ORDIN Nr. 133
din 22 decembrie 2008
pentru aprobarea
Metodologiei de calcul necesar stabilirii preturilor si tarifelor reglementate
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 889 din 29 decembrie 2008
Având în vedere referatul de aprobare întocmit de Departamentul preţuri şi tarife în domeniul energiei electrice, în
temeiul art. 9 alin. (2), (8) şi (9), al art. 11 alin. (1) şi alin. (2) lit.
a), c) şi h) din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi
completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de calcul necesar
stabilirii preţurilor şi tarifelor reglementate, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -Titularii de licenţe
de furnizare a energiei electrice vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - Departamentul preţuri şi tarife în domeniul
energiei electrice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei va urmări aplicarea
prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă orice alte dispoziţii contrare.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare începând cu data de 29
decembrie 2008.
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
in Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş
ANEXĂ
METODOLOGIE
de calcul necesar stabilirii preţurilor şi tarifelor
reglementate
1. Scop
1.1. Metodologia stabileşte principiile:
- de determinare a coşului de
achiziţie al furnizorilor pentru energia electrică destinată consumatorilor
captivi;
- de determinare a grilelor tarifare reglementate
la consumatorii captivi;
- de determinare a preţului mediu de vânzare a energiei
electrice la consumatorii captivi.
2. Domeniu de aplicare
2.1. Metodologia este utilizată de către autoritatea
competentă pentru stabilirea tarifelor reglementate pentru consumatorii
captivi.
3. Definiţii şi
prescurtări
3.1. In prezenta metodologie termenii şi prescurtările
au următoarele semnificaţii:
Autoritate competentă
|
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE
|
Consumator de energie electrică
|
Client final, persoană fizică sau juridică, ce cumpără energie
electrică pentru consumul propriu
|
Consumator captiv
|
Consumatorul de energie electrică care, din considerente tehnice,
economice sau de reglementare, nu poate alege furnizorul, precum şi
consumatorul eligibil care nu îşi exercită dreptul de a-şi alege furnizorul
|
Consumator casnic
|
Consumatorul care cumpără energie
electrică pentru consumul propriu al gospodăriei, excluzând consumul aferent
activităţilor comerciale sau profesionale
|
Consumator eligibil de energie electrică
|
Consumatorul de energie electrică care poate să aleagă furnizorul
şi să contracteze direct cu acesta energia electrică necesară, având acces la
reţelele de transport şi/sau de distribuţie
|
Distribuţie de energie electrică
|
Transportul energiei electrice prin reţele de distribuţie de
înaltă tensiune, medie tensiune şi joasă tensiune, cu tensiune de linie
nominală până la 110 kV inclusiv, în vederea livrării acesteia către clienţi,
fără a include furnizarea
|
Energie electrică destinată consumatorilor captivi
|
Energia electrică achiziţionată exclusiv în scopul revânzării
către consumatorii captivi. (Energia electrică corespunzătoare consumului
propriu tehnologic nu este cuprinsă în aceste cantităţi.)
|
Furnizor
|
Persoană juridică titulară a unei licenţe de furnizare
|
Preţ mediu de revenire
|
Raportul dintre venitul obţinut din vânzarea unei cantităţi de
energie electrică activă prin aplicarea unui tarif sau pachet de tarife şi
cantitatea respectivă de energie electrică activă
|
Tarif pentru energie electrică
|
Ansamblu de preţuri (denumite componente ale tarifului) rezultate
dintr-un proces complex de alocare a costurilor anuale cauzate de prestarea
unei sau a mai multor activităţi/servicii reglementate
|
Inaltă tensiune (IT)
|
Tensiune mai mare sau egală cu 110 kV. Tarifele se calculează
distinct pentru tensiuni de 110 kV şi tensiuni mai
mari de 110 kV
|
Medie tensiune (MT)
|
Tensiune cuprinsă în intervalul 1-110 kV exclusiv, respectiv 6
kV, 10 kV, 20 kV, 30 kV, 35 kV
|
Joasă tensiune (JT)
|
Tensiune mai mică sau egală cu 1 kV; valoarea standardizată
pentru reţelele trifazate este de 0,4 kV (inclusiv instalaţiile din punctele
de conexiune cu reţeaua de iluminat public)
|
In relaţiile din procedură se utilizează indicele
general XT pentru a desemna nivelurile de tensiune IT, MTşi JT.
4. Documente de
referinţă
Prezenta metodologie are la bază următoarele documente
de referinţă:
4.1. Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu
modificările şi completările ulterioare;
4.2. Foaia de parcurs din domeniul energetic din
România, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 890/2003, cu modificările şi
completările ulterioare;
4.3. Codul comercial al pieţei angro de energie
electrică, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2004;
4.4. Normele procedurale privind emiterea
reglementărilor, aprobate prin Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei nr. 79/1999, cu modificările ulterioare;
4.5. Regulamentul de furnizare a energiei electrice la
consumatori, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.007/2004.
5. Principii de determinare
a preţului mediu de vânzare a energiei electrice la consumatorii captivi
5.1. Toate costurile furnizorului pentru achiziţia
energiei electrice aferentă vânzării la consumatorii captivi, pentru serviciile
de transport, de sistem, de decontare piaţă şi de distribuţie aferente acestui
consum, inclusiv taxele la energie stabilite conform legislaţiei în vigoare,
sunt integral transferate, fără nicio restricţie, în tarifele la consumatorii
captivi.
5.2. Costurile justificate de furnizare pentru vânzarea
la consumatorii captivi sunt, de asemenea, integral transferate în tarifele
aplicate acestora.
5.3. Costul serviciului de furnizare cuprinde în
principal costurile pentru încheierea şi derularea de contracte, facturarea
consumului de energie electrică, încasarea contravalorii energiei electrice
furnizate (inclusiv cele cu preavizarea consumatorilor care ajung în condiţii
de sistare a furnizării conform legii), costuri pentru asigurarea bazei de date
privind gestiunea clienţilor, costuri pentru asigurarea schimbului de
informaţii cu aceştia şi cu instituţii abilitate, costuri cu infrastructura
informatică şi de telecomunicaţii.
5.4. Achiziţia de energie electrică pentru asigurarea
consumului consumatorilor captivi se realizează:
a) prin contracte bilaterale
reglementate. Contractele prevăd posibilitatea revizuirii anuale şi a
ajustărilor semestriale de către autoritatea competentă. Cantităţile contractate pot fi modificate
şi la solicitarea furnizorului în conformitate cu pct. 9;
b) prin tranzacţii pe piaţa pentru ziua următoare;
c) prin energia asigurată de Compania Naţională de
Transport al Energiei Electrice „Transelectrica" - S.A. ca urmare a
dezechilibrelor înregistrate de furnizorii consumatorilor captivi în intervalul
de timp stabilit conform reglementărilor.
5.5. Furnizorul este obligat să deţină un compartiment
specializat compatibil cu cerinţele funcţionării pieţelor centralizate şi cu
gestionarea dezechilibrelor în calitate de parte responsabilă cu echilibrarea,
inclusiv cu stabilirea conturului orar al tranzacţiilor cu energie electrică
realizat la nivelul furnizorului.
5.6. Venitul realizat de furnizor acoperă costurile de
achiziţie pentru energia electrică destinată consumatorilor captivi, inclusiv
transport, servicii de sistem, de decontare pe piaţă, costul asociat
activităţii de distribuţie, costurile justificate de furnizare, profitul
reglementat.
5.7. Profitul reglementat este
de 2,5% din costurile de achiziţie a energiei electrice destinate
consumatorilor captivi, dovedite conform cerinţelor licenţei, Ca.
5.8. In cazul oricărei variaţii a costurilor
recunoscute în tarifele la consumatorii captivi, se va face o ajustarea ex-post
a respectivelor tarife reglementate.
5.9. Ajustarea ex-post pentru tarifele reglementate la
consumatorii captivi va avea în vedere şi diferenţele
dintre preţul mediu previzionat de vânzare şi preţul mediu obţinut prin
aplicarea preţurilor reglementate, astfel încât să menţină profitul reglementat
de 2,5% din costurile de achiziţie.
5.10. In cazul oricărei variaţii a taxelor (inclusiv a
accizelor, a TVA etc.) şi a impozitelor la energie, se va face imediat o
ajustare a tarifelor reglementate la consumatorii captivi.
5.11. Ajustarea ex-post a tarifelor reglementate la
consumatorii captivi se va face la fiecare 6 luni.
5.12. Impozitul pe profitul
realizat peste limita de la pct. 5.7 nu se recunoaşte drept cost.
5.13. Tarifele reglementate la consumatorii captivi se
vor stabili prin aplicarea de ajustări la grilele tarifare existente.
Ajustările se vor face pe baza volumului prognozat al vânzărilor la
consumatorii captivi corespunzătoare următoarelor 12 luni calendaristice,
comunicat autorităţii competente de fiecare furnizor.
5.14. Dacă la calculul tarifelor reglementate se
constată că un cost a fost nejustificat sau că un cost
a fost considerat de mai multe ori, acesta se va
scădea din venitul reglementat la următoarea stabilire de tarife. In cazul în
care se constată că un cost reglementat nu a fost considerat, acesta va fi
recuperat prin adăugare la venitul reglementat la următoarea stabilire de
tarife. 5.15. Menţinerea tarifelor uniforme la nivel naţional pentru
consumatorii casnici se realizează de către autoritatea competentă
prin alocarea unor structuri de achiziţie diferite prin contractele
reglementate de vânzare/cumpărare de energie electrică ale furnizorilor
consumatorilor captivi.
6. Energii vândute consumatorilor captivi
6.1. Energia furnizată consumatorilor captivi Ecc are următoarea
componenţă:
unde:
Ecc,it-
energia furnizată consumatorilor captivi racordaţi la reţelele de înaltă
tensiune (MWh) - (calculată distinct pentru tensiuni de 110 kV şi pentru
tensiuni mai mari de 110 kV);
Ecc,mt-
energia furnizată consumatorilor captivi racordaţi la reţelele de medie
tensiune (MWh);
ECC,JT-
energia furnizată consumatorilor captivi racordaţi la reţelele de joasă
tensiune, inclusiv celor casnici (MWh).
6.2. Energia achiziţionată de furnizor pentru
activitatea de furnizare la consumatorii captivi EA se calculează cu formula:
unde:
Ei,j este
energia (MWh) achiziţionată pentru activitatea de furnizare la consumatorii
captivi de la sursa i pe intervalul de timp j;
Epzu,j este
energia tranzacţionată pe piaţa pentru ziua următoare pe intervalul de timp j;
Edez,j este
energia plătită ca dezechilibru pe piaţa de echilibrare înregistrat de
respectivul furnizor în intervalul de timp j;
Energia achiziţionată de furnizor EA este asigurată prin contracte
reglementate dimensionate pe baza prognozei de consum a furnizorilor
consumatorilor captivi, prin tranzacţii pe piaţa pentru ziua următoare şi prin
plata dezechilibrelor (şi nu include energia electrică destinată pierderilor
tehnice de energie în reţelele de distribuţie), astfel încât să acopere energia
furnizată acestora:
EA = ECC (MWh)
7. Costul energiei livrate consumatorilor captivi
Din punctul de vedere al furnizorului costul Cec al
energiei electrice livrate consumatorilor captivi se compune din costurile de
achiziţie (de cumpărare a energiei electrice de pe piaţa tranzacţiilor
bilaterale, de pe pieţele centralizate), costurile pentru transport, servicii
de sistem, decontare piaţă şi costurile pentru serviciile de distribuţie şi de
furnizare.
Costul energiei electrice livrate consumatorilor captivi
este:
Ccc = CA+CC+CT+CSS+CDP+CD+CF
(lei),
unde:
Ca este
costul de achiziţie a energiei electrice pentru consumatorii captivi
unde:
Pi.j - preţul
de achiziţie al furnizorului pentru energia Ei,j (lei/MWh);
Ei,j-energia (MWh) achiziţionată prin contract bilateral de la sursa i pe
intervalul de timp j;
Cc este costul
suplimentar datorat tranzacţiilor pe piaţa pentru ziua următoare şi pentru
energia asigurată de Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica" - S.A. ca urmare a dezechilibrelor înregistrate
de furnizorii consumatorilor captivi;
CT este costul
serviciului de transport aferent energiei destinate consumatorilor captivi;
Css este costul
serviciilor de sistem aferente energiei destinate consumatorilor captivi;
CDP este
costul serviciului de decontare piaţă aferent energiei destinate consumatorilor
captivi;
CD este costul
serviciului de distribuţie aferent energiei destinate consumatorilor captivi;
CF sunt costurile de furnizare aferente vânzării energiei electrice la consumatorii captivi;
Preţul mediu de achiziţie a energiei electrice este:
pA = _CA_
(lei/MWh)
Ecc
8. Veniturile realizate de furnizor
8.1. Venitul realizat de furnizor Vcc poate fi scris ca sumă a veniturilor realizate pe fiecare nivel
detensiune:
8.2. Venitul realizat de furnizor este egal cu suma
dintre costul energiei livrate consumatorilor captivi, diferenţa care trebuie
recuperată sau scăzută faţă de perioada anterioară AB
şi profitul reglementat PF:
VCC=Ccc + ΔB + PF (lei)
8.3. Preţurile medii de revenire ale energiilor
furnizate se calculează cu formula generală:
Pmed= _Vcc (lei/MWh)
ECC
8.4. Raportul între preţul mediu de revenire determinat
ca necesar pentru următoarea perioadă de tarifare şi preţul mediu de revenire
realizat în perioada precedentă se utilizează la indexarea grilelor tarifare utilizate pentru consumatorii captivi.
9. Principii de
achiziţie prin contracte reglementate a energiei electrice destinate consumului consumatorilor captivi
9.1. Cantităţile de energie electrică din contractele
reglementate de achiziţie a energiei electrice se stabilesc anual şi se pot
ajusta semestrial, conform reglementărilor în vigoare, asigurând acoperirea
întregului volum necesar vânzării la consumatorii captivi, pe baza prognozei de
consum comunicate autorităţii competente de către
furnizori.
9.2. Contractele reglementate de achiziţie a energiei
electrice cuprind cantităţi orare reglementate pe zile standard. Cantităţile se
pot revizui la solicitarea furnizorului, ca urmare a:
- migrării consumatorilor eligibili (exercitării
dreptului de eligibilitate/renunţarea la exercitarea dreptului de eligibilitate
a consumatorilor care au acest drept);
- diminuării erorilor de prognoză odată cu apropierea
de momentul livrării energiei electrice la consumatori.
9.3. In cazul diminuării cantităţii totale de energie
electrică contractată, furnizorul va solicita producătorilor reducerea
cantităţilor contractate, în ordinea descrescătoare a preţurilor reglementate
de contract. In cazul creşterii cantităţii totale de energie electrică
contractată, furnizorul va solicita producătorilor majorarea cantităţilor contractate, în ordinea crescătoare a
preţurilor reglementate de contract.
9.4. Pentru a intra în vigoare, modificările de
contract solicitate trebuie acceptate de cealaltă parte contractantă.
9.5. In cazul în care
modificarea de cantitate solicitată de furnizor şi neacceptată de niciunul
dintre producătorii cu care furnizorul are contract reglementat de achiziţie de
energie electrică este mai mare sau egală cu 2,5% din cantitatea asigurată pe
contractele reglementate, furnizorul va solicita intervenţia autorităţii
competente. Solicitarea trebuie făcută cu cel puţin 10 zile lucratoare înainte
de începerea perioadei pentru care se solicită modificarea cantităţilor
contractate.
9.6. Modificările de contract convenite bilateral
trebuie efectuate cu cel puţin 24 de ore înainte de ziua de dispecerizare.
9.7. Costurile sau veniturile suplimentare generate
furnizorului prin modificările cantităţilor de energie electrică din
contractele de achiziţie convenite vor fi considerate ex-post la următorul
calcul al tarifelor reglementate pentru consumatorii captivi.
9.8. Este interzisă vânzarea la preţuri negociate
direct cu consumatorii eligibili a unor cantităţi de energie electrică
achiziţionate prin contractele reglementate.
10. Monitorizare şi
penalizări
10.1. Furnizorul 'transmite lunar autorităţii
competente preţurile medii de revenire, pe tipuri de tarife şi niveluri de
tensiune, precum şi alte date de monitorizare solicitate de către aceasta.
10.2. Autoritatea competentă va
aplica furnizorilor penalităţi în cazul identificării unor practici incorecte
în modul de stabilire şi/sau de raportare a datelor pe baza cărora se determină
tarifele la consumatorii captivi.
10.3. Penalităţile pentru practicile incorecte vor
diminua profitul reglementat din activitatea de furnizare la următoarea
revizuire a tarifului.
10.4. Prin practici incorecte se înţelege acel comportament al furnizorului care contribuie la:
a) costuri cu achiziţionarea energiei electrice ca
urmare a neadaptării cantităţilor de energie electrică contractate la volumul
vânzărilor, în conformitate cu pct. 9, ceea ce a condus la tranzacţii pe piaţa
pentru ziua următoare şi/sau plăţi pentru dezechilibre mai mari de 2,5% din
valoarea energiei achiziţionate pentru consumatorii captivi prin contracte
bilaterale reglementate. Abaterile se consideră pe perioade lunare. Se acceptă
abateri mai mari de 2,5 % în cazurile în care furnizorul face dovada că aceste
abateri se datorează unor variaţii ce nu au putut fi anticipate în timp util
(de exemplu, abateri majore între valorile orare de consum comunicate de consumatorii
captivi cu puteri mai mari de 3 MW şi valorile efectiv consumate de aceştia);
b) alocarea greşită între categoriile de consumatori
(consumatori captivi, pierderi în reţea, consumatori eligibili proprii) a
consumurilor de energie electrică, a costurilor sau a veniturilor rezultate;
c) alocarea greşită între
activităţi (distribuţie şi furnizare) a costurilor sau a veniturilor rezultate;
d) costuri exagerate cu
furnizarea ca urmare a unui management defectuos, inclusiv prin încredinţarea
directă a unor servicii sau achiziţia unor bunuri fără respectarea
reglementărilor privind achiziţiile publice.
11. Dispoziţii finale
şi tranzitorii
11.1. In vederea determinării
grilelor tarifare reglementate la consumatorii captivi, furnizorii vor elabora
şi transmite autorităţii competente propuneri privind structura şi formulele de
stabilire a tarifelor reglementate pe nivele de tensiune aplicabile
consumatorilor captivi, care să respecte principiile din prezenta metodologie.