ORDIN Nr. 175
din 12 iulie 2006
privind aprobarea
Standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale la domiciliu pentru
persoane adulte cu handicap
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 684 din 9 august 2006
Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
539/2005 pentru aprobarea Nomenclatorului instituţiilor de asistenţă socială şi
a structurii orientative de personal, a Regulamentului-cadru de organizare şi
funcţionare a instituţiilor de asistenţă socială, precum şi a Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 68/2003
privind serviciile sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 4 alin. (1) lit. t) şi al art. 5 alin.
(4) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi
completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele
cu Handicap emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Standardele minime de calitate
pentru serviciile sociale la domiciliu pentru persoane adulte cu handicap,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Standardele minime de calitate prevăzute în
anexă se aplică începând cu data de 1 august 2006.
Art. 3. - Furnizorii de servicii sociale de drept
public şi privat, care desfăşoară activităţi la domiciliu în domeniul
protecţiei persoanelor adulte cu handicap, vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap,
Silviu George Didilescu
ANEXA*)
STANDARDE MINIME DE CALITATE
pentru serviciile sociale la domiciliu pentru
persoane adulte cu handicap
MODUL I Accesarea serviciilor
1. INFORMARE
2. ADMITERE
3. EVALUARE
4. PLANIFICAREA SERVICIILOR
5. CONTRACT DE SERVICII
6. PROGRAMUL ACTIVITĂŢILOR
7. SISTAREA SERVICIILOR
MODUL II Servicii la domiciliu
8. SERVICII DE ÎNGRIJIRE ŞI ASISTENŢĂ
9. SERVICII DE RECUPERARE MEDICALĂ ŞI REABILITARE
10. INTEGRARE/REINTEGRARE SOCIALĂ
11. ÎNGRIJIRI MEDICALE
MODUL III Drepturi - etică
12. CODUL DREPTURILOR BENEFICIARILOR
13. RELAŢIA PERSONALULUI CU BENEFICIARII
MODUL IV Reclamaţii
şi protecţie
14. RECLAMAŢII
15. PROTECŢIE ÎMPOTRIVA ABUZURILOR ŞI NEGLIJĂRII
16. NOTIFICAREA INCIDENTELOR DEOSEBITE
MODUL V Resurse umane
17. STRUCTURA ŞI CALIFICAREA PERSONALULUI
18. SELECŢIA, ANGAJAREA ŞI PROMOVAREA PERSONALULUI
19. PERFECŢIONAREA PERSONALULUI
MODUL VI Organizare
şi administrare
20. CADRUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
21. PERSONAL DE CONDUCERE
22. PLANIFICARE-DEZVOLTARE
23. EVALUARE ŞI CONTROL
24. COMUNICARE INTERNĂ
25. COMUNICARE ŞI PARTENERIAT
26. ÎNREGISTRAREA ŞI ARHIVAREA DATELOR
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
Centrul de servicii sociale la domiciliu pentru
persoane adulte cu handicap este numit
în continuare Centru. Furnizorii de servicii sociale de drept public şi privat
care furnizează servicii sociale la domiciliu pentru persoane adulte cu
handicap sunt numiţi în continuare Furnizor.
I Accesarea serviciilor
Standarde 1-7
INFORMARE
Standard 1
|
Informare
|
Centrul (Furnizorul) deţine şi pune la dispoziţia publicului
materiale informative privind serviciile acordate, inclusiv în forme
accesibile persoanelor cu handicap.
|
Rezultat
|
Populaţia are acces la informaţii privind oferta de servicii a Centrului (Furnizorului).
|
Condiţii minime :
1.1. Centrul (Furnizorul) pune la dispoziţia
beneficiarului, familiei acestuia sau oricărei alte persoane interesate,
materiale informative şi publicitare privind serviciile acordate.
1.2. Pentru o informare
corectă şi completă, Centrul (Furnizorul) editează şi utilizează Ghidul beneficiarului, redactat în
limba română sau, după caz, în limbile minorităţilor naţionale; Ghidul
beneficiarului conţine informaţii accesibile, actualizate la zi, privind
misiunea şi obiectivele Centrului (Furnizorului), resursele, facilităţile,
serviciile, costurile, calificarea personalului, criteriile de eligibilitate a
beneficiarilor, numărul de locuri, termenii-cheie ai contractului de servicii,
procedura de efectuare a reclamaţiilor.
1.3. Centrul (Furnizorul) deţine şi utilizează un Manual de proceduri care cuprinde
toate procedurile aplicate în procesul de furnizare a serviciilor către
beneficiar.
1.4. Ghidul beneficiarului şi Manualul de
proceduri sunt disponibile şi în forme adaptate (scriere Braille, casete
video/audio) pentru persoanele cu handicap senzorial; unde este cazul, există
şi versiuni în limbile minorităţilor naţionale.
1.5. Beneficiarii de servicii sociale la domiciliu
îşi exprimă în scris acordul pentru a fi contactaţi în vederea furnizării de
relaţii despre calitatea serviciilor.
ADMITERE
Standard 2
|
Admitere
|
Centrul (Furnizorul) deţine şi utilizează o procedură privind admiterea
beneficiarilor în procesul de furnizare de
servicii.
|
Rezultat
|
Solicitanţii serviciilor sunt admişi ca beneficiari numai dacă
Centrul (Furnizorul) le poate satisface nevoile specifice individuale.
|
Condiţii minime:
2.1. Centrul (Furnizorul) va accepta noi
beneficiari numai în limita capacităţii sale de a
oferi servicii de calitate, conform prezentelor standarde.
2.2. Procedura de admitere trebuie să precizeze:
actele necesare; criteriile de eligibilitate a beneficiarilor; cine ia decizia
de admitere/respingere; modul în care se consemnează decizia; modalitatea de
contestare a deciziei.
2.3. In vederea admiterii ca beneficiar, dosarul
personal întocmit de solicitant/reprezentantul legal
împreună cu reprezentantul serviciului social local va conţine următoarele
acte: cerere tip; copie de pe actul de identitate; certificat de persoană cu
handicap; recomandare pentru servicii la domiciliu.
EVALUARE
Standard 3
|
Evaluare
|
Centrul (Furnizorul) deţine şi utilizează o procedură privind
evaluarea iniţială/reevaluarea beneficiarilor.
|
Rezultat
|
Beneficiarii sunt admişi în Centru (de Furnizori) şi li se
asigură servicii numai în baza evaluării/reevaluării nevoilor individuale.
|
Condiţii minime:
3.1. Centrul (Furnizorul) efectuează o evaluare
iniţială a fiecărui solicitant, care include: istoricul apariţiei handicapului,
autonomie personală şi stare fizică, greutate şi regim alimentar (inclusiv
preferinţe alimentare), văz, auz, comunicare (limbaj), sănătate bucală
(dentiţie etc), locomoţie, mobilitate generală, continenţă, medicaţie curentă,
sănătate mentală şi cogniţie, preocupări, hobby-uri, nevoi culturale şi
spirituale (religioase), siguranţă personală, riscuri, relaţia cu familia şi
alte contacte sociale, dependenţă de droguri, alcool, tutun etc.
3.2. In baza evaluării iniţiale, Centrul
(Furnizorul) stabileşte serviciile ce vor fi asigurate beneficiarilor.
3.3. Centrul (Furnizorul) efectuează reevaluarea
beneficiarului atunci când apar modificări semnificative ale stării sale
psiho-fizice.
3.4. Evaluarea se efectuează de către o echipă
multidisciplinară formată din minimum trei specialişti din domenii ca:
medicină, asistenţă socială, psihologie, psihopedagogie etc.
3.5. Evaluarea iniţială/reevaluările se efectuează
cu participarea beneficiarului şi, după caz, a reprezentantului său legal.
3.6. Datele privind evaluarea iniţială/reevaluările
sunt înregistrate într-o Fişă de
evaluare individuală
şi păstrate în regim de confidenţialitate, conform legii;
beneficiarul/reprezentantul său legal are acces la aceste date.
PLANIFICAREA SERVICIILOR
Standard 4
|
Planificarea serviciilor
|
Centrul (Furnizorul) asigură fiecărui beneficiar un plan al
serviciilor care îi vor fi acordate.
|
Rezultat
|
Fiecare beneficiar primeşte servicii în baza unei planificări
individuale.
|
Condiţii minime:
4.1. Pentru fiecare
beneficiar se întocmeşte un Plan Individualizat
de Servicii.
4.2. Planul Individualizat de Servicii
stabileşte, în baza evaluării iniţiale/reevaluărilor, serviciile asigurate
beneficiarului precum şi personalul implicat în realizarea planului; Planul
Individualizat de Servicii include următoarele capitole: Program Individualizat de Ingrijire şi,
după caz, un Program Individualizat de Socializare şi un Program Individualizat de Recuperare.
4.3. In cazul în care
beneficiarul necesită şi alte servicii în afara celor asigurate de Centru (Furnizor),
acestea pot fi contractate de la alţi furnizori de servicii din comunitate;
serviciile externalizate pot fi incluse în Planul Individualizat de Servicii şi
prevăzute în contractul de servicii.
4.4. Planul Individualizat de Servicii este
elaborat de o echipă multidisciplinară formată din minimum trei specialişti din
domenii ca: medicină, asistenţă socială, psihologie, kinetoterapie,
psihopedagogie etc.
4.5. Responsabilitatea
coordonării serviciilor incluse în Planul Individualizat de Servicii revine
unui „manager de caz" desemnat din rândul personalului specializat al
Centrului (Furnizorului); un manager de caz poate coordona serviciile pentru
16-20 beneficiari.
4.6. Planul Individualizat de Servicii este
revizuit periodic, la 6 luni, şi oricând este necesar, în funcţie de nevoile
individuale ale beneficiarului.
4.7. Elaborarea şi revizuirea Planului
Individualizat de Servicii se efectuează împreună cu beneficiarul şi/sau cu
reprezentantul legal al acestuia.
4.8. Beneficiarul/reprezentantul său legal
primeşte o copie a Planului Individualizat de Servicii
(în forma iniţială şi ori de câte ori acesta este
revizuit), prezentată într-o
formă accesibilă (tipărită obişnuit sau în Braille, casete video pentru limbaj
mimico-gestual, casete audio etc, după caz).
CONTRACT DE SERVICII
Standard 5
|
Contract de servicii
|
Centrul (Furnizorul) asigură beneficiarului serviciile necesare,
în baza unui contract încheiat în condiţiile legii.
|
Rezultat
|
Fiecare beneficiar deţine un contract de servicii, în baza căruia
i se asigură serviciile necesare.
|
Condiţii minime:
5.1. Contractul de servicii se realizează
conform modelului prevăzut de legislaţia în vigoare; în contract se prevăd, cel
puţin: serviciile acordate, programul serviciilor, plătitorul serviciilor
(beneficiarul/rude ale acestuia/autorităţile locale/casa de sănătate/alţii),
drepturile şi obligaţiile fiecărei părţi, răspunderile în cazul nerespectării
prevederilor contractuale, persoana de contact în caz de urgenţă, alte clauze.
5.2. Contractul stabileşte condiţiile de
reprezentare a beneficiarului în relaţia cu Centrul (Furnizorul).
5.3. Contractul va putea fi modificat ulterior,
conform unor clauze prestabilite.
5.4. Contractul este scris într-o formă
accesibilă beneficiarului şi explicat acestuia într-un mod cât mai clar.
5.5. Beneficiarul/reprezentantul legal primeşte
o copie a contractului de servicii.
PROGRAMUL ACTIVITĂŢILOR
Standard 6
|
Programul activităţilor
|
Centrul (Furnizorul) acordă beneficiarilor servicii conform
unui
program prestabilit.
|
Rezultat
|
Beneficiarii participă la un program de activităţi, desfăşurat
după o programare şi un orar prestabilite, care răspunde nevoilor individuale
evaluate.
|
Condiţii minime:
6.1. Programul şi orarul activităţilor desfăşurate
la domiciliul beneficiarului sunt stabilite de comun acord cu
beneficiarii/reprezentanţii lor legali.
6.2. Programul activităţilor este prevăzut în
contractul de servicii; ori de câte ori se fac modificări ale programului,
acestea fac obiectul unui act adiţional la contract.
6.3. Centrul (Furnizorul) are posibilitatea de a
preveni situaţiile generate de indisponibilitatea personalului (îmbolnăviri ori
alte situaţii) de a se deplasa la domiciliul beneficiarului conform programului
şi orarului prestabilit, prin existenţa unui personal de rezervă.
6.4. In cazurile în care orarul nu poate fi
respectat de către Centru (Furnizor), acesta are obligaţia de a contacta, în
timp util, beneficiarul/reprezentantul acestuia şi de a stabili, de comun
acord, modalitatea de rezolvare a situaţiei.
6.5. La rândul său, beneficiarul are obligaţia de
a anunţa Centrul (Furnizorul) despre orice modificare accidentală de orar pe
care o solicită din motive bine întemeiate (internare, decesul unei rude până
la gradul III etc).
6.6. Centrul (Furnizorul) dispune de mijloace de
comunicare (telefon ori altele) prin care fiecare beneficiar poate comunica, în
timp real, cu personalul.
SISTAREA SERVICIILOR
Standard 7
|
Sistarea serviciilor
|
Centru) (Furnizorul) are şi aplică o procedură privind sistarea
serviciilor.
|
Rezultat
|
Sistarea serviciilor se face în condiţii de siguranţă pentru
beneficiar.
|
Condiţii minime:
7.1. In momentul sistării serviciilor, Centrul
(Furnizorul) întocmeşte, pentru fiecare beneficiar, o Foaie de sistare a serviciilor în care se precizează: data sistării serviciilor, motivele,
persoana de contact care va putea da relaţii despre evoluţia ulterioară a
beneficiarului.
7.2. Pentru fiecare beneficiar, Centrul
(Furnizorul) întocmeşte un dosar care va conţine: Fişa de evaluare/reevaluare,
Planul Individualizat de Servicii şi Foaia de sistare a serviciilor; dosarul se
întocmeşte în trei exemplare, dintre care unul se înmânează, cu semnătură de
primire, beneficiarului/reprezentantului legal sau familiei (după caz), al
doilea se trimite, cu confirmare de primire, serviciului social local, în
vederea monitorizării beneficiarului după sistarea serviciilor, iar al treilea
se păstrează în arhiva Centrului (Furnizorului).
II Servicii la domiciliu
Standard 8
SERVICII DE ÎNGRIJIRE ŞI ASISTENŢĂ
Standard 8
|
Supravegherea şi menţinerea sănătăţii
|
Centrul (Furnizorul) asigură beneficiarilor servicii de îngrijire
şi asistenţă în concordanţă cu misiunea sa şi nevoile beneficiarilor.
|
Rezultat
|
Beneficiarii primesc servicii de îngrijire şi asistenţă în baza
evaluării/reevaluării nevoilor individuale.
|
Condiţii minime:
8.1. Centrul (Furnizorul)
asigură fiecărui beneficiar servicii de îngrijire şi asistenţă la domiciliu
care au în vedere:
a) îngrijire primară:
- ajutor pentru igienă
corporală;
- îmbrăcare şi dezbrăcare; igiena eliminărilor;
- hrănire şi hidratare;
- transfer şi mobilizare;
- deplasare în interior;
- comunicare;
- ajutor pentru prepararea şi livrarea hranei;
- efectuarea de cumpărături;
- activităţi de menaj;
- administrare şi gestionare a bugetului propriu.
b) asistenţă în menţinerea sănătăţii:
- sesizarea medicului de familie ori de câte ori apar
modificări ale stării de sănătate;
- sprijin în administrarea tratamentelor medicale orale
prescrise;
- educaţie pentru sănătate(cunoştinţe minime despre
igienă şi riscuri privind fumatul, drogurile, viaţa sexuală neprotejată etc).
8.2. Centrul (Furnizorul) sprijină accesul
fiecărui beneficiar la asistenţă medicală generală şi de specialitate (medic de
familie, medici specialişti, cabinete etc. în cadrul comunităţii) şi la asistenţă tehnică adecvată (ochelari,
lucrări stomatologice, orteze, proteze etc).
8.3. Centrul (Furnizorul) asigură monitorizarea în
scop preventiv şi terapeutic a stării de sănătate somatică şi psihică a
beneficiarilor.
8.4. Centrul (Furnizorul) realizează, pentru beneficiari, programe de educaţie sanitară (împotriva
fumatului, consumului de băuturi alcoolice şi droguri, sexuală şi contraceptivă
etc.) cu personal calificat propriu ori contractat din comunitate (medic,
psiholog, asistent social etc).
8.5. Personalul Centrului
(Furnizorului) care intră în contact direct cu beneficiarii este obligat saşi
efectueze controale ale stării de sănătate fizică şi psihică (conform
prevederilor legale).
Standard 9
SERVICII DE RECUPERARE MEDICALĂ ŞI REABILITARE
Standard 9
|
Recuperare medicală şi reabilitare
|
Centrul (Furnizorul) asigură fiecărui beneficiar un program de
recuperare medicală şi reabilitare care are ca
finalitate dezvoltarea autonomiei sale personale.
|
Rezultat
|
Beneficiarii desfăşoară activităţi de recuperare medicală şi
reabilitare conform nevoilor şi preferinţelor personale.
|
Condiţii minime:
9.1. Centrul (Furnizorul) asigură activităţi de
recuperare medicală şi reabilitare în baza unui Program
Individualizat de Recuperare care constituie un capitol al Planului Individualizat de
Servicii; Programul Individualizat de Recuperare este elaborat şi revizuit periodic în baza evaluării/reevaluărilor
efectuate pentru fiecare beneficiar.
9.2. Programul Individualizat de Recuperare se
stabileşte de către o echipă multidisciplinară, cu
participarea beneficiarului/reprezentantului şi familiei beneficiarului, după
caz, în baza evaluării/reevaluărilor nevoilor beneficiarului.
9.3. Activităţile de recuperare medicală şi
reabilitare sunt efectuate de specialişti, în funcţie de diagnostic şi de
condiţiile de la domiciliul beneficiarului.
9.4. Programul Individualizat de Recuperare al
fiecărui beneficiar cuprinde în mod necesar activităţi de formare-dezvoltare a
abilităţilor de autoservire şi de îngrijire personală şi auto-gospodărire.
9.5. Structura personalului implicat în
activităţile de recuperare medicală şi reabilitare corespunde nevoilor
beneficiarilor.
9.6. Personalul Centrului (Furnizorului)
încurajează şi sprijină beneficiarii să manifeste iniţiativă, să-şi organizeze
şi să execute, pe cât posibil autonom, acţiuni şi activităţi cotidiene, fiind
luate toate măsurile necesare pentru prevenirea riscurilor.
9.7. Centrul (Furnizorul) va avea permanent în
vedere ca finalitatea activităţilor desfăşurate cu
beneficiarii să fie reintegrarea socială şi profesională.
Standard 10
INTEGRARE/REINTEGRARE SOCIALĂ
Standard 10
|
Integrare/Reintegrare socială
|
Centrul (Furnizorul) asigură beneficiarilor sprijin pentru a
deveni membri activi şi responsabili ai comunităţii de apartenenţă.
|
Rezultat
|
Beneficiarii sunt încurajaţi şi sprijiniţi să menţină o relaţie strânsă cu familia şi
comunitatea locală.
|
Condiţii minime:
10.1. Centrul (Furnizorul) asigură activităţi de
integrare familială şi comunitară în baza unui Program
de Socializare care constituie un capitol al
Planului Individualizat de Servicii; acest program este elaborat şi revizuit
periodic în baza evaluării/reevaluărilor efectuate pentru fiecare beneficiar.
10.2. Activităţile care vizează socializarea, în
funcţie de nevoile individuale ale beneficiarilor, pot fi: informare;
interpretare în limbaj mimico-gestual; consiliere juridică; asistenţă socială;
pregătire pentru viaţă independentă; consiliere pentru adaptarea locuinţei; îndrumare
voca-ţională (sprijin pentru angajare, formare, orientare şi integrare în
muncă); socializare şi petrecerea timpului liber.
10.3. Centrul (Furnizorul) încurajează şi sprijină
beneficiarii să menţină şi să dezvolte relaţia cu familia, reprezentantul legal, prietenii etc.
10.4. Centrul (Furnizorul) informează şi consultă
familiile beneficiarilor atunci când se iau decizii importante în legătură cu
aceştia (evaluarea iniţială/reevaluările, stabilirea Planului Individualizat de
Servicii, drepturi, proceduri etc.).
10.5. Centrul (Furnizorul) asigură, la nevoie,
consiliere şi sprijin psihologic familiilor în vederea integrării/reintegrării
familiale şi comunitare a beneficiarilor.
10.6. Centrul (Furnizorul) asigură informarea
beneficiarilor asupra drepturilor şi obligaţiilor lor în calitate de cetăţeni.
10.7. Centrul (Furnizorul) sprijină beneficiarii să
cunoască şi să utilizeze serviciile comunităţii (poştă şi comunicaţii,
transport, servicii medicale şi de reabilitare, instituţii/servicii culturale
şi sportive etc).
10.8. Centrul (Furnizorul) sprijină beneficiarii să
desfăşoare activităţi de socializare şi petrecere a timpului liber.
Standard 11
ÎNGRIJIRI MEDICALE
Standard 11
|
Ingrijiri medicale
|
Centrul (Furnizorul) acordă beneficiarilor
îngrijiri medicale conform
prevederilor legale.
|
Rezultat
|
Beneficiarilor care au nevoie li se acordă îngrijiri medicale de
către furnizorul de servicii medicale, cu respectarea normelor legale în
vigoare.
|
Condiţii minime:
11.1. Ingrijirile medicale
sunt furnizate pe baza biletelor de recomandare eliberate de medicii
specialişti din unităţile sanitare.
11.2. Ingrijirile medicale au în vedere:
administrarea medicamentelor pe cale orală, respiratorie, tegumente, mucoase,
injecţie intravenoase, injecţie intramusculară, injecţie subcutanată, injecţie
intradermică, perfuzie; îngrijirea plăgilor: escare, stome, arsuri, picior
diabetic, ulceraţii etc.; prevenirea complicaţiilor bolnavilor imobilizaţi la
pat: mobilizare, tapotaj, masaj, urmărirea pacienţilor cu aparat gipsat;
măsurarea glicemiei cu glucometru; sondaj vezical, aplicarea condomului urinar,
pampers; spălaturi, clisme, eliminarea manuală a fecaloamelor; alimentaţia
pacientului cu tulburări de deglutiţie: activă, pasivă şi provocată de sonda
gastrică şi gastrostoma.
11.3. Centrul (Furnizorul) ţine evidenţa serviciilor
medicale furnizate beneficiarului, într-un document special - Fişa
medicală - care
cuprinde cel puţin următoarele: tipul serviciului medical acordat, data şi ora
acordării, durata şi evoluţia stării de sănătate.
11.4. Centrul (Furnizorul) asigură monitorizarea
tuturor schimbărilor privind starea de sănătate a beneficiarilor, spontană sau
ca efect al medicaţiei şi le comunică familiei/medicului de familie/altor
instituţii contractate pentru servicii medicale. In caz de urgenţă medicală, se
anunţă Salvarea.
11.5. In cazul decesului unui beneficiar,
medicamentele acestuia se păstrează până la stabilirea cauzelor decesului.
III Drepturi - etică
Standarde 12 -13
CODUL DREPTURILOR BENEFICIARILOR
Standard 12
|
Codul drepturilor beneficiarilor
|
Centrul (Furnizorul) respectă drepturile beneficiarilor în
procesul de furnizare a serviciilor.
|
Rezultat
|
Beneficiarii sunt trataţi de întregul personal, în procesul de
furnizare a serviciilor, cu respectarea
prevederilor scrise privind drepturile acestora.
|
Condiţii minime:
12.1. Drepturile beneficiarilor sunt prevăzute în Codul drepturilor beneficiarilor.
12.2. Codul drepturilor beneficiarilor le garantează
acestora următoarele drepturi:
(01) de a fi informaţi (ei şi reprezentanţii lor),
cu privire la drepturile şi responsabilităţile în calitate de beneficiari ai
serviciilor Centrului (Furnizorului), de a participa şi de a fi consultaţi cu
privire la toate deciziile care îi privesc;
(02) de a-şi desfăşura activităţile într-un mediu
fizic accesibil, sigur, funcţional şi intim;
(03) de a decide şi a-şi asuma riscurile (direct
sau prin reprezentanţi legali) în toate aspectele vieţii lor şi de a-şi exprima
liber opţiunile;
(04) de a gândi şi acţiona autonom, cu respectarea
drepturilor celorlalţi membri ai comunităţii;
(05) de a fi informaţi cu privire la starea lor de
sănătate;
(06) de a consimţi, prin contract, asupra
serviciilor acordate la domiciliu;
(07) de a beneficia de serviciile menţionate în
contract;
(08) de a li se păstra toate datele personale în
siguranţă şi confidenţialitate; excepţiile de la regulă sunt consemnate în
scris, în acord cu beneficiarii sau cu reprezentanţii lor;
(09) de a nu fi abuzaţi, neglijaţi, abandonaţi sau
pedepsiţi, hărţuiţi sau exploataţi sexual;
(10) de a face sugestii şi reclamaţii fără teamă
de represalii;
(11) de a nu fi exploataţi economic (abuzuri
privind banii, proprietăţile, pretenţii ce depăşesc taxele convenite pentru
servicii etc);
(12) de a nu li se impune restricţii de natură
fizică sau psihică, în afara celor stabilite de medic sau alt personal
calificat şi a celor convenite prin contractul de servicii, regulamentul de
organizare şi funcţionare sau regulamentul de ordine interioară;
(13) de a fi trataţi şi de a avea acces la toate
serviciile sociale, fără discriminare;
(14) de a beneficia de intimitate;
(15) de a-şi manifesta şi exercita liber
orientările şi interesele culturale, etnice,
religioase, sexuale etc, conform legii;
(16) de a-şi dezvolta talentele şi abilităţile; de
a fi sprijiniţi pentru a se angaja în muncă;
(17) de a-şi utiliza aşa cum doresc lucrurile
personale;
(18) de a-şi gestiona aşa cum doresc resursele
financiare, cu excepţia cazurilor de restricţie legală;
(19) de a fi anunţaţi în scris şi de a putea fi
audiaţi cu 28 de zile lucrătoare înainte, dacă vor excluşi de la accesul la
activităţile Centrului (Furnizorului) (cazuri de sistare a serviciilor ori
rezilierea unilaterală a contractului de servicii);
(20) de a fi excluşi de la accesul la servicii
numai:
- din raţiuni de ordin
medical;
- la dorinţa
beneficiarului;
- în cazul în care cerinţele de abilitare/reabilitare
ale beneficiarului depăşesc posibilităţile (Centrului) Furnizorului;
- în cazul pierderii autorizaţiei de funcţionare de
către (Centru) Furnizor.
(21) de a practica cultul religios ales;
(22) de a nu desfăşura activităţi lucrative, în
folosul Centrului (Furnizorului), împotriva voinţei lor;
(23) de a avea acces la toate informaţiile care îi
privesc, deţinute de Centru (Furnizor);
(24) de a se implica şi a participa la toate
deciziile care îi privesc;
(25) de a fi informaţi la
zi, în mod complet şi accesibil (în format clasic sau adaptat), despre politica
şi procedurile Centrului (Furnizorului) şi a-şi putea exprima liber opiniile în
legătură cu acestea;
(26) de a fi informaţi cu privire la toate activităţile
desfăşurate de Centru (Furnizor);
(27) de a fi consultaţi cu privire la serviciile
furnizate (inclusiv dreptul de a refuza unele servicii, în anumite circumstanţe
stabilite prin contractul de servicii);
(28) de a fi trataţi individualizat pentru o
valorizare maximală a potenţialului personal;
(29) de a primi
răspuns la solicitările, opiniile exprimate.
RELAŢIA PERSONALULUI CU BENEFICIARII
Standard 13
|
Relaţia personalului cu beneficiarii
|
Centrul (Furnizorul) deţine şi aplică o procedură privind relaţia
personalului cu beneficiarii, conformă cu normele deontologice şi cu
legislaţia în vigoare.
|
Rezultat
|
Beneficiarii sunt trataţi de întregul personal, în procesul de
furnizare a serviciilor, cu onestitate şi respect.
|
Condiţii minime:
13.1. Personalul cunoaşte şi
respectă Codul drepturilor beneficiarilor.
13.2. Personalul cunoaşte şi respectă procedura
Centrului (Furnizorului) privind relaţia cu beneficiarii.
13.3. Centrul (Furnizorul) informează
beneficiarii/reprezentanţii legali, familiile beneficiarilor asupra procedurii
privind relaţia personalului cu beneficiarii.
13.4. Personalul de specialitate cunoaşte
particularităţile individuale legate de tipul şi gradul de handicap al
beneficiarilor, astfel încât să poată stabili o comunicare şi relaţii adecvate
cu aceştia.
IV Reclamaţii şi protecţie
Standarde 14 -16
RECLAMAŢII
Standard 14
|
Reclamaţii
|
Centrul (Furnizorul) deţine şi aplică o procedură privind
înregistrarea şi rezolvarea sesizărilor/reclamaţiilor.
|
Rezultat
|
Beneficiarii cunosc modalităţile de efectuare a reclamaţiilor;
reclamaţiile sunt soluţionate cu promptitudine şi corectitudine.
|
Condiţii minime:
14.1. Centrul (Furnizorul) informează în scris
beneficiarii/reprezentanţii legali, chiar de la admiterea beneficiarilor,
asupra procedurii privind sesizările şi reclamaţiile: cui se adresează, cum se
face reclamaţia/sesizarea, care sunt termenele de răspuns, cum se răspunde la
sesizare, cine se va ocupa de rezolvarea cazului.
14.2. Centrul (Furnizorul) pune la dispoziţia
beneficiarilor procedura privind efectuarea reclamaţiilor, într-un format şi la
un nivel accesibil, în funcţie de tipul şi gradul de handicap (scriere Braille,
casete audio etc).
PROTECŢIE ÎMPOTRIVA ABUZURILOR ŞI NEGLIJĂRII
Standard 15
|
Protecţie împotriva abuzurilor şi neglijării
|
Centrul (Furnizorul) deţine şi aplică o procedură privind
protecţia beneficiarilor împotriva abuzului (fizic, psihic, sexual, material
sau financiar), neglijării, discriminării, a tratamentului degradant sau
inuman - fapte comise deliberat sau din ignoranţă.
|
Rezultat
|
Beneficiarii sunt protejaţi împotriva abuzului, neglijării sau
tratamentului inuman sau degradant.
|
Condiţii minime:
15.1. Centrul (Furnizorul) asigură informarea
personalului şi beneficiarilor/reprezentanţilor lor legali (prin modalităţi
accesibile, după caz) asupra procedurilor cu privire la prevenirea,
identificarea, semnalarea, evaluarea şi soluţionarea suspiciunilor sau
acuzaţiilor de abuz/neglijenţă asupra beneficiarilor.
15.2. Conducerea Centrului (Furnizorului)
încurajează şi sprijină beneficiarii să sesizeze orice formă de abuz din partea personalului.
15.3. Angajaţii care identifică situaţii de abuz,
neglijare sau exploatare a unui beneficiar, au obligaţia de a înştiinţa imediat
conducerea Centrului (Furnizorului), care ia măsurile conform legii (anunţă,
după caz, salvarea, poliţia, procuratura etc).
15.4. Centrul (Furnizorul) deţine un Registru
privind protecţia împotriva abuzurilor în care personalul responsabilizat consemnează situaţiile sesizate precum
şi măsurile ce au fost luate; acestea sunt consemnate şi în dosarul beneficiarului.
NOTIFICAREA INCIDENTELOR DEOSEBITE
Standard 16
|
Notificarea incidentelor deosebite
|
Centrul (Furnizorul) are şi aplică o procedură de notificare a
incidentelor deosebite, petrecute în procesul de furnizare a serviciilor.
|
Rezultat
|
Familia, reprezentantul legal al
beneficiarului, precum şi alţi factori direct interesaţi, conform legii, sunt
anunţaţi în cel mai scurt timp, asupra incidentelor deosebite, care afectează
siguranţa beneficiarilor.
|
Condiţii minime:
16.1. Conducerea Centrului
(Furnizorului) informează, în scris, factorii direct interesaţi (reprezentantul
legal, familia, poliţia, alte instituţii etc, după caz) în legătură cu toate
incidentele deosebite (petrecute în procesul de furnizare a serviciilor) care
afectează beneficiarii şi verifică faptul că notificarea a fost trimisă în
maximum 24 de ore; notificările efectuate şi măsurile întreprinse pentru
rezolvarea problemelor notificate sunt consemnate de personalul responsabilizat
în dosarul beneficiarului.
16.2. Se notifică cel puţin
următoarele evenimente:
a) decesul unui beneficiar în timpul acordării
serviciilor, inclusiv circumstanţele în care s-a produs;
b) îmbolnăvirile, conform normelor sistemului de
sănătate;
c) răniri sau vătămări importante ori accidente;
d) contravenţii şi infracţiuni;
e) orice acuzaţii privind comportamentul
inadecvat al unui membru al personalului;
f) modificarea accidentală a programului/orarului
activităţilor;
g) orice alte evenimente petrecute în timpul furnizării
serviciilor care afectează siguranţa beneficiarilor ori a personalului.
V Resurse umane
Standarde 17 -19
STRUCTURA ŞI CALIFICAREA PERSONALULUI
Standard 17
|
Structura şi calificarea personalului
|
Centrul (Furnizorul) dispune de o structură de personal in
concordanţă cu misiunea lui, cu nevoile beneficiarilor şi cu normele legale
în vigoare.
|
Rezultat
|
Beneficiarii sunt asistaţi de personal suficient şi competent.
|
Condiţii minime:
17.1. Structura de personal a Centrului
(Furnizorului) asigură desfăşurarea efectivă şi eficientă a activităţilor din
cadrul procesului de furnizare a serviciilor.
17.2. Structura de personal a Centrului
(Furnizorului) corespunde, din punct de vedere numeric şi al calificării,
cerinţelor de calitate ale standardelor din domeniu; va exista şi un număr
adecvat de personal care asigură suplinirile (cazurile în care personalul
titular este indisponibil).
17.3. Structura de personal este descrisă în
organigrama Centrului (Furnizorului); aceasta precizează organizarea pe
compartimente, servicii etc, a personalului Centrului (Furnizorului) precum şi
relaţiile de subordonare/colaborare dintre acestea.
17.4. Centrul (Furnizorul) elaborează şi revizuieşte
periodic organigrama, pentru a răspunde dinamicii cerinţelor beneficiarilor.
17.5. Centrul (Furnizorul)
poate să utilizeze personal voluntar; acesta nu este inclus în organigramă şi
nu poate prelua responsabilităţile personalului retribuit.
17.6. Pentru fiecare poziţie din organigramă există
o fişă a postului în care sunt prevăzute rolul şi responsabilităţile angajatului.
17.7. Fiecare angajat are calificarea, competenţa,
experienţa şi calităţile solicitate de fişa postului.
17.8. Fiecare angajat are obligaţia de a cunoaşte şi
respecta prevederile fişei postului pe care îl ocupă.
17.9. Centrul (Furnizorul) ţine o evidenţă clară a
prezenţei personalului la domiciliile beneficiarilor, în conformitate cu
programul şi orarul prestabilit; repartizarea personalului se efectuează într-o
manieră flexibilă, pentru a asigura continuitatea procesului de furnizare a
serviciilor şi respectarea standardelor de calitate în domeniu.
17.10. Centrul (Furnizorul) asigură, pe cât posibil,
stabilitatea personalului care lucrează direct cu beneficiarii, pentru a
realiza continuitatea activităţilor şi confortul afectiv al beneficiarilor în
procesul de furnizare a serviciilor.
17.11. In repartizarea personalului care lucrează
nemijlocit cu beneficiarii, conducerea Centrului (Furnizorului) va ţine seama,
pe cât posibil, de afinităţile dintre lucrători şi beneficiari, prioritate
având preferinţele beneficiarilor.
SELECŢIA, ANGAJAREA ŞI PROMOVAREA PERSONALULUI
Standard 18
|
Selecţia, angajarea şi promovarea personalului
|
Centrul (Furnizorul) aplică prevederi scrise privind selecţia,
angajarea şi promovarea personalului, conforme cu tipul şi misiunea Centrului
(Furnizorului) şi cu legislaţia în vigoare.
|
Rezultat
|
Centrul (Furnizorul) selectează, angajează şi promovează
personalul pe criterii de competenţă şi cu respectarea legalităţii.
|
Condiţii minime:
18.1. Angajarea/promovarea
personalului se realizează conform criteriilor de competenţă ale postului
(calificare, experienţă, abilităţi profesionale, atitudini, motivaţie etc).
18.2. Centrul (Furnizorul) se asigură că personalul
care lucrează direct cu beneficiarii are o condiţie bună de sănătate (probată cu documente medicale, conform
legislaţiei în vigoare).
18.3. Centrul (Furnizorul) utilizează personal
voluntar numai în urma verificării recomandărilor solicitate; se solicită
inclusiv cazier judiciar.
PERFECŢIONAREA PERSONALULUI
Standard 19
|
Perfecţionarea personalului
|
Centrul (Furnizorul) are şi aplică o planificare privind
perfecţionarea continuă a personalului, în acord cu misiunea sa şi cu
legislaţia în
vigoare.
|
Rezultat
|
Personalul Centrului
(Furnizorului) este inclus în programe de perfecţionare profesională.
|
Condiţii minime:
19.1. Centrul (Furnizorul) elaborează anual şi
aplică un Pian de perfecţionare profesională.
19.2. Centrul (Furnizorul) asigură fiecărui angajat
5 zile (retribuite) pe an, pentru activităţi de perfecţionare.
19.3. Centrul (Furnizorul) identifică oportunităţile
de perfecţionare a personalului în vederea creşterii competenţei acestuia în
procesul de furnizare a serviciilor.
19.4. Centrul (Furnizorul)
asigură pentru personal, anual sau ori de câte ori este nevoie, sesiuni de
instruire în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap.
VI Organizare şi administrare
Standardele 20 - 26
CADRUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
Standard 20
|
Cadrul de organizare şi
funcţionare
|
Centrul (Furnizorul) respectă normele legale în vigoare în ceea
ce priveşte organizarea şi funcţionarea instituţiei.
|
Rezultat
|
Centrul (Furnizorul) este organizat şi funcţionează în baza
normelor legale în vigoare şi a reglementărilor
proprii, de uz intern.
|
Condiţii minime:
20.1. Centrul (Furnizorul) are şi aplică un Regulament de Organizare şi
Funcţionare, conform
prevederilor legale în vigoare.
20.2. Centrul (Furnizorul) are şi aplică un Regulament Intern.
20.3. Centrul (Furnizorul)
are şi aplică un Manual de proceduri (vezi standard 1) care cuprinde
procedurile aplicate în procesul de acordare a serviciilor (admitere, evaluare,
drepturi, planificarea serviciilor, asistenţă, reclamaţii şi protecţie, sistarea
serviciilor etc.) în vederea îndeplinirii misiunii
sale.
20.4. Conducerea Centrului (Furnizorului) asigură
monitorizarea şi actualizarea, după necesităţi, a regulamentelor, procedurilor,
regulilor de practică etc.
20.5. Conducerea Centrului (Furnizorului) se asigură că personalul cunoaşte documentele privind regulamentele şi
procedurile în vigoare.
20.6. Centrul (Furnizorul) asigură accesul
beneficiarilor/reprezentanţilor legali la documentele privind regulamentele şi
procedurile în vigoare, într-o formă accesibilă, în funcţie de handicap, iar
personalul are obligaţia de a transmite beneficiarilor aceste informaţii.
PERSONAL DE CONDUCERE
Standard 21
|
Personal de conducere
|
Personalul de conducere al Centrului (Furnizorului) are
calificarea, competenţa şi experienţa necesare pentru a asigura un management
de
calitate.
|
Rezultat
|
Centrul (Furnizorul) este condus de un personal competent, angajat
conform normelor legale în vigoare.
|
Condiţii minime:
21.1. Coordonatorul activităţii derulate de Centru
(Furnizor) trebuie sa îndeplinească următoarele condiţii: diplomă de licenţă în
învăţământul superior de lungă durată sau, după caz, de scurtă durată,
experienţă şi/sau pregătire în domeniul protecţiei sociale; în situaţii bine
fundamentate, coordonatorul poate fi şi absolvent de învăţământ liceal cu
diplomă de bacalaureat, cu experienţa certificată printr-un curs de formare în
domeniul îngrijirilor la domiciliu.
21.2. Coordonatorul activităţii derulate de Centru
(Furnizor) are obligaţia de a se perfecţiona continuu, atât sub raport
managerial cât şi în ceea ce priveşte cunoaşterea problematicii persoanelor cu
handicap.
PLANIFICARE - DEZVOLTARE
Standard 22
|
Planificare - dezvoltare
|
Conducerea Centrului (Furnizorului) gestionează activităţile în
baza unei planificări riguroase, menite să conducă la realizarea misiunii, cu
respectarea normelor legale în vigoare.
|
Rezultat
|
Centrul (Furnizorul) deţine şi aplică o planificare a
activităţii, conform normelor legale în vigoare.
|
Condiţii minime:
22.1. Centrul (Furnizorul)
elaborează, în baza legislaţiei în vigoare, un document cadru - numit Proiect instituţional care cuprinde cel puţin următoarele:
a) tipul şi misiunea serviciilor;
b) principiile directoare;
c) grupul ţintă de beneficiari şi nevoile specifice;
d) serviciile destinate grupului de beneficiari;
e) obiectivele de dezvoltare instituţională, pe 3 ani;
g) scopul şi obiectivele serviciilor;
h) resursele umane, materiale şi financiare reale (care
există) şi posibile (care ar putea fi mobilizate).
22.2. In vederea elaborării
Proiectului instituţional, Centrul (Furnizorul) realizează o analiză a
situaţiei serviciilor din punctul de vedere al gradului de implementare a
prezentelor standarde minime de calitate şi consemnează analiza într-un Raport de autoevaluare.
22.3. Proiectul
instituţional şi Raportul de autoevaluare sunt aduse la cunoştinţa întregului
personal.
22.4. Centrul (Furnizorul) elaborează anual şi duce
la îndeplinire un Plan de activitate, care cuprinde: calendarul activităţilor (termene), scop şi
obiective, resurse alocate, responsabilităţi, indicatori privind monitorizarea
rezultatelor; scopul şi obiectivele planului vor fi centrate pe satisfacerea
nevoilor beneficiarilor.
22.5. Conducerea Centrului (Furnizorului) îndrumă
personalul şi monitorizează îndeplinirea Planului de activitate, în limitele
resurselor alocate, în termenele şi conform indicatorilor stabiliţi.
22.6. Planul de activitate şi Proiectul
instituţional stau la baza elaborării/revizuirii celorlalte documente utilizate
de Centru (Furnizor) - Regulamentul Intern, Regulamentul de Organizare şi
Funcţionare, Manual de Proceduri etc.
EVALUARE ŞI CONTROL
Standard 23
|
Evaluare şi control
|
Centrul (Furnizorul) utilizează, în baza prerogativelor legale,
un sistem coerent de evaluare şi control, orientat pe îmbunătăţirea
rezultatelor activităţii.
|
Rezultat
|
Serviciile sunt monitorizate sistematic, eficient şi pe principii
de transparenţă.
|
Condiţii minime:
23.1. Controlul şi evaluarea au ca obiect: calitatea
prestaţiei personalului, calitatea activităţilor şi serviciilor.
23.2. Centrul (Furnizorul) defineşte un set clar
de indicatori măsurabili pentru evaluarea rezultatelor procesului de
furnizare a serviciilor.
23.3. Centrul (Furnizorul) promovează activităţi de
măsurare a satisfacţiei beneficiarilor şi a familiilor acestora, a personalului
şi a celorlalte grupuri de interes.
23.4. Centrul (Furnizorul) realizează activităţi de
raportare, publicare, diseminare a rezultatelor conform normelor legale şi
regulamentelor interne.
23.5. Centrul (Furnizorul) elaborează, la finele
fiecărui an, un Raport de activitate; raportul este public şi este redactat
într-o manieră accesibilă tuturor celor interesaţi.
COMUNICARE INTERNĂ
Standard 24
|
Comunicare internă
|
Centrul (Furnizorul) promovează
măsuri eficiente de comunicare instituţională internă.
|
Rezultat
|
Centrul (Furnizorul) este condus pe principii de transparenţă,
deschidere, participare, a tuturor celor implicaţi în furnizarea serviciilor.
|
Condiţii minime:
24.1. Conducerea Centrului
(Furnizorului) informează personalul cu privire la: strategiile şi politicile
sociale din domeniu; noile reglementări legislative în domeniu.
24.2. Fiecare angajat îşi cunoaşte colaboratorii pe
baza fişei postului şi a altor documente interne.
24.3. Conducerea Centrului (Furnizorului) utilizează
modalităţi operaţionale de comunicare între membrii echipei de personal
implicaţi în procesul de furnizare a serviciilor precum şi între aceştia şi
beneficiari.
COMUNICARE ŞI PARTENERIAT
Standard 25
|
Comunicare şi parteneriat
|
Centrul (Furnizorul) are şi aplică o strategie de relaţii
publice.
|
Rezultat
|
In vederea creşterii calităţii serviciilor oferite, Centrul
(Furnizorul) are şi dezvoltă o politică de colaborare activă cu alte
instituţii.
|
Condiţii minime:
25.1. Centrul (Furnizorul) are desemnată una sau mai
multe persoane pentru a răspunde de realizarea activităţilor de „relaţii
publice".
25.2. Centrul (Furnizorul) are şi aplică o politică
de comunicare şi colaborare cu organismele de coordonare-finanţare (centrale,
judeţene, locale, după caz).
25.3. Centrul (Furnizorul) are şi aplică o politică
de comunicare şi colaborare cu instituţiile sociale, de ocrotire a sănătăţii,
culturale, religioase etc, din comunitate.
25.4. Centrul (Furnizorul)
are şi aplică o politică de comunicare şi colaborare cu organizaţiile
neguvernamentale implicate în asistenţa socială a persoanelor cu handicap.
25.5. Centrul (Furnizorul) deţine şi utilizează
materiale pentru promovarea imaginii proprii în comunitate (ex: materiale
tipărite, casete video, audio, pagină WEB etc).
25.6. Centrul (Furnizorul) întreprinde demersuri
pentru conceperea şi derularea unor proiecte cu finanţare internă şi/sau internaţională, conforme cu misiunea sa.
ÎNREGISTRAREA ŞI
ARHIVAREA DATELOR
Standard 26
|
Inregistrarea şi arhivarea datelor
|
Centrul (Furnizorul) efectuează înregistrarea, utilizarea şi
arhivarea datelor conform legislaţiei în vigoare şi normelor metodologice
interne.
|
Rezultat
|
Inregistrarea, utilizarea şi
arhivarea datelor respectă normele legale în vigoare.
|
Condiţii minime:
26.1. Inregistrarea şi arhivarea datelor se
efectuează cu promptitudine, în conformitate cu normele legale în vigoare.
26.2. Centrul (Furnizorul) asigură păstrarea şi
utilizarea datelor privind beneficiarii, în regim de confidenţialitate, conform
normelor legale în vigoare.
26.3. Centrul (Furnizorul) asigură accesul
necondiţionat al beneficiarilor/reprezentanţilor legali la datele care îi
privesc.
GLOSAR
Beneficiar - persoana adultă cu handicap.
Cerinţe speciale (nevoi speciale) - cerinţe specifice ale persoanei cu handicap, determinate de
existenţa handicapului, de natura şi gravitatea acestuia.
Contract (de servicii) -
înţelegere, acord scris care produce efecte juridice, între un furnizor de
servicii sociale şi un beneficiar, prin care se stipulează drepturile şi
obligaţiile fiecăreia dintre părţi.
Egalitate de şanse -
acces liber şi egal al persoanelor cu handicap la resursele comunităţii.
Egalizarea şanselor -
proces în care sunt implicaţi o multitudine de „actori
sociali", prin care se tinde către realizarea egalităţii de şanse (vezi Egalitate
de şanse).
Evaluare (a cerinţelor) - proces prin care o echipă multidisciplinară de specialişti
stabileşte cerinţele de îngrijire, asistenţă, recuperare etc. ale unei persoane
(cu handicap) în vederea instituirii unor măsuri terapeutice individualizate;
acest proces se realizează pe trei direcţii de abordare: medicală, psihologică
şi socială.
Foaie de sistare a serviciilor - document întocmit în momentul sistării
serviciilor, care cuprinde date despre starea generală a beneficiarului, date
comparative despre starea acestuia în momentul sistării serviciilor în raport
cu starea din momentul admiterii, recomandări pentru viitor.
Furnizorii de servicii sociale pot fi persoane fizice sau juridice, publice ori private, după cum
urmează:
- serviciul public de asistenţă socială la nivel
judeţean şi local;
- alte servicii
publice la nivel judeţean sau local;
- unităţi de asistentă
medico-socială;
- instituţii publice care dezvoltă compartimente
de asistenţă socială ;
- asociaţii şi fundaţii, culte religioase şi
orice alte forme organizate ale societăţii civile;
- persoane fizice autorizate în condiţiile legii;
- filiale şi sucursale ale asociaţiilor şi fundaţiilor
internaţionale recunoscute in conformitate cu legislaţia în vigoare;
- organizaţii
internaţionale de profil
(...) Furnizorii de servicii
sociale pot organiza şi acorda servicii sociale numai dacă sunt acreditaţi în
condiţiile legii.
Individualizare -
tratare individuală a beneficiarilor în procesul de furnizare a serviciilor
(evaluarea nevoilor, planificarea serviciilor etc).
Integrare familială -
participare la viaţa familiei; atitudine de acceptare a persoanei cu handicap
de către familie.
Integrare/includere/incluziune comunitară -acces şi participare a persoanei cu handicap la viaţa comunităţii
de apartenenţă.
Manager de caz -
lucrător, în cadrul unui serviciu social specializat, care coordonează derularea
planului individualizat de servicii, pentru unul sau mai mulţi beneficiari.
Manual de proceduri -
document ce cuprinde toate procedurile aplicate în cadrul instituţiei de
asistenţă socială, în procesul de furnizare a serviciilor către beneficiar (admitere,
evaluare, ieşire, reclamaţii şi protecţie etc), în vederea îndeplinirii
misiunii serviciului social specializat.
Normalizare - ansamblu
de măsuri şi acţiuni de natură să asigure persoanelor cu handicap o viaţă cât
mai apropiată de normele comunităţii de apartenenţă.
Program/orar zilnic -
intervalul de timp zilnic, stabilit pentru desfăşurarea activităţilor cu
beneficiarii.
Persoane cu handicap -
sunt acele persoane cărora mediul social, neadaptat
deficienţelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale şi/sau asociate le
împiedică total sau le limitează accesul cu şanse egale la viaţa societăţii,
necesitând măsuri de protecţie în sprijinul integrării şi incluziunii sociale.
Plan Individualizat de Servicii - document elaborat de o echipă multidisciplinară cu participarea
beneficiarului/reprezentantului său legal, în care sunt precizate obiectivele
pe termen mediu şi scurt, precizând modalităţile de intervenţie şi sprijin
pentru o persoană cu handicap.
Plan anual/planificare anuală - ansamblul de documente prin care sunt planificate serviciile la
domiciliu pe perioada unui an calendaristic.
Procedură - conţine, de
regulă, scopurile şi domeniul de aplicare al unei activităţi; conţinutul
activităţii: cine, când, unde şi cum realizează activitatea; ce materiale,
echipamente şi documente trebuie utilizate; cum trebuie controlată şi
înregistrată activitatea.
Program Individualizat de Ingrijire - este un capitol al Planului Individualizat de Servicii care
precizează coordonatele serviciilor de îngrijire - hrănire, igienă personală,
supravegherea şi menţinerea sănătăţii, petrecere a timpului liber - (vezi Plan
Individualizat de Servicii).
Program Individualizat de Recuperare - este un capitol al Planului Individualizat de Servicii;
precizează coordonatele serviciilor de recuperare medicală şi reabilitare:
obiective, activităţi, responsabilităţi etc. (vezi Plan Individualizat de
Servicii).
Program Individualizat de Socializare - este un capitol al Planului Individualizat de Servicii;
precizează coordonatele serviciilor de integrare/reintegrare familială şi
comunitară: obiective, activităţi, responsabilităţi etc. (vezi Plan
Individualizat de Servicii).
Reprezentant (legal al beneficiarului) -părintele sau persoana desemnată potrivit legii să exercite drepturile
şi să îndeplinească obligaţiile
faţă de persoana cu handicap, atunci când acesta nu se poate reprezenta singur.
Rezultat - efect
aşteptat, obţinut ca urmare a aplicării unui standard de calitate.
Servicii sociale - au drept scop menţinerea, refacerea sau dezvoltarea capacităţilor
individuale pentru depăşirea unei situaţii de nevoie socială.
Serviciile sociale (...) sunt următoarele:
a) recuperare şi reabilitare;
b) suport şi asistenţă pentru familiile şi copiii
aflaţi în dificultate;
c) educaţie informală extracurriculară pentru copii
şi adulţi, în funcţie de nevoia fiecărei categorii;
d) asistenţă şi suport pentru persoanele
vârstnice, inclusiv pentru persoanele vârstnice dependente;
e) asistenţă şi suport pentru categoriile
definite;
f) sprijin şi
orientare pentru integrarea, readaptarea şi reeducarea profesională;
g) îngrijire social-medicală pentru persoanele
aflate în dificultate, inclusiv paleative pentru persoanele aflate în fazele
terminale ale unor boli;
h) mediere socială;
i) consiliere în
cadrul instituţionalizat, în centre de informare şi consiliere;
j) orice alte măsuri şi acţiuni care au drept scop menţinerea, refacerea sau
dezvoltarea capacităţilor
individuale pentru depăşirea unei situaţii de nevoie socială.
Serviciile sociale se
realizează printr-un ansamblu complex de măsuri şi acţiuni realizate pentru
a răspunde nevoilor sociale, individuale, familiale sau de grup, în vederea
prevenirii şi depăşirii unor situaţii de dificultate, vulnerabilitate sau
dependenţă pentru prezervarea autonomiei şi protecţiei persoanei (cu handicap n. n.), pentru prevenirea
marginalizării şi excluziunii sociale, pentru promovarea incluziunii sociale şi
în scopul creşterii calităţii vieţii.
Beneficiarii acestor servicii pot fi: copii, persoane vârstnice, persoane cu handicap, persoane dependente de
consumul de droguri,alcoolul sau alte substanţe toxice, persoane care au
părăsit penitenciarele, familii monoparentale, persoane afectate de violenţa în
familie, victime ale traficului de fiinţe umane, persoane infectate sau bolnave
HIV/SIDA, fără venituri sau cu venituri mici, imigranţi, persoane fără adăpost,
bolnavi cronici, persoane care suferă de boli incurabile, precum şi alte
persoane aflate în situaţii de nevoie specială.
Solicitant (de servicii) - persoana cu handicap care, direct sau prin reprezentantul său
legal,solicită să devină beneficiar al asistenţei sociale oferite de un
furnizor de servicii sociale.
Viaţă independentă/autonomă - exercitarea controlului deplin şi responsabil asupra propriei
vieţi.
Voluntariat - activitate de interes public desfăşurată de persoane fizice,
denumite voluntari, în cadrul unor raporturi juridice, altele decât raportul
juridic de muncă şi raportul juridic civil de prestare a unei activităţi
remunerate.
LISTA DOCUMENTELOR
aferente STANDARDELOR
MINIME DE CALITATE pentru serviciile sociale la domiciliu pentru persoane
adulte cu handicap
1. Ghidul beneficiarului (vezi standard 1)
2. Manual de proceduri (vezi standard 1)
2.1. Procedură privind admiterea beneficiarului (vezi
standard 2)
2.2. Procedură privind evaluarea
iniţială/reevaluarea beneficiarilor (vezi standard
3)
2.3. Procedură privind sistarea
serviciilor (vezi standard 7)
2.4. Procedură privind relaţia
personalului cu beneficiarii (vezi standard 13)
2.5. Procedură privind înregistrarea şi
rezolvarea sesizărilor/ reclamaţiilor (vezi standard 14)
2.6. Procedură privind protecţia
împotriva abuzurilor (vezi standard 15)
2.7. Procedură
privind notificarea incidentelor deosebite (vezi
standard 16)
3. Fişă de evaluare (a beneficiarului) (vezi standard 3)
4. Plan Individualizat de Servicii (vezi standard 4)
4.1. Program Individualizat de Îngrijire (vezi standard 8)
4.2. Program Individualizat de Recuperare (vezi standard 9)
4.3. Program Individualizat de Socializare
(vezi standard i 0)
5. Fişa medicală (vezi standard 11)
6. Foaie de sistare a serviciilor (vezi standard 7)
7. Codul drepturilor beneficiarilor (vezi standard 12)
8. Registru privind protecţia împotriva
abuzurilor (vezi
standard 15)
9. Plan de perfecţionare profesională (vezi standard 19)
10. Regulament de organizare şi funcţionare (vezi standard 20)
11. Regulament intern (vezi standard 20)
12. Proiect instituţional (vezi standard 22)
13. Plan de activitate (vezi standard 22)
14. Raport de autoevaluare a gradului de
implementare a standardelor (vezi standard 22)
15. Raport de activitate (vezi standard 23)