ORDIN Nr. 20
din 30 ianuarie 2007
pentru aprobarea
reclasificarii spatiului aerian national sub nivelul de zbor 195 si stabilirea
limitelor superioare ale zonelor de control de aerodrom din Regiunea de
informare a zborurilor (FIR) Bucuresti
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 107 din 13 februarie 2007
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Ministerului Apărării,
în scopul asigurării unei aplicări uniforme şi
simplificate a claselor OACI (Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale) de
spaţiu aerian şi a serviciilor de trafic aerian furnizate în aceste spaţii
aeriene, potrivit reglementărilor naţionale de aeronautică civilă, în
concordanţă cu standardele şi practicile recomandate prevăzute în anexele la
Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7
decembrie 1944,
potrivit prevederilor programului EUROCONTROL de
integrare şi convergenţă ECIP, cu aplicabilitate paneuropeană, de reorganizare
a spaţiului aerian al statelor membre,
având în vedere prevederile Ordonanţei Guvernului nr.
21/1999 pentru ratificarea Protocolului armonizând Convenţia internaţională
privind cooperarea pentru siguranţa navigaţiei aeriene EUROCONTROL din 13
decembrie 1960, după efectuarea unor modificări, adoptat la Bruxelles la 27
iunie 1997, şi a Protocolului adiţional privind trecerea de la regimul
Acordului multilateral privind tarifele de rută din 12 februarie 1981 la
regimul Anexei IV („Dispoziţii
privind sistemul comun de tarife de rută") la Convenţia internaţională
privind cooperarea pentru siguranţa navigaţiei aeriene EUROCONTROL, armonizată
prin Protocolul adoptat la Bruxelles la 27 iunie 1997, aprobată prin Legea nr.
97/1999,
în temeiul prevederilor art. 12
lit. b) şi j) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 lit. b) şi
f) şi art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind codul aerian civil,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 şi art. 33
alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Apărării, ale art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind
înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările ulterioare,
ale art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 74/1991 privind înfiinţarea Regiei
Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului şi ministrul apărării emit următorul
ordin:
Art. 1. - Spaţiul aerian naţional inferior, de la
nivelul de zbor (FL) 195 inclusiv şi până la sol, se reclasifică astfel:
a) Spaţiul aerian naţional inferior de la nivelul de
zbor (FL) 195 inclusiv până la nivelul de zbor (FL) 105 se reclasifică devenind
spaţiu aerian controlat continuu de clasă C; se exceptează de la această
prevedere porţiunea de spaţiu aerian între aceste niveluri limită, aferentă
zonei terminale (TMA) Bucureşti, care rămâne clasificată de clasă A.
b) Spaţiul aerian de la
nivelul de zbor (FL) 105 inclusiv până la, inclusiv, nivelul minim de zbor pe
căile aeriene cuprinse în Publicaţia de Informare Aeronautică (A/P) România la data intrării în
vigoare a prevederilor prezentului ordin se reclasifică în spaţiu aerian
controlat de clasă C doar pe căile aeriene, spaţiul aerian din afara căilor
aeriene respective păstrându-se de clasă G, cu excepţia porţiunii de spaţiu
aerian între FL 105 şi limita inferioară a zonei terminale (TMA) Bucureşti,
care rămâne clasificată de clasă A.
c) Spaţiul aerian de sub nivelul minim de zbor pe
căile aeriene şi sub limita inferioară a TMA Bucureşti, până la sol, se
reclasifică devenind spaţiu aerian necontrolat continuu de clasă G; se exceptează
de la această prevedere porţiunile de spaţiu aerian definite ca zone de control
de aerodrom (CTR) şi publicate în AIP România la data intrării în vigoare a prevederilor prezentului ordin, care
rămân clasificate de clasă C.
Art. 2. - (1) Pătrunderea unui zbor efectuat ca trafic
aerian general (GAT) după reguli de zbor la vedere (VFR) în interiorul
spaţiului aerian controlat de clasă C, prevăzut la art. 1, se permite de către
serviciile de trafic aerian numai:
a) în conformitate cu o autorizare emisă de o unitate
de control al traficului aerian (autorizare ATC);
b) în cadrul unor zone rezervate de spaţiu aerian în
mod specific în acest scop, zone care se definesc, se publică, se activează şi
se dezactivează în conformitate cu prevederile aplicabile ale reglementărilor
aeronautice civile sau militare, după caz; o asemenea zonă poate fi un coridor
de spaţiu aerian stabilit în acest scop de Statul Major al Forţelor Aeriene (SMFA) şi Regia Autonomă „Administraţia
Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA (R.A. ROMATSA), cu avizul Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" (AACR); sau
c) conform procedurilor de colaborare încheiate de
către un operator aerian cu R.A. ROMATSA, cu avizul AACR.
(2) Alocarea unui spaţiu aerian sub forma unei zone
reglementate în condiţiile prevăzute la alin. (1) se face de către Grupa
civil-militară pentru managementul spaţiului aerian (AMC România), la
solicitarea operatorului în cauză, care trebuie să îndeplinească procedura şi
instrucţiunile publicate în
AIP România şi/sau în AIP Militar, în conformitate cu reglementările
aeronautice civile şi/sau militare aplicabile.
(3) Agenţii aeronautici civili operatori de aviaţie
generală şi lucru aerian care îşi desfăşoară activitatea de zbor în alte zone
decât cele prevăzute la art. 1 şi care necesită în acest scop rezervarea unui
spaţiu aerian specificat trebuie să solicite acest lucru Grupei civil-militare
pentru managementul spaţiului aerian (AMC România) şi să obţină o asemenea
rezervare de spaţiu aerian în conformitate cu reglementările aeronautice civile
şi/sau militare aplicabile, îndeplinind procedura şi instrucţiunile publicate
în AIP România şi/sau în AIP Militar.
Art. 3. - (1) Accesul traficului aerian general după regulile de zbor la vedere în interiorul spaţiului aerian de
clasă C este permis numai aeronavelor echipate cu echipamente de
radiocomunicaţie aer-sol în banda de frecvenţe foarte înalte (VHF) pentru
realizarea comunicaţiei cu unităţile de control al traficului aerian şi
transponder operaţional în mod C. Indeplinirea acestor condiţii intră în
responsabilitatea operatorului.
(2) In funcţie de traficul aerian din zona proprie de
responsabilitate şi în perioade de timp determinate, unităţile de control al
traficului aerian de aerodrom pot aproba operarea unor aeronave care zboară
după regulile de zbor la vedere fără a fi echipate cu transponder.
Art. 4. - Coordonarea zborurilor civile şi militare se
execută în conformitate cu prevederile Reglementării aeronautice civil-militare
române privind managementul spaţiului aerian (ASM) şi aplicarea conceptului de
utilizare flexibilă a spaţiului aerian (FUA) în România (RACMR-ASM/FUA) şi cu
prevederile procedurilor încheiate în acest sens între unităţile civile şi militare de control al traficului aerian.
Art. 5. - (1) Limitele superioare ale zonelor de
control de aerodrom (CTR) din Regiunea de informare a zborurilor (FIR)
Bucureşti, publicate în AIP România (niveluri raportate la suprafaţa izobarică
corespunzătoare valorii presiunii standard OACI), sunt prevăzute în anexa nr. 1
(unitatea de măsură fiind 1 foot = 0,3048 m).
(2) Zonele militare de control de aerodrom din FIR
Bucureşti, publicate în AIP România ca zone periculoase (LRD), devin zone restricţionate
(LRR), iar limitele superioare ale acestor zone (niveluri raportate la
suprafaţa izobarică corespunzătoare valorii presiunii standard OACI) sunt
prevăzute în anexa nr. 2 (unitatea de măsură fiind 1 foot = 0,3048 m).
Art. 6. - (1) Furnizorii de servicii de trafic aerian civili şi/sau militari, care deservesc traficul aerian
general şi/sau traficul aerian operaţional în spaţiile aeriene prevăzute la
art. 1, precum şi în zonele de control de aerodrom prevăzute la art. 5, au
obligaţia să respecte reglementările aeronautice naţionale civile şi/sau
militare, după caz.
(2) In termen de 30 de zile de la data publicării
prezentului ordin, R.A. ROMATSA împreună cu SMFA au obligaţia de a reactualiza
toate procedurile de coordonare civil-militare care se aplică între serviciile
de trafic aerian civile şi militare în zonele de control de aerodrom
specificate şi în vecinătatea acestora, cu respectarea reglementărilor
aeronautice aplicabile.
Art. 7. - AACR şi SMFA vor elabora şi vor publica în
AIP România şi/sau în AIP Militar, în scopul informării utilizatorilor
spaţiului aerian, informaţiile şi instrucţiunile necesare pentru aplicarea
prevederilor prezentului ordin, cu respectarea standardelor specifice
serviciilor de informare aeronautică.
Art. 8. - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului prin Direcţia generală aviaţie civilă,
Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română", Regia Autonomă
„Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA şi
Ministerul Apărării prin Statul Major al Forţelor Aeriene şi Comandamentul
Aerian Operaţional Principal vor lua măsurile necesare ducerii la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 9. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 10. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră
în vigoare la publicarea în AIP România şi/sau în AIP Militar.
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Radu Mircea Berceanu
p. Ministrul apărării,
Ioan Ion,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
LIMITELE SUPERIOARE ale zonelor de control de aerodrom (CTR) din FIR Bucureşti
CTR
|
(Ft)
|
Arad
|
5.500
|
Bucureşti - Băneasa
|
2.000
|
Bucureşti-Otopeni
|
2.000
|
Bacău
|
6.500
|
Baia Mare
|
5.500
|
Cluj-Napoca
|
7.500
|
Craiova
|
5.500
|
Constanta
|
6.500
|
Iaşi
|
5.500
|
Oradea
|
5.500
|
Satu Mare
|
5.500
|
Sibiu
|
11.500
|
Suceava
|
9.500
|
Timişoara
|
5.500
|
Târgu Mureş
|
7.500
|
Tulcea
|
6.500
|
ANEXA Nr. 2
LIMITELE SUPERIOARE ale zonelor militare de control de aerodrom din FIR Bucureşti,
stabilite drept zone restricţionate (LRR)
Zonă LRR
|
(Ft)
|
47 - Feteşti
|
5.500
|
48 - Boboc
|
5.500
|
49 - Câmpia Turzii
|
7.500
|