HOTARARE Nr. 622 din 21 aprilie 2004
privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru
constructii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 421 din 11 mai 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 5 din
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificarile
si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prevederile prezentei hotarari stabilesc conditiile de introducere pe piata
a produselor pentru constructii, denumite in continuare produse, in masura in
care cerintele esentiale referitoare la constructii prevazute la art. 6 alin.
(1) se refera la acestea.
Art. 2
(1) Pentru aplicarea prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos
semnifica dupa cum urmeaza:
a) agrement tehnic european - specificatie tehnica ce exprima o evaluare
tehnica favorabila a adecvarii unui produs la o utilizare preconizata, bazata
pe satisfacerea cerintelor esentiale aplicabile constructiei in care produsul
urmeaza a fi utilizat;
b) atestarea conformitatii produselor pentru constructii - sistem
procedural prin care este evaluata si stabilita conformitatea produselor pentru
constructii cu specificatiile tehnice aplicabile, in vederea aplicarii
marcajului european de conformitate CE, denumit in continuare marcaj CE;
c) constructii - orice obiect care este construit sau rezulta din operatii
si/sau lucrari de constructii si este fixat de pamant, termenul desemnand atat
cladirile, cat si lucrarile de inginerie civila;
d) documente interpretative - documente elaborate de Comisia Europeana,
prin care cerintele esentiale sunt transpuse intr-o forma concreta si care
creeaza legaturile necesare intre cerintele esentiale ale constructiei si
mandatele de standardizare, mandatele pentru ghidurile pentru agremente tehnice
europene sau recunoasterea altor specificatii tehnice;
e) documente tehnice directoare - ghiduri, regulamente si proceduri
elaborate in temeiul prezentei hotarari si in scopul aplicarii acesteia;
f) familie de produse - grup de produse generice care au utilizari
prevazute similare, cum ar fi: finisaje pentru pereti interiori sau invelitori
de acoperis;
g) ghid - reglementare care cuprinde metode si procedee detaliate de
satisfacere a cerintelor aplicate;
h) organe de control - organe ale administratiei publice centrale care
raspund de supravegherea pietei produselor pentru constructii;
i) piata produselor pentru constructii - intreaga arie acoperita de lantul
de distributie a produselor pentru constructii de la producator la consumatorul
final, inclusiv santierele de constructii, pana la punerea in opera;
j) produs pentru constructii - orice produs realizat in scopul de a fi
incorporat in mod permanent in constructii, termenul desemnand materiale,
elemente si componente individuale sau alcatuind un set, inclusiv pentru
sisteme prefabricate sau instalatii, plasate pe piata in forma in care urmeaza
a fi incorporate, asamblate, aplicate sau instalate in constructii prin
operatii si/sau lucrari de constructii;
k) specificatie tehnica - document care stabileste caracteristicile unui
produs, cum ar fi niveluri de calitate, performanta, securitate sau dimensiuni,
inclusiv cerinte care se aplica produsului cu privire la denumirea sub care
acesta este comercializat, terminologie, simboluri, incercari si metode de
incercare, ambalare, marcare sau etichetare si proceduri pentru evaluarea
conformitatii;
l) utilizare preconizata - rol sau functie care urmeaza a fi indeplinita de
produs pentru satisfacerea cerintelor esentiale ale constructiei.
(2) Alti termeni de specialitate utilizati in prezenta hotarare sunt
definiti in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3
(1) Activitatile de specialitate ce decurg din aplicarea prevederilor
prezentei hotarari se realizeaza de Consiliul Tehnic Permanent pentru
Constructii, denumit in continuare Consiliu, care functioneaza in cadrul
Centrului de Documentare pentru Constructii, Arhitectura, Urbanism si
Amenajarea Teritoriului - CDCAS - Bucuresti, institutie publica de interes national,
organ de specialitate cu personalitate juridica finantat din venituri proprii,
in subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(2) Consiliul preia si atributiile Comisiei Nationale de Agrement Tehnic in
Constructii, infiintata conform Hotararii Guvernului nr. 766/1997 pentru
aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, cu modificarile si
completarile ulterioare.
CAP. 2
Introducerea pe piata a produselor
Art. 4
Se admite introducerea pe piata a produselor destinate utilizarii in
constructii numai daca sunt adecvate acelei utilizari preconizate. Aceasta
inseamna ca ele au astfel de caracteristici incat constructiile in care urmeaza
a fi incorporate, asamblate, aplicate sau instalate, daca sunt corect
proiectate si executate, pot sa satisfaca cerintele esentiale ale
constructiilor prevazute la art. 6 alin. (1), daca si unde constructiile
respective fac obiectul unor reglementari continand astfel de cerinte.
Art. 5
(1) In cazul in care produselor le sunt aplicabile si alte reglementari
tehnice care transpun directive europene, cu privire la alte aspecte si care
impun, de asemenea, aplicarea marcajului CE, prevazut la art. 7 alin. (2),
aplicarea marcajului semnifica faptul ca produsele sunt presupuse ca fiind
conforme si cu prevederile acestor alte reglementari.
(2) In cazul in care una sau mai multe dintre reglementarile tehnice
prevazute la alin. (1) permit producatorului, pentru o perioada tranzitorie, sa
aleaga ce masuri sa aplice, marcajul CE va semnifica numai conformitatea cu
reglementarile tehnice aplicate de producator. Acestea trebuie inscrise in
documentele, anunturile sau instructiunile care insotesc produsul, cu
precizarea indicativelor de referinta ale directivelor europene
corespunzatoare, asa cum sunt publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene.
(3) Autoritatile competente pot reglementa cerinte specifice de protectie a
sanatatii si integritatii fizice a persoanelor si, in special, a lucratorilor
care utilizeaza produsele. Aceste cerinte nu trebuie sa implice modificari ale
produselor care contravin prevederilor prezentei hotarari.
Art. 6
(1) Cerintele esentiale aplicabile constructiilor care pot influenta
caracteristicile tehnice ale unui produs, exprimate in termeni de obiective,
sunt prevazute in anexa nr. 1. Unei constructii ii pot fi aplicabile una, mai
multe sau toate cerintele esentiale; acestea trebuie satisfacute pe o perioada
de viata a constructiei rezonabila din punct de vedere economic.
(2) In situatii determinate de existenta specifica pe plan national,
regional sau local a anumitor conditii geografice ori climatice, a unui anumit
mod de viata sau a anumitor niveluri de protectie, pentru fiecare cerinta
esentiala se pot stabili clase specifice, in cadrul sistemelor de clasificare
adoptate la nivel european, transpuse prin documentele interpretative si
specificatiile tehnice definite conform prevederilor art. 2 alin. (1) lit. d)
si k), pentru a asigura satisfacerea cerintei respective.
Art. 7
(1) In sensul prezentei hotarari, standardele si agrementele tehnice sunt
considerate specificatii tehnice, iar standardele si agrementele tehnice
prevazute la alin. (3) lit. a) si b) sunt denumite generic specificatii tehnice
armonizate.
(2) Pentru produsele prevazute la art. 4 se accepta prezumtia ca ele sunt
adecvate pentru utilizare daca permit constructiilor la care sunt folosite, cu
conditia ca cele din urma sa fie corect proiectate si executate, sa satisfaca
cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 1, atunci cand produsele respective
poarta marcajul CE, prevazut la alin. (3), care indica respectarea tuturor
prevederilor prezentei hotarari, inclusiv a procedurilor de atestare a
conformitatii prevazute in cap. V si a procedurii de acordare a agrementului
tehnic european prevazuta in cap. IV.
(3) Marcajul CE semnifica faptul ca:
a) produsele sunt conforme cu standardele romane sau standardele nationale
ale statelor membre ale Uniunii Europene care adopta standarde europene
armonizate din domeniul produselor pentru constructii, ale caror indicative de
referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
b) produsele sunt conforme cu un agrement tehnic european, eliberat conform
procedurii din cap. IV; sau
c) produsele sunt conforme, in masura in care nu exista specificatii
tehnice armonizate, cu specificatii tehnice romanesti sau cu specificatii
tehnice nationale ale statelor membre ale Uniunii Europene, care au fost
recunoscute de Comisia Europeana si de statele membre ca fiind conforme cu
cerintele esentiale prevazute la art. 6 alin. (1), in cadrul unei proceduri
coordonate de Comisia Europeana, si ale caror indicative de referinta sunt
publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 8
(1) Atunci cand autoritatea competenta in domeniul produselor pentru
constructii considera ca exista specificatii tehnice romanesti conforme cu
cerintele esentiale, aceasta va transmite textul integral al acestor
specificatii Comisiei Europene spre a fi supuse procedurii de recunoastere, in
cadrul careia sunt consultate toate statele membre ale Uniunii Europene.
Specificatiile tehnice ale altor state membre supuse procedurii de recunoastere
comunitara sunt analizate de autoritatea competenta, care stabileste pozitia
Romaniei asupra acestora. Beneficiaza de prezumtia de conformitate cu cerintele
esentiale prevazute la art. 6 alin. (1) specificatiile tehnice nationale
comunicate autoritatii competente de catre Comisia Europeana.
(2) Specificatiile tehnice prevazute la art. 7 alin. (3) lit. c) se adopta
ca versiuni oficiale in limba romana cu denumirea generica "Specificatie
Tehnica Recunoscuta" si sigla STR adaugata indicativului original, pe baza
unei metodologii care va fi elaborata de Consiliu ca document tehnic director,
iar indicativele lor se includ in lista prevazuta la art. 13 alin. (3).
Consiliul pune aceste specificatii tehnice recunoscute la dispozitia
utilizatorilor, contra cost.
Art. 9
(1) Atunci cand un producator sau reprezentantul sau autorizat nu a aplicat
ori a aplicat doar partial specificatiile tehnice prevazute la art. 7 alin.
(3), iar acestea prevad pentru atestarea conformitatii produselor sistemele
definite in anexa nr. 3 la pct. 2 lit. E si F, produsele respective pot fi
introduse pe piata dupa ce conformitatea este atestata prin procedura prevazuta
in anexa nr. 3 la pct. 2 lit. E.
(2) Produsele incluse in lista cuprinzand produsele care au un rol minor cu
privire la sanatate si securitate, elaborata si revizuita periodic de Comisia
Europeana, pot fi introduse pe piata in baza declaratiei de conformitate cu
regulile cunoscute ale tehnologiei, intocmita de catre producator.
Art. 10
(1) Marcajul CE semnifica faptul ca produsele satisfac cerintele art. 7
alin. (3) si ale art. 9 alin. (1).
(2) Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are
responsabilitatea pentru aplicarea marcajului CE pe produs, pe o eticheta
atasata produsului, pe ambalaj sau pe documentele comerciale insotitoare,
potrivit prevederilor cap. V.
(3) Modelul pentru marcajul CE si conditiile pentru utilizarea acestuia
sunt prezentate in anexa nr. 3.
(4) Produsele prevazute la art. 9 alin. (2) nu trebuie sa poarte marcajul
CE.
Art. 11
(1) Atunci cand autoritatea competenta considera ca standardele armonizate
sau agrementele tehnice europene prevazute la art. 7 alin. (3) lit. a) si b)
ori mandatele acordate de Comisia Europeana organismelor europene de
standardizare pentru elaborarea standardelor europene armonizate nu corespund
prevederilor art. 4 si 6, aceasta opinie si motivele de justificare sunt
notificate Comitetului Permanent pentru Constructii de pe langa Comisia
Europeana, in vederea retragerii acestora din Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene.
(2) Atunci cand autoritatea competenta considera ca o specificatie tehnica
nationala prevazuta la art. 7 alin. (3) lit. c) nu mai indeplineste conditiile
necesare pentru a beneficia de prezumtia de conformitate cu prevederile art. 4
si 6, aceasta opinie si justificarea sa sunt notificate Comitetului Permanent
pentru Constructii de pe langa Comisia Europeana, in vederea stabilirii de
catre aceasta a mentinerii prezumtiei de conformitate sau a retragerii
indicativelor de referinta respective din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 12
(1) Pot fi introduse pe piata, comercializate sau utilizate in scopurile
prevazute, fara alte restrictii legale, numai produsele care satisfac
prevederile prezentei hotarari.
(2) Este interzisa obstructionarea, prin reglementari impuse de autoritati
publice sau de organisme private abilitate de catre autoritati ori aflate in
pozitie de monopol, a folosirii potrivit destinatiei prevazute a produselor
care satisfac prevederile prezentei hotarari.
(3) In perioada in care nu sunt inca disponibile sau nu exista specificatii
tehnice de natura celor prevazute la art. 7 alin. (3), se admite introducerea
pe piata romaneasca a produselor respective pe baza "agrementului tehnic
in constructii", eliberat conform Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii,
cu modificarile ulterioare, si cu respectarea prevederilor acestuia.
(4) Pe produsele prevazute la alin. (3) nu se aplica marcajul CE.
(5) Reglementarile care contin prevederi referitoare la niveluri de
performanta impuse constructiilor si/sau produselor trebuie sa fixeze aceste
niveluri numai in cadrul clasificarilor precizate conform art. 6 alin. (2),
putand folosi, dupa caz, toate clasele, o parte dintre ele sau o singura clasa.
CAP. 3
Specificatii tehnice si documente tehnice directoare
Art. 13
(1) Referentiale pentru conformitatea produselor si aplicarea marcajului CE
sunt specificatiile tehnice prevazute la art. 7 alin. (3), ale caror indicative
sunt publicate potrivit prevederilor alin. (3).
(2) Pentru alinierea reglementarilor potrivit cerintelor prezentei
hotarari, se vor utiliza ca referinte, in plus fata de specificatiile tehnice
mentionate la alin. (1), standardele si documentele tehnice directoare de felul
celor de mai jos, ale caror indicative vor fi specificate de autoritatea
competenta, dupa caz:
a) standardele nationale care transpun standardele europene referitoare la
terminologie, metode de incercare sau alte metode de lucru, care servesc la
aplicarea specificatiilor tehnice armonizate;
b) standardele nationale care transpun standardele europene care trateaza
proiectarea si executia constructiilor;
c) ghiduri de interpretare a cerintelor esentiale, reprezentand versiunea
oficiala in limba romana a documentelor interpretative;
d) regulamentele specifice cu privire la clasificari, proceduri si alte
cerinte, stabilite la nivel european si acceptate de Romania;
e) alte documente tehnice directoare care transpun documente relevante
elaborate la nivel comunitar, precum ghidurile pentru agrementele tehnice
europene, ghidurile si comunicarile Comisiei CE etc.
(3) Lista cuprinzand indicativele de referinta ale standardelor romane care
transpun standarde europene armonizate si ale specificatiilor tehnice
recunoscute se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii competente in
domeniul produselor pentru constructii si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(4) Lista prevazuta la alin. (3) se elaboreaza si se actualizeaza periodic
de catre Consiliu, pe masura ce diferitele categorii de documente se adopta de
catre organizatiile investite cu atributii in acest sens.
Art. 14
Agrementele tehnice europene, eliberate in oricare stat membru al Uniunii
Europene, se accepta de drept ca referentiale pentru produsele acoperite de
agrementele respective. Agrementele tehnice europene se traduc si se adopta, pe
baza unei metodologii care va fi elaborata de catre Consiliu ca document tehnic
director.
Art. 15
Documentele tehnice directoare prevazute la art. 13 alin. (2) lit. c), d)
si e), asimilate reglementarilor tehnice in constructii, se elaboreaza din
initiativa autoritatilor competente, de catre Consiliu, si se aproba prin ordin
al conducatorului autoritatii competente in domeniul produselor pentru
constructii.
Art. 16
Regulile de procedura privind elaborarea si/sau adoptarea diferitelor
categorii de referentiale tehnice, precum si cele referitoare la derularea
relatiilor si a schimbului de informatii dintre autoritatile
publice/institutiile implicate in aceste activitati se stabilesc si se aproba
ca documente tehnice directoare.
CAP. 4
Agrementul tehnic european
Art. 17
(1) Agrementul tehnic european, denumit in continuare ETA, definit la art.
2 alin. (1) lit. a), poate fi acordat pentru:
a) produse pentru care nu exista nici un standard european armonizat, in
vigoare, in lucru sau ca intentie de elaborare, nici un standard national
recunoscut;
b) produse care se abat in mod semnificativ de la standardele armonizate
sau de la standardele nationale recunoscute.
(2) Chiar si in cazul in care a fost emis un mandat pentru un standard
armonizat, dispozitiile prevazute la alin. (1) lit. a) nu vor exclude acordarea
ETA pentru produse pentru care exista deja ghiduri pentru astfel de agremente.
Aceasta prevedere se aplica pana la intrarea in vigoare a standardului
armonizat in statele membre ale Uniunii Europene.
(3) In cazuri speciale, prin derogare de la prevederile alin. (1) lit. a),
cu acordul Comisiei Europene, se poate autoriza eliberarea unui ETA pentru
produse pentru care exista un mandat pentru un standard armonizat sau pentru
care Comisia a stabilit ca poate fi elaborat un standard armonizat. Autorizarea
va fi valabila pentru o perioada de timp determinata.
(4) In general, durata de valabilitate a ETA este de 5 ani, cu
posibilitatea de prelungire.
Art. 18
(1) Organismele prevazute la art. 19 alin. (1) acorda ETA pentru un produs
in baza examinarilor, incercarilor si a unei evaluari a produsului in
conformitate cu ghidurile de interpretare prevazute la art. 13 alin. (2) lit.
c) si cu ghidurile prevazute la art. 20 referitoare la acel produs sau la
familia de produse corespunzatoare.
(2) Daca ghidurile prevazute la art. 20 nu exista sau inca nu exista, ETA
se poate elibera prin referire la cerintele esentiale relevante si la ghidurile
de interpretare a acestora, cu evaluarea produsului adoptata in comun de toate
organismele membre ale Organizatiei Europene pentru Agremente Tehnice - EOTA,
prevazute in anexa nr. 2. Daca organismele membre EOTA nu pot cadea de acord cu
privire la rezultatul evaluarii, cazul se transfera spre solutionare
Comitetului Permanent pentru Constructii de pe langa Comisia Europeana.
(3) ETA va fi eliberat intr-un stat membru al Uniunii Europene, potrivit
procedurii din anexa nr. 2, la solicitarea producatorului sau a
reprezentantului autorizat al acestuia.
Art. 19
(1) Autoritatea competenta notifica Comisiei Europene si celorlalte state
membre ale Uniunii Europene numele si adresele organismelor pe care le-a
autorizat sa elibereze ETA.
(2) In vederea autorizarii, organismele de agrement tehnic trebuie sa
satisfaca cerintele prezentei hotarari si, in special, sa fie capabile:
a) sa evalueze adecvarea la utilizare a unor produse noi pe baza
cunostintelor stiintifice si practice;
b) sa ia decizii impartiale in raport cu interesele producatorilor
implicati sau ale reprezentantilor acestora; si
c) sa coreleze contributiile tuturor partilor interesate intr-o evaluare
echilibrata.
(3) Lista organismelor prevazute la alin. (2), autorizate sa elibereze ETA,
precum si toate amendamentele la aceasta lista se publica in Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene si se actualizeaza periodic de catre Comisia Europeana.
Art. 20
Ghidurile pentru ETA elaborate in cadrul EOTA se adopta ca versiuni
oficiale in limba romana de catre Consiliu, conform unei proceduri ce va fi
elaborata de Consiliu si aprobata de autoritatea competenta. Consiliul pune
aceste ghiduri la dispozitia utilizatorilor, contra cost.
CAP. 5
Atestarea conformitatii produselor
Art. 21
(1) Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia raspunde de
atestarea conformitatii produsului cu cerintele unei specificatii tehnice
prevazute la art. 7 alin. (3).
(2) Produsele care fac obiectul unei atestari a conformitatii vor beneficia
de prezumtia de conformitate cu specificatiile tehnice prevazute la art. 7
alin. (3). Conformitatea va fi stabilita prin incercari sau alte verificari, pe
baza specificatiilor tehnice si potrivit prevederilor din anexa nr. 3.
(3) Atestarea conformitatii unui produs presupune ca:
a) producatorul sa dispuna de un sistem de control al productiei in fabrica
apt sa asigure ca productia este conforma cu specificatiile tehnice relevante;
b) pentru anumite produse precizate in specificatiile tehnice relevante, pe
langa sistemul de control al productiei aplicat in fabrica, sa intervina un
organism de certificare notificat pentru a evalua si supraveghea controlul
productiei sau produsul insusi.
(4) Conformitatea produselor pentru constructii este evaluata numai in
raport cu specificatiile tehnice, utilizandu-se sisteme de atestare a
conformitatii alcatuite pe baza unor metode de control si evaluare specifice
acestui domeniu, diferite de modulele si procedurile de evaluare a
conformitatii prevazute de Legea nr. 608/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(5) Sistemele de atestare care pot fi utilizate sunt cele prevazute la pct.
2 din anexa nr. 3. Sistemul aplicabil unui anumit produs sau unei familii de
produse determinate este stabilit, conform prevederilor deciziilor Comisiei
Europene, printr-un regulament specific, elaborat ca document tehnic director,
si se prevede in specificatiile tehnice de referinta pentru produsele
respective.
(6) Produsele fabricate la bucata sau ca unicate fac doar obiectul unei
declaratii de conformitate de al treilea tip, conform prevederilor pct. 2 lit.
F din anexa nr. 3, daca nu sunt prevazute alte dispozitii prin specificatiile
tehnice pentru produsele care au implicatii deosebit de importante pentru
sanatate si securitate.
Art. 22
(1) Procedurile aferente sistemelor prevazute in anexa nr. 3 se finalizeaza
cu intocmirea unui document ce poate fi, dupa caz:
a) in situatiile prevazute la art. 21 alin. (3) lit. a), o declaratie de
conformitate EC pentru produs, intocmita de producator sau de reprezentantul
autorizat al acestuia; sau
b) in situatiile prevazute la art. 21 alin. (3) lit. b), un certificat de
conformitate EC pentru un sistem de control si supraveghere a productiei sau
pentru produsul insusi, eliberat de un organism de certificare notificat.
(2) Declaratia de conformitate a producatorului sau certificatul de
conformitate da dreptul producatorului ori reprezentantului autorizat al
acestuia sa aplice in mod corespunzator marcajul CE, conform dispozitiilor art.
10 alin. (2).
Art. 23
(1) Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia este obligat sa
respecte toate prevederile prezentei hotarari referitoare la aplicarea si
utilizarea corecta a marcajului CE.
(2) In afara de producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia, asa
cum sunt definiti la art. 4 alin. (1) lit. v) si z) din Legea nr. 608/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, alte persoane fizice sau juridice care
comercializeaza ori utilizeaza produsele nu au dreptul sa aplice marcajul CE.
(3) Fara a contraveni prevederilor art. 33:
a) atunci cand organele de control constata ca marcajul CE a fost aplicat
in mod necorespunzator pe un produs, producatorul sau reprezentantul autorizat
al acestuia este obligat sa aduca produsul in conformitate cu cerintele
referitoare la marcajul CE si sa inceteze neconformitatea pana la o data
convenita de comun acord cu organul de control;
b) daca neconformitatea continua, organul de control dispune
restrictionarea sau interzicerea introducerii pe piata si/sau retragerea de pe
piata a produsului in cauza, potrivit procedurilor prevazute la art. 33.
(4) Este interzisa aplicarea pe produse sau pe ambalaje a unor marcaje care
ar putea induce in eroare organele de control sau utilizatorii asupra
semnificatiei si formei marcajului CE. Orice alte marcaje pot fi aplicate pe
produse, pe o eticheta atasata ambalajului sau pe documentele comerciale
insotitoare, cu conditia ca acestea sa nu afecteze vizibilitatea ori
lizibilitatea marcajului CE.
Art. 24
Sistemele de atestare a conformitatii produselor pentru constructii sunt
prevazute schematic in anexa nr. 5.
CAP. 6
Proceduri speciale
Art. 25
(1) Atunci cand pentru un anumit produs nu exista specificatii tehnice din
categoria celor prevazute la art. 7 alin. (3), statul membru de destinatie va
considera, la cerere pentru cazuri individuale, ca produsul este conform cu
prevederile sale nationale in vigoare, daca acesta s-a dovedit corespunzator in
urma incercarilor si inspectiilor efectuate de catre un organism notificat in
statul membru producator, potrivit metodelor in vigoare in statul membru de destinatie
sau recunoscute ca echivalente de catre respectivul stat membru.
(2) Statul membru producator va informa statul membru de destinatie asupra
organismului pe care intentioneaza sa-l notifice pentru efectuarea incercarilor
si inspectiilor conform reglementarilor aplicabile in statul de destinatie.
Statul membru de destinatie si statul membru producator isi vor furniza unul
altuia toate informatiile necesare. La finalizarea acestui schimb de
informatii, statul membru producator va notifica organismul astfel desemnat.
Daca un stat membru are obiectiuni, acesta isi va exprima in scris pozitia si o
va transmite Comisiei Europene.
(3) Organismele desemnate de Romania acorda asistenta necesara organismelor
desemnate de statele membre ale Uniunii Europene.
(4) Atunci cand un stat membru constata ca un organism notificat nu
efectueaza incercarile si inspectiile exact in conformitate cu dispozitiile
sale nationale, acesta va sesiza statul membru care a notificat organismul.
Intr-o perioada rezonabila de timp statul membru notificator al organismului va
informa statul membru prejudiciat asupra masurilor pe care le-a luat. Daca
statul membru prejudiciat considera actiunile luate ca insuficiente, el poate
interzice introducerea pe piata si utilizarea produselor respective sau le
poate supune unor conditii speciale. El va informa statul membru notificator si
Comisia Europeana asupra masurilor dispuse.
Art. 26
(1) Rapoartele si documentele de atestare a conformitatii, eliberate in
statul membru producator potrivit procedurii prevazute la art. 25, au acelasi
statut ca si documentele nationale corespondente.
(2) In situatiile prevazute la art. 25, atributiile ce revin Romaniei in
calitate de stat membru producator sau de destinatie se exercita de autoritatea
competenta in domeniul produselor pentru constructii.
CAP. 7
Organisme desemnate si notificate
Art. 27
(1) Pentru executarea procedurilor de atestare a conformitatii produselor
se desemneaza si se notifica organisme de certificare, organisme de inspectie
si laboratoare de incercari.
(2) Autoritatea competenta pentru desemnarea organismelor implicate in
atestarea conformitatii produselor este Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu exceptia organismelor specializate pe familii
de produse cu rol in satisfacerea cerintei de securitate la incendiu, pentru
care autoritatea competenta pentru desemnare este Ministerul Administratiei si
Internelor.
(3) Procedura de desemnare a organismelor in domeniul produselor pentru
constructii se elaboreaza ca document tehnic director si se aproba prin ordin
comun al autoritatilor competente prevazute la alin. (2), care se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 28
(1) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului notifica
Comisiei Europene si statelor membre ale Uniunii Europene organismele de
certificare, organismele de inspectie si laboratoarele de incercari desemnate
in vederea efectuarii de sarcini legate de agrementul tehnic european,
certificate de conformitate, inspectii si incercari, potrivit prevederilor
prezentei hotarari, indicand numele si adresele acestor organisme, precum si
numerele de identificare atribuite in prealabil de Comisia Europeana.
Notificarea organismelor desemnate in domeniul produselor pentru constructii se
face conform prevederilor art. 24 din Legea nr. 608/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Lista cuprinzand organismele si laboratoarele notificate, impreuna cu
numerele lor de identificare, sarcinile si produsele pentru care au fost
notificate, este publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si se
actualizeaza de catre Comisia Europeana.
(3) In vederea notificarii, organismele de certificare, organismele de
inspectie si laboratoarele de incercari trebuie sa corespunda permanent
criteriilor precizate in anexa nr. 4.
(4) In certificatul de recunoastere al organismelor, eliberat de
autoritatea competenta, se consemneaza urmatoarele informatii:
a) abilitarea organismului pentru efectuarea sarcinilor legate de atestarea
conformitatii produselor pentru constructii;
b) produsele si/sau familiile de produse care intra in competentele sale;
c) natura sarcinilor care ii pot fi incredintate, dintre cele prevazute la
pct. 3 in anexa nr. 3.
Art. 29
Evaluarea initiala si supravegherea sistematica a organismelor desemnate si
notificate in domeniul produselor pentru constructii se fac pe baza criteriilor
specificate in anexa nr. 4 si conform prevederilor procedurii prevazute la art.
27 alin. (3).
CAP. 8
Supravegherea pietei
Art. 30
(1) Organele de control pentru supravegherea pietei produselor pentru
constructii sunt:
a) Inspectoratul de Stat in Constructii, care functioneaza in subordinea
Autoritatii Nationale de Control, pentru toate produsele/familiile de produse,
cu exceptia celor cu rol in satisfacerea cerintei de securitate la incendiu;
b) Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, care functioneaza in
subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, pentru
produsele/familiile de produse cu rol in satisfacerea cerintei de securitate la
incendiu.
(2) Modul de coordonare si colaborare dintre aceste institutii si
autoritatea competenta in domeniul produselor pentru constructii va fi stabilit
de autoritatile competente implicate.
Art. 31
(1) Activitatile de supraveghere a pietei constau in:
a) monitorizarea produselor introduse pe piata, pentru a verifica daca ele
corespund prevederilor prezentei hotarari;
b) aplicarea masurilor necesare pentru asigurarea conformitatii, atunci
cand sunt constatate abateri.
(2) Principalele atributii specifice ce revin organelor de control sunt:
a) sa verifice periodic obiectivele comerciale si industriale, depozitele,
santierele si constructiile;
b) sa organizeze controale inopinate si verificari punctuale;
c) sa ia mostre de produse, sa le examineze si sa le testeze, daca este
posibil;
d) sa solicite toate informatiile si/sau documentele necesare;
e) sa impuna actiunile impotriva neconformitatilor constatate, potrivit
principiului proportionalitatii cu gradul de neconformitate.
(3) Organele de control pot subcontracta sarcinile tehnice de incercari si
control altor organisme specializate, cu conditia sa se asigure ca informatiile
furnizate de acestea sunt impartiale. Responsabilitatea deciziilor luate pe
baza unor astfel de informatii revine organelor de control.
(4) Sarcinile tehnice de supraveghere a pietei pot fi subcontractate numai
cu organisme independente.
Art. 32
(1) Produsele se introduc pe piata numai insotite de documentele de
atestare a conformitatii, care se impun potrivit prevederilor alin. (2) si (3).
(2) Orice persoana fizica sau juridica, care introduce pe piata un produs
cu marcaj CE, trebuie sa fie in masura sa dovedeasca, la cererea organelor de
control, atestarea conformitatii produsului prin unul dintre documentele
prevazute la art. 22 alin. (1), corespunzator sistemului de atestare
prestabilit pentru produsul respectiv.
(3) Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa puna
la dispozitie organelor de control, in plus fata de prevederile art. 22 alin.
(1) lit. a) si b), dosarul continand rapoartele de incercari, procesele-verbale
de control, certificatele si toate celelalte documente care atesta
conformitatea.
Art. 33
(1) Atunci cand organul de control constata ca un produs declarat a fi in
conformitate cu prevederile prezentei hotarari nu corespunde art. 4 - 6,
trebuie luate masuri adecvate pentru retragerea produselor respective de pe
piata, interzicerea introducerii lor pe piata si restrictionarea liberei lor
circulatii.
(2) In situatii de natura celor prevazute la alin. (1), organele de control
au urmatoarele obligatii:
a) sa informeze in scris, in termen de 72 de ore, autoritatea competenta in
domeniul produselor pentru constructii, despre orice astfel de masura, indicand
motivele deciziei adoptate;
b) sa comunice in scris partii implicate, de indata, decizia luata,
motivele pe care se bazeaza aceasta, demersurile legale ce pot fi intreprinse
de partea implicata si termenele disponibile pentru initierea acestora.
(3) Informarea prevazuta la alin. (2) trebuie sa indice expres daca
neconformitatea este determinata de:
a) nerespectarea art. 4 - 6, daca produsul nu este acoperit de nici una
dintre categoriile de specificatii tehnice prevazute la art. 7 alin. (3);
b) aplicarea incorecta a specificatiilor tehnice prevazute la art. 7 alin.
(3);
c) deficiente ale specificatiilor tehnice prevazute la art. 7 alin. (3).
(4) In termen de maximum 30 de zile de la primirea informarilor prevazute
la alin. (2), autoritatea competenta analizeaza situatiile semnalate, inclusiv
prin consultarea partilor interesate, dupa caz, si decide asupra masurilor
aplicabile conform prevederilor cap. X. Autoritatea competenta va informa de
indata statele membre ale Uniunii Europene si Comisia Europeana asupra
neconformitatilor constatate si a masurilor luate conform prevederilor alin.
(1) si (3).
(5) Masurile notificate de autoritatile din Romania si din celelalte state
membre ale Uniunii Europene, care au fost considerate de Comisia Europeana ca
fiind justificate, sunt comunicate tuturor statelor membre.
(6) Organul de control poate actiona in mod adecvat impotriva oricui a
facut declaratia de conformitate si va informa Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului care, la randul sau, va informa, prin intermediul
Ministerului Economiei si Comertului, in legatura cu actiunile sale, Comisia
Europeana si celelalte state membre.
CAP. 9
Masuri tranzitorii
Art. 34
(1) Pana la data intrarii in vigoare a protocolului PECA in domeniul
produselor pentru constructii sau pana la data aderarii la Uniunea Europeana,
in situatia in care un astfel de protocol nu este incheiat, se admite
introducerea pe piata romaneasca si a produselor cu marcaj national de
conformitate CS, denumit in continuare marcaj CS, potrivit prevederilor cap.
V^1 din Legea nr. 608/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Marcajul CS se aplica de producator sau de reprezentantul autorizat al
acestuia, stabilit in Romania, pe produsele care sunt conforme cu standardele
sau specificatiile tehnice prevazute la art. 7 alin. (3) lit. a) si c).
(3) Elementele de identificare ale marcajului CS sunt prevazute in anexa
nr. 2 la Legea nr. 608/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Se interzice, in conditiile prevazute de prezenta hotarare, aplicarea
pe acelasi produs a marcajului CS si a marcajului CE.
(5) Prevederile prezentei hotarari referitoare la marcajul CE se aplica si
marcajului CS.
Art. 35
Pana la termenele prevazute la art. 34 alin. (1), organismele autorizate
pentru agrement tehnic european cu sediul in Romania nu pot primi cereri pentru
eliberarea de agremente tehnice europene, iar producatorii sau reprezentantii
autorizati ai producatorilor cu sediul in Romania, care doresc obtinerea unui
agrement tehnic european, se adreseaza unuia dintre organismele inscrise in
lista prevazuta la art. 19 alin. (3).
Art. 36
(1) Pana la termenele prevazute la art. 34 alin. (1), atestarea
conformitatii produselor se realizeaza prin aceleasi sisteme de atestare
prevazute pentru marcajul CE, cu participarea organismelor prevazute la alin.
(3).
(2) Documentele doveditoare sunt Certificatul de conformitate CS si
Declaratia de conformitate CS. Acestea trebuie prezentate in limba romana si cu
un continut echivalent prevederilor pct. 4.2 si 4.3 din anexa nr. 3, adaptat
corespunzator.
(3) Pana la termenele prevazute la art. 34 alin. (1), autoritatile
competente recunosc si aproba, potrivit prevederilor art. 27 alin. (2),
organisme pentru atestarea conformitatii produselor cu specificatiile tehnice
in vederea aplicarii marcajului CS.
(4) Recunoasterea si aprobarea prevazute la alin. (3) se realizeaza
avandu-se in vedere criteriile prevazute in anexa nr. 4, cu exceptia pct. 6,
precum si prevederile aplicabile ale procedurii prevazute la art. 27 alin. (3).
(5) Organismele recunoscute se inscriu in Registrul organismelor
recunoscute, iar lista cuprinzand organismele recunoscute, sarcinile specifice
pentru care acestea au fost desemnate si numerele lor de identificare se aproba
si se actualizeaza prin ordin al conducatorului autoritatii competente, care se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(6) Cuantumul asigurarii prevazute la pct. 5 din anexa nr. 4 se stabileste
de catre autoritatile competente pentru desemnare, de la caz la caz, in functie
de domeniul pentru care se face desemnarea.
Art. 37
(1) Raspunderea producatorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia
privind produsele introduse pe piata cu marcaj CS este aceeasi cu cea prevazuta
de prezenta hotarare pentru produsele cu marcaj CE.
(2) Sanctiunile si masurile prevazute la art. 38 se aplica si in cazul
produselor introduse pe piata cu marcaj CS.
CAP. 10
Sanctiuni
Art. 38
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza, dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea prevederilor art. 4, art. 7 alin. (2), art. 9 alin. (1),
art. 10, art. 23 alin. (3) lit. b) si ale art. 32, cu amenda de la 50.000.000
lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii
si a introducerii pe piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (5) si (6) si ale art. 22 alin.
(1), cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea
comercializarii sau utilizarii produsului pana la o data stabilita de organul
de control impreuna cu producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau
importatorul, dupa caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (1) si (4), cu amenda de la
25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea
introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect;
d) nerespectarea obligatiilor de catre organismele autorizate pentru
agrementul tehnic european si de catre organismele desemnate si/sau notificate
pentru atestarea conformitatii produselor care, nemaiindeplinind conditiile
initiale, continua sa execute astfel de sarcini, se sanctioneaza cu amenda de
la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei si retragerea autorizarii/desemnarii.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la
alin. (1) se realizeaza de persoane imputernicite/abilitate din cadrul
organelor de control prevazute la art. 30 alin. (1).
(3) Dispozitiile referitoare la contraventiile prevazute la alin. (1) si
(2) se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
CAP. 11
Dispozitii finale
Art. 39
Autoritatea competenta in domeniul produselor pentru constructii este
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 40
Anexele nr. 1 - 5*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexele nr. 1 - 5 sunt reproduse in facsimil.
Art. 41
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 27 februarie 2005.
(2) Exceptie de la prevederile alin. (1) fac:
a) prevederile art. 3 si art. 36 alin. (3) si (4), care intra in vigoare la
data publicarii prezentei hotarari;
b) prevederile art. 25, 26 si ale art. 28 alin. (1), care se aplica la data
intrarii in vigoare a protocolului PECA;
c) prevederile art. 11, art. 33 alin. (4), (5) si (6), care intra in
vigoare la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
(3) Reglementarile tehnice existente si cele care vor fi promovate ulterior
intrarii in vigoare a prezentei hotarari, care contin dispozitii referitoare la
fabricarea, comercializarea sau utilizarea produselor pentru constructii,
trebuie sa fie armonizate potrivit prevederilor prezentei hotarari si celor
stabilite prin documentele tehnice directoare, in sensul art. 2 alin. (1) lit.
e).
(4) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga:
a) Regulamentul privind autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize
si incercari in constructii, prevazut in anexa nr. 6, si Regulamentul privind
certificarea de conformitate a calitatii produselor folosite in constructii,
prevazut in anexa nr. 7 la Hotararea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea
unor regulamente privind calitatea in constructii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 352 din 10 decembrie 1997, cu modificarile
si completarile ulterioare;
b) Hotararea Guvernului nr. 877/1999 privind obligativitatea furnizorilor
de materiale, elemente de constructii si produse destinate constructiilor de a
efectua incercari si analize de laborator numai prin laboratoare autorizate,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 538 din 4 noiembrie
1999;
c) Hotararea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea conditiilor de
introducere pe piata a produselor pentru constructii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 27 februarie 2003;
d) orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul de stat,
ministrul economiei si comertului,
Andrei Grigorescu,
secretar de stat
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
p. Ministrul finantelor publice,
Neculae Eugeniu Plaiasu,
secretar de stat
ANEXA 1
CERINTELE ESENTIALE ALE CONSTRUCTIILOR
Produsele pentru constructii trebuie sa permita realizarea constructiilor
care, in ansamblul lor si, separat, pe elementele de constructii componente,
luand in considerare si aspectele economice, sa fie adecvate pentru utilizarea
preconizata, si, in acest sens, sa satisfaca cerinte esentiale din prezenta
anexa, atunci cand constructiile sunt supuse unor reglementari ce contin
asemenea cerinte. Astfel de cerinte trebuie, in conditiile unei mentenante
normale, sa fie satisfacute de-a lungul unei durate de viata rezonabila din
punct de vedere economic. Cerintele au in vedere, in general, actiuni
previzibile.
1. Rezistenta mecanica si stabilitate
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat
incarcarile susceptibile de a se exercita asupra lor in timpul construirii si
in exploatare sa nu determine nici unul din evenimentele urmatoare:
a) prabusirea in intregime sau a unei parti din constructie;
b) deformatii de o marime inadmisibila;
c) deteriorari ale unor parti ale constructiei, ale instalatiilor sau
echipamentelor inglobate ca rezultat al unor deformatii importante ale
structurii portante;
d) distrugeri determinate de evenimente accidentale, disproportionate ca
marime in raport cu cauzele primare.
2. Securitate la incendiu
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat, in cazul
izbucnirii unui incendiu:
a) stabilitatea elementelor portante ale constructiei sa poata fi estimata
pentru o perioada determinata de timp;
b) aparitia si propagarea focului si fumului in interiorul constructiei sa
fie limitate;
c) propagarea incendiului la constructiile invecinate sa fie limitata;
d) utilizatorii sa poata parasi constructia sau sa poata fi salvati prin
alte mijloace;
e) sa fie luata in consideratie securitatea echipelor de interventie.
3. Igiena, sanatate si mediu inconjurator
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat sa nu
constituie o amenintare pentru igiena si sanatatea ocupantilor sau a vecinilor,
in special ca urmare a:
a) degajarii de gaze toxice;
b) prezentei in aer a unor particule sau gaze periculoase;
c) emisiei de radiatii periculoase;
d) poluarii sau contaminarii apei sau solului;
e) evacuarii defectuoase a apelor reziduale, a fumului si a deseurilor
solide sau lichide;
f) prezentei umiditatii in parti ale constructiei sau pe suprafetele
interioare ale acesteia.
4. Securitate in exploatare
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat
utilizarea sau functionarea lor sa nu prezinte riscuri inacceptabile de
accidentare, precum alunecare, cadere, lovire, ardere, electrocutare, ranire ca
urmare a unei explozii.
5. Protectie impotriva zgomotului
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat zgomotul
perceput de ocupanti sau de persoanele aflate in apropiere sa fie mentinut la
un nivel atat de scazut incat sa nu afecteze sanatatea acestora si sa le
permita sa doarma, sa se odihneasca si sa lucreze in conditii satisfacatoare.
6. Economia de energie si izolarea termica
Constructiile si instalatiile lor de incalzire, racire si ventilare trebuie
sa fie proiectate si executate astfel incat consumul de energie necesar pentru
utilizarea constructiei sa ramana scazut in raport cu conditiile climatice
locale, insa fara a afecta confortul termic al ocupantilor.
ANEXA 2
AGREMENTUL TEHNIC EUROPEAN
1. O cerere pentru un agrement tehnic european poate fi facuta de un
producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia numai unui singur
organism autorizat in acest scop.
2. Agrementele tehnice europene (ETA) se intocmesc de catre organisme
specializate cu sediul in statele membre ale Uniunii Europene, autorizate in
acest scop de autoritatile statelor respective si reunite in cadrul
Organizatiei Europene pentru Agremente Tehnice (EOTA), denumite in continuare
organisme membre EOTA.
In vederea elaborarii de agremente tehnice europene, autoritatea competenta
din Romania poate abilita unul sau mai multe organisme specializate cu sediul
pe teritoriul Romaniei. In cazul in care vor fi abilitate mai multe organisme,
acestea vor fi coordonate de Consiliu, care nominalizeaza unul dintre acestea
ca purtator de cuvant al Romaniei in cadrul EOTA. Numele si adresele acestor
organisme se notifica Comisiei Europene si celorlalte state membre de catre
autoritatea competenta.
3. Regulile comune de procedura pentru solicitarea, elaborarea si acordarea
agrementului tehnic european, stabilite in cadrul EOTA, vor fi publicate ca
versiune oficiala in limba romana intr-un regulament specific, elaborat de
Consiliu ca document tehnic director.
4. Organismele membre EOTA initiaza si deruleaza procedurile de agrementare
adoptate in cadrul EOTA, acordandu-si reciproc tot sprijinul necesar.
5. Organismele membre EOTA publica agrementele tehnice elaborate si
comunica indicativele acestora tuturor organismelor notificate. La cererea unui
organism membru EOTA, acestuia i se transmite setul complet de documente care
sustin agrementul acordat.
6. Costurile generate de elaborarea agrementelor tehnice europene se
stabilesc de organismele membre EOTA si se suporta de solicitant.
ANEXA 3
ATESTAREA CONFORMITATII CU SPECIFICATIILE TEHNICE
1. Metode pentru controlul conformitatii
In cadrul procedurilor de atestare a conformitatii produselor cu
specificatiile tehnice potrivit prevederilor art. 21, se utilizeaza urmatoarele
metode de control al conformitatii; selectia si combinarea metodelor pentru
fiecare sistem determinat depind de cerintele specifice produsului sau unui
grup de produse:
a) incercari initiale de tip ale produsului, efectuate de catre producator
sau de un organism notificat;
b) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei potrivit unui
plan de incercari prestabilit, efectuate de catre producator sau de un organism
notificat;
c) incercari prin sondaj pe esantioane prelevate de la locul productiei, de
pe piata sau dintr-un santier, efectuate de catre producator sau de un organism
notificat;
d) incercari pe esantioane prelevate dintr-un lot pregatit pentru livrare
sau deja livrat, efectuate de catre producator sau de un organism notificat;
e) controlul productiei in fabrica;
f) inspectia initiala a locului de productie si a controlului productiei in
fabrica, efectuata de catre un organism notificat;
g) supravegherea, aprecierea si evaluarea continua a controlului productiei
in fabrica, efectuata de catre un organism notificat.
In sensul prezentei hotarari, prin control al productiei in fabrica se
intelege controlul intern permanent exercitat de producator. Acesta trebuie sa
contina toate elementele, cerintele si dispozitiile adoptate de producator,
documentate in mod sistematic sub forma unor politici si proceduri scrise. Documentatia
scrisa asupra sistemului de control al productiei in fabrica trebuie sa asigure
stabilirea corespondentei cu elementele aplicabile ale unui sistem de asigurare
a calitatii si sa permita verificarea realizarii caracteristicilor cerute
pentru produs si a modului efectiv de operare al sistemului de control al
productiei in fabrica.
2. Sisteme de atestare a conformitatii
Sistemele de atestare a conformitatii produselor se definesc in functie de
repartizarea sarcinilor intre producator si organismele notificate si se
codifica intr-o notatie numerica de la 1 la 4, exprimand nivelul de exigenta in
ordine descrescatoare, dupa cum urmeaza:
A. Sistem 1+: Certificarea conformitatii produsului de catre un organism de
certificare notificat, pe baza de:
1) Sarcinile producatorului
a) controlul productiei in fabrica;
b) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de
incercari prestabilit;
2) Sarcinile organismelor notificate
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) inspectia initiala a locului de productie si a controlului productiei in
fabrica;
c) supravegherea continua, evaluarea si acceptarea controlului productiei
in fabrica;
d) incercari prin sondaj pe esantioane prelevate de la locul productiei, de
pe piata sau de pe santiere.
B. Sistem 1: Certificarea conformitatii produsului de catre un organism de
certificare notificat, pe baza de:
1) Sarcinile producatorului
a) controlul productiei in fabrica;
b) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de
incercari prestabilit;
2) Sarcinile organismelor notificate
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) inspectia initiala a locului productiei si a controlului productiei in
fabrica;
c) supravegherea continua, evaluarea si acceptarea controlului productiei
in fabrica.
C. Sistem 2+: Declaratia de conformitate a produsului (de primul tip) data
de producator, pe baza de:
1) Sarcinile producatorului
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) controlul productiei in fabrica;
c) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de
incercari prestabilit;
2) Sarcinile organismelor notificate
a) certificarea controlului productiei in fabrica, pe baza:
- inspectiei initiale a locului productiei si a controlului productiei in
fabrica;
- supravegherea continua, evaluarea si acceptarea controlului productiei in
fabrica.
D. Sistem 2: Declaratia de conformitate a produsului (de primul tip) data
de producator, pe baza de:
1) Sarcinile producatorului
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) controlul productiei in fabrica;
c) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de
incercari prestabilit;
2) Sarcinile organismelor notificate
a) certificarea controlului productiei in fabrica, pe baza:
- inspectiei initiale a locului de productie si a controlului productiei in
fabrica.
E. Sistem 3: Declaratia de conformitate a produsului (de al doilea tip)
data de producator, pe baza de:
1) Sarcinile producatorului
a) controlul productiei in fabrica;
2) Sarcinile laboratorului notificat
b) incercari initiale de tip ale produsului.
F. Sistem 4: Declaratia de conformitate a produsului (de al treilea tip)
data de producator, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de el insusi:
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) controlul productiei in fabrica.
3. Organisme implicate in atestarea conformitatii
In raport cu functiunile organismelor implicate in atestarea conformitatii,
trebuie facuta distinctie intre:
a) organisme de certificare, prin care se inteleg organisme independente,
guvernamentale sau neguvernamentale, avand competenta si responsabilitatea de a
efectua certificarea conformitatii corespunzator unor reguli prestabilite de
procedura si de management;
b) organisme de inspectie, prin care se inteleg organisme independente,
avand organizarea, personalul, competenta si integritatea necesare pentru a
executa, conform unor criterii specificate, functiuni precum evaluarea,
recomandarea acceptarii si auditul ulterior al operatiilor de control al
productiei realizate de producator, ca si esantionarea si evaluarea produselor
conform criteriilor specificate;
c) laboratoare de incercari, prin care se inteleg laboratoare care masoara,
examineaza, incearca, etaloneaza sau determina in orice alt fel
caracteristicile sau performantele materialelor sau produselor.
In situatiile prevazute la pct. 2 lit. A, B, C si D, cele trei functiuni
mentionate la pct. 3 lit. a), b) si c) pot fi indeplinite de acelasi organism
sau de organisme diferite, in cazul din urma organismele de inspectie si
laboratoarele de incercari implicate in atestarea conformitatii executandu-si
sarcinile in numele organismului de certificare.
Criteriile privind competenta, impartialitatea si integritatea organismelor
de certificare, a organismelor de inspectie si a laboratoarelor de incercari
sunt prevazute in anexa nr. 4.
4. Marcajul de conformitate CE, Certificatul de conformitate EC, Declaratia
de conformitate EC
4.1 Marcajul de conformitate CE
- Marcajul CE trebuie sa respecte elementele de identificare prevazute in
anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001.
- Marcajul CE trebuie sa fie urmat de numarul de identificare al
organismului implicat in faza de control al productiei.
Informatii asociate
Marcajul CE trebuie sa fie insotit de urmatoarele informatii:
a) numele sau marca de identificare a producatorului;
b) ultimele doua cifre ale anului in care a fost aplicat marcajul;
c) numarul Certificatului de conformitate EC, daca e cazul;
d) indicatii pentru identificarea caracteristicilor produsului pe baza
specificatiilor tehnice;
e) indicativele directivelor comunitare aplicate.
4.2 Certificatul de conformitate EC
Certificatul de conformitate EC trebuie sa contina in special urmatoarele:
a) numele si adresa organismului de certificare;
b) numele si adresa producatorului sau ale reprezentantului autorizat al
acestuia;
c) descrierea produsului, precizand tipul, identificarea, utilizarea etc.;
d) specificatiile tehnice cu care este conform produsul;
e) conditiile particulare de utilizare a produsului;
f) numarul Certificatului;
g) conditiile si perioada de valabilitate a Certificatului, dupa caz;
h) numele si functia persoanei abilitate sa semneze Certificatul.
4.3 Declaratia de conformitate EC
Declaratia de conformitate EC trebuie sa contina in special urmatoarele:
a) numele si adresa producatorului sau ale reprezentantului autorizat al
acestuia, stabilit pe teritoriul Uniunii Europene;
b) descrierea produsului, precizand tipul, identificarea, utilizarea etc.;
c) specificatiile tehnice cu care este conform produsul;
d) conditiile particulare de utilizare a produsului;
e) numele si adresa organismului notificat, daca e cazul;
f) numele si functia persoanei abilitate sa semneze Declaratia in numele
producatorului sau al reprezentantului autorizat al acestuia.
4.4 Certificatul si declaratia de conformitate trebuie prezentate in limba
sau limbile oficiale ale statului membru al Uniunii Europene in care produsul
urmeaza a fi folosit.
ANEXA 4
NOTIFICAREA LABORATOARELOR DE INCERCARI, A ORGANISMELOR DE INSPECTIE SI A
ORGANISMELOR DE CERTIFICARE
Laboratoarele de incercari, organismele de inspectie si organismele de
certificare desemnate in domeniul produselor pentru constructii trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii minimale:
1. sa dispuna de personal specializat si de necesarul de mijloace si
echipamente adecvate;
2. personalul sa dovedeasca competenta tehnica si integritate profesionala;
3. conducerea si personalul tehnic sa actioneze impartial, la efectuarea
incercarilor, la intocmirea rapoartelor, la eliberarea certificatelor si la
executarea supravegherii, in raport cu toate sferele, grupurile sau persoanele
care au un interes direct sau indirect asupra produselor;
4. sa fie asigurata pastrarea secretului profesional de catre personalul
implicat;
5. sa detina o asigurare de raspundere civila, atunci cand raspunderea nu
revine statului prin lege;
6. sa participe efectiv la cooperarea europeana in cadrul Grupului
Organismelor Notificate in domeniul produselor pentru constructii.
Autoritatea competenta trebuie sa verifice periodic daca se mentine
indeplinirea conditiilor prevazute la pct. 1 si 2.
ANEXA 5
PREZENTAREA SCHEMATICA
a sistemelor de atestare a conformitatii produselor pentru constructii
____________
| PRODUCATOR |
|____________|
|
____v____
/ \
/ Produse \
| pentru |
\constructii/
\_________/
|
_____________v_________________
| Exista standard armonizat sau |
________| alta specificatie tehnica |
| | recunoscuta |
| |_______________________________|
| |
_v__ | ____ _______________________
| NU | --->| DA |--->|Produsul
corespunde cu |
|____| |____|
|standardul/specificatia|
| |
|_______________________|
___________v____________ ___________v_____________ |
| AGREMENT TEHNIC | | Produsul se abate de la | |
| EUROPEAN |<-------| standard/specificatie | |
|________________________| |_________________________| |
| |
_______________v________________________________________________________v_____
| Sistemul de atestare a conformitatii aplicabil este impus prin decizie a
|
| Comisiei Europene si prevazut in regulamentul specific si in specificatia
|
| tehnica relevanta
|
|______________________________________________________________________________|
| Producatorul raspunde de aplicarea sistemului de atestare impus produsului
|
| individualizat
|
|______________________________________________________________________________|
:
______________________________ :
|Organisme desemnate/notificate| :
________|______________________________|________ :
| Organisme de | Organisme de | Laboratoare | :
| certificare | inspectie | de incercari |_________ :
|________________|_______________|_______________| | :
| | | | :
|<-------------------- | | :
|<------------------------------------ | :
|_________________________________________ | :
| ............|.............|.............|.............|.............:
| : | : | : | : | : :
__v_v_ __v_v_ __v_v_ __v_v_ __v_v_ __v___
|Sistem| |Sistem| |Sistem| |Sistem| |Sistem| |Sistem|
| 1+ | | 1 | | 2+ | | 2 | | 3 | | 4 |
|______| |______| |______| |______| |______| |______|
| | | | | |
__v_____________v____ ______v_____________v_ _________v___ _______v_____
|Certificat de | |Declaratie de | |Declaratie de| |Declaratie
de|
|conformitate eliberat| |conformitate de primul| |conformitate | |conformitate
|
|de un organism de | |tip data de producator| |de al doilea | |de al
treilea|
|certificare desemnat/| | | |tip data de | |tip data de
|
|notificat | | | |producator | |producator
|
|_____________________| |______________________| |_____________|
|_____________|
| | / |
| | / |
| __v__ / |
| / \ < ------ |
>| CE |<
\_____/