriului
pentru funcţionarii publici
din clasa a III-a
|
3.
|
Capacitatea de a rezolva problemele
|
Capacitatea de a depăşi obstacolele sau dificultăţile intervenite
în activitatea curentă,
prin identificarea soluţiilor adecvate de rezolvare şi asumarea riscului
|
Capacitatea de a depăşi obstacolele sau
dificultăţile intervenite în activitatea curentă, prin identificarea
soluţiilor adecvate de rezolvare şi asumarea riscului
|
Capacitatea de a depăşi obstacolele sau dificultăţile intervenite
în activitatea curentă, prin solicitarea soluţiilor adecvate de rezolvare
|
4.
|
Capacitatea de implementare
|
Capacitatea de a pune eficient în practică soluţiile proprii şi
pe cele dispuse pentru desfăşurarea activităţilor în mod corespunzător, în
scopul realizării obiectivelor
|
Capacitatea de a pune eficient în
practică soluţiile proprii şi pe cele dispuse pentru desfăşurarea
activităţilor în mod
corespunzător, în scopul realizării obiectivelor
|
Capacitatea de a pune eficient în practică soluţiile proprii şi
pe cele dispuse pentru desfăşurarea activităţilor în mod corespunzător, în scopul realizării obiectivelor
|
5.
|
Capacitatea de autoperfecţionare şi de valorificare a experienţei
dobândite
|
Angajament în realizarea obiectivelor; dorinţa permanentă de
perfecţionare profesională, de îmbunătăţire a activităţii curente;
aptitudinea de a pune în practică cunoştinţele şi deprinderile dobândite
|
Angajament în realizarea obiectivelor; dorinţa permanentă de
perfecţionare profesională, de îmbunătăţire a activităţii curente;
aptitudinea de a pune în practică cunoştinţele şi deprinderile dobândite
|
Angajament în realizarea obiectivelor; dorinţa permanentă de
perfecţionare profesională, de îmbunătăţire a activităţii curente;
aptitudinea de a pune în practică cunoştinţele şi deprinderile dobândite
|
6.
|
Capacitatea de analiză şi sinteză
|
Capacitatea de a interpreta un volum mare de informaţii, de a
identifica şi de a valorifica constantele şi elementele noi, de a selecta
aspectele esenţiale pentru domeniul analizat
|
Capacitatea de a interpreta un volum mare de informaţii, de a
identifica şi de a valorifica constantele şi elementele noi, de a selecta
aspectele esenţiale pentru domeniul analizat
|
|
7.
|
Creativitate şi spirit de iniţiativă
|
Atitudine activă în soluţionarea problemelor şi realizarea
obiectivelor prin crearea unor moduri alternative de rezolvare a problemelor
curente; atitudine pozitivă faţă de idei noi; inventivitate în găsirea unor căi
de optimizare a activităţii desfăşurate
|
Atitudine activă în soluţionarea problemelor şi realizarea
obiectivelor prin crearea unor moduri alternative de rezolvare a problemelor
curente; atitudine pozitivă faţă de idei noi; inventivitate în găsirea unor căi
de optimizare a activităţii desfăşurate
|
Atitudine activă în soluţionarea problemelor şi realizarea
obiectivelor prin crearea unor moduri alternative de rezolvare a problemelor
curente; atitudine pozitivă faţă de idei noi; spirit inventiv
|
8.
|
Capacitatea de planificare şi de a acţiona strategic
|
Capacitatea de a previziona cerinţele, oportunităţile şi
posibilele riscuri şi consecinţele acestora; capacitatea de a anticipa
soluţii şi de a organiza timpul propriu sau, după caz, al celorlalţi, pentru
îndeplinirea eficientă a atribuţiilor de serviciu
|
Capacitatea de a previziona cerinţele, oportunităţile şi
posibilele riscuri şi consecinţele acestora; capacitatea de a anticipa
soluţii şi de a organiza timpul propriu , pentru îndeplinirea eficientă a atribuţiilor de serviciu
|
Capacitatea de a organiza timpul propriu pentru îndeplinirea
eficientă a atribuţiilor de serviciu
|
9.
|
Capacitatea de a comunica
|
Aptitudinea de a transmite şi recepta cu uşurinţă informaţiile,
în scris şi verbal
|
Aptitudinea de a transmite şi recepta cu uşurinţă informaţiile,
în scris şi verbal
|
Aptitudinea de a transmite şi recepta cu uşurinţă informaţiile,
în scris şi verbal
|
10.
|
Capacitatea de a lucra independent
|
Capacitatea de a desfăşura activităţi pentru îndeplinirea
atribuţiilor de serviciu fără a solicită coordonare, cu excepţia cazurilor în
care activităţile implică luarea unor decizii care depăşesc limitele de
competenţă
|
|
|
Nr. crt.
|
Criterii de performanţă
|
Definirea criteriului
pentru funcţionarii publici
din clasa I
|
Definirea criteriului
pentru funcţionarii publici
din clasa a II-a
|
Definirea criteriului
pentru funcţionarii publici
din clasa a III-a
|
11.
|
Capacitatea de a lucra în echipă
|
Capacitatea de a se integra într-o echipă, de a-şi aduce
contribuţia prin participare efectivă, de a transmite şi de a influenţa idei,
pentru realizarea obiectivelor acesteia
|
Capacitatea de a se integra într-o echipă, de a-şi aduce
contribuţia prin participare efectivă, de a transmite şi de a influenţa idei,
pentru realizarea obiectivelor acesteia
|
Capacitatea de a se integra într-o echipă, de a-şi aduce
contribuţia prin participare efectivă, de a transmite şi de a influenţa idei,
pentru realizarea obiectivelor acesteia
|
12.
|
Competenţa în redactare
|
Capacitatea de a se exprima în scris fluent, clar şi concis, de a
utiliza corect vocabularul şi de a folosi limbajul corespunzător exigenţelor
care trebuie să caracterizeze documentele elaborate
|
Capacitatea de a se exprima în scris
fluent, clar şi concis, de a utiliza corect vocabularul şi de a folosi
limbajul corespunzător exigenţelor care trebuie să caracterizeze documentele
elaborate
|
Capacitatea de a se exprima în scris fluent, clar şi concis, de a
utiliza corect vocabularul şi de a folosi limbajul corespunzător exigenţelor
care trebuie să caracterizeze documentele elaborate
|
13.
|
Capacitatea de consiliere
|
Capacitatea de a oferi sprijin informaţional, cu argumentare
solidă, justificată corespunzător şi prezentată în mod adecvat atunci când
este solicitată
|
|
|
14.
|
Capacitatea de îndrumare
|
Capacitatea de a oferi informaţia adecvată desfăşurării unei
anumite activităţi şi de a oferi sprijin în valorificarea acesteia
|
Capacitatea de a oferi informaţia adecvată desfăşurării unei
anumite activităţi şi de a oferi sprijin în valorificarea acesteia
|
|
15.
|
Abilităţi în utilizarea calculatoarelor şi a altor echipamente
informatice
|
Aptitudinea de a utiliza calculatoarele, folosind tehnici standard
de procesare; capacitatea de a utiliza sisteme specifice postului, abilitatea
de a utiliza alte tipuri de echipament de birou: copiatoare, faxuri,
proiectoare
|
Aptitudinea de a utiliza calculatoarele, folosind tehnici standard
de procesare; capacitatea de a utiliza sisteme specifice postului, abilitatea
de a utiliza alte tipuri de echipament de birou: copiatoare, faxuri,
proiectoare
|
Aptitudinea de a utiliza calculatoarele, folosind tehnici standard
de procesare; capacitatea de a utiliza sisteme specifice postului, abilitatea
de a utiliza alte tipuri de echipament de birou: copiatoare, faxuri,
proiectoare
|
16.
|
Respectul faţă de lege şi loialitatea faţă de interesele
instituţiei
|
Cunoaşterea şi aplicarea consecventă a regulamentelor specifice
activităţii curente, precum şi susţinerea instituţiei şi a obiectivelor ei
prin promovarea politicilor, strategiilor şi a unei imagini favorabile
|
Cunoaşterea şi aplicarea consecventă a regulamentelor specifice
activităţii curente, precum şi susţinerea instituţiei şi a obiectivelor ei
prin promovarea politicilor, strategiilor şi a unei imagini favorabile
|
Cunoaşterea şi aplicarea consecventă a regulamentelor specifice
activităţii curente, precum şi susţinerea instituţiei şi a obiectivelor ei
|
17.
|
Conduita în timpul serviciului
|
Respectarea normelor de disciplină şi a
normelor etice în îndeplinirea atribuţiilor şi realizarea obiectivelor, în
relaţiile cu funcţionarii publici, cu cetăţenii, precum şi cu ceilalţi
beneficiari ai serviciilor prestate de funcţionarii publici
|
Respectarea normelor de disciplină şi a
normelor etice în îndeplinirea atribuţiilor şi realizarea obiectivelor, în
relaţiile cu funcţionarii publici, cu cetăţenii, precum şi cu ceilalţi
beneficiari ai serviciilor prestate de funcţionarii publici
|
Respectarea normelor de disciplină şi a normelor etice în
îndeplinirea atribuţiilor şi realizarea obiectivelor, în relaţiile cu
funcţionarii publici, cu cetăţenii, precum şi cu ceilalţi beneficiari ai
serviciilor prestate de funcţionarii publici
|
Nr. crt.
|
Criterii de performanţă
|
Definirea criteriului
|
1.
|
Capacitatea de a organiza
|
Capacitatea de a identifica activităţile care trebuie desfăşurate
de structura condusă, delimitarea lor în atribuţii, stabilirea pe baza
acestora a obiectivelor; repartizarea echilibrată şi echitabilă a
atribuţiilor şi a obiectivelor în funcţie de nivelul, categoria, clasa şi
gradul funcţionarului public
|
2.
|
Capacitatea de a conduce
|
Abilitatea de a crea o viziune realistă, de a transpune în
practică şi de a o susţine; abilitatea de a planifica şi administra
activitatea unei echipe formate din personalităţi diferite, cu nivel diferit
al capacităţii de a colabora la îndeplinirea unei atribuţii; capacitatea de a
adapta stilul de conducere la situaţii diferite, precum şi de a acţiona
pentru gestionarea şi rezolvarea conflictelor
|
3.
|
Capacitatea de coordonare
|
Armonizarea deciziilor şi acţiunilor personalului, precum şi a
activităţilor din cadrul unui compartiment, în vederea realizării
obiectivelor acestuia
|
4.
|
Capacitatea de control
|
Capacitatea de supraveghere a modului de transformare a deciziilor în soluţii realiste, depistarea
deficienţelor şi luarea măsurilor necesare pentru corectarea la timp a
acestora
|
5.
|
Capacitatea de a obţine cele mai bune rezultate
|
Capacitatea de a motiva şi de a încuraja dezvoltarea
performanţelor personalului prin: cunoaşterea aspiraţiilor colectivului,
asigurarea unei perspective de dezvoltare şi a unei atitudini de încredere;
aptitudinea de a asculta şi de a lua în considerare diferite opinii, precum şi
de a oferi sprijin pentru obţinerea unor rezultate pozitive pentru colectiv;
recunoaşterea meritelor şi cultivarea performanţelor
|
6.
|
Competenţa decizională
|
Capacitatea de a lua hotărâri rapid, cu simţ de răspundere şi
conform competenţei legale, cu privire la desfăşurarea activităţii structurii
conduse
|
7.
|
Capacitatea de a delega
|
Capacitatea de a transfera atribuţii personalului din subordine
care corespunde din punct de vedere legal şi al competenţelor proprii, în
scopul realizării la timp şi în mod corespunzător a obiectivelor structurii
concluse
|
8.
|
Abilităţi în gestionarea resurselor umane
|
Capacitatea de a planifica şi de a administra eficient
activitatea personalului subordonat, asigurând sprijinul şi motivarea
corespunzătoare
|
9.
|
Capacitatea de a dezvolta abilităţile personalului
|
Cunoaşterea aptitudinilor personalului din subordine, inclusiv
prin capacitatea de a crea, de a implementa şi de a menţine politici de
personal eficiente, în scopul motivării acestuia
|
10.
|
Competenţa în gestionarea resurselor locale
|
Capacitatea de a utiliza eficient
resursele materiale şi financiare alocate
|
11.
|
Abilităţi în domeniul instruirii
|
Capacitatea de a identifica nevoile de instruire ale personalului
din subordine şi de a formula propuneri privind tematica şi formele concrete
de realizare a instruirii
|
12.
|
Abilităţi de mediere şi negociere
|
Capacitatea de a organiza şi de a conduce o întâlnire, precum şi
de a o orienta către o soluţie comun acceptată, ţinând seama de poziţiile
diferite ale părţilor; capacitatea de a planifica şi de a desfăşura
interviuri
|
13.
|
Obiectivitate în apreciere
|
Corectitudine în luarea deciziilor; imparţialitate în evaluarea
personalului din subordine şi în modul de acordare a recompenselor pentru
rezultatele deosebite în activitate
|
14.
|
Criteriile de performanţă pentru funcţionarii publici de execuţie
din clasa I prevăzute la
pct. I.1, I.2, I.3, I.6, I.7, I.8, I.9, I.10, I.11, I.13, I.14, I.15, I.16,
I.17 se aplică şi la evaluarea performanţelor funcţionarilor publici de
conducere.
|
|