ORDIN Nr. 192
din 17 aprilie 2007
pentru aprobarea
Metodologiei de completare a fiselor standard si de transmitere a datelor
prevazute in foaia individuala de urgenta pentru consumul de droguri, in foaia
individuala de admitere la tratament pentru consumul de droguri, in fisa
privind cazurile inregistrate de HVC si HVB in randul consumatorilor de droguri
injectabile si in fisa standard de prevalenta a infectiilor cu HIV, HVB si HVC
in randul consumatorilor de droguri injectabile
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 344 din 21 mai 2007
Având în vedere prevederile art. 35 din Regulamentul de
aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea
traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificările şi completările
ulterioare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 860/2005,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice
şi al art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2003
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 604/2003, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii publice şi ministrul internelor
şi reformei administrative emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de completare a fişelor
standard şi de transmitere a datelor prevăzute în foaia individuală de urgenţă
pentru consumul de droguri, în foaia individuală de admitere la tratament
pentru consumul de droguri, în fişa privind cazurile înregistrate de HVC şi HVB
în rândul consumatorilor de droguri injectabile şi în fişa standard de
prevalentă a infecţiilor cu HIV, HVB şi HVC în rândul consumatorilor de droguri
injectabile, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Lista substanţelor înregistrabile, clasificate
în grupe şi subgrupe, este prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 3. - Centrele de prevenire, evaluare şi consiliere
antidrog din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog, unităţile medicale din
subordinea Ministerului Sănătăţii Publice şi a ministerelor cu reţea sanitară
proprie, alte instituţii publice sau private implicate vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sanataţiipublice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIA
de completare a fişelor standard şi de transmitere a
datelor prevăzute în foaia individuală de urgenţă pentru consumul de droguri, în
foaia individuală de admitere la tratament pentru consumul de droguri, în fişa privind cazurile înregistrate de
HVC şi HVB în rândul consumatorilor de droguri injectabile şi în fişa standard de prevalentă a infecţiilor cu
HIV, HVB si HVC în rândul consumatorilor de droguri injectabile
CAPITOLUL I
Definiţii
Art. 1. - Pentru aplicarea prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au următorul înţeles:
a) variabila reprezintă
o mărime care poate căpăta diferite valori numerice;
b) variantele de răspuns reprezintă răspunsurile formulate la întrebările predefinite;
c) valorile reprezintă
cifrele corespunzătoare variantelor de răspuns.
Art. 2. - (1) Foaia individuală de urgenţă pentru
consumul de droguri se completează pentru urgenţele medicale produse ca urmare
a consumului ilicit de droguri, nefiind raportate urgenţele datorate exclusiv
consumului de alcool sau tutun.
(2) Foaia individuală de admitere la tratament se
completează pentru consumatorii de tutun, alcool, medicamente, precum şi pentru
cei ce consumă droguri în mod ilicit.
CAPITOLUL II
Metodologia de completare a foii individuale de urgenţă pentru consumul de droguri
Art. 3. - (1) In sistemul de raportare a datelor sunt
incluse următoarele categorii de furnizori de servicii medicale:
a) spitalele generale publice care au în structură o
unitate de primiri urgenţe şi care primesc urgenţe medicale de orice cauză;
b) spitalele de psihiatrie care primesc urgenţe.
(2) Din sistemul de raportare a datelor sunt excluse
maternităţile sau alte spitale de specialitate.
Art. 4. - (1) Pentru raportare se selecţionează şi se
înregistrează acele episoade de urgenţă spitalizate şi în a căror anamneză se
menţionează consumul a cel puţin una dintre substanţele psihoactive incluse în
lista prevăzută în anexa nr. 2, cu excepţia celor datorate exclusiv consumului
de alcool şi tutun, şi care îndeplinesc simultan cele 4 criterii de includere
şi nu îndeplinesc niciunui dintre cele de excludere.
(2) Criteriile de includere a cazurilor sunt
următoarele:
a) consultaţia a fost acordată de un medic dintr-un
serviciu spitalicesc de urgenţă. Ingrijirea spitalicească se referă inclusiv la
observaţia şi monitorizarea funcţiilor vitale sau la procedurile de diagnostic
şi tratament. Sunt înregistrate doar serviciile de îngrijire spitalicească
oferite dintr-un departament de urgenţă al unui spital. Nu sunt incluse
serviciile de urgenţă furnizate de ambulanţă sau de un serviciu de urgenţă
extraspitalicesc;
b) existenţa consumului nonmedical de droguri sau de
substanţe psihoactive. Se consideră că există un consum nonmedical de droguri
când substanţa consumată nu a fost prescrisă de către un medic sau substanţa
prescrisă de medic nu a fost administrată cu respectarea dozelor sau a formei
de administrare;
c) tratamentul unei complicaţii medicale, psihologice
sau traumatice, adică sunt incluse urgenţele al căror motiv principal al
consultaţiei sunt leziunile sau traumatismele produse prin autoleziune,
accidente, agresiuni şi alte cauze externe, întotdeauna când este menţionat
consumul nonmedical de substanţe psihoactive;
d) cazurile înregistrate la persoane cu vârsta cuprinsă între 15 şi 49 de ani, ambele incluse.
(3) Din sistemul de raportare sunt excluse episoadele
de urgenţă care, în acord cu documentaţia clinică, îndeplinesc unul dintre
următoarele criterii de excludere:
a) pacient cu vârsta mai mică de 15 ani sau mai mare de 49 de ani;
b) persoana a decedat anterior admiterii în serviciul
de urgenţă;
c) sarcina şi complicaţiile sarcinii, când în
anamneză este menţionat consumul de substanţe psihoactive;
d) urgenţele datorate reacţiilor adverse la
medicamente utilizate în forma, doza şi cu frecvenţa recomandate de medic, cu
excepţia cazurilor apărute la opiaceele prescrise în tratamentul de
substituţie;
e) urgenţele în care se menţionează exclusiv consumul
de alcool, nicotină, ceai, cafea sau orice combinaţie dintre aceste substanţe.
Art 5. - La variabila 1 „numărul fişei clinice de
urgenţă" se înscrie numărul corespunzător foii de observaţie clinică
generală în care este consemnată istoria clinică a pacientului.
Art. 6. - (1) Variabila 2 „numărul de identificare al
spitalului" se completează cu codul utilizat la completarea câmpului
„spital" din foaia de observaţie clinică generală.
(2) Această variabilă nu admite date necunoscute. Dacă
nu se cunoaşte numărul de identificare al spitalului, nu se înregistrează şi
nici nu se notifică cazul.
Art. 7. - (1) Variabila 3 „data admiterii în
urgenţă" se referă la data la care pacientul a fost adus la serviciul de
urgenţă şi nu la data la care a fost transferat sau internat în spital.
(2) Se completează cu 6 caractere, astfel: două pentru
zi, de la 01 la 31, două pentru lună, de la 01 la 12, şi 4 pentru an, prin
notarea celor 4 cifre ale anului.
(3) Această variabilă nu admite date necunoscute. Dacă
nu se cunoaşte data admiterii în urgenţă, nu se înregistrează şi nu se notifică
cazul.
Art. 8. - (1) Variabila 4 „codul" se utilizează în
vederea alcătuirii unui cod unic pentru fiecare pacient, evitându-se astfel
dubla raportare a cazurilor şi permiţând diferenţierea readmiterilor de
episoade noi.
(2) Pentru a se evita erorile
această variabilă se completează pornind de la datele din actul de identitate.
Dacă pacientul nu are un astfel de document, se vor utiliza răspunsurile
acestuia.
(3) Persoana care înregistrează trebuie să noteze
litera corespunzătoare din alfabet în ordinea indicată, astfel: prima literă a
numelui de familie, a doua literă a numelui de familie, prima literă a
prenumelui, a doua literă a prenumelui, a treia literă a prenumelui.
(4) Dacă persoana care înregistrează nu cunoaşte
numele sau prenumele indicate anterior, utilizează cifra 9 pentru fiecare
literă necunoscută.
(5) In cazul în care pacientul are două prenume,
pentru codificare se utilizează primul dintre acestea.
Art. 9. - Variabila 5 „sexul" identifică sexul
pacientului admis în urgenţă şi trebuie completată, ori de câte ori este
posibil, pornind de la datele din actul de identitate.
Art. 10. - (1) Variabila 6 „data naşterii" se
completează cu 6 caractere, după cum urmează: două pentru zi, de la 01 la 31,
două pentru lună, de la 01 la 12, şi 4 pentru an, prin notarea celor 4 cifre
ale anului.
(2) Dacă persoana care înregistrează datele nu
cunoaşte data naşterii, utilizează cifra 9 pentru fiecare cifră necunoscută.
(3) Pentru a se evita erorile această variabilă se
completează pornind de la datele din actul de identitate.
Art. 11. - (1) In cazul variabilei 7 „locul
naşterii", pentru varianta de răspuns 1 se notează literalmente numele
judeţului naşterii.
(2) Pentru varianta de răspuns 2 se notează
literalmente numele ţării de naştere.
Art. 12. - (1) Pentru varianta
8 „cetăţenia" se notează literalmente numele ţării corespunzător
naţionalităţii persoanei.
(2) Dacă o persoană are cetăţenie dublă, se notează
numele ambelor ţări, separate prin virgulă.
Art. 13. - (1) Variabila 9 „etnia" admite următoarele variante de răspuns:
1. română;
2. maghiară;
3. romă;
4. ucraineană;
5. germană;
6. alta;
9. necunoscută.
(2) Se notează valoarea corespunzătoare etniei
persoanei.
Art. 14. - (1) Pentru variabila 10 „judeţul de
reşedinţă" se notează literalmente judeţul de reşedinţă al persoanei.
(2) Prin judeţ de reşedinţă se înţelege judeţul în care pacientul a petrecut cel mai mult timp
în ultimele 6 luni anterioare internării în serviciul de urgenţă.
Art. 15. - (1) Pentru variabila 11 „municipiul de reşedinţă" se notează literalmente numele satului, comunei,
oraşului sau municipiului de reşedinţă al persoanei.
(2) Prin municipiu de
reşedinţă se înţelege satul, comuna, oraşul sau
municipiul în care pacientul a petrecut cel mai mult timp în ultimele 6 luni
anterioare internării în serviciul de urgenţă.
(3) Nu se înregistrează în mod necesar municipiul în
care persoana este angajată sau îşi are domiciliul de drept.
(4) Municipiul consemnat trebuie să corespundă
întotdeauna judeţului notat la art. 14 alin. (1).
Art. 16. - (1) Pentru variabila 12 „condiţia legală a
pacientului" se încercuieşte situaţia în care se află pacientul în
momentul în care i se acordă îngrijiri în serviciul de urgenţă.
(2) Se încercuieşte varianta de răspuns
„deţinut", când se constată la anamneză că pacientul a fost adus la spital
deţinut de către poliţie sau orice structură echivalentă.
(3) Se încercuieşte varianta de răspuns „nu este
deţinut sau fără referire la condiţia legală", când în foaia de observaţie
clinică generală nu există nicio referinţă privind condiţia legală a
pacientului.
(4) Se încercuieşte varianta de răspuns
„necunoscut", când din detaliile consemnate în foaia de observaţie clinică
generală nu se poate stabili cu exactitate condiţia legală a pacientului.
Art. 17. - (1) Pentru variabila 13 „diagnosticul din
urgenţă", în spaţiul liber al celor 3 câmpuri se notează literalmente, în
ordinea în care sunt menţionate, toate diagnosticele stabilite de medic în
foaia de observaţie clinică generală.
(2) Spaţiul liber al celor 3 câmpuri se completează
cu diagnosticele pe care Ie-a stabilit medicul la evaluarea pacientului în
serviciul de urgenţă şi nu cu motivele sau simptomele subiective pentru care
pacientul a fost admis în serviciul de urgenţă.
(3) Dacă în foia de observaţie clinică generală nu
este completat spaţiul special destinat înscrierii diagnosticului sau
diagnosticul nu este de certitudine, se scrie literalmente toată istoria
clinică, semnele şi simptomele pacientului, motivul pentru care se solicită
asistenţă şi tratamentul aplicat.
Art. 18. - (1) Pentru variabila 14 „denumirea
drogurilor care se menţionează în fişa clinică" se specifică nominal până
la 6 substanţe psihoactive care, conform anamnezei, au fost consumate de către
pacient, în formă regulată sau sporadic, fie că au provocat sau nu dependenţă.
(2) Se notează denumirea substanţei chiar dacă este
vorba de un fost consumator de droguri.
(3) In situaţiile de urgenţă în care pacientul este
în tratament de substituţie cu opiacee, opiaceul utilizat în tratament se menţionează
ca un alt drog.
(4) In situaţiile de urgenţă în care se constată că
pacientul este un fost consumator de droguri aflat într-un program integrat de
asistenţă de tip drog zero, există două posibilităţi:
a) dacă este în primele 6 luni de asistenţă în
program, se înregistrează şi drogurile care au motivat includerea în program;
b) dacă au trecut mai mult de 6 luni de asistenţă în
program, se înregistrează drogurile care au motivat includerea în program doar dacă Ie-a
consumat în ultimele 6 luni sau le consumă în momentul actual.
(5) Dacă în anamneză se citează consumul de 7 sau mai
multe substanţe psihoactive şi unele dintre ele aparţin aceluiaşi subgrup
farmacologic, conform anexei nr. 2, se notează numele subgrupului, cu scopul de
a obţine maximum posibil de informaţii.
(6) Dacă în istoricul clinic se citează mai puţin de
6 droguri, se notează numele tuturor drogurilor menţionate, urmate de expresia
„fără alte droguri" pe linia inferioară.
(7) Dacă în istoricul clinic se indică faptul că persoana
este consumatoare de substanţe psihoactive fără a se cita vreo substanţă, se
notează necunoscut la prima linie.
Art. 19. - (1) Pentru variabila 15 „calea de
administrare" se încercuieşte calea de administrare pentru fiecare
substanţă menţionată la variabila 14, notându-se în dreptul variantei de
răspuns valoarea corespunzătoare de la 14 a) la 14 f).
(2) In cazul în care pentru o substanţă psihoactivă se
menţionează în foaia de observaţie clinică generală mai mult de o cale de
consum, se va încercui calea cea mai frecventă.
(3) Prin cale de
administrare orală se înţelege ingestia drogului
pe gură. Se consideră această cale chiar dacă absorbţia se produce mai mult în
mucoasa orală decât în tubul digestiv.
(4) Prin inhalare se
înţelege aspirarea pe nas şi absorbţia ulterioară prin mucoasa nazofaringiană a
substanţelor sub formă de vapori sau gaze.
(5) Prin cale de
administrare intranazală se înţelege aspirarea pe
nas şi absorbţia ulterioară prin mucoasa nazofaringiană a substanţelor sub
formă de pulbere sau particule şi cristale mici.
(6) Prin cale de
administrare parenterală se înţelege administrarea
drogului pe cale intramusculară, subcutanată sau intradermică.
(7) Calea de administrare intravenoasă este
evidenţiată separat de celelalte căi de administrare parenterală.
(8) In cazul în care se face referire la o altă cale
de administrare, se încercuieşte valoarea corespunzătoare altei căi de
administrare şi se notează literalmente calea.
(9) In cazul în care nu există
referiri la una dintre căile de administrare definite mai sus, se încercuieşte
valoarea 7.
(10) Dacă informaţiile din foaia de observaţie
clinică generală se referă doar la calea de consum fără a se face referire şi
la substanţa consumată, se va înregistra calea de
consum.
Art. 20. - (1) Completarea variabilei 16 „evidenţe ale
relaţiei directe dintre consumul de droguri şi urgenţa menţionată de
medic" se bazează exclusiv pe datele consemnate de medic în foaia de
observaţie clinică generală.
(2) Se încercuieşte valoarea 1
dacă:
a) în rubrica dedicată istoriei clinice sau în altă
rubrică medicul menţionează că este un tablou clinic „secundar al" sau
„provocat de" sau „în relaţie cu" sau „al" unui drog ori unor
substanţe psihoactive concrete sau expresii similare;
b) în rubrica dedicată istoriei clinice sau în altă
rubrică medicul menţionează „supradoză", „sindrom de abstinenţă",
„psihoză la cocaină", „gastrită alcoolică" sau orice fel de
diagnostic indicând sub o formă neechivocă relaţia cu consumul de droguri sau
de substanţe psihoactive;
c) în rubrica dedicată istoriei clinice medicul indică
un tablou clinic „probabil secundar la", „posibil provocat de",
„posibil în legătură cu" sau „posibil pentru" consumul unui drog ori
unor substanţe psihoactive;
d) dacă în rubrica de istorie
clinică medicul menţionează un diagnostic legat fără echivoc de consumul de
droguri, cum ar fi „sindrom de abstinenţă" sau „psihoză toxică";
e) dacă în rubrica de istorie clinică medicul
semnalează o relaţie temporală de cauzalitate între consumul de substanţe
psihoactive şi urgenţa medicală, de exemplu „criză convulsivă post consum de
cocaină". In acest caz nu se va alege valoarea 2 dacă au trecut mai mult
de 48 de ore între consum şi debutul simptomelor;
f) dacă în rubrica de istorie clinică medicul
menţionează un diagnostic şi în continuare menţionează în mod specific faptul
că diagnosticul respectiv a apărut la un consumator de droguri;
g) dacă pacientul este tratat pentru abcese, infecţii
cutanate, embolisme, hepatite, TBC, infecţie HIV şi este consumator de droguri
injectabile.
(3) Se încercuieşte valoarea 2 dacă în istoria
clinică apare un diagnostic de certitudine, dar medicul nu face nicio menţiune
referitoare la relaţia de cauzalitate cu consumul de substanţe psihoactive.
(4) Această variabilă nu se completează în situaţiile
menţionate la art. 17 alin. (3).
Art. 21. - (1) Pentru variabila 17 „denumirea
drogurilor pe care medicul le-a relaţionat cu urgenţa din fişa clinică" se
specifică numele a maximum 4 substanţe care, conform datelor consemnate de
către medic în foaia de observaţie, au provocat sau sunt legate direct de
urgenţa medicală.
(2) Dacă la variabila 16 a fost încercuită valoarea 2,
se consideră că nu există vreo substanţă psihoactivă legată de urgenţa medicală
şi se va nota „niciuna".
(3) Dacă substanţa care a produs urgenţa nu apare
menţionată în foaia de observaţie clinică generală, poate fi dedusă din
tratamentul aplicat.
CAPITOLUL III
Metodologia de completare a foii individuale de
admitere la tratament pentru consumul de droguri
Art. 22. - (1) In sistemul de raportare a datelor
privind consumatorii de droguri sunt incluse următoarele categorii de furnizori
de servicii medicale, psihologice şi sociale:
a) centrele de prevenire, evaluare şi consiliere
antidrog din structura Agenţiei Naţionale Antidrog, care acordă servicii de
asistenţă psihosocială în regim ambulatoriu şi asigură managementul de caz;
b) centrele de zi care acordă servicii de asistenţă
în regim ambulatoriu;
c) centrele de tip comunitate
terapeutică care acordă servicii de asistenţă în regim de internare sau
hotelier;
d) centrele de asistenţă integrată a adicţiilor care
acordă unul sau mai multe servicii de asistenţă medicală, psihologică şi
socială în regim ambulatoriu;
e) centrele, secţiile şi
compartimentele de dezintoxicare de tip spitalicesc;
f) laboratoarele de sănătate mintală cu staţionar de
zi;
g) secţiile sau compartimentele de specialitate din
spitalele-penitenciare.
(2) Din sistemul de raportare a datelor sunt excluse următoarele categorii de furnizori de servicii medicale,
psihologice şi sociale:
a) centrele care nu au documentaţia clinică
referitoare la serviciile oferite pacienţilor;
b) centrele care oferă numai informaţii legate de
tratament;
c) centrele care oferă numai
asistenţă socială, juridică, administrativă sau ocupaţională;
d) programele prin care se desfăşoară doar activităţi
de schimb de seringi, distribuire de prezervative, educaţie pentru sănătate sau
alte activităţi de prevenire;
e) unităţile medicale care au ca obiect de activitate
asistenţa medicală generală şi cele în care se tratează doar complicaţiile
organice asociate consumului de droguri (supradoze, infecţii etc).
Art. 23. - (1) Fiecare centru de asistenţă raportează
toate episoadele de admitere la tratament pentru consum sau dependenţă de
opiacee, cocaină sau orice altă substanţă psihoactivă inclusă în anexa nr. 2.
(2) Se consideră episod de
admitere la tratament ori de câte ori un pacient
începe un tratament într-un centru care raportează,
indiferent dacă a mai realizat anterior alt tratament în acelaşi centru sau în
alt centru, în acelaşi an sau într-un an diferit.
(3) Se raportează ca episoade de admitere la tratament
oricare dintre următoarele situaţii:
a) admiterea pentru prima
dată la tratament într-un centru. Această situaţie apare atunci când un pacient
se prezintă pentru prima dată într-un centru care raportează şi se deschide
foaia de observaţie sau fişa beneficiarului în prezenţa unei persoane
calificate (medic, psiholog, asistent social sau asistent medical etc.) cu
scopul de a începe un tratament pentru consum sau dependenţă de substanţe
psihoactive, char dacă acest tratament nu este primul realizat de acest
consumator în reţeaua de centre care raportează;
b) readmiterea la tratament în
acelaşi centru. Are loc o readmitere atunci când este admisă la tratament o
persoană care a mai beneficiat anterior de unul sau mai multe tratamente în
acelaşi centru, finalizate prin acordarea de servicii medicale, psihologice sau
sociale, excludere ori abandon. Centrele de asistenţă raportează toate
readmiterile persoanelor care îndeplinesc criteriile de raportare, indiferent
dacă readmiterea a avut loc în acelaşi an sau în ani diferiţi;
c) continuarea unui tratament început într-un centru care nu raportează cazurile;
d) se notifică admiterile la tratament pentru consum
sau dependenţă de droguri, admiterea pentru prima dată în centru, readmiterea
sau continuarea unui tratament început într-un alt centru decât cele prevăzute
la art. 87 alin. (1), chiar dacă persoana admisă este sub efectul unei hotărâri
judecătoreşti privind pedeapsa închisorii cu suspendarea executării pedepsei
sub supraveghere, cu obligaţia la tratament de specialitate, acordarea de
asistenţă de specialitate într-un centru de tratament
persoanelor aflate în stare de arest preventiv, admiterea la tratament a unei
persoane aflate în executarea pedepsei cu închisoarea în penitenciar;
e) admiterea la tratament a pacienţilor proveniţi de
la un alt centru de asistenţă. Se raportează admiterile la tratament ale pacienţilor proveniţi sau
îndrumaţi de către alte centre de asistenţă, pentru a-şi continua tratamentul.
(4) Nu sunt raportate ca episoade de admitere la
tratament următoarele situaţii:
a) simplele contacte personale
sau telefonice pentru a solicita informaţii despre tratament şi solicitările de
tratament aflate pe lista de aşteptare;
b) contactele care au ca scop unic solicitarea de
ajutoare sau servicii sociale;
c) tratamentele care au ca scop unic tratarea complicaţiilor organice datorate consumului de droguri, cum ar fi
tratamentul unei supradoze sau infecţii;
d) intervenţiile care constau exclusiv în schimb de
seringi sau alte materiale de injectare, distribuţie de prezervative etc;
e) admiterile la tratament în care nu se cunosc
variabile precum data admiterii la tratament în centru sau drogul principal
pentru care este admis la tratament.
Art. 24. - Variabila 1 „numărul foii de
observaţie" se completează în unităţile medicale cu numărul foii de
observaţie a pacientului admis la tratament, iar în centrele de prevenire,
evaluare şi consiliere antidrog, cu numărul fişei beneficiarului. In funcţie de
practica fiecărui centru de asistenţă se înscrie numărul corespunzător fişei în
care este consemnată istoria clinică a pacientului.
Art. 25. - (1) Variabila 2 „data admiterii la
tratament" se referă la data tratamentului actual şi nu la primul
tratament realizat în centrul respectiv, nici la primul tratament din viaţa
pacientului.
(2) Se consideră dată de admitere la tratament
momentul în care se iniţiază programul de asistenţă şi începe intervenţia.
(3) Nu se ia în considerare data la care are loc doar
o solicitare de tratament sau pacientul este trecut pe o listă de aşteptare.
(4) In cazul readmiterilor la tratament
această dată este momentul în care se materializează procesul de readmitere. In
funcţie de practica fiecărui centru, acest moment poate fi determinat de un act
administrativ, adică coincide cu data deschiderii foii de observaţie sau a
fişei beneficiarului ori poate fi o decizie a
terapeutului.
(5) „Data admiterii la tratament" se completează
cu 6 caractere astfel: două pentru zi, de la 01 la 31, două pentru lună, de la
01 la 12, şi 4 pentru an, prin notarea celor 4 cifre ale anului.
(6) Această variabilă nu admite date necunoscute. Dacă
nu se cunoaşte data admiterii la tratament, nu se înregistrează şi nu se
notifică admiterea.
Art. 26. - Variabila 3 „data externării" se
completează în conformitate cu art. 25 alin. (5).
Art. 27. - (1) Variabila 4
„numărul de identificare al centrului" se completează cu litere sau cifre
în funcţie de numărul atribuit de Agenţia Naţională Antidrog împreună cu
Ministerul Sănătăţii Publice şi celelalte ministere cu reţea sanitară proprie
fiecărui centru care este inclus în sistemul de
raportare.
(2) Această variabilă nu admite date necunoscute. Dacă
nu se cunoaşte numărul de identificare al centrului, nu se înregistrează şi
nici nu se notifică admiterea.
Art. 28. - (1) Variabila 5 „codul" se utilizează
în vederea alcătuirii unui cod unic pentru fiecare pacient, evitându-se astfel
dubla raportare a cazurilor şi permiţând diferenţierea readmiterilor de
episoadele noi.
(2) Pentru a se evita erorile, această variabilă se
completează pornind de la datele din actul de identitate. Dacă pacientul nu are
un astfel de document, se vor utiliza răspunsurile acestuia.
(3) Persoana care înregistrează trebuie să noteze
litera corespunzătoare din alfabet în ordinea indicată: prima literă a numelui
de familie, a doua literă a numelui de familie, prima literă a prenumelui, a
doua literă a prenumelui, a treia literă a prenumelui.
(4) Dacă persoana care înregistrează nu cunoaşte
numele sau prenumele indicate anterior, utilizează cifra 9 pentru fiecare
literă necunoscută.
(5) In cazul în care pacientul
are două prenume, pentru codificare se utilizează primul dintre acestea.
Art. 29. - Variabila 6 „sexul" identifică sexul
pacientului admis la tratament şi trebuie completată, ori de câte ori este
posibil, pornind de la datele din actul de identitate.
Art. 30. - (1) Variabila 7 „data naşterii" se
completează cu 6 caractere, după cum urmează: două pentru zi, de la 01 la 31,
două pentru lună, de la 01 la 12, şi 4 pentru an, prin notarea celor 4 cifre
ale anului.
(2) Dacă persoana care înregistrează datele nu
cunoaşte data naşterii, utilizează cifra 9 pentru fiecare cifră necunoscută.
(3) Pentru a se evita erorile, această variabilă se
completează pornind de la datele din actul de identitate.
Art. 31. - (1) In cazul variabilei 8 „locul naşterii", pentru varianta de răspuns 8a) se notează
literalmente numele judeţului naşterii.
(2) Pentru varianta de răspuns 8b) se notează
literalmente numele ţării de naştere.
Art. 32. - (1) Pentru variabila 9 „cetăţenia" se
notează literalmente numele ţării corespunzător naţionalităţii persoanei.
(2) Dacă o persoană are cetăţenie dublă se notează
numele ambelor ţări, separate prin virgulă.
Art. 33. - (1) Variabila 10 „etnia" admite
următoarele variante de răspuns:
1. română;
2. maghiară;
3. romă;
4. ucraineană;
5. germană;
6. alta;
9. necunoscută.
(2) Se notează valoarea corespunzătoare etniei
persoanei.
Art. 34. - (1) Pentru variabila 11 „judeţul de
reşedinţă" se notează literalmente judeţul de reşedinţă al persoanei.
(2) Prin judeţ de reşedinţă se înţelege judeţul în care pacientul a
petrecut cel mai mult timp în ultimele 6 luni anterioare începerii
tratamentului actual.
Art. 35. - (1) Pentru variabila 12 „municipiul de
reşedinţă" se notează literalmente numele satului, comunei, oraşului sau
municipiului de reşedinţă al persoanei.
(2) Prin municipiu de
reşedinţă se înţelege satul, comuna, oraşul sau
municipiul în care pacientul a petrecut cel mai mult timp în ultimele 6 luni
anterioare începerii tratamentului.
(3) Nu se înregistrează în mod necesar municipiul în
care persoana este angajată sau îşi are domiciliul de drept.
(4) Municipiul consemnat trebuie să corespundă
întotdeauna judeţului notat la art. 34 alin. (1).
Art. 36. - (1) Variabila 13 „tipul contractului" se
completează prin notarea răspunsurilor pacientului.
(2) Se notează 1 în cazul unui pacient care declară că
este admis pentru prima dată la tratament ca urmare a consumului de substanţe
psihoactive.
(3) Se notează 2 în cazul unui pacient care declară că
a mai fost admis la tratament ca urmare a consumului de substanţe psihoactive.
(4) Se notează 9 în cazul în care pacientul nu poate
preciza una dintre situaţiile descrise la alin. (2) sau (3).
Art. 37. - Pentru variabila 14 „aflat sub tratament la
altă unitate" se încercuieşte valoarea corespunzătoare răspunsului
pacientului.
Art. 38. - (1) Variabila 15 „drogul principal pentru
care este admis la tratament" se completează prin notarea literalmente a
denumirii substanţei psihoactive pe care, după evaluarea diagnostică, medicul
sau managerul de caz o consideră că a produs dependenţa sau problemele clinice
ori sociale cele mai importante şi care au determinat tratamentul actual.
(2) Categoriile de substanţe psihoactive care pot fi
notate ca drog principal sunt incluse în anexa nr. 2.
(3) Dacă nu se cunoaşte
drogul pentru care se oferă tratament, cazul nu se înregistrează şi nu se
notifică.
(4) Intotdeauna se va înregistra un singur drog
principal, chiar dacă pacientul consumă sau este dependent de mai multe
substanţe psihoactive. Dacă pacientul este dependent de mai multe substanţe,
decizia de stabilire a drogului principal se ia de către medic sau managerul de
caz, după cum urmează:
a) în urma evaluării diagnostice, conform importanţei
clinice a fiecărei substanţe;
b) dacă în urma evaluării diagnostice terapeutul nu
poate determina cu claritate care este substanţa cea mai importantă din punct
de vedere clinic, în raport cu tratamentul actual, sau care este substanţa care
produce cele mai importante probleme clinice sau sociale, se va nota substanţa
pentru care pacientul solicită în primul rând tratament.
Art. 39. - (1) Pentru variabila 16 „frecvenţa
consumului drogului principal în ultimele 30 de zile anterioare admiterii la
tratament" se notează frecvenţa cu care pacientul şi-a administrat drogul principal în ultimele 30 de zile anterioare
admiterii la tratament.
(2) Dacă nu a consumat drogul principal în cele 30 de
zile anterioare admiterii la tratament, se va încercui varianta 6 de răspuns.
Această situaţie se poate întâlni şi la persoanele care ajung la tratament de
specialitate venind din alte spitale, din penitenciar sau din diferite alte
instituţii unde s-au menţinut abstinente.
Art. 40. - (1) Pentru variabila 17 „anul începerii
consumului de droguri" se notează anul începerii
consumului drogului principal consemnat la variabila 15.
(2) Se înscriu cele 4 cifre ale anului în care
pacientul a consumat pentru prima dată drogul principal.
(3) Dacă nu se cunoaşte anul exact, se notează cea
mai bună aproximare.
(4) Dacă anul debutului în consum pentru drogul
principal este necunoscut, se notează cifra 9 pentru fiecare cifră necunoscută.
Art. 41. - (1) Pentru variabila 18 „tratament anterior pentru acelaşi drog pentru care se va trata acum"
se notează răspunsul pacientului la întrebarea dacă a beneficiat sau nu de tratament pentru
abuz sau dependenţă pentru drogul principal consemnat la variabila 15.
(2) Nu se verifică dacă
informaţia furnizată de pacient coincide sau nu cu datele disponibile în centru
din alte surse (date din alte centre, informaţii de la rude etc), chiar dacă
astfel s-ar îmbunătăţi calitatea informaţiilor.
(3) Tratamentul anterior pentru abuz sau dependenţă de droguri nu se are în vedere în situaţiile în care:
a) singurul tratament acordat a fost pentru
complicaţiile fizice ale abuzului de droguri, adică internarea în spital pentru
patologie organică;
b) consilierea a fost acordată telefonic;
c) au fost solicitate
informaţii telefonic;
d) au fost solicitate informaţii de către prietenii
sau familia persoanei aflate la tratament;
e) au fost solicitate exclusiv informaţii sau ajutor
social.
(4) Sunt admise 3 valori, incercuindu-se
„necunoscut" în cazul în care pacientul nu poate
menţiona una dintre situaţiile ce pot lua valoarea 1 sau 2.
Art. 42. - (1) Pentru variabila 19 „calea cea mai
frecventă de administrare a drogului principal în ultimele 30 de zile de
consum" sunt admise 8 variante de răspuns.
(2) Dacă nu a consumat drogul principal în ultimele
30 de zile anterioare admiterii la tratament, se va consemna calea cea mai
folosită în ultimele 30 de zile în care a consumat acel drog. Această
circumstanţă se poate întâlni la persoane care ajung la tratament venind din
alte spitale, din penitenciar sau din diferite alte instituţii unde s-au
menţinut abstinente (internări pentru afecţiuni organice).
(3) Se încercuieşte numărul corespunzător răspunsului
pacientului.
(4) Prin cale de administrare orală se înţelege ingestia drogului
pe gură. Se consideră această cale chiar dacă absorbţia se produce mai mult în
mucoasa orală decât în tubul digestiv.
(5) Prin inhalare se
înţelege aspirarea pe nas şi absorbţia ulterioară prin mucoasa nazofaringiană a
substanţelor sub formă de vapori sau gaze.
(6) Prin cale de administrare
intranazală se înţelege aspirarea pe nas şi
absorbţia ulterioară prin mucoasa nazofaringiană a substanţelor sub formă de
pulbere sau particule şi cristale mici.
(7) Prin cale de
administrare parenterală se înţelege administrarea
drogului intramuscular, subcutanat sau intradermic.
(8) Pentru calea de administrare intravenoasă se
încercuieşte varianta 5 de răspuns.
(9) Prin fumat se
înţelege aspirarea şi absorbţia pulmonară ulterioară a vaporilor de droguri
supuşi combustiei în ţigări, pipe, folii de aluminiu.
(10) In cazul în care răspunsul pacientului face
referire la o altă cale de administrare, se încercuieşte valoarea
corespunzătoare altei căi de administrare şi se notează
literalmente calea.
(11) In cazul în care răspunsul pacientului nu face
referire la niciuna dintre situaţiile definite mai sus, se încercuieşte
valoarea 9.
Art. 43. - (1) Pentru variabila 20 „alte droguri
consumate în ultimele 30 de zile înainte de admiterea
la tratament" pot fi consemnate maximum 4 droguri distincte de drogul
principal, consumate în cele 30 de zile anterioare datei de admitere şi care au
importanţă clinică majoră pentru pacient.
(2) Se notează câte un drog pe fiecare rând.
(3) Ca şi în cazul variabilei 15 se utilizează
categoriile de substanţe psihoactive incluse în anexa nr. 2.
(4) Dacă pacientul consumă diferite droguri din
acelaşi subgrup farmacologic, se înregistrează numai unul.
(5) Când se poate identifica cu precizie substanţa
consumată cel mai frecvent, se va nota aceasta. Dacă nu este posibil, se
notează cel puţin numele subgrupului.
(6) Dacă nu a consumat drogul principal în cele 30 de
zile anterioare admiterii la tratament, se consemnează drogurile secundare
consumate în ultimele 30 de zile în care a consumat şi drogul principal.
Această circumstanţă se poate întâlni la persoanele care ajung la tratament
venind din alte centre specializate, spitale, din penitenciar sau din diferite
alte instituţii unde s-au menţinut abstinente.
(7) Dacă persoana admisă la tratament a fost în cele
30 de zile anterioare într-un program de menţinere cu metadonă sau alte
substitutive opiacee, metadona sau alt substitutiv opiaceu nu se înregistrează
ca drog secundar.
(8) Nu se admite ca drogul
secundar să fie din acelaşi subgrup farmacologic cu drogul principal, chiar
dacă sunt în acelaşi grup farmacologic.
(9) Nu se admit două droguri secundare din acelaşi
subgrup farmacologic, dar sunt admise două droguri secundare din acelaşi grup.
In cazul în care în ultimele 30 de zile anterioare admiterii la tratament
pacientul a consumat diferite droguri secundare din acelaşi subgrup
farmacologic, se notează numai cele consumate mai frecvent în perioada
respectivă.
(10) Dacă pacientul consumă mai puţin de 4 droguri, se
transcriu numele acestora, iar în dreptul variantei de răspuns 20 d) se scrie
„nu mai sunt alte droguri".
(11) Dacă informaţia referitoare la consumul unui
drog secundar este complet necunoscută, se scrie „necunoscut" în dreptul
primei linii, 20a).
Art. 44. - (1) Variabila 21 „timpul care a trecut de
când şi-a injectat ultima oară orice drog" se referă la timpul care a
trecut de când şi-a injectat ultima dată orice fel de substanţă psihoactivă,
fără prescripţie medicală sau cu nerespectarea clară a prescripţiei.
(2) Nu este obligatoriu ca administrarea injectabilă
să fie calea principală de consum sau să fie calea utilizată pentru consumul
drogului principal menţionat la variabila 15.
(3)Variantele de răspuns se exclud mutual şi se indică
limita superioară.
(4)Dacă informaţia referitoare la injectarea vreodată a
oricărei substanţe psihoactive nu poate fi obţinută, se încercuieste
„necunoscut", adică valoarea 99.
Art. 45. - (1) Variabila 22 „starea HIV, HB, HC"
se referă la cunoaşterea statusului serologic referitor la infecţia cu HIV, HVB
sau HVC la începutul tratamentului actual.
(2) Pentru a completa statusul serologic nu este
suficient răspunsul pacientului, fiind necesare documente justificative:
buletin de analize, diagnostic confirmat de SIDA sau hepatită cu virusurile
menţionate, istoric de tratament cu antiretrovirale.
(3) Această variabilă admite maximum 6 valori. In
dreptul variantelor de răspuns 1, 2 şi 9 se notează, după caz, una sau toate
valorile de la a) la f).
(4) Completarea acestei
variabile în fişa standard de admitere la tratament nu presupune
obligativitatea persoanei de a efectua analizele serologice HIV, HVB sau HVC
sub condiţia admiterii la tratament. De asemenea, pacientul nu este obligat să
declare dacă şi-a făcut analizele
respective sau care a fost rezultatul acestora, dacă nu doreşte.
Art. 46. - Pentru variabila 23 „patologie somatică
asociată în mod direct consumului de droguri" se încercuieste valoarea
corespunzătoare stării de boală a pacientului, numai dacă aceasta este
documentată medical.
Art. 47. - (1) Pentru variabila 24 „patologie
psihiatrică asociată consumului de droguri" se încercuieste valoarea
corespunzătoare diagnosticului medical.
(2) In cazul în care diagnosticul medicului este altul decât cele listate ca variante de răspuns sau diagnosticul este
necunoscut, se încercuieste valoarea 9 şi se notează literalmente diagnosticul
ori se scrie „necunoscut".
(3) In cazul în care nu există patologie psihiatrică
asociată consumului de droguri, se încercuieste
valoarea 10.
Art. 48. - Variabila 25 „asigurare de sănătate" se
referă la statutul de asigurat şi se încercuieste valoarea corespunzătoare
situaţiei în care se regăseşte pacientul.
Art. 49. - (1) Variabila 26 „statutul profesional
principal în momentul admiterii la tratament"
înregistrează situaţia principală a angajării la data începerii tratamentului
şi nu forma prin care se obţin veniturile.
(2) Se admite un singur răspuns.
(3) Se încercuieste valoarea corespunzătoare
răspunsului pacientului.
(4) In cazul în care este vorba despre mai multe tipuri
de contracte de muncă, se înregistrează cel situat pe primul loc în lista de
răspunsuri.
(5) In cazul în care răspunsul pacientului face
referire la un alt tip de contract, se încercuieste valoarea 11 şi se notează
literalmente situaţia statutului profesional.
(6) In cazul în care răspunsul pacientului nu face
referire la niciuna dintre situaţiile definite mai sus, se încercuieste
valoarea 99.
Art. 50. - (1) Variabila 27 „nivelul maxim de studii complete" înregistrează studiile finalizate de pacient,
nu pe cele pe care pacientul le-a început, dar nu a ajuns să le finalizeze.
(2) Se încercuieste valoarea corespunzătoare
răspunsului pacientului.
(3) In cazul în care răspunsul pacientului face
referire la alte studii decât cele menţionate în lista de răspunsuri, se
încercuieste valoarea 09 şi se notează literalmente nivelul studiilor declarat
de pacient.
(4) In cazul în care răspunsul pacientului nu face
referire la niciuna dintre situaţiile definite mai sus,
se încercuieste valoarea 99.
Art. 51. - (1) Variabila 28 „vârsta părăsirii
şcolii" se completează numai în caz de abandon şcolar.
(2) Se notează numeric vârsta declarată de pacient.
Art. 52. - (1) Variabila 29 „cine trimite" se referă la sursa principală de referinţă, persoana, instituţia sau
serviciul care a obligat, a cerut sau a recomandat pacientului să înceapă
tratamentul.
(2) Serviciile legale includ judecătorii, procurorii,
medicii legişti, poliţiştii etc.
(3) Atunci când se începe un
tratament pentru a se evita o sancţiune administrativă, nu se va încercui
valoarea 09 şi se va încercui valoarea 04.
(4) Pentru a se evita răspunsurile multiple se
respectă următoarele reguli:
a) când în luarea deciziei au intervenit atât pacientul din iniţiativă proprie, cât şi altă sursă, se încercuieşte
valoarea corespunzătoare sursei;
b) când în luarea deciziei au intervenit familia şi
prietenii, precum şi altă sursă distinctă de subiect, se încercuieşte valoarea
corespunzătoare sursei;
c) în cazul în care au intervenit diverse surse, se
încercuieşte valoarea corespunzătoare sursei care a făcut recomandarea
iniţială.
(5) In cazul în care există o altă sursă de referinţă
decât cele listate, se încercuieşte valoarea 10 şi se notează literalmente sursa.
(6) In cazul în care sursa nu este cunoscută, se
încercuieşte valoarea 99.
Art. 53. - (1) Variabila 30 „cu cine a locuit în
ultimele 30 de zile înainte de admiterea la tratament" se completează prin
încercuirea valorii corespunzătoare răspunsului
pacientului.
(2) In cazul în care există mai multe răspunsuri, se
încercuieşte valoarea 08 şi se specifică.
(3) Dacă persoana şi-a schimbat condiţiile de locuit
în ultimele 30 de zile anterioare începerii tratamentului, se va nota cu cine a
petrecut cel mai mult timp în perioada respectivă.
Art. 54. - (1) Variabila 31 „unde a locuit în ultimele
30 de zile premergătoare admiterii la tratament" se completează prin
încercuirea valorii corespunzătoare răspunsului pacientului.
(2) In cazul în care persoana
şi-a schimbat locuinţa în ultimele 30 de zile înainte de începerea
tratamentului, se va nota locul în care a petrecut cel mai mult timp în
perioada respectivă.
(3) Prin casă, apartament se înţelege locuinţa stabilă în care locuieşte pacientul şi se
referă la proprietăţi, locuinţe închiriate, proprietăţi ale părinţilor,
partenerului, familiei, prietenilor.
(4) Varianta de răspuns „alte instituţii" include
comunităţi terapeutice, centre de recuperare, centre de asistenţă rezidenţială,
centre pentru protecţia copilului sau centre de reeducare, colegii, unităţi
militare, spitale etc.
(5) Varianta de răspuns „alte locuri" se referă
la locuinţe insalubre sau precare: barăci, rulote, cocioabe, remorci, maşini
abandonate pe stradă sau în parc, cămine sau case
abandonate etc.
(6) In cazul în care nu se obţine un răspuns referitor
la condiţiile de locuit, se încercuieşte valoarea 9.
Art. 55. - (1) Pentru variabila 32 „tratamentul
aplicat" sunt admise una sau mai multe valori.
(2) Valorile de la 1 la 3 se
referă la dobândirea unei stări libere de orice drog, inclusiv de alcool,
putând fi realizată ambulatoriu sau în spital, cu sau fără folosirea
substanţelor psihoactive, în funcţie de nevoile psihice, psihologice şi sociale
ale pacientului.
(3) Varianta de răspuns
„sfătuire, suport" se referă la asistenţă psihologică prin consiliere
şi/sau psihoterapie şi include:
a) educaţia despre „natura dependenţei de
droguri", nevoia de abstinenţă pe termen lung, nevoia unui program de
reabilitare incluzând şi implicarea familiei, pericolele trecerii de la un tip
de dependenţă la altul etc;
b) includerea în grupuri de suport, în funcţie de
nevoile şi caracteristicile pacientului şi ale familiei.
(4) Prin tratament neiniţiat
se înţelege evaluarea pacientului realizată
înaintea includerii într-un program integrat de asistenţă.
Art. 56. - (1) Variabila 33 „rezolvarea cazului"
se completează prin încercuirea valorii corespunzătoare.
(2) Prin externare
voluntară se înţelege plecarea voluntară a
pacientului din centru, fără a-şi da acordul scris.
(3) Prin RTS se
înţelege că pacientului i s-a prescris tratament de substituţie pe reţetă cu
timbru sec.
(4) Prin tratament de zi se înţelege administrarea tratamentului substitutiv în regim
ambulatoriu.
(5) Prin externat la cerere se înţelege plecarea voluntară a pacientului din centru, cu acordul
scris al acestuia.
CAPITOLUL IV
Metodologia de completare a fişei privind cazurile înregistrate de HVC şi HVBîn
rândul consumatorilor de droguri injectabile
Art. 57. - (1) Câmpurile
„oraş" şi „judeţ" se completează cu denumirea localităţii, respectiv
a judeţului în care se află unitatea medicală care oferă serviciile.
(2) Câmpurile „unitatea" şi „cod unitate" se
completează cu denumirea spitalului care oferă serviciile medicale
specializate, respectiv cu codul asociat acestuia, astfel cum se regăsesc în
foaia de observaţie clinică generală a pacientului.
(3) Câmpul „număr foaie de observaţie" se
completează cu numărul de înregistrare al foii de observaţie clinică generală a
pacientului.
Art. 58. - (1) Variabila 1 „cod pacient" se
utilizează în vederea alcătuirii unui cod unic pentru fiecare pacient,
evitându-se astfel dubla raportare a cazurilor şi permiţând diferenţierea
readmiterilor de episoadele noi.
(2) Pentru a se evita erorile
această variabilă se completează pornind de la datele din actul de identitate.
Dacă pacientul nu are un astfel de document, se vor utiliza răspunsurile
acestuia.
(3) Persoana care înregistrează trebuie să noteze
litera corespunzătoare din alfabet în ordinea indicată: prima literă a numelui
de familie, a doua literă a numelui de familie, prima literă a prenumelui, a
doua literă a prenumelui şi a treia literă a prenumelui.
(4) Dacă persoana care înregistrează nu cunoaşte
numele sau prenumele indicate anterior, utilizează cifra 9 pentru fiecare
literă necunoscută.
(5) In cazul în care pacientul are două prenume,
pentru codificare se utilizează primul dintre acestea.
Art. 59. - (1) Variabila 2 „data internării" se
completează cu 6 caractere: două pentru zi, de la 01 la 31, două pentru lună,
de la 01 la 12, şi 4 pentru an, prin notarea celor 4 cifre ale anului.
(2) Această variabilă nu admite date necunoscute. Dacă
nu se cunoaşte data internării, nu se înregistrează şi nu se notifică cazul.
Art. 60. - Variabila 3 „data
externării" se completează cu 6 caractere: două pentru zi, de la 01 la 31,
două pentru lună, de la 01 la 12, şi 4 pentru an, prin notarea celor 4 cifre
ale anului.
Art. 61. - Variabila 4 „sexul" identifică sexul
pacientului admis la tratament şi se completează prin bifarea uneia dintre cele
două variante de răspuns.
Art. 62. - (1) Variabila 5 „data naşterii" se
completează cu 6 caractere, după cum urmează: două pentru zi, de la 01 la 31,
două pentru lună, de la 01 la 12, şi 4 pentru an, prin
notarea celor 4 cifre ale anului.
(2) Dacă persoana care înregistrează datele nu
cunoaşte data naşterii, utilizează cifra 9 pentru fiecare cifră necunoscută.
(3) Pentru a se evita erorile, această variabilă se
completează pornind de la datele din actul de identitate.
Art. 63. - Variabila 6 „diagnosticul la internare"
se completează prin bifarea uneia dintre cele 3 variante de răspuns.
Art. 64. - (1) Variabila 7 „tipul cazului" se
completează prin bifarea uneia dintre cele 3 variante de răspuns.
(2) In dreptul fiecărei
variante de răspuns se notează literalmente tipul hepatitei virale.
Art. 65. - (1) Variabila 8 „calea de infectare" se
completează prin bifarea uneia dintre cele 3 variante de răspuns.
(2) In dreptul fiecărei variante de răspuns se notează
literalmente tipul hepatitei virale.
Art. 66. - Variabila 9 „diagnostic confirmat şi prin
teste de laborator" se completează prin bifarea uneia dintre cele 4
variante de răspuns.
Art. 67. - (1) Variabila 10 „utilizarea drogurilor
injectabile" se completează pe baza răspunsului
pacientului.
(2) Variabila se completează prin bifarea uneia
dintre cele 3 variante de răspuns.
(3) Prin varianta de răspuns „vreodată" se
înţelege utilizarea pe cale injectabilă, cel puţin o dată în viaţă, a oricărui
drog dintre cele cuprinse în anexa nr. 2.
(4) Prin varianta de răspuns „regulat" se
înţelege utilizarea pe cale injectabilă, în ultimele 12 luni anterioare
internării, a oricărui drog dintre cele cuprinse în anexa nr. 2.
(5) In situaţia în care pacientul declară că nu şi-a
administrat droguri pe cale injectabilă, se bifează răspunsul „nu".
CAPITOLUL V
Metodologia de completare a fişei standard de
prevalentă a
infecţiilor cu HIV, HVB şi HVCîn rândul consumatorilor de droguri injectabile
Art. 68. - (1) Câmpurile
„oraş" şi „judeţ" se completează cu denumirea localităţii, respectiv
a judeţului în care se află centrul care „oferă serviciile".
(2) Câmpurile „unitatea" şi „cod unitate" se
completează cu denumirea furnizorului de servicii, respectiv cu codul asociat
acestuia, astfel cum se regăsesc în foaia de observaţie clinică generală a
pacientului pentru unităţile medicale, în fişa beneficiarului pentru centrele
de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog sau în documentele similare
utilizate de alţi furnizori.
(3) Câmpul „număr foaie de observaţie" se
completează cu numărul de înregistrare al foii de observaţie clinică generală a
pacientului pentru unităţile medicale, cu numărul fişei beneficiarului pentru
centrele de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog sau cu numărul de
înregistrare al documentelor similare utilizate de alţi furnizori de servicii.
Art. 69. - (1) Variabila 1 „cod pacient" se
utilizează în vederea alcătuirii unui cod unic pentru fiecare pacient,
evitându-se astfel dubla raportare a cazurilor şi permiţând diferenţierea
readmiterilor de episoadele noi.
(2) Pentru a se evita erorile această variabilă se
completează pornind de la datele din actul de identitate. Dacă pacientul nu are
un astfel de document, se vor utiliza răspunsurile acestuia.
(3) Persoana care înregistrează trebuie să noteze
litera corespunzătoare din alfabet în ordinea indicată: prima literă a numelui
de familie, a doua literă a numelui de familie, prima literă a prenumelui, a
doua literă a prenumelui şi a treia literă a prenumelui.
(4) Dacă persoana care înregistrează nu cunoaşte
numele sau prenumele indicate anterior, utilizează cifra 9 pentru fiecare
literă necunoscută.
(5) In cazul în care pacientul are două prenume,
pentru codificare se utilizează primul dintre acestea.
Art. 70. - (1) Variabila 2 „data internării" se
completează cu 6 caractere: două pentru zi, de la 01 la 31, două pentru lună,
de la 01 la 12, şi 4 pentru an, prin notarea celor 4 cifre ale anului.
(2) Pentru alţi furnizori de servicii decât unităţile
medicale, această variabilă face referire la data la care a fost iniţiată
intervenţia actuală.
(3) Această variabilă nu admite date necunoscute. Dacă
nu se cunoaşte data internării sau data la care a fost iniţiată intervenţia, nu
se înregistrează şi nu se notifică cazul.
Art. 71. - Variabila 3 „data externării" se
completează cu 6 caractere: două pentru zi, de la 01 la 31, două pentru lună,
de la 01 la 12, şi 4 pentru an, prin notarea celor 4 cifre ale anului.
Art. 72. - Variabila 4 „sexul" identifică sexul
pacientului admis la tratament şi se completează prin bifarea uneia dintre cele
două variante de răspuns.
Art. 73. - (1) Variabila 5 „data naşterii" se
completează cu 6 caractere, după cum urmează: două pentru zi, de la 01 la 31,
două pentru lună, de la 01 la 12, şi 4 pentru an, prin notarea celor 4 cifre
ale anului.
(2) Dacă persoana care înregistrează datele nu
cunoaşte data naşterii, utilizează cifra 9 pentru fiecare cifră necunoscută.
(3) Pentru a se evita erorile această variabilă se
completează pornind de la datele din actul de identitate.
Art. 74. - (1) Variabila 6 „utilizarea drogurilor
injectabile" se completează pe baza răspunsului pacientului.
(2) Se completează prin bifarea uneia dintre cele 3
variante de răspuns.
(3) Prin varianta de răspuns
„vreodată" se înţelege utilizarea pe cale injectabilă, cel puţin o dată în
viaţă, a oricărui drog dintre cele cuprinse în anexa nr. 2.
(4) Prin varianta de răspuns „regulat" se
înţelege utilizarea pe cale injectabilă, în ultimele 12 luni anterioare
internării, a oricărui drog dintre cele cuprinse în anexa nr. 2.
(5) In situaţia în care pacientul declară că nu şi-a
administrat droguri pe cale injectabilă, se bifează răspunsul
„nespecificat".
Art. 75. - (1) Variabila 7 „tipul de drog injectat"
se referă la drogul administrat pe cale injectabilă.
(2) Se bifează varianta de răspuns corespunzătoare
declaraţiei pacientului.
(3) In situaţia în care răspunsul pacientului se
referă la varianta „alte opiacee sau nonopiacee", se notează literalmente
tipul de drog administrat.
(4) In situaţia în care persoana declară că şi-a
administrat pe cale injectabilă mai mult de un drog, se notează literalmente
denumirile tuturor drogurilor menţionate, separate prin virgulă.
Art. 76. - Variabila 8 „de când se injectează" se completează prin bifarea variantei de răspuns
corespunzătoare istoricului de consum pe cale injectabilă declarat de pacient.
Art. 77. - Variabila 9 „testarea s-a făcut" se
completează prin bifarea variantei de răspuns corespunzătoare condiţiilor în
care a fost efectuată testarea.
Art. 78. - Variabila 10 „testat pentru" admite mai
multe variante de răspuns şi se completează prin bifarea variantei
corespunzătoare testelor efectuate de furnizorul de servicii.
Art. 79. - Variabila 11 „pozitiv pentru" admite mai multe variante de răspuns şi se completează prin
bifarea variantelor de răspuns corespunzătoare rezultatelor la testele
efectuate de furnizorul de servicii.
Art. 80. - (1) Variabila 12 „confirmat pentru" se
completează doar în cazul în care sunt efectuate teste de confirmare de către
furnizorul de servicii.
(2) Se completează prin bifarea variantei de răspuns
corespunzătoare situaţiei în care se află pacientul.
Art. 81. - (1) Variabila 13 „produsul testat" se
completează prin bifarea variantei de răspuns corespunzătoare.
(2) In dreptul fiecărei variante de răspuns se notează
literalmente denumirea virusului de identificat.
Art. 82. - (1) Variabila 14 „data testării" se
completează cu 6 caractere: două pentru zi, de la 01 la 31, două pentru lună,
de la 01 la 12, şi 4 pentru an, prin notarea celor 4 cifre ale anului.
(2) Această variabilă nu admite date necunoscute. Dacă
nu se cunoaşte data testării, nu se înregistrează şi nu se notifică cazul.
CAPITOLUL VI
Metodologia de transmitere a fişelor standard
Art. 83. - Foaia individuală de urgenţă pentru consumul
de droguri colectează date referitoare la urgenţele medicale produse ca urmare
a consumului de droguri şi se completează într-un singur exemplar ori de câte
ori de-a lungul unui an calendaristic un pacient este admis la tratament în
cadrul secţiilor de urgenţă din unităţile medicale specializate aflate în
subordinea Ministerului Sănătăţii Publice şi a altor ministere cu reţea
sanitară proprie.
Art. 84. - (1) Foaia individuală de admitere la
tratament pentru consumul de droguri se completează într-un singur exemplar ori
de câte ori de-a lungul unui an calendaristic o persoană este admisă la
tratament în cadrul centrelor de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog,
structuri aflate în subordinea Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative - Agenţia Naţională Antidrog, sau al altor tipuri de centre de
asistenţă care oferă servicii medicale, psihologice şi sociale persoanelor
consumatoare sau dependente de drog, structuri aflate
în subordinea Ministerului Sănătăţii Publice şi a
altor ministere cu reţea sanitară proprie, precum şi al altor
instituţii/organizaţii publice sau private care oferă asistenţă specializată
consumatorilor de droguri.
(2) Foaia individuală de admitere la tratament pentru
consumul de droguri se completează în două exemplare ori de câte ori de-a
lungul unui an calendaristic un pacient este admis la tratament în unităţile
medicale aflate în subordinea Ministerului Sănătăţii Publice.
Art. 85. - (1) Fişa standard de înregistrare a cazurilor
de HVC şi HVB în rândul consumatorilor de droguri injectabile se completează
într-un singur exemplar, ori de câte ori un pacient este diagnosticat cu
hepatită B sau hepatită C în cadrul secţiilor de boli infecţioase din unităţile
medicale specializate aflate în subordinea Ministerului Sănătăţii Publice şi a
altor ministere cu reţea sanitară proprie.
(2) Fişele completate sunt transmise semestrial sau la
cerere Agenţiei Naţionale Antidrog - Direcţia Observatorul român de droguri şi
toxicomanii, în format electronic sau pe suport hârtie.
Art. 86. - (1) Fişa standard de colectare a datelor
referitoare la prevalenta infecţiilor cu HIV, HVB şi HVC în rândul
consumatorilor de droguri injectabile se completează într-un singur exemplar
pentru fiecare pacient admis la tratament, ori de câte ori acesta este testat
pentru depistarea prezenţei virusurilor hepatitei B, hepatitei C, HIV sau a
altor boli infecţioase asociate consumului de droguri.
(2) Testarea pacienţilor pentru depistarea prezenţei
viruşilor prevăzuţi la alin. (1) se face cu respectarea normelor legale în
vigoare.
(3) Fişa este completată de către centrele care oferă
servicii de evaluare, consiliere şi psihoterapie individuală sau de grup,
destinate consumatorilor de droguri, organizaţiile neguvernamentale care oferă
servicii tip harm-reduction, laboratoarele publice/private care efectuează
astfel de teste, alte instituţii/organizaţii în care se efectuează teste pentru
depistarea bolilor infecţioase asociate consumului de droguri: penitenciare, secţii
de boli dermatovenerice, secţii de obstetrică-ginecologie.
(4) Fişele completate sunt transmise semestrial sau
la cerere Agenţiei Naţionale Antidrog - Direcţia Observatorul român de droguri
şi toxicomanii, în format electronic sau pe suport hârtie.
Art. 87. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative - Agenţia Naţională Antidrog împreună cu Ministerul Sănătăţii
Publice şi celelalte ministere cu reţea sanitară proprie vor publica de comun
acord, pentru unităţile aflate în subordine şi pe baza criteriilor de selecţie
a centrelor incluse în sistemul de raportare, prevăzute la art. 3 şi 22, în
luna decembrie a fiecărui an, lista cu unităţile medicale, centrele de
prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, participante la procesul de
raportare în anul următor, şi codurile atribuite fiecărei unităţi.
(2) In termen de 10 zile de la încheierea fiecărei luni
calendaristice, fiecare centru regăsit în lista publicată transmite pe suport
hârtie şi electronic fişele standard completate Direcţiei Observatorul român de
droguri şi toxicomanii din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog, în vederea
codificării şi înregistrării acestora în Registrul unic codificat privind
consumatorii de droguri. Al doilea exemplar al foii
individuale de admitere la tratament pentru consumul
de droguri, completat în unităţile medicale aflate în subordinea Ministerului
Sănătăţii Publice, se transmite Centrului Naţional pentru Organizarea şi
Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic în Domeniul Sănătăţii
Bucureşti din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice, în termen de 10 zile de la
încheierea fiecărei luni calendaristice.
Art. 88. - (1) Informaţiile colectate rămân anonime,
înregistrarea acestora realizându-se cu respectarea confidenţialităţii datelor,
pe baza codului pacientului, şi sunt prelucrate doar în scop statistic, cu
respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la protecţia persoanelor
cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.
(2) Analiza statistică a datelor colectate este
publicată anual, sub forma unui raport.
Art. 89. - Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative - Agenţia Naţională Antidrog împreună cu Ministerul Sănătăţii Publice vor colabora
pentru informatizarea sistemului de colectare a datelor până la data de 31
decembrie 2007, prin asigurarea infrastructurii de echipamente, software, acces
la internet şi pregătirea personalului din fiecare unitate medicală, centru de
prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, orice alt centru de asistenţă
inclus în sistemul de raportare conform art. 87 alin. (1), în vederea
înregistrării datelor în fişele standard prevăzute la art. 83 şi 84.
Art. 90. - In scopul controlului calităţii datelor,
verificarea concordanţei dintre răspunsurile la diferite variabile din fişele
standard de raportare se va realiza de către persoane autorizate din cadrul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative - Agenţia Naţională Antidrog
şi al Ministerului Sănătăţii Publice, cu informarea prealabilă a centrului de
asistenţă pentru consumator şi cu respectarea strictă a confidenţialităţii
datelor şi dispoziţiilor legale în viaoare.
ANEXA Nr. 2
LISTA
substanţelor înregistrabile, clasificate în grupe si
subgrupe
1. Grupa opioide (10)
Subgrupe:
11 Heroină
12 Opiu şi morfină
13 Codeină şi derivaţi
14 Opioide sintetice (exemplu: Sintalgon, Mialgin,
Fortral, Tramadol)
15 Alte opioide
2. Grupa stimulante (20)
Subgrupe:
21 Cocaină: pulbere (clorhidrat), crack (bază), pastă
(sulfat), frunze
22 Amfetamine
23 MDMA (Ecstasy) şi alţi derivaţi de feniletilamină
(MDMA, MDA, MDEA etc.)
24 Anorexigene cu acţiune centrală (exemplu: Regenon)
25 Alte stimulante ale sistemului nervos central
(exemplu: Efedrina, GHB, Nicotină etc.)
3. Grupa hipnotice
şi sedative (30)
Subgrupe:
31 Barbiturice (exemplu: Amobarbital, Fenobarbital,
Tiobarbital)
32 Benzodiazepine (exemplu: Alprazolam, Clonazepam,
Diazepam, Flunitrazepam, Lorazepam, Nitrazepam, Oxazepam, Zopiclonă)
33 Alte substanţe cu efect hipnotic, anxiolitic,
antipsihotic sau tranchilizant (nebarbiturice, nebenzodiazepine) (exemplu:
Glutetimidă, Meprobamat)
4. Grupa halucinogene (40)
Subgrupe:
41 Halucinogene sintetice (LSD, Fenciclidină)
42 Ciuperci halucinogene şi alte plante şi derivaţi
(psilocibină, mescalină, peyote)
43 Medicamente cu efecte halucinogene (Ketamina)
44 Alte substanţe halucinogene
5. Grupa substanţe
volatile (50)
51 Adezivi
52 Benzină şi produse petroliere
53 Vopseluri
54 Aerosoli
55 Gaze şi lichide anestezice
56 Nitrati
57 Alte substanţe volatile
6. Grupa cannabis (60)
Subgrupe:
61 Plantă (marijuana, iarbă, grifa)
62 Rezină (haşiş)
63 Ulei de haşiş
64 THC
65 Altele
7. Grupa alcool (70)
8. Tutun (80)
9. Alte substanţe psihoactive (90)
Subgrupe:
91 Medicamente antiparkinsoniene
92 Medicamente antidepresive (exemplu: Prozac, Amitriptilină, IMAO)
93 Alte substanţe psihoactive care măresc randamentul
sportiv
94 Alte substanţe psihoactive