ORDIN Nr. 1305
din 13 iunie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind acordarea de distinctii si premii personalului didactic
si de cercetare, precum si bibliotecarilor din invatamantul superior de stat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 473 din 13 iulie 2007
In baza prevederilor art. 113 şi 114 din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind acordarea de
distincţii şi premii personalului didactic şi de cercetare, precum şi
bibliotecarilor din învăţământul superior de stat, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prevederile prezentului ordin se aplică
începând cu anul universitar 2007-2008. La data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă orice alte dispoziţii
contrare.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Direcţia generală management învăţământ
superior, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu
Parlamentul, Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii, instituţiile
de învăţământ superior de stat şi bibliotecile centrale universitare vor duce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXĂ
REGULAMENT
privind acordarea de distincţii şi premii
personalului didactic şi de cercetare, precum şi bibliotecarilor din învăţământul superior de stat
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Potrivit prevederilor art. 113 şi 114 din
Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi
completările ulterioare, ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului este
autorizat să acorde următoarele distincţii şi premii:
a) adresă de mulţumire publică: se acordă personalului
didactic şi de cercetare, precum şi bibliotecarilor din învăţământul superior
de stat, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
b) Diploma „Titu Maiorescu", clasele I, a II-a şi a III-a, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2, cu acordarea
unui premiu de 25%, 20%, respectiv 15%, din suma salariilor de bază primite în
ultimele 12 luni; diploma se acordă personalului didactic şi de cercetare din
învăţământul superior de stat;
c) Diploma „Alexandru Rosetti", clasele I, a II-a şi a III-a, al cărei model este prezentat în anexa nr. 3, cu
acordarea unui premiu de 25%, 20%, respectiv 15%, din suma salariilor de bază
primite în ultimele 12 luni; diploma se acordă bibliotecarilor din învăţământul
superior de stat;
d) Diploma de excelenţă, al cărei model este prevăzut
în anexa nr. 4, se acordă cadrelor didactice pensionate sau pensionabile, cu
activitate deosebită în învăţământul superior de stat; diploma este însoţită de
un premiu de 20% din suma salariilor de bază primite în ultimele 12 luni.
Art. 2. - Unei persoane nu i se
pot acorda simultan două distincţii şi premii.
Art. 3. - Persoana care a beneficiat de o distincţie
poate solicita acordarea altei distincţii, de nivel superior, după o perioadă
de minimum 5 ani.
CAPITOLUL II
Criterii pentru acordarea de distincţii şi premii personalului didactic de predare
şi de cercetare din învăţământul superior de stat
Art. 4. - Personalul didactic titular, cu rezultate
deosebite în activitatea didactică, educativă şi ştiinţifică, poate primi
distincţii şi premii prevăzute la art. 1 lit. a), b) şi d).
Art. 5. - (1) In baza principiilor autonomiei
universitare conferite prin lege, senatele universitare sunt singurele în
măsură să stabilească criteriile pentru acordarea distincţiilor şi premiilor
prevăzute la art. 1 lit. a), b) şi d).
(2) In stabilirea listei cu personalul didactic şi de
cercetare căruia i se acordă premiile şi distincţiile prevăzute la art. 1 lit.
a), b) şi d), senatele universitare vor avea în vedere următoarele criterii:
- rezultatele obţinute în activitatea didactică şi în
domeniul cercetării-dezvoltării, inovării şi managementului de programe şi
proiecte;
- rezultatele obţinute în cadrul
programelor/proiectelor cuprinse în planurile/programele de cercetare naţionale
şi/sau internaţionale;
- rezultatele obţinute în procesul de dezvoltare a
resurselor umane şi creşterea competenţei profesionale, inclusiv a studenţilor;
-contribuţia la managementul asigurării calităţii
educaţiei la nivelul catedrei, facultăţii şi/sau al instituţiei de învăţământ
superior de stat în cauză;
-ordine, medalii, distincţii, premii etc. obţinute în
activitatea didactică şi ştiinţifică.
CAPITOLUL III
Condiţii pentru acordarea de distincţii şi premii bibliotecarilor din învăţământul
superior de stat, potrivit art. 1 lit. c)
Art. 6. - Diploma „Alexandru Rosetti" clasa I se acordă bibliotecarilor din învăţământul superior de stat care
îndeplinesc cel puţin 3 dintre următoarele condiţii:
- sunt bibliotecari încadraţi cu funcţia de bază în
biblioteci centrale universitare sau în biblioteci ale instituţiilor de
învăţământ superior de stat şi sunt cunoscuţi ca personalităţi în domeniu;
- au o vechime neîntreruptă într-o bibliotecă centrală
universitară sau de învăţământ superior de stat de cel puţin 20 de ani;
- manifestă deontologie profesională, conduită morală
şi profesionalism incontestabile;
- au titlul de doctor în domeniul biblioteconomiei şi
probează preocupări ştiinţifice, recunoscute pe plan naţional şi internaţional;
- demonstrează preocupări relevante în managementul de
bibliotecă, prin implementarea celor mai moderne metode şi sisteme de stocare
şi regăsire a informaţiilor şi documentelor;
- sunt implicaţi direct în organizarea şi susţinerea
acţiunilor de formare iniţială şi/sau de perfecţionare continuă a personalului
de specialitate;
- sunt autori a cel puţin 3 lucrări reprezentative în
domeniul biblioteconomie.
Art. 7. - Diploma „Alexandru Rosetti" clasa a II-a
se acordă bibliotecarilor din învăţământul superior de stat care îndeplinesc
cel puţin 3 dintre următoarele condiţii:
- sunt bibliotecari încadraţi
cu funcţia de bază în biblioteci centrale universitare sau în biblioteci ale
instituţiilor de învăţământ superior de stat şi sunt cunoscuţi ca personalităţi
în domeniu;
- au o vechime neîntreruptă într-o bibliotecă de
învăţământ superior de stat de cel puţin 15 ani;
- manifestă deontologie profesională, conduită morală
şi profesionalism incontestabile;
- probează preocupări ştiinţifice recunoscute pe plan
naţional;
- demonstrează interes ştiinţific cu valoare aplicativă
în activitatea de bibliotecă;
- au o activitate publicistică concretizată în studii
şi articole în domeniul biblioteconomic.
Art. 8. - Diploma „Alexandru Rosetti" clasa a
III-a se acordă bibliotecarilor din învăţământul superior de stat care
îndeplinesc cel puţin 3 dintre următoarele condiţii:
- sunt bibliotecari încadraţi cu funcţia de bază în
biblioteci centrale universitare sau în biblioteci ale instituţiilor de
învăţământ superior de stat şi sunt cunoscuţi ca personalităţi în domeniu;
- au o vechime neîntreruptă
într-o bibliotecă de învăţământ superior de stat de cel puţin 10 ani;
- manifestă deontologie profesională, conduită morală
şi profesionalism incontestabile;
- demonstrează preocupări
relevante pentru managementul colecţiilor şi serviciilor de bibliotecă;
- au preocupări ştiinţifice în domeniul ştiinţei
informării şi al biblioteconomiei;
- demonstrează interes profesional pentru dezvoltarea
biblioteconomiei şi a cooperării interbibliotecare.
CAPITOLUL IV
Norme procedurale privind acordarea distincţiilor şi premiilor personalului
didactic şi de cercetare, precum şi bibliotecarilor din învăţământul superior de stat
Art. 9. - Propunerile nominale de acordare a
distincţiilor şi premiilor se fac de biroul catedrei, se avizează de consiliul
facultăţii/departamentului şi se aprobă de senatul universitar. In cazul
bibliotecilor instituţiilor de învăţământ superior, propunerile nominale de
acordare a distincţiilor şi premiilor se fac de către conducerile bibliotecilor
respective şi se aprobă de senatele universitare. In ceea ce priveşte
bibliotecile centrale universitare, propunerile pentru acordarea premiilor sunt
avizate de consiliile de administraţie ale acestora şi sunt aprobate de
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
Art. 10. - (1) Premiile aferente
distincţiilor prevăzute la art. 1 se acordă de instituţiile de învăţământ
superior de stat din fondurile proprii, dobândite în condiţiile legii.
(2) In cazul bibliotecilor centrale universitare,
premiile se acordă din fondurile acestora, provenite de la bugetul alocat prin
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
Art. 11. - Calendarul şi procedura de atribuire a
distincţiilor şi premiilor personalului didactic şi de cercetare, precum şi
bibliotecarilor din învăţământul superior de stat se desfăşoară în etape, după
cum urmează:
1. Persoana propusă pentru acordarea unei distincţii
întocmeşte şi depune la conducerea catedrei/bibliotecii raportul de
autoevaluare însoţit de documentele doveditoare, conform criteriilor stabilite
de senatul universitar, iar pentru bibliotecari, conform condiţiilor prevăzute
la cap. III din prezentul regulament, până la data de 28 februarie.
2. Biroul catedrei/Conducerea bibliotecii analizează
dosarul şi formulează aprecieri sintetice asupra fiecărei persoane propuse,
până la data de 15 martie.
3. Până la data de 30 martie, dosarele sunt supuse
spre avizare consiliului facultăţii. Decanul facultăţii/directorul bibliotecii
înaintează senatului universitar cererea, raportul de autoevaluare, cu anexele
doveditoare şi aprecierea consiliului facultăţii, până la data de 15 aprilie.
4. Senatul universitar/Consiliul de administraţie al
bibliotecii centrale universitare analizează propunerile şi stabileşte lista
candidaţilor în ordinea descrescătoare a punctajului acordat şi o afişează până
la data de 1 mai. Numărul distincţiilor acordate anual se stabileşte de
instituţia de învăţământ superior de stat în limita fondurilor proprii alocate,
iar pentru bibliotecile centrale universitare, de către Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului, în limita fondurilor bugetare alocate.
5. Eventualele contestaţii se pot depune la
registratura universităţii/bibliotecii centrale universitare în termen de 3
zile calendaristice de la data afişării.
6. Comisia de etică a senatului, respectiv comisia de
contestaţii a bibliotecii centrale universitare, analizează contestaţiile şi afişează rezultatele
definitive, in termen de 7 zile calendaristice de la data limită pentru
depunerea contestaţiilor.
7. Listele cuprinzând datele solicitanţilor validaţi
vor fi înaintate la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului până la
data de 15 mai, conform modelelor de tabel prevăzute în anexa nr. 5.
8. Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
verifică listele înaintate de instituţiile de învăţământ superior de stat,
verifică şi aprobă listele înaintate de bibliotecile centrale universitare şi
elaborează ordinul de acordare a distincţiilor şi premiilor. Listele cu
candidaţii aprobaţi prin ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi
tineretului sunt trimise instituţiilor de învăţământ superior de stat şi bibliotecilor centrale
universitare respective pentru completarea diplomelor. Diplomele semnate de
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului se eliberează titularilor de
către instituţia de învăţământ superior/biblioteca centrală universitară. 9.
Plata premiilor se face de instituţia de învăţământ superior de stat/biblioteca
centrală universitară la care sunt angajate cu funcţia de bază cadrele didactice, respectiv bibliotecarii.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 12. -Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 2 la regulament
ROMÂNIA
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI
CABINETUL MINISTRULUI
Stimată/Stimate...................
Conducerea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului este onorată să vă adreseze sincera preţuire şi profunda admiraţie
pentru înalta dumneavoastră activitate didactică şi ştiinţifică.
Dumneavoastră aţi dovedit că profesia de dascăl este
sinonimă cu pasiunea şi abnegaţia în formarea viitorilor specialişti cu studii
superioare.
Cu deosebită satisfacţie, omagiem în persoana
dumneavoastră un model de slujire a învăţământului, talentul de a cultiva în
conştiinţa studenţilor valorile spirituale perene ale poporului nostru,
măiestria de a sădi în sufletele lor dragostea pentru patrie şi datoria de a
deveni cetăţeni demni ai României.
Suntem încredinţaţi că veţi continua, fără preget,
nobila misiune pe care v-aţi asumat-o, aceea de a transmite viitorimii
încrederea în propriile capacităţi, în victoria competenţei, a cinstei, a
adevărului şi dreptăţii, pasiunea pentru cunoaştere.
Vă dorim multă sănătate şi fericire, satisfacţii şi
împliniri în activitatea dumneavoastră profesională, astfel încât să rămâneţi
un model de slujire a şcolii, de ataşament faţă de nobilele ei idealuri, ca
dascăl cu iscusinţă şi har în modelarea vlăstarelor viitorului nostru european.
MINISTRU,
Data..........................
ANEXA Nr. 21) la
regulament

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI
TINERETULUI

DIPLOMA
„TITU MAIORESCU" CLASA I
Se acordă Doamnei /
Domnului_________________________________________*,
cadru didactic la
____________________________________________________________,
(instituţia de învăţământ superior de stat)
DIPLOMA „TITU MAIORESCU" CLASA I pentru merite deosebite în activitatea didactică şi ştiinţifică
şi pentru rezultate remarcabile obţinute în formarea şi educarea studenţilor.
MINISTRU,
Data şi locul eliberării:
|
* Se trec gradul didactic şi
gradul ştiinţific ale cadrului didactic
1) Anexa nr. 2 este
reprodusă în facsimil.
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI
TINERETULUI

DIPLOMA
„TITU MAIORESCU" CLASA a II-a
Se acordă Doamnei /
Domnului___________________________________________*,
cadru didactic la
____________________________________________________________,
(instituţia de învăţământ superior de stat)
DIPLOMA „TITU MAIORESCU" CLASA a II-a pentru merite deosebite în activitatea didactică şi ştiinţifică
şi pentru rezultate remarcabile obţinute în formarea şi educarea studenţilor.
MINISTRU,
Data şi locul eliberării:
|
* Se trec gradul didactic şi gradul ştiinţific ale
cadrului didactic

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI
TINERETULUI

DIPLOMA
„TITU MAIORESCU" CLASA a III-a
Se acordă Doamnei /
Domnului____________________________________________*,
cadru didactic la
____________________________________________________________,
(instituţia de învăţământ superior de stat)
DIPLOMA „TITU MAIORESCU" CLASA a III-a pentru merite deosebite în activitatea
didactică şi ştiinţifică şi pentru rezultate remarcabile obţinute în formarea
şi educarea studenţilor.
MINISTRU,
Data şi locul eliberării:
|
* Se trec gradul didactic şi gradul ştiinţific ale
cadrului didactic
Anexa 31 la regulament

MINISTERUL
EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI

DIPLOMA
„ALEXANDRU ROSETTI" CLASA I
Se acordă Doamnei /
Domnului_____________________________________________,
bibliotecar la
_______________________________________________________________,
(biblioteca)
DIPLOMA „ALEXANDRU ROSETTI" CLASA I pentru merite deosebite în domeniul
biblioteconomic şi rezultate remarcabile obţinute în activitatea
profesională.
MINISTRU,
Data şi locul eliberării:
|
1) Anexa nr. 3 este
reprodusă în facsimil.

MINISTERUL
EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI

DIPLOMA
„ALEXANDRU ROSETTI" CLASA a
II-a
Se acordă Doamnei /
Domnului_____________________________________________,
bibliotecar la
_______________________________________________________________,
(biblioteca)
DIPLOMA „ALEXANDRU ROSETTI" CLASA a II-a pentru merite deosebite în domeniul biblioteconomic şi rezultate
remarcabile obţinute în activitatea profesională.
MINISTRU,
Data şi locul eliberării:
|

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI
TINERETULUI

DIPLOMA
„ALEXANDRU ROSETTI" CLASA a
III-a
Se acordă Doamnei /
Domnului_____________________________________________,
bibliotecar
la________________________________________________________________,
(biblioteca)
DIPLOMA „ALEXANDRU ROSETTI" CLASA a III-a pentru merite deosebite în domeniul
biblioteconomic şi rezultate remarcabile obţinute în activitatea
profesională.
MINISTRU,
Data şi locul eliberării:
|
Anexa 41 la regulament

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI
TINERETULUI
DIPLOMA DE EXCELENŢĂ
Se acordă Doamnei / Domnului____________________________________________*,
cadru didactic la
____________________________________________________________,
(instituţia de învăţământ superior de stat)
DIPLOMA DE EXCELENŢĂ pentru activitate remarcabilă în slujba şcolii şi pentru merite
deosebite în formarea şi educarea studenţilor.
MINISTRU,
Data şi locul eliberării:
|
* Se trec gradul didactic şi gradul ştiinţific ale
cadrului didactic
1) Anexa nr. 4 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 5 la regulament
Instituţia de învăţământ superior de stat...........................
TABEL NOMINAL
pentru acordarea ........................................................
(distincţia
propusă)
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
Gradul didactic
|
Catedra/ Facultatea
|
Observaţii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rector,
.............................................
Secretarul-şef al universităţii,
.............................................
Biblioteca Centrală
Universitară..............................
TABEL NOMINAL
pentru acordarea ................................................
(distincţia
propusă)
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
Funcţia
|
Departament/ Serviciu/Birou
|
Observaţii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Director general,
................................
Instituţia de învăţământ
superior de stat.............................
Biblioteca........................................................................
TABEL NOMINAL
pentru acordarea .........................................................
(distincţia
propusă)
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
Funcţia
|
Departament/ Serviciu/Birou
|
Observaţii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rector,
......................................................
Secretarul-şef al universităţii
......................................................
Directorul bibliotecii,
......................................................