ORDIN Nr. 2250
din 21 noiembrie 2007
privind aprobarea Procedurii
de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in
conditiile titlului VI „Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 834 din 5 decembrie 2007
In temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 88 lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de soluţionare a
cererilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată depuse în condiţiile
titlului VI „Taxa pe valoarea
adăugată" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Procedura se aplică şi cererilor de
restituire aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a
prezentului ordin.
Art. 3. - Se aprobă modelul şi conţinutul formularului
„Decizie de restituire a taxei pe valoarea adăugată", cod MEF
14.13.02.02/r, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 4. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 6. - Direcţia generală
proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a
colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală de tehnologia informaţiei,
Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Daniel Chiţoiu
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA
de soluţionare a cererilor de restituire a taxei pe
valoarea adăugată depuse în condiţiile titlului VI
,Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare
1. Restituirea taxei pe valoarea adăugată se
efectuează în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii, potrivit art.
70 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
In situaţiile în care pentru soluţionarea cererii de
restituire sunt necesare informaţii suplimentare, termenul de soluţionare se
prelungeşte cu perioada cuprinsă între data solicitării şi data primirii
informaţiilor respective, potrivit art. 70 alin. (2) din acelaşi act normativ.
2. Cererea de restituire se depune de către persoanele
care au dreptul să solicite restituirea, potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare.
3. Cererea de restituire a taxei pe valoarea adăugată,
împreună cu documentaţia prevăzută de dispoziţiile legale în vigoare, se depun
la organul fiscal competent, direct la registratură sau la poştă, prin
scrisoare recomandată.
Organul fiscal competent este:
a) pentru cererile de restituire ale ambasadelor,
misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, ale
personalului acestora, precum şi ale cetăţenilor străini cu statut diplomatic
sau consular în România - direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene
sau a municipiului Bucureşti în a căror rază teritorială solicitantul îsi are
sediul sau îsi desfăşoară activitatea;
b) pentru celelalte cereri de restituire -
administraţia finanţelor publice în a cărei evidenţă fiscală este înregistrat
solicitantul sau, după caz, organul fiscal desemnat potrivit dispoziţiilor
legale în vigoare.
4. De la registratură, cererea însoţită de
documentaţia menţionată mai sus se repartizează compartimentului cu atribuţii
în domeniul soluţionării cererilor de restituire a TVA (Serviciul administrare
TVA şi accize, Serviciul ambasade şi reprezentanţe sau Serviciul de analiză de
risc, după caz), denumit în continuare compartiment
de specialitate, care înregistrează cererile
într-o evidenţă specială, organizată potrivit anexei nr. 1, care face parte
integrantă din prezenta procedură.
5. Compartimentul de
specialitate analizează cererea şi documentaţia depusă de solicitant,
verificând respectarea condiţiilor prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare
pentru restituirea TVA şi întocmeşte Referatul pentru analiză documentară,
potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din
prezenta procedură.
6. Pe baza constatărilor cuprinse în Referatul pentru
analiză documentară, compartimentul de specialitate întocmeşte proiectul
Deciziei de restituire a taxei pe valoarea adăugată, potrivit modelului
prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
Proiectul deciziei se întocmeşte în două exemplare, se
verifică şi se vizează de şeful compartimentului de specialitate şi se înaintează, împreună cu
documentaţia şi cu Referatul pentru analiză documentară, spre aprobare,
conducătorului unităţii fiscale.
Deciziile de restituire a taxei pe valoarea adăugată
emise sunt decizii sub rezerva verificării ulterioare, potrivit art. 90 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
7. Decizia de restituire a taxei pe valoarea adăugată
aprobată se transmite compartimentului de colectare, în vederea compensării
şi/sau restituirii, în conformitate cu prevederile art. 116 şi 117 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
8. Compartimentul de colectare, în baza datelor din
evidenţa analitică pe plătitor, precum şi a Deciziei de restituire a taxei pe
valoarea adăugată, întocmeşte Nota de compensare şi/sau Nota de restituire a
TVA, conform formularelor aprobate.
Nota de compensare şi/sau Nota de restituire TVA se
întocmesc/întocmeşte în 3 exemplare, se semnează de şeful compartimentului de
colectare şi se aprobă de directorul executiv adjunct coordonator/şeful
administraţiei adjunct coordonator, după caz.
Nota de compensare şi/sau Nota de restituire a TVA
aprobate/aprobată se transmit/transmite, pe bază de borderou, compartimentului
de trezorerie în vederea efectuării compensării si/sau restituirii.
9. După efectuarea compensării şi/sau restituirii,
compartimentul de trezorerie transmite compartimentului de colectare două
exemplare ale Notei de compensare şi/sau ale Notei de restituire a TVA, acestea
purtând viza unităţii de Trezorerie a Statului.
10. Compartimentul de colectare transmite compartimentului de specialitate Decizia de restituire a
taxei pe valoarea adăugată şi ambele exemplare ale notei, un exemplar pentru a
fi comunicat solicitantului şi un exemplar în vederea arhivării.
11. După operarea datelor privind soluţionarea cererii
de restituire în evidenţa specială, compartimentul de specialitate transmite
dosarul solicitării compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru
arhivare.
Dosarul solicitării cuprinde:
- cererea solicitantului;
- Referatul pentru analiză
documentară;
- Decizia de restituire a taxei pe valoarea adăugată;
- Nota de compensare şi/sau Nota de restituire a TVA.
12. După primirea Notei de compensare şi/sau a Notei
de restituire a TVA de la compartimentul de colectare, compartimentul de
specialitate îl înştiinţează pe solicitant despre modul de soluţionare a
cererii, prin transmiterea Deciziei de restituire a taxei pe valoarea adăugată,
a Notei de compensare si/sau a Notei de restituire a TVA.
ANEXA Nr. 1 la procedură
EVIDENŢA
cererilor de restituire a TVA
Nr.
crt.
|
Denumirea solicitantului
|
Codul de
identificare
fiscală
|
Nr. şi data înregistrării cererii de restituire a TVA
|
Suma solicitată
|
Decizia
organului
fiscal*)
|
Suma aprobată
|
Diferenţa faţa de suma solicitată
|
Data efectuării
compensării
şi/sau restituirii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7=4-6
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Se va completa cu:
A, în cazul cererilor aprobate;
R, în cazul cererilor respinse.
ANEXA Nr. 2 la procedură
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Unitatea fiscală...............................................
Nr.........................../.....................................
Aprobat,
Conducătorul unităţii fiscale,
.................................................
REFERAT
pentru analiză documentară
Prin Cererea de restituire a TVA înregistrată sub
nr................./(denumirea contribuabilului)
.......................................................................................,
cod de identificare
fiscală............................................................, solicită
restituirea TVA în sumă de.......................................(lei).
Restituirea este solicitată
pentru
:.................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
în temeiul dispoziţiilor
legale.....................................................................................................................................................................................................
Pentru acordarea restituirii au fost verificate
următoarele documente: ...........................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
In urma verificării documentaţiei depuse în vederea
restituirii s-au constatat următoarele:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
In urma analizei facturilor anexate de contribuabil au
rezultat următoarele :
TVA
acceptată
- lei -
Nr. crt.
|
Factură nr./data
|
Furnizor/ Prestator
|
Cod de identificare
fiscală al furnizorului/
prestatorului
|
Total factură
|
Bază de impozitare
|
TVA
|
Documente de plată a facturii
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
TVA
respinsă
-lei -
Nr. crt.
|
Factură nr./data
|
Furnizor
|
Total factură
|
Baza de impozitare
|
TVA
|
Motive de fapt
|
Temei de drept
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
Ca urmare a celor prezentate situaţia TVA este
următoarea:
TVA solicitată la restituire:.................
TVA aprobată la
restituire:.................
TVA respinsă la restituire:..................
Avizat
Funcţia........................................
Numele şi prenumele....................
Data............................................
Semnătura..................................
Verificat
Funcţia........................................
Numele şi prenumele....................
Data............................................
Semnătura..................................
Intocmit
Funcţia........................................
Numele şi prenumele....................
Data............................................
Semnătura..................................
ANEXA Nr. 2
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Unitatea
fiscală...............................................
Nr.........................../.....................................
DECIZIE DE RESTITUIRE
a taxei pe valoarea adăugată
Către: Denumirea/Numele şi
prenumele.......................................................................................................................................................................
Codul de identificare
fiscală........................................................................................................................................................................ ................
Adresa:
Localitatea........................................,
str................................. nr.............., bl........., ap......,
et........., judeţul/sectorul....................................
In baza art. 88 lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a Cererii de
restituire a TVA înregistrată sub
nr..................din..............................., se stabileşte taxa pe valoarea adăugată de restituit, astfel:
TVA solicitată la
restituire
.....................................lei;
TVA aprobată la
restituire
.....................................lei;
TVA respinsă la
restituire ......................................lei.
Motivaţia
respingerii........................................................................................................................................................................ ...........................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Suma aprobată la restituire urmează procedura prevăzută
la art. 115, 116 sau 117, după caz, din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Prezenta decizie de restituire a taxei pe valoarea
adăugată poate fi contestată în termen de 30 de zile de la data comunicării,
sub sancţiunea decăderii, potrivit art. 207 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la
organul fiscal competent, potrivit art. 209 alin. (1) din acelaşi act normativ.
Avizat
Funcţia........................................
Numele şi prenumele..................
Data............................................
Semnătura..................................
Verificat
Funcţia........................................
Numele şi prenumele..................
Data............................................
Semnătura..................................
Intocmit
Funcţia.......................................
Numele şi prenumele..................
Data...........................................
Semnătura..................................