HOTARARE Nr. 140 din 24 februarie 2005
pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 891/2004 privind
stabilirea unor masuri de supraveghere a pietei produselor din domeniile
reglementate, prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii
produselor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 219 din 15 martie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Hotararea Guvernului nr. 891/2004 privind stabilirea unor masuri de
supraveghere a pietei produselor din domeniile reglementate, prevazute in Legea
nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 620 din 8 iulie 2004, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1 alineatul (4), litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) cei responsabili de introducerea pe piata sau punerea in functiune
a produselor actioneaza pentru ca produsele neconforme sa fie aduse in
conformitate cu cerintele reglementarilor tehnice aplicabile si pun in aplicare
masurile dispuse de organele de control, atunci cand este cazul."
2. Alineatul (6) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"(6) Obiectivele supravegherii pietei privesc asigurarea ca produsele
sunt in conformitate cu cerintele reglementarilor tehnice aplicabile si,
implicit, asigurarea protectiei sanatatii si securitatii persoanelor, protectiei
mediului, a animalelor domestice si proprietatii sau a altor interese acoperite
de reglementarile tehnice."
3. Alineatul (2) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Organul de control trebuie sa asigure ca nu exista conflicte de
natura celor prevazute la art. 3."
4. Alineatul (3) al articolului 4 se abroga.
5. La articolul 6, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) stabilirea masurilor ce trebuie luate de catre producator,
reprezentantul autorizat al acestuia sau de catre alta persoana responsabila
pentru introducerea pe piata sau punerea in functiune a produsului, pentru
indeplinirea conformitatii, dupa caz."
6. Partea introductiva de la alineatul (1) al articolului 8 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Monitorizarea produselor introduse pe piata sau puse in functiune se
realizeaza, dupa caz, in principal, prin:"
7. La articolul 8 alineatul (1), litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) vizitarea regulata a locurilor unde se comercializeaza si se
depoziteaza produsele;"
8. Alineatul (4) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Organul de control poate monitoriza produsele prezentate la
targuri, expozitii, demonstratii si altele asemenea si verifica daca pentru
produsele care nu corespund cerintelor prevazute in reglementarile tehnice
aplicabile sunt furnizate indicatii vizibile care sa precizeze clar ca astfel
de produse nu pot fi comercializate sau puse in functiune in Romania sau in
Comunitatea Europeana inainte de a fi realizate conform cerintelor
reglementarilor tehnice aplicabile."
9. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Pot fi verificate prin verificari formale, dupa caz, prezenta si modul de
aplicare a marcajului, disponibilitatea declaratiei de conformitate EC,
informatiile ce insotesc produsul si/sau corecta alegere a procedurilor de
evaluare a conformitatii."
10. Alineatul (2) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Neprezentarea documentatiei tehnice in conditiile prevazute la
alin. (1) poate constitui un motiv suficient pentru a pune la indoiala
conformitatea produsului cu cerintele din reglementarea tehnica
aplicabila."
11. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Declaratia de conformitate EC si documentatia tehnica trebuie sa fie
puse la dispozitie organului de control de catre producator, reprezentantul
autorizat al acestuia sau de catre alta persoana responsabila pentru
introducerea pe piata sau punerea in functiune a produsului, conform prevederilor
reglementarilor tehnice."
12. La articolul 15, literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
"a) pentru indeplinirea conformitatii, organul de control poate
solicita producatorului, reprezentantului autorizat al acestuia sau altei
persoane responsabile pentru introducerea pe piata sau punerea in functiune a
produsului, dupa caz, sa realizeze conformitatea cu prevederile din
reglementarile tehnice aplicabile produsului introdus pe piata sau care este
pus in functiune;
b) in situatia in care masurile initiale nu au condus la rezultatele
asteptate sau rezultatele obtinute sunt considerate insuficiente, organul de
control va lua masurile potrivite pentru a restrictiona sau a interzice
introducerea pe piata sau punerea in functiune a produsului in cauza si/sau
pentru a asigura retragerea lui de pe piata. Retragerea de pe piata a
produselor neconforme poate fi ceruta sa fie realizata de catre producator,
reprezentantul sau autorizat sau de catre alta persoana responsabila pentru
introducerea pe piata sau punerea in functiune a produsului."
13. Alineatul (4) al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Orice decizie luata privind restrictionarea sau interzicerea
introducerii pe piata ori punerii in functiune sau privind retragerea de pe
piata a unor produse trebuie sa fie motivata, producatorul, reprezentantul
autorizat al acestuia sau alta persoana responsabila pentru introducerea pe
piata sau punerea in functiune a produsului, dupa caz, trebuind sa fie
informata in scris in acest sens. Aceasta comunicare va contine, de asemenea,
informatii in legatura cu dreptul celui in cauza de a contesta decizia, precum
si cu termenul in care contestatia poate fi facuta, cu respectarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare."
14. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Persoanele fizice sau juridice care desfasoara activitati de comercializare
ulterior introducerii pe piata a produselor, denumite in continuare
distribuitori, trebuie sa fie capabile sa identifice, dupa caz, producatorul,
reprezentantul autorizat al acestuia sau alta persoana responsabila pentru
introducerea pe piata sau punerea in functiune a produsului ori persoana care
i-a furnizat produsul."
15. La articolul 22, literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
"a) sa actioneze in colaborare cu producatorii, reprezentantii
autorizati ai acestora sau cu alte persoane responsabile pentru introducerea pe
piata sau punerea in functiune a produselor, pentru prevenirea introducerii pe
piata sau punerii in functiune a produselor neconforme si pentru informarea
utilizatorilor asupra aspectelor privind sanatatea si securitatea;
b) sa previna sau sa solicite prevenirea, de catre producatori,
reprezentantii autorizati ai acestora sau de catre alte persoane responsabile
pentru introducerea pe piata sau punerea in functiune a produselor, a
persoanelor care ar putea fi supuse riscurilor ca urmare a introducerii pe
piata sau a punerii in functiune a produselor neconforme;"
16. Alineatele (1) si (3) ale articolului 23 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Masura privind restrictionarea ori interzicerea introducerii pe piata
sau punerii in functiune a unui produs ori retragerea acestuia de pe piata,
prevazuta la art. 20 alin. (1), in cazul in care neconformitatea este stabilita
cu referire la o eroare sistematica de proiectare sau la intreaga serie de
produse fabricate, oricat de limitata ar fi seria, conduce la invocarea clauzei
de salvgardare, in situatia in care reglementarea tehnica aplicabila produsului
prevede aceasta cerinta.
..........................................................................
(3) Masura nationala de restrictionare ori de interzicere a introducerii pe
piata sau punerii in functiune a unui produs ori de retragere a unui produs de
pe piata trebuie sa fie bazata pe dovezi care sa constituie mijloace suficiente
pentru demonstrarea erorilor privind proiectarea produsului sau fabricarea
acestuia si care sa indice un pericol previzibil, potential sau actual ori alta
neconformitate substantiala, chiar si in situatia in care produsele sunt corect
fabricate, instalate, intretinute si folosite conform scopului propus sau
rezonabil prevazut."
17. Alineatul (1) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Autoritatile competente informeaza Comisia Europeana ca invoca clauza
de salvgardare imediat dupa inceperea actiunii ce implica restrictionarea ori
interzicerea introducerii pe piata sau punerii in functiune a produselor
periculoase sau neconforme ori retragerea de pe piata a acestora. In conditiile
in care reglementarea tehnica impune, autoritatile competente vor informa si statele
membre ale Uniunii Europene in legatura cu aceasta decizie."
18. La articolul 25, literele b) si e) vor avea urmatorul cuprins:
"b) numele si adresa producatorului, ale reprezentantului autorizat al
acestuia si suplimentar, daca este necesar, numele si adresa altei persoane
responsabile pentru introducerea pe piata sau punerea in functiune a
produselor, dupa caz;
..........................................................................
e) informatii asupra procedurii care a fost folosita de catre organul de
control pentru verificarea conformitatii produsului;"
19. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Autoritatea competenta este obligata sa aplice orice decizie a Comisiei
Europene luata la nivel european, care priveste restrictionarea liberei
circulatii a marfurilor."
20. Dupa articolul 26 se introduce un nou articol, articolul 26^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 26^1
Daca in urma analizei Comisia Europeana considera ca invocarea clauzei de
salvgardare nu se justifica, notificarea prevazuta la art. 24 alin. (1) va fi
retrasa; in baza comunicarii realizate de catre Comisia Europeana, autoritatea
competenta va intreprinde masurile necesare pentru restabilirea liberei
circulatii a marfurilor."
21. Alineatul (1) al articolului 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) In situatia in care producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia
sau alta persoana responsabila pentru introducerea pe piata sau punerea in
functiune a produselor nu isi are sediul pe teritoriul Romaniei, in scopul de a
obtine informatii privind declaratia de conformitate EC sau detalii in legatura
cu documentatia tehnica ori pentru a primi informatii referitoare la lantul de
distributie a produsului in vederea luarii de masuri justificate impotriva
tuturor celor care sunt responsabili pentru introducerea pe piata sau punerea
in functiune a unui produs care nu respecta cerintele reglementarilor tehnice
aplicabile, organul de control va contacta autoritatea de supraveghere a pietei
din statul membru in care este inregistrat acel producator, reprezentant
autorizat al acestuia sau acea alta persoana responsabila pentru introducerea
pe piata sau punerea in functiune a produselor, dupa caz. Daca un organism
notificat a fost implicat, organul de control va contacta, de asemenea, si
autoritatea de supraveghere a pietei din statul membru in a carui jurisdictie
se afla acel organism notificat."
22. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Entitatile cu responsabilitati privind supravegherea in utilizare a
produselor, in situatia in care obligatia privind supravegherea pietei nu le
revine conform prevederilor reglementarilor tehnice, informeaza organele de
control responsabile cu privire la neconformitatile constatate in timpul
exercitarii functiei lor, daca aceste neconformitati privesc proiectarea sau
fabricarea produselor ori daca din analiza factorilor ce au generat un incident
rezulta ca produsul nu era conform cerintelor reglementarilor tehnice
aplicabile, in momentul introducerii pe piata sau punerii in functiune.
(2) Organul de control este obligat sa primeasca si sa analizeze
reclamatiile consumatorilor sau ale altor utilizatori ai produsului ori ale
producatorilor, reprezentantilor autorizati ai acestora sau ale altor persoane
responsabile pentru introducerea pe piata sau punerea in functiune a
produselor, referitor la concurenta neloiala, si sa actioneze in sensul
intreprinderii masurilor ce se impun. In toate situatiile organul de control va
comunica celor care au formulat reclamatiile informatii privind rezultatele
obtinute in mod direct in urma investigarii subiectului ce a facut obiectul
reclamatiei, cu respectarea prevederilor art. 5."
23. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
Contravaloarea marfurilor si a esantioanelor prelevate pentru verificarea
conformitatii produselor cu cerintele aplicabile, precum si cheltuielile
ocazionate de examinarea si incercarea produselor in laboratoare se suporta de
catre organul de control. Daca in urma testarii se stabileste ca producatorul,
reprezentantul autorizat al acestuia sau alta persoana responsabila de
introducerea pe piata sau punerea in functiune a produsului a introdus pe piata
ori a pus in functiune un produs care nu respecta cerintele din reglementarile
tehnice aplicabile, organul de control recupereaza cheltuielile efectuate de la
cel care a introdus pe piata sau a pus in functiune produsul neconform, dupa
caz."
24. Alineatul (2) al articolului 32 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Punerea la dispozitie contra cost sau gratuit a produselor
dovedite neconforme, precum si a celor interzise sau restrictionate temporar de
la introducere pe piata sau punere in functiune, conform prevederilor art. 20,
determina organul de control sa solicite organelor indreptatite ale statului
aplicarea sanctiunilor complementare: sa confiste aceste produse sau sa impuna
retinerea produselor in locatii stabilite de catre acestea, pe cheltuiala
producatorului, reprezentantului autorizat al acestuia sau a persoanei
responsabile pentru introducerea pe piata ori punerea in functiune a produselor
respective, dupa caz."
25. La articolul 35, litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) sa emita declaratii publice in care sa specifice:
(i) produsele care sunt sau pot fi nesigure, producatorii ori
distribuitorii unor astfel de produse;
(ii) acei producatori sau reprezentanti autorizati ai acestora ori acele
persoane responsabile pentru introducerea pe piata sau punerea in functiune a
produsului, ale caror practici sau activitati privind anumite produse pot
afecta negativ sanatatea si siguranta persoanelor, protectia mediului, a
animalelor domestice si a proprietatii sau alte interese acoperite de
reglementarile tehnice;
(iii) orice alte probleme care pot afecta negativ sanatatea si siguranta
persoanelor, protectia mediului, a animalelor domestice si a proprietatii sau
alte interese acoperite de reglementarile tehnice."
Art. 2
Hotararea Guvernului nr. 891/2004 privind stabilirea unor masuri de supraveghere
a pietei produselor din domeniile reglementate, prevazute in Legea nr. 608/2001
privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificarile si completarile
aduse prin prezenta hotarare, va fi republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul economiei si comertului,
Ionel Mantog,
secretar de stat
Ministrul integrarii europene,
Ene Dinga