ORDIN
Nr. 2190 din 24 noiembrie 2004
pentru aprobarea Regulamentului privind agrementul tehnic european pentru
produse pentru constructii
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 90 din 27 ianuarie 2005
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In conformitate cu prevederile art. 15 si ale pct. 3 din anexa nr. 2 la
Hotararea Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere
pe piata a produselor pentru constructii,
in temeiul prevederilor art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind
calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare, ale art. 2 pct. 45 si ale
art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind agrementul tehnic european pentru produse
pentru constructii, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare la data intrarii in vigoare a protocolului
sectorial PECA in domeniul produselor pentru constructii sau la data aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana, daca un astfel de protocol nu a fost incheiat
anterior.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
La data publicarii prezentului ordin, Ordinul ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei si al ministrului industriei si
resurselor nr. 164/91/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind solicitarea,
intocmirea, eliberarea si publicarea agrementelor tehnice pentru produse pentru
constructii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 185 din
25 martie 2003, se abroga.
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
REGULAMENT PRIVIND AGREMENTUL TEHNIC EUROPEAN PENTRU PRODUSE PENTRU
CONSTRUCTII
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
(1) Prezentul regulament descrie regulile generale de procedura pentru
solicitarea, elaborarea, acordarea, retragerea, modificarea si prelungirea
valabilitatii agrementului tehnic european si formatul comun pentru agrementul
tehnic european pentru produse pentru constructii, denumit in continuare
agrement tehnic european sau ETA, conform prevederilor de la pct. 3 din anexa
nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 622/2004 privind conditiile de introducere pe
piata a produselor pentru constructii.
(2) Agrementul tehnic european si ceilalti termeni de specialitate
utilizati in prezentul regulament se definesc conform prevederilor art. 2 alin.
(1) din Hotararea Guvernului nr. 622/2004.
Art. 2
(1) Agrementele tehnice europene pot fi solicitate de producatori sau
reprezentanti autorizati ai acestora cu sediul in Romania sau intr-un stat
membru al Uniunii Europene conform regulilor de procedura prevazute in
prezentul regulament, solicitarea putand fi adresata oricaruia din organismele
membre EOTA, cuprinse in lista prevazuta la art. 19 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 622/2004.
(2) Organizatia Europeana pentru Agremente Tehnice - EOTA este o
organizatie infiintata ca urmare a prevederilor Directivei 89/106/EEC
referitoare la produse pentru constructii, care reuneste laolalta organismele
autorizate de statele membre ale Uniunii Europene pentru acordarea agrementelor
tehnice europene.
(3) Organismele membre EOTA cu sediul in Romania trebuie sa respecte
regulile de procedura pentru instrumentarea agrementelor tehnice europene,
prevazute in prezentul regulament, la solicitarea producatorilor sau
reprezentantilor autorizati ai acestora cu sediul in oricare din statele membre
ale Uniunii Europene.
Art. 3
(1) Solicitantii de agremente tehnice europene cu sediul in Romania si
organismele membre EOTA cu sediul in Romania trebuie sa transmita spre stiinta
Consiliului Tehnic Permanent pentru Constructii copii ale cererilor emise,
respectiv primite, informatiile relevante rezultate pe parcursul derularii
procesului de instrumentare a cererilor respective, precum si copii ale
agrementelor tehnice europene obtinute, respectiv acordate.
(2) Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii asigura baza de date
centralizata referitoare la agrementele tehnice europene, constituita pe baza
informatiilor prevazute la alin. (1), si intocmeste anual rapoarte sintetice pe
care le transmite autoritatii competente.
CAP. 2
Reguli generale
Art. 4
(1) Evidenta agrementelor tehnice europene acordate este pastrata de
Secretariatul General EOTA, care publica cel putin o data pe an o lista
actualizata a acestora.
(2) Organizarea si coordonarea elaborarii agrementelor tehnice europene
este asigurata de Colegiul Tehnic EOTA, prin comitete create in acest scop,
dupa caz.
(3) Organismele membre EOTA publica agrementele tehnice europene emise in
limba sau limbile oficiale ale statului in care au sediul. Organismele cu
sediul pe teritoriul Romaniei publica agrementele tehnice europene emise in
limba romana.
(4) Eventualele dificultati care apar in legatura cu cerintele Directivei
89/106/EEC si care nu pot fi rezolvate de Comisia Executiva a EOTA se transmit
spre solutionare Comisiei Comunitatilor Europene, denumita in continuare
Comisia CE.
CAP. 3
Reguli referitoare la solicitarea ETA
Art. 5
(1) O cerere pentru un ETA poate fi facuta de catre un producator sau de
catre un reprezentant al producatorului stabilit pe teritoriul Romaniei sau pe
teritoriul Uniunii Europene, denumit in continuare solicitant. In cazul in care
cererea este facuta de reprezentant, acesta trebuie sa detina o imputernicire
scrisa din partea producatorului in numele caruia actioneaza.
(2) Cererea trebuie adresata direct oricaruia dintre organismele membre
EOTA, care raspunde de domeniul relevant. Nu este permisa adresarea unei cereri
pentru acelasi produs la mai multe organisme membre EOTA.
(3) Prin cererea sa, solicitantul autorizeaza organismul membru EOTA caruia
i-a adresat cererea sa informeze Comisia CE, celelalte organisme membre EOTA si
Secretariatul General EOTA despre continutul cererii.
Art. 6
(1) Inainte de a-si prezenta cererea, solicitantul va primi, la cererea sa,
dupa ce ofera informatiile cerute de organismul de agrementare, informatii
privind:
a) procedura de agrementare ce va fi aplicata, potrivit prevederilor din
cap. IV;
b) estimarea graficului de timp necesar pentru a se finaliza procedura de
agrementare pentru produsul respectiv;
c) o estimare a costului pentru derularea procedurii de agrementare si
modalitatile de plata.
(2) In situatia in care domeniul subiectului nu a fost deja aprobat drept
corespunzator pentru ETA, sau in cazul unui produs care difera semnificativ de
standardele armonizate sau de standardele nationale recunoscute, informatiile
prevazute la alin. (1) vor fi transmise solicitantului dupa luarea unei
hotarari privind posibilitatea emiterii unui ETA conform procedurii descrise la
pct. 4.2.
(3) Solicitantul va fi informat asupra hotararii.
Art. 7
(1) Cererea pentru ETA trebuie prezentata in formatul tipizat prevazut in
anexa nr. 1 la prezentul regulament si in limba statului membru in care isi are
sediul organismul de agrementare, daca nu se convine altfel de catre organismul
respectiv.
(2) Cererea trebuie sa fie insotita de o descriere a produsului pentru
constructii, de specificatii, desene si rapoarte de incercari, care sa explice
in detaliu subiectul solicitarii si utilizarea preconizata pentru produs.
(3) In cerere, solicitantul trebuie sa indice toate unitatile de productie.
El trebuie sa asigure ca aceste unitati pot fi verificate de organismul de
agrementare sau de reprezentantul sau oricand in timpul orelor de program, in
vederea emiterii ETA.
Art. 8
(1) In curs de 2 luni de la depunerea cererii, organismul de agrementare
trebuie sa confirme primirea cererii si faptul ca va initia procedurile de
agrementare, printr-o adresa tipizata conform modelului prevazut in anexa nr. 2
la prezentul regulament.
(2) Daca cererea nu este acceptata, organismul trebuie sa-i comunice
solicitantului motivele respingerii cererii. In astfel de cazuri, solicitantul
se poate adresa altui organism membru EOTA.
Art. 9
(1) Organismul de agrementare trebuie sa informeze solicitantul in legatura
cu documentele, rezultatele incercarilor, calculele etc. care trebuie puse la
dispozitia organismului de agrementare, pentru a-i permite acestuia sa evalueze
adecvarea la utilizare a produsului pentru utilizarea preconizata mentionata in
cerere.
(2) Solicitantul este obligat sa furnizeze organismului de agrementare
documentele necesare si sa sprijine organismul de agrementare in sarcina sa de
evaluare.
Art. 10
Organismele membre EOTA trebuie sa ia masurile necesare pentru a asigura
confidentialitatea tuturor informatiilor importante care, in cursul
activitatilor desfasurate, ajung la cunostinta lor.
Art. 11
(1) Solicitantul trebuie sa se angajeze in mod legal ca va achita, in
conformitate cu regulile nationale din statul membru in care functioneaza
organismul de agrementare, toate costurile care deriva din procedura de
agrementare si din constituirea documentelor de sprijin necesare.
(2) Raporturile dintre solicitanti si organismele membre EOTA cu sediul in
Romania se stabilesc prin contracte incheiate intre parti, in conformitate cu
legislatia romana in vigoare.
Art. 12
Daca solicitantul nu-si indeplineste obligatiile asa cum sunt definite in
regulament, organismul de agrementare poate, dupa o perioada rezonabila de
timp, sa anuleze cererea.
CAP. 4
Reguli referitoare la acordarea ETA
Art. 13
(1) Agrementul tehnic european trateaza numai aspecte ale produsului care
sunt in legatura cu cerintele esentiale, asa cum sunt definite in anexa nr. 1
la Hotararea Guvernului nr. 622/2004 si in Documentele Interpretative ale
Directivei 89/106/EEC, transpuse la nivel national prin Ghidul de interpretare
a cerintelor esentiale ale constructiei in vederea stabilirii adecvarii la o
utilizare preconizata a produselor pentru constructii, aprobat cu Ordinul MLPTL
nr. 166/31.01.2003. Numai aceste aspecte sunt legate de marcajul CE.
(2) Daca se iau in considerare si alte aspecte, evaluarea trebuie sa fie
clar diferentiata de cea raportata la cerintele esentiale, dupa ce organismele
membre EOTA ajung la o intelegere in aceasta privinta. Astfel de evaluari vor
fi voluntare.
(3) Formatul de prezentare al unui ETA trebuie sa corespunda cu
"formatul-cadru general" acceptat de Comisia CE, prezentat in anexa
nr. 3.
4.1. Acordarea unui ETA pe baza unui ghid pentru ETA
(conform art. 18 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 622/2004)
Art. 14
(1) Continutul si formatul ETA trebuie sa corespunda prevederilor ghidului
pentru ETA relevant.
(2) Organismul de agrementare care emite ETA trimite proiectul ETA la:
a) toate celelalte organisme EOTA;
b) Secretariatul General EOTA, care va transmite o copie Comisiei CE.
Art. 15
In cursul unei perioade determinata individual prin fiecare ghid pentru
ETA, de catre EOTA, pentru a asigura posibilitatea compararii agrementelor
emise de organismele de agrementare, proiectul de ETA impreuna cu documentele
insotitoare (in special, rezultatele incercarilor) este supus unei consultari
preliminare din partea organismelor EOTA relevante*1) si a Secretariatului
General EOTA, solicitandu-se comentariile acestora intr-o perioada de 2 luni.
------------
*1) Organisme EOTA relevante: organismele nominalizate de statele membre
pentru a functiona in domeniul ce reprezinta subiectul ETA.
Art. 16
Daca Comisia CE stabileste, dupa consultarea Comitetului Permanent pentru
Constructii, ca exista o deficienta intr-un ETA, care se datoreaza unei
deficiente dintr-un ghid pentru ETA, organismele de agrementare nu vor mai
emite alte agremente tehnice europene pe baza acelui ghid pentru ETA.
4.2. Acordarea unui ETA in absenta ghidului pentru ETA
(conform art. 18 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 622/2004)
Art. 17
Continutul si formatul ETA trebuie sa corespunda "formatului-cadru
general" prevazut in anexa nr. 3 la prezentul regulament.
Art. 18
(1) Organismul de agrementare care primeste o cerere conform art. 6 alin.
(2) sau o cerere pentru un ETA solicitat pentru prima data pentru un produs din
familia respectiva trebuie sa aiba o consultare preliminara cu Colegiul Tehnic
EOTA, pentru a primi din partea acestuia acordul de principiu asupra emiterii
unui ETA pentru acel produs, precum si asupra principiului procedurii de
atestare a conformitatii propuse.
(2) Daca in cadrul Colegiului Tehnic EOTA se ajunge la un consens cu
privire la cererile care corespund art. 17 alin. (1) lit. a) din Hotararea
Guvernului nr. 622/2004, atunci informatiile corespunzatoare, cerute de Comisia
CE, sunt trimise acesteia cu aprobarea Presedintelui EOTA, pentru a obtine
autorizarea de a emite ETA respective. Daca in cadrul Colegiului Tehnic EOTA nu
se poate ajunge la un consens, cererile vor fi transmise Comisiei Executive
EOTA, pentru a se decide daca trebuie prezentate spre aprobare Comisiei CE.
(3) In cazul unor cereri de ETA care corespund art. 17 alin. (1) lit. b)
din Hotararea Guvernului nr. 622/2004, Comisia CE va confirma pe baza evaluarii
EOTA si a informatiilor relevante, daca un produs dintr-o familie acoperita de
standarde armonizate sau standarde nationale recunoscute difera semnificativ de
acestea si, prin urmare, daca se poate acorda un ETA.
Art. 19
(1) Daca se ajunge la un acord in situatiile de la art. 18, organismul de
agrementare care primeste o cerere trebuie sa aiba o consultare preliminara cu
celelalte organisme membre EOTA relevante, prin care sa explice modul in care
intentioneaza sa instrumenteze cererea in sensul rezolvarii progresive,
incluzand programul de incercari, cerintele de performanta si maniera de
satisfacere prevazuta pentru atestarea conformitatii.
(2) Organismul de agrementare trebuie sa ia in considerare observatiile
formulate de celelalte organisme EOTA consultate.
Art. 20
Cand cererea pentru ETA se refera la un produs dintr-o familie pentru care
procedura prevazuta la art. 19 alin. (1) a fost deja stabilita, ETA trebuie sa
se bazeze pe acea procedura.
Art. 21
(1) Inainte de emiterea ETA, organismul de agrementare trimite proiectul
ETA insotit de justificarile furnizate de solicitant organismelor EOTA
relevante si Secretariatului General EOTA, solicitandu-le comentariile in
decurs de 2 luni.
(2) ETA este emis de organismul de agrementare toate organismele EOTA
relevante si-au exprimat consimtamantul in scris, inclusiv cu acceptul
organismelor nominalizate ca purtatoare de cuvant in cadrul EOTA de statele
membre de resedinta ale organismelor consultate, daca exista astfel de
situatii.
(3) Circulatia ETA se face conform prevederilor art. 14 alin. (2).
Art. 22
(1) Daca sunt obiectiuni care nu pot fi rezolvate, atunci problema se
supune analizei Colegiului Tehnic EOTA.
(2) Daca in Colegiul Tehnic EOTA se ajunge la consens, atunci ETA este emis
de catre organismul de agrementare.
(3) Daca in Colegiul Tehnic EOTA nu se ajunge la consens, atunci subiectul
este supus analizei Comisiei Executive EOTA, care hotaraste asupra oricarei
actiuni ulterioare.
(4) Daca Comisia Executiva nu poate ajunge la un consens, problema se
transmite spre solutionare Comitetului Permanent pentru Constructii de pe langa
Comisia CE, prin Comisia CE.
CAP. 5
Retragerea unui ETA
Art. 23
Organismul de agrementare va retrage ETA daca autoritatile competente au
primit o instiintare din partea Comisiei CE, conform prevederilor art. 11 alin.
(1) din Hotararea Guvernului nr. 622/2004.
Art. 24
Organismul de agrementare trebuie sa informeze celelalte organisme EOTA si
Secretariatul General EOTA despre retragere. Secretariatul General EOTA va
informa Comisia CE.
CAP. 6
Modificarea unui ETA
Art. 25
(1) Pentru modificarea unui ETA se aplica aceeasi procedura ca si pentru
cerere noua. Cererea trebuie adresata organismului care a emis agrementul supus
modificarii.
(2) Prevederile stabilite la pct. 4.1 si 4.2 trebuie aplicate in mod
corespunzator: procedura de agrementare se va referi numai la clauzele care
privesc direct modificarea.
(3) In final, se emite un nou ETA care il inlocuieste pe cel anterior.
CAP. 7
Prelungirea valabilitatii unui ETA
Art. 26
(1) In conformitate cu art. 17 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr.
622/2004, durata de valabilitate a unui ETA poate fi prelungita cu o perioada
suplimentara de, in general, 5 ani, cu conditia ca, intre timp, Comisia CE sa
nu fi instiintat organismele membre EOTA implicate si/sau EOTA asupra
schimbarii conditiilor in care s-a emis ETA initial. Cererile trebuie
prezentate in scris si predate organismului de agrementare cu cel putin 6 luni
inainte de data expirarii.
(2) In cazul in care procedura poate fi initiata, se aplica prevederile de
la pct. 4.1 sau 4.2, dupa caz.
Art. 27
Cererea de prelungire trebuie sa fie insotita de documentele tehnice
relevante prevazute pentru prelungirea unui ETA in ghidurile pentru ETA. Daca
astfel de ghiduri pentru ETA nu exista, organismul de agrementare, dupa
consultarea cu organismele EOTA, va informa solicitantul in legatura cu
documentele ce trebuie sa le prezinte.
Art. 28
Astfel de prelungiri devin responsabilitatea organismului care le emite si
trebuie sa fie la fel de complete ca si evaluarea originala.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 29
Anexele nr. 1, 2, 3 si 3a fac parte integranta din prezentul Regulament*).
------------
*) Prezentul regulament transpune urmatoarele decizii ale Comisiei Europene
referitoare la agrementul tehnic european, emise in implementarea articolului
20 (2) al Directivei Consiliului 89/106/EEC: 94/23/EC si 97/571/EC.
ANEXA 1
la regulament
CERERE PENTRU UN AGREMENT TEHNIC EUROPEAN, PREVAZUT IN CAPITOLUL III AL DIRECTIVEI
CONSILIULUI 89/106/EEC
1. Cererea se adreseaza catre:
(Numele organismului de agrementare, inclus in lista organismelor
autorizate membre EOTA, prevazuta la art. 19 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr. 622/2004)
2. Solicitant:
(Producatorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit pe teritoriul
Romaniei sau pe teritoriul Uniunii Europene. In cazul cand cererea se face de
catre reprezentant, aceasta trebuie insotita de imputernicirea data de
producator).
3. Denumirea tipului generic al produsului pentru constructii:
4. Denumirea (denumirile) comerciala a produsului, asa cum va fi indicata
in agrement.
5. Definirea produsului pentru constructii si a utilizarii preconizate:
(O data cu cererea, solicitantul trebuie sa predea documentele suplimentare
prevazute la art. 7 alin. (2) din Regulamentul privind agrementul tehnic
european pentru produse pentru constructii.)
6. Unitatile de productie in care urmeaza a fi realizat produsul:
7. Declaratia solicitantului:
Prin prezenta declar:
_
|_| (*) - Ca nu am facut o alta cerere pentru un agrement tehnic european
privind produsul pentru constructii la care se face referire la pct. 3 si 4 de
mai sus catre un alt organism EOTA;
_
|_| (*) - Ca am facut o alta cerere pentru un agrement tehnic european
privind produsul pentru constructii la care se face referire la pct. 3 si 4
catre
...........................................................................
(se va mentiona numele respectivului organism EOTA);
Acea cerere nu a fost acceptata.
- Ca sunt de acord ca alte organisme EOTA si Comisia CE sa fie instiintate
cu privire la aceasta cerere;
- Ca voi achita costurile care provin din procedura de agrementare conform
regulilor nationale ale organismului de agrementare la care se face referire la
pct. 1,
- Ca voi sprijini procedura de agrementare, dupa cum se cere;
- Ca voi asigura ca locurile de fabricatie sa poata fi vizitate oricand de
catre organismul de agrementare sau de reprezentantul sau in timpul orelor de
lucru, in vederea emiterii ETA.
............... ......................
(locul si data) (semnatura autorizata)
------------
(*) Se selecteaza casuta adecvata situatiei.
ANEXA 2
la regulament
(Numele si adresa organismului membru EOTA)
CONFIRMAREA ACCEPTARII CERERII PENTRU ACORDAREA UNUI AGREMENT TEHNIC
EUROPEAN, PREVAZUT IN DIRECTIVA CONSILIULUI 89/106/EEC
1. Cererea facuta de:
...........................................................................
In data de ..................................................
(data cererii pentru agrement)
pentru un agrement tehnic european privind produsul pentru constructii:
...........................................................................
definit conform pct. 3 si 4 ale cererii sus-mentionate, este acceptata prin
prezenta si procedura a fost initiata.
2. Procedura de agrementare are urmatorul numar de referinta: .............
3. Procedura de agrementare se bazeaza pe urmatoarele prevederi legale:
- Hotararea Guvernului nr. 622/2004 privind conditiile de introducere pe
piata a produselor pentru constructii;
- Regulamentul privind agrementul tehnic european pentru produse pentru
constructii, aprobat cu Ordinul MTCT nr. 2190/2004, care transpune regulile
procedurale comune ale EOTA pentru solicitarea, elaborarea si acordarea de
agremente tehnice europene,
- (prevederi, statute, texte de contract sau acte similare, ale
organismului de agrementare implicat, daca este necesar).
4. Costurile pentru procedura de agrementare sunt determinate pe baza:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
(lista onorariilor, prevederi legale sau orice alte prevederi in vigoare
pentru organismul de agrementare, cu referinte)
............... ......................
(Locul si data) (semnatura autorizata)
ANEXA 3
la regulament
FORMATUL-CADRU GENERAL PENTRU AGREMENTUL TEHNIC EUROPEAN (ETA)
NOTA:
Prezentul "Format-cadru general al agrementului tehnic european"
asigura prezentarea agrementelor in mod unitar, indiferent de produsul sau produsele
pentru constructii implicate, sau de organismul EOTA care emite ETA.
In acest scop, "Formatul-cadru general" stabileste in mod unitar:
- continutul general, sectiunile comune si numerotarea lor;
- textul titlurilor generale;
- textul clauzelor comune,
si da informatii generale (in litere italice) asupra modului in care
trebuie concepute diversele sectiuni si clauze ale ETA.
... Numele, adresa si logo-ul organismului care emite ETA;
Autorizat si notificat conform art. 19 alin. (1) din Hotararea Guvernului
nr. 622/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a
produselor pentru constructii
MEMBRU AL EOTA
(prezentat sub forma de logo al EOTA)
EUROPEAN ORGANISATION FOR TECHNICAL APPROVALS
ORGANIZATIA EUROPEANA PENTRU AGREMENTE TEHNICE
AGREMENT TEHNIC EUROPEAN - ETA - ... (numar in cadrul sistemului de
numerotare EOTA)
Denumirea comerciala: ... Se indica denumirea (denumirile) comerciala(e),
daca este cazul, sau orice alta referinta asupra produsului (produselor), asa
cum este (sunt) folosita(e) in Comunitatea europeana (si in alte tari
apartinand Spatiului Economic European) pentru comercializarea produsului
(produselor). Denumirea (denumirile) comerciala(e) sau alta referinta asupra
produsului (produselor) nu trebuie sa conduca la neintelegeri in ce priveste
performanta sau utilizarea preconizata a produsului (produselor).
Titularul agrementului: ... Se indica numele si adresa producatorul sau a
reprezentantul sau autorizat stabilit in Romania sau intr-un stat membru al
Uniunii Europene caruia i s-a emis ETA (art. 18 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 622/2004; art. 5 alin. (1) din Regulamentul privind agrementul
tehnic european pentru produse pentru constructii, denumit in continuare
Regulament ETA)
Tipul generic si utilizarea produsului(elor) pentru constructii:
Se indica, in limba romana si in limba engleza, tipul generic si utilizarea
preconizata a produsului (produselor) acoperite de ETA, precum si principalele
niveluri/clase de performanta, daca sunt relevante (conform art. 6 alin. (2) si
art. 12 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 622/2004).
Valabil de la .....................
pana la .....................
(a se vedea art. 17 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 622/2004)
Unitatea (unitatile) de productie*1):
Se indica unitatea (unitatile) de productie. Daca sunt mai multe sedii de
fabricatie, acestea trebuie indicate intr-o anexa la care trebuie sa se faca
referire aici.
Prezentul Agrement Tehnic European contine ... pagini incluzand ... anexe
care fac parte integranta din acest document. (Se indica numarul total de
pagini (text si desene, daca este cazul, in partea principala si in anexe) si
numarul de anexe).
------------
*1) Indicarea unitatii (unitatilor) de productie se face numai daca este
necesara din motive tehnice, de exemplu, datorita prezumtiilor asumate la pct.
II.4.1. Fabricare. Cand este adecvat din considerente practice sau daca
titularul ETA doreste, unitatile de productie pot fi indicate intr-un supliment
nepublicabil la ETA care este pastrat de organismul de agrementare emitent si
trebuie a fi comunicat numai organismelor notificate implicate in procedura de
atestare a conformitatii.
I. TEMEIURI LEGALE SI CONDITII GENERALE
1. Prezentul Agrement Tehnic European este emis de ... (numele organismului
de agrementare) in conformitate cu:
- Directiva Consiliului 89/106/EEC din 21 decembrie 1988 privind
armonizarea legilor, reglementarilor si dispozitiilor administrative ale
Statelor Membre referitoare la produse pentru constructii*2);
- Hotararea Guvernului nr. 622/2004 privind conditiile de introducere pe
piata a produselor pentru constructii;
- Regulile de Procedura Comune privind solicitarea, elaborarea si acordarea
agrementelor tehnice europene prevazute in anexa la Decizia Comisiei
94/23/EC*3);
- Ghidul pentru ETA ... (Se indica titlul si numarul ghidului pentru ETA pe
baza caruia se acorda ETA, cu exceptia situatiilor in care ETA este emis in
absenta ghidurilor in conformitate cu cap. 4.2 din Regulamentul ETA, in temeiul
art. 18 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 622/2004).
2. ... (numele organismului de agrementare emitent) este autorizat sa
verifice daca se respecta prevederile prezentului Agrement Tehnic European.
Verificarea poate avea loc in unitatea (unitatile) de productie (de exemplu cu
privire la indeplinirea ipotezelor asumate in prezentul agrement tehnic
european pentru fabricare). Cu toate acestea, responsabilitatea pentru
conformitatea produselor cu Agrementul Tehnic European si pentru adecvarea lor
la utilizarea preconizata ramane in sarcina titularului de Agrement Tehnic
European.
3. Prezentul Agrement Tehnic European nu trebuie transferat altor
producatori sau reprezentanti ai producatorilor in afara celor indicati la
pagina 1, sau altor unitati de productie decat cele indicate la pagina
1/stabilite in contextul prezentului Agrement (se sterge unde este cazul).
4. Prezentul Agrement Tehnic European poate fi retras de catre ... (numele
organismului de agrementare emitent) in temeiul art. 5 (1) din Directiva
Consiliului 89/106/EEC.
5. Reproducerea prezentului Agrement Tehnic European, inclusiv transmiterea
lui prin mijloace electronice, trebuie sa fie integrala. Totusi, o reproducere
partiala poate fi facuta cu consimtamantul scris al ... (numele organismului de
agrementare emitent). In acest caz, reproducerea partiala trebuie identificata
ca atare. Textele si desenele din brosuri publicitare nu trebuie sa contrazica
sau sa utilizeze in mod gresit Agrementul Tehnic European.
6. Prezentul Agrement Tehnic European este emis de organismul de
agrementare in limba romana. Aceasta versiune corespunde integral cu versiunea
realizata in limba engleza, care este utilizata pentru circulatia in cadrul
EOTA. Traducerile in alte limbi trebuie sa fie identificate ca atare.
------------
*2) Jurnalul Oficial nr. L 40, din 11.02.1989, pag. 12
*3) Jurnalul Oficial nr. L 17, din 20.01.1994, pag. 34.
II. CONDITII SPECIFICE PRIVIND AGREMENTUL TEHNIC EUROPEAN
1. Definirea produsului (produselor) si a utilizarii (utilizarilor)
preconizate
Se face o descriere tehnica a produsului (produselor) si se specifica utilizarea
preconizata pe:
- o pagina (sau mai putin) continand text si unul sau mai multe desene
generale, care urmeaza a fi prezentate pe o pagina ca anexa 1, la care se face
referire in textul prezentat la pct. II.1.
sau,
- doua pagini de text.
Se descrie tipul si forma produsului (produselor) (incluzand nivelurile de
performanta relevante), materialele constituente, componentii precum si
procedeele de instalare si tipul de constructii pentru care produsul
(produsele) acoperit(e) de ETA este (sunt) prevazut(e) a fi utilizat(e).
Se indica durata de viata prezumata a produsului (produselor) pentru
utilizarea preconizata.
2. Caracteristici ale produsului (produselor) si metode de verificare
Se prezinta caracteristici si parametri precisi si masurabili pentru produs
(produse) si pentru constituentii si componentii sai (lor), dupa caz, luandu-se
in consideratie mandatul pentru Ghidul ETA aferent familiei de produse
relevante, elaborat de Comisia CE, sau daca produsul (produsele) se bazeaza pe
procedura descrisa in art. 18 alin. (2) al Hotararii Guvernului nr. 622/2004,
apeland in mod direct la cerintele esentiale relevante (anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 622/2004) si la "Ghidul de interpretare" a
acestora (mentionat la art. 13 alin. (1) din Regulamentul ETA) si la niveluri
sau clase de performanta, in sensul prevederilor din "Ghidul de
interpretare", Sectiunea I, pct. 3.2, daca si in masura in care este
necesar.
In situatia in care compozitia sau parametrii produsului reclama un
tratament confidential (de exemplu compozitia chimica a unor materiale),
acestea nu trebuie indicate in continutul propriu-zis al ETA, dar trebuie
pastrate de organismul de agrementare emitent in documentatia tehnica aferenta
ETA si comunicate numai organismelor notificate implicate in procedura de
atestare a conformitatii, in masura in care sunt necesare pentru efectuarea
sarcinilor acestora de incercare, inspectie si certificare.
Se prezinta sumar procedurile pe baza carora s-au facut estimarile cu
privire la durabilitate, la caracteristicile si la performantele produsului. Se
face referire la Ghidurile ETA si/sau la standardele armonizate ori la
standardele nationale sau de alta natura recunoscute (privitoare la metode de
incercare, metode de calcul etc.) si se indica valorile si parametrii
relevanti, obtinuti din rezultate ca fiind corespunzatori si necesari pentru
utilizarea produsului si pentru proiectarea constructiilor sau a elementelor de
constructii in care este utilizat produsul. Se prezinta pe scurt orice metode
speciale de incercare sau de evaluare si se indica valorile si parametrii
relevanti, obtinuti din rezultate ca fiind corespunzatori si necesari pentru
utilizarea produsului si pentru proiectarea constructiilor sau a elementelor de
constructii in care este utilizat produsul. Daca este necesar si adecvat, se
face trimitere la o anexa (anexe) ale ETA.
3. Evaluarea conformitatii si marcajul CE
3.1. Sistemul de atestare a conformitatii
Se indica sistemul impus pentru atestarea conformitatii (dintre cele
prevazute in anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr. 622/2004), asa cum e
stabilit prin "Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor
pentru constructii". Daca ETA acopera mai multe produse, sistemul impus
pentru atestarea conformitatii trebuie indicat separat pentru fiecare din
acestea.
3.2. Responsabilitati
3.2.1. Sarcinile producatorului
3.2.1.1. Controlul productiei in fabrica
Se specifica metodele si amploarea controlului intern permanent al productiei
care trebuie asumat de producator, incluzand tipurile de incercari si frecventa
minima a acestora. Daca ETA acopera mai multe produse, fiecare din acestea
trebuie tratat separat.
3.2.1.2. Alte sarcini ale producatorului (daca este cazul)
Se specifica alte sarcini ale producatorului in functie de sistemul impus
pentru atestarea conformitatii, de exemplu, incercarile initiale de tip. Daca
ETA acopera mai multe produse, fiecare din acestea trebuie tratat separat.
3.2.2. Sarcini ale organismelor notificate
Se specifica diferitele sarcini ce revin organismelor notificate in functie
de sistemul impus pentru atestarea conformitatii, incluzand tipurile si
frecventa incercarilor, a inspectiilor si a supravegherii, dupa caz. Daca ETA
acopera mai multe produse, fiecare din acestea trebuie tratat separat.
3.3. Marcajul CE
Marcajul CE trebuie aplicat pe ... (se mentioneaza, dupa caz: produsul
insusi - indicandu-se, daca este necesar, unde anume pe produs; sau o eticheta
atasata acestuia; ambalaj; documente comerciale insotitoare). Marcajul CE
trebuie sa fie insotit de urmatoarele informatii:
Se specifica, in concordanta cu prevederile generale stabilite in anexa nr.
3 la Hotararea Guvernului nr. 622/2004 referitor la marcajul de conformitate
CE, informatiile care trebuie date impreuna cu marcajul CE, de exemplu:
- Numele sau sigla de identificare a producatorului si a instalatiei;
- Numarul de identificare al organismului notificat implicat;
- Identificarea produsului (denumirea comerciala);
- Numarul ETA;
- Caracteristicile/performantele relevante ale produsului si
nivelurile/clasele acestora (toate produsele avand aceeasi identificare,
indiferent de instalatia de fabricatie, trebuie sa indeplineasca
caracteristicile si valorile de performanta relevante ale produsului).
- Anul de fabricatie si, daca este necesar, data fabricatiei si numarul
lotului de productie.
4. Prezumtii pe baza carora a fost evaluata favorabil adecvarea produsului
(produselor) la utilizarea preconizata
4.1. Fabricatie
Se indica tehnicile speciale de fabricatie si asamblare in fabrica si se
stabilesc prevederi pentru calificarea personalului si pentru instalatiile
tehnice ale unitatii de productie (de exemplu, pentru constructii incleiate sau
sudate), in masura in care sunt relevante pentru adecvarea produsului
(produselor) la utilizarea preconizata cand acesta (acestea) este (sunt)
incorporat(e) in constructii si in masura in care exista o legatura cu
satisfacerea cerintelor esentiale.
In situatia in care prevederile referitoare la fabricatie reclama un
tratament confidential, acestea nu trebuie indicate in continutul propriu-zis
al ETA, dar trebuie pastrate de organismul de agrementare emitent in
documentatia tehnica aferenta ETA si comunicate numai organismelor notificate
implicate in procedura de atestare a conformitatii, in masura in care sunt
necesare pentru efectuarea sarcinilor acestora de incercare, inspectie si
certificare.
4.2. Punere in opera
Se specifica prevederi referitoare la montarea/asamblarea produsului
(produselor) pe santier. Se dau instructiuni speciale pentru personalul angajat
in executie si pentru maistri, in masura in care aceste aspecte sunt relevante
pentru realizarea adecvarii produsului (produselor) la utilizarea preconizata,
atunci cand produsul (produsele) este (sunt) incorporat(e) in constructii. Se
dau de asemenea parametrii (valori de calcul etc.) si metodele care sunt
necesare, daca este cazul, pentru proiectarea constructiilor sau a elementelor
de constructii in care se preconizeaza ca va fi utilizat produsul. Acolo unde
este cazul, se face referire la standarde, la Ghiduri ETA sau la anexa
(anexele) la ETA. Se precizeaza clar faptul ca revine producatorului acelui
(acelor) produs (produse) responsabilitatea sa asigure ca informatiile cuprinse
in aceste prevederi sunt comunicate celor interesati.
5. Recomandari pentru producator
5.1. Recomandari cu privire la ambalare, transport si depozitare
Se specifica astfel de prevederi, in masura in care sunt relevante pentru
realizarea adecvarii produsului (produselor) la utilizarea preconizata atunci
cand acesta (acestea) este (sunt) incorporat(e) in constructii. Se precizeaza
clar faptul ca revine producatorului acelui (acelor) produs (produse)
responsabilitatea sa asigure ca informatiile cuprinse in aceste prevederi sunt
comunicate celor interesati.
5.2. Recomandari cu privire la utilizare, mentenanta, reparatii
Se specifica prevederi referitoare la "stadiul de exploatare",
mentenanta, reparatii si prevenire, in masura in care sunt relevante pentru a
mentine adecvarea produsului (produselor) la utilizarea preconizata atunci cand
acesta (acestea) este (sunt) incorporat(e) in constructii. Se precizeaza clar
faptul ca revine producatorului acelui (acelor) produs (produse)
responsabilitatea sa asigure ca informatiile cuprinse in aceste prevederi sunt
date celor interesati.
ANEXA 3a
la regulament
Anexa 1
DESCRIEREA PRODUSULUI (PRODUSELOR)
... Desen (desene) descriind in general produsul(ele), pe o pagina, daca
este cazul (a se vedea si indicatiile referitoare la continutul sectiunii II.1.
Anexe de la 2 la n
Alte anexe, daca este cazul, indicand de exemplu:
- O descriere suplimentara a produsului (produselor) si a constituentilor
sai (lor), a detaliilor privind fabricatia, transportul, manipularea,
depozitarea sau punerea in opera (cu desene, daca este cazul);
- Metode pentru determinarea caracteristicilor produsului (incercare,
calcul sau alte metode, in masura in care referirea la Ghiduri ETA sau la
standarde nu este posibila);
Metode de proiectare a elementelor de constructii in care se preconizeaza
a fi incorporat(e) produsul (produsele), in masura in care sunt relevante
pentru adecvarea produsului (produselor) la utilizarea preconizata atunci cand
acesta (acestea) este (sunt) incorporat(e) in constructii si daca referirea la
Ghiduri ETA sau la standarde nu este posibila;
Instructiuni pentru montare/procesare, in masura in care sunt relevante
pentru adecvarea produsului (produselor) la utilizarea preconizata atunci cand
acesta (acestea) este (sunt) incorporat(e) in constructii si daca referirea la
Ghiduri ETA sau la standarde nu este posibila.