ORDIN
Nr. 225 din 21 aprilie 2004
privind organizarea si functionarea Comisiei pentru derularea mecanismului de
acordare a sprijinului financiar, precum si a modului de gestionare a
activitatii
ACT EMIS DE: MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 380 din 30 aprilie 2004
In conformitate cu prevederile art. 7 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr. 357/2004 privind aprobarea mecanismului de acordare a sprijinului financiar
de la bugetul de stat prin Programul de crestere a competitivitatii produselor
industriale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 283 din
31 martie 2004,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 738/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Economiei si Comertului,
ministrul de stat, ministrul economiei si comertului, emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba componenta Comisiei pentru derularea mecanismului de acordare a
sprijinului financiar, denumita in continuare Comisie, prevazuta in anexa nr.
1.
Art. 2
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei pentru
derularea mecanismului de acordare a sprijinului financiar, prevazut in anexa
nr. 2.
Art. 3
Se aproba Modul de gestionare a documentelor aferente activitatii pentru
administrarea Programului de crestere a competitivitatii produselor
industriale, denumit in continuare Program, prevazut in anexa nr. 3.
Art. 4
Pentru proiectele acceptate de Comisie pana la data de 31 martie 2004,
contractele de finantare se incheie in conditiile reglementarilor in vigoare la
data acceptarii proiectelor.
Art. 5
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 6
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 7
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului industriei si resurselor nr. 47/2003 privind organizarea si
functionarea Comisiei pentru derularea mecanismului de acordare a sprijinului
financiar, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 7
martie 2003.
p. Ministrul de stat, ministrul
economiei si comertului,
Iulian Iancu,
secretar de stat
ANEXA 1
COMPONENTA
Comisiei pentru derularea mecanismului de acordare a sprijinului financiar
Comisia pentru derularea mecanismului de acordare a sprijinului financiar,
denumita in continuare Comisie, este formata din 7 membri, dupa cum urmeaza:
- presedinte - Ion Zoica Cristiana, directorul Directiei infrastructura
calitatii si mediu;
- vicepresedinte - Sereny Aurica, director general adjunct in cadrul
Directiei generale politica industriala;
- membri:
- Rozolimo Paulina, consilier in cadrul Directiei generale politica
industriala;
- Neacsu Paulina, consilier in cadrul Directiei generale politica
industriala;
- Molan Eugenia, consilier in cadrul Directiei generale studii,
sinteza, investitii;
- Stan Cornel, expert in cadrul Directiei generale buget,
economico-financiara si administrativ;
- un reprezentant al patronatului de ramura, care participa la
sedintele Comisiei, in functie de domeniul de activitate pentru care se
evalueaza proiecte.
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Comisiei pentru derularea mecanismului de
acordare a sprijinului financiar
1. Comisia functioneaza in cadrul Ministerului Economiei si Comertului, cu
atributii in organizarea si derularea mecanismului de acordare a sprijinului
financiar de la bugetul de stat prin Program.
2. Principalele atributii ale Comisiei sunt urmatoarele:
a) coordoneaza intreaga activitate de acordare a sprijinului financiar de
la bugetul de stat prin Program, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr.
357/2004;
b) promoveaza campanii de informare publica privind Programul, prin
conferinte si comunicate de presa, interviuri, intalniri cu patronatele,
asociatiile profesionale de profil si/sau camerele de comert si industrie,
autoritatile locale si altele, precum si prezentarea acestuia pe site-ul
Ministerului Economiei si Comertului - www.minind.ro;
c) evalueaza proiectele (documentele) prezentate de agentii economici in
ordinea inregistrarii lor in Registrul unic de evidenta al Comisiei si decide
asupra acceptarii sau respingerii acordarii sprijinului financiar de la bugetul
de stat;
d) evalueaza solicitarile beneficiarilor, dupa caz, privind modificarea
clauzelor contractuale;
e) analizeaza stadiul derularii Programului, stabilind masuri in
consecinta;
f) stabileste mandatul reprezentantilor Ministerului Economiei si
Comertului care verifica la fata locului realizarea proiectelor;
g) analizeaza modul de utilizare a fondurilor alocate si adopta masuri de
crestere a eficientei activitatii;
h) decide asupra necesitatii sistarii sprijinului financiar catre
beneficiarii Programului, care nu respecta clauzele contractuale si/sau care
furnizeaza informatii eronate;
i) informeaza conducerea Ministerului Economiei si Comertului asupra
modului de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat prin Program
si face propuneri pentru imbunatatirea derularii acestuia;
j) asigura realizarea bazei de date privind proiectele prezentate si
acceptate de Comisie, utilizarea fondurilor alocate, stadiul realizarii
proiectelor pentru contractele aflate in derulare, rezultatele implementarii
proiectelor.
3. Convocarea Comisiei se face ori de cate ori este necesar de catre
presedinte sau, in lipsa acestuia, de vicepresedinte, cu cel putin 3 zile
lucratoare inainte de data prevazuta pentru sedinta.
4. Comisia este legal intrunita daca sunt prezenti cel putin 5 membri.
Comisia decide cu votul majoritatii absolute a numarului de membri numiti in
cadrul acesteia.
5. Participarea la sedintele Comisiei reprezinta sarcina de serviciu si nu
este remunerata.
6. Deciziile Comisiei se consemneaza intr-un proces-verbal inscris intr-un
registru unic infiintat in acest scop.
7. Secretariatul Comisiei este asigurat de catre Directia infrastructura
calitatii si mediu.
8. Secretariatul Comisiei gestioneaza urmatoarele registre: Registrul unic
de evidenta al Comisiei, Registrul unic de procese-verbale, Registrul de
evidenta a contractelor, Registrul de evidenta a actelor aditionale, Registrul
de evidenta a documentelor de plata.
9. Informatiile privind Programul, prezentate pe site-ul ministerului, sunt
actualizate prin grija Secretariatului Comisiei.
10. Periodic, Secretariatul Comisiei pregateste comunicate de presa privind
stadiul derularii Programului, precum si materialele necesare pentru promovarea
campaniei de informare publica privind Programul.
11. La sedintele Comisiei pot participa si invitati, cu luarea in
considerare a domeniilor care fac obiectul proiectelor evaluate.
ANEXA 3
MODUL DE GESTIONARE
a documentelor aferente activitatii pentru administrarea Programului de
crestere a competitivitatii produselor industriale
1. Programul se deruleaza in cadrul Ministerului Economiei si Comertului,
cu participarea directa a Directiei infrastructura calitatii si mediu,
Directiei generale politica industriala, Directiei generale buget,
economico-financiara si administrativ si a Serviciului contencios.
2. Toate documentele care au legatura cu Programul se inregistreaza la
registratura Ministerului Economiei si Comertului.
3. Proiectele depuse de potentialii beneficiari se inregistreaza de catre
Secretariatul Comisiei in Registrul unic de evidenta al Comisiei, in ordinea
numerelor de inregistrare primite de la registratura Ministerului Economiei si
Comertului, si se transmit membrilor Comisiei, reprezentanti ai Directiei
generale politica industriala, in vederea analizarii.
4. Proiectele se analizeaza in cadrul Directiei generale politica
industriala pentru stabilirea incadrarii agentilor economici in conditiile de
eligibilitate si, respectiv, incadrarea proiectelor prezentate in criteriile de
eligibilitate in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 357/2004.
5. In cadrul sedintelor Comisiei se prezinta si se sustin rezultatele
analizei, de catre membrii Comisiei reprezentanti ai Directiei generale
politica industriala.
6. Secretariatul Comisiei intocmeste procesele-verbale, pe care le inscrie
in registrul prevazut la pct. 6 din anexa nr. 2.
7. In termen de maximum 5 zile lucratoare de la data desfasurarii sedintei
de evaluare a proiectului, Secretariatul Comisiei transmite notificari
agentilor economici privind deciziile Comisiei.
8. In cazul in care proiectul este acceptat pentru finantare, Secretariatul
Comisiei transmite pe cale electronica modelul de contract sau de act
aditional, dupa caz, modelul de raport tehnico-financiar si graficul de lucrari
pentru etapa urmatoare, precum si orice alte informatii referitoare la Program.
9. Contractele de finantare intocmite de catre beneficiari, depuse la
registratura, preluate si inregistrate de catre Secretariatul Comisiei, se
transmit membrilor Comisiei reprezentanti ai Directiei generale politica
industriala pentru finalizare. Actele aditionale intocmite de beneficiari
urmeaza acelasi circuit de avizare aplicabil contractelor de finantare.
10. Pentru fiecare contract de finantare Directia generala politica
industriala intocmeste angajamentele bugetare individuale si propunerile de
angajare a unei cheltuieli.
11. Contractele de finantare finalizate primesc un numar de inregistrare
din Registrul de evidenta a contractelor.
12. Contractele de finantare semnate de catre reprezentantii Directiei
generale politica industriala, insotite de angajamentele bugetare individuale
si propunerile de angajare a unei cheltuieli, se transmit Secretariatului
Comisiei pentru finalizarea circuitului de avizare.
13. Contractele de finantare sunt avizate de Serviciul contencios in termen
de o zi lucratoare.
14. Contractele de finantare insotite de angajamentele bugetare individuale
si propunerile de angajare a unei cheltuieli se transmit Directiei generale
buget, economico-financiara si administrativ, care le verifica si le avizeaza
in termen de maximum 3 zile lucratoare.
15. Contractele de finantare la care suma angajata este mai mare de 100
milioane lei se prezinta pentru viza controlorului delegat, reprezentant al
Ministerului Finantelor Publice, de catre Secretariatul Comisiei.
16. Contractele de finantare se semneaza de catre reprezentantul
Ministerului Economiei si Comertului, imputernicit in acest sens, cu
beneficiarii sprijinului financiar.
17. Cate un exemplar al contractului de finantare incheiat se transmite de
catre Secretariatul Comisiei beneficiarilor Programului, Directiei generale
buget, economico-financiara si administrativ si membrilor Comisiei,
reprezentanti ai Directiei generale politica industriala. Un exemplar al
contractului de finantare se pastreaza in arhiva Comisiei.
18. Derularea contractelor de finantare incheiate cu beneficiarii se urmareste
de catre Directia generala politica industriala.
19. Documentele de plata depuse de beneficiari la registratura Ministerului
Economiei si Comertului, preluate de catre Secretariatul Comisiei si
inregistrate in Registrul de evidenta a documentelor de plata, se transmit
Directiei generale politica industriala, care verifica existenta, legalitatea
si corectitudinea documentatiilor de plata in termen de maximum 3 zile
lucratoare de la data preluarii acestora de la Secretariatul Comisiei.
20. In cazul in care documentatiile de plata nu sunt corespunzator
intocmite, Directia generala politica industriala intreprinde demersurile
necesare (in scris, telefonic sau prin intalniri directe) in vederea
finalizarii acestora, iar termenul prevazut la pct. 19 se decaleaza
corespunzator.
21. Asigurarea parcurgerii fazei de lichidare a cheltuielilor, prin
verificarea documentelor justificative si confirmarea pe propria raspundere a
persoanei responsabile ca aceasta verificare a fost realizata, se face de catre
Directia generala politica industriala. In situatia achizitiei de bunuri si/sau
de servicii se verifica daca documentele de plata sunt insotite de documente
care atesta ca aceasta s-a realizat pe baza de licitatie sau selectie de
oferte.
22. Directia generala politica industriala vizeaza, prin persoanele
delegate cu aceste atributii, pentru "Bun de plata" documentele
justificative de plata corespunzatoare.
23. Periodic, Directia generala politica industriala intocmeste
ordonantarea de plata, separat pentru documentele de plata cu valoare sub 100
milioane lei si peste 100 milioane lei, si o depune la Directia generala buget,
economico-financiara si administrativ. Se are in vedere ca valoarea insumata a
celor doua ordonantari sa fie de minimum un miliard lei. Numarul maxim de
ordonantari pe luna este de 3.
24. In termen de maximum 15 zile lucratoare Directia generala buget,
economico financiara si administrativ asigura plata cheltuielilor efectuate de
catre beneficiarii Programului, in limita creditelor bugetare aprobate prin
bugetul Ministerului Economiei si Comertului cu destinatia "Stimularea
exporturilor", in conditiile legii.
25. Urmarirea efectuarii fazei de plata a cheltuielilor se face de catre
Directia generala politica industriala, care informeaza telefonic, dupa caz,
agentii economici asupra platilor efectuate.