ORDIN Nr. 1813
din 27 iunie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului privind recunoasterea calificarii profesionale de consilier
juridic a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau apartinand
Spatiului Economic European, in vederea admiterii si practicarii acesteia in
Romania
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 509 din 7 iulie 2008
Având în vedere dispoziţiile art. 81 din Legea nr. 514/2003 privind
organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completările
ulterioare,
văzând dispoziţiile Legii nr. 200/2004 privind
recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile
reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 83/2005
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind recunoaşterea
calificării profesionale de consilier juridic a cetăţenilor statelor membre ale
Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în vederea
admiterii şi practicării acesteia în România, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia pentru servicii juridice conexe va
duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
ANEXĂ
REGULAMENT
privind recunoaşterea calificării profesionale de
consilier juridic a cetăţenilor statelor membre
ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului
Economic European, în vederea admiterii şi practicării acesteia în România
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Cetăţeanul unui stat membru al Uniunii
Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European poate practica profesia de
consilier juridic în România, în condiţiile stabilite în art. 2, 3 şi 81 din Legea nr. 514/2003 privind
organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completările
ulterioare.
Art. 2. -Aprobarea cererii de acces în profesia de consilier juridic se realizează, în conformitate
cu prevederile Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi
calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu
modificările şi completările ulterioare, şi în temeiul
art. 81 din Legea nr. 514/2003, cu
completările ulterioare, prin parcurgerea a două etape: etapa de informare şi
etapa de evaluare.
CAPITOLUL II
Etapa de informare
Art. 3. - Pentru a putea solicita accesul la profesia
de consilier juridic şi pentru a practica această profesie pe teritoriul
României, solicitantul trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de Legea
nr. 514/2003, cu completările ulterioare, respectiv să fie cetăţean al unui
stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, să
aibă exerciţiul drepturilor civile şi politice, să fie licenţiat al unei
facultăţi de drept, să fie apt din punct de vedere medical pentru exercitarea
profesiei şi să nu se afle în vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevăzute
de lege.
Art. 4. - (1) Cererea-tip adresată ministrului
justiţiei de către solicitant se transmite Direcţiei pentru servicii juridice
conexe, denumită în continuare direcţia de specialitate.
(2) Cererea, însoţită de actele doveditoare a
îndeplinirii condiţiilor legale în vederea practicării profesiei de consilier
juridic în România, se depune la Registratura Ministerului Justiţiei, personal
sau prin poştă.
Art. 5. - Modelul cererii-tip, lista documentelor care
trebuie să însoţească cererea, precum şi modul de organizare a examenului,
tematica şi bibliografia pentru susţinerea examenului se afişează la sediul
Ministerului Justiţiei şi se publică pe pagina de internet a instituţiei. Data
şi locul organizării examenului se afişează la sediul Ministerului Justiţiei şi
se publică pe pagina de internet a instituţiei cu cel puţin 60 de zile înainte
de data stabilită pentru examen.
CAPITOLUL III
Etapa de evaluare
Art. 6. - (1) La propunerea direcţiei de specialitate,
ministrul justiţiei numeşte, prin ordin:
a) comisia pentru verificarea
îndeplinirii condiţiilor în vederea recunoaşterii calificării profesionale de
consilier juridic;
b) comisia pentru soluţionarea contestaţiilor împotriva
rezultatelor verificării îndeplinirii condiţiilor pentru recunoaşterea calificării profesionale de consilier juridic;
c) comisia pentru verificarea lucrărilor scrise;
d) comisia pentru soluţionarea contestaţiilor împotriva
notării lucrărilor scrise.
(2) Din comisiile prevăzute la alin. (1) fac parte
judecători, procurori detaşaţi în Ministerul Justiţiei, personal de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din Ministerul
Justiţiei, precum şi alţi specialişti.
Art. 7. - (1) Verificarea îndeplinirii condiţiilor
legale în vederea recunoaşterii calificării profesionale de consilier juridic
se realizează de comisia prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a) în termen de 10
zile lucrătoare de la data depunerii cererii de către solicitant. In cererea de
solicitare a accesului la profesia de consilier juridic (cerere-tip)
solicitantul va preciza opţiunea pentru efectuarea unui stagiu de 3 ani în
domeniul dreptului românesc sau pentru susţinerea unui examen de verificare a
cunoştinţelor profesionale. Cererea va fi însoţită de următoarele documente:
1. fotografie tip paşaport;
2. curriculum vitae - original semnat;
3. paşaport - copie xerox;
4. documentele eliberate de autorităţile competente din
statul al cărui cetăţean este solicitantul, prin care să facă dovada că nu se
află în vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevăzute de lege, în copie
legalizată în statul respectiv şi cu traducerea legalizată a acestor documente
potrivit Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, cu modificările
şi completările ulterioare;
5. documentul eliberat de autoritatea competentă din statul al cărui cetăţean este solicitantul, prin care se
atestă că acesta este apt din punct de vedere medical pentru exercitarea
profesiei de consilier juridic, în copie legalizată în statul respectiv şi cu
traducerea legalizată a acestor documente potrivit Legii nr. 36/1995, cu
modificările şi completările ulterioare;
6. documentul legalizat al organismului profesional
sau al autorităţii publice din statul al cărui cetăţean este solicitantul, din
care să rezulte că solicitantul are calificarea de consilier juridic în statul
membru de origine sau de provenienţă, cu traducerea legalizată a acestuia
potrivit Legii nr. 36/1995, cu modificările şi completările ulterioare;
7. copia legalizată a diplomei emise de o
universitate, prin care se certifică încheierea de către titular a unui ciclu de studii superioare de drept cu
durata minimă de 3 ani, însoţită de dovada recunoaşterii acesteia în condiţiile
legii, precum şi traducerea legalizată a acesteia potrivit Legii nr. 36/1995,
cu modificările şi completările ulterioare;
8. dovada existenţei unei oferte, cereri, declaraţii de
intenţie etc. privind desfăşurarea activităţii de consilier juridic în România,
în condiţiile Legii nr. 514/2003, cu completările ulterioare;
9. pentru solicitanţii care optează pentru
susţinerea examenului de verificare a cunoştinţelor profesionale, dovada
achitării taxei de înscriere la examen.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) pct. 4, 5, 6 şi
7 vor purta apostila autorităţii competente din statul care Ie-a emis, cu
excepţia statelor cu care România are convenţii bilaterale cu privire la
scutirea de această procedură.
(3) Cuantumul taxei de înscriere la examen şi
condiţiile de plată se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei.
Art. 8. - In cazul în care documentele prevăzute la
art. 7 alin. (1) pct. 4 nu sunt eliberate de autorităţile competente ale
statului membru de origine sau de provenienţă, acestea se înlocuiesc cu o
declaraţie sub jurământ ori, în statele membre în care nu există un astfel de
jurământ, de o declaraţie solemnă făcută de persoana în cauză în faţa unei
autorităţi judiciare sau administrative competente ori, după caz, în faţa unui
notar sau a unui organism profesional calificat al statului membru de origine
ori de provenienţă, care eliberează un certificat ce atestă respectivul
jurământ sau respectiva declaraţie solemnă.
Art. 9. - (1) Rezultatele verificării îndeplinirii
condiţiilor legale în vederea recunoaşterii calificării profesionale de
consilier juridic se afişează
la sediul Ministerului Justiţiei şi se publică pe site-ul instituţiei.
(2) Solicitanţii nemulţumiţi de rezultate pot face
contestaţie în termen de 48 de ore de la afişarea rezultatelor. Contestaţiile
se soluţionează în maximum 3 zile lucrătoare de la expirarea termenului de
depunere de către comisia prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. b), iar
rezultatele contestaţiilor se afişează la sediul Ministerului Justiţiei şi se
publică de îndată pe site-ul instituţiei.
CAPITOLUL IV
Efectuarea stagiului
Art. 10. -In cazul în care solicitantul optează în
cererea-tip prevăzută la art. 4 alin. (1) pentru efectuarea stagiului, cererea
va fi însoţită şi de acordul scris atât al consilierului juridic, angajat sau
numit în condiţiile Legii nr. 514/2003, cu completările ulterioare, care
acceptă atribuţiile de îndrumător al stagiului de 3 ani al solicitantului, cât
şi al angajatorului sau autorităţii la care acesta funcţionează.
Art. 11. - Condiţiile colaborării dintre solicitant şi
îndrumător vor face obiectul unei convenţii de îndrumare între părţi. In timpul
stagiului solicitantul are toate drepturile şi obligaţiile prevăzute de legea
română, inclusiv dreptul de a primi o remuneraţie corespunzătoare activităţii
desfăşurate.
Art. 12. - La sfârşitul efectuării stagiului,
solicitantul va depune la direcţia de specialitate dovada îndeplinirii efective
a stagiului, ce va consta într-un raport scris al îndrumătorului, avizat de
angajator sau de autoritatea la care acesta funcţionează.
CAPITOLUL V
Organizarea examenului de verificare a cunoştinţelor profesionale
Art. 13. - (1) Examenul de
verificare a cunoştinţelor profesionale se organizează de două ori pe an de
către Ministerul Justiţiei şi constă într-o evaluare scrisă, sub forma unui
test-grilă din următoarele domenii: drept civil, drept penal, drept procesual
civil, drept procesual penal, drept administrativ, dreptul muncii şi drept
comercial.
(2) Va fi exceptat de la verificarea cunoştinţelor
profesionale domeniul pentru care solicitantul prezintă diploma de studii
superioare.
Art. 14. - (1) Comisia de verificare a lucrărilor scrise are obligaţia de a elabora, pe baza tematicii şi
a bibliografiei, 3 variante de subiecte pentru fiecare materie, care vor fi
puse în plicuri separate, sigilate şi semnate de către toţi membrii comisiei,
dintre care în ziua examenului se va extrage câte un
test din fiecare materie.
(2) Testele-grilă vor fi editate atât în limba română,
cât şi în limba engleză sau franceză (la alegerea solicitantului).
(3) Plicurile cu subiectele de examen sunt alese şi
desfăcute de către un candidat sau de către candidat, în cazul în care există
numai unul, dintre plicurile cu variante de subiecte întocmite potrivit
dispoziţiilor alin. (1), care va semna procesul-verbal încheiat în acest sens.
(4) Timpul alocat pentru elaborarea lucrărilor este de
3 ore, calculat din momentul comunicării subiectelor.
Art. 15. - Nota de promovare a examenului este minimum
7,00.
Art. 16. - Rezultatele obţinute la examen se afişează
la sediul Ministerului Justiţiei şi se publică pe site-ul instituţiei în termen
de maximum 10 zile de la susţinerea examenului.
Art. 17. - Candidaţii nemulţumiţi de notele obţinute la
examenul de verificare a cunoştinţelor profesionale pot face contestaţie în
termen de 48 de ore de la afişarea rezultatelor. Contestaţiile se soluţionează
în maximum 3 zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere de către
comisia prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. d), iar rezultatele obţinute în urma
soluţionării contestaţiilor
se afişează la sediul Ministerului Justiţiei şi se publică de îndată pe site-ul
instituţiei.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 18. - Rezultatele examenului de verificare a
cunoştinţelor profesionale se validează prin ordin al ministrului justiţiei.
Art. 19. - Dreptul de a exercita profesia de consilier
juridic definitiv în România se acordă candidatului
declarat admis la examenul pentru verificarea cunoştinţelor profesionale sau
solicitantului care a făcut dovada îndeplinirii stagiului, prin ordin al
ministrului justiţiei.
Art. 20. - Ordinul ministrului justiţiei privind
acordarea dreptului de a exercita profesia de consilier
juridic în România se poate emite individual sau pentru mai multe persoane, în
raport cu volumul cererilor primite.
Art. 21. - Ordinul ministrului justiţiei se comunică
candidatului sau solicitantului, după caz, în termen de 15 zile de la emitere
şi produce efecte de la data comunicării.
Art. 22. - Ordinul ministrului justiţiei poate fi
atacat la instanţa de contencios administrativ, în condiţiile Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 23. - Direcţia de specialitate din cadrul
Ministerului Justiţiei ţine evidenţa cetăţenilor statelor membre ale Uniunii
Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European cărora li s-a conferit
dreptul de a exercita profesia de consilier juridic în România, întocmeşte şi
actualizează periodic listele, în funcţie de acordarea dreptului de a exercita
această profesie unor noi persoane.