E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
A fost modificat de:
Articolul 13 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 704 2003
Articolul 37 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 189 2003
Articolul 37 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 409 2003
Articolul 5 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 148 2003
Articolul 37 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 308 2003
Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 288 2003
Articolul 21 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 289 2003
Articolul 5 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 399 2003
Articolul 5 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 90 2003
Articolul 19 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 91 2003
Articolul 25 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 92 2003
Articolul 5 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 163 2003
Articolul 25 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 165 2003
Articolul 19 din actul Hotărârea 102 2003 in legatura cu Ordin 164 2003
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 102 din 30 ianuarie 2003

privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 129 din 27 februarie 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Prevederile prezentei hotarari stabilesc conditiile de introducere pe piata a produselor pentru constructii, denumite in continuare produse.
    Art. 2
    In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc dupa cum urmeaza:
    a) agrement tehnic pentru produs - specificatie tehnica ce exprima o evaluare tehnica favorabila a adecvarii unui produs la utilizarea preconizata, bazata pe satisfacerea cerintelor esentiale aplicabile constructiei in care produsul urmeaza a fi utilizat;
    b) atestarea conformitatii produselor pentru constructii - sistem procedural prin care este evaluata si stabilita conformitatea produselor pentru constructii cu specificatiile tehnice aplicabile, in vederea aplicarii marcajului de conformitate;
    c) constructii - orice obiect care este construit sau rezulta din operatii si/sau lucrari de constructii si este fixat de pamant, termenul desemnand atat cladirile, cat si lucrarile de inginerie civila;
    d) documente tehnice directoare - ghiduri, regulamente si proceduri emise in temeiul prezentei hotarari si in scopul aplicarii acesteia;
    e) familie de produse - grup de produse generice care au utilizari prevazute similare, cum ar fi: finisaje pentru pereti interiori sau invelitori de acoperis;
    f) ghid - reglementare care cuprinde metode si procedee detaliate de satisfacere a cerintelor aplicate;
    g) laboratoare de incercari in domeniul produselor pentru constructii - laboratoare care masoara, examineaza, incearca, etaloneaza sau determina caracteristicile ori performantele produselor;
    h) organe de control - organe ale administratiei publice centrale care raspund de supravegherea pietei produselor pentru constructii;
    i) organism de inspectie in domeniul produselor pentru constructii - organisme independente, avand organizarea si personalul cu competenta si integritatea necesare pentru a executa, conform unor criterii specificate, functii precum: evaluarea, recomandarea acceptarii si auditul ulterior al operatiilor de control al productiei realizate de producator, precum si esantionarea si evaluarea produselor conform criteriilor specificate;
    j) persoana responsabila cu introducerea pe piata - persoana juridica sau fizica cu sediul pe teritoriul Romaniei, care reprezinta prima veriga pe piata produselor pentru constructii pentru un produs individualizat; aceasta poate fi, dupa caz, producatorul, reprezentantul autorizat al producatorului sau importatorul;
    k) piata produselor pentru constructii - intreaga arie acoperita de lantul de distributie a produselor pentru constructii pe teritoriul Romaniei, de la persoana responsabila cu introducerea pe piata la consumatorul final, inclusiv santierele de constructii;
    l) produs pentru constructii - orice produs fabricat in scopul de a fi incorporat in mod permanent in constructii, termenul desemnand materiale, elemente si componente, individuale sau alcatuind un set, inclusiv pentru sisteme prefabricate sau instalatii, plasate pe piata in forma in care urmeaza a fi incorporate, asamblate, aplicate sau instalate in constructii prin operatii/lucrari de constructii;
    m) produs generic - denumirea unui grup de produse pentru constructii la modul general, pentru intreaga piata europeana sau internationala, cum ar fi: tapete in suluri pentru pereti, care fac parte din familia finisajelor pentru pereti interiori;
    n) produs individualizat - produs pentru constructii provenit de la un producator individualizat, respectiv produsul caruia i se aplica marcajul de conformitate CS sau CE;
    o) specificatie tehnica - document care stabileste caracteristicile unui produs, cum ar fi niveluri de calitate, performanta, securitate sau dimensiuni, inclusiv cerinte care se aplica produsului cu privire la denumirea sub care acesta este comercializat, terminologie, simboluri, incercari si metode de incercare, ambalare, marcare sau etichetare si proceduri pentru evaluarea conformitatii;
    p) utilizare preconizata - rol sau functie care urmeaza a fi indeplinita de produs pentru satisfacerea cerintelor esentiale ale constructiei.

    CAP. 2
    Introducerea pe piata a produselor

    Art. 3
    Se admite introducerea pe piata a produselor numai daca sunt adecvate pentru utilizarile preconizate, incat constructiile in care urmeaza a fi incorporate, asamblate, aplicate sau instalate, daca sunt corect proiectate si executate, pot sa satisfaca cerintele esentiale ale constructiilor prevazute in anexa nr. 1.
    Art. 4
    (1) In cazul in care produselor le sunt aplicabile si alte reglementari, care se refera la alte aspecte si care impun, de asemenea, aplicarea marcajului de conformitate CS sau CE, acest marcaj trebuie sa indice conformitatea produselor cu prevederile tuturor reglementarilor aplicabile.
    (2) Daca totusi unele dintre aceste reglementari lasa la alegerea producatorului, pentru o perioada tranzitorie specificata in acestea, procedura ce urmeaza a fi respectata in privinta marcajului de conformitate CS sau CE, existenta marcajului va indica numai conformitatea cu reglementarile respectate de producator, acesta trebuind sa inscrie pe documentele care insotesc produsul indicativele de referinta ale reglementarilor respectate.
    (3) Autoritatile publice pot reglementa cerinte specifice de protectie a sanatatii si integritatii fizice a persoanelor si, in special, a lucratorilor care utilizeaza produsele. Respectivele reglementari nu pot aduce modificari care contravin prevederilor prezentei hotarari.
    Art. 5
    (1) Cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 1 sunt aplicabile numai constructiilor si pot influenta caracteristicile tehnice ale unui produs. Unei constructii ii pot fi aplicabile una, mai multe sau toate cerintele esentiale; acestea trebuie respectate pe perioada de viata a constructiei rezonabila din punct de vedere economic.
    (2) Pentru evaluarea exacta si unitara a diferentelor posibile determinate de conditiile geografice sau climatice ori de modul traditional de viata, precum si de nivelurile diferite de protectie ce pot fi predominante pe plan national, regional sau local, clasele si sistemele de clasificare pentru cerintele esentiale, adoptate la nivel european, se utilizeaza conform ghidurilor prevazute la alin. (3) si/sau altor documente tehnice directoare.
    (3) Cerintele esentiale vor fi transpuse de catre Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii, denumit in continuare Consiliu, intr-o forma concreta, reprezentand interpretarea lor in termeni tehnici la nivelul partilor/elementelor de constructii si la nivelul produselor si caracteristicilor implicate, in cadrul unor ghiduri de interpretare a cerintelor esentiale. Aceste ghiduri vor fi utilizate ca referinte tehnice la elaborarea si/sau recunoasterea specificatiilor tehnice, prevazute la art. 7 alin. (3), precum si pentru reglementarile tehnice in constructii.
    (4) Caracteristicile tehnice ale produselor, care reflecta adecvarea lor la utilizarile preconizate, se definesc concret si in termeni de performanta in specificatii tehnice.
    Art. 6
    (1) Pentru produsele mentionate la art. 3 se accepta prezumtia ca ele sunt adecvate pentru utilizarile preconizate, permitand constructiilor la care sunt folosite, cu conditia ca cele din urma sa fie corect proiectate si executate, sa satisfaca cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 1, atunci cand produsele respective poarta marcajul national de conformitate CS sau marcajul european de conformitate CE, care indica satisfacerea prevederilor prezentei hotarari, inclusiv procedurile de evaluare a conformitatii prevazute in cap. V, precum si, daca este cazul, procedura prevazuta in cap. IV.
    (2) Marcajul national de conformitate CS, prevazut in anexa nr. 2 la Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, se aplica la produse fabricate in Romania si in tari din afara Uniunii Europene.
    (3) Marcajul european de conformitate CE, prevazut in anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001, este recunoscut in cazul in care acesta este aplicat pe produse fabricate in statele membre ale Uniunii Europene.
    (4) Modelele pentru marcajele de conformitate CS si CE, prevazute la alin. (2) si (3), se completeaza cu prevederile art. 34.
    Art. 7
    (1) Pot fi introduse pe piata si utilizate in scopurile prevazute, fara alte restrictii legale, numai produsele care poarta marcajul de conformitate CS sau CE.
    (2) Marcajul de conformitate CS indica faptul ca produsele sunt conforme cu specificatiile tehnice relevante, recunoscute ca referinte in acest scop conform prevederilor cap. III, care pot fi:
    a) standarde nationale ce transpun standarde europene armonizate din domeniul produselor pentru constructii, ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene; sau
    b) agremente tehnice pentru produs, eliberate conform procedurii prevazute la cap. IV; sau
    c) alte specificatii tehnice prevazute la art. 14, daca nu exista specificatii tehnice armonizate, denumite alte specificatii tehnice recunoscute.
    (3) In sensul prezentei hotarari, standardele si agrementele tehnice sunt considerate specificatii tehnice, iar standardele si agrementele tehnice prevazute la alin. (2) lit. a) si b) sunt denumite generic specificatii tehnice armonizate.
    Art. 8
    (1) Lista cuprinzand familiile de produse care, in temeiul prezentei hotarari, trebuie sa poarte marcajul de conformitate CS sau CE este prevazuta in anexa nr. 2.
    (2) Lista prevazuta in anexa nr. 2 va fi actualizata periodic, prin corelare cu lista prevazuta la art. 13, prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 9
    Atunci cand un producator sau reprezentantul sau autorizat nu a aplicat ori a aplicat doar partial specificatiile tehnice prevazute la art. 7 alin. (2), iar acestea prevad pentru atestarea conformitatii produselor sistemele definite la art. 30 lit. E si F, produsele respective pot fi introduse pe piata dupa ce conformitatea este atestata prin procedura prevazuta la art. 30 lit. E.
    Art. 10
    (1) Marcajul de conformitate CS semnifica faptul ca produsele satisfac cerintele art. 7 alin. (2) si ale art. 13.
    (2) Producatorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit in Romania are responsabilitatea pentru aplicarea marcajului de conformitate CS pe produs, pe o eticheta atasata produsului, pe ambalaj sau pe documentele comerciale insotitoare, potrivit prevederilor cap. V.
    (3) In cazul produselor introduse pe piata cu marcajul de conformitate CE aplicat, persoana responsabila cu introducerea pe piata are obligatia sa detina si sa prezinte la cererea autoritatilor de control documentele doveditoare privind atestarea conformitatii, inclusiv specificatia tehnica de referinta, in copie, si o traducere in limba romana.
    Art. 11
    (1) Este interzisa obstructionarea, prin reglementari impuse de autoritati publice sau de organisme private abilitate de catre autoritati ori aflate in pozitie de monopol, a liberei circulatii sau a folosirii in scopurile prevazute a produselor care satisfac prevederile prezentei hotarari.
    (2) Reglementarile existente si cele care vor fi promovate ulterior, indiferent de nivelul de aprobare, care contin dispozitii referitoare la fabricarea, comercializarea sau utilizarea produselor, trebuie sa fie armonizate pe baza prevederilor prezentei hotarari si a celor stabilite prin documentele tehnice directoare, in sensul art. 2 lit. d).
    (3) Reglementarile care contin prevederi referitoare la niveluri de performanta impuse constructiilor si/sau produselor trebuie sa fixeze aceste niveluri numai in cadrul clasificarilor precizate conform art. 5 alin. (2), putand folosi, dupa caz, toate clasele, o parte din ele sau o singura clasa.
    (4) Atunci cand reglementarile implica referiri la standarde sau la alte specificatii ori documente tehnice, referintele trebuie sa fie numai de natura celor prevazute la art. 12 alin. (2).

    CAP. 3
    Specificatii tehnice de referinta si documente tehnice directoare

    Art. 12
    (1) Referintele pentru conformitatea produselor si aplicarea marcajului de conformitate CS sunt specificatiile tehnice prevazute la art. 7 alin. (2), ale caror indicative sunt publicate potrivit prevederilor art. 13.
    (2) Pentru alinierea reglementarilor potrivit cerintelor prezentei hotarari se vor utiliza ca referinte, in plus fata de specificatiile tehnice mentionate la alin. (1), standardele si documentele tehnice directoare de felul celor prezentate mai jos, ale caror indicative sunt publicate potrivit prevederilor art. 13:
    a) standardele nationale care transpun standardele europene referitoare la terminologie, metode de incercare sau alte metode de lucru, care servesc la aplicarea specificatiilor tehnice armonizate;
    b) standardele nationale care transpun standardele europene ce trateaza proiectarea si executia constructiilor;
    c) ghidurile prevazute la art. 5 alin. (3);
    d) regulamentele specifice cu privire la clasificari, proceduri si alte cerinte, stabilite la nivel european si acceptate de Romania;
    e) alte documente tehnice romanesti care transpun documente relevante elaborate la nivel comunitar, precum ghidurile pentru agrementele tehnice europene, ghidurile si comunicarile Comisiei CE etc.
    Art. 13
    (1) Specificatiile tehnice si documentele tehnice directoare recunoscute ca referinte in domeniul reglementat de prezenta hotarare sunt prevazute in Lista specificatiilor tehnice si a documentelor tehnice directoare de referinta in domeniul produselor pentru constructii si al constructiilor, care se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) Lista prevazuta la alin. (1) se elaboreaza si se actualizeaza periodic de catre Consiliul prevazut la art. 49, pe masura ce diferitele categorii de documente se adopta de catre organizatiile investite cu atributii in acest sens si potrivit prevederilor art. 15.
    Art. 14
    (1) Prin alte specificatii tehnice, la care se face referire in art. 7 alin. (2) lit. c), se intelege urmatoarele:
    a) standarde nationale referitoare la produse, altele decat cele prevazute la art. 7 alin. (2) lit. a);
    b) agremente tehnice in constructii, definite si eliberate in temeiul Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare.
    (2) Astfel de specificatii tehnice pot fi luate in considerare pentru recunoastere ca referinte, din initiativa autoritatilor competente sau a Consiliului, numai in absenta specificatiilor tehnice armonizate.
    (3) Specificatiile tehnice prevazute la alin. (1) sunt supuse procedurii de recunoastere prevazute la art. 15, iar indicativele celor acceptate vor fi incluse in lista prevazuta la art. 13.
    Art. 15
    (1) In vederea recunoasterii ca referinte in domeniul prezentei hotarari, textul integral al specificatiilor tehnice prevazute la art. 14 este examinat si evaluat in raport cu prevederile ghidurilor prevazute la art. 5 alin. (3) de catre Consiliu, care decide asupra acceptarii specificatiilor tehnice, daca respectarea acestora poate sa asigure prezumtia de conformitate cu cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 1.
    (2) Din initiativa autoritatilor competente prevazute la art. 47 sau a Consiliului, atunci cand acestea considera ca specificatii tehnice nationale recunoscute deja nu mai indeplinesc conditiile necesare pentru prezumtia de conformitate cu cerintele esentiale, specificatiile tehnice respective sunt resupuse analizei Consiliului, care decide mentinerea sau retragerea recunoasterii acordate; decizia este adusa la cunostinta tuturor autoritatilor si entitatilor interesate.
    (3) Procedura prevazuta la alin. (1) este valabila si pentru celelalte categorii de standarde si documente tehnice, daca se considera ca acestea nu mai corespund in raport cu cerintele esentiale.
    Art. 16
    (1) Agrementul tehnic pentru produs (ATP), instrumentul national care transpune agrementul tehnic european, este solicitat si acordat in situatiile si conform regulilor procedurale si tehnice prevazute in cap. IV.
    (2) Agrementele tehnice pentru produs se accepta de drept ca referinte pentru produsele acoperite de agrementele respective, iar indicativele lor se includ in lista prevazuta la art. 13.
    (3) Agrementele tehnice europene, eliberate in oricare stat membru al Uniunii Europene, se accepta ca referinte pentru produsele acoperite de agrementele respective. Agrementele tehnice europene se traduc si se adopta, pe baza unei metodologii care va fi elaborata de catre Consiliu ca document tehnic director, iar indicativele lor se includ in lista prevazuta la art. 13.
    Art. 17
    Documentele tehnice directoare, prevazute la art. 12 alin. (2) lit. c), d) si e), se elaboreaza, din initiativa autoritatilor competente, de catre Consiliu sau de alte organizatii ori organisme abilitate in acest sens si se aproba prin ordine comune ale ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si ministrului industriei si resurselor si/sau ministrului administratiei publice, dupa caz.
    Art. 18
    Regulile de procedura privind elaborarea si/sau recunoasterea diferitelor categorii de referinte tehnice, precum si cele referitoare la derularea relatiilor si a schimbului de informatii dintre autoritatile publice/institutiile implicate in aceste activitati se stabilesc si se aproba ca documente tehnice directoare.

    CAP. 4
    Agrementul tehnic pentru produs

    Art. 19
    (1) Agrementul tehnic pentru produs poate fi acordat pentru produsele prevazute la art. 6 alin. (2), aflate in urmatoarele situatii:
    a) produse pentru care nu exista nici standarde, in sensul art. 7 alin. (2) lit. a), nici alte specificatii tehnice recunoscute, in sensul art. 14 alin. (1) lit. a);
    b) produse care se abat in mod semnificativ de la specificatiile tehnice prevazute la lit. a).
    (2) Prevederile alin. (1) nu se aplica la acordarea unui agrement tehnic pentru produs si atunci cand pentru produsul respectiv este inceputa elaborarea unui standard national, daca exista deja un ghid pentru agrementul tehnic pentru produs corespunzator acelui produs. Valabilitatea acestui agrement tehnic este limitata pana la intrarea in vigoare a standardului national.
    (3) Durata de valabilitate a agrementului tehnic pentru produs este de maximum 5 ani, cu posibilitatea de prelungire a acesteia, dar nu mai mult de 2 ani.
    Art. 20
    (1) Agrementele tehnice pentru produs se intocmesc, potrivit prevederilor art. 22 si 23, de catre organisme specializate cu sediul in Romania, abilitate in acest scop de autoritatile competente si denumite in continuare organisme de agrementare ATP.
    (2) Agrementul tehnic pentru produs se elibereaza de catre Consiliu pentru un produs individualizat, la solicitarea producatorului sau a reprezentantului sau autorizat, dupa aprobarea acestuia de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei. Derogarile de la prevederile art. 19 alin. (1) se stabilesc de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
    (3) Costurile generate de elaborarea agrementelor tehnice pentru produs se stabilesc de organismele de agrementare ATP si se suporta de solicitant.
    Art. 21
    (1) Abilitarea organismelor de agrementare ATP prevazute la art. 20 alin. (2) se face in urma unei evaluari specifice, iar lista organismelor abilitate se stabileste prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei sau, dupa caz, prin ordin comun al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si al altor autoritati interesate, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) In vederea abilitarii, organismele de agrementare ATP trebuie sa satisfaca cerintele prezentei hotarari, in special urmatoarele criterii generale de capabilitate:
    a) evaluarea adecvarii la utilizare a unor produse noi pe baza cunostintelor stiintifice si practice;
    b) luarea deciziilor impartiale in raport cu interesele producatorilor implicati sau ale reprezentantilor acestora; si
    c) corelarea contributiilor tuturor partilor interesate intr-o evaluare echilibrata.
    (3) Procedura de abilitare a organismelor de agrementare ATP se elaboreaza de catre Consiliu, ca document tehnic director.
    Art. 22
    (1) Agrementul tehnic pentru produs se bazeaza pe examinari, incercari si pe o evaluare a produsului bazata pe ghidurile de interpretare prevazute la art. 5 alin. (3) si pe ghidurile pentru agrementul tehnic pentru produs, prevazute la art. 24, referitoare la acel produs sau la familia de produse corespunzatoare.
    (2) Daca ghidurile prevazute la art. 24 nu exista, agrementul tehnic pentru produs se poate elabora prin referire la cerintele esentiale si la ghidurile de interpretare a acestora, cu evaluarea produsului adoptata in comun de toate organismele de agrementare ATP. Daca organismele de agrementare ATP nu pot cadea de acord, cazul se transfera spre solutionare Consiliului.
    Art. 23
    (1) O cerere pentru un agrement tehnic pentru produs poate fi facuta de un producator sau de reprezentantul sau autorizat numai unui singur organism de agrementare ATP.
    (2) Organismele de agrementare ATP initiaza si deruleaza procedurile de agrementare sub coordonarea Consiliului.
    (3) Regulile comune de procedura pentru solicitarea, elaborarea si acordarea agrementului tehnic armonizat si formatul de prezentare al acestuia vor fi stabilite intr-un regulament specific, elaborat de Consiliu, ca document tehnic director.
    (4) Sub coordonarea Consiliului, organismele de agrementare ATP trebuie sa isi acorde unul altuia tot sprijinul necesar.
    (5) Organismele de agrementare ATP tiparesc agrementele tehnice elaborate si comunica indicativele acestora organismelor notificate interesate. La cererea unui organism de agrementare, acestuia i se transmite setul complet de documente care sustin agrementul acordat.
    Art. 24
    (1) La propunerea Consiliului, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei stabileste domeniile in care se pot elabora ghiduri pentru agrementul tehnic pentru produs, care vor corespunde domeniilor in care exista ghiduri pentru agremente tehnice europene si/sau in care au fost acordate agremente tehnice europene fara ghiduri.
    (2) Ghidurile pentru agrementul tehnic pentru produs privind un produs sau o familie de produse vor contine, in special, urmatoarele:
    a) lista ghidurilor de interpretare, prevazute la art. 5 alin. (3), relevante in materie;
    b) cerintele specifice pentru produse, in sensul cerintelor esentiale prevazute in anexa nr. 1;
    c) metodele de incercare;
    d) metoda de evaluare si interpretare a rezultatelor incercarilor;
    e) procedurile de inspectie si atestare a conformitatii, in sensul cap. V;
    f) perioada de valabilitate a agrementului tehnic pentru produs.
    (3) Ghidurile pentru agrementul tehnic pentru produs se elaboreaza de catre Consiliu si se aproba ca documente tehnice directoare. Consiliul pune aceste ghiduri la dispozitia utilizatorilor contra cost.

    CAP. 5
    Atestarea conformitatii produselor si marcajul national de conformitate CS

    Art. 25
    Producatorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu sediul in Romania, raspunde de conformitatea produsului cu specificatia tehnica de referinta relevanta si de aplicarea si utilizarea marcajului de conformitate CS.
    Art. 26
    (1) Raspunderea pentru conformitatea produselor impune ca:
    a) pentru toate produsele producatorul sa dispuna de un sistem de control intern al productiei apt sa asigure ca productia este conforma cu specificatiile tehnice relevante; sau
    b) pentru anumite produse, pe langa sistemul de control intern al productiei, sa intervina un organism de certificare notificat pentru a evalua si a supraveghea controlul productiei sau produsul.
    (2) Sistemul de control intern al productiei exercitat permanent de producator trebuie sa contina toate elementele, cerintele si dispozitiile adoptate de producator, documentate in mod sistematic sub forma unor politici si proceduri scrise. Documentatia scrisa asupra sistemului de control intern al productiei trebuie sa asigure stabilirea corespondentei cu elementele aplicabile ale unui sistem de asigurare a calitatii, selectate pe baza standardelor din familia ISO 9000, si sa permita verificarea realizarii caracteristicilor cerute pentru produs si a modului efectiv de operare a sistemului de control intern al productiei.
    Art. 27
    (1) Conformitatea produselor este evaluata numai in raport cu specificatiile tehnice, utilizandu-se sisteme de atestare a conformitatii alcatuite pe baza unor metode de control si evaluare specifice acestui domeniu, potrivit prevederilor prezentei hotarari.
    (2) Metodele specifice pentru controlul si evaluarea conformitatii produselor sunt urmatoarele:
    a) incercari initiale de tip ale produsului, de catre producator sau de un organism notificat;
    b) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei potrivit unui plan de incercari prestabilit, de catre producator sau de un organism notificat;
    c) incercari prin sondaj pe esantioane prelevate de la locul productiei, de pe piata sau dintr-un santier, de catre producator sau de un organism notificat;
    d) incercari pe esantioane prelevate dintr-un lot pregatit pentru livrare sau deja livrat, de catre producator sau de un organism notificat;
    e) controlul intern al productiei;
    f) inspectia initiala a locului de productie si a controlului intern al productiei, de catre un organism notificat;
    g) supravegherea, aprecierea si evaluarea continua a controlului intern al productiei, de catre un organism notificat.
    Art. 28
    (1) Sistemele de atestare care pot fi utilizate sunt cele prevazute la art. 30. Sistemul aplicabil unui anumit produs sau unei familii de produse determinate este stabilit de Consiliu prin regulament specific, elaborat ca document tehnic director, si se prevede in specificatiile tehnice de referinta pentru produsele respective.
    (2) Sistemele indicate prin regulamentul mentionat la alin. (1) se stabilesc astfel incat pentru fiecare situatie sa fie impus sistemul cel mai putin oneros posibil care sa fie compatibil cu cerintele de securitate, pe baza urmatoarelor criterii:
    a) importanta rolului produsului in raport cu cerintele esentiale, in special cele legate de sanatate si securitate;
    b) natura produsului;
    c) incidenta pe care variatia caracteristicilor produsului o poate avea asupra functionalitatii sale;
    d) probabilitatea de aparitie a defectelor in timpul fabricatiei produsului.
    Art. 29
    (1) Procedurile aferente sistemelor prevazute la art. 30, care conduc la rezultate pozitive, se finalizeaza cu intocmirea unui document ce poate fi, dupa caz:
    a) in situatiile prevazute la art. 26 alin. (1) lit. a), o declaratie de conformitate CS pentru produs, intocmita de catre producator sau reprezentantul sau autorizat, in urma aplicarii sistemelor de atestare a conformitatii prevazute la lit. C, D, E si F ale art. 30; sau
    b) in situatiile prevazute la art. 26 alin. (1) lit. b), un certificat de conformitate CS pentru un sistem de control si supraveghere a productiei sau pentru produs, eliberat de catre un organism de certificare notificat, in urma aplicarii sistemelor de atestare a conformitatii prevazute la lit. A, B si C ale art. 30.
    (2) In situatia prevazuta la art. 6 alin. (3), documentele de atestare corespondente vor fi Declaratia de conformitate CE sau, respectiv, Certificatul de conformitate CE.
    Art. 30
    Sistemele de atestare a conformitatii produselor se definesc in functie de repartizarea sarcinilor intre producator si organismele notificate si se codifica intr-o notatie numerica de la 1 la 4, exprimand nivelul de exigenta in ordine descrescatoare, dupa cum urmeaza:

    A. Sistem 1+: Certificarea conformitatii produsului de catre un organism de certificare notificat, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de producator si de organisme notificate:
    1. sarcinile producatorului:
    a) controlul intern al productiei;
    b) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de incercari prestabilit;
    2. sarcinile organismelor notificate:
    a) incercari initiale de tip ale produsului;
    b) inspectia initiala a locului de productie si a controlului intern al productiei;
    c) supravegherea continua, evaluarea si acceptarea controlului intern al productiei;
    d) incercari prin sondaj pe esantioane prelevate de la locul productiei, de pe piata sau de pe santiere.

    B. Sistem 1: Certificarea conformitatii produsului de catre un organism de certificare notificat, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de producator si de organisme notificate:
    1. sarcinile producatorului:
    a) controlul intern al productiei;
    b) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de incercari prestabilit;
    2. sarcinile organismelor notificate:
    a) incercari initiale de tip ale produsului;
    b) inspectia initiala a locului productiei si a controlului intern al productiei;
    c) supravegherea continua, evaluarea si acceptarea controlului intern al productiei.

    C. Sistem 2+: Declaratie de conformitate (de primul tip) data de producator, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de el insusi si de organisme notificate:
    1. sarcinile producatorului:
    a) incercari initiale de tip ale produsului;
    b) controlul intern al productiei;
    c) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de incercari prestabilit;
    2. sarcinile organismelor notificate:
    a) certificarea controlului intern al productiei, pe baza:
    - inspectiei initiale a locului productiei si a controlului intern al productiei;
    - supravegherii continue, evaluarii si acceptarii controlului intern al productiei.

    D. Sistem 2: Declaratia de conformitate a produsului (de primul tip) data de producator, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de el insusi si de organisme notificate:
    1. sarcinile producatorului:
    a) incercari initiale de tip ale produsului;
    b) controlul intern al productiei;
    c) incercari pe esantioane prelevate de la locul productiei dupa un plan de incercari prestabilit;
    2. sarcinile organismelor notificate:
    a) certificarea controlului intern al productiei, pe baza:
    - inspectiei initiale a locului de productie si a controlului intern al productiei.

    E. Sistem 3: Declaratia de conformitate a produsului (de al doilea tip) data de producator, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de el insusi si de un laborator notificat:
    1. sarcinile producatorului:
    a) controlul intern al productiei;
    2. sarcinile laboratorului notificat:
    a) incercari initiale de tip ale produsului.

    F. Sistem 4: Declaratia de conformitate a produsului (de al treilea tip) data de producator, pe baza urmatoarelor sarcini efectuate de el insusi:
    a) incercari initiale de tip ale produsului;
    b) controlul intern al productiei.
    Art. 31
    (1) Certificatul de conformitate CS sau CE eliberat de organismul de certificare notificat trebuie sa indice informatiile prevazute in anexa nr. 3 pct. 3.
    (2) Declaratia de conformitate CS sau CE data de producator sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa indice informatiile prevazute in anexa nr. 3 pct. 4.
    Art. 32
    Produsele fabricate la bucata sau ca unicate fac doar obiectul unei declaratii de conformitate de al treilea tip, conform prevederilor art. 30 lit. F, cu exceptia unor dispozitii contrare prevazute in specificatiile tehnice pentru produsele susceptibile de a avea efecte importante asupra sanatatii si securitatii.
    Art. 33
    Marcajul de conformitate CS nu poate fi aplicat decat dupa eliberarea, in conditiile prevazute la art. 28 si 30, a documentului care atesta conformitatea produsului cu specificatiile tehnice aplicabile acestuia.
    Art. 34
    (1) Producatorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu sediul in Romania, aplica marcajul de conformitate CS pe produs, pe o eticheta atasata acestuia, pe ambalaj sau pe documentele comerciale insotitoare, dupa cum este indicat in specificatia tehnica relevanta.
    (2) Daca astfel de indicatii lipsesc din specificatiile tehnice, marcajul va fi inscris pe o eticheta atasata produsului sau ambalajului, dupa caz, ori pe documentele comerciale insotitoare.
    (3) Marcajul de conformitate CS trebuie sa fie insotit de informatiile asociate marcajului, prevazute in anexa nr. 3 pct. 1.
    (4) Marcajul de conformitate CE este urmat de informatiile asociate marcajului, prevazute in anexa nr. 3 pct. 2.
    Art. 35
    Orice alte marcaje pot fi aplicate pe produs, pe o eticheta atasata ambalajului sau pe documentele comerciale insotitoare, cu conditia sa nu afecteze vizibilitatea ori lizibilitatea marcajelor de conformitate CS sau CE si sa nu induca erori asupra semnificatiei lor.
    Art. 36
    Sistemele de atestare a conformitatii produselor sunt prevazute schematic in anexa nr. 4.

    CAP. 6
    Organisme notificate

    Art. 37
    (1) Pentru executarea procedurilor de atestare a conformitatii produselor se desemneaza si se notifica urmatoarele tipuri de organisme:
    a) organisme de certificare;
    b) organisme de inspectie;
    c) laboratoare de incercari.
    (2) In situatiile prevazute la art. 30 lit. A, B, C si D, cele trei activitati desfasurate de organismele mentionate la alin. (1) pot fi indeplinite de acelasi organism sau de organisme diferite, in cazul din urma organismele de inspectie si laboratoarele de incercari implicate in atestarea conformitatii executandu-si sarcinile in numele organismului de certificare.
    (3) Autoritatea competenta pentru desemnarea si/sau notificarea organismelor pentru evaluarea conformitatii produselor prevazute in anexa nr. 2 pct. 5 si 45 este Ministerul Administratiei Publice.
    (4) Autoritatea competenta pentru desemnarea si/sau notificarea organismelor pentru evaluarea conformitatii produselor prevazute in anexa nr. 2, cu exceptia pct. 5 si 45, este Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
    (5) Procedura de desemnare a organismelor in domeniul produselor pentru constructii se elaboreaza si se aproba prin ordin de catre ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei.
    (6) Lista organismelor desemnate in domeniul produselor pentru constructii se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 38
    In certificatul de recunoastere al organismelor definirea domeniului pentru care se face desemnarea se realizeaza prin consemnarea urmatoarelor informatii:
    a) abilitarea organismului pentru efectuarea sarcinilor legate de atestarea conformitatii produselor;
    b) produsele si/sau familiile de produse prevazute in anexa nr. 2, care intra in competentele sale;
    c) natura sarcinilor care ii pot fi incredintate, dintre cele prevazute la art. 30.
    Art. 39
    (1) Evaluarea initiala si supravegherea sistematica a organismelor notificate in domeniul produselor pentru constructii se fac pe baza unor criterii specificate, incluzand urmatoarele conditii minimale ce trebuie indeplinite permanent de aceste organisme:
    a) sa dispuna de personal specializat si de necesarul de mijloace si echipamente adecvate;
    b) personalul sa dovedeasca competenta tehnica si integritate profesionala;
    c) conducerea si personalul tehnic sa actioneze impartial la efectuarea incercarilor, la intocmirea rapoartelor, la eliberarea certificatelor si la executarea supravegherii, in raport cu toate sferele, grupurile sau persoanele care au un interes direct ori indirect asupra produselor;
    d) sa fie asigurata pastrarea secretului profesional de catre personalul implicat;
    e) sa detina o asigurare de raspundere civila, atunci cand raspunderea nu revine statului prin lege.
    (2) Cuantumul asigurarii se stabileste de autoritatile competente de la caz la caz, in functie de domeniul pentru care se face desemnarea.

    CAP. 7
    Supravegherea pietei

    Art. 40
    (1) Organele de control pentru supravegherea pietei produselor sunt:
    a) Inspectoratul de Stat in Constructii - I.S.C., care functioneaza in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, pentru toate produsele/familiile de produse;
    b) Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, care functioneaza in subordinea Ministerului Administratiei Publice, potrivit legii, pentru produsele/familiile de produse cu rol in satisfacerea cerintei de siguranta la foc.
    (2) Modul de coordonare si colaborare, inclusiv repartizarea competentelor, intre cele doua institutii va fi stabilit de autoritatile competente prin reglementari specifice.
    Art. 41
    (1) Activitatile de supraveghere a pietei constau in:
    a) monitorizarea produselor introduse pe piata, pentru a verifica daca ele corespund prevederilor prezentei hotarari;
    b) aplicarea masurilor necesare pentru asigurarea conformitatii, atunci cand sunt constatate abateri.
    (2) Principalele atributii specifice ce revin organelor de control sunt:
    a) sa verifice periodic obiectivele comerciale si industriale, depozitele, santierele si constructiile;
    b) sa organizeze controale inopinate si verificari punctuale;
    c) sa ia mostre de produse, sa le examineze si sa le testeze, daca este posibil;
    d) sa solicite toate informatiile si/sau documentele necesare;
    e) sa impuna actiunile impotriva neconformitatilor constatate, potrivit principiului proportionalitatii cu gradul de neconformitate.
    (3) Organele de control pot subcontracta sarcinile tehnice de incercari si control altor organisme specializate, cu conditia sa se asigure ca informatiile furnizate de acestea sunt impartiale. Responsabilitatea deciziilor luate in baza unor astfel de informatii revine organelor de control.
    (4) Sarcinile tehnice de supraveghere a pietei pot fi subcontractate numai unor organisme independente.
    Art. 42
    (1) Produsele se introduc pe piata numai insotite de documentele de atestare a conformitatii care se impun potrivit prevederilor alin. (2) si (3).
    (2) Orice persoana fizica sau juridica ce introduce pe piata ori utilizeaza un produs marcat CS sau CE trebuie sa fie in masura sa dovedeasca, la cererea organelor de control, atestarea conformitatii produsului prin unul dintre documentele prevazute la art. 29, corespunzator sistemului de atestare prestabilit pentru produsul respectiv.
    (3) Persoana responsabila cu introducerea pe piata a produsului trebuie sa puna la dispozitie organelor de control, in plus, dosarul continand rapoartele de incercari, procesele-verbale de control, certificatele si toate celelalte documente care atesta conformitatea.
    Art. 43
    Atunci cand organele de control constata ca marcajul de conformitate CS sau CE a fost aplicat in mod nejustificat ori in mod necorespunzator pe un produs sau a fost incorect utilizat, inclusiv in ceea ce priveste documentele aferente, persoana responsabila cu introducerea pe piata este obligata sa aduca produsul in conformitate cu cerintele privitoare la marcaj pana la o data convenita de comun acord cu autoritatea din domeniu. In aceasta perioada este interzisa introducerea pe piata a produselor neconforme, iar cele care circula deja pe piata trebuie retrase in cel mai scurt timp posibil.
    Art. 44
    (1) In situatii de natura celor prevazute la art. 43 organele de control au urmatoarele obligatii:
    a) sa informeze in scris, in termen de 72 de ore, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei despre orice astfel de masura, indicand motivele masurii adoptate;
    b) sa comunice in scris partii implicate, de indata, masura luata, motivele pe care se bazeaza aceasta, demersurile legale ce pot fi intreprinse de partea implicata si termenele disponibile pentru initierea acestora.
    (2) Informarea prevazuta la alin. (1) trebuie sa indice expres daca neconformitatea este determinata de:
    a) nerespectarea art. 6, daca produsul nu este acoperit de nici una dintre categoriile de specificatii tehnice prevazute la art. 7;
    b) aplicarea incorecta a specificatiilor tehnice prevazute la art. 7;
    c) deficiente ale specificatiilor tehnice.
    (3) In termen de 30 de zile de la primirea informarilor prevazute la alin. (1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei analizeaza situatiile semnalate, inclusiv prin consultarea partilor interesate, dupa caz, si decide asupra masurilor aplicabile.
    Art. 45
    In situatia prevazuta la art. 44 alin. (2) lit. c) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va initia aplicarea procedurii prevazute la art. 15 alin. (2).

    CAP. 8
    Sanctiuni

    Art. 46
    (1) Faptele de incalcare a dispozitiilor prezentei hotarari constituie contraventie si se sanctioneaza, conform Legii nr. 608/2001, dupa cum urmeaza:
    a) nerespectarea prevederilor art. 3, art. 4 alin. (1), art. 7, 9, art. 10 alin. (1) si (3) si ale art. 42, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii si a introducerii pe piata a produselor neconforme;
    b) nerespectarea prevederilor art. 28, 29 si 32, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea comercializarii sau utilizarii produsului pana la o data stabilita de organul de control impreuna cu producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau importatorul, dupa caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
    c) nerespectarea prevederilor art. 33, 34 si 35, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect;
    d) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 43, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii si a introducerii pe piata a produselor neconforme;
    e) nerespectarea obligatiilor de catre organismele abilitate pentru agrementul tehnic pentru produs si de catre organismele notificate pentru atestarea conformitatii produselor, care, nemaiindeplinind conditiile initiale, continua sa execute astfel de sarcini, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei si retragerea abilitarii/desemnarii.
    (2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se realizeaza de persoane imputernicite/abilitate din cadrul organelor de control prevazute la art. 40 alin. (1).
    (3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.

    CAP. 9
    Dispozitii finale si tranzitorii

    Art. 47
    (1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei detine, in cadrul competentelor sale ca autoritate de stat in domeniul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, si competentele ce decurg din prezenta hotarare cu referire la produsele pentru constructii, in calitate de autoritate competenta in conditiile Legii nr. 608/2001.
    (2) Pentru exercitarea atributiilor ce ii revin in acest domeniu Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei elaboreaza reglementari care se aproba prin hotarari ale Guvernului sau prin ordine comune cu alte autoritati interesate ori prin ordine ale ministrului, dupa caz.
    Art. 48
    Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 49
    In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei hotarari se va infiinta, potrivit prevederilor legale in vigoare, Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii, institutie publica ce va functiona in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
    Art. 50
    (1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 2 ani de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga: Regulamentul privind autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si incercari in constructii, prevazut in anexa nr. 6, si Regulamentul privind certificarea de conformitate a calitatii produselor folosite in constructii, prevazut in anexa nr. 7 la Hotararea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 352 din 10 decembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare; Hotararea Guvernului nr. 877/1999 privind obligativitatea furnizorilor de materiale, elemente de constructii si produse destinate constructiilor de a efectua incercari si analize de laborator numai prin laboratoare autorizate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 538 din 4 noiembrie 1999, precum si orice alte dispozitii contrare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul lucrarilor publice,
                         transporturilor si locuintei,
                         Miron Tudor Mitrea

                         Ministrul industriei si resurselor,
                         Dan Ioan Popescu

                         p. Ministrul de interne,
                         Toma Zaharia,
                         secretar de stat

                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

                         Ministrul administratiei publice,
                         Octav Cozmanca

    ANEXA 1

               CERINTELE ESENTIALE ALE CONSTRUCTIILOR

    1. Rezistenta mecanica si stabilitate
    Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat incarcarile susceptibile de a se exercita asupra lor in timpul construirii si in exploatare sa nu determine nici unul dintre evenimentele urmatoare:
    a) prabusirea in intregime sau a unei parti din constructie;
    b) deformatii de o marime inadmisibila;
    c) deteriorari ale unor parti ale constructiei, ale instalatiilor sau echipamentelor inglobate, ca rezultat al unor deformatii importante ale structurii portante;
    d) distrugeri din evenimente accidentale, disproportionate ca marime in raport cu cauzele primare.

    2. Siguranta la foc
    Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat, in cazul izbucnirii unui incendiu in faza de utilizare a acestora, sa se asigure:
    - stabilitatea la foc a constructiei pentru o perioada determinata;
    - protectia si evacuarea utilizatorilor, tinand seama de destinatia constructiei;
    - limitarea pierderilor de bunuri;
    - preintampinarea propagarii incendiilor (limitarea propagarii incendiului in interiorul constructiei si la vecinatati);
    - protectia pompierilor si a altor forte care intervin pentru evacuarea si salvarea personalului surprins in interior, protejarea bunurilor periclitate, limitarea si stingerea incendiului si inlaturarea efectelor negative ale acestuia.

    3. Igiena, sanatate si mediu inconjurator
    Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat sa nu constituie o amenintare pentru igiena si sanatatea ocupantilor sau a vecinilor, in special ca urmare a:
    - degajarii de gaze toxice;
    - prezentei in aer a unor particule sau gaze periculoase;
    - emisiei de radiatii periculoase;
    - poluarii sau contaminarii apei ori solului;
    - evacuarii defectuoase a apelor reziduale, a fumului si a deseurilor solide sau lichide;
    - prezentei umiditatii in parti ale constructiei sau pe suprafetele interioare ale acesteia.

    4. Securitate in exploatare
    Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat utilizarea sau functionarea lor sa nu prezinte riscuri inacceptabile de accidentare, precum: alunecare, cadere, lovire, ardere, electrocutare, ranire ca urmare a unei explozii.

    5. Protectie impotriva zgomotului
    Constructiile trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat zgomotul perceput de ocupanti sau de persoanele aflate in apropiere sa fie mentinut la un nivel atat de scazut incat sa nu afecteze sanatatea acestora si sa le permita sa doarma, sa se odihneasca si sa lucreze in conditii satisfacatoare.

    6. Economia de energie si izolarea termica
    Constructiile si instalatiile lor de incalzire, de racire si ventilare trebuie sa fie proiectate si executate astfel incat consumul de energie necesar pentru utilizarea constructiei sa ramana scazut in raport cu conditiile climatice locale, insa fara a afecta confortul termic al ocupantilor.

    ANEXA 2

                                LISTA
cuprinzand familiile de produse pentru constructii supuse obligatiei de aplicare a marcajului de conformitate CS sau CE

    1. Cimenturi, varuri de constructii si alti lianti hidraulici
    2. Otel-beton si otel pentru precomprimarea betonului
    3. Imbinari structurale
    4. Produse din lemn pentru structuri si produse auxiliare
    5. Mijloace fixe pentru alarmare/detectare a incendiului, pentru stingerea incendiului, pentru controlul fumului, limitarea propagarii incendiului si pentru prevenirea exploziilor
    6. Dispozitive fixe si alte produse pentru circulatie
    7. Produse din ipsos
    8. Obiecte sanitare
    9. Pereti cortina
    10. Panouri pe baza de lemn
    11. Produse de baza si auxiliare pentru zidarie
    12. Pardoseli
    13. Produse metalice pentru structuri, inclusiv produse auxiliare
    14. Piese de fixare pentru lemn pentru structuri
    15. Cosuri de fum, burlane si alte produse specifice
    16. Geotextile
    17. Produse pentru instalatii de ape uzate
    18. Produse termoizolante
    19. Membrane si foi pentru hidroizolatii
    20. Usi, ferestre, obloane, jaluzele, porti si feronerie aferenta
    21. Produse prefabricate din beton normal/usor/celular autoclavizat
    22. Produse pentru prepararea betonului, mortarului si pastei de ciment
    23. Adezivi pentru constructii
    24. Aparate de incalzire a spatiului (exclusiv aparatele de incalzire electrice, aparatele cu ardere de combustibili gazosi si aparatele proiectate special pentru utilizare in procese industriale desfasurate in incinte industriale)
    25. Tevi, rezervoare si produse auxiliare fara contact cu apa destinata consumului uman
    26. Agregate minerale
    27. Finisaje pentru pereti interiori si exteriori si pentru plafoane
    28. Invelitori, luminatoare, lucarne si produse auxiliare pentru acoperisuri
    29. Produse pentru constructia drumurilor
    30. Sticla plana, sticla profilata si produse din sticla turnata
    31. Seturi de componente pentru vitraje cu rol structural la pereti cortina
    32. Ancore metalice pentru utilizare in beton (tip sarcina grea)
    33. Ancore metalice pentru utilizare in beton pentru fixarea sistemelor usoare
    34. Ancore metalice de injectie pentru utilizare in zidarie
    35. Ancore din plastic pentru utilizare in beton si zidarie
    36. Sisteme compozite de izolare termica la exteriorul cladirilor, incluzand tencuiala
    37. Sisteme de membrane hidroizolatoare flexibile pentru acoperis, cu fixare mecanica
    38. Seturi de componente pentru pereti despartitori interiori
    39. Sisteme de cofraje pierdute neportante, bazate pe blocuri sau panouri din materiale izolante si, uneori, beton
    40. Seturi de componente de posttensionare pentru structuri precomprimate
    41. Seturi de componente aplicate lichid pentru hidroizolatii la acoperis
    42. Seturi de componente pentru acoperisuri translucide autoportante (cu exceptia celor pe baza de sticla)
    43. Seturi de componente pentru scari prefabricate
    44. Grinzi si stalpi din compozite usoare pe baza de lemn
    45. Produse cu rol de protectie la foc
    46. Seturi de cladiri prefabricate cu cadre si barne din lemn
    47. Seturi de componente pentru izolarea pardoselilor flotante contra vibratiilor si zgomotelor de impact
    48. Seturi de componente pentru izolarea peretilor contra vibratiilor si zgomotului
    49. Placute din otel inoxidabil pentru imbinarea peretilor
    50. Seturi de componente pentru prea-plin de ape uzate
    51. Sine in U pentru insertii de fixare in beton
    52. Seturi de componente de ancorare chimica
    53. Set de ancorare din beton epoxi/poliester armat cu fibre de sticla/mortar epoxi pentru reparatii structurale
    54. Panouri portante cu schelet din lemn
    55. Panouri compozite usoare
    56. Sistem de acoperire la interior din ipsos armat cu fibre
    57. Membrane de etansare preformate pentru perete dublu
    58. Racorduri si mufe pentru bare de armare standard
    59. Placi ondulate din otel pentru sisteme de plansee mixte
    60. Lamba (dispozitiv special) de asamblare a stalpilor portanti prefabricati din beton
    61. Sabot de ancorare pentru stalpi portanti prefabricati din beton
    62. Rosturi de dilatare pentru poduri rutiere

    NOTA:
    Pozitiile 1 - 30 reprezinta familii de produse acoperite de standarde europene armonizate.
    Pozitiile 31 - 62 reprezinta produse pentru care au fost eliberate pana in prezent agremente tehnice europene.

    ANEXA 3

    MARCAJE DE CONFORMITATE SI DOCUMENTE DE ATESTARE A CONFORMITATII

    1. Marcajul de conformitate CS trebuie insotit de urmatoarele informatii:
    a) numarul de identificare national al organismului notificat, atunci cand astfel de organisme sunt implicate in sistemul de atestare a conformitatii produsului in faza de control al productiei;
    b) indicarea destinatiei de utilizare a produsului, sub forma unei pictograme sau a unui alt insemn, precizat in specificatia tehnica relevanta;
    c) numele sau marca de identificare a producatorului;
    d) ultimele doua cifre ale anului in care a fost aplicat marcajul;
    e) numarul certificatului de conformitate CS, daca este cazul;
    f) indicatii pentru identificarea caracteristicilor produsului pe baza specificatiilor tehnice de referinta;
    g) indicativul prezentei hotarari si, daca este cazul, indicativele altor acte normative aplicabile care impun marcajul de conformitate CS.
    2. Marcajul de conformitate CE este insotit de urmatoarele informatii:
    a) numarul de identificare al organismului notificat, atunci cand astfel de organisme sunt implicate in sistemul de atestare a conformitatii produsului;
    b) indicarea destinatiei de utilizare a produsului, sub forma unei pictograme sau a unui alt insemn, precizat in specificatia tehnica relevanta;
    c) numele sau marca de identificare a producatorului;
    d) ultimele doua cifre ale anului in care a fost aplicat marcajul;
    e) numarul certificatului de conformitate CE, daca este cazul;
    f) indicatii pentru identificarea caracteristicilor produsului pe baza specificatiilor tehnice de referinta;
    g) indicativele directivelor comunitare aplicate.
    3. Certificatul de conformitate CS sau CE trebuie sa contina in special urmatoarele:
    a) numele si adresa organismului de certificare notificat la nivel national (CS) sau la nivel comunitar (CE);
    b) numele si adresa producatorului sau ale reprezentantului sau autorizat, stabilit pe teritoriul Romaniei (CS) sau al Comunitatii Europene (CE);
    c) descrierea produsului si, in special, tipul, identificarea si utilizarea sa;
    d) specificatiile tehnice cu care este conform produsul;
    e) conditiile particulare de utilizare a produsului;
    f) numarul certificatului;
    g) conditiile si perioada de valabilitate a certificatului, dupa caz;
    h) numele si functia persoanei abilitate sa semneze certificatul.
    4. Declaratia de conformitate CS sau CE trebuie sa contina in special urmatoarele:
    a) numele si adresa producatorului sau ale reprezentantului sau autorizat, stabilit pe teritoriul Romaniei (CS) sau al Comunitatii Europene (CE);
    b) descrierea produsului si, in special, tipul, identificarea si utilizarea sa;
    c) specificatiile tehnice cu care este conform produsul;
    d) conditiile particulare de utilizare a produsului;
    e) numele si adresa organismului notificat la nivel national (CS) sau la nivel comunitar (CE), atunci cand intervine un astfel de organism, precum si documentele eliberate de acesta;
    f) numele si functia persoanei abilitate sa semneze declaratia in numele producatorului sau al reprezentantului sau autorizat.

    ANEXA 4*)

    *) Anexa nr. 4 este reprodusa in facsimil.

                         PREZENTAREA SCHEMATICA
a sistemelor de atestare a conformitatii produselor pentru constructii

                               ____________
                              | PRODUCATOR |
                              |____________|
                                    |
                                 ___v___
                               /         \
                             /  Produsele  \
                            |  incluse in   |
                             \ anexa nr. 2 /
                               \ _______ /
                                    |
                       _____________v_________________
                      | Exista standard armonizat sau |
              --------| alta specificatie tehnica     |
             |        |_______________________________|
             |                          |
            _v__                        |     ____      _______________________
           | NU |                        --->| DA |--->|Produsul corespunde cu |
           |____|                            |____|    |standardul/specificatia|
             |                                 |       |_______________________|
  ___________v____________          ___________v_____________            |
 | AGREMENT TEHNIC PENTRU |        | Produsul se abate de la |           |
 |         PRODUS         |<-------| standard/specificatie   |           |
 |________________________|        |_________________________|           |
                |                                                        |
 _______________v________________________________________________________v_____
| MLPTL decide asupra procedurilor de atestare a conformitatii pentru produsul |
|                      generic sau familia de produse                          |
|______________________________________________________________________________|
|  Producatorul raspunde de aplicarea sistemului de atestare impus produsului  |
|                             individualizat                                   |
|______________________________________________________________________________|
                                                                         :
         ____________________________                                    :
        |   Organisme notificate     |                                   :
 _______|____________________________|___________                        :
|  Organisme de  |  Organisme de |  Laboratoare  |                       :
|  certificare   |  inspectie    |  de incercari |_________              :
|________________|_______________|_______________|         |             :
   |                     |               |                 |             :
   |<--------------------                |                 |             :
   |<------------------------------------                  |             :
   |_________________________________________              |             :
   | ............|.............|.............|.............|.............:
   | :           | :           | :           | :           | :           :
 __v_v_        __v_v_        __v_v_        __v_v_        __v_v_        __v___
|Sistem|      |Sistem|      |Sistem|      |Sistem|      |Sistem|      |Sistem|
|  1+  |      |   1  |      |  2+  |      |  2   |      |   3  |      |   4  |
|______|      |______|      |______|      |______|      |______|      |______|
   |             |             |             |             |             |
 __v_____________v____   ______v_____________v_   _________v___   _______v_____
|Certificat de        | |Declaratie de         | |Declaratie de| |Declaratie de|
|conformitate eliberat| |conformitate de primul| |conformitate | |conformitate |
|de un organism de    | |tip data de producator| |de al doilea | |de al treilea|
|certificare notificat| |                      | |tip data de  | |tip data de  |
|                     | |                      | |producator   | |producator   |
|_____________________| |______________________| |_____________| |_____________|
           |                         |               /                |
           |                         |             /                  |
           |                        _v_          /                    |
           |                      /     \ < ----                      |
                                >|   CS  |<                          
                                  \ ___ /



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 102/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 102 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 102/2003
Ordin 704 2003
pentru aprobarea Listei specificatiilor tehnice si a documentelor tehnice directoare de referinta in domeniul produselor pentru constructii si al constructiilor
Ordin 189 2003
pentru aprobarea Procedurii de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii
Ordin 409 2003
pentru aprobarea Procedurii de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii
Ordin 148 2003
pentru aprobarea Regulamentului privind clasificarea si incadrarea produselor pentru constructii pe baza performantelor de comportare la foc
Ordin 308 2003
pentru aprobarea Procedurii de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii
Ordin 288 2003
pentru aprobarea Procedurii de recunoastere a specificatiilor tehnice existente la nivel national, utilizate ca referinte pentru aplicarea marcajului CS in domeniul produselor pentru constructii
Ordin 289 2003
pentru aprobarea Procedurii de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice
Ordin 399 2003
pentru aprobarea Regulamentului privind clasificarea si incadrarea produselor pentru constructii pe baza performantelor de comportare la foc
Ordin 90 2003
pentru aprobarea Regulamentului privind clasificarea si incadrarea produselor pentru constructii pe baza performantelor de comportare la foc
Ordin 91 2003
pentru aprobarea Regulamentului privind solicitarea, intocmirea, eliberarea si publicarea agrementelor tehnice pentru produse pentru constructii
Ordin 92 2003
pentru aprobarea Regulamentului privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii
Ordin 163 2003
pentru aprobarea Regulamentului privind clasificarea si incadrarea produselor pentru constructii pe baza performantelor de comportare la foc
Ordin 164 2003
pentru aprobarea Regulamentului privind solicitarea, intocmirea, eliberarea si publicarea agrementelor tehnice pentru produse pentru constructii
Ordin 165 2003
pentru aprobarea Regulamentului privind atestarea conformitatii produselor pentru constructii
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu