Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 308/409/189 din 28 februarie 2003

pentru aprobarea Procedurii de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii

ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI


SmartCity3

              Nr. 308 din 28 februarie 2003
              MINISTERUL DE INTERNE
              Nr. 409 din 12 martie 2003
              MINISTERUL ADMINISTRATIEI PUBLICE
              Nr. 189 din 5 aprilie 2003
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 297 din  5 mai 2003

    In conformitate cu prevederile art. 37 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii, ale art. 2 pct. 45 si ale art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 13 alin. 2 din Legea nr. 40/1990 privind organizarea si functionarea Ministerului de Interne, cu modificarile ulterioare, ale art. 9 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 8/2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea Ministerului Administratiei Publice, cu modificarile ulterioare,

    ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, ministrul de interne si ministrul administratiei publice emit urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Procedura de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Prezentul ordin intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 3
    Directia generala tehnica in constructii va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

                     p. Ministrul lucrarilor publice,
                     transporturilor si locuintei,
                     Sergiu Sechelariu,
                     secretar de stat

                     Ministrul de interne,
                     Ioan Rus

                     Ministrul administratiei publice,
                     Octav Cozmanca

    ANEXA 1

                               PROCEDURA
de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii

    CAP. 1
    Obiect si domeniu de aplicare

    Art. 1
    Prezenta procedura stabileste regulile si criteriile de evaluare si desemnare a organismelor abilitate sa realizeze sarcini specifice privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii, denumite in continuare organisme in domeniul produselor pentru constructii, domeniu reglementat prin Hotararea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii.
    Art. 2
    (1) Organismele prevazute la art. 1 fac parte dintre organismele care realizeaza evaluarea conformitatii produselor in domeniile reglementate de Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor si sunt supuse, in principiu, prevederilor comune privind regulile de procedura pentru desemnarea si notificarea nationala a acestor organisme, stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea si notificarea nationala a laboratoarelor de incercari, precum si a organismelor de certificare si de inspectie care realizeaza evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, denumite in continuare normele metodologice, adaptate si/sau completate, dupa caz, corespunzator cerintelor domeniului reglementat specific.
    (2) In domeniul produselor pentru constructii nu sunt aplicabile procedurile modulare de evaluare a conformitatii, prevazute la art. 19 alin. (2) din Legea nr. 608/2001, ci procedurile aferente sistemelor de atestare a conformitatii produselor, stabilite la art. 30 din Hotararea Guvernului nr. 102/2003, ceea ce implica un alt mod de identificare a domeniilor de competenta, a functiilor si a sarcinilor specifice ce revin organismelor desemnate.
    (3) Prevederile specifice referitoare la evaluarea si desemnarea organismelor in domeniul produselor pentru constructii, cuprinse in prezenta procedura, sunt stabilite pe baza conditiilor prevazute in cap. V si VI din Hotararea Guvernului nr. 102/2003 si in concordanta cu prevederile echivalente adoptate la nivel european.

    CAP. 2
    Documente de referinta

    Art. 3
    (1) La baza prevederilor cuprinse in prezenta procedura au stat urmatoarele acte normative:
    a) Hotararea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 27 februarie 2003;
    b) Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 712 din 8 noiembrie 2001;
    c) Hotararea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea si notificarea nationala a laboratoarelor de incercari, precum si a organismelor de certificare si de inspectie care realizeaza evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 388 din 6 iunie 2002;
    d) Legea nr. 245/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 38/1998 privind acreditarea si infrastructura pentru evaluarea conformitatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 13 mai 2002;
    e) Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si al ministrului industriei si resurselor nr. 165/92/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 185 din 25 martie 2003.
    (2) Prezenta procedura cuprinde prevederi cu referire la urmatoarele standarde, la a caror aplicare trebuie luata in considerare ultima editie a standardului citat:
    a) SR EN 45004 "Criterii generale pentru functionarea diferitelor tipuri de organisme care efectueaza inspectia";
    b) SR EN 45011 "Criterii generale pentru organisme de certificare care efectueaza certificarea produselor";
    c) SR EN 45012 "Criterii generale pentru organisme de certificare care efectueaza certificarea sistemelor calitatii";
    d) SR EN ISO/CEI 17025 "Cerinte generale pentru competenta laboratoarelor de incercari si etalonari".

    CAP. 3
    Termeni si definitii

    Art. 4
    (1) Termenii de specialitate utilizati in prezenta procedura sunt prevazuti si definiti in documentele de referinta mentionate in cap. II.
    (2) Prescurtarile utilizate in textul procedurii se inteleg astfel:
    CIP = controlul intern al productiei;
    C.T.P.C. = Consiliul tehnic permanent pentru constructii.

    CAP. 4
    Domenii si conditii de desemnare

    Art. 5
    (1) In concordanta cu prevederile art. 30 lit. A - F din Hotararea Guvernului nr. 102/2003, in domeniul produselor pentru constructii se desemneaza organisme pentru exercitarea urmatoarelor functii:
    a) certificarea conformitatii produselor;
    b) certificarea conformitatii CIP;
    c) inspectie;
    d) laboratoare de incercari.
    (2) Pot fi desemnate orice persoane juridice sau, in unele cazuri, entitati din cadrul unor persoane juridice, cu sediul in Romania, care functioneaza ca organisme de certificare, ca organisme de inspectie si/sau ca laboratoare de incercari si indeplinesc cumulativ cerintele de acreditare prealabila prevazute la art. 16 din Legea nr. 608/2001 si conditiile minimale prevazute la art. 39 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003, potrivit prevederilor prezentei proceduri.
    (3) In vederea desemnarii, organismele solicitante platesc o taxa de evaluare, a carei valoare se stabileste anual de autoritatea competenta pentru desemnare.
    Art. 6
    (1) Persoana juridica sau entitatea poate fi desemnata, pe baza propriei solicitari, pentru exercitarea functiilor prevazute la art. 5 alin. (1) si pentru efectuarea unor sarcini specifice, cu referire la anumite familii de produse pentru constructii si in corelare cu sistemele de atestare a conformitatii aplicabile, identificate conform prevederilor Regulamentului privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
    (2) Sarcinile specifice ce revin organismelor din domeniul produselor pentru constructii in corelare cu sistemele de atestare a conformitatii sunt:
    a) certificarea conformitatii produsului si eliberarea certificatului de conformitate CS, pentru sistemele 1+ si 1;
    b) certificarea conformitatii CIP, pentru sistemele 2+ si 2;
    c) supravegherea CIP, pentru sistemele 1+, 1 si 2+;
    d) inspectia CIP, pentru sistemele 1+, 1, 2+ si 2;
    e) incercari de terta parte, pentru sistemele 1+, 1 si 3.
    Art. 7
    (1) Un organism de certificare, un organism de inspectie sau un laborator de incercari poate fi desemnat pentru una sau mai multe familii de produse pentru constructii.
    (2) Un organism poate fi desemnat, pentru o familie de produse, pe o singura functie, pe mai multe sau pe toate functiile prevazute la art. 5 alin. (1), dupa cum sunt indeplinite conditiile relevante pentru desemnare pentru functia sau functiile respective.
    Art. 8
    (1) Entitati legate juridic de operatori economici nu pot fi desemnate in nici un caz ca organisme de certificare si ca organisme de inspectie, putand fi desemnate doar ca laboratoare de incercari si numai in cazuri speciale si justificate (de exemplu, laboratorul este unicul din tara sau dintr-o zona teritoriala, care dispune de aparatura de incercare necesara).
    (2) In sensul prezentei proceduri, prin operator economic se intelege orice persoana responsabila cu introducerea pe piata a produselor pentru constructii, iar un organism se considera legat de un operator economic in urmatoarele situatii:
    a) este parte a aceleiasi societati ca si unitatea de productie;
    b) este entitate separata juridic de unitatea de productie, dar este in intregime sau in majoritate proprietatea unitatii de productie;
    c) este independent, dar unitatea de productie detine o anumita cota de actiuni;
    d) este separat de unitatea de productie, dar ambele au o societate-mama comuna care detine in intregime sau in majoritate proprietatea;
    e) este separat de unitatea de productie, dar ambele au o societate-mama comuna care detine o anumita cota de actiuni;
    f) este in proprietatea unei organizatii reprezentand mai multi producatori (de exemplu, o asociatie cu scop comercial).
    Art. 9
    (1) Organismele de certificare, organismele de inspectie si laboratoarele pot subcontracta executarea unora dintre sarcinile ce revin altor organisme si/sau laboratoare.
    (2) Un organism desemnat care subcontracteaza ramane in orice situatie raspunzator pentru toate activitatile acoperite de desemnare. Subcontractarea nu se poate referi la delegarea autoritatii sau a responsabilitatilor corespunzatoare functiei desemnate.
    (3) Un organism desemnat nu poate in nici un caz sa subcontracteze toate activitatile. De asemenea, este interzisa subcontractarea "in serie".
    (4) Organismele de certificare nu pot subcontracta activitatile de evaluare si acceptare. Pot fi subcontractate numai activitati tehnice, precis delimitate si riguros detaliate, de exemplu: incercari, examinari, comparatii, esantionari sau audituri pentru calitate.
    Art. 10
    In scopul asigurarii unei aplicari practice uniforme a sarcinilor ce revin diferitelor organisme desemnate in cadrul sistemelor de atestare a conformitatii, precum si a evaluarilor in vederea desemnarii, C.T.P.C. va intocmi instructiuni detaliate privind rolul si raporturile dintre organisme pentru realizarea metodelor de incercare, inspectie si certificare prevazute in specificatiile tehnice. Aceste instructiuni vor fi puse la dispozitie organismelor interesate, contra cost.

    CAP. 5
    Solicitarea desemnarii

    Art. 11
    (1) Solicitarea organismului se realizeaza conform art. 5 alin. (3) din normele metodologice prevazute la art. 2 alin. (1), cu completarile de mai jos.
    (2) Cererea de desemnare trebuie sa corespunda modelului prezentat in anexa nr. 1.
    (3) Cererea de desemnare trebuie insotita de documentele prevazute la art. 5 alin. (3) lit. a), c), f), g), h) si i) din normele metodologice, precum si de urmatoarele documente:
    a) descrierea tipului de activitate la care se refera desemnarea, potrivit prevederilor art. 5 alin. (1);
    b) descrierea produsului/produselor pentru constructii, care va/vor fi acoperit/acoperite de desemnarea care se solicita, potrivit listelor de familii de produse stabilite in anexele I si II la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii;
    c) datele specifice de personal, de calificare si de experienta profesionala, referitoare la directorul organismului, la loctiitorul acestuia, la personalul cu functii de conducere si la personalul tehnic, potrivit prevederilor art. 16;
    d) declaratie privind relatiile economice si juridice ale solicitantului, persoana juridica sau entitate, ale directorului si ale celorlalti angajati ai solicitantului cu operatori economici;
    e) descrierea sumara a spatiilor de lucru si a echipamentelor tehnice;
    f) detalii referitoare la subcontractanti;
    g) modelele documentelor ce urmeaza a fi eliberate: certificate de conformitate CS, rapoarte de incercare etc., dupa caz;
    h) detinerea unei asigurari de raspundere civila, pentru cazul in care raspunderea nu revine statului prin lege;
    i) dovada de plata a taxei de evaluare.
    (4) In situatiile prevazute la art. 7 alin. (1) si (2), cererile si documentele insotitoare se intocmesc distinct:
    a) pentru o singura familie de produse si mai multe functii; sau
    b) pentru o singura functie si mai multe familii de produse.
    Art. 12
    (1) Cererile pentru desemnare si dosarul cu documente insotitoare se depun, in functie de familia de produse pentru care se solicita desemnarea, la autoritatea competenta pentru desemnare, conform prevederilor art. 37 alin. (3) si (4) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003, care le inregistreaza prin secretariatul comisiei de desemnare.
    (2) Cererile inregistrate la Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei se transmit in maximum doua zile la C.T.P.C. in vederea evaluarii.
    (3) Cererile inregistrate la Ministerul Administratiei Publice se evalueaza prin compartimentul de specialitate stabilit de acesta, care instiinteaza C.T.P.C. in termen de maximum 15 zile asupra cererilor inregistrate.
    (4) C.T.P.C. poate realiza evaluari si/sau supravegheri si in domeniile din competenta Ministerului Administratiei Publice, la solicitarea acestuia.

    CAP. 6
    Evaluarea solicitarii

    Art. 13
    C.T.P.C. efectueaza evaluarea organismului pe baza documentatiei prezentate potrivit prevederilor art. 11.
    Art. 14
    (1) Conformitatea organismelor cu conditiile minimale prevazute la art. 39 alin. (1) lit. a), b), c) si d) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003 se evalueaza in raport cu cerintele relevante prevazute in standardele din seria SR EN 45000 pe baza carora au fost acreditate, considerate in contextul specificatiilor tehnice pentru produse si/sau incercari aferente domeniului de desemnare.
    (2) Ca baza de evaluare a competentei pentru diversele functii si sarcini ale organismelor se utilizeaza certificatele de acreditare eliberate de organismul national de acreditare RENAR, acreditarea dupa standardele din seria SR EN 45000 fiind luata in considerare astfel:
    a) pentru organismele care efectueaza certificarea conformitatii produselor: SR EN 45011;
    b) pentru organismele care efectueaza certificarea conformitatii CIP: SR EN 45012;
    c) pentru organismele care efectueaza inspectia si supravegherea CIP: SR EN 45012;
    d) pentru organismele care efectueaza inspectia CIP si alte activitati specifice pentru inspectii de terta parte (esantionare, audituri etc.): SR EN 45004;
    e) pentru laboratoarele de incercari: SR EN ISO 17025.
    Art. 15
    (1) Din documentele prezentate trebuie sa rezulte ca organismul are capabilitatea tehnica necesara pentru produsul si/sau incercarile specifice.
    (2) Pentru organismele de certificare si de inspectie evaluarea se face comparativ cu specificatiile tehnice de referinta pentru produse, incluse in Lista specificatiilor tehnice si a documentelor tehnice directoare de referinta in domeniul produselor pentru constructii si al constructiilor, prevazuta la art. 13 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003, iar pentru laboratoarele de incercari, comparativ cu standardele de incercari prevazute la art. 12 alin. (2) lit. a) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003 sau cu parti ale acestora ori cu metodele de incercare stabilite prin agremente tehnice europene.
    Art. 16
    (1) Organismele solicitante trebuie sa detina suficient personal angajat permanent, care sa aiba pregatirea, instruirea, cunostintele tehnice si experienta necesare, corespunzator functiilor alocate, precum si un director tehnic sau o functie asimilata acesteia, care sa detina responsabilitatea globala pentru supervizarea activitatilor intregului personal.
    (2) Directorul tehnic trebuie sa fie absolvent al unei institutii de invatamant superior cu caracter tehnic sau stiintific, corespunzator domeniului de activitate al organismului, si trebuie sa aiba o experienta profesionala de cel putin 5 ani in domeniul incercarii, inspectiei sau certificarii produselor pentru constructii ori in activitati comparabile.
    (3) Directorul tehnic trebuie sa isi exercite functia ca ocupatie de baza. Daca directorul tehnic are o alta ocupatie de baza, aceasta cerinta poate fi considerata satisfacuta si prin numirea unui loctiitor permanent care trebuie sa indeplineasca toate cerintele relevante pentru directorul tehnic.
    (4) Un loctiitor permanent pentru directorul tehnic poate fi o cerinta necesara datorita tipului si extinderii activitatilor. In cazul in care directorul tehnic are alta ocupatie de baza, poate fi numit si un al doilea loctiitor permanent. In ambele situatii loctiitorul permanent trebuie sa indeplineasca toate cerintele relevante pentru directorul tehnic.
    (5) Directorul tehnic al organismului solicitant trebuie sa indeplineasca, de asemenea, urmatoarele conditii:
    a) sa nu isi fi pierdut capacitatea de a detine functii publice;
    b) sa nu fie supus, prin hotarare judecatoreasca, unor restrictii privind proprietatea;
    c) sa aiba competenta necesara; si
    d) sa nu desfasoare activitati incompatibile cu indeplinirea corecta a obligatiilor sale de director.
    Art. 17
    Organismele si laboratoarele trebuie sa dispuna de:
    a) spatiile de lucru si echipamentele tehnice necesare, in corelare cu specificatiile tehnice de produs si/sau incercari relevante;
    b) proceduri documentate pentru executarea sarcinilor ce le revin si pentru utilizarea si mentenanta echipamentului tehnic aferent;
    c) un sistem pentru inregistrarea si documentarea activitatilor efectuate.
    Art. 18
    Pentru sarcinile organismelor implicate in inspectia si/sau certificarea controlului intern al productiei se iau in considerare numai acele aspecte ale controlului intern al productiei care sunt necesare pentru satisfacerea cerintelor definite in specificatiile tehnice de referinta pentru produsele respective.
    Art. 19
    (1) Organismele care solicita desemnarea trebuie sa fie si sa ramana, dupa desemnare, de terta parte, respectiv independente de clientii lor sau de alte parti interesate.
    (2) Daca totusi, in contextul prevederilor art. 8, este necesara desemnarea unui laborator legat de un operator economic, trebuie sa se prezinte dovezi concludente ca laboratorul functioneaza in mod impartial. Desemnarea acordata unui astfel de laborator il indreptateste sa isi efectueze sarcinile legate de atestarea conformitatii pentru orice client, inclusiv pentru operatorul economic de care este legat.
    Art. 20
    (1) Organismele desemnate, in special directorul tehnic si loctiitorul sau permanent, trebuie sa asigure impartialitatea.
    (2) In mod special, in cazul prevazut la art. 19 alin. (2) trebuie acordata o atentie marita pentru evaluarea impartialitatii. Cu cat este mai stransa relatia dintre laborator si operatorul economic cu atat mai stricte trebuie sa fie mijloacele de satisfacere a cerintei de impartialitate si mai ridicata severitatea cu care acestea sunt verificate si supravegheate.
    Art. 21
    (1) Conditia privind existenta asigurarii de raspundere civila se considera indeplinita si prin prezentarea unei asigurari de garantie profesionala.
    (2) Cuantumul anual al asigurarii trebuie sa fie corelat cu cifra de afaceri si cu natura riscurilor ce pot fi suportate de organismul in cauza.
    Art. 22
    (1) C.T.P.C. efectueaza evaluarea solicitarilor, prin personalul de specialitate propriu, pe baza criteriilor stabilite prin prezenta procedura si a referintelor prevazute.
    (2) Rezultatele evaluarii sunt consemnate intr-un raport de evaluare, care se inainteaza autoritatii competente pentru desemnare, in termen de maximum 15 zile de la data inregistrarii cererii. In concluziile raportului de evaluare se mentioneaza propunerea de acordare sau de respingere a desemnarii si, daca este cazul, motivele respingerii.
    (3) Dosarele constituite in procesul de evaluare se pastreaza o perioada de 10 ani de catre C.T.P.C. si se pun, la cerere, la dispozitie autoritatii competente pentru desemnare sau organelor de control imputernicite de aceasta.
    (4) Procedurile operationale de lucru ale C.T.P.C. se elaboreaza de acesta si se aproba de conducerea proprie.

    CAP. 7
    Acordarea desemnarii

    Art. 23
    (1) Autoritatile competente pentru desemnare, prin comisiile de desemnare constituite conform art. 23 din normele metodologice, analizeaza si aproba propunerile din raportul de evaluare, in termen de maximum 10 zile de la primirea acestuia.
    (2) Comisiile de desemnare se constituie si functioneaza la fiecare autoritate competenta pentru desemnare, conform regulamentelor de organizare si functionare proprii, avand in vedere realizarea colaborarilor necesare.
    (3) Desemnarea se acorda pe o perioada limitata de 5 ani, care poate fi prelungita pe aceeasi perioada. Prelungirea desemnarii se face in aceleasi conditii ca si acordarea desemnarii. Numarul prelungirilor nu este limitat.
    Art. 24
    (1) Pentru organismele acceptate, in termen de maximum 5 zile de la aprobarea desemnarii se elibereaza Certificatul de recunoastere. Modelul Certificatului de recunoastere este prevazut in anexa nr. 2 la normele metodologice.
    (2) Organismele care au primit Certificatul de recunoastere din partea oricareia dintre autoritatile competente pentru desemnare sunt inscrise in lista organismelor desemnate in domeniul produselor pentru constructii, prevazuta la art. 37 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003.
    (3) Modelul de intocmire a listei prevazute la alin. (2) este prezentat in anexa nr. 2.
    (4) C.T.P.C. intocmeste si tine la zi lista prevazuta la alin. (2), care se publica anual in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 25
    Conform prevederilor art. 37 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003, organismele din domeniul produselor pentru constructii sunt supuse cerintei de notificare nationala. In acest scop autoritatile competente procedeaza potrivit prevederilor cap. III din normele metodologice.

    CAP. 8
    Supravegherea organismelor desemnate

    Art. 26
    (1) Pe perioada desemnarii organismele desemnate au urmatoarele obligatii generale:
    a) sa accepte numai solicitarile care corespund domeniului desemnat, din partea oricaror persoane responsabile cu introducerea pe piata a produselor pentru constructii;
    b) sa respecte, la toate nivelurile proprii de organizare, conditiile care sa asigure confidentialitatea;
    c) sa permita autoritatii competente pentru desemnare, care le-a desemnat, la cererea acesteia, sa efectueze supravegherea anuala;
    d) sa participe, la intervale regulate, la schimburile de experienta dintre organismele desemnate de profil, programate de autoritatea competenta pentru desemnare;
    e) sa asigure mentinerea la zi a instruirii personalului si pastrarea, repararea si, dupa caz, inlocuirea echipamentelor tehnice, astfel incat conditiile de desemnare sa fie indeplinite pe toata durata desemnarii;
    f) sa pastreze si sa actualizeze inregistrarile relevante privind calificarea, perfectionarea si experienta profesionala a personalului propriu;
    g) sa elaboreze si sa actualizeze procedurile din care rezulta obligatiile si responsabilitatile personalului;
    h) sa elaboreze o documentatie sintetica privind indeplinirea obligatiilor prevazute la lit. d) - g), pe care sa o puna la dispozitie personalului;
    i) sa comunice imediat autoritatii competente pentru desemnare, care le-a desemnat, schimbarea directorului tehnic sau a loctiitorului sau permanent si modificarile importante survenite in legatura cu echipamentul tehnic;
    j) sa plateasca anual o taxa pentru auditul de supraveghere.
    (2) Laboratoarele de incercari si organismele de inspectie pot sa utilizeze numai aparatura de incercare verificata potrivit regulilor tehnice general cunoscute; in scopul validarii rezultatelor la incercari laboratoarele si organismele de inspectie trebuie sa participe la incercarile comparative programate de autoritatea competenta pentru desemnare.
    (3) Organismele de certificare, organismele de inspectie si laboratoarele de incercari trebuie sa intocmeasca rapoarte privind activitatile lor de certificare, inspectie si incercare, inclusiv documentatia relevanta. Rapoartele trebuie sa contina un rezumat cu informatii asupra subiectului respectiv, cu privire la personalul implicat, procedurile aplicate corespunzator cerintelor tehnice, rezultatele obtinute si unitatile de productie controlate. De asemenea, rapoartele trebuie sa contina data/datele incercarii/incercarilor, data certificarii si perioada de inspectie, dupa caz. Rapoartele se semneaza de directorul tehnic al organismului. Rapoartele se pastreaza o durata de 10 ani si se pun la dispozitie, la cerere, autoritatilor competente pentru desemnare, C.T.P.C. sau organismului national de acreditare, in cadrul activitatii de supraveghere a organismelor desemnate.
    Art. 27
    (1) Prevederile referitoare la supravegherea organismelor, cuprinse in cap. II, sectiunea a 3-a din normele metodologice, se aplica si organismelor din domeniul produselor pentru constructii.
    (2) Activitatile de supraveghere a organismelor desemnate de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, respectiv de Ministerul Administratiei Publice, se efectueaza de C.T.P.C. respectiv de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta. Constatarile si propunerile privind mentinerea sau, dupa caz, limitarea, suspendarea ori retragerea desemnarilor acordate se consemneaza in rapoarte care se inainteaza periodic spre aprobare autoritatii competente.

    CAP. 9
    Limitarea, suspendarea si retragerea desemnarii

    Art. 28
    (1) Desemnarea expira:
    a) daca organismul renunta la desemnare printr-o comunicare scrisa, transmisa autoritatii competente pentru desemnare, care l-a desemnat;
    b) cand expira durata de valabilitate a desemnarii.
    (2) Desemnarea se retrage:
    a) daca apar ulterior motive care ar fi justificat respingerea desemnarii;
    b) daca organismul a incalcat in mod repetat obligatiile ce ii revin.
    (3) Desemnarea poate fi retrasa daca organismul:
    a) nu a avut activitate timp de 2 ani;
    b) nu participa la schimbul de experienta prevazut la art. 26 alin. (1) lit. d);
    c) nu participa la incercarile comparative conform art. 26 alin. (2).
    Art. 29
    Prevederile referitoare la limitarea, suspendarea si retragerea desemnarii, conform art. 9 si 10 din normele metodologice, se aplica si organismelor din domeniul produselor pentru constructii.

    CAP. 10
    Responsabilitati

    Art. 30
    (1) Autoritatile competente pentru desemnare, inclusiv prin comisiile de desemnare, au urmatoarele responsabilitati si atributii in domeniile stabilite la art. 37 alin. (3) si (4) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003:
    a) detin responsabilitatea globala pentru evaluarea si desemnarea organismelor;
    b) asigura organizarea si functionarea comisiilor de desemnare, inclusiv colaborarea necesara dintre acestea;
    c) aproba taxele de evaluare initiala si de supraveghere;
    d) inregistreaza cererile de desemnare si le transmit la C.T.P.C. in vederea evaluarii, respectiv spre stiinta, dupa caz;
    e) analizeaza si aproba rapoartele de evaluare si de supraveghere ale C.T.P.C. sau ale compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Administratiei Publice, dupa caz;
    f) acorda desemnarea si elibereaza certificatele de recunoastere;
    g) solicita notificarea nationala a organismelor desemnate;
    h) aproba limitarea, suspendarea si retragerea desemnarilor acordate.
    (2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei aproba si publica lista organismelor desemnate in domeniul produselor pentru constructii si actualizarile anuale ale acesteia.
    Art. 31
    C.T.P.C. are urmatoarele atributii:
    a) efectueaza evaluarea initiala si supravegherea anuala a organismelor din competenta Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, precum si, la cerere, a celor din competenta Ministerului Administratiei Publice;
    b) intocmeste rapoartele de evaluare si de supraveghere si le transmite autoritatii competente pentru desemnare;
    c) face propuneri privind acordarea, respingerea, mentinerea, limitarea, suspendarea sau retragerea desemnarii, dupa caz;
    d) pastreaza si gestioneaza dosarele constituite in procesul de desemnare si supraveghere;
    e) constituie si tine la zi baza de date centralizata, referitoare la organismele desemnate in domeniul produselor pentru constructii;
    f) incaseaza taxele pentru evaluarea initiala si pentru supravegherile anuale.
    Art. 32
    (1) Atributiile C.T.P.C. prevazute la art. 31, cu exceptia celei de la lit. e), revin compartimentului de specialitate stabilit in acest scop la Ministerul Administratiei Publice.
    (2) Compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Administratiei Publice pune periodic la dispozitie C.T.P.C. informatiile necesare pentru actualizarea bazei de date prevazute la art. 31 lit. e).

    CAP. 11
    Prevederi finale

    Art. 33
    Prevederile art. 25 din normele metodologice se aplica laboratoarelor de incercari in constructii, autorizate conform Hotararii Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare. Intrucat, conform art. 50 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 102/2003, anexele nr. 6 si 7 la Hotararea Guvernului nr. 766/1997 se abroga la 27 februarie 2005, pana la aceasta data se pastreaza autorizarile acordate laboratoarelor de incercari in constructii. Autorizarile care isi inceteaza valabilitatea in acest interval nu se mai prelungesc.
    Art. 34
    Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta procedura.

    ANEXA 1
    la procedura

                                                 Nr. ......./data ..........*1)

                          MODEL DE CERERE DE DESEMNARE

    Laboratorul/organismul ....................................................
                           (denumirea completa, adresa, telefon/fax, e-mail,
                           cod unic de inregistrare, nr. de ordine in registrul
                           comertului)

                              CERERE DE DESEMNARE

    Laboratorul/organismul ................................*2), avand sediul in ......................................*3), reprezentat prin director/presedinte .................................*4), in aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) din Normele metodologice privind desemnarea si notificarea nationala a laboratoarelor de incercari, precum si a organismelor de certificare si de inspectie care realizeaza evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevazute in Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 487/2002, si ale art. 5 alin. (2) din Procedura de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii, aprobata prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, al ministrului de interne si al ministrului administratiei publice nr. 308/409/189/2003, solicita Ministerului ......................................*5) sa fie evaluat in vederea desemnarii, in scopul de a participa la atestarea conformitatii produselor pentru constructii din familia de produse ..............................*6), ca ...........................*7), in cadrul sistemului de atestare a conformitatii produselor ...............................................*8).
    Anexam la prezenta cerere urmatoarele documente*9):
    - .........................................................................
    - .........................................................................
    - .........................................................................

                              Directorul/presedintele*10)
                              laboratorului/organismului,
                             .............................

------------
    *1) Numarul/data de inregistrare de catre autoritatea competenta pentru desemnare.
    *2) Denumirea completa a laboratorului sau organismului.
    *3) Adresa completa, codul postal.
    *4) Numele si prenumele.
    *5) Denumirea completa a autoritatii competente pentru desemnare.
    *6) Denumirea familiei de produse si a utilizarii/utilizarilor preconizate, conform anexelor I si II la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
    *7) Denumirea, conform art. 4 alin. (1) din Procedura de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii, a functiei si sarcinilor privind atestarea conformitatii produselor aferente sistemului de atestare aplicabil, prevazut in anexa III la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
    *8) Sistemul de atestare a conformitatii aplicabil, prevazut in anexa III la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
    *9) Documentele necesare conform prevederilor art. 11 alin. (3) din Procedura de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii.
    *10) Numele, prenumele si semnatura directorului/presedintelui si stampila laboratorului sau organismului.

    ANEXA 2
    la procedura

                                    LISTA
       organismelor desemnate in domeniul produselor pentru constructii
                                   (model)

________________________________________________________________________________
Denumirea     Numarul de  Familii de   Numarul       Sistemul de    Functia
si adresa     notificare  produse/     tabelului*1)  atestare a     organismului
organismului  national    Utilizari                  conformitatii
desemnat                  preconizate
________________________________________________________________________________
Exemplu:        xxxx      Cimenturi       3.1.1      Sistem 1+      Organism de
ABCD,                     obisnuite                                 certificare
Bucuresti,                                                          produs
str. ......                                                         Organism de
                                                                    certificare
                                                                    CIP*2)
                                                                    Organism de
                                                                    inspectie
________________________________________________________________________________
    *1) Numarul tabelului din anexa III la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii, referitor la familia de produse respectiva.
    *2) CIP = controlul intern al productiei.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 189/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 189 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu