HOTARARE Nr. 891 din 3 iunie 2004
privind stabilirea unor masuri de supraveghere a pietei produselor din
domeniile reglementate, prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitatii produselor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 620 din 8 iulie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Supravegherea pietei este activitatea prin care autoritatile competente
asigura ca sunt respectate prevederile reglementarilor tehnice prevazute de
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(2) Activitatile de supraveghere a pietei se realizeaza de catre structuri
nominalizate, cu respectarea prevederilor art. 27 - 29 din Legea nr. 608/2001,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Structura nominalizata pentru supravegherea pietei, denumita in
continuare organ de control, trebuie sa indeplineasca sarcinile privind
supravegherea pietei, cu respectarea principiului proportionalitatii. Potrivit
acestui principiu, masurile stabilite de catre organul de control trebuie sa
fie corelate cu gradul de risc sau de neconformitate al produsului, iar
impactul asupra liberei circulatii a marfurilor nu trebuie sa fie mai mare
decat este necesar pentru atingerea obiectivelor supravegherii pietei,
prevazute in prezenta hotarare.
(4) Prin activitatea de supraveghere a pietei se urmareste a se controla
daca:
a) produsele din domeniile reglementate, prevazute in Legea nr. 608/2001,
cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare produse,
indeplinesc cerintele reglementarilor tehnice aplicabile;
b) cei responsabili de introducerea pe piata si de punerea in functiune a
produselor actioneaza pentru ca produsele neconforme sa fie aduse in
conformitate cu cerintele reglementarilor tehnice aplicabile si pun in aplicare
masurile dispuse de organele de control, atunci cand este cazul.
(5) In situatiile in care, conform prevederilor reglementarilor tehnice, se
impune aplicarea de sanctiuni, organele de control dispun masurile necesare, cu
respectarea prevederilor prezentei hotarari.
(6) Obiectivele supravegherii pietei privesc asigurarea protectiei
sanatatii si securitatii persoanelor, protectiei mediului, a animalelor
domestice si proprietatii sau a altor interese acoperite de reglementarile
tehnice, indiferent de originea produsului, precum si protejarea intereselor
agentilor economici prin eliminarea concurentei neloiale.
(7) Supravegherea pietei acopera intregul teritoriu al Romaniei.
Art. 2
(1) Termenii folositi in prezenta hotarare se definesc in conformitate cu prevederile
art. 4 din Legea nr. 608/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Definitiile prevazute la alin. (1), utilizate in prezenta hotarare, se
completeaza cu definitiile termenilor "consumator" si "agent
economic", conform prevederilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si cu definitiile termenilor
"incident" si "scop propus", potrivit prevederilor art. 2
din Legea nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale.
(3) In sensul prevederilor prezentei hotarari, termenul supraveghere in
utilizare se defineste ca fiind ansamblul de masuri prin care se asigura si se
confirma siguranta in functionare si performantele, conform scopului propus, pe
toata durata de exploatare a produsului, precum si detectarea incidentelor in
utilizare.
Art. 3
Organul de control poate subcontracta activitati tehnice, cum ar fi, de
exemplu, incercari si inspectii, cu conditia ca organul de control sa isi asume
responsabilitatea luarii deciziei privind rezultatul supravegherii si numai
daca nu exista nici un conflict de interese intre sarcinile sale de
supraveghere a pietei si activitatile de evaluare a conformitatii ale
organismului subcontractant.
Art. 4
(1) In scopul evitarii conflictelor de interese, organismele notificate
trebuie excluse de la responsabilitatile privind supravegherea pietei.
(2) In situatia in care nu poate fi evitata subcontractarea unor activitati
tehnice cu un organism notificat, organul de control trebuie sa asigure ca nu
exista conflicte de natura celor prevazute la art. 3.
(3) In situatia in care un laborator sau un organism responsabil pentru
evaluarea conformitatii produselor in vederea introducerii pe piata sau a
punerii in functiune si un organ de control functioneaza sub aceeasi
autoritate, autoritatea in cauza trebuie sa asigure ca domeniile de
responsabilitate ale celor doua structuri sunt astfel organizate incat sa nu
existe conflicte de interese intre activitatile desfasurate de catre acestea.
Art. 5
(1) Informatiile obtinute de catre organul de control in timpul activitatii
de supraveghere a pietei sunt confidentiale. Organul de control trebuie sa
asigure respectarea cerintei privind pastrarea secretului profesional si
comercial, in principal:
a) in cazul in care o autoritate competenta sau un alt organ de control,
care transmite informatia, precizeaza caracterul secret al informatiei;
b) in situatia in care informatia priveste continutul documentatiei
tehnice;
c) pe tot parcursul evaluarii unui caz pentru care s-a invocat clauza de
salvgardare prevazuta de prezenta hotarare.
(2) Deciziile si masurile luate pe baza informatiilor obtinute de catre
organul de control pot fi facute publice in cazul in care se protejeaza
interese de ordin public.
CAP. 2
Monitorizare si masuri pentru indeplinirea conformitatii
Art. 6
In cadrul activitatii de supraveghere a pietei, organul de control trebuie
sa parcurga, in principal, urmatoarele etape:
a) monitorizarea produselor introduse pe piata sau puse in functiune;
b) stabilirea masurilor ce trebuie luate de catre producator, de catre
reprezentantul autorizat al acestuia sau de catre importator pentru
indeplinirea conformitatii, dupa caz.
Art. 7
Obiectivul monitorizarii produselor, prevazuta la art. 6 lit. a), este
acela de a verifica daca produsele corespund reglementarilor tehnice
aplicabile, la introducerea pe piata sau la punerea lor in functiune, dupa caz.
Art. 8
(1) Monitorizarea produselor introduse pe piata sau puse in functiune se
realizeaza, dupa caz, prin:
a) vizitarea regulata a locurilor unde se comercializeaza si se depoziteaza
de catre distribuitor produsele;
b) vizitarea regulata a locurilor unde produsele sunt puse in functiune;
c) organizarea de controale inopinate si verificari punctuale;
d) prelevarea de mostre de produse si verificarea prin examinare si
incercare a acestora.
(2) Organul de control are dreptul de a solicita orice informatie necesara
pentru realizarea sarcinilor ce ii revin.
(3) In cazul in care au fost descoperite neconformitati, pentru a verifica
daca erorile apar in mod constant, organul de control poate verifica produsele
in conformitate cu modulele utilizate de catre producator pentru evaluarea
conformitatii produselor cu cerintele esentiale prevazute in reglementarile
tehnice aplicabile acelor produse.
(4) Organul de control monitorizeaza produsele prezentate la targuri,
expozitii, demonstratii si altele asemenea si verifica daca pentru produsele
care nu corespund cerintelor esentiale prevazute in reglementarile tehnice
aplicabile sunt furnizate indicatii vizibile care sa precizeze clar ca astfel
de produse nu pot fi comercializate sau puse in functiune inainte de a fi
realizate conform cerintelor reglementarilor tehnice aplicabile.
Art. 9
Verificarile realizate de catre organul de control pot fi:
a) verificari formale;
b) verificari de fond.
Art. 10
Verificarile formale privesc, dupa caz, prezenta si modul de aplicare a
marcajului CE, disponibilitatea declaratiei de conformitate EC, informatiile ce
insotesc produsul si/sau corecta alegere a procedurilor de evaluare a
conformitatii.
Art. 11
(1) In situatia in care reglementarea tehnica prevede obligatia intocmirii
declaratiei de conformitate EC, aceasta trebuie sa fie pusa la dispozitie
organului de control imediat ce este solicitata de catre acesta.
(2) Neprezentarea, la cerere, a declaratiei de conformitate EC poate
constitui un motiv suficient pentru organul de control pentru a pune la
indoiala prezumtia de conformitate a produsului cu cerintele reglementarii
tehnice aplicabile.
Art. 12
Verificarile de fond privesc verificarea conformitatii produsului cu
cerintele esentiale, a continutului declaratiei de conformitate EC si corecta
aplicare a procedurilor de evaluare a conformitatii. Aceste verificari, dupa
caz, pot fi axate numai pe anumite aspecte ale cerintelor prevazute de
reglementarile tehnice aplicabile produsului.
Art. 13
(1) In situatia in care reglementarea tehnica prevede obligatia intocmirii
documentatiei tehnice, aceasta trebuie sa fie pusa la dispozitie organului de
control, la cerere, intr-o perioada rezonabila, stabilita de catre organul de
control, in functie de importanta si riscul in cauza, bazat pe principiul
proportionalitatii si pe asigurarea protectiei agentilor economici impotriva
sarcinilor inutile.
(2) Neprezentarea documentatiei tehnice in conditiile prevazute la alin. (1)
poate constitui un motiv suficient pentru a pune la indoiala prezumtia de
conformitate a produsului cu cerintele din reglementarea tehnica aplicabila.
(3) Documentatia tehnica poate fi pastrata in orice format, inclusiv sub
forma tiparita sau CD-ROM, cu conditia sa fie disponibila pe perioada si in
conditiile prevazute de reglementarile tehnice aplicabile produsului.
Art. 14
(1) Declaratia de conformitate EC si documentatia tehnica trebuie sa fie
puse la dispozitie organului de control de catre producator, de catre
reprezentantul autorizat al acestuia sau de catre importator, conform
prevederilor reglementarilor tehnice.
(2) Organul de control poate cere organismului notificat care a realizat
evaluarea conformitatii produsului informatii relevante pentru scopul
supravegherii pietei.
(3) Un organ de control poate solicita traducerea in limba romana a
documentatiei tehnice. In situatia in care organul de control considera
traducerea necesara, acesta trebuie sa defineasca clar acea parte a
documentatiei ce se impune a fi tradusa si sa permita realizarea acesteia
intr-un timp rezonabil, luand in considerare proportionalitatea cererii.
Traducerea nu este necesar a se realiza de catre un translator atestat sau
autorizat.
(4) Cerinta privind traducerea in limba romana se poate aplica si
declaratiei de conformitate EC daca traducerea in limba romana a acestui
document nu este prevazuta de reglementarea tehnica aplicabila produsului.
Art. 15
In situatia in care organul de control descopera ca un produs nu este in
conformitate cu prevederile reglementarilor tehnice aplicabile, acesta trebuie
sa ia masurile necesare si sa actioneze pentru indeplinirea conformitatii.
Actiunile corective depind de gradul de neconformitate, care trebuie stabilit,
de la caz la caz, in concordanta cu principiul proportionalitatii, dupa cum
urmeaza:
a) pentru indeplinirea conformitatii, organul de control poate solicita
producatorului, reprezentantului autorizat al acestuia sau importatorului, dupa
caz, sa realizeze conformitatea cu prevederile din reglementarile tehnice
aplicabile produsului introdus pe piata sau care a fost pus in functiune;
b) in situatia in care masurile initiale nu au condus la rezultatele
asteptate sau rezultatele obtinute sunt considerate insuficiente, organul de
control va lua masurile potrivite pentru a restrictiona sau a interzice
introducerea pe piata ori punerea in functiune a produsului in cauza si pentru
a asigura retragerea lui de pe piata. Retragerea efectiva a produsului neconform
de pe piata se realizeaza, dupa caz, de catre producatorul, reprezentantul
autorizat al acestuia sau importatorul care a introdus acel produs pe piata.
Art. 16
(1) In cadrul actiunilor de supraveghere a pietei, organul de control
trebuie sa analizeze si sa decida, de la caz la caz, daca neconformitatile
constatate sunt nesubstantiale sau substantiale.
(2) In legatura cu neconformitatile constatate, inaintea oricarei decizii,
organul de control va anunta partea implicata, dand posibilitatea acesteia de a
fi consultata. Daca problema ce se impune a fi rezolvata este urgenta, dat
fiind pericolul grav si iminent, organul de control dispune masurile necesare
fara a consulta partea implicata.
(3) Lipsa unei reactii din partea partii implicate, in intervalul de timp
stabilit de catre organul de control, indreptateste organul de control sa ia
decizia pe care o considera necesara.
(4) Orice decizie luata privind restrictionarea sau interzicerea
introducerii pe piata, punerii in functiune sau retragerii de pe piata a unor
produse trebuie sa fie motivata, producatorul, reprezentantul autorizat al
acestuia sau importatorul, dupa caz, trebuind sa fie informat in scris in acest
sens. Aceasta comunicare va contine, de asemenea, informatii in legatura cu
dreptul celui in cauza de a contesta decizia, precum si cu termenul in care
contestatia poate fi facuta, cu respectarea prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
Art. 17
Pot fi considerate neconformitati nesubstantiale, dupa caz, fapte ca de
exemplu:
a) folosirea si aplicarea incorecta a marcajului CE in ceea ce priveste, de
exemplu, forma, marimea, vizibilitatea, lizibilitatea, caracteristica
marcajului de conformitate CE de a nu putea fi sters;
b) aplicarea incorecta a altor marcaje de conformitate si marci
suplimentare;
c) neprezentarea imediata a declaratiei de conformitate EC sau neinsotirea
produsului de acest document, atunci cand este obligatoriu;
d) neinsotirea sau insotirea incompleta a produsului de alte informatii
prevazute in reglementarea tehnica aplicabila;
e) neinscrierea numarului de identificare al organismului notificat alaturi
de marcajul CE.
Art. 18
Sunt considerate neconformitati substantiale neconformitatile produselor cu
cerintele esentiale din reglementarile aplicabile.
Art. 19
Persoanele fizice sau juridice care desfasoara activitati de comercializare
ulterior introducerii pe piata a produselor, denumite in continuare
distribuitori, trebuie sa fie capabile sa identifice, dupa caz, producatorul,
reprezentantul autorizat al acestuia, importatorul sau persoana care i-a
furnizat produsul.
Art. 20
(1) In cazul identificarii de neconformitati substantiale, organul de
control trebuie sa aiba masurile necesare pentru a se indeplini conformitatea,
urmarind principiul proportionalitatii. In aceste situatii, organul de control
trebuie sa restrictioneze sau sa interzica introducerea pe piata si punerea in
functiune a unui produs si sa dispuna retragerea acestuia de pe piata. Organul
de control trebuie sa se asigure ca aceste masuri sunt respectate si
indeplinite.
(2) Actiunea de interzicere sau de restrictionare a introducerii pe piata
ori a punerii in functiune a unui produs, prevazuta la alin. (1), poate fi la
inceput temporara, pentru a permite organului de control sa obtina dovezi
suficiente cu privire la periculozitatea sau la alta neconformitate
substantiala a produsului.
Art. 21
In situatia in care producatorul este stabilit in afara teritoriului
Romaniei sau a statelor membre ale Uniunii Europene, masurile ce trebuie
intreprinse de autoritatile vamale si de organul de control in legatura cu
produsele care trebuie sa respecte cerintele reglementarilor tehnice aplicabile
se realizeaza cu respectarea legislatiei nationale care preia Regulamentul
Consiliului nr. 339/93/CEE din 8 februarie 1993 privind verificarea
conformitatii cu regulile de siguranta a produsului in cazul produselor
importate din tarile terte, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. L040 din 17 februarie 1993.
Art. 22
In plus fata de activitatile ce fac obiectul etapelor prevazute la art. 6,
organul de control, atunci cand este cazul, trebuie:
a) sa actioneze, in colaborare cu producatorii, reprezentantii autorizati
ai acestora, importatorii si distribuitorii, pentru prevenirea introducerii pe
piata si punerii in functiune a produselor necorespunzatoare si sporirea
constientizarii utilizatorilor asupra aspectelor privind sanatatea si
securitatea;
b) sa previna sau sa solicite prevenirea de catre producatori,
reprezentantii autorizati ai acestora, importatori sau distribuitori a
persoanelor care ar putea fi supuse riscurilor ca urmare a introducerii pe
piata sau a punerii in functiune a produselor neconforme;
c) sa dispuna interzicerea folosirii produselor neconforme si, daca este
cazul, distrugerea acestora, sa solicite retragerea certificatelor emise de
catre organismele notificate, cu respectarea principiului proportionalitatii,
si sa verifice daca aceste decizii si masuri sunt respectate.
CAP. 3
Schimbul de informatii
Art. 23
(1) Masura privind restrictionarea sau interzicerea introducerii pe piata
si punerii in functiune a unui produs sau retragerea acestuia de pe piata,
prevazuta la art. 20 alin. (1), in cazul in care neconformitatea este stabilita
cu referire la un esec sistematic de proiectare sau la intreaga serie de produse
fabricate, oricat de limitata ar fi seria, conduce la invocarea clauzei de
salvgardare, in situatia in care reglementarea tehnica aplicabila produsului
prevede aceasta cerinta.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), clauza de salvgardare se limiteaza
numai la produsele considerate neconforme cu cerintele aplicabile pentru a face
obiectul liberei circulatii a marfurilor, inclusiv cu prevederile referitoare
la marcajul CE, si care sunt stabilite de catre organul de control ca prezinta
un pericol substantial, chiar daca produsele sunt corect fabricate, instalate
sau intretinute si sunt utilizate conform destinatiei.
(3) Masura nationala de restrictionare sau de interzicere a introducerii pe
piata si punerii in functiune a unui produs ori retragerii unui produs de pe
piata trebuie sa fie bazata pe dovezi care sa constituie mijloace suficiente
pentru demonstrarea erorilor privind proiectarea produsului sau fabricarea
acestuia si care sa indice un pericol previzibil, potential sau actual ori alta
neconformitate substantiala, chiar si in situatia in care produsele sunt corect
fabricate, instalate, intretinute si folosite conform scopului propus sau
rezonabil prevazut.
Art. 24
(1) Autoritatile competente informeaza Comisia Europeana ca invoca clauza
de salvgardare imediat dupa inceperea actiunii ce implica restrictionarea sau
interzicerea introducerii pe piata si punerii in functiune a produselor
periculoase sau neconforme ori retragerii de pe piata a acestora. In conditiile
in care reglementarea tehnica impune, autoritatile competente vor informa si
statele membre ale Uniunii Europene in legatura cu aceasta decizie.
(2) In situatia in care motivele care au determinat invocarea clauzei de
salvgardare au fost eliminate ori in cazul in care motivele ce au generat
aceasta masura s-au dovedit nejustificate, autoritatile competente retrag
comunicarea prevazuta la alin. (1).
(3) Autoritatile competente informeaza potrivit prevederilor alin. (1) si,
dupa caz, retrag comunicarea in conditiile prevazute la alin. (2) si primesc
informatii in legatura cu comunicarile facute de statele membre ale Uniunii
Europene, prin Ministerul Economiei si Comertului, care asigura relatia cu
Comisia Europeana si cu statele membre ale Uniunii Europene in legatura cu invocarea
clauzei de salvgardare.
(4) Exceptie de la prevederile alin. (3) face Ministerul Sanatatii,
responsabil in domeniile sale de competenta pentru punerea in aplicare a
prevederilor alin. (1) si (2). Ministerul Sanatatii va informa Ministerul Economiei
si Comertului cu privire la orice actiune intreprinsa in legatura cu invocarea
clauzei de salvgardare.
Art. 25
Comunicarea prevazuta la art. 24 alin. (1) trebuie sa cuprinda, in
principal:
a) o referinta la directivele si, in special, la cerintele esentiale fata
de care a fost stabilita neconformitatea;
b) numele si adresa producatorului, reprezentantului autorizat al acestuia
si, suplimentar, daca este necesar, numele si adresa importatorului, dupa caz;
c) o copie a declaratiei de conformitate EC;
d) numele si numarul de identificare ale organismului notificat care a
intervenit in procedura de evaluare a conformitatii, daca este cazul;
e) informatii asupra procedurii care a fost folosita de catre autoritate
pentru verificarea conformitatii produsului;
f) o evaluare cuprinzatoare si dovezi pentru justificarea masurii, ca de
exemplu standardele armonizate sau alte specificatii tehnice folosite de catre
organele de control, rapoartele de incercare si identificarea laboratoarelor de
incercari, orice alte informatii si probe necesare pentru justificarea
actiunii.
Art. 26
Organul de control este obligat sa aplice orice decizie a Comisiei Europene
luata la nivel european, care priveste restrictionarea liberei circulatii a
marfurilor.
Art. 27
(1) Pentru produsele destinate consumatorilor sau care ar putea sa fie
utilizate de catre consumatori si care, in conditii de utilizare normale sau
rezonabile, prezinta, indiferent de cauza, un risc imediat si serios pentru sanatatea
si securitatea consumatorilor, organul de control trebuie sa informeze Comisia
Europeana atunci cand adopta sau decide sa adopte masuri de urgenta pentru
prevenirea, restrictionarea sau impunerea unor conditii specifice pentru
comercializarea ori utilizarea unor asemenea produse.
(2) Schimbul de informatii prevazut la alin. (1) se realizeaza prin
utilizarea sistemului de furnizare rapida a informatiilor, denumit RAPEX,
conform prevederilor din legislatia nationala care transpune Directiva Parlamentului
European si Consiliului nr. 2001/95/EC din 3 decembrie 2001 privind securitatea
generala a produselor, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr.
L011 din 15 ianuarie 2002, si se invoca independent de clauza de salvgardare, o
data cu aceasta.
Art. 28
(1) In cazul dispozitivelor medicale implantabile active, dispozitivelor
medicale si dispozitivelor medicale de diagnosticare in vitro, denumite in
continuare dispozitive medicale, care au generat un incident ce poate conduce
sau a condus la moartea unui pacient ori a unui utilizator sau care au
determinat deteriorarea severa a starii de sanatate a acestuia, ca rezultat
din:
a) orice functionare necorespunzatoare sau deteriorare a caracteristicilor
ori performantelor dispozitivelor medicale;
b) etichetare sau instructiuni de utilizare inadecvate;
c) orice motiv tehnic sau medical legat de caracteristicile ori de
performantele dispozitivelor medicale si care conduce producatorul la
retragerea sistematica a tuturor dispozitivelor medicale de acelasi tip,
se aplica procedura de vigilenta pentru dispozitivele medicale, conform
prevederilor reglementarilor tehnice aplicabile acestor dispozitive.
(2) In situatia in care se aplica procedura de vigilenta pentru
dispozitivele medicale, daca exista conditii pentru invocarea clauzei de
salvgardare, autoritatile competente si organul de control vor actiona conform
prevederilor art. 24 - 26.
Art. 29
(1) In situatia in care producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia
sau importatorul nu isi are sediul pe teritoriul Romaniei, in scopul de a
obtine informatii privind declaratia de conformitate EC sau detalii in legatura
cu documentatia tehnica ori pentru a primi informatii referitoare la lantul de
distributie a produsului, in vederea luarii de masuri justificate impotriva
tuturor acelora care sunt responsabili pentru introducerea pe piata sau punerea
in functiune a unui produs care nu respecta cerintele reglementarilor tehnice
aplicabile, organul de control va contacta autoritatea de supraveghere a pietei
din statul membru in care este inregistrat producatorul, reprezentantul
autorizat al acestuia sau importatorul respectiv, dupa caz. Daca se constata
implicarea unui organism notificat, organul de control va contacta, de asemenea,
si autoritatea de supraveghere a pietei din statul membru in a carui
jurisdictie se afla acel organism notificat.
(2) In cazul produselor neconforme realizate de catre producatorii
prevazuti la art. 21, precum si pentru produsele considerate de catre organele
de control ca potential periculoase pentru sanatatea si securitatea persoanelor
sau pentru protectia mediului, in scopul de a intreprinde masurile necesare
pentru eliminarea neconformitatilor, organul de control si autoritatile vamale
vor colabora si vor asigura realizarea schimbului de informatii necesar, cu
respectarea prevederilor prezentei hotarari.
(3) Referitor la neconformitatile substantiale si nesubstantiale constatate
si la masurile luate pentru indeplinirea conformitatii unui produs, cu
respectarea prevederilor art. 5, organul de control va asigura, la nivel
national, schimbul de informatii cu celelalte organe de control cu
responsabilitati in realizarea supravegherii pietei pentru acelasi produs. In
masura in care considera necesar, organul de control va asigura schimbul de
informatii si cu autoritatile de supraveghere a pietei din statele membre ale
Uniunii Europene.
Art. 30
(1) Entitatile cu responsabilitati privind supravegherea in utilizare a
produselor, in situatia in care obligatia privind supravegherea pietei nu le
revine conform prevederilor reglementarilor tehnice, informeaza organele de
control cu privire la neconformitatile constatate in timpul exercitarii
functiei lor, daca aceste neconformitati privesc proiectarea sau fabricarea
produselor ori daca, din analiza factorilor ce au generat un incident, rezulta
ca produsul nu era conform cerintelor reglementarilor tehnice aplicabile, in
momentul introducerii pe piata sau punerii in functiune.
(2) Organul de control este obligat sa primeasca si sa analizeze
reclamatiile consumatorilor sau ale altor utilizatori ai produsului ori ale
producatorilor, reprezentantilor autorizati ai acestora, importatorilor sau
distribuitorilor referitor la concurenta neloiala si sa actioneze in sensul
intreprinderii masurilor ce se impun. In toate situatiile organul de control va
comunica celor care au formulat reclamatiile informatii privind rezultatele
obtinute in mod direct in urma investigarii subiectului ce a facut obiectul
reclamatiei, cu respectarea prevederilor art. 5.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 31
Contravaloarea marfurilor si a esantioanelor prelevate pentru verificarea
conformitatii produselor cu cerintele esentiale, precum si cheltuielile ocazionate
de examinarea si incercarea produselor in laboratoare se suporta de catre
organul de control. Daca in urma testarii se stabileste ca producatorul,
reprezentantul autorizat al acestuia sau importatorul a introdus pe piata sau a
pus in functiune un produs care nu respecta cerintele esentiale din
reglementarile tehnice aplicabile, organul de control recupereaza cheltuielile
efectuate de la cel care a introdus pe piata sau a pus in functiune produsul
neconform, dupa caz.
Art. 32
(1) Orice persoana fizica sau juridica care in mod premeditat impiedica, se
opune, ameninta ori furnizeaza informatii false sau care nu acorda asistenta
ori sprijin sau nu pune in aplicare deciziile organului de control aflat in
exercitarea sarcinilor ce ii revin conform prevederilor prezentei hotarari si
ale reglementarilor tehnice va fi deferita autoritatilor judiciare competente
pentru obstructionarea activitatii organului de control, conform prevederilor
legale.
(2) Punerea la dispozitie contra cost sau gratuit a produselor dovedite
neconforme, precum si a celor interzise sau restrictionate temporar de la
introducere pe piata si punere in functiune, conform prevederilor art. 20,
determina organul de control sa solicite organelor indreptatite ale statului
aplicarea sanctiunilor complementare: sa confiste aceste produse sau sa impuna
retinerea produselor in locatii stabilite de catre acestea, pe cheltuiala
producatorului, reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului
care a introdus pe piata ori a pus in functiune produsele respective, dupa caz.
Art. 33
In exercitarea atributiilor ce ii revin in legatura cu supravegherea
pietei, personalul organelor de control are dreptul sa sigileze produsele care
nu indeplinesc cerintele prevazute in reglementarile tehnice.
Art. 34
In situatia in care organul de control considera necesar pentru realizarea
sarcinilor ce ii revin, acesta are dreptul sa solicite si sa primeasca sprijin
si asistenta din partea organelor de politie.
Art. 35
In scopul realizarii sarcinilor ce ii revin, organul de control trebuie:
a) sa stabileasca si sa actualizeze periodic programe de supraveghere a
pietei pentru categoriile de produse aflate in responsabilitatea sa de control,
cu luarea in considerare a riscurilor pe care acestea le au pentru protectia
sanatatii, securitatea utilizatorilor, protectia proprietatii si mediului;
b) sa urmareasca si sa actioneze pentru actualizarea cunostintelor
stiintifice si tehnice ale personalului sau angajat si colaborator, privind
securitatea produselor;
c) sa intocmeasca rapoarte semestriale si ori de cate ori este necesar,
conform prevederilor reglementarilor tehnice, in legatura cu rezultatele
activitatilor de supraveghere a pietei, pe care sa le prezinte autoritatii competente
responsabile, pentru reglementarea domeniului in care organul de control
actioneaza;
d) sa isi revizuiasca ori de cate ori este necesar procedurile, modul de
organizare si functionare, in scopul desfasurarii unei activitati de control
eficiente;
e) sa asigure realizarea schimbului de informatii si respectarea
conditiilor in legatura cu acesta, conform prevederilor prezentei hotarari;
f) sa emita declaratii publice in care sa specifice:
(i) produsele care sunt sau pot fi nesigure, producatorii si distribuitorii
unor astfel de produse;
(ii) acei producatori sau reprezentanti autorizati ai acestora, acei
importatori sau distribuitori ori alte persoane ale caror practici sau
activitati privind anumite produse pot afecta negativ interesele si siguranta
utilizatorilor;
(iii) orice alte probleme care pot afecta negativ siguranta utilizatorilor.
Art. 36
In termen de 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari, organele de control vor lua masurile
necesare pentru alinierea procedurilor proprii privind supravegherea pietei la
prevederile prezentei hotarari.
Art. 37
Ministerul Economiei si Comertului asigura coordonarea la nivel national a
activitatilor de supraveghere a pietei si colaboreaza in acest sens cu
celelalte autoritati competente.
Art. 38
Organele de control asigura si controlul respectarii masurilor tranzitorii
stabilite in conformitate cu prevederile cap. V^1 din Legea nr. 608/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale reglementarilor tehnice
aplicabile produselor.
Art. 39
Prezenta hotarare intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 23 - 28
si ale art. 29 alin. (1) si (2) care se aplica de la data aderarii Romaniei la
Uniunea Europeana.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de stat,
ministrul economiei si comertului,
Iulian Iancu,
secretar de stat
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru