LEGE
Nr. 608 din 31 octombrie 2001
privind evaluarea conformitatii produselor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 712 din 8 noiembrie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege stabileste cadrul legal unitar pentru elaborarea
reglementarilor tehnice, evaluarea conformitatii si supravegherea pietei pentru
produsele introduse pe piata si/sau utilizate in Romania, din domeniile
reglementate, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Produsele din domeniul reglementat se introduc pe piata si se utilizeaza
numai daca satisfac cerintele esentiale, daca conformitatea lor a fost evaluata
conform procedurii de evaluare aplicabile si daca sunt marcate potrivit
prevederilor reglementarilor tehnice specifice, aplicabile, in vigoare.
Art. 3
Se excepteaza de la prevederile prezentei legi grupele de produse din
categoria tehnicii militare, armamentului si echipamentelor speciale care
privesc apararea si siguranta nationala, produsele din domenii reglementate
prin legi, carora, din motive intemeiate, nu le sunt aplicabile principiile
stabilite prin prezenta lege, precum si produsele din domeniile reglementate,
stabilite prin conventii si acorduri internationale la care Romania este parte.
Art. 4
In sensul prezentei legi, termenii de specialitate se definesc dupa cum
urmeaza:
a) acord european privind evaluarea conformitatii - acord care se incheie
intre Uniunea Europeana si fiecare dintre tarile asociate si care prevede
recunoasterea reciproca a rezultatelor aplicarii procedurilor de evaluare a
conformitatii;
b) acreditare - procedura prin care organismul national de acreditare,
recunoscut conform legii, atesta ca un organism sau un laborator este competent
sa efectueze sarcini specifice;
c) autoritate competenta - organ al administratiei publice centrale
responsabil cu reglementarea unui domeniu;
d) cerinta esentiala - cerinta care are in vedere, in special, protectia
sanatatii, securitatea utilizatorilor, protectia proprietatii si a mediului,
astfel cum este prevazuta in actele normative in vigoare;
e) certificare a conformitatii - actiune a unei terte parti care dovedeste
existenta increderii adecvate ca un produs, identificat corespunzator, este
conform cu un anumit standard sau cu un alt document normativ;
f) certificat de conformitate - document emis pe baza regulilor unui sistem
de certificare si care indica existenta increderii adecvate ca un produs,
identificat corespunzator, este conform cu un anumit standard sau cu un alt
document normativ;
g) declaratie de conformitate - procedura prin care un producator sau un
reprezentant autorizat al acestuia da o asigurare scrisa ca un produs este
conform conditiilor specificate;
h) document normativ - document care prevede reguli, linii directoare sau
caracteristici pentru activitati ori pentru rezultatele acestora; termenul este
generic si include standarde, specificatii tehnice, coduri de buna practica si
reglementari;
i) domeniu reglementat - ansamblul activitatilor economice si al produselor
asociate acestora, pentru care se emit reglementari tehnice specifice privind
conditiile de introducere pe piata si de utilizare;
j) desemnare - procedura prin care o autoritate competenta confirma ca un
laborator, un organism de certificare sau de inspectie satisface conditiile
pentru a efectua o procedura de evaluare a conformitatii, prevazuta de o
reglementare tehnica;
k) evaluare a conformitatii - activitatea al carei obiect este determinarea
in mod direct sau indirect a faptului ca sunt indeplinite conditiile
specificate;
l) inspectie - evaluare a conformitatii prin observare si rationament,
insotite, dupa caz, de masurare, incercare sau comparare;
m) importator - orice persoana fizica sau juridica cu sediul in Romania,
care introduce pe piata un produs provenit dintr-o alta tara;
n) introducere pe piata a unui produs - actiunea de a face disponibil,
pentru prima data, contra cost sau gratuit, un produs din domeniul reglementat,
in vederea distribuirii si/sau utilizarii;
o) incercare - operatiune tehnica ce consta in determinarea uneia sau mai
multor caracteristici ale unui produs, in concordanta cu o procedura specificata;
p) marcaj de conformitate - simbol care se aplica de producator sau de
reprezentantul autorizat al acestuia, inainte de introducerea pe piata si/sau
de utilizare, pe un produs, pe ambalajul acestuia si/sau pe documentele
insotitoare si care are semnificatia conformitatii produsului cu toate
cerintele aplicabile, prevazute in reglementarile tehnice:
CE - marcaj european de conformitate;
CS - marcaj national de conformitate;
q) notificare - procedura prin care autoritatea competenta informeaza
autoritatea ce gestioneaza Registrul organismelor notificate cu privire la
organismele desemnate pentru a evalua conformitatea produselor conform
prevederilor din reglementarile tehnice specifice;
r) organism de certificare - organism independent fata de clientul lui si
alte parti interesate, care aplica regulile unui sistem de certificare in
scopul evaluarii, certificarii si supravegherii conformitatii;
s) organism notificat - laborator de incercari, de etalonare, organism de
certificare sau organism de inspectie, persoana juridica cu sediul in Romania,
care a fost desemnat de o autoritate competenta sa efectueze evaluarea
conformitatii intr-un domeniu reglementat si care este inscris in Registrul
organismelor notificate;
t) producator - persoana responsabila pentru proiectarea si realizarea unui
produs, in scopul introducerii pe piata, in numele sau; responsabilitatile
producatorului se aplica oricarei persoane fizice sau juridice care asambleaza,
ambaleaza sau eticheteaza produse in vederea introducerii pe piata sub nume
propriu;
u) reprezentant autorizat al producatorului - persoana juridica
imputernicita de producator sa actioneze in numele acestuia;
v) standard european armonizat - standard european adoptat sub incidenta
unui mandat al Comisiei Europene si care transforma cerintele esentiale de
securitate in specificatii tehnice pentru produsele din domeniul reglementat;
w) securitate - stare a unui produs, proces sau serviciu in care riscul de
a pune in pericol persoanele sau de a provoca pagube mediului si/sau
proprietatii este limitat la un nivel acceptabil;
x) supravegherea pietei - ansamblul masurilor, resurselor si structurilor
institutionale adecvate prin care autoritatile competente asigura si garanteaza
in mod impartial ca sunt indeplinite prevederile reglementarilor tehnice
aplicabile, indiferent de originea produselor introduse pe piata si cu
respectarea principiului liberei concurente.
CAP. 2
Reglementari tehnice
Art. 5
(1) In scopul asigurarii securitatii vietii si sanatatii populatiei, precum
si al protejarii mediului si a proprietatii, autoritatile competente elaboreaza
reglementari tehnice, cu respectarea principiilor internationale privind libera
circulatie a bunurilor in comertul intern si international.
(2) Reglementarile tehnice se aproba prin hotarari ale Guvernului.
Art. 6
Reglementarile tehnice prevad, in principal:
a) definirea domeniilor reglementate prevazute in anexa nr. 1;
b) grupele de produse din domeniile reglementate pentru care se aplica
evaluarea conformitatii;
c) grupele de produse din domeniile reglementate pentru care nu se aplica
evaluarea conformitatii;
d) cerintele esentiale;
e) procedurile pentru evaluarea conformitatii produselor;
f) continutul dosarului tehnic si documentele ce atesta conformitatea cu
cerintele esentiale;
g) cerintele minime pentru evaluarea organismelor desemnate sa realizeze
evaluarea conformitatii produselor cu cerintele esentiale;
h) regulile de aplicare a marcajului de conformitate, daca este cazul;
i) cerintele privind supravegherea pietei.
Art. 7
(1) Reglementarile tehnice vor face referire la standardele europene
armonizate, adoptate la nivel national, care confera prezumtia de conformitate
cu cerintele esentiale.
(2) In scopul adoptarii standardelor europene armonizate autoritatile
competente asigura mijloacele financiare din fonduri alocate de la bugetul de
stat.
Art. 8
Autoritatile competente vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, lista cuprinzand standardele adoptate prevazute la art. 7.
CAP. 3
Evaluarea conformitatii
Art. 9
Principiile pe care se bazeaza procesul de evaluare a conformitatii sunt:
a) competenta si impartialitate;
b) transparenta si credibilitate;
c) independenta fata de posibila predominare a oricaror interese specifice;
d) asigurarea confidentialitatii si pastrarea secretului profesional;
e) reprezentarea intereselor publice;
f) contributia la promovarea principiului liberei circulatii a produselor.
Art. 10
Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, inainte de
introducerea pe piata si/sau de utilizarea produselor din domeniul reglementat,
are obligatia sa asigure:
a) proiectarea si realizarea produselor, respectand cerintele esentiale;
b) intocmirea si detinerea dosarului tehnic, in forma, scopul si pe
perioada prevazute de reglementarile tehnice;
c) aplicarea procedurilor pentru evaluarea conformitatii produselor cu cerintele
esentiale, prevazute de reglementarile tehnice;
d) intocmirea declaratiei de conformitate, detinerea rapoartelor de
incercare, a certificatelor sau a altor documente ce atesta conformitatea, dupa
caz;
e) aplicarea marcajului de conformitate, dupa caz.
Art. 11
In cazul in care nici producatorul, nici reprezentantul autorizat al
acestuia nu are sediul in Romania, detinerea documentelor care atesta
conformitatea si prezentarea acestor documente, la cererea autoritatilor
responsabile cu supravegherea pietei, se afla in sarcina importatorului.
Art. 12
Conformitatea produselor cu cerintele esentiale este atestata prin
declaratia de conformitate intocmita de producator sau de reprezentantul
autorizat al acestuia, prin rapoartele de incercare sau prin certificatele de
conformitate emise de laboratoare ori de organisme de certificare sau
inspectie, alese de producator, conform procedurilor de evaluare, si prin
marcajul de conformitate, potrivit reglementarilor tehnice aplicabile.
Art. 13
Evaluarea conformitatii produselor din domeniul reglementat cu cerintele
esentiale prevazute in reglementarile tehnice, daca procedura de evaluare
impune interventia unui organism independent fata de clientii lui si alte parti
interesate, se face de catre organisme desemnate de autoritatile competente.
Art. 14
Cerintele minime, ce trebuie indeplinite de organismele prevazute la art.
13, pentru a fi recunoscute de catre autoritatea competenta, in vederea
desemnarii, sunt:
a) disponibilitate de personal si echipamente;
b) independenta si impartialitate in relatiile directe si indirecte;
c) personal competent tehnic pentru evaluarea conformitatii;
d) asigurarea confidentialitatii, pastrarea secretului profesional si
integritatea;
e) detinerea unei asigurari de raspundere civila, pentru cazul in care
raspunderea nu revine statului prin lege.
Art. 15
Organismele desemnate trebuie sa indeplineasca permanent toate cerintele
initiale care au stat la baza deciziei privind desemnarea.
Art. 16
Organismele desemnate sa realizeze procedurile de evaluare a conformitatii,
potrivit prevederilor reglementarilor tehnice, trebuie sa fie in prealabil
acreditate de organismul national de acreditare.
Art. 17
(1) Desemnarea organismelor se face in baza certificatului de recunoastere
emis de autoritatea competenta.
(2) Certificatul de recunoastere contine cel putin urmatoarele informatii:
a) denumirea autoritatii competente care a decis desemnarea;
b) datele de identificare a organismului desemnat, inclusiv numarul de
inregistrare al acestuia in Registrul organismelor notificate;
c) domeniul pentru care se face desemnarea;
d) data emiterii.
Art. 18
(1) Organismele se considera desemnate si actioneaza conform prevederilor
reglementarilor tehnice de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, de catre autoritatea competenta a listei cuprinzand organismele
notificate.
(2) Lista cuprinzand organismele notificate va fi actualizata ori de cate
ori va fi necesar.
Art. 19
(1) Procedurile pentru evaluarea conformitatii depind de gradul de
complexitate al produsului si de riscul estimat la utilizarea acestuia.
(2) Reglementarea tehnica prevede, pentru fiecare categorie de produse din
domeniul reglementat, una sau o combinatie adecvata a urmatoarelor proceduri:
a) controlul intern;
b) examinarea de tip;
c) conformitatea cu tipul;
d) asigurarea calitatii productiei;
e) asigurarea calitatii produsului;
f) verificarea produsului;
g) verificarea unitatii de produs;
h) asigurarea calitatii.
Art. 20
(1) In perioada de tranzitie, pana in momentul semnarii acordului european
privind evaluarea conformitatii, marcajul national de conformitate a produselor
cu cerintele esentiale prevazute in reglementarile tehnice romane, specifice,
aplicabile, este marcajul de conformitate CS. Elementele de identificare a
marcajului de conformitate CS sunt prevazute in anexa nr. 2.
(2) In aceasta perioada de tranzitie se recunoaste marcajul european de
conformitate CE, in conditiile prevazute de reglementarile tehnice aplicabile
produsului. Elementele de identificare a marcajului de conformitate CE sunt
prevazute in anexa nr. 3.
Art. 21
Marcajul de conformitate se aplica, conform reglementarilor tehnice
aplicabile produsului, in mod vizibil, usor lizibil si de nesters, direct pe
produs, pe instructiunile ce insotesc produsul sau pe o placa de marcaj atasata
produsului astfel incat sa nu poata fi detasata.
Art. 22
(1) Marcajul de conformitate CS este urmat de numarul de identificare al
organismului desemnat care a evaluat conformitatea produsului, atunci cand
aceasta cerinta este prevazuta in reglementarile tehnice aplicabile produsului.
(2) Marcajul de conformitate CE este urmat, dupa caz, de numarul de
identificare al organismului desemnat care a evaluat conformitatea produsului,
numar atribuit acestuia de Comisia Europeana.
Art. 23
Este interzisa aplicarea de marcaje care pot fi confundate cu marcajele de
conformitate prevazute de prezenta lege.
CAP. 4
Notificarea nationala
Art. 24
Notificarea nationala este efectuata de autoritatile competente care au
desemnat si care au obligatia de a solicita inscrierea organismelor desemnate
in Registrul organismelor notificate.
Art. 25
(1) Certificatul de recunoastere se retrage de catre autoritatea competenta
atunci cand organismul desemnat nu mai indeplineste una dintre cerintele
initiale ce au stat la baza emiterii certificatului de recunoastere si a
desemnarii.
(2) Retragerea certificatului de recunoastere impune retragerea
notificarii, precum si radierea din Registrul organismelor notificate si
respectarea prevederilor art. 18 alin. (1) si (2).
(3) Retragerea notificarii nu afecteaza valabilitatea certificatelor de
conformitate emise de organismul notificat anterior datei retragerii
notificarii.
Art. 26
Registrul organismelor notificate este gestionat de autoritatea care
coordoneaza domeniul infrastructurii calitatii si evaluarii conformitatii
produselor.
CAP. 5
Supravegherea pietei
Art. 27
Supravegherea pietei este in responsabilitatea si in subordonarea
autoritatilor competente, care asigura un sistem eficient si efectiv de
supraveghere si control atat pentru produsele din domeniile reglementate, cat
si pentru evaluarea conformitatii produselor din aceste domenii.
Art. 28
Autoritatile competente nominalizeaza in reglementarile tehnice structurile
responsabile cu supravegherea pietei.
Art. 29
Structurile responsabile cu supravegherea pietei trebuie sa detina
resursele si autoritatea necesare pentru exercitarea activitatilor de
supraveghere, sa asigure competenta si integritatea profesionala a personalului
lor si sa actioneze independent si nediscriminatoriu.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 30
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea materiala,
civila, contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati.
Art. 31
(1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de
conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, urmatoarele
fapte si se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. a), cu amenda de la 50.000.000
lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii
si introducerii pe piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. b), c) si d), cu amenda de la
25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea comercializarii pana la o data
stabilita de organul de control al autoritatii competente impreuna cu
producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul, dupa
caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. e), cu amenda de la 25.000.000
lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii
pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei si retragerea certificatului de recunoastere.
(2) Sanctiunile prevazute in prezenta lege se aplica de catre organul de
control imputernicit de autoritatea competenta si nominalizat in reglementarile
tehnice.
(3) Cuantumul amenzilor va fi reactualizat prin hotarare a Guvernului.
Art. 32
Contraventiilor prevazute la art. 31 alin. (1) le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 33
Ministerul Industriei si Resurselor este autoritatea care coordoneaza
domeniul infrastructurii calitatii si evaluarii conformitatii produselor. In
acest scop in cadrul Ministerului Industriei si Resurselor se infiinteaza o
structura corespunzatoare.
Art. 34
(1) In termen de 3 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a prezentei legi, Ministerul Industriei si Resurselor va
elabora norme metodologice de aplicare a acesteia, care se aproba prin hotarare
a Guvernului.
(2) In termen de 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a prezentei legi, Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorilor impreuna cu Ministerul Industriei si Resurselor, Ministerul
Muncii si Solidaritatii Sociale si Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei vor supune spre aprobare Guvernului modificarile
corespunzatoare, potrivit prevederilor prezentei legi, ale Hotararii Guvernului
nr. 168/1997 privind regimul produselor si serviciilor care pot pune in pericol
viata, sanatatea, securitatea muncii si protectia mediului inconjurator,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 8 mai 1997.
Art. 35
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta lege.
Art. 36
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 6 luni de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitie contrara
se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 1 octombrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 2
octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
ANEXA 1
DOMENII REGLEMENTATE*)
*) Lista cuprinzand domeniile reglementate va fi completata, dupa caz, prin
hotarare a Guvernului.
1. Echipamente de joasa tensiune
2. Recipiente sub presiune
3. Jucarii
4. Materiale si produse pentru constructii
5. Compatibilitatea electromagnetica
6. Masini industriale
7. Echipamente de protectie personala
8. Aparate de cantarit cu functionare neautomata
9. Aparatura medicala activa implantabila
10. Arzatoare cu combustibili gazosi
11. Cazane pentru apa calda
12. Explozibili utilizati in scopuri civile
13. Aparatura medicala
14. Medii potential explozive
15. Ambarcatiuni de agrement
16. Ascensoare
17. Echipamente de refrigerare
18. Echipamente sub presiune
19. Echipamente terminale de telecomunicatii
20. Echipamente medicale de diagnosticare in vitro
21. Echipamente terminale de radio si telecomunicatii
22. Ambalaje si deseuri de ambalaje.
ANEXA 2
MARCAJUL CS
Marcajul de conformitate CS este format din literele C si S, cu forma prezentata
in figura urmatoare:
__
/ \
| CS |
\ __ /
NOTA:
- fontul (stilul literei) - Times New Roman, corp 36;
- diametrul cercului - 20 mm;
- litera "C" simbolizeaza cerinta esentiala;
- litera "S" simbolizeaza securitate.
In cazul in care marcajul trebuie sa fie marit sau micsorat, este necesar
sa se respecte proportiile prezentate in figura de mai sus.
Componentele C si S ale marcajului de conformitate CS trebuie sa aiba
aceeasi dimensiune pe verticala, dar aceasta nu trebuie sa fie mai mica de 5
mm.
ANEXA 3
MARCAJUL CE
Marcajul de conformitate CE consta din initialele "CE" avand
urmatoarea forma:
Figura 1 - Marcajul CE - se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 712 din 8 noiembrie 2001, la pagina 5.
In cazul in care marcajul trebuie sa fie marit sau micsorat, este necesar
sa se respecte proportiile prezentate in figura de mai sus.
Componentele C si E ale marcajului de conformitate CE trebuie sa aiba
aceeasi dimensiune pe verticala, dar aceasta nu trebuie sa fie mai mica de 5
mm.