ORDIN Nr. 1392
din 4 august 2008
privind modificarea si
completarea Normelor metodologice pentru realizarea si raportarea activitatilor
specifice din cadrul Programului national privind evaluarea starii de sanatate
a populatiei in asistenta medicala primara, aprobate prin Ordinul ministrului
santatii publice si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
nr. 994/354/2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 602 din 12 august 2008
Văzând Referatul de aprobare al Agenţiei Naţionale
pentru Programe de Sănătate nr. E.N. 969 din 4 februarie 2008 şi al
directorului general al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. D.G. 551
din 4 februarie 2008,
având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
292/2007 pentru aprobarea programelor naţionale de sănătate în anul 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Ordinului ministrului
sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr. 570/116/2007 pentru aprobarea Normelor tehnice privind implementarea,
evaluarea şi finanţarea programelor naţionale de sănătate, responsabilităţile
în monitorizarea şi controlul acestora, detalierea pe subprograme şi
activităţi, indicatorii specifici, precum şi unităţile sanitare prin care se
derulează acestea în anul 2007, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 281 alin. (2) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare, al art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii publice şi preşedintele Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul
ordin:
Art. I. - Normele metodologice pentru realizarea şi raportarea
activităţilor specifice din cadrul Programului naţional privind evaluarea
stării de sănătate a populaţiei în asistenţa medicală primară, aprobate prin
Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate nr. 994/354/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 409
din 19 iunie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. La capitolul I „Organizarea
programului" punctul 4 „Activităţi în cadrul implementării şi derulării
programului", după litera e) se introduce o nouă literă, litera f), cu
următorul cuprins:
,,f) informarea şi instruirea medicilor de familie
aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate cu privire la
respectarea legislaţiei privind protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date."
2. La capitolul IV „Responsabilităţi
în elaborarea, implementarea şi monitorizarea programului" punctul 4
„Medicii de familie au următoarele responsabilităţi" subpunctul 4.5.3,
litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) de unitatea judeţeană de implementare a
programului, în cazul în care nu există calculator în dotarea cabinetului
medicului de familie, pe baza riscogramelor, inclusiv a rezultatelor examenului
clinic de evaluare a stării de sănătate la copiii cu vârsta cuprinsă între 0-18
ani; validarea se realizează numai de către sau sub supravegherea unui cadru
medical, cu respectarea dispoziţiilor legale referitoare la protecţia
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, urmând ca
după validare riscogramele individuale în format hârtie să fie restituite
medicului de familie;".
3. La capitolul IV „Responsabilităţi
în elaborarea, implementarea şi monitorizarea programului" punctul 4
„Medicii de familie au următoarele responsabilităţi", punctul 4.8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„4.8. întocmesc baza de date cuprinzând persoanele
înscrise pe lista lor, precum şi persoanele care nu
sunt înscrise pe listă şi care solicită efectuarea evaluării stării de sănătate
de către medicul respectiv, în conformitate cu cerinţele programului, pe care o
transmit autorităţii de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti,
inclusiv datele medicale rezultate din evaluare, cu respectarea dispoziţiilor
legale referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor
cu caracter personal;".
4. La capitolul IV „Responsabilităţi
în elaborarea, implementarea şi monitorizarea programului" punctul 4
„Medicii de familie au următoarele responsabilităţi", punctul 4.10 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„4.10. deţin o bază de date corectă la încheierea
programului, cuprinzând toate datele obţinute pe parcursul derulării programului,
potrivit dispoziţiilor prezentului ordin; datele personale colectate pe
parcursul derulării programului vor fi utilizate exclusiv de cadrele medicale
de la nivelul cabinetului medicului de familie;".
5. La capitolul IV „Responsabilităţi
în elaborarea, implementarea şi monitorizarea programului" punctul 7
„Centrul Naţional pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi
Informatic în Domeniul Sănătăţii", punctul 7.2 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„7.2. asigură, cu respectarea dispoziţiilor legale
referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal, centralizarea bazei de date referitoare la evaluarea stării de sănătate a
populaţiei, validarea şi prelucrarea datelor
colectate."
6. La capitolul IV „Responsabilităţi
în elaborarea, implementarea şi monitorizarea programului" punctul 9
„Unitatea judeţeană de implementare a programului", subpunctul 9.1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„9.1. validează serviciile
medicale efectuate de medicii de familie, în cazul în care nu există calculator
în dotarea cabinetului medicului de familie, pe baza riscogramelor, inclusiv a
rezultatelor examenului clinic de evaluare a stării de sănătate la copiii cu
vârsta cuprinsă între 0-18 ani, în vederea decontării de către casele de
asigurări de sănătate; validarea se realizează numai de către sau sub
supravegherea unui cadru medical, cu respectarea dispoziţiilor legale
referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal, urmând ca după validare riscogramele individuale în format
hârtie să fie restituite medicului de familie;".
7. La capitolul IV „Responsabilităţi
în elaborarea, implementarea şi monitorizarea programului" punctul 9 „Unitatea
judeţeană de implementare a programului", subpunctul 9.3 se abrogă.
8. La capitolul IX „Dispoziţii
finale" se introduce un nou punct, punctul 6, cu următorul cuprins:
„6. Taloanele restituite sau nedistribuite populaţiei
vor fi arhivate în conformitate cu prevederile legale referitoare la
organizarea şi desfăşurarea activităţi arhivistice, urmând ca la expirarea
perioadei de arhivare stabilite în condiţiile legii să se procedeze la
distrugerea acestora."
Art. II. -Agenţia Naţională pentru Programe de Sănătate, direcţiile de
specialitate din Ministerul Sănătăţii Publice, Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate, autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, casele de asigurări de sănătate, precum şi furnizorii de servicii
medicale şi celelalte instituţii implicate vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea