HOTARARE Nr. 344 din 18 martie 2004
privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata si/sau de punere in
functiune a dispozitivelor medicale implantabile active
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 304 din 6 aprilie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 5 din
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificarile
si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarare se aplica dispozitivelor medicale implantabile active.
Art. 2
(1) In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au
urmatorul inteles:
1. dispozitiv medical - orice instrument, aparat, echipament, material sau
alt articol, utilizat singur sau in combinatie, impreuna cu orice accesoriu,
inclusiv software-ul necesar functionarii corespunzatoare a acestuia, destinat
de producator sa fie folosit pentru om, in scop de:
a) diagnosticare, prevenire, monitorizare, tratament sau ameliorare a unei
afectiuni sau a unei leziuni;
b) investigatie, inlocuire sau modificare a anatomiei sau a unui proces
fiziologic;
c) control al conceptiei,
si care nu isi indeplineste actiunea principala prevazuta prin mijloace
farmacologice, chimice, imunologice sau metabolice, dar a carui functionare
poate fi asistata prin astfel de mijloace;
2. dispozitiv medical activ - orice dispozitiv medical a carui functionare
se bazeaza pe o sursa de energie electrica sau pe orice sursa de putere, alta
decat cea generata direct de organismul uman sau de gravitatie;
3. dispozitiv medical implantabil activ - orice dispozitiv medical activ
care este destinat sa fie introdus, partial ori total, prin interventie
medicala sau chirurgicala, in organismul uman sau, prin interventie medicala,
intr-un orificiu natural al acestuia, si care este destinat sa ramana implantat
dupa finalizarea procedurii;
4. dispozitiv individual la comanda - orice dispozitiv medical implantabil
activ, destinat sa fie utilizat exclusiv pentru un pacient determinat, realizat
special conform prescriptiei unui medic specialist care, pe propria raspundere,
ii stabileste caracteristicile specifice ale proiectului;
5. dispozitiv pentru investigatie clinica - orice dispozitiv medical
implantabil activ, destinat sa fie utilizat de un medic specialist cand acesta
conduce investigatiile intr-un mediu clinic adecvat de medicina umana;
6. scop propus - utilizarea pentru care dispozitivul este destinat si
pentru care este adecvat in concordanta cu datele furnizate de producator in
instructiunile de utilizare;
7. punere in functiune - actiunea de a face dispozitivul disponibil profesionistilor
in domeniul medical, pentru a fi implantat;
8. introducere pe piata - actiunea de a face disponibil, pentru prima data,
contra cost sau gratuit, un dispozitiv, altul decat dispozitivul destinat
investigatiei clinice, in vederea distribuirii si/sau utilizarii pe piata
romaneasca sau a unui stat membru al Uniunii Europene, indiferent daca acesta
este nou sau complet reconditionat;
9. producator - persoana fizica sau juridica care poarta raspunderea pentru
proiectarea, productia, ambalarea si etichetarea unui dispozitiv medical,
inainte de a fi introdus pe piata sub numele sau propriu, indiferent daca
aceste operatii sunt efectuate de ea insasi sau, in numele sau, de o terta
parte.
(2) Obligatiile prevazute in prezenta hotarare pentru a fi indeplinite de
producatori se aplica si persoanelor fizice sau juridice care asambleaza,
ambaleaza, prelucreaza, reconditioneaza complet si/sau eticheteaza unul ori mai
multe produse gata fabricate si/sau le atribuie acestora destinatia de
dispozitive pentru a fi introduse pe piata sub propriul lor nume. Prevederile
prezentului alineat nu se aplica persoanei care, nefiind un producator in
intelesul alin. (1) pct. 9, asambleaza sau adapteaza dispozitive deja existente
pe piata in scopul propus de a fi folosite de catre un pacient individual.
Art. 3
Daca un dispozitiv medical implantabil activ este destinat sa administreze
o substanta definita ca produs medicamentos care este reglementat de Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz
uman, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 336/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, aceasta substanta va face obiectul
sistemului de autorizare si de introducere pe piata conform reglementarilor
respective.
Art. 4
Daca un dispozitiv medical implantabil activ incorporeaza, ca parte
integranta, o substanta care, daca este utilizata separat, poate fi considerata
produs medicamentos in sensul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 152/1999,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 336/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, se evalueaza si se autorizeaza conform prevederilor
prezentei hotarari.
Art. 5
Prezenta hotarare constituie o reglementare specifica in sensul art. 1 alin.
(2) din Hotararea Guvernului nr. 497/2003 privind stabilirea conditiilor de
introducere pe piata si de functionare a aparatelor electrice si electronice
din punct de vedere al compatibilitatii electromagnetice, cu modificarile si
completarile ulterioare.
CAP. 2
Introducerea pe piata a dispozitivelor medicale implantabile active
Art. 6
(1) Ministerul Sanatatii este autoritatea nationala competenta care
coordoneaza domeniul infrastructurii calitatii in domeniul dispozitivelor
medicale implantabile active. Ministerul Sanatatii este abilitat sa intreprinda
toate masurile necesare pentru a se asigura ca dispozitivele medicale
implantabile active si dispozitivele individuale la comanda pot fi introduse pe
piata si puse in functiune numai daca nu pun in pericol securitatea si
sanatatea pacientilor, utilizatorilor si, dupa caz, a altor persoane, atunci
cand sunt implantate corect, intretinute si utilizate in conformitate cu scopul
propus.
(2) In cazul existentei unor neclaritati privind aplicarea prevederilor
prezentei hotarari cu privire la un anumit dispozitiv medical implantabil
activ, decizia finala este luata de Ministerul Sanatatii.
Art. 7
Dispozitivele medicale implantabile active, la care se face referire in
cuprinsul art. 2 alin. (1) pct. 3, 4 si 5, denumite in continuare dispozitive,
trebuie sa indeplineasca cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 1, care le
sunt aplicabile, tinand seama de scopul propus al acestora.
Art. 8
(1) Se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a dispozitivelor
care sunt conforme cu prevederile prezentei hotarari si poarta marcajul
european de conformitate CE prevazut la art. 30, marcaj care semnifica faptul
ca aceste dispozitive au fost supuse evaluarii conformitatii potrivit art. 13.
(2) Nu pot face obiectul restrictionarii de la introducerea pe piata:
a) dispozitivele destinate investigatiilor clinice, puse la dispozitie in
acest scop medicilor specialisti, daca satisfac conditiile prevazute la art. 23
- 25 si in anexa nr. 6;
b) dispozitivele individuale la comanda introduse pe piata si puse in
functiune daca satisfac conditiile prevazute in anexa nr. 6 si sunt insotite de
declaratia de conformitate cuprinsa in aceasta anexa. Aceste dispozitive nu
poarta marcajul european de conformitate CE, denumit in continuare marcajul CE.
(3) La targuri, expozitii, demonstratii, intruniri stiintifice si tehnice
si altele asemenea, organizate pe teritoriul Romaniei, dispozitivele care nu
sunt in conformitate cu prevederile prezentei hotarari pot fi expuse, cu
conditia sa existe o inscriptionare vizibila care sa indice in mod clar ca
aceste dispozitive nu sunt conforme si nu pot fi puse in functiune inainte de a
fi aduse la conformitate cu prevederile prezentei hotarari de catre producator
sau reprezentantul sau autorizat stabilit in Romania ori in unul dintre statele
membre ale Uniunii Europene.
(4) Cand un dispozitiv este pus in functiune, informatiile prevazute in
anexa nr. 1 pct. 13, 14 si 15 trebuie sa fie redactate in limba romana.
(5) In cazul in care un dispozitiv face obiectul mai multor reglementari
tehnice care prevad aplicarea marcajului CE, marcajul semnifica faptul ca
dispozitivul este conform cu prevederile tuturor reglementarilor tehnice
respective.
(6) Daca una sau mai multe dintre reglementarile tehnice prevazute la alin.
(5) permit producatorului, pentru o perioada tranzitorie, sa aleaga
reglementarile pe care sa le aplice, marcajul CE semnifica faptul ca
dispozitivele satisfac numai prevederile acelor reglementari tehnice care sunt
aplicate de producator.
(7) In cazul prevazut la alin. (6), elementele de identificare ale
reglementarilor tehnice aplicate de producator trebuie sa fie indicate in
documentele, notele sau instructiunile cerute de aceste reglementari, care
insotesc dispozitivul. Documentele, notele sau instructiunile care insotesc
dispozitivul trebuie sa fie accesibile fara a fi necesara distrugerea
ambalajului care asigura sterilitatea dispozitivului.
Art. 9
(1) Se considera ca fiind indeplinite cerintele esentiale prevazute la art.
7 daca dispozitivele sunt conforme cu standardele nationale corespunzatoare
care adopta standardele europene armonizate. Lista cuprinzand standardele
romane care adopta standardele europene armonizate din domeniul dispozitivelor
medicale implantabile active se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Lista standardelor se
reactualizeaza ori de cate ori este cazul.
(2) In situatia in care Ministerul Sanatatii considera ca standardele
armonizate adoptate nu satisfac in totalitate cerintele esentiale prevazute la
art. 7, acesta sesizeaza Comitetul permanent prevazut la art. 12 din Hotararea
Guvernului nr. 1.587/2002 privind masurile pentru organizarea si realizarea
schimbului de informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice,
precum si al regulilor referitoare la serviciile societatii informationale
intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia Europeana,
oferind motivatiile pentru aceasta sesizare.
Art. 10
Ministerul Sanatatii participa:
a) la elaborarea programelor nationale de standardizare pentru adoptarea ca
standarde romane a standardelor europene armonizate privind dispozitivele medicale
implantabile active;
b) in cadrul comitetelor tehnice ale Asociatiei de Standardizare din
Romania, la adoptarea standardelor europene armonizate privind dispozitivele
medicale implantabile active.
CAP. 3
Comisia pentru dispozitive medicale. Clauza de siguranta
Art. 11
(1) Cand se constata ca dispozitivele mentionate la art. 2 alin. (1) pct. 3
si 4, corect puse in functiune si utilizate conform scopului propus, pot
compromite sanatatea si/sau securitatea pacientilor, utilizatorilor sau, dupa
caz, a altor persoane, Ministerul Sanatatii ia toate masurile adecvate pentru
retragerea acestor dispozitive de pe piata sau pentru interzicerea ori
restrangerea introducerii lor pe piata sau a punerii lor in functiune.
(2) Ministerul Sanatatii informeaza imediat Comisia Europeana cu privire la
masurile prevazute la alin. (1), indicand motivele pentru care a luat aceasta
decizie si, in special, daca neconformitatea cu prezenta hotarare se datoreaza:
a) neindeplinirii cerintelor esentiale mentionate la art. 7, daca
dispozitivele nu indeplinesc in totalitate sau in parte standardele prevazute
la art. 9 alin. (1);
b) aplicarii incorecte a standardelor prevazute la art. 9 alin. (1);
c) unor deficiente ale standardelor.
(3) Daca un dispozitiv neconform poarta marcajul CE, Ministerul Sanatatii
are obligatia de a adopta masuri adecvate impotriva celui care a aplicat
marcajul CE si de a informa Comisia Europeana si statele membre ale Uniunii
Europene despre acest fapt.
CAP. 4
Informarea privind incidentele datorate dispozitivelor introduse pe piata
Art. 12
(1) Ministerul Sanatatii inregistreaza si evalueaza orice informatie
privind urmatoarele incidente semnalate in legatura cu dispozitivele:
a) orice depreciere a caracteristicilor si performantelor unui dispozitiv
medical, precum si orice instructiuni inadecvate, susceptibile sa produca sau
sa fi produs decesul ori alterarea starii de sanatate a unui pacient;
b) orice rationament de ordin tehnic sau medical care conduce la retragerea
de pe piata, de catre producator, a dispozitivului.
(2) Obligatia de a anunta Ministerul Sanatatii despre incidentele prevazute
la alin. (1) revine personalului medical, institutiilor medico-sanitare, altor
utilizatori, producatorului sau reprezentantului sau autorizat stabilit in
Romania, importatorului si organismului notificat. Ministerul Sanatatii
informeaza producatorul sau reprezentantul sau autorizat despre orice incident
semnalat.
(3) Cu respectarea prevederilor art. 11, Ministerul Sanatatii informeaza
imediat Comisia Europeana si celelalte state membre ale Uniunii Europene cu
privire la incidentele prevazute la alin. (1), pentru care au fost luate sau
urmeaza sa se ia masuri relevante.
CAP. 5
Evaluarea conformitatii
Art. 13
In cazul dispozitivelor, altele decat dispozitivele la comanda sau cele
destinate investigatiilor clinice, producatorul trebuie, in scopul aplicarii
marcajului CE, sa urmeze una dintre urmatoarele proceduri:
a) procedura referitoare la declaratia de conformitate CE, prevazuta in
anexa nr. 2;
b) procedura referitoare la examinarea CE de tip, prevazuta in anexa nr. 3,
asociata cu:
1. procedura referitoare la verificarea CE prevazuta in anexa nr. 4; sau
2. procedura referitoare la declaratia de conformitate CE, prevazuta in
anexa nr. 5.
Art. 14
In cazul dispozitivelor la comanda, producatorul trebuie sa emita
declaratia prevazuta in anexa nr. 6 inainte de introducerea fiecarui dispozitiv
pe piata.
Art. 15
Acolo unde este cazul, procedurile prevazute in anexele nr. 3, 4 si 6 pot
fi aplicate de reprezentantul autorizat al producatorului stabilit in Romania
sau intr-un stat membru al Uniunii Europene.
Art. 16
Inregistrarile si corespondenta referitoare la procedurile prevazute la
art. 13 - 15 trebuie sa fie redactate in limba romana sau intr-o limba
acceptata de organismul notificat.
Art. 17
In cursul procedurii de evaluare a conformitatii pentru un dispozitiv,
producatorul si/sau organismul notificat trebuie sa tina seama de rezultatele
obtinute in urma oricaror operatiuni de evaluare si verificare efectuate in
conformitate cu prevederile prezentei hotarari intr-o faza intermediara de
fabricatie.
Art. 18
Atunci cand procedura de evaluare a conformitatii implica interventia unui
organism notificat, producatorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit in
Romania ori in unul dintre statele membre ale Uniunii Europene se poate adresa
unui organism la alegere, corespunzator sarcinilor in legatura cu care acesta a
fost notificat.
Art. 19
Organismul notificat poate cere, in cazuri justificate, informatii sau date
suplimentare care sunt necesare pentru a stabili si a mentine atestarea
conformitatii in functie de procedura aleasa.
Art. 20
Deciziile adoptate de catre organismul notificat in conformitate cu anexele
nr. 2 si 3 au o valabilitate maxima de 5 ani si pot fi prelungite, pentru
perioade de 5 ani, la cererea inaintata de catre producator sau reprezentantul
sau autorizat, la o data stabilita in contractul semnat de ambele parti.
Art. 21
Prin derogare de la prevederile art. 13 si 14, Ministerul Sanatatii poate
autoriza, pe baza unei cereri intemeiate, introducerea pe piata si punerea in
functiune pe teritoriul Romaniei a unor dispozitive individuale pentru care nu
s-au efectuat procedurile prevazute la art. 13 si 14 si a caror utilizare este
in interesul protectiei sanatatii.
Art. 22
(1) Atunci cand considera ca stabilirea conformitatii unui dispozitiv sau a
unei grupe de dispozitive trebuie sa fie efectuata prin derogare de la
prevederile art. 13, prin aplicarea exclusiva a unei proceduri date, selectate
dintre cele prevazute la art. 13, Ministerul Sanatatii solicita Comisiei
Europene, in mod justificat, sa ia masurile corespunzatoare.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), Ministerul Sanatatii informeaza
partile interesate cu privire la masurile luate de catre Comisia Europeana.
CAP. 6
Investigatie clinica
Art. 23
(1) In cazul dispozitivelor destinate investigatiilor clinice, producatorul
sau reprezentantul sau autorizat va prezenta Ministerului Sanatatii, cu cel
putin 60 de zile inainte de inceperea investigatiilor, declaratia prevazuta in
anexa nr. 6.
(2) Investigatia clinica se efectueaza in conformitate cu prevederile
anexei nr. 7.
Art. 24
(1) Producatorul poate incepe investigatiile clinice relevante la sfarsitul
perioadei de 60 de zile dupa notificare, daca pana la sfarsitul acestei
perioade Ministerul Sanatatii nu ii comunica acestuia decizia de respingere,
bazata pe considerente de ordine sau sanatate publica.
(2) Ministerul Sanatatii poate autoriza producatorii sa inceapa
investigatiile clinice respective inaintea expirarii perioadei de 60 de zile in
masura in care comisia de etica implicata a emis un aviz favorabil privind
investigatiile clinice respective.
Art. 25
Ministerul Sanatatii are obligatia sa adopte toate masurile necesare pentru
asigurarea sanatatii si ordinii publice.
CAP. 7
Organisme notificate
Art. 26
Ministerul Sanatatii va notifica Comisiei Europene si statelor membre ale
Uniunii Europene organismele pe care le-a desemnat pentru realizarea
procedurilor de evaluare a conformitatii prevazute la art. 13, impreuna cu
atributiile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate sa le
indeplineasca si cu numerele de identificare atribuite in prealabil de catre
Comisia Europeana.
Art. 27
(1) Pentru desemnarea organismelor notificate, Ministerul Sanatatii aplica
criteriile prevazute in anexa nr. 8. Se considera ca organismele care
indeplinesc criteriile prevazute in standardele nationale, care adopta
standardele europene armonizate corespunzatoare, satisfac aceste criterii.
(2) Ministerul Sanatatii evalueaza competenta organismelor din Romania pe
baza unor norme metodologice elaborate avand in vedere criteriile minime
prevazute in anexa nr. 8, aprobate prin ordin al ministrului sanatatii, care se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 28
(1) In cazul in care Ministerul Sanatatii constata ca un organism notificat
nu mai corespunde criteriilor specificate care au stat la baza desemnarii, va
retrage aceasta notificare si va informa statele membre ale Uniunii Europene si
Comisia Europeana cu privire la retragerea notificarii.
(2) Retragerea notificarii nu afecteaza valabilitatea certificatelor de
conformitate emise de organismul notificat anterior datei retragerii
notificarii, pana cand se dovedeste ca acestea trebuie retrase.
Art. 29
Organismul notificat si producatorul sau reprezentantul sau autorizat
stabilit in Romania ori in unul dintre statele membre ale Uniunii Europene
stabilesc de comun acord termenele limita pentru finalizarea activitatilor de
evaluare si verificare prevazute in anexele nr. 2 - 5.
CAP. 8
Marcaje de conformitate
SECTIUNEA 1
Marcaj CE
Art. 30
Dispozitivele, cu exceptia celor pentru investigatii clinice si a
dispozitivelor la comanda, considerate ca satisfac cerintele esentiale
prevazute la art. 7, trebuie sa poarte marcajul european de conformitate CE
prevazut in anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii
produselor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 31
(1) Marcajul european de conformitate CE, conform prevederilor anexei nr.
9, trebuie sa fie aplicat vizibil, lizibil si de nesters pe ambalajul steril
si, unde este cazul, pe ambalajul comercial si pe instructiunile de utilizare.
(2) Marcajul european de conformitate CE trebuie sa fie insotit de numarul
de identificare al organismului notificat care poarta raspunderea pentru
aplicarea procedurilor prevazute in anexele nr. 2, 4 si 5.
Art. 32
(1) Este interzisa aplicarea de simboluri sau inscriptii care pot induce in
eroare terte parti cu privire la intelesul ori forma grafica a marcajului CE.
(2) Se poate aplica orice alt semn pe ambalaj sau in instructiunile care
insotesc dispozitivul cu conditia ca acesta sa nu afecteze vizibilitatea si
claritatea marcajului CE.
SECTIUNEA a 2-a
Marcajul CE aplicat incorect
Art. 33
Fara a prejudicia prevederile art. 11, in cazul in care Ministerul
Sanatatii stabileste ca marcajul CE a fost aplicat in mod gresit, producatorul
sau reprezentantul sau autorizat stabilit in Romania ori intr-un stat membru al
Uniunii Europene este obligat sa puna capat acestei situatii de incalcare a
reglementarilor in domeniu.
Art. 34
Daca se mentine situatia de neconformitate prevazuta la art. 33, Ministerul
Sanatatii adopta toate masurile adecvate pentru a limita sau a interzice
introducerea pe piata a dispozitivului medical in cauza sau pentru a se asigura
ca este retras de pe piata in conformitate cu procedura prevazuta la art. 11.
CAP. 9
Decizii de respingere sau de restrangere si obligatia de confidentialitate
SECTIUNEA 1
Decizii de respingere sau de restrangere
Art. 35
(1) Orice decizie adoptata conform prezentei hotarari prin care se respinge
sau se restrange introducerea pe piata si/sau punerea in functiune a unui dispozitiv
trebuie justificata in mod precis prin expunerea motivelor care stau la baza
acesteia.
(2) Deciziile prevazute la alin. (1) trebuie aduse de indata la cunostinta
partilor interesate, care vor fi informate totodata cu privire la caile de
contestatie pe care le au la dispozitie conform reglementarilor in vigoare,
precum si cu privire la termenul limita pana la care pot fi exercitate caile de
contestatie.
(3) In cazul unei decizii de natura celor prevazute la alin. (1),
producatorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit in Romania ori intr-un
stat membru al Uniunii Europene va avea posibilitatea de a-si expune in
prealabil punctul de vedere, cu exceptia cazului in care consultarea directa nu
este posibila datorita urgentei masurilor ce trebuie adoptate.
SECTIUNEA a 2-a
Confidentialitate
Art. 36
(1) Persoanele juridice si fizice implicate in aplicarea prezentei hotarari
sunt obligate sa asigure confidentialitatea cu privire la informatiile obtinute
in procesul de indeplinire a sarcinilor de serviciu, cu respectarea legislatiei
in vigoare si practicii nationale cu privire la secretul actului medical.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica obligatiilor ce revin Ministerului
Sanatatii si organismelor notificate, cu privire la informarea reciproca si
difuzarea avertismentelor, precum si cu privire la informarea statelor membre
ale Uniunii Europene.
CAP. 10
Contraventii si sanctiuni
Art. 37
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) nerespectarea cerintelor esentiale prevazute la art. 7, cu amenda de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea
utilizarii si a introducerii pe piata a dispozitivelor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1), art. 30 si 31, cu amenda de
la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea
introducerii pe piata a dispozitivelor nemarcate sau marcate incorect;
c) nerespectarea prevederilor art. 13, 14 si 23, cu amenda de la 25.000.000
lei la 50.000.000 lei si interzicerea comercializarii pana la o data stabilita
de organele de control impreuna cu producatorul sau reprezentantul autorizat al
acestuia, dupa caz, pentru eliminarea neconformitatilor.
(2) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre personalul anume imputernicit de Ministerul
Sanatatii.
(3) Contravenientul poate achita pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore
de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii
acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1), agentul
constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
Art. 38
Dispozitiile referitoare la contraventii prevazute la art. 37 se
completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile ulterioare.
CAP. 11
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 39
Dispozitivele medicale evaluate, certificate, inregistrate in conformitate
cu reglementarile in vigoare in domeniu pana la data prezentei hotarari, pot fi
introduse pe piata pana la expirarea termenului de valabilitate inscris pe
certificatul de inregistrare sau pe autorizatia de utilizare, dar nu mai tarziu
de datele prevazute la art. 40 alin. (1).
Art. 40
(1) Pana la data ratificarii Protocolului la Acordul european privind
evaluarea conformitatii si acceptarea produselor industriale intre Romania si
Uniunea Europeana, pentru domeniul dispozitivelor medicale implantabile active,
denumit in continuare PECA, sau pana la 1 ianuarie 2007 in situatia in care un
astfel de protocol nu este incheiat, se admit introducerea pe piata si/sau
punerea in functiune si a dispozitivelor cu marcaj national de conformitate CS,
aplicat in conditiile prevazute la art. 42.
(2) Se interzice, in conditiile prevazute de prezenta hotarare, aplicarea
concomitent pe dispozitive atat a marcajului national de conformitate CS, cat
si a marcajului european de conformitate CE.
(3) Prevederile prezentei hotarari referitoare la marcajul european de
conformitate CE se aplica si pentru marcajul national de conformitate CS.
Art. 41
(1) Pana la datele prevazute la art. 40 alin. (1), pentru realizarea
procedurilor de evaluare a conformitatii prevazute de prezenta hotarare,
Ministerul Sanatatii recunoaste si desemneaza organisme la nivel national.
(2) Recunoasterea si desemnarea organismelor prevazute la alin. (1) se fac
conform cerintelor normelor metodologice elaborate de Ministerul Sanatatii,
care se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Lista organismelor recunoscute, cu numerele lor de identificare alocate
anterior de Ministerul Economiei si Comertului, sarcinile specifice pe care au
fost desemnate sa le realizeze se aproba si se actualizeaza, ori de cate ori
este necesar, prin ordin al ministrului sanatatii, care se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 42
In situatia in care evaluarea conformitatii produselor destinate pietei
nationale se realizeaza prin utilizarea procedurilor prevazute de prezenta
hotarare de catre organismele prevazute la art. 41 alin. (1), producatorul sau
reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu sediul in Romania, trebuie
sa aplice marcajul national de conformitate CS. Elementele de identificare ale
marcajului national de conformitate CS sunt prevazute in anexa nr. 2 la Legea
nr. 608/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 43
In situatia in care dispozitivelor le sunt aplicabile si alte reglementari
care prevad aplicarea marcajului national de conformitate CS, marcajul trebuie
sa ateste conformitatea dispozitivelor cu prevederile tuturor acestor
reglementari.
Art. 44
(1) Responsabilitatile producatorului, reprezentantului sau autorizat
persoana juridica cu sediul in Romania, precum si ale importatorului, in
legatura cu produsele introduse pe piata cu marcaj national de conformitate CS,
sunt aceleasi cu cele prevazute de prezenta hotarare pentru produsele cu marcaj
european de conformitate CE.
(2) In situatia nerespectarii prevederilor prezentei hotarari, sanctiunile
si masurile prevazute la cap. X se aplica si in cazul produselor introduse pe
piata cu marcaj national de conformitate CS.
Art. 45
Incepand cu data de 1 ianuarie 2007 se admite distribuirea contra cost sau
gratuit numai a dispozitivelor care poarta marcajul european de conformitate
CE.
Art. 46
Anexele nr. 1 - 9 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 47
Prezenta hotarare transpune Directiva 90/385/EEC din 20 iunie 1990 privind
armonizarea legislatiei statelor membre referitoare la dispozitive medicale
implantabile active, amendata prin Directiva 93/42/EEC din 14 iunie 1993 si
prin Directiva 93/68/EEC din 22 iulie 1993.
Art. 48
Prezenta hotarare intra in vigoare la 3 luni de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 9 alin.
(2), art. 11 alin. (2) si (3), art. 12 alin. (3) si ale art. 22 alin. (1), care
intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007, precum si ale art. 26 si art. 28
alin. (1), care se aplica de la data intrarii in vigoare a PECA sau de la data
de 1 ianuarie 2007 in situatia in care un asemenea protocol nu a intrat in
vigoare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul sanatatii,
Cristian Celea,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
ANEXA 1
CERINTE ESENTIALE
I. Cerinte generale
1. Dispozitivele trebuie sa fie proiectate si realizate astfel incat,
atunci cand sunt implantate conform conditiilor si scopului propus, utilizarea
lor sa nu compromita starea clinica sau securitatea pacientilor. Ele nu trebuie
sa prezinte nici un risc pentru persoanele care le implanteaza sau, dupa caz,
pentru alte persoane.
2. Dispozitivele trebuie sa realizeze performantele prevazute de catre
producator si sa fie proiectate si fabricate astfel incat sa indeplineasca una
sau mai multe functii, enuntate in art. 2 alin. (1) din hotarare, dupa cum
specifica producatorul.
3. Caracteristicile si performantele specificate la pct. 1 si 2 nu trebuie
sa se deprecieze astfel incat sa compromita starea clinica si securitatea
pacientilor si, dupa caz, a altor persoane pe intreaga durata de functionare
indicata de producator, atunci cand dispozitivul este supus utilizarii
intensive in timpul conditiilor normale de folosire.
4. Dispozitivele trebuie sa fie proiectate, fabricate si ambalate astfel
incat caracteristicile si performantele lor sa nu fie afectate ca urmare a
conditiilor de depozitare si transport prevazute de producator (temperatura,
umiditate etc.).
5. Orice efect secundar nedorit trebuie sa constituie un risc acceptabil in
raport cu beneficiul pacientului.
II. Cerintele privind proiectarea si constructia dispozitivelor medicale
implantabile active
6. Solutiile adoptate de catre producator pentru proiectarea si constructia
dispozitivelor trebuie sa corespunda cu principiile de securitate, tinandu-se
seama de nivelul actual de dezvoltare a tehnologiei in domeniu.
7. Dispozitivele implantabile trebuie sa fie proiectate, fabricate si
ambalate in pachete de unica folosinta, conform procedurilor corespunzatoare,
pentru a le asigura sterilitatea cu ocazia introducerii lor pe piata, a
transportului si depozitarii in conditiile specificate de producator, pana cand
sunt dezambalate si implantate.
8. Dispozitivele trebuie sa fie proiectate si fabricate astfel incat sa se
elimine sau sa se reduca cat mai mult posibil:
a) riscul de ranire, in legatura cu caracteristicile lor fizice, inclusiv
dimensionale;
b) riscurile legate de utilizarea de surse de energie, cu referire in mod
particular la izolatii, scurgeri de curent si supraincalzire a dispozitivelor,
atunci cand este utilizata energia electrica;
c) riscurile legate de conditiile de mediu previzibile, cum sunt campuri
magnetice, perturbatii electrice externe, descarcari electrostatice, presiune
sau variatii de presiune si acceleratie;
d) riscurile legate de tratamentele medicale, in particular cele care
rezulta din utilizarea defibrilatoarelor sau a echipamentului
electrochirurgical de inalta frecventa;
e) riscurile legate de radiatiile ionizante din substante radioactive
incluse in dispozitiv, in conformitate cu cerintele de protectie stabilite prin
legislatia privind siguranta activitatilor nucleare;
f) riscurile legate de imposibilitatea efectuarii intretinerii si
calibrarii, cum ar fi:
- cresterea excesiva a scurgerilor de curent;
- imbatranirea materialelor utilizate;
- caldura excesiva generata de dispozitiv;
- precizia scazuta a oricarui mecanism de masurare sau control.
9. Dispozitivele trebuie sa fie proiectate si fabricate astfel incat sa
garanteze caracteristicile si performantele cuprinse in pct. I "Cerinte
generale", cu o atentie speciala acordata:
a) alegerii materialelor folosite, in special cu privire la toxicitate;
b) compatibilitatii mutuale intre materialele utilizate si celulele,
tesuturile si fluidele biologice, tinandu-se seama de scopul propus al
dispozitivului;
c) compatibilitatii dispozitivelor cu substantele pe care sunt destinate sa
le administreze;
d) calitatii conexiunilor, in particular cu privire la siguranta;
e) sigurantei oferite de sursa de energie;
f) dupa caz, protectiei impotriva scurgerilor;
g) functionarii adecvate a sistemelor de programare si control, inclusiv
software.
10. Acolo unde dispozitivul incorporeaza ca parte integranta o substanta
care, daca este folosita separat, poate fi considerata produs medicamentos
(conform definitiei din legislatia privind produsele medicamentoase) si a carei
actiune in combinatie cu dispozitivul poate determina biodisponibilitatea sa,
siguranta, calitatea si utilitatea substantei trebuie sa fie verificate,
tinandu-se seama de scopul propus al dispozitivului, prin analogie cu metodele
adecvate specificate in legislatia privind produsele medicamentoase.
11. Dispozitivele si, dupa caz, partile lor componente trebuie sa fie
identificate pentru a permite luarea oricarei masuri necesare ca urmare a
descoperirii unui risc potential legat de dispozitive sau partile lor
componente.
12. Dispozitivele trebuie sa poarte un cod dupa care producatorul lor poate
fi identificat fara echivoc (in particular cu privire la tipul si anul
fabricatiei dispozitivului); acest cod trebuie sa poata fi citit la nevoie,
fara a fi necesara o interventie chirurgicala.
13. Cand un dispozitiv sau accesoriile sale poarta instructiunile necesare
pentru utilizarea acestuia sau indica parametrii de operare ori de reglare, cu
ajutorul unui sistem de vizualizare, astfel de informatii trebuie sa poata fi
intelese de catre utilizator, iar unde este necesar, de catre pacient.
14. Fiecare dispozitiv trebuie sa poarte urmatoarele detalii, lizibile si
care nu pot fi indepartate, unde este cazul, sub forma unor simboluri general
recunoscute:
14.1. pe ambalajul steril:
a) metoda de sterilizare;
b) o indicatie care permite ca ambalajul sa fie identificat ca atare;
c) numele si adresa producatorului;
d) o descriere a dispozitivului;
e) cuvintele "exclusiv pentru investigatie clinica", daca dispozitivul
este destinat investigatiei clinice;
f) cuvintele "dispozitiv la comanda", daca dispozitivul este
dispozitiv la comanda;
g) o declaratie ca dispozitivul implantabil este steril;
h) luna si anul de fabricatie;
i) o indicatie a intervalului de timp in care dispozitivul poate fi
implantat in conditii de securitate;
14.2. pe ambalajul de vanzare:
a) numele si adresa producatorului;
b) o descriere a dispozitivului;
c) scopul propus al dispozitivului;
d) caracteristicile relevante pentru utilizarea sa;
e) cuvintele "exclusiv pentru investigatie clinica", daca
dispozitivul este destinat investigatiei clinice;
f) cuvintele "dispozitiv la comanda", daca dispozitivul este
dispozitiv la comanda;
g) o declaratie ca dispozitivul implantabil este steril;
h) luna si anul de fabricatie;
i) o indicatie a intervalului de timp in care dispozitivul poate fi
implantat in conditii de securitate;
j) conditiile de transport si depozitare a dispozitivului.
15. La introducerea pe piata, fiecare dispozitiv trebuie sa fie insotit de
instructiunile de utilizare care prevad urmatoarele detalii:
a) anul certificarii pentru aplicarea marcajului CE;
b) detaliile la care se face referire la pct. 14.1 si 14.2, cu exceptia
lit. h) si i);
c) performantele la care se face referire la pct. 2, precum si orice efecte
secundare nedorite;
d) informatii care sa permita medicului sa selecteze un dispozitiv
corespunzator impreuna cu software-ul si accesoriile respective;
e) informatii care constituie instructiuni de utilizare si care sa permita
medicului si, dupa caz, pacientului sa utilizeze dispozitivul, software-ul si
accesoriile acestuia, precum si informatii despre natura, domeniul si
intervalele de timp pentru controlul functionarii, investigatii si, dupa caz,
masuri de intretinere;
f) masuri care sa permita evitarea anumitor riscuri legate de implantarea
dispozitivelor;
g) informatii privind riscurile unor interactiuni reciproce, legate de
prezenta dispozitivului in cursul unor investigatii sau tratamente specifice;
riscurile de interactiuni reciproce reprezinta efectele adverse asupra
dispozitivului produse de aparatele prezente la momentul investigatiei sau
tratamentului ori viceversa;
h) instructiuni necesare in eventualitatea distrugerii ambalajului steril
si, dupa caz, detalii despre metode corespunzatoare de resterilizare;
i) indicatia, unde este cazul, ca un dispozitiv poate fi reutilizat numai
daca este reconditionat sub responsabilitatea producatorului, pentru a
corespunde cerintelor esentiale.
Instructiunile de utilizare trebuie sa includa si detalii care sa permita
medicului sa avertizeze pacientul asupra contraindicatiilor si precautiilor
care trebuie luate. Aceste detalii se vor referi in particular la:
a) informatii care sa permita stabilirea duratei de viata a sursei de
energie;
b) precautii care trebuie luate cu privire la schimbarile survenite in
performanta dispozitivului;
c) precautii care trebuie luate cu privire la expunerea, in conditii
previzibile de mediu, la campuri magnetice, perturbatii electrice externe,
descarcari electrostatice, presiune sau variatii de presiune, acceleratie etc.;
d) informatii adecvate privind produsele medicamentoase pe care dispozitivul
este destinat sa le administreze.
16. Confirmarea ca dispozitivul satisface cerintele cu privire la
caracteristicile si performantele prevazute la pct. I, in conditii normale de
utilizare, si evaluarea efectelor secundare sau nedorite trebuie sa se bazeze
pe date clinice stabilite conform prevederilor din anexa nr. 7.
ANEXA 2
DECLARATIE DE CONFORMITATE CE
Sistem complet de asigurare a calitatii
1. Producatorul trebuie sa aplice sistemul calitatii aprobat pentru
proiectarea, fabricarea si inspectia finala a produselor considerate, asa cum
este specificat la pct. 3 si 4, si trebuie sa fie subiectul inspectiilor de
supraveghere conform pct. 5.
2. Declaratia de conformitate este procedura prin intermediul careia
producatorul care indeplineste obligatiile impuse la pct. 1 asigura si declara
ca produsele in discutie indeplinesc prevederile prezentei hotarari care le
sunt aplicabile.
Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice marcajul CE
in conformitate cu art. 30 si sa emita declaratia de conformitate. Declaratia
trebuie sa acopere unul sau mai multe tipuri de produs si trebuie sa fie
pastrata de catre producator sau reprezentantul sau autorizat. Marcajul CE
trebuie insotit de numarul de identificare al organismului notificat
responsabil.
3. Sistem al calitatii
3.1. Producatorul trebuie sa depuna o cerere pentru evaluarea sistemului
calitatii la un organism notificat.
Cererea trebuie sa includa:
a) toate informatiile adecvate referitoare la categoria de produse a caror
fabricatie este vizata;
b) documentatia referitoare la sistemul calitatii;
c) un angajament al producatorului ca va acoperi obligatiile ce rezulta din
sistemul calitatii aprobat;
d) un angajament al producatorului ca va mentine sistemului calitatii
aprobat in asa fel incat sa ramana adecvat si eficient;
e) un angajament al producatorului ca va institui si va tine la zi un
sistem de supraveghere postcomercializare. Acest angajament trebuie sa includa
obligatia producatorului de a comunica autoritatilor competente urmatoarele
incidente imediat ce a luat cunostinta despre acestea:
(i) orice deteriorare a caracteristicilor sau performantelor
dispozitivului, precum si orice nepotrivire in instructiunile de utilizare,
care ar putea duce sau au dus la decesul unui pacient sau la o deteriorare a
starii sale de sanatate;
(ii) orice ratiune tehnica sau medicala, care a condus la retragerea unui
dispozitiv de pe piata de catre producator.
3.2. Aplicarea sistemului calitatii trebuie sa asigure ca dispozitivele
sunt conforme cu prevederile prezentei hotarari, care le sunt aplicabile, in
toate etapele, de la proiectare la inspectia finala. Toate masurile adoptate de
producator pentru sistemul calitatii trebuie sa figureze intr-o documentatie
tinuta in mod sistematic si ordonata sub forma de proceduri si declaratii
scrise asupra politicii de calitate. Aceasta documentatie asupra sistemului
calitatii trebuie sa permita o interpretare uniforma a politicilor si
procedurilor de calitate, cum ar fi programe, planuri, manuale si inregistrari
de calitate.
Documentatia trebuie sa cuprinda in special o descriere adecvata a:
a) obiectivelor producatorului privind calitatea;
b) organizarii afacerilor si, in special:
- a structurilor organizatorice, a responsabilitatilor echipei de conducere
si a autoritatii organizatorice, in cazul in care este implicata calitatea
proiectarii si fabricatiei dispozitivelor;
- a metodelor de urmarire a eficientei sistemului calitatii si, in
particular, a capacitatii lui de a atinge calitatea dorita in proiectare si
productie, inclusiv controlul dispozitivelor care nu se conformeaza cerintelor;
c) procedurilor de urmarire si verificare a proiectului dispozitivului si,
in special:
- a specificatiilor de proiectare, inclusiv a standardelor aplicabile si o
descriere a solutiilor adoptate pentru a indeplini cerintele esentiale care se
aplica produselor atunci cand standardele mentionate la art. 9 din hotarare nu
se aplica integral;
- a tehnicilor utilizate pentru controlul si verificarea proiectului si a
proceselor si masurilor sistematice utilizate la proiectarea dispozitivelor;
d) tehnicilor de inspectie si de asigurare a calitatii in stadiul de
productie si, in particular:
- a proceselor si procedurilor utilizate, in special cu privire la
sterilizare, achizitie de materiale si alte documente relevante;
- a procedurilor de identificare si control al fazelor de productie si de
actualizare a proiectelor, specificatiilor sau a altor elemente relevante;
e) testelor si verificarilor adecvate, care trebuie efectuate inainte, in
timpul si dupa fabricatie, frecventei acestora si echipamentelor de test
utilizate.
3.3. Organismul notificat trebuie sa auditeze sistemul calitatii pentru a
atesta conformitatea cu cerintele mentionate la pct. 3.2. Trebuie sa se
presupuna ca sistemele calitatii care se bazeaza pe standardele relevante
armonizate sunt conforme acestor cerinte.
Echipa careia i s-a incredintat evaluarea trebuie sa includa cel putin un
membru care are experienta in evaluarea tehnologiilor respective.
Procedura de evaluare trebuie sa includa o inspectie la locul de productie.
Decizia trebuie comunicata producatorului dupa inspectia finala. Aceasta
trebuie sa contina concluziile inspectiei si o evaluare argumentata.
3.4. Producatorul trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat
sistemul calitatii asupra oricarui plan de modificare a sistemului calitatii.
Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse si sa verifice
daca sistemul calitatii astfel modificat va fi conform cu cerintele mentionate
la pct. 3.2; el trebuie sa comunice producatorului decizia sa. Aceasta trebuie
sa contina concluziile inspectiei si o evaluare argumentata.
4. Examinarea proiectului produsului
4.1. In plus fata de obligatiile impuse la pct. 3 producatorul trebuie sa
depuna la organismul notificat cererea de examinare a dosarului de proiect
referitor la dispozitivul pe care doreste sa il fabrice si care intra in
categoria mentionata la pct. 3.1.
4.2. Cererea trebuie sa descrie dispozitivul, procesul de fabricatie si
performantele dispozitivului in discutie si sa includa precizarile necesare
pentru a aprecia daca dispozitivul este in conformitate cu cerintele prezentei
hotarari.
Cererea va include printre altele:
a) specificatii de proiectare, inclusiv standardele care au fost aplicate;
b) dovada necesara a aprobarilor lor, in particular daca standardele
mentionate in art. 9 din hotarare nu au fost aplicate integral. Aceasta dovada
trebuie sa includa rezultatele incercarilor adecvate realizate de catre
producator sau sub responsabilitatea sa;
c) o declaratie daca dispozitivul incorporeaza sau nu, ca parte integranta,
o substanta de tipul celor mentionate la pct. 10 din anexa nr. 1, a carei
actiune in asociere cu dispozitivul poate determina biodisponibilitatea sa,
impreuna cu date asupra investigatiilor relevante realizate;
d) datele clinice mentionate in anexa nr. 7;
e) instructiunile de utilizare in schita.
4.3. Organismul notificat trebuie sa examineze solicitarea, iar daca
produsele corespund prevederilor relevante ale prezentei hotarari, elibereaza
solicitantului certificatul de examinare a proiectului. Organismul notificat
poate cere ca solicitarea sa fie completata cu teste sau cu probe suplimentare
care sa permita evaluarea conformitatii cu cerintele prezentei hotarari.
Certificatul trebuie sa contina concluziile examinarii, conditii de validitate,
datele necesare pentru identificarea proiectului aprobat si, dupa caz,
descrierea scopului propus al produsului.
4.4. Solicitantul trebuie sa informeze organismul notificat care a emis
certificatul de examinare a proiectului despre orice schimbari efectuate in
proiectul aprobat. Schimbarile proiectelor aprobate trebuie sa primeasca in
prealabil aprobarea organismului notificat care a emis certificatul de
examinare a proiectului, daca schimbarile ar putea afecta conformitatea cu
cerintele esentiale ale prezentei hotarari sau cu conditiile prescrise pentru
utilizarea dispozitivului. Aceasta aprobare aditionala trebuie sa constituie un
supliment la certificatul de examinare a proiectului.
5. Supraveghere
5.1. Scopul supravegherii este de a garanta ca producatorul indeplineste
obligatiile impuse prin sistemul calitatii aprobat.
5.2. Producatorul trebuie sa permita organismului notificat sa realizeze
orice inspectii necesare si sa ii furnizeze orice informatii relevante, in
particular in legatura cu:
a) documentatia privind sistemul calitatii;
b) date prevazute in partea din sistemul calitatii cu privire la proiect,
cum ar fi: rezultate de analize, calcule, teste;
c) date prevazute in partea din sistemul calitatii cu privire la productie,
cum ar fi: rapoarte referitoare la inspectii, teste, standardizari/calibrari,
si cu pregatirea profesionala a personalului implicat.
5.3. Organismul notificat trebuie sa realizeze periodic inspectii si
evaluari pentru a se asigura ca producatorul aplica sistemul calitatii aprobat
si trebuie sa emita producatorului un raport de inspectie.
5.4. In plus, organismul notificat poate face vizite neanuntate
producatorului si trebuie sa furnizeze acestuia un raport de inspectie.
6. Prevederi administrative
6.1. Producatorul trebuie sa pastreze la dispozitia autoritatilor
nationale, timp de cel putin 5 ani de la data fabricarii ultimului produs,
urmatoarele:
a) declaratia de conformitate;
b) documentatia prevazuta la pct. 3.1 lit. b);
c) amendamentele specificate la pct. 3.4;
d) documentatia specificata la pct. 4.2;
e) deciziile si rapoartele organismului notificat specificate la pct. 3.3,
4.3, 5.3. si 5.4.
6.2. La cerere, organismul notificat pune la dispozitia altor organisme
notificate si autoritatii competente toate datele relevante cu privire la
aprobarile sistemelor calitatii emise, respinse sau retrase.
6.3. In cazul in care nici producatorul, nici reprezentantul sau autorizat
nu este stabilit in Romania, sarcina pastrarii la dispozitia autoritatilor a
documentatiei tehnice prevazute la pct. 4.2 revine persoanei responsabile de
introducerea pe piata nationala a dispozitivului.
ANEXA 3
EXAMINAREA CE DE TIP
1. Examinarea CE de tip este procedura prin care organismul notificat
constata si certifica faptul ca un exemplar reprezentativ din productia avuta
in vedere indeplineste prevederile relevante ale prezentei hotarari.
2. Cererea pentru examinarea de tip trebuie depusa, de catre producator sau
de catre reprezentantul sau autorizat, la un organism notificat.
Cererea va cuprinde:
a) numele si adresa producatorului si numele si adresa reprezentantului
autorizat, daca cererea este depusa de catre acesta din urma;
b) o declaratie scrisa ca nu s-a solicitat altui organism notificat
examinarea aceluiasi tip;
c) documentatia mentionata la pct. 3, necesara pentru a permite evaluarea
conformitatii unei mostre reprezentative, denumita in continuare tip, conform
cerintelor prezentei hotarari. Solicitantul trebuie sa prezinte un tip
organismului notificat, iar acesta poate cere alte mostre, dupa necesitati.
3. Documentatia trebuie sa permita intelegerea proiectarii, fabricarii si
performantelor dispozitivului si trebuie sa cuprinda in special urmatoarele
puncte:
a) o descriere generala a tipului;
b) schite de proiect, metodele de fabricatie prevazute, in special cu
privire la sterilizare, precum si diagrame de componente, subansambluri,
circuite;
c) descrieri si explicatii necesare pentru a intelege schitele si
diagramele mentionate mai sus, precum si functionarea produsului;
d) o lista a standardelor mentionate in art. 9 din hotarare, aplicate
integral sau partial, precum si o descriere a solutiilor adoptate pentru
indeplinirea cerintelor esentiale, acolo unde standardele mentionate in art. 9
din hotarare nu se aplica integral;
e) rezultatul calculelor, investigatiilor si testelor tehnice efectuate;
f) o declaratie indicand daca dispozitivul incorporeaza sau nu, ca parte
integranta, o substanta medicamentoasa conform mentiunilor de la pct. 10 din
anexa nr. 1, a carei actiune in asociatie cu dispozitivul poate determina
biodisponibilitatea sa, impreuna cu date asupra testelor relevante efectuate;
g) datele clinice mentionate in anexa nr. 7;
h) instructiunile de utilizare, in schita.
4. Organismul notificat trebuie:
4.1. sa examineze si sa evalueze documentatia si sa verifice daca tipul a
fost fabricat in conformitate cu documentatia; sa inregistreze produsele
conforme cu prevederile aplicabile ale standardelor mentionate in art. 9 din
hotarare, precum si produsele la care proiectarea nu se bazeaza pe prevederile
relevante ale acestor standarde;
4.2. sa execute sau sa organizeze inspectiile adecvate si incercarile
necesare pentru a verifica daca solutiile adoptate de producator respecta
cerintele esentiale din prezenta hotarare, in cazul in care standardele
mentionate in art. 9 din hotarare nu se aplica;
4.3. sa execute sau sa organizeze inspectiile adecvate si incercarile
necesare pentru a verifica daca, in cazul in care producatorul a decis sa
aplice standardele relevante, acestea se aplica intr-adevar;
4.4. sa stabileasca de comun acord cu solicitantul locul unde vor fi
efectuate inspectiile si incercarile necesare.
5. Daca tipul este conform cu prevederile prezentei hotarari, organismul
notificat emite certificatul de examinare de tip. Certificatul trebuie sa
contina numele si adresa producatorului, concluziile inspectiei, conditiile de
validitate si datele necesare pentru identificarea tipului aprobat. Partile
relevante ale documentatiei trebuie anexate la certificat, iar o copie a
certificatului trebuie pastrata de organismul notificat.
6. Solicitantul trebuie sa informeze organismul notificat care a emis
certificatul de examinare de tip despre orice modificare efectuata asupra
produsului aprobat. Modificarile asupra produselor aprobate trebuie sa
primeasca in prealabil aprobarea organismului notificat care a emis
certificatul de examinare de tip a proiectului, daca modificarile ar putea
afecta conformitatea cu cerintele esentiale ale prezentei hotarari sau cu
conditiile prevazute pentru utilizarea dispozitivului. Aceasta aprobare
aditionala trebuie sa constituie un supliment la certificatul de examinare de
tip initial.
7. Prevederi administrative
7.1. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice, la cerere, altor
organisme notificate si autoritatii competente toate informatiile relevante
despre certificatele de examinare de tip si suplimentele emise, refuzate sau
retrase.
7.2. Alte organisme notificate pot obtine o copie de pe certificatele de
examinare de tip si/sau de pe suplimentele acestora. Anexele la certificate
trebuie sa fie accesibile altor organisme notificate, la solicitarea
justificata a acestora si dupa informarea prealabila a producatorului.
7.3. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa pastreze
documentatia tehnica si copii ale certificatelor de examinare CE de tip si ale
suplimentelor acestora o perioada de cel putin 5 ani dupa fabricarea ultimului
dispozitiv.
7.4. In cazul in care nici producatorul si nici reprezentantul sau
autorizat nu au sediul in Romania, obligatia de a pastra documentatia tehnica
revine persoanei responsabile cu introducerea pe piata a dispozitivului.
ANEXA 4
VERIFICARE CE
1. Verificarea CE este procedura prin care producatorul sau reprezentantul
sau autorizat asigura si declara ca produsele care fac obiectul procedurii
prevazute la pct. 3 sunt conforme cu tipul descris in certificatul de examinare
CE de tip si cu cerintele aplicabile ale prezentei hotarari.
2. Producatorul trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a asigura ca
din procesul de fabricatie rezulta produse conforme cu tipul descris in
certificatul de examinare CE de tip si cu cerintele aplicabile ale prezentei
hotarari. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice
marcajul CE pe fiecare produs si sa emita o declaratie de conformitate in acest
sens.
3. Inaintea inceperii productiei producatorul trebuie sa isi pregateasca
documentele care definesc procesul de fabricatie, in special privind
sterilizarea, impreuna cu toate prevederile de rutina prestabilite, pentru a
asigura o productie omogena si conformitatea produselor cu tipul descris in
certificatul de examinare CE de tip si cu cerintele prezentei hotarari.
4. Producatorul trebuie sa instituie si sa mentina la zi un sistem de
supraveghere postcomercializare. Acest angajament trebuie sa includa obligatia
producatorului de a comunica autoritatilor competente, imediat ce a luat
cunostinta de acestea, urmatoarele incidente:
(i) orice deteriorare a caracteristicilor sau a performantelor
dispozitivului, precum si orice nepotrivire in instructiunile de utilizare,
care au dus sau ar putea duce la decesul unui pacient sau la o deteriorare a
starii lui de sanatate;
(ii) orice motiv tehnic sau medical care a condus la retragerea unui
dispozitiv de pe piata de catre producator.
5. Organismul notificat trebuie sa realizeze examinarile si incercarile
necesare pentru verificarea conformitatii produsului cu cerintele prezentei
hotarari, prin examinarea si testarea statistica conform pct. 6. Producatorul
trebuie sa autorizeze organismul notificat sa evalueze eficienta masurilor
adoptate potrivit prevederilor pct. 3, prin audit, unde este cazul.
6. Verificari statistice
6.1. Producatorul trebuie sa prezinte produse fabricate sub forma de loturi
omogene si sa ia toate masurile necesare pentru a garanta ca procesul de
fabricatie asigura uniformitatea fiecarui lot produs.
6.2. Se ia un esantion aleator din fiecare lot. Produsele ce alcatuiesc
esantionul vor fi examinate individual, conform standardelor aplicabile, si se
efectueaza incercarile adecvate, definite in standardele relevante mentionate
in art. 9 din hotarare, sau incercari echivalente pentru verificarea
conformitatii produselor cu tipul descris in certificatul de examinare CE de
tip si cu cerintele prezentei hotarari, in scopul deciziei acceptarii sau
refuzarii lotului.
6.3. Procedura de control statistic se bazeaza pe caracteristici,
utilizandu-se un sistem de prelevare a mostrelor cu urmatoarele caracteristici:
a) un nivel de calitate corespunzator unei probabilitati de acceptare de
95%, cu un procent de neconformitate intre 0,29% si 1%;
b) o limita de calitate corespunzatoare unei probabilitati de acceptare de
5%, cu un procentaj de neconformitate intre 3% si 7% .
6.4. Daca lotul este acceptat, organismul notificat aplica sau face sa se
aplice numarul sau de identificare pe fiecare produs si elibereaza un
certificat de conformitate privind incercarile efectuate. Toate produsele din
lot pot fi puse pe piata, cu exceptia produselor din loturile din care au
rezultat esantioane care s-au dovedit necorespunzatoare.
Daca un lot este respins, organismul notificat trebuie sa ia masurile
necesare pentru a preveni introducerea pe piata a lotului respectiv. In
eventualitatea respingerii frecvente a loturilor, organismul notificat poate
suspenda verificarea statistica.
Producatorul poate, sub responsabilitatea organismului notificat, sa aplice
in timpul procesului de fabricatie numarul de identificare al organismului
notificat.
6.5. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa asigure ca
este capabil sa furnizeze, la cerere, certificatele de conformitate emise de
organismul notificat.
ANEXA 5
DECLARATIE DE CONFORMITATE CE
Asigurarea calitatii productiei
1. Producatorul trebuie sa asigure aplicarea unui sistem al calitatii
aprobat pentru fabricatia produselor si sa efectueze inspectia finala a
produselor specificata la pct. 3, fiind subiectul supravegherii prevazute la
pct. 4.
2. Declaratia de conformitate este o parte a procedurii prin care
producatorul care indeplineste obligatiile impuse la pct. 1 asigura si declara
ca produsele respective sunt conforme cu tipul descris in certificatul de
examinare CE de tip si cu prevederile aplicabile ale prezentei hotarari.
Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice marcajul CE
in conformitate cu art. 30 din hotarare si sa emita o declaratie de
conformitate scrisa. Aceasta declaratie trebuie sa acopere unul sau mai multe
tipuri de produse si trebuie pastrata de producator. Marcajul CE trebuie
insotit de numarul de identificare al organismului notificat.
3. Sistemul calitatii
3.1. Producatorul trebuie sa depuna o cerere de aprobare a sistemului calitatii
la un organism notificat.
Cererea trebuie sa cuprinda:
a) toate informatiile adecvate despre produsele pe care intentioneaza sa le
fabrice;
b) documentatia cu privire la sistemul calitatii;
c) un angajament de respectare a obligatiilor impuse prin sistemul
calitatii aprobat;
d) un angajament de mentinere a sistemului calitatii aprobat, in asa fel
incat acesta sa ramana adecvat si eficient;
e) documentatia tehnica privind tipul aprobat si o copie a certificatului
de examinare CE de tip, dupa caz;
f) un angajament al producatorului de a institui si de a mentine la zi un
sistem de supraveghere postcomercializare. Acest angajament trebuie sa includa
obligatia producatorului de a comunica autoritatilor competente, imediat ce a
luat cunostinta de acestea, urmatoarele incidente:
(i) orice deteriorare a caracteristicilor sau a performantelor
dispozitivului, precum si orice inadvertenta in instructiunile de utilizare,
care au dus sau ar putea duce la decesul unui pacient sau la o deteriorare a
starii lui de sanatate;
(ii) orice motiv tehnic sau medical care a condus la retragerea unui
dispozitiv de pe piata de catre producator.
3.2. Aplicarea sistemului calitatii trebuie sa asigure ca produsele sunt
conforme cu tipul descris in certificatul de examinare CE de tip.
Toate elementele, cerintele si prevederile adoptate de producator pentru
sistemul calitatii trebuie sa figureze intr-o documentatie tinuta sistematic si
ordonata sub forma de proceduri de declaratii scrise asupra politicii de
calitate. Aceasta documentatie asupra sistemului calitatii trebuie sa permita o
interpretare uniforma a politicilor calitatii si a procedurilor, cum ar fi:
programe, planuri, manuale si inregistrari de calitate.
Documentatia trebuie sa cuprinda in special o descriere adecvata a:
a) obiectivelor producatorului privind calitatea;
b) organizarii afacerilor si, in particular:
- a structurilor organizatorice, a responsabilitatilor echipei de conducere
si a autoritatii organizatorice, in cazul in care este implicata fabricatia
dispozitivelor;
- a metodelor de urmarire a eficientei sistemului calitatii si, in
particular, a capacitatii lui de a atinge calitatea dorita in proiectare si
productie, inclusiv controlul produselor ce nu se conformeaza cerintelor;
c) tehnicilor de control si de asigurare a calitatii in stadiul de
productie si, in particular:
- a proceselor si procedurilor utilizate, in special in ceea ce priveste
sterilizarea, achizitionarea si documentele relevante in fiecare stadiu de
productie;
- a procedurilor de identificare a produsului schitate si actualizate prin
proiecte, specificatii sau alte elemente relevante, in fiecare stadiu de
productie;
d) incercarilor si verificarilor adecvate, care trebuie efectuate inainte,
in timpul si dupa fabricatie, frecventei cu care vor avea loc si echipamentelor
de testare utilizate.
3.3. Organismul notificat trebuie sa auditeze sistemul calitatii pentru a
atesta conformitatea cu cerintele mentionate la pct. 3.2, potrivit prevederilor
art. 33 din hotarare. Se presupune ca un sistem al calitatii care utilizeaza
standardele armonizate relevante este conform acestor cerinte. Echipa careia i
s-a incredintat evaluarea trebuie sa includa cel putin un membru care are deja
experienta in evaluarea tehnologiilor respective.
Procedura de evaluare trebuie sa includa o inspectie la locul de productie.
Decizia trebuie sa fie comunicata producatorului dupa inspectia finala. Aceasta
trebuie sa contina concluziile inspectiei si o evaluare argumentata.
3.4. Producatorul trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat
sistemul calitatii asupra oricarui plan de modificare a sistemului calitatii.
Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse si sa verifice
daca sistemul calitatii astfel modificat va fi conform cu cerintele mentionate
la pct. 3.2; el trebuie sa comunice producatorului decizia sa. Aceasta trebuie
sa contina concluziile inspectiei si o evaluare argumentata.
4. Supraveghere
4.1. Scopul supravegherii este de a garanta ca producatorul indeplineste
obligatiile impuse prin sistemul calitatii aprobat.
4.2. Producatorul trebuie sa permita organismului notificat sa realizeze
orice inspectii necesare si sa ii furnizeze orice informatii relevante, in
particular in legatura cu:
a) documentatia privind sistemul calitatii;
b) date prevazute in sistemul calitatii cu privire la proiect, cum ar fi:
rezultate de analize, calcule, teste;
c) date prevazute in sistemul calitatii cu privire la productie, cum ar fi:
rapoarte referitoare la inspectii, incercari, standardizari/calibrari, si cu
pregatirea profesionala a personalului implicat.
4.3. Organismul notificat trebuie sa realizeze periodic inspectii si
evaluari pentru a se asigura ca producatorul aplica sistemul calitatii aprobat
si trebuie sa furnizeze producatorului un raport de inspectie.
4.4. In plus, organismul notificat poate face vizite neanuntate
producatorului, in urma carora emite acestuia un raport de inspectie.
5. Organismul notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate
toate informatiile relevante privind sistemele calitatii aprobate, refuzate sau
retrase.
ANEXA 6
DECLARATIE
privind dispozitivele cu scopuri speciale
1. Pentru dispozitivele la comanda sau dispozitivele destinate
investigatiilor clinice producatorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit
in Romania trebuie sa emita o declaratie cuprinzand elementele prevazute la pct.
2.
2. Declaratia trebuie sa contina urmatoarele informatii:
2.1. pentru dispozitivele la comanda:
a) date care sa permita identificarea dispozitivelor in discutie;
b) o declaratie din care sa rezulte ca dispozitivul este destinat folosirii
in exclusivitate de catre un anume pacient, mentionandu-se numele pacientului;
c) numele medicului care a facut prescriptia si, dupa caz, denumirea
clinicii implicate;
d) caracteristicile specifice ale dispozitivului, descrise in prescriptia
medicala;
e) o declaratie din care sa rezulte ca dispozitivul respectiv satisface
cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 1 si, dupa caz, cu justificarea
cerintelor care nu au fost indeplinite;
2.2. pentru dispozitivele destinate investigatiei clinice acoperite de
prevederile anexei nr. 7:
a) date care sa permita identificarea dispozitivului;
b) un plan de investigatie, care stabileste scopul, domeniul si numarul
dispozitivelor respective;
c) numele medicului si denumirea institutiei responsabile pentru
investigatii;
d) locul, data de incepere si durata programata pentru investigatii;
e) o declaratie din care sa rezulte ca dispozitivul respectiv este conform
cu cerintele esentiale, excluzand aspectele ce constituie subiectul investigatiilor,
si, in ceea ce priveste aceste aspecte, ca s-au luat toate precautiile pentru a
proteja sanatatea si siguranta pacientului.
3. Producatorul trebuie sa tina la dispozitia autoritatilor nationale
competente urmatoarele:
3.1. pentru dispozitivele la comanda, o documentatie care sa permita
intelegerea proiectului, a fabricatiei si performantelor produsului, inclusiv a
performantelor scontate, astfel incat sa permita evaluarea conformitatii cu
cerintele prezentei hotarari.
Producatorul trebuie sa ia toate masurile necesare pentru ca procesul de
fabricatie sa asigure ca produsele fabricate sunt conforme cu documentatia
mentionata mai sus;
3.2. pentru dispozitivele proiectate pentru investigatii clinice, o
documentatie care sa contina:
a) o descriere generala a produsului;
b) desene de executie, metode de fabricatie, in special in ceea ce priveste
sterilizarea, si diagrame de componente, subansambluri, circuite;
c) descrieri si explicatii necesare pentru a intelege desenele, diagramele
si functionarea produsului;
d) o lista cuprinzand standardele stabilite in art. 9 din hotarare,
aplicate integral sau in parte, si o descriere a solutiilor adoptate pentru
indeplinirea cerintelor esentiale, in cazul in care standardele din art. 9 din
hotarare nu au fost aplicate;
e) rezultatele calculelor, inspectiilor si testelor tehnice executate.
Producatorul trebuie sa ia toate masurile necesare pentru ca procesul de
fabricatie sa asigure ca produsele fabricate sunt conforme cu documentatia
mentionata la pct. 3.1 si in primul paragraf al prezentului punct.
Producatorul trebuie sa permita evaluarea sau auditul pentru a demonstra
eficacitatea acestor masuri.
ANEXA 7
DECLARATII SI PROCEDURI
privind dispozitivele destinate evaluarii clinice
1. Prevederi generale
1.1. Conformitatea cu datele clinice prevazute la pct. 4.2 din anexa nr. 2
si la pct. 3 din anexa nr. 3 trebuie sa se bazeze, tinandu-se seama de
standardele armonizate relevante, acolo unde este necesar, fie pe:
1.1.1. o sinteza a literaturii stiintifice curent accesibile privind scopul
propus al dispozitivului si tehnicile utilizate, precum si, daca se specifica,
un raport scris care contine o evaluare critica a acestei sinteze;
1.1.2. rezultatele tuturor investigatiilor clinice facute, inclusiv ale
celor executate in conformitate cu pct. 2.
1.2. Toate datele trebuie sa ramana confidentiale, cu exceptia cazurilor
cand este esential sa fie divulgate.
2. Investigatia clinica
2.1. Obiective
Obiectivele investigatiilor clinice sunt:
a) sa verifice faptul ca in conditii normale de utilizare performantele
dispozitivelor sunt conforme celor prevazute la pct. 2 din anexa nr. 1;
b) sa determine orice efecte secundare nedorite in conditii normale de
utilizare si sa aprecieze daca ele constituie riscuri acceptabile in raport cu
performantele prevazute ale dispozitivului.
2.2. Consideratii etice
Investigatiile clinice trebuie sa fie efectuate conform standardului roman
SR EN 540, identic cu standardul european SR EN 540 care s-a elaborat pe baza
Declaratiei de la Helsinki, aprobata de a 18-a Reuniune Medicala Mondiala de la
Helsinki, Finlanda, in 1964, amendata de a 29-a Reuniune Medicala Mondiala de
la Tokio, Japonia, in 1975 si de a 35-a Reuniune Medicala Mondiala de la
Venetia, Italia, in 1983.
Este obligatoriu ca toate masurile cu privire la protectia omului sa fie
realizate in spiritul Declaratiei de la Helsinki. Aceasta include fiecare etapa
in investigatia clinica, de la prima consideratie cu privire la necesitatea si
justificarea studiului, pana la publicarea rezultatelor.
2.3. Metode
2.3.1. Investigatiile clinice trebuie sa fie efectuate pe baza unui plan de
investigatie adecvat, care sa reflecte nivelul actual de dezvoltare a
tehnologiei in domeniu si sa fie definit in asa fel incat sa confirme sau sa
respinga revendicarile producatorului cu privire la dispozitiv; aceste
investigatii trebuie sa includa un numar corespunzator de observatii pentru a
garanta validitatea stiintifica a concluziilor.
2.3.2. Procedurile folosite pentru executarea investigatiilor trebuie sa
fie adecvate dispozitivului de examinat.
2.3.3. Investigatiile clinice trebuie sa fie executate in circumstante
similare conditiilor normale de utilizare a dispozitivului.
2.3.4. Trebuie examinate toate trasaturile specifice, inclusiv cele privind
siguranta si performantele dispozitivului, precum si efectele sale asupra
pacientilor.
2.3.5. Toate efectele adverse trebuie sa fie inregistrate integral.
2.3.6. Investigatiile trebuie sa fie executate sub responsabilitatea unui
specialist medical calificat in domeniu, intr-un mediu adecvat.
Specialistul medical trebuie sa aiba acces la datele tehnice referitoare la
dispozitiv.
2.3.7. Raportul scris, semnat de catre specialistul medical responsabil,
trebuie sa contina o evaluare critica a tuturor datelor obtinute in timpul
investigatiei clinice.
ANEXA 8
CRITERII MINIME
pentru desemnarea organismelor de inspectie pentru a fi notificate
1. Organismul, conducatorul acestuia si personalul responsabil pentru
operatiunile de evaluare si verificare nu trebuie sa fie proiectantul,
producatorul, furnizorul, instalatorul sau utilizatorul dispozitivelor pe care
le controleaza si nici reprezentantul autorizat al vreuneia dintre aceste
parti.
Ei nu pot fi direct implicati in proiectarea, constructia, comercializarea
sau intretinerea dispozitivelor si nici nu pot reprezenta partile angajate in
aceste activitati. Aceasta nu exclude posibilitatea unor schimburi de
informatii tehnice intre producator si organism.
2. Organismul si personalul sau trebuie sa efectueze operatiunile de
evaluare si verificare la cel mai inalt standard de integritate profesionala si
competenta tehnica si trebuie sa fie in afara oricaror presiuni si influente,
in special financiare, care ar putea influenta decizia lor sau rezultatele
inspectiei, in special din partea persoanelor sau a grupurilor de persoane
interesate in rezultatul verificarilor.
3. Organismul trebuie sa fie capabil sa indeplineasca toate sarcinile din
anexele nr. 2 - 5, atribuite unui astfel de organism si pentru care a fost
notificat, indiferent daca aceste sarcini sunt executate de organismul insusi
sau sub responsabilitatea sa. In particular, trebuie sa aiba la dispozitie
personalul necesar si sa posede facilitatile necesare pentru indeplinirea
corespunzatoare a sarcinilor tehnice si administrative legate de evaluare si
verificare; trebuie, de asemenea, sa aiba acces la echipamentul necesar pentru
verificarile cerute.
4. Personalul responsabil de operatiunile de control trebuie sa posede:
a) instruire profesionala competenta, acoperind toate operatiunile de
evaluare si verificare pentru care a fost desemnat;
b) cunostinte satisfacatoare despre cerintele cu privire la inspectiile pe
care le executa si experienta corespunzatoare pentru astfel de operatiuni;
c) capacitatea ceruta pentru emiterea certificatelor, inregistrarilor si
rapoartelor pentru demonstrarea efectuarii inspectiilor.
5. Impartialitatea personalului care realizeaza inspectia trebuie sa fie
garantata. Salarizarea acestuia nu trebuie sa depinda de numarul inspectiilor
efectuate si nici de rezultatul acestor inspectii.
6. Organismul trebuie sa incheie o asigurare de raspundere civila, cu
exceptia cazului in care aceasta raspundere este asigurata de catre stat prin
lege.
7. Personalul organismului este obligat sa pastreze secretul profesional cu
privire la toate informatiile obtinute in cursul sarcinilor lui, respectand
aceasta hotarare sau orice prevederi ale legilor romane care sunt in vigoare.
Personalul organismului nu pastreaza secretul profesional fata de autoritatile
administrative competente ale statului roman.
ANEXA 9
MARCAJUL DE CONFORMITATE CS SAU CE
1. Elementele de identificare a marcajului national de conformitate CS sunt
prevazute in anexa nr. 2 la Legea nr. 608/2001.
2. Marcajul european de conformitate CE consta din initialele
"CE" cu forma prezentata in anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001, cu
urmatoarele caracteristici:
a) trebuie sa se respecte desenul gradat;
b) daca marcajul este redus sau largit, proportiile date in figura trebuie
respectate;
c) componentele C si E ale marcajului CE trebuie sa aiba aceleasi
dimensiuni verticale, care nu pot fi mai mici de 5 mm. Aceasta dimensiune
minima poate fi modificata la dispozitivele de dimensiuni mici.