ORDIN
Nr. 2134/460 din 17 noiembrie 2004
privind aprobarea Procedurii de desemnare a organismelor pentru atestarea
conformitatii produselor pentru constructii
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
Nr. 2.134 din 17 noiembrie 2004
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Nr. 460 din 21 decembrie 2004
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 43 din 13 ianuarie 2005
In conformitate cu prevederile art. 27 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr. 622/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a
produselor pentru constructii,
in temeiul prevederilor art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind
calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare, ale art. 2 pct. 45 si ale
art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 9 alin. (4) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 604/2003, cu modificarile ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului si ministrul
administratiei si internelor emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura de desemnare a organismelor pentru atestarea
conformitatii produselor pentru constructii, prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Comisiile de recunoastere din cadrul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului si Ministerului Administratiei si Internelor vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
La data publicarii prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, al ministrului de interne si
al ministrului administratiei publice nr. 308/409/189/2003 pentru aprobarea
Procedurii de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea
conformitatii produselor pentru constructii, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 297 din 5 mai 2003.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
ANEXA 1
PROCEDURA
de desemnare a organismelor pentru atestarea conformitatii produselor pentru
constructii
CAP. 1
Obiectul si domeniul de aplicare
Art. 1
Prezenta procedura stabileste conditiile si regulile de procedura privind
recunoasterea, desemnarea si notificarea, dupa caz, a organismelor si
laboratoarelor care participa la atestarea conformitatii produselor pentru
constructii, prevazute la art. 27 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr.
622/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor
pentru constructii, denumite in continuare organisme, cu exceptia cazurilor in
care exista prevederi distincte pentru organisme si laboratoare.
Art. 2
(1) Organismele prevazute la art. 1 sunt supuse, in principiu, regulilor
comune de procedura privind desemnarea, stabilite prin Hotararea Guvernului nr.
487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea si
notificarea nationala a laboratoarelor de incercari, precum si a organismelor
de certificare si de inspectie care realizeaza evaluarea conformitatii
produselor din domeniile reglementate prevazute in Legea nr. 608/2001 privind
evaluarea conformitatii produselor, cu modificarile si completarile ulterioare,
denumite in continuare norme metodologice, adaptate si/sau completate, dupa
caz, corespunzator cerintelor domeniului reglementat specific.
(2) In domeniul produselor pentru constructii nu sunt aplicabile
procedurile modulare de evaluare a conformitatii, prevazute la art. 19 alin.
(2) din Legea nr. 608/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, ci
procedurile aferente sistemelor de atestare a conformitatii produselor,
prevazute la pct. 2 din anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr. 622/2004, ceea
ce implica un alt mod de identificare a domeniilor de competenta, a functiilor
si a sarcinilor specifice ce revin organismelor desemnate.
(3) Prevederile specifice referitoare la evaluarea, recunoasterea si
desemnarea organismelor in domeniul produselor pentru constructii, cuprinse in
prezenta procedura, sunt stabilite pe baza conditiilor prevazute in cap. V, VII
si IX si in anexele nr. 3 si 4 din Hotararea Guvernului nr. 622/2004 si cu
luarea in considerare a prevederilor cuprinse in ghidurile adoptate de Comisia
Europeana in acest domeniu.
CAP. 2
Documente de referinta
Art. 3
(1) La baza prevederilor cuprinse in prezenta procedura au stat urmatoarele
acte normative:
a) Hotararea Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea conditiilor de
introducere pe piata a produselor pentru constructii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 421 din 11 mai 2004;
b) Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 712 din 8 noiembrie 2001, cu
modificarile si completarile ulterioare aduse prin Ordonanta Guvernului nr.
71/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 621 din 30
august 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 503/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 876 din 10 decembrie 2003,
Ordonanta Guvernului nr. 62/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 741 din 17 august 2004, aprobata cu modificari prin Legea nr.
406/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 14
octombrie 2004;
c) Hotararea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind desemnarea si notificarea nationala a laboratoarelor de incercari,
precum si a organismelor de certificare si de inspectie care realizeaza
evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevazute in
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 388 din 6 iunie 2002, cu
modificarile si completarile ulterioare aduse prin Hotararea Guvernului nr.
298/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249 din 22
martie 2004;
d) Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr.
1.558/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind atestarea conformitatii
produselor pentru constructii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 1.211 din 16 decembrie 2004.
(2) Prezenta procedura cuprinde prevederi cu referire la urmatoarele
standarde, la a caror aplicare trebuie luata in considerare ultima editie a
standardului citat:
a) SR EN 45004 "Criterii generale pentru functionarea diferitelor
tipuri de organisme care efectueaza inspectia";
b) SR EN 45011 "Criterii generale pentru organisme de certificare care
efectueaza certificarea produselor";
c) SR EN 45012 "Criterii generale pentru organisme de certificare care
efectueaza certificarea sistemelor calitatii";
d) SR EN ISO/CEI 17025 "Cerinte generale pentru competenta
laboratoarelor de incercari si etalonari".
(3) La stabilirea prevederilor prezentei proceduri s-au luat in considerare
recomandarile Comisiei Europene cuprinse in urmatoarele documente:
a) Ghidul comunitar A - Desemnarea organismelor recunoscute in domeniul
directivei "Produse pentru constructii";
b) Ghidul comunitar K - Sistemele de atestare a conformitatii si rolul si
sarcinile organismelor notificate in domeniul directivei "Produse pentru
constructii".
CAP. 3
Termeni si definitii
Art. 4
(1) Termenii de specialitate utilizati in prezenta procedura sunt prevazuti
si definiti in documentele de referinta mentionate in cap. II.
(2) Prescurtarile utilizate in textul procedurii se inteleg astfel:
CPF = controlul productiei in fabrica;
C.T.P.C. = Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii;
PECA = Protocol la Acordul european privind evaluarea conformitatii si
acceptarea produselor industriale;
I.G.S.U. = Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta.
CAP. 4
Domenii si conditii de recunoastere si desemnare
Art. 5
(1) In domeniul produselor pentru constructii, recunoasterea si desemnarea
organismelor se stabilesc pe familii/subfamilii de produse, pe sisteme de
atestare a conformitatii si pentru realizarea de functii si sarcini specifice
pentru atestarea conformitatii produselor, asa cum sunt identificate prin
prevederile prezentei proceduri.
(2) Recunoasterea se acorda de una dintre cele doua autoritati competente
pentru desemnare prevazute la art. 27 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr.
622/2004, prin comisiile de recunoastere constituite in acest scop conform art.
23 din normele metodologice, care emit certificatele de recunoastere, dupa cum
urmeaza:
a) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, pentru
organismele specializate pe toate familiile de produse pentru constructii si pe
toate functiile specifice, cu exceptia celor prevazute la lit. b);
b) Ministerul Administratiei si Internelor, pentru organismele specializate
pe familiile de produse care cuprind mijloace fixe pentru alarmare/detectare a
incendiului, pentru stingerea incendiului, pentru controlul focului si fumului
si pentru prevenirea exploziilor si produse cu rol de protectie la foc, precum
si pentru laboratoarele de incercari care efectueaza incercarile de comportare
la foc pentru oricare dintre familiile de produse pentru constructii.
(3) Comisiile de recunoastere se constituie si functioneaza la fiecare
autoritate competenta pentru desemnare, conform regulamentelor de organizare si
functionare proprii, avand in vedere realizarea colaborarilor necesare.
(4) Desemnarea organismelor recunoscute de ambele autoritati competente,
precum si suspendarea, limitarea sau retragerea desemnarilor se aproba prin
ordin al ministrului de resort, care se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(5) De la data intrarii in vigoare a protocolului PECA in domeniul
produselor pentru constructii sau de la data aderarii Romaniei la Uniunea
Europeana, daca un astfel de protocol nu este incheiat anterior, Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului raspunde de aplicarea procedurii
de notificare a organismelor desemnate in relatie cu Comisia Europeana si cu
statele membre ale Uniunii Europene.
(6) Evaluarea organismelor care solicita desemnarea, precum si
supravegherea organismelor recunoscute si desemnate se realizeaza de catre
C.T.P.C., pentru organismele prevazute la alin. (2) lit. a), si de catre
I.G.S.U., pentru organismele prevazute la alin. (2) lit. b).
(7) Costurile aferente evaluarii si supravegherii pe perioada desemnarii se
stabilesc pe baza de tarife, care se actualizeaza anual, si se suporta de
organismele solicitante.
Art. 6
(1) Pot fi recunoscute si desemnate orice persoane juridice sau, in unele
cazuri, entitati din cadrul unor persoane juridice, cu sediul in Romania, care
functioneaza ca organisme de certificare, ca organisme de inspectie si/sau ca
laboratoare de incercari si indeplinesc cumulativ cerintele de acreditare
prealabila prevazute la art. 16 din Legea nr. 608/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare, si conditiile minimale prevazute in anexa nr. 4 la
Hotararea Guvernului nr. 622/2004, tratate potrivit prevederilor prezentei
proceduri.
(2) Persoana juridica sau entitatea poate fi desemnata, pe baza propriei
solicitari, pentru exercitarea functiilor prevazute la alin. (3) si pentru
efectuarea sarcinilor specifice prevazute la alin. (4), cu referire la anumite
familii de produse pentru constructii si in corelare cu sistemele de atestare a
conformitatii aplicabile familiilor de produse respective, identificate conform
prevederilor Regulamentului privind atestarea conformitatii produselor pentru
constructii.
(3) In domeniul produselor pentru constructii pot fi recunoscute si
desemnate organisme pentru exercitarea urmatoarelor functii:
a) certificarea conformitatii produselor, denumite in continuare organisme
de certificare produs;
b) certificarea conformitatii controlului productiei in fabrica, denumite
in continuare organisme de certificare CPF;
c) inspectie, denumite in continuare organisme de inspectie;
d) incercari, denumite in continuare laboratoare de incercari.
(4) Sarcinile specifice ce revin organismelor, in corelare cu sistemele de
atestare a conformitatii, sunt:
a) certificarea conformitatii produsului si eliberarea certificatului de
conformitate EC, pentru sistemele 1+ si 1;
b) certificarea conformitatii CPF, pentru sistemele 2+ si 2;
c) supravegherea CPF, pentru sistemele 1+, 1 si 2+;
d) inspectia CPF, pentru sistemele 1+, 1, 2+ si 2;
e) incercari initiale de tip ale produsului, pentru sistemele 1+, 1 si 3;
f) incercari prin sondaj pe esantioane prelevate de la locul productiei, de
pe piata sau de pe santiere, pentru sistemul 1+.
Art. 7
(1) Un organism poate fi recunoscut si desemnat pentru una sau mai multe
familii/subfamilii de produse pentru constructii, precum si pentru o
familie/subfamilie de produse, pe o singura functie, pe mai multe sau pe toate
functiile care intervin in sistemul/sistemele de atestare a conformitatii
aplicabil/aplicabile familiei/subfamiliei respective, dintre cele prevazute la
art. 6 alin. (3).
(2) Organismele solicitante trebuie sa dovedeasca indeplinirea conditiilor
relevante pentru recunoastere si desemnare pe fiecare domeniu acoperit de
acestea.
Art. 8
(1) Entitati legate juridic de operatori economici nu pot fi desemnate in
nici un caz ca organisme de certificare si ca organisme de inspectie, putand fi
desemnate doar ca laboratoare de incercari si numai in cazuri speciale si
justificate (de exemplu, laboratorul este unicul din tara sau dintr-o zona
teritoriala, care dispune de aparatura de incercare necesara).
(2) In sensul prezentei proceduri, prin operator economic se intelege orice
persoana juridica sau persoana fizica autorizata care introduce pe piata
produse pentru constructii in calitate de producator, reprezentant autorizat al
producatorului sau importator, definiti conform prevederilor art. 4 alin. (1)
lit. m), v) si z) din Legea nr. 608/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) Un organism se considera legat de un operator economic in urmatoarele
situatii:
a) este parte a aceleiasi societati ca si unitatea de productie;
b) este entitate separata juridic de unitatea de productie, dar este in
intregime sau in majoritate proprietatea unitatii de productie;
c) este independent, dar unitatea de productie detine o anumita cota de
actiuni;
d) este separat de unitatea de productie, dar ambele au o societate-mama
comuna care detine in intregime sau in majoritate proprietatea;
e) este separat de unitatea de productie, dar ambele au o societate-mama
comuna care detine o anumita cota de actiuni;
f) este in proprietatea unei organizatii reprezentand mai multi producatori
(de exemplu, o asociatie cu scop comercial).
Art. 9
(1) Organismele de certificare, organismele de inspectie si laboratoarele
pot subcontracta executarea unora dintre sarcinile ce le revin altor organisme
si/sau laboratoare.
(2) Un organism desemnat care subcontracteaza ramane in orice situatie
raspunzator pentru toate activitatile acoperite de desemnare. Subcontractarea
nu se poate referi la delegarea autoritatii sau a responsabilitatilor
corespunzatoare functiei desemnate.
(3) Un organism desemnat nu poate in nici un caz sa subcontracteze toate
activitatile. De asemenea, este interzisa subcontractarea "in serie".
(4) Organismele de certificare nu pot subcontracta activitatile de evaluare
si acceptare. Pot fi subcontractate numai activitati tehnice, precis delimitate
si riguros detaliate, de exemplu incercari, examinari, comparatii, esantionari
sau audituri pentru calitate.
Art. 10
In scopul asigurarii unei aplicari practice uniforme a sarcinilor ce revin
diferitelor organisme recunoscute si desemnate in cadrul sistemelor de atestare
a conformitatii, precum si a evaluarilor in vederea recunoasterii si
desemnarii, C.T.P.C. va intocmi, cand este cazul, impreuna cu I.G.S.U.,
instructiuni detaliate privind rolul si raporturile dintre organisme pentru
realizarea metodelor de incercare, inspectie si certificare prevazute in
specificatiile tehnice. Aceste instructiuni vor fi puse la dispozitie
organismelor interesate, contra cost.
CAP. 5
Solicitarea recunoasterii si desemnarii
Art. 11
(1) Solicitarea organismului se realizeaza conform art. 5 alin. (3) din normele
metodologice, cu completarile de mai jos.
(2) Cererea de desemnare trebuie intocmita corespunzator modelului
prezentat in anexa nr. 1.
(3) Cererea de desemnare trebuie insotita de urmatoarele documente:
a) certificatul de inmatriculare la Oficiul National al Registrului
Comertului sau orice act juridic echivalent privind infiintarea, in copie;
b) certificatul de acreditare ca organism de evaluare a conformitatii, emis
de organismul national de acreditare, in copie;
c) raportul intocmit de organismul national de acreditare, referitor la
procedura de evaluare a conformitatii documentata si aplicata de catre
solicitant si la sistemul de management al calitatii implementat de acesta;
d) descrierea tipului de activitate la care se refera desemnarea, potrivit
prevederilor art. 6 alin. (3) si (4);
e) nominalizarea familiei/subfamiliilor de produse pentru constructii si a
utilizarilor preconizate aferente, care va/vor fi acoperita/acoperite de
desemnarea care se solicita, identificate potrivit prevederilor din anexele nr.
I, II si III la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru
constructii;
f) datele specifice de personal, de calificare si de experienta
profesionala, referitoare la directorul organismului, la loctiitorul acestuia,
la personalul cu functii de conducere si la personalul tehnic, potrivit
prevederilor art. 16;
g) descrierea sumara a spatiilor de lucru si a echipamentelor tehnice si
indicarea procedurilor operationale specifice;
h) declaratie privind relatiile economice si juridice ale solicitantului,
persoana juridica sau entitate, ale directorului si ale celorlalti angajati ai
solicitantului cu operatorii economici;
i) documentele referitoare la subcontractarea activitatilor in legatura cu
sarcinile pentru care solicita desemnarea, in copie;
j) modelele documentelor ce urmeaza a fi eliberate: certificat de
conformitate EC, certificat de conformitate a CPF, raport de incercare, dupa
caz;
k) asigurarea de raspundere civila, in copie, pentru cazul in care
raspunderea nu revine statului prin lege, insotita de o adresa emisa de
societatea de asigurare, prin care sa se confirme ca polita de asigurare
acopera despagubirile care pot fi solicitate in urma activitatii pentru care se
solicita desemnarea;
l) o declaratie scrisa prin care solicitantul este de acord ca organismul
national de acreditare sa puna la dispozitie autoritatii competente, la cerere,
documente si informatii in legatura cu acreditarea sa;
m) dovada de plata a costului pentru evaluarea initiala.
(4) In situatiile prevazute la art. 7 alin. (1), cererile trebuie sa
exprime explicit domeniul de desemnare solicitat prin intocmirea documentelor
prevazute la alin. (3) lit. e) sub forma unor liste distincte:
a) pentru o singura familie/subfamilie de produse si mai multe functii care
intervin in cadrul sistemelor de atestare aplicabile familiei respective; sau
b) pentru o singura functie si mai multe familii/subfamilii de produse, cu
specificarea sistemelor de atestare aplicabile familiilor respective.
(5) Documentele prevazute la alin. (3) trebuie prezentate astfel incat sa
permita evaluarea indeplinirii conditiilor minimale prevazute in anexa nr. 4 la
Hotararea Guvernului nr. 622/2004 pentru fiecare dintre familiile de
produse/functiile specifice solicitate pentru desemnare.
Art. 12
(1) In functie de familia de produse/functiile pentru care se solicita
desemnarea, cererile pentru desemnare si dosarul cu documente insotitoare se
depun la autoritatea competenta pentru desemnare, care le inregistreaza prin
secretariatul comisiei de recunoastere.
(2) In maximum doua zile, dosarele aferente cererilor inregistrate la
autoritatile competente se transmit la C.T.P.C., respectiv I.G.S.U., in vederea
evaluarii.
(3) Comisia de recunoastere din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor instiinteaza Comisia de recunoastere din cadrul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului in termen de maximum 15 zile
asupra cererilor inregistrate.
(4) C.T.P.C. poate realiza evaluari si/sau supravegheri si in domeniile din
competenta Ministerului Administratiei si Internelor, la solicitarea acestuia.
CAP. 6
Evaluarea solicitarii
Art. 13
(1) C.T.P.C., respectiv I.G.S.U., efectueaza evaluarea in vederea
recunoasterii organismelor, in termen de 30 de zile de la primirea dosarului,
pe baza documentatiei prezentate potrivit prevederilor art. 11 si unui audit la
sediul solicitantului.
(2) In cazul in care dosarul depus nu este complet, data de la care curge
termenul prevazut la alin. (1) se decaleaza corespunzator cu perioada consumata
pentru completarea dosarului.
Art. 14
(1) Conformitatea organismelor cu conditiile minimale prevazute in anexa
nr. 4 la Hotararea Guvernului nr. 622/2004 se evalueaza in raport cu cerintele
relevante prevazute in standardele din seria SR EN 45000 pe baza carora au fost
acreditate, considerate in contextul specificatiilor tehnice pentru produse
si/sau incercari aferente domeniului de desemnare.
(2) Ca baza de evaluare a competentei pentru diversele functii si sarcini
ale organismelor se utilizeaza certificatele de acreditare eliberate de
organismul national de acreditare, acreditarea dupa standardele din seria SR EN
45000 fiind luata in considerare astfel:
a) pentru organismele de certificare produs: SR EN 45011;
b) pentru organismele de certificare CPF: SR EN 45012;
c) pentru organismele care efectueaza inspectia si supravegherea CPF: SR EN
45012;
d) pentru organismele care efectueaza inspectia CPF si alte activitati
specifice pentru inspectii de terta parte (esantionare, audituri etc): SR EN
45004;
e) pentru laboratoarele de incercari: SR EN ISO 17025.
Art. 15
(1) Din documentele prezentate si din auditul la sediu trebuie sa rezulte
ca organismul are capabilitatea tehnica necesara pentru produsul si/sau
incercarile specifice.
(2) Pentru organismele de certificare si de inspectie evaluarea se face
comparativ cu specificatiile tehnice de referinta pentru produse, incluse in
lista standardelor romane care transpun standarde europene armonizate si a
specificatiilor tehnice recunoscute, prevazuta la art. 13 alin. (3) din
Hotararea Guvernului nr. 622/2004, iar pentru laboratoarele de incercari,
comparativ cu standardele de incercari prevazute la art. 13 alin. (2) lit. a)
din Hotararea Guvernului nr. 622/2004 sau cu parti ale acestora ori cu metodele
de incercare stabilite prin agremente tehnice europene.
Art. 16
(1) Organismele solicitante trebuie sa detina suficient personal angajat
permanent, care sa aiba pregatirea, instruirea, cunostintele tehnice si
experienta necesare, corespunzator functiilor alocate, precum si un director
tehnic sau o functie asimilata acestuia, care sa detina responsabilitatea
globala pentru supervizarea activitatilor intregului personal.
(2) Directorul tehnic trebuie sa fie absolvent al unei institutii de
invatamant superior cu caracter tehnic sau stiintific, corespunzator domeniului
de activitate al organismului, si trebuie sa detina o experienta profesionala
de cel putin 5 ani in domeniul incercarii, inspectiei sau certificarii
produselor pentru constructii ori in activitati comparabile.
(3) Directorul tehnic trebuie sa isi exercite functia ca ocupatie de baza.
Daca directorul tehnic are o alta ocupatie de baza, aceasta cerinta poate fi
considerata satisfacuta si prin numirea unui loctiitor permanent care trebuie
sa indeplineasca toate cerintele relevante pentru directorul tehnic.
Art. 17
Organismele si laboratoarele trebuie sa dispuna de:
a) spatiile de lucru si echipamentele tehnice necesare, in corelare cu
specificatiile tehnice de produs si/sau incercarile relevante;
b) proceduri documentate pentru executarea sarcinilor ce le revin si pentru
utilizarea si mentenanta echipamentului tehnic aferent;
c) un sistem pentru inregistrarea si documentarea activitatilor efectuate.
Art. 18
Pentru sarcinile organismelor implicate in inspectia si/sau certificarea
CPF se iau in considerare numai acele aspecte ale controlului productiei in
fabrica, necesare pentru satisfacerea cerintelor definite in specificatiile
tehnice de referinta pentru produsele respective.
Art. 19
(1) Organismele care solicita desemnarea trebuie sa fie si sa ramana, dupa
desemnare, de terta parte, respectiv independente de clientii lor sau de alte
parti interesate.
(2) Daca totusi, in contextul prevederilor art. 8, este necesara desemnarea
unui laborator legat de un operator economic, trebuie sa fie prezentate dovezi
concludente ca laboratorul functioneaza in mod impartial. Desemnarea acordata
unui astfel de laborator il indreptateste sa isi efectueze sarcinile legate de
atestarea conformitatii pentru orice client, inclusiv pentru operatorul
economic de care este legat.
Art. 20
(1) Organismele desemnate, in special directorul tehnic si loctiitorul sau
permanent, trebuie sa asigure impartialitatea.
(2) In mod special, in cazul prevazut la art. 19 alin. (2), trebuie
acordata o atentie marita pentru evaluarea impartialitatii. Cu cat este mai
stransa relatia dintre laborator si operatorul economic, cu atat mai stricte
trebuie sa fie mijloacele de satisfacere a cerintei de impartialitate si mai
ridicata severitatea cu care acestea sunt verificate si supravegheate.
Art. 21
(1) Conditia privind existenta asigurarii de raspundere civila se considera
indeplinita si prin prezentarea unei asigurari de garantie profesionala.
(2) Cuantumul anual al asigurarii trebuie sa fie corelat cu cifra de
afaceri si cu natura riscurilor ce pot fi suportate de organismul in cauza.
Art. 22
(1) C.T.P.C., respectiv I.G.S.U., efectueaza evaluarea solicitarilor, prin
personalul de specialitate propriu, pe baza criteriilor stabilite prin prezenta
procedura si a referintelor prevazute.
(2) Rezultatele evaluarii sunt consemnate intr-un raport de evaluare, care,
impreuna cu dosarul complet de evaluare, se inainteaza comisiei de recunoastere
din cadrul autoritatii competente pentru desemnare, in termenul prevazut la
art. 13. In concluziile raportului de evaluare se mentioneaza propunerea de
acordare sau de respingere a recunoasterii si, daca este cazul, motivele
respingerii, cu precizarea explicita a domeniului de competenta recunoscut sau
respins, prin indicarea functiei organismului, a subfamiliilor de produse si a
sistemelor de atestare a conformitatii aferente.
(3) Dupa eliberarea certificatului de recunoastere, dosarele constituite in
procesul de evaluare se retransmit la C.T.P.C., respectiv la I.G.S.U., care le
pastreaza pe o perioada de 10 ani. Dosarele se pun, la cerere, la dispozitie
autoritatii competente pentru desemnare sau organelor de control imputernicite
de aceasta.
CAP. 7
Acordarea certificatului de recunoastere si a desemnarii
Art. 23
(1) Autoritatile competente pentru desemnare analizeaza si aproba, prin
comisiile de recunoastere, propunerile din raportul de evaluare, in termen de
maximum 10 zile de la primirea acestuia.
(2) In cadrul analizei, comisia de recunoastere examineaza raportul de
evaluare si documentele din dosarul de evaluare, verificand respectarea
cerintelor prevazute prin prezenta procedura si urmarind gradul de satisfacere
a conditiilor minimale prevazute in anexa nr. 4 la Hotararea Guvernului nr.
622/2004 pe fiecare domeniu de desemnare.
(3) In masura in care este necesar pentru luarea deciziilor privind
recunoasterea si desemnarea, comisia de recunoastere poate intreprinde alte
masuri justificate pentru informarea sa completa si corecta. Cheltuielile
ocazionate de realizarea acestor masuri se suporta de solicitanti.
(4) Rezultatul analizei efectuate de comisia de recunoastere si decizia
acesteia se consemneaza printr-un proces-verbal in registrul unic gestionat de
comisie.
(5) In termen de maximum 3 zile de la adoptarea deciziei de recunoastere,
comisia de recunoastere elibereaza certificatul de recunoastere sau, in
situatia in care solicitantul nu dovedeste conformitatea cu cerintele prevazute
in prezenta procedura, comunica solicitantului respingerea motivata a recunoasterii.
(6) Modelul certificatului de recunoastere este prevazut in anexa nr. 2.
Art. 24
(1) Organismele care au primit certificatul de recunoastere din partea
oricareia dintre autoritatile competente pentru desemnare, prevazute la art. 5
alin. (2), sunt inscrise in lista organismelor desemnate in domeniul produselor
pentru constructii, care se aproba conform prevederilor art. 5 alin. (4).
(2) Conform prevederilor art. 28 din Hotararea Guvernului nr. 622/2004,
organismele din domeniul produselor pentru constructii sunt supuse cerintei de
notificare. In acest scop, anterior emiterii ordinului de desemnare, Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului solicita la Comisia Europeana
atribuirea numarului de identificare pentru fiecare organism ce va fi
notificat.
(3) Lista organismelor desemnate in domeniul produselor pentru constructii
contine urmatoarele informatii pentru fiecare organism desemnat: denumirea
completa, sediul, numarul de identificare ca organism notificat, familiile de
produse pentru constructii si utilizarile preconizate, numarul deciziei
Comisiei Europene referitoare la procedura de atestare a conformitatii familiei
respective de produse, sistemul de atestare a conformitatii si functia de
evaluare a organismului. Modelul de intocmire a listei organismelor desemnate
in domeniul produselor pentru constructii este prezentat in anexa nr. 3.
(4) C.T.P.C. intocmeste si tine la zi baza de date centralizata pentru
actualizarea, ori de cate ori este necesar, a ordinelor de aprobare a listei
prevazute la alin. (1).
(5) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului notifica
Comisiei Europene si celorlalte state membre ale Uniunii Europene organismele
desemnate in domeniul produselor pentru constructii, conform procedurii
aplicabile la nivel comunitar.
(6) Pe durata desemnarii, organismele sunt supuse supravegherii permanente,
conform prevederilor cap. VIII. O desemnare acordata poate fi suspendata,
limitata sau retrasa conform prevederilor cap. IX.
CAP. 8
Supravegherea organismelor recunoscute si desemnate
Art. 25
(1) Organismele desemnate in domeniul produselor pentru constructii trebuie
sa indeplineasca in mod permanent cerintele si conditiile care au stat la baza
deciziei privind recunoasterea lor, precum si cerintele de functionare
prevazute la alin. (2).
(2) Pe perioada recunoasterii si desemnarii, organismele recunoscute si
desemnate au urmatoarele obligatii generale:
a) sa accepte numai solicitarile care corespund domeniului desemnat, din
partea oricaror persoane responsabile cu introducerea pe piata a produselor
pentru constructii;
b) sa respecte, la toate nivelurile proprii de organizare, conditiile care
sa asigure confidentialitatea;
c) sa permita autoritatii competente pentru desemnare, care le-a desemnat,
sa efectueze, prin C.T.P.C./I.G.S.U., auditurile de supraveghere planificate,
precum si, daca este cazul, inspectii inopinate de supraveghere;
d) sa participe, la intervale regulate, la schimburile de experienta dintre
organismele desemnate de profil, programate de autoritatea competenta pentru
desemnare;
e) sa asigure mentinerea la zi a instruirii personalului si pastrarea,
repararea si, dupa caz, inlocuirea echipamentelor tehnice, astfel incat
conditiile de desemnare sa fie indeplinite pe toata durata desemnarii;
f) sa pastreze si sa actualizeze inregistrarile relevante privind
calificarea, perfectionarea si experienta profesionala a personalului propriu;
g) sa elaboreze si sa actualizeze procedurile din care rezulta obligatiile
si responsabilitatile personalului;
h) sa elaboreze o documentatie sintetica privind indeplinirea obligatiilor
prevazute la lit. d) - g), pe care sa o puna la dispozitie personalului;
i) sa comunice imediat autoritatii competente pentru desemnare, care le-a
desemnat, schimbarea directorului tehnic sau a loctiitorului sau permanent si
sa faca cunoscute, cu cel putin 10 zile inainte de a fi puse in aplicare,
intentiile de modificare importante survenite in legatura cu oricare dintre
documentele prevazute la art. 11 alin. (3), precum si orice alta masura care ar
putea afecta indeplinirea cerintelor pentru desemnare;
j) sa plateasca anual costurile aferente auditului de supraveghere
planificat.
(3) Laboratoarele de incercari si organismele de inspectie pot sa utilizeze
numai aparatura de incercare verificata potrivit regulilor tehnice general
cunoscute; in scopul validarii rezultatelor la incercari laboratoarele si
organismele de inspectie trebuie sa participe la incercarile comparative
programate de autoritatea competenta pentru desemnare.
Art. 26
(1) Organismele de certificare, organismele de inspectie si laboratoarele
de incercari trebuie sa intocmeasca rapoarte anuale privind activitatile lor de
certificare, inspectie si incercare, inclusiv documentatia relevanta.
Rapoartele se intocmesc pentru activitatea pe un an calendaristic si se
transmit la C.T.P.C./I.G.S.U. pana la data de 1 februarie a anului urmator, in
vederea utilizarii acestora in cadrul activitatilor de supraveghere.
(2) Rapoartele trebuie sa contina un rezumat cu informatii asupra
subiectului respectiv, cu privire la personalul implicat, procedurile aplicate
corespunzator cerintelor tehnice, rezultatele obtinute si unitatile de
productie controlate. De asemenea, rapoartele trebuie sa contina data/datele
incercarii/incercarilor, data certificarii si perioada de inspectie, dupa caz.
Rapoartele se semneaza de directorul tehnic al organismului. Rapoartele se
pastreaza de catre C.T.P.C./I.G.S.U. pe o durata de 10 ani si se pun la
dispozitie, la cerere, autoritatilor competente pentru desemnare, in cadrul
activitatii de supraveghere a organismelor desemnate in domeniul produselor
pentru constructii.
(3) Pe baza rapoartelor prevazute la alin. (1), C.T.P.C., respectiv
I.G.S.U., intocmeste rapoarte anuale referitoare la activitatea organismelor
aflate sub supravegherea sa in anul calendaristic precedent, care se transmit
comisiilor de recunoastere din cadrul autoritatilor competente de resort pana la
data de 1 martie.
Art. 27
(1) Prevederile referitoare la supravegherea organismelor, cuprinse in cap.
II sectiunea a 3-a din normele metodologice, se aplica si organismelor
desemnate in domeniul produselor pentru constructii.
(2) Activitatile de supraveghere a organismelor desemnate in domeniul
produselor pentru constructii se efectueaza de C.T.P.C., respectiv de I.G.S.U.,
prin schimb curent de informatii si audituri de supraveghere planificate,
precum si, daca este cazul, prin inspectii inopinate de supraveghere.
Auditurile de supraveghere planificate se stabilesc prin programe de
supraveghere care se elaboreaza de catre C.T.P.C./I.G.S.U., prin colaborare
intre ele si/sau cu organismul national de acreditare, pentru corelarea
diferitelor programe de supraveghere.
(3) Auditurile si/sau inspectiile de supraveghere se finalizeaza cu
rapoarte de supraveghere, prin care se consemneaza gradul de indeplinire a
cerintelor prevazute la art. 25 si se fac propuneri referitoare la mentinerea
sau, dupa caz, la limitarea, suspendarea ori retragerea desemnarilor acordate.
Rapoartele de supraveghere se transmit comisiilor de recunoastere care au
acordat recunoasterea organismelor in cauza, impreuna cu documentele
considerate relevante pentru justificarea propunerilor respective.
(4) In situatia in care in cadrul procesului de supraveghere se constata
neconformitati in legatura cu indeplinirea cerintelor prezentei proceduri,
C.T.P.C., respectiv I.G.S.U., daca este cazul impreuna cu organismul national
de acreditare, si organismul in cauza stabilesc un program de actiuni corective
necesare pentru eliminarea neconformitatilor, precum si modul de urmarire si
raportare a realizarii acestora, care se supun avizarii comisiei de
recunoastere implicate.
(5) Comisiile de recunoastere analizeaza periodic situatia organismelor
desemnate pe baza rapoartelor de supraveghere, a documentelor anexate, a
programelor de actiuni corective, a eventualelor sesizari si reclamatii si a
oricaror alte informatii relevante pe care le detin si decid asupra mentinerii
sau, dupa caz, a limitarii, suspendarii ori retragerii desemnarilor acordate;
rezultatul motivat al deciziei se consemneaza in registrul unic gestionat de
comisie.
(6) Mentinerea sau, dupa caz, limitarea, suspendarea ori retragerea
desemnarii se evidentieaza pe certificatul de recunoastere prin inscrierea pe
verso a situatiei respective, a numarului si datei deciziei in cauza.
(7) Modificarile care survin asupra listei organismelor desemnate ca urmare
a deciziilor de limitare, suspendare ori retragere a desemnarilor acordate se
aproba prin ordin al ministrului de resort, care se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(8) Deciziile de limitare, suspendare ori retragere a desemnarilor
acordate, referitoare la organisme notificate, se notifica de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului Comisiei Europene si statelor
membre ale Uniunii Europene.
CAP. 9
Limitarea, suspendarea si retragerea recunoasterii si desemnarii
Art. 28
(1) Desemnarea expira daca organismul renunta la desemnare printr-o
comunicare scrisa, transmisa autoritatii competente pentru desemnare, care l-a
recunoscut.
(2) Recunoasterea si desemnarea se retrag:
a) daca apar ulterior motive care ar fi justificat respingerea
recunoasterii si desemnarii;
b) daca organismul a incalcat in mod repetat obligatiile ce ii revin.
(3) Recunoasterea si desemnarea pot fi retrase daca organismul:
a) nu a avut activitate timp de 2 ani;
b) nu participa la schimbul de experienta prevazut la art. 25 alin. (1)
lit. d);
c) nu participa la incercarile comparative conform art. 25 alin. (3).
Art. 29
(1) Prevederile referitoare la limitarea, suspendarea si retragerea
desemnarii, conform art. 9 si 10 din normele metodologice, se aplica si
organismelor din domeniul produselor pentru constructii.
(2) Deciziile referitoare la limitarea, suspendarea sau retragerea
desemnarii unui organism se stabilesc de catre comisia de recunoastere cu
referire la familia de produse si/sau functia specifica afectata, pe baza
propunerilor si a documentelor justificative primite de la C.T.P.C./I.G.S.U.
CAP. 10
Masuri tranzitorii
Art. 30
(1) Pana la data intrarii in vigoare a protocolului sectorial PECA sau pana
la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, daca un astfel de protocol nu a
fost incheiat anterior, autoritatile competente aproba lista organismelor
recunoscute prin ordin al ministrului de resort, care se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Anterior emiterii ordinului de aprobare, autoritatile competente
solicita Ministerului Economiei si Comertului, conform prevederilor art. 19
alin. (1) din normele metodologice, inscrierea organismelor in registrul
organismelor recunoscute si atribuirea numarului de identificare national.
(3) Criteriile si conditiile pentru aprobare, precum si pentru limitarea,
suspendarea sau retragerea aprobarii sunt aceleasi ca si pentru desemnare, cu
exceptia prevederilor art. 31.
Art. 31
(1) Aprobarea se acorda pentru perioada prevazuta la art. 30 alin. (1), pe
parcursul careia se efectueaza cel putin un audit de supraveghere planificat.
(2) Lista organismelor recunoscute cuprinde informatiile prevazute la art.
24 alin. (3), cu urmatoarele exceptii:
a) in locul numarului de identificare ca organism notificat, acordat de
Comisia Europeana, se indica numarul de identificare national, acordat de
registrul organismelor recunoscute;
b) in locul numarului deciziei Comisiei Europene referitoare la procedura
de atestare a conformitatii se indica numarul tabelului din anexa nr. III la
Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
(3) La incetarea perioadei tranzitorii prevazute la art. 30 alin. (1),
organismele recunoscute care solicita desemnarea vor fi supuse unei noi
evaluari.
CAP. 11
Responsabilitati
Art. 32
(1) Autoritatile competente pentru desemnare, inclusiv prin comisiile de
recunoastere, au urmatoarele responsabilitati si atributii in domeniile
stabilite la art. 5 alin. (2):
a) detin responsabilitatea globala pentru recunoasterea si desemnarea
organismelor din domeniile lor de specialitate;
b) aproba prin ordin al ministrului de resort si publica lista organismelor
desemnate in domeniul produselor pentru constructii si actualizarile anuale ale
acesteia;
c) asigura organizarea si functionarea comisiilor de recunoastere, inclusiv
colaborarea necesara dintre acestea;
d) inregistreaza cererile de desemnare si le transmit la C.T.P.C. in
vederea evaluarii, respectiv spre stiinta, dupa caz;
e) analizeaza documentele justificative si aproba propunerile din
rapoartele de evaluare si de supraveghere ale C.T.P.C., respectiv I.G.S.U.,
dupa caz;
f) acorda recunoasterea si elibereaza certificatele de recunoastere;
g) in perioada tranzitorie prevazuta la art. 30 alin. (1) solicita
inscrierea organismelor recunoscute in Registrul organismelor recunoscute si
acordarea numarului de identificare national si aproba prin ordin al
ministrului de resort lista organismelor recunoscute;
h) aprobata limitarea, suspendarea si retragerea recunoasterilor acordate.
(2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului are, in plus,
urmatoarele responsabilitati:
a) solicita Comisiei Europene numarul de identificare pentru organismele
desemnate in domeniul produselor pentru constructii ce urmeaza sa fie
notificate;
b) notifica Comisiei Europene si statelor membre ale Uniunii Europene
organismele desemnate in domeniul produselor pentru constructii, precum si,
daca este cazul, limitarea, suspendarea sau retragerea desemnarilor acordate.
Art. 33
(1) C.T.P.C. are urmatoarele atributii:
a) efectueaza evaluarea si supravegherea anuala a organismelor din
competenta Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, precum
si, la cerere, a celor din competenta Ministerului Administratiei si
Internelor;
b) intocmeste rapoartele de evaluare si de supraveghere si le transmite
autoritatii competente pentru desemnare;
c) face propuneri privind acordarea, respingerea, mentinerea, limitarea,
suspendarea sau retragerea desemnarii, dupa caz;
d) pastreaza si gestioneaza dosarele constituite in procesul de desemnare
si supraveghere;
e) constituie si tine la zi baza de date centralizata, referitoare la
organismele desemnate in domeniul produselor pentru constructii;
f) incaseaza sumele stabilite pentru evaluare si supraveghere.
(2) Atributiile C.T.P.C. prevazute la alin. (1), cu exceptia celei de la
lit. e), revin si I.G.S.U. pentru organismele din competenta Ministerului
Administratiei si Internelor.
(3) I.G.S.U. pune periodic la dispozitie C.T.P.C. informatiile necesare
pentru actualizarea bazei de date prevazute la alin. (1) lit. e).
CAP. 12
Prevederi finale
Art. 34
In temeiul prevederilor art. 25 din normele metodologice, corelate cu
prevederile art. 41 alin. (4) lit. a) din Hotararea Guvernului nr. 622/2004,
laboratoarele de incercari autorizate in baza Regulamentului privind
autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si incercari in
constructii, prevazut in anexa nr. 6 la Hotararea Guvernului nr. 766/1997
pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, cu
modificarile si completarile ulterioare, pot sa isi continue activitatea in
conditiile in care au fost autorizate pana la data de 27 februarie 2005.
Art. 35
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta procedura.
ANEXA 1
la procedura
Nr. ............/data ..............*1)
Laboratorul/Organismul
................................................................................
(denumirea completa, adresa, telefon/fax, e-mail, codul unic de inregistrare,
nr. de ordine in registrul comertului)
CERERE DE DESEMNARE
- model -
Laboratorul/Organismul ......................................*2), avand
sediul in ................................*3), reprezentat prin
director/presedinte ........................*4), in aplicarea prevederilor art.
5 alin. (1) din Normele metodologice privind desemnarea laboratoarelor de
incercari, precum si a organismelor de certificare si de inspectie care
realizeaza evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate
prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 487/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale art. 6 alin. (1) din Procedura de desemnare a
organismelor pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii,
aprobata prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului
si al ministrului administratiei si internelor nr. 2.134/460/2004, solicita
Ministerului ................................*5) sa fie evaluat in vederea
desemnarii, in scopul de a participa la atestarea conformitatii produselor
pentru constructii din familia de produse ...............................*6),
ca ................................*7), in cadrul sistemului de atestare a conformitatii
produselor .......................................*8).
Anexam la prezenta cerere urmatoarele documente*9):
-
-
-
Directorul/Presedintele*10) laboratorului/organismului
......................................................
------------
*1) Numarul/data de inregistrare de catre autoritatea competenta pentru
desemnare.
*2) Denumirea completa a laboratorului sau organismului.
*3) Adresa completa, codul postal.
*4) Numele si prenumele.
*5) Denumirea completa a autoritatii competente pentru desemnare, conform
art. 5 alin. (2) din Procedura de desemnare a organismelor pentru atestarea
conformitatii produselor pentru constructii.
*6) Denumirea familiei si subfamiliilor de produse si a utilizarii/utilizarilor
preconizate, conform anexelor nr. I, II si III la Regulamentul privind
atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
*7) Denumirea tipului de organism, conform art. 6 alin. (3) din Procedura
de desemnare a organismelor pentru atestarea conformitatii produselor pentru
constructii, corespunzator functiei si sarcinilor aferente sistemului de
atestare a conformitatii produselor aplicabil, prevazut in anexa nr. III la
Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
*8) Sistemul de atestare a conformitatii aplicabil, prevazut in anexa nr.
III la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru
constructii.
*9) Documentele necesare conform prevederilor art. 11 alin. (3) din
Procedura de desemnare a organismelor pentru atestarea conformitatii produselor
pentru constructii.
*10) Numele, prenumele si semnatura directorului/presedintelui si stampila
laboratorului sau organismului.
ANEXA 2
la procedura
MINISTERUL ............................*1)
Comisia de recunoastere ..................
CERTIFICAT DE RECUNOASTERE
- model -
Nr. ............/data emiterii
............
In aplicarea prevederilor art. 7 din Normele metodologice privind
desemnarea laboratoarelor de incercari, precum si a organismelor de certificare
si de inspectie care realizeaza evaluarea conformitatii produselor din
domeniile reglementate prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitatii produselor, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 487/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 5 alin. (2) din
Procedura de desemnare a organismelor pentru atestarea conformitatii produselor
pentru constructii, aprobata prin Ordinul ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului si al ministrului administratiei si internelor nr.
2.134/460/2004 si ca urmare a Cererii de desemnare nr.
.........../.............., se emite prezentul certificat de recunoastere, prin
care se atesta ca laboratorul/organismul ........................*2), cu sediul
in ........................*3), respecta cerintele minime prevazute la art. 14
din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu
modificarile si completarile ulterioare, si are competenta, capacitatea si
aptitudinea de a realiza functiile/sarcinile specifice privind atestarea
conformitatii produselor ca ........................*4) in sistemul de atestare
a conformitatii ........................*5) pentru familiile de produse
....................*6), conform prevederilor aplicabile din Hotararea
Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata
a produselor pentru constructii.
La data retragerii desemnarii laboratorului/organismului prezentul
certificat se anuleaza.
Presedintele*7) comisiei de recunoastere,
.........................................
------------
*1) Denumirea completa a autoritatii competente pentru desemnare, conform
art. 5 alin. (2) din Procedura de desemnare a organismelor pentru atestarea
conformitatii produselor pentru constructii.
*2) Denumirea completa a laboratorului sau organismului.
*3) Adresa completa, codul postal.
*4) Denumirea tipului de organism corespunzator functiilor/sarcinilor
specifice pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii, conform
prevederilor art. 6 alin. (3) din Procedura de desemnare a organismelor pentru
atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
*5) Sistemul de atestare a conformitatii aplicabil, prevazut in anexa nr.
III la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru
constructii.
*6) Denumirea familiei/subfamiliilor de produse si a utilizarii/utilizarilor
preconizate, conform anexelor nr. I, II si III la Regulamentul privind
atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
*7) Numele, prenumele, semnatura si stampila autoritatii competente.
ANEXA 3
la procedura
LISTA
organismelor ...........................*) in domeniul produselor pentru
constructii
- model -
________________________________________________________________________________
Denumirea Numarul Familiile de Numarul Sistemul de Functia
si adresa de produse/ Deciziei atestare a organismului
organismului identificare Utilizarile EC*1) conformitatii
recunoscut preconizate
________________________________________________________________________________
Exemplu: xxxx Cimenturi 97/555/EC Sistem 1+ Organisme de
ABCD, obisnuite certificare
Bucuresti, produs
str. ....... Organism de
inspectie
Laborator de
incercari
Produse aferente 99/469/EC Sistem 2+ Organism de
betonului, certificare
mortarului si CPF*2)
pastei de ciment
(aditivi)
Produse 99/91/EC Sistem 3 Laborator de
termoizolante incercari
(produse
fabricate
industrial
si produse
formate
in-situ)
________________________________________________________________________________
*1) Numarul Deciziei Comisiei Europene referitoare la procedura de atestare
a conformitatii pentru familia de produse respectiva.
*2) CPF = controlul productiei in fabrica.
*) Se completeaza, dupa caz, cu termenul "recunoscute", in
conditiile aplicarii art. 30 alin. (1) din procedura, sau cu termenul
"desemnate", in conditiile aplicarii art. 24 alin. (1) din procedura.