ORDIN Nr. 2057
din 5 februarie 2007
pentru aprobarea Criteriilor
si normelor de acreditare a muzeelor si a colectiilor publice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 126 din 21 februarie 2007
In conformitate cu dispoziţiile art. 11 alin. (1) lit.
g), ale art. 18-20, ale art. 33 lit. a) şi b), ale art. 34 alin. (2) lit. g),
ale art. 37 alin. (1) lit. b), precum şi ale art. 41 alin. (1) din Legea
muzeelor şi a colecţiilor publice nr. 311/2003, republicată,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 78/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Culturii şi Cultelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul culturii şi cultelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Criteriile şi normele de acreditare
a muzeelor şi a colecţiilor publice, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu
ANEXA
CRITERIILE Şl NORMELE
de acreditare a
muzeelor şi a colecţiilor publice
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele criterii şi norme de acreditare a
muzeelor şi a colecţiilor publice, denumite în continuare norme, reglementează procedura de
acreditare a muzeelor şi a colecţiilor publice.
Art. 2. - In înţelesul prezentelor norme, acreditarea reprezintă procedura
specifică prin care se certifică faptul că muzeul sau colecţia publică pentru
care se solicită acreditarea desfăşoară activităţile specifice îndeplinirii
funcţiilor principale ale unui muzeu sau ale unei colecţii publice, după caz,
la un nivel cel puţin minimal, potrivit Legii muzeelor şi a colecţiilor publice
nr. 311/2003, republicată.
Art. 3. - (1) Funcţionarea muzeelor şi a colecţiilor
publice, indiferent de forma de constituire, de proprietate şi administrare a
patrimoniului, este condiţionată de acreditarea acestora.
(2) Acreditarea muzeelor şi a colecţiilor publice se
face la solicitarea persoanelor fizice sau juridice, de drept public ori de
drept privat, care înfiinţează sau au înfiinţat muzee şi colecţii publice.
CAPITOLUL II
Criterii de acreditare a muzeelor şi a colecţiilor
publice
Art. 4. - Acreditarea muzeelor şi a colecţiilor publice
se face în baza următoarelor criterii:
a) administrarea unui patrimoniu cultural constituit şi dezvoltat pe baze ştiinţifice, cu
respectarea prevederilor legale în vigoare;
b) existenţa personalului calificat, corespunzător
funcţiilor de bază, în număr suficient pentru derularea activităţilor
specifice, conform dispoziţiilor Legii nr. 311/2003, republicată, şi ale
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) desfăşurarea activităţilor de cercetare
ştiinţifică a patrimoniului muzeal administrat, conform planificărilor anuale
de cercetare;
d) documentarea patrimoniului muzeal administrat şi
menţinerea unui sistem actualizat de evidenţă a acestuia, inclusiv prin
intermediul registrului informatizat;
e) asigurarea conservării şi, după caz, a restaurării
patrimoniului muzeal administrat;
f) existenţa unor spaţii de depozitare şi expunere
organizate ştiinţific şi dotate pentru a asigura conservarea bunurilor
culturale, conform prevederilor legale în vigoare;
g) punerea în valoare a patrimoniului muzeal sau al
colecţiilor publice prin organizarea de expoziţii permanente şi temporare,
organizarea de programe şi activităţi educative destinate publicului, precum şi
prin activităţi de marketing cultural (editare de
materiale de promovare etc).
CAPITOLUL III
Documentaţia necesară în vederea acreditării
Art. 5. - (1) In vederea obţinerii acreditării muzeului
sau a colecţiei publice, solicitantul va depune la direcţia de specialitate din
cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor, în cazul muzeelor şi al colecţiilor
publice aflate în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor, precum şi a
altor autorităţi publice centrale, sau la serviciul deconcentrat al
Ministerului Culturii şi Cultelor în a cărui arie de competenţă îşi desfăşoară
activitatea muzeul sau colecţia publică, în restul situaţiilor, următoarele
documente:
a) solicitarea scrisă pentru acordarea acreditării
muzeului sau a colecţiei publice, cu precizarea denumirii şi a formei de
organizare ale muzeului sau ale colecţiei publice, în care să se menţioneze
autoritatea ori instituţia tutelară sau, după caz, persoana juridică de drept
privat ori persoana fizică în subordinea, respectiv în proprietatea căreia se
află muzeul sau colecţia publică;
b) descrierea şi un scurt istoric ale instituţiei
muzeale, respectiv ale colecţiei publice;
c) rapoarte de activitate, centralizate pe ultimii 3
ani sau pe perioada scursă de la ultima acreditare, corelate prin indicatori de
performanţă cu planurile de activitate corespunzătoare;
d) raport privind starea de conservare a
patrimoniului muzeal, întocmit de o comisie internă formată din specialişti în
domeniul conservării şi restaurării, pe baza proceselor-verbale de constatare
periodică, a fişelor de conservare actualizate şi a celor de restaurare, precum
şi a altor documente relevante;
e) planul de restaurare a bunurilor culturale pentru
următorii 2 ani, structurat pe priorităţi;
f) organigrama, statul de funcţii, alte documente
relevante pentru organizarea şi funcţionarea muzeului sau ale colecţiei publice
şi pentru calificarea personalului de specialitate în raport cu funcţia
ocupată;
g) planificarea strategică pe termen mediu a
activităţii muzeului sau a colecţiei publice;
h) planul de cercetare
ştiinţifică a patrimoniului muzeal administrat, pentru următorul an, în cazul
muzeelor;
i) planul de valorificare expoziţională a patrimoniului
muzeal administrat, pentru următorul an calendaristic;
j) alte documente relevante pentru îndeplinirea
criteriilor de acreditare.
(2) Solicitarea scrisă pentru acordarea acreditării
muzeului sau a colecţiei publice, prevăzută la alin. (1) lit. a), cu excepţia
persoanelor fizice şi a persoanelor juridice de drept privat, se va depune
într-un exemplar şi la
direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor.
(3) Rapoartele de activitate prevăzute la alin. (1)
lit. c) vor conţine obligatoriu următoarele informaţii:
a) situaţia bunurilor culturale intrate în inventar,
respectiv a achiziţiilor, donaţiilor şi obiectelor provenind din săpături arheologice;
b) situaţia împrumuturilor, interne şi internaţionale,
de bunuri culturale mobile, în vederea organizării expoziţiilor;
c) numărul de fişe analitice de evidenţă, fişe de
conservare şi fişe de restaurare întocmite;
d) numărul de înregistrări efectuate în registrul
informatizat raportat la numărul total de obiecte înscrise în inventar;
e) numărul bunurilor culturale clasate;
f) numărul bunurilor culturale pentru care s-a
iniţiat procedura de clasare raportat la numărul obiectelor înregistrate în
inventarul muzeului sau al colecţiei publice;
g) numărul publicaţiilor elaborate: ghiduri, cataloage
de expoziţii, volume cu caracter ştiinţific şi alte categorii de publicaţii;
h) numărul expoziţiilor temporare, interne şi
internaţionale, cu indicatorii de performanţă aferenţi;
i) proiectele culturale asociate expoziţiei de bază;
j) numărul programelor şi activităţilor educative;
k) numărul de vizitatori;
l) prezentarea activităţilor de
marketing cultural: pagina de internet, materialele de promovare tipărite,
campaniile publicitare şi alte modalităţi de promovare a muzeului sau a
colecţiei publice;
m) numărul obiectelor restaurate anual, prezentate sub
forma unei liste detaliate pe suporturi materiale;
n) lista dotărilor cu aparatura specifică măsurării şi
înregistrării parametrilor microclimatici.
Art. 6. - Documentele prevăzute la art. 5 alin. (1) se
vor depune de către solicitant atât pe suport hârtie, purtând semnătura
solicitantului şi a conducătorului muzeului sau al colecţiei publice, cât şi pe
suport numeric.
CAPITOLUL IV
Procedura de acreditare a muzeelor şi a colecţiilor
publice
Art. 7. - Procedura de acreditare nu trebuie să
depăşească 6 luni de la declanşarea ei.
Art. 8. - (1) Direcţia de
specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor sau, după caz,
serviciul deconcentrat competent al Ministerului Culturii şi Cultelor verifică
corectitudinea întocmirii documentaţiei, în termen de maximum 30 de zile de la
data înregistrării solicitării de acreditare a muzeului sau a colecţiei publice.
(2) In cazul în care se constată că documentaţia este
incompletă sau conţine erori, aceasta va fi înapoiată solicitantului, în
vederea completării şi retransmiterii acesteia autorităţii competente, în termen de maximum 35 de zile de la data transmiterii
ei.
Art. 9. - După constatarea corectitudinii întocmirii
documentaţiei, un reprezentant al direcţiei de specialitate din cadrul
Ministerului Culturii şi Cultelor sau al serviciului
deconcentrat competent al Ministerului Culturii şi
Cultelor va verifica, la faţa locului, îndeplinirea condiţiilor de acreditare.
Art. 10. - Serviciul deconcentrat competent al
Ministerului Culturii şi Cultelor înaintează direcţiei de specialitate din
cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor documentaţia depusă de solicitant în
vederea acreditării, împreună cu o notă de constatare privitoare la
îndeplinirea condiţiilor şi criteriilor de acreditare, întocmită în urma
verificărilor la faţa locului, în termen de maximum 60 de zile de la data
înregistrării solicitării de acreditare.
Art. 11. - (1) In toate situaţiile, direcţia de
specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor întocmeşte un referat
de oportunitate privind acreditarea muzeului sau a colecţiei publice şi
înaintează documentaţia depusă în vederea acreditării, spre avizare, Comisiei
Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor.
(2) Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor
analizează solicitarea de acreditare, precum şi documentaţia aferentă şi
propune ministrului culturii şi cultelor acreditarea muzeului sau a colecţiei
publice.
Art. 12. - In baza propunerii Comisiei Naţionale a
Muzeelor şi Colecţiilor, instituţia muzeală se acreditează prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor, care se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 13. - (1) In anumite situaţii, temeinic motivate,
Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor poate propune acordarea unei
acreditări temporare, cu precizarea unor condiţii sau recomandări, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) In funcţie de natura acestor condiţii, acreditarea
temporară se poate acorda o singură dată, pentru o perioadă de maximum 6 luni.
Art. 14. - Persoana fizică, respectiv persoana juridică
de drept public sau privat care a iniţiat procedura de acreditare obţinând o
acreditare temporară are obligaţia de a relua procedura de acreditare imediat
după expirarea acreditării temporare, completând dosarul de acreditare cu toate
elementele ce pot justifica îndeplinirea condiţiilor sau recomandărilor.
Art. 15. - Avizul nefavorabil al Comisiei Naţionale a
Muzeelor şi Colecţiilor se comunică de către direcţia de specialitate din
cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor, în termen de 15 zile de la data
adoptării acestuia, serviciului deconcentrat competent al Ministerului Culturii
şi Cultelor prin care s-a înaintat solicitarea de acreditare a muzeului sau a
colecţiei publice ori, după caz, persoanei fizice sau persoanei juridice de
drept public ori privat care a iniţiat procedura de acreditare.
Art. 16. - (1) Solicitantul are dreptul să conteste
avizul nefavorabil al Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor în termen de
30 de zile la comunicarea acestuia de către direcţia de specialitate din cadrul
Ministerului Culturii şi Cultelor.
(2) Contestaţiile se depun la
direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor.
Art. 17. - (1) Contestaţia se analizează şi se
soluţionează la nivel de ministru, în baza unui referat al direcţiei de
specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor, în termen de 20 zile
de la depunerea acesteia, rezoluţia
urmând a se comunica solicitantului în termen de 5 zile de la data termenului
de soluţionare a contestaţiei.
(2) In cazul în care contestatarul este nemulţumit de
răspunsul primit, se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în
condiţiile legii.
Art. 18. - Reacreditarea este obligatorie o dată la 5
ani, dar nu poate fi iniţiată mai devreme de 3 ani de la ultima acreditare.
Art. 19. - Pentru muzeele şi colecţiile publice
nou-înfiinţate, procedura de acreditare se va iniţia la un an de la înfiinţarea
lor, perioadele de evaluare menţionate în prezentele norme corelându-se
corespunzător cu acest termen.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 20. - Verificarea respectării condiţiilor de
acreditare a muzeelor şi a colecţiilor publice se face periodic de către
direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor, în
situaţia muzeelor şi a colecţiilor publice aflate în subordinea administraţiei
publice centrale, şi de către serviciul deconcentrat al Ministerului Culturii
şi Cultelor în a cărui arie de competenţă îşi desfăşoară activitatea muzeul sau
colecţia publică, în situaţia muzeelor şi a colecţiilor publice aflate în
subordinea administraţiei publice locale, a persoanelor fizice şi a persoanelor
juridice de drept privat.
Art. 21. - (1) Revocarea acreditării sau neacordarea
acreditării muzeului ori a colecţiei publice are loc în cazul nerespectării
prevederilor legale în vigoare sau, după caz, a condiţiilor de acreditare.
(2) Revocarea acreditării muzeelor şi a colecţiilor publice
se face la propunerea Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, prin ordin
al ministrului culturii şi cultelor, care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(3) Din momentul revocării
acreditării, proprietarul sau titularii de alte drepturi reale sunt obligaţi să
respecte prevederile legale privind protejarea patrimoniului muzeal.
Art. 22. - (1) Ordinul ministrului culturii şi cultelor
de revocare a acreditării poate fi contestat în termen de 15 zile de la
publicare; contestaţia se depune la direcţia de specialitate din cadrul
Ministerului Culturii şi Cultelor.
(2) Contestaţia se analizează în cadrul unei comisii
numite prin ordin al ministrului culturii şi cultelor şi se soluţionează în
termen de 30 de zile de la înregistrare.
Art. 23. - (1) In cazul muzeelor şi al colecţiilor de
drept public cărora li s-a revocat sau nu li s-a acordat acreditarea,
autorităţile în subordinea cărora acestea funcţionează au obligaţia reluării
procedurii de acreditare în termen de 6 luni de la revocarea acreditării,
respectiv de la data la care s-a stabilit neacordarea acreditării prin avizul
nefavorabil al Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor.
(2) In vederea reluării procedurii de acreditare,
autorităţile publice au obligaţia de a lua măsurile necesare ca muzeul sau
colecţia publică să poată îndeplini toate condiţiile de acreditare.
Art. 24. - Dispoziţiile prezentelor norme se aplică, în
mod corespunzător, şi în cazul acreditării secţiilor şi filialelor muzeelor şi
ale colecţiilor publice.