ORDIN Nr. 1548
din 9 noiembrie 2010
privind aprobarea
Metodologiei de evaluare, selectare si de finantare a proiectelor din cadrul
programelor de interes national în domeniul protectiei familiei si a
drepturilor copilului pentru perioada 2010-2012
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 771 din 18 noiembrie 2010
Având în vedere prevederile art. 3 alin. (1) pct. 241
din Hotarârea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea si functionarea
Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale art. 3 alin. (3) din Hotarârea Guvernului nr.
1.007/2010 privind aprobarea programelor de interes national în domeniul
protectiei familiei si a drepturilor copilului pentru perioada 2010-2012,
în baza art. 12 din Hotarârea Guvernului nr. 11/2009, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul muncii, familiei si protectiei sociale emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Metodologia de evaluare, selectare
si de finantare a proiectelor din cadrul programelor de interes national în
domeniul protectiei familiei si a drepturilor copilului pentru perioada
2010-2012, prevazuta în anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia generala protectia copilului va duce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Ioan Nelu Botis
ANEXA
METODOLOGIE
de evaluare, selectare si de finantare a proiectelor
din cadrul programelor de interes national în domeniul protectiei familiei si a
drepturilor copilului pentru perioada 2010-2012
Art. 1. - Directiile generale de asistenta sociala si
protectia copilului pot depune, individual sau în parteneriat cu furnizori
privati de servicii sociale, acreditati în conditiile legii, proiecte, în
vederea obtinerii de finantare în cadrul programelor de interes national în
domeniul protectiei familiei si a drepturilor copilului.
Art. 2. - (1) Finantarea proiectelor prevazute la art. 1
se realizeaza, în conditiile legii, pe baza selectiei publice de proiecte,
organizate de catre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, denumit
în continuare autoritatea finantatoare, cu respectarea principiilor
privind nediscriminarea, tratamentul egal, recunoasterea reciproca,
transparenta, proportionalitatea, eficienta utilizarii fondurilor publice,
asumarea raspunderii.
(2) Etapele procedurii de selectie de proiecte sunt:
a) publicarea anuntului de participare si a ghidurilor
aplicantului specifice fiecarui program de interes national;
b) formularea raspunsurilor la întrebari si solicitari
de clarificari;
c) depunerea propunerilor de proiecte;
d) verificarea conformitatii administrative si a
eligibilitatii;
e) evaluarea propunerilor de proiecte;
f) comunicarea rezultatelor si, dupa caz, a conditiilor
suplimentare solicitate de autoritatea finantatoare în vederea încheierii
conventiilor de finantare;
g) solutionarea eventualelor contestatii; h) încheierea
conventiilor de finantare;
i) publicarea anuntului privind conventiile de finantare
încheiate.
(3) Selectia de proiecte se organizeaza pentru bugetul
total alocat pentru fiecare program de interes national, iar decontarea cheltuielilor
se face în limita sumelor aprobate pentru fiecare an bugetar.
(4) Daca în urma procedurii de selectie de proiecte
organizate nu s-a atribuit integral bugetul aferent programelor de interes
national, autoritatea finantatoare poate relua procedura pâna la contractarea
în totalitate a întregului buget alocat.
(5) In conditiile în care, pe durata implementarii
programelor de interes national, bugetul alocat unui program de interes
national se dovedeste a fi insuficient, autoritatea finantatoare poate aproba
suplimentarea bugetului respectivului program de interes national cu sumele
ramase necontractate din celelalte programe.
Art. 3. - (1) Autoritatea finantatoare va publica
anuntul de participare la procedura de selectie de proiecte în Monitorul Oficial
al României, Partea a VI-a, într-un cotidian central si pe site-ul propriu
(www.mmuncii.ro).
(2) In anuntul de participare va fi mentionata
data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte.
(3) Data-limita pentru depunerea propunerilor de
proiecte va fi de minimum 30 de zile de la data publicarii anuntului de
participare.
(4) Din motive temeinice, autoritatea finantatoare are
dreptul de a reduce numarul de zile prevazut la alin. (3), dar nu la mai putin
de 15 zile de la data publicarii anuntului de participare, cu motivatia
corespunzatoare cuprinsa în anuntul de participare.
Art. 4. - Toti aplicantii trebuie sa îndeplineasca
cerintele prevazute în ghidul aplicantului, specific programului de interes
national, pentru care depun propunerile de proiecte.
Art. 5. - (1) Ghidul aplicantului, specific fiecarui
program de interes national, va cuprinde:
a) informatii generale privind autoritatea finantatoare;
b) bugetul total alocat programului, durata maxima de
implementare a proiectelor si suma maxima ce poate fi aprobata spre finantare
pentru un proiect;
c) instructiuni privind datele-limita care trebuie
respectate si formalitatile care trebuie îndeplinite;
d) cerintele privind conformitatea administrativa si
eligibilitatea, precum si documentele necesare pentru a demonstra îndeplinirea
acestor cerinte;
e) nivelul cofinantarii aplicantului (aplicant principal
sau partener);
f) instructiuni privind modul de elaborare si de
prezentare a propunerii de proiect;
g) criteriile aplicate pentru evaluarea si selectia
propunerilor de proiecte;
h) modelul-cadru al conventiei de finantare;
i) masurile de asigurare a sustenabilitatii proiectelor.
(2) Ghidul aplicantului, specific fiecarui program de
interes national, se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii finantatoare,
se publica pe site-ul propriu, www.mmuncii.ro, si nu poate fi modificat pe
toata durata de aplicare a procedurii de selectie a propunerilor de proiecte
din cadrul programelor de interes national, cu exceptia completarilor aduse în
conditiile art. 7, precum si a corectarii erorilor materiale.
Art. 6. - (1) Numarul de aplicanti la procedura de
selectie nu este limitat.
(2) In cazul în care numai un aplicant a depus propunere
de proiect, autoritatea finantatoare are dreptul de a proceda la evaluarea
acesteia si, în functie de rezultatul evaluarii, la încheierea conventiei de
finantare.
Art. 7. - (1) Autoritatea finantatoare are obligatia de
a raspunde la întrebarile si solicitarile de clarificari primite din partea
aplicantilor, cu conditia ca acestea sa fie primite cu cel putin 6 zile înainte
de data-limita pentru depunerea propunerilor de proiect.
(2) Raspunsurile autoritatii finantatoare la întrebari
si la solicitarile de clarificari completeaza ghidurile aplicantului, specifice
programelor de interes national, si vor fi publicate pe site-ul propriu cu cel
putin 4 zile înainte de data-limita pentru depunerea propunerilor de proiect.
(3) Autoritatea finantatoare are dreptul de a completa
din proprie initiativa ghidurile aplicantului, în vederea clarificarii unor
aspecte. Autoritatea finantatoare este obligata sa publice orice astfel de
completare pe site-ul propriu, în termenul prevazut la alin. (2).
Art. 8. - Aplicantii vor elabora propunerea de proiect
în concordanta cu cerintele cuprinse în ghidul aplicantului specific, astfel
încât sa asigure furnizarea tuturor informatiilor necesare pentru evaluarea
acesteia.
Art. 9. - Propunerea de proiect si documentele care
atesta îndeplinirea conditiilor prevazute la art. 5 alin. (1) lit. d) si e) se
depun într-un exemplar original si în doua copii la registratura autoritatii
finantatoare pâna la data-limita de depunere a propunerii de proiect prevazuta
în anuntul de participare.
Art. 10. - (1) Componenta nominala a comisiilor de
evaluare si selectie a fiecarui program de interes national, denumite în
continuare comisii, precum si regulamentul de organizare si functionare
a acestora se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii finantatoare.
(2) Propunerile de proiecte depuse vor fi evaluate de
comisiile de evaluare si selectie în termen de cel mult 30 de zile de la
data-limita de depunere.
(3) In cadrul procesului de evaluare si selectie comisiile
pot solicita clarificari de la aplicanti. Acestia sunt obligati sa raspunda în
termen de cel mult 48 de ore de la data solicitarii clarificarilor, cu exceptia
cazului în care comisia, din motive temeinice, stabileste un alt termen.
(4) Departajarea aplicantilor care îndeplinesc
conditiile de conformitate administrativa si eligibilitate se realizeaza în
baza punctajului obtinut, conform criteriilor cuprinse în ghidul aplicantului
specific.
(5) Comisiile întocmesc raportul privind procesul de
evaluare si selectie, care cuprinde în mod obligatoriu lista proiectelor pentru
care se propun încheierea conventiilor de finantare si valoarea finantarii,
prin ordonarea descrescatoare a punctajelor obtinute, în limita bugetului
aprobat.
(6) Rezultatul evaluarii si selectiei propunerilor de
proiecte se comunica în scris aplicantilor, în termen de cel mult 5 zile de la
data avizarii listelor cu proiectele declarate câstigatoare de catre
conducatorul institutiei.
Art. 11. - (1) Eventualele contestatii se formuleaza în
scris si se depun la registratura autoritatii finantatoare în cel mult 5 zile
de la data la care aplicantul ia cunostinta despre rezultatul procedurii de
selectie de proiecte. Autoritatea finantatoare va solutiona eventualele
contestatii în cel mult 15 zile de la data expirarii termenului de depunere a
contestatiilor.
(2) Contestatia depusa de un aplicant trebuie sa
respecte conditiile de forma si de fond mentionate în ghidul aplicantului
specific.
(3) Componenta nominala a comisiilor de solutionare a
contestatiilor, precum si regulamentul de organizare si functionare a acestora
se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii finantatoare.
(4) Dupa solutionarea contestatiilor si finalizarea
evaluarii ca urmare a deciziilor comisiilor de solutionare a contestatiilor,
conducatorul autoritatii finantatoare aproba prin ordin listele cuprinzând
proiectele declarate câstigatoare, în vederea încheierii conventiilor de
finantare.
Art. 12. - (1) Finantarea proiectelor se face pe baza de
conventii încheiate între autoritatea finantatoare si aplicantii care au
obtinut finantarea.
(2) Modelul-cadru de conventie de finantare este
prevazut în anexa la ghidul aplicantului specific fiecarui program de interes
national.
Art. 13. - (1) Monitorizarea implementarii proiectelor
din cadrul programelor de interes national se asigura de catre autoritatea
finantatoare, în conformitate cu metodologia de monitorizare aprobata prin
ordin al conducatorului autoritatii finantatoare.
(2) Metodologia de monitorizare include atributiile responsabililor
cu monitorizarea proiectelor finantate prin programele de interes national si
circuitul documentelor în activitatea de monitorizare, precum si procedura de
decontare a cheltuielilor eligibile.
(3) Virarea sumelor prevazute în conventia încheiata în
conditiile art. 12 se va face, la cererea beneficiarilor, pe masura ce acestia
înainteaza rapoartele cu privire la activitatile desfasurate, prevazute în
ghidul aplicantului specific, însotite de documentele justificative, prevazute
în metodologia de monitorizare.
(4) Pe baza documentelor justificative, autoritatea
finantatoare va deconta sumele cheltuite de beneficiar pentru implementarea
proiectului, cu respectarea legislatiei în vigoare în domeniul bugetar.
Art. 14. - (1) Finantarea acordata pentru derularea
proiectelor se sisteaza în cazul în care autoritatea finantatoare constata ca
sumele alocate nu au fost utilizate conform clauzelor prevazute în conventiile
de finantare încheiate.
(2) Autoritatea finantatoare poate cere, în conditiile
în care clauzele contractuale nu au fost respectate de catre beneficiar,
restituirea, partiala sau integrala, a finantarii.
Art. 15. - Pentru programele de urgenta care vizeaza depasirea unor
situatii de criza, determinate fie de calamitati naturale, fie de imposibilitatea
unor autoritati ale administratiei publice locale de a asigura din bugetul
propriu sumele necesare, în vederea asigurarii protectiei si îngrijirii
copiilor, sprijinirii familiilor, precum si, dupa caz, pentru interventii cu
caracter umanitar, autoritatea finantatoare poate sa stabileasca termene mai
mici decât cele prevazute în prezenta metodologie