ORDIN
Nr. 193 din 2 septembrie 2003
pentru aprobarea Reglementarilor aeronautice civile romane referitoare la
protectia mediului/RACR-PM, editia 2/2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 654 din 16 septembrie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Pentru indeplinirea atributiilor ce revin Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, ca autoritate de stat in domeniul
transporturilor,
in scopul implementarii Directivei 2002/30/CE a Parlamentului European si a
Consiliului din 26 martie 2002 privind stabilirea regulilor si procedurilor
pentru introducerea restrictiilor de operare legate de zgomot, pe aeroporturile
Comunitatii,
in temeiul prevederilor art. 12 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, ale art. 4 lit. f) din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind
Codul aerian, republicata, ale art. 4 pct. 4.23 din Regulamentul de organizare
si functionare a Autoritatii Aeronautice Civile Romane, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 405/1993 privind infiintarea Autoritatii Aeronautice Civile
Romane, cu modificarile ulterioare, precum si ale art. 4 alin. (1) pct. 12 si
27 si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 740/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Pe data prezentului ordin se aproba Reglementarile aeronautice civile
romane referitoare la protectia mediului/RACR-PM, editia 2/2003, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului transporturilor nr. 9/2000 pentru aprobarea Reglementarilor
aeronautice civile romane referitoare la protectia mediului/RACR-PM, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 223 din 22 mai 2000.
Art. 4
Directia generala aviatie civila din cadrul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului si Regia Autonoma "Autoritatea Aeronautica
Civila Romana" vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Marius Sorin Ovidiu Bota,
secretar de stat
ANEXA 1
REGLEMENTARI AERONAUTICE CIVILE ROMANE
referitoare la protectia mediului/RACR-PM, editia 2/2003
DEFINITII SI ABREVIERI
1. Definitii:
- anexa nr. 16 la Conventie - anexa nr. 16 la Conventia privind aviatia
civila internationala, semnata la Chicago
la 7 decembrie 1944;
- Autoritate - Autoritatea Aeronautica Civila Romana -
RA, organism de specialitate care
functioneaza sub autoritatea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si
Turismului in domeniul aviatiei civile
din
Romania, care, potrivit obiectului de
activitate, asigura punerea in aplicare a
prevederilor reglementarilor aeronautice
civile romane (RACR);
- cap. 2 si cap. 3 - standardele acustice dupa cum acestea
sunt definite in vol. I partea a II-a
cap. 2, respectiv cap. 3 din anexa nr. 16
la Conventia privind aviatia civila
internationala, editia a 3-a (iulie
1993);
- certificat acustic - document emis de o autoritate competenta
care atesta conformarea cu standardele de
certificare acustica aplicabile;
- certificat acustic individual - document emis de o autoritate competenta
care atesta conformarea aeronavei in
cauza
cu un standard de certificare acustica;
- derogari acordate de - derogari acordate de AACR in baza
Autoritate prevederilor Normelor tehnice de
navigabilitate, partea a 4-a;
- inmatricularea unui avion - actiunea oficiala prin care se stabileste
nationalitatea unui avion prin
introducerea acestuia in Registrul unic
sau in registrul unei terte tari;
- licenta de operare - o autorizatie acordata unei intreprinderi
care ii permite acesteia sa efectueze
servicii de transport aerian de pasageri,
posta si/sau marfuri in baza unei plati
si/sau contract de inchiriere;
- Ministerul Transporturilor, - organ de specialitate al administratiei
Constructiilor si Turismului publice centrale care indeplineste
functia de autoritate de stat in domeniul
aviatiei civile din Romania;
- operare de natura - zboruri ale sefilor de state si de
exceptionala guverne, misiuni umanitare, zboruri de
incercare si alte asemenea zboruri;
- Registrul unic - Registrul unic de inmatriculare a
aeronavelor civile din Romania, tinut de
Ministerul Transporturilor,
Constructiilor
si Turismului prin AACR;
- restrictii operationale - restrictii privind greutatea impuse
avionului si/sau limitari operationale la
indemana pilotului ori a operatorului,
cum
ar fi configuratia redusa a flapsurilor;
- stat de inmatriculare - statul care a eliberat certificatul de
inmatriculare al aeronavei;
- totalul flotei de - flota aeriana totala formata din
avioane civile subsonice totalitatea avioanelor civile subsonice
cu
cu reactie reactie, aflata la dispozitia unui
transportator aerian, in proprietate sau
in baza unui contract de leasing pentru o
perioada de minimum un an;
- transportator aerian - orice intreprindere de transport aerian
care detine o licenta de operare
valabila.
2. Abrevieri:
- AACR - Autoritatea Aeronautica Civila Romana;
- ECAC - European Civil Aviation Conference
(Conferinta Aviatiei Civile Europene)*)
- OACI - Organisation de l'Aviation Civile
Internationale (Organizatia Aviatiei
Civile Internationale)
- UE - Uniunea Europeana
------------
*) Statele membre ECAC la 1 august 2003: Albania, Armenia, Austria,
Azerbaidjan, Belgia, Bosnia-Hertegovina, Bulgaria, Cipru, Croatia, Danemarca,
Elvetia, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Islanda, Italia,
Letonia, Lituania, Luxemburg, Macedonia, Malta, Marea Britanie, Moldova,
Monaco, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Ceha, Republica
Slovaca, Romania, Serbia si Muntenegru, Slovenia, Spania, Suedia, Turcia,
Ungaria.
SECTIUNEA 1
Restrictii pentru limitarea emisiilor de zgomot produse de avioanele civile
subsonice
Aplicabilitate
RACR-PM 1.001
Prevederile prezentei sectiuni sunt aplicabile avioanelor civile subsonice.
Baza
RACR-PM 1.005
Prevederile prezentei sectiuni sunt conforme cu:
a) Directiva 80/51/EEC a Consiliului Comunitatilor Europene din 20
decembrie 1979 referitoare la limitarea emisiilor de zgomot produse de
avioanele subsonice; si
b) Directiva 83/206/EEC a Consiliului Comunitatilor Europene din 21 aprilie
1983 privind amendarea Directivei 80/51/EEC.
Restrictii
RACR-PM 1.010
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor reglementari, avioanele
civile subsonice cu reactie sau cu elice, inmatriculate in Registrul unic, care
se incadreaza in una dintre categoriile prevazute in vol. I al anexei nr. 16 la
Conventie, vor putea opera pe teritoriul Romaniei numai daca poseda un
certificat acustic individual ori un document echivalent, emis sau acceptat de
catre Autoritate, care atesta conformarea cu cerinte cel putin egale cu
standardele aplicabile specificate in partea a II-a cap. 2, 3, 5, 6 sau 10 din
vol. I al anexei nr. 16 la Conventie.
RACR-PM 1.015
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor reglementari, avioanele
civile subsonice cu reactie sau cu elice, inmatriculate in alte state si care
se incadreaza in una dintre categoriile prevazute in vol. I al anexei nr. 16 la
Conventie, vor putea opera pe teritoriul Romaniei numai daca poseda un
certificat acustic individual ori un document echivalent, emis sau, dupa caz,
acceptat de catre Autoritate, care atesta conformarea cu cerinte cel putin
egale cu standardele aplicabile specificate in partea a II-a cap. 2, 3, 5, 6
sau 10 din vol. I al anexei nr. 16 la Conventie.
RACR-PM 1.020
Documentele care atesta certificarea acustica in sensul definit de prezenta
reglementare pot avea forma unui certificat acustic distinct sau al unei
declaratii corespunzatoare, cuprinsa intr-un alt document aprobat de Autoritate
- aflat la bordul avionului si care cuprinde cel putin urmatoarele informatii:
a) statul de inmatriculare si inmatricularea avionului;
b) seria de fabricatie;
c) tipul si modelul de fabricatie;
d) o declaratie privind modificarile aditionale incorporate pe avion in
scopul conformarii cu standardele de certificare acustica aplicabile;
e) masele maxime pentru care a fost demonstrata conformarea cu standardele
de certificare acustica aplicabile;
f) pentru avioanele pentru care cererea de certificare de tip a fost
inaintata pe sau dupa data de 6 octombrie 1977, nivelurile de zgomot si
limitele de siguranta de 90%, in punctele de referinta, pentru care a fost
demonstrata conformarea cu standardele de certificare acustica aplicabile.
RACR-PM 1.025
In cazul avioanelor inmatriculate in alt stat, Autoritatea va recunoaste
valabilitatea documentelor mentionate la RACR-PM 1.020, emise de autoritatea de
certificare competenta din statul de inmatriculare, in conditiile in care intre
Autoritate si autoritatea de certificare respectiva exista un acord in acest
sens.
RACR-PM 1.030
a) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor reglementari,
avioanele civile cu elice care nu fac obiectul altor prevederi ale prezentelor
reglementari, avand o masa maxima certificata la decolare mai mica sau egala cu
5.700 kg, nu vor mai putea fi inmatriculate in Registrul unic decat daca sunt
certificate in conformitate cu cerinte cel putin egale cu standardele
aplicabile specificate in partea a II-a cap. 6 sau 10 din vol. I al anexei nr.
16 la Conventie.
b) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor reglementari,
avioanele civile subsonice cu reactie si care nu fac obiectul prevederilor
prezentelor reglementari vor putea fi inmatriculate in Registrul unic numai
daca sunt certificate acustic in conformitate cu cerinte cel putin egale cu
standardele aplicabile specificate in partea a II-a cap. 2 din vol. I al anexei
nr. 16 la Conventie.
RACR-PM 1.035
a) Prin derogare de la prevederile RACR-PM 1.030, Autoritatea poate accepta
inmatricularea in Registrul unic a avioanelor cu elice specificate la RACR-PM
1.030 numai daca solicitantul, in calitate de proprietar si/sau detinator
si/sau operator declara, in scris, ca nu va opera avionul in cauza decat pe
teritoriul Romaniei sau pe teritoriul unui alt stat care permite acest lucru.
b) Avioanele inmatriculate in baza prevederilor lit. a) pot fi operate
numai pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul unui alt stat care permite acest
lucru.
RACR-PM 1.040
Sunt exceptate de la prevederile RACR-PM 1.030:
a) avioanele care nu satisfac standardele aplicabile pentru certificarea
acustica, daca acestea pot fi echipate pentru a corespunde acestor standarde si
se demonstreaza ca:
1. exista echipament de conversie corespunzator pentru tipul respectiv de
avion;
2. avioanele echipate cu un astfel de echipament satisfac standardele de
certificare acustica aplicabile;
3. echipamentul de conversie este disponibil; si
4. operatorul aerian roman a comandat acest echipament.
Echipamentul de conversie in cauza trebuie montat pe avion in maximum 2 ani
de la data inmatricularii;
b) avioanele care au fost inchiriate in vederea cumpararii, inainte de data
intrarii in vigoare a prezentelor reglementari, de catre operatori aerieni
romani, de la detinatori din alte state si care din aceasta cauza au fost
operate fara a fi inmatriculate in Registrul unic.
RACR-PM 1.045
Autoritatea poate acorda derogari de la prevederile RACR-PM 1.030 pentru
avioanele care nu satisfac cerintele aplicabile pentru certificarea acustica,
in urmatoarele cazuri:
a) pentru avioanele care inlocuiesc un numar echivalent de avioane ce au
fost distruse in mod accidental si care nu pot fi inlocuite cu altele
comparabile, cu certificare acustica corespunzatoare, disponibile pe piata,
demonstrandu-se ca inmatricularea acestora este realizata intr-o perioada de
maximum un an de la distrugerea in cauza;
b) pentru avioanele de interes istoric;
c) pentru avioanele in legatura cu care operatorul aerian roman
demonstreaza ca rezultatele operatiunilor sale ar fi serios afectate in cazul
neacordarii unei astfel de derogari. Aceste avioane vor fi radiate din
Registrul unic cel mai tarziu la 31 decembrie 2000.
RACR-PM 1.050
Autoritatea poate accepta operarea avioanelor civile cu elice, cu o masa
maxima certificata la decolare mai mare de 5.700 kg, special proiectate si
fabricate in numar redus si utilizate pentru transportul produselor de
dimensiuni exceptionale ale industriei aeronautice si care nu pot fi puse in
serviciu pe baza altor prevederi ale prezentei sectiuni.
RACR-PM 1.055
Autoritatea poate acorda derogari temporare de la prevederile RACR-PM 1.015
daca operatorul aerian demonstreaza ca este in imposibilitate, din punct de vedere
economic, sa deserveasca aerodromurile situate pe teritoriul Romaniei cu
avioane care satisfac standardele specificate la RACR-PM 1.015. Aceste derogari
vor expira cel mai tarziu la 31 decembrie 2000.
SECTIUNEA a 2-a
Restrictii de inmatriculare pentru limitarea emisiilor de zgomot produse de
avioanele civile subsonice cu reactie
Aplicabilitate
RACR-PM 2.001
Prevederile prezentei sectiuni sunt aplicabile avioanelor civile subsonice
cu reactie, care au masa maxima de decolare de 34.000 kg sau mai mare ori care
au o capacitate certificata pentru transport pasageri mai mare de 19 locuri.
Obiectivul acestei sectiuni este de a limita nivelul emisiilor acustice
produse de avioanele civile pe aeroporturile din Romania.
Baza
RACR-PM 2.005
Prevederile prezentei sectiuni sunt conforme cu:
a) Directiva 89/629/EEC a Consiliului Comunitatilor Europene din 4
decembrie 1989 privind limitarea emisiilor de zgomot produse de avioanele
civile subsonice cu reactie; si
b) Recomandarea ECAC INT.S/18-1/1, editia a 2-a, revizuirea a 3-a, mai
1992, "Restrictii de inmatriculare a avioanelor, cap. 2".
Restrictii
RACR-PM 2.010
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor reglementari,
inmatricularea in Registrul unic a avioanelor civile subsonice cu reactie se
poate face numai daca aceste avioane sunt certificate acustic in conformitate
cu standarde cel putin egale cu cele specificate in partea a II-a cap. 3 vol. I
al anexei nr. 16 la Conventie.
RACR-PM 2.015
Autoritatea poate acorda derogari de la prevederile RACR-PM 2.010 pentru:
a) avioanele de interes istoric;
b) avioanele care au fost inchiriate catre operatori aerieni din alte state
si care din aceasta cauza au fost radiate temporar din Registrul unic;
c) un avion care inlocuieste un avion distrus in mod accidental si pe care
operatorul aerian roman nu il poate inlocui cu altul comparabil, disponibil pe
piata, cu certificare acustica in conformitate cu standardele specificate la
RACR-PM 2.010, si pentru care operatorul aerian in cauza demonstreaza ca
inmatricularea are loc in termen de un an de la data producerii distrugerii in
cauza;
d) avioanele echipate cu motoare cu raport de dilutie mai mare sau egal cu
2;
e) avioanele operate de un operator aerian roman inainte de 1 octombrie
1999, in baza unor contracte de inchiriere in vederea cumpararii, in vigoare,
si care au fost si sunt inmatriculate intr-un alt stat.
RACR-PM 2.020
Autoritatea poate acorda derogari de la prevederile RACR-PM 2.010, pentru o
perioada care nu va depasi data de 31 decembrie 2000, pentru:
a) avioanele inchiriate pe termen scurt dintr-un alt stat, daca operatorul
aerian roman demonstreaza ca neacordarea unei astfel de derogari ar putea
afecta grav rezultatele economice ale operatiunilor sale;
b) avioanele in legatura cu care operatorul aerian roman demonstreaza ca
neacordarea unei astfel de derogari ar putea afecta grav rezultatele economice
ale operatiunilor sale.
SECTIUNEA a 3-a
Restrictii de operare pentru avioanele civile subsonice cu reactie
Aplicabilitate
RACR-PM 3.001
Prevederile prezentei sectiuni se aplica avioanelor civile subsonice cu
reactie, care au masa maxima de decolare de 34.000 kg sau mai mare ori care au
o capacitate certificata pentru transport pasageri mai mare de 19 locuri.
Baza
RACR-PM 3.005
Prevederile prezentei sectiuni sunt conforme cu:
a) Rezolutia A 32-8 adoptata la a 32-a sesiune extraordinara a Organizatiei
Aviatiei Civile Internationale, Montreal, 22.10 - 02.11.1998;
b) Directiva 92/14/EEC a Consiliului Comunitatilor Europene din 2 martie
1992 cu privire la limitarea operarii avioanelor care satisfac cerintele
cuprinse in partea a II-a cap. 2 vol. I al anexei nr. 16 la Conventie, editia a
2-a, 1988;
c) Directiva 98/20/EEC a Consiliului Comunitatilor Europene din 30 martie
1998 privind amendarea Directivei 92/14/EEC;
d) Directiva 1999/28/EC a Comisiei din 21 aprilie 1999 privind amendarea
anexei la Directiva 92/14/EEC;
e) Recomandarea Conferintei Europene a Aviatiei Civile, ECAC 14-2, editia a
2-a, revizia a 4-a, iulie 1992, "Restrictii de operare - cap. II".
Restrictii
RACR-PM 3.010
Avioanele civile subsonice cu reactie, echipate cu motoare avand un raport
de dilutie mai mic de 2, cu o masa maxima la decolare de 34.000 kg sau mai mare
ori care au o configuratie maxima aprobata pentru transport pasageri mai mare
de 19 locuri, excluzand locurile pentru echipaj, pot opera pe aeroporturile din
Romania numai daca au fost certificate acustic in conformitate cu:
a) standardele specificate in partea a II-a cap. 3 vol. I al anexei nr. 16
la Conventie, editia a 3-a, 1993; sau
b) standardele specificate in partea a II-a cap. 2 vol. I al anexei nr. 16
la Conventie, editia a 3-a, 1993, si primul lor certificat individual de
navigabilitate nu a fost emis cu mai mult de 25 de ani inainte de data
operarii;
RACR-PM 3.015
Incepand cu data de 1 aprilie 2002, avioanele civile subsonice cu reactie
pot opera pe aeroporturile din Romania numai daca satisfac prevederile
specificate la RACR-PM 3.010 (a).
RACR-PM 3.020
Autoritatea poate acorda derogari de la prevederile RACR-PM 3.010 pentru
avioanele civile subsonice cu reactie, certificate acustic in conformitate cu
standardele specificate in partea a II-a cap. 2 vol. I al anexei nr. 16 la
Conventie, inmatriculate in state nemembre ECAC si care sunt listate in anexa
la prezenta sectiune. Aceste derogari se acorda pe o perioada maxima totala de
3 ani, fara insa a depasi data de 31 martie 2002.
RACR-PM 3.025
Derogarile acordate in conformitate cu prevederile RACR-PM 3.020 nu se
aplica atunci cand avionul este operat in baza unui contract de inchiriere de
catre o persoana fizica sau juridica dintr-o tara, alta decat cea specificata
pentru avionul in cauza, in anexa.
RACR-PM 3.030
Autoritatea este obligata sa aduca la zi continutul anexei, ori de cate ori
ECAC sau UE furnizeaza oficial informatii pertinente aplicabile in acest sens.
RACR-PM 3.035
Autoritatea poate acorda, la cerere, derogari de la prevederile RACR-PM
3.010 b) referitoare la termenul de 25 de ani, pentru o perioada maxima totala
de 3 ani, fara insa a depasi data de 31 martie 2002, pentru avioanele in
legatura cu care transportatorul aerian demonstreaza ca, in lipsa unei asemenea
derogari, rezultatele economice ale activitatilor sale ar fi grav afectate.
RACR-PM 3.040
Autoritatea poate acorda, la cerere, derogari de la prevederile RACR-PM
3.010 pentru avioanele care, desi nu satisfac standardele specificate in partea
a II-a cap. 3 vol. I al anexei nr. 16 la Conventie, editia a 3-a, 1993, pot fi
modificate pentru a satisface aceste standarde, daca se demonstreaza ca:
a) exista si este disponibil echipament de conversie corespunzator pentru
tipul de avion in cauza;
b) avioanele echipate cu astfel de echipament satisfac standardele
specificate in partea a II-a cap. 3 vol. I al anexei nr. 16 la Conventie,
editia a 3-a, 1993, dupa cum s-a determinat in conformitate cu standardele
tehnice si procedurile aplicabile;
c) operatorul aerian a comandat echipamentul respectiv pana la data
intrarii in vigoare a prezentelor reglementari;
d) operatorul aerian a convenit prin contract asupra datei primei livrari
pentru aceste echipamente.
RACR-PM 3.045
Autoritatea poate acorda, la cerere, derogari de la prevederile RACR-PM
3.010 pentru avioanele de interes istoric.
RACR-PM 3.050
Autoritatea poate acorda, la cerere, pe baza principiului "o derogare
pentru fiecare avion comandat", derogari de la prevederile RACR-PM 3.010
pentru avioanele care urmeaza a fi inlocuite cu altele care satisfac
standardele specificate in partea a II-a cap. 3 vol. I al anexei nr. 16 la
Conventie, editia a 3-a, 1993, si pentru care transportatorul aerian
demonstreaza ca a emis comanda inainte de data intrarii in vigoare a
prezentelor reglementari si a convenit prin contract asupra datei primei
livrari.
RACR-PM 3.055
a) Autoritatea nu va solicita operatorilor aerieni romani o rata anuala de
scoatere din exploatare a avioanelor certificate acustic conform standardelor
din partea a II-a cap. 2 vol. I al anexei nr. 16 la Conventie, mai mare de 10%
din totalul flotei proprii de avioane civile subsonice cu reactie;
b) Autoritatea nu va aplica prevederile RACR-PM 3.010 avioanelor mentinute
in Registrul unic in conformitate cu lit. a) de mai sus;
c) in cazurile in care Autoritatea a acordat derogari in conformitate cu
prevederi similare celor prevazute la lit. a) si b) pentru avioane
inmatriculate intr-o alta tara si care opereaza in Romania inainte de data
intrarii in vigoare a prevederilor prezentelor reglementari, derogarile in
cauza isi vor pastra valabilitatea pe toata perioada specificata initial la
acordarea derogarii.
RACR-PM 3.060
In anumite situatii deosebite Autoritatea poate permite utilizarea
temporara, pe aeroporturile din Romania, a avioanelor ce nu pot fi operate pe
baza altor prevederi ale prezentei sectiuni. Aceasta derogare este limitata la:
a) avioanele a caror operare este de natura exceptionala si pentru care se
justifica acordarea unei derogari temporare;
b) avioanele care efectueaza zboruri nonprofit in scopul realizarii
lucrarilor de modificari, reparatii sau intretinere.
RACR-PM 3.065
Autoritatea poate recunoaste, pe baza de reciprocitate, derogarile de
zgomot acordate de alte autoritati aeronautice din statele membre ECAC pentru
avioanele civile subsonice cu reactie, inmatriculate in aceste state.
ANEXA 1
la sectiunea a 3-a
LISTA
avioanelor exceptate in conformitate cu prevederile RACR-PM 3.020
NOTA:
Derogarile pentru avioanele cuprinse in aceasta anexa se acorda in cadrul
general al politicii si deciziilor Organizatiei Natiunilor Unite (de exemplu:
sanctiuni, embargo etc.)
ALGERIA
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
20955 B727-2D6 7T-VEH Air Algerie
21053 B727-2D6 7T-VEI Air Algerie
21210 B727-2D6 7T-VEM Air Algerie
21284 B727-2D6 7T-VEP Air Algerie
20884 B737-2D6 7T-VEG Air Algerie
21063 B737-2D6 7T-VEJ Air Algerie
21064 B737-2D6 7T-VEK Air Algerie
21065 B737-2D6 7T-VEL Air Algerie
21211 B737-2D6 7T-VEN Air Algerie
20650 B737-2D6 7T-VED Air Algerie
21285 B737-2D6 7T-VEQ Air Algerie
____________________________________________________________
ARABIA SAUDITA
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
20574 B737-268C HZ-AGA Saudia
20575 B737-268C HZ-AGB Saudia
20576 B737-268 HZ-AGC Saudia
20577 B737-268 HZ-AGD Saudia
20578 B737-268 HZ-AGE Saudia
20882 B737-268 HZ-AGF Saudia
20883 B737-268 HZ-AGG Saudia
____________________________________________________________
EGIPT
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
19916 B707-328C SU-PBB Air Memphis
21194 B737-266 SU-AYK Egypt Air
21195 B737-266 SU-AYL Egypt Air
21227 B737-266 SU-AYO Egypt Air
____________________________________________________________
IRAK
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
20889 B707-370C YI-AGE Iraqi Airways
20892 B737-270C YI-AGH Iraqi Airways
20893 B737-270C YI-AGI Iraqi Airways
____________________________________________________________
LIBAN
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
20259 B707-3B4C OD-AFD MEA
19589 B707-323C OD-AHC MEA
19515 B707-323C OD-AHD MEA
20170 B707-323B OD-AHF MEA
19516 B707-323C OD-AHE MEA
19104 B707-327C OD-AGX TMA
19105 B707-327C OD-AGY TMA
18939 B707-323C OD-AGD TMA
19214 B707-331C OD-AGS TMA
19269 B707-321C OD-AGO TMA
19274 B707-321C OD-AGP TMA
____________________________________________________________
LIBERIA
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
45683 DC8F-55 EL-AJO Liberia World Airlines
____________________________________________________________
LIBIA
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
20245 B727-224 5A-DAI Libyan Arab Airlines
21051 B727-2L5 5A-DIB Libyan Arab Airlines
21052 B727-2L5 5A-DIC Libyan Arab Airlines
21229 B727-2L5 5A-DID Libyan Arab Airlines
21230 B727-2L5 5A-DIE Libyan Arab Airlines
____________________________________________________________
MAURITANIA
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
11093 F28-4000 5T-CLG Air Mauritanie
____________________________________________________________
MAROC
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
20471 B727-2B6 CN-CCG Royal Air Maroc
21214 B737-2B6 CN-RMI Royal Air Maroc
21215 B737-2B6 CN-RMJ Royal Air Maroc
21216 B737-2B6 CN-RMK Royal Air Maroc
____________________________________________________________
NIGERIA
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
18809 B707-338C 5N-ARQ DAS Air Cargo
____________________________________________________________
PAKISTAN
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
20488 B707-340C AP-AXG PIA
____________________________________________________________
REPUBLICA DEMOCRATICA CONGO
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
20200 B707-329C 9Q-CBW Scibe Airlift
____________________________________________________________
REPUBLICA DOMINICANA
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
19767 B707-399C HI-442CT Dominicana de Aviacion
____________________________________________________________
SWAZILAND
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
45802 DC8F-54 3D-AFR African International Airways
46012 DC8F-54 3D-ADV African International Airways
____________________________________________________________
TUNISIA
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
20545 B727-2H3 TS-JHN Tunis Air
20948 B727-2H3 TS-JHQ Tunis Air
21179 B727-2H3 TS-JHR Tunis Air
21235 B727-2H3 TS-JHT Tunis Air
____________________________________________________________
UGANDA
____________________________________________________________
Nr. Tip Inmatriculare Operator
serie
____________________________________________________________
19821 B707-379C 5X-JEF Dairo Air Services
____________________________________________________________
SECTIUNEA a 4-a
Stabilirea regulilor si procedurilor privind introducerea restrictiilor de
operare legate de zgomot pe aeroporturile din Romania
Obiective
RACR-PM 4.001
Obiectivele acestei sectiuni sunt:
a) stabilirea unor reguli nationale care sa faciliteze introducerea, intr-o
maniera omogena, a restrictiilor de operare la nivelul aeroporturilor din
Romania, astfel incat sa se limiteze sau sa se reduca numarul persoanelor
afectate de efectele nocive ale zgomotului;
b) crearea unui cadru care sa protejeze cerintele pietei interne;
c) promovarea dezvoltarii capacitatii aeroportuare in armonie cu mediul
inconjurator;
d) facilitarea indeplinirii obiectivelor specifice de diminuare a
zgomotului la nivelul fiecarui aeroport;
e) facilitarea alegerii unor masuri dintre cele disponibile, cu scopul de a
obtine un beneficiu maxim pentru mediul inconjurator, intr-o maniera eficienta
din punct de vedere economic.
Baza
RACR-PM 4.005
Prevederile prezentei sectiuni sunt conforme cu Directiva 2002/30/CE a
Parlamentului European si a Consiliului din 26 martie 2002 privind stabilirea
regulilor si procedurilor pentru introducerea restrictiilor de operare legate
de zgomot, pe aeroporturile Comunitatii.
Definitii specifice
RACR-PM 4.010
Atunci cand sunt folositi in prezenta sectiune, termenii de mai jos au
urmatoarele intelesuri:
a) aeroport inseamna un aeroport civil din Romania care are mai mult de
50.000 de miscari cu aeronave civile subsonice cu reactie, pe an calendaristic
(o miscare fiind o decolare sau o aterizare), luandu-se in considerare media
ultimilor 3 ani calendaristici inainte de aplicarea prevederilor prezentei
sectiuni pentru aeroportul in cauza;
b) aeroport urban inseamna un aeroport situat in interiorul unei mari
aglomerari urbane, ale carui piste nu au cai de rulare la decolare mai lungi de
2.000 m si care asigura numai legaturi directe intre Romania si statele
europene si/sau zboruri interne, unde un numar semnificativ de persoane este
afectat de zgomotul aeronavelor si unde orice crestere a numarului de miscari
ale aeronavelor genereaza un impact negativ semnificativ, avand in vedere gradul
de poluare fonica extrem de ridicat. Aeroporturile urbane din Romania vor fi
stabilite prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului;
c) avioane civile subsonice cu reactie inseamna avioane care au masa maxima
certificata la decolare de 34.000 kg sau mai mare ori care au o capacitate
maxima certificata pentru transport pasageri, pentru tipul de avion in cauza,
mai mare de 19 locuri, exclusiv locurile pentru membrii echipajului;
d) aeronave marginale inseamna avioanele civile subsonice cu reactie care
satisfac limitele de certificare specificate in vol. I partea a II-a cap. 3 al
anexei nr. 16 la Conventie, cu o marja cumulata nu mai mare de 5 EPNdB (zgomot
efectiv perceput in decibeli), unde marja cumulata, exprimata in EPNdB, este
obtinuta prin adunarea marjelor individuale (de exemplu, diferenta dintre
nivelul de zgomot certificat si nivelul de zgomot maxim permis) in fiecare
dintre cele trei puncte de referinta pentru masurarea zgomotului, asa cum sunt
definite in vol. I partea a II-a cap. 3 din anexa nr. 16 la Conventie;
e) restrictii de operare inseamna actiunea in legatura cu zgomotul, prin
care se limiteaza sau se reduce accesul avioanelor civile subsonice cu reactie
pe un aeroport. Aceasta include restrictii de operare care vizeaza retragerea
din exploatare a aeronavelor marginale pe anumite aeroporturi, precum si
restrictii de operare partiale care limiteaza operarea avioanelor civile
subsonice cu reactie in functie de perioada de timp;
f) partile interesate inseamna persoanele fizice sau juridice afectate ori
susceptibile de a fi afectate sau care au un interes legitim in introducerea
masurilor de reducere a zgomotului, inclusiv a restrictiilor de operare;
g) abordare echilibrata inseamna o abordare conform careia autoritatile
romane responsabile analizeaza masurile disponibile in vederea rezolvarii
problemei zgomotului pe un aeroport situat pe teritoriul Romaniei, respectiv
efectul previzibil al reducerii zgomotului aeronavei la sursa, masurile de amenajare
si administrare a terenurilor, inclusiv a celor din vecinatatea aeroporturilor,
procedurile operationale de reducere a zgomotului, precum si restrictiile de
operare.
Autoritatea competenta
RACR-PM 4.015
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian,
republicata, si al Hotararii Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
autoritatea competenta pentru toate aspectele care intra sub incidenta prezentei
sectiuni, inclusiv pentru clasificarea aeroporturilor urbane, conform
definitiei mentionate in RACR-PM 4.010 lit. b), este Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Reguli generale privind gestionarea zgomotului aeronavelor
RACR-PM 4.020
a) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului adopta o
abordare echilibrata in procesul de tratare a problemelor legate de zgomot pe
aeroporturile situate pe teritoriul national. In acest sens, actiunile
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului in domeniu sunt
dezvoltate in conformitate cu urmatoarele elemente:
- reducerea zgomotului aeronavelor la sursa;
- amenajarea si administrarea terenurilor, inclusiv a celor din vecinatatea
aeroporturilor;
- implementarea de proceduri operationale de reducere a zgomotului;
- introducerea de restrictii de operare.
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate avea in
vedere, ca masura de gestionare a zgomotului, si acordarea unor facilitati
economice.
b) Atunci cand se au in vedere restrictii de operare, Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului ia in considerare si posibilele
costuri si beneficii ale diferitelor masuri aplicabile, precum si
caracteristicile specifice fiecarui aeroport.
c) Masurile sau combinatiile de masuri care se iau in conformitate cu
prevederile acestei sectiuni nu trebuie sa fie mai restrictive decat este
necesar pentru atingerea obiectivului privind protectia mediului, stabilit
pentru un anumit aeroport. Aceste masuri nu trebuie sa introduca nici un fel de
discriminare in functie de nationalitatea sau de identitatea transportatorului
aerian ori a constructorului aeronavei.
d) Restrictiile de operare bazate pe performante trebuie sa aiba la baza
numai performantele acustice ale aeronavei, determinate prin procedura de
certificare efectuata in conformitate cu vol. I al anexei nr. 16 la Conventie,
editia a 3-a (iulie 1993).
Reguli de evaluare
RACR-PM 4.025
a) Atunci cand se are in vedere introducerea unei restrictii de operare se
iau in considerare informatiile cuprinse in anexa la prezenta sectiune, in
masura in care acest lucru este posibil, avandu-se in vedere caracteristicile
aeroportului si restrictiile de operare preconizate.
b) In situatia in care proiectele aeroportuare sunt supuse unei evaluari a
impactului asupra mediului, in conformitate cu legislatia nationala in domeniu,
evaluarea efectuata se considera ca intrunind cerintele lit. a), cu conditia ca
evaluarea sa tina cont, in masura posibilului, de informatiile specificate in
anexa la prezenta sectiune.
Reguli privind introducerea restrictiilor de operare care vizeaza
retragerea din exploatare a aeronavelor marginale
RACR-PM 4.030
a) Daca evaluarea tuturor masurilor posibile, inclusiv a restrictiilor de
operare partiale, efectuata in conformitate cu cerintele prevazute la RACR-PM
4.025, demonstreaza ca atingerea obiectivelor acestei sectiuni necesita
introducerea restrictiilor care vizeaza retragerea din exploatare a aeronavelor
marginale, urmatoarele reguli se aplica pentru aeroportul respectiv:
(i) timp de 6 luni dupa efectuarea evaluarii si luarea hotararii privind
introducerea unei restrictii de operare nu se admite cresterea volumului de operatiuni
efectuate cu aeronave marginale pe aeroportul respectiv, peste nivelul
inregistrat in aceeasi perioada a anului anterior;
(ii) dupa cel putin 6 luni de la luarea hotararii privind introducerea unei
restrictii de operare, oricarui operator aerian i se poate solicita sa reduca
numarul miscarilor aeronavelor marginale care deservesc aeroportul respectiv cu
o rata anuala nu mai mare de 20% din numarul total initial al acestor miscari.
b) Conform regulilor de evaluare prezentate in RACR-PM 4.025, pentru
aeroporturile urbane se pot introduce masuri mai stricte in ceea ce priveste
definirea aeronavelor marginale, cu conditia ca aceste masuri sa nu afecteze
avioanele civile subsonice cu reactie care, fie prin certificarea initiala, fie
prin recertificare, se conformeaza standardelor de zgomot din vol. I partea a
II-a cap. 4 din anexa nr. 16 la Conventie.
c) Restrictiile de operare pe aeroporturile situate pe teritoriul Romaniei
se introduc numai cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului.
Restrictii de operare existente
RACR-PM 4.035
Prevederile RACR-PM 4.025 nu se aplica in cazul:
a) restrictiilor de operare deja existente la data intrarii in vigoare a
prevederilor prezentei sectiuni;
b) unor modificari tehnice minore la restrictiile de operare partiale care
nu au implicatii semnificative asupra costurilor operatorilor aerieni care
opereaza pe oricare aeroport din Romania si care au fost introduse dupa
intrarea in vigoare a prezentei sectiuni.
Exceptii pentru aeronavele inmatriculate in tarile in curs de dezvoltare
RACR-PM 4.040
Aeronavele marginale inmatriculate in tarile aflate in curs de dezvoltare
vor fi exceptate de la restrictiile de operare introduse in conformitate cu
prevederile RACR-PM 4.030, timp de 10 ani de la intrarea in vigoare a
prevederilor prezentei sectiuni, cu conditia ca:
a) aceste aeronave, pentru care a fost emis un certificat de zgomot conform
standardelor specificate in vol. I partea a II-a cap. 3 din anexa nr. 16 la
Conventie, sa fi operat pe aeroportul romanesc in cauza, intre 1 ianuarie 1996
si 31 decembrie 2001 (perioada de referinta); si
b) aceste aeronave sa figureze, in perioada de referinta, in registrul din
tara in curs de dezvoltare in cauza si sa continue sa fie operate de persoane
fizice sau juridice din tara respectiva.
Exceptii pentru operarile cu caracter exceptional
RACR-PM 4.045
In anumite cazuri individuale, Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului poate autoriza, pentru aeroporturile din Romania, operari
individuale ale unor aeronave marginale, care nu s-ar putea desfasura in baza
altor prevederi ale prezentei sectiuni.
Aceasta exceptare este limitata la:
a) aeronavele ale caror operari individuale sunt de natura exceptionala si
pentru care ar fi lipsit de sens sa nu se acorde o exceptare temporara;
b) aeronavele care efectueaza zboruri nonprofit in scopul realizarii
lucrarilor de modificare, reparatie sau intretinere.
Consultari si transparenta
RACR-PM 4.050
Pentru aplicarea prevederilor RACR-PM 4.025 si RACR-PM 4.030 Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului stabileste procedurile specifice
de consultare a partilor interesate, in conformitate cu legislatia nationala in
domeniu.
Notificarea prealabila
RACR-PM 4.055
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului trebuie ca, la
introducerea oricarei noi restrictii de operare, sa instiinteze public partile
interesate, inclusiv cu privire la cauzele care au condus la introducerea
acestei masuri, avand in vedere elementele corespunzatoare ale procesului de
abordare echilibrata:
a) cu 6 luni inainte de intrarea in vigoare a masurilor specificate in
RACR-PM 4.030 a)(i);
b) cu un an inainte de intrarea in vigoare a masurilor specificate in
RACR-PM 4.030 a)(ii) si RACR-PM 4.030 b);
c) in cazul masurilor prezentate in RACR-PM 4.030, cu doua luni inainte de
reuniunea pentru planificarea orarelor aferente perioadei relevante.
Dreptul la apel
RACR-PM 4.060
Orice persoana fizica sau juridica are dreptul de a face apel impotriva
restrictiilor de operare introduse in conformitate cu prevederile RACR-PM 4.030
si RACR-PM 4.035 b), in conformitate cu legislatia nationala in vigoare.
ANEXA 1
la sectiunea a 4-a
INFORMATIILE
la care se face referire in RACR-PM 4.025 - "Reguli de evaluare"
1. Situatia actuala
1.1. Descrierea aeroportului continand informatii privind capacitatea,
localizarea, imprejurimile, volumul si compozitia traficului aerian si
alcatuirea pistelor
1.2. Descrierea obiectivelor privind mediul inconjurator stabilite pentru
aeroport si contextul national
1.3. Detalii privind curbele de zgomot pentru anul in curs si pentru cei
anteriori - inclusiv evaluarea numarului de persoane afectate de zgomotul
aeronavelor. Descrierea metodei de calcul utilizate pentru stabilirea curbelor
1.4. Descrierea masurilor de reducere a zgomotului aeronavelor deja
implementate, de exemplu: informatii privind planificarea si administrarea
terenului, programe de izolare fonica, proceduri operationale de genul
PANS-OPS, restrictii de operare, cum ar fi: limite de zgomot,
limitarea/interzicerea zborurilor pe timp de noapte, taxe de zgomot, folosirea
preferentiala a pistelor, rute preferate din motive de zgomot/urmarirea
traiectoriei de zbor si monitorizarea zgomotului.
2. Previziuni in absenta unor masuri noi
2.1. Descrierea amenajarilor aeroportuare (daca este cazul) deja aprobate
si prevazute in program, de exemplu: cresterea capacitatii, extinderea pistelor
si/sau a terminalelor, precum si compozitia viitoare a traficului si cresterea
estimata
2.2. In cazul maririi capacitatii aeroportului, beneficiile pe care aceasta
marire le aduce
2.3. Descrierea impactului asupra nivelului zgomotului in situatia in care
nu se iau alte masuri, precum si a masurilor deja programate pentru atenuarea
acestui impact in aceeasi perioada
2.4. Previziuni privind curbele de zgomot - inclusiv evaluarea numarului de
oameni susceptibili de a fi afectati de zgomotul aeronavelor - distinctia
dintre zonele rezidentiale mai vechi si cele nou-construite
2.5. Evaluarea consecintelor si a costurilor posibile in cazul neluarii
nici unei masuri pentru atenuarea impactului produs de cresterea poluarii
sonore - daca se asteapta o astfel de situatie.
3. Evaluarea masurilor suplimentare
3.1. Prezentarea masurilor suplimentare posibile ca parte a optiunilor
diferite mentionate in RACR-PM 4.020 a) si, in mod deosebit, indicarea
motivelor principale care au condus la alegerea lor. Descrierea masurilor alese
pentru o analiza aprofundata si informatii complete privind costurile legate de
introducerea acestor masuri, numarul persoanelor care ar trebui sa beneficieze
si timpul in care ar aparea aceste beneficii, precum si un clasament al
masurilor in functie de eficienta lor globala
3.2. Evaluarea costurilor/eficientei sau a costurilor/beneficiilor
introducerii masurilor speciale, tinandu-se cont de efectele socioeconomice ale
masurilor asupra utilizatorilor aeroportului: operatori (pasageri si marfa),
calatori si comunitatile locale
3.3. O prezentare a posibilelor efecte, din punct de vedere al mediului si
concurentei, ale masurilor propuse asupra altor aeroporturi, operatorilor si
asupra altor parti interesate
3.4. Motivele care au dus la alegerea unei anumite solutii
3.5. Un rezumat care sa nu fie tehnic.
4. Legatura cu legislatia nationala care transpune si implementeaza
Directiva nr. 2002/49 a Parlamentului European si a Consiliului privind
evaluarea si gestionarea zgomotului in mediul inconjurator
4.1. Cand si unde exista harti ale zgomotului sau cand s au alcatuit
planuri de actiune in conformitate cu legislatia nationala care transpune si
implementeaza Directiva nr. 2002/49 a Parlamentului European si a Consiliului
privind evaluarea si gestionarea zgomotului in mediul inconjurator, aceste
harti si planuri vor fi utilizate pentru a furniza informatiile solicitate in
prezenta anexa.
4.2. Evaluarea expunerii la zgomot (de exemplu: stabilirea curbelor de
zgomot si numarul persoanelor afectate) se va face utilizandu se cel putin
indicatorii de zgomot uzuali Lden si Lnight mentionati in legislatia nationala
care transpune si implementeaza Directiva nr. 2002/49 a Parlamentului European
si a Consiliului privind evaluarea si gestionarea zgomotului in mediul
inconjurator, in cazul in care acestia sunt disponibili.