ORDIN
Nr. 90 din 9 august 2002
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a comisiilor de
expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti si a Comisiei
superioare de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
SECRETARIATUL DE STAT PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 701 din 25 septembrie 2002
Secretarul de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu
Handicap,
in temeiul dispozitiilor art. 29 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu
handicap, aprobata si modificata prin Legea nr. 519/2002, ale art. 13 alin. (2)
din Hotararea Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si ale art. 3 din Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr. 55/2001,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a comisiilor de
expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti si a Comisiei
superioare de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti,
prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap
nr. 344/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 718 din
12 noiembrie 2001.
Art. 3
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Directiile de specialitate din cadrul Secretariatului de Stat pentru Persoanele
cu Handicap, inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap,
comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti, precum
si Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru
adulti vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap
Constantin Stoenescu,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a comisiilor de expertiza medicala a persoanelor
cu handicap pentru adulti si a Comisiei superioare de expertiza medicala a
persoanelor cu handicap pentru adulti
CAP. 1
Dispozitii generale privind organizarea comisiilor de expertiza medicala a
persoanelor cu handicap pentru adulti
Art. 1
In scopul expertizarii si incadrarii in grad de handicap a persoanelor
adulte care prezinta un handicap, la nivelul judetelor si al sectoarelor
municipiului Bucuresti functioneaza comisii de expertiza medicala a persoanelor
cu handicap pentru adulti, denumite in continuare comisii.
Art. 2
Comisiile judetene si ale sectoarelor municipiului Bucuresti functioneaza
in subordinea inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap
si sunt coordonate de Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu
handicap pentru adulti.
Art. 3
Comisiile au urmatoarea componenta:
- un presedinte, de regula medic specialist in expertiza capacitatii de
munca, desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, la
propunerea inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap;
- doi membri, medici de specialitate, in functie de afectiunea care produce
handicapul, desemnati de conducerea inspectoratelor de stat teritoriale pentru
persoanele cu handicap;
- un membru cu statut de observator, desemnat de organizatiile
neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfasoara activitati de
protectie speciala a persoanelor cu handicap in judet sau in sectoarele
municipiului Bucuresti;
- un secretar desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale
pentru persoanele cu handicap.
Art. 4
Numirea presedintilor comisiilor se face prin ordin al secretarului de stat
al Secretariatului de Stat pentru persoanele cu handicap, iar componenta
nominala a comisiei este stabilita prin decizie a inspectorului-sef al
inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap.
Art. 5
Pentru buna desfasurare a activitatii comisiilor si in scopul expertizarii
persoanelor cu handicap inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu
handicap pot incheia conventii civile de prestari de servicii cu medici de
expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca, cu medici de diferite
specialitati sau cu alti specialisti. Acestia sunt retribuiti din creditele
bugetare alocate cu aceasta destinatie.
Persoanele nominalizate la alin. 1 nu trebuie sa se fi pronuntat anterior,
in nici un fel, cu privire la diagnosticul persoanei expertizate.
Art. 6
Presedintele si membrii comisiilor au dreptul la o indemnizatie de sedinta.
Cuantumul lunar al indemnizatiilor de sedinta, totalizate pentru fiecare membru
al comisiei, cu exceptia membrului cu statut de observator, nu poate depasi
cuantumul castigului salarial mediu net pe economie, comunicat de Institutul
National de Statistica, corespunzator lunii ianuarie a fiecarui an.
Art. 7
Comisiile au urmatoarele atributii:
a) examineaza persoanele care solicita incadrarea in grad de handicap,
analizeaza documentatia medicala si orice alte documente relevante prezentate
de solicitant;
b) solicita persoanelor examinate sa efectueze investigatii medicale care
sa conduca la stabilirea unui diagnostic concludent;
c) emit certificatul de incadrare a persoanei intr-un grad de handicap sau
de respingere a cererii persoanei, conform modelului prezentat in anexa nr. 1.
Respingerea cererii se va face motivat;
d) intocmesc si urmaresc cu ocazia revizuirii realizarea programului
individual de recuperare, readaptare si integrare sociala a persoanei si
sesizeaza autoritatilor locale competente cazurile in care asistentii personali
nu duc la indeplinire aceste programe;
e) asigura indrumarea si consilierea in plan social, profesional si medical
a persoanelor cu handicap;
f) indeplinesc orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 8
Certificatul de incadrare a unei persoane in grad de handicap atesta gradul
de handicap, faptul ca persoana necesita sau nu necesita protectie speciala si
ca beneficiaza sau nu beneficiaza de drepturile conferite prin lege. Aceste
drepturi vor fi inscrise nominal in certificatul de incadrare in grad de
handicap.
Gradul de handicap ce se atesta prin certificat poate fi:
- usor (fara deficienta functionala);
- mediu;
- accentuat;
- grav.
In situatia in care diagnosticul si evaluarea clinica nu sustin incadrarea
persoanei in unul dintre gradele de handicap mediu, accentuat sau grav, se va
motiva solutia de respingere a cererii.
Art. 9
Pentru persoanele cu handicap grav se face mentiunea in certificatul de
incadrare ca pot beneficia de un asistent personal. In acest scop este
obligatorie efectuarea unei anchete sociale de catre autoritatea tutelara
competenta, din care sa rezulte motivele care determina angajarea unui asistent
personal.
Art. 10
In vederea rezolvarii contestatiilor la certificatele de incadrare in grad
de handicap se infiinteaza si functioneaza Comisia superioara de expertiza
medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti, denumita in continuare
Comisia superioara.
Art. 11
Comisia superioara functioneaza pe langa Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap si are urmatoarea componenta:
- un presedinte, medic de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de
munca, angajat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap prin
concurs;
- un membru, medic specialist in functie de afectiunea care produce
handicapul;
- un membru, medic din cadrul Institutului National de Studii si Strategii
privind Problemele Persoanelor cu Handicap;
- un secretar, angajat prin concurs de Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap.
Comisia superioara se numeste prin ordin al secretarului de stat al
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 12
Membrii cu caracter nepermanent, convocati in functie de nevoile comisiei
superioare, sunt:
- un reprezentant al Ministerului Sanatatii si Familiei;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale;
- un reprezentant al Institutului National de Expertiza Medicala si
Recuperare a Capacitatii de Munca;
- un reprezentant al Institutului National de Medicina Legala "Mina
Minovici" Bucuresti;
- un reprezentant al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 13
Membrii Comisiei superioare nominalizati la art. 11 si 12 au dreptul la o
indemnizatie de sedinta in conditiile art. 24 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a
persoanelor cu handicap, aprobata si modificata prin Legea nr. 519/2002.
Presedintele si secretarul Comisiei superioare lucreaza permanent, cu
program de lucru zilnic.
Art. 14
Comisia superioara are urmatoarele atributii:
a) rezolva contestatiile la certificatele de incadrare in grad de handicap;
b) coordoneaza si controleaza activitatea comisiilor judetene si ale
sectoarelor municipiului Bucuresti.
Art. 15
Contestatiile se vor rezolva prin decizii in care se precizeaza deficienta
functionala si incadrarea in gradul de handicap sau respingerea contestatiei,
conform modelului prezentat in anexa nr. 2.
Decizia de incadrare in grad de handicap atesta gradul de handicap, faptul
ca persoana necesita protectie speciala si ca beneficiaza de drepturile
conferite prin lege. Aceste drepturi vor fi inscrise nominal in cuprinsul
deciziei.
Prevederile art. 9 se aplica in mod corespunzator.
CAP. 2
Functionarea comisiilor
Art. 16
Se pot prezenta la comisie si au dreptul sa fie examinate in vederea
incadrarii in grad de handicap persoanele care prezinta deficiente fizice,
senzoriale, psihice, mentale, ce le impiedica sau le limiteaza accesul cu sanse
egale la viata sociala, potrivit varstei, sexului, factorilor materiali,
sociali si culturali proprii, necesitand masuri de protectie speciala in
sprijinul integrarii lor sociale si profesionale.
Art. 17
Cererea de a fi examinat de comisie in vederea eliberarii certificatului de
incadrare in grad de handicap va fi insotita de urmatoarele documente:
- actul de identitate;
- biletul de trimitere de la medicul de familie;
- referatul medicului specialist;
- alte acte medicale (bilet de iesire din spital, examene paraclinice
etc.).
Documentatia medicala si examinarile complementare vor fi efectuate in
cadrul unitatilor sanitare din reteaua Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate, in conformitate cu prevederile legale.
Art. 18
Documentele prevazute la art. 17 vor fi prezentate secretarului comisiei,
care are obligatia sa primeasca dosarul si sa sprijine persoana solicitanta
pentru a produce acele acte care lipsesc si fara de care comisia nu poate
realiza expertizarea.
Art. 19
Dupa primirea dosarului presedintele comisiei examineaza clinic
solicitantul si, in functie de afectiune si de documentatia medicala
prezentata, poate solicita, prin adresa, unitatilor sanitare teritoriale ale
Ministerului Sanatatii si Familiei sau Institutului National de Expertiza
Medicala si Recuperare a Capacitatii de Munca examinari clinice, de laborator
sau spitalizare pentru stabilirea ori completarea diagnosticului clinic.
Cu acest prilej presedintele comisiei planifica solicitantul, pentru a fi
examinat si a i se stabili gradul de handicap in care se incadreaza, la una
dintre subcomisiile de specialitate, in functie de deficienta preponderenta.
In cazul solicitarii examinarilor medicale prevazute la alin. 1
planificarea se va face in ziua prezentarii documentelor medicale.
Art. 20
Subcomisiile de specialitate, astfel cum au fost organizate de presedintele
comisiei, au obligatia de a examina solicitantul si de a stabili:
a) diagnosticul clinic;
b) diagnosticul deficientei si gradul de handicap dupa cum urmeaza:
1. fara deficienta functionala;
2. deficienta functionala medie corespunzatoare unui "handicap
mediu";
3. deficienta functionala accentuata corespunzatoare unui "handicap
accentuat";
4. deficienta functionala grava corespunzatoare unui "handicap
grav";
c) programul individual de recuperare, readaptare si integrare sociala
(conform modelului din anexa nr. 3).
Art. 21
Informatiile prevazute la art. 20 vor fi inaintate comisiei in termen de 24
de ore de la data examinarii.
Art. 22
Dupa primirea informatiilor comisia va examina dosarul si va decide, cu
votul majoritatii membrilor, gradul de handicap in care va fi incadrata
persoana, eliberarea certificatului de incadrare in grad de handicap si, dupa
caz, daca poate beneficia de un asistent personal.
Rezultatul activitatii zilnice a comisiei va fi consemnat in Registrul unic
de consultatii, in care vor semna la sfarsitul sedintei toti membrii comisiei.
Art. 23
In baza hotararii comisiei secretarul acesteia are obligatia intocmirii
certificatului de incadrare in grad de handicap a persoanei, inscriind totodata
drepturile corespunzatoare de care aceasta beneficiaza.
Art. 24
Programul individual de recuperare, readaptare si integrare sociala este
intocmit in scris de catre subcomisia de specialitate si va fi inmanat
persoanei cu handicap o data cu certificatul.
La intocmirea programului individual de recuperare, readaptare si integrare
sociala subcomisia/comisia se va consulta in mod obligatoriu cu persoana cu
handicap sau, dupa caz, cu reprezentantii legali ai acesteia si/sau cu
observatorul.
Programul individual de recuperare, readaptare si integrare sociala
cuprinde actiunile medicale, educative, profesionale si sociale necesare pentru
recuperarea, readaptarea, instruirea si reintegrarea sociala a persoanei cu
handicap. Principalele elemente ale acestui plan sunt inscrise si in
certificatul de incadrare in gradul de handicap.
Din analiza datelor cuprinse in dosarul medical se va decide asupra
cazurilor care necesita internare pentru tratament medical, recuperare prin
tratament balnear sau chirurgical.
Pentru fiecare actiune cuprinsa in programul individual de recuperare,
readaptare si integrare sociala vor fi nominalizate persoanele fizice sau
institutiile implicate in realizare.
Sustinerea programului individual de recuperare, readaptare si integrare
sociala se face prin protocol incheiat prin grija inspectorului-sef din cadrul
inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap cu unitati
apartinand ministerelor de resort.
Art. 25
In cazul persoanelor nedeplasabile expertizarea se va face fie la
domiciliul acestora, fie in baza referatului intocmit de medicul de familie sau
de medicul specialist la care sunt luate in evidenta si a unei anchete sociale
intocmite de organele in drept, din care sa rezulte ca persoana este
nedeplasabila.
Art. 26
Cu prilejul inmanarii certificatului persoanei i se aduce la cunostinta
gradul de handicap in care s-a facut incadrarea. Daca persoana formuleaza
obiectii cu privire la acesta, i se vor face recomandari in scris cu privire la
investigatiile si examinarile necesare unui diagnostic concludent. Totodata
persoana va fi indrumata sa revina la aceeasi comisie cu rezultatele
investigatiilor si examinarilor suplimentare in functie de care se poate face o
noua evaluare care sa conduca la modificarea gradului de handicap.
Art. 27
Certificatele de incadrare in grad de handicap pot fi contestate in termen
de 30 de zile de la comunicare.
Contestatia se va depune la comisia care a emis certificatul. Secretarul va
inainta contestatia impreuna cu dosarul persoanei in termen de 5 zile de la
depunere Comisiei superioare, care are obligatia solutionarii contestatiei.
Depasirea termenului de 30 de zile prevazut la alin. 1 atrage decaderea din
dreptul de a contesta certificatul.
CAP. 3
Functionarea Comisiei superioare
Art. 28
Comisia superioara solutioneaza contestatiile la certificatele de incadrare
in grad de handicap in termen de 45 de zile lucratoare de la inregistrare.
Presedintele Comisiei superioare primeste contestatia impreuna cu dosarul
persoanei si dispune inregistrarea acesteia, verificand totodata daca a fost
depusa in termenul legal de 30 de zile.
Contestatia depusa la alte organe de stat va fi considerata contestatie in
termen si solutionata ca atare.
In situatia in care contestatia s-a depus in afara termenului, presedintele
Comisiei superioare va dispune respingerea acesteia ca tardiv introdusa,
comunicand in scris contestatorului masura dispusa si motivarea acesteia.
In situatia in care contestatia a fost introdusa in termen, fixeaza data la
care persoana va fi chemata in fata Comisiei superioare, data care nu poate
depasi 45 de zile lucratoare de la inregistrare. Termenul de rezolvare a
contestatiei va fi comunicat contestatorului.
Art. 29
La data fixata in conditiile art. 28 Comisia superioara va proceda la
examinarea contestatorului, a dosarului acestuia, pronuntandu-se totodata cu
privire la contestatia formulata, sens in care va emite o decizie conform
modelului prezentat in anexa nr. 2, care va fi adoptata cu votul majoritatii
membrilor comisiei. In cazul persoanei nedeplasabile comisia va proceda numai
la examinarea documentelor din dosar.
Solutionand contestatia, Comisia superioara poate pronunta una dintre
urmatoarele solutii:
- respingerea contestatiei si mentinerea gradului de handicap stabilit de
comisie;
- admiterea contestatiei si incadrarea contestatorului intr-un alt grad de
handicap, astfel cum a fost solicitat in contestatie.
Respingerea contestatiei se va pronunta prin decizie si va fi motivata.
Art. 30
Decizia Comisiei superioare atesta gradul de handicap, faptul ca persoana
beneficiaza sau nu beneficiaza, dupa caz, de protectie speciala si ca
beneficiaza sau nu beneficiaza, dupa caz, de drepturi conferite de lege.
In situatia incadrarii in grad de handicap drepturile de care beneficiaza
contestatorul vor fi inscrise nominal.
Art. 31
Decizia Comisiei superioare se aplica de la data rezolvarii contestatiei si
are ca efect asigurarea drepturilor persoanei corespunzator gradului de
handicap stabilit de Comisia superioara de la data formularii cererii, cu conditia
incadrarii in exercitiul bugetar anual.
Art. 32
Deciziile emise de Comisia superioara pot fi atacate potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 33
In exercitarea atributiilor de coordonare a comisiilor judetene si ale
sectoarelor municipiului Bucuresti Comisia superioara poate emite indrumari cu
caracter obligatoriu si metodologic.
Art. 34
Comisia superioara are drept de control cu privire la activitatea
comisiilor judetene sau ale sectoarelor municipiului Bucuresti, urmarind:
- respectarea prevederilor legale privitoare la incadrarea in grad de
handicap a unei persoane;
- respectarea normelor metodologice de lucru;
- corectitudinea stabilirii deficientei functionale si a incadrarii in grad
de handicap.
Comisia superioara se poate sesiza din oficiu cu privire la corectitudinea
incadrarii unei persoane in grad de handicap, situatie in care va emite o
decizie in conditiile prezentului regulament.
In situatiile prevazute la alin. 2 Comisia superioara va prezenta si
concluzii referitoare la persoanele vinovate, precum si masurile legale ce pot
fi luate fata de acestea.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 35
La incadrarea persoanelor in grad de handicap comisiile judetene si ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si Comisia superioara vor respecta
intocmai criteriile medicale de expertiza stabilite prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei.
Art. 36
In cazul eliberarii de certificate de incadrare intr-o categorie de
persoane cu handicap care necesita protectie speciala in raport cu gradul de
handicap, fara respectarea criteriilor stabilite prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei, membrii comisiilor prevazute in prezentul regulament vor
fi obligati, in conditiile legii, la:
- restituirea indemnizatiilor de sedinta incasate;
- excluderea definitiva din cadrul comisiilor;
- suportarea, in solidar, a sumelor reprezentand drepturile incasate
necuvenit de catre beneficiari ca urmare a incadrarii acestora cu nerespectarea
dispozitiilor legale.
Art. 37
Lista cuprinzand afectiunile care creeaza handicap permanent si
documentarul de expertiza medicala a persoanelor cu handicap sunt cele
prevazute in anexele nr. 1 - 4 care fac parte integranta din prezentul
regulament.
ANEXA 1
la regulament
Nr. .... data .....
Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele
cu handicap al judetului ................/sectorului ...........
al municipiului Bucuresti
COMISIA DE EXPERTIZA MEDICALA A PERSOANELOR CU HANDICAP PENTRU ADULTI
CERTIFICAT
de incadrare in grad de handicap
Comisia de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti,
constituita in temeiul Legii nr. 519/2002, examinand pe domnul/doamna
..................., fiul/fiica lui ................ si al/a .................,
CNP ..................................., nascut(a) la data de .............. in
localitatea ..............., domiciliat(a) in ..........................., str.
................ nr. ...., bl. ....., sc. ....., et. ....., ap. ....., sectorul
........, act de identitate .... seria .... nr. .........., statut social: 1.
fara venit; 2. cu pensie de urmas; 3. cu pensie de invaliditate; 4. cu pensie
de limita de varsta; 5. salariat; 6. altele ................................,
stabileste urmatoarele:
A. Diagnostic clinic ......................................................
...............................................................................
Acuitate vizuala: OD ............... OS ................., camp vizual: OD
................... OS ......................
B.*) Diagnosticul deficientei functionale:
1. fara deficienta functionala;
2. deficienta functionala medie;
3. deficienta functionala accentuata;
4. deficienta functionala grava: - poate beneficia de asistent personal;
- fara asistent personal;
- cu indemnizatie de insotitor
(Hotararea Guvernului nr. 610/1990)
Cod handicap ......
C.*) Motivare ............................................................
...............................................................................
D.*) Data ivirii handicapului ...........................................
Documentul ..............................................
E. Prezentul certificat atesta ca domnul/doamna ...........................
are gradul de handicap ...................................., necesita protectie
speciala si beneficiaza de urmatoarele drepturi: ..............................
...............................................................................
...............................................................................
F. Programul individual de recuperare, readaptare si integrare sociala
insoteste prezentul certificat.
G.*) Valabilitate:
- 6 luni - 12 luni - permanent (conform anexei nr. 4 la
regulament)
H. Termen de revizuire .................................. Data ............
Documentatia cu care se va prezenta la revizuire ..............................
Prezentul certificat poate fi contestat in termen de 30 de zile de la
comunicare la Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu
handicap pentru adulti.
Titularul prezentului certificat beneficiaza de toate drepturile si
accesibilitatile prevazute de lege corespunzator gradului de handicap stabilit.
Certificatul obliga toate persoanele si autoritatile la respectarea lui in
concordanta cu conventiile internationale si legislatia interna.
Presedinte, Membri:
............. ..............
..............
Secretar, ..............
............. ..............
------------
*) Se anuleaza ceea ce nu corespunde.
*) Se completeaza in cazul respingerii cererii.
*) Se completeaza numai pentru persoanele care solicita pensionarea in
temeiul art. 47 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cod handicap: 1. fizic (locomotor); 2. somatic; 3. auditiv; 4. vizual; 5.
mental; 6. neuropsihic; 7. asociat; 8. HIV/SIDA; 9. boli rare; 10. altele.
NOTA:
Se va completa cu majuscule sau la masina de scris.
ANEXA 2
la regulament
Nr. .... data .....
SECRETARIATUL DE STAT PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
COMISIA SUPERIOARA DE EXPERTIZA MEDICALA A PERSOANELOR CU HANDICAP PENTRU
ADULTI
DECIZIE
de incadrare in grad de handicap
Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru
adulti, constituita in temeiul Legii nr. 519/2002, solutionand contestatia
formulata la certificatul nr. ....... din ....................................,
emis de ......................................................................,
examinand pe domnul/doamna ......................, CNP .......................,
domiciliat(a) in .................................., statut social: 1. fara
venit; 2. cu pensie de urmas; 3. cu pensie de invaliditate; 4. cu pensie de
limita de varsta; 5. salariat; 6. altele .....................................,
stabileste urmatoarele:
A. Diagnostic clinic ......................................................
...............................................................................
B.*) Diagnosticul deficientei functionale:
1. fara deficienta functionala;
2. deficienta functionala medie;
3. deficienta functionala accentuata;
4. deficienta functionala grava: - poate beneficia de asistent personal;
- fara asistent personal;
- cu indemnizatie de insotitor
(Hotararea Guvernului nr. 610/1990)
Cod handicap ......
C.*) Motivare ............................................................
...............................................................................
D.*) Data ivirii handicapului .................. Documentul .............
E. Prezenta decizie atesta ca domnul/doamna ...............................
are gradul de handicap ............................, necesita protectie
speciala si beneficiaza de urmatoarele drepturi:
.......................................
...............................................................................
...............................................................................
F. Programul individual de recuperare, readaptare si integrare sociala
insoteste prezenta decizie.
G.*) Valabilitate:
- 6 luni - 12 luni - permanent (conform anexei nr. 4 la
regulament)
H. Termen de revizuire ........................ Data ......................
Documentatia cu care se va prezenta la revizuire ..............................
Prezenta decizie poate fi contestata potrivit Legii contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile ulterioare.
Titularul prezentei decizii beneficiaza de toate drepturile si
accesibilitatile prevazute de lege corespunzator gradului de handicap stabilit.
Decizia obliga toate persoanele si autoritatile la respectarea ei in
concordanta cu conventiile internationale si legislatia interna.
Presedinte, Membri:
............. ..............
..............
Secretar, ..............
............. ..............
------------
*) Se anuleaza ceea ce nu corespunde.
*) Se completeaza in cazul respingerii contestatiei si al mentinerii
certificatului.
*) Se completeaza numai pentru persoanele care solicita pensionarea in
temeiul art. 47 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cod handicap: 1. fizic (locomotor); 2. somatic; 3. auditiv; 4. vizual; 5.
mental; 6. neuropsihic; 7. asociat; 8. HIV/SIDA; 9. boli rare; 10. altele.
NOTA:
Se va completa cu majuscule sau la masina de scris.
ANEXA 3
la regulament
Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele
cu handicap al judetului .................../sectorului ..........
al municipiului Bucuresti
COMISIA DE EXPERTIZA MEDICALA A PERSOANELOR CU HANDICAP PENTRU ADULTI
PROGRAM
individual de recuperare, readaptare si integrare sociala
Actiuni medicale (dispensarizare cu tratament medical, chirurgical, ortopedic,
in functie de afectiunea care a produs handicapul):
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Actiuni educative:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Actiuni profesionale (unitati protejate/centre de integrare prin terapie
ocupationala; incadrarea in unitati economice sau ateliere protejate conform
restantului functional, scolarizarea in unitati specializate)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Actiuni sociale (internari in centre de tratament si reabilitare; asistenta
sociala prin consiliile locale, organizatii neguvernamentale):
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Prezentul program individual de recuperare, readaptare si integrare sociala
insoteste certificatul de incadrare in grad de handicap al persoanei ..........
...............................................................................
Data Presedinte,
..................... ...................
ANEXA 4
la regulament
SECRETARIATUL DE STAT PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
COMISIA SUPERIOARA DE EXPERTIZA MEDICALA A PERSOANELOR CU HANDICAP PENTRU
ADULTI
LISTA
afectiunilor care creeaza handicap permanent
A. La prima examinare:
1. nevazatori cu handicap grav;
2. amputatii:
- membrul superior: antebrat, brat, bilateral;
- membrul inferior: gamba, coapsa si bilateral; bonturi neprotezabile;
3. lipsa membrului superior prin dezarticulatie scapulohumerala;
4. lipsa membrului inferior prin dezarticulatie coxofemurala;
5. tumorile inoperabile cu metastaze;
6. cretinismul;
7. oligofrenia, forme cu imbecilitate sau idiotia: QI sub 33;
8. dementele arteriosclerotice in formele avansate;
9. boala Alzheimer, dementa senila, forma avansata;
10. boala Parkinson, forma grava.
B. La a doua examinare:
1. scleroza laterala amiotrofica, forma avansata cu tulburari functionale
mari care nu pot fi influentate de tratament;
2. coree cronica;
3. amiotrofia degenerativa de tip Aran-Duchenne si Charcot-Marie, forma
avansata;
4. paraplegia;
5. epilepsia cu crize frecvente, cu tulburari psihice interaccesuale;
6. distrofia musculara progresiva, forma avansata cu tulburari functionale
mari care nu cedeaza la tratament si confirmata anatomopatologic;
7. schizofrenia, forma catatonica, forma hebefrenica;
8. afectiuni psihice care determina punerea sub interdictie.