HOTARARE Nr. 102 din 30 ianuarie 2003
privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru
constructii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 129 din 27 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 din Legea nr. 608/2001
privind evaluarea conformitatii produselor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prevederile prezentei hotarari stabilesc conditiile de introducere pe piata
a produselor pentru constructii, denumite in continuare produse.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc dupa cum
urmeaza:
a) agrement tehnic pentru produs - specificatie tehnica ce exprima o
evaluare tehnica favorabila a adecvarii unui produs la utilizarea preconizata,
bazata pe satisfacerea cerintelor esentiale aplicabile constructiei in care
produsul urmeaza a fi utilizat;
b) atestarea conformitatii produselor pentru constructii - sistem
procedural prin care este evaluata si stabilita conformitatea produselor pentru
constructii cu specificatiile tehnice aplicabile, in vederea aplicarii
marcajului de conformitate;
c) constructii - orice obiect care este construit sau rezulta din operatii
si/sau lucrari de constructii si este fixat de pamant, termenul desemnand atat
cladirile, cat si lucrarile de inginerie civila;
d) documente tehnice directoare - ghiduri, regulamente si proceduri emise
in temeiul prezentei hotarari si in scopul aplicarii acesteia;
e) familie de produse - grup de produse generice care au utilizari
prevazute similare, cum ar fi: finisaje pentru pereti interiori sau invelitori
de acoperis;
f) ghid - reglementare care cuprinde metode si procedee detaliate de
satisfacere a cerintelor aplicate;
g) laboratoare de incercari in domeniul produselor pentru constructii -
laboratoare care masoara, examineaza, incearca, etaloneaza sau determina
caracteristicile ori performantele produselor;
h) organe de control - organe ale administratiei publice centrale care
raspund de supravegherea pietei produselor pentru constructii;
i) organism de inspectie in domeniul produselor pentru constructii -
organisme independente, avand organizarea si personalul cu competenta si
integritatea necesare pentru a executa, conform unor criterii specificate,
functii precum: evaluarea, recomandarea acceptarii si auditul ulterior al
operatiilor de control al productiei realizate de producator, precum si esantionarea
si evaluarea produselor conform criteriilor specificate;
j) persoana responsabila cu introducerea pe piata - persoana juridica sau
fizica cu sediul pe teritoriul Romaniei, care reprezinta prima veriga pe piata
produselor pentru constructii pentru un produs individualizat; aceasta poate
fi, dupa caz, producatorul, reprezentantul autorizat al producatorului sau
importatorul;
k) piata produselor pentru constructii - intreaga arie acoperita de lantul
de distributie a produselor pentru constructii pe teritoriul Romaniei, de la
persoana responsabila cu introducerea pe piata la consumatorul final, inclusiv
santierele de constructii;
l) produs pentru constructii - orice produs fabricat in scopul de a fi
incorporat in mod permanent in constructii, termenul desemnand materiale,
elemente si componente, individuale sau alcatuind un set, inclusiv pentru
sisteme prefabricate sau instalatii, plasate pe piata in forma in care urmeaza
a fi incorporate, asamblate, aplicate sau instalate in constructii prin operatii/lucrari
de constructii;
m) produs generic - denumirea unui grup de produse pentru constructii la
modul general, pentru intreaga piata europeana sau internationala, cum ar fi:
tapete in suluri pentru pereti, care fac parte din familia finisajelor pentru
pereti interiori;
n) produs individualizat - produs pentru constructii provenit de la un
producator individualizat, respectiv produsul caruia i se aplica marcajul de
conformitate CS sau CE;
o) specificatie tehnica - document care stabileste caracteristicile unui
produs, cum ar fi niveluri de calitate, performanta, securitate sau dimensiuni,
inclusiv cerinte care se aplica produsului cu privire la denumirea sub care
acesta este comercializat, terminologie, simboluri, incercari si metode de incercare,
ambalare, marcare sau etichetare si proceduri pentru evaluarea conformitatii;
p) utilizare preconizata - rol sau functie care urmeaza a fi indeplinita de
produs pentru satisfacerea cerintelor esentiale ale constructiei.
CAP. 2
Introducerea pe piata a produselor
Art. 3
Se admite introducerea pe piata a produselor numai daca sunt adecvate
pentru utilizarile preconizate, incat constructiile in care urmeaza a fi
incorporate, asamblate, aplicate sau instalate, daca sunt corect proiectate si
executate, pot sa satisfaca cerintele esentiale ale constructiilor prevazute in
anexa nr. 1.
Art. 4
(1) In cazul in care produselor le sunt aplicabile si alte reglementari,
care se refera la alte aspecte si care impun, de asemenea, aplicarea marcajului
de conformitate CS sau CE, acest marcaj trebuie sa indice conformitatea
produselor cu prevederile tuturor reglementarilor aplicabile.
(2) Daca totusi unele dintre aceste reglementari lasa la alegerea
producatorului, pentru o perioada tranzitorie specificata in acestea, procedura
ce urmeaza a fi respectata in privinta marcajului de conformitate CS sau CE,
existenta marcajului va indica numai conformitatea cu reglementarile respectate
de producator, acesta trebuind sa inscrie pe documentele care insotesc produsul
indicativele de referinta ale reglementarilor respectate.
(3) Autoritatile publice pot reglementa cerinte specifice de protectie a
sanatatii si integritatii fizice a persoanelor si, in special, a lucratorilor
care utilizeaza produsele. Respectivele reglementari nu pot aduce modificari
care contravin prevederilor prezentei hotarari.
Art. 5
(1) Cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 1 sunt aplicabile numai
constructiilor si pot influenta caracteristicile tehnice ale unui produs. Unei
constructii ii pot fi aplicabile una, mai multe sau toate cerintele esentiale;
acestea trebuie respectate pe perioada de viata a constructiei rezonabila din
punct de vedere economic.
(2) Pentru evaluarea exacta si unitara a diferentelor posibile determinate
de conditiile geografice sau climatice ori de modul traditional de viata,
precum si de nivelurile diferite de protectie ce pot fi predominante pe plan
national, regional sau local, clasele si sistemele de clasificare pentru
cerintele esentiale, adoptate la nivel european, se utilizeaza conform
ghidurilor prevazute la alin. (3) si/sau altor documente tehnice directoare.
(3) Cerintele esentiale vor fi transpuse de catre Consiliul Tehnic
Permanent pentru Constructii, denumit in continuare Consiliu, intr-o forma
concreta, reprezentand interpretarea lor in termeni tehnici la nivelul
partilor/elementelor de constructii si la nivelul produselor si
caracteristicilor implicate, in cadrul unor ghiduri de interpretare a
cerintelor esentiale. Aceste ghiduri vor fi utilizate ca referinte tehnice la
elaborarea si/sau recunoasterea specificatiilor tehnice, prevazute la art. 7
alin. (3), precum si pentru reglementarile tehnice in constructii.
(4) Caracteristicile tehnice ale produselor, care reflecta adecvarea lor la
utilizarile preconizate, se definesc concret si in termeni de performanta in
specificatii tehnice.
Art. 6
(1) Pentru produsele mentionate la art. 3 se accepta prezumtia ca ele sunt
adecvate pentru utilizarile preconizate, permitand constructiilor la care sunt
folosite, cu conditia ca cele din urma sa fie corect proiectate si executate,
sa satisfaca cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 1, atunci cand
produsele respective poarta marcajul national de conformitate CS sau marcajul
european de conformitate CE, care indica satisfacerea prevederilor prezentei
hotarari, inclusiv procedurile de evaluare a conformitatii prevazute in cap. V,
precum si, daca este cazul, procedura prevazuta in cap. IV.
(2) Marcajul national de conformitate CS, prevazut in anexa nr. 2 la Legea
nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, se aplica la produse
fabricate in Romania si in tari din afara Uniunii Europene.
(3) Marcajul european de conformitate CE, prevazut in anexa nr. 3 la Legea
nr. 608/2001, este recunoscut in cazul in care acesta este aplicat pe produse
fabricate in statele membre ale Uniunii Europene.
(4) Modelele pentru marcajele de conformitate CS si CE, prevazute la alin.
(2) si (3), se completeaza cu prevederile art. 34.
Art. 7
(1) Pot fi introduse pe piata si utilizate in scopurile prevazute, fara
alte restrictii legale, numai produsele care poarta marcajul de conformitate CS
sau CE.
(2) Marcajul de conformitate CS indica faptul ca produsele sunt conforme cu
specificatiile tehnice relevante, recunoscute ca referinte in acest scop
conform prevederilor cap. III, care pot fi:
a) standarde nationale ce transpun standarde europene armonizate din
domeniul produselor pentru constructii, ale caror numere de referinta au fost
publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene; sau
b) agremente tehnice pentru produs, eliberate conform procedurii prevazute
la cap. IV; sau
c) alte specificatii tehnice prevazute la art. 14, daca nu exista specificatii
tehnice armonizate, denumite alte specificatii tehnice recunoscute.
(3) In sensul prezentei hotarari, standardele si agrementele tehnice sunt
considerate specificatii tehnice, iar standardele si agrementele tehnice
prevazute la alin. (2) lit. a) si b) sunt denumite generic specificatii tehnice
armonizate.
Art. 8
(1) Lista cuprinzand familiile de produse care, in temeiul prezentei
hotarari, trebuie sa poarte marcajul de conformitate CS sau CE este prevazuta
in anexa nr. 2.
(2) Lista prevazuta in anexa nr. 2 va fi actualizata periodic, prin
corelare cu lista prevazuta la art. 13, prin ordin al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 9
Atunci cand un producator sau reprezentantul sau autorizat nu a aplicat ori
a aplicat doar partial specificatiile tehnice prevazute la art. 7 alin. (2),
iar acestea prevad pentru atestarea conformitatii produselor sistemele definite
la art. 30 lit. E si F, produsele respective pot fi introduse pe piata dupa ce
conformitatea este atestata prin procedura prevazuta la art. 30 lit. E.
Art. 10
(1) Marcajul de conformitate CS semnifica faptul ca produsele satisfac
cerintele art. 7 alin. (2) si ale art. 13.
(2) Producatorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit in Romania are
responsabilitatea pentru aplicarea marcajului de conformitate CS pe produs, pe
o eticheta atasata produsului, pe ambalaj sau pe documentele comerciale
insotitoare, potrivit prevederilor cap. V.
(3) In cazul produselor introduse pe piata cu marcajul de conformitate CE
aplicat, persoana responsabila cu introducerea pe piata are obligatia sa detina
si sa prezinte la cererea autoritatilor de control documentele doveditoare
privind atestarea conformitatii, inclusiv specificatia tehnica de referinta, in
copie, si o traducere in limba romana.
Art. 11
(1) Este interzisa obstructionarea, prin reglementari impuse de autoritati
publice sau de organisme private abilitate de catre autoritati ori aflate in
pozitie de monopol, a liberei circulatii sau a folosirii in scopurile prevazute
a produselor care satisfac prevederile prezentei hotarari.
(2) Reglementarile existente si cele care vor fi promovate ulterior,
indiferent de nivelul de aprobare, care contin dispozitii referitoare la
fabricarea, comercializarea sau utilizarea produselor, trebuie sa fie
armonizate pe baza prevederilor prezentei hotarari si a celor stabilite prin
documentele tehnice directoare, in sensul art. 2 lit. d).
(3) Reglementarile care contin prevederi referitoare la niveluri de
performanta impuse constructiilor si/sau produselor trebuie sa fixeze aceste
niveluri numai in cadrul clasificarilor precizate conform art. 5 alin. (2),
putand folosi, dupa caz, toate clasele, o parte din ele sau o singura clasa.
(4) Atunci cand reglementarile implica referiri la standarde sau la alte
specificatii ori documente tehnice, referintele trebuie sa fie numai de natura
celor prevazute la art. 12 alin. (2).
CAP. 3
Specificatii tehnice de referinta si documente tehnice directoare
Art. 12
(1) Referintele pentru conformitatea produselor si aplicarea marcajului de
conformitate CS sunt specificatiile tehnice prevazute la art. 7 alin. (2), ale
caror indicative sunt publicate potrivit prevederilor art. 13.
(2) Pentru alinierea reglementarilor potrivit cerintelor prezentei hotarari
se vor utiliza ca referinte, in plus fata de specificatiile tehnice mentionate
la alin. (1), standardele si documentele tehnice directoare de felul celor
prezentate mai jos, ale caror indicative sunt publicate potrivit prevederilor
art. 13:
a) standardele nationale care transpun standardele europene referitoare la
terminologie, metode de incercare sau alte metode de lucru, care servesc la
aplicarea specificatiilor tehnice armonizate;
b) standardele nationale care transpun standardele europene ce trateaza
proiectarea si executia constructiilor;
c) ghidurile prevazute la art. 5 alin. (3);
d) regulamentele specifice cu privire la clasificari, proceduri si alte
cerinte, stabilite la nivel european si acceptate de Romania;
e) alte documente tehnice romanesti care transpun documente relevante
elaborate la nivel comunitar, precum ghidurile pentru agrementele tehnice
europene, ghidurile si comunicarile Comisiei CE etc.
Art. 13
(1) Specificatiile tehnice si documentele tehnice directoare recunoscute ca
referinte in domeniul reglementat de prezenta hotarare sunt prevazute in Lista
specificatiilor tehnice si a documentelor tehnice directoare de referinta in
domeniul produselor pentru constructii si al constructiilor, care se aproba
prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Lista prevazuta la alin. (1) se elaboreaza si se actualizeaza periodic
de catre Consiliul prevazut la art. 49, pe masura ce diferitele categorii de
documente se adopta de catre organizatiile investite cu atributii in acest sens
si potrivit prevederilor art. 15.
Art. 14
(1) Prin alte specificatii tehnice, la care se face referire in art. 7
alin. (2) lit. c), se intelege urmatoarele:
a) standarde nationale referitoare la produse, altele decat cele prevazute
la art. 7 alin. (2) lit. a);
b) agremente tehnice in constructii, definite si eliberate in temeiul Legii
nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare.
(2) Astfel de specificatii tehnice pot fi luate in considerare pentru
recunoastere ca referinte, din initiativa autoritatilor competente sau a
Consiliului, numai in absenta specificatiilor tehnice armonizate.
(3) Specificatiile tehnice prevazute la alin. (1) sunt supuse procedurii de
recunoastere prevazute la art. 15, iar indicativele celor acceptate vor fi
incluse in lista prevazuta la art. 13.
Art. 15
(1) In vederea recunoasterii ca referinte in domeniul prezentei hotarari,
textul integral al specificatiilor tehnice prevazute la art. 14 este examinat
si evaluat in raport cu prevederile ghidurilor prevazute la art. 5 alin. (3) de
catre Consiliu, care decide asupra acceptarii specificatiilor tehnice, daca
respectarea acestora poate sa asigure prezumtia de conformitate cu cerintele
esentiale prevazute in anexa nr. 1.
(2) Din initiativa autoritatilor competente prevazute la art. 47 sau a
Consiliului, atunci cand acestea considera ca specificatii tehnice nationale
recunoscute deja nu mai indeplinesc conditiile necesare pentru prezumtia de
conformitate cu cerintele esentiale, specificatiile tehnice respective sunt
resupuse analizei Consiliului, care decide mentinerea sau retragerea
recunoasterii acordate; decizia este adusa la cunostinta tuturor autoritatilor
si entitatilor interesate.
(3) Procedura prevazuta la alin. (1) este valabila si pentru celelalte
categorii de standarde si documente tehnice, daca se considera ca acestea nu
mai corespund in raport cu cerintele esentiale.
Art. 16
(1) Agrementul tehnic pentru produs (ATP), instrumentul national care
transpune agrementul tehnic european, este solicitat si acordat in situatiile
si conform regulilor procedurale si tehnice prevazute in cap. IV.
(2) Agrementele tehnice pentru produs se accepta de drept ca referinte
pentru produsele acoperite de agrementele respective, iar indicativele lor se
includ in lista prevazuta la art. 13.
(3) Agrementele tehnice europene, eliberate in oricare stat membru al
Uniunii Europene, se accepta ca referinte pentru produsele acoperite de
agrementele respective. Agrementele tehnice europene se traduc si se adopta, pe
baza unei metodologii care va fi elaborata de catre Consiliu ca document tehnic
director, iar indicativele lor se includ in lista prevazuta la art. 13.
Art. 17
Documentele tehnice directoare, prevazute la art. 12 alin. (2) lit. c), d)
si e), se elaboreaza, din initiativa autoritatilor competente, de catre
Consiliu sau de alte organizatii ori organisme abilitate in acest sens si se
aproba prin ordine comune ale ministrului lucrarilor publice, transporturilor
si locuintei si ministrului industriei si resurselor si/sau ministrului
administratiei publice, dupa caz.
Art. 18
Regulile de procedura privind elaborarea si/sau recunoasterea diferitelor
categorii de referinte tehnice, precum si cele referitoare la derularea
relatiilor si a schimbului de informatii dintre autoritatile
publice/institutiile implicate in aceste activitati se stabilesc si se aproba
ca documente tehnice directoare.
CAP. 4
Agrementul tehnic pentru produs
Art. 19
(1) Agrementul tehnic pentru produs poate fi acordat pentru produsele
prevazute la art. 6 alin. (2), aflate in urmatoarele situatii:
a) produse pentru care nu exista nici standarde, in sensul art. 7 alin. (2)
lit. a), nici alte specificatii tehnice recunoscute, in sensul art. 14 alin.
(1) lit. a);
b) produse care se abat in mod semnificativ de la specificatiile tehnice
prevazute la lit. a).
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica la acordarea unui agrement tehnic
pentru produs si atunci cand pentru produsul respectiv este inceputa elaborarea
unui standard national, daca exista deja un ghid pentru agrementul tehnic
pentru produs corespunzator acelui produs. Valabilitatea acestui agrement
tehnic este limitata pana la intrarea in vigoare a standardului national.
(3) Durata de valabilitate a agrementului tehnic pentru produs este de
maximum 5 ani, cu posibilitatea de prelungire a acesteia, dar nu mai mult de 2
ani.
Art. 20
(1) Agrementele tehnice pentru produs se intocmesc, potrivit prevederilor
art. 22 si 23, de catre organisme specializate cu sediul in Romania, abilitate
in acest scop de autoritatile competente si denumite in continuare organisme de
agrementare ATP.
(2) Agrementul tehnic pentru produs se elibereaza de catre Consiliu pentru
un produs individualizat, la solicitarea producatorului sau a reprezentantului
sau autorizat, dupa aprobarea acestuia de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei. Derogarile de la prevederile art. 19 alin. (1) se
stabilesc de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(3) Costurile generate de elaborarea agrementelor tehnice pentru produs se
stabilesc de organismele de agrementare ATP si se suporta de solicitant.
Art. 21
(1) Abilitarea organismelor de agrementare ATP prevazute la art. 20 alin.
(2) se face in urma unei evaluari specifice, iar lista organismelor abilitate
se stabileste prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei sau, dupa caz, prin ordin comun al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei si al altor autoritati interesate, care se publica
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In vederea abilitarii, organismele de agrementare ATP trebuie sa
satisfaca cerintele prezentei hotarari, in special urmatoarele criterii
generale de capabilitate:
a) evaluarea adecvarii la utilizare a unor produse noi pe baza
cunostintelor stiintifice si practice;
b) luarea deciziilor impartiale in raport cu interesele producatorilor
implicati sau ale reprezentantilor acestora; si
c) corelarea contributiilor tuturor partilor interesate intr-o evaluare
echilibrata.
(3) Procedura de abilitare a organismelor de agrementare ATP se elaboreaza
de catre Consiliu, ca document tehnic director.
Art. 22
(1) Agrementul tehnic pentru produs se bazeaza pe examinari, incercari si
pe o evaluare a produsului bazata pe ghidurile de interpretare prevazute la
art. 5 alin. (3) si pe ghidurile pentru agrementul tehnic pentru produs,
prevazute la art. 24, referitoare la acel produs sau la familia de produse corespunzatoare.
(2) Daca ghidurile prevazute la art. 24 nu exista, agrementul tehnic pentru
produs se poate elabora prin referire la cerintele esentiale si la ghidurile de
interpretare a acestora, cu evaluarea produsului adoptata in comun de toate
organismele de agrementare ATP. Daca organismele de agrementare ATP nu pot
cadea de acord, cazul se transfera spre solutionare Consiliului.
Art. 23
(1) O cerere pentru un agrement tehnic pentru produs poate fi facuta de un
producator sau de reprezentantul sau autorizat numai unui singur organism de
agrementare ATP.
(2) Organismele de agrementare ATP initiaza si deruleaza procedurile de
agrementare sub coordonarea Consiliului.
(3) Regulile comune de procedura pentru solicitarea, elaborarea si acordarea
agrementului tehnic armonizat si formatul de prezentare al acestuia vor fi
stabilite intr-un regulament specific, elaborat de Consiliu, ca document tehnic
director.
(4) Sub coordonarea Consiliului, organismele de agrementare ATP trebuie sa
isi acorde unul altuia tot sprijinul necesar.
(5) Organismele de agrementare ATP tiparesc agrementele tehnice elaborate
si comunica indicativele acestora organismelor notificate interesate. La
cererea unui organism de agrementare, acestuia i se transmite setul complet de
documente care sustin agrementul acordat.
Art. 24
(1) La propunerea Consiliului, Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei stabileste domeniile in care se pot elabora
ghiduri pentru agrementul tehnic pentru produs, care vor corespunde domeniilor
in care exista ghiduri pentru agremente tehnice europene si/sau in care au fost
acordate agremente tehnice europene fara ghiduri.
(2) Ghidurile pentru agrementul tehnic pentru produs privind un produs sau
o familie de produse vor contine, in special, urmatoarele:
a) lista ghidurilor de interpretare, prevazute la art. 5 alin. (3),
relevante in materie;
b) cerintele specifice pentru produse, in sensul cerintelor esentiale
prevazute in anexa nr. 1;
c) metodele de incercare;
d) metoda de evaluare si interpretare a rezultatelor incercarilor;
e) procedurile de inspectie si atestare a conformitatii, in sensul cap. V;
f) perioada de valabilitate a agrementului tehnic pentru produs.
(3) Ghidurile pentru agrementul tehnic pentru produs se elaboreaza de catre
Consiliu si se aproba ca documente tehnice directoare. Consiliul pune aceste
ghiduri la dispozitia utilizatorilor contra cost.
CAP. 5
Atestarea conformitatii produselor si marcajul national de conformitate CS
Art. 25
Producatorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu sediul
in Romania, raspunde de conformitatea produsului cu specificatia tehnica de
referinta relevanta si de aplicarea si utilizarea marcajului de conformitate
CS.
Art. 26
(1) Raspunderea pentru conformitatea produselor impune ca:
a) pentru toate produsele producatorul sa dispuna de un sistem de control
intern al productiei apt sa asigure ca productia este conforma cu
specificatiile tehnice relevante; sau
b) pentru anumite produse, pe langa sistemul de control intern al
productiei, sa intervina un organism de certificare notificat pentru a evalua
si a supraveghea controlul productiei sau produsul.
(2) Sistemul de control intern al productiei exercitat permanent de
producator trebuie sa contina toate elementele, cerintele si dispozitiile
adoptate de producator, documentate in mod sistematic sub forma unor politici
si proceduri scrise. Documentatia scrisa asupra sistemului de control intern al
productiei trebuie sa asigure stabilirea corespondentei cu elementele
aplicabile ale unui sistem de asigurare a calitatii, selectate pe baza
standardelor din familia ISO 9000, si sa permita verificarea realizarii
caracteristicilor cerute pentru produs si a modului efectiv de operare a
sistemului de control intern al productiei.
Art. 27
(1) Conformitatea produselor este evaluata numai in raport cu
specificatiile tehnice, utilizandu-se sisteme de atestare a conformitatii
alcatuite pe baza unor metode de control si evaluare specifice acestui domeniu,
potrivit prevederilor prezentei hotarari.
(2) Metodele specifice pentru controlul si evaluarea conformitatii
produselor sunt urmatoarele:
a) incercari initiale de tip ale produsului, de catre producator sau de un
organism notificat;
b) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei potrivit unui
plan de incercari prestabilit, de catre producator sau de un organism
notificat;
c) incercari prin sondaj pe esantioane prelevate de la locul productiei, de
pe piata sau dintr-un santier, de catre producator sau de un organism
notificat;
d) incercari pe esantioane prelevate dintr-un lot pregatit pentru livrare
sau deja livrat, de catre producator sau de un organism notificat;
e) controlul intern al productiei;
f) inspectia initiala a locului de productie si a controlului intern al
productiei, de catre un organism notificat;
g) supravegherea, aprecierea si evaluarea continua a controlului intern al
productiei, de catre un organism notificat.
Art. 28
(1) Sistemele de atestare care pot fi utilizate sunt cele prevazute la art.
30. Sistemul aplicabil unui anumit produs sau unei familii de produse
determinate este stabilit de Consiliu prin regulament specific, elaborat ca document
tehnic director, si se prevede in specificatiile tehnice de referinta pentru
produsele respective.
(2) Sistemele indicate prin regulamentul mentionat la alin. (1) se
stabilesc astfel incat pentru fiecare situatie sa fie impus sistemul cel mai
putin oneros posibil care sa fie compatibil cu cerintele de securitate, pe baza
urmatoarelor criterii:
a) importanta rolului produsului in raport cu cerintele esentiale, in
special cele legate de sanatate si securitate;
b) natura produsului;
c) incidenta pe care variatia caracteristicilor produsului o poate avea
asupra functionalitatii sale;
d) probabilitatea de aparitie a defectelor in timpul fabricatiei
produsului.
Art. 29
(1) Procedurile aferente sistemelor prevazute la art. 30, care conduc la
rezultate pozitive, se finalizeaza cu intocmirea unui document ce poate fi,
dupa caz:
a) in situatiile prevazute la art. 26 alin. (1) lit. a), o declaratie de
conformitate CS pentru produs, intocmita de catre producator sau reprezentantul
sau autorizat, in urma aplicarii sistemelor de atestare a conformitatii
prevazute la lit. C, D, E si F ale art. 30; sau
b) in situatiile prevazute la art. 26 alin. (1) lit. b), un certificat de
conformitate CS pentru un sistem de control si supraveghere a productiei sau
pentru produs, eliberat de catre un organism de certificare notificat, in urma
aplicarii sistemelor de atestare a conformitatii prevazute la lit. A, B si C
ale art. 30.
(2) In situatia prevazuta la art. 6 alin. (3), documentele de atestare
corespondente vor fi Declaratia de conformitate CE sau, respectiv, Certificatul
de conformitate CE.
Art. 30
Sistemele de atestare a conformitatii produselor se definesc in functie de
repartizarea sarcinilor intre producator si organismele notificate si se
codifica intr-o notatie numerica de la 1 la 4, exprimand nivelul de exigenta in
ordine descrescatoare, dupa cum urmeaza:
A. Sistem 1+: Certificarea conformitatii produsului de catre un organism de
certificare notificat, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de producator si
de organisme notificate:
1. sarcinile producatorului:
a) controlul intern al productiei;
b) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de
incercari prestabilit;
2. sarcinile organismelor notificate:
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) inspectia initiala a locului de productie si a controlului intern al
productiei;
c) supravegherea continua, evaluarea si acceptarea controlului intern al
productiei;
d) incercari prin sondaj pe esantioane prelevate de la locul productiei, de
pe piata sau de pe santiere.
B. Sistem 1: Certificarea conformitatii produsului de catre un organism de
certificare notificat, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de producator si
de organisme notificate:
1. sarcinile producatorului:
a) controlul intern al productiei;
b) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de
incercari prestabilit;
2. sarcinile organismelor notificate:
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) inspectia initiala a locului productiei si a controlului intern al
productiei;
c) supravegherea continua, evaluarea si acceptarea controlului intern al
productiei.
C. Sistem 2+: Declaratie de conformitate (de primul tip) data de
producator, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de el insusi si de organisme
notificate:
1. sarcinile producatorului:
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) controlul intern al productiei;
c) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de
incercari prestabilit;
2. sarcinile organismelor notificate:
a) certificarea controlului intern al productiei, pe baza:
- inspectiei initiale a locului productiei si a controlului intern al
productiei;
- supravegherii continue, evaluarii si acceptarii controlului intern al
productiei.
D. Sistem 2: Declaratia de conformitate a produsului (de primul tip) data
de producator, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de el insusi si de
organisme notificate:
1. sarcinile producatorului:
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) controlul intern al productiei;
c) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de
incercari prestabilit;
2. sarcinile organismelor notificate:
a) certificarea controlului intern al productiei, pe baza:
- inspectiei initiale a locului de productie si a controlului intern al
productiei.
E. Sistem 3: Declaratia de conformitate a produsului (de al doilea tip)
data de producator, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de el insusi si de
un laborator notificat:
1. sarcinile producatorului:
a) controlul intern al productiei;
2. sarcinile laboratorului notificat:
a) incercari initiale de tip ale produsului.
F. Sistem 4: Declaratia de conformitate a produsului (de al treilea tip)
data de producator, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de el insusi:
a) incercari initiale de tip ale produsului;
b) controlul intern al productiei.
Art. 31
(1) Certificatul de conformitate CS sau CE eliberat de organismul de
certificare notificat trebuie sa indice informatiile prevazute in anexa nr. 3
pct. 3.
(2) Declaratia de conformitate CS sau CE data de producator sau
reprezentantul sau autorizat trebuie sa indice informatiile prevazute in anexa
nr. 3 pct. 4.
Art. 32
Produsele fabricate la bucata sau ca unicate fac doar obiectul unei
declaratii de conformitate de al treilea tip, conform prevederilor art. 30 lit.
F, cu exceptia unor dispozitii contrare prevazute in specificatiile tehnice
pentru produsele susceptibile de a avea efecte importante asupra sanatatii si
securitatii.
Art. 33
Marcajul de conformitate CS nu poate fi aplicat decat dupa eliberarea, in
conditiile prevazute la art. 28 si 30, a documentului care atesta conformitatea
produsului cu specificatiile tehnice aplicabile acestuia.
Art. 34
(1) Producatorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu
sediul in Romania, aplica marcajul de conformitate CS pe produs, pe o eticheta
atasata acestuia, pe ambalaj sau pe documentele comerciale insotitoare, dupa
cum este indicat in specificatia tehnica relevanta.
(2) Daca astfel de indicatii lipsesc din specificatiile tehnice, marcajul
va fi inscris pe o eticheta atasata produsului sau ambalajului, dupa caz, ori
pe documentele comerciale insotitoare.
(3) Marcajul de conformitate CS trebuie sa fie insotit de informatiile
asociate marcajului, prevazute in anexa nr. 3 pct. 1.
(4) Marcajul de conformitate CE este urmat de informatiile asociate
marcajului, prevazute in anexa nr. 3 pct. 2.
Art. 35
Orice alte marcaje pot fi aplicate pe produs, pe o eticheta atasata
ambalajului sau pe documentele comerciale insotitoare, cu conditia sa nu afecteze
vizibilitatea ori lizibilitatea marcajelor de conformitate CS sau CE si sa nu
induca erori asupra semnificatiei lor.
Art. 36
Sistemele de atestare a conformitatii produselor sunt prevazute schematic
in anexa nr. 4.
CAP. 6
Organisme notificate
Art. 37
(1) Pentru executarea procedurilor de atestare a conformitatii produselor
se desemneaza si se notifica urmatoarele tipuri de organisme:
a) organisme de certificare;
b) organisme de inspectie;
c) laboratoare de incercari.
(2) In situatiile prevazute la art. 30 lit. A, B, C si D, cele trei
activitati desfasurate de organismele mentionate la alin. (1) pot fi
indeplinite de acelasi organism sau de organisme diferite, in cazul din urma
organismele de inspectie si laboratoarele de incercari implicate in atestarea
conformitatii executandu-si sarcinile in numele organismului de certificare.
(3) Autoritatea competenta pentru desemnarea si/sau notificarea
organismelor pentru evaluarea conformitatii produselor prevazute in anexa nr. 2
pct. 5 si 45 este Ministerul Administratiei Publice.
(4) Autoritatea competenta pentru desemnarea si/sau notificarea
organismelor pentru evaluarea conformitatii produselor prevazute in anexa nr.
2, cu exceptia pct. 5 si 45, este Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
(5) Procedura de desemnare a organismelor in domeniul produselor pentru
constructii se elaboreaza si se aproba prin ordin de catre ministrul lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei.
(6) Lista organismelor desemnate in domeniul produselor pentru constructii
se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 38
In certificatul de recunoastere al organismelor definirea domeniului pentru
care se face desemnarea se realizeaza prin consemnarea urmatoarelor informatii:
a) abilitarea organismului pentru efectuarea sarcinilor legate de atestarea
conformitatii produselor;
b) produsele si/sau familiile de produse prevazute in anexa nr. 2, care
intra in competentele sale;
c) natura sarcinilor care ii pot fi incredintate, dintre cele prevazute la
art. 30.
Art. 39
(1) Evaluarea initiala si supravegherea sistematica a organismelor
notificate in domeniul produselor pentru constructii se fac pe baza unor
criterii specificate, incluzand urmatoarele conditii minimale ce trebuie
indeplinite permanent de aceste organisme:
a) sa dispuna de personal specializat si de necesarul de mijloace si
echipamente adecvate;
b) personalul sa dovedeasca competenta tehnica si integritate profesionala;
c) conducerea si personalul tehnic sa actioneze impartial la efectuarea
incercarilor, la intocmirea rapoartelor, la eliberarea certificatelor si la
executarea supravegherii, in raport cu toate sferele, grupurile sau persoanele
care au un interes direct ori indirect asupra produselor;
d) sa fie asigurata pastrarea secretului profesional de catre personalul
implicat;
e) sa detina o asigurare de raspundere civila, atunci cand raspunderea nu
revine statului prin lege.
(2) Cuantumul asigurarii se stabileste de autoritatile competente de la caz
la caz, in functie de domeniul pentru care se face desemnarea.
CAP. 7
Supravegherea pietei
Art. 40
(1) Organele de control pentru supravegherea pietei produselor sunt:
a) Inspectoratul de Stat in Constructii - I.S.C., care functioneaza in
subordinea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
pentru toate produsele/familiile de produse;
b) Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, care functioneaza in
subordinea Ministerului Administratiei Publice, potrivit legii, pentru
produsele/familiile de produse cu rol in satisfacerea cerintei de siguranta la
foc.
(2) Modul de coordonare si colaborare, inclusiv repartizarea competentelor,
intre cele doua institutii va fi stabilit de autoritatile competente prin
reglementari specifice.
Art. 41
(1) Activitatile de supraveghere a pietei constau in:
a) monitorizarea produselor introduse pe piata, pentru a verifica daca ele
corespund prevederilor prezentei hotarari;
b) aplicarea masurilor necesare pentru asigurarea conformitatii, atunci
cand sunt constatate abateri.
(2) Principalele atributii specifice ce revin organelor de control sunt:
a) sa verifice periodic obiectivele comerciale si industriale, depozitele,
santierele si constructiile;
b) sa organizeze controale inopinate si verificari punctuale;
c) sa ia mostre de produse, sa le examineze si sa le testeze, daca este
posibil;
d) sa solicite toate informatiile si/sau documentele necesare;
e) sa impuna actiunile impotriva neconformitatilor constatate, potrivit
principiului proportionalitatii cu gradul de neconformitate.
(3) Organele de control pot subcontracta sarcinile tehnice de incercari si
control altor organisme specializate, cu conditia sa se asigure ca informatiile
furnizate de acestea sunt impartiale. Responsabilitatea deciziilor luate in
baza unor astfel de informatii revine organelor de control.
(4) Sarcinile tehnice de supraveghere a pietei pot fi subcontractate numai
unor organisme independente.
Art. 42
(1) Produsele se introduc pe piata numai insotite de documentele de
atestare a conformitatii care se impun potrivit prevederilor alin. (2) si (3).
(2) Orice persoana fizica sau juridica ce introduce pe piata ori utilizeaza
un produs marcat CS sau CE trebuie sa fie in masura sa dovedeasca, la cererea
organelor de control, atestarea conformitatii produsului prin unul dintre
documentele prevazute la art. 29, corespunzator sistemului de atestare
prestabilit pentru produsul respectiv.
(3) Persoana responsabila cu introducerea pe piata a produsului trebuie sa
puna la dispozitie organelor de control, in plus, dosarul continand rapoartele
de incercari, procesele-verbale de control, certificatele si toate celelalte
documente care atesta conformitatea.
Art. 43
Atunci cand organele de control constata ca marcajul de conformitate CS sau
CE a fost aplicat in mod nejustificat ori in mod necorespunzator pe un produs
sau a fost incorect utilizat, inclusiv in ceea ce priveste documentele
aferente, persoana responsabila cu introducerea pe piata este obligata sa aduca
produsul in conformitate cu cerintele privitoare la marcaj pana la o data
convenita de comun acord cu autoritatea din domeniu. In aceasta perioada este
interzisa introducerea pe piata a produselor neconforme, iar cele care circula
deja pe piata trebuie retrase in cel mai scurt timp posibil.
Art. 44
(1) In situatii de natura celor prevazute la art. 43 organele de control au
urmatoarele obligatii:
a) sa informeze in scris, in termen de 72 de ore, Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei despre orice astfel de masura, indicand
motivele masurii adoptate;
b) sa comunice in scris partii implicate, de indata, masura luata, motivele
pe care se bazeaza aceasta, demersurile legale ce pot fi intreprinse de partea
implicata si termenele disponibile pentru initierea acestora.
(2) Informarea prevazuta la alin. (1) trebuie sa indice expres daca
neconformitatea este determinata de:
a) nerespectarea art. 6, daca produsul nu este acoperit de nici una dintre
categoriile de specificatii tehnice prevazute la art. 7;
b) aplicarea incorecta a specificatiilor tehnice prevazute la art. 7;
c) deficiente ale specificatiilor tehnice.
(3) In termen de 30 de zile de la primirea informarilor prevazute la alin.
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei analizeaza
situatiile semnalate, inclusiv prin consultarea partilor interesate, dupa caz,
si decide asupra masurilor aplicabile.
Art. 45
In situatia prevazuta la art. 44 alin. (2) lit. c) Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei va initia aplicarea procedurii prevazute
la art. 15 alin. (2).
CAP. 8
Sanctiuni
Art. 46
(1) Faptele de incalcare a dispozitiilor prezentei hotarari constituie
contraventie si se sanctioneaza, conform Legii nr. 608/2001, dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea prevederilor art. 3, art. 4 alin. (1), art. 7, 9, art. 10
alin. (1) si (3) si ale art. 42, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000
lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii si a introducerii pe
piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 28, 29 si 32, cu amenda de la 25.000.000
lei la 50.000.000 lei si interzicerea comercializarii sau utilizarii produsului
pana la o data stabilita de organul de control impreuna cu producatorul,
reprezentantul autorizat al acestuia sau importatorul, dupa caz, pentru
eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 33, 34 si 35, cu amenda de la 25.000.000
lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii
pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect;
d) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 43, cu amenda de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea
utilizarii si a introducerii pe piata a produselor neconforme;
e) nerespectarea obligatiilor de catre organismele abilitate pentru
agrementul tehnic pentru produs si de catre organismele notificate pentru
atestarea conformitatii produselor, care, nemaiindeplinind conditiile initiale,
continua sa execute astfel de sarcini, cu amenda de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei si retragerea abilitarii/desemnarii.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la
alin. (1) se realizeaza de persoane imputernicite/abilitate din cadrul
organelor de control prevazute la art. 40 alin. (1).
(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
CAP. 9
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 47
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei detine, in
cadrul competentelor sale ca autoritate de stat in domeniul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei, si competentele ce decurg din prezenta hotarare
cu referire la produsele pentru constructii, in calitate de autoritate
competenta in conditiile Legii nr. 608/2001.
(2) Pentru exercitarea atributiilor ce ii revin in acest domeniu Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei elaboreaza reglementari care
se aproba prin hotarari ale Guvernului sau prin ordine comune cu alte
autoritati interesate ori prin ordine ale ministrului, dupa caz.
Art. 48
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 49
In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei hotarari se va
infiinta, potrivit prevederilor legale in vigoare, Consiliul Tehnic Permanent
pentru Constructii, institutie publica ce va functiona in subordinea
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 50
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 2 ani de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga:
Regulamentul privind autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si
incercari in constructii, prevazut in anexa nr. 6, si Regulamentul privind
certificarea de conformitate a calitatii produselor folosite in constructii,
prevazut in anexa nr. 7 la Hotararea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea
unor regulamente privind calitatea in constructii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 352 din 10 decembrie 1997, cu modificarile
si completarile ulterioare; Hotararea Guvernului nr. 877/1999 privind
obligativitatea furnizorilor de materiale, elemente de constructii si produse
destinate constructiilor de a efectua incercari si analize de laborator numai
prin laboratoare autorizate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 538 din 4 noiembrie 1999, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
CERINTELE ESENTIALE ALE CONSTRUCTIILOR
1. Rezistenta mecanica si stabilitate
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat
incarcarile susceptibile de a se exercita asupra lor in timpul construirii si
in exploatare sa nu determine nici unul dintre evenimentele urmatoare:
a) prabusirea in intregime sau a unei parti din constructie;
b) deformatii de o marime inadmisibila;
c) deteriorari ale unor parti ale constructiei, ale instalatiilor sau
echipamentelor inglobate, ca rezultat al unor deformatii importante ale
structurii portante;
d) distrugeri din evenimente accidentale, disproportionate ca marime in
raport cu cauzele primare.
2. Siguranta la foc
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat, in cazul
izbucnirii unui incendiu in faza de utilizare a acestora, sa se asigure:
- stabilitatea la foc a constructiei pentru o perioada determinata;
- protectia si evacuarea utilizatorilor, tinand seama de destinatia
constructiei;
- limitarea pierderilor de bunuri;
- preintampinarea propagarii incendiilor (limitarea propagarii incendiului
in interiorul constructiei si la vecinatati);
- protectia pompierilor si a altor forte care intervin pentru evacuarea si
salvarea personalului surprins in interior, protejarea bunurilor periclitate,
limitarea si stingerea incendiului si inlaturarea efectelor negative ale
acestuia.
3. Igiena, sanatate si mediu inconjurator
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat sa nu
constituie o amenintare pentru igiena si sanatatea ocupantilor sau a vecinilor,
in special ca urmare a:
- degajarii de gaze toxice;
- prezentei in aer a unor particule sau gaze periculoase;
- emisiei de radiatii periculoase;
- poluarii sau contaminarii apei ori solului;
- evacuarii defectuoase a apelor reziduale, a fumului si a deseurilor
solide sau lichide;
- prezentei umiditatii in parti ale constructiei sau pe suprafetele
interioare ale acesteia.
4. Securitate in exploatare
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat
utilizarea sau functionarea lor sa nu prezinte riscuri inacceptabile de
accidentare, precum: alunecare, cadere, lovire, ardere, electrocutare, ranire
ca urmare a unei explozii.
5. Protectie impotriva zgomotului
Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat zgomotul
perceput de ocupanti sau de persoanele aflate in apropiere sa fie mentinut la
un nivel atat de scazut incat sa nu afecteze sanatatea acestora si sa le
permita sa doarma, sa se odihneasca si sa lucreze in conditii satisfacatoare.
6. Economia de energie si izolarea termica
Constructiile si instalatiile lor de incalzire, de racire si ventilare
trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat consumul de energie necesar
pentru utilizarea constructiei sa ramana scazut in raport cu conditiile
climatice locale, insa fara a afecta confortul termic al ocupantilor.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand familiile de produse pentru constructii supuse obligatiei de
aplicare a marcajului de conformitate CS sau CE
1. Cimenturi, varuri de constructii si alti lianti hidraulici
2. Otel-beton si otel pentru precomprimarea betonului
3. Imbinari structurale
4. Produse din lemn pentru structuri si produse auxiliare
5. Mijloace fixe pentru alarmare/detectare a incendiului, pentru stingerea
incendiului, pentru controlul fumului, limitarea propagarii incendiului si
pentru prevenirea exploziilor
6. Dispozitive fixe si alte produse pentru circulatie
7. Produse din ipsos
8. Obiecte sanitare
9. Pereti cortina
10. Panouri pe baza de lemn
11. Produse de baza si auxiliare pentru zidarie
12. Pardoseli
13. Produse metalice pentru structuri, inclusiv produse auxiliare
14. Piese de fixare pentru lemn pentru structuri
15. Cosuri de fum, burlane si alte produse specifice
16. Geotextile
17. Produse pentru instalatii de ape uzate
18. Produse termoizolante
19. Membrane si foi pentru hidroizolatii
20. Usi, ferestre, obloane, jaluzele, porti si feronerie aferenta
21. Produse prefabricate din beton normal/usor/celular autoclavizat
22. Produse pentru prepararea betonului, mortarului si pastei de ciment
23. Adezivi pentru constructii
24. Aparate de incalzire a spatiului (exclusiv aparatele de incalzire
electrice, aparatele cu ardere de combustibili gazosi si aparatele proiectate
special pentru utilizare in procese industriale desfasurate in incinte
industriale)
25. Tevi, rezervoare si produse auxiliare fara contact cu apa destinata
consumului uman
26. Agregate minerale
27. Finisaje pentru pereti interiori si exteriori si pentru plafoane
28. Invelitori, luminatoare, lucarne si produse auxiliare pentru
acoperisuri
29. Produse pentru constructia drumurilor
30. Sticla plana, sticla profilata si produse din sticla turnata
31. Seturi de componente pentru vitraje cu rol structural la pereti cortina
32. Ancore metalice pentru utilizare in beton (tip sarcina grea)
33. Ancore metalice pentru utilizare in beton pentru fixarea sistemelor
usoare
34. Ancore metalice de injectie pentru utilizare in zidarie
35. Ancore din plastic pentru utilizare in beton si zidarie
36. Sisteme compozite de izolare termica la exteriorul cladirilor,
incluzand tencuiala
37. Sisteme de membrane hidroizolatoare flexibile pentru acoperis, cu
fixare mecanica
38. Seturi de componente pentru pereti despartitori interiori
39. Sisteme de cofraje pierdute neportante, bazate pe blocuri sau panouri
din materiale izolante si, uneori, beton
40. Seturi de componente de posttensionare pentru structuri precomprimate
41. Seturi de componente aplicate lichid pentru hidroizolatii la acoperis
42. Seturi de componente pentru acoperisuri translucide autoportante (cu
exceptia celor pe baza de sticla)
43. Seturi de componente pentru scari prefabricate
44. Grinzi si stalpi din compozite usoare pe baza de lemn
45. Produse cu rol de protectie la foc
46. Seturi de cladiri prefabricate cu cadre si barne din lemn
47. Seturi de componente pentru izolarea pardoselilor flotante contra
vibratiilor si zgomotelor de impact
48. Seturi de componente pentru izolarea peretilor contra vibratiilor si
zgomotului
49. Placute din otel inoxidabil pentru imbinarea peretilor
50. Seturi de componente pentru prea-plin de ape uzate
51. Sine in U pentru insertii de fixare in beton
52. Seturi de componente de ancorare chimica
53. Set de ancorare din beton epoxi/poliester armat cu fibre de
sticla/mortar epoxi pentru reparatii structurale
54. Panouri portante cu schelet din lemn
55. Panouri compozite usoare
56. Sistem de acoperire la interior din ipsos armat cu fibre
57. Membrane de etansare preformate pentru perete dublu
58. Racorduri si mufe pentru bare de armare standard
59. Placi ondulate din otel pentru sisteme de plansee mixte
60. Lamba (dispozitiv special) de asamblare a stalpilor portanti
prefabricati din beton
61. Sabot de ancorare pentru stalpi portanti prefabricati din beton
62. Rosturi de dilatare pentru poduri rutiere
NOTA:
Pozitiile 1 - 30 reprezinta familii de produse acoperite de standarde
europene armonizate.
Pozitiile 31 - 62 reprezinta produse pentru care au fost eliberate pana in
prezent agremente tehnice europene.
ANEXA 3
MARCAJE DE CONFORMITATE SI DOCUMENTE DE ATESTARE A CONFORMITATII
1. Marcajul de conformitate CS trebuie insotit de urmatoarele informatii:
a) numarul de identificare national al organismului notificat, atunci cand
astfel de organisme sunt implicate in sistemul de atestare a conformitatii
produsului in faza de control al productiei;
b) indicarea destinatiei de utilizare a produsului, sub forma unei
pictograme sau a unui alt insemn, precizat in specificatia tehnica relevanta;
c) numele sau marca de identificare a producatorului;
d) ultimele doua cifre ale anului in care a fost aplicat marcajul;
e) numarul certificatului de conformitate CS, daca este cazul;
f) indicatii pentru identificarea caracteristicilor produsului pe baza
specificatiilor tehnice de referinta;
g) indicativul prezentei hotarari si, daca este cazul, indicativele altor
acte normative aplicabile care impun marcajul de conformitate CS.
2. Marcajul de conformitate CE este insotit de urmatoarele informatii:
a) numarul de identificare al organismului notificat, atunci cand astfel de
organisme sunt implicate in sistemul de atestare a conformitatii produsului;
b) indicarea destinatiei de utilizare a produsului, sub forma unei
pictograme sau a unui alt insemn, precizat in specificatia tehnica relevanta;
c) numele sau marca de identificare a producatorului;
d) ultimele doua cifre ale anului in care a fost aplicat marcajul;
e) numarul certificatului de conformitate CE, daca este cazul;
f) indicatii pentru identificarea caracteristicilor produsului pe baza
specificatiilor tehnice de referinta;
g) indicativele directivelor comunitare aplicate.
3. Certificatul de conformitate CS sau CE trebuie sa contina in special
urmatoarele:
a) numele si adresa organismului de certificare notificat la nivel national
(CS) sau la nivel comunitar (CE);
b) numele si adresa producatorului sau ale reprezentantului sau autorizat,
stabilit pe teritoriul Romaniei (CS) sau al Comunitatii Europene (CE);
c) descrierea produsului si, in special, tipul, identificarea si utilizarea
sa;
d) specificatiile tehnice cu care este conform produsul;
e) conditiile particulare de utilizare a produsului;
f) numarul certificatului;
g) conditiile si perioada de valabilitate a certificatului, dupa caz;
h) numele si functia persoanei abilitate sa semneze certificatul.
4. Declaratia de conformitate CS sau CE trebuie sa contina in special
urmatoarele:
a) numele si adresa producatorului sau ale reprezentantului sau autorizat,
stabilit pe teritoriul Romaniei (CS) sau al Comunitatii Europene (CE);
b) descrierea produsului si, in special, tipul, identificarea si utilizarea
sa;
c) specificatiile tehnice cu care este conform produsul;
d) conditiile particulare de utilizare a produsului;
e) numele si adresa organismului notificat la nivel national (CS) sau la
nivel comunitar (CE), atunci cand intervine un astfel de organism, precum si
documentele eliberate de acesta;
f) numele si functia persoanei abilitate sa semneze declaratia in numele
producatorului sau al reprezentantului sau autorizat.
ANEXA 4*)
*) Anexa nr. 4 este reprodusa in facsimil.
PREZENTAREA SCHEMATICA
a sistemelor de atestare a conformitatii produselor pentru constructii
____________
| PRODUCATOR |
|____________|
|
___v___
/ \
/ Produsele \
| incluse in |
\ anexa nr. 2 /
\ _______ /
|
_____________v_________________
| Exista standard armonizat sau |
--------| alta specificatie tehnica |
| |_______________________________|
| |
_v__ | ____ _______________________
| NU | --->| DA |--->|Produsul
corespunde cu |
|____| |____|
|standardul/specificatia|
| |
|_______________________|
___________v____________ ___________v_____________ |
| AGREMENT TEHNIC PENTRU | | Produsul se abate de la | |
| PRODUS |<-------| standard/specificatie | |
|________________________| |_________________________| |
| |
_______________v________________________________________________________v_____
| MLPTL decide asupra procedurilor de atestare a conformitatii pentru produsul
|
| generic sau familia de produse
|
|______________________________________________________________________________|
| Producatorul raspunde de aplicarea sistemului de atestare impus produsului
|
| individualizat
|
|______________________________________________________________________________|
:
____________________________ :
| Organisme notificate | :
_______|____________________________|___________ :
| Organisme de | Organisme de | Laboratoare | :
| certificare | inspectie | de incercari |_________ :
|________________|_______________|_______________| | :
| | | | :
|<-------------------- | | :
|<------------------------------------ | :
|_________________________________________ | :
| ............|.............|.............|.............|.............:
| : | : | : | : | : :
__v_v_ __v_v_ __v_v_ __v_v_ __v_v_ __v___
|Sistem| |Sistem| |Sistem| |Sistem| |Sistem| |Sistem|
| 1+ | | 1 | | 2+ | | 2 | | 3 | | 4 |
|______| |______| |______| |______| |______| |______|
| | | | | |
__v_____________v____ ______v_____________v_ _________v___ _______v_____
|Certificat de | |Declaratie de | |Declaratie de| |Declaratie
de|
|conformitate eliberat| |conformitate de primul| |conformitate | |conformitate
|
|de un organism de | |tip data de producator| |de al doilea | |de al
treilea|
|certificare notificat| | | |tip data de | |tip data de
|
| | | | |producator | |producator
|
|_____________________| |______________________| |_____________|
|_____________|
| | / |
| | / |
| _v_ / |
| / \ < ---- |
>| CS |<
\ ___ /