ORDIN
Nr. 289 din 27 februarie 2003
pentru aprobarea Procedurii de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze
agremente tehnice
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 243 din 9 aprilie 2003
In conformitate cu prevederile art. 21 din Hotararea Guvernului nr.
102/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor
pentru constructii,
in temeiul prevederilor art. 38 alin. (2) din Legea nr. 10/1995 privind
calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare, ale art. 2 pct. 45 si ale
art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze
agremente tehnice, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii din cadrul Centrului de
Documentare pentru Constructii, Arhitectura, Urbanism si Amenajarea
Teritoriului (CDCAS) va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Regulamentul si Normele
metodologice nr. IAT 003/1997 privind atestarea organismelor de agrement tehnic
in constructii, elaborate de Comisia de agrement tehnic in constructii, isi
inceteaza aplicabilitatea.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat
ANEXA 1
PROCEDURA
de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice
1. Prevederi generale
1.1. Prezenta procedura stabileste cadrul institutional si regulile de
procedura pentru evaluarea organismelor abilitate sa elaboreze agremente
tehnice, in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea
conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii si cu
Regulamentul privind agrementul tehnic pentru produse, procedee si echipamente
noi in constructii, cuprins in anexa nr. 5 la Hotararea Guvernului nr. 766/1997
pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, modificat
si completat prin Hotararea Guvernului nr. 675/2002. Organismele de elaborare a
agrementelor tehnice de produse si organismele de elaborare a agrementelor
tehnice in constructii sunt denumite in continuare organisme elaboratoare de
agrement tehnic (AT).
1.2. Autoritatea competenta in domeniu este Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, prin Consiliul Tehnic Permanent pentru
Constructii, denumit in continuare CTPC.
1.3. Organismele elaboratoare de AT sunt organisme specializate, cu sediul
in Romania, abilitate in acest scop de autoritatea competenta.
1.4. Abilitarea organismelor elaboratoare de AT se face pe baza unei
evaluari specifice, in conformitate cu prevederile prezentei proceduri.
1.5. Lista organismelor abilitate sa elaboreze AT se aproba prin ordin al
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei sau, dupa caz,
prin ordin comun al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei
si al altor autoritati competente si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
1.6. CTPC tine evidenta la zi a organismelor elaboratoare de AT, conduce si
monitorizeaza derularea procedurilor de acordare a AT.
1.7. In cadrul organizatiilor elaboratoare de AT, constituite pe plan
european sau international, Romania este reprezentata prin CTPC.
1.8. Abilitarea organismelor elaboratoare de AT are ca scop evaluarea si
recunoasterea competentei acestor organisme in efectuarea de activitati
aferente elaborarii AT, in conformitate cu criteriile specificate si pe baza
unui sistem unitar de abilitare, prestabilit.
1.9. Activitatea de abilitare a organismelor elaboratoare de AT se
declanseaza o data cu solicitarea abilitarii de catre organismele respective si
se desfasoara pe baza prevederilor prezentei proceduri dupa cum urmeaza:
- organismul solicitant se adreseaza CTPC in scopul obtinerii abilitarii
pentru elaborarea de AT;
- CTPC numeste comisia de abilitare a organismelor solicitante. Aceasta
comisie are rolul de a instrumenta abilitarea organismelor elaboratoare de AT
in conformitate cu prezenta procedura;
- sistemul de management al calitatii (SMC) al organismului elaborator de
AT solicitant trebuie sa fie certificat. In cazul in care organismul are SMC
certificat fara segmentul de elaborare de AT, certificarea initiala va fi
completata cu acest segment;
- comisia de abilitare, in urma auditului, recomanda presedintelui CTPC
admiterea sau respingerea abilitarii organismului solicitant. Ca urmare a
recomandarii comisiei de abilitare, presedintele CTPC aproba abilitarea
organismului solicitant si elibereaza certificatul de abilitare, valabil pe o
perioada de 5 ani, cu posibilitate de prelungire.
2. Criterii de evaluare a organismelor elaboratoare de AT in vederea
abilitarii
2.1. Clasificarea criteriilor
2.1.1. Criteriile utilizate in vederea abilitarii organismelor elaboratoare
de AT se clasifica in doua categorii principale:
a) criterii eliminatorii;
b) criterii de evaluare.
2.1.2. Criteriile eliminatorii sunt acele criterii a caror indeplinire de
catre organismele elaboratoare de AT care solicita abilitarea este o conditie
obligatorie - sine qua non - pentru a fi admise in continuare in actiunea de
evaluare pentru abilitare.
2.1.3. Criteriile de evaluare propriu-zise sunt acele criterii a caror
apreciere (punctare) intra in calculul punctajului de evaluare luat in
considerare, in vederea abilitarii organismelor elaboratoare de AT solicitante.
2.2. Criteriile eliminatorii
2.2.1. Principalele criterii eliminatorii care trebuie indeplinite si
demonstrate (documentate) de catre organismele elaboratoare de AT care solicita
abilitarea se refera la urmatoarele elemente:
a) statutul juridic;
b) obiectul de activitate;
c) organizare si functionare;
d) capabilitate tehnica si bonitate financiara (mijloace si resurse
disponibile);
e) sistemul de management al calitatii (SMC);
f) existenta uneia sau mai multor grupe specializate.
In functie de situatia concreta a organismelor elaboratoare de AT pot fi
adoptate si criterii suplimentare.
2.2.2. Statutul juridic. Organismele elaboratoare de AT care solicita
abilitarea trebuie sa fie persoane juridice romane sau asociatii de persoane
juridice romane care au forma organizatorica de
cercetare-invatamant-proiectare- laborator.
Demonstrarea statutului juridic al organismelor respective se face prin:
a) hotararea Guvernului de infiintare pentru organizatiile de cercetare
autonome;
b) statutul societatii sau act constitutiv, certificat de inregistrare la
oficiul registrului comertului;
c) contract de asociere in cazul persoanelor juridice asociate.
2.2.3. Obiectul de activitate al organismelor elaboratoare de AT
solicitante trebuie sa cuprinda domeniile corespunzatoare profilului unor grupe
specializate de AT, stabilite de CTPC, pentru care solicita abilitarea.
Demonstrarea obiectului de activitate trebuie sa rezulte din actul constitutiv
sau din statut.
2.2.4. Organizare si functionare. Organismele elaboratoare de AT care
solicita abilitarea trebuie sa dispuna de o conducere si o structura
administrativ-organizatorica, care sa confere independenta de decizie in afara
oricaror interese si impartialitate in judecarea si instrumentarea
solicitarilor de AT. In cazul in care un organism elaborator de AT solicita
abilitarea pentru mai multe domenii de specialitate, corespunzatoare profilului
unor grupe specializate de AT, diferite, implicand si un volum mare de activitate
de AT, in structura sa organizatorica trebuie sa existe un compartiment sau un
responsabil de AT pentru a asigura armonizarea si coordonarea procedurala,
precum si lucrarile de secretariat si evidenta aferente acestei activitati.
Indeplinirea acestor criterii si conditii se demonstreaza prin documentele
care stabilesc functiile de conducere si compartimentele implicate in
activitatea de AT, atributiile si responsabilitatile aferente, precum si
relatiile dintre acestea: organigrama, regulamentul de organizare si
functionare (ROF), alte regulamente si proceduri.
2.2.5. Capabilitatea tehnica si bonitatea financiara a organismelor
elaboratoare de AT trebuie demonstrata prin disponibilitatea mijloacelor
tehnice si logistice, precum si a resurselor necesare pentru desfasurarea
adecvata a activitatii de elaborare de AT in domeniile de specialitate
aferente, astfel incat sa se poata fundamenta continutul AT si aprecierea
aferenta, in vederea garantarii aptitudinii la utilizare in constructii a produselor
si procedeelor care fac obiectul AT. Astfel:
a) capabilitatea tehnica a organismelor elaboratoare de AT se demonstreaza
prin urmatorii indicatori:
- numarul total de personal, din care personal cu studii superioare (din
care personal atestat), defalcat pe domeniile de specialitate aferente
activitatii de AT;
- lista dotarilor tehnice (echipamente) si logistice (tehnica de calcul,
software) existente, absolut necesare pentru desfasurarea activitatii in
domeniile de specialitate respective;
- asigurarea efectuarii incercarilor de laborator necesare activitatii de
AT (laborator propriu autorizat/acreditat, asociat cu un laborator extern
autorizat/acreditat) in domeniile de specialitate respective, dovedite prin
contract de asociere. Pentru testele care nu pot fi realizate in laboratorul
propriu sau asociat, organismul elaborator de AT poate apela la colaborarea cu
un laborator de extern specializat autorizat/acreditat;
b) bonitatea financiara, menita sa asigure stabilitate si suport financiar
adecvat (solvabilitatea organismelor), pentru desfasurarea activitatii de AT
fara presiuni exterioare de orice natura, se demonstreaza prin indicatorii si
mijloacele financiare, rezultate din ultimul bilant anual si din bugetul pe
anul in curs (sau din alte documente in ceea ce priveste: cifra de afaceri,
profit sau pierderi, finantarea activitatii etc.).
2.2.6. Sistemul de management al calitatii. Organismele elaboratoare de AT
trebuie sa dispuna de un sistem propriu de management al calitatii certificat.
2.3. Criterii de evaluare
2.3.1. Principalele criterii de evaluare pentru care se acorda puncte ce
intra in punctajul de evaluare, in vederea abilitarii organismelor elaboratoare
de AT solicitante, se refera la urmatoarele elemente:
a) stadiul implementarii si aplicarii SMC;
b) modul de efectuare a incercarilor de laborator aferente activitatii de
AT;
c) criterii deontologice pentru personalul implicat in activitatea de AT;
d) nivelul de confidentialitate si securitate al activitatii si
documentelor de AT;
e) nivelul de informare si documentare.
In functie de situatia concreta a organismelor elaboratoare de AT pot fi
adoptate si criterii suplimentare.
2.3.2. Stadiul implementarii si aplicarii SMC in organismele elaboratoare
de AT se evalueaza pe baza urmatoarelor date:
a) documente SMC elaborate:
- manualul de asigurare a calitatii (MAC);
- proceduri ale functiilor de sistem (PFS) (nr. si titluri);
- proceduri administrative (PAD) (nr. si titluri);
- proceduri tehnice specifice (PTS) (nr. si titluri);
b) situatia SMC:
- certificat (in copie);
- in curs de certificare (prin ce organism);
- necertificat, dar exista intentia de certificare;
- evaluat prin audit extern (prin cine);
- in curs de evaluare-auditare (prin cine);
- implementat si aplicat (nr. de audituri interne efectuate);
- documentat, in curs de implementare;
- in curs de documentare (elaborare documente);
c) nivelul de instruire AQ al cadrelor de conducere: numarul de cadre de
conducere (directori si sefi de compartimente), din total, care au urmat
cursuri AQ organizate de organisme specializate.
2.3.3. Modul de efectuare a incercarilor de laborator aferente activitatii
de AT se evalueaza in functie de numarul de AT efectuate, bazate pe incercari
efectuate in urmatoarele situatii:
a) efectuarea incercarilor prin laboratorul propriu sau asociat:
- autorizat;
- acreditat;
b) efectuarea incercarilor prin subcontractare cu un laborator extern
independent:
- autorizat;
- acreditat.
2.3.4. Criterii deontologice pentru personalul implicat in activitatea de
AT. Se iau in considerare urmatoarele subcriterii:
a) asigurarea obiectivitatii si impartialitatii in executarea activitatii
de AT;
b) pastrarea secretului profesional;
c) asigurarea independentei personalului in instrumentarea AT si luarea
deciziilor aferente;
d) asigurarea interdictiei de a se acorda consultanta agentilor economici
pentru care se instrumenteaza AT si de a accepta avantaje materiale de la
acestia.
Evaluarea acestor criterii se face pe baza prevederilor din documentele
interne ale organismelor elaboratoare de AT.
2.3.5. Nivelul de confidentialitate si securitate al activitatii si documentelor
de AT se evalueaza pe baza urmatoarelor subcriterii:
a) asigurarea confidentialitatii informatiilor vehiculate in cadrul
desfasurarii activitatii de AT si a celor cuprinse in documentele elaborate si
arhivate;
b) limitarea accesului la documentele din arhiva prin dispozitii scrise ale
conducerii organismului elaborator de AT;
c) luarea de masuri pentru ca personalul implicat in activitatea de AT sa
nu aiba acces la elementele de secret profesional care nu il privesc;
d) limitarea prin masuri specifice a difuzarii elementelor confidentiale
catre intreaga masa a personalului din organismul elaborator de AT;
e) luarea de masuri pentru pastrarea in siguranta a documentelor privind
activitatea de AT.
Evaluarea acestor criterii se face pe baza prevederilor din documentele
interne ale organismelor elaboratoare de AT.
2.3.6. Nivelul de informare si documentare al organismului elaborator de AT
se evalueaza prin natura si volumul surselor respective in domeniile de
specialitate aferente AT:
a) banci de date existente in organism;
b) posibilitati de acces la retele de banci de date:
- interne;
- internationale;
c) numarul de titluri de documentatii existente in biblioteca:
- carti: - romanesti;
- straine;
- reviste: - romanesti;
- straine,
din care intrate in ultimii 3 ani:
- carti: - romanesti;
- straine;
- reviste: - romanesti;
- straine.
2.3.7. Evidentierea indeplinirii criteriilor de evaluare a organismelor
elaboratoare de AT rezulta din chestionarul de autoevaluare completat de
organismele respective si din celelalte documente depuse de acestea o data cu
solicitarea abilitarii, iar verificarea indeplinirii criteriilor de evaluare se
certifica prin raportul comisiei de abilitare.
2.3.8. Punctarea criteriilor de evaluare se face pe baza indicatiilor din
anexa nr. 6.
3. Pregatirea procesului de evaluare si abilitare a organismelor
elaboratoare de AT
3.1. Pregatirea procesului de abilitare a organismelor elaboratoare de AT
comporta urmatoarele actiuni:
a) stabilirea listei actualizate a domeniilor de specialitate pentru care
se organizeaza grupe specializate de AT;
b) infiintarea comisiei de abilitare a organismelor elaboratoare de AT;
c) inregistrarea organismelor elaboratoare de AT care urmeaza a fi
abilitate.
3.2. Lista actualizata a domeniilor de specialitate pentru care se
organizeaza grupe specializate de AT se stabileste de catre CTPC prin reanalizarea
domeniilor in care functioneaza grupele specializate existente, tinand seama de
activitatea desfasurata de aceste grupe, de la infiintarea lor pana in prezent,
sub aspectele: volumului de activitate pe fiecare domeniu (nr. de AT),
rezultatelor obtinute, calitatii si eficientei AT instrumentate si acordate.
Aceasta lista se transmite organismelor care isi anunta intentia de a obtine
abilitarea.
3.3. Comisia de abilitare a organismelor elaboratoare de AT se infiinteaza
in cadrul CTPC, avand ca atributie principala instrumentarea abilitarii
organismelor elaboratoare de AT, in conformitate cu prevederile prezentei
proceduri.
In etapa de pregatire a procesului de evaluare si abilitare, comisia de
abilitare planifica desfasurarea procesului de abilitare aferent, pe masura
primirii solicitarilor de la organismele elaboratoare de AT.
3.4. Organismele elaboratoare de AT care urmeaza a fi abilitate se
inregistreaza de catre Secretariatul CTPC, pe baza anuntarii de catre aceste
organisme a intentiei de a se supune abilitarii si a indicarii domeniilor de
specialitate pentru care opteaza in vederea abilitarii.
3.5. Pentru instrumentarea evaluarii organismelor elaboratoare de AT
solicitante, comisia de abilitare trebuie sa dispuna de urmatoarele date si elemente:
a) documentatia depusa de solicitantul abilitarii, continand: datele,
informatiile si formularele completate conform cererii de abilitare (anexa nr.
1), chestionarului de informare si autoevaluare preliminara a organismului
elaborator de AT (anexa nr. 2) si documentelor sistemului de management al
calitatii (SMC) al organismelor elaboratoare de AT (anexa nr. 3);
b) documentele intocmite de organismele abilitate pentru evaluarea si
auditarea organismelor elaboratoare de AT (anexa nr. 4);
c) indicatii privind punctarea criteriilor de evaluare a organismelor
elaboratoare de AT in vederea abilitarii (anexa nr. 5);
d) documente interne ale organismelor solicitante privitoare la
desfasurarea procesului de instrumentare si eliberare a AT pentru agenti
economici (anexa nr. 7).
3.6. Secretariatul CTPC - care functioneaza si ca secretariat al comisiei
de abilitare - deschide pentru fiecare organism elaborator de AT solicitant un
dosar de abilitare, care contine toate datele, informatiile si documentele
furnizate de solicitant si care se completeaza in cursul instrumentarii
abilitarii cu documentele si rapoartele intocmite de comisia de abilitare si de
organismele implicate in actiunea de evaluare si auditare, precum si cu toata
corespondenta (anexa nr. 6).
4. Fazele de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze AT
4.1. Fazele procesului de abilitare
4.1.1. Procesul de abilitare a organismelor elaboratoare de AT cuprinde
urmatoarele faze:
a) faza 0: Informarea si autoevaluarea preliminara. Solicitarea abilitarii;
b) faza 1: Verificarea criteriilor eliminatorii. Contractarea abilitarii;
c) faza 2: Depunerea si analizarea documentatiei. Initierea auditului de
abilitare;
d) faza 3: Auditul de abilitare;
e) faza 4: Evaluarea finala si decizia de abilitare;
f) faza 5: Supravegherea organismelor elaboratoare de AT abilitate.
4.2. Faza 0: Informarea si autoevaluarea preliminara. Solicitarea
abilitarii
4.2.1. In urma comunicarii de catre CTPC a listei de actualizare a
domeniilor de specialitate de AT, organismele elaboratoare de AT prezinta la
Secretariatul CTPC cererea de abilitare, indicand domeniile de specialitate
pentru care opteaza si chestionarul de informare si autoevaluare, completate,
precum si documentele de identificare.
4.3. Faza 1: Verificarea criteriilor eliminatorii. Contractarea abilitarii
4.3.1. Secretariatul CTPC inregistreaza cererea de abilitare si documentele
primite de la fiecare organism elaborator de AT in registrul special de
evidenta pentru abilitare si trimite dosarul fiecarui organism solicitant la
comisia de abilitare.
4.3.2. Comisia de abilitare verifica indeplinirea criteriilor eliminatorii
(pct. 2.2) de catre organismele elaboratoare de AT, pe baza raspunsurilor din
chestionarul de autoevaluare. In cazul organismelor elaboratoare de AT care nu
indeplinesc criteriile eliminatorii, actiunea de evaluare-abilitare se
stopeaza. Ele pot face contestatie in termen de 15 zile calendaristice de la
primirea comunicarii.
Organismele elaboratoare de AT care indeplinesc criteriile eliminatorii
incheie cu CTPC contractul privind abilitarea acestora.
4.3.3. Comisia de abilitare intocmeste programul actiunii de
evaluare-auditare de comun acord cu organismul elaborator de AT solicitant.
4.3.4. Organismul elaborator de AT solicitant al abilitarii trebuie sa
detina sistemul calitatii certificat de un organism de certificare acreditat in
Romania, certificat care va fi anexat la chestionarul de informare si
autoevaluare preliminara. In cazul in care organismul elaborator de AT
solicitant al abilitarii are sistemul calitatii certificat fara segmentul de
elaborare de AT, va completa acest segment printr-un audit suplimentar.
Secretariatul CTPC retine dosarul organismului elaborator de AT respectiv,
urmand ca acesta sa completeze toate documentele conform prezentei proceduri,
cu exceptia documentelor auditului de abilitare care se va inlocui cu copia
ultimului audit de supraveghere sau certificare, emise de organismul de certificare.
Dosarul astfel constituit se supune evaluarii de catre comisia de abilitare.
4.4. Faza 2: Depunerea si analizarea documentatiei. Initierea auditului de
abilitare
4.4.1. In urma semnarii contractului cu CTPC, organismul elaborator de AT
depune la Secretariatul CTPC documentatia cu privire la asigurarea calitatii
(AQ) (a se vedea anexa nr. 7). Aceasta documentatie trebuie sa cuprinda:
- documentele SMC propriu (MAC + proceduri) sau documentul de certificare
al SMC (dupa caz);
- documentele de abilitare/acreditare a laboratorului propriu sau asociat
ori documentul si procedura de subcontractare a lucrarilor necesare AT cu un
alt laborator autorizat/acreditat;
- procedurile de instrumentare a cererilor de AT ale agentilor economici.
4.4.2. Comisia de abilitare efectueaza analizarea preliminara a
documentatiei depuse de organismul elaborator de AT solicitant. Daca
documentatia nu este completa sau sunt necesare informatii suplimentare,
comisia de abilitare inapoiaza documentatia pentru completare sau solicita
efectuarea completarii/corectarii (in cazul unor omisiuni mai putin importante)
si obtinerea unor informatii suplimentare.
4.5. Faza 3: Auditul de abilitare
4.5.1. Programul de auditare cuprinde aprecierea, in cadrul auditului de
abilitare, a indeplinirii criteriilor de evaluare propriu-zise, specificate la
pct. 2.3. Aceasta evaluare se efectueaza prin analizarea si verificarea datelor
si documentatiei transmise de organismul elaborator de AT solicitant (inclusiv
prin inspectii sau examinari in cadrul organismului), precum si prin evaluarea
SMC atat sub aspectul conformitatii documentelor sistemului cu modelul de
referinta adoptat, cat si sub aspectul implementarii si aplicarii efective a
sistemului.
4.5.2. Auditul de abilitare se incheie cu un raport de audit la care se
anexeaza toate documentele aferente, inclusiv descrierea neconformitatilor
(daca este cazul). Toate aceste documente se transmit de catre organismul de
auditare organismelor elaboratoare de AT respective, iar un exemplar se depune
la dosarul de abilitare.
In raportul de audit vor fi prezentate in mod explicit modul si gradul de
indeplinire a criteriilor de evaluare, stabilite in vederea abilitarii, si
punctul de vedere al comisiei de abilitare cu privire la indeplinirea acestor
conditii de catre organismul auditat.
4.5.3. Criterii de evaluare a grupelor specializate de AT
4.5.3.1. Grupele specializate se evalueaza concomitent, in cadrul actiunii
de abilitare a organismului elaborator de AT. Principalele criterii de evaluare
care trebuie indeplinite si demonstrate (prin documente) de catre grupele
specializate de AT, in vederea abilitarii organismului, se refera la
urmatoarele elemente ale acestor grupe:
a) conducerea, organizarea si functionarea;
b) componenta;
c) calitatea membrilor;
d) realizari in materie de AT.
4.5.3.2. Conducerea, organizarea si functionarea grupelor specializate de
AT se demonstreaza prin urmatoarele documente:
a) documentele de desemnare (numire) a conducerii grupei, emise de
conducerea organismului elaborator de AT, si anume:
- pentru presedintele grupei;
- pentru raportorul grupei;
b) regulamentul de organizare si functionare a grupei specializate;
c) registrul special de procese-verbale ale sedintelor de lucru ale grupei
specializate.
4.5.3.3. Componenta grupelor specializate de AT se demonstreaza printr-un
document de informare preliminara, semnat de presedintele grupei, care cuprinde
lista nominala a membrilor grupei, cu specificarea urmatoarelor date:
- numele si prenumele;
- profesiunea;
- organismul elaborator de AT (institutia) unde lucreaza;
- categoria profesionala pe care o reprezinta.
4.5.3.4. Calitatea membrilor grupei se demonstreaza printr-un document
semnat de presedintele grupei, specificand urmatoarele date si informatii:
- pregatirea de specialitate (diplome de studii sau cursuri de
specialitate, titluri stiintifice etc.);
- experienta practica in domeniu (vechime in specialitate);
- caracterizare privind respectarea criteriilor deontologice.
La aceasta situatie se va anexa curriculum vitae pentru presedinte si
raportori.
4.5.4. Procedura de evaluare a grupelor specializate de AT
4.5.4.1. Pentru evaluarea grupelor specializate de AT, comisia de abilitare
aplica urmatoarele procedee:
a) analizarea documentelor prezentate de presedintele grupei;
b) audierea presedintelui si a raportorului grupei specializate;
c) interviuri prin sondaj cu membri ai grupei (dupa caz);
d) analizarea prin sondaj a unor AT eliberate de grupa.
4.5.4.2. Analizarea documentelor prezentate de presedintele grupei
specializate are in vedere toate documentele specificate in criteriile de
evaluare. Aceasta analiza se refera la urmatoarele aspecte: legalitatea, forma
de prezentare, continutul si veridicitatea documentelor respective si va
cuprinde aprecieri asupra: calitatii, completarii si corectitudinii datelor si
informatiilor cuprinse in documente; respectarii prevederilor din reglementarile
aplicabile.
Analizarea documentelor se incheie cu concluzii si propuneri scrise,
prezentate de membrii comisiei de abilitare care au efectuat analiza.
4.5.4.3. Audierea presedintelui si a raportorului grupei specializate se
desfasoara la sediul CTPC sau la sediul organismului elaborator de AT, intr-o
sedinta a comisiei de abilitare, si consta in intrebari puse de membrii
comisiei in scopul obtinerii de informatii suplimentare cu privire la modul de
functionare si activitatea desfasurata de grupa specializata, rezultatele
obtinute.
Rezultatul audierii se consemneaza intr-un proces-verbal.
4.5.4.4. Interviurile cu membri ai grupei specializate se efectueaza la
aprecierea comisiei de abilitare cu un numar de 1 - 3 membri. Interviurile sunt
luate de catre presedintele comisiei de abilitare, asistat de cel putin inca un
membru al comisiei, si se refera la identificarea si verificarea datelor
personale, precum si la cunoasterea modului de lucru al grupei cuprinse in
documentele primite de la presedintele grupei.
Rezultatele interviurilor sunt consemnate in procesele-verbale.
4.5.4.5. In afara de procedeele de evaluare din prezenta procedura, comisia
de abilitare poate aplica si alte procedee, in functie de situatia fiecarei
grupe specializate.
4.5.4.6. Rezultatele obtinute in urma operatiilor de evaluare efectuate
conform procedeelor mentionate se concretizeaza in rapoartele de sinteza
privind evaluarea fiecarei grupe specializate de AT, care se dezbat intr-o
sedinta finala a comisiei de abilitare, incheiata cu un proces-verbal cu
propuneri referitoare la:
a) acceptarea fiecarei grupe specializate apreciate ca indeplineste in mod
corespunzator criteriile de evaluare;
b) amanarea acceptarii grupelor specializate apreciate ca nu indeplinesc in
mod corespunzator unele dintre conditiile de evaluare;
c) reorganizarea grupelor specializate care nu indeplinesc majoritatea
criteriilor de evaluare.
4.5.4.7. Procesul-verbal care incheie actiunea de evaluare a grupelor
specializate de AT se supune aprobarii presedintelui CTPC.
4.5.4.8. Secretariatul CTPC transmite organismului elaborator de AT
solicitant decizia de acceptare a grupelor specializate care indeplinesc in mod
corespunzator criteriile de evaluare specificate.
4.5.4.9. Activitatea de evaluare a grupelor specializate este o activitate
curenta a CTPC, pentru situatiile in care apar modificari privind componenta
sau domeniul de specialitate al acestora.
4.6. Faza 4: Evaluarea finala si decizia de abilitare
4.6.1. Dupa incheierea auditului de urmarire, comisia de abilitare
completeaza continutul dosarului de abilitare al organismului elaborator de AT
respectiv cu toate documentele intocmite si trece la evaluarea finala a
organismelor elaboratoare de AT solicitante, conform criteriilor de evaluare
prezentate la pct. 2.3.
4.6.2. In judecarea indeplinirii criteriilor de evaluare mentionate,
comisia de abilitare acorda punctaje de evaluare pe baza analizarii modului de
indeplinire a acestor criterii de catre organismele auditate.
Pentru acordarea punctelor aferente diferitelor criterii se aplica
indicatiile din anexa nr. 5.
4.6.3. Pe baza indicatiilor din anexa nr. 5, membrii comisiei de abilitare
acorda, in mod individual, note (puncte) fiecarui criteriu, fiind necesar ca
fiecare organism elaborator de AT sa fie evaluat prin punctare de minimum 3
membri ai comisiei. In urma notarii, fiecare membru evaluator intocmeste o fisa
de evaluare conform modelului din anexa nr. 5 - tabelul nr. 2.
4.6.4. Baremele de punctare in vederea abilitarii sunt urmatoarele:
a) punctajul maxim total care se poate acorda unui organism elaborator de
AT este de 100 de puncte;
b) punctajul minim pe care trebuie sa il obtina un organism elaborator de
AT pentru a fi abilitat este de 75 de puncte;
4.6.5. Punctajul final acordat unui organism elaborator de AT rezulta ca
medie a punctajelor acordate de fiecare evaluator, conform fiselor de evaluare.
4.6.6. Rezultatele consemnate in fisele de evaluare ale fiecarui organism
elaborator de AT sunt dezbatute de catre comisia de abilitare, pe baza
analizarii dosarelor de abilitare respective, intocmindu-se procese-verbale de
evaluare finala pentru fiecare dosar, cu propunere de admitere/respingere a
abilitarii, in functie de punctajele totale obtinute la indeplinirea
criteriilor de evaluare.
4.6.7. Procesele-verbale de evaluare finala intocmite de comisia de
abilitare, continand propuneri de admitere/respingere a abilitarii, impreuna cu
dosarele de abilitare ale organismelor elaboratoare de AT respective,
completate cu toate documentele aferente, conform anexei nr. 6, se inainteaza
la Secretariatul CTPC pentru a fi supuse aprobarii presedintelui CTPC.
4.6.8. In cursul evaluarii finale, comisia de abilitare si presedintele
CTPC pot solicita lamuriri suplimentare de la organismul elaborator de AT
solicitant.
Aceste lamuriri se pot referi atat la datele si documentele cuprinse in
dosarele de abilitare, cat si la o serie de aspecte care ar putea contribui la
formarea unei impresii cat mai exacte a stadiului in care se afla organismele
elaboratoare de AT solicitante.
4.6.9. In urma aprobarii de catre presedintele CTPC a propunerii de
admitere a abilitarii, Secretariatul CTPC completeaza formularul certificatului
de abilitare (anexa nr. 8) pentru organismul elaborator de AT abilitat, care se
semneaza in doua exemplare de presedintele CTPC. Un exemplar se remite
organismului elaborator de AT solicitant, iar celalalt se introduce in dosarul
de abilitare al organismului respectiv, ramas in arhiva CTPC. Lista
organismelor elaboratoare de AT abilitate se aproba prin ordin al ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Certificatele de abilitare au valabilitate 5 ani.
4.6.10. Respingerea abilitarii unui organism elaborator de AT, cu motivarea
deciziei, se notifica organismului respectiv.
4.7. Faza 5: Monitorizarea organismelor elaboratoare de AT abilitate
4.7.1. In perioada de valabilitate a abilitarii se efectueaza audituri
anuale de supraveghere la 6, 18, 30, 42 si 54 de luni de la abilitare.
Auditul de supraveghere efectuat de comisia de abilitare are ca scop
verificarea mentinerii in continuare a indeplinirii conditiilor si criteriilor
pe baza carora s-a acordat abilitarea. Raportul auditului de supraveghere se
transmite de catre comisia de abilitare la organismul elaborator de AT si la
Secretariatul CTPC, pentru depunerea la dosarul de abilitare respectiv.
4.7.2. Auditul de supraveghere se efectueaza in acelasi mod ca si auditul
de abilitare, dar cu simplificarea si restrangerea chestionarului de audit, in
functie de situatia reala a fiecarui organism elaborator de AT abilitat.
4.7.3. In cazul in care in raportul auditului de supraveghere sunt
mentionate neconformitati, presedintele CTPC desemneaza un membru al comisiei
care analizeaza situatia si face propuneri scrise pentru mentinerea
conditionata sau suspendarea abilitarii. Presedintele CTPC decide mentinerea
conditionata sau suspendarea abilitarii, informand CTPC la prima sedinta.
4.7.4. Organismele elaboratoare de AT vor transmite rapoartele auditurilor
de supraveghere ale SMC, elaborate de organismul certificator, la Secretariatul
CTPC.
4.8. Contestatii
4.8.1. Organismele elaboratoare de AT pot face contestatii la orice decizie
a comisiei de abilitare cu privire la actiunea de abilitare, in termen de 15
zile lucratoare de la data comunicarii.
4.8.2. In vederea solutionarii contestatiilor primite si inregistrate la
secretariat, presedintele CTPC desemneaza un membru al CTPC pentru efectuarea
in termen de 30 de zile a unei anchete, in conditii de etica profesionala si
confidentialitate, cu privire la obiectul contestatiei.
4.8.3. In urma anchetei efectuate, membrul CTPC insarcinat cu aceasta
intocmeste un raport cu propuneri de solutionare pe care il sustine in prima
sedinta a CTPC.
4.8.4. CTPC analizeaza raportul si dispune secretariatului emiterea
raspunsului catre solicitant si demararea eventualelor actiuni necesare.
4.8.5. In cazul in care organismul ce face contestatia nu este satisfacut
de raspunsul CTPC, se poate adresa Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei in vederea solutionarii de catre acesta a
contestatiei sale.
5. Prelungirea valabilitatii abilitarii organismelor elaboratoare de AT
5.1. Cu 3 luni inainte de expirarea perioadei de abilitare de 5 ani,
organismele elaboratoare de AT pot solicita prelungirea abilitarii, depunand la
Secretariatul CTPC cererea de prelungire si o informare cu privire la
elementele care au suferit modificari fata de cele depuse la abilitarea
anterioara.
Dosarele de prelungire a valabilitatii abilitarii organismelor elaboratoare
de AT sunt transmise de Secretariatul CTPC la comisia de abilitare.
5.2. Secretariatul CTPC declanseaza procedura de prelungire a abilitarii
organismelor elaboratoare de AT prin informarea comisiei de abilitare a
organismelor elaboratoare de AT cu privire la solicitare.
In cazul in care organismul elaborator de AT a fost supus auditului de
supraveghere anual, in cel de-al 5-lea audit va include si verificarile
necesare prelungirii abilitarii de elaborare de AT.
Organismele elaboratoare de AT care nu au fost supuse auditului anual de
supraveghere, in vederea prelungirii abilitarii, vor urma procedura de
abilitare initiala.
5.3. Comisia de abilitare analizeaza documentele si in completare audiaza
presedintii si raportorii grupelor specializate care nu au avut activitate in
aceasta calitate in cursul abilitarii anterioare.
5.4. In urma analizei documentelor de audit si a audierii presedintilor si
raportorilor grupelor specializate, comisia de abilitare recomanda
presedintelui CTPC prelungirea abilitarii organismelor elaboratoare de AT.
5.5. Presedintele CTPC aproba prelungirea abilitarii organismului
solicitant.
5.6. Prelungirea se mentioneaza in certificatul de abilitare al
organismului elaborator de AT.
6. Atributii si responsabilitati
6.1. Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii
6.1.1. CTPC stabileste lista actualizata a domeniilor de specialitate
pentru care se organizeaza grupe specializate de AT.
6.1.2. CTPC numeste comisia de abilitare a organismelor elaboratoare de AT,
conform pct. 1.9.
6.1.3. Presedintele CTPC:
a) aproba propunerile de admitere/respingere a abilitarii, prezentate de
comisia de abilitare, dispune eliberarea certificatelor de abilitare pentru
organismele elaboratoare de AT admise si semneaza certificatele respective;
b) asigura rezolvarea contestatiilor depuse de organismele elaboratoare de
AT sau de grupele specializate la deciziile privind desfasurarea abilitarii,
conform pct. 4.8.
6.1.4. Secretariatul CTPC:
a) asigura secretariatul comisiei de abilitare;
b) completeaza si pastreaza registrul de abilitare, in care sunt
inregistrate cererile de abilitare/mentinere a abilitarii ale organismelor
elaboratoare de AT solicitante; deschide, gestioneaza si arhiveaza dosarele de
abilitare ale acestora, in care se depun documentatia si corespondenta aferenta
procesului abilitarii;
c) asigura legatura dintre CTPC cu celelalte parti implicate in procesul de
abilitare (comisia de abilitare, organisme elaboratoare de AT etc.);
d) primeste si inregistreaza contestatiile si transmite modul de rezolvare
a acestora de catre cei interesati.
6.2. Comisia de abilitare
6.2.1. Asigura instrumentarea abilitarii organismelor elaboratoare de AT,
in conformitate cu prezenta procedura, pe baza documentelor depuse de
organismele elaboratoare de AT solicitante.
6.2.2. Verifica indeplinirea de catre organismele elaboratoare de AT
solicitante a criteriilor eliminatorii pentru abilitare.
6.2.3. Stabileste impreuna cu organismul elaborator de AT solicitant
programul de evaluare.
6.2.4. Efectueaza evaluarea finala a organismelor elaboratoare de AT
solicitante, pe baza datelor si elementelor cuprinse in documentele de
abilitare completate la zi, in conformitate cu criteriile de evaluare si cu
metodologia de punctare indicata la pct. 4.7 si in anexa nr. 5.
6.2.5. Propune presedintelui CTPC admiterea sau respingerea abilitarii
organismelor elaboratoare de AT, in functie de punctajele totale obtinute la
indeplinirea criteriilor de evaluare.
6.2.6. Efectueaza evaluarea grupelor specializate de AT, in vederea
abilitarii organismului pe baza criteriilor de evaluare (pct. 4.5.3).
6.3. Organismele elaboratoare de AT solicitante
6.3.1. Depun la Secretariatul CTPC cererea de intentie pentru abilitare,
indicand domeniile de specialitate pentru care opteaza.
6.3.2. Depun la Secretariatul CTPC cererea de abilitare si chestionarul de
informare-autoevaluare preliminara completate, precum si documentatia pentru
abilitare pentru organismele elaboratoare de AT.
6.3.3. Incheie cu CTPC contractele de abilitare.
6.3.4. Asigura cadrul si conditiile necesare pentru desfasurarea
auditurilor de abilitare, urmarire (dupa caz) si supraveghere.
6.3.5. Intreprind actiunile corective necesare pentru eliminarea
neconformitatilor constatate prin rapoartele de audit.
6.3.6. Asigura respectarea cerintelor stabilite prin documentele aferente
procedurii de abilitare si isi asuma responsabilitatea pentru intocmirea
corecta si completa a tuturor documentelor depuse in vederea abilitarii.
6.3.7. Depun contestatii, dupa caz, la deciziile CTPC privind desfasurarea
procesului de abilitare.
7. Prevederi finale
7.1. In vederea abilitarii, organismele elaboratoare de AT solicitante vor
contracta cu CTPC efectuarea abilitarii, suportand toate cheltuielile aferente
acesteia.
7.2. Organismele elaboratoare de AT abilitate vor respecta atributiile,
obligatiile si raspunderile stabilite prin prezenta procedura.
7.3. Abilitarea organismelor elaboratoare de AT se acorda pe o perioada de
5 ani, interval in care se vor efectua audituri de supraveghere, conform
prevederilor din prezenta procedura. Costul acestor audituri se vor include in
contractul incheiat cu CTPC, prevazandu-se recalcularea cheltuielilor in
functie de rata inflatiei.
7.4. Pana la constituirea CTPC, atributiile acestuia in domeniul abilitarii
organismelor elaboratoare de AT sunt realizate de Comisia Nationala de Agrement
Tehnic in Constructii (CNATC) din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei. Pana la aceeasi data atributiile comisiei de
abilitare a organismelor elaboratoare de AT sunt indeplinite de catre
Inspectoratul de Stat in Constructii, care pentru plata activitatii de
abilitare a acestor organisme incheie contracte cu organismele respective.
7.5. Organismele care la data prezentei proceduri elaboreaza AT in
constructii, ca urmare abilitarii provizorii acordate de CNATC, vor fi
abilitate conform prevederilor pct. 5.
7.6. Dupa acordarea abilitarii pot interveni urmatoarele schimbari ale
acesteia:
a) prelungirea valabilitatii la cererea organismului elaborator de AT;
b) suspendarea abilitarii, care poate interveni in cazul in care se
constata abateri de la criteriile ce trebuie indeplinite de catre organismul
elaborator de AT abilitat, la propunerea factorilor implicati; suspendarea se
notifica in scris organismului elaborator de AT, care poate supune CTPC, dupa
eliminarea cauzelor de suspendare, o cerere de reexaminare a cazului, care sa
conduca la revizuirea deciziei de suspendare;
c) retragerea abilitarii in cazul in care, cu ocazia revizuirii sau
reexaminarii dupa suspendare, se constata situatii care conduc la aceasta
decizie;
d) anularea abilitarii in cazul in care organismul elaborator de AT isi
inceteaza activitatea.
7.7. Acordarea, prelungirea, suspendarea, retragerea si anularea abilitarii
se efectueaza de catre CTPC.
7.8. Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezenta procedura.
ANEXA 1
CERERE DE ABILITARE
1. Date de identificare
Denumirea organismului elaborator de AT solicitant
.........................
Statutul juridic
...........................................................
Sediul (adresa): localitatea ....................., codul postal
.........., str. .................. nr. ..., judetul/sectorul ...........,
telefon ........, fax .............., e-mail ................, cont bancar
.......................
Numele persoanei imputernicite sa reprezinte organismul in legatura cu atestarea
.................................., functia ........................., telefon
......................... .
2. Obiectul cererii
Se solicita abilitarea, ca organism elaborator de AT, in urmatoarele
domenii de specialitate (corespunzatoare grupelor specializate de AT):
................................................................................
................................................................................
................................................................................
3. Declaratia de acceptare a cerintelor
Subsemnatul, ..........................................., declar ca am luat
(conducatorul organismului)
cunostinta de cerintele si obligatiile rezultate din Procedura de evaluare a
organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice cu care sunt de acord,
asumandu-mi intreaga responsabilitate in respectarea acestor cerinte.
4. Anexe la cerere:
- Chestionarul de informare si autoevaluare, completat (anexa nr. 2).
Conducatorul organismului,
..................................
(numele, prenumele si semnatura)
Data .................
ANEXA 2
CHESTIONAR
de informare si autoevaluare preliminara a organismului elaborator de AT
.......
Nota introductiva
Chestionarul, completat pe propria raspundere de catre conducerea
organismului elaborator de AT, reprezinta o informare a acestuia cu privire la
sistemul de management al calitatii aplicat de aceasta, fata de cerintele
internationale in domeniu, si constituie baza de plecare pentru organismul de
auditare.
Chestionarul se completeaza de catre fiecare organism elaborator de AT
solicitant care doreste abilitarea privind elaborarea de agremente tehnice.
Raspunsurile la intrebari si datele furnizate trebuie sa fie corecte si sa
se refere la situatii reale existente la data completarii chestionarului.
Raspunsurile trebuie sa fie redactate lizibil, concis si la obiect.
In cazul intrebarilor la care se raspunde cu "DA" sau
"NU" se bifeaza cu "X" rubrica din dreptul intrebarii.
Eventualele corecturi (modificari) ale textului trebuie sa fie insotite de
semnatura persoanei responsabile cu redactarea raspunsurilor.
Comisia de abilitare a organismelor elaboratoare de AT si organismul de
auditare asigura pastrarea secretului profesional asupra continutului
chestionarului.
1. Date generale de identificare
1.1. Denumirea organismului elaborator de AT
...............................
1.2. Statutul juridic (persoana juridica romana):
a) Organizatia de cercetare (institut, centru, laborator) functionand dupa
modelul regiilor autonome .....................................................,
nr. hotararii Guvernului de infiintare sau al actului de infiintare
............
b) Societatea Comerciala
...................................................
- nr. actului juridic de constituire .......................................
- certificatul de inregistrare la Oficiul registrului comertului
....................
- nr. de autentificare a statutului la biroul notarului public
...................
1.3. Sediul (adresa): localitatea ............................, codul
postal ............, str. ................., nr. ..., judetul/sectorul
..............., telefon ................., fax ............., e-mail
................, cont nr. ..........................., Banca
....................................
1.4. Conducerea organismului:
- director general (nume, prenume, telefon):
................................................................................
- director executiv (nume, prenume, telefon):
................................................................................
- director tehnic (stiintific) care raspunde de activitatea AT (nume,
prenume, telefon):
................................................................................
- director economic (nume, prenume, telefon)
................................................................................
1.5. Persoane imputernicite (nume, functie, telefon) in legatura cu:
a) activitatea de AT
.......................................................
b) asigurarea calitatii
....................................................
2. Obiect de activitate
Domenii, conform actului constitutiv/statutului, corespunzatoare profilului
grupelor specializate de AT, pentru care se cere abilitarea:
a) .........................................................................
b)
.........................................................................
c)
.........................................................................
d) .........................................................................
e)
.........................................................................
f)
.........................................................................
g) .........................................................................
3. Organizare si functionare
________________________________________________________________________________
Nr. Intrebari Raspunsuri
Comentarii
crt. _________________
DA NU N/A
________________________________________________________________________________
3.1. Exista o organigrama a organismului, din care
sa rezulte structura organizatorica si
compartimentele (functiunile) corespunzatoare
obiectului de activitate?
________________________________________________________________________________
3.2. Din organigrama rezulta nivelurile de
subordonare ierarhica?
________________________________________________________________________________
3.3. Sunt definite, prin documente aprobate de
conducere, atributiile si responsabilitatile
compartimentelor si persoanelor care conduc,
efectueaza sau verifica activitati in
legatura cu procesul de AT?
________________________________________________________________________________
3.4. Exista un compartiment si/sau o persoana
responsabila cu armonizarea, coordonarea
procedurala si evidenta activitatii de AT?
________________________________________________________________________________
4. Capabilitatea tehnica si bonitatea financiara
4.1. Capabilitatea tehnica
a) Total personal .........................................................,
din care personal cu studii superioare
....................................,
din care personal cu studii superioare autorizat pe post
..................,
b) Personal cu studii superioare ..........................................,
din care cu specialitate in domenii de AT, total
..........................,
din care in domeniul
......................................................;
domeniul
......................................................;
domeniul
......................................................;
domeniul
......................................................;
domeniul
......................................................;
domeniul
......................................................;
domeniul .....................................................
.
NOTA:
Se anexeaza la prezentul chestionar copii, semnate de conducerea
organismului elaborator de AT solicitant, ale documentelor care stabilesc
organizarea, functiile de conducere si compartimentele implicate sau care au
incidenta asupra activitatii de AT, precum si atributiile si responsabilitatile
acestora: organigrama, regulamentul de organizare si functionare (ROF),
regulamentul de ordine interioara (ROI), fise de sarcini etc.
c) Dotarile tehnice si logistice pentru activitatea in domeniile de
specialitate aferente AT:
- echipamente (se vor nominaliza cele mai importante):
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
- mijloace logistice: tehnica de calcul, software etc. (se vor nominaliza
cele mai relevante):
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
d) asigurarea incercarilor de laborator in domeniile de specialitate
aferente activitatii de AT:
________________________________________________________________________________
Documente (nr., data si organismul
emitent)
privind:
Domenii de specialitate ___________________________________________
laboratorul propriu laboratorul extern
sau asociat (sub contract)
autorizat/acreditat autorizat/acreditat
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
NOTA:
Se anexeaza la prezentul chestionar copii, certificate de conducerea
organismului elaborator de AT, ale urmatoarelor documente: certificat de
abilitare/acreditare pentru laboratorul propriu sau asociat; contract de
efectuare incercari prin laborator extern autorizat/acreditat; certificat de
abilitare/acreditare pentru laboratorul extern.
4.2. Bonitate financiara:
________________________________________________________________________________
Valori in mii lei pentru
Nr.
______________________________
crt. anul precedent anul in curs
(bilant) (buget)
________________________________________________________________________________
1. Cifra de afaceri totala Sp
................................................
2. Profit (+)/pierderi (-) Lp
................................................
3. Obligatii contractuale neonorate, total
...................................
________________________________________________________________________________
NOTA:
Se anexeaza la prezentul chestionar sinteze ale bilantului pe anul
precedent si ale bugetului pe anul in curs.
5. Sistemul de management al calitatii (SMC)
5.1. Documente
Documente SMC elaborate:
- manualul de asigurare a calitatii - MAC: cod
.............................
- PFS: nr. de proceduri ....................................................
- PAD: nr. de proceduri
....................................................
- PTS: nr. de proceduri
....................................................
NOTA:
Se anexeaza la prezentul chestionar o lista a procedurilor elaborate, semnata
de conducerea organismului elaborator de AT.
5.2. Stadiul implementarii SMC
________________________________________________________________________________
Nr. Intrebari Raspunsuri
Comentarii
crt. _________________
DA NU N/A
________________________________________________________________________________
1. Sistemul SMC este certificat?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati nr.,
data si emitentul certificatului
............................................
2. Sistemul este in curs de certificare?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
numele organismului de certificare
............................................
3. Sistemul este necertificat, dar exista
intentia de certificare ....................
4. Sistemul este evaluat prin audit extern?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
organismul de evaluare .....................
5. Sistemul este in curs de evaluare?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
organismul de evaluare .....................
6. Sistemul este implementat si aplicat?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
nr. de audituri interne efectuate ..........
7. Sistemul este documentat si in curs de
implementare ...............................
8. Sistemul este in curs de documentare
(elaborare de documente)
________________________________________________________________________________
5.3. Structura manualului de asigurare a calitatii - MAC
________________________________________________________________________________
Elemente SMC tratate in MAC Nr. paragrafului Codul PTS
________________________________________ corespunzator corespunzatoare
Nr. capitolului Denumirea elementelor din SR EN seria 9000
si paragrafului dupa MAC
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
NOTA:
Se anexeaza la prezentul chestionar copii, semnate de conducerea
organismului elaborator de AT, ale urmatoarelor documente: MAC si PTS.
5.4. Cunoasterea si aplicarea elementelor principale ale SMC
________________________________________________________________________________
Nr. Intrebari Raspunsuri
Comentarii
crt. _________________
DA NU N/A
________________________________________________________________________________
1. Este definita in scris politica calitatii?
2. Exista un reprezentant al conducerii
organismului, desemnat permanent, cu atributii
si responsabilitati privind indeplinirea
cerintelor standardului de referinta?
3. Exista un compartiment sau un responsabil cu
asigurarea calitatii?
4. Sunt prelucrate si cunoscute prevederile
documentelor SMC de catre personalul implicat
in activitati care au incidenta asupra
calitatii?
5. Se initiaza actiuni care sa permita prevenirea
aparitiei de neconformitati?
6. Se efectueaza audituri interne ale calitatii?
7. Auditurile interne se efectueaza de persoane
independente de domeniile auditate?
8. Sunt identificate si efectuate inregistrari
privind calitatea?
9. Sunt stabilite responsabilitati pentru
gestionarea documentelor?
10. Exista proceduri pentru tinerea sub control,
verificare, analizare si avizare a lucrarilor
de conceptie, inclusiv AT elaborate in cadrul
organismului?
11. Exista un plan anual de instruire a
personalului?
12. Cadrele de conducere (directorii, sefii
compartimentelor) au urmat cursuri de
instruire AQ tinute de organisme specializate?
Daca da, sa se indice intr-o anexa urmatoarele
date:
- numele cadrelor de conducere
- cursurile absolvite si nr. certificatelor
aferente
- organismele care au eliberat certificatele
________________________________________________________________________________
6. Activitatea de elaborare de AT desfasurata de organismele elaboratoare
de AT in ultimele 12 luni, pentru care s-au elaborat AT
6.1. Domenii de specialitate, corespunzatoare grupelor specializate de AT
pentru care s-au elaborat AT:
domeniul ..................................................................;
domeniul
..................................................................;
domeniul
..................................................................;
domeniul ..................................................................;
domeniul
..................................................................;
domeniul .................................................................
.
6.2. Numarul total de AT elaborate ........................................,
din care pentru domeniile: ...............................................
.
(numar)
6.3. Numarul total de AT pentru care s-a efectuat urmarirea comportarii in
exploatare a produselor aferente ...............................................
6.4. Numarul total de AT propuse a fi sistate sau anulate
..................
6.5. Numarul de cereri de AT nerezolvate in termen
.........................
6.6. Modul de asigurare a instruirii personalului implicat in activitatea
de AT. Se vor mentiona documente (inregistrari) aferente, inclusiv referitoare
la asigurarea indeplinirii criteriilor deontologice
...............................
7. Modul de efectuare a incercarilor de laborator aferente elaborarii de AT
________________________________________________________________________________
Numar de AT bazate pe
Nr. incercari efectuate in
laboratoare
crt.
__________________________________
autorizate acreditate variante
________________________________________________________________________________
7.1. AT elaborate in ultimele 12 luni, pentru
care s-au efectuat incercari in
laborator propriu sau asociat
________________________________________________________________________________
7.2. AT elaborate in ultimele 12 luni, pentru
care s-au efectuat incercari in
laboratoare externe
________________________________________________________________________________
TOTAL:
________________________________________________________________________________
8. Indeplinirea criteriilor deontologice de catre personalul C-D, implicat
in activitatea de elaborare de AT
________________________________________________________________________________
Nr. Intrebari Raspunsuri
Comentarii
crt. _________________
DA NU N/A
________________________________________________________________________________
8.1. Se asigura obiectivitatea si impartialitatea
in executarea activitatilor de AT?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul intern prin care se prevede
aceasta obligatie ...........................
8.2. Se asigura pastrarea secretului profesional?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul intern unde se prevede aceasta
obligatie ...................................
8.3. Se asigura independenta personalului C-D in
instrumentarea AT si luarea deciziilor
aferente?
8.4. Este reglementata interdictia personalului
C-D de a acorda consultanta agentilor
economici pentru care se instrumenteaza AT
si de a accepta avantaje materiale de la
acestia?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul de reglementare ..................
________________________________________________________________________________
9. Asigurarea nivelului de confidentialitate si securitate al activitatii
si documentelor de AT
________________________________________________________________________________
Nr. Intrebari Raspunsuri
Comentarii
crt. _________________
DA NU N/A
________________________________________________________________________________
9.1. Se asigura confidentialitatea informatiilor
vehiculate in cursul desfasurarii activitatii
de AT si a celor cuprinse in documentele
aferente elaborate si arhivate?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul intern care le prevede ............
9.2. Este limitat accesul la documentele din
arhiva, prin dispozitii scrise ale conducerii
organismului?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul care contine aceste dispozitii
..............................................
9.3. Se iau masuri pentru ca personalul implicat in
activitatea de AT sa nu cunoasca sau sa nu
aiba acces la elementele de secret profesional
care nu il privesc?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul care a instituit aceste masuri
..............................................
9.4. Se iau masuri specifice pentru limitarea
difuzarii elementelor confidentiale catre
intreaga masa a personalului din organism?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul privitor la aceste masuri
..............................................
9.5. Exista masuri pentru pastrarea in siguranta a
documentelor privind activitatea de AT?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul care le prevede ...................
________________________________________________________________________________
10. Nivelul de informare si documentare al organismelor elaboratoare de AT
in domeniile de specialitate aferente
10.1. Banci de date
________________________________________________________________________________
Nr. Intrebari Raspunsuri
Comentarii
crt. _________________
DA NU N/A
________________________________________________________________________________
a) Dispune organismul elaborator de AT de banci
de date in domeniile de specialitate de AT?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
domeniile AT in care exista banci de date in
organism .....................................
b) Are organismul elaborator de AT acces la
retelele de banci de date:
- interne?
- internationale?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
retelele respective ..........................
________________________________________________________________________________
10.2. Documentatii tehnice (biblioteca)
________________________________________________________________________________
Numar de titluri
____________________
Total din care
procurate in
ultimii 3
ani
________________________________________________________________________________
Numarul de titluri de documentatii tehnice existente in
biblioteca in domeniile de specialitate AT - total,
din care:
- carti romanesti
- carti straine
- reviste romanesti
- reviste straine
________________________________________________________________________________
Anexe la chestionar:
.......................................................
(documente anexate, mentionate in notele de subsol la
diferite capitole ale chestionarului)
Declaratia conducerii organismului elaborator de AT
Confirmam prin prezenta declaratie ca acest chestionar a fost completat de
catre persoane imputernicite de conducerea organismului.
Ne asumam raspunderea pentru corectitudinea si realitatea raspunsurilor.
Director general,
......................
Data ................
ANEXA 3
LISTA
documentelor sistemului de management al calitatii (SMC) al organismelor
elaboratoare de AT
1. Manualul de asigurare a calitatii (MAC)
2. Proceduri ale functiilor de sistem (PFS)
3. Proceduri administrative (PAD)
4. Proceduri tehnice specifice (PTS)
5. Documente privind audituri interne (plan si rapoarte de audit, rapoarte
de neconformitati - RNC -, rapoarte de actiuni corective - RAC)
6. Documente privind analizarea SMC (procese-verbale, rapoarte)
7. Documente privind evaluarea SMC (audituri externe).
NOTA:
Documentele se evalueaza de organismul de auditare.
ANEXA 4
LISTA
documentelor intocmite de organismele abilitate, pentru evaluarea si auditarea
organismelor elaboratoare de AT
1. Documente privind auditul de abilitare:
a) Plan de audit
b) Componenta echipei de audit
c) Chestionar de audit
d) Raport de audit
e) Rapoarte de actiuni corective
f) Proces-verbal de sinteza a auditului de abilitare [daca este necesar
audit de urmarire, se intocmeste dupa realizarea acestuia - pct. 2 lit. c)].
2. Documente privind auditul de urmarire a neconformitatii:
a) Plan de audit
b) Raport de audit cu concluzii
c) Proces-verbal de sinteza a auditului de abilitare
3. Documente privind audituri de supraveghere:
a) Plan de audit
b) Raport de audit cu concluzii.
ANEXA 5
INDICATII
privind punctarea criteriilor de evaluare a organismelor elaboratoare de AT in
vederea abilitarii
Tabelul 1
______________________________________________________________________
Nr. Punctajul
crt. Denumirea criteriilor maxim
recomandat
______________________________________________________________________
1. Stadiul implementarii si aplicarii SMC 35
2. Modul de asigurare a incercarilor de laborator 30
3. Criterii deontologice pentru personalul implicat in AT 10
4. Nivelul de confidentialitate si securitate al
informatiilor si documentelor 10
5. Surse de informare si documentare 15
______________________________________________________________________
TOTAL: 100 de
puncte
______________________________________________________________________
NOTA:
In cazul unor criterii cu un numar mare de indicatori se recomanda
urmatorul procedeu de notare:
- notarea sa se faca separat pentru fiecare indicator, cu note cuprinse
intre 0 si nota maxima acordata criteriului respectiv;
- nota (punctajul) finala (intregita) a criteriului rezulta ca medie a
notelor partiale acordate indicatorilor.
Fisa de evaluare
Tabelul 2
Evaluator: Numele si prenumele ........................
Institutia .................................
Profesia ...................................
Organismul elaborator de AT ...........................
______________________________________________________________________
Nr. Punctajul
crt. Denumirea criteriilor acordat
______________________________________________________________________
1.
2.
3.
4.
5.
6.
______________________________________________________________________
TOTAL PUNCTAJ:
______________________________________________________________________
ANEXA 6
CONTINUTUL
dosarului de abilitare pentru organismele de AT solicitante
1. Documentele din Lista documentelor pe baza carora CTPC abiliteaza
organismele elaboratoare de AT (anexa nr. 7)
2. Duplicatul (partea nedetasabila) a certificatului de abilitare
3. Documente privind prelungirea abilitarii
4. Documente privind tratarea eventualelor contestatii
5. Toata corespondenta legata de acordarea, mentinerea si prelungirea
abilitarii.
ANEXA 7
LISTA
documentelor pe baza carora CTPC abiliteaza organismele elaboratoare de AT
I. Documente de initiere a abilitarii
1. Cererea de abilitare a organismului elaborator de AT (anexa nr. 1)
2. Chestionarul de informare si autoevaluare preliminara (anexa nr. 2)
II. Documente de identificare a organismelor elaboratoare de AT
1. Hotarare a Guvernului (HG) sau actul juridic de constituire
2. Statutul organismului
III. Documente privind organizarea si functionarea organismelor
elaboratoare de AT
1. Organigrama
2. Regulament de organizare si functionare (ROF)
3. Regulament de ordine interioara (ROI)
IV. Documente ale sistemului propriu de management al calitatii (SMC)
1. Documente conform anexei nr. 3
2. Document de certificare SMC, eliberat de un organism de certificare
acreditat (dupa caz)
V. Documente privind asigurarea incercarilor de laborator (dupa caz)
1. Certificat de abilitare/acreditare a laboratorului propriu
2. Document privind subcontractarea incercarilor de laborator cu un
laborator autorizat/acreditat
VI. Documente privind pregatirea si competenta profesionala si conditii
deontologice pentru personalul implicat in activitatea de AT
1. Curriculum vitae (pentru presedintele si raportorul grupei)
2. Procese-verbale de instruire si testare
3. Procese-verbale de interviuri
4. Dovezi privind semnarea codului deontologic
VII. Documente privind instrumentarea de catre organisme a eliberarii AT,
cerute de agenti economici
1. Proceduri tehnice pentru instrumentarea elaborarii, supravegherii si
urmaririi AT
2. Contract-tip pentru AT
3. Tarife pentru AT
VIII. Documente privind evaluarea si auditarea organismelor elaboratoare de
AT
1. Documente conform anexei nr. 6
2. Dovezi pentru achitare de tarife autorizate
3. Fise de evaluare
4. Procese-verbale de evaluare finala intocmite de comisia de abilitare.
ANEXA 8*)
*) Anexa nr. 8 este reprodusa in facsimil.
______________________________________________________________________________
|
|
| ROMANIA
|
| MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
|
| CONSILIUL TEHNIC PERMANENT PENTRU CONSTRUCTII
|
|
|
|
|
| CERTIFICAT
|
|
|
| Nr. ........
|
| |
|
|
| CONSILIUL TEHNIC PERMANENT PENTRU CONSTRUCTII
|
| |
| ABILITEAZA
|
|
|
| ................................
|
|
|
| cu sediul in
|
| ..............................
|
| Pentru elaborare de
|
| AGREMENTE TEHNICE
|
| pentru urmatoarele domenii ........ |
|
|
| Abilitarea s-a acordat ca urmare a raportului comisiei de abilitare
|
| din ........... si a auditului efectuat de ............ Bucuresti |
|
|
|
|
|
|
| |
| PRESEDINTE CTPC
|
| Numele si prenumele
|
| |
|
|
| Data abilitarii initiale: ..............
|
| Data abilitarii curente: ...............
|
| Termen de valabilitate: ................
|
|
|
|______________________________________________________________________________|