ORDIN
Nr. 2289 din 9 noiembrie 1996
privind Normele de organizare, functionare a activitatii de vanzari la bord,
precum si de efectuare a controlului vamal
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 355 din 30 decembrie 1996
Ministrul transporturilor si ministru de stat, ministrul finantelor,
in conformitate cu prevederile hotararilor Guvernului nr. 452/1994 privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, republicata, si nr.
449/1994 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor,
republicata,
in baza art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 967/1996,
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Activitatea de comercializare, de catre companiile aeriene romanesti, a
marfurilor cu plata in valuta in regim duty-free la bordul aeronavelor civile
se desfasoara conform prevederilor Normelor privind organizarea si functionarea
activitatii de vanzari la bordul aeronavelor, precum si de efectuare a
controlului vamal, cuprinse in anexa.
Art. 2
Anexa face parte integranta din prezentul ordin.
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac
Ministru de stat, ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
NORME
privind organizarea si functionarea activitatii de vanzari la bordul
aeronavelor, precum si de efectuare a controlului vamal
I. Conditii pentru autorizarea activitatii de vanzare de marfuri la bordul
aeronavelor civile
1. Comercializarea marfurilor in regim duty-free la bordul aeronavelor de
catre companiile aeriene romane va putea fi efectuata numai pe baza
autorizatiei de functionare emise de ministru de stat, ministrul finantelor, la
propunerea Directiei generale a vamilor.
2. Pentru obtinerea autorizatiei de functionare, compania aeriana romana va
depune la Directia generala a vamilor o cerere de autorizare care trebuie sa
cuprinda urmatoarele elemente si documente:
- denumirea companiei aeriene si sediul social al acesteia;
- statutul juridic;
- datele personale (numele, prenumele, data nasterii si domiciliul) ale
celor care reprezinta persoana juridica si cazierul judiciar;
- numarul contului bancar, banca la care este deschis contul si capitalul
social;
- codul fiscal al companiei aeriene care solicita autorizarea de
functionare;
- unitatea vamala in a carei raza de competenta urmeaza sa-si desfasoare
activitatea;
- aprobarea pentru vanzarea in valuta, emisa de Banca Nationala a Romaniei;
- dovada detinerii spatiului destinat depozitarii marfurilor in perimetrul
aeroportului aflat sub supraveghere vamala.
Cererea va fi semnata de persoanele care angajeaza legal persoana juridica
solicitanta.
Cererile si autorizatiile emise se inscriu in registrul de autorizari,
tinut in acest scop de catre Directia generala a vamilor.
II. Conditii privind amplasarea depozitului destinat marfurilor ce urmeaza
a fi vandute la bordul aeronavelor
3. Depozitele pot fi amplasate numai in incinta aeroportului, aflata sub
supraveghere vamala.
4. Amplasarea depozitului, precum si constructia acestuia sa nu permita
accesul in depozit decat a personalului autorizat al companiei aeriene si al
organelor vamale. Caile de acces in depozitul unde se afla marfurile se asigura
prin sigiliu vamal.
5. Planurile si schitele de amplasare a depozitului se avizeaza de catre
unitatea vamala in a carei raza de competenta urmeaza sa-si desfasoare
activitatea.
III. Conditii de vanzare a marfurilor
6. La bordul aeronavelor pot fi vandute numai marfurile importate in regim
de antrepozitare de catre compania aeriana autorizata.
7. Marfurile periculoase pot fi importate numai in conditiile prevazute de
lege si pot fi depozitate numai in spatii special amenajate in acest scop in
depozitul autorizat.
8. Pot fi vandute si marfuri din productia interna romaneasca in conditia
in care acestea au fost luate in evidenta de organele vamale. Pentru acest gen
de marfuri se va crea un compartiment destinat gestionarii separate a acestora
in cadrul depozitului.
9. Marfurile supuse contingentelor la import si export sunt permise numai
in baza licentelor emise de Ministerul Comertului.
Marfurile interzise temporar la export nu pot face obiectul vanzarii la
bordul aeronavelor.
10. La bordul aeronavelor pot fi comercializate marfuri numai in cantitati
uzuale comertului cu amanuntul, cu exceptia produselor din tutun prelucrat si a
bauturilor alcoolice la care cantitatile minime sunt urmatoarele:
- 200 tigarete;
- 10 tigari foi;
- 100 grame tutun de pipa;
- bauturi spirtoase - o sticla - 330 l;
- vin - o sticla - 0,700 l;
- bere - o cutie sau o sticla de 0,330 l.
11. Vanzarea de marfuri la bordul aeronavelor se face numai persoanelor
aflate in curse externe si numai dupa decolarea aeronavei.
12. Toate marfurile destinate vanzarii la bordul aeronavelor, fie ca se
vand ca atare, fie ca se vand ambalate, trebuie sa aiba aplicata pe ele sau pe
ambalaj o eticheta cu urmatorul text:
"Duty-free Export"
Eticheta nu trebuie sa aiba o marime mai mare de 20 cmp. Avertismentul se
va tipari pe un material opac si se va face pe un fond ce va avea o culoare
contrastanta.
Eticheta trebuie astfel aplicata, incat sa nu restranga informatiile despre
marfurile in cauza, date de producator sau de comerciant prin eticheta sau
marcajul propriu.
IV. Conditii privind controlul si justificarea vanzarilor fata de
activitatea vamala
13. Marfurile de import destinate vanzarii la bordul aeronavelor sunt
supuse, pe timpul transportului in teritoriul Romaniei, tranzitului vamal.
Prin exceptie, de la caz la caz, directorul general al Directiei generale a
vamilor poate aproba sau anula companiilor aeriene autorizate, dreptul de a
efectua operatiuni de tranzit sau de antrepozitare, fara garantarea taxelor
vamale.
14. Documentul de livrare din depozit catre aeronava, emis de compania
aeriana autorizata si vizat de autoritatea vamala cu ocazia imbarcarii
marfurilor la bordul aeronavei, constituie documentul legal in baza caruia se
vor intocmi declaratiile vamale de import sau export, dupa caz.
15. La reintoarcerea aeronavei din cursa externa, marfurile nevandute se
declara organelor vamale pe baza declaratiei proviziei de bord si pot ramane la
bordul aeronavelor sau pot fi primite in custodie vamala de catre compania
aeriana autorizata.
Incheierea custodiei vamale se face in baza documentului de livrare catre
aeronava ce urmeaza sa plece in cursa externa, vizat de autoritatea vamala cu
ocazia imbarcarii marfurilor in cauza.
16. Pentru marfurile straine vandute in cursul unei luni se va depune lunar
cate o declaratie vamala de import pentru fiecare fel de marfa.
Pentru marfurile din productia interna, vandute in cursul unei luni, se va
depune lunar cate o singura declaratie vamala de export pentru fiecare fel de
marfa.
Atat declaratia vamala de import, cat si declaratia vamala de export se vor
depune in termen de 5 zile de la expirarea lunii in care s-a efectuat. Atat
declaratiile vamale de import, cat si cele de export se depun in primele 5 zile
ale lunii, pentru intreaga cantitate de marfuri vandute in cursul lunii precedente,
la unitatea vamala in a carei raza de competenta functioneaza magazinul.
17. Preturile de vanzare a marfurilor din import sunt exprimate in valute
liber-convertibile, de regula in dolari S.U.A., si nu cuprind taxe vamale de
import.
18. Marfurile din productia interna pot fi introduse in depozit numai in
baza facturilor de cumparare si numai dupa ce sunt luate in evidenta de
autoritatea vamala prin depunerea copiei facturii.
19. Companiile aeriene vor remite lunar unitatii vamale un borderou vamal
in care vor fi trecute cantitativ si valoric urmatoarele date:
- stocul initial;
- intrari;
- iesiri;
- casari;
- corectarea stocului (daca este cazul);
- stocul final.
Borderourile vamale se pastreaza in arhiva companiei aeriene cel putin un
an de la data intocmirii acestora. Compania aeriana are obligatia sa prezinte
borderourile vamale organelor vamale, la cererea acestora.
20. Sumele in valuta incasate din vanzarea marfurilor se centralizeaza in
borderoul vanzarilor zilnice, se inregistreaza in registrul de gestiune si se
depun la banca sau la casieria companiei aeriene respective, in termen de 24 de
ore, daca prin instructiunile Bancii Nationale a Romaniei nu se prevad alte
termene. Sumele rezultate din aceste vanzari se declara pe baza borderoului
vamal. Acestea se vizeaza de catre autoritatea vamala pentru conformitate.
V. Controlul activitatii
21. Controlul activitatii de vanzare a marfurilor in valuta la bordul
aeronavelor se face de catre organele Directiei generale a vamilor si de catre
celelalte organe de control abilitate prin lege.
Nerespectarea dispozitiilor legale, precum si a prevederilor prezentelor
norme atrage raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau
penala, dupa caz, a celor vinovati.
22. Abaterile de la regimul vamal pot fi constatate in momentul vanzarilor,
al aprovizionarii, cu ocazia verificarilor periodice sau prin controale
inopinate. Acestea sunt:
- abateri formale, care sunt constatate cu ocazia vanzarii sau
aprovizionarii. Sunt deficiente minore privind omiterea inscrierii unor date in
documentele ce se intocmesc. Compania aeriana va fi atentionata ca la o noua
abatere de acest gen va fi sanctionata ca pentru o abatere de fond.
- abateri de fond, care sunt constatate cu ocazia verificarilor vanzarii
sau aprovizionarii. Constituie abateri de fond:
- diferentele dintre cantitatea vanduta si cea inscrisa in documentele de
evidenta;
- diferentele dintre cantitatea livrata din depozit si cea existenta
faptic;
- abateri de gravitate, care sunt:
- vanzarea de marfuri persoanelor care nu indeplinesc calitatea de
cumparator la bordul aeronavelor;
- abateri formale sau de fond repetate.
Aplicarea sanctiunilor la abaterile formale si de fond se face de catre
unitatea vamala in a carei raza de competenta functioneaza compania aeriana
romana in cauza, care va comunica Directiei generale a vamilor abaterile
constatate si sanctionate.
Aplicarea sanctiunilor la abaterile de gravitate se face de catre Directia
generala a vamilor in baza proceselor-verbale de contraventie sau a proceselor
de constatare intocmite de unitatile vamale constatatoare.
23. Nerespectarea dispozitiilor prezentelor norme atrage masura de
retragere temporara sau definitiva, dupa caz, a autorizatiei eliberate
companiei aeriene pentru vanzarea marfurilor pe valuta la bordul aeronavelor.
Retragerea temporara sau definitiva a autorizatiei se face de catre
ministrul finantelor, la propunerea directorului general al Directiei generale
a vamilor.
La aceste masuri se adauga si aplicarea prevederilor privind contraventiile
vamale.