ORDIN
Nr. 2049 din 30 octombrie 1998
privind regimul taxei pe valoarea adaugata pentru bunurile si serviciile
destinate misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si reprezentantelor
internationale interguvernamentale acreditate in Romania, precum si
personalului diplomatic al acestora
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 497 din 23 decembrie 1998
Ministrul finantelor,
in baza prevederilor art. 17 lit. C.k) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992
privind taxa pe valoarea adaugata, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Bunurile livrate si serviciile prestate in favoarea directa a misiunilor
diplomatice, a oficiilor consulare si a reprezentantelor internationale
interguvernamentale acreditate in Romania, precum si a personalului diplomatic
al acestora, care se incadreaza la cota zero a taxei pe valoarea adaugata,
precum si limita plafonului pe livrare sau prestare de la care se aplica cota
zero a taxei pe valoarea adaugata se stabilesc de Ministerul Afacerilor
Externe, pe baza de reciprocitate acordata reprezentantelor diplomatice romane
si personalului diplomatic al acestora.
In intelesul prezentului ordin, se considera personal diplomatic membrii personalului
misiunii care au calitatea de diplomat.
Raspunderea pentru verificarea respectarii conditiilor de reciprocitate
revine Directiei de protocol din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
Agentii economici nu au competenta sa acorde exonerari de taxa pe valoarea
adaugata, astfel ca facturarea se va face la preturile si tarifele negociate,
iar taxa pe valoarea adaugata se aplica potrivit reglementarilor legale privind
vanzarile la intern.
Art. 2
Cota zero a taxei pe valoarea adaugata pentru vanzarile de bunuri si
prestarile de servicii, efectuate in favoarea directa a misiunilor diplomatice,
a oficiilor consulare si a reprezentantelor internationale interguvernamentale
acreditate in Romania, precum si a personalului diplomatic al acestora, se
realizeaza prin restituirea taxei pe valoarea adaugata de catre Ministerul
Finantelor prin Directia generala a finantelor publice si controlului financiar
de stat a municipiului Bucuresti.
Art. 3
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat a
municipiului Bucuresti primeste si analizeaza cererile misiunilor diplomatice,
ale oficiilor consulare si ale reprezentantelor internationale
interguvernamentale acreditate in Romania, precum si ale personalului
diplomatic al acestora privind restituirea taxei pe valoarea adaugata aferente
bunurilor si serviciilor achizitionate din Romania, cu respectarea
dispozitiilor legale in vigoare.
Pe baza analizei, directorul general al Directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat a municipiului Bucuresti aproba,
pentru fiecare cerere in parte, suma ce urmeaza a fi restituita din taxa pe
valoarea adaugata.
Art. 4
Aplicarea cotei zero a taxei pe valoarea adaugata se realizeaza potrivit
precizarilor cuprinse in anexa nr. I care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 5
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat a
municipiului Bucuresti va lua masuri pentru aducerea la indeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 6
Prevederile prezentului ordin se aplica incepand cu data de intai a lunii
urmatoare celei in care acesta se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 7
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza aplicabilitatea
prevederile referitoare la regimul taxei pe valoarea adaugata pentru bunurile
si serviciile destinate misiunilor diplomatice, cuprinse in Ordinul ministrului
finantelor nr. 517 din 10 martie 1998 privind regimul taxei pe valoarea
adaugata pentru bunurile si serviciile destinate misiunilor diplomatice,
titularilor acordurilor petroliere - persoane juridice straine -, precum si
pentru bunurile si serviciile finantate direct din ajutoare sau imprumuturi
nerambursabile, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 117
din 18 martie 1998, si Normele Ministerului Finantelor nr. 4.500 din 28 iunie
1993 privind taxa pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor referitoare la
vanzari de bunuri si prestari de servicii in favoarea misiunilor diplomatice si
institutiilor asimilate acestora, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 225 din 15 septembrie 1993.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
PRECIZARI
In aplicarea prevederilor art. 17 lit. C.k) din Ordonanta Guvernului nr.
3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata, cu modificarile
ulterioare, se fac urmatoarele precizari:
1. Furnizorii de bunuri si servicii in favoarea directa a misiunilor
diplomatice, a oficiilor consulare si a reprezentantelor internationale
interguvernamentale acreditate in Romania, precum si a personalului diplomatic
al acestora au obligatia sa emita facturi fiscale si alte documente specifice,
prevazute in Hotararea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor
formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor
metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, care sa cuprinda date
precise privind cumparatorul.
In acest scop in documente se vor inscrie denumirea completa si adresa
misiunii diplomatice sau ale institutiilor asimilate acesteia si, respectiv,
numele, prenumele si adresa pentru personalul diplomatic din cadrul misiunilor
diplomatice si al institutiilor asimilate acestora.
Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate, in mod
global, pentru nevoile unui imobil cu mai multe apartamente, in care misiunea
diplomatica sau institutia asimilata acesteia, precum si personalul diplomatic
al acesteia ocupa o parte, cu titlu de proprietar sau de chirias, documentele
necesare sunt:
- decontul cuprinzand cheltuielile comune si taxa pe valoarea adaugata,
intocmit de administratorul imobilului, cu indicarea cotei-parti pe care colocatarul
este obligat sa o plateasca potrivit normelor legale privind repartizarea
cheltuielilor comune pe locatari;
- chitanta emisa de administratia imobilului, prin care se certifica plata
cheltuielilor comune si a taxei pe valoarea adaugata, rezultata din decont.
2. Cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata (anexele nr. I/1 si
I/2), insotite de documentele in care se consemneaza vanzarile de bunuri si
prestarile de servicii care indeplinesc conditiile legale de incadrare la cota
zero a taxei pe valoarea adaugata, de documentele care atesta achitarea
contravalorii acestora si de borderourile intocmite in doua exemplare, se
transmit, trimestrial, cel mai tarziu pana la finele lunii urmatoare incheierii
unui trimestru, Ministerului Afacerilor Externe de catre misiunile diplomatice,
oficiile consulare si de reprezentantele internationale interguvernamentale
acreditate in Romania.
Documentele care insotesc cererile de restituire a taxei pe valoarea
adaugata se depun in copie pentru uzul oficial al misiunilor diplomatice,
oficiilor consulare si al reprezentantelor internationale interguvernamentale
acreditate in Romania si in original de catre personalul diplomatic al
acestora. Pot fi prezentate in copie documentele pentru bunurile de folosinta
indelungata, prevazute in anexa la Hotararea Guvernului nr. 394/1995 privind
obligatiile ce revin agentilor economici - persoane fizice sau juridice - in
comercializarea produselor de folosinta indelungata destinate consumatorilor,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 10 din 27 ianuarie
1997.
Cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata vor fi justificate
numai cu documente aferente cumpararilor efectuate in trimestrul pentru care se
solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata, insotite de documentele care
atesta efectuarea platii contravalorii bunurilor si serviciilor pana la data
depunerii cererilor.
Borderourile trebuie sa cuprinda:
- numarul curent;
- denumirea, numarul si data documentului;
- valoarea documentului;
- valoarea taxei pe valoarea adaugata;
- totalul valorii inscrise in documente;
- totalul taxei pe valoarea adaugata.
Nedepunerea in termen a documentelor justificative atrage pierderea
dreptului de restituire a taxei pe valoarea adaugata.
Sumele trecute in borderourile anexate la cererile de restituire a taxei pe
valoarea adaugata se verifica de catre Directia de protocol din cadrul
Ministerului Afacerilor Externe cu documentele primite. In urma verificarii, pe
borderou se va face mentiunea, sub semnatura, "Confruntat cu documentele
de vanzare".
Dupa verificare, Ministerul Afacerilor Externe transmite documentatia
avizata favorabil misiunilor diplomatice, oficiilor consulare sau
reprezentantelor internationale interguvernamentale, care o vor depune la
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat a
municipiului Bucuresti pentru restituirea taxei pe valoarea adaugata aferente
bunurilor si serviciilor care indeplinesc conditiile legale de aplicare a cotei
zero a taxei pe valoarea adaugata.
3. Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
a municipiului Bucuresti analizeaza cererile de restituire a taxei pe valoarea
adaugata, precum si documentele insotitoare.
Verificarea si analiza efectuate urmaresc:
- ca documentele ce atesta achizitionarea de bunuri si de servicii sa
corespunda formularelor tipizate comune si specifice privind aplicarea taxei pe
valoarea adaugata, prevazute de reglementarile in vigoare;
- specificarea in documentele respective, intr-o coloana distincta, a sumei
privind taxa pe valoarea adaugata aferenta valorii bunurilor si serviciilor
achizitionate, precum si existenta dovezii achitarii acestora;
- existenta avizului favorabil al Ministerului Afacerilor Externe;
- verificarea corectitudinii calculelor.
In urma verificarii si analizei se intocmeste o nota in care se consemneaza
numarul si data cererii, rezultatul verificarii si propuneri cu privire la:
- aprobarea restituirii taxei pe valoarea adaugata; sau
- respingerea cererii.
Restituirea taxei pe valoarea adaugata se aproba de catre directorul
general al Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de
stat a municipiului Bucuresti. Pe baza aprobarii, se intocmesc comunicarea
catre Directia trezorerie, potrivit anexei nr. I/3, precum si comunicarea catre
misiunea diplomatica privind modul de solutionare a cererii, potrivit anexei
nr. I/4.
4. In baza comunicarilor primite, Directia trezorerie din cadrul Directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat a municipiului
Bucuresti va intocmi ordine de plata tip trezorerie (OPHT) pentru fiecare
misiune diplomatica, in care se va inscrie suma care se restituie. Pe versoul ordinului
de plata se vor mentiona distinct suma care se restituie misiunilor diplomatice
si suma restituita personalului diplomatic al acestora, in cazul in care nu
sunt deschise conturi personale in care sa se faca varsamintele.
Operatiunile de restituire a taxei pe valoarea adaugata se evidentiaza in
contabilitate prin contul 20.13.01.02 "Taxa pe valoarea adaugata
restituita", deschis la trezoreria statului.
ANEXA Nr. 1/1
CERERE
de restituire a taxei pe valoarea adaugata
_____________________________________________________________________________
| | Denumirea institutiei: |
| | a) Misiunea diplomatica .............................................. |
| 1. | b) Oficiul consular .................................................. |
| | c) Reprezentanta organizatiei internationale interguvernamentale ..... |
| | ...................................................................... |
| | ...................................................................... |
|____|________________________________________________________________________|
| | Adresa: |
| | localitatea ............., str. ............. nr. ...., sectorul ...., |
| 2. | codul postal ............... |
|____|________________________________________________________________________|
Prin prezenta solicitam restituirea taxei pe valoarea adaugata platite
pentru cumparari de bunuri/prestari de servicii, in baza prevederilor art. 17
lit. C.k) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea
adaugata, republicata, cu modificarile ulterioare, in suma de ....... lei.
Se anexeaza documentele (se marcheaza cu x):
_
- factura fiscala |_|
_
- bon de comanda - chitanta |_|
_
- alte documente legal aprobate |_|
_
- documente de plata |_|
_
- borderou |_|
__ __ __
RESTITUIREA ESTE AFERENTA LUNILOR: |__| |__| |__|
Solicitam restituirea in contul nr. ............., deschis la
............., Sucursala .............. .
Conducatorul institutiei diplomatice,
.....................................
(semnatura si stampila)
_______________________________________________________________________
| CADRU REZERVAT MINISTERULUI AFACERILOR EXTERNE |
| |
| Avizam favorabil restituirea T.V.A. in suma de .............. lei, |
| fiind indeplinite conditiile de reciprocitate. |
| |
| Directorul Directiei protocol, |
| |
| Semnatura ................... Data ................ |
| |
| Stampila |
|_______________________________________________________________________|
_______________________________________________________________________
| CADRU REZERVAT MINISTERULUI FINANTELOR |
| |
| Aprobam restituirea T.V.A. in suma de ....................... lei. |
| Directorul general al Directiei generale a finantelor publice si |
| controlului financiar de stat a municipiului Bucuresti, |
| |
| Semnatura ................... Data ................ |
| |
| Stampila |
|_______________________________________________________________________|
ANEXA Nr. 1/2
CERERE
de restituire a taxei pe valoarea adaugata
Numele si prenumele solicitantului .......................................
..........................................................................
Oficiul diplomatic .......................................................
Functia solicitantului ...................................................
Numarul carnetului eliberat de Ministerul Afacerilor Externe .............
Adresa:
localitatea ................., str. ............. nr. ...., sectorul ....,
codul postal ...............
Prin prezenta solicitam restituirea taxei pe valoarea adaugata platite
pentru cumparari de bunuri/prestari de servicii, in baza prevederilor art. 17
lit. C.k) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea
adaugata, republicata, cu modificarile ulterioare, in suma de ........ lei.
Se anexeaza documentele (se marcheaza cu x):
_
- factura fiscala |_|
_
- bon de comanda - chitanta |_|
_
- alte documente legal aprobate |_|
_
- documente de plata |_|
_
- borderou |_|
__ __ __
RESTITUIREA ESTE AFERENTA LUNILOR: |__| |__| |__|
Solicitam restituirea in contul nr. ............., deschis la
............., Sucursala .............. .
Conducatorul institutiei diplomatice,
.....................................
(semnatura si stampila)
_______________________________________________________________________
| CADRU REZERVAT MINISTERULUI AFACERILOR EXTERNE |
| |
| Avizam favorabil restituirea T.V.A. in suma de .............. lei, |
| fiind indeplinite conditiile de reciprocitate. |
| |
| Directorul Directiei protocol, |
| |
| Semnatura ................... Data ................ |
| |
| Stampila |
|_______________________________________________________________________|
_______________________________________________________________________
| CADRU REZERVAT MINISTERULUI FINANTELOR |
| |
| Aprobam restituirea T.V.A. in suma de ....................... lei. |
| Directorul general al Directiei generale a finantelor publice si |
| controlului financiar de stat a municipiului Bucuresti, |
| |
| Semnatura ................... Data ................ |
| |
| Stampila |
|_______________________________________________________________________|
ANEXA Nr. 1/3
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
SI CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
A MUNICIPIULUI BUCURESTI
DIRECTIA IMPOZITE SI TAXE
Nr. ......../...........
Catre
Directia trezorerie
Va comunicam ca, urmare cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata,
inregistrata la Directia generala a finantelor publice si controlului financiar
de stat a municipiului Bucuresti sub nr. ....../......., s-a aprobat
restituirea taxei pe valoarea adaugata aferente bunurilor si serviciilor
cumparate de catre:
a) Misiunea diplomatica a ..................................;
b) personalul diplomatic al misiunii .......................,
in suma de:
a) .............................. lei;
b) .............................. lei.
Va rugam ca sumele de mai sus sa fie restituite prin virament in contul
Ambasadei .........................., nr. ...................., deschis la
Banca ......................, Sucursala ................... .
Va remitem, anexata in xerocopie, cererea de restituire aprobata, pe baza
careia va rugam a efectua viramentul.
Director,
ANEXA Nr. 1/4
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
SI CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
A MUNICIPIULUI BUCURESTI
DIRECTIA IMPOZITE SI TAXE
Nr. ......../...........
Catre
Ambasada ....................
Prin prezenta va comunicam ca, urmare cererii de restituire a taxei pe
valoarea adaugata, inregistrata la Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat a municipiului Bucuresti sub nr.
......./........, vi s-a aprobat restituirea taxei pe valoarea adaugata
aferente bunurilor si serviciilor cumparate pentru:
a) Misiunea diplomatica a ..................................;
b) personalul diplomatic al misiunii .......................,
urmand ca plata sa se efectueze prin virament in contul Ambasadei
............., nr. ........., deschis la Banca ..............., Sucursala
.................. .
Sumele aferente sunt:
a) ............. lei;
b) ............. lei.
Director,