ORDIN
Nr. 2069 din 1 octombrie 1998
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a bibliotecilor
publice
ACT EMIS DE: MINISTERUL CULTURII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 431 din 13 noiembrie 1998
Ministrul culturii,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 134/1998 privind organizarea si
functionarea Ministerului Culturii,
emite urmatorul ordin:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a bibliotecilor
publice, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a bibliotecilor publice
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileste normele de organizare si functionare a
bibliotecilor publice aflate sub autoritatea administrativa a consiliilor
locale si judetene si sub autoritatea de specialitate a Ministerului Culturii.
Art. 2
(1) In sensul prezentului regulament, institutiile de profil, organizate la
nivelul unitatilor administrativ-teritoriale - judete, municipii, orase si
comune -, care indeplinesc functii culturale si educational-stiintifice,
asigurand accesul liber si fara nici o discriminare al membrilor comunitatii la
informatie, sunt denumite, in continuare, biblioteci publice.
(2) Bibliotecile publice constituie, organizeaza si dezvolta colectii
enciclopedice reprezentative de carti, periodice si alte documente grafice si
audiovizuale, precum si alte materiale purtatoare de informatii.
Art. 3
Bibliotecile publice functioneaza ca institutii bugetare, deservite de cel
putin un bibliotecar cu norma intreaga, daca detin minimum 5.000 de unitati de
biblioteca - carti, periodice, documente grafice si audiovizuale, precum si
alte materiale purtatoare de informatii.
Art. 4
(1) Pentru organizarea si functionarea bibliotecilor publice consiliile
locale si judetene asigura baza materiala si resursele financiare necesare,
potrivit responsabilitatilor ce le revin prin lege.
(2) Coordonarea metodologica a bibliotecilor publice locale se asigura de
catre Ministerul Culturii, Biblioteca Nationala a Romaniei si inspectoratele
pentru cultura de la nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti, impreuna
cu conducerile bibliotecilor judetene.
Art. 5
(1) Bibliotecile publice judetene functioneaza in municipiile-resedinta de
judet, indeplinind si functii de biblioteci publice pentru localitatile
respective.
(2) Biblioteca publica a municipiului Bucuresti este asimilata bibliotecii
judetene si functioneaza sub autoritatea Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, indeplinind si functii specifice acestui tip de institutie pentru
judetul Ilfov.
CAP. 2
Colectiile bibliotecii
Art. 6
(1) Colectiile bibliotecilor publice, organizate si dezvoltate permanent
prin achizitii, donatii, schimb si alte surse, impreuna cu colectiile
constituite istoric sunt formate din: carti, periodice, manuscrise, documente
istorice, corespondenta, piese numismatice si alte documente grafice si
audiovizuale purtatoare de informatii, romanesti si straine, fascicole din
carti sau periodice, calendare, almanahuri, partituri, reproduceri de arta
(albume, stampe, gravuri, portrete, tablouri, ilustrate), atlase, harti, foi
volante, anunturi, afise, proclamatii, standarde, descrieri de inventii, norme
tehnice, produse software, inregistrari multimedia (discuri, microfilme,
diafilme, diapozitive, casete audio si video, CD si CD-ROM), publicatii si
materiale speciale pentru nevazatori si pentru alte categorii de persoane
defavorizate, reproduceri tiparite sau multiplicate in serie, prin:
fotografiere, xilografiere, fotocopiere sau alte procedee.
(2) Bibliotecile publice pot detine unele documente din categoria celor
care fac parte din fondul arhivistic national, daca acestea provin din
colectiile traditionale ale bibliotecii respective, din donatii sau daca sunt
achizitionate ca fiind absolut necesare in activitatea bibliotecilor, cu
aprobarea Arhivelor Nationale, in conditiile legii.
(3) De asemenea, bibliotecile publice pot detine, cu respectarea
legislatiei specifice, si bunuri care sunt clasate sau pot fi clasate in
patrimoniul cultural national mobil.
Art. 7
In functie de valoarea culturala si de diversitatea lor, colectiile se
structureaza astfel:
a) colectiile de baza sunt conservate si destinate utilizarii numai in
spatii special amenajate la sediul bibliotecii si se constituie din:
- cel putin un exemplar din cartile, periodicele si celelalte documente
grafice si audiovizuale, din productia editoriala curenta si retrospectiva,
romaneasca si straina;
- exemplarele care fac parte din depozitul legal;
- colectiile de bunuri clasate sau care pot fi clasate in patrimoniul
cultural national, formate din manuscrise, documente, carti vechi, rare sau
pretioase, stampe, desene, gravuri, fotografii documentare, piese numismatice
etc.
b) colectiile uzuale sunt destinate studiului in biblioteca si imprumutului
la domiciliul utilizatorilor si sunt constituite din carti si din alte
documente grafice si audiovizuale din productia editoriala curenta romaneasca
si straina, in raport cu cerintele colectivitatii deservite, cu specificul si
cu resursele fiecarui tip de biblioteca.
Art. 8
In functie de dimensiunile lor si de spatiul existent, colectiile se pot
organiza astfel:
- colectiile de baza: pe depozite speciale, dupa criterii privind formatul
sau tematica;
- colectiile uzuale: pe sectii si filiale, fixe si mobile, in spatii cu
acces liber la raft, dupa criteriul sistematic-alfabetic si pe grupe tematice,
cu respectarea particularitatilor de varsta ale utilizatorilor.
Art. 9
(1) Bibliotecile publice judetene au obligatia sa constituie colectii de
baza enciclopedice reprezentative, necesare lecturii, informarii si cercetarii,
sa colectioneze si sa conserve lucrarile de interes local si de referinta de
tipul celor stipulate in Legea nr. 111/1995 privind constituirea, organizarea
si functionarea Depozitului legal de tiparituri si alte documente grafice si
audiovizuale.
(2) Normele de consultare a colectiilor se stabilesc de catre conducerile
bibliotecilor, in conformitate cu normativele in vigoare.
Art. 10
(1) Bibliotecile municipale, orasenesti si comunale pot constitui colectii
de baza, in principal din lucrari de interes local, de referinta, dintre cele
care sunt clasate sau pot fi clasate in patrimoniul cultural national,
materiale audiovizuale, colectii de periodice reprezentative pentru istoria
locala etc.
(2) Activitatea de achizitie a acestor biblioteci este axata, in principal,
pe constituirea colectiilor uzuale, potrivit art. 7 lit. b) din prezentul
regulament.
CAP. 3
Atributii si activitati specifice
Art. 11
(1) In calitatea lor de institutii culturale, bibliotecile publice
indeplinesc urmatoarele atributii:
- colectioneaza, dezvolta, organizeaza, conserva si pun la dispozitie
utilizatorilor colectii enciclopedice reprezentative de carti, periodice,
documente grafice si audiovizuale, precum si alte materiale purtatoare de
informatii, in functie de dimensiunile si structura socioprofesionala a
populatiei din localitatea (judetul) in care functioneaza, de cerintele reale
si potentiale ale acesteia;
- intocmesc cataloage si alte instrumente de valorificare si comunicare a
colectiilor in sistem traditional si informatizat, asigura servicii de
informare bibliografica si documentare de interes local si, dupa caz, de
interes national si international;
- ofera utilizatorilor atat servicii pentru lectura, studiu, informare si
documentare la sediu, filiale si sectii, cat si de imprumut la domiciliu;
serviciile realizate in biblioteca, inclusiv imprumutul la domiciliu sunt
gratuite;
- efectueaza, in scopul valorificarii colectiilor, bibliografii, studii si
cercetari in bibliologie, sociologia lecturii si stiinta informarii, actionand
pentru aplicarea in plan teoretic si practic a cercetarilor proprii sau ale
altor institutii de profil;
- initiaza, organizeaza sau participa la realizarea unor programe de
informatizare, de cercetare si cu caracter bibliografic, de valorificare a
traditiilor culturale, de animatie culturala, de promovare a creatiei
stiintifice, tehnice si cultural-artistice.
(2) Pentru unele activitati, cum ar fi imprumutul interbibliotecar de la
institutii din tara si din strainatate, activitati bibliografice si documentare
complexe, executate la cererea unor persoane fizice sau juridice, copiere si
multiplicare de documente etc. pot fi incasate plati in suma echivalenta cu
cheltuielile efectuate, sume ce vor fi folosite conform legii.
Art. 12
(1) Pentru indeplinirea atributiilor si competentelor prevazute la art. 11,
bibliotecile publice realizeaza actiuni specifice prin care:
- completeaza curent si retrospectiv colectiile, prin achizitii,
abonamente, schimb, transfer, donatii si alte surse;
- asigura evidenta biblioteconomica primara si individuala a colectiilor si
a circulatiei acestora in relatia biblioteca - utilizator - biblioteca;
- prelucreaza biblioteconomic colectiile, conform normelor tehnice de
specialitate;
- organizeaza un sistem de cataloage, pe fise sau in regim automatizat,
compus, in principal, din: cataloage generale de serviciu, cataloage alfabetice
si sistematice pentru public, cataloage pe sectii sau pe tipuri de colectii,
precum si cataloage colective locale, nationale sau internationale, realizate
in colaborare cu alte institutii de profil; bibliotecile comunale organizeaza
cel putin un catalog general alfabetic si unul sistematic;
- organizeaza, conserva si prelucreaza colectiile de patrimoniu; protectia,
valorificarea si conditiile de conservare a acestora se asigura in conformitate
cu normele stabilite de Ministerul Culturii si cu legislatia in domeniu;
- elimina periodic din colectiile uzuale, cu respectarea prevederilor
legale in vigoare, publicatiile care nu au circulatie catre utilizatori sau
care prezinta un grad avansat de uzura fizica;
- colectiile de periodice curente, constituite anual, se pastreaza cel
putin 3 ani in gestiunea bibliotecilor municipale si orasenesti si cel putin 2
ani in gestiunea bibliotecilor comunale, dupa care pot fi predate unitatilor abilitate
sa le preia si sa le valorifice;
- imprumuta utilizatorilor, pentru studiu si lectura la domiciliu,
documente din fondul uzual, pe o perioada de 14 zile, care poate fi prelungita,
cu acordul bibliotecarilor, pana la cel mult 30 de zile;
- asigura conditii pentru studiu si informare in sali de lectura, potrivit
cerintelor utilizatorilor si specificului documentelor din colectiile de baza;
- asigura, potrivit solicitarilor primite, imprumutul interbibliotecar, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- efectueaza, in conditiile legii, operatiunile de recuperare fizica si a
contravalorii publicatiilor degradate ori nerestituite de catre cititori;
- organizeaza activitati de marketing si publicitate, specifice activitatii
bibliotecilor publice;
- efectueaza operatiuni de conservare, igiena si patologie a cartii si a
celorlalte documente.
(2) De asemenea, bibliotecile publice initiaza si dezvolta programe
speciale, prin care ofera informatii de interes public pentru si despre
comunitatea locala si europeana, organizeaza activitati specifice de formare si
informare a utilizatorilor, de animatie culturala si de comunicare a
colectiilor.
CAP. 4
Personalul, conducerea, organizarea si structura organizatorica a bibliotecilor
publice
Art. 13
(1) Personalul bibliotecilor publice este structurat in: personal de
conducere, de specialitate, auxiliar si de intretinere, conform anexei nr. 1 la
prezentul regulament.
(2) Criteriile de normare a personalului din bibliotecile publice sunt
prevazute in anexa nr. 2.
(3) Ocuparea posturilor din bibliotecile publice se face prin concurs,
organizat astfel: de catre biblioteca respectiva, daca are personalitate
juridica, si de catre consiliul local care ii asigura finantarea, in colaborare
cu biblioteca judeteana, pentru bibliotecile publice fara personalitate
juridica.
Art. 14
(1) Conducerea bibliotecilor publice cu personalitate juridica se asigura
de catre directorul general sau de catre director, iar cea a bibliotecilor
publice fara personalitate juridica revine bibliotecarului responsabil.
(2) Directorul general sau directorul este ordonator de credite si
reprezinta institutia in relatiile cu persoane juridice sau fizice.
Art. 15
(1) Angajarea directorului general sau a directorului, la nivelul
bibliotecilor judetene si al celei a municipiului Bucuresti, se face, potrivit
legii, prin concurs, organizat de consiliul judetean, respectiv de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti.
(2) Din comisia de examinare vor face parte, in mod obligatoriu,
reprezentantii desemnati de consiliul judetean, respectiv de Consiliul General
al Municipiului Bucuresti, si de Ministerul Culturii, prin inspectoratele
pentru cultura ale judetelor si al municipiului Bucuresti.
(3) Numirea si eliberarea din functie a directorului general sau a
directorului se fac de catre consiliul judetean, respectiv de Consiliul General
al Municipiului Bucuresti, cu avizul inspectoratelor pentru cultura ale
judetelor si al municipiului Bucuresti.
Art. 16
Angajarea si desfacerea contractului de munca se fac, in cazul
bibliotecarilor responsabili de biblioteci municipale, orasenesti si comunale,
de catre consiliul local, cu avizul de specialitate al conducerii bibliotecii judetene
si cu respectarea legislatiei in vigoare.
Art. 17
In cadrul bibliotecilor publice cu personalitate juridica functioneaza
consilii de administratie ca organe de conducere.
Art. 18
(1) Consiliul de administratie al bibliotecii este condus de catre
directorul general sau de catre director, in calitate de presedinte de sedinta,
si este format din 3 - 7 membri, astfel: directorul general sau directorul,
directorii adjuncti, contabilul-sef si un reprezentant al consiliului judetean,
respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(2) Atributiile consiliului de administratie se exercita in conformitate cu
prevederile legislatiei in vigoare.
(3) Consiliul de administratie se intruneste trimestrial sau ori de cate
ori este nevoie, la propunerea directorului general sau a directorului.
(4) Consiliul de administratie adopta hotarari, in prezenta a cel putin
doua treimi din numarul membrilor sai, cu votul majoritatii simple.
Art. 19
(1) In cadrul bibliotecilor publice cu sau fara personalitate juridica pot
functiona consilii stiintifice, ca organe de specialitate cu rol consultativ in
domeniul activitatilor culturale, de cercetare stiintifica si de organizare sau
structurare a serviciilor bibliotecii.
(2) Consiliul stiintific poate fi format din 3 - 15 membri cuprinzand
bibliotecari, specialisti in domeniul istoriei cartii si al biblioteconomiei,
al activitatii culturale si stiintifice, numiti prin decizie a directorului
general sau a directorului, iar in cazul bibliotecilor fara personalitate
juridica, prin decizie a consiliului local, la propunerea bibliotecarului
responsabil.
Art. 20
(1) Structura organizatorica si organizarea functionala a bibliotecilor
publice cu personalitate juridica se stabilesc, potrivit cerintelor rezultate
din contractul de management, de catre directorul general sau de catre
director, prin organigrama si regulamente de organizare si functionare, care
pot fi actualizate anual si se aproba de consiliul judetean, respectiv de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti.
(2) Pentru bibliotecile publice care nu au personalitate juridica
organigrama si statul de functii se intocmesc de catre bibliotecarul
responsabil, cu consultarea consiliului stiintific, si se aproba de catre consiliul
local.
Art. 21
(1) Planurile de venituri si cheltuieli ale bibliotecilor cu personalitate
juridica se aproba de catre consiliul de administratie, dupa care se supun spre
aprobare consiliului judetean, respectiv Consiliului General al Municipiului
Bucuresti. Dupa aprobare, directorul general sau directorul raspunde de
executarea lor.
(2) In cazul bibliotecilor publice fara personalitate juridica,
bibliotecarul responsabil propune planul de venituri si cheltuieli si il supune
spre aprobare consiliului local.
(3) Angajarea cheltuielilor, incheierea contractelor si celelalte
operatiuni financiar-contabile privind executia bugetara se efectueaza de catre
directorul general sau de catre director si contabilul-sef, iar in cazul
bibliotecilor fara personalitate juridica, de catre consiliul local sub a carui
autoritate functioneaza biblioteca.
Art. 22
(1) Activitatea bibliotecilor publice se desfasoara pe baza de programe
anuale si proiecte culturale pe termen mediu si lung.
(2) Proiectele programelor anuale de activitate sunt elaborate si aprobate
de catre consiliile de administratie, cu consultarea consiliilor stiintifice,
si sunt supuse spre aprobare consiliului local, pana cel mai tarziu in luna
decembrie a anului in curs pentru anul urmator. Directorul general sau
directorul asigura organizarea activitatii pe baza acestor programe anuale si
raspunde de executarea lor.
(3) In cazul bibliotecilor publice fara personalitate juridica,
bibliotecarul responsabil propune spre aprobare consiliului local, cu avizul
consiliului stiintific, proiectele programelor anuale de activitate, pana cel
mai tarziu in luna decembrie a anului in curs pentru anul urmator, iar dupa
aprobare raspunde de executarea lor.
Art. 23
Atributiile si competentele personalului din bibliotecile publice se
stabilesc astfel:
- de catre directorul general sau de catre director, la propunerea sefilor
de servicii si de birouri, in conformitate cu cerintele rezultate din
prevederile contractului de management, ale programelor de activitate anuale si
ale proiectelor pe termen mediu si lung, in cazul bibliotecilor publice cu
personalitate juridica;
- de catre consiliul local, la propunerea bibliotecarilor responsabili de
biblioteci municipale, orasenesti si comunale, in cazul bibliotecilor publice
fara personalitate juridica.
Art. 24
(1) La angajarea personalului bibliotecilor publice se va urmari, cu
prioritate, incadrarea, in conditiile legii a bibliotecarilor cu studii
superioare de specialitate de nivel universitar sau de scurta durata, cu studii
postliceale si liceale de specialitate.
(2) Pot fi incadrati ca bibliotecari si absolventi ai unor institutii de
invatamant superior sau ai unor licee de alta specialitate, cu conditia
perfectionarii si atestarii lor prin cursuri sau prin alte forme de invatamant
profesional, potrivit reglementarilor in vigoare.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 25
(1) Conducerile bibliotecilor publice intocmesc, anual, rapoarte de
evaluare a activitatii conform normelor Organizatiei Internationale de
Standardizare (I.S.O.) nr. 11.620/1997, care sunt prezentate consiliilor de
administratie si stiintifice, consiliilor locale, precum si directiilor de
specialitate din Ministerul Culturii.
(2) Bibliotecile publice fara personalitate juridica trimit cate un
exemplar din programe, proiecte, precum si rapoarte statistice anuale
bibliotecilor judetene si consiliilor locale, in termen de 15 zile de la
incheierea anului, iar bibliotecile judetene inainteaza directiilor judetene de
statistica, la termenul stabilit, rapoarte statistice anuale (rapoarte
statistice anuale, conform normelor Organizatiei Internationale de
Standardizare nr. 2.789/1994).
Art. 26
(1) Programul de functionare pentru public a bibliotecilor se stabileste
astfel:
- cel putin 50 de ore saptamanal, pentru sectiile in care se lucreaza in
doua schimburi, pe parcursul a 5 - 6 zile, din care o sambata sau o duminica,
daca se justifica;
- cel putin 30 de ore saptamanal, pentru sectiile in care se lucreaza
intr-un singur schimb, pe parcursul a 5 zile; in functie de traditiile locale
si de solicitari, sectiile respective pot functiona si sambata sau duminica;
- cel putin 30 de ore saptamanal, pentru bibliotecile care functioneaza cu
un singur salariat, pe parcursul a 5 zile, din care o sambata sau o duminica,
daca se justifica.
(2) In unele cazuri, programul poate fi astfel stabilit incat sa satisfaca
cerintele de lectura ale cititorilor, mai ales in statiunile balneoclimaterice,
de odihna si tratament si in punctele de agrement, pe perioada vacantelor
scolare sau in sesiunile de examene.
Art. 27
Bibliotecile publice efectueaza periodic inventarierea completa a
colectiilor, astfel:
- o data la 2 ani - cele care detin pana la 10.000 de unitati de
biblioteca;
- o data la 3 ani - cele care detin de la 10.001 - 50.000 de unitati de
biblioteca;
- o data la 5 ani - cele care detin de la 50.001 - 250.000 de unitati de
biblioteca;
- o data la 7 ani - cele care detin de la 250.001 - 600.000 de unitati de
biblioteca;
- o data la 10 ani - cele care detin peste 600.001 de unitati de
biblioteca.
Art. 28
(1) Recuperarea pagubelor produse de catre cititori prin deteriorarea ori
pierderea cartilor, a publicatiilor si a celorlalte documente grafice sau
audiovizuale se face in baza prevederilor contractuale convenite la inscriere,
la valoarea reactualizata, in functie de cursul pietei, luandu-se in calcul
valoarea materiala, culturala si de colectie a bunului deteriorat ori pierdut.
(2) Casarea cartilor, a publicatiilor sau a altor documente din colectii,
din motive de uzura fizica sau morala, se face diferentiat de catre fiecare
responsabil de gestiune, cu avizul conducerii bibliotecii judetene, respectiv
al consiliului local, in baza unor observatii directe asupra circulatiei
publicatiilor.
Art. 29
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul regulament.
Art. 30
La data intrarii in vigoare a prezentului regulament orice dispozitie
contrara se abroga.
ANEXA Nr. 1
NOMENCLATORUL
functiilor de conducere si al personalului de specialitate si de executie din
bibliotecile publice
1. Functii de conducere:
- director general;
- director general adjunct;
- director;
- director adjunct;
- director economic;
- contabil-sef;
- sef serviciu;
- sef birou, sef oficiu, sef atelier.
2. Functii de executie de specialitate:
- bibliotecar, bibliograf;
- referent;
- traducator;
- manuitor carte;
- conservator, restaurator;
- redactor;
- cercetator;
- analist;
- programator;
- inginer de sistem;
- informatician;
- analist ajutor;
- operator;
- controlor date;
- sociolog.
3. Functii de executie din activitatea de contabilitate, financiara,
aprovizionare, investitii, intretinere-reparatii, secretariat-administrativ*):
- inginer;
- economist;
- referent;
- subinginer;
- tehnician-economist;
- tehnician;
- arhitect;
- conductor-arhitect;
- contabil;
- consilier juridic;
- administrator;
- casier;
- magaziner;
- stenodactilograf;
- secretar, secretar-dactilograf;
- functionar, arhivar;
- portar, paznic, pompier, ingrijitor;
- manipulant bunuri, curier;
- muncitor.
------------
*) In situatii justificate se pot folosi si functii specifice altor domenii
de activitate, cu aprobarea consiliului local.
ANEXA Nr. 2
CRITERII
de normare a resurselor umane in bibliotecile publice
1. Biblioteca comunala - 1 post/unitate; 2 posturi/unitate in comune cu
peste 7.000 de locuitori sau cu mai multe sate
apartinatoare.
2. Biblioteca oraseneasca sau municipala
- director - 1 post director/biblioteca
- bibliotecar - 1 post/unitate pentru localitatile sub 5.000 de
locuitori;
- 1 post la 5.000 - 7.000 de locuitori;
- 1 post la 15.000 de volume consultate;
- 1 post/unitate pentru bibliotecile care detin 500 de
carti de patrimoniu;
- conservator - 1 post/unitate;
- informatician - 1 post/unitate operator-informatician.
3. Biblioteca judeteana
- director general, director*) - 1 - 3 posturi;
- bibliotecar, bibliograf - 1 post la 7.000 de locuitori;
- 1 post la 15.000 de volume consultate de
cititori;
- 1 post la 50.000 de volume la bibliotecile cu
peste 100.000 de volume;
- 1 post/unitate pentru activitatea de marketing
si programe culturale;
- 1 post/unitate la 50.000 de locuitori pentru
activitatea de informatii comunitare locale si
europene;
- bibliotecar metodist - 1 post/unitate pentru asistenta de specialitate
pentru judetele cu pana la 50 de comune;
- 2 posturi/unitate pentru judetele cu peste 50
de comune;
- cercetator - 1 post/unitate in cazul bibliotecilor
detinatoare de colectii de carte veche, rara,
de patrimoniu etc.;
- sociolog - 1 post/unitate;
- analist, programator,
informatician - 1 post la 50.000 de volume existente;
- inginer de sistem - 1 post/unitate pentru asistenta de
specialitate;
- conservator,
restaurator - 2 posturi/unitate.
4. Alte biblioteci - criteriile de normare a resurselor umane pentru
Biblioteca Nationala.
----------------
*) Director:
- 1 - 2 posturi de directori la bibliotecile cu 31 - 60 de salariati;
1 3 posturi de directori la bibliotecile cu peste 60 de salariati;
1 post de director la bibliotecile care deservesc peste 60 de unitati
administrative (municipii, orase, comune) pentru coordonarea activitatilor de
formare profesionala, de planificare si urmarire a activitatilor specifice etc.