Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.132 din 21.06.2017

pentru aprobarea Normelor de securitate nucleară privind înregistrarea, raportarea, analiza evenimentelor şi utilizarea experienţei de exploatare pentru instalaţiile nucleare
ACT EMIS DE: Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 513 din 03 iulie 2017



SmartCity1

În conformitate cu prevederile art. 7 alin. (7) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.627/2003, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere art. 5 din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,luând în considerare Referatul nr. 16.448 din 15.06.2017,preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Normele de securitate nucleară privind înregistrarea, raportarea, analiza evenimentelor şi utilizarea experienţei de exploatare pentru instalaţiile nucleare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă art. 34, 35, 137, 138, 139, 140 şi 141 din Normele privind cerinţele specifice pentru sistemele de management al calităţii pentru exploatarea instalaţiilor nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 74/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 şi 681 bis din 26 septembrie 2003, cu modificările ulterioare. Articolul 3 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, Rodin Traicu ANEXĂNORME DE SECURITATE NUCLEARĂ privind înregistrarea, raportarea, analiza evenimentelor şi utilizarea experienţei de exploatare pentru instalaţiile nucleare Capitolul IDomeniu, scop, definiţii Secţiunea 1Domeniu şi scop Articolul 1(1) Prezentele norme sunt emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.(2) Prin prezentele norme se stabilesc cerinţele generale de securitate nucleară privind înregistrarea, raportarea şi analiza evenimentelor şi utilizarea experienţei de exploatare pentru instalaţiile nucleare. (3) Îndeplinirea prevederilor prezentelor norme constituie o condiţie necesară pentru autorizarea de către Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, a activităţilor de construcţie, punere în funcţiune şi exploatare a unei instalaţii nucleare. (4) Prevederile prezentelor norme se aplică atât titularilor, cât şi solicitanţilor de autorizaţie pentru fazele de construcţie, punere în funcţiune şi exploatare a unei instalaţii nucleare. Articolul 2Prezentele norme se aplică următoarelor categorii de instalaţii nucleare: a)centrale nuclearoelectrice; b)reactoare de cercetare, reactoare de putere zero şi ansambluri subcritice; c)reactoare de demonstraţie; d)fabrici de combustibil nuclear; e)instalaţii de stocare a combustibilului nuclear uzat; f)orice alte instalaţii nucleare pentru care CNCAN consideră necesară aplicarea, parţială sau integrală, a acestor norme în procesul de autorizare şi o impune prin condiţiile din autorizaţiile emise. Secţiunea a 2-aDefiniţii Articolul 3(1) Termenii utilizaţi în prezentele norme sunt definiţi în anexa nr. 1, cu excepţia acelora ale căror definiţii se regăsesc în textul prezentelor norme.(2) Abrevierea SSCE se utilizează pentru a face referire în mod generic la sistemele, structurile, componentele şi echipamentele unei instalaţii nucleare, inclusiv software-ul pentru sistemele de instrumentaţie şi control.(3) Funcţionarea de probă, funcţionarea propriu-zisă, întreţinerea, repararea, modificarea şi conservarea instalaţiei nucleare sunt considerate componente ale fazei de exploatare. Capitolul IIÎnregistrarea, raportarea şi analiza evenimentelor şi utilizarea experienţei de exploatare pentru instalaţiile nucleare Secţiunea 1Prevederi generale Articolul 4(1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească şi să implementeze un proces sistematic pentru raportarea, colectarea, sortarea, analiza şi documentarea experienţei de exploatare şi a evenimentelor de la instalaţia nucleară pentru care este responsabil, precum şi a evenimentelor şi experienţei de exploatare relevante raportate de alte instalaţii nucleare, de organizaţii din domeniul nuclear şi de organizaţii din alte sectoare industriale, la nivel naţional şi internaţional.(2) Procesul cerut la alin. (1) trebuie documentat prin proceduri specifice.(3) Procesul cerut la alin. (1) trebuie să includă următoarele activităţi:a)raportarea şi înregistrarea experienţei de exploatare, inclusiv a evenimentelor; b)sortarea evenimentelor, în principal în funcţie de semnificaţia lor pentru securitatea nucleară; c)investigarea şi analiza evenimentelor; d)formularea recomandărilor rezultate din analiza evenimentelor, inclusiv aprobarea, implementarea, urmărirea şi evaluarea eficacităţii acţiunilor; e)evaluarea tendinţelor; f)diseminarea şi schimbul de informaţii, inclusiv prin utilizarea sistemelor internaţionale de colectare a experienţei de exploatare; g)monitorizarea continuă şi îmbunătăţirea procesului pentru utilizarea experienţei de exploatare; h)asigurarea documentării adecvate a experienţei de exploatare, care să permită identificarea facilă a informaţiilor despre evenimente. Articolul 5(1) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure identificarea facilă şi sistematică a tuturor condiţiilor anormale raportate relevante pentru fiecare proces, tip de activitate şi SSCE afectat, după caz.(2) Informaţiile relevante pentru experienţa de exploatare, atât în ce priveşte operarea normală, cât şi răspunsul la tranzienţi şi situaţii de accident, precum şi alte informaţii importante referitoare la securitatea nucleară trebuie organizate, documentate şi stocate în aşa fel încât să poată fi uşor de regăsit, să faciliteze căutarea sistematică a informaţiilor şi să permită sortarea lor după relevanţă. (3) Pentru instalaţiile nucleare aflate în fazele de construcţie şi de punere în funcţiune se vor raporta şi documenta toate condiţiile anormale legate de SSCE cu funcţii de securitate nucleară, inclusiv în ce priveşte proiectarea, aprovizionarea, fabricarea, construcţia, montajul, asamblarea, verificarea, inspecţia şi testarea acestora, după caz. (4) Înregistrările privind analiza evenimentelor şi evaluarea experienţei de exploatare trebuie să fie disponibile şi accesibile pe toată durata de viaţă a instalaţiei nucleare, inclusiv în faza de dezafectare. Articolul 6(1) Titularul de autorizaţie trebuie să analizeze evenimentele semnificative şi să dispună acţiunile corective şi/sau preventive necesare pentru prevenirea recurenţei sau pentru reducerea frecvenţei de apariţie şi a impactului acestora şi pentru îmbunătăţirea securităţii nucleare.(2) Pentru aceasta trebuie întreprinse următoarele acţiuni:a)evenimentele interne trebuie să fie clasificate în conformitate cu consecinţele lor, reale sau potenţiale, pentru identificarea celor semnificative din punctul de vedere al consecinţelor; b)evenimentele semnificative din experienţa de exploatare externă trebuie să fie evaluate din punctul de vedere al aplicabilităţii şi semnificaţiei lor pentru instalaţia nucleară şi pentru organizaţia titularului de autorizaţie; c)pentru evenimentele semnificative trebuie să se stabilească acţiuni corective şi/sau preventive; d)trebuie să fie urmărite implementarea acţiunilor corective şi/sau preventive stabilite şi eficacitatea acestora. (3) Cauzele evenimentelor interne semnificative trebuie să fie înregistrate şi analizate pentru determinarea tendinţelor. Articolul 7Experienţa de exploatare a instalaţiei nucleare trebuie evaluată pentru a se identifica orice probleme latente, potenţiali precursori de evenimente şi tendinţe care pot conduce la degradarea performanţelor sau la reducerea marjelor de securitate nucleară. Articolul 8Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că măsurile necesare sunt implementate în timp util pentru prevenirea recurenţei sau pentru reducerea frecvenţei de apariţie şi a impactului evenimentelor şi pentru a contracara evoluţiile care pot afecta securitatea nucleară. Aceste măsuri includ obţinerea rezultatelor evaluării experienţei de exploatare şi a concluziilor analizelor evenimentelor, considerarea bunelor practici aplicabile şi implementarea acţiunilor corective adecvate pentru a înlătura cauzele de profunzime ale evenimentelor. Articolul 9Informaţiile rezultate din experienţa de exploatare trebuie distribuite şi comunicate personalului relevant, precum şi organismelor naţionale şi internaţionale relevante, conform obligaţiilor asumate şi procedurilor agreate în acest scop. Articolul 10(1) Titularul de autorizaţie trebuie să menţină comunicarea cu organizaţiile implicate în proiectarea şi construcţia instalaţiei nucleare, cu organizaţiile care desfăşoară activităţi de cercetare relevante pentru securitatea instalaţiilor nucleare, precum şi cu furnizorii de produse şi servicii, cu scopul de a schimba informaţii relevante legate de experienţa de exploatare şi de a obţine asistenţă tehnică, după cum este necesar, în caz de defectări ale SSCE sau alte condiţii anormale.(2) De asemenea, titularul de autorizaţie trebuie să stabilească relaţii pentru schimburi de experienţă de exploatare cu alţi operatori de instalaţii nucleare şi organizaţii specializate la nivel naţional şi/sau internaţional. Articolul 11Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că experienţa dobândită din exploatarea instalaţiei nucleare este: a)evaluată pentru a fi utilizată la îmbunătăţirea performanţelor SSCE cu funcţii de securitate nucleară, precum şi a proceselor, practicilor şi activităţilor de operare aferente; b)disponibilă pentru a fi utilizată la îmbunătăţirea proiectului instalaţiei nucleare, activităţilor de aprovizionare, construcţii-montaj, punere în funcţiune şi dezafectare. Articolul 12Informaţiile provenite din evaluarea experienţei de exploatare trebuie luate în considerare şi utilizate ca date de intrare cel puţin pentru: a)analizele de securitate nucleară, probabilistice şi deterministe şi analizele de hazard; b)pregătirea personalului; c)îmbunătăţirea procedurilor şi proceselor de lucru; d)procesul de management al îmbătrânirii instalaţiei nucleare, inclusiv pentru evaluarea duratei de viaţă a instalaţiei nucleare; e)procesul de revizuire periodică a securităţii nucleare; f)activităţile de fabricare, construcţii-montaj, reparaţii şi întreţinere pentru SSCE cu funcţii de securitate nucleară. Secţiunea a 2-aResursele alocate procesului de utilizare a experienţei de exploatare Articolul 13(1) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure suficiente resurse şi personal calificat desemnat pentru evaluarea multidisciplinară a condiţiilor anormale, inclusiv a evenimentelor semnificative, precum şi pentru evaluarea experienţei de exploatare externe. (2) Titularul de autorizaţie va desemna şi va aloca personalul necesar pentru implementarea procesului de utilizare a experienţei de exploatare, pentru diseminarea constatărilor şi a lecţiilor învăţate importante pentru securitatea nucleară şi, acolo unde este cazul, a recomandărilor pentru acţiuni corective.(3) Personalul responsabil pentru evaluarea experienţei de exploatare şi pentru analiza evenimentelor trebuie să beneficieze de o pregătire adecvată, de resurse şi de sprijin din partea conducerii. (4) Personalul implicat în analiza evenimentelor trebuie să aibă pregătirea şi calificarea necesare pentru a înţelege cauzele tehnice şi organizaţionale care conduc sau contribuie la condiţii adverse pentru securitatea nucleară, inclusiv cunoştinţe privind proiectul, analizele de securitate şi operarea instalaţiei nucleare, precum şi factorii umani şi organizaţionali importanţi pentru securitatea nucleară. Secţiunea a 3-aImplicarea conducerii Articolul 14(1) Personalul cu funcţii de conducere din cadrul organizaţiei titularului de autorizaţie trebuie să definească clar responsabilităţile şi aşteptările şi trebuie să se implice corespunzător pentru a asigura finalizarea acţiunilor corective, preventive şi de îmbunătăţire iniţiate în baza utilizării experienţei de exploatare.(2) Constatările şi tendinţele semnificative din punctul de vedere al securităţii nucleare trebuie raportate conducerii de la cel mai înalt nivel a titularului de autorizaţie. Secţiunea a 4-aIdentificarea şi raportarea internă a condiţiilor anormale Articolul 15(1) Titularul de autorizaţie trebuie să raporteze condiţiile anormale, inclusiv evenimentele semnificative, în conformitate cu un set de proceduri şi criterii stabilite în cadrul sistemului propriu de management, cu respectarea cerinţelor din reglementările CNCAN şi din autorizaţiile în vigoare şi ţinând cont de standardele şi bunele practici internaţionale curente. (2) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească cerinţe conform cărora tot personalul propriu, precum şi personalul contractorilor şi furnizorilor de produse şi servicii pentru instalaţia nucleară, care îşi desfăşoară activitatea pe amplasamentul instalaţiei nucleare, au obligaţia de a raporta condiţiile anormale. Articolul 16(1) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure identificarea şi raportarea internă, în cadrul propriei organizaţii, a oricăror condiţii care se încadrează în una sau mai multe categorii din lista de mai jos:a)defectări ale SSCE cu funcţii de securitate nucleară sau cu impact direct asupra funcţionării instalaţiei nucleare în bune condiţii; b)deficienţe de proiectare, fabricaţie, materiale, montaj, asamblare, verificare, testare sau inspecţie pentru SSCE cu funcţii de securitate nucleară, inclusiv suspiciuni legate de produsele contrafăcute, frauduloase sau suspecte; c)discrepanţe în proceduri, manuale, documentaţii, desene, rapoarte asociate SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi activităţilor aferente; d)încălcarea procedurilor/deviaţii de la cerinţele documentelor sistemului de management; e)analize/evaluări/rezoluţii inadecvate; f)discrepanţe asociate cu alarme, praguri de declanşare, calibrări, erori de măsurare, parametri importanţi pentru securitatea nucleară; g)erori de personal/erori umane; h)deficienţe în practicile de construcţie, punere în funcţiune, operare, întreţinere, testare şi inspecţie, inclusiv situaţiile în care o activitate trebuie refăcută deoarece nu s-a realizat corect de prima dată; i)atribuiri incorecte pentru sisteme, echipamente şi componente; j)condiţii neanalizate, discrepanţe în analizele de securitate nucleară, deficienţe legate de ipotezele, modelele sau codurile de calcul, probleme de securitate nucleară neidentificate anterior sau neanalizate; k)deficienţe legate de ingineria factorului uman, ergonomie şi interfaţa om-maşină; deficienţe legate de fidelitatea şi disponibilitatea simulatorului integral; l)evenimente radiologice; m)nerespectarea limitelor şi condiţiilor tehnice de operare; n)deficienţe în procesul de aprovizionare, indisponibilitatea pieselor de rezervă; o)deficienţe legate de protecţia radiologică; p)deficienţe legate de protecţia la incendiu; q)deficienţe legate de sănătatea şi securitatea muncii; r)deficienţe cu potenţial de afectare a mediului; s)modificări necontrolate ale parametrilor chimici; ş)tendinţe de îmbătrânire accelerată a SSCE cu funcţii de securitate nucleară; t)deficienţe identificate din experienţa externă, din inspecţii, observări, audituri, autoevaluări, evaluări externe sau din studiul rezultatelor programelor de cercetare; ţ)deficienţe identificate de autorităţile de reglementare şi control; u)abateri de la cerinţele codurilor şi standardelor industriale aplicabile; v)deficienţe ale programelor de pregătire şi calificare a personalului; w)deficit de personal calificat pentru efectuarea unor activităţi importante pentru securitatea nucleară sau protecţia radiologică; x)deficienţe în procesul de planificare pentru activităţile importante pentru securitatea nucleară sau protecţia radiologică; y)deficienţe în pregătirea şi planificarea răspunsului la tranzienţi, accidente şi situaţii de urgenţă; z)evenimente raportabile la CNCAN sau alte autorităţi de reglementare. (2) Enumerarea de la alin. (1) reprezintă o serie de categorii în care se pot încadra condiţiile anormale din punctul de vedere al problemelor semnalate. Această listă de categorii nu este exhaustivă. Prin procedurile interne, titularul de autorizaţie poate cere personalului să raporteze şi alte condiţii anormale. Articolul 17(1) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure pregătirea, instrumentele şi instrucţiunile necesare, astfel încât tot personalul din cadrul organizaţiei de exploatare, inclusiv personalul contractorilor şi furnizorilor de produse şi servicii care îşi desfăşoară activitatea pe amplasamentul instalaţiei nucleare, să recunoască, să identifice şi să raporteze cu uşurinţă şi în mod operativ condiţiile anormale. (2) Conducerea titularului de autorizaţie trebuie să încurajeze personalul să raporteze condiţiile anormale, inclusiv evenimentele. (3) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că raportarea internă a condiţiilor anormale nu este îngrădită de măsuri administrative şi că nu este condiţionată de avizarea sau aprobarea pe cale ierarhică. (4) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure formulare standardizate pentru raportarea internă a condiţiilor anormale, care să specifice toate categoriile de informaţii necesare pentru analiza acestor condiţii. Articolul 18Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească un sistem de clasificare pentru condiţiile anormale, în funcţie de natura consecinţelor asociate acestora, asigurând abordarea gradată a analizei şi acţiunilor corective aferente. Secţiunea a 5-aAnaliza evenimentelor Articolul 19Evenimentele importante pentru securitatea nucleară trebuie supuse fără întârziere unei evaluări iniţiale pentru a determina dacă sunt necesare acţiuni imediate. Articolul 20Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească proceduri care să specifice metodele de analiză a evenimentelor, adecvate pentru diferitele tipuri de evenimente, inclusiv metodele de analiză a performanţei umane. Articolul 21(1) Analiza unui eveniment trebuie să se finalizeze într-o perioadă de timp şi cu o prioritate care să ţină cont de importanţa evenimentului pentru securitatea nucleară, astfel încât, cu cât este mai important un eveniment, cu atât prioritatea acordată să fie mai mare. (2) Analiza de eveniment trebuie:a)să stabilească secvenţa completă a producerii evenimentului; b)să determine deviaţiile sau neconformităţile relevante pentru modul în care s-a întâmplat evenimentul, precum şi orice alte condiţii care au contribuit la producerea evenimentului; c)să determine cauza directă, factorii contributorii şi cauzele de profunzime ale evenimentului; d)să evalueze semnificaţia evenimentului pentru securitatea nucleară, inclusiv consecinţele potenţiale şi implicaţiile generice ale acestuia, respectiv relevanţa evenimentului pentru alte SSCE, instalaţii, activităţi, procese, programe sau organizaţii; e)să identifice acţiunile corective şi/sau preventive necesare. (3) Pentru centralele nuclearoelectrice, pentru evenimentele de operare relevante, titularul de autorizaţie trebuie să utilizeze simulatorul integral pentru verificarea secvenţei evenimentului şi a răspunsului centralei, în măsura în care este practic posibil. Secţiunea a 6-aAcţiunile corective Articolul 22În urma analizei de eveniment trebuie să se implementeze acţiuni corective şi/sau preventive în timp util, cum ar fi modificări tehnice/de proiect, măsuri administrative sau de pregătire a personalului în vederea restabilirii şi menţinerii condiţiilor de securitate nucleară, pentru prevenirea recurenţei sau pentru reducerea frecvenţei de apariţie şi a impactului evenimentului şi, după caz, pentru a îmbunătăţi securitatea nucleară. Secţiunea a 7-aUtilizarea experienţei de exploatare în procesul şi programele de pregătire Articolul 23(1) Titularul de autorizaţie trebuie să implementeze un proces prin care să asigure că experienţa de exploatare, inclusiv evenimentele de la instalaţia nucleară de care răspunde, precum şi evenimentele relevante de la alte instalaţii nucleare sunt luate în considerare în mod adecvat în procesul şi programele de pregătire pentru personalul cu sarcini relevante pentru securitatea nucleară.(2) Pentru centralele nuclearoelectrice se va utiliza simulatorul integral pentru pregătirea personalului de operare în răspunsul la tranzienţi similari cu cei înregistraţi în experienţa de exploatare internă şi în experienţa externă relevantă pentru tipul respectiv de instalaţie nucleară.(3) Exerciţiile de răspuns la situaţii de urgenţă vor include scenarii stabilite în baza lecţiilor învăţate din experienţa de exploatare relevantă la nivel naţional şi internaţional. Secţiunea a 8-aEvaluarea procesului de utilizare a experienţei de exploatare Articolul 24Titularul de autorizaţie trebuie să efectueze şi să documenteze evaluarea periodică a eficacităţii procesului de utilizare a experienţei de exploatare, în baza unor criterii de performanţă, în cadrul unui proces de autoevaluare, precum şi prin intermediul unor misiuni de evaluare externă. Articolul 25Titularul de autorizaţie trebuie să analizeze cu regularitate eficacitatea utilizării experienţei de exploatare dobândite în prevenirea repetării evenimentelor. Secţiunea a 9-aRaportarea evenimentelor la CNCAN Articolul 26(1) Titularul de autorizaţie trebuie să raporteze la CNCAN evenimentele importante, din categoria celor semnificative interne, şi rezultatele evaluării acestora, în conformitate cu reglementările şi cerinţele CNCAN.(2) Procedurile de raportare trebuie întocmite de către titularul de autorizaţie şi se supun aprobării CNCAN. Procedurile de raportare trebuie să includă formulare standardizate pentru raportarea evenimentelor.(3) Criteriile de raportare către CNCAN a evenimentelor importante sunt prevăzute în anexa nr. 2 la prezentele norme. Aceste criterii nu sunt exhaustive. Procedurile cerute la alin. (2) pot conţine criterii suplimentare.(4) Notificările scrise ale evenimentelor care se încadrează în criteriile din anexa nr. 2 trebuie să conţină minimum următoarele informaţii:a)data şi ora apariţiei evenimentului; b)starea în care se afla instalaţia la momentul producerii evenimentului, inclusiv manevrele importante care se aflau în desfăşurare; c)descrierea evenimentului, inclusiv măsurile luate pentru a aduce instalaţia într-o stare sigură; d)cauzele probabile care au condus la apariţia evenimentului, dacă acestea se cunosc; e)semnificaţia evenimentului din punctul de vedere al securităţii nucleare, inclusiv clasificarea preliminară a acestuia pe scala internaţională a evenimentelor nucleare şi radiologice. (5) La apariţia/descoperirea unei condiţii anormale sau a unui eveniment care se încadrează în criteriile din anexa nr. 2 la prezentele norme, titularul de autorizaţie trebuie să informeze CNCAN prin notificare verbală şi/sau scrisă, în conformitate cu specificaţiile din anexa nr. 2.(6) Pentru acele evenimente din anexa nr. 2 la prezentele norme care au un impact important din punctul de vedere al securităţii nucleare, titularul de autorizaţie trebuie să elaboreze şi să transmită spre informare la CNCAN un raport de analiză a evenimentului, în maximum 60 de zile calendaristice de la descoperirea evenimentului.(7) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure informarea promptă a publicului în cazul producerii incidentelor şi accidentelor nucleare. Secţiunea a 10-aStandarde şi ghiduri Articolul 27(1) Solicitantul, respectiv titularul de autorizaţie, trebuie să identifice şi să ia în considerare standardele şi bunele practici curente, recunoscute la nivel internaţional, aplicabile pentru raportarea, colectarea, sortarea, analiza şi documentarea experienţei de exploatare şi a evenimentelor de la instalaţia nucleară.(2) Documentele de referinţă menţionate în anexa nr. 3 la prezentele norme reprezintă exemple de standarde şi ghiduri privind bune practici recunoscute pe plan internaţional şi se recomandă ca orice nouă revizie a acestora să fie luată în considerare de către titularul de autorizaţie, în vederea îmbunătăţirii procesului implementat pentru raportarea, colectarea, sortarea, analiza şi documentarea experienţei de exploatare şi a evenimentelor de la instalaţia nucleară. Capitolul IIIDispoziţii tranzitorii şi finale Articolul 28În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, titularii de autorizaţie pentru instalaţiile nucleare aflate în faza de exploatare trebuie să transmită la CNCAN spre evaluare un raport care să prezinte analiza conformităţii cu cerinţele prezentelor norme şi un plan de acţiuni pentru implementarea integrală a cerinţelor. Planul de acţiuni trebuie supus aprobării CNCAN. Articolul 29Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme. ANEXA Nr. 1la norme Definiţii Accident - reprezintă orice eveniment neintenţionat ale cărui consecinţe reale sau potenţiale sunt semnificative din punctul de vedere al protecţiei împotriva radiaţiilor sau al securităţii nucleare; în înţelesul prezentelor norme, accidentele reprezintă evenimentele de nivel 4, 5, 6 şi 7 pe scala internaţională a evenimentelor nucleare şi radiologice. Cauza directă - reprezintă starea materială, defectul, acţiunea, omisiunea sau condiţia care a condus în mod direct la apariţia unei condiţii anormale; cauza directă poată fi funcţionarea defectuoasă a unui echipament, acţiunea/ intervenţia defectuoasă a personalului sau o eroare de procedură. Cauzele de profunzime - reprezintă cauzele fundamentale care trebuie corectate pentru a preveni reapariţia unei condiţii anormale. Eveniment semnificativ - reprezintă orice condiţie anormală care are sau poate avea impact semnificativ asupra securităţii nucleare, protecţiei împotriva radiaţiilor ionizante, sănătăţii şi securităţii în muncă, protecţiei mediului, protecţiei fizice a instalaţiei şi materialelor nucleare sau protecţiei instalaţiei nucleare împotriva ameninţărilor cibernetice. Funcţie de securitate nucleară - un scop specific care trebuie îndeplinit pentru asigurarea securităţii nucleare. Funcţiile generale de securitate nucleară sunt următoarele: a)controlul reactivităţii; pentru un reactor nuclear, această funcţie se referă inclusiv la oprirea reactorului şi menţinerea acestuia într-o stare de oprire sigură pentru o perioadă de timp nedeterminată; b)răcirea combustibilului nuclear; c)reţinerea materialelor radioactive, inclusiv menţinerea barierelor fizice în calea eliberării acestora în mediul înconjurător; d)monitorizarea stării instalaţiei nucleare şi furnizarea serviciilor-suport necesare pentru menţinerea funcţiilor prevăzute la lit. a), b) şi c).Incident - reprezintă orice eveniment neintenţionat ale cărui consecinţe reale sau potenţiale nu sunt neglijabile din punctul de vedere al protecţiei împotriva radiaţiilor sau al securităţii nucleare; în înţelesul prezentelor norme, incidentele reprezintă evenimentele de nivel 2 şi 3 pe scala internaţională a evenimentelor nucleare şi radiologice. SSCE - sistemele, structurile, componentele şi echipamentele instalaţiei nucleare. SSCE importante pentru securitatea nucleară - sunt acele SSCE care contribuie, direct sau indirect, în condiţii de operare normală, în cazul evenimentelor anticipate în exploatare şi/sau în condiţii de accident, la îndeplinirea funcţiilor generale de securitate nucleară; acestea includ SSCE a căror defectare poate avea un impact advers asupra îndeplinirii unei funcţii de securitate nucleară. ANEXA Nr. 2la norme Criteriile de raportare către CNCAN a evenimentelor importante Secţiunea 1Evenimente care se raportează imediat Pentru evenimentele din această secţiune, notificarea se face verbal, imediat ce este posibil în funcţie de natura evenimentului, de către personalul desemnat de titularul de autorizaţie. Notificarea scrisă se face în maximum 3 zile lucrătoare de la producerea/descoperirea evenimentului, cu excepţia situaţiilor care impun declararea unei urgenţe nucleare sau radiologice, pentru care notificarea la CNCAN se face imediat, verbal şi în scris, conform procedurilor de răspuns la urgenţă aprobate de CNCAN. 1.1. Evenimente importante din punctul de vedere al securităţii nucleare: a)orice situaţie în care se impune declararea unei urgenţe nucleare sau radiologice - alertă cu incident radiologic, urgenţă internă la instalaţie, urgenţă pe amplasament sau urgenţă generală; b)orice eveniment pentru care se impune oprirea reactorului nuclear, conform cerinţelor din autorizaţii şi/sau limitelor şi condiţiilor tehnice de operare; c)orice declanşare a sistemelor de securitate nucleară cu funcţii protective; d)orice scurgere tehnologică de agent de răcire din circuitul primar de transport al căldurii, pentru reactoarele nucleare, care depăşeşte 20 kg/h sau 250 kg la un singur eveniment; e)orice incendiu, explozie sau eveniment care implică substanţe chimice, care poate induce o ameninţare la adresa securităţii nucleare sau care poate împiedica personalul de pe amplasament în executarea sarcinilor necesare pentru operarea instalaţiei nucleare în condiţii de siguranţă; f)producerea unui cutremur de pământ care depăşeşte cutremurul bază de amplasament sau cutremurul bază de proiect pentru instalaţia nucleară; g)producerea unei inundaţii interne sau externe care afectează funcţionarea instalaţiei nucleare; h)evenimente datorate prezenţei umane în interiorul zonei de excludere din jurul instalaţiei nucleare, cum ar fi accidente de transport sau explozii chimice, care ar putea afecta capacitatea instalaţiei nucleare de a funcţiona în condiţii de siguranţă; i)orice situaţie datorată unor cauze naturale sau apărută ca urmare a unor activităţi umane în zona de excludere, care reprezintă o ameninţare reală asupra securităţii nucleare şi necesită acţiuni din partea titularului de autorizaţie pentru a asigura protecţia instalaţiei nucleare, respectiv operarea în condiţii de securitate nucleară; j)orice defectare/indisponibilitate a SSCE cu funcţii de securitate nucleară care poate conduce la defectarea combustibilului nuclear sau la eliberări radioactive în absenţa sistemelor speciale de securitate, respectiv în cazul indisponibilităţii uneia din barierele fizice prevăzute prin proiect; k)orice situaţie în care se constată că nu sunt asigurate resursele minime necesare/efectivul minim de personal pentru răspunsul operativ la tranzienţi, accidente şi situaţii de urgenţă.1.2. Evenimente importante din punctul de vedere al protecţiei fizice a instalaţiei şi materialelor nucleare: a)orice tentativă sau violare a protecţiei fizice a instalaţiei nucleare sau a materialelor nucleare şi orice încercare sau act de sabotaj; b)apariţia sau iminenţa unor conflicte industriale sau demonstraţii civile care ar putea să afecteze funcţionarea instalaţiei nucleare, protecţia fizică a acesteia, accesul personalului pe amplasamentul instalaţiei nucleare sau planurile de evacuare în caz de urgenţă; c)orice eveniment care interferează cu operarea sistemului de control garanţii nucleare sau care conduce la desfacerea fără aprobare a sigiliilor; d)furtul sau pierderea de materiale nucleare; e)o întrerupere sau o funcţionare defectuoasă a sistemului de protecţie fizică sau o deficienţă în procedurile aferente care ar putea conduce la nerespectarea cerinţelor din autorizaţii sau la scăderea eficacităţii măsurilor de detecţie, evaluare, întârziere şi răspuns la evenimente.1.3. Evenimente importante din punctul de vedere al protecţiei radiologice: a)orice eveniment radiologic în exteriorul amplasamentului instalaţiei nucleare care a avut loc în timpul transportului de materiale radioactive sau alte materiale nucleare, titularul de autorizaţie fiind transportatorul sau beneficiarul acestor materiale; b)eliberări de materiale radioactive în efluenţii gazoşi şi lichizi peste limitele derivate de evacuare aprobate de CNCAN; c)detectarea creşterii semnificative a câmpurilor de radiaţii sau a concentraţiilor de radionuclizi artificiali din mediu măsurate pe amplasament sau în vecinătatea instalaţiei nucleare, care are potenţialul de a depăşi limitele de evacuare în lipsa unor acţiuni; d)orice eveniment petrecut pe amplasamentul instalaţiei nucleare care implică manipularea sau transportul de materiale radioactive, care a afectat sau a avut potenţialul de a afecta integritatea materialului radioactiv.1.4. Evenimente importante din punctul de vedere al protecţiei instalaţiei nucleare împotriva ameninţărilor cibernetice: a)orice eveniment de securitate cibernetică în care sunt afectate sistemele, componentele sau echipamentele cu funcţii de securitate nucleară, care fac parte din sistemul de protecţie fizică, care au funcţii în răspunsul la situaţii de urgenţă sau care fac parte din sistemul de control de garanţii nucleare, precum şi orice condiţie anormală cu impact real sau potenţial asupra securităţii cibernetice a acestor sisteme, componente sau echipamente; b)orice eveniment de securitate cibernetică în care sunt accesate neautorizat sau afectate în orice alt mod bazele de date sau reţeaua de intranet în care sunt stocate informaţii privind SSCE ale instalaţiei nucleare, procedurile tehnice şi administrative şi date privind angajaţii titularului de autorizaţie.1.5. Alte evenimente: a)orice eveniment neplanificat care generează o reducere de putere cu mai mult de 10% din puterea nominală, pentru reactoarele nucleare; b)orice deconectare neplanificată de la reţeaua naţională de alimentare cu energie electrică; c)orice eveniment în care o persoană este grav rănită sau îşi pierde viaţa în interiorul zonei protejate a instalaţiei nucleare; d)orice deversare accidentală în mediu de substanţe chimice peste limitele admise de legislaţia în vigoare, provenind de la instalaţia nucleară sau de la alte instalaţii de pe amplasamentul acesteia. Secţiunea a 2-aEvenimente care se notifică în scris în maximum 3 zile lucrătoare de la producerea/descoperirea evenimentului 2.1. Evenimente importante din punctul de vedere al securităţii nucleare: a)orice abatere de la limitele şi condiţiile tehnice de operare, de la limitele şi condiţiile din autorizaţiile în vigoare sau de la limitele şi condiţiile din documentele la care se face referire în autorizaţii şi care au fost aprobate de CNCAN sau acceptate de CNCAN ca parte a documentaţiei bază de autorizare; b)orice eroare procedurală care poate conduce la defectarea combustibilului nuclear sau la eliberări radioactive în absenţa sistemelor speciale de securitate, respectiv în cazul indisponibilităţii uneia din barierele fizice prevăzute prin proiect; c)orice defectare a SSCE cu funcţii de securitate nucleară care sunt creditate în analizele de securitate nucleară din documentaţia bază de autorizare, dacă defectarea conduce la situaţia în care sistemul nu îşi poate realiza funcţia de securitate nucleară conform proiectului; d)orice defectare a SSCE care sunt creditate în răspunsul la tranzienţi, accidente şi situaţii de urgenţă, inclusiv pentru managementul accidentelor severe, dacă defectarea conduce la situaţia în care sistemul nu îşi poate realiza funcţia de securitate nucleară conform proiectului; e)orice tranzient care a afectat o funcţie de securitate nucleară, dacă nu a fost deja raportat în conformitate cu criteriile din secţiunea 1; f)orice eveniment care a afectat calificarea la condiţii de mediu sau calificarea seismică ale oricărui SSCE cu funcţii de securitate nucleară; g)orice eveniment care a afectat limitele de temperatură şi presiune ale oricărui SSCE cu funcţii de securitate nucleară; h)orice situaţie în care se descoperă ca starea SSCE cu funcţii de securitate nucleară, respectiv configuraţia, condiţia materială sau performanţele SSCE, nu este conformă cu ipotezele din analizele de securitate nucleară şi analizele de tensiuni care fac parte din documentaţia bază de autorizare pentru instalaţia nucleară sau cu cerinţele din codurile şi standardele aplicabile; i)orice reducere a eficienţei, sub limitele specificaţiilor tehnice pentru operarea normală, a sistemelor de control al puterii reactorului, a inventarului şi presiunii sistemului primar de transport al căldurii sau pentru protecţia turbinei, pentru centralele nuclearoelectrice; j)orice deficienţă de proiectare, construcţie, testare la punerea în funcţiune sau de exploatare care, dacă nu este corectată, ar putea conduce la afectarea sau chiar pierderea unei funcţii de securitate nucleară; k)identificarea unei probleme de securitate nucleară, în urma analizei experienţei de exploatare interne sau externe, care implică sau poate implica un risc radiologic diferit ca natură sau care are o probabilitate de apariţie sau consecinţe mai mari decât orice risc prevăzut anterior în documentaţia de securitate nucleară bază de autorizare; l)identificarea unei probleme de securitate nucleară, în urma activităţilor de cercetare sau în urma aplicării unor metode îmbunătăţite de efectuare a analizelor de securitate nucleară, care implică sau poate implica un risc radiologic diferit ca natură sau care are o probabilitate de apariţie sau consecinţe mai mari decât orice risc prevăzut anterior în documentaţia de securitate nucleară bază de autorizare; la acest punct sunt incluse şi situaţiile în care se descoperă că ipotezele, datele de intrare, metodele analitice sau rezultatele unei analize de securitate sunt afectate de erori sau sunt invalidate de noi date şi informaţii, provenite, de exemplu, din experienţa de exploatare sau din experimente relevante; m)orice degradare a sistemelor sau componentelor sub presiune care ar conduce la degajarea unei cantităţi semnificative de energie care să depăşească limitele indicate în analizele bază de proiectare sau în standardele şi codurile industriale aplicabile; degradarea include defecte de sudură sau de material, utilizarea incorectă a materialelor, reducerea grosimii peretelui conductelor, modificări ale configuraţiei componentelor, rezultate ale testelor în afara criteriilor de acceptare şi apariţia scurgerilor care precedă ruperea (Leak Before Break); n)orice fisură sau defecţiune a componentelor sub presiune pentru sisteme sub presiune care duce la nerespectarea cerinţelor şi limitelor din analizele de protecţie la suprapresiune; o)orice eveniment pentru care este necesară efectuarea unei evaluări tehnice a operabilităţii SSCE cu funcţii de securitate nucleară; p)orice situaţie în care se identifică un comportament sau o degradare neaşteptată a SSCE cu funcţii de securitate nucleară sau alte condiţii care conduc la diminuarea neanticipată a duratei de viaţă în serviciu a acestora, estimată conform programelor de management al îmbătrânirii.2.2. Evenimente importante din punctul de vedere al protecţiei împotriva radiaţiilor ionizante: orice eveniment în urma căruia o persoană primeşte sau ar fi putut primi o doză de radiaţii care depăşeşte limitele prevăzute în legislaţia în vigoare.2.3. Evenimente importante din punctul de vedere al protecţiei mediului: orice deficienţă de control şi monitorizare a eliberării de materiale radioactive care se impune a fi monitorizată şi controlată în permanenţă.2.4. Alte evenimente: a)descoperirea oricărui produs, componentă sau echipament contrafăcut, fraudulos sau suspect destinat utilizării în SSCE cu funcţii de securitate nucleară sau protecţie fizică; b)descoperirea de înregistrări falsificate prin contrafacere, alterare ori prin determinarea atestării unor împrejurări necorespunzătoare adevărului sau omisiunea înregistrării unor date sau informaţii, dacă acestea se referă la SSCE cu funcţii de securitate nucleară sau protecţie fizică; c)defectarea sau deteriorarea unor echipamente cu funcţii de securitate nucleară, care nu fac obiectul altor criterii de raportare, în cazul în care timpul necesar remedierii defectului conduce la o contribuţie semnificativă la riscul cumulat în 12 luni, exprimat în creşterea frecvenţei estimate de avarie a zonei active a reactorului. ANEXA Nr. 3la norme Documente de referinţă 1. A System for the Feedback of Experience from Events in Nuclear Installations, Safety Guide, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-2.11, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2006 2. INES - The International Nuclear and Radiological Event Scale User’s Manual, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2008 3. WENRA Reactor Safety Reference Levels, Western European Nuclear Regulators’ Association, 2014 4. Best practices in identifying, reporting and screening operating experience at nuclear power plants, IAEATECDOC-1581, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2008



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 132/2017

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 132 din 2017
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu