ORDIN Nr. 175
din 5 februarie 2007
privind aprobarea Manualului
operational pentru activitatea de observare si verificare a atribuirii
contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari
publice si a contractelor de concesiune de servicii - modelul si continutul formularelor
si documentelor utilizate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 124 din 20 februarie 2007
In baza prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 23 din Normele de aplicare
a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare
a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de
achiziţie publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 942/2006,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă metoda de selectare a procedurilor
de achiziţie publică pe baza analizei de risc, în vederea verificării
aspectelor procedurale, potrivit criteriilor prevăzute la art. 9 din Normele de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de
verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor de achiziţie publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
942/2006, prevăzută în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Se aprobă modelul, conţinutul, precum şi
instrucţiunile de completare a formularelor utilizate în activitatea de
verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor de achiziţie publică, prevăzute în anexele care fac parte
integrantă din prezentul ordin, după cum urmează:
a) Fişa de prezentare - anexa nr. 2;
b) Avizul de verificare - anexa nr. 3;
c) Ordinul de serviciu - anexa nr. 4;
d) Declaraţia de imparţialitate şi confidenţialitate
- anexa nr. 5;
e) Declaraţia de conformitate - anexa nr. 6;
f) Nota intermediară - anexa nr. 7;
g) Avizul consultativ - anexa nr. 8;
h) Raportul de activitate - anexa nr. 9.
Art. 3. - Unitatea pentru coordonarea şi verificarea
achiziţiilor publice, denumită în continuare U.C.V.A.P.,
compartimentele de verificare a achiziţiilor
publice din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a
municipiului Bucureşti subordonate U.C.V.A.P., Direcţia generală de investiţii,
achiziţii publice şi servicii interne, precum şi Direcţia generală a
tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
METODA DE SELECTARE
a procedurilor de achiziţie publică pentru
verificarea procedurală
Analiza de risc se efectuează pentru selectarea
procedurilor de achiziţie publică ce vor fi cuprinse în programele de
activitate conform criteriilor precizate la art. 9 din Normele de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a
aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de
achiziţie publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 942/2006.
Pentru efectuarea analizei de risc este utilizată
Metoda matricei globale de apreciere a riscului.
Principalilor factori de risc, prevăzuţi la art. 9 din
normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 942/2006, le-au fost atribuite
ponderi după cum urmează:
a) valoarea estimată a contractului de achiziţie
publică - 60%;
b) tipul şi dimensiunea autorităţii contractante -
10%;
c) sursa de finanţare - 10%;
d) procedura de achiziţie publică utilizată - 10%;
e) istoricul şi experienţa autorităţii contractante în
domeniul achiziţiilor publice - 10%.
Clasificarea fiecărui criteriu
de apreciere se face pe o scară de la 1 la 3 (1 pentru risc mic, 2 pentru risc
mediu şi 3 pentru risc mare).
După evaluarea fiecărui factor de risc analizat, se
procedează la întocmirea matricei globale. Rezultatul obţinut din matricea
globală se încadrează într-o clasă de risc, astfel:
- unui punctaj mai mare sau egal cu 2,50 îi corespunde
un risc mare;
- unui punctaj cuprins între 2,50 şi 1,50 inclusiv îi
corespunde un risc mediu;
- unui punctaj mai mic de 1,50 îi corespunde un risc
mic.
Această împărţire a riscurilor pe clase de risc este
necesară pentru stabilirea procedurilor de atribuire a contractelor de
achiziţie publică ce vor fi selectate pentru verificare.
La întocmirea programului de activitate se va urmări,
în funcţie de personalul disponibil, includerea procedurilor de achiziţie
publică, astfel:
- cele cu risc global mare - în procent de 100%;
- cele cu risc global mediu - în procent de 50 %;
- cele cu risc global mic - în procent de 10%;
- cele cu valoarea estimată mai mare sau egală cu
125.000 euro pentru contractele de furnizare sau de servicii, respectiv mai
mare de 5 milioane euro pentru contractele de lucrări, sunt selectate automat
pentru verificare;
- cele finanţate din fonduri europene - în procent de
100%.
Programul de activitate al Unităţii pentru coordonarea
şi verificarea achiziţiilor publice poate fi completat cu alte proceduri de
achiziţie, în funcţie de priorităţile convenite din cooperarea cu Autoritatea
Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice şi de
solicitările unor instituţii ale statului etc.
Selectarea în vederea verificării procedurilor de
achiziţie publică se va efectua de către Unitatea pentru coordonarea şi
verificarea achiziţiilor publice, iar autorităţile contractante nu pot face
obiecţii cu privire la includerea în programul de activitate.
ANEXA Nr. 2
FIŞĂ DE PREZENTARE
1. Denumirea autorităţii contractante ...................................
2. Obiectul contractului
........................................................
3. Valoarea estimată a contractului
.................... lei, fără TVA, echivalent a .................... euro
4. Tipul şi dimensiunea autorităţii contractante,
respectiv activitatea principală a autorităţii contractante:
Ministere ori alte autorităţi publice
centrale, inclusiv
cele subordonate la nivel |______|
regional sau local
|
Servicii publice centrale
|
|______|
|
Agenţii naţionale
|______|
|
Apărare
|
|______|
|
Autorităţi locale
|______|
|
Ordine publică/ siguranţă naţională
|
|______|
|
Alte instituţii guvernate
|______|
de legea publică
|
Mediu
|
|______|
|
Instituţie europeană/ |______|
organizaţie internaţională
|
Construcţii şi
amenajarea
teritoriului
|
|______|
|
Agent economic |______|
|
Sănătate
|
|______|
|
Alte tipuri de autorităţi
|______|
contractante
|
Economic-financiar
|
|______|
|
|
Protecţie socială
|
|______|
|
Cultură, religie şi activităţi recreative
|
|______|
|
Educaţie
|
|______|
|
Activităţi relevante:
|
|______|
|
- energie
|
|______|
|
- apă
|
|______|
|
- poştă
|
|______|
|
- transport
|
|______|
|
Altele
|
|______|
|
5. Sursa de finanţare:
A. Fonduri europene
|
|_____|
|
B. Fonduri bugetare
|
|_____|
|
C. Credite externe contractate sau garantate de stat
|
|_____|
|
D. Cofinanţare
|
|_____|
|
E. Alte fonduri (se vor menţiona)
|
|_____|
|
6. Procedura de achiziţie publică utilizată:
....................
7. Istoricul şi experienţa autorităţii contractante
în domeniul achiziţiilor publice:
A. Numărul total de proceduri de atribuire a contractelor de
achiziţie publică derulate în ultimii 3 ani
|
|_____|
|
|_____|
|
|_____|
|
B. Numărul total de proceduri de atribuire a contractelor de
achiziţie publică anulate din vina autorităţii contractante în ultimii 3 ani
|
|_____|
|
|_____|
|
|_____|
|
8. Tipul contractului de achiziţie publică:
A. Contract de furnizare
|
|_____|
|
B. Contract de servicii
|
|_____|
|
C. Contract de concesiune de servicii
|
|_____|
|
D. Contract de lucrări
|
|_____|
|
E. Contract de concesiune de lucrări
|
|_____|
|
F. Contract sectorial
|
|_____|
|
Reprezentanţi legali ai autorităţii contractante,
............................................................................
(numele, semnătura şi ştampila)
Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului „Fişă de prezentare”
Fişa de prezentare, semnată de conducătorul autorităţii
contractante şi ştampilată, se întocmeşte şi se transmite Unităţii pentru
coordonarea şi verificarea achiziţiilor publice împreună cu anunţul de
participare sau invitaţia de participare, după caz, în baza art. 10 alin. (2)
din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006
privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de
atribuire a contractelor de achiziţie publică, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 942/2006, la data iniţierii procedurii de atribuire, respectiv
la momentul transmiterii spre publicare a anunţului de participare la Regia
Autonomă „Monitorul Oficial" sau a invitaţiei de participare, după caz.
Este documentul care stă la baza selectării procedurii
în vederea verificării şi cuprinde informaţiile necesare pentru efectuarea
analizei de risc.
Formularul este pus la dispoziţia autorităţilor
contractante de unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice sau
poate fi descărcat de pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice (www.mfinante.ro).
ANEXA Nr. 3
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Unitatea pentru coordonarea şi
verificarea achiziţiilor publice/
Compartimentul de verificare â achiziţiilor publice -
Direcţia Generală a Finanţelor Publice
.....................................
Nr......... din..........................
AVIZ DE VERIFICARE
1. Denumirea autorităţii
contractante
2. Adresa
3. Telefon/Fax/E-mail
4. Codul unic de identificare
5. Reprezentantul legal
6. Procedura de achiziţie publică
Vă înştiinţăm că procedura de achiziţie publică de mai
sus a fost selectată în vederea verificării, în conformitate cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a
aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de
achiziţie publică.
Observatorii desemnaţi sunt:
-.............................................................................................................................
-.............................................................................................................................
Vă rugăm să luaţi măsuri pentru a asigura
observatorilor accesul neîngrădit la toate documentele şi informaţiile legate
de procedura de achiziţie.
Prezentul aviz de verificare constituie şi solicitare
de prezentare, prin punerea la dispoziţie a documentaţiei aferente procedurii
de achiziţie publică în conformitate cu art. 11 alin. (2) din Normele de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de
verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor de achiziţie publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
942/2006.
Prezentul aviz de verificare a fost emis în baza art.
11 din normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 942/2006.
Şeful Unităţii pentru coordonarea şi verificarea
achiziţiilor publice/ Directorul executiv al Direcţiei Generale a Finanţelor
Publice .................,
.............................................................................
(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului „Aviz de verificare"
Reprezintă documentul prin care Unitatea pentru
coordonarea şi verificarea achiziţiilor publice/Direcţia Generală a Finanţelor
Publice ........................ înştiinţează autoritatea contractantă cu
privire la selectarea pentru verificare a procedurii de achiziţie publică iniţiată de aceasta.
Se întocmeşte de către observatorii desemnaţi pentru
efectuarea verificării procedurii de achiziţie publică.
Avizul de verificare se semnează de către şeful
Unităţii pentru coordonarea şi verificarea achiziţiilor publice/ directorul executiv al Direcţiei Generale
a Finanţelor Publice ........................ sau de către o altă persoană
împuternicită în acest sens.
Se întocmeşte în două exemplare, din care:
- exemplarul 1 se transmite autorităţii
contractante conform art. 11 din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale
aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 942/2006, prin poştă cu confirmare de primire sau
prin înmânare directă cu semnătură şi dată de primire pe exemplarul 2;
—
exemplarul 2 se va anexa la Raportul de
activitate.
ANEXA Nr. 4
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Unitatea pentru coordonarea şi
verificarea achiziţiilor publice
Compartimentul de verificare â achiziţiilor publice -
Direcţia Generală a Finanţelor Publice
...................................
ORDIN DE SERVICIU Nr........
Domnul/Doamna
.............................................................................
Este observator desemnat pentru efectuarea verificării
aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractului de
achiziţie publică, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale
aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică.
La autoritatea contractantă:
.................................................................................
Codul unic de identificare:
..................................................................................
Sediul: ........................................................................................................................................................................ ..............................................
Procedura de achiziţie publică ...................................................,
contract ...............................................................
Se legitimează cu legitimaţia
nr...........................................................................
Şeful Unităţii pentru coordonarea şi verificarea
achiziţiilor publice/ Directorul executiv al Direcţiei Generale a Finanţelor
Publice.................,
................................................................................
(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
Data ................................
Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului „Ordin de serviciu"
Reprezintă documentul prin care observatorii sunt
împuterniciţi să îndeplinească funcţia de verificare a aspectelor procedurale,
prin urmărirea modului de atribuire a contractelor de achiziţie publică la
autoritatea contractantă nominalizată.
Ordinul de serviciu se întocmeşte de observatorii
desemnaţi şi se semnează de către şeful Unităţii pentru
coordonarea şi verificarea achiziţiilor publice/directorul
executiv al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice .................................... sau de altă persoană
împuternicită în acest sens.
Se întocmeşte într-un exemplar pentru echipa de
observatori desemnaţi sau pentru fiecare observator desemnat.
ANEXA Nr. 5
DECLARAŢIE
de imparţialitate şi confidenţialitate
Subsemnatul .............................................................., observator desemnat să particip la
verificarea modului de atribuire a contractului de achiziţie publică de ..................................................... prin procedura de
....................................................... organizată de .............................................................,
în temeiul art. 20 din Normele de aplicare a Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor
procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie
publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 942/2006, declar pe propria
răspundere, sub sancţiunea falsului în declaraţii, următoarele:
- sunt familiarizat cu legislaţia aplicabilă
procedurii de achiziţie menţionate mai sus şi îmi voi îndeplini sarcinile cu
responsabilitate şi onestitate;
- sunt independent faţă de toate părţile implicate în
procedura de atribuire, după cunoştinţa mea neexistând nicio împrejurare
trecută sau prezentă care să ridice suspiciuni asupra independenţei mele. In
măsura în care o astfel de împrejurare apare pe parcursul verificărilor
întreprinse, mă oblig să aduc la cunoştinţa Unităţii pentru coordonarea şi
verificarea achiziţiilor publice această împrejurare, solicitând înlocuirea mea
de îndată;
- în momentul desemnării nu am rude sau afini până la
gradul al IV-lea în cadrul autorităţii contractante. In cazul în care această
situaţie apare pe parcursul derulării procedurii de achiziţie publică în cadrul
autorităţii contractante sau a ofertanţilor/solicitanţilor, mă oblig să anunţ
această situaţie imediat ce a apărut;
- aportul meu la întocmirea documentelor la care voi participa
va fi obiectiv şi va respecta pe deplin principiile care stau la baza
atribuirii contractului de achiziţie publică;
- voi păstra confidenţialitatea asupra tuturor
informaţiilor şi documentelor de care iau cunoştinţă în cursul activităţii mele
şi voi folosi informaţiile numai în acest scop;
- informaţiile confidenţiale nu vor fi dezvăluite
niciunei terţe persoane. Dezvăluirea de informaţii confidenţiale către angajaţi
sau experţi din interiorul sau exteriorul Unităţii pentru coordonarea şi verificarea
achiziţiilor publice va putea fi făcută doar cu acordul scris al conducerii
acesteia;
- nu mă voi asocia cu un eventual
ofertant/solicitant în mai sus menţionata procedură de achiziţie publică.
Semnătura Data
.............................
.............................
Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului „Declaraţie de imparţialitate şi confidenţialitate”
Se semnează de personalul Unităţii pentru coordonarea
şi verificarea achiziţiilor publice, precum şi al compartimentelor de
verificare a achiziţiilor publice din cadrul direcţiilor generale ale
finanţelor publice, într-un singur exemplar, imediat după desemnarea ca
observatori la procedura de achiziţie publică pentru verificarea aspectelor
procedurale aferente procesului de atribuire.
Se anexează la Raportul de activitate al procedurii.
ANEXA Nr. 6
DECLARAŢIE DE
CONFORMITATE
Autoritatea contractantă ................................................................................,
certifică prin prezenta că documentaţia de atribuire aferentă procedurii (denumirea autorităţii contractante)
........................................................,
iniţiată pentru achiziţia de .........................................................,
este conformă cu legislaţia în vigoare.
(felul
procedurii) (obiectul achiziţiei publice)
Data
Reprezentantul autorităţii contractante,
.........................
.................................................................
(numele, prenumele şi
semnătura)
Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului „Declaraţie de conformitate”
Se completează de şeful compartimentului intern
specializat în atribuirea contractelor de achiziţie publică, organizat conform
prevederilor pct. II.2.3 din
Planul de acţiune pentru implementarea Strategiei de reformă a sistemului
achiziţiilor publice, cuprins în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
901/2005 privind aprobarea Strategiei de reformă a sistemului achiziţiilor
publice, precum şi a planului de acţiune pentru implementarea acesteia în
perioada 2005-2007.
Este o declaraţie scrisă, de asumare a răspunderii
reprezentantului autorităţii contractante pentru întocmirea caietului de
sarcini.
Se completează la data punerii la dispoziţia
observatorilor desemnaţi a documentaţiei de atribuire şi se comunică împreună
cu aceasta.
ANEXA Nr. 7
NOTĂ INTERMEDIARĂ
Numărul şi data de înregistrare la autoritatea contractantă
|
......................................................................................
|
Denumirea autorităţii contractante
|
......................................................................................
|
Codul unic de identificare
|
......................................................................................
|
Sediul autorităţii contractante
|
......................................................................................
|
Procedura de achiziţie publică
Tipul contractului de achiziţie publică si obiectul acestuia
|
......................................................................................
|
......................................................................................
|
Prezenta notă intermediară s-a încheiat în baza art. 4
alin. (1) lit. e) şi a art. 14 lit. a) din Normele de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor
procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 942/2006, de către .................................................................,
având funcţia de ...................................
............................................. la
Unitatea pentru coordonarea şi verificarea achiziţiilor publice din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice/Compartimentul de verificare a achiziţiilor publice din cadrul
Direcţiei Generale a Finanţelor
Publice .........................
........................................., în
calitate de observatori desemnaţi conform Avizului de verificare nr..................................../................................... şi Ordinului de serviciu
nr...................................../.....................................
1. Descrierea aspectului procedural verificat şi a
abaterilor constatate în aplicarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor
publice:
..........................................................................................................................................
2. Actul normativ încălcat cu precizarea conţinutului
art............. alin........ lit.....:
..........................................................................................................................................
3. Recomandări pentru corectarea abaterii:
..........................................................................................................................................
Netrimiterea în termen de cel mult 3 zile de la
prezenta notă intermediară la Unitatea pentru coordonarea şi verificarea
achiziţiilor publice/Compartimentul de verificare a achiziţiilor publice a
deciziilor*) luate de autoritatea contractantă se sancţionează conform art. 10
alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006.
Numele şi prenumele observatorilor
...............................................................
*) Autoritatea contractantă poate dispune măsuri în
conformitate cu prevederile art. 17 din normele aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 942/2006, asumându-şi întreaga responsabilitate.
Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului „Notă intermediară”
Se completează în baza art. 14 lit. a) din Normele de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de
verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor de achiziţie publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
942/2006, de către observatorii desemnaţi, imediat ce se constată abateri sau
neconformităţi în aplicarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice.
Nota intermediară se întocmeşte în două exemplare care
se înregistrează la autoritatea contractantă de îndată ce a fost constatată o
abatere/neconformitate în aplicarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice
pe parcursul procedurii de atribuire. Un exemplar se depune la autoritatea
contractantă, iar un exemplar se anexează la Raportul de activitate al
procedurii de achiziţie publică verificate.
La pct. 1 observatorul descrie aspectul procedural
verificat, la care s-au constatat abateri, precum şi abaterile în aplicarea
legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
La pct. 2 se va indica actul
normativ încălcat, cu precizarea conţinutului art. ... alin. ... lit. ...
pentru fiecare dintre abaterile prevăzute la pct. 1.
La pct. 3 observatorul va preciza recomandările pentru
corectarea abaterilor semnalate.
Deciziile luate de autoritatea
contractantă se transmit la Unitatea pentru coordonarea şi verificarea
achiziţiilor publice/Compartimentul de verificare a achiziţiilor publice, în
termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea notei
intermediare. In caz contrar, este aplicabilă
sancţiunea prevăzută la art. 10 lit. b) din Ordonanţa de urgentă a Guvernului
nr. 30/2006.
Observatorii răspund de constatările înscrise în notele
intermediare, conform art. 18 alin. (2) din normele aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 942/2006, şi au obligaţia de a urmări măsurile luate de
autoritatea contractantă.
ANEXA Nr. 8
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Unitatea pentru coordonarea şi verificarea achiziţiilor
publice
Compartimentul de verificare a achiziţiilor publice -
Direcţia Generală a Finanţelor Publice
...........................................
AVIZ CONSULTATIV
NR........../....................,
emis în conformitate cu art. 4 lit. d) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor
procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor de achiziţie publică
Procedura de achiziţie publică
Tipul contractului de achiziţie publică
Obiectul contractului de achiziţie publică
|
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
|
Denumirea autorităţii contractante
|
Codul unic de identificare
|
............................................................................................
|
Sediul autorităţii contractante
|
............................................................................................
|
Observatorii desemnaţi
|
............................................................................................
|
Prezentul aviz consultativ s-a emis pe baza notelor
intermediare neremediate înregistrate la autoritatea
contractantă pe parcursul derulării procedurii de atribuire a contractelor de
achiziţii publice, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii.
Nota intermediară neremediată Număr/dată
|
Abateri înregistrate
|
1............................................
2............................................
|
1. Incălcarea art..... alin.....
lit..... din ........................
2.
|
Data .........................
Şef serviciu/compartiment
Unitatea pentru coordonarea şi verificarea
achiziţiilor publice
Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului „Aviz consultativ”
Se completează în baza art. 15 din Normele de aplicare
a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare
a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de
achiziţie publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 942/2006 de către
observatorii desemnaţi, când se constată neconcordanţe în aplicarea legislaţiei
din domeniul achiziţiilor publice.
Conţine notele intermediare cu abaterile constatate şi
neremediate de către autoritatea contractantă.
Observatorii răspund de constatările înscrise în avizul
consultativ, conform art. 18 alin. (2) din normele aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 942/2006.
Avizul consultativ se întocmeşte, de regulă, în 3
exemplare astfel:
- un exemplar se anexează la Raportul de activitate;
- un exemplar se transmite la autoritatea
contractantă în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la stabilirea ofertei
câştigătoare;
- un exemplar se transmite Autorităţii Naţionale
pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice.
In cazul proiectelor finanţate din fonduri europene,
Avizul consultativ se întocmeşte în 4 exemplare, iar un exemplar se transmite
şi autorităţii de management competente.
Avizul consultativ se transmite, după caz, şi organului
ierarhic superior al autorităţii contractante, caz în care se mai întocmeşte un
exemplar.
ANEXA Nr. 9
RAPORT DE ACTIVITATE
încheiat la data de................................
Raportul de activitate se întocmeşte pentru fiecare
procedură de achiziţie publică verificată, după finalizarea activităţii de
observare, şi consemnează principalele constatări, anexând toate notele intermediare,
precum şi Avizul consultativ, dacă este cazul. Acesta se întocmeşte şi în cazul
în care nu se ajunge la semnarea contractului. Raportul de activitate se
înregistrează la structura Unităţii pentru coordonarea şi verificarea
achiziţiilor publice din care fac parte observatorii şi se transmite la
autoritatea contractantă în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea
activităţii de verificare.
Informaţiile din prezentul model de Raport de
activitate constituie cerinţe minime necesare a fi îndeplinite şi va fi adaptat
ţinându-se cont de elementele caracteristice ale procedurii de atribuire la
care se referă.
CAPITOLUL 1
Date privind verificarea aspectelor procedurale
1.1. Informaţii despre observatori
Se vor preciza pentru fiecare observator desemnat: numele şi prenumele, funcţia, numărul legitimaţiei,
structura din care face parte şi numărul/data ordinului de serviciu.
De asemenea, se vor preciza:
- temeiul legal al efectuării verificării
procedurale;
- precizarea obiectului procedurii de achiziţie publică verificate;
- numărul şi data transmiterii Avizului de
verificare;
- întocmirea şi semnarea declaraţiilor de
confidenţialitate şi imparţialitate;
- perioada supusă verificării: de la publicarea
anunţului de participare şi până la finalizarea procedurii de achiziţie
publică.
1.2. Informaţii despre
autoritatea contractantă:
- denumirea autorităţii contractante;
- reprezentantul legal;
- codul unic de identificare;
- sediul şi tipul acesteia;
- istoricul şi experienţa în domeniul achiziţiilor
publice;
- componenţa comisiei de evaluare (juriului) şi actul
de numire.
1.3. Informaţii despre
achiziţia publică:
- programul anual al achiziţiilor publice, cu
indicarea poziţiei achiziţiei publice supuse verificării procedurale;
- denumirea contractului de achiziţie publică;
- codul CPV/CPSA;
- procedura de achiziţie publică aplicată supusă
verificării;
- valoarea estimată a contractului de achiziţie
publică (lei şi euro, fără TVA, la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României din data de ......);
- criteriul de atribuire a contractului de achiziţie
publică;
- sursele de finanţare pentru achiziţia publică în
cauză;
- calendarul procedurii de achiziţie (data
transmiterii spre publicare a anunţului de participare în Monitorul Oficial al
României, Partea a Vl-a, data transmiterii înştiinţării către Unitatea pentru
coordonarea şi verificarea achiziţiilor publice, alte date limită etc.) şi
locul de desfăşurare a verificării.
CAPITOLUL 2
Observaţii
2.1. Observaţii privind legalitatea procedurii
Se va verifica îndeplinirea cumulativă a următoarelor
condiţii:
- produsele/serviciile/lucrările sunt cuprinse în
programul anual al achiziţiilor publice;
- identificarea surselor de finanţare;
- existenţa documentaţiei de
atribuire;
- existenţa notelor justificative întocmite de
autoritatea contractantă, prevăzute de legislaţia în domeniu, după caz.
2.2.
Observaţii privind regulile de publicitate
Se vor verifica:
- existenţa şi conformitatea anunţului de intenţie
publicat în sistemul electronic de achiziţii publice SEAP/Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene şi în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a;
- existenţa şi conformitatea anunţului de participare
publicat în SEAP/Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi în Monitorul Oficial ai României, Partea a VI-a;
- existenţa şi conformitatea invitaţiei de
participare transmise către candidaţi/ofertanţi.
2.3. Observaţii privind
conformitatea documentaţiei de atribuire cu legislaţia aplicabilă în domeniu Se vor verifica:
- fişa de date a achiziţiei;
- tipurile de formulare specifice procedurii;
- caietul de sarcini/documentaţia descriptivă (sub
aspectul respectării principiilor concurenţiale);
- modelul contractului de achiziţie.
2.3.
Observaţii privind respectarea termenelor
prevăzute în legislaţia
aplicabilă în domeniu
Se vor verifica:
- respectarea termenelor privind derularea procedurii;
- asigurarea accesului neîngrădit la informaţii pe
parcursul derulării procedurii.
2.5. Observaţii privind
modul de desfăşurare a şedinţei de deschidere a ofertelor
Se vor verifica:
- existenţa actului administrativ de numire a
comisiei de evaluare;
- existenţa declaraţiilor de confidenţialitate şi
imparţialitate pentru respectarea regulilor de evitare a conflictului de interese;
- respectarea locului, datei şi orei prevăzute în
anunţul de participare pentru depunerea şi deschiderea ofertelor;
- existenţa şi conformitatea garanţiilor de
participare, după caz;
- modul de întocmire a procesului-verbal al şedinţei
de deschidere a ofertelor.
2.6. Observaţii privind
modul de desfăşurare a şedinţelor de evaluare a ofertelor
Se va verifica:
- respectarea regulilor de participare;
- modul de aplicare a criteriilor de calificare şi
selecţie, după caz;
- modul de stabilire a
ofertelor neconforme şi inacceptabile;
- modul de stabilire a ofertelor admisibile;
- modul de respectare a criteriului de atribuire
pentru stabilirea ofertei câştigătoare;
- modul de întocmire a raportului procedurii de
atribuire.
2.7.
Observaţii
privind modul de finalizare a procedurii de atribuire
Se va verifica:
- modul de finalizare a procedurii de atribuire;
- modul de informare a ofertanţilor privind
rezultatul procedurii de atribuire.
Pentru fiecare dintre secţiunile de mai sus,
observatorii vor menţiona, după caz, notele intermediare întocmite şi
înregistrate la autoritatea contractantă, cu descrierea abaterilor constatate,
a recomandărilor pentru remedierea abaterilor, precum si deciziile luate de
autoritatea contractantă conform art. 17 din normele aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 942/2006.
CAPITOLUL 3
Concluzii finale
Se va preciza:
- existenţa contestaţiilor privind procedura de
atribuire;
- dacă observatorii au solicitat preşedintelui
comisiei de evaluare din cadrul autorităţii contractante informaţii
suplimentare scrise, de natură să conducă la lămurirea aspectelor procedurale
legate de derularea procedurii de atribuire;
- că nu au fost ridicate înscrisuri sau alte
documente, cu excepţia celor puse la dispoziţie de autoritatea contractantă;
- dacă a fost emis aviz consultativ;
- dacă observatorii desemnaţi au constatat
contravenţii şi au aplicat sancţiunile contravenţionale prevăzute de Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006.
Raportul de activitate se întocmeşte
în două exemplare, se înregistrează la Unitatea pentru coordonarea şi
verificarea achiziţiilor publice/Compartimentul de verificare a achiziţiilor
publice, iar un exemplar se transmite autorităţii contractante.
Toate informaţiile şi documentele menţionate în
raportul de activitate au fost puse la dispoziţie de autoritatea contractantă.
Anexe:
1. Avizul de verificare şi Ordinul de serviciu;
2. notele intermediare emise şi înregistrate la
autoritatea contractantă pe parcursul derulării procedurii de achiziţie
publică;
3. Avizul consultativ emis în condiţiile constatării
de neconcordanţe în aplicarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice;
4. Declaraţia de imparţialitate şi confidenţialitate.
Observatori desemnaţi,
.................................................................
(numele, prenumele şi semnătura)