Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 289 din 27 februarie 2003

pentru aprobarea Procedurii de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice

ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 243 din  9 aprilie 2003


SmartCity3


    In conformitate cu prevederile art. 21 din Hotararea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii,
    in temeiul prevederilor art. 38 alin. (2) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare, ale art. 2 pct. 45 si ale art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu modificarile si completarile ulterioare,

    ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Procedura de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Prezentul ordin intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 3
    Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii din cadrul Centrului de Documentare pentru Constructii, Arhitectura, Urbanism si Amenajarea Teritoriului (CDCAS) va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 4
    La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Regulamentul si Normele metodologice nr. IAT 003/1997 privind atestarea organismelor de agrement tehnic in constructii, elaborate de Comisia de agrement tehnic in constructii, isi inceteaza aplicabilitatea.

                      p. Ministrul lucrarilor publice,
                         transporturilor si locuintei,
                              Sergiu Sechelariu,
                               secretar de stat

    ANEXA 1

                                  PROCEDURA
    de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice

    1. Prevederi generale
    1.1. Prezenta procedura stabileste cadrul institutional si regulile de procedura pentru evaluarea organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice, in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii si cu Regulamentul privind agrementul tehnic pentru produse, procedee si echipamente noi in constructii, cuprins in anexa nr. 5 la Hotararea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, modificat si completat prin Hotararea Guvernului nr. 675/2002. Organismele de elaborare a agrementelor tehnice de produse si organismele de elaborare a agrementelor tehnice in constructii sunt denumite in continuare organisme elaboratoare de agrement tehnic (AT).
    1.2. Autoritatea competenta in domeniu este Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, prin Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii, denumit in continuare CTPC.
    1.3. Organismele elaboratoare de AT sunt organisme specializate, cu sediul in Romania, abilitate in acest scop de autoritatea competenta.
    1.4. Abilitarea organismelor elaboratoare de AT se face pe baza unei evaluari specifice, in conformitate cu prevederile prezentei proceduri.
    1.5. Lista organismelor abilitate sa elaboreze AT se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei sau, dupa caz, prin ordin comun al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si al altor autoritati competente si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    1.6. CTPC tine evidenta la zi a organismelor elaboratoare de AT, conduce si monitorizeaza derularea procedurilor de acordare a AT.
    1.7. In cadrul organizatiilor elaboratoare de AT, constituite pe plan european sau international, Romania este reprezentata prin CTPC.
    1.8. Abilitarea organismelor elaboratoare de AT are ca scop evaluarea si recunoasterea competentei acestor organisme in efectuarea de activitati aferente elaborarii AT, in conformitate cu criteriile specificate si pe baza unui sistem unitar de abilitare, prestabilit.
    1.9. Activitatea de abilitare a organismelor elaboratoare de AT se declanseaza o data cu solicitarea abilitarii de catre organismele respective si se desfasoara pe baza prevederilor prezentei proceduri dupa cum urmeaza:
    - organismul solicitant se adreseaza CTPC in scopul obtinerii abilitarii pentru elaborarea de AT;
    - CTPC numeste comisia de abilitare a organismelor solicitante. Aceasta comisie are rolul de a instrumenta abilitarea organismelor elaboratoare de AT in conformitate cu prezenta procedura;
    - sistemul de management al calitatii (SMC) al organismului elaborator de AT solicitant trebuie sa fie certificat. In cazul in care organismul are SMC certificat fara segmentul de elaborare de AT, certificarea initiala va fi completata cu acest segment;
    - comisia de abilitare, in urma auditului, recomanda presedintelui CTPC admiterea sau respingerea abilitarii organismului solicitant. Ca urmare a recomandarii comisiei de abilitare, presedintele CTPC aproba abilitarea organismului solicitant si elibereaza certificatul de abilitare, valabil pe o perioada de 5 ani, cu posibilitate de prelungire.
    2. Criterii de evaluare a organismelor elaboratoare de AT in vederea abilitarii
    2.1. Clasificarea criteriilor
    2.1.1. Criteriile utilizate in vederea abilitarii organismelor elaboratoare de AT se clasifica in doua categorii principale:
    a) criterii eliminatorii;
    b) criterii de evaluare.
    2.1.2. Criteriile eliminatorii sunt acele criterii a caror indeplinire de catre organismele elaboratoare de AT care solicita abilitarea este o conditie obligatorie - sine qua non - pentru a fi admise in continuare in actiunea de evaluare pentru abilitare.
    2.1.3. Criteriile de evaluare propriu-zise sunt acele criterii a caror apreciere (punctare) intra in calculul punctajului de evaluare luat in considerare, in vederea abilitarii organismelor elaboratoare de AT solicitante.
    2.2. Criteriile eliminatorii
    2.2.1. Principalele criterii eliminatorii care trebuie indeplinite si demonstrate (documentate) de catre organismele elaboratoare de AT care solicita abilitarea se refera la urmatoarele elemente:
    a) statutul juridic;
    b) obiectul de activitate;
    c) organizare si functionare;
    d) capabilitate tehnica si bonitate financiara (mijloace si resurse disponibile);
    e) sistemul de management al calitatii (SMC);
    f) existenta uneia sau mai multor grupe specializate.
    In functie de situatia concreta a organismelor elaboratoare de AT pot fi adoptate si criterii suplimentare.
    2.2.2. Statutul juridic. Organismele elaboratoare de AT care solicita abilitarea trebuie sa fie persoane juridice romane sau asociatii de persoane juridice romane care au forma organizatorica de cercetare-invatamant-proiectare- laborator.
    Demonstrarea statutului juridic al organismelor respective se face prin:
    a) hotararea Guvernului de infiintare pentru organizatiile de cercetare autonome;
    b) statutul societatii sau act constitutiv, certificat de inregistrare la oficiul registrului comertului;
    c) contract de asociere in cazul persoanelor juridice asociate.
    2.2.3. Obiectul de activitate al organismelor elaboratoare de AT solicitante trebuie sa cuprinda domeniile corespunzatoare profilului unor grupe specializate de AT, stabilite de CTPC, pentru care solicita abilitarea. Demonstrarea obiectului de activitate trebuie sa rezulte din actul constitutiv sau din statut.
    2.2.4. Organizare si functionare. Organismele elaboratoare de AT care solicita abilitarea trebuie sa dispuna de o conducere si o structura administrativ-organizatorica, care sa confere independenta de decizie in afara oricaror interese si impartialitate in judecarea si instrumentarea solicitarilor de AT. In cazul in care un organism elaborator de AT solicita abilitarea pentru mai multe domenii de specialitate, corespunzatoare profilului unor grupe specializate de AT, diferite, implicand si un volum mare de activitate de AT, in structura sa organizatorica trebuie sa existe un compartiment sau un responsabil de AT pentru a asigura armonizarea si coordonarea procedurala, precum si lucrarile de secretariat si evidenta aferente acestei activitati.
    Indeplinirea acestor criterii si conditii se demonstreaza prin documentele care stabilesc functiile de conducere si compartimentele implicate in activitatea de AT, atributiile si responsabilitatile aferente, precum si relatiile dintre acestea: organigrama, regulamentul de organizare si functionare (ROF), alte regulamente si proceduri.
    2.2.5. Capabilitatea tehnica si bonitatea financiara a organismelor elaboratoare de AT trebuie demonstrata prin disponibilitatea mijloacelor tehnice si logistice, precum si a resurselor necesare pentru desfasurarea adecvata a activitatii de elaborare de AT in domeniile de specialitate aferente, astfel incat sa se poata fundamenta continutul AT si aprecierea aferenta, in vederea garantarii aptitudinii la utilizare in constructii a produselor si procedeelor care fac obiectul AT. Astfel:
    a) capabilitatea tehnica a organismelor elaboratoare de AT se demonstreaza prin urmatorii indicatori:
    - numarul total de personal, din care personal cu studii superioare (din care personal atestat), defalcat pe domeniile de specialitate aferente activitatii de AT;
    - lista dotarilor tehnice (echipamente) si logistice (tehnica de calcul, software) existente, absolut necesare pentru desfasurarea activitatii in domeniile de specialitate respective;
    - asigurarea efectuarii incercarilor de laborator necesare activitatii de AT (laborator propriu autorizat/acreditat, asociat cu un laborator extern autorizat/acreditat) in domeniile de specialitate respective, dovedite prin contract de asociere. Pentru testele care nu pot fi realizate in laboratorul propriu sau asociat, organismul elaborator de AT poate apela la colaborarea cu un laborator de extern specializat autorizat/acreditat;
    b) bonitatea financiara, menita sa asigure stabilitate si suport financiar adecvat (solvabilitatea organismelor), pentru desfasurarea activitatii de AT fara presiuni exterioare de orice natura, se demonstreaza prin indicatorii si mijloacele financiare, rezultate din ultimul bilant anual si din bugetul pe anul in curs (sau din alte documente in ceea ce priveste: cifra de afaceri, profit sau pierderi, finantarea activitatii etc.).
    2.2.6. Sistemul de management al calitatii. Organismele elaboratoare de AT trebuie sa dispuna de un sistem propriu de management al calitatii certificat.
    2.3. Criterii de evaluare
    2.3.1. Principalele criterii de evaluare pentru care se acorda puncte ce intra in punctajul de evaluare, in vederea abilitarii organismelor elaboratoare de AT solicitante, se refera la urmatoarele elemente:
    a) stadiul implementarii si aplicarii SMC;
    b) modul de efectuare a incercarilor de laborator aferente activitatii de AT;
    c) criterii deontologice pentru personalul implicat in activitatea de AT;
    d) nivelul de confidentialitate si securitate al activitatii si documentelor de AT;
    e) nivelul de informare si documentare.
    In functie de situatia concreta a organismelor elaboratoare de AT pot fi adoptate si criterii suplimentare.
    2.3.2. Stadiul implementarii si aplicarii SMC in organismele elaboratoare de AT se evalueaza pe baza urmatoarelor date:
    a) documente SMC elaborate:
    - manualul de asigurare a calitatii (MAC);
    - proceduri ale functiilor de sistem (PFS) (nr. si titluri);
    - proceduri administrative (PAD) (nr. si titluri);
    - proceduri tehnice specifice (PTS) (nr. si titluri);
    b) situatia SMC:
    - certificat (in copie);
    - in curs de certificare (prin ce organism);
    - necertificat, dar exista intentia de certificare;
    - evaluat prin audit extern (prin cine);
    - in curs de evaluare-auditare (prin cine);
    - implementat si aplicat (nr. de audituri interne efectuate);
    - documentat, in curs de implementare;
    - in curs de documentare (elaborare documente);
    c) nivelul de instruire AQ al cadrelor de conducere: numarul de cadre de conducere (directori si sefi de compartimente), din total, care au urmat cursuri AQ organizate de organisme specializate.
    2.3.3. Modul de efectuare a incercarilor de laborator aferente activitatii de AT se evalueaza in functie de numarul de AT efectuate, bazate pe incercari efectuate in urmatoarele situatii:
    a) efectuarea incercarilor prin laboratorul propriu sau asociat:
    - autorizat;
    - acreditat;
    b) efectuarea incercarilor prin subcontractare cu un laborator extern independent:
    - autorizat;
    - acreditat.
    2.3.4. Criterii deontologice pentru personalul implicat in activitatea de AT. Se iau in considerare urmatoarele subcriterii:
    a) asigurarea obiectivitatii si impartialitatii in executarea activitatii de AT;
    b) pastrarea secretului profesional;
    c) asigurarea independentei personalului in instrumentarea AT si luarea deciziilor aferente;
    d) asigurarea interdictiei de a se acorda consultanta agentilor economici pentru care se instrumenteaza AT si de a accepta avantaje materiale de la acestia.
    Evaluarea acestor criterii se face pe baza prevederilor din documentele interne ale organismelor elaboratoare de AT.
    2.3.5. Nivelul de confidentialitate si securitate al activitatii si documentelor de AT se evalueaza pe baza urmatoarelor subcriterii:
    a) asigurarea confidentialitatii informatiilor vehiculate in cadrul desfasurarii activitatii de AT si a celor cuprinse in documentele elaborate si arhivate;
    b) limitarea accesului la documentele din arhiva prin dispozitii scrise ale conducerii organismului elaborator de AT;
    c) luarea de masuri pentru ca personalul implicat in activitatea de AT sa nu aiba acces la elementele de secret profesional care nu il privesc;
    d) limitarea prin masuri specifice a difuzarii elementelor confidentiale catre intreaga masa a personalului din organismul elaborator de AT;
    e) luarea de masuri pentru pastrarea in siguranta a documentelor privind activitatea de AT.
    Evaluarea acestor criterii se face pe baza prevederilor din documentele interne ale organismelor elaboratoare de AT.
    2.3.6. Nivelul de informare si documentare al organismului elaborator de AT se evalueaza prin natura si volumul surselor respective in domeniile de specialitate aferente AT:
    a) banci de date existente in organism;
    b) posibilitati de acces la retele de banci de date:
    - interne;
    - internationale;
    c) numarul de titluri de documentatii existente in biblioteca:
    - carti:   - romanesti;
               - straine;
    - reviste: - romanesti;
               - straine,
din care intrate in ultimii 3 ani:
    - carti:   - romanesti;
               - straine;
    - reviste: - romanesti;
               - straine.
    2.3.7. Evidentierea indeplinirii criteriilor de evaluare a organismelor elaboratoare de AT rezulta din chestionarul de autoevaluare completat de organismele respective si din celelalte documente depuse de acestea o data cu solicitarea abilitarii, iar verificarea indeplinirii criteriilor de evaluare se certifica prin raportul comisiei de abilitare.
    2.3.8. Punctarea criteriilor de evaluare se face pe baza indicatiilor din anexa nr. 6.
    3. Pregatirea procesului de evaluare si abilitare a organismelor elaboratoare de AT
    3.1. Pregatirea procesului de abilitare a organismelor elaboratoare de AT comporta urmatoarele actiuni:
    a) stabilirea listei actualizate a domeniilor de specialitate pentru care se organizeaza grupe specializate de AT;
    b) infiintarea comisiei de abilitare a organismelor elaboratoare de AT;
    c) inregistrarea organismelor elaboratoare de AT care urmeaza a fi abilitate.
    3.2. Lista actualizata a domeniilor de specialitate pentru care se organizeaza grupe specializate de AT se stabileste de catre CTPC prin reanalizarea domeniilor in care functioneaza grupele specializate existente, tinand seama de activitatea desfasurata de aceste grupe, de la infiintarea lor pana in prezent, sub aspectele: volumului de activitate pe fiecare domeniu (nr. de AT), rezultatelor obtinute, calitatii si eficientei AT instrumentate si acordate. Aceasta lista se transmite organismelor care isi anunta intentia de a obtine abilitarea.
    3.3. Comisia de abilitare a organismelor elaboratoare de AT se infiinteaza in cadrul CTPC, avand ca atributie principala instrumentarea abilitarii organismelor elaboratoare de AT, in conformitate cu prevederile prezentei proceduri.
    In etapa de pregatire a procesului de evaluare si abilitare, comisia de abilitare planifica desfasurarea procesului de abilitare aferent, pe masura primirii solicitarilor de la organismele elaboratoare de AT.
    3.4. Organismele elaboratoare de AT care urmeaza a fi abilitate se inregistreaza de catre Secretariatul CTPC, pe baza anuntarii de catre aceste organisme a intentiei de a se supune abilitarii si a indicarii domeniilor de specialitate pentru care opteaza in vederea abilitarii.
    3.5. Pentru instrumentarea evaluarii organismelor elaboratoare de AT solicitante, comisia de abilitare trebuie sa dispuna de urmatoarele date si elemente:
    a) documentatia depusa de solicitantul abilitarii, continand: datele, informatiile si formularele completate conform cererii de abilitare (anexa nr. 1), chestionarului de informare si autoevaluare preliminara a organismului elaborator de AT (anexa nr. 2) si documentelor sistemului de management al calitatii (SMC) al organismelor elaboratoare de AT (anexa nr. 3);
    b) documentele intocmite de organismele abilitate pentru evaluarea si auditarea organismelor elaboratoare de AT (anexa nr. 4);
    c) indicatii privind punctarea criteriilor de evaluare a organismelor elaboratoare de AT in vederea abilitarii (anexa nr. 5);
    d) documente interne ale organismelor solicitante privitoare la desfasurarea procesului de instrumentare si eliberare a AT pentru agenti economici (anexa nr. 7).
    3.6. Secretariatul CTPC - care functioneaza si ca secretariat al comisiei de abilitare - deschide pentru fiecare organism elaborator de AT solicitant un dosar de abilitare, care contine toate datele, informatiile si documentele furnizate de solicitant si care se completeaza in cursul instrumentarii abilitarii cu documentele si rapoartele intocmite de comisia de abilitare si de organismele implicate in actiunea de evaluare si auditare, precum si cu toata corespondenta (anexa nr. 6).
    4. Fazele de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze AT
    4.1. Fazele procesului de abilitare
    4.1.1. Procesul de abilitare a organismelor elaboratoare de AT cuprinde urmatoarele faze:
    a) faza 0: Informarea si autoevaluarea preliminara. Solicitarea abilitarii;
    b) faza 1: Verificarea criteriilor eliminatorii. Contractarea abilitarii;
    c) faza 2: Depunerea si analizarea documentatiei. Initierea auditului de abilitare;
    d) faza 3: Auditul de abilitare;
    e) faza 4: Evaluarea finala si decizia de abilitare;
    f) faza 5: Supravegherea organismelor elaboratoare de AT abilitate.
    4.2. Faza 0: Informarea si autoevaluarea preliminara. Solicitarea abilitarii
    4.2.1. In urma comunicarii de catre CTPC a listei de actualizare a domeniilor de specialitate de AT, organismele elaboratoare de AT prezinta la Secretariatul CTPC cererea de abilitare, indicand domeniile de specialitate pentru care opteaza si chestionarul de informare si autoevaluare, completate, precum si documentele de identificare.
    4.3. Faza 1: Verificarea criteriilor eliminatorii. Contractarea abilitarii
    4.3.1. Secretariatul CTPC inregistreaza cererea de abilitare si documentele primite de la fiecare organism elaborator de AT in registrul special de evidenta pentru abilitare si trimite dosarul fiecarui organism solicitant la comisia de abilitare.
    4.3.2. Comisia de abilitare verifica indeplinirea criteriilor eliminatorii (pct. 2.2) de catre organismele elaboratoare de AT, pe baza raspunsurilor din chestionarul de autoevaluare. In cazul organismelor elaboratoare de AT care nu indeplinesc criteriile eliminatorii, actiunea de evaluare-abilitare se stopeaza. Ele pot face contestatie in termen de 15 zile calendaristice de la primirea comunicarii.
    Organismele elaboratoare de AT care indeplinesc criteriile eliminatorii incheie cu CTPC contractul privind abilitarea acestora.
    4.3.3. Comisia de abilitare intocmeste programul actiunii de evaluare-auditare de comun acord cu organismul elaborator de AT solicitant.
    4.3.4. Organismul elaborator de AT solicitant al abilitarii trebuie sa detina sistemul calitatii certificat de un organism de certificare acreditat in Romania, certificat care va fi anexat la chestionarul de informare si autoevaluare preliminara. In cazul in care organismul elaborator de AT solicitant al abilitarii are sistemul calitatii certificat fara segmentul de elaborare de AT, va completa acest segment printr-un audit suplimentar. Secretariatul CTPC retine dosarul organismului elaborator de AT respectiv, urmand ca acesta sa completeze toate documentele conform prezentei proceduri, cu exceptia documentelor auditului de abilitare care se va inlocui cu copia ultimului audit de supraveghere sau certificare, emise de organismul de certificare. Dosarul astfel constituit se supune evaluarii de catre comisia de abilitare.
    4.4. Faza 2: Depunerea si analizarea documentatiei. Initierea auditului de abilitare
    4.4.1. In urma semnarii contractului cu CTPC, organismul elaborator de AT depune la Secretariatul CTPC documentatia cu privire la asigurarea calitatii (AQ) (a se vedea anexa nr. 7). Aceasta documentatie trebuie sa cuprinda:
    - documentele SMC propriu (MAC + proceduri) sau documentul de certificare al SMC (dupa caz);
    - documentele de abilitare/acreditare a laboratorului propriu sau asociat ori documentul si procedura de subcontractare a lucrarilor necesare AT cu un alt laborator autorizat/acreditat;
    - procedurile de instrumentare a cererilor de AT ale agentilor economici.
    4.4.2. Comisia de abilitare efectueaza analizarea preliminara a documentatiei depuse de organismul elaborator de AT solicitant. Daca documentatia nu este completa sau sunt necesare informatii suplimentare, comisia de abilitare inapoiaza documentatia pentru completare sau solicita efectuarea completarii/corectarii (in cazul unor omisiuni mai putin importante) si obtinerea unor informatii suplimentare.
    4.5. Faza 3: Auditul de abilitare
    4.5.1. Programul de auditare cuprinde aprecierea, in cadrul auditului de abilitare, a indeplinirii criteriilor de evaluare propriu-zise, specificate la pct. 2.3. Aceasta evaluare se efectueaza prin analizarea si verificarea datelor si documentatiei transmise de organismul elaborator de AT solicitant (inclusiv prin inspectii sau examinari in cadrul organismului), precum si prin evaluarea SMC atat sub aspectul conformitatii documentelor sistemului cu modelul de referinta adoptat, cat si sub aspectul implementarii si aplicarii efective a sistemului.
    4.5.2. Auditul de abilitare se incheie cu un raport de audit la care se anexeaza toate documentele aferente, inclusiv descrierea neconformitatilor (daca este cazul). Toate aceste documente se transmit de catre organismul de auditare organismelor elaboratoare de AT respective, iar un exemplar se depune la dosarul de abilitare.
    In raportul de audit vor fi prezentate in mod explicit modul si gradul de indeplinire a criteriilor de evaluare, stabilite in vederea abilitarii, si punctul de vedere al comisiei de abilitare cu privire la indeplinirea acestor conditii de catre organismul auditat.
    4.5.3. Criterii de evaluare a grupelor specializate de AT
    4.5.3.1. Grupele specializate se evalueaza concomitent, in cadrul actiunii de abilitare a organismului elaborator de AT. Principalele criterii de evaluare care trebuie indeplinite si demonstrate (prin documente) de catre grupele specializate de AT, in vederea abilitarii organismului, se refera la urmatoarele elemente ale acestor grupe:
    a) conducerea, organizarea si functionarea;
    b) componenta;
    c) calitatea membrilor;
    d) realizari in materie de AT.
    4.5.3.2. Conducerea, organizarea si functionarea grupelor specializate de AT se demonstreaza prin urmatoarele documente:
    a) documentele de desemnare (numire) a conducerii grupei, emise de conducerea organismului elaborator de AT, si anume:
    - pentru presedintele grupei;
    - pentru raportorul grupei;
    b) regulamentul de organizare si functionare a grupei specializate;
    c) registrul special de procese-verbale ale sedintelor de lucru ale grupei specializate.
    4.5.3.3. Componenta grupelor specializate de AT se demonstreaza printr-un document de informare preliminara, semnat de presedintele grupei, care cuprinde lista nominala a membrilor grupei, cu specificarea urmatoarelor date:
    - numele si prenumele;
    - profesiunea;
    - organismul elaborator de AT (institutia) unde lucreaza;
    - categoria profesionala pe care o reprezinta.
    4.5.3.4. Calitatea membrilor grupei se demonstreaza printr-un document semnat de presedintele grupei, specificand urmatoarele date si informatii:
    - pregatirea de specialitate (diplome de studii sau cursuri de specialitate, titluri stiintifice etc.);
    - experienta practica in domeniu (vechime in specialitate);
    - caracterizare privind respectarea criteriilor deontologice.
    La aceasta situatie se va anexa curriculum vitae pentru presedinte si raportori.
    4.5.4. Procedura de evaluare a grupelor specializate de AT
    4.5.4.1. Pentru evaluarea grupelor specializate de AT, comisia de abilitare aplica urmatoarele procedee:
    a) analizarea documentelor prezentate de presedintele grupei;
    b) audierea presedintelui si a raportorului grupei specializate;
    c) interviuri prin sondaj cu membri ai grupei (dupa caz);
    d) analizarea prin sondaj a unor AT eliberate de grupa.
    4.5.4.2. Analizarea documentelor prezentate de presedintele grupei specializate are in vedere toate documentele specificate in criteriile de evaluare. Aceasta analiza se refera la urmatoarele aspecte: legalitatea, forma de prezentare, continutul si veridicitatea documentelor respective si va cuprinde aprecieri asupra: calitatii, completarii si corectitudinii datelor si informatiilor cuprinse in documente; respectarii prevederilor din reglementarile aplicabile.
    Analizarea documentelor se incheie cu concluzii si propuneri scrise, prezentate de membrii comisiei de abilitare care au efectuat analiza.
    4.5.4.3. Audierea presedintelui si a raportorului grupei specializate se desfasoara la sediul CTPC sau la sediul organismului elaborator de AT, intr-o sedinta a comisiei de abilitare, si consta in intrebari puse de membrii comisiei in scopul obtinerii de informatii suplimentare cu privire la modul de functionare si activitatea desfasurata de grupa specializata, rezultatele obtinute.
    Rezultatul audierii se consemneaza intr-un proces-verbal.
    4.5.4.4. Interviurile cu membri ai grupei specializate se efectueaza la aprecierea comisiei de abilitare cu un numar de 1 - 3 membri. Interviurile sunt luate de catre presedintele comisiei de abilitare, asistat de cel putin inca un membru al comisiei, si se refera la identificarea si verificarea datelor personale, precum si la cunoasterea modului de lucru al grupei cuprinse in documentele primite de la presedintele grupei.
    Rezultatele interviurilor sunt consemnate in procesele-verbale.
    4.5.4.5. In afara de procedeele de evaluare din prezenta procedura, comisia de abilitare poate aplica si alte procedee, in functie de situatia fiecarei grupe specializate.
    4.5.4.6. Rezultatele obtinute in urma operatiilor de evaluare efectuate conform procedeelor mentionate se concretizeaza in rapoartele de sinteza privind evaluarea fiecarei grupe specializate de AT, care se dezbat intr-o sedinta finala a comisiei de abilitare, incheiata cu un proces-verbal cu propuneri referitoare la:
    a) acceptarea fiecarei grupe specializate apreciate ca indeplineste in mod corespunzator criteriile de evaluare;
    b) amanarea acceptarii grupelor specializate apreciate ca nu indeplinesc in mod corespunzator unele dintre conditiile de evaluare;
    c) reorganizarea grupelor specializate care nu indeplinesc majoritatea criteriilor de evaluare.
    4.5.4.7. Procesul-verbal care incheie actiunea de evaluare a grupelor specializate de AT se supune aprobarii presedintelui CTPC.
    4.5.4.8. Secretariatul CTPC transmite organismului elaborator de AT solicitant decizia de acceptare a grupelor specializate care indeplinesc in mod corespunzator criteriile de evaluare specificate.
    4.5.4.9. Activitatea de evaluare a grupelor specializate este o activitate curenta a CTPC, pentru situatiile in care apar modificari privind componenta sau domeniul de specialitate al acestora.
    4.6. Faza 4: Evaluarea finala si decizia de abilitare
    4.6.1. Dupa incheierea auditului de urmarire, comisia de abilitare completeaza continutul dosarului de abilitare al organismului elaborator de AT respectiv cu toate documentele intocmite si trece la evaluarea finala a organismelor elaboratoare de AT solicitante, conform criteriilor de evaluare prezentate la pct. 2.3.
    4.6.2. In judecarea indeplinirii criteriilor de evaluare mentionate, comisia de abilitare acorda punctaje de evaluare pe baza analizarii modului de indeplinire a acestor criterii de catre organismele auditate.
    Pentru acordarea punctelor aferente diferitelor criterii se aplica indicatiile din anexa nr. 5.
    4.6.3. Pe baza indicatiilor din anexa nr. 5, membrii comisiei de abilitare acorda, in mod individual, note (puncte) fiecarui criteriu, fiind necesar ca fiecare organism elaborator de AT sa fie evaluat prin punctare de minimum 3 membri ai comisiei. In urma notarii, fiecare membru evaluator intocmeste o fisa de evaluare conform modelului din anexa nr. 5 - tabelul nr. 2.
    4.6.4. Baremele de punctare in vederea abilitarii sunt urmatoarele:
    a) punctajul maxim total care se poate acorda unui organism elaborator de AT este de 100 de puncte;
    b) punctajul minim pe care trebuie sa il obtina un organism elaborator de AT pentru a fi abilitat este de 75 de puncte;
    4.6.5. Punctajul final acordat unui organism elaborator de AT rezulta ca medie a punctajelor acordate de fiecare evaluator, conform fiselor de evaluare.
    4.6.6. Rezultatele consemnate in fisele de evaluare ale fiecarui organism elaborator de AT sunt dezbatute de catre comisia de abilitare, pe baza analizarii dosarelor de abilitare respective, intocmindu-se procese-verbale de evaluare finala pentru fiecare dosar, cu propunere de admitere/respingere a abilitarii, in functie de punctajele totale obtinute la indeplinirea criteriilor de evaluare.
    4.6.7. Procesele-verbale de evaluare finala intocmite de comisia de abilitare, continand propuneri de admitere/respingere a abilitarii, impreuna cu dosarele de abilitare ale organismelor elaboratoare de AT respective, completate cu toate documentele aferente, conform anexei nr. 6, se inainteaza la Secretariatul CTPC pentru a fi supuse aprobarii presedintelui CTPC.
    4.6.8. In cursul evaluarii finale, comisia de abilitare si presedintele CTPC pot solicita lamuriri suplimentare de la organismul elaborator de AT solicitant.
    Aceste lamuriri se pot referi atat la datele si documentele cuprinse in dosarele de abilitare, cat si la o serie de aspecte care ar putea contribui la formarea unei impresii cat mai exacte a stadiului in care se afla organismele elaboratoare de AT solicitante.
    4.6.9. In urma aprobarii de catre presedintele CTPC a propunerii de admitere a abilitarii, Secretariatul CTPC completeaza formularul certificatului de abilitare (anexa nr. 8) pentru organismul elaborator de AT abilitat, care se semneaza in doua exemplare de presedintele CTPC. Un exemplar se remite organismului elaborator de AT solicitant, iar celalalt se introduce in dosarul de abilitare al organismului respectiv, ramas in arhiva CTPC. Lista organismelor elaboratoare de AT abilitate se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Certificatele de abilitare au valabilitate 5 ani.
    4.6.10. Respingerea abilitarii unui organism elaborator de AT, cu motivarea deciziei, se notifica organismului respectiv.
    4.7. Faza 5: Monitorizarea organismelor elaboratoare de AT abilitate
    4.7.1. In perioada de valabilitate a abilitarii se efectueaza audituri anuale de supraveghere la 6, 18, 30, 42 si 54 de luni de la abilitare.
    Auditul de supraveghere efectuat de comisia de abilitare are ca scop verificarea mentinerii in continuare a indeplinirii conditiilor si criteriilor pe baza carora s-a acordat abilitarea. Raportul auditului de supraveghere se transmite de catre comisia de abilitare la organismul elaborator de AT si la Secretariatul CTPC, pentru depunerea la dosarul de abilitare respectiv.
    4.7.2. Auditul de supraveghere se efectueaza in acelasi mod ca si auditul de abilitare, dar cu simplificarea si restrangerea chestionarului de audit, in functie de situatia reala a fiecarui organism elaborator de AT abilitat.
    4.7.3. In cazul in care in raportul auditului de supraveghere sunt mentionate neconformitati, presedintele CTPC desemneaza un membru al comisiei care analizeaza situatia si face propuneri scrise pentru mentinerea conditionata sau suspendarea abilitarii. Presedintele CTPC decide mentinerea conditionata sau suspendarea abilitarii, informand CTPC la prima sedinta.
    4.7.4. Organismele elaboratoare de AT vor transmite rapoartele auditurilor de supraveghere ale SMC, elaborate de organismul certificator, la Secretariatul CTPC.
    4.8. Contestatii
    4.8.1. Organismele elaboratoare de AT pot face contestatii la orice decizie a comisiei de abilitare cu privire la actiunea de abilitare, in termen de 15 zile lucratoare de la data comunicarii.
    4.8.2. In vederea solutionarii contestatiilor primite si inregistrate la secretariat, presedintele CTPC desemneaza un membru al CTPC pentru efectuarea in termen de 30 de zile a unei anchete, in conditii de etica profesionala si confidentialitate, cu privire la obiectul contestatiei.
    4.8.3. In urma anchetei efectuate, membrul CTPC insarcinat cu aceasta intocmeste un raport cu propuneri de solutionare pe care il sustine in prima sedinta a CTPC.
    4.8.4. CTPC analizeaza raportul si dispune secretariatului emiterea raspunsului catre solicitant si demararea eventualelor actiuni necesare.
    4.8.5. In cazul in care organismul ce face contestatia nu este satisfacut de raspunsul CTPC, se poate adresa Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei in vederea solutionarii de catre acesta a contestatiei sale.
    5. Prelungirea valabilitatii abilitarii organismelor elaboratoare de AT
    5.1. Cu 3 luni inainte de expirarea perioadei de abilitare de 5 ani, organismele elaboratoare de AT pot solicita prelungirea abilitarii, depunand la Secretariatul CTPC cererea de prelungire si o informare cu privire la elementele care au suferit modificari fata de cele depuse la abilitarea anterioara.
    Dosarele de prelungire a valabilitatii abilitarii organismelor elaboratoare de AT sunt transmise de Secretariatul CTPC la comisia de abilitare.
    5.2. Secretariatul CTPC declanseaza procedura de prelungire a abilitarii organismelor elaboratoare de AT prin informarea comisiei de abilitare a organismelor elaboratoare de AT cu privire la solicitare.
    In cazul in care organismul elaborator de AT a fost supus auditului de supraveghere anual, in cel de-al 5-lea audit va include si verificarile necesare prelungirii abilitarii de elaborare de AT.
    Organismele elaboratoare de AT care nu au fost supuse auditului anual de supraveghere, in vederea prelungirii abilitarii, vor urma procedura de abilitare initiala.
    5.3. Comisia de abilitare analizeaza documentele si in completare audiaza presedintii si raportorii grupelor specializate care nu au avut activitate in aceasta calitate in cursul abilitarii anterioare.
    5.4. In urma analizei documentelor de audit si a audierii presedintilor si raportorilor grupelor specializate, comisia de abilitare recomanda presedintelui CTPC prelungirea abilitarii organismelor elaboratoare de AT.
    5.5. Presedintele CTPC aproba prelungirea abilitarii organismului solicitant.
    5.6. Prelungirea se mentioneaza in certificatul de abilitare al organismului elaborator de AT.
    6. Atributii si responsabilitati
    6.1. Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii
    6.1.1. CTPC stabileste lista actualizata a domeniilor de specialitate pentru care se organizeaza grupe specializate de AT.
    6.1.2. CTPC numeste comisia de abilitare a organismelor elaboratoare de AT, conform pct. 1.9.
    6.1.3. Presedintele CTPC:
    a) aproba propunerile de admitere/respingere a abilitarii, prezentate de comisia de abilitare, dispune eliberarea certificatelor de abilitare pentru organismele elaboratoare de AT admise si semneaza certificatele respective;
    b) asigura rezolvarea contestatiilor depuse de organismele elaboratoare de AT sau de grupele specializate la deciziile privind desfasurarea abilitarii, conform pct. 4.8.
    6.1.4. Secretariatul CTPC:
    a) asigura secretariatul comisiei de abilitare;
    b) completeaza si pastreaza registrul de abilitare, in care sunt inregistrate cererile de abilitare/mentinere a abilitarii ale organismelor elaboratoare de AT solicitante; deschide, gestioneaza si arhiveaza dosarele de abilitare ale acestora, in care se depun documentatia si corespondenta aferenta procesului abilitarii;
    c) asigura legatura dintre CTPC cu celelalte parti implicate in procesul de abilitare (comisia de abilitare, organisme elaboratoare de AT etc.);
    d) primeste si inregistreaza contestatiile si transmite modul de rezolvare a acestora de catre cei interesati.
    6.2. Comisia de abilitare
    6.2.1. Asigura instrumentarea abilitarii organismelor elaboratoare de AT, in conformitate cu prezenta procedura, pe baza documentelor depuse de organismele elaboratoare de AT solicitante.
    6.2.2. Verifica indeplinirea de catre organismele elaboratoare de AT solicitante a criteriilor eliminatorii pentru abilitare.
    6.2.3. Stabileste impreuna cu organismul elaborator de AT solicitant programul de evaluare.
    6.2.4. Efectueaza evaluarea finala a organismelor elaboratoare de AT solicitante, pe baza datelor si elementelor cuprinse in documentele de abilitare completate la zi, in conformitate cu criteriile de evaluare si cu metodologia de punctare indicata la pct. 4.7 si in anexa nr. 5.
    6.2.5. Propune presedintelui CTPC admiterea sau respingerea abilitarii organismelor elaboratoare de AT, in functie de punctajele totale obtinute la indeplinirea criteriilor de evaluare.
    6.2.6. Efectueaza evaluarea grupelor specializate de AT, in vederea abilitarii organismului pe baza criteriilor de evaluare (pct. 4.5.3).
    6.3. Organismele elaboratoare de AT solicitante
    6.3.1. Depun la Secretariatul CTPC cererea de intentie pentru abilitare, indicand domeniile de specialitate pentru care opteaza.
    6.3.2. Depun la Secretariatul CTPC cererea de abilitare si chestionarul de informare-autoevaluare preliminara completate, precum si documentatia pentru abilitare pentru organismele elaboratoare de AT.
    6.3.3. Incheie cu CTPC contractele de abilitare.
    6.3.4. Asigura cadrul si conditiile necesare pentru desfasurarea auditurilor de abilitare, urmarire (dupa caz) si supraveghere.
    6.3.5. Intreprind actiunile corective necesare pentru eliminarea neconformitatilor constatate prin rapoartele de audit.
    6.3.6. Asigura respectarea cerintelor stabilite prin documentele aferente procedurii de abilitare si isi asuma responsabilitatea pentru intocmirea corecta si completa a tuturor documentelor depuse in vederea abilitarii.
    6.3.7. Depun contestatii, dupa caz, la deciziile CTPC privind desfasurarea procesului de abilitare.
    7. Prevederi finale
    7.1. In vederea abilitarii, organismele elaboratoare de AT solicitante vor contracta cu CTPC efectuarea abilitarii, suportand toate cheltuielile aferente acesteia.
    7.2. Organismele elaboratoare de AT abilitate vor respecta atributiile, obligatiile si raspunderile stabilite prin prezenta procedura.
    7.3. Abilitarea organismelor elaboratoare de AT se acorda pe o perioada de 5 ani, interval in care se vor efectua audituri de supraveghere, conform prevederilor din prezenta procedura. Costul acestor audituri se vor include in contractul incheiat cu CTPC, prevazandu-se recalcularea cheltuielilor in functie de rata inflatiei.
    7.4. Pana la constituirea CTPC, atributiile acestuia in domeniul abilitarii organismelor elaboratoare de AT sunt realizate de Comisia Nationala de Agrement Tehnic in Constructii (CNATC) din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei. Pana la aceeasi data atributiile comisiei de abilitare a organismelor elaboratoare de AT sunt indeplinite de catre Inspectoratul de Stat in Constructii, care pentru plata activitatii de abilitare a acestor organisme incheie contracte cu organismele respective.
    7.5. Organismele care la data prezentei proceduri elaboreaza AT in constructii, ca urmare abilitarii provizorii acordate de CNATC, vor fi abilitate conform prevederilor pct. 5.
    7.6. Dupa acordarea abilitarii pot interveni urmatoarele schimbari ale acesteia:
    a) prelungirea valabilitatii la cererea organismului elaborator de AT;
    b) suspendarea abilitarii, care poate interveni in cazul in care se constata abateri de la criteriile ce trebuie indeplinite de catre organismul elaborator de AT abilitat, la propunerea factorilor implicati; suspendarea se notifica in scris organismului elaborator de AT, care poate supune CTPC, dupa eliminarea cauzelor de suspendare, o cerere de reexaminare a cazului, care sa conduca la revizuirea deciziei de suspendare;
    c) retragerea abilitarii in cazul in care, cu ocazia revizuirii sau reexaminarii dupa suspendare, se constata situatii care conduc la aceasta decizie;
    d) anularea abilitarii in cazul in care organismul elaborator de AT isi inceteaza activitatea.
    7.7. Acordarea, prelungirea, suspendarea, retragerea si anularea abilitarii se efectueaza de catre CTPC.
    7.8. Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezenta procedura.

    ANEXA 1

                           CERERE DE ABILITARE

    1. Date de identificare
    Denumirea organismului elaborator de AT solicitant .........................
    Statutul juridic ...........................................................
    Sediul (adresa): localitatea ....................., codul postal .........., str. .................. nr. ..., judetul/sectorul ..........., telefon ........, fax .............., e-mail ................, cont bancar .......................
    Numele persoanei imputernicite sa reprezinte organismul in legatura cu atestarea .................................., functia ........................., telefon ......................... .

    2. Obiectul cererii
    Se solicita abilitarea, ca organism elaborator de AT, in urmatoarele domenii de specialitate (corespunzatoare grupelor specializate de AT):
................................................................................
................................................................................
................................................................................

    3. Declaratia de acceptare a cerintelor
    Subsemnatul, ..........................................., declar ca am luat
                            (conducatorul organismului)
cunostinta de cerintele si obligatiile rezultate din Procedura de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice cu care sunt de acord, asumandu-mi intreaga responsabilitate in respectarea acestor cerinte.

    4. Anexe la cerere:
    - Chestionarul de informare si autoevaluare, completat (anexa nr. 2).

                          Conducatorul organismului,
                     ..................................
                      (numele, prenumele si semnatura)

    Data .................

    ANEXA 2

                                CHESTIONAR
de informare si autoevaluare preliminara a organismului elaborator de AT .......

                             Nota introductiva

    Chestionarul, completat pe propria raspundere de catre conducerea organismului elaborator de AT, reprezinta o informare a acestuia cu privire la sistemul de management al calitatii aplicat de aceasta, fata de cerintele internationale in domeniu, si constituie baza de plecare pentru organismul de auditare.
    Chestionarul se completeaza de catre fiecare organism elaborator de AT solicitant care doreste abilitarea privind elaborarea de agremente tehnice.
    Raspunsurile la intrebari si datele furnizate trebuie sa fie corecte si sa se refere la situatii reale existente la data completarii chestionarului.
    Raspunsurile trebuie sa fie redactate lizibil, concis si la obiect.
    In cazul intrebarilor la care se raspunde cu "DA" sau "NU" se bifeaza cu "X" rubrica din dreptul intrebarii.
    Eventualele corecturi (modificari) ale textului trebuie sa fie insotite de semnatura persoanei responsabile cu redactarea raspunsurilor.
    Comisia de abilitare a organismelor elaboratoare de AT si organismul de auditare asigura pastrarea secretului profesional asupra continutului chestionarului.

    1. Date generale de identificare

    1.1. Denumirea organismului elaborator de AT ...............................
    1.2. Statutul juridic (persoana juridica romana):
    a) Organizatia de cercetare (institut, centru, laborator) functionand dupa modelul regiilor autonome ....................................................., nr. hotararii Guvernului de infiintare sau al actului de infiintare ............
    b) Societatea Comerciala ...................................................
    - nr. actului juridic de constituire .......................................
    - certificatul de inregistrare la Oficiul registrului comertului ....................
    - nr. de autentificare a statutului la biroul notarului public ...................
    1.3. Sediul (adresa): localitatea ............................, codul postal ............, str. ................., nr. ..., judetul/sectorul ..............., telefon ................., fax ............., e-mail ................, cont nr. ..........................., Banca ....................................
    1.4. Conducerea organismului:
    - director general (nume, prenume, telefon):
................................................................................
    - director executiv (nume, prenume, telefon):
................................................................................
    - director tehnic (stiintific) care raspunde de activitatea AT (nume, prenume, telefon):
................................................................................
    - director economic (nume, prenume, telefon)
................................................................................
    1.5. Persoane imputernicite (nume, functie, telefon) in legatura cu:
    a) activitatea de AT .......................................................
    b) asigurarea calitatii ....................................................

    2. Obiect de activitate

    Domenii, conform actului constitutiv/statutului, corespunzatoare profilului grupelor specializate de AT, pentru care se cere abilitarea:
    a) .........................................................................
    b) .........................................................................
    c) .........................................................................
    d) .........................................................................
    e) .........................................................................
    f) .........................................................................
    g) .........................................................................

    3. Organizare si functionare

________________________________________________________________________________
Nr.                   Intrebari                        Raspunsuri     Comentarii
crt.                                                _________________
                                                     DA    NU    N/A
________________________________________________________________________________
3.1. Exista o organigrama a organismului, din care
     sa rezulte structura organizatorica si
     compartimentele (functiunile) corespunzatoare
     obiectului de activitate?
________________________________________________________________________________
3.2. Din organigrama rezulta nivelurile de
     subordonare ierarhica?
________________________________________________________________________________
3.3. Sunt definite, prin documente aprobate de
     conducere, atributiile si responsabilitatile
     compartimentelor si persoanelor care conduc,
     efectueaza sau verifica activitati in
     legatura cu procesul de AT?
________________________________________________________________________________
3.4. Exista un compartiment si/sau o persoana
     responsabila cu armonizarea, coordonarea
     procedurala si evidenta activitatii de AT?
________________________________________________________________________________

    4. Capabilitatea tehnica si bonitatea financiara

    4.1. Capabilitatea tehnica
    a) Total personal .........................................................,
    din care personal cu studii superioare ....................................,
    din care personal cu studii superioare autorizat pe post ..................,
    b) Personal cu studii superioare ..........................................,
    din care cu specialitate in domenii de AT, total ..........................,
    din care in domeniul ......................................................;
                domeniul ......................................................;
                domeniul ......................................................;
                domeniul ......................................................;
                domeniul ......................................................;
                domeniul ......................................................;
                domeniul ..................................................... .

    NOTA:
    Se anexeaza la prezentul chestionar copii, semnate de conducerea organismului elaborator de AT solicitant, ale documentelor care stabilesc organizarea, functiile de conducere si compartimentele implicate sau care au incidenta asupra activitatii de AT, precum si atributiile si responsabilitatile acestora: organigrama, regulamentul de organizare si functionare (ROF), regulamentul de ordine interioara (ROI), fise de sarcini etc.
    c) Dotarile tehnice si logistice pentru activitatea in domeniile de specialitate aferente AT:
    - echipamente (se vor nominaliza cele mai importante):
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
    - mijloace logistice: tehnica de calcul, software etc. (se vor nominaliza cele mai relevante):
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
    d) asigurarea incercarilor de laborator in domeniile de specialitate aferente activitatii de AT:
________________________________________________________________________________
                                     Documente (nr., data si organismul emitent)
                                                       privind:
         Domenii de specialitate     ___________________________________________
                                      laboratorul propriu   laboratorul extern
                                      sau asociat           (sub contract)
                                      autorizat/acreditat   autorizat/acreditat
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________

    NOTA:
    Se anexeaza la prezentul chestionar copii, certificate de conducerea organismului elaborator de AT, ale urmatoarelor documente: certificat de abilitare/acreditare pentru laboratorul propriu sau asociat; contract de efectuare incercari prin laborator extern autorizat/acreditat; certificat de abilitare/acreditare pentru laboratorul extern.

    4.2. Bonitate financiara:

________________________________________________________________________________
                                                      Valori in mii lei pentru
Nr.                                               ______________________________
crt.                                               anul precedent  anul in curs
                                                      (bilant)        (buget)
________________________________________________________________________________
  1. Cifra de afaceri totala Sp ................................................
  2. Profit (+)/pierderi (-) Lp ................................................
  3. Obligatii contractuale neonorate, total ...................................
________________________________________________________________________________

    NOTA:
    Se anexeaza la prezentul chestionar sinteze ale bilantului pe anul precedent si ale bugetului pe anul in curs.

    5. Sistemul de management al calitatii (SMC)

    5.1. Documente
    Documente SMC elaborate:
    - manualul de asigurare a calitatii - MAC: cod .............................
    - PFS: nr. de proceduri ....................................................
    - PAD: nr. de proceduri ....................................................
    - PTS: nr. de proceduri ....................................................

    NOTA:
    Se anexeaza la prezentul chestionar o lista a procedurilor elaborate, semnata de conducerea organismului elaborator de AT.

    5.2. Stadiul implementarii SMC

________________________________________________________________________________
Nr.                   Intrebari                        Raspunsuri     Comentarii
crt.                                                _________________
                                                     DA    NU    N/A
________________________________________________________________________________
  1. Sistemul SMC este certificat?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati nr.,
     data si emitentul certificatului
     ............................................
  2. Sistemul este in curs de certificare?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     numele organismului de certificare
     ............................................
  3. Sistemul este necertificat, dar exista
     intentia de certificare ....................
  4. Sistemul este evaluat prin audit extern?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     organismul de evaluare .....................
  5. Sistemul este in curs de evaluare?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     organismul de evaluare .....................
  6. Sistemul este implementat si aplicat?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     nr. de audituri interne efectuate ..........
  7. Sistemul este documentat si in curs de
     implementare ...............................
  8. Sistemul este in curs de documentare
     (elaborare de documente)
________________________________________________________________________________

    5.3. Structura manualului de asigurare a calitatii - MAC

________________________________________________________________________________
      Elemente SMC tratate in MAC         Nr. paragrafului      Codul PTS
________________________________________  corespunzator         corespunzatoare
 Nr. capitolului  Denumirea elementelor   din SR EN seria 9000
 si paragrafului  dupa MAC
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________

    NOTA:
    Se anexeaza la prezentul chestionar copii, semnate de conducerea organismului elaborator de AT, ale urmatoarelor documente: MAC si PTS.

    5.4. Cunoasterea si aplicarea elementelor principale ale SMC

________________________________________________________________________________
Nr.                   Intrebari                        Raspunsuri     Comentarii
crt.                                                _________________
                                                     DA    NU    N/A
________________________________________________________________________________
  1. Este definita in scris politica calitatii?
  2. Exista un reprezentant al conducerii
     organismului, desemnat permanent, cu atributii
     si responsabilitati privind indeplinirea
     cerintelor standardului de referinta?
  3. Exista un compartiment sau un responsabil cu
     asigurarea calitatii?
  4. Sunt prelucrate si cunoscute prevederile
     documentelor SMC de catre personalul implicat
     in activitati care au incidenta asupra
     calitatii?
  5. Se initiaza actiuni care sa permita prevenirea
     aparitiei de neconformitati?
  6. Se efectueaza audituri interne ale calitatii?
  7. Auditurile interne se efectueaza de persoane
     independente de domeniile auditate?
  8. Sunt identificate si efectuate inregistrari
     privind calitatea?
  9. Sunt stabilite responsabilitati pentru
     gestionarea documentelor?
 10. Exista proceduri pentru tinerea sub control,
     verificare, analizare si avizare a lucrarilor
     de conceptie, inclusiv AT elaborate in cadrul
     organismului?
 11. Exista un plan anual de instruire a
     personalului?
 12. Cadrele de conducere (directorii, sefii
     compartimentelor) au urmat cursuri de
     instruire AQ tinute de organisme specializate?
     Daca da, sa se indice intr-o anexa urmatoarele
     date:
     - numele cadrelor de conducere
     - cursurile absolvite si nr. certificatelor
       aferente
     - organismele care au eliberat certificatele
________________________________________________________________________________

    6. Activitatea de elaborare de AT desfasurata de organismele elaboratoare de AT in ultimele 12 luni, pentru care s-au elaborat AT

    6.1. Domenii de specialitate, corespunzatoare grupelor specializate de AT pentru care s-au elaborat AT:
    domeniul ..................................................................;
    domeniul ..................................................................;
    domeniul ..................................................................;
    domeniul ..................................................................;
    domeniul ..................................................................;
    domeniul ................................................................. .
    6.2. Numarul total de AT elaborate ........................................,
    din care pentru domeniile: ............................................... .
                                                   (numar)
    6.3. Numarul total de AT pentru care s-a efectuat urmarirea comportarii in exploatare a produselor aferente ...............................................
    6.4. Numarul total de AT propuse a fi sistate sau anulate ..................
    6.5. Numarul de cereri de AT nerezolvate in termen .........................
    6.6. Modul de asigurare a instruirii personalului implicat in activitatea de AT. Se vor mentiona documente (inregistrari) aferente, inclusiv referitoare la asigurarea indeplinirii criteriilor deontologice ...............................

    7. Modul de efectuare a incercarilor de laborator aferente elaborarii de AT

________________________________________________________________________________
                                                    Numar de AT bazate pe
Nr.                                           incercari efectuate in laboratoare
crt.                                          __________________________________
                                               autorizate  acreditate  variante
________________________________________________________________________________
7.1. AT elaborate in ultimele 12 luni, pentru
     care s-au efectuat incercari in
     laborator propriu sau asociat
________________________________________________________________________________
7.2. AT elaborate in ultimele 12 luni, pentru
     care s-au efectuat incercari in
     laboratoare externe
________________________________________________________________________________
     TOTAL:
________________________________________________________________________________

    8. Indeplinirea criteriilor deontologice de catre personalul C-D, implicat in activitatea de elaborare de AT

________________________________________________________________________________
Nr.                   Intrebari                        Raspunsuri     Comentarii
crt.                                                _________________
                                                     DA    NU    N/A
________________________________________________________________________________
8.1. Se asigura obiectivitatea si impartialitatea
     in executarea activitatilor de AT?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     documentul intern prin care se prevede
     aceasta obligatie ...........................
8.2. Se asigura pastrarea secretului profesional?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     documentul intern unde se prevede aceasta
     obligatie ...................................
8.3. Se asigura independenta personalului C-D in
     instrumentarea AT si luarea deciziilor
     aferente?
8.4. Este reglementata interdictia personalului
     C-D de a acorda consultanta agentilor
     economici pentru care se instrumenteaza AT
     si de a accepta avantaje materiale de la
     acestia?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     documentul de reglementare ..................
________________________________________________________________________________

    9. Asigurarea nivelului de confidentialitate si securitate al activitatii si documentelor de AT

________________________________________________________________________________
Nr.                   Intrebari                        Raspunsuri     Comentarii
crt.                                                _________________
                                                     DA    NU    N/A
________________________________________________________________________________
9.1. Se asigura confidentialitatea informatiilor
     vehiculate in cursul desfasurarii activitatii
     de AT si a celor cuprinse in documentele
     aferente elaborate si arhivate?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     documentul intern care le prevede ............
9.2. Este limitat accesul la documentele din
     arhiva, prin dispozitii scrise ale conducerii
     organismului?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     documentul care contine aceste dispozitii
     ..............................................
9.3. Se iau masuri pentru ca personalul implicat in
     activitatea de AT sa nu cunoasca sau sa nu
     aiba acces la elementele de secret profesional
     care nu il privesc?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     documentul care a instituit aceste masuri
     ..............................................
9.4. Se iau masuri specifice pentru limitarea
     difuzarii elementelor confidentiale catre
     intreaga masa a personalului din organism?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     documentul privitor la aceste masuri
     ..............................................
9.5. Exista masuri pentru pastrarea in siguranta a
     documentelor privind activitatea de AT?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     documentul care le prevede ...................
________________________________________________________________________________

    10. Nivelul de informare si documentare al organismelor elaboratoare de AT in domeniile de specialitate aferente

    10.1. Banci de date

________________________________________________________________________________
Nr.                   Intrebari                        Raspunsuri     Comentarii
crt.                                                _________________
                                                     DA    NU    N/A
________________________________________________________________________________
  a) Dispune organismul elaborator de AT de banci
     de date in domeniile de specialitate de AT?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     domeniile AT in care exista banci de date in
     organism .....................................
  b) Are organismul elaborator de AT acces la
     retelele de banci de date:
     - interne?
     - internationale?
     Daca raspunsul este afirmativ, indicati
     retelele respective ..........................
________________________________________________________________________________

    10.2. Documentatii tehnice (biblioteca)

________________________________________________________________________________
                                                               Numar de titluri
                                                            ____________________
                                                            Total  din care
                                                                   procurate in
                                                                   ultimii 3 ani
________________________________________________________________________________
 Numarul de titluri de documentatii tehnice existente in
 biblioteca in domeniile de specialitate AT - total,

 din care:

 - carti romanesti
 - carti straine
 - reviste romanesti
 - reviste straine
________________________________________________________________________________

    Anexe la chestionar: .......................................................
                          (documente anexate, mentionate in notele de subsol la
                                    diferite capitole ale chestionarului)

               Declaratia conducerii organismului elaborator de AT

    Confirmam prin prezenta declaratie ca acest chestionar a fost completat de catre persoane imputernicite de conducerea organismului.
    Ne asumam raspunderea pentru corectitudinea si realitatea raspunsurilor.

                              Director general,
                           ......................

    Data ................

    ANEXA 3

                                      LISTA
documentelor sistemului de management al calitatii (SMC) al organismelor elaboratoare de AT

    1. Manualul de asigurare a calitatii (MAC)
    2. Proceduri ale functiilor de sistem (PFS)
    3. Proceduri administrative (PAD)
    4. Proceduri tehnice specifice (PTS)
    5. Documente privind audituri interne (plan si rapoarte de audit, rapoarte de neconformitati - RNC -, rapoarte de actiuni corective - RAC)
    6. Documente privind analizarea SMC (procese-verbale, rapoarte)
    7. Documente privind evaluarea SMC (audituri externe).

    NOTA:
    Documentele se evalueaza de organismul de auditare.

    ANEXA 4

                                     LISTA
documentelor intocmite de organismele abilitate, pentru evaluarea si auditarea organismelor elaboratoare de AT

    1. Documente privind auditul de abilitare:
    a) Plan de audit
    b) Componenta echipei de audit
    c) Chestionar de audit
    d) Raport de audit
    e) Rapoarte de actiuni corective
    f) Proces-verbal de sinteza a auditului de abilitare [daca este necesar audit de urmarire, se intocmeste dupa realizarea acestuia - pct. 2 lit. c)].
    2. Documente privind auditul de urmarire a neconformitatii:
    a) Plan de audit
    b) Raport de audit cu concluzii
    c) Proces-verbal de sinteza a auditului de abilitare
    3. Documente privind audituri de supraveghere:
    a) Plan de audit
    b) Raport de audit cu concluzii.

    ANEXA 5

                                 INDICATII
privind punctarea criteriilor de evaluare a organismelor elaboratoare de AT in vederea abilitarii

    Tabelul 1

______________________________________________________________________
Nr.                                                         Punctajul
crt.             Denumirea criteriilor                      maxim
                                                            recomandat
______________________________________________________________________
  1. Stadiul implementarii si aplicarii SMC                     35
  2. Modul de asigurare a incercarilor de laborator             30
  3. Criterii deontologice pentru personalul implicat in AT     10
  4. Nivelul de confidentialitate si securitate al
     informatiilor si documentelor                              10
  5. Surse de informare si documentare                          15
______________________________________________________________________
     TOTAL:                                                   100 de
                                                              puncte
______________________________________________________________________

    NOTA:
    In cazul unor criterii cu un numar mare de indicatori se recomanda urmatorul procedeu de notare:
    - notarea sa se faca separat pentru fiecare indicator, cu note cuprinse intre 0 si nota maxima acordata criteriului respectiv;
    - nota (punctajul) finala (intregita) a criteriului rezulta ca medie a notelor partiale acordate indicatorilor.

                           Fisa de evaluare

    Tabelul 2

    Evaluator: Numele si prenumele ........................
               Institutia .................................
               Profesia ...................................
    Organismul elaborator de AT ...........................

______________________________________________________________________
Nr.                                                        Punctajul
crt.               Denumirea criteriilor                   acordat
______________________________________________________________________

  1.
  2.
  3.
  4.
  5.
  6.
______________________________________________________________________

                                      TOTAL PUNCTAJ:
______________________________________________________________________

    ANEXA 6

                              CONTINUTUL
    dosarului de abilitare pentru organismele de AT solicitante

    1. Documentele din Lista documentelor pe baza carora CTPC abiliteaza organismele elaboratoare de AT (anexa nr. 7)
    2. Duplicatul (partea nedetasabila) a certificatului de abilitare
    3. Documente privind prelungirea abilitarii
    4. Documente privind tratarea eventualelor contestatii
    5. Toata corespondenta legata de acordarea, mentinerea si prelungirea abilitarii.

    ANEXA 7

                                 LISTA
documentelor pe baza carora CTPC abiliteaza organismele elaboratoare de AT

    I. Documente de initiere a abilitarii
    1. Cererea de abilitare a organismului elaborator de AT (anexa nr. 1)
    2. Chestionarul de informare si autoevaluare preliminara (anexa nr. 2)

    II. Documente de identificare a organismelor elaboratoare de AT
    1. Hotarare a Guvernului (HG) sau actul juridic de constituire
    2. Statutul organismului

    III. Documente privind organizarea si functionarea organismelor elaboratoare de AT
    1. Organigrama
    2. Regulament de organizare si functionare (ROF)
    3. Regulament de ordine interioara (ROI)

    IV. Documente ale sistemului propriu de management al calitatii (SMC)
    1. Documente conform anexei nr. 3
    2. Document de certificare SMC, eliberat de un organism de certificare acreditat (dupa caz)

    V. Documente privind asigurarea incercarilor de laborator (dupa caz)
    1. Certificat de abilitare/acreditare a laboratorului propriu
    2. Document privind subcontractarea incercarilor de laborator cu un laborator autorizat/acreditat

    VI. Documente privind pregatirea si competenta profesionala si conditii deontologice pentru personalul implicat in activitatea de AT
    1. Curriculum vitae (pentru presedintele si raportorul grupei)
    2. Procese-verbale de instruire si testare
    3. Procese-verbale de interviuri
    4. Dovezi privind semnarea codului deontologic

    VII. Documente privind instrumentarea de catre organisme a eliberarii AT, cerute de agenti economici
    1. Proceduri tehnice pentru instrumentarea elaborarii, supravegherii si urmaririi AT
    2. Contract-tip pentru AT
    3. Tarife pentru AT

    VIII. Documente privind evaluarea si auditarea organismelor elaboratoare de AT
    1. Documente conform anexei nr. 6
    2. Dovezi pentru achitare de tarife autorizate
    3. Fise de evaluare
    4. Procese-verbale de evaluare finala intocmite de comisia de abilitare.

    ANEXA 8*)

    *) Anexa nr. 8 este reprodusa in facsimil.

 ______________________________________________________________________________
|                                                                              |
|                                  ROMANIA                                     |
|         MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI          |
|                CONSILIUL TEHNIC PERMANENT PENTRU CONSTRUCTII                 |
|                                                                              |
|                                                                              |
|                                 CERTIFICAT                                   |
|                                                                              |
|                                Nr. ........                                  |
|                                                                              |
|                                                                              |
|                 CONSILIUL TEHNIC PERMANENT PENTRU CONSTRUCTII                |
|                                                                              |
|                                 ABILITEAZA                                   |
|                                                                              |
|                       ................................                       |
|                                                                              |
|                                 cu sediul in                                 |
|                         ..............................                       |
|                              Pentru elaborare de                             |
|                               AGREMENTE TEHNICE                              |
|                       pentru urmatoarele domenii ........                    |
|                                                                              |
|    Abilitarea s-a acordat ca urmare a raportului comisiei de abilitare       |
|    din ........... si a auditului efectuat de ............ Bucuresti         |
|                                                                              |
|                                                                              |
|                                                                              |
|                                                                              |
|                               PRESEDINTE CTPC                                |
|                             Numele si prenumele                              |
|                                                                              |
|                                                                              |
|    Data abilitarii initiale: ..............                                  |
|    Data abilitarii curente: ...............                                  |
|    Termen de valabilitate: ................                                  |
|                                                                              |
|______________________________________________________________________________|



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 289/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 289 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu