ORDIN Nr. 1880
din 29 decembrie 2006
pentru stabilirea unor
masuri cu caracter tranzitoriu privind derularea si finantarea din bugetul
Ministerului Sanatatii Publice a unor actiuni de sanatate, in trimestrul I 2007
ACT EMIS DE: MINISTERUL
SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 23 din 15 ianuarie 2007
In temeiul Legii nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, al Legii bugetului de stat pe anul 2007 nr. 486/2006,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice,
văzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale
buget şi credite externe, al Direcţiei generale politici, strategii şi managementul calităţii în sănătate şi
al Autorităţii de Sănătate Publică nr. EN 8.594/2006,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Ministerul Sănătăţii Publice, ca autoritate
centrală în domeniul asistenţei de sănătate, asigură coordonarea tuturor
programelor naţionale de sănătate şi îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de
lege referitoare la domeniile prioritare de acţiune, obiectivele, structura,
necesarul de resurse, precum şi normele tehnice de implementare, derulare şi
monitorizare a acestora.
Art. 2. - Pentru continuarea desfăşurării unor acţiuni
de sănătate, a tratamentului unor bolnavi cuprinşi în programele de sănătate, a
imunizărilor persoanelor eligibile, precum şi pentru realizarea unor activităţi
preluate în finanţare de către Ministerul Sănătăţii Publice începând cu anul
2007, se stabileşte, ca măsură cu caracter temporar, pentru primele 3 luni ale
anului 2007, finanţarea următoarelor acţiuni şi activităţi:
1. asigurarea cu vaccinuri Hepatic B pediatric, Hepatic
B adult, rubeolic şi diftero-tetanic. Cantităţile necesare sunt estimate de
direcţia de specialitate din minister pe baza solicitărilor autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, repartizarea fondurilor urmând să se efectueze potrivit
acestor criterii.
In trimestrul I 2007,
autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti sunt
autorizate să achiziţioneze, pe plan local, cantităţile de vaccin necesare
desfăşurării campaniilor de vaccinări, conform Programului naţional de
imunizări;
2. asigurarea pentru fiecare donator de sânge a
dreptului legal de a primi o alocaţie de hrană sub forma a 7 tichete de masă
pentru produse alimentare sau a unei mese postdonare echivalente cu valoarea
totală a celor 7 tichete de masă. Până la organizarea şi finalizarea
procedurilor de achiziţie publică prin licitaţie naţională a tichetelor de masă
aferente donatorilor de sânge, Institutul Naţional de Transfuzie Sanguină
Bucureşti alocă sumele necesare pentru achiziţionarea acestora pe plan local de
către centrele de transfuzie sanguină judeţene şi al municipiului Bucureşti, în condiţiile
legii şi ale normelor emise în acest sens. La baza estimării sumelor se au în
vedere următoarele elemente: numărul estimat de donatori, numărul de donări,
valoarea nominală a unui tichet de masă şi costul imprimatului;
3. a) asigurarea tratamentului cu antidiabetice orale şi insulina al bolnavilor de diabet zaharat prin
transferul sumelor aferente din bugetul Ministerului Sănătăţii Publice în
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în condiţiile
legii;
b) pompele de insulina, materialele consumabile, glucometrele şi testele de automonitorizare pentru
bolnavii de diabet se procură la nivel local din fondurile alocate din bugetul
Ministerului Sănătăţii Publice de către: Institutul de Diabet, Nutriţie şi Boli
Metabolice „Prof. dr. N. Paulescu", centre şi unităţi sanitare judeţene şi
din municipiul Bucureşti, cabinete şi/sau compartimente de profil, autorităţi
de sănătate publică;
4. asigurarea efectuării investigaţiilor de înaltă
performanţă pentru precizarea de diagnostic şi a tratamentului
medico-chirurgical pentru anumite categorii de bolnavi care prezintă afecţiuni
ce nu pot fi tratate în ţară, pe baza recomandării comisiei teritoriale,
respectiv a Ministerului Sănătăţii Publice. Sumele aferente se alocă
autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi se
utilizează conform prevederilor legale în vigoare;
5. asigurarea implantelor cohleare şi a protezelor
auditive BAHA în vederea recuperării funcţiei auditive la copii cu surditate
congenitală sau dobândită ori a altor categorii de pacienţi a căror recuperare
nu poate fi realizată prin metode clasice chirurgicale. Sumele necesare
procurării pe plan local a implantelor cohleare şi a protezelor auditive BAHA
se alocă următoarelor unităţi sanitare: Institutul de Fonoaudiologie şi
Chirurgie Funcţională O.R.L. „Prof. dr. Dorin Hociotă", Institutul de Boli
Cerebrovasculare „Prof. dr. Vlad Voiculescu", Spitalul Clinic Colţea
Bucureşti, Spitalul Clinic Municipal Timişoara, Spitalul Clinic Judeţean de
Urgenţă Cluj-Napoca, Spitalul Clinic de Recuperare laşi, Spitalul Clinic
Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş, Spitalul Clinic „Sf. Spiridon" laşi,
Spitalul Judeţean Ilfov „Sfinţii Impăraţi Constantin şi Elena", Spitalul
Clinic de Urgenţă „Bagdasar Arseni" Bucureşti, Spitalul Universitar de
Urgenţă Bucureşti, Spitalul Clinic Colentina Bucureşti;
6. asigurarea continuităţii acţiunilor de informare a
populaţiei asupra metodelor de renunţare la consumul de tutun şi încurajarea
unui comportament favorabil sănătăţii. Sumele sunt necesare pentru finanţarea
cheltuielilor de personal şi a cheltuielilor aferente liniei telefonice
gratuite „Telverde: STOP FUMAT" şi sunt alocate Institutului de
Pneumoftiziologie „Marius Nasta", precum şi autorităţilor de sănătate
publică laşi şi Timiş pentru Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie laşi,
Spitalul de Boli Infecţioase şi Pneumoftiziologie laşi şi, respectiv, Spitalului
de Boli Infecţioase şi Pneumoftiziologie „Dr. Victor Babeş" Timişoara;
7. asigurarea cheltuielilor de personal pentru
asistenţii comunitari şi alte categorii de personal finanţat din transferuri
din bugetul Ministerului Sănătăţii Publice;
8. asigurarea celui de al 13-lea salariu aferent
anului 2006, în cazul în care acesta nu a fost plătit în luna decembrie pentru
personalul din unităţile şi acţiunile sanitare care, începând cu anul 2007, vor
fi finanţate de la bugetul de stat;
9. asigurarea fondurilor necesare depozitării,
păstrării şi eliberării produselor achiziţionate în sistem centralizat de către
Ministerul Sătănăţii Publice, precum şi a unor produse provenite din donaţii în
cursul anului 2006, în baza relaţiei contractuale stabilite, în condiţiile
legii, între Compania Naţională „Unifarm" - S.A. şi Ministerul Sănătăţii
Publice;
10. asigurarea tratamentului pentru prevenirea manifestărilor clinice şi a complicaţiilor hemofiliei şi
talasemiei prin profilaxia primară continuă sau discontinuă a accidentelor
hemoragice prin substituţie cu FVIII/IX la bolnavii cu vârste între 1-18 ani,
prin alocarea sumelor necesare achiziţionării la nivel local de către
următoarele unităţi sanitare: Institutul Clinic Fundeni (secţiile clinice de
hematologie şi pediatrie), Spitalul Clinic de Copii „Louis Ţurcanu"
Timişoara, Spitalul Clinic Colţea Bucureşti;
11. asigurarea tratamentului de substituţie cu metadonă, prin alocarea sumelor la următoarele unităţi
medicale de profil: Spitalul Clinic de Psihiatrie „Socola" Iaşi, Spitalul
de Psihiatrie şi pentru Măsuri de Siguranţă Jebel Timiş, Spitalul de Psihiatrie
„Domniţa Bălaşa" Ilfov, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj-Napoca,
Spitalul Clinic de Copii Cluj-Napoca, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă
Constanţa, Spitalul Clinic de Urgenţă Floreasca Bucureşti, Spitalul Clinic de
Copii „Grigore Alexandrescu" Bucureşti, Spitalul de Psihiatrie „Al.
Obregia" Bucureşti, Spitalul de Psihiatrie „Dr. Constantin Gorgos"
Titan Bucureşti, Centrul de Evaluare şi Tratament al Toxicodependenţilor Tineri
„Sfântul Stelian", Spitalul de Psihiatrie şi Neurologie Braşov, Spitalul
de Psihiatrie Botoşani;
12. asigurarea
medicamentelor pentru profilaxia sindromului de izoimunizare Rh prin alocarea
sumelor următoarelor unităţi sanitare: Institutul pentru Ocrotirea Mamei şi
Copilului „Alfred Rusescu", autorităţile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, spitalele nominalizate de autorităţile de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
13. asigurarea tratamentului specific pentru
epilepsia recurentă (Valproat de sodiu, Lamotrigine, Topiramate şi
Levetiracetam) şi terapia specifică decontracturantă cu toxină botulinică, prin
alocarea sumelor următoarelor unităţi sanitare: Institutul pentru Ocrotirea
Mamei şi Copilului „Alfred Rusescu", autorităţile de sănătate publică din
judeţele Argeş, Bihor, Botoşani, Braşov, Cluj, Galaţi, Maramureş, Mureş,
Prahova, Sibiu, Timişoara şi municipiul Bucureşti, pentru unităţile sanitare
nominalizate de acestea;
14. asigurarea tratamentului medicamentos şi dietetic
în cazul sindromului de detresă respiratorie la nou-născuţi, prin alocarea
sumelor autorităţilor de sănătate publică din judeţele Bihor, Cluj, laşi,
Mureş, Sibiu, Timiş şi municipiul Bucureşti şi Institutului pentru Ocrotirea
Mamei şi Copilului „Alfred Rusescu".
15. a) Costul investigaţiilor, spitalizării,
intervenţiilor chirurgicale, medicamentelor, materialelor sanitare, al
îngrijirilor postoperatorii, al medicamentelor şi serviciilor aferente stării
posttransplant, precum şi cheltuielile legate de coordonarea de transplant
pentru pacienţii incluşi în Programul naţional de transplant se suportă de la
bugetul de stat alocat Ministerului Sănătăţii Publice.
b) Costul activităţilor menţionate la lit. a), cu
excepţia costului medicamentelor posttransplant, se fundamentează de către
Agenţia Naţională de Transplant, care le înaintează Agenţiei Naţionale de
Programe de Sănătate în vederea finanţării acestora.
c) Agenţia Naţională de Transplant propune spre
aprobare ministrului sănătăţii publice, în termen de 5 zile lucrătoare de la
data intrării în vigoare a prezentului ordin, unităţile sanitare cu
responsabilităţi în efectuarea prelevării şi transplantului de organe, ţesuturi şi celule de origine umană în
scop terapeutic.
d) Asigurarea medicamentelor necesare tratamentului
stării posttransplant se realizează, în trimestrul I 2007, prin farmaciile cu circuit închis aparţinând celor 6 centre
de excelenţă autorizate pentru activitatea de transplant (Bucureşti,
Cluj-Napoca, Constanţa, laşi, Târgu Mureş şi Timişoara), precum şi spitalelor
judeţene din celelalte judeţe.
e) Necesarul lunar de
fonduri pentru asigurarea medicamentelor în tratamentul ambulatoriu al stării
posttransplant are la bază costul mediu lunar al medicamentelor eliberate în
ambulatoriu şi decontate de casele de asigurări de sănătate din bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate în cursul anului 2006.
f) Fundamentarea necesarului de fonduri se efectuează
de către Agenţia Naţională de Transplant şi va fi înaintată Agenţiei Naţionale
de Programe de Sănătate în vederea finanţării lunare până la data de 15 a lunii
curente pentru luna următoare, cu excepţia lunii ianuarie 2007, pentru care
fundamentarea va fi transmisă în termen de 5 zile lucrătoare de la data
intrării în vigoare a prezentului ordin.
g) Medicamentele care se acordă în stările
posttransplant se prescriu de către medicul specialist care are în competenţă
supravegherea pacienţilor transplantaţi, la recomandarea medicului specialist
din centrul de excelenţă care are în evidenţă şi monitorizează pacientul
respectiv.
h) In vederea urmăririi şi
supravegherii active a evoluţiei stării de sănătate a pacienţilor
transplantaţi, medicii specialişti din centrele de excelenţă autorizate sunt
obligaţi să efectueze, trimestrial, controlul acestora.
Art. 3. - In vederea continuării procesului bugetar în trimestrul I 2007, finanţarea
unităţilor şi activităţilor curente din bugetul aprobat Ministerului Sănătăţii
Publice se va efectua pentru următoarele naturi de cheltuieli:
1. cheltuieli de personal aferente drepturilor
salariale ale personalului din unităţile subordonate,
finanţate integral de la bugetul de stat;
2. bunuri şi servicii pentru asigurarea cheltuielilor
de întreţinere şi funcţionare;
3. transferuri între unităţi ale administraţiei
publice centrale pentru acţiuni de sănătate în cadrul cărora se vor finanţa
drepturi de personal şi cheltuieli pentru bunuri şi servicii, total, din care:
a) cheltuieli de personal pentru dispensarele
şcolare;
b) cheltuieli de personal pentru cabinetele de
medicină legală;
c) cheltuieli de personal şi
bunuri şi servicii aferente cabinetelor de medicină sportivă;
d) cheltuieli de personal aferente medicilor şi
asistenţilor medicali, precum şi cheltuielile cu medicamentele şi materialele
sanitare din unităţile medico-sociale. Finanţarea acestor unităţi se face din
transferurile prevăzute în bugetul Ministerului Sănătăţii Publice, prin
autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, către
consiliile locale în subordinea cărora sunt aceste unităţi, în baza art. 64 din
Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, care prevede că finanţarea cheltuielilor
unor instituţii publice, indiferent de subordonare, se asigură atât din bugetul
de stat, cât şi din bugetele locale, numai în cazurile în care, prin legea
bugetară anuală sau prin legi speciale, în speţă Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, astfel cum a fost modificată prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 72/2006, se stabilesc categoriile de cheltuieli care
se finanţează prin fiecare buget;
e) cheltuieli de personal pentru medici, farmacişti
şi medici dentişti pe perioada rezidenţiatului (anii I-VII);
f) servicii de planificare familială acordate de
medicul de familie în cabinetele de planning din structura spitalului.
Serviciile acordate de medicii de familie pot fi plătite de la titlul 20
„Bunuri şi servicii" numai pe bază de contract încheiat cu autoritatea de
sănătate publică;
g) cheltuieli de personal pentru medicii şi
personalul sanitar din unităţile sau secţiile de spital cu profil de recuperare
şi reabilitare neuropsihomotorie sau pentru copii bolnavi HIV/SIDA,
reorganizate potrivit legii;
h) cheltuieli de personal pentru personalul medical şi
cheltuieli de funcţionare pentru cabinetele medicale de TBC, CSM, boli infecţioase din structura spitalelor;
i) cheltuieli de personal şi cheltuieli cu medicamente
şi materiale sanitare din unităţile şi compartimentele de primire a urgenţelor
din cadrul spitalelor de urgenţă.
Art. 4. - Implementarea şi coordonarea la nivel
naţional a acţiunilor cuprinse în prezentul ordin se realizează de către
Agenţia Naţională de Programe de Sănătate.
Art. 5. - Implementarea, derularea şi coordonarea la
nivel local a activităţilor cuprinse în prezentul ordin se realizează de
structurile specializate din cadrul autorităţilor de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti.
Art. 6. - Sumele aferente acţiunilor şi activităţilor
cuprinse în prezentul ordin se alocă, lunar, din bugetul Ministerului Sănătăţii
Publice autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
precum şi unităţilor sanitare nominalizate, după caz. Deschiderile de credite
se fac pe baza propunerilor înaintate Direcţiei generale buget şi credite
externe de către Agenţia Naţională de Programe de Sănătate, în urma analizei
solicitărilor fundamentate ale unităţilor respective.
Art. 7. - Pe parcursul trimestrului I 2007 se pot aproba prin ordin al ministrului sănătăţii publice şi
alte acţiuni sau intervenţii noi de sănătate, după caz, a căror finanţare este
asigurată din bugetul aprobat Ministerului Sănătăţii Publice.
Art. 8. - Agenţia Naţională de Programe de Sănătate,
direcţiile de specialitate din Ministerul Sănătăţii Publice, autorităţile de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi unităţile
sanitare nominalizate vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 9. - Prevederile prezentului ordin vor fi incluse
în actele normative care vor aproba şi reglementa programele naţionale de
sănătate în anul 2007, precum şi în normele tehnice de
realizare a acestora.
Art. 10. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României,
Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu