ORDIN
Nr. 308/409/189 din 28 februarie 2003
pentru aprobarea Procedurii de evaluare si desemnare a organismelor abilitate
pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
Nr. 308 din 28 februarie 2003
MINISTERUL DE INTERNE
Nr. 409 din 12 martie 2003
MINISTERUL ADMINISTRATIEI PUBLICE
Nr. 189 din 5 aprilie 2003
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 297 din 5 mai 2003
In conformitate cu prevederile art. 37 alin. (5) din Hotararea Guvernului
nr. 102/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a
produselor pentru constructii, ale art. 2 pct. 45 si ale art. 4 alin. (3) din
Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu modificarile
si completarile ulterioare, ale art. 13 alin. 2 din Legea nr. 40/1990 privind
organizarea si functionarea Ministerului de Interne, cu modificarile
ulterioare, ale art. 9 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 8/2001 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Ministerului Administratiei Publice,
cu modificarile ulterioare,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, ministrul de
interne si ministrul administratiei publice emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura de evaluare si desemnare a organismelor abilitate
pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii, prevazuta in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Directia generala tehnica in constructii va duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat
Ministrul de interne,
Ioan Rus
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
PROCEDURA
de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea
conformitatii produselor pentru constructii
CAP. 1
Obiect si domeniu de aplicare
Art. 1
Prezenta procedura stabileste regulile si criteriile de evaluare si
desemnare a organismelor abilitate sa realizeze sarcini specifice privind
atestarea conformitatii produselor pentru constructii, denumite in continuare
organisme in domeniul produselor pentru constructii, domeniu reglementat prin
Hotararea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere
pe piata a produselor pentru constructii.
Art. 2
(1) Organismele prevazute la art. 1 fac parte dintre organismele care
realizeaza evaluarea conformitatii produselor in domeniile reglementate de
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor si sunt supuse,
in principiu, prevederilor comune privind regulile de procedura pentru
desemnarea si notificarea nationala a acestor organisme, stabilite prin
Hotararea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
desemnarea si notificarea nationala a laboratoarelor de incercari, precum si a
organismelor de certificare si de inspectie care realizeaza evaluarea
conformitatii produselor din domeniile reglementate prevazute in Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, denumite in continuare
normele metodologice, adaptate si/sau completate, dupa caz, corespunzator
cerintelor domeniului reglementat specific.
(2) In domeniul produselor pentru constructii nu sunt aplicabile
procedurile modulare de evaluare a conformitatii, prevazute la art. 19 alin.
(2) din Legea nr. 608/2001, ci procedurile aferente sistemelor de atestare a
conformitatii produselor, stabilite la art. 30 din Hotararea Guvernului nr.
102/2003, ceea ce implica un alt mod de identificare a domeniilor de
competenta, a functiilor si a sarcinilor specifice ce revin organismelor
desemnate.
(3) Prevederile specifice referitoare la evaluarea si desemnarea
organismelor in domeniul produselor pentru constructii, cuprinse in prezenta
procedura, sunt stabilite pe baza conditiilor prevazute in cap. V si VI din
Hotararea Guvernului nr. 102/2003 si in concordanta cu prevederile echivalente
adoptate la nivel european.
CAP. 2
Documente de referinta
Art. 3
(1) La baza prevederilor cuprinse in prezenta procedura au stat urmatoarele
acte normative:
a) Hotararea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea conditiilor de
introducere pe piata a produselor pentru constructii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 27 februarie 2003;
b) Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 712 din 8 noiembrie 2001;
c) Hotararea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind desemnarea si notificarea nationala a laboratoarelor de incercari,
precum si a organismelor de certificare si de inspectie care realizeaza
evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevazute in
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 388 din 6 iunie 2002;
d) Legea nr. 245/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 38/1998
privind acreditarea si infrastructura pentru evaluarea conformitatii, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 13 mai 2002;
e) Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si
al ministrului industriei si resurselor nr. 165/92/2003 pentru aprobarea
Regulamentului privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 185 din 25 martie
2003.
(2) Prezenta procedura cuprinde prevederi cu referire la urmatoarele
standarde, la a caror aplicare trebuie luata in considerare ultima editie a
standardului citat:
a) SR EN 45004 "Criterii generale pentru functionarea diferitelor
tipuri de organisme care efectueaza inspectia";
b) SR EN 45011 "Criterii generale pentru organisme de certificare care
efectueaza certificarea produselor";
c) SR EN 45012 "Criterii generale pentru organisme de certificare care
efectueaza certificarea sistemelor calitatii";
d) SR EN ISO/CEI 17025 "Cerinte generale pentru competenta
laboratoarelor de incercari si etalonari".
CAP. 3
Termeni si definitii
Art. 4
(1) Termenii de specialitate utilizati in prezenta procedura sunt prevazuti
si definiti in documentele de referinta mentionate in cap. II.
(2) Prescurtarile utilizate in textul procedurii se inteleg astfel:
CIP = controlul intern al productiei;
C.T.P.C. = Consiliul tehnic permanent pentru constructii.
CAP. 4
Domenii si conditii de desemnare
Art. 5
(1) In concordanta cu prevederile art. 30 lit. A - F din Hotararea
Guvernului nr. 102/2003, in domeniul produselor pentru constructii se
desemneaza organisme pentru exercitarea urmatoarelor functii:
a) certificarea conformitatii produselor;
b) certificarea conformitatii CIP;
c) inspectie;
d) laboratoare de incercari.
(2) Pot fi desemnate orice persoane juridice sau, in unele cazuri, entitati
din cadrul unor persoane juridice, cu sediul in Romania, care functioneaza ca
organisme de certificare, ca organisme de inspectie si/sau ca laboratoare de
incercari si indeplinesc cumulativ cerintele de acreditare prealabila prevazute
la art. 16 din Legea nr. 608/2001 si conditiile minimale prevazute la art. 39
alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003, potrivit prevederilor
prezentei proceduri.
(3) In vederea desemnarii, organismele solicitante platesc o taxa de
evaluare, a carei valoare se stabileste anual de autoritatea competenta pentru
desemnare.
Art. 6
(1) Persoana juridica sau entitatea poate fi desemnata, pe baza propriei
solicitari, pentru exercitarea functiilor prevazute la art. 5 alin. (1) si
pentru efectuarea unor sarcini specifice, cu referire la anumite familii de
produse pentru constructii si in corelare cu sistemele de atestare a
conformitatii aplicabile, identificate conform prevederilor Regulamentului
privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
(2) Sarcinile specifice ce revin organismelor din domeniul produselor
pentru constructii in corelare cu sistemele de atestare a conformitatii sunt:
a) certificarea conformitatii produsului si eliberarea certificatului de
conformitate CS, pentru sistemele 1+ si 1;
b) certificarea conformitatii CIP, pentru sistemele 2+ si 2;
c) supravegherea CIP, pentru sistemele 1+, 1 si 2+;
d) inspectia CIP, pentru sistemele 1+, 1, 2+ si 2;
e) incercari de terta parte, pentru sistemele 1+, 1 si 3.
Art. 7
(1) Un organism de certificare, un organism de inspectie sau un laborator
de incercari poate fi desemnat pentru una sau mai multe familii de produse
pentru constructii.
(2) Un organism poate fi desemnat, pentru o familie de produse, pe o
singura functie, pe mai multe sau pe toate functiile prevazute la art. 5 alin.
(1), dupa cum sunt indeplinite conditiile relevante pentru desemnare pentru
functia sau functiile respective.
Art. 8
(1) Entitati legate juridic de operatori economici nu pot fi desemnate in
nici un caz ca organisme de certificare si ca organisme de inspectie, putand fi
desemnate doar ca laboratoare de incercari si numai in cazuri speciale si
justificate (de exemplu, laboratorul este unicul din tara sau dintr-o zona
teritoriala, care dispune de aparatura de incercare necesara).
(2) In sensul prezentei proceduri, prin operator economic se intelege orice
persoana responsabila cu introducerea pe piata a produselor pentru constructii,
iar un organism se considera legat de un operator economic in urmatoarele
situatii:
a) este parte a aceleiasi societati ca si unitatea de productie;
b) este entitate separata juridic de unitatea de productie, dar este in
intregime sau in majoritate proprietatea unitatii de productie;
c) este independent, dar unitatea de productie detine o anumita cota de
actiuni;
d) este separat de unitatea de productie, dar ambele au o societate-mama
comuna care detine in intregime sau in majoritate proprietatea;
e) este separat de unitatea de productie, dar ambele au o societate-mama
comuna care detine o anumita cota de actiuni;
f) este in proprietatea unei organizatii reprezentand mai multi producatori
(de exemplu, o asociatie cu scop comercial).
Art. 9
(1) Organismele de certificare, organismele de inspectie si laboratoarele
pot subcontracta executarea unora dintre sarcinile ce revin altor organisme
si/sau laboratoare.
(2) Un organism desemnat care subcontracteaza ramane in orice situatie
raspunzator pentru toate activitatile acoperite de desemnare. Subcontractarea
nu se poate referi la delegarea autoritatii sau a responsabilitatilor
corespunzatoare functiei desemnate.
(3) Un organism desemnat nu poate in nici un caz sa subcontracteze toate
activitatile. De asemenea, este interzisa subcontractarea "in serie".
(4) Organismele de certificare nu pot subcontracta activitatile de evaluare
si acceptare. Pot fi subcontractate numai activitati tehnice, precis delimitate
si riguros detaliate, de exemplu: incercari, examinari, comparatii, esantionari
sau audituri pentru calitate.
Art. 10
In scopul asigurarii unei aplicari practice uniforme a sarcinilor ce revin
diferitelor organisme desemnate in cadrul sistemelor de atestare a
conformitatii, precum si a evaluarilor in vederea desemnarii, C.T.P.C. va
intocmi instructiuni detaliate privind rolul si raporturile dintre organisme
pentru realizarea metodelor de incercare, inspectie si certificare prevazute in
specificatiile tehnice. Aceste instructiuni vor fi puse la dispozitie
organismelor interesate, contra cost.
CAP. 5
Solicitarea desemnarii
Art. 11
(1) Solicitarea organismului se realizeaza conform art. 5 alin. (3) din
normele metodologice prevazute la art. 2 alin. (1), cu completarile de mai jos.
(2) Cererea de desemnare trebuie sa corespunda modelului prezentat in anexa
nr. 1.
(3) Cererea de desemnare trebuie insotita de documentele prevazute la art.
5 alin. (3) lit. a), c), f), g), h) si i) din normele metodologice, precum si
de urmatoarele documente:
a) descrierea tipului de activitate la care se refera desemnarea, potrivit
prevederilor art. 5 alin. (1);
b) descrierea produsului/produselor pentru constructii, care va/vor fi acoperit/acoperite
de desemnarea care se solicita, potrivit listelor de familii de produse
stabilite in anexele I si II la Regulamentul privind atestarea conformitatii
produselor pentru constructii;
c) datele specifice de personal, de calificare si de experienta
profesionala, referitoare la directorul organismului, la loctiitorul acestuia,
la personalul cu functii de conducere si la personalul tehnic, potrivit
prevederilor art. 16;
d) declaratie privind relatiile economice si juridice ale solicitantului,
persoana juridica sau entitate, ale directorului si ale celorlalti angajati ai
solicitantului cu operatori economici;
e) descrierea sumara a spatiilor de lucru si a echipamentelor tehnice;
f) detalii referitoare la subcontractanti;
g) modelele documentelor ce urmeaza a fi eliberate: certificate de
conformitate CS, rapoarte de incercare etc., dupa caz;
h) detinerea unei asigurari de raspundere civila, pentru cazul in care
raspunderea nu revine statului prin lege;
i) dovada de plata a taxei de evaluare.
(4) In situatiile prevazute la art. 7 alin. (1) si (2), cererile si
documentele insotitoare se intocmesc distinct:
a) pentru o singura familie de produse si mai multe functii; sau
b) pentru o singura functie si mai multe familii de produse.
Art. 12
(1) Cererile pentru desemnare si dosarul cu documente insotitoare se depun,
in functie de familia de produse pentru care se solicita desemnarea, la
autoritatea competenta pentru desemnare, conform prevederilor art. 37 alin. (3)
si (4) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003, care le inregistreaza prin
secretariatul comisiei de desemnare.
(2) Cererile inregistrate la Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei se transmit in maximum doua zile la C.T.P.C. in vederea evaluarii.
(3) Cererile inregistrate la Ministerul Administratiei Publice se evalueaza
prin compartimentul de specialitate stabilit de acesta, care instiinteaza
C.T.P.C. in termen de maximum 15 zile asupra cererilor inregistrate.
(4) C.T.P.C. poate realiza evaluari si/sau supravegheri si in domeniile din
competenta Ministerului Administratiei Publice, la solicitarea acestuia.
CAP. 6
Evaluarea solicitarii
Art. 13
C.T.P.C. efectueaza evaluarea organismului pe baza documentatiei prezentate
potrivit prevederilor art. 11.
Art. 14
(1) Conformitatea organismelor cu conditiile minimale prevazute la art. 39
alin. (1) lit. a), b), c) si d) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003 se
evalueaza in raport cu cerintele relevante prevazute in standardele din seria
SR EN 45000 pe baza carora au fost acreditate, considerate in contextul
specificatiilor tehnice pentru produse si/sau incercari aferente domeniului de
desemnare.
(2) Ca baza de evaluare a competentei pentru diversele functii si sarcini
ale organismelor se utilizeaza certificatele de acreditare eliberate de
organismul national de acreditare RENAR, acreditarea dupa standardele din seria
SR EN 45000 fiind luata in considerare astfel:
a) pentru organismele care efectueaza certificarea conformitatii
produselor: SR EN 45011;
b) pentru organismele care efectueaza certificarea conformitatii CIP: SR EN
45012;
c) pentru organismele care efectueaza inspectia si supravegherea CIP: SR EN
45012;
d) pentru organismele care efectueaza inspectia CIP si alte activitati
specifice pentru inspectii de terta parte (esantionare, audituri etc.): SR EN
45004;
e) pentru laboratoarele de incercari: SR EN ISO 17025.
Art. 15
(1) Din documentele prezentate trebuie sa rezulte ca organismul are
capabilitatea tehnica necesara pentru produsul si/sau incercarile specifice.
(2) Pentru organismele de certificare si de inspectie evaluarea se face
comparativ cu specificatiile tehnice de referinta pentru produse, incluse in
Lista specificatiilor tehnice si a documentelor tehnice directoare de referinta
in domeniul produselor pentru constructii si al constructiilor, prevazuta la
art. 13 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003, iar pentru
laboratoarele de incercari, comparativ cu standardele de incercari prevazute la
art. 12 alin. (2) lit. a) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003 sau cu parti
ale acestora ori cu metodele de incercare stabilite prin agremente tehnice
europene.
Art. 16
(1) Organismele solicitante trebuie sa detina suficient personal angajat
permanent, care sa aiba pregatirea, instruirea, cunostintele tehnice si
experienta necesare, corespunzator functiilor alocate, precum si un director
tehnic sau o functie asimilata acesteia, care sa detina responsabilitatea
globala pentru supervizarea activitatilor intregului personal.
(2) Directorul tehnic trebuie sa fie absolvent al unei institutii de
invatamant superior cu caracter tehnic sau stiintific, corespunzator domeniului
de activitate al organismului, si trebuie sa aiba o experienta profesionala de
cel putin 5 ani in domeniul incercarii, inspectiei sau certificarii produselor
pentru constructii ori in activitati comparabile.
(3) Directorul tehnic trebuie sa isi exercite functia ca ocupatie de baza.
Daca directorul tehnic are o alta ocupatie de baza, aceasta cerinta poate fi
considerata satisfacuta si prin numirea unui loctiitor permanent care trebuie
sa indeplineasca toate cerintele relevante pentru directorul tehnic.
(4) Un loctiitor permanent pentru directorul tehnic poate fi o cerinta
necesara datorita tipului si extinderii activitatilor. In cazul in care
directorul tehnic are alta ocupatie de baza, poate fi numit si un al doilea
loctiitor permanent. In ambele situatii loctiitorul permanent trebuie sa
indeplineasca toate cerintele relevante pentru directorul tehnic.
(5) Directorul tehnic al organismului solicitant trebuie sa indeplineasca,
de asemenea, urmatoarele conditii:
a) sa nu isi fi pierdut capacitatea de a detine functii publice;
b) sa nu fie supus, prin hotarare judecatoreasca, unor restrictii privind
proprietatea;
c) sa aiba competenta necesara; si
d) sa nu desfasoare activitati incompatibile cu indeplinirea corecta a
obligatiilor sale de director.
Art. 17
Organismele si laboratoarele trebuie sa dispuna de:
a) spatiile de lucru si echipamentele tehnice necesare, in corelare cu
specificatiile tehnice de produs si/sau incercari relevante;
b) proceduri documentate pentru executarea sarcinilor ce le revin si pentru
utilizarea si mentenanta echipamentului tehnic aferent;
c) un sistem pentru inregistrarea si documentarea activitatilor efectuate.
Art. 18
Pentru sarcinile organismelor implicate in inspectia si/sau certificarea
controlului intern al productiei se iau in considerare numai acele aspecte ale
controlului intern al productiei care sunt necesare pentru satisfacerea
cerintelor definite in specificatiile tehnice de referinta pentru produsele
respective.
Art. 19
(1) Organismele care solicita desemnarea trebuie sa fie si sa ramana, dupa
desemnare, de terta parte, respectiv independente de clientii lor sau de alte
parti interesate.
(2) Daca totusi, in contextul prevederilor art. 8, este necesara desemnarea
unui laborator legat de un operator economic, trebuie sa se prezinte dovezi
concludente ca laboratorul functioneaza in mod impartial. Desemnarea acordata
unui astfel de laborator il indreptateste sa isi efectueze sarcinile legate de
atestarea conformitatii pentru orice client, inclusiv pentru operatorul
economic de care este legat.
Art. 20
(1) Organismele desemnate, in special directorul tehnic si loctiitorul sau
permanent, trebuie sa asigure impartialitatea.
(2) In mod special, in cazul prevazut la art. 19 alin. (2) trebuie acordata
o atentie marita pentru evaluarea impartialitatii. Cu cat este mai stransa
relatia dintre laborator si operatorul economic cu atat mai stricte trebuie sa
fie mijloacele de satisfacere a cerintei de impartialitate si mai ridicata
severitatea cu care acestea sunt verificate si supravegheate.
Art. 21
(1) Conditia privind existenta asigurarii de raspundere civila se considera
indeplinita si prin prezentarea unei asigurari de garantie profesionala.
(2) Cuantumul anual al asigurarii trebuie sa fie corelat cu cifra de
afaceri si cu natura riscurilor ce pot fi suportate de organismul in cauza.
Art. 22
(1) C.T.P.C. efectueaza evaluarea solicitarilor, prin personalul de
specialitate propriu, pe baza criteriilor stabilite prin prezenta procedura si
a referintelor prevazute.
(2) Rezultatele evaluarii sunt consemnate intr-un raport de evaluare, care
se inainteaza autoritatii competente pentru desemnare, in termen de maximum 15
zile de la data inregistrarii cererii. In concluziile raportului de evaluare se
mentioneaza propunerea de acordare sau de respingere a desemnarii si, daca este
cazul, motivele respingerii.
(3) Dosarele constituite in procesul de evaluare se pastreaza o perioada de
10 ani de catre C.T.P.C. si se pun, la cerere, la dispozitie autoritatii
competente pentru desemnare sau organelor de control imputernicite de aceasta.
(4) Procedurile operationale de lucru ale C.T.P.C. se elaboreaza de acesta
si se aproba de conducerea proprie.
CAP. 7
Acordarea desemnarii
Art. 23
(1) Autoritatile competente pentru desemnare, prin comisiile de desemnare
constituite conform art. 23 din normele metodologice, analizeaza si aproba
propunerile din raportul de evaluare, in termen de maximum 10 zile de la
primirea acestuia.
(2) Comisiile de desemnare se constituie si functioneaza la fiecare
autoritate competenta pentru desemnare, conform regulamentelor de organizare si
functionare proprii, avand in vedere realizarea colaborarilor necesare.
(3) Desemnarea se acorda pe o perioada limitata de 5 ani, care poate fi
prelungita pe aceeasi perioada. Prelungirea desemnarii se face in aceleasi
conditii ca si acordarea desemnarii. Numarul prelungirilor nu este limitat.
Art. 24
(1) Pentru organismele acceptate, in termen de maximum 5 zile de la
aprobarea desemnarii se elibereaza Certificatul de recunoastere. Modelul
Certificatului de recunoastere este prevazut in anexa nr. 2 la normele
metodologice.
(2) Organismele care au primit Certificatul de recunoastere din partea oricareia
dintre autoritatile competente pentru desemnare sunt inscrise in lista
organismelor desemnate in domeniul produselor pentru constructii, prevazuta la
art. 37 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003.
(3) Modelul de intocmire a listei prevazute la alin. (2) este prezentat in
anexa nr. 2.
(4) C.T.P.C. intocmeste si tine la zi lista prevazuta la alin. (2), care se
publica anual in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 25
Conform prevederilor art. 37 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr.
102/2003, organismele din domeniul produselor pentru constructii sunt supuse
cerintei de notificare nationala. In acest scop autoritatile competente
procedeaza potrivit prevederilor cap. III din normele metodologice.
CAP. 8
Supravegherea organismelor desemnate
Art. 26
(1) Pe perioada desemnarii organismele desemnate au urmatoarele obligatii
generale:
a) sa accepte numai solicitarile care corespund domeniului desemnat, din
partea oricaror persoane responsabile cu introducerea pe piata a produselor
pentru constructii;
b) sa respecte, la toate nivelurile proprii de organizare, conditiile care
sa asigure confidentialitatea;
c) sa permita autoritatii competente pentru desemnare, care le-a desemnat,
la cererea acesteia, sa efectueze supravegherea anuala;
d) sa participe, la intervale regulate, la schimburile de experienta dintre
organismele desemnate de profil, programate de autoritatea competenta pentru
desemnare;
e) sa asigure mentinerea la zi a instruirii personalului si pastrarea,
repararea si, dupa caz, inlocuirea echipamentelor tehnice, astfel incat
conditiile de desemnare sa fie indeplinite pe toata durata desemnarii;
f) sa pastreze si sa actualizeze inregistrarile relevante privind
calificarea, perfectionarea si experienta profesionala a personalului propriu;
g) sa elaboreze si sa actualizeze procedurile din care rezulta obligatiile
si responsabilitatile personalului;
h) sa elaboreze o documentatie sintetica privind indeplinirea obligatiilor
prevazute la lit. d) - g), pe care sa o puna la dispozitie personalului;
i) sa comunice imediat autoritatii competente pentru desemnare, care le-a
desemnat, schimbarea directorului tehnic sau a loctiitorului sau permanent si
modificarile importante survenite in legatura cu echipamentul tehnic;
j) sa plateasca anual o taxa pentru auditul de supraveghere.
(2) Laboratoarele de incercari si organismele de inspectie pot sa utilizeze
numai aparatura de incercare verificata potrivit regulilor tehnice general
cunoscute; in scopul validarii rezultatelor la incercari laboratoarele si
organismele de inspectie trebuie sa participe la incercarile comparative
programate de autoritatea competenta pentru desemnare.
(3) Organismele de certificare, organismele de inspectie si laboratoarele
de incercari trebuie sa intocmeasca rapoarte privind activitatile lor de
certificare, inspectie si incercare, inclusiv documentatia relevanta.
Rapoartele trebuie sa contina un rezumat cu informatii asupra subiectului
respectiv, cu privire la personalul implicat, procedurile aplicate
corespunzator cerintelor tehnice, rezultatele obtinute si unitatile de
productie controlate. De asemenea, rapoartele trebuie sa contina data/datele
incercarii/incercarilor, data certificarii si perioada de inspectie, dupa caz.
Rapoartele se semneaza de directorul tehnic al organismului. Rapoartele se
pastreaza o durata de 10 ani si se pun la dispozitie, la cerere, autoritatilor
competente pentru desemnare, C.T.P.C. sau organismului national de acreditare,
in cadrul activitatii de supraveghere a organismelor desemnate.
Art. 27
(1) Prevederile referitoare la supravegherea organismelor, cuprinse in cap.
II, sectiunea a 3-a din normele metodologice, se aplica si organismelor din
domeniul produselor pentru constructii.
(2) Activitatile de supraveghere a organismelor desemnate de Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, respectiv de Ministerul
Administratiei Publice, se efectueaza de C.T.P.C. respectiv de Inspectoratul
General pentru Situatii de Urgenta. Constatarile si propunerile privind
mentinerea sau, dupa caz, limitarea, suspendarea ori retragerea desemnarilor
acordate se consemneaza in rapoarte care se inainteaza periodic spre aprobare
autoritatii competente.
CAP. 9
Limitarea, suspendarea si retragerea desemnarii
Art. 28
(1) Desemnarea expira:
a) daca organismul renunta la desemnare printr-o comunicare scrisa,
transmisa autoritatii competente pentru desemnare, care l-a desemnat;
b) cand expira durata de valabilitate a desemnarii.
(2) Desemnarea se retrage:
a) daca apar ulterior motive care ar fi justificat respingerea desemnarii;
b) daca organismul a incalcat in mod repetat obligatiile ce ii revin.
(3) Desemnarea poate fi retrasa daca organismul:
a) nu a avut activitate timp de 2 ani;
b) nu participa la schimbul de experienta prevazut la art. 26 alin. (1)
lit. d);
c) nu participa la incercarile comparative conform art. 26 alin. (2).
Art. 29
Prevederile referitoare la limitarea, suspendarea si retragerea desemnarii,
conform art. 9 si 10 din normele metodologice, se aplica si organismelor din
domeniul produselor pentru constructii.
CAP. 10
Responsabilitati
Art. 30
(1) Autoritatile competente pentru desemnare, inclusiv prin comisiile de
desemnare, au urmatoarele responsabilitati si atributii in domeniile stabilite
la art. 37 alin. (3) si (4) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003:
a) detin responsabilitatea globala pentru evaluarea si desemnarea organismelor;
b) asigura organizarea si functionarea comisiilor de desemnare, inclusiv
colaborarea necesara dintre acestea;
c) aproba taxele de evaluare initiala si de supraveghere;
d) inregistreaza cererile de desemnare si le transmit la C.T.P.C. in
vederea evaluarii, respectiv spre stiinta, dupa caz;
e) analizeaza si aproba rapoartele de evaluare si de supraveghere ale
C.T.P.C. sau ale compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului
Administratiei Publice, dupa caz;
f) acorda desemnarea si elibereaza certificatele de recunoastere;
g) solicita notificarea nationala a organismelor desemnate;
h) aproba limitarea, suspendarea si retragerea desemnarilor acordate.
(2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei aproba si
publica lista organismelor desemnate in domeniul produselor pentru constructii
si actualizarile anuale ale acesteia.
Art. 31
C.T.P.C. are urmatoarele atributii:
a) efectueaza evaluarea initiala si supravegherea anuala a organismelor din
competenta Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
precum si, la cerere, a celor din competenta Ministerului Administratiei
Publice;
b) intocmeste rapoartele de evaluare si de supraveghere si le transmite
autoritatii competente pentru desemnare;
c) face propuneri privind acordarea, respingerea, mentinerea, limitarea,
suspendarea sau retragerea desemnarii, dupa caz;
d) pastreaza si gestioneaza dosarele constituite in procesul de desemnare
si supraveghere;
e) constituie si tine la zi baza de date centralizata, referitoare la
organismele desemnate in domeniul produselor pentru constructii;
f) incaseaza taxele pentru evaluarea initiala si pentru supravegherile
anuale.
Art. 32
(1) Atributiile C.T.P.C. prevazute la art. 31, cu exceptia celei de la lit.
e), revin compartimentului de specialitate stabilit in acest scop la Ministerul
Administratiei Publice.
(2) Compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Administratiei
Publice pune periodic la dispozitie C.T.P.C. informatiile necesare pentru
actualizarea bazei de date prevazute la art. 31 lit. e).
CAP. 11
Prevederi finale
Art. 33
Prevederile art. 25 din normele metodologice se aplica laboratoarelor de
incercari in constructii, autorizate conform Hotararii Guvernului nr. 766/1997
pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, cu
modificarile ulterioare. Intrucat, conform art. 50 alin. (2) din Hotararea
Guvernului nr. 102/2003, anexele nr. 6 si 7 la Hotararea Guvernului nr.
766/1997 se abroga la 27 februarie 2005, pana la aceasta data se pastreaza
autorizarile acordate laboratoarelor de incercari in constructii. Autorizarile
care isi inceteaza valabilitatea in acest interval nu se mai prelungesc.
Art. 34
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta procedura.
ANEXA 1
la procedura
Nr. ......./data ..........*1)
MODEL DE CERERE DE DESEMNARE
Laboratorul/organismul ....................................................
(denumirea completa, adresa, telefon/fax, e-mail,
cod unic de inregistrare, nr. de ordine in registrul
comertului)
CERERE DE DESEMNARE
Laboratorul/organismul ................................*2), avand sediul in
......................................*3), reprezentat prin director/presedinte
.................................*4), in aplicarea prevederilor art. 5 alin.
(1) din Normele metodologice privind desemnarea si notificarea nationala a
laboratoarelor de incercari, precum si a organismelor de certificare si de
inspectie care realizeaza evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate
prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 487/2002, si ale art. 5 alin. (2) din
Procedura de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea
conformitatii produselor pentru constructii, aprobata prin Ordinul ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, al ministrului de interne si
al ministrului administratiei publice nr. 308/409/189/2003, solicita
Ministerului ......................................*5) sa fie evaluat in
vederea desemnarii, in scopul de a participa la atestarea conformitatii
produselor pentru constructii din familia de produse
..............................*6), ca ...........................*7), in cadrul
sistemului de atestare a conformitatii produselor
...............................................*8).
Anexam la prezenta cerere urmatoarele documente*9):
- .........................................................................
- .........................................................................
- .........................................................................
Directorul/presedintele*10)
laboratorului/organismului,
.............................
------------
*1) Numarul/data de inregistrare de catre autoritatea competenta pentru
desemnare.
*2) Denumirea completa a laboratorului sau organismului.
*3) Adresa completa, codul postal.
*4) Numele si prenumele.
*5) Denumirea completa a autoritatii competente pentru desemnare.
*6) Denumirea familiei de produse si a utilizarii/utilizarilor preconizate,
conform anexelor I si II la Regulamentul privind atestarea conformitatii
produselor pentru constructii.
*7) Denumirea, conform art. 4 alin. (1) din Procedura de evaluare si
desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor
pentru constructii, a functiei si sarcinilor privind atestarea conformitatii
produselor aferente sistemului de atestare aplicabil, prevazut in anexa III la
Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
*8) Sistemul de atestare a conformitatii aplicabil, prevazut in anexa III
la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
*9) Documentele necesare conform prevederilor art. 11 alin. (3) din
Procedura de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea
conformitatii produselor pentru constructii.
*10) Numele, prenumele si semnatura directorului/presedintelui si stampila
laboratorului sau organismului.
ANEXA 2
la procedura
LISTA
organismelor desemnate in domeniul produselor pentru constructii
(model)
________________________________________________________________________________
Denumirea Numarul de Familii de Numarul Sistemul de Functia
si adresa notificare produse/ tabelului*1) atestare a organismului
organismului national Utilizari conformitatii
desemnat preconizate
________________________________________________________________________________
Exemplu: xxxx Cimenturi 3.1.1 Sistem 1+ Organism de
ABCD, obisnuite certificare
Bucuresti, produs
str. ...... Organism de
certificare
CIP*2)
Organism de
inspectie
________________________________________________________________________________
*1) Numarul tabelului din anexa III la Regulamentul privind atestarea
conformitatii produselor pentru constructii, referitor la familia de produse
respectiva.
*2) CIP = controlul intern al productiei.