Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 153 din 11 martie 2010

pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea laboratoarelor de analiza si încercari în activitatea de constructii în vederea autorizarii

ACT EMIS DE: INSPECTORATUL DE STAT IN CONSTRUCTII

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 187 din 24 martie 2010



Având în vedere prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 63/2001 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C, aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările ulterioare,

în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2), ale art. 10 alin. (1) şi ale art. 15 din Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005,

în temeiul art. 5 pct. 26, 28 şi 29 şi al art. 18 pct. 1, 2 şi 7 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.378/2009,

inspectorul general de stat al Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C. emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Procedura privind evaluarea laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii în vederea autorizării, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul inspectorului general de stat al Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C nr. 705/2006 pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea laboratoarelor de analiză şi încercări în construcţii în vederea autorizării, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 şi 20 bis din 12 ianuarie 2007, cu modificările ulterioare, se abrogă.

Inspectorul general de stat al Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C,

Edmund-Petru Veress

ANEXĂ

PROCEDURĂ

privind evaluarea laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii în vederea autorizării

CAPITOLUL I

Scop

Art. 1. - Prezenta procedură stabileşte metodologia de evaluare a laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii, în vederea autorizării, în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare, şi ale Regulamentului privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005.

Art. 2. - (1) Aplicarea prezentei proceduri are drept scop realizarea, în mod unitar, a activităţii de autorizare a laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii.

(2) Procedura defineşte cerinţele în baza cărora se evaluează laboratoarele de analize şi încercări în activitatea de construcţii în vederea autorizării, respectiv:

a)  cerinţele privind competenţa tehnică a laboratoarelor în efectuarea analizelor şi încercărilor în activitatea de construcţii, în conformitate cu prevederile legale;

b) nivelul de instruire, formarea profesională şi experienţa în activitatea de laborator necesare pentru exercitarea funcţiei de şef laborator în construcţii;

c) nivelurile de instruire, formarea profesională şi experienţa în activitatea de laborator necesare pentru personalul care execută încercări nedistructive, denumit în prezenta procedură specialist încercări nedistructive.

CAPITOLUL II

Domeniul de aplicare

Art. 3. - Prevederile prezentei proceduri se aplică în vederea autorizării şi supravegherii laboratoarelor care execută analize şi încercări privind controlul calităţii pe parcursul execuţiei lucrărilor de construcţii şi a laboratoarelor care execută analize şi încercări în vederea constatării stării tehnice a construcţiilor existente, necesare în cadrul activităţilor de expertizare tehnică a construcţiilor şi de urmărire a comportării în timp a acestora.

Art. 4. - Sunt exceptate de la prevederile prezentei proceduri laboratoarele de încercări reglementate potrivit dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă a produselor pentru construcţii, republicată, respectiv laboratoarele staţiilor de betoane/agregate/mixturi şi laboratoarele producătorilor de produse pentru construcţii.

CAPITOLUL III

Cadrul legal

Art. 5. - Procedura are la bază următoarele acte normative:

a)  Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare;

b)  Ordonanţa Guvernului nr. 63/2001 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C, aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările ulterioare;

c)  Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România;

d)   Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005;

e)  Cerinţe generale pentru competenta laboratoarelor de încercări şi etalonări - SR EN ISO CEI 17025:2005/AC:2007.

CAPITOLUL IV

Termeni utilizaţi

Art. 6. - In înţelesul prezentei proceduri, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:

a) autorizare - componenta sistemului calităţii în construcţii instituită prin Legea nr. 10/1995, cu modificările ulterioare, prin care sunt recunoscute oficial competenţa tehnică a laboratoarelor de a efectua analize şi încercări specifice activităţii de construcţii şi competenţa legală de a emite, în condiţiile legii, documente pentru atestarea calităţii lucrărilor de construcţii;

b) autorizaţie - certificat de autorizare emis de Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. care atestă autorizarea unui laborator de analize şi încercări în activitatea de construcţii de a efectua analize şi încercări specifice activităţii de construcţii şi competenţa legală de a emite, în condiţiile legii, documente pentru atestarea calităţii lucrărilor de construcţii;

c)   laborator de analize şi încercări în activitatea de construcţii- laborator care execută analize şi încercări privind controlul calităţii pe parcursul execuţiei lucrărilor de construcţii sau în vederea constatării stării tehnice a construcţiilor sau elementelor de construcţii existente, necesare în cadrul activităţilor de expertizare tehnică a construcţiilor şi de urmărire a comportării în timp a acestora, denumit în continuare laborator,

d)  şef laborator în construcţii - persoana cu pregătire şi experienţă tehnică de specialitate, numită prin decizie a conducătorului unităţii deţinătoare a laboratorului, cu responsabilităţi privind funcţionarea acestuia în conformitate cu reglementările tehnice şi legislaţia în vigoare;

e) specialist încercări nedistructive - persoana cu pregătire şi experienţă tehnică de specialitate, cu competenţe privind efectuarea încercărilor nedistructive pe elemente şi structuri de beton sau metal şi competenţe privind semnarea raportului de încercări;

f) laborator gradul I- laborator de terţă parte, funcţionând ca o entitate juridică independentă, imparţială şi nesupusă niciunei presiuni de natură comercială, financiară ori de altă natură, care să poată influenţa rezultatele încercărilor;

g)  laborator gradul II - laborator de secundă parte, care efectuează încercări şi emite rapoarte de încercări conform profilurilor autorizate din Nomenclatorul profilurilor de încercări prevăzut în anexa nr. 6, atât pentru operatorul economic de care aparţine, cât şi pe bază contractuală pentru alte organizaţii;

h) laborator gradul III - laborator de primă parte, care efectuează încercări şi emite rapoarte de încercări conform profilurilor şi încercărilor autorizate din Nomenclatorul profilurilor de încercări prevăzut în anexa nr. 6, pentru operatorul economic de care aparţine;

i) evaluator - inspector de specialitate din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C, membru al comisiei de autorizare desemnat să efectueze evaluarea laboratorului.

CAPITOLUL V

Cerinţe specifice

Art. 7. - Laboratoarele de analize şi încercări în activitatea de construcţii se autorizează de către Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C, pentru profilurile şi încercările solicitate, numai dacă îndeplinesc cerinţele generale de competenţă prevăzute în anexa nr. 1.

Art. 8. - O persoană poate îndeplini funcţia de şef laborator în construcţii dacă îndeplineşte cerinţele de studii, specializare şi experienţă în activitatea de laborator prevăzute în anexa nr. 7 şi dacă este angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată.

Art. 9. - Specialiştii în încercări nedistructive trebuie să îndeplinească cerinţele de studii, specializare şi experienţă în activitatea de laborator prevăzute în anexa nr. 7.

Art. 10. - Personalul laboratorului trebuie să deţină studiile, cunoştinţele tehnice, aptitudinile şi experienţa necesare desfăşurării corecte a activităţilor, cerinţe ce trebuie să fie evaluate ţinându-se cont de domeniul de activitate al laboratorului.

CAPITOLUL VI

Procedura de autorizare

Art. 11. -Autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii se face de către Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C, prin comisiile teritoriale de autorizare constituite la nivelul inspectoratelor teritoriale în construcţii.

Art. 12. - Comisiile teritoriale de autorizare a laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii se constituie şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului de organizarea şi funcţionare a comisiilor de autorizare, aprobat prin ordin al inspectorului general de stat al Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C.

CAPITOLUL VII

Etapele de desfăşurare a procesului de autorizare

Art. 13. - (1) Procesul de autorizare se declanşează prin depunerea de către persoana juridică solicitantă la secretariatul direcţiei judeţene de control în construcţii în jurisdicţia căreia se situează sediul laboratorului a dosarului de autorizare, care trebuie să conţină:

a) fişa de identificare a laboratorului, care va cuprinde şi lista cu profilurile şi încercările pentru care se solicită autorizarea;

b)  copia certificatului de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;

c)  cererea de autorizare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2;

d) chestionarul de informare şi autoevaluare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4;

(2) Documentele menţionate la alin. (1) pot fi transmise şi prin intermediul Punctului de contact unic, denumit în prezenta procedură PCU, imediat ce va deveni funcţional.

Art. 14. - (1) Dosarul prevăzut la art. 13 alin. (1) se analizează din punctul de vedere al conformităţii cu cerinţele prezentei proceduri de către reprezentantul direcţiei judeţene de control în construcţii desemnat în comisia de autorizare, care verifică dacă:

a) cererea de autorizare precizează în mod expres profilurile şi încercările pentru care se solicită autorizarea;

b) informaţiile preliminare furnizate de laboratorul solicitant, prin chestionarul de informare şi autoevaluare, care trebuie să conţină informaţii relevante.

(2) In cazul în care dosarul de autorizare nu respectă prevederile prezentei proceduri, comisia de autorizare informează în scris laboratorul solicitant, în termen de 5 zile de la depunerea acestuia, restituindu-se în acelaşi timp şi dosarul în vederea completării acestuia.

Art. 15. - (1) In situaţia în care, după analizarea dosarului depus în vederea obţinerii autorizării laboratorului, se constată că acesta conţine toate documentele şi informaţiile necesare, prevăzute în mod expres de prezenta procedură, dosarul se transmite comisiei de autorizare.

(2) In termen de 5 zile de la transmiterea dosarului, comisia de autorizare comunică solicitantului data la care va avea loc evaluarea la faţa locului a laboratorului.

(3) Data evaluării la faţa locului se stabileşte în cel mult 30 de zile de la data acceptării dosarului şi înregistrării acestuia în evidenţa comisiei de autorizare.

(4)  Din motive obiective, laboratorul poate solicita comisiei de autorizare modificarea datei de evaluare.

(5)  După efectuarea evaluării laboratorului la faţa locului, inspectorii de specialitate responsabili cu evaluarea laboratorului întocmesc un proces-verbal de evaluare, iar în cazul în care se constată neconformităţi, se stabilesc măsuri de remediere a acestora, de comun acord cu conducerea laboratorului.

(6)   In timpul evaluării laboratorului la faţa locului, se evaluează şi şeful de laborator în construcţii şi, după caz, specialistul în încercări nedistructive.

(7)   Evaluarea cunoştinţelor profesionale ale şefului de laborator în construcţii se va face pe baza unui chestionar scris, care va cuprinde maximum 20 de întrebări tip grilă din domeniul de încercări specific laboratorului, al standardului SR EN ISO CEI 17025: 2005/AC: 2007 şi al legislaţiei în domeniu în vigoare.

(8) Evaluarea cunoştinţelor profesionale ale specialistului în încercări nedistructive se va face pe baza unui chestionar scris, care va cuprinde maximum 10 întrebări tip grilă din domeniul de încercări nedistructive betoane/metal.

(9)   Evaluarea laboratorului se consideră încheiată în momentul confirmării de către inspectorii de specialitate responsabili a remedierii tuturor neconformităţilor constatate.

(10) Comisia de autorizare analizează dacă sunt îndeplinite criteriile de autorizare de către laboratorul solicitant şi întocmeşte un raport de evaluare conform modelului prevăzut la anexa nr. 9, în care se consemnează concluziile evaluării.

(11)  Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. eliberează autorizaţia în cel mult 15 zile de la finalizarea evaluării, pe baza următoarelor documente:

a) fişa de identificare a laboratorului de analize şi încercări în construcţii care solicită autorizarea;

b) cererea de autorizare a laboratorului solicitant, în care se precizează expres profilurile şi încercările pentru care se solicită autorizarea;

c) raportul de evaluare întocmit de comisia de autorizare;

d)  procesul-verbal de evaluare a laboratorului solicitant întocmit de comisia de evaluare;

e) dovada achitării cheltuielilor de autorizare.

(12)  Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. publică pe site-ul oficial lista laboratoarelor de analize şi încercări în construcţii autorizate.

Art. 16. - (1) Pe durata valabilităţii autorizaţiei laboratoarelor, direcţiile judeţene de control în construcţii efectuează la laboratoarele din jurisdicţia acestora inspecţii de supraveghere programate privind menţinerea condiţiilor avute în vedere la autorizare.

(2) Inspecţiile prevăzute la alin. (1) se efectuează cel puţin o dată pe an sau ori de câte ori este necesar, respectiv în cazul unor modificări importante ale criteriilor de autorizare, al unor reclamaţii documentate, ca urmare a concluziilor supravegherii anterioare şi în alte situaţii prin care se constată abateri de la criteriile de autorizare.

(3) Echipa de inspecţie poate fi formată din aceiaşi inspectori de specialitate care au realizat evaluarea laboratorului şi are ca sarcini principale:

a)  verifică laboratorul privind menţinerea standardelor de performanţă declarate şi verificate la autorizarea iniţială;

b) efectuează verificări şi evaluări suplimentare ca urmare a unor reclamaţii dovedite;

c)  raportează comisiei de autorizare rezultatele verificărilor efectuate asupra performanţelor laboratorului şi propune menţinerea, suspendarea sau retragerea autorizaţiei.

(4) Inspecţia de supraveghere se finalizează prin întocmirea unui proces-verbal de evaluare laborator, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5, în care se consemnează dacă sunt menţinute criteriile de autorizare, stadiul rezolvării măsurilor de remediere dispuse la supravegherea anterioară, neconformităţile depistate în cursul supravegherii, alte măsuri de remediere, precum şi alte informaţii necesare.

(5)  Procesele-verbale de inspecţii programate şi orice alte documente referitoare la activitatea laboratorului se arhivează, împreună cu dosarul de autorizare al laboratorului, în cadrul direcţiei judeţene de control în construcţii.

(6)     Comisiile de autorizare analizează activitatea laboratoarelor pe baza proceselor-verbale de evaluare, a sesizărilor şi reclamaţiilor şi a altor informaţii relevante şi stabilesc concluziile cu privire la menţinerea sau, după caz, suspendarea ori retragerea autorizaţiei.

Art. 17. - (1) In cazul în care laboratorul autorizat solicită extinderea profilurilor şi încercărilor autorizate, se vor parcurge aceleaşi etape ca şi la procesul de autorizare, pentru încercările suplimentare.

(2) In situaţia prevăzută la alin. (1) Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C, în termen de 15 zile de la finalizarea evaluării, va emite o nouă autorizaţie, care va cuprinde toate profilurile şi încercările pentru care se solicită extinderea autorizării, pe baza următoarelor documente:

a) fişa de identificare a laboratorului care solicită extinderea profilurilor şi încercărilor autorizate, prevăzută în anexa nr. 3;

b) cererea de autorizare a laboratorului solicitant în care se precizează expres profilurile şi încercările pentru care se solicită extinderea profilurilor şi încercărilor autorizate;

c) raportul de evaluare întocmit de comisia de autorizare;

d)  procesul-verbal de evaluare a laboratorului solicitant întocmit de comisia de evaluare;

e) dovada achitării cheltuielilor de autorizare.

(3)  Inspecţiile de supraveghere/evaluare se vor desfăşura concomitent atât pentru profilurile şi încercările nou-autorizate, cât şi pentru cele autorizate iniţial.

Art. 18. - In cazul în care laboratorul autorizat solicită modificarea autorizaţiei ca urmare a schimbărilor survenite în structura sa din punct de vedere juridic, fără să intervină modificări ale celorlalte condiţii de autorizare, respectiv organizare şi funcţionare, echipamente sau personal, se va proceda astfel:

a)  laboratorul autorizat va notifica direcţia judeţeană de control în construcţii în jurisdicţia căreia se situează sediul laboratorului;

b)  comisia de autorizare va efectua o evaluare care se va încheia cu un raport de evaluare prin care propune modificarea autorizaţiei;

c)  Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. va elibera o nouă autorizaţie în termen de 15 zile de la finalizarea evaluării.

Art. 19. - In cazul în care pe parcursul duratei de valabilitate a autorizaţiei laboratorului se schimbă şeful de laborator în construcţii, se va proceda astfel:

a)  laboratorul autorizat va notifica direcţia judeţeană de control în construcţii în jurisdicţia căreia se situează sediul laboratorului privind decizia de numire a noului şef de laborator în construcţii;

b)  comisia de autorizare va evalua noul şef de laborator în construcţii în termen de 30 de zile de la primirea notificării.

Art. 20. -In situaţia în care nu se îndeplinesc cerinţele de autorizare a laboratorului solicitant, comisia de autorizare a Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C. comunică, printr-o notă scrisă, decizia de respingere a cererii de autorizare, care poate fi contestată în termen de 15 zile de la data comunicării.

Art. 21. - Contestaţiile formulate de către persoanele juridice solicitante cărora li s-a respins cererea de autorizare se primesc la secretariatul direcţiei judeţene de control în construcţii în jurisdicţia căreia se situează sediul laboratorului şi sunt transmise spre analiză comisiei de autorizare, care după reanalizarea tuturor documentelor va dispune, după caz, acordarea, respingerea autorizării sau reevaluarea laboratorului, In cazul în care soluţia comisiei de evaluare este tot de respingere a autorizării, laboratorul solicitant poate formula o nouă cerere de iniţiere a procedurii de autorizare în momentul în care consideră că a îndeplinit condiţiile de autorizare.

Art. 22. - Autorizaţia emisă de Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. are termen de valabilitate nelimitat, titularul autorizaţiei având obligaţia să solicite o dată la 4 ani reînnoirea acesteia, în vederea verificării condiţiei îndeplinirii continue a cerinţelor de autorizare.

Art. 23. - Modelul autorizaţiei este prevăzut în anexa nr. 10.

Art. 24. - (1) Reînnoirea autorizaţiei se face gratuit, la cererea laboratorului, o dată la 4 ani de la emiterea acesteia.

(2) In vederea reînnoirii autorizaţiei, laboratorul solicitant depune la secretariatul direcţiei judeţene de control în construcţii în jurisdicţia căreia îşi desfăşoară activitatea sau electronic prin PCU, cu cel puţin 45 de zile înainte de împlinirea termenului de 4 ani de la data emiterii autorizaţiei, un dosar care trebuie să cuprindă următoarele documente:

a) cererea de reînnoire, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8, în care se menţionează lista profilurilor şi încercărilor în construcţii pentru care se solicită reînnoirea autorizaţiei, laboratorul putând solicita autorizarea şi pentru alte profiluri şi încercări decât cel/cele deja autorizat/autorizate. In acest caz, în cererea de autorizare se vor identifica separat lista cu profilurile şi încercările deja autorizate pentru care se solicita reînnoirea acesteia şi lista cu profilurile şi încercările noi pentru care se solicita autorizarea;

b) fişa de identificare a laboratorului;

c)  autorizaţia/autorizaţiile şi anexele la aceasta/acestea ale laboratorului, în original;

d)  notificarea privind orice modificare a datelor cuprinse în fişele de prezentare cu privire la structura de personal, aparatura de măsurare, respectarea condiţiilor declarate şi a criteriilor de autorizare, precum şi realizarea acţiunilor corective la termenele-limită cuprinse în procesele-verbale de evaluare.

Art. 25. - (1) Comisiile de autorizare, constituite la nivelul inspectoratelor teritoriale în construcţii, primesc dosarul laboratorului de la echipele de inspecţie constituite în cadrul direcţiilor judeţene de control în construcţii în jurisdicţia cărora îşi desfăşoară activitatea acesta.

(2) In baza documentelor prevăzute la alin. (1), comisiile de autorizare analizează activitatea fiecărui laborator autorizat şi, după consultarea cu echipele de inspecţie, propun reînnoirea autorizaţiei.

(3) In vederea confirmării reînnoirii autorizaţiei şi a reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii autorizate, Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. va aplica pe autorizaţia laboratorului viza de reînnoire şi va emite o nouă anexă care va cuprinde toate profilurile şi încercările pentru care s-a reînnoit autorizaţia.

(4)   Reînnoirea autorizaţiilor se va efectua de către Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. în termen de 15 zile de la finalizarea evaluării, pe baza următoarelor documente:

a) fişa de identificare a laboratorului care solicită reînnoirea;

b)   cererea de reînnoire, cuprinzând lista profilurilor şi încercărilor în construcţii pentru care se solicită reînnoirea autorizaţiei;

c)  autorizaţiile şi anexele la autorizaţiile laboratorului, în original, respectiv autorizaţia cu eventualele modificări şi extinderi ale profilurilor şi încercărilor autorizate iniţial etc;

d) raportul de evaluare întocmit de comisia de autorizare;

e)  procesul-verbal privind concluziile evaluării laboratorului solicitant;

f) dovada achitării cheltuielilor de autorizare pentru profilurile şi încercările noi, solicitate prin cerere, în cazul în care la reînnoire se solicită şi extinderea profilurilor şi încercărilor deja autorizate.

Art. 26. - (1) Inspectorul general de stat al Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C. poate dispune sancţiuni laboratoarelor autorizate, la propunerea inspectoratelor teritoriale în construcţii, pe baza referatelor întocmite de direcţiile judeţene de control în construcţii, pentru următoarele motive:

a) neîndeplinirea corespunzătoare a obligaţiilor specifice;

b) abateri de la cerinţele avute în vedere la autorizare;

c) reclamaţii privind abateri dovedite;

d)   documente emise pentru profilurile şi încercările neautorizate.

(2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) ce pot fi dispuse laboratoarelor autorizate sunt următoarele:

a) suspendarea autorizaţiei;

b) retragerea autorizaţiei;

Art. 27. - (1) Suspendarea autorizaţiei pentru unul sau mai multe profiluri şi încercări se realizează în situaţia în care echipele de supraveghere, pe baza declaraţiilor laboratorului, a observaţiilor proprii şi/sau a reclamaţiilor privind abateri dovedite constată că există deficienţe în activitatea acestora, care fac imposibilă efectuarea unor încercări pentru profilurile şi încercările autorizate în condiţiile declarate, propunând suspendarea autorizaţiei până la clarificarea situaţiei.

(2)  Deciziile de suspendare a autorizaţiilor sunt luate de Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C, la propunerea comisiilor de autorizare pe baza rapoartelor întocmite de echipele de supraveghere.

(3) Pe perioada suspendării autorizaţiei, laboratorul nu poate efectua încercări pentru profilurile şi încercările pentru care s-a luat decizia suspendării, determinările efectuate în această perioadă nefiind recunoscute ca valabile.

(4)  După rezolvarea neconformităţilor care au condus la suspendarea autorizaţiei, laboratorul va notifica echipa de supraveghere, care va demara acţiunile necesare pentru o nouă verificare şi va propune, după caz, menţinerea sau ridicarea suspendării.

Art. 28. - (1) Retragerea autorizaţiilor se efectuează în cazul în care echipele de supraveghere constată abateri repetate şi din culpă în funcţionarea laboratoarelor, precum şi în cazul constatării unor neconformităţi care pot influenţa calitatea activităţii acestora, acestea putând propune retragerea autorizaţiilor atât pentru unul, cât şi pentru mai multe sau pentru toate tipurile de profiluri/încercări autorizate.

(2) Retragerea autorizaţiilor se decide de către comisiile de autorizare, în urma propunerilor echipelor de supraveghere constituite la nivelul direcţiilor judeţene de control în construcţii.

(3)  Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. comunică laboratoarelor decizia de retragere a autorizaţiei, menţionându-se acest aspect în Lista laboratoarelor de analize şi încercări în construcţii autorizate.

(4)  Pe perioada retragerii autorizaţiei, laboratorul nu poate efectua încercări recunoscute ca valabile.

(5) In cazul retragerii autorizaţiei laboratorul are obligaţia să predea autorizaţia/autorizaţiile, în original, direcţiei judeţene de control în construcţii în jurisdicţia căreia îşi desfăşoară activitatea. Autorizaţia/autorizaţiile se va/vor reţine atât în cazul retragerii pentru toate profilurile şi încercările solicitate, cât şi în cazul în care se vor restrânge anumite profiluri şi încercări, corespunzător abaterilor constatate. In acest ultim caz autorizaţia se va modifica corespunzător.

Art. 29. - Deciziile de suspendare şi retragere a autorizaţiilor pot fi contestate la Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C în termen de 15 zile de la data comunicării.

Art. 30. - Laboratoarele cărora li s-a retras autorizaţia pot solicita o nouă autorizare reluând procedura de autorizare, după remedierea deficienţelor.

Art. 31. - Eliberarea de rapoarte de analize/încercări de către laboratoare după limitarea, suspendarea sau retragerea autorizaţiei se sancţionează în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 10/1995, cu modificările ulterioare.

Art. 32. - Cheltuielile pentru autorizare sunt în valoare de 200 lei pentru un set de 5 încercări şi se modifică prin ordin al inspectorului general de stat al Inspectoratului de Stat în Construcţii.

CAPITOLUL VIII

Dispoziţii finale

Art. 33. - (1) Laboratoarele autorizate în condiţiile prezentei proceduri se înscriu în „Registrul laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii autorizate", constituit la nivelul Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C. - aparat central.

(2) Autorizaţiile emise de Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. anterior intrării în vigoare a prezentei proceduri îşi menţin valabilitatea până la expirarea termenelor pentru care au fost eliberate, acestea fiind înscrise în „Registrul laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii autorizate", cu respectarea prevederilor prezentei proceduri.

Art. 34. -Autorizaţiile cuprind în anexă lista cu profilurile şi încercările pentru care s-a autorizat laboratorul. Autorizaţiile se supun condiţiei îndeplinirii continue a cerinţelor de autorizare.

Art. 35. - Documentele emise de laboratoare sunt valabile în următoarele condiţii:

a) laboratorul emitent este autorizat, potrivit legii;

b) documentele sunt emise de laborator pentru profilurile şi încercările de competenţă autorizate.

Art. 36. -Autorizarea laboratoarelor nu implică transferul de responsabilităţi de la persoana juridică autorizată la Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. şi nici nu o exonerează pe aceasta de obligaţiile ce îi revin potrivit legii şi prezentei proceduri.

Art. 37. - Urmărirea aplicării şi controlul respectării prevederilor prezentei proceduri se fac de către Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C, prin inspectoratele teritoriale în construcţii şi direcţiile judeţene de control în construcţii.

Art. 38. - Anexele nr. 1-10 fac parte integrantă din prezenta procedură.

ANEXA Nr. 1 la procedură

CERINŢE   GENERALE   DE   COMPETENŢĂ

în vederea autorizării laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii

1.  Exigenţe organizatorice

1.1.  Laboratorul trebuie să dispună de o organizare care să îi permită desfăşurarea activităţii astfel încât rezultatul încercărilor efectuate să nu fie influenţate negativ, sub nicio formă, de eventuale deficienţe din acest domeniu, şi anume:

a) laboratorul trebuie sa aibă o structură juridică bine definită, acesta putând funcţiona ca o entitate juridică sau în cadrul unei entităţi juridice. Laboratorul poate fi structurat în mai multe unităţi tehnice corespunzătoare pofilelor de încercări;

b)   relaţiile de subordonare ale laboratorului în cadrul instituţiei sau operatorului economic în care funcţionează trebuie să fie astfel stabilite încât să nu permită exercitarea de presiuni financiare sau de orice natură care să influenţeze imparţialitatea, integritatea şi credibilitatea activităţii laboratorului. n acest sens laboratorul de Incercări va fi subordonat direct conducătorului instituţiei/operatorului economic respectiv;

c)  laboratorul trebuie să dispună de un regulament de organizare şi funcţionare şi de un sistem de management al calităţii corespunzător domeniului său de activitate;

d) laboratorul va fi organizat astfel încât fiecare persoană să aibă responsabilităţi riguros definite ca arie de desfăşurare şi limite de competenţă; şeful de laborator în construcţii şi personalul tehnic trebuie să aibă autoritatea şi resursele necesare realizării sarcinilor;

e)  remunerarea personalului laboratorului nu trebuie să depindă de rezultatele încercărilor efectuate.

1.2.   Laboratorul trebuie să dispună, în conformitate cu domeniul specific de activitate, de:

a)  documentaţia tehnică în vigoare - standarde, norme tehnice, specificaţii, instrucţiuni etc. - care reglementează condiţiile şi modul de efectuare a încercărilor pentru care solicită autorizarea;

b) legislaţia în vigoare specifică laboratoarelor de încercări în construcţii;

c) SR EN ISO CE117025:2005/AC: 2007 - Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări;

d)  documentele sistemului calităţii aplicabile activităţii de laborator-manual, proceduri, instrucţiuni, planul calităţii etc.

2.  Personal

2.1. Cerinţe generale

a) Laboratorul trebuie să dispună de personal în număr suficient pentru a asigura efectuarea la frecvenţa din reglementări a încercărilor pentru care solicită autorizarea şi pentru asigurarea continuităţii în executarea şi luarea deciziilor, avându-se în vedere şi eventualele evenimente neprevăzute care pot apărea.

b)  Şeful de laborator în construcţii trebuie să fie personal permanent angajat cu normă întreagă de muncă.

c) Personalul trebuie să aibă pregătirea tehnică şi experienţa profesională necesare îndeplinirii atribuţiilor postului pe care îl deţine; să cunoască şi să aplice politica şi procedurile sistemului de management al calităţii aferente activităţii acestuia.

d)   Personalul care execută încercări nedistructive pe elemente şi structuri de beton şi metal trebuie să îndeplinească cerinţele de studii şi experienţă profesională prevăzute în anexa nr. 7.

e)  Laboratorul trebuie să fie condus de un şef de laborator care trebuie să îndeplinească cerinţele de studii şi experienţă profesională cuprinse în anexa nr. 7.

f)  Laboratorul trebuie să aibă toate documentele necesare dovedirii competenţei profesionale a personalului de laborator, respectiv calificare profesională, experienţă profesională, dovezi privind instruirea, certificate de autorizare.

g) Laboratorul trebuie să menţină fişe ale postului pentru tot personalul - şef de laborator, specialist în încercări nedistructive etc, astfel încât fiecare să îşi cunoască atribuţiile, sarcinile, responsabilităţile, nivelurile de decizie şi de competenţă.

h) Laboratorul trebuie să aibă un program anual de instruire a personalului de laborator şi trebuie să constituie dovezi privind realizarea acestuia.

2.2 Evaluarea şefului de laborator în construcţii şi a specialistului în încercări nedistructive se va realiza de către inspectorii de specialitate responsabili cu evaluarea laboratorului în vederea autorizării, la sediul laboratorului, după cum urmează:

a) evaluarea şefului de laborator în construcţii se va efectua pe baza:

- documentelor care atestă îndeplinirea cerinţelor de studii şi experienţă profesională: diplomă de studii, curriculum vitae, carte de muncă, adeverinţe privind instruiri profesionale;

-   unui chestionar scris, cuprinzând maximum 20 de întrebări tip grilă din domeniul de încercări specific laboratorului, al standardului SR EN ISO CEI 17025:2005/AC:2007 şi al legislaţiei în domeniu în vigoare;

b)  evaluarea specialiştilor în încercări nedistructive se va efectua pe baza:

- documentelor care atestă îndeplinirea cerinţelor de studii şi experienţă profesională: diplomă de studii, curriculum vitae, carte de muncă, adeverinţe privind instruiri profesionale;

- unui chestionar scris, cuprinzând maximum 10 întrebări tip grilă din domeniul de încercări nedistructive betoane/metal.

3. Condiţii de spaţiu şi mediu

a)  Laboratorul trebuie să dispună de spaţiul şi utilităţile necesare executării corecte a tuturor activităţilor pentru fiecare profil de încercări autorizat.

b) Spaţiul şi utilităţile de care dispune laboratorul trebuie să asigure condiţiile impuse de reglementările tehnice în vigoare pentru stocarea şi pregătirea probelor supuse încercărilor, înainte şi după încercare, efectuarea încercărilor, înregistrările şi prelucrarea datelor.

c)   Spaţiul şi utilităţile aferente trebuie să garanteze menţinerea permanentă a condiţiilor de igienă, temperatură, umiditate, protecţie împotriva noxelor şi protecţia muncii prevăzute pentru domeniul de activitate al laboratorului, protecţia mediului înconjurător, eliminarea influenţei factorilor externi.

d) Spaţiul destinat activităţii de laborator trebuie să fie astfel dimensionat şi ordonat încât să asigure desfăşurarea corectă a încercărilor, să nu conducă la interferări de fluxuri, să asigure spaţii de arhivare şi depozitarea echipamentelor neconforme etc.

e)  Localul în care îşi desfăşoară activitatea laboratorul trebuie să fie precis şi bine delimitat de eventuale spaţii vecine în care se desfăşoară alte activităţi;

f)  Condiţiile de acces în localul laboratorului trebuie să asigure ţinerea sub control a accesului persoanelor străine în conformitate cu regulile stabilite de conducerea laboratorului, în vederea asigurării confidenţialităţii rezultatelor încercărilor.

g) Laboratorul trebuie să dispună de mobilier corespunzător care să asigure condiţiile din standarde privind efectuarea încercărilor şi pentru asigurarea condiţiilor de păstrare a documentelor în condiţii de confidenţialitate.

4.  Echipamente de măsurare şi încercare

a)   Laboratorul trebuie să dispună de echipamentul de măsurare şi încercare, precum şi de materialele, produsele şi dispozitivele auxiliare necesare efectuării încercărilor pentru care solicită autorizarea, în conformitate cu reglementările tehnice în vigoare.

b)  Gradul de precizie a echipamentelor de măsurare şi încercare trebuie să fie cel puţin cel indicat de standardul sau norma tehnică de încercare.

c)   Echipamentele de măsurare şi încercare utilizate la efectuarea încercărilor trebuie să fie în bună stare de funcţionare, confirmată prin avize de verificare şi etalonarea metrologică la zi, eliberate de organisme sau persoane autorizate legal în acest scop.

In acest sens, laboratorul trebuie să dispună de:

•    programe de întreţinere şi verificare curentă a echipamentelor;

•  program anual de verificare metrologică şi etalonare a echipamentelor;

• set etalonare, în cazul efectuării în cadrul laboratorului a operaţiunilor de etalonare a unor aparate;

• contract de prestări servicii încheiat cu o unitate specializată în verificări metrologice.

d)  Laboratorul trebuie să dispună de un sistem clar şi actualizat permanent de gestionare a echipamentelor de măsurare şi încercare, care să cuprindă:

• evidenţa centralizată a echipamentelor (aparate de măsurare, încercare, dispozitive auxiliare);

• fişe individuale pentru aparatura de încercare, care vor cuprinde următoarele date:

- denumirea aparaturii;

- destinaţia echipamentului;

- producătorul, anul fabricaţiei, tipul, numărul de înregistrare;

- caracteristici tehnice;

- data punerii în funcţiune;

- verificări metrologice necesare: frecvenţă, mod de realizare;

- condiţii speciale de utilizare;

- localizarea în cadrul laboratorului;

- documentele de atestare a efectuării verificărilor metrologice;

- documentele de atestare a unor operaţii de verificare periodică, întreţinere şi reparaţii.

e) Laboratorul trebuie să dispună de o evidenţă completă cu materialele, produsele şi dispozitivele auxiliare (consumabile şi neconsumabile) necesare efectuării încercărilor.

f) Laboratorul trebuie să dispună de un sistem de identificare, evidenţă şi depozitare a aparaturii defecte sau care în urma verificării metrologice nu a primit aviz de utilizare, în aşa fel încât:

• identificarea să fie clară, prin etichetare;

• depozitarea să fie făcută în spaţii special destinate acestui scop.

5.  Raportarea rezultatelor

a)   Laboratorul trebuie să utilizeze pentru înregistrarea rezultatelor încercărilor rapoarte de încercare.

b)   Forma şi conţinutul rapoartelor de încercare vor fi conforme cu prevederile reglementărilor tehnice aplicabile, dacă este cazul.

c)  Rapoartele de încercare trebuie să cuprindă informaţiile cerute de metoda de încercare utilizată, informaţiile cerute de client şi necesare pentru interpretarea rezultatelor.

d)  Rapoartele de încercare trebuie să cuprindă cel puţin informaţiile impuse de SR EN ISO CEI 17025: 2005/AC: 2007, paragraful 5.10.2.

6.  Proceduri de lucru

a)   Laboratorul trebuie să utilizeze pentru efectuarea încercărilor autorizate metode de încercare şi moduri de lucru precizate prin reglementări tehnice.

b)    Laboratorul trebuie să dispună de proceduri şi instrucţiunile de lucru scrise privind eşantionarea şi efectuarea încercărilor.

c)   Instrucţiunile vor reglementa toate aspectele privind executarea încercărilor: caracteristicile probelor supuse încercării, păstrarea şi pregătirea probelor, executarea încercării, înregistrarea şi prelucrarea rezultatelor, buletinul sau raportul de încercare, condiţii de acceptare, echipamente de încercare, măsurarea incertitudinilor, materiale consumabile şi personal responsabil cu efectuarea şi validarea rezultatelor încercărilor.

7. Sisteme de calitate

Laboratorul trebuie să facă dovada instituirii şi implementării unui sistem propriu de asigurare a calităţii corespunzător structurii sale de organizare, cu respectarea prevederilor SR EN ISO CEI 17025: 2005/AC: 2007 şi ISO 9001/2008.

8.  Documente administrative

Laboratorul trebuie să dispună de un sistem bine definit de înregistrare evidenţă şi arhivare a documentelor primite şi emise de laborator, astfel încât:

-  înregistrările să cuprindă toate informaţiile necesare identificării expeditorului şi destinatarului după codificare;

-     să fie asigurată confidenţialitatea conţinutului documentelor, conform hotărârilor conducerii laboratorului;

-  să asigure condiţii sigure de arhivare şi păstrare a documentelor.

ANEXA Nr. 2 la procedură

MODEL

CERERE   DE  AUTORIZARE

LABORATOR   DE  ANALIZE   Şl  ÎNCERCĂRI   ÎN   ACTIVITATEA  DE   CONSTRUCŢII

Autorizare |_| Extindere |_| Modificare |_|

Prin prezenta.........................................................................., reprezentată prin...................................................................., (denumire instituţie) cu sediul în ......................................................................................................, vă solicităm declanşarea procedurii de autorizare  pentru  laboratorul..............................gradul.......

In acest sens vă supunem spre analiză dosarul de autorizare anexat, compus din:

1. fişa de identificare a laboratorului;

2.  lista profilurilor şi încercărilor de laborator pentru care se solicită autorizarea;

3. chestionarul de informare şi autoevaluare prevăzut în anexa nr. 4 la procedură;

4. decizia de numire a şefului de laborator şi, acolo unde este cazul, a specialistului în încercări nedistructive;

5.  copie după acreditarea din partea organismelor naţionale de acreditare din România sau din ţări membre ale Uniunii Europene, dacă este cazul.

Declarăm prin prezenta că am luat cunoştinţă de prevederile reglementărilor tehnice şi legislaţiei în vigoare aplicabile activităţii laboratorului pentru care solicităm autorizarea şi ne angajăm să respectăm prevederile acestor reglementări pe toată perioada de valabilitate a autorizaţiei, în caz contrar suntem de acord cu suspendarea sau retragerea autorizaţiei.

Vă rugăm ca după analizarea dosarului de autorizare, în cazul în care acesta corespunde exigenţelor stabilite pentru autorizare, să propuneţi perioada de efectuare a evaluării la faţa locului a laboratorului.

Conducătorul unităţii,

......................................................

(numele şi prenumele) 

Semnătura

......................................................

L.S

ANEXA Nr. 3 la procedură

FIŞA   DE   IDENTIFICARE  A   LABORATORULUI

Date generale

1.  Date privind instituţia tutelară (laborator independent)

1.1. Denumire:......................................................................................................

1.2. Adresă:..........................................................................................................

1.3. Telefon/Fax:...................................................................................................

1.4. E-mail:.......................................................web:.............................................

1.5. Statut juridic:..................................................................................................

1.6. Cod unic de înregistrare:.................................................................................

1.7. Nr. de ordine la registrul comerţului:...............................................................

1.8. Persoana de conducere delegată pentru reprezentare:....................................

2.  Date privind laboratorul de încercări

2.1. Denumire/grad:..............................................................................................

2.2. Adresă:..........................................................................................................

2.3. Telefon/Fax:...................................................................................................

2.4. Efectiv total personal laborator:.......................................................................

- din care personal tehnic:.......................................................................................

ANEXA Nr. 4 la procedură

UNITATEA...................................

CHESTIONAR

de informare şi autoevaluare

Prezentul chestionar are drept scop prezentarea principalelor date privind laboratorul de încercări în vederea analizării oportunităţii vizitei de evaluare preliminară.

Nr. crt.

Cerinţa evaluată

Rezultatul autoevaluării

Da

Nu

Obs.

A.

Organizare generală

1.

Laboratorul dispune de o organizare care îi permite desfăşurarea activităţii astfel încât să nu se exercite presiuni financiare sau de altă natură care pot influenţa imparţialitatea, integritatea şi credibilitatea activităţii de laborator?

Nr. crt.

Cerinţa evaluată

Rezultatul autoevaluării

Da

Nu

Obs.

2.

Sunt asigurate spaţiile necesare de desfăşurare în bune condiţii a încercărilor? (Se precizează anexa care prezintă planul laboratorului.)

3.

Sunt stabilite atribuţiile, sarcinile, responsabilităţile etc. laboratorului într-un regulament de organizare şi funcţionare al laboratorului sau capitolul din regulamentul de organizare şi funcţionare al instituţiei tutelare?

B.

Resurse umane

4.

Laboratorul dispune de personal astfel încât să asigure atât conducerea, cât şi efectuarea încercărilor pentru care solicită autorizarea cu frecvenţa planificată?   (Se precizează anexa care prezintă lista cu personalul încadrat special pentru laborator - nume, funcţie, calificare; pentru personalul autorizat se completează inclusiv numărul de autorizaţie.)

5.

Personalul angajat la laborator are fişa postului întocmită astfel încât să cuprindă atribuţiile, sarcinile, responsabilităţile, nivelurile de decizie şi de competenţă?

6.

Este desemnat un responsabil cu metrologia în laborator?

7.

Personalul angajat la laborator are cunoştinţele necesare privind legislaţia, standardele, normativele aplicabile activităţii desfăşurate în laborator?

8.

Aveţi un program anual de instruire a personalului din laborator?

C.

Sistemul calităţii

9.

Aveţi implementat un sistem propriu de management al calităţii? (Se precizează anexa care prezintă lista documentelor sistemului de management al calităţii - Manual, proceduri, instrucţiuni, listă care include ediţia/revizia în vigoare; în cazul în care sistemul calităţii este inclus în sistemul instituţii tutelare trebuie să se facă specificaţii clare referitoare la sistemul calităţii aplicabil activităţii de laborator.)

10.

La elaborarea sistemului de management al calităţii s-a avut în vedere respectarea SR EN ISO CEI 17025: 2005/AC: 2007?

11.

Conducerea laboratorului şi-a stabilit politica şi obiectivele în domeniul calităţii?

12.

Documentele sistemului calităţii sunt accesibile personalului din laborator?

13.

Există o procedură pentru gestiunea controlată a înregistrărilor? Procedura defineşte modalitatea de a asigura: uşurinţa identificării, arhivării, regăsirii şi protecţiei înregistrărilor, durata de păstrare şi destinaţia finală?

14.

Există un sistem de tratare a cererilor de ofertă/oferte şi contractelor de încercări pentru a stabili dacă laboratorul are capabilitatea să îndeplinească cerinţele clientului?

15.

Este asigurat controlul subcontractantilorîn activităţile de încercări, în sensul conformării acestora la cerinţele SR EN ISO CEI 17025: 2005/AC: 2007?

16.

Laboratorul are un sistem procedural pentru aprovizionarea, recepţia, depozitarea, identificarea produselor utilizate în laborator ?

17.

Este efectuată evaluarea şi selecţia furnizorilor pe baza capacităţii acestora de a furniza produse conforme cu cerinţele organizaţiei?

18.

Este stabilită procedura de interfaţă cu clientul privind: modul de comunicare, transmiterea rezultatelor încercărilor, reacţia clientului, inclusiv reclamatiile acestuia etc?

19.

Sunt definite, într-o procedură documentată, metodele de control şi responsabilităţile/autoritatea pentru controlul încercărilor/rezultatelor neconforme? (Se va preciza numărul neconformităţilor identificate în ultimele 6 luni.)

20.

Sunt păstrate înregistrări privind acţiunile corective şi preventive rezultate în urma controlului lucrărilor neconforme, auditurilor interne sau externe, analiza efectuată de conducere, feedbackul de la client, inclusiv reclamatiile acestuia?

21.

Aveţi organizat auditul intern al laboratorului? (Notaţi data ultimului audit intern efectuat.)

22.

Se efectuează periodic analiza de către conducere a activităţii de laborator? (Precizaţi intervalul la care se efectuează şi data ultimei analize).

Nr. crt.

Cerinţa evaluată

Rezultatul autoevaluării

Da

Nu

Obs.

D.

Cerinţe tehnice

D.1.

Metode de încercare si etalonare si validarea metodei

23.

Sunt identificate metodele de încercare şi standardele, specificaţiile etc. după care se efectuează încercările?

24.

Se efectuează încercări după metode nestandardizate? Dacă da, precizaţi cine a validat metoda de încercare.

25.

Aveţi proceduri/instrucţiuni de efectuare a tuturor încercărilor pentru care se solicită autorizarea?

26.

Aveţi o listă actualizată privind legislaţia, standardele, normativele etc, aplicabile activităţii de laborator si care sunt în dotarea laboratorului?

D.2.

Echipament pentru încercări, măsură, etalonare

27.

Laboratorul este dotat cu necesarul de echipamente de eşantionare, măsurare şi încercare conforme cu specificaţiile relevante pentru încercările/etalonările respective? Dacă nu, cum procedaţi?

28.

Există proceduri documentate privind identificarea, metode de verificare utilizate, securitatea în manipulare, transportul, depozitarea, utilizarea şi mentenanta planificată a echipamentului?

29.

Este amenajată o zonă din laborator pentru a se depozita echipamentele neconforme? (Se va haşura zona în planul de situaţie al laboratorului.)

30.

Aveţi un sistem de evidenţă al verificărilor metrologice? Dacă da, precizaţi cum este organizat.

E.

Realizarea de încercări

31.

Aveţi stabilite proceduri care descriu selectarea, planul de eşantionare, extragerea şi pregătirea eşantioanelor?

32.

Aveţi un sistem de recepţionare, înregistrare, etichetare, depozitare (înainte şi după încercare)?

33.

După efectuarea încercărilor aveţi o procedură de eliminare a deşeurilor?

34.

Aveţi un plan de control al calităţii întocmit pe tipuri de materiale, faze de control care să includă frecvenţa de efectuare a încercărilor (în cazul laboratoarelor care efectuează încercări pentru operatorul economic de care aparţine)?

35.

Aveţi instituit un sistem de control privind respectarea normelor tehnice privind efectuarea încercărilor? Cine efectuează controlul?

36.

Dar pentru verificarea modului de consemnare în documentele emise? Cine efectuează controlul?

37.

Utilizaţi formulare pentru înscrierea rezultatelor încercărilor?

38.

Formularele/caietele de lucru/fişele de lucru sunt identificate pe fiecare tip de încercare?

39.

Pentru rezultatele încercărilor efectuate de subcontractanţi se emit rapoarte scrise?

40.

Inregistrările tehnice ale rezultatelor încercărilor asigură trasabilitatea încercărilor (identificarea comenzii/contractului, identificarea personalului responsabil pentru eşantionare, pentru efectuarea încercării, pentru înscrierea/calculul rezultatelor)?

NOTĂ:

In rubrica „Observaţii" se notează datele solicitate în chestionar sau se identifică documentele care se anexează şi care confirmă stadiul de realizare a cerinţei evaluate.

Conducătorul unităţii,

.............................................

(numele şi prenumele)

Semnătura

.............................................

L.S.

Data.........................

ANEXA Nr. 5*) la procedură

GUVERNUL ROMÂNIEI

INSPECTORATUL DE STAT ÎN CONSTRUCŢII - I.S.C.

INSPECTORATUL TERITORIAL ÎN CONSTRUCŢII ...................

D.J.C.C........................................../ Mun. Bucureşti..............................

Adresa......................................................................................................

Tel:............; Fax:..............; E-mail:................., www.isc-web.ro

Cont:.......................-Trezoreria...................; Cod fiscal....................

PROCES VERBAL DE EVALUARE LABORATOR ,  Incheiat azi............................

Evaluare în vederea autorizării                                           | Evaluare în vederea menţinerii autorizării

Date de identificare laborator

Proprietar laborator:

Nr. Registrul comerţului:

Adresă proprietar:

CUI societate:

Nr. telefon:

Adresă laborator:

Banca/cod IBAN:

Numele şi prenumele inspectorilor

Nr. legitimate

Numerele de înregistrare de la:

DJCC

Unitatea evaluată

1. Baza legală a inspecţiei:

> Legea nr.10/1995 privind calitatea in construcţii, cu modificările ulterioare

> OG nr.63/2001 privind înfiinţarea inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., aprobată prin Legea nr. 707/03,12,2001, cu modificările şi completările ulterioare

> Regulament privind controlul de statal calităţii în construcţii, aprobat prin H.G. nr.272/1994

>  Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii, aprobat prin H.G. nr. 308/2005.

>   SR EN ISO CEI 17025:2005/AC :2007- Cerinţe generale pentru competenta laboratoarelor de încercări şi etalonări

> Procedura privind evaluarea laboratoarelor de analize şi încercări în construcţii în vederea autorizării

> Reglementări tehnice (regulamente, proceduri, specificaţii, normative, instrucţiuni, ghiduri. metodologii, manuale, etc.)

2. Inspecţia s-a efectuat în prezenţa reprezentanţilor laboratorului:

Numele şi prenumele

Calitatea

Telefon:

3. La inspecţie au mai participat:

Nume şi prenume

Calitatea

4. Stadiul realizării măsurilor constatate anterior

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

5. Controlul documentelor:

Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se aplică), O (observaţii în caz de neconformitate sau completări)

5.1. Autorizaţia laboratorului nr.............../....................

5.14. Program audit intern anul.....

5.2. Autorizaţia de construire a laboratorului nr......../............

5.15. Program verificări metrologice aparatură din laborator anul.....

5.3. Certificat sistem calitate nr.............../....................

5.16, Registru de reclamaţii

5.4. Decizia de numire sef laborator nr.............../....................

5.17. Rapoarte de neconformitate

5.5. Se arhivează corespunzător documentele

5.18. Rapoarte de acţiuni corective/preventive

5.6. Program instruire personal anul.......

5.19, Registrul de evidenţă a aparaturii şi echipamente de laborator

5.7. Decizie numire specialist încercări nedistructive nr........./......

5.20. Comenzi scrise pentru încercările efectuate

5.8. Regulament de organizare şi funcţionare

5.21. Rapoarte şi buletine de încercări

5.9. Fişe post

5.22. Se ţine o evidenţă corespunzătoare a documentelor

5.10. Manual management calitate (propriu/al societăţii tutelare)

5.23. Laboratorul dispune de standarde, normative, legislaţie etc.

5.11. Proceduri generale (sistem & operaţionale)

corespunzătoare activităţii autorizate

5.12. Proceduri de lucru încercări de laborator

5.13. Instrucţiuni utilizare, funcţionare, întreţinere aparatură de

laborator

*) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.

6.Observaţii la pct. 5:

 ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

7. Sistemul de management

Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se aplica), O (observaţii în caz de neconformitate sau completări)

7.1. Documentele sistemului de management sunt aprobate

7.2. Documentele modificate sunt reexaminate şi aprobate

7.3. Documentele sunt identificate si difuzate în ediţia în vigoare la locurile de utilizare

7.4. Documentele perimate şi modul de arhivare al acestora

7.5. Este realizată analiza SMC de către managementul de vârf la intervale planificate pentru a-i asigura continua conformitate, adecvare şi eficacitate

7.6. Inregistrările analizei de management sunt păstrate

7.7 Este realizată anliza cerinţelor privind încercările înaintea emiterii ofertei şi înaintea acceptării contractului / comenzii / modificărilor la contract/comanda

7.8. Este asigurat controlul încercărilor subcontractate

7.9. Este asigurată efectuarea la intervale planifcate de audituri interne pentru a stabili dacă se menţin cerinţele sistemului de management şi Cerinţele SR EN ISO CEI 17025:2005/AC :2007

7.10. Managementul responsabil pe zona auditată, a adoptat acţiuni pentru a elimina neconformităţile detectate şi cauzele acestora

7.11. S-a efectuat verificarea implementării acţiunilor stabilite

8. Observaţii la pct. 7:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

9. Organizare şi dotare:

Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se aplică), 0 (observaţii în caz de neconformitate sau completări)

9.1. Organizarea permite activitatea fără presiuni

9.6. Laboratorul este prevăzut cu utilităţile necesare

9.2. Spaţii corespunzătoare păstrare probe

9.7. Flux de încercări organizat corespunzător

9.3. Spaţii şi dotări corespunzătoare efectuare încercări

9.8. Există aparatura necesară efectuării încercărilor autorizate

9.4. Spaţiu special amenajat cu fişete metalice pentru arhivarea documentelor specifice laboratorului

9.9. Laboratorul foloseşte personal angajat permanent

9.10. Personal tehnic corespunzător profesional şi numeric

9.5. Laboratorul dispune de tot echipamentul de măsură şi încercare precum şi de materialele, produsele şi dispozitivele auxiliare necesare efectuării încercărilor, în conformitate cu reglementările tehnice în vigoare

10. Observaţii la pct. 9:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

11. Verificare aparatură şi dispozitive de măsurare

Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se aplică), O (observaţii în caz de neconformitate sau completări)

11.1. Aparatura este identificată (Registru şi fise de evidenţă)

11.2. Dispozitive de măsurare identificate

11.3. Aparatura şi dispozitivele de măsurare defecte sunt identificate

11.4. Aparatura şi dispozitivele de măsurare defecte sunt izolate

11.5. Gradul de precizie a echipamentelor de măsurare şi încercare este cel puţin cel indicat de standardul sau norma tehnică de încercare

11.6. Se efectuează verificarea metrologică a echipamentelor de măsurare si încercare din laborator

11.7. Se ţine o evidenţă corespunzătoare a verificărilor metrologice a aparaturii din laborator

12.Observaţii lapct. 11:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

13. Diverse

Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se aplică), O (observaţii în caz de neconformitate sau completări)

13.1. A fost dispusă suspendarea autorizaţiei laboratorului

13.2. A fost dispusă retragerea autorizaţiei.

13.3. După remedierea neconformitaţilor care au dus la suspendarea autorizaţiei, reînceperea activităţii s-a efectuat pe baza reconfirmării certificatului de autorizare de către comisia de autorizare.

14. Observaţii la pct. 14:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

15. Alte constatări

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

16 Neconformităti constatate:

Abateri fată de:

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

………………………………………………..

17. Măsuri dispuse

01

CE SANCŢIUNI PREVEDE LEGEA PTR. LAB?

Termen:

Răspunde:

02

Termen:

Răspunde

03

Termen:

Răspunde:

04

Termen:

Răspunde:

Responsabilii desemnaţi în prezentul raport de evaluare, vor prezenta în scris la DJCC modul de aducere la îndeplinire al măsurilor stabilite

TERMEN:

18. Paginile anexate, în număr de......................fac parte integrantă din prezentul proces verbal.

Prezentul raport de evaluare a fost întocmit în........................................exemplare, câte unul pentru fiecare parte semnatară.

SEMNATURI

Din partea DJCC:

Nume

Prenume

Semnătura

Din partea:

Notă :

  In cazul în care spaţiile alocate rubricilor sunt insuficiente, se pot ataşa pagini care devin parte integrantă a raportului de evaluare.

ANEXA Nr. 6 la procedură

NOMENCLATORUL   PROFILURILOR   DE   ÎNCERCĂRI

Nr. crt.

Codul profilului

Denumirea profilului

1

AChA

Analize chimice ape

2

ACS

Analize chimice sol

3

ANCFD

Agregate naturale pentru lucrări de CF, drumuri

4

AR

Armături de rezistenţă; din oţel beton, sârme sau plase sudate

5

AVC

Acustică şi vibraţii în construcţii

6

BBABP

Beton, beton armat, beton precomprimat

7

CAL

Construcţii din aliaje aluminiu

8

CF

Suprastructură CF

9

CL

Construcţii din lemn

10

CO

Construcţii din oţel

11

D

Drumuri

12

Prefabricate

Prefabricate

13

EIC

Echipamente înglobate în construcţii

14

EIBBABPZ

Elemente din beton, beton armat, beton precomprimat, zidărie

15

EP

Elemente de pavaj

16

F

Finisaje

17

Geosintetice

Geosintetice

18

GTF

Geotehnică şi teren de fundare

19

H

Etanşarea rosturilor cu mastic bituminos

20

HITIF

Hidroizolaţii, izolaţii termice, izolaţii fonice

21

IA

Instalaţii de automatizare

22

IAE

Instalaţii şi aparatele electrice

23

ICF

Instalaţii de contact, semnalizare, centralizare bloc, instalaţii de automatizare pentru CF

24

IDM

Incercări distructive metal

25

IDL

Incercări distructive lemn

26

IDN

Incercări distructive nemetale

27

IEXC

Incercări pentru expertizarea construcţiilor

28

IF

Instalaţii frigorifice

29

IGN

Instalaţii de gaze combustibile naturale

30

II

Instalaţii de încălzire

31

INN

Incercări nedistructive nemetale

32

Incercări accelerate ale sistemelor rutiere

Incercări accelerate ale sistemelor rutiere

33

Incercări polietilenă

Incercări polietilenă

34

Incercări pe modele şi prototipuri în laborator

Incercări pe modele şi prototipuri în laborator

35

Incercări produse ceramice

Incercări produse ceramice

36

INM

Incercări nedistructive metal

37

IS

Instalaţii sanitare

38

IVC

Instalaţii de ventilaţie şi climatizare

39

LINJ

Lucrări de injectare

40

LT

Lucrări de telecomunicaţii

Nr. crt.

Codul profilului

Denumirea profilului

41

Materiale pentru învelitori

Materiale pentru învelitori

42

Materiale pentru produse ceramice

Materiale pentru produse ceramice

43

MBM

Materiale pentru betoane şi mortare

44

MD

Materiale pentru drumuri

45

MNB

Materiale pentru noroi bentonitic

46

MP

Materiale de protecţie contra agenţilor corozivi

47

MTZ

Mortare pentru tencuieli şi zidării

48

PC

Protecţie catodică

49

PCI

Protecţie contra incendiilor

50

PPC

Produse polimerice pentru construcţii

51

Produse finite

Produse finite

52

Produse petroliere

Produse petroliere

53

Profil chimic

Profil chimic

54

Siguranţa circulaţiei

Siguranţa clientului

55

SP

Suduri polietilenă

56

VNCEC

Verificări nedistructive şi ale comportării în exploatare a construcţiilor

57

ZP

Zidărie şi pereţi

ANEXA Nr. 7 la procedură

Cerinţe de studii şi experienţă profesională pentru evaluarea personalului

Şef laborator în construcţii                                                                                                                                 Tabelul 1.1

Gradul laboratorului

Cerinţe de calificare

Studii

Vechimea în activitatea de laborator

III

Tehnician - specializarea construcţii

Studii de scurtă durată/Subinginer - specializarea:

•  Construcţii civile, industriale şi agricole; Căi ferate, drumuri şi poduri; Amenajări şi construcţii hidrotehnice; Imbunătăţiri funciare; Instalaţii; Inginerie civilă

• Chimie (materiale de construcţii)

•Alte specializări - conform domeniului de activitate al laboratorului (energetică şi electrotehnică,

tehnologia sudurii etc.)

Studii de lungă durată - specializarea:

•  Construcţii civile, industriale şi agricole; Căi ferate, drumuri şi poduri; Amenajări şi construcţii hidrotehnice; Imbunătăţiri funciare; Instalaţii, Inginerie civilă

• Chimie (materiale de construcţii)

• Alte specializări - conform domeniului de activitate al laboratorului (inginer geolog, energetică şi electrotehnică, tehnologia sudurii etc.)

10 ani

2 ani

1 an

II

Studii de scurtă durată/Subinginer - specializarea:

•  Construcţii civile, industriale şi agricole; Căi ferate, drumuri şi poduri; Amenajări şi construcţii hidrotehnice; Imbunătăţiri funciare; Instalaţii; Inginerie civilă

• Chimie (materiale de construcţii)

• Alte specializări - conform domeniului de activitate al laboratorului (inginer geolog, energetică şi electrotehnică, tehnologia sudurii etc.)

Studii de lungă durată - specializarea:

•  Construcţii civile, industriale şi agricole; Căi ferate, drumuri şi poduri; Amenajări şi construcţii hidrotehnice; Imbunătăţiri funciare; Instalaţii; Inginerie civilă

• Chimie (materiale de construcţii)

• Alte specializări - conform domeniului de activitate al laboratorului (inginer geolog, energetică şi electrotehnică, tehnologia sudurii etc.)

5 ani

2 ani

Gradul laboratorului

Cerinţe de calificare

Studii

Vechimea în activitatea de laborator

I

Studii de lungă durată - specializarea:

•  Construcţii civile, industriale şi agricole; Căi ferate, drumuri şi poduri; Amenajări şi construcţii hidrotehnice; Imbunătăţiri funciare; Instalaţii; Inginerie civilă

• Chimie anorganică

• Chimie (materiale de construcţii)

Alte specializări - conform domeniului de activitate al laboratorului (inginer geolog, energetică şi electrotehnică, tehnologia sudurii etc.)

3 ani

Specialist încercări nedistructive                                                                                                     Tabelul 1.2  

                                                                                                                                                

Cerinţe minime de calificare

Vechimea minimă în activitatea de laborator

• studii de lungă durată

Absolvent de facultate tehnică

4 ani

• studii de scurtă durată/subinginer

• curs de instruire în domeniu

• alte documente eliberate de CNCAN, ISCIR (după caz)

ANEXA Nr. 8 la procedură

MODEL

CERERE   DE   REÎNNOIRE

LABORATOR DE ANALIZE Şl ÎNCERCĂRI ÎN ACTIVITATEA DE CONSTRUCŢII

Prin prezenta,..........................................................................................................., (denumirea instituţiei) reprezentată prin.........................................................................., cu sediul în..............................................................................., vă solicităm declanşarea procedurii de reînnoire a autorizării laboratorului................................................................., gradul........

In acest sens vă supunem spre analiză dosarul de autorizare anexat, compus din:

1. fişa de identificare a laboratorului;

2.  lista profilurilor şi încercărilor de laborator pentru care se solicită reînnoirea;

3. notificare privind orice modificare a datelor cuprinse în fişele de prezentare cu privire la structura de personal, aparatura de măsurare, respectarea condiţiilor declarate şi a cerinţelor organismului de autorizare.

Declarăm prin prezenta că am luat cunoştinţă de prevederile reglementărilor tehnice şi ale legislaţiei în vigoare, aplicabile activităţii laboratorului pentru care solicităm reînnoirea autorizării, şi ne angajăm să respectăm prevederile acestor reglementări pe toată perioada de valabilitate a autorizaţiei; în caz contrar, suntem de acord cu suspendarea sau retragerea autorizaţiei.

Vă rugăm ca după analizarea dosarului de reînnoire, în cazul în care acesta corespunde exigenţelor stabilite pentru autorizare, să propuneţi perioada de efectuare a evaluării la faţa locului a laboratorului.

Conducătorul unităţii,

..................................................................

(numele, prenumele şi semnătura)

ANEXA Nr. 9 la procedură

RAPORT   DE   EVALUARE

a laboratorului de analize şi încercări în activitatea de construcţii

Incheiat astăzi,.............

Date de identificare a laboratorului

Instituţia tutelară:

Nr. în registrul comerţului:

CUI al societăţii:

Adresa instituţiei tutelare:

Nr. de telefon:

Nr. de fax:

Adresa laboratorului:

Nr. de telefon laborator:

Nr. de fax laborator:

Baza legală a atestării:

•   Legea  nr.   10/1995  privind  calitatea în  construcţii,  cu modificările ulterioare

• Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii,   republicată,   cu   modificările   şi   completările ulterioare

•   Ordonanţa   Guvernului   nr.   63/2001   privind   înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., aprobată prin Legea nr. 707/2001, cu modificările ulterioare

• Regulamentul privind controlul de stat al calităţii în construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 272/1994

•  Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005

•  Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare

•  SR EN ISO CEI 17025: 2005/AC: 2007 - Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări

•  Procedura privind evaluarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii în vederea autorizării

•  Reglementări tehnice (regulamente, proceduri, specificaţii, normative, instrucţiuni, ghiduri, metodologii, manuale etc.)

Comisia de autorizare este compusă din:

Numele şi prenumele

Preşedinte

Membru

Membru

Secretarul comisiei

In urma analizării dosarului de autorizare de către comisia de autorizare s-au constatat următoarele:

Nr. crt.

Criteriul analizat

DA

NU

1.

Fişa   de   identificare   este   completată   cu   toate   datele   de   identificare   necesare   în   faza   de autorizare/extindere/modificare/reînnoire?

2.

Lista documentelor sistemului de management al calităţii conţine documentele necesare funcţionării sistemului?

3.

Lista profilurilor şi încercărilor de laborator pentru care se solicită autorizarea

4.

Chestionarul de evaluare   s-a   completat conform cerinţelor etapei de autorizare/extindere/modificare/reînnoire?

5.

S-a constatat realizarea tuturor acţiunilor corective stabilite în procesul-verbal rezultat în urma verificărilor efectuate în baza chestionarului de evaluare?

Alte constatări rezultate în urma analizei:

Paginile anexate, în număr de...................., fac parte integrantă din prezentul raport de evaluare.

CONCLUZIA COMISIEI DE AUTORIZARE

In urma analizei documentelor, laboratorul.....................................................................................................................................,

cu sediul în........................................................................................................................................................................ .................,

îndeplineşte/nu îndeplineşte cerinţele de autorizare/extindere/modificare/reînnoire?

Comisia de autorizare

Numele şi prenumele

Semnătura

Preşedinte

Membru

Membru

Secretarul comisiei

Prezentul raport de evaluare a fost întocmit în.............................exemplare.

ANEXA Nr. 10*) la procedură

    

MODELUL  AUTORIZAŢIEI

*) Anexa nr. 10 este reprodusă în facsimil.

VERSO MODEL AUTORIZAŢIE:

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

................................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

................................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul

laboratoarelor de analize şi încercări

în activitatea de construcţii autorizate:

................................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul

laboratoarelor de analize şi încercări în

activitatea de construcţii autorizate:

................................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

................................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

................................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul

laboratoarelor de analize şi încercări

în activitatea de construcţii autorizate:

................................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul

laboratoarelor de analize şi încercări în

activitatea de construcţii autorizate:

................................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

................................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul

laboratoarelor de analize şi încercări

în activitatea de construcţii autorizate:

................................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul

laboratoarelor de analize şi încercări

în activitatea de construcţii autorizate:

................................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul

laboratoarelor de analize şi încercări în

activitatea de construcţii autorizate:

................................................

Ştampila


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 153/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 153 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu