ORDIN
Nr. 197 din 12 martie 2003
privind organizarea si functionarea comisiilor medicale de orientare
scolar-profesionala
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 261 din 15 aprilie 2003

Avand in vedere prevederile art. 12 lit. a) din Legea nr. 100/1998 privind
asistenta de sanatate publica,
vazand Referatul Directiei generale de sanatate publica nr. DB 2418 din 12
martie 2003 si Referatul Comisiei de specialitate de igiena nr. 6.803 din 3
decembrie 2002,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile
si completarile ulterioare,
ministrul sanatatii si familiei emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba organizarea comisiilor medicale de orientare scolar-profesionala,
care vor functiona in cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti.
Art. 2
(1) Comisiile medicale de orientare scolar-profesionala vor avea urmatoarea
componenta:
- coordonator - seful compartimentului de igiena scolara sau un medic cu
specialitatea medicina scolara din cadrul directiei de sanatate publica
judetene (D.S.P.J.) sau a municipiului Bucuresti;
- membri:
- seful compartimentului de medicina muncii sau un medic cu
specialitatea medicina muncii din cadrul D.S.P.J. sau a municipiului Bucuresti;
- seful serviciului de asistenta familiala si sociala sau un medic
inspector cu specialitatea pediatrie din cadrul D.S.P.J. sau a municipiului
Bucuresti.
(2) Comisia medicala de orientare scolar-profesionala se numeste prin
dispozitie a directorului D.S.P.J. sau a municipiului Bucuresti.
Art. 3
Atributiile si metodologia de functionare ale comisiei medicale de
orientare scolar-profesionala sunt cuprinse in anexele nr. 1 si 2 care fac
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin orice dispozitie contrara
se abroga.
Art. 5
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
ATRIBUTIILE
comisiei medicale de orientare scolar-profesionala
1. Coordoneaza activitatea medicilor scolari de medicina generala din
cabinetele medicale scolare privind activitatile medicale de orientare
scolar-profesionala in randul elevilor, cu precadere al celor din clasele
terminale ale ciclului gimnazial si, respectiv, liceal, solutionand cazurile
speciale trimise de acesti medici la comisie.
2. Recomanda, in baza actelor medicale doveditoare, elevilor cu handicap
fizic din invatamantul obligatoriu, nedeplasabili, cu boli cronice grave,
scutirea partiala sau totala de frecventa a cursurilor scolare, beneficiind de
indrumarea unitatii de invatamant (in conformitate cu art. 85 din Regulamentul
de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, aprobat
prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.747/2001, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131 din 19 februarie 2002).
3. Avizeaza transferurile din motive medicale de la o unitate de invatamant
la alta, de la o filiera la alta, de la un profil la altul si de la o
specializare la alta in licee si scoli profesionale, in temeiul art. 126 alin.
(2) din Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant
preuniversitar, indiferent de perioada anului scolar [in baza art. 136 lit. b)
din regulamentul mai sus mentionat].
4. Rezolva si alte situatii medico-pedagogice speciale, la solicitarea
conducerilor unitatilor de invatamant din teritoriul arondat, a cabinetelor
medicale scolare si a inspectoratului scolar (ca, de exemplu, avizarea
inscrierii in anumite specializari din invatamantul superior a unor candidati
cu deficiente sau infirmitati, a precizarii specializarilor din scolile
profesionale permise elevilor inscrisi in anul I).
ANEXA 2
METODOLOGIA
de functionare a comisiei medicale de orientare scolar-profesionala
1. Comisia medicala de orientare scolar-profesionala va fixa si va anunta
data la care va primi, verificand legalitatea lor, documentele medicale (bilete
de internare in spital, certificate de incadrare intr-o categorie de persoane
cu handicap care necesita protectie speciala, certificate medicale) si daca
acestea corespund cu solicitarea facuta de parintii, tutorii sau curatorii
elevilor minori sau de catre elevii care au implinit varsta de 18 ani. In caz
de neconcordanta, solicitantul poate fi trimis la o unitate sanitara
spitaliceasca pentru a fi examinat de o comisie formata din minimum 3 medici de
specialitate.
De asemenea, in cazuri complexe se poate solicita si examinarea de catre
comisiile judetene sau a sectoarelor municipiului Bucuresti de expertiza
medicala si recuperare a capacitatii de munca sau, in situatii deosebite, de
catre specialistii Institutului National de Expertiza Medicala si Recuperare a
Capacitatii de Munca din cadrul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale.
2. Membrii comisiei medicale de orientare scolar-profesionala au obligatia
sa respecte intocmai prevederile Regulamentului de organizare si functionare a
unitatilor de invatamant preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului
educatiei si cercetarii nr. 4.747/2001, referitoare la rezolvarea unor probleme
medico-pedagogice (art. 85, 125 - 136).
3. Documentele medico-pedagogice eliberate de comisia medicala de orientare
scolar-profesionala sunt urmatoarele:
a) referat de expertiza medico-pedagogica privind recomandarea de scutire
partiala sau totala de frecventa a cursurilor scolare pentru elevii
nedeplasabili [anexa nr. 2a)];
b) referat de expertiza medico-pedagogica de recomandare de scolarizare mai
aproape de domiciliu [anexa nr. 2b)];
c) referat de expertiza medico-pedagogica de schimbare a unitatii scolare
[anexa nr. 2c)];
d) referat de expertiza medico-pedagogica de schimbare a filierei,
profilului sau specializarii in cadrul invatamantului liceal pentru elevii din
clasele X - XII (in clasa IX-a in nici un liceu, indiferent de filiera si
profil, nu se efectueaza instruire practica scolara) sau a domeniului ori specializarii
in invatamantul profesional [anexa nr. 2d)];
e) referat de expertiza medico-pedagogica de egalizare a sanselor la
examenele nationale de capacitate sau de bacalaureat pentru elevii cu
deficiente prezentand certificate de incadrare intr-o categorie de persoane cu
handicap, care necesita o protectie speciala (in conformitate cu reglementarile
anuale incluse in ordinele ministrului educatiei si cercetarii privind
organizarea si desfasurarea examenelor nationale de capacitate si bacalaureat) [anexa
nr. 2e)];
f) alte documente medico-pedagogice, la solicitarea conducerilor unitatilor
scolare, inspectoratului scolar sau a cabinetelor medicale scolare.
4. Pana la definitivarea noului barem cuprinzand contraindicatiile medicale
pentru diverse specializari din invatamantul liceal, profesional si universitar
(in curs de elaborare), pentru referatele medico-pedagogice de reprofilare sau
pentru precizarea profilurilor si specializarilor liceale, respectiv a
domeniilor si specializarilor profesionale permise medical elevilor cu
deficiente sau infirmitati, se va utiliza baremul prevazut in Ordinul
ministrului sanatatii nr. 427/1979 (publicat in Buletinul Ministerului
Sanatatii nr. 6/1979) si contraindicatiile cuprinse in anexa nr. 7 din Normele
generale de protectia muncii, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si
familiei si al ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 508/933/2002.
5. Comisia medicala de orientare scolar-profesionala se intruneste lunar
sau ori de cate ori este nevoie, in vederea analizarii dosarelor primite si a
semnarii documentelor medico-pedagogice ce urmeaza a fi eliberate.
6. Actele medicale primite de comisia medicala de orientare
scolar-profesionala si datele referitoare la elevul solicitant si la tipul solicitarii
se inscriu intr-un registru cu urmatoarele rubrici:
______________________________________________________________________________
|Nr. |Numele si|Varsta|Clasa - anul, |Diagnosticul|Documentul |Felul
|
|crt.|prenumele| |unitatea scolara,|bolilor |medical
|solicitarii|
| | | |orasul si |elevului |(nr., data |
|
| | | |judetul/sectorul | |eliberarii, |
|
| | | | | |unitatea |
|
| | | | | |sanitara care|
|
| | | | | |l-a eliberat)|
|
|____|_________|______|_________________|____________|_____________|___________|
7. Copiile actelor medicale depuse de solicitanti la comisia medicala de
orientare scolar-profesionala se pastreaza, in conformitate cu reglementarile
in vigoare referitoare la arhivistica, timp de 5 ani.
8. Activitatea comisiei medicale judetene si a municipiului Bucuresti de
orientare scolar-profesionala se raporteaza trimestrial si anual in cadrul
raportului general al D.S.P. si se inainteaza periodic la Institutul de
Sanatate Publica Bucuresti (la coordonatorul tehnic national al subprogramului
de sanatate al Ministerului Sanatatii si Familiei privind evaluarea starii de
sanatate si a factorilor de risc).
ANEXA 2a)
DIRECTIA DE SANATATE PUBLICA ....................
COMISIA MEDICALA DE ORIENTARE SCOLAR-PROFESIONALA
Nr. ................ din ........................
REFERAT
de expertiza medico-pedagogica a elevului/elevei ..............................
In baza certificatului medical*), biletului de iesire din spital nr.
......, eliberat la .........................., de
...................................., cu diagnosticul de
.........................., atestam ca sus-numitul/sus-numita indeplineste
prevederile art. 85 din Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor
de invatamant preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei si
cercetarii nr. 4.747/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 131 din 19 februarie 2002, in sensul ca fiind nedeplasabil, ca urmare a
bolii/infirmitatii motorii grave de care sufera, i se recomanda scutirea totala
de frecventa a cursurilor scolare, beneficiind insa de indrumarea unitatii de
invatamant unde este inscris.
Intrucat afectiunea de care sufera elevul este nerecuperabila,
valabilitatea acestui referat se intinde pe intreaga durata a invatamantului
obligatoriu.*)
Medic coordonator,
.............................
Membri:
dr. .........................
dr. .........................
NOTA:
Acest document va fi pastrat la dosarul elevului/elevei la secretariat.
------------
*) sau certificatului de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap
care necesita protectie speciala.
*) dupa caz.
ANEXA 2b)
DIRECTIA DE SANATATE PUBLICA ....................
COMISIA MEDICALA DE ORIENTARE SCOLAR-PROFESIONALA
Nr. ............... din .........................
REFERAT
de expertiza medico-pedagogica a elevului/elevei ..............................
In conformitate cu prevederile art. 126 alin. (1) si ale art. 136 lit. b)
din Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant
preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr.
4.747/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131 din 19
februarie 2002, si in baza*) ............................. nr.
................. din .................... (anexat), eliberat de
................................, cu diagnosticul de
................................................................................
...............................................................................,
atestam ca elevul/eleva are indicatie medicala de scolarizare mai aproape de
domiciliu, ca masura de prevenire a agravarii bolii de care sufera prin
deplasarea cu mijloace de transport in comun aglomerate, pe distante lungi,
indeosebi in sezonul rece.
Transferul se va face obligatoriu si cu respectarea prevederilor art.*)
125, 126, 130, 134, 136 si 137 din regulamentul mentionat mai sus.
Medic coordonator,
.............................
Membri:
dr. .........................
dr. .........................
NOTA:
Acest document va fi pastrat la dosarul elevului/elevei la secretariat.
------------
*) certificatului medical, certificatului de incadrare intr-o categorie de
persoane cu handicap care necesita protectie speciala, biletului de iesire din
spital.
*) dupa caz.
ANEXA 2c)
DIRECTIA DE SANATATE PUBLICA ....................
COMISIA MEDICALA DE ORIENTARE SCOLAR-PROFESIONALA
Nr. ............... din .........................
REFERAT
de expertiza medico-pedagogica a elevului/elevei ..............................
In conformitate cu prevederile art. 126 si ale art. 136 lit. b) din
Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant
preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr.
4.747/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131 din 19
februarie 2002, si in baza certificatului medical*) - biletului de iesire din
spital, cu foaia de observatie nr. ............. din
........................... (anexat), eliberat de
................................................................................
...............................................................................,
cu diagnosticul de
................................................................................
...............................................................................,
atestam ca elevul/eleva are indicatie medicala de schimbare a unitatii scolare,
profilului liceal, domeniului din scoala profesionala sau specializarii
scolare*) ca masura de prevenire a agravarii bolii de care sufera, generata de
inadaptarea la mediul scolar actual.
Pentru o mai buna supraveghere parentala se recomanda si scolarizarea mai
aproape de domiciliu*).
Transferul se va face obligatoriu si cu respectarea prevederilor art.*)
125, 126, 130, 134, 136 si 137 din regulamentul mentionat mai sus.
Medic coordonator,
.............................
Membri:
dr. .........................
dr. .........................
NOTA:
Acest document va fi pastrat la dosarul elevului/elevei la secretariat.
------------
*) sau certificatului de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap
care necesita protectie speciala.
*) dupa caz.
ANEXA 2d)
DIRECTIA DE SANATATE PUBLICA ....................
COMISIA MEDICALA DE ORIENTARE SCOLAR-PROFESIONALA
Nr. ............. din ...........................
REFERAT
de expertiza medico-pedagogica a elevului/elevei .............................,
clasa (anul) ..........., filiera*) ............................, profilul*)
............................., domeniul*) .............................,
specializarea ..................................
In conformitate cu prevederile art. 126 alin. (1) si ale art. 136 lit. b)
din Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant
preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr.
4.747/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131 din 19
februarie 2002, si in baza*) .................................. nr. ...........
din ................... (anexat), eliberat de
................................., cu diagnosticul de
................................................................................
...............................................................................,
atestam ca elevul/eleva are indicatie medicala de schimbare a filierei si/sau
profilului si/sau specializarii liceale ori a domeniului si/sau specializarii
scolare profesionale*), deoarece ii este (sunt) contraindicat/contraindicata/contraindicate
medical.
Pentru o mai buna supraveghere parentala se recomanda si scolarizarea mai
aproape de domiciliu*).
Transferul se va face obligatoriu si cu respectarea prevederilor art.*)
125, 126, 130, 134, 136 si 137 din regulamentul mentionat mai sus.
Din punct de vedere medical elevul/eleva poate urma*) orice liceu din
filiera teoretica, iar din filiera tehnologica numai acele specialitati din
profilurile tehnic, servicii, pedagogic, resurse naturale si protectia mediului,
care nu comporta urmatoarele conditii de munca contraindicate medical:
................................................................................
..............................................................................
.
Aceleasi conditii de munca sunt contraindicate medical si in*) domeniile
si/sau specializarile din scolile profesionale.
Exemple de specializari permise medical:
................................................................................
................................................................................
Medic coordonator,
.............................
Membri:
dr. .........................
dr. .........................
------------
*) dupa caz.
*) certificatului medical, biletului de iesire din spital, certificatului
de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita protectie
speciala.
ANEXA 2e)
DIRECTIA DE SANATATE PUBLICA ....................
COMISIA MEDICALA DE ORIENTARE SCOLAR-PROFESIONALA
Nr. ............../..............................
REFERAT
de expertiza medico-pedagogica a elevului/elevei ..............................
Sus-numitul/sus-numita, prezentand diagnosticul ..........................,
conform*) ......................... nr. ........... din
........................ (anexat), eliberat de ..............................,
se incadreaza in categoria elevilor prevazuti in art. ........./............
din Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de capacitate -
bacalaureat, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr.
.......... din ..........., publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. .......... din ................, sa beneficieze de conditii de egalizare
a sanselor. In consecinta sus-numitul/sus-numita are drept la*):
- asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille
pentru elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gesticular pentru elevii
cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurarii, dupa caz, a unui
interpret autorizat);
- marirea cu 1 - 2 ore a timpului destinat efectuarii lucrarii scrise
pentru candidatii cu deficiente fizice (motorii manuale) sau vizuale;
- asigurarea scrisului cu caractere marite pentru candidatii ambliopi;
- transmiterea prin dictare, pentru elevii cu anumite deficiente, a
informatiilor corespunzatoare subiectelor de examen afisate/prezentate vizual;
- realizarea probei scrise, prin dictarea continutului acesteia de catre
candidatul cu deficiente catre un profesor asistent, de alta specialitate decat
cea la care se desfasoara proba respectiva;
- copierea subiectelor scrise pe tabla de la catedra de catre candidatii cu
deficiente vizuale (dupa care acestia se vor aseza in bancile fixate de
comisie);
- sustinerea probelor orale in scris;
- sustinerea probelor la locul imobilizarii (la domiciliu, in spital);
- luarea unei gustari in timpul desfasurarii probei scrise*).
Medic coordonator,
.............................
Membri:
dr. .........................
dr. .........................
------------
*) certificatului medical, certificatului de incadrare intr-o categorie de
persoane cu handicap care necesita protectie speciala, biletului de iesire din
spital.
*) dupa caz.
*) pentru candidatii cu diabet zaharat insulinodependent.